Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” odbędzie się w dniach od 30 kwietnia do 8 maja 2015 roku.

W 2015 roku Festiwal świętuje swoje 25-lecie. W ciągu ćwierćwiecza wypracował oryginalną formułę ukierunkowaną na promocję muzyki sakralnej i dialog międzykulturowy. Tegoroczna edycja podsumuje i ugruntuje dotychczasowe działania, pokazując różne odsłony muzycznego „sacrum” – od chorału gregoriańskiego i motetów Palestriny po jazzowe Misterium Stabat Mater Włodka Pawlika i Requiem o ziemi z elementami flamenco Paco Penii.

Na program festiwalu złożą się koncerty najlepszych wykonawców poprzednich edycji imprezy. Melomanów z pewnością ucieszy ponowny występ niemieckiego kontratenora Andreasa Scholla, izraelskiej sopranistki Talii Or, zespołów - The King’s Singers i Morphing Chamber Ochestra z Wiednia czy też wirtuoza gitary flamenco Paco Penii. Festiwal gościć będzie również wykonawców polskich – zdobywcę GRAMMY Włodka Pawlika, Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” i Orkiestrę Historyczną OH! Współgospodarzem koncertu finałowego będzie Orkiestra i Chór Filharmonii Częstochowskiej.

Wydarzeniem 25. Festiwalu będzie Koncert z okazji 80. urodzin Arvo Pärta, otwierający festiwal – z udziałem kompozytora. Ponadto podczas liturgicznej inauguracji odbędzie się prawykonanie Missa pro Maria per soprano, basso, tromba, organo e coro misto Aldony Nawrockiej, a na zakończenie festiwalu zabrzmi prezenowana po raz pierwszy w Polsce III Symfonia "Symphony of Angels" Pawła Łukaszewskiego. Organizatorzy zapraszają także na koncert muzyki XXI wieku i wręczenie nagród w XI Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra Nova” (3 maja w Częstochowie), koncerty pt. Młodzi twórcy i ich mistrzowie (3 maja w Bydgoszczy i 8 maja w Poznaniu) oraz koncert muzyki chóralnej XX i XXI wieku (30 maja w Kolonii).

Festiwalowe koncerty odbywać się będą w Częstochowie i 7 innych miastach, m.in. w Warszawie, Gdańsku, Bydgoszczy, Poznaniu i niemieckiej Kolonii.

ZOBACZ: program Festiwalu


Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku to jeden z największych i najpoważniejszych konkursów muzyki kameralnej w Polsce. W ciągu minionych siedemnastu lat Konkurs organizowany przez gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki zdobył liczącą się pozycję wśród podobnych przedsięwzięć odbywających się na naszym kontynencie, przyciągając młodych kameralistów z całego świata.

Tysiąclecie Gdańska, pięćdziesiąta rocznica powstania Akademii Muzycznej i setna rocznica śmierci Johannesa Brahmsa stały się w 1997 roku okazją do zorganizowania Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej jego imienia. W dniach 30 kwietnia – 3 maja 2015 odbędzie się jego VII edycja.

Konkurs jest podzielony na dwa etapy, podczas których uczestnicy zaprezentują zróżnicowany repertuar obejmujący dzieła kompozytorów klasycznych, romantycznych i XX-wiecznych oraz obowiązkowo utwory patrona Konkursu – Johannesa Brahmsa.

Dyrektorem Konkursu jest prof. Anna Prabucka-Firlej, Kierownik Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. W Jury Konkursu zasiadają światowej sławy muzycy, kameraliści i pedagodzy. Konkurs objęty jest honorowym patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta Miasta Gdańska oraz JM Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: kalendarz Konkursu


Specjalny koncert Olgi Szomańskiej (na zdjęciu), dedykowany Tacie - Włodzimierzowi Szomańskiemu, odbędzie się 1 maja 2015 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Filharmonii we Wrocławiu.

