Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Recital Cezarego Macieja Dąbrowskiego Słowo jak muzyka odbędzie 2 czerwca 2016 roku o godz. 18.00 w Muzeum Literatury przy Rynku Starego Miasta 20 w Warszawie. W programie: Wiersze z tomów Wiersze sercem pisane i Brudnopis, wiersze i miniatury fortepianowe z płyty Zaplątany w Twoje włosy oraz utwory nieopublikowane.

Cezary Maciej Dąbrowski (ur. 9 marca 1968) to poeta, pianista i kompozytor, a także renomowany perkusista – absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, zdobywca nagrody głównej w Konkursie Muzyki XX Wieku Dla Młodych Wykonawców (1992), który w przeszłości współpracował ze znakomitymi polskimi orkiestrami oraz jako solista koncertował m. in. na Międzynarodowym Festiwalu „Warszawska Jesień”. Jest muzykiem wszechstronnym, wykonujący różnego rodzaju muzykę: współczesną, klasyczną, jazzową, rockową oraz muzykę improwizowaną.

W 2014 roku miał miejsce udany debiut poetycki – tom wierszy Wiersze sercem pisane zyskał uznanie czytelników oraz krytyki, czego przejawem była recenzja na łamach „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” (9/ 2014). W marcu 2015 roku ukazała się autorska płyta Cezarego Macieja Dąbrowskiego zatytułowana Zaplątany w Twoje włosy, zawierająca deklamacje wybranych wierszy oraz miniatury fortepianowe w wykonaniu autora. Premiera drugiego tomu poezji zatytułowanego Brudnopis miała miejsce w maju 2015 roku; wartość tego tomu potwierdza znakomita recenzja na łamach „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI” (7/2015). Cezary Dąbrowski prezentuje swoją poetycką i muzyczną twórczość podczas spotkań i recitali autorskich zatytułowanych Słowo jak muzyka. Latem 2016 roku, nakładem Oficyny Wydawniczej „Agawa”, ukaże się trzeci zbiór wierszy poety – Ech, żywocie…, który jest swoistą kontynuacją tomu Brudnopis.


Muzyka jednego z największych polskich kompozytorów na najważniejszej rocznicy tego roku – Passio Domini Nostri Jesu Christi Józefa Elsnera będzie można usłyszeć na placu Piłsudskiego 2 czerwca 2016 roku o godz. 20.00. Plenerowy koncert odbędzie się z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski.

Mistrz i nauczyciel Fryderyka Chopina, współpracownik Wojciecha Bogusławskiego, pedagog i założyciel wielu znakomitych szkół muzycznych. Józef Elsner to z pewnością jedna z najważniejszych postaci dziewiętnastowiecznej kultury. Studiował teologię i medycynę, ale ostatecznie poświęcił się komponowaniu muzyki. Odnosił sukcesy jako pedagog – jako pierwszy rozpoznał w Chopinie muzyczny geniusz. Stworzył imponującą liczbę dzieł, a jego oratorium Passio Domini Nostri Jesu Christi powszechnie zalicza się do najwybitniejszych w historii polskiej muzyki.

Muzyka religijna od początku była ważną częścią pracy twórczej Elsnera. Z prośbą o napisanie słynnego oratorium zwrócił się do kompozytora ksiądz Wittman, ówczesny kustosz katedry warszawskiej. Jak się okazało, praca nad dziełem pasyjnym stała się decydująca dla kariery muzycznej Elsnera – oratorium odniosło ogromny sukces. Jednak rękopis partytury na wiele lat zaginął. Odnaleziono go dopiero w 1994 roku w jednej z berlińskich bibliotek. Do dziś Pasja uznawana jest za majstersztyk zarówno pod względem muzycznym, jak i dramaturgicznym.

Wykonania utworu podczas jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski podjął się zespół Warszawskiej Opery Kameralnej. Po odnalezieniu dzieła kompozytora to właśnie soliści, chór i orkiestra tego teatru po ponad 160 latach wykonali genialne oratorium. Zespół w czasie tegorocznego koncertu na placu Piłsudskiego poprowadzi Zbigniew Graca. Wystąpią znakomici soliści, m.in. Marta Boberska, Artur Janda, Jan Jakub Monowid, Sylwester Smulczyński.

Więcej informacji – na stroniewww.operakameralna.pl


W piątek 3 czerwca 2016 roku o godz. 19.00 w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Białymstoku odbędzie się koncert z okazji 25-lecia ustanowienia Diecezji Białostockiej. Wydarzenie uświetni prawykonanie IV symfonii Pawła Łukaszewskiego.

