polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
130. lat Akademii Muzycznej w Krakowie
25 lutego 2018, Kraków
Muzyczne dedykacje – kiedy głos bywa inspiracją
28 lutego 2018, Warszawa
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

 „Z ziemi włoskiej do Polski – od Mozarta do Belliniego” to temat przewodni tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”, który odbędzie się w dniach 15-31 sierpnia 2016 roku.

12. edycja Festiwalu to kolejna konfrontacja twórczości Chopina z muzyką jemu najbliższych kompozytorów – Bacha, Mozarta, Haydna, Belliniego, Jíroveca, to również podążanie śladami różnorodnych wpływów na muzykę Chopina oraz muzyki Chopina na dzieła innych twórców. To ulubione chopinowskie gatunki muzyczne – opera, pieśń, koncert, muzyka kameralna. To wreszcie popularne w XIX stuleciu opracowania, parafrazy i wariacje na tematy najbardziej znanych dzieł epoki. To również odważne – choć ryzykowne, a przez to i prowokacyjne – transformacje arcydzieł chopinowskich na inny rodzaj brzmienia. Wszystko to w mistrzowskich wykonaniach zarówno na instrumentach współczesnych jak i historycznych. Wielkie bogactwo różnorodnych stylów wykonawczych – zwłaszcza muzyki patrona festiwalu, która zabrzmi w interpretacji laureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego, zarówno na Steinwayach, Yamahach, jak i Erardach, Pleyelach i Broadwoodach.

Dyrektorem Artystycznym Festiwalu jest Stanisław Leszczyński. Festiwal jest realizowany pod egidą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, we współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą, Programem 2 Polskiego Radia oraz Filharmonią Narodową.

Sprzedaż biletów na 12. Festiwal „Chopin i Jego Europa” rozpocznie się w poniedziałek 1 lutego 2016 roku o godzinie 12.00 w kasach Muzeum Fryderyka Chopina i na stronie internetowej www.bilety.nifc.pl.

Więcej informacji o festiwalu: www.chopin.nifc.pl

 

Więcej


1 lutego 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się koncert kameralny w wykonaniu kontrabasisty Pawła Jabłczyńskiego oraz pianistki Justyny Skoczek.

W programie znajdą się kompozycje Giovanniego Botessiniego, Jana Sebastiana Bacha, Franza Schuberta oraz Mieczysława Karłowicza. Wstęp wolny.


W środę 3 lutego 2016 roku o godz. 19.00 na deskach Opery Wrocławskiej wystawiony zostawiony zostanie Straszny Dwór Stanisława Moniuszki w reżyserii Laco Adamika, pod kierownictwem muzycznym Tomasza Szredera.

Straszny dwór powstał w 1861 roku do libretta Jana Chęcińskiego. Od strony muzycznej jest z pewnością najdoskonalszym spośród operowych dzieł Moniuszki, a tym samym wysuwa się na czoło całej polskiej twórczości operowej XIX wieku. Główne jego walory to pomysłowość harmoniczna, świetna konstrukcja scen zespołowych oraz subtelna i zarazem barwna instrumentacja. Czteroaktowa opera odznacza się inwencją melodyczną o wyjątkowej szlachetności, logiką wypracowanego przez Moniuszkę indywidualnego stylu dramaturgii operowej i wreszcie urzekającą atmosferą polskości, osiąganą między innymi przez taneczne rytmy i intonacje zbliżone do rodzimego folkloru.


W czwartek 4 lutego 2016 roku o godz.19.00 w sali symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie będzie miał miejsce wielki muzyczny eksperyment. Atom String Quartet – wiodący polski zespół jazzowy oraz jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych na świecie – po raz pierwszy zagra na wspólnej scenie z multiinstrumentalistą Andrzejem Smolikiem.