W programie koncertu znajdą się przede wszystkim autorskie utwory artystki z płyty Nówka, napisane wspólnie z kompozytorem Marcinem Partyką. Nówka to całkowicie nowe muzyczne oblicze wokalistki, znanej szerszej publiczności z przeboju Piotra Rubika Niech mówią, że to nie jest miłość.

Nówka to piosenki o kobietach, utrzymane w przyjemnym klimacie muzycznym chill out/soul-pop. Zawiera piosenki o kobiecych snach, pragnieniach i o sercu pełnym miłości - tej romantycznej i tej niespełnionej. Podczas koncertu usłyszymy również akustyczne wersje piosenek z repertuaru Anny German (m.in. Człowieczy los, Ballada o niebie i ziemi) oraz Piotra Rubika (Niech mówią, że..., Miłość to wierność wyborowi), a także przygotowane specjalnie na tę okazję, nieznane premierowe utwory Włodzimierza Szomańskiego.


Światowej sławy reżyser i muzyk Emir Kusturica, słynny skrzypek Nigel Kennedy, legenda hard rocka - Nazareth, Królowie Gitary z The Gipsy Kings Family, a także absolutna czołówka polskiej sceny rockowej oraz... ponad 7 tysięcy grających razem gitarzystów! Między 1 a 3 maja 2015 roku Wrocław stanie się najgłośniejszym miastem w Polsce.

1 maja, jak co roku, tysiące gitarzystów spotyka się we Wrocławiu, by kolejny raz podjąć próbę pobicia Gitarowego Rekordu Guinnessa, który stał się już wizytówką Wrocławia w całej Europie. Gitarowy Rekord Guinnessa pobijany będzie już po raz trzynasty, ale najwyższe światowe wyniki od lat należą do Wrocławia. Rok temu znów się udało i na wrocławskim Rynku wspólnie zagrały 7344 gitary! Największą gitarową orkiestrę na świecie poprowadzi pomysłodawca imprezy, Leszek Cichoński. Wyjątkowo w tym roku Gitarowy Rekord Guinnessa nie odbędzie się na wrocławskim rynku, ale na urokliwych terenach Pergoli oraz kompleksu wrocławskiej Hali Stulecia, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO; w otoczeniu wody i zieleni, z widokiem na największą i najpiękniejszą w Polsce fontannę multimedialną.

W Koncercie Gwiazd zagrają Nigel Kennedy w programie Hendrix Project, legendarny The Nazareth oraz zespół IRA. Całość zakończy otwarty koncert uwielbianych na całym świecie wirtuozów flamenco z The Gipsy Kings Family występujących jako Seven Kings oraz pierwszy w sezonie pokaz Wrocławskiej Fontanny Multimedialnej.

2 i 3 maja w tej samej lokalizacji odbędzie się tradycyjna już rockowa 3-Majówka.

Wrocławska impreza rozpoczyna sezon plenerowych festiwali w Polsce. Co roku w długi majowy weekend w samym sercu Wrocławia występują najlepsze zespoły z czołówek ogólnopolskich list popularności, weterani scen rockowych, jak i nowe, wschodzące gwiazdy. Tegoroczny program prezentuje się imponująco - na dwóch scenach zagrają: Emir Kusturica & No Smoking Orchestra, Pidżama Porno, Kult, Illusion, Hey, Lao Che, Coma, Happysad, Luxtorpeda, Bokka, Łąki Łan, Natalia Przybysz, Xxanaxx, Fisz Emade Tworzywo, Mela Koteluk , Curly Heads, Domowe Melodie, Pink Freud Oraz Karolina Czarnecka.

Więcej informacji - na stronach: www.3-majowka.pl oraz www.heyjoe.pl

Transmisja online – na stronie: http://www.ajctv.pl/?page_id=1273


Codziennie od 1 maja do 17 października 2015 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będą koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują wybitni polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.


XXII Bydgoski Festiwal Operowy odbędzie się w dniach od 25 kwietnia do 10 maja 2015 roku. To impreza o międzynarodowej renomie i największe tego typu wydarzenie w Polsce, będące przeglądem najciekawszych realizacji krajowych i zagranicznych teatrów muzycznych.