Kompozytor nazwał ją Symfonią o Bożym Miłosierdziu (Symphony on the Mercy of God), nawiązując do swoich wcześniejszych utworów tego gatunku, które dedykowane były Bożej Opatrzności, Miłości oraz Aniołom. Jak przyznał sam twórca, dobór tekstów związany jest z pewnym porządkiem ukazywania się postaci i zdarzeń. Przez całą symfonię przewijają się najważniejsza sentencja: Jezu ufam tobie albo jej łacińskie tłumaczenie: Jesu confido tibi, co stało się zamysłem kompozytorskim, ale przede wszystkim chęcią podkreślenia tego wyjątkowego przesłania. W trakcie pracy nad utworem powstała koncepcja oddzielenia jednej z części, która może funkcjonować niezależnie. Nosi ona tytuł Precatio rosaria (Rosary Prayer) i może być wykonywana przez chór mieszany a cappella.

IV Symfonia zamówiona została przez białostockie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, świątynię jubileuszową powołaną do celebrowania kulminacji Roku Miłosierdzia. W prawykonaniu dzieła udział wezmą soliści: sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewiedział i baryton Maciej Nerkowski. Wystąpi Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Wojciecha Michniewskiego.

Więcej


W ramach obchodów IX Metropolitalnego Święta Rodziny, 4 czerwca 2016 roku o godz. 18.00, w Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmi oratorium Sanctus Adalbertus op. 71 Henryka Mikołaja Góreckiego.

O wykonaniu monumentalnego dzieła, poświęconego postaci pierwszego patrona Polski, św. Wojciecha, mówiono od lat. Henryk Mikołaj Górecki napisał je już w 1997 roku dla upamiętnienia 1000. rocznicy męczeńskiej śmierci praskiego biskupa. Oratorium miało być wykonane podczas pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski i jemu dedykowane. Do publicznej prezentacji dzieła nigdy jednak nie doszło. Światowe prawykonanie ostatniej, nieznanej kompozycji zmarłego niespełna sześć lat temu kompozytora odbyło się 4 listopada 2015 roku w Krakowie, z okazji jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Podczas koncertu w Katowicach Narodową Orkiestrę Polskiego Radia, Chór Polskiego Radia oraz Chór Filharmonii Krakowskiej poprowdzi Alexander Humala. Jako soliści wystąpią Iwona Hossa (sopran) i Stanisław Kuflyuk (baryton).

Darmowe wejściówki na koncert są dostępne w kasie biletowej od 24 maja 2016 roku.


Trwają ostatnie przygotowania do premiery oratorium Jana Drechslera, Michała T. Malickiego i Marka Klementowskiego – Listy na Kresy, poświęconego powojennemu, przymusowemu exodusowi Polaków z Kresów Wschodnich. Koncert odbędzie się w sobotę 4 czerwca 2016 roku o godz. 18.00 na deskach Opery Śląskiej.

To kolejne po WziemięwziętychPielgrzymie muzyczne widowisko Jana Drechslera, Michała T. Malickiego i Marka Klementowskiego. Mając jednak w pamięci poprzednie produkcje wystawiane w Domu Muzyki iTańca, czy na plenerowych scenach w Bytomiu, Listy na Kresy będą bardziej kameralne. – Nie bez powodu na miejsce premiery wybraliśmy Operę Śląską, która swój prestiż zawdzięcza m.in. wspaniałym artystom Opery Lwowskiej, przybyłym w latach 40-tych do Bytomia – mówi Marek Klementowski, producent widowiska.

Oratorium zawiera 15 utworów gatunkowo zróżnicowanych. Zatem publiczność może się spodziewać utworów utrzymanych w nurcie gospel, bluesa, a nawet rocka, z mocnymi akcentami muzyki charakterystycznej dla polskiego wschodu. Odtwórcami utworów są: soliści, zespół muzyczny, oraz chór mieszany. Dyryguje Michał T. Malicki.

Warto dodać, że widowisko poprowadzi aktor, Bernard Krawczyk, a narrację – Adam Żurawski. Jak zaznaczają twórcy oratorium, będzie to opowieść nie tylko o tragedii spowodowanej utratą ojcowizny, tęsknocie czy odnalezieniu się w zupełnie nowej rzeczywistości, ale także o ogromnej roli Kresowian w kształtowaniu tożsamości Bytomia (zwanego również Małym Lwowem).

Choć wielu z nich jeszcze wiele lat po deportacji czuło się tu obco, a niektórych poczucie tymczasowości, tęsknota nie opuściły do końca życia, nadali temu miastu wyjątkowy charakter. To z myślą o Kresowiakach i tych wszystkich, którzy czują więź z kresową historią i tradycją powstała ta sztuka – mówi Jan Drechsler, twórca libretta.

Więcej informacji – na stronie: www.opera-slaska.pl


4 czerwca 2016 roku o godz. 16.00 w Kościół Ewangelicko Augsburski pw. św. Mateusza w Łodzi (ul. Piotrkowska 283) odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Viva. Wydarzenie zaplanowano w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur.

