Polmic - FB

calendar of events

2013 2014 2015 2016 2017
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 1 maja do 17 października 2015 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywać się będą koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują wybitni polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku m.in.: najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Wzniesiony w drugiej połowie XV wieku gotycki kościółek powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich księżnej Mazowieckiej. W roku 1515 spłonął, a na jego miejscu zbudowano nowy, większy kościół, którego fundatorką była księżna Anna Radziwiłłówna. Pod koniec XVI wieku obok kościoła postawiono murowaną, wolno stojącą dzwonnicę. Kościół był wielokrotnie niszczony i odbudowywany w różnych stylach. Obecna klasycystyczna fasada kryje bogate barokowe wnętrze. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.


Codziennie od 1 lipca do 17 października 2015 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 14.00 w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela w Warszawie (Stare Miasto, ul. Świętojańska 8) odbywać się będą koncerty festiwalu „Wielkie Organy w Archikatedrze”.

Koncerty na żywo na Wielkich Organach Archikatedry Warszawskiej (ok. 30 minut) wykonują wybitni polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy najsłynniejsze utwory organowe, a wśród nich m.in.: kompozycje Fryderyka Chopina oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego - legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego "polskim Bachem". Wirtuozi występują w strojach z epoki romantycznej.

Bazylika Archikatedralna Św. Jana Chrzciciela stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania ksiądz Piotr Skarga, Władysław IV Waza zaprzysiągł swoje pacta conventa, tu miały miejsce śluby, koronacje 2 władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 maja. Do dziś odbywają się w niej ważne uroczystości narodowe. Tu na początku XX wieku pracował i tworzył wybitny kompozytor, improwizator i organista Mieczysław Surzyński. Bazylika została wyposażona w 1987 roku we wspaniałe, najwyższej klasy Wielkie Koncertowe Organy. 60 głosowy instrument zbudowała niemiecka firma Eule.

Podziemia Świątyni, tak jak cała Archikatedra, są niezwykłe. Zwiedzając je stajemy twarzą w twarz z historią Polski. Spoczywają w nich m.in: książęta mazowieccy z rodu Pisatów, arcybiskupi warszawscy, Król Polski – Stanisław August Poniatowski, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – Gabriel Narutowicz, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – Ignacy Mościcki, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – Stanisław Wojciechowski, muzyk i Premier Rzeczypospolitej Polskiej – Ignacy Jan Paderewski oraz laureat nagrody Nobla Henryk Sienkiewicz.

Szczegóły na stronie: www.kapitula.org


Narodowe Forum Muzyki zainauguruje swoją działalność 4 września 2015 roku koncertem z udziałem wybitnego pianisty Piotra Anderszewskiego oraz zespołów NFM: Chóru, kierowanego przez Agnieszkę Franków-Żelazny, Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod kierownictwem Jarosława Thiela, Orkiestry Kameralnej Leopoldinum pod dyrekcją Hartmuta Rohde i Orkiestry Symfonicznej pod batutą Jacka Kaspszyka i Benjamina Shwartza.

W nowej sali koncertowej, która od sezonu artystycznego 2015/16 będzie wrocławską przestrzenią dla muzyki, zabrzmią kompozycje Johanna Sebastiana Bacha (Contrapunctus 4 z Kunst der Fuge BWV 1080), Krzysztofa Pendereckiego (O gloriosa Virginum), Josepha Haydna (Te Deum C-dur Hob. XXIIIc:2), Wojciecha Kilara (Orawa), Witolda Lutosławskiego (Mi-parti) i Pawła Mykietyna (Hommage à Oskar Dawicki - wersja skrócona) oraz Karola Szymanowskiego (IV Symfonia koncertująca op. 60).

Zgodnie z nazwą Forum będzie miejscem spotkania rozmaitych gatunków muzycznych, dziedzin sztuki (tańca, filmu, sztuk wizualnych), twórców i wykonawców wielu pokoleń. Będzie miejscem spotkania i dialogu, ale też konfrontacji oraz sporu.

Więcej o wydarzeniach artystycznych odbywających się w Narodowym Forum Muzyki - na stronie: www.nfm.wroclaw.pl

OBEJRZYJ: spot promujący otwarcie Narodowego Forum Muzyki – YOUTUBE


W 2015 roku mija 10 lat obecności zespołu Kwadrofonik na scenie muzycznej i kulturalnej. W tym czasie artyści zataczają kręgi w muzyce world, czerpią inspiracje z folkloru, realizują się we własnych aranżacjach muzyki klasycznej XX wieku. Swoje uszy kierują również ku muzyce najnowszej, podejmując współpracę z najciekawszymi polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Podsumowanie tej dekady zrodziło pomysł cyklu koncertów, którego bohaterami byłyby – oprócz gospodarzy – także inne młode zespoły wykonujące muzykę współczesną. Długie dyskusje i miesiące pracy wielu osób przyniosły wreszcie efekt: w dniach 4-6 września 2015 roku w Warszawie odbędzie się pierwszy Festiwal Kwadrofonik.

Zagrają dwa zagraniczne zespoły, które w oryginalny sposób programują swoje występy. Ensemble Garage z Kolonii przedstawi eksperyment koncertowy Sound and Image, który stawia pytanie o percepcję muzyki, o to, co jest w niej rzeczywiste, a co zmyślone. Program Popular Contexts Asamisimasy z Norwegii pokaże zaś, jak banalne dźwięki codziennego życia stają się tworzywem wyrafinowanej kompozycji. Festiwal otworzy Kwadrofonik Koncertem pieśni z udziałem wokalistki Barbary Kingi Majewskiej – spektaklem muzycznym, którego koncepcję dramaturgiczną stworzyła reżyserka Yulka Wilam. Na festiwalu wystąpią też Lutosławski Piano Duo i duet perkusyjny Pękala/Kordylasińska/Pękala. Pierwszy z nich przedstawi program For Two Pianos Tuned A Quarter-Ton Apart – hommàge a minimal music z elementami mikrotonowości, drugi zaś zabierze słuchaczy na granice dźwięku wraz z programem Aftersounds.

Podczas Festiwalu zobaczymy, jak teatralność, performatywność muzyki i rozmaite koncepty rozwijane przez wykonawców tworzą nowe sposoby słuchania. Sprzyjać temu będą również miejsca koncertów – studia Polskiego Radia, współorganizatora wydarzenia. Poza znajomą salą Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego (S1), muzyki słuchać będzie można w rzadko dostępnych dla publiczności S2, zaś w S3, S7 i S8 zagoszczą projekty dla dzieci. Program tegorocznego festiwalu obejmuje bowiem nie tylko 5 koncertów, ale też warsztaty dla najmłodszych pt. Mikrofonik (5-6 września 2015), a ponadto rozmowy z muzykami i dziennikarzami.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


10. Festiwal Goldbergowski odbędzie się w Gdańsku w dniach od 28 sierpnia do 6 września 2015 roku.

Gdański Festiwal Goldbergowski powstał w 2006 roku, w którym przypadała 250. rocznica śmierci Johanna Gottlieba Goldberga, urodzonego w Gdańsku klawesynisty i kompozytora, żyjącego w latach 1727-1756. Nazwisko Goldberga przeszło do historii muzyki dzięki Wariacjom Goldbergowskim Johanna Sebastiana Bacha (BWV 988), których, jako jego uczeń, był pierwszym wykonawcą.

Na otwarciu Festiwalu (piątek 28 sierpnia) usłyszeć będzie można wyjatkową, a dla wielu słuchaczy na pewno zaskakującą wersję Schubertowskiego cyklu Die schöne Müllerin, w której w miejsce fortepianowego akompaniamentu pojawią się dwie gitary. Georg Poplutz wraz z towarzyszącymi mu muzykami Antje Asendorf i Stefanem Hladkiem przeniosą słuchaczy w świat romantycznych wizji i uniesień, które w nowej aranżacji ukazują inny wymiar instrumentalnej warstwy kompozycji.

Od wielu już lat na Festiwalu obecne są Wariacje Goldbergowskie Bacha. W tym roku do kręgu klawesynowych wykonawców tego dzieła, nieodzownie związanych z patronem Festiwalu, dołączy pochodzący z Iranu Mahan Esfahani, profesor Guildhall School of Music and Drama w Londynie, prowadzący niezwykle ożywioną działalność koncertową (sobota 29 sierpnia).

Kolejnym gdańskim akcentem będzie koncert Goldberg Baroque Ensemble & Goldberg Vocal Ensemble (niedziela 30 sierpnia), wraz ze znakomitymi solistami pod dyrekcją Andrzeja M. Szadejko. W trakcie koncertu będzie można usłyszeć prawykonania kantat ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej. Tym koncertem zespół anonsuje kolejną płytę z serii Muzyczne dziedzictwo miasta Gdańska, na której znajdą się nieznane, ale wymagające szerszej prezentacji kompozycje, wśród nich m.in. kantata innego gdańskiego ucznia Bacha - Friedricha Christiana Mohrheima. Koncert będzie transmitowany przez Program 2 Polskiego Radia.

Drugi koncertowy weekend rozpocznie działający od 1984 roku zespół Alta Ripa (piątek 4 września), którego nagrania płytowe zdobyły wiele nagród fonograficznych. Wśród wyróżnionych płyt znalazła się też i ta z kameralnymi utworami Goldberga, o którym mało kto wie, że komponował. Jedna z jego sonat triowych (C-dur) do niedawna była przypisywana J. S. Bachowi i dotąd można ją odnaleźć w katalogu twórczości lipskiego kantora pod numerem BWV 1037.

Dzień później (sobota 5 września) zaśpiewa praskie Collegium Vocale w towarzystwie Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa. W ich wykonaniu oprócz motetów Bacha usłyszeć będzie można kompozycje Jana Zelenki, które, między innymi dzięki działalności zespołu, zostają przywracane do koncertowego życia.

Na ostatnim koncercie (niedziela 6 września) kwartet Arte dei Suonatori wraz z grającą na pianoforte Petrą Somlai przedstawią kompozycje epoki klasycyzmu zaaranżowane przez twórców tego okresu na mniejszy skład instrumentalny. Będzie to piewsza na Festiwalu Goldbergowskim prezentacja historycznego pianoforte, na które przeznaczali swe utwory synowie Bacha, czy kompozytorzy epoki klasycyzmu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji - na stronie: www.goldbergfestival.pl

ZOBACZ: program Festiwalu – plik PDF


Prowadzona przez Ralfa Sochaczewsky'ego Capella Cracoviensis zaprasza na trzy koncerty w dniach 4-6 września 2015 roku.

Zespół zaprezentuje program rozpiętym między renesansem a współczesnością, na który złożą się chóralne utwory Oliviera Messiaena, Thomasa Stoltzera, Arnolda Mendelssohna, Knuta Nysteda i Sławomira Kupczaka. Program pokazujący, że kultura to continuum, zaś dokonania dawnych mistrzów inspirują i poruszają dziś równie mocno. Program, który jest podróżą po Europie – od Francji, przez dawne Niemcy, a dzisiejszą Polskę, aż po Norwegię. Wreszcie program, który pokazuje duchową różnorodność w formalnych podobieństwach.

Trzy koncerty odbędą się w trzy kolejne dni w trzech polskich miastach – 4 września w Jeleniej Górze, dzień później w Zgorzelcu, zaś 6 września w Krakowie.

Read more


Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego im. Stefana Woydy w Pruszkowie zaprasza w każdą sobotę od 29 sierpnia do 19 września 2014 roku na recitale polskich uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

1 października 2015 roku rozpocznie się w Warszawie jedna z najbardziej prestiżowych imprez muzycznych na świecie – XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Wśród 84 pianistów, którzy wezmą udział w konkursie, znalazło się 15 Polaków. Pruszkowskie Muzeum pragnąc, aby to nadzwyczajne święto muzyki Chopina stało się udziałem jak najszerszego grona melomanów, przygotowało cykl 4 koncertów. Dzięki zaplanowanej formule – dwóch półrecitali – poszczególne wieczory staną się okazją do spotkania ze znaczną częścią artystów z polskiej ekipy (8 pianistów) oraz do zetknięcia się z różnorodnymi osobowościami artystycznymi i ich interpretacjami muzyki Chopina. Dodatkową wartością cyklu pozostaje możliwość bezpośredniego kontaktu z wykonawcą i muzyką, jaką daje jedynie kameralna sala koncertowa.

Recitale odbywać się będą w każdą sobotę od 29 sierpnia do 19 września 2015 roku o godz. 19.00 w oranżerii pruszkowskiego Muzeum.

Koncerty są jednocześnie częścią projektu „Młoda Polska”, którego ideą przewodnią jest prezentacja na scenie Muzeum najzdolniejszych artystów młodego pokolenia.

Bilety w cenie 20 zł do nabycia w kasie Muzeum od 1 sierpnia. Więcej informacji – na stronie: www.mshm.pl

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: program koncertów


Jedna z najlepszych grup wokalnych w Europie – Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia obchodzi w 2015 roku swoje 25-lecie.

Ansambl utworzony przez dyrygentkę Annę Szostakw 1990 roku, z czasem stał się wyjątkowy poprzez swoje możliwości, na które złożyły się brzmienie i doskonała technika wykonawcza. Katowiccy śpiewacy, zaskakując słuchaczy na festiwalach całego świata, wykonują arcytrudne kompozycje często pisane specjalnie dla nich. We wrześniu będziemy mogli ich usłyszeć na salach koncertowych niedawno wybudowanej, nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), podczas Festiwalu Jubileuszowego.

- Trzy koncerty, a każdy z nich ukazuje inną szatę naszej działalności – mówi Anna Szostak. - Śpiewacy zaprezentują swoje umiejętności w interpretacjach dzieł muzyki współczesnej, rozrywkowej oraz dawnej.

5 września 2015 roku na dużej sali koncertowej zabrzmią utwory dedykowane Cameracie Silesii, które zostały napisane przez polskich twórców, a wśród nich m.in. Henryka Mikołaja Góreckiego. W drugiej części koncertu wokaliści wystąpią w jazzowej odsłonie, towarzysząc światowej sławy pianiście Leszkowi Możdżerowi oraz muzykom na stałe z nim współpracującym – Zoharemu Fresco, Olo Walickiemu i Adamowi Pierończykowi.

Podczas kolejnego koncertu jubileuszowego - 12 września - będzie naprawdę gorąco. Paco Peña, uważany za najlepszego na świecie gitarzystę flamenco, wraz ze swoim Flamenco Dance Company oraz Cameratą Silesią przedstawią Misa Flamenca. Tego wieczoru zabrzmi również utwór napisany przez Paco Peña na 150-lecie miasta Katowice oraz 25-lecie Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia.

Ostatni festiwalowy koncert to rarytas dla tych, którzy doceniają interpretacje dzieł muzyki dawnej. 26 września śpiewacy wystąpią z London Baroque, zespołem złożonym z czterech muzyków instrumentalistów, wśród znawców uważanym za jeden z czołowych propagatorów kameralnej muzyki barokowej.

Wszystkimi koncertami zadyryguje założycielkai dyrygentka Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia – Anna Szostak.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Narodowe Forum Muzyki zaprasza na Dzień Otwarty - 5 września 2015 roku. W każdej z czterech sal odbywać się będą koncerty zespołów NFM.

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu to jeden z największych w tej części Europy, innowacyjny technicznie kompleks sal koncertowych. W gmachu znajdują się m.in. cztery sale, w tym główna z 1800 miejscami, i trzy kameralne, a także studio nagrań, sale prób, pomieszczenia konferencyjno-biurowe, przestrzeń wystawiennicza. Narodowe Forum Muzyki zostało zaprojektowane przez Autorską Pracownię Architektury Kuryłowicz & Associates prof. arch. Stefana Kuryłowicza. Rozwiązania zapewniające doskonałą akustykę sal koncertowych opracowała firma Artec Consultants Inc (grupa Arup) z Nowego Jorku, która specjalizuje się w projektowaniu obiektów przeznaczonych do wykonywania muzyki na żywo. Powierzchnia użytkowa głównego budynku wynosi 35,3 tys. m2 (powierzchnia całkowita: 48,5 tys. m2), przy kubaturze 257 tys. m3. Sale koncertowe NFM są odizolowane akustycznie od pozostałej części budynku (m.in. przez kauczukowe wibroizolatory), a przede wszystkim od źródeł hałasów i drgań zewnętrznych (w tym ulicznych). Posiadają także nowoczesne systemy służące do zmiany akustyki, m.in. ruchomy sufit oraz okalające sale przestrzenie akustyczne, które pozwalają na regulację długości wybrzmienia dźwięku.

Położony w sercu Wrocławia gmach wpisuje się w przestrzeń historycznego centrum miasta. Budynek wznosi się na dzisiejszym placu Wolności, dawnym Forum Królewskim, gdzie w XIX wieku planowano budowę Forum Sztuki – miejsca celebracji uroczystości państwowych.

Doskonałe warunki akustyczne i techniczne nowej sali pozwalają na zorganizowanie we Wrocławiu występów najwybitniejszych muzyków. Program artystyczny na sezon 2015/2016 obejmuje koncerty takich gwiazd, jak: Zubin Mehta i Israel Philharmonic Orchestra, Christoph Eschenbach i National Symphony Orchestra Washington, Lang Lang, Wynton Marsalis & Jazz at Lincoln Center Orchestra, Antonio Pappano i London Symphony Orchestra, Semyon Bychkov i Wiener Philharmoniker, Krzysztof Penderecki, Maria João Pires, Isabelle Faust, Aleksandra Kurzak, Concha Buika, Dianne Reeves.

5 września na placu Wolności przed Narodowym Forum Muzyki w godz. 10:00 do 20:00 zostanie zaprezentowana także interaktywna instalacja WHITE_BOX ukazująca NFM jako przestrzeń otwartą dla muzyki. Finałem projektu będzie multimedialny spektakl o godz. 21:30 na placu Wolności – wystąpi Chór Chłopięcy NFM, skrzypaczka, tancerka, a główna fasada Narodowego Forum Muzyki ożyje dzięki projekcji mappingu oraz muzyce Marcina Cichego (wstęp wolny, czas trwania ok. 20 min).

Read more


Jubileuszowa, 50. edycja Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” odbędzie się w dniach od 6 do 19 września 2015 roku.

Od pół wieku „Wratislavia Cantans” jest najważniejszym festiwalem muzyki klasycznej w tej części Europy. Przed laty był jedyną szansą spotkania za żelazną kurtyną artystów światowej klasy. Dziś wybitni dyrygenci, instrumentaliści i śpiewacy przyjeżdżają do Wrocławia przygotowywać wspólne koncerty z zespołami Narodowego Forum Muzyki, organizatora festiwalu. Po raz pierwszy w historii „Wratislavii” publiczność i muzycy mają do dyspozycji salę koncertową na światowym poziomie – obiekt Narodowego Forum Muzyki, przestrzeń, w której dzieła wokalne i instrumentalne wybrzmią pełnią piękna.

Nowoczesna sala koncertowa jest idealnym miejscem dla monumentalnych symfonii Mahlera. Pierwszą orkiestrą gościnną, która wystąpi w prestiżowym obiekcie, będzie legendarna Israel Philharmonic Orchestra. Wykona IX Symfonię pod batutą jednego z najlepszych współczesnych dyrygentów, Zubina Mehty. W wielkim finale jubileuszowego festiwalu zabrzmi Symfonia tysiąca - jedyne dzieło Mahlera entuzjastycznie przyjęte za życia kompozytora. Przydomek utworu pochodzi od imponującej liczby wykonawców – na scenie pojawią się Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, trzy chóry NFM oraz soliści pod batutą specjalisty od wielkich form symfonicznych, Jacka Kaspszyka.

Jubileuszową, pięćdziesiątą edycję trzeba należycie uczcić. Nie zabraknie nieprzyzwoicie wystawnej uczty – Alexander’s Feast Händla zadyryguje dyrektor artystyczny festiwalu, Giovanni Antonini. Gwiazdorska obsada (Pinnock, Pasiecznik, Pires) wykona skrzące się wirtuozerią i humorem przeboje Mozarta, fenomenalny B’Rock zaprezentuje religijny aspekt świętowania koncertem Jauchzet Gott (Chwalcie Boga), a co odważniejsi melomani mogą wpaść w trans w trakcie pogańskiego rytuału – Święto wiosny Strawińskiego oraz Prometusza Skriabina zagra NOSPR pod batutą Aleksandra Liebreicha.

Wyjątkową atrakcją jubileuszowego festiwalu będą rekonstrukcje koncertów pierwszej edycji. Tegoroczna inauguracja to powtórzenie programu, który rozpoczął wspaniałą historię „Wratislavii”. Choć dziś wiele osób dziwi obecność muzyki współczesnej, wykonywanie dzieł najnowszych było jednym z głównych pomysłów twórcy festiwalu, Andrzeja Markowskiego, dlatego 14 sierpnia 1966 roku zabrzmiały utwory skomponowane kilka-, kilkanaście lat wcześniej: La espero Andrzeja Koszewskiego, L’alerte, La sécurité, L’a_aire se complique, La môme néant z Cinq poèmes de Jean Tardieu Konstantego Regameya, Cinq rechants Oliviera Messiaena, Psalmy Dawida Krzysztofa Pendereckiego i Wierchy Artura Malawskiego. Tak jak w pierwszej edycji, usłyszymy także najpiękniejszą Mozartowską realizację muzyki liturgicznej – Mszę c-moll (zaprezentowaną przez fantastyczne Il Giardino Armonico) oraz program zestawiający dzieła polskich barokowych mistrzów: Marcina Mielczewskiego i Bartłomieja Pękiela.

Na tegoroczny festiwal przyjedzie ze swoim Ensemble Organum Marcel Pérès – człowiek, który zmienił oblicze chorału gregoriańskiego, przez co doświadczył uwielbienia, jak i ostrej krytyki. Słynna grupa Tasto Solo wskrzesi muzykę z piętnastowiecznych manuskryptów.

Giovanni Antonini, szef artystyczny festiwalu, pragnie prezentować na „Wratislavii” także mniej znaną, odmienną od zachodnioeuropejskiej chóralistyki muzykę wokalną, dlatego na festiwal powróci śpiew cerkiewny, w wykonaniu podziwianego na całym świecie Chóru Patriarchatu Moskiewskiego. Chce jednak również, aby jubilatka „Wratisalvia” była wiecznie młodym, ciekawym świata festiwalem, dlatego zaprosił „urodzonych szaleńców” – wielokrotnych zdobywców Grammy, zespół eighthblackbird, i Agatę Zubel.

„Wratislavia” to także kameralne koncerty światowej klasy artystów, w tym roku publiczność usłyszy na żywo znakomitych skrzypków – Dymitr Sinkovsky wykona (w trakcie dwóch koncertów) cały cykl metafizycznych Sonat misteryjnych Bibera, Enrico Onofri z Ensemble Imaginarium przekona nas, że skrzypce mówią, a klawesynista Pierre Hantaï udowodni, że Wariacje Goldbergowskie najlepiej brzmią na zabytkowym klawesynie.