On jest uznawany za czołowego polskiego producenta muzycznego, oni są postrzegani jako „najsympatyczniejsze rzępajły z siłą rażenia adekwatną do nazwy zespołu” (w słowach Jana Ptaszyna Wróblewskiego). On stoi za muzycznymi karierami i produkcją nagrań Kasi Nosowskiej, Artura Rojka, Roberta Gawlińskiego i Tomasza Stańki. Oni koncertowali z Bobbym McFerrinem, Leszkiem Możdżerem, Jerzym Maksymiukiem, Józefem Skrzekiem i orkiestrą AUKSO.

Ich muzyczne ścieżki skrzyżują się w szczecińskiej Filharmonii, najpiękniejszym i najbardziej inspirującym budynku w Europie, w którym w październiku ubiegłego roku zapoczątkowany został projekt „SoundLab” – Filharmoniczne Laboratorium Muzyki Elektronicznej. Sceniczne spotkanie Andrzeja Smolika i Atom String Quartet będzie precyzyjnie skonstruowanym dźwiękowym spektaklem, w którym elektronika wesprze klasyczny kwartet smyczkowy. I na odwrót.

Transmisję z koncertu będzie można oglądać bezpłatnie za pośrednictwem serwisu www.youtube.com na kanale Filharmonia Szczecin, na urządzeniach z dostępem do Internetu, oraz w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego w Warszawie (ul. Wałbrzyska 3/5 Warszawa, wstęp wolny).


Tuż przed wybuchem Wielkiej Wojny Karol Szymanowski wyruszył w podróż po północnej Afryce, gdzie zetknął się z kulturą islamu. Echa tej podróży odnajdujemy w wielu jego kompozycjach. Motyw orientu w jego twórczości będzie tematem kolejnego koncertu z cyklu „Arcydzieła na fortepian”. 4 lutego 2016 roku o godz. 19:00 w Mazowieckim Instytucie Kultury zabrzmią Maski Karola Szymanowskiego w wykonaniu Kai Kosowskiej.

Modernizm interesował się orientem. Wiele utworów Karola Szymanowskiego świadczy o jego głębokiej fascynacji kulturą Wschodu.Orientalne motywy miały wpływ na kształtowanie się indywidualnego stylu Szymanowskiego, na który składał się również tak zwany orientalny impresjonizm. Egzotyczne inspiracje były pokłosiem podróży po północnej Afryce, po której kompozytor z zainteresowaniem studiował historię, literaturę i sztukę Arabów. Jedną z kompozycji, w której odzywają się orientalne motywy, są Maski – kolejny utwór prezentowany w ramach cyklu „Arcydzieła na fortepian” w Mazowieckim Instytucie Kultury.

4 lutego na scenie przy Elektoralnej 12 wystąpi Kaja Kosowska – absolwentka Akademii Muzycznej im. Szymanowskiego w Katowicach, obecnie doktorantka tej uczelni. Swoje pianistyczne umiejętności doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Aleksieja Orłowieckiego, Annę Malikovą, Katarzynę Popową-Zydroń, Andrzeja Jasińskiego, Józefa Stompla, Jerzego Sterczyńskiego, DangThai Sona, Lee Kum Singa.

Muzyczne arcydzieło Szymanowskiego, inspirowane literaturą i klimatem orientu, prezentowane będzie w kontekście arcydzieła literackiego. Pierwsza część Masek nosi tytuł Szeherezada, dlatego wykład poświęcony będzie Księdze z tysiąca i jednej nocy. Wygłosi go prof. dr hab. Katarzyna Pachniak – Kierownik Katedry Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.mik.waw.pl


Koncerty symfoniczne dla młodzieży z serii „Musica – ars amanda”, zatytułowane W zwierciadle muzyki – Spotkania mistrzów, odbędą się 4 oraz 5 lutego 2016 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej.

Liczne są w literaturze muzycznej przykłady utworów inspirowanych dziełami dawnych mistrzów, dzięki którym popularne tematy nierzadko zyskiwały całkiem nowe, interesujące oblicze. Podczas najbliższych koncertów w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Mai Metelskiej zabrzmią m.in.: Suita z baletu Pulcinella Igora Strawińskiego, słynna Toccata i fuga d-moll BWV 565 Johanna Sebstiana Bacha w wersji na orkiestrę opracowanej przez Leopolda Stokowskiego, Wariacje na temat Paganiniego (na klawiaturę nożną) George’a Thalben-Balla oraz Rapsodia na temat Paganiniego op. 43 Sergieja Rachmaninowa. Solistami wieczorów będą – wirtuoz organów Michał Białko oraz finalista XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie Szymon Nehring.