Orkiestra zaprezentuje utwory Sergiusza Rachmaninowa – wokaliza, Dymitra Szostakowicza – Symfonia kameralna „Pamięci ofiar faszyzmu i wojny" op. 110 bis i Fryderyka ChopinaKoncert fortepianowy f-moll op. 21. Solistą będzie Karol Radziwonowicz – absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej, koncertujący z wieloma znanymi orkiestrami symfonicznymi w Europie, Stanach Zjednoczonych, a także w Afryce i Indiach.

Sinfonia Viva powstała w 1998 roku z inicjatywy Tomasza Radziwonowicza – skrzypka, solisty, kameralisty, aranżera, kompozytora i dyrygenta. Ma na swoim koncie dwie złote i jedną platynową płytę, bierze udział w nagraniach albumów najlepszych polskich wykonawców. Zespół otrzymał dwie nominacje do Fryderyków. W powiększonym składzie, pod nazwą Classic Entertainment, współpracował z brytyjską supergurpą YES. Nagrania Chopina w wykonaniu muzyków orkiestry poleciały w kosmos na pokładzie wahadłowca Endeavour.


4 czerwca 2016 roku o godz. 16.00 w Kościele Chrystusa Króla w Gdańsku (ul. Rogaczewskiego 55) odbędzie się prawykonanie drugiego utworu Rafała Kłoczko zamówionego przez Cappellę Gedanensis w ramach programu „Kompozytor – rezydent”.

Pierwotnie Concertino na wiolonczelę i orkiestrę miało być skomponowane w wypracowanej przez lata stylistyce, w tradycyjnej tonalności, ostatecznie twórca postanowił zaprezentować się od zupełnie innej strony. Punktem wyjścia przy pracy nad Concertinem była pełna pasji gra wiolonczelistki Alicji Różyckiej, która w swych interpretacjach sięga po antytetyczne środki wyrazowe: przez subtelne, ażurowe pianissimo, po pełne agresji, bruistyczne frazy. Bezpośredni kierunek kształtowanej formy nadany został podczas jednego z nocnych pokazów niezwykłej Wrocławskiej Fontanny. Połączenie wody i ognia oraz świetliste kolory mieniące się na tle czarnego nieba przełożone zostały na fakturę jednoczęściowej kompozycji, w której zarówno partia solowa, jak i poszczególne sekcje orkiestry odkrywają przestrzenie kolorystyczno-barwowych możliwości. Stąd właśnie podtytuł utworu: Mozaika.

Utwór zabrzmi w wykonaniu Alicji Różyckiej (wiolonczela) oraz Orkiestry Cappelli Gedanensis pod batutą Rafała Kłoczko. Koncert jest zwieńczeniem rezydencji kompozytorskiej Rafała Kłoczko w Cappelli Gedanensis w sezonie 2015/2016. 5 marca odbyło się prawykonanie zamówionej w ramach rezydencji Pasji Rafała Kłoczko. W ramach rezydencji zostało wykonanych również jego Pięć pieśni orkiestrowych na mezzosopran i orkiestrę kameralną oraz Pieśni na głos z towarzyszeniem instrumentalnego zespołu kameralnego.

Wykonanie i prawykonanie utworów Rafała Kłoczko odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”. Wstęp wolny.

Więcej informacji – na stronie: www.cappellagedanensis.pl


IX Międzynarodowy Festiwal „Perła Baroku – Koncerty Mistrzów” odbędzie się w dniach 5-12 czerwca 2016 roku, wpisując się w obchody 1050-lecia chrztu Polski. Tegoroczna edycja, opatrzona tytułem „Polacy na scenach świata”, obejmie cztery muzyczne wieczory we wnętrzu barokowego kościoła pod wezwaniem Trójcy Świętej w podwarszawskiej Kobyłce.

Festiwal zainauguruje koncert Barok w muzyce świata w wykonaniu Marii Pomianowskiej – doktor sztuk muzycznych, multiinstrumentalistki, wokalistki i kompozytorki, która sprawiła, że ujrzały światło dzienne nieodkryte dotąd obszary z historii muzyki polskiej. Została odznaczona wieloma nagrodami za zasługi dla kultury oraz za 20 autorskich płyt. Wykonawczyni wraz z zespołem zabierze publiczność w podróż w przestrzeni i czasie. Obok dzieł wybranych kompozytorów baroku, można będzie usłyszeć muzykę ich czasów z daleka i z bliska. Od starych, ludowych pieśni polskich aż po kompozycje perskie, tureckie, indyjskie, japońskie XVII wieku.