Festiwal zainauguruje premiera legendy dramatycznej Potępienie Fausta Hectora Berlioza w reżyserii Macieja Prusa, przygotowana przez gospodarzy – zespół Opery Nova w Bydgoszczy. W kolejnych dniach obejrzymy i wysłuchamy spektakle: Opery Krakowskiej - Miłość do trzech pomarańczy Siergieja Prokofiewa w reżyserii Michała Znanieckiego (28 kwietnia), Teatru Wielkiego w Poznaniu – fantastyczną operę komiczną Cyberiada Krzysztofa Meyera w reżyserii i choreografii Rana Arthura Brauna (30 kwietnia), Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie – balet Don Kichot Leona AloisiusaLudwiga Minkusa do libretta i w choreografii Mariusa Petipy (3 maja), Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie – operę Otello Giuseppe Verdiego (6 maja), czy Państwowej Opery w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji – operę Krutniawa Eugena Suchoňa (8 maja). Festiwal zakończą dwa przedstawienia baletowe chińskiego Teatru Baletowego Suzhou, przygotowane na podstawie muzyki do opery Carmen Georgesa Bizeta i Rodiona Szczedrina (9 i 10 maja).

Szczegółowy program Festiwalu - na stronie: www.opera.bydgoszcz.pl


Koncert muzyki kameralnej pt. Wyśpiewać sacrum odbędzie się 5 maja 2015 roku, we wtorek, o godz. 19 w Filharmonii Łódzkiej.

Kompozycje religijne tych trzech twórców, reprezentujących trzy różne epoki – Jana Sebastiana Bach, Stanisława Moniuszki i Andrzeja Kurylewicza, wykona czworo polskich artystów. Wystąpi Urszula Kryger, pierwsza polska śpiewaczka, która gościła z recitalem w mediolańskiej La Scali, oraz Jadwiga Rappé, która występowała w najsłynniejszych salach koncertowych świata i uczestniczyła w prawykonaniach takich dzieł, jak Siedem bram Jerozolimy Pendereckiego w Jerozolimie pod dyrekcją Lorina Maazela czy Missa pro pace Kilara w Warszawie pod batutą Kazimierza Korda. Podczas pierwszego majowego koncertu kameralnego w łódzkiej Filharmonii artystkom będą towarzyszyć: Krzysztof Urbaniak - organy oraz Jakub Kościukiewicz – wiolonczela (basso continuo).


Capella Cracoviensis zainauguruje wiosenny cykl matinée - koncertów edukacyjnych dla juniorów i seniorów 15 kwietnia 2015 roku.

Na przełomie kwietnia i maja odbędzie się sześć kameralnych koncertów edukacyjnych, skierowanych do dzieci, młodzieży i osób starszych. Zróżnicowany repertuar, bliski kontakt z artystami, krótkie, treściwe wprowadzenia, które przybliżą kontekst wykonywanych utworów, wreszcie atmosfera koncertu z krwi i kości, która przygotuje najmłodszych do uczestnictwa w kulturze – to wyznaczniki cyklu matinée, który Capella Cracoviensis z powodzeniem prowadzi od 2012 roku.

Koncerty odbędą się w środy - 15, 22 i 29 kwietnia oraz 6, 13 i 20 maja 2015 roku o godz. 11.00 w auli bł. Jakuba ul. Franciszkańska 4 lub sali błękitnej na I piętrze Filharmonii Krakowskiej. Czas trwania - 60’. Wstęp 5 zł.

ZOBACZ: program koncertów


Jedna z najwybitniejszych polskich wokalistek i kompozytorek Agata Zubel w duecie ze znakomitym fińskim pianistą Joonasem Ahonenem zaprezentują 6 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie materiał ze swojej najnowszej płyty Dream Lake.

Artyści poświęcili ją twórczości wybitnego polskiego kompozytora i pianisty żydowskiego pochodzenia – Andrzeja Czajkowskiego. Podczas koncertu (i na płycie) usłyszymy jego utwór Siedem Sonetów Szekspira, a także kompozycję Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et chantefables.