Od czasu rozpoczęcia współpracy Johna Axelroda z Sinfoniettą Cracovią w roli gościnnego dyrygenta mija 15 lat. Z tej okazji 5 lutego 2016 roku artyści spotkają się ponownie na jednej scenie. W programie koncertu, który odbędzie się w nietuzinkowej scenerii Sali Siemiradzkiego Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, znajdą się dzieła Strawińskiego, Kilara, Lutosławskiego i Kodály’a.

Rozpoczęta w 2001 roku i trwająca kolejne osiem lat stała współpraca znakomitego amerykańskiego dyrygenta Johna Axelroda i Sinfonietty Cracovii okazała się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę.” Doskonałe porozumienie pomiędzy artystami bardzo szybko przełożyło się na świetne recenzje oraz znaczące sukcesy na arenie krajowej i międzynarodowej. Jednym z największych osiągnieć było z pewnością wzięcie udziału w realizacji programu Holocaust: A music memorial film from Auschwitz wyprodukowanego przez BBC. Program ten został później nagrodzony „telewizyjnym Oscarem”, czyli nagrodą Emmy w roku 2005. Orkiestra pod wodzą Johna Axelroda dokonała wówczas na terenie byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau przejmujących nagrań fragmentów Requiem Mozarta oraz III Symfonii Góreckiego.

Obecnie John Axelrod pełni funkcję dyrektora muzycznego i artystycznego Real Orquesta Sinfonica De Sevilla i pierwszego dyrygenta Orchestra Sinfonica Di Milano „G. Verdi”. Mimo że w swojej karierze dyrygował już ponad 150 orkiestrami i regularnie otrzymuje kolejne zaproszenia z całego świata, od czasu rozpoczęcia współpracy z Sinfoniettą darzy Polskę szczególnym sentymentem. Systematycznie pojawia się w naszym kraju m.in. w ramach Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena. Z inicjatywy i dzięki staraniom nowego dyrektora Sinfonietty Cracovii – Jurka Dybała, artysta po dłuższej przerwie pojawi się również w Krakowie.

Na program koncertu jubileuszowego, obok Apollon musagète Igora Strawińskiego oraz Tańców z Galanty Zoltana Kodály’a, dyrygent wybrał dzieła polskich kompozytorów: Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego i Orawę Wojciecha Kilara. Dzięki życzliwemu wsparciu fundacji CultureAll, w ramach jubileuszu, John Axelrod i Sinfonietta Cracovia zagrają również zamknięty, charytatywny koncert dla dzieci i młodzieży z obszarów o utrudnionym dostępnie do kultury oraz niepełnosprawnych – podopiecznych krakowskich fundacji.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl  


Entuzjastycznie przyjęta przez publiczność i krytyków Operetka Michała Dobrzyńskiego, na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza w reżyserii Jerzego Lacha, wraca na deski Warszawskiej Opery Kameralnej. Spektakl będzie można ponownie zobaczyć 5 i 6 lutego oraz 18 i 19 maja 2016 roku.

Dramat, nad którym Gombrowicz zaczął pracować jeszcze w latach 50., zadziwia swoją aktualnością, a w operowej odsłonie Michała Dobrzyńskiego dodatkowo zyskuje na sile wyrazu. Muzyka młodego kompozytora jest nie tylko tłem dla reżyserskich zabiegów Jerzego Lacha, ale kieruje uwagą widzów i nadaje tekstowi nowe sensy. Obok muzyki kluczową rolę odgrywają pełne przepychu kostiumy, w dosłowny sposób wizualizujące pretensjonalność i myślową pustkę, którą Gombrowicz przypisywał operetkowej formie – formie, która jednocześnie jak żadna inna pasuje do opisu pełnej „gęb” współczesności. Całości dopełnia minimalistyczna, złożona z lustrzanych powierzchni scenografia, która odbija i wykrzywia postacie aktorów – sygnalizując, że w Operetce nic nie jest takie, jakim wydaje się na pierwszy rzut oka. Widzowie zostają skonfrontowani z historią pełna grozy i bólu, historią zbrodniczych ideologii i kulturowych konwenansów.