7 czerwca odbędzie się recital Marcina Dylli, zdobywcy I nagrody i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym „Guitar Foundation of America” w Los Angeles. Dwa dni później w barokowym kościele wystąpi Maciej Frąckiewicz, zwycięzca prestiżowego hiszpańskiego konkursu akordeonowego „Arrasate Hiria”, któremu towarzyszyć będzie saksofonista Wojciech Psiuk. W programie obok dzieł Jana Sebastiana Bacha i Manuela de Falli zabrzmią utwory taki twórców, jak Astor Piazzola i Pedro Iturralde. 12 czerwca można będzie usłyszeć wybitnego flecistę Łukasza Długosza, który podczas recitalu w Kobyłce wystąpi z żoną Agatą Kielar-Długosz na drugim flecie oraz wybitnym kameralistą Andrzejem Jungiewiczem przy fortepianie. W programie m.in. kompozycje Franciszka Dopplera, Karola Szymanowskiego oraz Wojciecha Kilara.

Festiwal odbywa się od 2008 roku. Powstał, by zaprosić melomanów na spotkanie z muzyką na mistrzowskim, światowym poziomie interpretacji, by otworzyć dostęp do najwyższej kultury. Szybko przekonaliśmy się, że koncerty gwiazd przyciągają gości nawet spoza granic Polski. Dotąd Festiwal odwiedziło ok. 40 tys. słuchaczy – mówi Anna Szarek, właściciel Międzynarodowego Impresariatu Best Art Promotion, na którego zaproszenie przybyło do Polski już ponad 100 znakomitych muzyków z całego świata.

Więcej informacji – na stronie: www.bestartpromotion.com/festiwale

Więcej


Obchody jubileuszowego 70-tego Sezonu Artystycznego Filharmoników Gdańskich zostaną oficjalnie zakończone 5 czerwca 2016 roku koncertem Janusz Szadowiak. Trąbka i.... Tytułowej trąbce będzie towarzyszyło aż osiem instrumentów, w tym ludzki głos.

Sezon Artystyczny 2015/2016 to czas, w którym Filharmonicy Gdańscy obchodzą swoje 70-lecie. Tym razem w Sali Kameralnej na Ołowiance odbędzie się koncert trębacza Janusza Szadowiaka. W kompozycjach Webera, Czajkowskiego, Mozarta, Haendla i wielu innych twórców publiczność usłyszy, jak trąbka współbrzmi z innymi instrumentami.

Obok trąbki pojawią się skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas, waltornia, a także inne instrumenty dęte. Utwory w towarzystwie trąbki zaśpiewa sopranistka Agnieszka Tomaszewska. Z kolei Dyrektor Naczelny Polskiej Filharmonii Bałtyckiej Roman Perucki zagra w trakcie koncertu na pozytywie.

Podczas wydarzenia słuchacze będą mogli odkryć różnorodne barwy dźwięków, które wydobywa z trąbki solo – i w towarzystwie – artysta. Będzie to ekscytująca podróż przez kilka wieków muzyki – nie tylko poważnej. Nie zabraknie także sentymentalnych niespodzianek i pełnych humoru oraz dobrej energii chwil, które pozwolą przyjemnie zakończyć pierwszy czerwcowy weekend.

Bilety do nabycia w kasach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i poprzez stronę: www.filharmonia.gda.pl.


57. sezon Koncertów Chopinowskich w Łazienkach Królewskich potrwa od 15 maja do 26 września 2016 roku. Zainauguruje go muzyka Fryderyka Chopina w wykonaniu znakomitego polskiego pianisty, Karola Radziwonowicza.

Letnie koncerty pod Pomnikiem Chopina potrwają do końca września. Będą się odbywać w każdą niedzielę, o godz. 12.00 i 16.00. W sumie wystąpi 40 wybitnych pianistów, nie tylko z Polski, ale też Japonii, Rosji oraz Ukrainy. Są oni laureatami licznych konkursów pianistycznych oraz posiadają bogaty dorobek artystyczny. Wśród interpretatorów muzyki Chopina nie zabraknie młodych wykonawców: Michała Szymanowskiego, Grzegorza Skrobińskiego, Adama Kośmieji, Tymoteusza Biesa, Aleksandry Bobrowskiej oraz Krzysztofa Książka, który zakończy tegoroczny sezon Koncertów Chopinowskich.

Recitale, które we współpracy z Łazienkami Królewskimi organizuje Stołeczna Estrada i Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, cieszą się ogromną popularnością, zarówno wśród turystów, jak i mieszkańców Warszawy. Co roku bierze w nich udział 80 tys. słuchaczy, zaś pianiści traktują występy jako zaszczyt. Po raz pierwszy koncerty pod Pomnikiem Chopina zorganizowano w 1959 roku, wkrótce po zrekonstruowaniu pomnika wybitnego polskiego kompozytora. Od tego czasu odbywają się tam nieprzerwanie, wpisując się w kulturalny kalendarz stolicy.