Koncert w Muzeum POLIN będzie pierwszym występem na żywo promującym album.


7 maja 2015 roku o godz. 19.00 Opera Wrocławska zaprasza na operę Chopin włoskiego kompozytora - Giacomo Orefice.

Dzieło, zrealizowane przez Operę Wrocławską w ramach obchodzonej w 2010 roku 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, oparte jest w całości na utworach polskiego mistrza, które Orefice zinstrumentował. Opera nawiązuje do różnych wydarzeń z życia autora ballad i mazurków. To z pewnością jedna z najambitniejszych i zarazem najciekawszych prób „zaaranżowania” genialnej muzyki Chopina, która na ogół bardzo źle znosi tego typu transkrypcje. Orefice uważany jest za kontynuatora tradycji opery werystycznej, był ponadto pianistą i krytykiem muzycznym.


XII edycja Szczecińskiego Festiwalu Muzyki Dawnej odbędzie się w dniach 8-17 maja 2015 roku pod hasłem W stronę natury.

Człowiek i otaczający go świat, w tęsknocie za utraconym rajem, w mistycznym ujęciu średniowiecznego śpiewu, przy wtórze osiemnastowiecznych szczebiotów i świergotów świata muzyki dawnej. W finale spotkanie z kompozytorami malującymi dźwiękiem podziwianą naturę. Wśród wykonawców wybitni soliści i zespoły w repertuarze muzyki od średniowiecza po romantyzm.

Więcej informacji – na stronie: www.famd.pl


III Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka” odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 8-10 maja 2015 roku.

Festiwal organizowany jest przez Związek Kompozytorów Polskich oraz Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy. Tegoroczna edycja odbywa się pod Honorowym Patronatem Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W czasie Festiwalu muzyka przenikać się będzie ze sztukami wizualnymi, czyniąc z niego wyjątkowe wydarzenie.

W piątek, 8 maja 2015 roku o godz. 19 organizatorzy zapraszają do Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy na koncert Perkusja, Elektronika, Multimedia, który zainauguruje Festiwal. W jego programie znajdą się utwory Ryszarda Lubienieckiego, Karlheinza Stockhausena, Piotra Komorowskiego, Sławomira Opalińskiego, Benedykta Odya, Piotra Sutta i Bogusława Schaffera. Wystąpią: Benedykt Odya – instrumenty elektroniczne oraz specjaliści od perkusji Piotr i Bartłomiej Sutt i Trio Layers.

Następnego dnia, o godz. 19 w foyer Filharmonii Pomorskiej odbędzie się koncert muzyki orkiestrowej. Usłyszymy utwory Bohdana Riemera, Magdaleny Cynk, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Łukasza Godyli, Aleksandry Brejzy, Sławomira Opalińskiego, Marcina Kopczyńskiego. Capellę Bydgostiensis poprowadzi Marcin Tarnawski, a w roli solistów wystąpią: Malwina Mikołajczak-Lutrzykowska – skrzypce; Witold Kawalec, Michał Goldek i Elżbieta Bilicka – fortepian; Kamil Kęska - realizacja warstwy elektronicznej. Koncert połączony będzie z wystawą malarstwa Piotra Zaporowicza.

Wzorem ubiegłych lat w programie Festiwalu nie zabraknie propozycji dla najmłodszych. W niedzielne południe 10 maja 2015 roku w Pałacu w Ostromecku dziecięcą wyobraźnię rozbudzą wiersze Brzechwy i Tuwima w dźwiękowym opracowaniu Marcina Gumieli. Słuchowisko muzyczne prowadzić będzie Jakub Zarębki – solista Opery Nova.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty Festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Koncert zatytułowany Symfonia Polska w 70. rocznicę zakończenia II wojny światowej odbędzie się 8 maja 2015 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach.