Michał Dobrzyński wykorzystał swobodę, jaką Gombrowicz pozostawił na muzyczną interpretację swojego dramatu – Operetka zaskakuje odwagą i nowoczesnością. Spektakl przełamuje tradycyjny kanon przedstawień prezentowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej – przypieczętowuje, choć z pewnością nie kończy, trwający już od dwóch lat proces dynamicznej przemiany instytucji.

Więcej informacji – na stronie: www.operakameralna.pl  


Koncert z okazji Dnia Pamięci i Pojednania zatytułowany Ocalić Od Zapomnienia odbędzie się 5 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej. Wystąpi Nordwestdeutsche Philharmonie oraz Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej. W roli solisty zaprezentuje się niemiecka skrzypaczka Eugenia Graur.

Koncert z okazji Dnia Pamięci i Pojednania jest już stałą pozycją w kalendarzu Filharmonii Gorzowskiej. Ideę tego polsko-niemieckiego lokalnego święta, obchodzonego rokrocznie 30 stycznia, w sposób symboliczny podkreśla wspólne wykonanie koncertu przez połączone orkiestry Filharmonii Gorzowskiej oraz Nordwestdeutsche Philharmonie z Herfordu. Tym razem muzycy sięgną do współczesnej muzyki polskiej i klasycyzmu wiedeńskiego. Na początek „renesansowy” Henryk Mikołaj Górecki i jego Trzy utwory w dawnym stylu – niewielki cykl trzech miniatur z początku lat 60. ubiegłego wieku, pięknie stylizowany na muzykę dawną i zaskakujący, biorąc pod uwagę awangardowe upodobania kompozytora. Następnie mistrz stylu klasycznego – Wolfgang Amaduesz Mozart i dwa jego dzieła: Koncert skrzypcowy nr 3 G-dur KV 216, którym w pełni potwierdza wielkość swojego geniuszu, oraz Symfonia nr 41 „Jowiszowa” C-dur KV 551, stanowiąca kulminację całej symfonicznej odysei Mozartowskiej, a przez wielu znawców uznawana za szczytowe osiągnięcie muzyki instrumentalnej XVIII wieku.


W piątek 5 lutego 2016 roku Capella Cracoviensis wystąpi w szczecińskiej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza. Zespół zaprezentuje oratorium Georga Friedricha Händla Izrael w Egipcie, z którym w listopadzie zeszłego roku odwiedził siedzibę NOSPR w Katowicach.

Dwuczęściowa kompozycja z 1738 roku czerpie wprost ze Starego Testamentu, toteż Händel nie potrzebował odrębnego libretta, by stworzyć, jak napisał Romain Rolland, „największą epopeję chóralną, jaka istnieje”. Istotnie, ciężar wykonawczy spoczywa w największej mierze na chórze, na którego dziewiętnaście partii przypadają ledwie cztery arie i trzy duety. Ciężar, który jednak z perspektywy słuchacza jest prawdziwą rozkoszą, którego rozmach i malowniczość porywają. Grupa śpiewaków wraz z orkiestrą barokową pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa przedstawi interpretację dzieła Händla zgodnie z regułami wykonawczymi epoki.

Więcej informacji – na stronie: www.capellacracoviensis.pl  


W piątek 5 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert zatytułowany Barwy romantyzmu. Jako solista wystąpi jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów – Tomasz Strahl. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Wojciech Pławner, brat znakomitego skrzypka – Piotra.