ZOBACZ: Harmonogram koncertów


Koncert specjalny Shakespeare a cappella odbędzie się 8 czerwca 2016 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej. Utwory do poezji Czesława Miłosza oraz sonety Williama Szekspira wykona Soyka & Cracow Singers.

Wydane przed dwudziestu laty autorskie kompozycje Stanisława Soyki do słów Wiliama Szekspira zainspirowały młodych artystów z grupy wokalnej Cracow Singers. Zaczęło się od niewinnego spotkania w podkrakowskich Staniątkach po koncercie Soyki dla Opactwa Mniszek Benedyktynek. W efekcie współpracy, po dwudziestu latach od pierwszego wydania elektryzującej płyty z sonetami, powstał dwupłytowy album w nowej, świeżej interpretacji – ponadczasowe piękno poezji Mistrza ze Stratfordu pojawia się tym razem w opracowaniu a cappella. Nowa interpretacja sonetów Szekspira łączy śpiew solowy – w charakterze jazzowej improwizacji w wykonaniu Stanisława Soyki z klasyczną, wielogłosową sztuką wokalną prezentowaną przez zespół Cracow Singers.

Materiał zarejestrowany na płytach przestawiony zostanie publiczności podczas unikatowego koncertu, jaki odbędzie się 8 czerwca o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej. Sonety Szekspira w wersji oryginalnej oraz polskiej w tłumaczeniach Stanisława Barańczaka i Macieja Słomczyńskiego, w opracowaniu Karola Kusza – kierownika artystycznego zespołu Cracow Singers uzupełni autorska aranżacja świetlna, zaprojektowana specjalnie w tym celu przez Concept Music Art.


Premierowy koncert w ramach wernisażu wystawy Wacław Szpakowski (1883–1973). Linie rytmiczne odbędzie się 8 czerwca o godzinie 19.00 w Muzeum Miejskim Wrocławia – Pałacu Królewskim. Zabrzmią utwory skomponowane przez Adama Bałdycha wokół głównych zagadnień muzycznych w Liniach rytmicznych, jak dynamika, forma, geometria, tempo i powtarzalność, wykonany przez duet Adam Bałdych – skrzypce i Per Oddvar Johansen – perkusja.

Monograficzna wystawa Wacław Szpakowski (1883–1973). Linie rytmiczne odkrywa na nowo powstałą w pierwszej połowie XX wieku twórczość wrocławskiego artysty – Wacława Szpakowskiego, któremu należy się trwałe miejsce w historii sztuki współczesnej. Rysunki tego pioniera abstrakcji, zbudowane z jednej nieprzerwanej linii, to piękne, rytmiczne, quasi-labiryntowe formy o charakterze wizualno-czasowym.

Na wystawie, oprócz rysunków, fotografii i szkiców Wacława Szpakowskiego, zaprezentowane zostaną archiwalia związane z życiem i twórczością artysty, animacje jego Linii rytmicznych, a także interaktywna instalacja, przy pomocy której można będzie tworzyć nowe rysunki oparte na matematycznych algorytmach stosowanych przez Szpakowskiego. Bieg nieprzerwanej linii tworzącej każdy z rysunków możliwy będzie do śledzenia przez osoby niewidzące na specjalnie wykonanych powiększonych replikach kilku prac. Przedstawiony zostanie także muzyczny aspekt jego dzieł: kompozycje według rysunków przyjętych jako partytury.

Prace prezentowane na wystawie pochodzą z kolekcji rodziny, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Architektury we Wrocławiu, Galerii Berinson w Berlinie, Galerii Starmach w Krakowie, Galerii R w Poznaniu oraz kolekcji Dariusza Bieńkowskiego i Krzysztofa Bieńkowskiego z Łodzi. Wystawie Wacław Szpakowski (1883–1973). Linie rytmiczne towarzyszy zorganizowana przez OKiS wystawa Anny Szpakowskiej-Kujawskiej, córki Wacława, korespondująca z pracami Ojca, zatytułowana Puls życia.

Projekt zrealizowany w ramach programu sztuk wizualnych Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 przez Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu; finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji – na stronie: www.okis.pl


Zwieńczeniem sezonu artystycznego Opery Krakowskiej będzie XX Letni Festiwal, który odbędzie się w dniach 9 czerwca – 1 lipca 2016 roku. Jubileuszową edycję wydarzenia pod hasłem „Wagner-Verdi-Puccini” zainauguruje premiera opery Tannhäuser Richarda Wagnera. Spektakl reżyseruje Laco Adamik, kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk, scenografię i kostiumy projektuje Barbara Kędzierska.