W programie wieczoru znajdą się dzieła Andrzeja Panufnika, Henryka Wieniawskiego i Piotra Czajkowskiego, które łączy wspólny mianownik – motyw wolności. Jaka zatem jest owa Symfonia Polska? Bohaterska, „pełna desperacji, ale i optymizmu, klimatu tamtych dni” – jak chce Andrzej Panufnik, który pracę nad Uwerturą bohaterską rozpoczął w pierwszych dniach wojny? Czy może elegijna, z nastrojem modlitewnego skupienia, jak druga część wirtuozowskiego Koncertu fis-moll Henryka Wieniawskiego? Albo żywiołowa, taneczna – niczym Symfonia Polska Piotra Czajkowskiego?

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją zadomowionego już w Polsce Cheung Chau, chińskiego dyrygenta, u którego krytyka podkreśla znakomite wyczucie polskiej muzyki i mistrzowskie panowanie nad zespołem, oraz Aleksander Daszkiewicz – skrzypek studiujący w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wiesława Kwaśnego. Młodego artystę dostrzegło w ubiegłym roku jury IX Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Skrzypków im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie, nagradzając I nagrodą oraz nagrodą specjalną w postaci koncertu z Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej.


8 maja 2015 roku I Dyrygent Gościnny Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej - Massimiliano Caldi poprowadzi ciekawy projekt muzyczny, w którym Orkiestra Kameralna Hanseatica zmierzy się z organami, na których zagra Hanna Dys (na zdjęciu).

Solistka ta jest absolwentką gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów Prof. Romana Peruckiego oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Ma na swoim koncie także nominację do nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury w2010 roku.

Najjaśniejszym punktem programu będzie z pewnością Koncert g-moll na organy i orkiestrę op. 35 Mieczysława Surzyńskiego, będący prawdziwą perłą wśród kompozycji polskich przeznaczonych na ten królewski instrument. Ponadto usłyszymy kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta, Césara Francka, Jeana Langlais i Romualda Twardowskiego (Tryptyk Mariacki).


Polski Chór Kameralny zaprasza na Koncert dla Pokoju w 70. rocznicę zakończenia II Wojny Światowej w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu "Gaude Mater", który odbędzie się 8 maja 2015 roku o godz. 20:00 w Kościele św. Mikołaja w Gdańsku. Program koncertu ma zwrócić uwagę na wartość pokoju na świecie. Koncert będzie swego rodzaju orędziem, kierowanym nie tylko do przywódców politycznych, ale do każdego człowieka.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Bronisław Komorowski, ustanowił Gdańsk miejscem uroczystych obchodów 70. rocznicy zakończenia II Wojny Światowej. Z tej okazji Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego przygotował wydarzenie specjalne – Koncert dla Pokoju z udziałem wybitnego polskiego organisty - Andrzeja Białko. Na program koncertu złożą się kompozycje sakralne E. Peppinga, M. Surzyńskiego, F. Nowowiejskiego. Wieczór jest częścią jubileuszowego, XXV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Gdańsk jest jednym z 10 miast, które goszczą tegoroczne wydarzenia festiwalowe.

Tytuł koncertu zainspirowany został kompozycją Missa Dona Nobis Pacem – Obdarz nas pokojem Ernsta Peppinga (1901-1981). Utwór ten powstał w 1948 roku w Berlinie i zaliczany jest do najwybitniejszych dzieł kompozytora. Była to pierwsza kompozycja sakralna napisana przez Peppinga od czasów II Wojny Światowej – fakt szczególny, zważywszy, że był on mocno związany z kościołem. Okres wojny był jednak dla kompozytora czasem swoistego „wewnętrznego wygnania”. Opuścił w tym czasie także Berlin, by powrócić – już do zburzonego miasta – po wojnie. Missa Dona Nobis Pacem uważana jest za niezwykle osobistą wypowiedź kompozytora, obrazującą intelektualną i duchową przepaść, w jakiej znalazła się powojenna Europa.

Utwór Ernsta Peppinga zestawiony zostanie z pełnymi emocjonalnego napięcia kompozycjami polskimi: Missa Pro Pace Feliksa Nowowiejskiego oraz Improwizacjami organowymi na temat staropolskiej pieśni kościelnej Święty Boże Mieczysława Surzyńskiego, odnoszącymi się bezpośrednio do intencji zachowania pokoju. Obaj kompozytorzy związani byli z Berlinem przez okres studiów. Obaj cieszyli się sławą niezrównanych wykonawców i improwizatorów muzyki organowej. Feliks Nowowiejski uważany był przez swojego profesora kompozycji – Maxa Brucha – za jednego z najzdolniejszych uczniów. Jego twórczość uhonorowana została między innymi Krzyżem Komandorskim Orderu Polonia Restituta oraz godnością szambelana papieskiego w uznaniu kompozycji religijnych. W czasie I Wojny Światowej Nowowiejski został powołany do wojska. Po wybuchu II Wojny Światowej schronił się w Krakowie, gdzie komponował do 1941 roku.


Na rok 2015 przypada 150. rocznica urodzin duńskiego twórcy Carla Nielsena. Duńczycy uważają go za swojego najwybitniejszego kompozytora narodowego, który połączył europejską tradycję romantyczną z rodzimym folklorem. Piątkowy koncert, 8 maja 2015 roku o godz. 19.30 w Filharmonii w Krakowie, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Jean-Luca Tingaud otworzy zatem suitą Alladyn op. 34 napisaną przez Nielsena do spektaklu-baśni, wystawionego w Teatrze Królewskim w Kopenhadze w roku 1919.

W tym roku mija także 180. rocznica urodzin francuskiego kompozytora, wirtuoza organów i fortepianu, dyrygenta – Camille’a Saint-Saënsa. Jego V Koncert fortepianowy F-dur op. 103 powstawał w okresie wakacji zimowych w roku 1896, które kompozytor spędzał w Egipcie, w Luksorze – m.in. dlatego utwór ma podtytuł „egipski”. W muzyce można jednak usłyszeć zarówno intonacje muzyki egipskiej, jak i hiszpańskiej, a nawet jawajskiej. Solistą krakowskiego wykonania będzie francusko-kanadyjski wirtuoz Louis Lortie, artysta bardzo aktywny i wszechstronny, w którego grze dostrzec można „kombinację całkowitej spontaniczności i refleksyjnej dojrzałości, obecną w interpretacjach jedynie wielkich pianistów” (londyński „Times”).

W drugiej części koncertu zabrzmi Szeherezada op. 38 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, przenosząca słuchaczy w świat arabskich baśni z tysiąca i jednej nocy.

9 maja 2015 roku Orkiestra Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje ten sam program w Filharmonii Narodowej w Warszawie w ramach koncertu abonamentowego.


XVIII Międzynarodowy Festiwal i XVI Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari odbędzie się w dniach od 9 do 16 maja 2015 roku w Nowym Sączu. Funkcję dyrektora artystycznego i przewodniczącej jury objęła wybitna śpiewaczka Małgorzata Walewska. Wydarzeniem Festiwalu będzie przyjazd do Nowego Sącza światowej sławy argentyńskiego dyrygenta i tenora José Cury.

Do udziału w rywalizacji zakwalifikowało się 70 młodych śpiewaków z 11 krajów: Polski, Niemiec, Ukrainy, Rosji, Białorusi, Włoch, Wielkiej Brytanii, Turcji, Indii, Chin oraz USA. Nad prawidłowym przebiegiem Festiwalu i Konkursu czuwać będą dyrektorzy: artystyczny - Małgorzata Walewska (mezzosopran, wybitna polska śpiewaczka) i organizacyjny - Antoni Malczak (dyrektor MCK SOKÓŁ), a biurem organizacyjnym kieruje Liliana Olech (dyrektor Galerii BWA SOKÓŁ). W jury, obradującym pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej, zasiądą: Helena Łazarska - Honorowa Przewodnicząca Jury, Daniel Dollé (Szwajcaria), Angelo Gabrielli (Włochy), Ryszard Karczykowski, Hanna Michalak, Izabella Kłosińska, Andrzej Nanowski, Andrejs agars (Łotwa), Wojciech Maciejowski - sekretarz Jury. Wokalistom towarzyszyć będą pianiści -akompaniatorzy: Taras Hlushko i Bartłomiej Wezner.

Otwarte dla publiczności przesłuchania konkursowe odbędą się w trzech etapach. 16 maja zakończy je galowy koncert laureatów z towarzyszeniem orkiestry Opery Krakowskiej oraz wręczenie nagród. Grand Prix dla głosów męskich i żeńskich wyniesie w każdej grupie ok. 5.000 euro. Jury przyzna też wyróżnienia oraz nagrody specjalne, m.in.: za utwór Mozarta, utwór polski, Nagrodę im. Ady Sari dla wybitnego sopranu koloraturowego (ufundowaną przez burmistrza Starego Sącza) oraz nagrodę dla wybitnego pianisty-akompaniatora.

Konkursowym zmaganiom tradycyjnie towarzyszyć będą koncerty. 9 maja 2015 roku w kościele pw. św. Krzyża w parafii św. Heleny w Nowym Sączu można będzie wysłuchać II Symfonii c-moll "Zmartwychwstanie" Gustava Mahlera w wykonaniu Chóru Polskiego Radia, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją José Cury oraz solistek: Urąki Arlič-Gololičič - sopran, laureatki XIII Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2009 roku oraz Małgorzaty Walewskiej - mezzosopran. Ważnym wydarzeniem będzie wykonanie 14 maja w bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu Małej mszy uroczystej (La petite messe solenelle) Gioacchino Rossiniego. Wystąpią: Iwona Socha - sopran, Agnieszka Monasterska - mezzosopran,Andrzej Lampert - tenor, laureat XV Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w 2013 roku, Jacek Ozimkowski - bas, Bartłomiej Kominek, Arkadiusz Bialic, Anna Boczar oraz chór Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka.

Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari odbyły się po raz pierwszy w 1985 roku w Nowym Sączu z inicjatywy prof. Heleny Łazarskiej. Nazwano je imieniem wielkiej polskiej śpiewaczki, która wychowała się w pobliskim Starym Sączu. W poprzedniej edycji konkursu wśród pań triumfowała sopranistka Ewa Tracz. Jury nie przyznało I nagrody w kategorii głosów męskich, drugą - wywalczył tenor Andrzej Lampert, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej.

Więcej informacji - na stronie festiwalu: www.adasari.pl


XXIX Warszawskie Spotkania Muzyczne odbędą się w dniach 9-15 maja 2015 roku.

To jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i nową, i pierwszy, który przyjął taką formułę. O jego dużym znaczeniu świadczy choćby rosnące z roku na rok zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok „nabiera tempa” i trafia w gusta coraz większej liczby słuchaczy.

Na program 29. edycji Festiwalu złożą się m.in. koncerty Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego, która zaprezentuje prawykonania kompozycji Bartosza KowalskiegoSławomira Czarneckiego i dwóch utworów powstałych w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie” (realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca) autorstwa Macieja Zielińskiego i Ignacego Zalewskiego, a także Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmalprawykonaniami trzech kompozycji, w tym dwóch zamówionych w ramach programu „Kolekcje” - Grzegorza Duchnowskiego i Edwarda Sielickiego. Wystąpią również zespoły kameralne: goszczący na wszystkich dotychczasowych edycjach Festiwalu Kwartet Wilanów, jazzowy kwartet smyczkowy ATOM String Quartet, niedawno powstały zespół #ENSEMBLE oraz sekstet wokalny proModern, który po raz pierwszy wykona pieśni do sonetów Szekspira: Miłosza Bembinowa, Andrzeja Borzyma jr., Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Herdzina, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Stanisława Moryty, Tomasza Opałki i Piotra Tabakiernika, zamówione w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”. Gościem Festiwalu będzie także Chór A Cappella Leopolis ze Lwowa, kierowany przez Ludmiłę Kapustinę, który wykona przed warszawską publicznością muzykę cerkiewną kompozytorów ukraińskich i polskich (utwory z przełomu XVII i XVIII wieku oraz współczesne).

Koncerty 29. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego i Kościele Ewangelicko-Reformowanym.

Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – istnieje od 1986 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. Zgodnie z formułą programową zawartą w podtytule Festiwal prezentuje ważne dzieła muzyki dawnej i nowej oraz promuje najnowsze dzieła kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, co stanowi niewątpliwie o jego wyjątkowości. Program Festiwalu ustalany jest przez jego Radę Programową, składającą się z wybitnych specjalistów – kompozytorów i muzykologów. W jej skład wchodzą: prof. Michał Bristiger, Paweł Gancarczyk, Małgorzata Gąsiorowska (muzykolodzy), Edward Sielicki, Adam Sławiński i Władysław Słowiński (kompozytorzy i teoretycy muzyki).

Finansowanie: ze środków Urzędu m.st. Warszawy, dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy wsparciu ze strony Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Artystów Wykonawców STOART.

Wstęp wolny

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej

Więcej


W dniach 9-31 maja 2015 roku Teatr Wielki w Łodzi zaprasza na taneczne biennale - XXIII Łódzkie Spotkania Baletowe.

Festiwal zainauguruje premierowy spektakl w choreografii Giorgia Madii - Chopin wymarzony (Chopin Imaginaire) do muzyki Fryderyka Chopina.

- Każdy utwór [Fryderyka Chopina] inspirował mnie do stworzenia nowego obrazu, wyboru innego środka wyrazu, nieoczekiwanie i zaskakująco. - powiedział Giorgio Madia o swoim przedstawieniu. - Raz podkreślona była wirtuozeria, innym razem - nastrój melancholii, ironia lub śmieszny zwrot, który wyczuwałem i który był zaczątkiem krótkiej opowieści. Oczywistym jest, że tancerze moich choreografii ze swoją energią w istotny sposób przyczynili się do budowania tych skojarzeń.

W kolejnych dniach program Spotkań wypełnią występy renomowanych zespołów z całego świata. W tym roku łódzki Teatr gościć będzie francuską primabalerinę Sylvie Guillem w programie wieńczącym jej karierę, byłego pierwszego solistę Royal Ballet - Ivana Putrova, w towarzystwie największych gwiazd światowego baletu, Les Ballets de Monte Carlo w niezwykłej inscenizacji Jeziora łabędziego, Phoenix Ballet z Arizony pod dyrekcją byłego pierwszego solisty Teatru Wielkiego w Łodzi - Sławomira Woźniaka oraz balet słynnej, włoskiej La Scali - Teatro alla Scala.


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza w sobotę, 9 maja 2015 roku o godz. 18.00 na wznowienie sceniczne spektaklu w reżyserii Laco Adamika – operę Ignacego Jana Paderewskiego Manru.

Manru jest jedyną operą I.J. Paderewskiego. Libretto, na podstawie powieści Chata za wsią Józefa Ignacego Kraszewskiego, napisał Alfred Nossig. Paderewski skomponował to dzieło w momencie, gdy był już sławnym pianistą. Popularność, jaką się cieszył, sprawiła, że prapremiera w Dreźnie w 1901 roku spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Wkrótce potem Manru wystawiono na wielu scenach Europy i Ameryki, w tym – 14 lutego 1902 roku – w Metropolitan Opera w Nowym Yorku. Była to efektowna, acz krótka kariera opery, dziś właściwie rzadko wystawianej nawet w Polsce. Warto też zauważyć, że Manru pozostaje do dziś także jedyną polską operą, która kiedykolwiek została w Metropolitan Opera wystawiona. Uroczysta premiera w Operze Śląskiej w maju 2009 rpku związana była z 90. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości i parafowania w dniu 28 czerwca 1919 roku przez premiera I. J. Paderewskiego traktatu wersalskiego. Teraz spektakl powraca na afisz w ramach obchodów jubileuszu 70-lecia istnienia Opery Śląskiej.

Powtórzenie spektaklu: 10 maja i 9 czerwca 2015 roku o godz. 18.00.