Program rozpocznie Uwertura do opery Monbar czyli Flibustierowie op. 30 (1837-38) Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego. Jedyna opera w dorobku kompozytora na prawykonanie czekała do 1863 roku. Pasjonujące libretto, osnute na noweli Der Flibustier K.F. van der Veldego, napisał Ludwik Paprocki, prywatnie przyjaciel Dobrzyńskiego. Koncet zmieńczy wykonanie VIII Symfonia G-dur op. 88 (1889) Antonina Dvořáka – pełnej przepięknych melodii, tworzących kalejdoskop barwnych obrazów inspirowanych czeskim folklorem.

Ponadto podczas wieczoru po raz pierwszy w Kielcach zabrzmi Koncert na wiolonczelę, orkiestrę i dźwięki elektroniczne (2014) Marcina Gumieli, który wraz z Kamilem Kęską zrealizuje warstwę elektroniczną kompozycji. Kielecka publiczność również po raz pierwszy będzie miała okazję usłyszeć Concertino na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Macieja Małeckiego. Utwór powstał na przełomie 2012 i 2013 roku z myślą o Tomaszu Strahlu jako wykonawcy partii solowej. Maciej Małecki współpracował z wiolonczelistą już wcześniej, pisząc dla niego Sonatę-Fantazję na wiolonczelę solo.


Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XIII” odbędzie się w dniach 31 stycznia – 13 lutego 2016 roku w Warszawie, w salach koncertowych Filharmonii Narodowej oraz Polskiego Radia. Temat festiwalu – muzyczne przyjaźnie Witolda Lutosławskiego – zostanie zaprezentowany w pięciu symfonicznych i kameralnych programach z udziałem wybitnych muzyków z Polski i zagranicy.

W niedzielę 31 stycznia 2016 francuski wirtuoz Gautier Capuçon i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia prowadzona przez Alexandra Liebreicha otworzą festiwal, wykonując m.in. Koncert wiolonczelowy Lutosławskiego oraz kompozycję Henriego Dutilleux Toutunmondelointain... Tydzień później, 6 lutego, grupa warszawskich kameralistów przedstawi legendarny, choć rzadko wykonywany Kwintet Konstantego Regameya, a także nie wykonane nigdy dotąd Interludia na obój i fagot, nad którymi Lutosławski pracował w latach wojny.

Muzycy Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy „Aukso” pod dyrekcją Marka Mosia 7 lutego zaprezentują kompozycje patrona festiwalu, a także Muzykę na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Béli Bartóka. Jako solista wieczoru wystąpi w Koncercie na wiolonczelę i orkiestrę Andrzeja Panufnika Maciej Kułakowski – zdobywca I nagrody (ex aequo) na ostatnim Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego.

11 lutego członkowie Chain Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Bauera wykonają sekstety smyczkowe Panufnika oraz Brahmsa, a także miniatury patrona festiwalu oparte na tematach ludowych. Koncert finałowy z udziałem Orkiestry „Sinfonia Varsovia” pod batutą Jerzego Maksymiuka oraz skrzypka Jakuba Jakowicza wypełnią III Symfonia i Łańcuch II Witolda Lutosławskiego oraz III Symfonia Jana Krenza. Symfonia maestro Krenza, podobnie jak jego Capriccio per 24 strumenti na koncercie inauguracyjnym, otworzy rok jubileuszu 90-lecia urodzin wielkiego polskiego dyrygenta.

Bilety na koncert inauguracyjny w Filharmonii Narodowej można nabyć w kasach Filharmonii, na stronie www.filharmonia.pl, lub zarezerwować pod adresem bilety@filharmonia.pl. Bilety na koncerty w Studiu im. Witolda Lutosławskiego są dostępne na stronie www.sklep.polskieradio.pl oraz na godzinę przed koncertem w kasie Studia przy ul. Modzelewskiego 59.

Więcej...


Kolejny recital autorski Cezarego Macieja Dąbrowskiego z cyklu „Słowo jak muzyka” odbędzie się w sobotę 6 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w księgarni muzycznej SAWART w Warszawie (u. Moliera 8).

Cezary Maciej Dąbrowski – poeta, kompozytor, pianista i perkusista – w swoich wypowiedziach artystycznych w ciekawy sposób łączy muzykę ze słowem. Wstęp wolny.