Jubileuszowym wydarzeniem będzie także koncert Tadeusza Strugały, najdłużej urzędującego dyrektora „Wratislavii Cantans”, który w tym roku obchodzi 80. urodziny i 60-lecie pracy twórczej. Maestro poprowadzi świętującą 70-lecie istnienia Orkiestrę Symfoniczną NFM.

Pięćdziesiąta edycja jako pierwsza połączy tradycję koncertów w zabytkowych wnętrzach z korzystaniem z nieograniczonych wręcz możliwości Narodowego Forum Muzyki. Łączenie tradycji z nowoczesnością, szacunku dla wielkiej sztuki z artystyczną odwagą – to klucz do sukcesu festiwalu, który po pięćdziesięciu latach z ciekawością zwraca się ku przyszłości.

Read more


Koncerty XXII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry” odbędą się w kolejne niedziele od 5 lipca do 20 września 2015 roku w Bazylice Archikatedralnej Św. Jana Chrzciciela (ul. Świętojańska 8) w Warszawie.

Początek koncertów o godz. 16:00.

ZOBACZ: harmonogram koncertów


Koncerty XVI Warszawskiego Festiwalu Organowego „Organy Śródmieścia” odbywać się będą w każdą niedzielę września i października 2015 roku w stołecznych kościołach.

Z recitalami organowymi wystąpią: Bogdan Narloch, Katarzyna Olszewska, Andrzej Sochocki, Hartwig Barte-Hanssen (Niemcy), Józef Kotowicz, Gabriele Catalucci (Włochy), Adam Klarecki i Przemysław Kapituła.

Read more


Trzynaste„Chopiniana” odbędą się w tajemniczej atmosferze nocy. Wszystko za sprawą nokturnu, formy muzycznej nastrojem nocy inspirowanej, która będzie tematem tegorocznej edycji festiwalu. Podczas dwóch weekendów września 11–13 oraz 19–20 w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku usłyszymy nie tylko utwory Chopina, ale także m.in. Bacha, Mozarta, Schumanna, Liszta czy Barbera. Jak zawsze nie zabraknie światowej sławy muzyków. Zagrają Ewa Pobłocka, Karol Radziwonowicz czy Marcin Zdunik. Na młodych odbiorców czekają muzyczne emocje edukacyjnej gry miejskiej „Muzyka nocy”.

„Chopiniana” już po raz czwarty odbędą się w Płocku. Poprzednie edycje pokazały, że festiwal ma już swoją wierną publiczność. Nic dziwnego – rokrocznie w pieczołowicie dobranym repertuarze słuchacze mają szansę spotkać się z doskonałymi muzykami, wykonującymi dzieła naszego największego kompozytora. Tak będzie i tym razem. Choć Chopin nie jest twórcą formy nokturnu, doprowadził ją jednak do największego rozkwitu. Po nokturn sięgali chętnie również kompozytorzy kolejnych pokoleń, aż po wiek XX. Nokturny Chopina będą zatem pretekstem do przyjrzenia się historii i ewolucji tej wyjątkowo nastrojowej, ekspresyjnej i melodyjnej formy.

Zabrzmią jednak nie tylko nokturny, ale również kompozycje, które w taki czy inny sposób są z nocą związane. Usłyszymy m.in. Wariacje Goldbergowskie Bacha, które, jak wieść głosi, napisane były by umilić bezsenne noce Johanna Gottlieba Goldberga; Nachtstücke Roberta Schumanna, który uwielbiał twórczość Chopina (podobno z umiarkowaną wzajemnością); nocne serenady Mozarta ze zbiorów Eine kleine Nachtmusik i Nacht Musique, nokturny i utrzymane w charakterze nokturnów utwory Griega, Skriabina, Fauré’go, Barbera, Liszta, Dvořaka.

Wystąpią wspaniali soliści: Ewa Pobłocka i Karol Radziwonowicz, którzy zaprezentują nokturny samego Chopina, ale także zespoły kameralne: Canone All’Unisono, NFM Ensemble i Lutosair Quintet. Jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów młodego pokolenia Marcin Zdunik zagra w duecie z pianistą Aleksandrem Dębiczem, improwizując na temat nokturnów Chopina.

„Chopiniana” to nie tylko koncerty, ale także towarzyszące im wydarzenia, również o charakterze edukacyjnym. W tym roku w Płocku, już po raz trzeci w historii festiwalu, odbędzie się edukacyjna gra miejska dla dzieci i młodzieży, która tematycznie związana będzie z festiwalem. „Muzyka nocy” to gra z wątkiem detektywistyczno-przygodowym. Współzawodniczące między sobą grupy uczestników będą mieli za zadanie skompletować rozrzucone na terenie Płocka zbiory związane z Chopinem i jego nokturnami.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Opera Wrocławska zaprasza na spektakle przygotowane z okazji 70-lecia polskiej sceny operowej we Wrocławiu.

Obchody jubileuszu zainauguruje 11 września 2015 roku o godz. 19.00 najsłynniejsza i najpopularniejsza polska opera – Halka Stanisława Moniuszki. Należy ona bez wątpienia do najczęściej wystawianych dzieł we tym teatrze. W 1990 roku, na 45-lecie Opery Wrocławskiej i 20. rocznicę śmierci Stanisława Drabika zapowiadano 1300 Halkę. Reżyser spektaklu, Laco Adamik, o obecnej inscenizacji mówi: „Zależy mi, ażeby przy tej inscenizacji, którą zrealizowaliśmy razem z panią dyrektor Ewą Michnik, panią Barbarą Kędzierską, scenografem i z panią Iriną Mazur, choreografem – spróbować spojrzeć na tę historię w taki sposób, żeby na nowo przeżyć losy bohaterów.”

Dzień później, 12 września 2015 roku obejrzymy jubileuszowy spektakl Króla Rogera Karola Szymanowskiego. To opera niezwykła. Niezwykły był już sam poczęty w wyobraźni kompozytora i z mistrzostwem przez Jarosława Iwaszkiewicza zrealizowany pomysł libretta, które czyniąc miejscem akcji średniowieczną Sycylię, splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia (ucieleśnionej w postaci Pasterza, przemieniającego się następnie w greckiego boga Dionizosa). Nie znalazł Król Roger kontynuatorów wśród polskich twórców, trudno też znaleźć dlań bezpośrednich prekursorów w muzyce europejskiej; pozostał dziełem wspaniałym i samotnym. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objęła Ewa Michnik, a reżyserią zajął się wybitny Mariusz Treliński.

W ramach jubileuszu 70-lecia polskiej sceny operowej we Wrocławiu, w niedzielę 13 września 2015 roku wystawiony zostanie także spektakl operowy Pułapka Zygmunta Krauzego. Bohater dzieła, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów prapremiery to największe atuty wrocławskiej Pułapki, pozwalającej ujrzeć dzieło Poety w nowym świetle. Wrocławska premiera spektaklu z grudnia 2011 roku była jednym z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego poety i jednocześnie wrocławianina, obchodzącego jubileusz 90-lecia. Kierownictwem muzycznym zajął się Tomasz Szreder, a reżyserią i przygotowaniem dekoracji Ewelina Pietrowiak, znana wrocławskiej publiczności ze znakomicie przyjętej Matki czarnoskrzydłych snów.

Klamrą spinającą jubileusz będzie kolejne dzieło Stanisława Moniuszki – Straszny dwór, który wystawiony zostanie na scenie Opery Wrocławskiej 16 września 2015 roku. Od strony muzycznej jest to z pewnością najdoskonalsza spośród operowych kompozycji Moniuszki, a tym samym wysuwa się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Główne jego walory to pomysłowość harmoniczna, świetna konstrukcja scen zespołowych, subtelna i zarazem barwna instrumentacja, przede wszystkim zaś inwencja melodyczna o wyjątkowej szlachetności, logika wypracowanego przez Moniuszkę indywidualnego stylu dramaturgii operowej i wreszcie urzekająca atmosfera polskości, osiągana nie tylko przez taneczne rytmy i intonacje zbliżone do rodzimego folkloru. Spektakl w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznych Tomasza Szredera.


Opera Krakowska zainauguruje kolejny sezon artystyczny 11 września 2015 roku spektaklem Piękna Helena J. Offenbacha w reżyserii Rudolfa Zioło pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka. Jako Helena wystąpi Marta Abako, w roli Parysa zobaczymy Andrzeja Lamperta.

Nowy sezon artystyczny w Operze będzie obfitował w wiele interesujących wydarzeń, a wśród nich premiery, dzieła klasyków operowych, spektakle baletowe, koncerty i przedstawienia dedykowane najmłodszej publiczności. Zapowiada się niezwykle efektownie. Jesienią na scenie Opery Krakowskiej pojawią się trzy nowe tytuły. 25 września 2015 roku wystawiony zostanie pierwszy premierowy spektakl - Cyganeria G. Pucciniego w reżyserii Laco Adamika. Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem objął Tomasz Tokarczyk, a scenografię i kostiumy projektuje Barbara Kędzierska. W obsadzie zobaczymy m.in. Tomasza Kuka i Andrzeja Lamperta (Rodolfo) Marcelinę Beucher i Iwonę Sochę (Mimi), Adama Szerszenia i Mariusza Godlewskiego (Marcello) oraz Katarzynę Oleś-Blacha i Iwonę Krzywicką (Musetta).

W listopadzie krakowska publiczność będzie mogła podziwiać znakomitego Mariusz Kwietnia w partii Króla Rogera. Premiera opery Karola Szymanowskiego w reżyserii Michała Znanieckiego, ze scenografią Luigiego Scoglio, pod kierownictwem muzycznym Łukasza Borowicz odbędzie się 13 listopada 2015 roku. W partiach solowych wystąpią również m.in. Mariusz Godlewski (Król Roger), Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha (Roksana), Pavlo Tolstoy (Pasterz).

Spektakl Muzyka i Magia z muzyką Andrzeja Zaryckiego do tekstu i w reżyserii Wojciecha Graniczewskiego to najnowsza propozycja dla najmłodszych, która oczaruje dzieci niezwykłością zdarzeń. Scenografię i kostiumy do tej fantastycznej podróży w magiczną krainę muzyki i baśni projektuje Bożena Pędziwiatr. Zimową porą ponownie zagości na scenie Opery Krakowskiej Straszny dwór S. Moniuszki w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznym Tadeusza Kozłowskiego. Będzie to spektakl, który zakończy obchody 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.

W bieżącym repertuarze nie zabraknie takich spektakli jak m.in.: Carmen, Kopciuszek, Dziadek do orzechów, Madama Butterfly, Emocje, Napój miłosny czy Traviata. Powróci też cieszący się ogromną popularnością cykl spektakli edukacyjno-muzycznych „Profesor Wiolinek”. Jak co roku wspólnie będziemy witać Nowy Rok, podczas Koncertu Sylwestrowego, a także zwiedzać na co dzień niedostępne zakątki teatru podczas Nocy Teatrów i Dnia Otwartego Opery Krakowskiej, który odbędzie się 5 grudnia. Zwieńczeniem sezonu artystycznego 2015/2016 będzie jubileuszowy XX Letni Festiwal Opery Krakowskiej.


Koncert inaugurujący XXXVII sezon artystyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej odbędzie się w piątek, 11 września 2015 roku o godz. 19.00 w Sali Wielkiej Dworu Artusa w Toruniu. Dzięki dofinansowaniu pozyskanemu w trybie konkursowym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje" - priorytet „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, toruńskiej publiczności zaprezentowane zostanie nowe dzieło Marcela Chyrzyńskiego - Ukiyo-e No. 2 - koncert na flet i orkiestrę symfoniczną.

Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną wchodzi w skład zaplanowanego przez kompozytora cyklu utworów zatytułowanych Ukiyo-e. To druga z kolei kompozycja zainspirowana japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli „obrazami przemijającego świata”. Drzeworyty te były kwintesencją klimatu życia codziennego i kulturalnego tamtych czasów. W cyklu tym, od strony emocjonalnej, kompozytor nawiązuje do estetyki japońskiej, w której szczególne znaczenie ma przemijalność, nietrwałość, ulotność chwili. Przebrzmiewa w tym buddyjskie podejściu do natury - „piękno kwiatów jest nam drogie‚ bo wiemy‚ że jesienią już ich nie będzie”.

Marcel Chyrzyński swoją wizję koncertu opisuje w następujący sposób: „Koncert będzie posiadał formę jednoczęściową, jednakże złożoną wewnętrznie. Dominującym elementem muzycznym kompozycji chcę uczynić barwę, której kalejdoskopowość i odcienie odda nie tylko flet (flauto grande oraz altowy), ale również zespół orkiestrowy. Bardzo istotnym elementem utworu będą zróżnicowane faktury w orkiestrze – współgrające z instrumentem koncertującym, bądź budowane na zasadzie kontrastu.”

Utwór Marcela Chyrzyńskiego poprzedzi Uwertura toruńska Magdaleny Cynk – rodowitej torunianki, kompozytorki, animatorki życia artystycznego w województwie kujawsko-pomorskim. Uwertura została napisana specjalnie dla Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej z okazji rozpoczęcia nowego sezonu artystycznego.

Całość dopełni romantyczna VIII Symfonia G-bur op.88 Antonina Dvořáka.

Solistą koncertu będzie Łukasz Długosz (flet, na zdjęciu) - zdobywca nagród w kilkunastu międzynarodowych konkursach, którego sukcesy na arenie międzynarodowej sprawiły, że - mimo młodego wieku - jest dziś jurorem licznych konkursów fletowych i prowadzi kursy mistrzowskie w Europie i Azji. Artysta z uznaniem koncertuje na całym świecie w tak renomowanych salach, jak nowojorska Carnegie Hall, Musikverein-Goldener Saal i Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Herkulessaal w Monachium, czy Gewandhaus w Lipsku.

Toruńską Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Mirosław Jacek Błaszczyk - dyrektor Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego.


Motywy żydowskie w muzyce świata - koncert muzyki klezmerskiej, połączony z nagraniem płyty CD (Live) z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej znanego i cenionego gdańskiego artysty Dariusza S. Wójcika (na zdjęciu), odbędzie się 12 września 2015 oroku o godz. 19.00 w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim.

Obok Jubilata w koncercie udział weźmie czwórka znakomitych artystów muzyków młodego pokolenia, reprezentujących różne ośrodki muzyczne w Polsce (Warszawa, Łomża, Rzeszów): Szaweł Lipski – fortepian, aranżacja, Przemek Skałuba – klarnet, Grześ Gadziomski – skrzypce i Rafał Grząka – akordeon. W programie: muzyka serbska, bałkańska i żydowska (oryginalna i stylizowana).

Dariusz S. Wójcik to znany i ceniony, nie tylko na Pomorzu artysta śpiewak, aktor, scenarzysta, reżyser i animatorem życia kulturalnego. Prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Teatru Otwartego, dyrektor i założyciel Teatru Otwartego w Gdańsku. pomysłodawca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w Sopocie oraz współtwórca Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża”, który od 22 lat jest wiodącym wydarzeniem na Podlasiu. Dariusz S. Wójcik za swoją aktywność zawodową i społeczną oraz ogromną kreatywność artystyczną uhonorowany został wieloma nagrodami i wyróżnieniami, m.in. ostatnio, 30 lipca 2015 roku otrzymał Nagrodę Okolicznościową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a 23 sierpnia 2015 roku odebrał Nagrodę Kulturalną Prezydenta Miasta Sopotu, obie z okazji 30-lecia pracy artystycznej.


12 września 2015 rokuw gdańskim kościele. św. Mikołaja Polski Chór Kameralny pod batutą Jana Łukaszewskiego i organista Andrzej Białko zaprezentują utwory na chór z akompaniamentem organowym.

Repertuar jest szczególny, tak samo jak szczególny jest związek Polskiego Chóru Kameralnego z niemieckim kompozytorem i muzykologiem Heinrichem Poosem, którego utwory będzie można usłyszeć w zabytkowym wnętrzu kościoła oo. Dominikanów. Początki współpracy sięgają roku 1989, od tej pory kompozytor dedykował chórowi wiele spośród swoich utworów, niejednokrotnie powierzając Janowi Łukaszewskiemu również ich prawykonania.

Publiczność zgormadzona w świątyni wysłucha również rzadko wykonywanej mszy Stanisława Moniuszki. Msza łacińska na cztery głosy z towarzyszeniem organów Des-dur, napisana przez kompozytora w roku 1870, zachowuje klasyczną formę mszy łacińskiej z częściami stałymi (ordinarium): Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei i dwoma spośród części zmiennych (proprium): Graduale oraz Offertorium.


Między 12 a 19 września 2015 roku warto być w Zakopanem. Już po raz siódmy pod Tatrami zabrzmi „Muzyka na szczytach”.

Motywem przewodnim tegorocznej edycji Festiwalu będzie pieśń w różnorodnych ujęciach formy i instrumentacji. Szeroko reprezentowani będą kompozytorzy polscy: od związanego z Zakopanem Mieczysława Karłowicza, poprzez odkrywanego dopiero ekspresjonistę Andrzeja Czajkowskiego, gościa specjalnego festiwalu Pawła Szymańskiego, dyrektora artystycznego wydarzenia – Pawła Mykietyna aż po pokolenie najmłodszych, a już mających niejedno docenione dzieło w dorobku, jak Aleksandra Gryka, czy Wojciech Blecharz. Równocześnie program będzie przeglądem muzycznych stylów: od klasyka Mozarta, romantycznego Brahmsa, późnego romantyka Mahlera, po przedstawiciela wczesnego modernizmu Straussa. Drugą szkołę wiedeńską reprezentować będą utwory Schönberga i Weberna, spektralizm - Gerard Grisey, a minimalizm - Steve Reich. 

Jak co roku pod Tatry zawitają wykonawcy największego formatu, m.in. znane słuchaczom poprzednich edycji Festiwalu zespoły Sinfonietta Cracovia, wyróżniony Paszportem Polityki zespół fortepianowo-perkusyjny Kwadrofonik i Kwartet DAFÔ. Po raz pierwszy wystąpi wybitna śpiewaczka Jadwiga Rappé, a także m.in. pianista Mariusz Rutkowski, wirtuoz fletu Łukasz Długosz, rozchwytywana klarnecistka Shirley Brill, Kwartet Polski Deutsche Oper Berlin, pianista Maciej Grzybowski, altowiolista Krzysztof Chorzelski ze słynnego Belcea Quartet i gruziński dyrygent, ulubieniec polskiej publiczności George Tchitchinadze.

Tradycją festiwalu są prezentacje filmów o tematyce muzycznej. Podczas tegorocznej jego edycji pokazany zostanie film p.t. Mahler w reż. Kenna Rusella, a jego fabuła nawiązywać będzie tematycznie do koncertu finałowego. Nie zabraknie „Klubu rozmów na szczytach” w Domu pod Jedlami, gdzie publiczność będzie miała szansę poznać bliżej artystów w rozmowach prowadzonych przez redaktorów radiowej „Dwójki”. Gościem specjalnym będzie w tym roku kompozytor Paweł Szymański. Atrakcyjnie zapowiadają się także kursy mistrzowskie dla młodzieży, których finałem będzie koncert z udziałem uczestników warsztatów.

Warto też wspomnieć o wydarzeniach towarzyszących Festiwalowi - wystawie fotografii Bartka Barczyka pt. Kilar (do 30 września, Uniwersytecki Szpital Ortopedyczno – Rehabilitacyjny, ul. Oswalda Balzera 15, wstęp wolny), wystawie tkanin i kolaży Ewy Fortuny pt. Zapisane w czasie (11-19 września, Dom pod Jedlami, ul. Droga na Koziniec 1, wstęp wolny) oraz projekcji filmu Secret Sharer / Tajemniczy Sojusznik w reż. Piotra Fudakowskiego (20-24 września, Kino „Sokół”, ul. Orkana 2, bilety: 10 pln).

Program Festiwalu – na stronie: www.muzykanaszczytach.com


53. Bydgoski Festiwal Muzyczny odbędzie się w dniach 12 września – 4 października 2015 roku od hasłem Chopin - Paderewski - Górecki – Penderecki.

Program tegorocznej edycji wydarzenia skoncentrowany będzie wokół twórczości czterech twórców, którzy w sposób szczególny zapisali się w dziejach powszechnej historii muzyki na przestrzeni wieków XIX-XXI: Fryderyka Chopina - jako kwintesencji polskości w muzyce, patrona Filharmonii Ignacego Jana Paderewskiego - postaci emanującej pięknym, wzorcowym patriotyzmem, który jako pianista, kompozytor i mąż stanu nie ustawał w walce o niepodległość ojczyzny, Henryka Mikołaja Góreckiego - jednego z najoryginalniejszych twórców muzyki naszych czasów i Krzysztofa Pendereckiego, który wciąż kreuje nowe oblicze muzyki światowej. Polski charakter tegorocznej imprezy dopełnią prezentacje utworów kolejnych wybitnych kompozytorów: Mieczysława Karłowicza, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego, Piotra Perkowskiego, Konstantego Regameya, Karola Szymanowskiego czy Aleksandra Tansmana oraz aktualnie tworzących, jak Mikołaj Górecki i Marta Ptaszyńska.

Do uczestniczenia w muzycznym, wielobarwnym spektaklu zaproszeni zostali w tym roku m.in. Jerzy Maksymiuk, który poprowadzi bydgoskich filharmoników podczas inauguracji festiwalu, Krzysztof Penderecki (z Chórem Filharmonii Narodowej) czy Alexander Liebreich (z katowickim NOSPR-em). Usłyszymy także po raz pierwszy w Bydgoszczy IV Symfonię „Tansman epizody” Henryka M. Góreckiego, której partytura po śmierci kompozytora została dokończona przez jego syna i ucznia Mikołaja. Obok wytrawnych, uznanych mistrzów klawiatury talentem popiszą się pianiści u progu światowej kariery solistycznej, jak Dmitry Masleev – laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego (lipiec 2015), Julia Kociuban – pierwsza Polka, która została półfinalistką w historii tego prestiżowego moskiewskiego Konkursu czy Andrzej Wierciński – reprezentant Polski w tegorocznym Konkursie Chopinowskim w Warszawie. Będziemy też podziwiać po raz pierwszy w Bydgoszczy kunszt młodej generacji polskich instrumentalistów - Apollon Musagète Quartett. Na estrady festiwalowe gościnnie wkroczy także nowa polska muzyka XXI stulecia w aranżacji fenomenalnych akordeonistów Motion Trio i pianisty Adama Orzechowskiego „Pianohooligana” czy nieustająco poszukująca inspiracji, pełna inicjatyw Maria Pomianowska ze swoim zespołem w egzotycznym składzie i bydgoskimi kameralistami w słynnym już projekcie muzycznym pt. Chopin na 5 kontynentach. Usłyszymy też pełne uroku rodzime pieśni w interpretacji sopranistki Barbary Zamek, odbędziemy sentymentalną podróż na koncert do oborskiego kościoła, gdzie w 1824 grało na organach 14-letnie „cudowne dziecko” – Fryderyk Chopin, a w koncercie towarzyszącym zawitają też rytmy z zupełnie innych kręgów kulturowych – czyli argentyńskie tango operita María de Buenos Aires Piazzolli.

Program festiwalu – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl/festiwale/bfm.html