Opera Krakowska zmierzy się z dziełem Wagnera po raz pierwszy. W tytułowej partii zobaczymy Tomasza Kuka i Janusza Ratajczaka, jako Elżbietę Magdalenę Barylak i Wiolettę Chodowicz. Usłyszymy także m.in. Ewę Vesin, Monikę Ledzion (Wenus), Adama Szerszenia, Mariusza Godlewskiego (Wolfram), Andrzeja Lamperta, Adama Sobierajskiego (Walther von der Vogelweide), Andrzeja Bieguna, Remigiusza Łukomskiego (Bitterolf). Solistom będzie towarzyszyć Chór, Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Kolejne przedstawienia odbędą się 10 i 12 czerwca 2016.

Tradycją Letniego Festiwalu stały się spektakle prezentowane na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. W tegorocznej edycji będzie to Trubadur Giuseppe Verdiego w reżyserii Laco Adamika (17, 19 czerwca) z udziałem Małgorzaty Walewskiej w roli Azuceny. W partiach solowych wystąpią również m.in.: Katarzyna Oleś-Blacha (Leonora), Tomasz Kuk (Manrico), Leszek Skrla (Hrabia di Luna).

Koncert Arie Oper Świata rok rocznie przyciąga na Wawel rzeszę melomanów. W XX edycji Letniego Festiwalu w koncercie (21 czerwca) usłyszymy Edytę Kulczak – solistkę Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Wystąpią także znakomici artyści Opery Krakowskiej: Magdalena Barylak, Wioletta Chodowicz, Tomasz Kuk i Adam Szerszeń.
Na dziedzińcu wawelskim nie zabraknie także, jak co roku, widowiska dla miłośników tańca – będzie to spektakl baletowy Emocje (20 czerwca).

Kolejnym plenerowym wydarzeniem w ramach Letniego Festiwalu będą koncerty Operetka moja miłość…! (30 czerwca i 1 lipca), na które organizatorzy zapraszają na krakowski Kazimierz na teren Zakładu Polskiej Spółki Gazownictwa w Krakowie. Koncerty organizowane są z okazji 160-lecia powstania Zakładu Polskiej Spółki Gazownictwa w Krakowie i dedykowane będą Janowi Kiepurze oraz Bogusławowi Kaczyńskiemu.

W gmachu teatru zaprezentowane zostaną opery Giacomo Pucciniego: Madama Butterfly (23 czerwca) z Wiolettą Chodowicz w roli Cio-Cio-San i Vasylem Grokholskyim w partii Pinkertona, Tosca (24 czerwca), w której wystąpią m.in.: Magdalena Barylak (Tosca), Tomasz Kuk (Cavaradossi) oraz Cyganeria (26 czerwca) z Andrzejem Lampertem w roli Rodolfo i Iwoną Sochą jako Mimi.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.opera.krakow.pl


II Międzynarodowy Festiwal Muzyki „Baltic Neopolis Festival” odbędzie się między 9 czerwca a 28 sierpnia 2016 roku. Jest to przedsięwzięcie zakładające współpracę muzyków i artystów z całego świata, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Morza Bałtyckiego.

Dzięki zaplanowanym w ramach Festiwalu inicjatywom do Szczecina i województwa zachodniopomorskiego zawita szerokie grono wybitnych artystów, takich jak węgierski skrzypek Sándor Jávorkai, słowacka gitarzystka Miriam Rodriguez Brüllová, czeski wiolonczelista Petr Nouzovský, hiszpański trębacz Vincente Campos czy znakomity bułgarski skrzypek Vasko Vassilev i singapurska pianistka Pamela Tan-Nicholson, mama i autorka sukcesu Vanessy Mae.

Festiwal zakłada organizację 20 koncertów, podczas których wystąpią międzynarodowi artyści oraz zespoły kameralne, rezydencję Baltic Neopolis Orchestra podczas trwania całego wydarzenia, występy Baltic Neopolis Virtuosi (międzynarodowej orkiestry złożonej z muzyków krajów partnerskich) podczas koncertów finałowych, jak również Art week w Świnoujściu – animacje i warsztaty muzyczne w przestrzeni miejskiej dla dzieci i dorosłych.

ZOBACZ: Program wydarzeń

Więcej informacji – na stronie: www.balticneopolis.pl/index.php/baltic-neopolis-festival


VII Krakowski Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Cracovia Cantans” odbędzie się w dniach 9-12 czerwca 2016 roku. Koncerty oraz przesłuchania konkursowe będą odbywać się w różnych częściach Krakowa, m.in. w Szkole Muzycznej im. M. Karłowicza, Filharmonii Krakowskiej oraz w kościołach na starym mieście i innych dzielnicach.

Podczas festiwalowych wydarzeń zaprezentuje się ok. 30 chórów z Polski, Finlandii, Litwy, Austrii, Węgier, Estonii, Łotwy, Rosji, Czech, Danii, Norwegii i Singapuru. Międzynarodowe Jury w składzie: prof. Romuald Twardowski (przewodniczący, Polska), Javier Busto (Hiszpania), Rihards Dubra (Łotwa), prof. Vytautas Miškinis (Litwa) oraz Damijan Močnik (Słowenia) wyłoni zwycięzców w następujących kategoriach: chóry mieszane, chóry męskie, chóry żeńskie, chóry dziecięce, chóry kameralne, muzyka ludowa/popularna/gospel oraz w specjalnej kategorii Polskiego Wydawnictwa Muzycznego za najlepszą interpretację i wykonanie utworu z katalogu chóralnego PWM. Uroczysta gala wręczenia nagród odbędzie się 12 czerwca o godz. 16.00 w Filharmonii Krakowskiej.

Wstęp na wszystkie koncerty i przesłuchania konkursowe jest bezpłatny!

ZOBACZ: Program Festiwalu

Dodatkowe informacje – na stronie: www.cracoviacantans.com


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny, który odbędzie się 10 czerwca 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W programie dzieła Antonína Dvořáka i Feliksa Nowowiejskiego, którymi zadyryguje Piotr Sułkowski. Artysta jest dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie.

W tym roku przypada 70. rocznica śmierci kompozytora, dyrygenta i organisty Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946). Uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej autor muzyki do słynnej Roty został ogłoszony patronem roku 2016. Z tej okazji Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus przypomni dzieła tego wybitnego twórcy. Na początek zaprezentowana zostanie Uwertura do opery „Legenda Bałtyku” op. 28. Prawykonanie opery, opartej na prasłowiańskim micie, odbyło się w Poznaniu 28 listopada 1924 roku. W swym dziele Nowowiejski nawiązał do tradycji romantycznej opery włoskiej i niemieckiej, wprowadzając elementy folkloru polskiego, prasłowiańskich legend i stosując z powodzeniem zabiegi archaizujące. Drugim dziełem Nowowiejskiego, które zabrzmi tego wieczoru, będzie Marsz Pretorianów z oratorium „Quo vadis” op. 30. Do napisania utworu zainspirował kompozytora pobyt w Rzymie i lektura niezwykle popularnej wówczas książki Henryka Sienkiewicza. Wykonane po raz pierwszy w 1907 roku oratorium z miejsca stało się przebojem – w 20 lat po napisaniu wykonano je około 200 razy.

Utwory Feliksa Nowowiejskiego usłyszymy w zestawieniu z dziełami najwybitniejszego kompozytora czeskiej szkoły narodowej – Antonína Dvořáka (1841-1904). Orkiestra wykona najpierw Uwerturę koncertową „Karnawał” op. 92. Ujęta w swobodną formę sonatową uwertura opisuje samotnego wędrowca przyglądającego się o zmierzchu rozbawionemu miastu. Zwieńczeniem wieczoru będzie słynne arcydzieło Dvořáka, czyli IX Symfonia e-moll „Z Nowego Świata” op. 95. Jak sugeruje sam tytuł, symfonia została skomponowana podczas pobytu kompozytora w Stanach Zjednoczonych. Słychać w niej nie tylko ducha muzyki słowiańskiej, ale także inspiracje muzyką indiańską i afro-amerykańską. Wykonanie odbyło się w 1893 roku w nowojorskiej Carnegie Hall i zakończyło się ogromnym sukcesem. Od tego czasu dzieło czeskiego twórcy nie schodzi z afiszów największych sal filharmonicznych na całym świecie.

Bilety dostępne na stronach: www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


W piątek 10 czerwca 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert z cyklu „Barwy romantyzmu”. Orkiestrą Symfoniczną FŚ zadyryguje Łukasz Olechnowicz, natomiast jako solista wystąpi uznany pianista Adam Wodnicki.

Repertuar koncertu mieści się w epoce romantyzmu, stąd tytuł, ale podtytułem mógłby być równie dobrze – Fryderyk Chopin i jego przyjaciele, ponieważ wszyscy kompozytorzy, których utwory zaprezentowane zostaną podczas piątkowego wieczoru, należeli do kręgu najbliższych osób, drogich sercu Chopina.

Koncert rozpocznie napisana w 1808 roku uwertura do opery Andromeda Józefa Elsnera – nauczyciela Fryderyka Chopina i przyjaciela rodziny, znakomitego pedagoga, który nieomylnie rozpoznał geniusz muzyczny swojego podopiecznego. Chopin jeszcze długo po ukończeniu studiów darzył Elsnera ogromnym szacunkiem i przywiązaniem.

Ferenc LIszt do końca życia przyjaźnił się z Chopinem – razem często muzykowali w salonach, występowali na koncertach, zaś po śmierci przyjaciela Liszt wykonywał i transkrybował jego dzieła. W 1853 roku prapremierę miała jego Fantazja węgierska, utwór dedykowany jednemu z najwybitniejszych dyrygentów XIX wieku – Hansowi von Büllowi – uczniowi i przyszłemu zięciowi.

I kolejny druh Chopina – Felix Mendelssohn – poznany, podobnie jak Liszt, w Paryżu. V Symfonię zwaną Reformacyjną skomponował z okazji 300. rocznicy Konfesji Augsburskiej, ponieważ jednak miał wielkie kłopoty z jej upublicznieniem (za życia Mendelssohna odbyło się tylko jedno wykonanie), zniechęcił się do tego dzieła i nie pozwolił ani na jego ogłoszenie drukiem, ani na wykonanie. Symfonia została upubliczniona dopiero po śmierci kompozytora w roku 1868 i odtąd znajduje się w repertuarze orkiestr symfonicznych na całym świecie.

Natomiast utwór, a właściwie utwory które zaplanowane zostały na koncert naszego najwybitniejszego kompozytora, „poety fortepianu”, jak niekiedy nazywano Chopina, to Andante spianato (1834-35) oraz Wielki Polonez (1830-31). Oba dzieła stanowią integralną całość, choć ich twórca często wykonywał samo Andante. Nokturnowo-kołysankowy wstęp, czyli Andante spianato, jest doskonałym wprowadzeniem do Wielkiego Poloneza – popisu brawury, błyskotliwości i blasku partii fortepianu.


10 czerwca 2016 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej odbędzie się odbędzie się niezwykłe wydarzenie artystyczne – projekcja z muzyką na żywo filmu Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej poprowadzi kompozytor Jerzy Maksymiuk.

Muzykę wraz filmem miała okazję zobaczyć publiczność m.in. w Londynie, Madrycie, Paryżu, Kijowie, Berlinie, dwukrotnie w Warszawie i w kilku innych miastach Polski. Dzieło kina niemego z 1918 roku, z Polą Negri w roli głównej, po odnalezieniu w 2006 roku zostało zrekonstruowane cyfrowo przez Filmotekę Narodową, a nową muzykę do filmu skomponował Jerzy Maksymiuk. Wybitny dyrygent i kompozytor jest autorem muzyki do ponad 100 filmów. Ze swoich dawnych kompozycji filmowych sam najbardziej ceni muzykę napisaną do Sanatorium pod klepsydrą w reżyserii Wojciecha Hasa.

ZOBACZ: Jerzy Maksymiuk o Manii (YT)


Koncert symfoniczny W duchu romantyzmu odbędzie się 10 czerwca 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.

Wieczór rozpocznie uwertura Stanisława Moniuszki do opery Hrabina oraz Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, zaś w drugiej jego części zabrzmi VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonina Dvořáka, będąca wizytówką twórczości symfonicznej czeskiego kompozytora. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej poprowadzi Massimiliano Caldi.

Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotr Czajkowski napisał w Szwajcarii, gdzie próbował odzyskać równowagę po nieudanym małżeństwie z Antoniną Miliukową – utwór stał się jednym z najważniejszych dzieł światowego repertuaru. Podczas zapowiadanego koncertu wykona go Maciej Łabecki, koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej FŁ, pierwszy skrzypek „Kwartetu Czterech Kultur”, zwycięzca wielu międzynarodowych konkursów muzycznych.

Maciej Łabecki od wielu lat prowadzi klasy skrzypiec i kameralistyki w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, obecnie z kwalifikacjami doktora habilitowanego. Występował w wielu krajach Europy, uczestniczył w Międzynarodowych Mistrzowskich Kursach Muzycznych, pracując pod kierunkiem wybitnych wirtuozów, jak Marina Jaszwili, Yfrah Neaman, Wanda Wiłkomirska, Zakchar Bron. Dokonał wielu nagrań. Jako solista występował ze znanymi dyrygentami i instrumentalistami, m.in. Kurtem Levinem, Agnieszką Duczmal, Ivanem Monighettim, Robym Lakatosem.

Organizatorzy zapraszają również na spotkanie przedkoncertowe (godz. 18.15–18.45), które poprowadzi Marcin Majchrowski, dziennikarz Programu 2 Polskiego Radia.


W piątek 10 czerwca 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu odbędzie się koncert etniczny na orkiestrę, głos biały i dźwięki elektroniczne, podczas którego prawykonana zostanie Suita etniczna Marcina Gumieli.

W programie koncertu znajdzie się ponadto opera Złoty Kogucik Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego poprowadzi Tadeusz Wicherek. Jako solistka wystąpi Helena Bregar, studentka dr hab. Małgorzaty Greli na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, poszerzająca swoje wykształcenie w prestiżowym konserwatorium paryskim Pôle Supérieur Paris Boulogne-Billancourt na kierunku śpiew barokowy w klasie prof. Isabelle Poulenard. Partię elektorniki zrealizuje sam kompozytor – absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, który obecnie pełni funkcję asystenta przy Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku.

Koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent” oraz „Kompozytor  rezydent”.

Więcej informacji – na stronie: www.namyslowiacy.pl