Pierwszy koncert Baltic Neopolis Orchestry z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” w nowym roku, zatytułowany Sinfonietta na różowo, odbędzie się w sobotę 6 lutego 2016 roku o godz. 19.00 w Trafostacji Sztuki w Szczecinie (ul. Św. Ducha 4). Poprowadzi go skrzypek Deutsche Oper Berlin, profesor Tomasz Tomaszewski.

Tytuł koncertu Sinfonietta na różowo jest nawiązaniem do trwającego w Szczecinie od początku roku ogólnopolskiego festiwalu Akustyczeń. W repertuarze występu BNO z Tomaszem Tomaszewskim, który od trzech lat jest również związany z Baltic Neopolis Orchestra jako jej opiekun artystyczny, znajdzie się Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, skomponowany dla wybitnego skrzypka Yehudi Menuhina, Sinfonietta Pawła Łukaszewskiego z pierwszej płyty Orkiestry Baltic Neopolis oraz Souvenir de Florence op. 70 Piotra Czajkowskiego – utwór zainspirowany wizytą kompozytora we Florencji, choć nadal pełen motywów z rosyjskiego folkloru.

Tomasz Tomaszewski jest profesorem Universität der Künste w Berlinie i pierwszym koncertmistrzem Deutsche Oper w Berlinie. Po studiach w Akademii Muzycznej w Warszawie uzupełniał naukę w Leningradzie i we Freiburgu. Jako członek Kwartetu Polskiego był laureatem konkursów w Belgradzie i Monachium. Od wielu lat prowadzi ożywioną działalność artystyczną jako solista, kameralista i dyrygent, występując z koncertami na całym świecie. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin. Na swoim koncie ma wiele nagrań dla wytwórni fonograficznych w Polsce, Niemczech i Japonii, a jako ceniony pedagog jest zapraszany do jury konkursów muzycznych. Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, we Włoszech, Japonii i Korei. Jest także założycielem i Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera w Opolu oraz Festiwalu Śląskie Lato Muzyczne. Od 2006 roku jest prezydentem Internationale Betthoven Gesellschaft, a od 2013 roku prezydentem powstałego z jego inicjatywy Europejskiego Forum Muzyki Polskiej w Berlinie.


Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach 6 i 7 lutego 2016 roku po raz kolejny wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego, do słów Ryszarda Ostrowskiego. Po trzech cieszących się dużym zainteresowaniem koncertach, które odbyły się w Porąbce Uszewskiej, Zakliczynie i Lusławicach, utwór zabrzmi w Gromniku oraz w Ciężkowicach w województwie małopolskim.

Koncerty odbędą się 6 lutego 2016 roku o godz. 16.00 w parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Królowej w Gromniku oraz 7 lutego 2016 roku o godz. 16.30 wparafii pw. Pana Jezusa Miłosiernego i św. Andrzeja Apostoła w Ciężkowicach. Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm. – mówi autor tekstu dzieła, Ryszard Ostrowski.

Organizatorzy: Szkoła Muzyczna I Stopnia w Domosławicach, Gmina Gromnik i Gmina Ciężkowice.

Zobaczprofil FB

Relacja LIVE z koncertu w Lusławicach: YouTube

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


„Mów spokojniej – Zagajewski & Pawlik” to projekt muzyczny Włodka Pawlika zainspirowany wierszami Adama Zagajewskiego. Premiera nowej płyty laureata GRAMMY odbędzie się 7 lutego 2016 roku.

Koncertowa premiera projektu, połączona z nagraniem albumu live, miała miejsce 15 listopada 2015 roku w Studiu im. Romany Bobrowskiej Radia Kraków. Na płycie znajduje się 15 utworów, a ich wykonanie na żywo będzie można usłyszeć podczas koncertu-premiery w Palladium w Warszawie (ul. Złota 7/9). W programie koncertu znajdą się między innymi utwory do takich wierszy jak: W cudzym pięknie, Senzaflash, Spróbuj opiewać okaleczony świat, Filozofowie, Podziemne pociągi, I nie udawaj, że jesteś kimś innym. Na scenie obok Włodka Pawlika wystąpią: Natalia Wilk, Marek Bałata, Łukasz Jemioła oraz Weezdob Collective.

