Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Filharmonia Narodowa w Warszawie zaprasza na koncert z okazji 1050-lecia Chrztu Polski, który odbędzie się 1 kwietnia 2016 roku o godz. 19:30. W programie znajdą się utwory najwybitniejszych polskich kompozytorów – od baroku do współczesności.

Koncert rozpocznie uroczyste Gaude Mater Polonia Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Następnie zabrzmi Msza Des-dur na solistów, chór i organy Stanisława Moniuszki, Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego. Na zakończenie publiczność usłyszy Magnificat Mikołaja Zieleńskiego.

Wystąpi Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Henryka Wojnarowskiego oraz soliści: Marta Boberska – sopran, Anna Lubańska – mezzosopran, Rafał Bartmiński – tenor, Jarosław Bręk – bas-baryton. Przy organach zasiądzie Andrzej Białko.


1 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej im. Stefana Strahla w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się koncert zatytułowany Mistrzowie batuty i młodzi wirtuozi fortepianu. Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Marka Pijarowskiego towarzyszyć będzie pianistka Julita Przybylska-Nowak.

W programie: Johann Sebastian Bach – Koncert fortepianowy f-moll BWV 1056 oraz Koncert fortepianowy A-dur BWV 1055; Ludomir Różycki Scherzo symfoniczne „Stańczyk”; Richard Strauss – Poemat symfoniczny „Dyl Sowizdrzał” op. 28. Koncert poprowadzi Elżbieta M. Terlega.


W piątek 1 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu odbędzie się drugi koncert w ramach II Festiwalu Muzyki Filmowej w Zamościu.

Orkiestrze Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu pod batutą Tomasza Radziwonowicza towarzyszyć będą soliści: Piotr Trojanowski – klarnet oraz Wojciech Tybulczuk – akordeon. W programie znajdzie się kompozycja Oscylacje Neutrina Marcina Gumieli oraz muzyka z takich filmów jak: Va Bank, Bonanza, Siedmiu Wspaniałych czy Misja.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”. Kompozytorem – rezydentem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu w sezonie 2015/2016 jest Marcin Gumiela.


1 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej odbędzie się Koncert Dyplomantów Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu.

Wraz z Filharmonikami Opolskimi pod batutą Adama Banaszaka wystąpią: Rafał Piechotta – puzon, Martyna Kaszkowiak – skrzypce, Patryk Mikołajczyk – waltornia, Adrian Treffoń – waltornia, Andrzej Hornik – fortepian, Ramona Ptok – klarnet, Lennard Czakaj – trąbka, Natalia Świerc – śpiew, Agata Stach – trąbka, Aleksandra Ptak – śpiew.

W programie znajdzie się m.in. I część Koncertu skrzypcowego d-moll Jeana Sibeliusa, Koncert B-dur na klarnet i orkiestrę Karola Kurpińskiego, Błękitna Rapsodia George’a Gershwina oraz Koncert Es-dur na trąbkę i orkiestrę Johanna Nepomuka Hummla.

Więcej


1 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie wystąpi Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej z Gdańska. Muzycy znad Bałtyku zapraszają – przekornie w prima aprilis? – na wieczór muzyki zrodzonej pod Tatrami.

W programie koncertu znajdą się takie utwory jak: poemat symfoniczny Krzesany Wojciecha Kilara, Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz fragmenty z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego. Gdańskich filharmoników w olsztyńskim koncercie poprowadzi młody, niezwykle utalentowany dyrygent Jakub Chrenowicz.

Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej powstała wraz z Filharmonią w roku 1945. Obecnie filharmonicy gdańscy należą do grupy wiodących orkiestr w Polsce, a Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku jest dynamicznym ośrodkiem muzycznym i miejscem znaczących wydarzeń o randze krajowej i międzynarodowej. Muzycy Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej z końcem marca bieżącego roku powrócili do Gdańska z najdłuższego tournée w swojej 70 letniej historii. Podczas dwumiesięcznej trasy po USA orkiestra symfoniczna wystąpiła z dużym powodzeniem w ponad 40 amerykańskich salach koncertowych. Koncert w Olsztynie będzie pierwszym występem orkiestry po powrocie do kraju.

Bilety do nabycia w kasie Filharmonii (od pon. do pt. w godz.10.00-18.00) oraz poprzez stronę internetową: www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl/numerowane.html?id=283.


Koncert Chopin Symphony Jazz Project odbędzie się 1 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej. Wystąpi Warsaw Jazz Quartet oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogali.

Jazzowe opracowania muzyki Fryderyka Chopina mają w Polsce długą tradycję. Już w latach siedemdziesiątych Novi Singers śpiewali Chopina, a Mieczysław Kosz grał parafrazy kilku utworów. Ale dopiero w latach dziewięćdziesiątych rozpoczął się trwający aż do dzisiaj prawdziwy boom na Chopina na jazzowo. Prekursorem był Andrzej Jagodziński i jego trio. Później inni jazzmani, tacy jak: Adam Makowicz, Krzysztof Herdzin, Włodzimierz Nahorny, Leszek Możdżer, mierzyli się z materiałem Chopinowskim. Wszystkie te opracowania dotyczyły mniejszych składów instrumentalnych – od solowego fortepianu, poprzez comba jazzowe, do tria jazzowego z orkiestra kameralną.

Najnowszy projekt zaproponowany przez grupę wybitnych jazzowych muzyków jest nowatorską, bo pierwszą próbą przetransponowania twórczości Fryderyka Chopina na kwintet jazzowy i duży skład orkiestry symfonicznej. Jest to unikatowe podejście zarówno ze względu na rzadko spotykany, nietypowy sposób interpretacji tych dzieł, jak i na rozmiar aparatu wykonawczego. Warsaw Jazz Quartet wystąpi w poszerzonym składzie: Robert Majewski –trąbka, flugelhorn, Maciej Sikała – saksofony, Paweł Perliński – fortepian, Andrzej Łukasik – kontrabas, Sebastian Frankiewicz – perkusja.


1 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Mistrzowie batuty i młodzi wirtuozi fortepianu”.

U boku Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod kierownictwem Marka Pijarowskiego wystąpi pianistka Julita Przybylska-Nowak. Koncert poprowadzi Elżbieta M. Terlega. W programie: Johann Sebastian Bach – Koncert fortepianowy f-moll BWV 1056, Koncert fortepianowy A-dur BWV 1055; Ludomir Różycki Scherzo symfoniczne Stańczyk; Richard Strauss – Poemat symfoniczny Dyl Sowizdrzał op. 28.


W piątek 1 kwietnia 2016 roku we Wrocławiu będzie gościł maestro Stanisław Skrowaczewski. Podczas koncertu o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki zadyryguje VII Symfonią E-dur WAB 107 Antona Brucknera. O godzinie 12.00 przed budynkiem NFM na pl. Wolności nastąpi uroczyste odsłonięcie płyty upamiętniającej wizytę maestra we Wrocławiu.

Stanisław Skrowaczewski zajmuje wyjątkową pozycję na międzynarodowej scenie muzycznej, będąc zarazem jedną z największych postaci współczesnej dyrygentury i wysoko cenionym kompozytorem. Urodził się w polskim Lwowie. Mając 4 lata, rozpoczął naukę gry na fortepianie i skrzypcach. W wieku 7 lat skomponował pierwszy utwór symfoniczny, w wieku 11 lat zagrał pierwszy recital fortepianowy, a dwa lata później wykonał III Koncert fortepianowy Beethovena, którym zarazem dyrygował. Rana ręki, jaką odniósł w czasie wojny, przekreśliła jego karierę pianistyczną. Artysta skoncentrował się na kompozycji i dyrygenturze. W 1946 roku został dyrygentem Filharmonii Wrocławskiej, następnie był dyrektorem Filharmonii Śląskiej w Katowicach (1949–54), Filharmonii Krakowskiej (1954–56) oraz pracował jako dyrygent w Filharmonii Narodowej w Warszawie (1956–59). W latach 1960–1979 był dyrektorem muzycznym Minneapolis Symphony Orchestra.

Stanisław Skrowaczewski regularnie koncertuje w Ameryce Północnej, Skandynawii, Europie i Japonii. Jest stałym dyrygentem gościnnym NHK Symphony Orchestra w Tokio. W 1999 roku z rąk Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej artysta otrzymał Krzyż Komandorski z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Maestro Skrowaczewski jest doktorem honoris causa Akademii Muzycznej we Wrocławiu i Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2012 roku otrzymał od Bruckner Society in America order „Medal of Honor” za genialne interpretacje muzyki Antona Brucknera.


Koncert na Prima Aprilis odbędzie się 1 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski, jako solistka wystąpi młoda rosyjska pianistka Valentina Igoshina (na zdjęciu).

W 1993 roku, w wieku zaledwie 14 lat, Valentina Igoshina zdobyła I nagrodę w Konkursie „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy, w 1997 – I nagrodę w Konkursie Pianistycznym im. Siergieja Rachmaninowa w Moskwie, następnie w 2003 została finalistką Konkursu Królowej Elżbiety w Brukseli oraz laureatką II nagrody w Konkursie José Iturbi w Walencji (Hiszpania) w 2006. Była finalistką warszawskiego Konkursu Chopinowskiego w 2000,w którym uzyskała I wyróżnienie. Występuje na estradach renomowanych festiwali i w najsłynniejszych salach Europy.

W bydgoskiej Filharmonii zaprezentuje Rapsodię na temat Paganiniego Siergieja Rachmaninowa, którą ten znakomity kompozytor, dyrygent i pianista, nazwany „ostatnim mohikaninem rosyjskiej muzyki”, składa hołd włoskiemu wybitnemu kompozytorowi-wirtuozowi. Kolejna pozycja programu to Walc koncertowy Macieja Małeckiego, współczesnego kompozytora, pianisty i pedagoga, twórcy muzyki instrumentalnej, orkiestrowej, rozrywkowej, teatralnej, radiowej, telewizyjnej i filmowej. Wieczór zwieńczy kompozycja Dmitrija Szostakowicza – Suita na orkiestrę jazzową nr 2, napisana dla nowo utworzonej Państwowej Orkiestry Jazzowej Wiktora Knuszewickiego w 1938 roku. Na podium dyrygenckim stanie Marcin Nałęcz-Niesiołowski, dyrektor artystyczny i dyrygent Warszawskiej Orkiestry „Filharmonia” oraz dyrygent gościnny Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.


Podczas kolejnego koncertu z cyklu „Pianiści u Paderewskiego” wystąpi Joanna Marcinkowska. Recital z okazji 20-lecia pracy artystycznej pianistki odbędzie się 2 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu.

W programie znajdą się następujące kompozycje: Fryderyk Chopin Wariacje B-dur op. 2 na temat arii La ci darem la mano z opery Don Giovanni W. A. Mozarta, Ignacy Jan Paderewski Sonata fortepianowa es-moll op. 21, Piotr Czajkowski / Mikhail Pletniew – Suita koncertowa z baletu Dziadek do orzechów, Maurice Ravel – La Valse.

Joanna Marcinkowska jest doktorem habilitowanym sztuki muzycznej i adiunktem w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Należy do grona czołowych pianistów polskich młodszego pokolenia. Jest laureatką wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów oraz festiwali pianistycznych. Występowała z recitalami oraz jako kameralistka i solistka koncertów symfonicznych w Polsce, a także w wielu krajach Europy oraz w USA i Chinach.


Krzysztof Penderecki będzie gościem specjalnym koncertu w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia, która 2 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 zainauguruje swój pierwszy sezon koncertowy w budynku tyskiej Mediateki (al. Marszałka Piłsudskiego 16).

Wieczór, otwierający nowy rozdział w historii orkiestry AUKSO, wypełni w całości muzyka jednego z największych polskich kompozytorów XX wieku, współtwórcy tzw. polskiej szkoły kompozytorskiej i awangardy – Krzysztofa Pendereckiego. W programie znajdą się następujące utwory: Sinfonietta No. 1 per archi (1992), Koncert na altówkę [wersja na wiolonczelę] (1984), Chaconne – in memoriam Giovanni Paolo II (2005), Trzy utwory w stylu barokowym (1968), Sinfonietta No. 3 (2012). Solistą wieczoru będzie znakomity wiolonczelista, założyciel Warszawskiej Grupy Cellonet, Andrzej Bauer.

Więcej informacji   na stronie: www.aukso.pl


Znakomici instrumentaliści młodego pokolenia polskich muzyków wystąpią 2 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 podczas koncertu w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich.

Zagrają: 18-letnia wiolonczelistka Julia Grzegorzewska z Łomianek, 18-letni skrzypek Bartosz Skibiński z Pabianic, 18-letnia pianistka Gabriela Stanisz z Pobiednika Małego w Małopolsce oraz 17-letnia flecistka Marianna Żołnacz z Warszawy. W programie koncertu znajdą się utwory Jana Sebastiana Bacha, Ferenza Liszta, Francisa Poulenca, Siergieja Prokofiew, Roberta Schumanna, Henryka Wieniawskiego oraz Eugène'a Ysaÿe. Nastoletni artyści są uczestnikami programu pomocy wybitnie zdolnym, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

Więcej


Koncert poświęcony pamięci Sir Yehudi Menuhina, z okazji przypadającej w tym roku 100. rocznicy urodzin legendarnego skrzypka i dyrygenta, odbędzie się w niedzielę 3 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Będzie to sentymentalna podróż w przeszłość, a zarazem swego rodzaju hołd, który Sinfonia Varsovia złoży swojemu Mistrzowi.

Legendarny skrzypek Yehudi Menuhin przybył w charakterze solisty i dyrygenta na występy w Polsce w kwietniu 1984 roku na zaproszenie Waldemara Dąbrowskiego i Franciszka Wybrańczyka, dyrektora działającej już wcześniej Polskiej Orkiestry Kameralnej. By sprostać wymaganiom zaplanowanego repertuaru, orkiestra zwiększyła skład, zapraszając do współpracy wybitnych muzyków z całego kraju. Pierwsze koncerty zespołu pod batutą Menuhina spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i uznaniem krytyków. Menuhin bez wahania przyjął posadę pierwszego gościnnego dyrygenta nowo powstałej orkiestry symfonicznej – Sinfonii Varsovii.

Pierwszym punktem programu będzie Uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego, swego czasu jeden z najczęściej granych przez Sinfonię Varsovię pod batutą Menuhina utworów, często w charakterze bisu. Następnie zabrzmi Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 Jana Sebastiana Bacha – utwór wykonany podczas pamiętnego, pierwszego koncertu Sinfonii Varsovii w Filharmonii Narodowej. 32 lata temu partię solową grał sam Yehudi Menuhin w duecie ze swoim uczniem, pochodzącym z Tajwanu Lelandem Chenem. W niedzielę 3 kwietnia, dojrzały już artysta Leland Chen wykona partię pierwszych skrzypiec. Drugi głos solowy należeć będzie do Darwina Changa – trzynastoletniego ucznia słynnej Szkoły Menuhina. Leland Chen, który po ukończeniu Szkoły Menuhina kontynuował naukę gry na skrzypach w elitarnej Akademii Menuhina w Gstaad w Szwajcarii, podczas niedzielnego koncertu w Warszawie wykona również Koncert skrzypcowy d-moll op.47 Jeana Sibeliusa. Ostatnim punktem programu będą Wariacje na temat własny Enigma op.36 Edwarda Elgara.

Solistom towarzyszyć będzie Sinfonia Varsovia pod batutą Christophera Warren-Greena, brytyjskiego skrzypka i dyrygenta, na stałe związanego m.in. z London Chamber Orchestra. Ciekawostką jest fakt, że artysta często dyryguje podczas uroczystości brytyjskiej rodziny królewskiej (w tym ślubu księcia Williama z księżną Catherine). Nie będzie to pierwsze artystyczne spotkanie Warren-Greena i Sinfonii Varsovii – w 2015 roku zostało wydane nagranie ich koncertu z Marią João Pires w ramach festiwalu „Chopin i Jego Europa”, zarejestrowanego w 2010 roku.

Bilety dostępne w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz na stronie: www.teatrwielki.pl.


Opera Ubu król Krzysztofa Pendereckiego pojawi się po raz pierwszy na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu 3 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00.

Światowa prapremiera odbyła się 25 lat temu – 6 lipca 1991 roku w Bayerische Staatsoper w Monachium. Jej libretto oparte jest na sztuce francuskiego dramaturga Alfreda Jarry’ego zatytułowanej Ubu Król, czyli Polacy z 1888 roku. Sztukę pierwszy raz pokazano 10 grudnia 1896 roku w paryskim Théâtre de l’Œuvre i z uwagi na skandal, jaki wówczas wywołała, szybko zdjęto ją z afisza.

Akcja Ubu króla dzieje się w „Polsce, czyli nigdzie”. Ambitna i bezwzględna Ubica nakłania męża do zabicia króla Wacława. Wacław traci życie, Ubu odmóżdża przedstawicieli polskich elit i osobiście przystępuje do zbierania podatków. Tymczasem Bordure (autor zamachu, który jako dłużej nieprzydatny został osadzony w więzieniu) ucieka do Moskwy, gdzie prosi cara o pomoc w odwecie. Rosjanie najeżdżają Polskę, a wygnani z kraju Ubu i Ubica odpływają, pełni nadziei na nowy Ubuland.

Reżyserią i scenografią spektaklu zajął się Waldemar Zawodziński, choreografią – Janina Niesobska. Jest to duet znany z inscenizacji opery Don Carlos Giuseppe Verdiego, która w 2011 roku nagrodzona została Złotymi Maskami w kategoriach Przedstawienie oraz Reżyseria, a także otrzymała Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy spektakl. Kierownictwo muzyczne objął Jurek Dybał, kostiumy zaprojektowała Maria Balcerek.

Następne spektakle odbędą się 10 i 15 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 na scenie Opery Śląskiej w Bytomiu oraz 18 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 na scenie Teatru Śląskiego w Katowicach.


Koncert oratoryjny upamiętniający 11. rocznicę śmierci św. Jana Pawła II odbędzie się 3 kwietnia 2016 roku o godz. 17.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz patronatem Jego Eminencji Księdza Arcybiskupa Metropolity Warszawskiego Kardynała Kazimierza Nycza.

Rocznica śmierci Papieża Polaka to czas zadumy i refleksji. Organizatorzy koncertu zapraszają publiczność do wsłuchania się w słowa poezji Papieża oraz we fragmenty Norwidowskiego Promethidiona. Wyjątki z przemówienia Jana Pawła II do przedstawicieli świata kultury (Warszawa, 1987, Kościół św. Krzyża), a także ustępy z Tryptyku Rzymskiego oraz Pieśni o Bogu ukrytym odczytają Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Anna Dymna oraz Wiesław Komasa. Części poetyckiej towarzyszyć będzie muzyka fortepianowa Chopina i Szymanowskiego w wykonaniu Marii Ludwiki Gabryś.

Drugą część wieczoru wypełni Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusa Mozarta – ostatni, niedokończony utwór kompozytora, będący podsumowaniem jego drogi twórczej, nieodmiennie wzruszający słuchaczy na całym świecie. Chór i Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Jacek Kaspszyk. Jako soliści wystąpią: Magdalena Schabowska – sopran, Joanna Gontarz – mezzosopran, Tomasz Warmijak – tenor, Przemysław Żywczok – bas. Koncert poprowadzi Krzysztof Ziemiec.

Wydarzenie współorganizowane  przez Towarzystwo Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II oraz Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II.


Religijne motety 2-chórowe przełomu renesansu i baroku można będzie usłyszeć podczas koncertu Rudoplhina 2, który odbędzie się 3 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Ratusza we Wrocławiu.

Rudolphina 2 jest drugim z cyklu koncertów prezentujących dzieła zgromadzone w bibliotece księcia legnickiego Jerzego Rudolfa, będącej jednym z najobszerniejszych zbiorów muzycznych XVII-wiecznej Europy. Prezentowane będą pochodzące wyłącznie z rękopisów dzieła religijne przeznaczone na 2 chóry (6-8 głosów) do tekstów z Pisma Świętego. To niezwykła okazja, by usłyszeć tak wybitnych kompozytorów ówczesnej Europy, jak Orlando di Lasso, Hans Leo Hassler i Giovanni Croce, oraz tych mniej znanych, jak Domenico Brunetti, Ruggiero Giovanelli czy Agostino Agazzari. Unikatowe motety mistrzów polifonii zaprezentuje wrocławski zespół Cantores Minores Wratislavienses pod kierunkiem Piotra Karpety. Przy pozytywie organowym zasiądzie Marta Niedźwiecka.

Koncert odbywa się w ramach projektu Bibliotheca Rudolphina, wpisanego w program Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Wstęp wolny.
 


Program 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 3 kwietnia 2016 roku do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny, który poprowadzi znakomity polski dyrygent – Antoni Wit.

W programie koncertu znajdzie się Uwertura uroczysta Wojciecha Kilara, Suita „Ognisty ptak” Igora Strawińskiego w wersji z 1919 roku oraz V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego. Wyboru repertuaru dokonał Antoni Wit, który przez 17 lat był dyrektorem Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, a następnie 11 lat pełnił funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej. Jego dorobek fonograficzny jest imponujący – ponad 200 płyt, w łącznym nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy.

Koncert rozpocznie Uwertura uroczysta Wojciecha Kilara, która powstała w 2010 roku z okazji 145-lecia nadania praw miejskich Katowicom.  Rok później partytura dzieła trafiła do Muzeum Historii Katowic. Utwór jest darem Wojciecha Kilara dla miasta, w którym mieszkał ponad sześćdziesiąt lat. Prawykonanie 12 września 2010 w Katowicach poprowadził Mirosław Jacek Błaszczyk. Grała Orkiestra Filharmonii Śląskiej. Później utwór był wykonywany przez NOSPR pod dyrekcją Michała Klauzy, a na zapowiadanym koncercie Uwertura po raz pierwszy zabrzmi w Warszawie.

Bilety na koncert do kupienia n a stronie www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


Dyrygent i Jej Chór to tytuł koncertu jubileuszowego z okazji 25-lecia pracy artystycznej Alicji Szelugi z Chórem Dziewczęcym „Skowronki”. Wydarzenie odbędzie się 3 kwietnia 2015 roku o godz. 17.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

Głównym bohaterem muzycznego spotkania będzie Alicja Szeluga – chórmistrz, pedagog, animator amatorskiego ruchu muzycznego. Ze swoim chórem występowała w ponad 20 krajach Europy i Azji, a ostatnio także w USA. Obok dziewcząt ze „Skowronków” zaprezentują się ich młodsze koleżanki ze „Skowroneczków” pod dyrekcją Julii Łynszy. Wystąpią także goście: Marzena Michałowska, Aleksandra Szerocka – sopran, Czesław Łynsza – fortepian, Patryk Piłasiewicz – kontrabas, Dawid Wirmański – perkusja.

Program jubileuszowego koncertu wypełni przede wszystkim muzyka współczesna. Zabrzmią dwie kompozycje Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej do słó Marii Konopnickiej – Dziadek przyjdzie (światowe prawykonanie) oraz Pranie, a także In te Domine speravi Grzegorza Miśkiewicza. Ponadto swoją polską premierę będą miały utwory Martena Janssona oraz Jakuba Neske. Punktem kulminacyjnym wieczoru będzie wykonanie Małej mszy jazzowej (A Litlle Jazz Mass) Boba Chilcotta, w której chórowi towarzyszyć będzie tercet jazzowy.


Koncert oratoryjny upamiętniający 11. rocznicę śmierci św. Jana Pawła II odbędzie się 3 kwietnia 2016 roku o godz. 17.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz patronatem Jego Eminencji Księdza Arcybiskupa Metropolity Warszawskiego Kardynała Kazimierza Nycza.

Rocznica śmierci Papieża Polaka to czas zadumy i refleksji. Organizatorzy koncertu zapraszają publiczność do wsłuchania się w słowa poezji Papieża oraz we fragmenty Norwidowskiego Promethidiona. Wyjątki z przemówienia Jana Pawła II do przedstawicieli świata kultury (Warszawa, 1987, Kościół św. Krzyża), a także ustępy z Tryptyku Rzymskiego oraz Pieśni o Bogu ukrytym odczytają Teresa Budzisz-Krzyżanowska, Anna Dymna oraz Wiesław Komasa. Części poetyckiej towarzyszyć będzie muzyka fortepianowa Chopina i Szymanowskiego w wykonaniu Marii Ludwiki Gabryś.

Drugą część wieczoru wypełni Requiem d-moll KV 626 Wolfganga Amadeusa Mozarta – ostatni, niedokończony utwór kompozytora, będący podsumowaniem jego drogi twórczej, nieodmiennie wzruszający słuchaczy na całym świecie. Chór i Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Jacek Kaspszyk (na zdjęciu). Jako soliści wystąpią: Magdalena Schabowska – sopran, Joanna Gontarz – mezzosopran, Tomasz Warmijak – tenor, Przemysław Żywczok – bas. Koncert poprowadzi Krzysztof Ziemiec.

Wydarzenie współorganizowane przez Towarzystwo Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II oraz Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II.


W dniu 4 kwietnia 2016 roku (poniedziałek) o godz. 11.00 w Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego odbędzie się Uroczysta Promocja Doktorów i Doktorów Habilitowanych Sztuki Uczelni Artystycznych Wrocławia.

Odznaczeni zostaną pracownicy naukowi Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu i Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu. Promocje otrzyma łącznie 11 doktorów habilitowanych i 26 doktorów – w tym 6 dr hab. i 8 dr to pedagodzy Akademii Muzycznej we Wrocławiu.

Podczas uroczystości tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu otrzyma prof. Eugeniusz Sąsiadek (na zdjęciu), a tytuł doktora honoris causa Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu otrzyma Young-Jae Lee.


68. Sesja „Musica Moderna” organizowana przez Akademię Muzyczną w Łodzi odbędzie się w kilku odsłonach w ciągu dwóch miesięcy, między 14 marca a 20 maja 2016 roku. W tej edycji słuchaczy czeka kilka koncertów i interesujących wykładów z zakresu technik kompozytorskich i wykonawczych stosowanych w muzyce współczesnej. Na wszystkie imprezy wstęp wolny, za wyjątkiem koncertu, który odbędzie się 5 kwietnia w Filharmonii Łódzkiej.

Sesję rozpocznie koncert muzyki amerykańskiej twórców związanych z kręgiem Columbia University (Nowy Jork). Z gościnnymi wykładami przyjadą kompozytorzy chińscy: Tan Jin Gang i Fan Hongshuo z Sichuan Conservatory of Music (Czengdu), a także kontrabasista Łukasz Owczynnikow z Warszawy. Utwory między innymi łódzkich kompozytorów – Marty Śniady, Tomasza Szczepanika i Artura Zagajewskiego – zostaną wykonane podczas koncertu w Filharmonii Łódzkiej. Usłyszymy je w interpretacji Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble z dyrygentem Maciejem Koczurem

Młodzi wykonawcy przedstawią kompozycje młodych kompozytorów, w tym tegorocznych absolwentów studiów licencjackich i magisterskich (trzy monograficzne koncerty dyplomowe). Po raz pierwszy usłyszymy utwory studentów nowej specjalności – kompozycji muzyki filmowej. Chór kameralny „Vivid Singers” prowadzony przez Dawida Bera wystąpi w Kościele Ojców Bernardynów w Łęczycy i wykona m.in. utwory Krzysztofa Grzeszczaka, Artura Zagajewskiego, Tomasza Szczepanika i Sławomira Kaczorowskiego.

Szczegółowy program sesji – na stronie: www.amuz.lodz.pl  


We wtorek 5 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej wystąpi zespół Hornet Quartet, złożony z czołowych waltornistów renomowanych orkiestr symfonicznych w Polsce.

Gabriel Czopka, Michał Szczerba, Łukasz Łacny i Piotr Kowalski grają wspólnie od 2009 roku. Muzycy zaprezentują oryginalny i zróżnicowany repertuar, który ze względu na rzadko używany skład nieczęsto gości na estradach sal koncertowych. Zabrzmią takie kompozycje jak: Quartettino na 4 rogi Włodzimierza Kotońskiego, Hogwarts Forever Johna Williamsa, Hypnos Marca Papeghina, Concerto na 4 rogi Waltera Perkinsa, Troi Chansons Claude’a Debussy’ego oraz fragmenty West Side Story Leonarda Bernsteina w opracowaniu W. Perkinsa.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na wieczór kwartetów smyczkowych. We wtorek 5 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Aula Florianka odbędzie się koncert Katedry Kameralistyki w wykonaniu Messages Quartet.

Wystąpią: Małgorzata Wasiucionek i Oriana Masternak – skrzypce, Maria Dutka – altówka oraz Beata Urbanek-Kalinowska – wiolonczela. Zabrzmią zarówno utwory kameralne bardziej znane, jak chociażby Kwartet smyczkowy D-dur op. 20 nr 4 Josepha Haydna i Quartettsatz D 703 Franza Schuberta, jak i muzyka, która rzadziej gości w programach koncertów, a mianowicie III Kwartet smyczkowy „na polskie tematy ludowe”  zmarłego w 1983 roku pianisty i dyrygenta Szymona Laksa. Wstęp na koncert jest wolny.


Koncert Akademicki z okazji 25-lecia klasy skrzypiec barokowych odbędzie się 6 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Florianka Akademii Muzycznej w Krakowie. Wstęp wolny.

Na skrzypcach barokowych zagrają Teresa Piech oraz Zbigniew Pilch. Towarzyszyć im będzie Marcin Szelest realizujący partię basso continuo na pozytywie oraz klawesynie. W programie znajdą się kompozycje autorstwa Willema de Fescha, Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego, Georga Philippa Telemanna oraz Arcangela Corellego.

Adresatem koncertu będzie Zygmunt Kaczmarski – skrzypek, specjalista w dziedzinie muzyki barokowej, prekursor wykonawstwa muzyki dawnej w Polsce. Artysta był założycielem pierwszej klasy skrzypiec w krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie w ciągu wielu lat działalności pedagogicznej wypromował kontynuatorów tradycji wykonawstwa historycznego. W wielu instytucjach muzycznych znajdują się i do dzisiaj rozbrzmiewają klawesyny zbudowane przez twórcę.


7 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert Sound Factory Orchestra w ramach projektu „SoundLab”. Podczas spotkania zatytułowanego Lab 7: El Modern zabrzmią m.in. kompozycje Roberta Kurdybachy, Sebastiana Ładyżyńskiego, Pawła Liska oraz Macieja Bałenkowskiego.

Tak jak Andy Warhol miał Fabrykę Sztuki, tak oni mają swoją Fabrykę Dźwięku. Sound Factory Orchestra to połączenie tradycyjnych brzmień z nowoczesną technologią oraz odważnym przetwarzaniem muzyki i obrazu podczas wykonywania utworów. Wielokanałowa projekcja dźwięku łączy się z projekcją wizualizacji, a także live-video i aranżacją światła scenicznego. To także nowatorskie podejście do kwestii synchronizacji dyrygenta, muzyków oraz bogatej warstwy elektroniki.

Koncerty wrocławskiej grupy to nie tylko spotkanie ze świeżymi i zaskakującymi brzmieniami, to także widowisko. Ten multimedialny projekt powstał w 2009 roku na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego pod kierunkiem dyrygenta i wykładowcy akademickiego Roberta Kurdybachy. Sound Factory Orchestra to znakomici muzyczni rzemieślnicy, którym nie brak wyobraźni i artystycznej odwagi.

W programie: Thomas Tallis, Robert Kurdybacha, Sebastian Ładyżyński, Paweł Lisek – Lamentacje Jeremiasza na video, orkiestrę i live electronics (fragmenty); Sebastian Ładyżyński – Boroughs na video, orkiestrę i komputery, Robert Kurdybacha – Extravaganza na gitarę elektryczną i orkiestrę, Maciej Bałenkowski – Komety na orkiestrę, Michael Beil – Exit to Enter na zespół wykonawców, live video & audio.

Koncert organizowany w ramach projektu „SoundLab – filharmoniczne laboratorium muzyki elektronicznej”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.


7 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się Wieczór włoski – koncert w wykonaniu sopranistki Dominiki Zamary (na zdjęciu) i pianisty Mateusza Rożka.

W programie: Giovanni Battista Pergolesi – aria Stizzoso mio stizzoso oraz aria A Serpina penserete z opery La Serva Padrona; Wolfgang Amadeus Mozart – aria Vedral carino oraz aria Batti, batti o bel Masetto z opery Don Giovanni; Fryderyk Chopin Polonez c-moll op. 40 nr 2; Gioacchino Rossini – aria Una voce poco fa z opery Il Barbiere di Siviglia; Vincenzo Bellini – aria Casta Diva z opery Norma; Bedřich Smetana – Szkice op. 4 (fragmenty) ; Franz Lehar – Usta milczą dusza śpiewa z operetki Wesoła wdówka; Eduardo di Capua – O sole mio; Georges Bizet – Habanera z opery Carmen.


Co mogą mieć ze sobą wspólnego niemiecki kompozytor konserwatysta i francuski malarz (niemalże) impresjonista? Czy bohaterowie Śniadania na trawie Maneta mogli nucić motywy z III Sonaty f-moll Johannesa Brahmsa? Kolejny wieczór z cyklu „Arcydzieła na fortepian”, tym razem poświęcony związkom muzyki i malarstwam, odbędzie się 7 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury.

Manet i Brahms – prawie rówieśnicy (był między nimi rok różnicy), choć na swoich artystycznych drogach – zupełnie inni. Manet jest uważany za prekursora impresjonizmu. Śniadanie na trawie wywołało skandal i budziło sprzeczne emocje wśród odbiorców i krytyków. Brahms uważany jest raczej za kompozytora konserwatywnego. Kontynuował tradycję Schumanna, który stał w opozycji do „nowoniemieckiej szkoły”. Jednak obaj artyści w równym stopniu czerpali z przeszłości i przecierali nowe szlaki w swoich dziedzinach.

Twórczości obydwu organizatorzy przyjrzą się podczas kolejnego wieczoru z cyklu „Arcydzieła na fortepian”. III Sonatę f-moll op. 5 Brahmsa zagra Łukasz Mikołajczyk (na zdjęciu) – student Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, laureat wielu krajowych konkursów pianistycznych. Za swoje artystyczne osiągnięcia uhonorowany m.in. stypendiami Fundacji Piotra Klera oraz Krystiana Zimermana dla wyróżniających się młodych pianistów. Koncertowi towarzyszyć będzie prelekcja O obrazie „Śniadanie na trawie” Édouarda Maneta dr hab. n.t. Artura Zaguły z Politechniki Łódzkiej – historyka sztuki, pracownika naukowego, kuratora, pasjonat filozofii, muzyki i literatury.

Więcej informacji – na stronie: www.mik.waw.pl


3. Krakowska Wiosna Wiolonczelowa odbędzie się w dniach 7-10 kwietnia 2016 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tegoroczna edycja obejmować będzie cztery koncerty, które odbędą się w Auli „Florianka” oraz w Sali Koncertowej AMK. Organizatorzy zapraszają do spędzenia wiosennych wieczorów z muzyką wiolonczelową w wykonaniu całej plejady wirtuozów tego instrumentu. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Pierwszy z koncertów poświęcony będzie pamięci zmarłego niedawno pedagoga klasy wiolonczeli krakowskiej uczelni muzycznej, nestora polskich wiolonczelistów, prof. Witolda Hermana. W wykonaniu jego absolwetnów z lat 1975-2005 oraz zaproszonych gości zabrzmią m.i.n. kompozycje Davida Poppera, Maxa Brucha oraz Krzysztofa Pendereckiego. Kolejny wieczór wypełnią ballady Leonarda Cohena w wykonaniu krakowskiego barda Michała Łanuszki, któremu towarzyszyć będzie zespół ośmiu wiolonczel.

Następnego dnia publiczność będzie miała okazję wysłuchać czwartego już koncertu z cyklu „Only Cello!”, podczas którego zabrzmi prawie cała wiolonczelowa orkiestra. Nieczęsto się zdarza, iż jeden instrument, choć w zwielokrotnionej liczbie, wypełnia program całego wieczoru Wystąpią m.in. Karlien Bartels, Beata Urbanek-Kalinowska, Aleksandra Lelek, Monika Krasicka oraz Jan Kalinowski. W koncercie finałowym można będzie natomiast usłyszeć wybitnego niemieckiego artystę i pedagoga związanego z wyższą szkołą muzyczną w Stuttgarcie – Petera Bucka. Wraz ze swoimi absolwentami, młodymi wiolonczelistami z całego świata, wykona m.in. utwory Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Widłaka oraz Aleksandra Tansmana.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


W dniach 7-9 kwietnia 2016 roku Gdańskiem zawładną młodzi śpiewacy z Łotwy, Rosji, Czech i Polski. W salach Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się 1. Gdański Międzynarodowy Festiwal Chóralny dla Młodych „Mundus Cantat”.

Jest to kolejna produkcja Fundacji Mundus Cantat, tym razem skierowana do młodych entuzjastów muzyki chóralnej. Młodzi chórzyści z całego świata będą mieli możliwość muzycznej konfrontacji swoich talentów w salach gdańskiej Akademii Muzycznej. Na festiwal przyjadą chóry z Łotwy, Czech, Rosji oraz Polski. Zespoły będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wejdą wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki – dr Teresa Pabiańczyk, dr Michał Kozorys (dyrektor artystyczny festiwalu) oraz prof. Marcin Tomczak.

Ceremonię otwarcia festiwalu, która odbędzie się 8 kwietnia 2016 o godz. 18.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki, uświetni występ chóru akademickiego AM „Supra Vocalis Ensemble”. Organizatorzy przygotowali również niespodziankę – Muzyczny Flash Mob „Marsz Młodości” ul. Długą w Gdańsku. Wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


Jubileuszowa 30. edycja festiwalu Musica Polonica Nova odbędzie się w dniach 8–16 kwietnia 2016 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Motto wydarzenia stanowi fragment ballady Romantyczność Adama Mickiewicza: „Czucie i wiara silniej mówi do mnie niż mędrca szkiełko i oko”.

Program festiwalu, który zaprezentowany zostanie podczas jedenastu zróżnicowanych stylistycznie koncertów, spróbuje rozwiązać odwieczny dylemat dotyczący tego, co w muzyce jest bardziej wartościowe, komunikatywne, dla niej właściwe – przekazywanie emocji, przeżycie, zmysłowy odbiór dźwięków i ich uporządkowań, czy też logiczna konstrukcja, forma, korzystanie z najnowszych zdobyczy nauki i techniki. Matematyka czy uczucie – co liczy się bardziej w muzyce współczesnej?

W tak określone ramy wpisuje się zarówno premiera cyklu oper cybernetycznych opartych na opowiadaniach Stanisława Lema, którego 10. rocznica śmierci przypada w tym roku, jak i prawykonania bardziej „klasycznych” pod względem podejścia do materiału muzycznego kompozycji. Zabrzmi ponad dwadzieścia nowych utworów, m.in. autorstwa Zygmunta Krauzego, Tadeusza Wieleckiego, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego czy Dariusza Przybylskiego. Wystąpią m.in. Orkiestra Muzyki Nowej, Paweł Hendrich, Cellonet, Kwartludium, berliński zespół LUX:NM oraz fińskie defunensemble. Ponadto w ramach festiwalu odbędą się spotkania z dziennikarzami, kompozytorami i krytykami muzycznymi.

Tegoroczna edycja Musica Polonica Nova odbywa się w ramach ESK Wrocław 2016. Dyrektorem generalnym festiwalu jest Andrzej Kosendiak, funkcję dyrektora artystycznego pełni Szymon Bywalec. Współorganizatorem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Obejrzyj: Spot MPN 2016

Więcej


Cymbały tradycyjnie i klasycznie to tytuł koncertu symfonicznego, który odbędzie się 8 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej. Orkiestrę Filharmonii Gorzowskiej poprowadzi Monika Wolińska. Jako solistka wystąpi Aleksander Sura z Mołdawii.

Koncert, podczas którego w partiach solowych publiczność usłyszy jeden z najstarszych znanych człowiekowi instrumentów, z pewnością stanie się jednym z muzycznych rarytasów tego sezonu. Cymbały, na których grywano już w 3 500 roku p.n.e., a które renesansowa Europa niesłusznie uznała za instrument mało szlachetny, wyznaczając im miejsce głównie w kapelach, zabrzmią tym razem w repertuarze klasycznym.

Zabrzmi inspirowana ojczystym folklorem Rapsodia rumuńska George’a Enescu oraz słynna, wyjątkowo skomplikowana technicznie Campanella z Koncertu skrzypcowego nr 2 h-moll op. 7 Niccolò Paganiniego. We wszystkich utworach na cymbały i orkiestrę usłyszymy młodego utalentowanego artystę – Alexandra Surę, który jest także autorem opracowań wykonywanych przez siebie utworów. Koncert rozpocznie Taniec cygański Józefa Podobińskiego, natomiast zwieńczy go dzieło będące klasycznym wzorem swego gatunku – V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego, która zajęła I miejsce w plebiscycie maturzystów w ramach programu „Filharmonia/ostrożnie, wciąga!!!”.


Muzyczna Gra Miejska na Grochowskiej, która przeprowadzona zostanie w dniach 8-9 kwietnia 2016 roku, to nietypowy prezent Orkiestry Sinfonia Varsovia dla mieszkańców Warszawy. Gra została podzielona na trzy części – dla uczniów, dla odważnych oraz dla całych rodzin. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody.

W piątek 8 kwietnia 2016 w godz. 11.00-14.00 Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza uczniów oraz nauczycieli ze szkół gimnazjalnych z Pragi-Północ i Pragi-Południe do wzięcia udziału w pierwszej odsłonie gry. Dźwięki muzyki, bo pod takim hasłem uczestnicy będą rozwiązywać zadania oraz zagadki, to podróż po świecie muzyki i historii. Zadaniem uczestników będzie skompletowanie brakujących części partytury.

Następnego dnia na mieszkańców Warszawy czekać będą dwie kolejne odsłony wydarzenia. W sobotę 9 kwietnia 2016 o godzinie 11.00 odbędzie się gra dla wszystkich chętnych. W 3-5 osobowych drużynach uczestnicy gry Wszystko gra! wcielą się w rolę zespołów muzycznych, a ich zadaniem będzie odnalezienie zagubionych instrumentów. Tego samego dnia po zmroku, w ostatniej, nocnej odsłonie gry tylko dla odważnych Gabinet doktora Mocartewicza, gracze będą musieli odnaleźć zaginione prace naukowe doktora Mocartewicza, którego eksperymenty miały doprowadzić do zwiększenia u ludzi doznań słuchowych.

Uczestnicy poznają szczegóły z historii zabytkowych budynków przy Grochowskiej 272, zapoznają się z działalnością Orkiestry Sinfonii Varsovii oraz poszerzą swoją wiedzę z zakresu muzyki. Wszystko w formie pełnej muzyki gry terenowej, podczas której uczestnicy będą wykonywać określone zadania oraz rozwiązywać zagadki. Na zwycięzców będą czekały atrakcyjne nagrody – bony podarunkowe, vouchery do parku trampolin, bilety do kina oraz zestawy gier planszowych. Dla tych, którzy znajdą się na podium przewidziane są również płyty CD z muzyką Sinfonii Varsovii. Projekt jest realizowany dzięki wsparciu finansowemu Miasta Stołecznego Warszawy.

Udział w Muzycznej Grze Miejskiej na Grochowskiej jest bezpłatny – wymagane są wcześniejsze zapisy.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org/gramiejska  


W dniach 8-10 kwietnia 2016 roku na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi będzie można zobaczyć Straszny dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Krystyny Jandy, pod kierownictwem muzycznym Piotra Wajraka.

Arcydzieło Moniuszki, tuż po prapremierze w 1865 roku, zostało zdjęte z afisza przez carską cenzurę. Powstały po upadku powstania styczniowego „ku pokrzepieniu serc”, Straszny dwór stał się swego rodzaju manifestem patriotycznym. Perypetie braci, Zbigniewa i Stefana, którzy postanawiają pozostać kawalerami, by zawsze być w gotowości do służenia ojczyźnie, stały się pretekstem do zaprezentowania na teatralnych deskach syntezy polskości – staropolskich obyczajów, kultury, tradycji, obrzędów. Niezależnie od swojej patriotycznej wymowy, dzieło Moniuszki skrzy się finezyjnym dowcipem i zaskakującym zwrotami akcji, dzięki czemu współcześnie nadal pozostaje pełną uroku historią i atrakcyjną pozycją repertuarową.

Reżyserii najnowszej na deskach łódzkiej opery inscenizacji Strasznego dworu podjęła się Krystyna Janda, która stworzyła widowisko będące głębokim ukłonem w stronę tradycji, a jednocześnie zaskakujące aktorską energią i urzekające pełną świeżych pomysłów, malarską scenografią. 60 lat temu Straszny dwór dał początek Operze Łódzkiej – pierwszej w historii miasta stałej scenie operowej. Dzieło Moniuszki w najnowszej realizacji przyniosło Teatrowi Wielkiemu nagrodę ENERGIA KULTURY 2014 za najlepsze wydarzenie kulturalne w Łodzi w 2014 oraz Złotą Maskę za najlepszy spektakl sezonu 2014/15.


9 edycja Gdańskiego Festiwalu Muzycznego potrwa od 8 do 15 kwietnia 2016 roku. Funkcję Artysty Rezydenta tegorocznej edycji przyjął Maxim Vengerov – wybitny rosyjski skrzypek, dyrygent i pedagog. Motywem przewodnim festiwalu, na który złoży się 14 zróżnicowanych przedsięwzięć muzycznych zorganizowanych w 7 lokalizacjach, będzie „Koncert Polski”.

Podczas koncertu inauguracyjnego, który odbędzie się 8 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpi Nelson Goerner – światowej sławy argentyński pianista, juror XVII Konkursu Chopinowskiego, który z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej wykona Koncert fortepianowy I. J. Paderewskiego. Dzień później w Akademii Muzycznej w Gdańsku w wykonaniu Sinfonietty Pomeranii zabrzmi muzyka współczesnych kompozytorów gdańskich: Tadeusz Dixy, Andrzeja Dziadka, Marka Czerniewicza, Leszka Kułakowskiego, Radosława Łuczkowskiego, Krzysztofa Olczaka, Sławomira Zamuszko. Gwiazdą koncertu prezentującego Dawne Brzmienia Gdańskie będzie natomiast wybitny angielski dyrygent i kontratenor Paul Esswood, który poprowadzi obchodzącą swoje 35-lecie Cappellę Gedanensis.

10 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wystąpi Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą Agnieszki Duczmal z towarzyszeniem wiolonczelisty Macieja Kułakowskiego. Zabrzmią kompozycje B. Scheffera, J. Haydna i B. Smetany. Dzień później odbędzie się nadzwyczajny recital fortepianowy Georgijsa Osokinsa, finalisty XVII Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie. 13 kwietnia można będzie natomiast usłyszeć odznaczonego nagrodą „Zasłużony dla Kultury Polskiej” skrzypka Janusza Wawrowskiego, który z towarzyszeniem Bałtyckiej Filharmonii Młodych pod batutą Sylwii Janiak-Kobylińskiej wykona utwory Z. Noskowskiego i J. Sibeliusa.

Przedostatniego dnia festiwalu Bartosz Koziak i Radosław Kurek zaprezentują sonaty na wiolonczelę i fortepian L. van Beethovena, natomiast muzyka polska w całości wypełni koncert, który odbędzie się w Centrum św. Jana w ramach obchodów 1050-lecia chrzu Polski. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis pod batutą Jana Łukaszewskiego zaprezentuje publiczności polską klasykę wokalną XX i XXI wieku.

Zakończenie Gdańskiego Festiwalu Muzycznego odbędzie się 15 kwietnia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. U boku Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Ernsta van Tiela wystąpi Maxim Vengerov, który w tym roku po raz drugi pełnić będzie funkcję przewodniczącego jury Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. W programie znajdą się kompozycje H. Wieniawskiego, M. Ravela oraz C. Debussy’ego. Z rejestracji koncertu, który poprowadzi twórca Gdańskiego Festiwalu Muzycznego – Konrad Mielnik, powstanie pamiątkowy album muzyczny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: www.gdanskifestiwal.pl  


W piątek 8 kwietnia 2016 roku Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na koncert kameralny z udziałem tria fortepianowego Lontano, które zaprezentuje kompozycje kameralne Różyckiego, Fitelberga oraz Szostakowicza.

Trio fortepianowe Lontano powstało w 2009 roku. Założycielami zespołu byli muzycy pochodzący z południa Polski, ale rodzinnie i zawodowo związani z Białymstokiem: Anna Kamińska (fortepian), Paweł Polak (skrzypce) oraz Grzegorz Vytlacil (wiolonczela). Członkowie tria, poza wspólną grą, prowadzą też ożywioną działalność artystyczną i pedagogiczną. Koncertują jako soliści i kameraliści wraz z innymi zespołami w kraju i za granicą. W repertuarze posiadają utwory kompozytorów różnych epok i krajów, jednak szczególnym zainteresowaniem darzą literaturę polskich kompozytorów muzyki kameralnej – Różyckiego, Fitelberga oraz Chopina.

Kwietniowy koncert tria rozpocznie Rapsodia d-moll na skrzypce, fortepian i wiolonczelę op. 33 Ludomira Różyckiego. Kompozycja reprezentuje młodopolski styl ze wszystkim, co dla niego charakterystyczne – ciemnym dekadenckim nastrojem i hipnotyzującą melodią o secesyjnie ozdobnej strukturze. Następnie zabrzmi wyróżniające się urodą i fantazją Trio fortepianowe f-moll op. 10, skomponowane przez Grzegorza Fitelberga zanim ten zrezygnował z działalności kompozytorskiej na rzecz dyrygentury. Wieczór zamknie Trio fortepianowe nr 2 e-moll op. 67 Dmitrija Szostakowicza – skomponowane w Leningradzie, wykonane w 1944 roku podczas pierwszego koncertu, który odbył się po przełamaniu prawie trzyletniej blokady miasta. Słychać w nim wpływ folkloru, lecz nastrój nie jest ludowo prosty, a nieco drapieżny, pełen kontrastów i miejscami niepokojący.


Maxim Vengerov, jeden z najwybitniejszych współczesnych artystów-muzyków, wystąpi 8 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej podczas koncertu W hołdzie Henrykowi Wieniawskiemu. Rosyjskiemu skrzypkowi towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Całość rozpocznie II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego – jeden z najczęściej wykonywanych koncertów skrzypcowych kompozytora, w którym zawarł on całą swoją wiedzę o naturze skrzypiec oraz przekazał swoje doświadczenie solistyczne zdobyte przez lata kariery koncertującego skrzypka na estradach świata. Następnie zabrzmią Wariacje na temat własny op.15 oraz Polonez koncertowy D-dur op. 4, który Wieniawski zadedykował swojemu pedagogowi, mistrzowi gry na skrzypcach Karolowi Lipińskiemu. Program zakończy Legenda op.17 – pełna ekspresji nastrojowa miniatura z 1860 roku.

Solista koncertu, Maxim Vengerov, to nie tylko wybitny skrzypek, ale również znakomity dyrygent i pedagog. Od 2005 roku jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie. Ma na swoim koncie liczne nagrania płytowe, za które otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Duży wpływ na jego rozwój artystyczny miały kontakty m.in. z Mścisławem Rostropowiczem, Danielem Barenboimem, Vagiem Papianem, a także debiuty z najsłynniejszymi orkiestrami świata, takimi jak Concertgebouw w Amsterdamie, BBC Philharmonic i Chicago Symphony. Od najwcześniejszych lat gra na instrumentach Stradivariusa, obecnie na „Ex-Kreutzer Stradivari” z 1727 roku. Drugi raz z rzędu Vengerov będzie przewodniczącym jury Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego, który odbędzie się w październiku 2016 roku.

Bilety do nabycia w kasie Filharmonii (od pon.-pt. w godz.10.00-18.00) oraz poprzez stronę internetową: http://bilety.filharmonia.olsztyn.pl/numerowane.html?id=287.


9 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 na deskach Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie Król Roger Karola Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objęła Ewa Michnik, a reżyserią zajął się Mariusz Treliński.

Akcja opery zrealizowanej według libretta Jarosława Iwaszkiewicz rozgrywa się w średniowiecznej Sycylii. Dzieło splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia (ucieleśnionej w postaci Pasterza, przemieniającego się następnie w greckiego boga Dionizosa). Muzyka Karola Szymanowskiego łączy śmiałą nowoczesność z operową śpiewnością partii solowych i teatralną efektownością scen zespołowych. Nie znalazł Król Roger kontynuatorów wśród polskich twórców, trudno też znaleźć dlań bezpośrednich prekursorów w muzyce europejskiej.


Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert oratoryjny poświęcony pamięci Jana Pawła II, który odbędzie się 9 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Bazylice Archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru FŁ pod batutą José Maria Florêncio zabrzmi Msza łacińska Zdzisława Szostaka, który będzie gościem honorowym wydarzenia.

Missa Latina była wykonana przez Orkiestrę Symfoniczną i Chór FŁ wraz z solistami już kilkakrotnie. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmiała w FŁ w roku 2005, pod dyrekcją samego kompozytora. Kolejne wykonania odbyły się: w Bazylice NSJ w Warszawie (2006), w Archikatedrze Łódzkiej (2007) i ponownie w sali koncertowej FŁ (2010). Zdzisław Szosyak związał swoje losy z łódzkim zespołem w 1971 roku, obejmując na wiele lat stanowisko zastępcy dyrektora ds. artystycznych i stałego dyrygenta. Ukończona w 2003 roku Msza łacińska inspirowana jest chorałem gregoriańskim, barokową polifonią, muzyką romantyzmu, impresjonizmu i modernizmu; zawiera także autocytaty z muzyki filmowej.

Wydarzenie wspierają Narodowe Centrum Kultury (w ramach projektu Chrzest966) i Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna SA. Wstęp wolny.


Koncert Jubileuszowy, który odbędzie się 9 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej, będzie głównym punktem obchodów 80-lecia urodzin Jerzego Maksymiuka. Pod batutą Jubilata wystąpi orkiestra Sinfonia Varsovia. Solistą wieczoru będzie rosyjski wybitny pianista Dmitri Alexeev.

Koncert rozpocznie Fanfara jubileuszowa Jerzego Maksymiuka – legendy polskiej sceny muzycznej, artysty słynącego z ogromnej energii, charyzmy i wyrazistości swoich interpretacji. Starannie dobrany rocznicowy program obejmie dzieła szczególnie bliskie sercu Mistrza: pełną orkiestrowych fajerwerków suitę z baletu Ognisty ptak Igora Strawińskiego, barwnie zinstrumentowaną przez Maurice’a Ravela Tarantellę styryjską Claude’a Debussy’ego oraz pełen patosu, arcyrosyjski II Koncert fortepianowy c-moll Siergieja Rachmaninowa.

Świętowanie Jubileuszu Jerzego Maksymiuka rozpoczęło się już pod koniec 2015 roku, kiedy to wydany został dwupłytowy album Maksymiuk /Sinfonia Varsovia – jako hołd Orkiestry dla Mistrza i Przyjaciela. Na płycie znalazły się poddane remasteringowi archiwalne nagrania Polskiej Orkiestry Kameralnej, w tym między innymi słynna Tamburetta Adama Jarzębskiego oraz nowe interpretacje utworów wybranych przez Maestra, takich jak Ognisty ptak Igora Strawińskiego czy Popołudnie Fauna Claude’a Debussy’ego. 

Wspólna droga Jerzego Maksymiuka i Orkiestry rozpoczęła się jednak znacznie wcześniej, już 1972 roku. Maestro jest ojcem założycielem Polskiej Orkiestry Kameralnej, którą prowadził przez kolejnych 10 lat i którą doprowadził do niesłychanej w tamtych czasach dla polskiej sceny muzyki klasycznej perfekcji. Ciężka praca muzyków zaowocowała nie tylko wielkim uznaniem na świecie, ale również powiększeniem składu i powstaniem Orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą przyjaźń i współpraca trwają do dnia dzisiejszego.


9 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w oranżerii Muzeum Starożytnego Hutnictwa Mazowieckiego w Pruszkowie odbędzie się Recital na cztery ręce w wykonaniu młodych pianistów, Krzysztofa Książka oraz Agnieszki Zahaczewskiej.

Podczas koncertu będzie można wysłuchać zarówno solowych utworów Fryderyka Chopina oraz Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Krzysztofa Książka, zdobywcy dwóch nagród pozaregulaminowych ostatniego Konkursu Chopinowskiego, jak również wspólnej gry artystów w repertuarze Maurice'a Ravela i Piotra Czajkowskiego.

Koncert jest częścią projektu „Młoda Polska”, którego ideą przewodnią jest prezentacja na scenie Muzeum najzdolniejszych artystów młodego pokolenia.


W ramach serii koncertowej „Recitale Mistrzowskie” w Sali Kameralnej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, 9 kwietnia 2016 roku o godz. 19.30 odbędzie się recital klawesynistki Elżbiety Stefańskiej.

W programie znajdą się kompozycje takich kompozytorów jak: François Couperin, Claude-Bénigne Balbastre, Johann Sebastian Bach, Georg Muffat, Georg Friedrich Händel, Michał Kleofas Ogiński oraz Antonio Soler.


10 kwietnia 2016 roku w Operze Wrocłaskiej wystawiona zostanie Halka Stanisława Moniuszki, natomiast 14 kwietnia 2016 roku kolejne dzieło operowe kompozytora – Straszny Dwór. Reżyserem obydwu spektakli jest Laco Adamik.

Halka, inaugurująca polską scenę operową we Wrocławiu, należy bez wątpienia do najczęściej wystawianych dzieł w tym teatrze. W 1990 roku, na 45-lecie Opery Wrocławskiej i 20. rocznicę śmierci Stanisława Drabika zapowiadano 1300 przedstawienie. Reżyser spektaklu, Laco Adamik, o obecnej inscenizacji mówi: – Zależy mi, ażeby przy tej inscenizacji, którą zrealizowaliśmy razem z panią dyrektor Ewą Michnik, panią Barbarą Kędzierską, scenografem i z panią Iriną Mazur, choreografem – spróbować spojrzeć na tę historię w taki sposób, żeby na nowo przeżyć losy bohaterów.

Straszny dwór powstał w 1861 roku do libretta Jana Chęcińskiego. Od strony muzycznej jest z pewnością najdoskonalszym spośród operowych dzieł Moniuszki, a tym samym wysuwa się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Główne jego walory to pomysłowość harmoniczna, świetna konstrukcja scen zespołowych oraz subtelna i zarazem barwna instrumentacja. Czteroaktowa opera odznacza się inwencją melodyczną o wyjątkowej szlachetności, logiką wypracowanego przez Moniuszkę indywidualnego stylu dramaturgii operowej i wreszcie urzekającą atmosferą polskości, osiąganą między innymi przez taneczne rytmy i intonacje zbliżone do rodzimego folkloru. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Tomasz Szreder.


W niedzielę 10 kwietnia 2016 roku o godz. 17.00 w Kościele pw. Wszystkich Świętych w Poznaniu (ul. Grobla 1) odbędzie się koncert na dwoje organów z okazji rocznicy 1050-lecia Chrztu Polski.

Wystąpią: Sławomir Kamiński – organy J. Goebla z 1927, Jakub Pankowiak – organy W. Sauera z 1868. W programie znajdą się utwory Georga Friedricha Haendla, Johanna Gottfrieda Walthera, Alexandre’a Guilmanta oraz Mieczysława Surzyńskiego.

Organizatorzy: Parafia pw. Wszystkich Świętych w Poznaniu, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, Fundacja Akademii Muzycznej.


Koncert zapowiadający cykl „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” odbędzie się 10 kwietnia 2016 roku o godz. 17.00 w Krakowie. W wykonaniu Chóru Polskiego Radia i zespołu Agnieszki Budzińskiej-Bennett zabrzmią Psalmy pielgrzymów czyli Melodie na Psałterz polski przez Mikołaja Gomółkę uczynione.

W tradycji biblijnej wybór psalmów stanowi zamkniętą grupę. Tworzą ją powstałe po niewoli babilońskiej tzw. psalmy pielgrzymów czy też modlitwy, noszące miano „pieśni stopni” lub „psalmów gradualnych”. Śpiewali je bowiem pątnicy udający się do świątyni jerozolimskiej, wstępujący do niej właśnie po stopniach (łac. gradus). Ale w psalmach tych pobrzmiewa także radość z powrotu do własnego kraju (psalm 126 – Gdy z okrutnej Babilony), wdzięczność za ratunek od wrogich mocy (psalm 124 – By był Pan nie tak łaskaw na nasze zdrowie) oraz bezbrzeżna ufność w boską opiekę nad wiernymi wyznawcami. Tę właśnie tematykę przybliżą publiczności piękne tłumaczenia psalmów autorstwa Jana Kochanowskiego.

W tłumaczeniach Psałterza Kochanowski nie posługiwał się Wulgatą, lecz korzystał z wielu źródeł i wzorów łacińskich (jak np. z przekładu G. Buchanana czy też prozaicznej parafrazy Jana van den Campen), polskich (np. przekładu Jakuba Lubelczyka z roku 1558), jak też zapisanych w innych językach narodowych. Te wierszowane parafrazy Kochanowskiego wykorzystał w swoich Melodiach Mikołaj Gomółka – urodzony ok. 1535 roku słynny śpiewak i instrumentalista na dworze króla Zygmunta Augusta, później na służbie u biskupa Piotra Myszkowskiego w Krakowie. Druk Melodii z 1580 roku obejmuje wszystkie 150 psalmów w postaci krótkich kompozycji, nawiązujących do popularnych w owych czasach gatunków muzycznych jak villanella, frotolla, bergamaska, chaconne czy passamezzo. Główną jednak cechą Melodii Gomółki jest renesansowa jedność słowa i dźwięku wynikającej z obowiązującej wówczas estetyki imitazione della natura – podkreśla Agnieszka Budzińska-Bennett. 

Te niezwykłe w dziejach polskiej muzyki i literatury dzieło wykona prowadzony przez Szymona Wyrzykowskiego Chór Polskiego Radia, któremu towarzyszyć będą artyści grający na instrumentach z epoki: Agnieszka Budzińska-Bennett (harfa gotycka) i Marc Lewon (lutnia renesansowa, gitara renesansowa). Agnieszka Budzińska-Bennett jest również autorem koncepcji programu. Słowo wprowadzające wygłosi Marcin Majchrowski (Program 2 Polskiego Radia).


Kolegium Księży Jezuitów w Krakowie zaprasza na 7. Wiosenne Dni z Muzyką Organową. W niedzielę 10 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 wydarzenie zainauguruje koncert niemieckiego organisty Thomasa Berninga. Dwa kolejne niedzielne wieczory wypełni muzyka organowa w wykonaniu artystów ze Słowacji, Stanislava Šurina oraz Imricha Szabó. Wstęp wolny.

Wiosenne Dni z Muzyka Organową odbywają się od siedmiu lat w krakowskiej Bazylice Jezuitów przy ul. Kopernika 26. Ta modernistyczna świątynia, stanowiąca znakomity przykład architektury sakralnej I połowy XX wieku i szczycąca się doskonałą akustyką, posiada organy, które z powodzeniem umożliwiają prezentację szerokiej panoramy literatury organowej. Historia instrumentu posadowionego w bazylice sięga roku 1928 minionego stulecia. Ze względu na specyfikę walorów brzmieniowych instrumentu, szczególnie dobrze brzmią tutaj dzieła twórców romantycznych oraz muzyka współczesna.

Tegoroczne koncerty w wykonaniu artystów z Niemiec i Słowacji, będą okazją do wysłuchania dzieł organowych począwszy od muzyki wielkiego Johanna Sebastiana Bacha, po dzieła współczesne. Każdorazowo będzie to literatura muzyczna najwyższej próby twórczej. Warto z pewnością posłuchać muzyki organowej w tym pięknym wnętrzu, gdzie brzmienie symfonicznego instrumentu osiąga swoja pełnię. – mówi Marek Stefański, współorganizator koncertów.


We wtorek 12 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert kameralny zatytułowany Multicamerata jubileuszowo.

W tym roku mija 25 lat działalności toruńskiego zespołu Multicamerata. Jego nazwa wskazuje na zmienną liczbę wykonawców utworów – obecnie zespół koncertuje jako kwintet smyczkowy. Multicamerata powstała z inicjatywy Henryka Gizy, jego dyrektora artystycznego i kontrabasisty. Zespół występuje w salach koncertowych Polski, krajów bałtyckich i całej Europy. Ma w swoim dorobku 12 nagrań płytowych.

Multicamerata zrealizowała kilka ważnych projektów, jak m.in. tournée „Hommage à Kopernik” – cykl koncertów w miastach Polski i Włoch, tournée z okazji 150. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina, z koncertami we Francji, Hiszpanii, Szwecji, na Litwie i Łotwie, i kolejne, zorganizowane w Roku Chopinowskim „Chopin i jego przyjaciele” (Haga, Lipsk, Wilno, Maribor, Nove Mesto, Wiedeń), tournée „Szlakiem ORP Orzeł” po Polsce, Holandii, Szkocji, Estonii i Szwecji, a także cykl Europejska Akademia Sztuki. Henryk Giza jest pomysłodawcą festiwalu Probaltica – w 22 jego edycjach wzięło udział ponad 6700 artystów ze wszystkich krajów bałtyckich.

W łódzkiej Filharmonii toruńscy muzycy zaprezentują zarówno utwory klasyczne, jak i współczesne. W programie znajdą się następujące kompozycje: Arcangelo Corelli – La Folia, Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento D-dur KV 136, Henryk CzyżEtiuda, Antonín Dvořák – Kwintet G-dur op. 77. Zespół wystąpi w składzie: Izabela Bogusz – I skrzypce, Grzegorz Bogusz – II skrzypce, Marta Wroniszewska – altówka, Karol Wroniszewski – wiolonczela, Henryk Giza – kontrabas.


Austriackie Forum Kultury zaprasza na koncert zatytułowany Karol Mikuli – zapomniany uczeń Chopina, zasłużony obywatel Austro-Węgier, który odbędzie się 13 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 przy ul. Próżnej 7/9. Po raz pierwszy w Warszawie zabrzmią Pieśni op. 16, 17 i 27 oraz Serenada As-dur op. 22 na klarnet i fortepian bohatera wieczoru. Wystąpią: Gabriela Machowska-Kopietz – fortepian, Witold Żołądkiewicz – baryton, Anna Gut – klarnet. Wstęp wolny.

Co Chopina łączyło ze Lwowem, skoro nigdy w tym mieście nie był? Łącznikiem był Karol Mikuli, uczeń Chopina w Paryżu. Mikuli, wieloletni dyrektor Konserwatorium Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie wykształcił szereg pianistów i kompozytorów, dzięki czemu w roku 1910 Lwów stał się głównym miejscem obchodu Roku Chopinowskiego. Mikuli był też kompozytorem, autorem głównie utworów fortepianowych – tak jak Chopin – mazurków, polonezów, etiud. Całkowicie nieznane są za to jego pieśni.

Muzykolog Michał Piekarski natrafił na nie w bibliotece konserwatorium we Lwowie, gdy przygotowywał materiały do pracy doktorskiej poświęconej muzyce i muzykologii we Lwowie. – Pieśni Mikulego wykazują związek z ogólnoeuropejskim romantyzmem i są utworami najwyższej próby, stanowiąc precedens w tego rodzaju twórczości komponowanej na ziemiach polskich w XIX wieku. Podobnie jest z kameralistyką Mikulego. Jego serenada na klarnet i fortepian wskazuje w partii fortepianu na wpływ Chopina, z drugiej strony, zwłaszcza w partii klarnetu, na melodykę Bukowiny, skąd wywodził się Mikuli. – podkreśla Michał Piekarski, który od dawna zgłębia dzieje muzyczne „najmuzykalniejszego z polskich miast”.


14 i 15 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty dla młodzieży z cyklu „Musica – Ars Amada”, zatytułowane W zwierciadle muzyki – Kalejdoskop folkloru. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Mateusz Czech, w charakterze solisty wystąpi znakomity skrzypek Kamil Skicki, zaś prelekcję wygłosi dr hab. Maciej Jabłoński.

Obecność folkloru we współczesnej kulturze wydaje się być czymś naturalnym i oczywistym. Nie zawsze jednak tak było. Do XIX wieku twórczość ludowa była traktowana przez kompozytorów z wyższością jako pozbawiona wartości. Być może uważano, że folklor powstający wśród najgorzej sytuowanych klas społecznych, nie jest godzien zainteresowania – przecież większość artystów obracała się w wyższych sferach, dla których chłopi byli jedynie wyrobnikami, źródłem darmowej siły roboczej. Potrzeba było rewolucji francuskiej i przemian społecznych, by folklor zwrócił uwagę twórców jako źródło inspiracji.

Najbliższe koncerty z cyklu dla młodzieży „Musica – ars amanda” to prezentacja twórczości kompozytorów XIX i początku XX wieku inspirowanej folklorem wielu zakątków świata. W Kalejdoskopie folkloru pojawią się zarówno wątki polskie, jak i czeskie, hiszpańskie, włoskie, rumuńskie, angielskie, a także żydowskie. Zabrzmią następujące kompozycje: Karol Szymanowski Harnasie op. 55 (fragmenty); Antonin Dvořák – Tańce słowiańskie op. 46 nr 1, op. 72 nr 2; Manuel de Falla – Taniec finałowy z baletu Trójgraniasty kapelusz; Vittorio Monti – Czardasz; George Enescu – I Rapsodia rumuńska A-dur op. 11; Jerry Bock – Suita z filmu Skrzypek na dachu (opr. John Williams); Henry Wood – Fantasia on British Sea Songs (fragmenty).


Koncert muzyki Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Olgi i Natalii Pasiecznik odbędzie się 14 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali pod Liberatorem w Muzeum Powstania Warszawskiego. W cyklu „Muzyka pod Liberatorem” zabrzmią utwory pisane z myślą o dzieciach. Będzie to prezentacja mniej znanego oblicza kompozytora, który twórczością dla najmłodszych, pisaną do poezji znakomitych polskich literatów, zachwycał słuchaczy Polskiego Radia.

Lutosławski napisał ponad 40 piosenek dla dzieci – większość w czasie ofensywy socrealizmu w sztuce. Kompozytorowi udało się przetrwać ten okres, bo zamiast pisać „do szuflady“, przyjmował zamówienia od radia i telewizji na kompozycje dla dzieci. Wiele z nich cieszyło się dużą popularnością, szczególnie wśród młodych wykonawców. Niektóre trafiały do śpiewników obowiązujących w szkołach i materiałów dla nauczycieli, dzięki czemu poznały je miliony Polaków.

Podczas koncertu Oldze Pasiecznik, pochodzącej z Ukrainy sopranistce, solistce Warszawskiej Opery Kameralnej, towarzyszyć będzie przy fortepianie siostra Natalia – mieszkająca w Szwecji pianistka i kameralistka. Razem nagrały dwie płyty z muzyka ukraińską dla renomowanej francuskiej wytwórni OPUS 111, a także pieśni Mendelssohna i Dvoraka. Wydarzenie poprowadzi Barbara Schabowska, dziennikarka radiowej Dwójki, która podczas spotkania porozmawia z Wojciechem Bogusławskim – bratem kompozytora.

Koncert jest częścią cyklu „Muzyka pod Liberatorem”, prezentującego warszawskich kompozytorów muzyki poważnej. Współorganizatorem cyklu „Muzyka pod Liberatorem” jest Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Wstęp wolny!


W piątek 15 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej Filharmonii Opolskiej odbędzie się koncert w 1050. rocznicę Chrztu Polski oraz 76. rocznicę Zbrodni Katyńskiej. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Opolskiego – Andrzej Buła.

U boku Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Sebastiana Perłowskiego wystąpi pianistka Julia Kociuban. W programie: Ignacy Jan Paderewski – Uwertura Es-dur, Fantazja polska gis-moll op. 19; Emil Młynarski – Symfonia F-dur „Polonia”.