Bilety dostępne w kasie Palladium oraz na stronie www.palladium.art.pl.

ZOBACZ: profil FB

Więcej


W poniedziałek 8 lutego 2016 roku w Auli im. Stefana Stuligrosza Akademii Muzycznej w Poznaniu, w godz. 10.00-12.30 oraz 13.30-15.45 odbędą się przesłuchania do konkursu o stypendium Fundacji YAMAHA 2016 w kategorii instrumenty smyczkowe. Na godz. 17.00 zaplanowano ogłoszenie wyników, natomiast o godz. 18.00 odbędzie się uroczysty koncert laureatów.

Fundacja Yamaha od początku swojej działalności, a więc od 1990 roku, bardzo aktywnie wspiera młode muzyczne talenty. Fundacja do tej pory wyróżniła stypendiami ponad 1000 młodych muzyków akademickich na kwotę łącznie ponad 1 milion Euro. Konkurs o stypendium Fundacji Yamaha organizowany jest co roku na zmianę w kategoriach: instrumenty smyczkowe, dęte drewniane, perkusyjne, fortepian, instrumenty dęte blaszane.

Zmienia się również miejsce realizacji konkursowych zmagań – rok rocznie jest to inna uczelnia muzyczna. O wyborze akademii decyduje Fundacja Yamaha, która bierze pod uwagę profil, tradycje, osiągnięcia danej akademii, jak również warunki lokalowe i dostępną kadrę pedagogiczną. Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu jest już po raz drugi gospodarzem konkursu o stypendium Fundacji Yamaha – w 2013 uczelnia gościła młodych perkusistów, a w tym roku konkurs odbywać się będzie w kategorii instrumentów smyczkowych.

W tegorocznej edycji konkursu o stypendium Fundacji Yamaha, skierowanej do studentów urodzonych po 1 stycznia 1991 roku, walczyć będą reprezentanci wszystkich polskich uczelni muzycznych, czyli dziewięcioro muzyków, których każda z uczelni wybrała na drodze preselekcji. Akademię Muzyczną w Poznaniu reprezentować będzie Amelia Maszońska, znakomita młoda skrzypaczka z klasy prof. Bartosza Bryły.

Prezentacje wybranych do udziału w tym projekcie studentów oceniać będzie 5-osobowe jury w składzie: prof. Łukasz Błaszczyk z Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, prof. Mariusz Derewecki z Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, prof. Zdzisław Łapiński z Akademii Muzycznej w Krakowie, prof. Piotr Reichert z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, prof. Leszek Sokołowski z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie z Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku.
 


23 stycznia oraz 9 lutego 2016 roku Opera Krakowska zaprasza na koncerty karnawałowe, których tradycją jest udział gości specjalnych.

23 stycznia 2016 roku odbędzie się koncert zatytułowany Słowa, słówka, nuty, nutki, którego bohaterem będzie znany językoznawca prof. Jerzy Bralczyk. Jego obecność stanie się pretekstem do rozmowy w karnawałowym tonie na temat języka w muzyce i sztuce. Śpiewać będą: Wioletta Chodowicz (na zdjęciu), Monika Korybalska, Tomasz Kuk, Andrzej Lampert oraz Adam Zdunikowski.

Po raz pierwszy przed artystami i Baletem Opery Krakowskiej stanie Sławomir Chrzanowski – dyrektor Filharmonii Zabrzańskiej, znany małopolskiej publiczności z udziału w Festiwalu im. Jana Kiepury. W programie karnawałowego wieczoru znajdą się m.in. arie z repertuaru Jana Kiepury, szlagiery Franka Sinatry oraz lubiana przez publiczność wiązanka pieśni latynoskich. Można będzie także usłyszeć utwory Johanna Straussa, Emmericha Kálmána, Giacomo Pucciniego i Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Tradycyjny Koncert Ostatkowy (9 lutego 2016 roku), który jak co roku odbywa się pod hasłem „Nowy Rok w Wiedniu – Ostatki w Krakowie”, poświęcony będzie muzyce Johanna Straussa, Johannesa Brahmsa, Antonina Dvořáka, Jacquesa Offenbacha i Emmericha Kálmána. Wśród wykonawców będzie można usłyszeć: Katarzynę Oleś-Blacha, solistkę Opery Krakowskiej, oraz gościnnie Dominika Sutowicza, solistę Teatru Wielkiego w Łodzi. Gościem specjalnym będzie Wiesław Ochman, wybitny śpiewak operowy największych scen i estrad świata. Chór i Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadzi Tomasz Tokarczyk.


Od lutego do końca kwietnia 2016 roku publiczność uczestnicząca w koncertach organizowanych w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu będzie miała okazję zwiedzić wystawę Hommage to Requiem Czesława Dźwigaja, dla której inspiracją stała się msza żałobna Romana Maciejewskiego.

Aula Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu to nie tylko przestrzeń muzycznych prezentacji studentów, absolwentów i pedagogów – od początku funkcjonowania obiektu, foyer Auli Nova jest miejscem wystaw nawiązujących do historii poznańskiej uczelni i ludzi, którzy ją tworzyli.

Hommage to Requiem Czesława Dźwigaja to ekspozycja składająca się z 30 obrazów, 38 rysunków oraz 14 rzeźb, zainspirowanych Requiem Romana Maciejewskiego  – wyjątkowego artysty związanego z poznańską Akademią Muzyczną. Jest to rzadki przykład bezpośredniego przełożenia struktury języka Maciejewskiego na język malarstwa, grafiki i rzeźby. Wystawa składa się z dwóch części: w pierwszej mamy do czynienia z klasyczną ekspozycją dzieł sztuki, a druga to interaktywna instalacja – obrazy Czesława Dźwigaja są tak eksponowane, że można je oglądać, słuchając indywidualnie fragmentów Requiem Maciejewskiego.


Koncert Kate Liu, laureatki XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina uświetni galę Anioły Farmacji i Anioły Medycyny. Laureatów prestiżowej nagrody, wyłonionych spośród stu nominowanych farmaceutów i stu lekarzy z całej Polski, publiczność pozna 10 lutego 2016 roku w Filharmonii Narodowej. Patronat artystyczny nad tym wydarzeniem objął Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.

IV edycja nagrody Anioły Farmacji i Anioły Medycyny spotkała się z jeszcze większym zaangażowaniem ze strony pacjentów, którzy przez ponad trzy miesiące wysyłali kandydatury lekarzy i farmaceutów. W obu kategoriach nominowano do Nagrody Specjalistów, na których oddano najwięcej głosów. Laureatów wyłoni Kapituła Honorowa Nagrody pod przewodnictwem prof. dr hab. nauk med. Jerzego Woy-Wojciechowskiego. Ich nazwiska zostaną ogłoszone 10 lutego 2016 roku podczas uroczystej gali w Filharmonii Narodowej.

To wyjątkowe święto uświetni występ Kate Liu, laureatki III nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego im. Fryderyka Chopina. 21-letnia pianistka kształciła się w Instytucie Muzyki w Chicago u Alana Chowa, Micah Yui i Emilia del Rosario, a obecnie przygotowuje dyplom licencjacki w Curtis Institute of Music w Filadelfii pod kierunkiem Roberta McDonalda. Kate Liu wystąpiła z recitalami w Nowym Jorku (Carnegie Hall, Subculture Arts Underground, Salmagundi Club, Temple Emanu-El i in.) oraz w Waszyngtonie (Kennedy Center, Phillip’s Collection), a także na antenach telewizji (WTTW Chicago) i radia (w programie „From the Top” publicznej rozgłośni amerykańskiej oraz w audycji chicagowskiego radia WFMT).

Organizatorem Nagrody jest Fundacja Anioły Farmacji i Anioły Medycyny. Do partnerów merytorycznych należą: „Moda na Zdrowie, „Moda na Farmację”, Naczelna Izba Aptekarska, Federacja Pacjentów Polskich. Partnerem artystycznym jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina.