Polmic - FB

calendar of events

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

15 i 16 kwietnia 2016 roku o godz. 20.00 w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbędą się koncerty z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski, podczas których prawykonane zostanie Oratorium 966.pl Jacka Sykulskiego, napisane na zamówienie Filharmonii Poznańskiej.

Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej poprowadzi Jakub Chrenowicz. U jej boku wystąpią: Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki” (przygotowanie – Maciej Wieloch), Poznański Chór Chłopięcy oraz Chór Dziewczęcy i Kameralny Poznańskiej Szkoły Chóralnej Jerzego Kurczewskiego „Artis Sonus” (przygotowanie – Jacek Sykulski). W partiach solowych zaprezentują się natomiast: Barbara Gutaj – sopran, Katarzyna Włodarczyk – alt, Robert Gierlach – baryton. Koncert poprowadzi Bartosz Michałowski. Autorem libretta utworu jest profesor Sylwester Dworacki, wybitny filolog klasyczny, związany z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W sowim dziele kompozytor przedstawia dzieje polskiego chrześcijaństwa, snując wariacje m.in. na temat Bogurodzicy, dawnej pieśni kościelnej Czego chcesz od nas, Panie, za twe hojne dary czy też hymnu VI Światowych Dni Młodzieży w Częstochowie Abba Ojcze. – Utwór jest szczególny, ponieważ musiało być w nim zawarte wszystko to, co w tej przestrzeni 1050 lat wydarzyło się w Polsce. – podkreślił kompozytor. Jak dodał, praca nad utworem trwała ponad pół roku. Nie jest to pierwsze oratorium Jacka Sykulskiego – wcześniej skomponował m.in. Oratorium Gietrzwałdzkie czy utwór związany z 90. rocznicą powstania wielkopolskiego Wolności dla nas idzie czas.


15 kwietnia 2016 roku w Sali widowiskowej Małopolskiego Ogrodu Sztuki w Krakowie (ul. Rajska 12) odbędzie się premiera spektaklu Dzieje upadków wg klasycznej powieści Kuzynka Bietka Honoriusza Balzaca.

Adaptację sceniczną utworu przygotowują młodzi twórcy: dramaturg Michał Kurkowski, student PWST, oraz reżyserka Małgorzata Warsicka – absolwentka krakowskiej PWST, zeszłoroczna laureatka Festiwalu Debiutantów „Pierwszy Kontakt” w Toruniu, która na realizację spektaklu otrzymała stypendium Narodowego Centrum Kultury z programu „Młoda Polska”. Do udziału w przedstawieniu zaproszono gościnnie śpiewaczkę operową – młodą, a już bardzo cenioną Barbarę Majewską, nominowaną w ubiegłym roku do Paszportów Polityki w kategorii „Muzyka poważna”. Autorem muzyki do spektaklu jest Karol Nepelski.

Przedstawienie będzie miało nowatorską, oryginalną formę łączącą spektakl teatralny z instalacją dźwiękową, wkomponowaną w nowoczesną przestrzeń MOS. Dzieło jest opowieścią o namiętnościach, z których najsilniejszą zdaje się być pożądanie. Żądza pieniędzy i pragnienie miłości kierują poczynaniami bohaterów, doprowadzając ich do zguby. Okrucieństwo miesza się tu z groteską, a brak złudzeń objawia się w absurdalnej ironii przedstawionych zdarzeń.

Kolejne spektakle odbędą się: 16,17,23 oraz 24 kwietnia 2016 roku.


24. Świętokrzyskie Dni Muzyki odbędą się w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach między 15 a 29 kwietnia 2016 roku, obejmując siedem koncertów symfonicznych oraz kameralnych, a także projekcje filmów oraz wystawy.

Podczas inauguracji wydarzenia zabrzmi między innymi Koncert fortepianowy jazzmana Andrzeja Jagodzińskiego, który wystąpi ze swym cenionym Triem, oraz muzyka do filmu Pan Tadeusz Wojciecha Kilara – wybrana w plebiscycie maturzystów w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca Filharmonia. Ostrożnie, wciąga! Drugi wieczór symfoniczny wypełnią utwory wybranych polskich kompozytorów, którzy kształcili się w Paryżu – Piotra Perkowskiego, Michała Spisaka oraz Aleksandra Tansmana. W finałowym koncercie po raz pierwszy w Kielcach zabrzmi Koncert saksofonowy Hanny Kulenty, którego prawykonanie z udziałem Aliny Mleczko odbędzie się zaledwie tydzień wcześniej w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Premierowo w Filharmonii Świętokrzyskiej wykonana zostanie także I Symfonia Witolda Maliszewskiego oraz kompozycje Edwarda Pałłasza, wieloletniego prezesa ZAiKS-u i dyrektora radiowej Dwójki, który obchodzi w tym roku 80-te urodziny.

Sensacyjnie zapowiadają się także koncerty kameralne. Podczas wydarzenia zatytułowanego Cudowny instrument Leonarda da Vinci publiczność będzie miała okazję zobaczyć i usłyszeć jedyny na świecie instrument skonstruowany przez Sławomira Zubrzyckiego na podstawie projektów słynnego wynalazcy. Po raz pierwszy w Kielcach wystąpi sekstet wokalny proMODERN, który wykona współczesne kompozycje powstałe specjalne z myślą o śpiewakach, w tym premierowo O, call not me… Aleksandra Kościówa. Niecodziennym wydarzeniem będzie także wieczór polskich kwintetów na instrumenty dęte z II połowy XX stulecia, które wykonają znakomici muzycy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Ciekawe zapowiada się również koncert Ravel Piano Duo, prezentujący przede wszystkim fortepianową muzykę romantyczną.

Tradycją Świętokrzyskich Dni Muzyki są prezentacje filmowe. W tym roku można będzie zobaczyć film o Aleksandrze Tansmanie, który będzie znakomitym wprowadzeniem do festiwalowego wykonania jego II Symfonii. Druga projekcja poświęcona będzie siostrom Lilpop, których barwne życie toczyło się wokół wspaniałych artystów, w tym wielu wybitnych muzyków. Obu filmom towarzyszyć będzie promocja książek poświęconych ich bohaterom. Wszystkim koncertom towarzyszyć będą wystawy: inspiracje to coroczny zbiór nowych prac uczniów Szkoły Plastycznej inspirowanych muzyką. Nowością będzie wystawa muzykologiczno-historyczna Muzyka w okupowanej Polsce 1939-1945, przygotowana przez Katarzynę Naliwajek-Mazurek z Uniwersytetu Warszawskiego.

Szczegółówy program – na stronie: www.filharmonia.kielce.com.pl


W piątek 15 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie odbędzie się koncert finałowy V Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary w Mławie.

Z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Pomorskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wystąpią młodzi śpiewacy operowi i adepci sztuki wokalnej z wielu stron Polski. W repertuarze koncertu znajdą się utwory, które wykonawcy przygotowali na konkurs wokalny, m.in.: kompozycje Stanisława Moniuszki, Giacomo Pucciniego, Giuseppe Verdiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Piotra Czajkowskiego.

Organizatorem V Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary, który odbywa się w dniach 13-16 kwietnia 2016 roku, jest Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie. Współpraca: Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie.

Bilety do nabycia w kasie Filharmonii (od pon. do pt. w godz.10.00-18.00)lub poprzez stronę internetową: http://bilety.filharmonia.olsztyn.pl/numerowane.html?id=290


Opole, Szczecin, Toruń, Warszawa, Kolonia i kilka mniejszych niemieckich miast znajdą się na mapie koncertowej Sinfonii Varsovii w dniach 15-25 kwietnia 2016 roku. Na polskich scenach orkiestra zagra z Krzysztofem Meisingerem, natomiast w Niemczech w ramach trasy koncertowej z Volkerem Schmidt-Gertenbachem.

Sinfonia Varsovia pod batutą niemieckiego dyrygenta Volkera Schmidt-Gertenbacha zagra 7 koncertów, podczas których wykonane zostaną m.in. kompozycje Prokofiewa, Mozarta, Haydna, Webera czy Mendelssohna. Trasa koncertowa po Niemczech rozpocznie się koncertami w 6 miastach Dolnej Saksonii i Nadrenii Północnej Westfalii, aby z impetem zakończyć koncertem 21 kwietnia w jednej z najlepszych sali koncertowych w Europie – w Filharmonii w Kolonii.

W Polsce natomiast orkiestra wystąpi podczas kilku koncertów z Krzysztofem Meisingerem. Debiut artystów miał miejsce w maju zeszłego roku w Filharmonii Szczecińskiej. Koncert zgromadził nadkomplet publiczności i zakończył się owacją na stojąco, co zaowocowało wspólnym nagraniem płyty ASTOR. Tegoroczna trasa koncertowa jest kontynuacją tej niezwykłej współpracy. Publiczność będzie miała okazję wysłuchać muzyków podczas czterech koncertów. Pierwszy koncert trasy odbędzie się 19 kwietnia w Filharmonii Opolskiej, później muzycy zagrają dwa koncerty w Szczecinie w nietypowej przestrzeni Trafostacji Sztuki, a następne w Auli UMK w Toruniu.

Kolejnym punktem w kwietniowym programie będzie koncert Meisingera i Sinfonii Varsovii w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Na słuchaczy czeka muzyczna uczta z utworami Astora Piazzolli (w tym Libertango), a także znana niemal każdemu miłośnikowi kina muzyka filmowa Ennio Morricone. Wyjątkowy charakter miejsca, w którym odbędzie się koncert podkreśli wykonanie tematu muzycznego z Listy Schindlera autorstwa Johna Williamsa. Koncert, który odbędzie 25 kwietnia jest jednym z wielu odbywających się w Muzeum POLIN, z którym Orkiestra Sinfonia Varsovia od dawna współpracuje.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


Najpiękniejsze arie z Don Giovanniego, Cyganerii i Strasznego dworu, Koncert fletowy d-moll C. Ph. E. Bacha, III Koncert fortepianowy C-dur S. Prokofiewa i Błękitna rapsodia G. Gershwina zabrzmią 15 kwietnia 2016 roku podczas koncertu Dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku. Młodzi muzycy wystąpią pod batutą Pawła Kotli.

W programie znajdą się wspaniałe arie: szampańska (Fin ch’han dal vino) i O, podejdź do okna (Deh, vieni alla finestra) Don Giovanniego z opery Wolfganga Amadeusza Mozarta, aria Rodolfa Jaka zimna rączka (Che gelida manina) z Cyganerii Giacomo Pucciniego, aria Miecznika Kto z mych dziewek serce której ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki. Arie zaśpiewają tenor Paweł Cichoński i baryton Maciej Falkiewicz.

Koncert fletowy d-moll Carla Philippa Emanuela Bacha, drugiego z synów wielkiego Jana Sebastiana, to jedna z jego późniejszych kompozycji. Mówi się, że zdolny syn zbudował pomost pomiędzy muzyką ojca i klasyków wiedeńskich. Jak pozostałych pięć koncertów fletowych, także ten powstał w Poczdamie, w związku ze służbą u króla Prus Fryderyka II, który sam był czynnym flecistą. Koncert d-moll ukazuje wielki talent kompozytora i potwierdza, jak wiele zawdzięczali mu jego następcy – Haydn, Mozart i Beethoven. Solo zagra flecistka Aleksandra Pawluczuk.

Błękitną rapsodię George'a Gershwina zaprezentuje pianista Tomasz Jeleniewski. Utwór napisany został na zamówienie muzyka jazzowego Paula Whitemana, który dokonał jego prawykonania 12 lutego 1924 roku. W kompozycji słychać między innymi wpływ mistrza ragtime’u Scotta Joplina. Autorem instrumentacji na fortepian i big band, a potem także na fortepian i orkiestrę symfoniczną jest Ferde Grofé. To dzięki niemu utwór rozpoczyna się słynnym glissando klarnetu. Mimo jazzowego pochodzenia, muzyka „Rapsodii” nie ma z nim jednak wiele wspólnego. Sam Gerswhin wyznał, że cała struktura utworu ukazała mu się nagle podczas podróży pociągiem, wśród jego stuków, łomotów i mechanicznego rytmu.

Wieczór zwieńczy III Koncert fortepianowy C-dur Sergiusza Prokofiewa. Kompozytor pozwolił sobie w nim na groteskę i przekorę w powykrzywianym i szorstkim brzmieniu, ale utwór spotkał się z większym zrozumieniem niż wcześniejszy o 18 lat II Koncert. Charakterystyczne dla Prokofiewa wielokrotne przetwarzanie motywów melodycznych sprawia, że każda część utworu ma inny nastrój i dźwięk. Solistą będzie pianista Włodzimierz Choptar. Orkiestrę poprowadzi kierownik artystyczny Opery i Filharmonii Podlaskiej i pierwszy dyrygent Paweł Kotla.


Siódma edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Q’arto Mondi” odbędzie się w dniach 16-23 kwietnia 2016 roku. Koncerty będą miały miejsce w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego oraz w Centrum Kultury Zamek. Kontynuowanie tego wyjątkowego cyklu możliwe jest dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Poznania. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

Organizatorzy ponownie będą dzielić się z poznańską publicznością interpretacjami arcydzieł kameralistyki w wykonaniu wyjątkowych kwartetów smyczkowych, prezentujących różnorodne, ciekawe i intrygujące interpretacje. Wystąpią przedstawiciele wielu krajów, również z innych kontynentów, a to wszystko po to, aby tegoroczna edycja pozostała niezapomniana i wyjątkowa. Gospodarze festiwalu – Meccore String Quartet – pojawią się tym razem dwukrotnie, a poza nimi długa lista gwiazd: Doric Quartet (Wielka Brytania), Dover Quartet (USA), Kuss Quartett (Niemcy), Michel Lethiec (Francja), Quatour Hermès (Francja).

Tradycyjnie odbędą się również koncerty Meccore Proms, podczas których prezentowane są wyróżniające się zespoły, będące pod opieką pedagogów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Podczas festiwalu odbędą się także kursy mistrzowskie otwarte dla studentów (jak również publiczności z zewnątrz!) prowadzone przez członków Kuss Quartett oraz Gregora Sigla, wybitnego skrzypka i altowiolisty Artemis Quartett.

Program „Q’arto Mondi” został ułożony tak, aby każdy koncert był inny, ciekawy i spełnił oczekiwania nawet najbardziej wymagających miłośników tej doskonałej formy muzycznej, jaką jest kwartet smyczkowy. W programie koncertów znajdą się między innymi utwory takich kompozytorów jak: J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, F. Schubert, R. Schumann, C. M. von Weber, J. Brahms, E. Grieg, A. Dvořák, J. Sibelius, A. Berg, A. Webern, G. Kurtág, G. Ligeti, G. Gerschwin oraz E. W. Korngold. Organizatorzy liczą na to, że muzyka i emocje przez nią wywołane sprawią, że kwiecień, jak co roku, stanie się świętem kwartetu smyczkowego w Poznaniu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Oficjalna strona wydarzenia: www.qartomondi.com

Read more


16 kwietnia 2016 roku Capella Cracoviensis zaprasza na drugą odsłonę cyklu „CC extreme”, koncertów ekstremalnych – czy to rozmiarami, artystyczną odwagą, czy... geografią.

Po sześciogodzinnym styczniowym maratonie z kompletem Symfonii Paryskich Josepha Haydna czas na rodzimego kompozytora – Mieczysława Karłowicza. Jego Serenada na smyczki zostanie wykonana na historycznych instrumentach w tyleż naturalnym dla kompozytora, co ekstremalnym otoczeniu – w położonym w Tatrach schronisku Murowaniec na 1500 metrach n.p.m. 

Koncert KARŁOWICZ extreme rozpocznie się o godz. 12.30 na Hali Gąsienicowej, ale towarzystwo publiczności będzie mile widziane już od godz. 9.00, kiedy orkiestra Capelli Cracoviensis planuje wyruszenie z Kuźnic w kierunku schroniska. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny, należy jedna pamiętać, o symbolicznym koszcie wstępu na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego. Dojście oraz zejście ze schroniska Murowaniec uczestnicy odbywają na własny koszt i ryzyko.

Więcej informacji – na stronie: www.capellacracoviensis.pl


Program 2 Polskiego Radia zaprasza w sobotę 16 kwietnia 2016 roku do Studia im. Witolda Lutosławskiego na koncert zatytułowany Maggid, podczas którego wystąpi trio Sefardix w składzie: Jorgos Skolias – śpiew, Marcin Oleś – kontrabas i Bartłomiej Oleś – perkusja.

Tytułowy Maggid ma dwa znaczenia. W judaizmie wschodnioeuropejskim to wędrowny kaznodzieja, który przybliża nauki rabiniczne przeciętnemu słuchaczowi, ubarwiając je dowcipem i przykładami z własnego doświadczenia. Swoboda w snuciu opowieści pozwalała na interpretację i poszukiwanie najlepszych możliwych środków w dotarciu do słuchaczy. Odwołując się do tej terminologii trio Sefardix snuje muzyczną opowieść opartą na wątkach sefardyskich, ale nie ogranicza się jedynie do nich. To muzyczna podróż po Europie, północnej Afryce, Bliskim Wschodzie i Bałkanach, opowiadana przez współcześnie żyjącego maggida. Sefardix opowiada muzyką o styku kultur, opuszczeniu, ludzkich dramatach i chwilach radości. Stąd w utworach pojawią się muzyczne wątki judeo-hiszpańskie, berberyjskie, bałkańskie, marokańskie, arabsko-andaluzyjskie i greckie.

Maggid to także pozaziemski mentor, który nawiązuje kontakt z ludźmi nawiedzając ich poprzez sny, wizje, a także słowa wypowiedziane ich własnymi ustami. Maggid staje się zatem muzyką wyśnioną, nawiedzoną, zrodzoną z nieoczekiwanych inspiracji i nie zawsze wytłumaczalnych olśnień. Sefadix zaprezentuje podczas koncertu muzykę pozornie hermetyczną. Tak naprawdę łączy ona słowiańską wrażliwość z wpływami z południa Europy i północy Afryki i staje się językiem uniwersalnym. Zapomnianym, tłumionym, ale instynktownie przyswajalnym przez słuchaczy. Płyta Maggid, z której muzyka zostanie zaprezentowana podczas koncertu, to kontynuacja wydawnictwa Sefardix, za które Bracia Oleś i Jorgos Skolias otrzymali Folkowy Fonogram Roku 2013.

Koncert jest wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Festiwalowi „Nowa Muzyka Żydowska”.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


28. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich pod honorowym patronatem Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Miasta Krakowa, odbędzie się w dniach 16–23 oraz 30 kwietnia 2016 roku. Tematem przewodnim tegorocznej edycji, oprócz prezentacji kompozytorów polskich, będzie szeroko rozumiana muzyka „latynoamerykańska”. Zaproszeni zostali kompozytorzy i wykonawcy z Portugalii, Meksyku, Argentyny i Brazylii.

Na uroczystym rozpoczęciu festiwalu, które odbędzie się 16 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 w Muzeum „Manggha”, wystąpi Sinfonietta Cracovia pod batutą Bassema Akiki (Liban/Polska). Podczas jubileuszowego koncertu z okazji 45. rocznicy urodzin zespołu zabrzmią utwory uznanych kompozytorów średniego pokolenia, którzy urodzili się w roku 1971, m.in. Wojciecha Widłaka (prawykonanie światowe), Marcela Chyrzyńskiego, Mikołaja Góreckiego, Pawła Mykietyna oraz Macieja Zielińskiego. Solistkami będą światowej sławy instrumentalistki: skrzypaczka Kaja Danczowska oraz wiolonczelistka z Wielkiej Brytanii – Gemma Rosefield, która zagra na wiolonczeli Alessandro Gagliano z 1704 roku.

Ponadto na festiwalu wystąpią tak znakomici wykonawcy jak: Mariusz Pędziałek, Alina Mleczko, Roman Widaszek, Kwartet Śląski oraz TWOgether Duo (zdobywcy Paszportu Polityki w 2012 roku). Gościem z Portugalii będzie wybitny wirtuoz gry na klarnecie  Nuno Pinto, wystąpi również kompozytorka i performerka z Argentyny (obecnie mieszkająca w USA), Andrea Pensado. W tym roku muzykę najnowszą zaprezentuje także uzdolniona młodzież z Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. w Krakowie, w ramach jubileuszu 70-lecia istnienia szkoły.

Na zakończenie festiwalu będzie miało miejsce światowe prawykonanie oratorium Juliusza Łuciuka Tryptyk rzymski cz. III – Wzgórze w krainie Moria. Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi włoski dyrygent – Pasquale Veleno, a solistami będą: Magda Niedbała (mezzosopran) i Dariusz Siedlik (baryton). Podczas festiwalu odbędzie się łącznie 20 prawykonań światowych oraz 10 pierwszych wykonań w Polsce.

Organizatorem 28. Międzynarodowego Festiwal Kompozytorów Krakowskich jest Związek Kompozytorów Polskich – Oddziałw Krakowie. Funkcję dyrektora artystycznego wydarzenia pełni Marcel Chyrzyński.

Szczegółowy program – na stronie: www.festiwal.zkp.krakow.pl


16 kwietnia 2016 roku o godz. 19.30 w Sali Kameralnej NOSPR w Katowicach zabrzmią dzieła dwóch znakomitych, aczkolwiek nieco zapomnianych polskich kompozytorów XX wieku – Augustyna Blocha i Tadeusza Szeligowskiego. Wystąpi Orkiestra Muzyki Nowej oraz Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak.

Koncert otworzy kompozycja Anenaiki (1979) na 16 głosów Augustyna Blocha, która wywodzi się z inspiracji starorosyjskim melizmatycznym śpiewem na sylabach „a-ne-na”. Stanowią one podstawę tekstu utworu, wzbogaconego o wersety zaczerpnięte z katolickiego Credo i ze starosłowiańskiej liturgii cerkiewnej. Następnie zabrzmią Warstwy czasu (1978) na 15 instrumentów smyczkowych, które stanowią podsumowanie doświadczeń kompozytora w zakresie studium barwy smyczków. Utrzymane w nurcie muzyki archaizującej Carmen biblicum (1980) i Medytacje (1961) to z kolei utwory napisane do tekstów biblijnych, w którym twórca eksponuje sopran, zestawiając go z instrumentami perkusyjnymi. Na zakończenie koncertu wykonany zostanie utwór Tadeusza Szeligowskiego – radosny i podniosły w wyrazie czterogłosowy motet Angeli słodko śpiewali (1924), będący opracowaniem tekstu pieśni z XV wieku, napisanej na Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny.


W dniach 16-17 kwietnia 2016 roku w Akademii Muzycznej w Gdańsku odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Altówkowa „Viola Arte”. Wykładom towarzyszyć będą koncerty, podczas których prawykonanych zostanie pięć nowych utworów na altówkę bądź altówkę z towarzyszeniem fortepianu.

Uczestnicy konferencji będę mieli okazję wysłuchać referatów dotyczących między innymi utworów na altówkę w twórczości takich postaci jak Jan Sebastian Bach, Paul Hindemith czy Rebecca Clarke, a także uwag na temat podobieństw i różnic w technice gry skrzypcowej i altówkowej oraz obrazu dźwiękowego zapisu muzycznego współczesnych kompozycji z udziałem altówki. W części konferencyjnej wezmą udział wykładowcy z akademii muzycznych w Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Warszawie oraz Bydgoszczy.

Podczas dwóch dni konferencji odbędzie się aż sześć koncertów, których program nawiązywać będzie do treści wykładów. Zaprezentowane zostaną m.in. utwory J. S. Bacha, F. Schuberta, D. Szostakowicza, E. Blocha, Ph. Scharwenki, R. Clarke czy N. Roty. Premierowo zabrzmią natomiast następujące kompozycje: Bracciana na altówkę solo Bogdana Dowlasza, Sonata na altówkę i fortepian Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Impromptu na altówkę i fortepian Andrzeja Dziadka, Sonata na altówkę i fortepian Sławomira Czarneckiego oraz Andromeda for viola and piano Kamila Koseckiego. Wśród wykonawców znajdą się: Dorota Stanisławska, Błażej Maliszewski, Ewa Guzowska, Lech Bałaban, Krzysztof Komendarek-Tymendorf oraz Katarzyna Budnik-Gałązka.

ZOBACZ: Program Wydarzenia


Włodzimierz Kotoński In Memoriam – koncert Studium Muzyki Komputerowej odbędzie się 17 kwietnia 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W ramach wydarzenia premierowo zabrzmi Partita na klawesyn Włodzimierza Kotońskiego, skomponowana w 2008 roku.

Wystąpią studenci i pedagodzy UMFC, m.in. Marcin Łopacki – fortepian, Olga Paciej – klawesyn, Krzysztof Knittel – syntezator, Ewa Liebchen – flet, Karolina Mikołajczyk – skrzypce, Leszek Lorent – perkusja, Kwartet Wilanów w składzie: Tadeusz Gadzina – I skrzypce, Paweł Łosakiewicz – II skrzypce, Ryszard Duź – altówka, Marian Wasiółka – wiolonczela.

W programie znajdą się kompozycje zmarłego w 2014 roku Włodzimierza Kotońskiego, który przez lata związany był z warszawską uczelnią muzyczną. Zabrzmią: Trzy etiudy rytmiczne na fortepian (1990), Muzyka wiosenna na flet, obój, skrzypce i syntezator (1978, opr. Krzysztof Czaja), Bucolica (Morton Feldman in memoriam) na flet solo (1989), Tlaloc na perkusję i klawesyn (1986), Motu proprio na fagot i fortepian (1992), Partita na klawesyn (2008, światowe prawykonanie), Arietta e fiori na puzon i dźwięki elektroniczne (2014), II Kwartet smyczkowy (2013), Tierra caliente na taśmę (1992).

Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa grafik Joanny Tumiłowicz – Król Ubu czyli Poczet Kompozytorów Polskich, tytułem nawiązująca do opery Krzysztofa Pendereckiego. Składa się ona z 25 prac w formie kart do gry w brydża i zawiera 42 podobizny kompozytorów. Grafiki można będzie oglądać do 29 kwietnia 2016 roku we foyer sali koncertowej.

Bezpłatne karty wstępu dostępne w kasie biletowej UMFC.


Siódma edycja festiwalu Wszystkie Mazurki Świata odbędzie się w dniach 18-23 kwietnia 2016 roku pod hasłem poGRAnicza. Tygodniowe święto muzyki tradycyjnej w sercu Warszawy, które co roku gromadzi kilkutysięczną publiczność, wypełnią koncerty, potańcówki, warsztaty tańca, śpiewu i gry na instrumentach. Program dodatkowo wzbogacą Targowisko Instrumentów, zajęcia dla dzieci oraz interdyscyplinarna konferencja o pańszczyźnie.

Tegoroczne hasło festiwalu – PoGRAnicza, odnosi się do różnych sfer oddzielenia a zarazem przenikania, takich jak muzyczne pogranicze miasta i wsi, przeszłości i przyszłości, lokalności i uniwersalności. Pierwszym punktem festiwalu będzie konferencja „Pańszczyzna. Przemiany tożsamości kulturowej wsi polskiej” (18.04.16, godz.10.00, Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12, Warszawa), która poruszy temat relacji wieś – dwór i naznaczającej ją pańszczyzny. Dlaczego do dziś w jednych regionach trwa „chłopska duma”, w innych zaś ludzie wstydzą się „wiejskości” i wszystkiego, co z nią związane? Ile w muzyce chłopskiej jest odrębności a ile pokrewieństwa z dworem i parafią? – to niektóre z pytań jakie będą na niej postawione.

Koncert „Wesele z Wołynia. Świat, którego nie ma” (20.04.16, godz.19.00, Centralna Biblioteka Rolnicza, ul. Krakowskie Przedmieście 66) to efekt pracy badawczej i rekonstrukcyjnej wielu osób, z Polski i z Ukrainy, które podjęły się przywołania do życia tradycyjnych pieśni i tańców weselnych z Wołynia z czasu sprzed II wojny światowej. Sąsiadowanie Polaków i Ukraińców na Wołyniu, wielowiekowe mieszanie się melodii obu języków zakończyło się nagłą tragedią. Wspólny projekt jest jedną z prób odbudowy wzajemnych relacji i przygotowuje do podjęcia trudnych tematów.

Wieś i miasto jest kolejnym pograniczem, nad którym organizatorzy pochylą się podczas festiwalu. Koncert „Wiejskie Kluby Tańca” (21.04.16, godz.19.00, Centralna Biblioteka Rolnicza, ul. Krakowskie Przedmieście 66) to inicjatywa, która powstała przed kilku laty dzięki temu, że młodzież z dużych miasta zaczęła z pasją grać tradycyjną wiejską muzykę. Na scenie usłyszeć można będzie „muzykanckich” mistrzów z Radomskiego, Łódzkiego i Kieleckiego oraz ich miejskich uczniów. Udostępnione zostaną także filmowe nagrania archiwalne ze zbiorów Andrzeja Bieńkowskiego.

Pogranicze polsko-szwedzkie wydaje się nie być w dzisiejszych czasach takie oczywiste ponieważ nasze ostatnie intensywne relacje miały miejsce w XVII i XVIII wieku i były ciągiem niszczących wojen (od potopu szwedzkiego do Wojny Północnej). Po 300 latach okazuje się, że najpopularniejszy szwedzki taniec nazywa się „polska”. Koncert „Chodzony – polonez – polska” (22.04.16, godz.19.00, Centralna Biblioteka Rolnicza, ul Krakowskie Przedmieście 66) będzie zarówno okazją do nacieszenia ucha piękną muzyką polską i szwedzką, jak i do prześledzenia ewolucji muzyki tych krajów od najwcześniejszych źródeł historycznych, poprzez żywe tradycje, aż po współczesne kompozycje, wyrosłe na bazie tańca „polska”.

Tradycyjnie już oprócz koncertów festiwal wypełnią warsztaty śpiewu, tańca i gry na instrumentach (od wtorku 19.04 do piątku 22.04, oraz podczas Targowiska Instrumentów). Koncert Stara Tradycja (19.04.16, godz. 19.00, Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12, Warszawa) odkryje nowe zjawiska i talenty, kluby festiwalowe i Noc Tańca (23.04.16, godz.19.00, Forteca, ul. Zakroczymska 12, Warszawa) pozwolą wytańczyć się najbardziej wytrwałym tancerzom, budowniczowie instrumentów podczas Targowiska (23.04.16, godz.10 - 18.00, Forteca, ul. Zakroczymska 12, Warszawa) zaopatrzą wszystkich potrzebujących muzycznych narzędzi, Małe Mazurki zaś dadzą dużo radości dzieciom i rodzicom.

Festiwal „Wszystkie Mazurki Świata” objęty jest Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Więcej informacji – na stronie: www.festivalmazurki.pl


Najbliższy koncert Baltic Neopolis Orchestry z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” odbędzie się w sobotę 23 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Podczas wydarzenia zatytułowanego Café Milonga wystąpi altowiolista Andriy Viytovych z Royal Opera House Orchestra w Covent Garden w Londynie. W programie znajdą się kompozycje A. Piazzolli, K. Atterberga, A. Vivaldiego, C. M. von Webera oraz Ch. de Beriota.

Koncert BNO z cyklu „Wielcy Koncertmistrzowie” w kwietniu wyjątkowo odbędzie się z towarzyszeniem altówki solo. Z Baltic Neopolis Orchestrą wystąpi w znakomity Andriy Viytovych. Muzyk urodził się na Ukrainie, a grę na altówce rozpoczął w wieku 7 lat. Studiował w specjalizowanej szkole we Lwowie, a później we Lwowskim Konserwatorium u profesor Szutko. W 1991 wygrał stypendium w Akademii im. Yehudi Menuhina mieszczącej się w Szwajcarii w Gstaad, gdzie uczył się u profesorów Alberto Lysy oraz Johannes'a Eskaer. W 1996 Andriy dołączył do London Symphony Orchestra jako drugi altowiolista, a w 2000 zaczął grę jako pierwszy altowiolista w Royal Opera House Orchestra w Covent Garden.

Andriy Viytovych jest również zaangażowanym muzykiem kameralnym. Współpracował z LSO Chamber Players, International Menuhin Music Academy, Covent Garden Soloists oraz European Camerata. Jako solista koncertował wraz ze znanymi orkiestrami w Hiszpanii, Włoszech, Szwajcarii, Francji, Ukrainie, Rosji, Japonii, Stanach Zjednoczonych i Argentynie. Jego repertuar jest bogaty zarówno w zakresie recitali, jak i koncertów. Grał jako pierwszy altowiolista z wieloma orkiestrami, takimi jak m.in. Orkiestra Symfoniczna BBC, Szkocka Orkiestra Kameralna, English Sinfonia, London Sinfonietta, London Symphony Orchestra oraz Filharmonia Berlińska. Jest również pierwszym altowiolistą w English Sinfonia oraz pracuje jako profesor altówki w Royal College of Music w Londynie.

W pierwszej części kwietniowego koncertu publiczność usłyszy zaś kwintet fortepianowy, w którym na skrzypcach zagra Radosław Pujanek, koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej. Pujanek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły oraz Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie u prof. Iwony Wojciechowskiej. Jest laureatem konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Występuje jako solista, kameralista i koncertmistrz w kraju i za granicą. Współpracuje m.in. ze Stuttgarter Kammerorchester i KSO w Norwegii. Latem 2006 i 2007 roku, jako koncertmistrz i dyrygent, prowadził międzynarodową orkiestrę festiwalową w Roussas (Francja). Wraz z Lutosławski Quartet nagrał płytę Witold Lutosławski Opera omnia I. Muzyka kameralna (CD Accord), która zyskała nominację do nagrody Fryderyk 2008 i Wrocławskiej Nagrody Muzycznej.


Read more


Chopin Giacomo Oreficego zostanie wystawiony 19 kwietnia 2016 roku o godz. 11.00 na deskach Opery Wrocałwskiej. Kierownictwo muzyczne nad inscenizacją w reżyserii Laco Adamika objęła Ewa Michnik.

Dzieło zrealizowane zostało przez Operę Wrocławską w ramach obchodzonej w 2010 roku 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. Oparte jest w całości na utworach polskiego mistrza, które Orefice zinstrumentował. Opera nawiązuje do różnych wydarzeń z życia autora ballad i mazurków. To z pewnością jedna z najambitniejszych i zarazem najciekawszych prób „zaaranżowania” genialnej muzyki Chopina, która na ogół bardzo źle znosi tego typu transkrypcje. Orefice uważany jest za kontynuatora tradycji opery werystycznej, był ponadto pianistą i krytykiem muzycznym. Sceniczne dzieło Włocha to lektura obowiązkowa dla każdego miłośnika twórczości Chopina.


We wtorek 19 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu odbędzie się koncert towarzyszący XIII Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Musica practica, musica theoretica”.

W programie znajdą się utwory Romana Maciejewskiego. Zabrzmią Mazurki oraz fragmenty Requiem w transkrypcji Zbigniewa Kozuba na organy, chór i solistów – będzie to pierwsze wykonanie kompozycji w Poznaniu, drugie w Polsce.


Cykl koncertów organowych „Bliżej Bacha”, które odbywać się będą co wtorek w Bazylice św. Mikołaja w Gdańsku, zainauguruje 19 kwietnia 2016 roku o godz. 20.00 występ niemieckiego organisty Bernharda Leonardy’ego. Wstęp na wydarzenia jest wolny.

Koncerty organowe z cyklu „Bliżej Bacha” odbywają się rokrocznie od ponad 20 lat dla podtrzymywania wielowiekowej tradycji prezentowania w Gdańsku muzyki organowej. Osiągane jest to poprzez prezentację muzyki organowej w wykonaniu organistów z wielu ośrodków muzycznych, w tym przede wszystkim przez udział w koncertach artystów związanych z Gdańskiem, prezentujących bogatą twórczość Jana Sebastiana Bacha oraz dorobek literatury organowej swoich państw. Gdańsk to miasto o bogatej, kilkusetletniej tradycji organowej. Tutaj znajdują się znakomite, zabytkowe instrumenty. Tutaj tworzyli tacy artyści jak Friedrich Wilhelm Markull, Kacper Förster, Johann Goldberg czy Paul Siefert.

Koncerty organowe z cyklu „Bliżej Bacha” mają ponadto wymiar edukacyjny: muzyka organowa rozbrzmiewa w zabytkowych murach kościoła św. Mikołaja, przybliżając tym samym publiczności historię tej barokowej świątyni, bogactwo jej budowy, rzeźbiarstwa i malarstwa. Dodatkowym walorem koncertów organowych z cyklu „Bliżej Bacha” jest prowadzenie ich przez konferansjera, który w przystępny sposób wprowadza słuchaczy w arkana muzyki i literatury organowej. Cykl przyczynia się do promowania miasta Gdańska jako jednego z najważniejszych ośrodków muzyki organowej na mapie kulturalnej Europy Północnej

 

Read more


W dniach 19, 20 i 22 kwietnia 2016 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi odbędzie się II Łódzki Maraton Bachowski. W zabytkowych wnętrzach Pałacu Karola Poznańskiego przy ul. Gdańskiej 32 – głównej siedzibie uczelni – zabrzmią kompozycje na klawesyn i organy solo oraz utwory kameralne kantora z Lipska w wykonaniu utalentowanych adeptów sztuki muzycznej.

To druga edycja cieszącego się dużym zainteresowaniem wśród miłośników muzyki barokowej przedsięwzięcia, zainicjowanego w zeszłym roku przez Katedrę Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Ma ono na celu popularyzację muzyki Johanna Sebastiana Bacha, uznawanego za jednego z najwybitniejszych kompozytorów wszechczasów.

Podczas pierwszego wieczoru „Maratonu”, 19 kwietnia (godz. 18.15), zabrzmią wszystkie klawesynowe suity francuskie kompozytora. Kolejny dzień, 20 kwietnia (godz. 18.15), przyniesie koncert z muzyką organową – usłyszeć będzie można m.in. Partite diverse sopra „O Gott, du frommer Gott” BWV 767, Fantazję G-dur BWV 572 czy Preludium i fugę Es-dur BWV 552. Finał imprezy zaplanowany na 22 kwietnia (godz. 18.15) upłynie pod znakiem różnorodności instrumentalnej, bowiem wykonane zostaną kompozycje kameralne na flet czy skrzypce z towarzyszeniem klawesynu oraz Suita G-dur BWV 1007 na wiolonczelę solo

II Łódzki Maraton Bachowski jest przedsięwzięciem wyjątkowym w kalendarzu wydarzeń kulturalnych Łodzi. Jako jedyna impreza w mieście poświęcona w całości twórczości Bacha w przystępny i przyjemny sposób zaznajamia z jego geniuszem, który już od ponad 250 lat fascynuje specjalistów i laików muzycznych.

Suity klawesynowe podczas pierwszego koncertu zagrają: Zuzanna Budziarek, Joanna Cyrulik, Magdalena Itman, Apoloniusz Klawiński, Martyna Kanios, Dominika Markiewicz, wykonawcami utworów organowych będą: Jakub Baszczyk, Wojciech Buczyński, Joanna Cyrulik, Monika Lipka, a w koncercie kameralnym wystąpią: Ewa Gubiec (flet traverso), Joanna Gręziak (skrzypce barokowe), Małgorzata Małkiewicz (skrzypce barokowe), Weronika Jabłońska-Siwiak (wiolonczela barokowa), Joanna Cyrulik (klawesyn), Patrycja Domagalska-Kałuża (klawesyn).

Szczegółowy program koncertów: http://www.amuz.lodz.pl/lifemotion/pl/aktualnosci/63-2016/150489-ii-lodzki-maraton-bachowski/


Sądecka premiera Bachowskich dzieł – Oratorium Wielkanocnego BWV 249 oraz Kantaty BWV 129, przeznaczonej na niedzielę Trójcy Świętej – odbędzie się 20 kwietnia 2016 roku o godz. 19.15 w Bazylice Św. Małgorzaty w Nowym Sączu. Będzie to jednocześnie koncert inaugurujący działalność zespołu Baroque Collegium 1685.

Muzyka Bacha jest fenomenem, inspirującym ludzi na całym świecie. To dla nas wielkie wyzwanie i radość, że możemy propagować tę genialną muzykę w naszym regionie. – mówi Agnieszka Żarska, która poprowadzi międzynarodowy zespół podczas inauguracyjnego koncertu. Wykonacy koncentrują się na udostępnianiu i przybliżaniu muzyki baroku, a w szczególności dzieł oratoryjno-kantatowych. Data 1685 upamiętnia pokolenie barokowych gigantów, będąc datą urodzenia Bacha, Haendla oraz Scarlattiego. Jako soliści podczas konceru wystąpią: Ewa Leszczyńska – sopran, Helena Poczykowska - alt, Hasan El-Dunia – tenor oraz Marián Krejčík – bas.


Koncert Galowy z okazji wręczenia Pomorskiej Nagrody Artystycznej na stałe zagościł w repertuarze Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. To najważniejsze wyróżnienie Samorządu Województwa Pomorskiego kierowane do środowiska artystycznego regionu zostanie przyznane 21 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej PFB przy dźwiękach muzycznych impresjonistów.

W tym roku część artystyczna Gali oprze się na fortepianowym występie Marka Bracha, któremu towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna PFB. Pianista wykona utwory Elgara, Debussy’ego, De Falli i Ravela. Dodadzą one Gali iście oscarowego charakteru, przywodząc na myśl muzykę filmową z dawnych lat. Utwory należące do nurtu impresjonistycznego zabiorą gości Filharmonii na spacer po dalekich, czasem egzotycznych plenerach. Słuchacze dowiedzą się, jak brzmią hiszpańskie noce i wiedeńskie bale. Będą to utwory pełne pozytywnej energii, a jednocześnie przyjemne dla ucha i wprowadzające w optymistyczny nastrój.

Pomorska Nagroda Artystyczna od 2001 roku stała się Nagrodą Samorządu Województwa Pomorskiego. Ma ona na celu wyłonienie twórców i organizatorów wydarzeń artystycznych w trzech kategoriach. Obok Pomorskiej Nagrody Artystycznej są to Pomorska Nadzieja Artystyczna i Pomorska Nagroda Artystyczna za Mecenat Kultury. Zwycięzcy otrzymują gratyfikację finansową, a także statuetkę Gryfa Pomorskiego.

Na koncert zaprasza Marszałek Województwa Pomorskiego, Mieczysław Struk. Bilety do nabycia w kasach Filharmonii oraz na stronie: www.filharmonia.gda.pl.


Rektor Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza na pierwszy w tym roku koncert z cyklu „BACH 200 UW – 200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego”, który odbędzie się w czwartek 21 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w kościele Sióstr Wizytek (ul. Krakowskie Przedmieście 34). Wstęp wolny.

Zabrzmi Oratorium Wielkanocne BWV 249 „Kommt, eilet und laufet” oraz kantata BWV 129 „Gelobet sei der Herr”. Dzieła wykona nowo powstały zespół Baroque Collegium 1685, będący owocem międzynarodowej współpracy artystycznej w ramach małopolskiego festiwalu „Barokowe Eksploracje”. Zespół instrumentalny Baroque Collegium 1685 zrzesza znakomitych polskich i zagranicznych muzyków, związanych m.in. z praską orkiestrą Musica Florea pod kierownictwem Marka Štryncla oraz z zespołem Alta Cappella. Z kolei trzon zespołu śpiewaczego Baroque Collegium 1685 tworzą członkowie Szczawnickiego Chóru Kameralnego, od 10 lat zgłębiającego i propagującego polifonię chóralną różnych epok. Solistami koncertu będą: Ewa Leszczyńska – sopran, Helena Poczykowska – alt, Hasan El-Dunia – tenor i Marián Krejčík – bas. Całość poprowadzi Agnieszka Żarska.

Koncert organizowany jest w ramach obchodów 200-lecia Uniwersytetu Warszawskiego przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Biuro Promocji UW we współpracy z Instytutem Muzykologii UW. Koncerty cyklu „BACH 200 UW” w roku 2016 odbywają się dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.


22 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 w Operze Wrocławskiej wystawiony zostanie Kwartet Ronalda Harwooda, który miał swoją premierę w październiku ubiegłego roku. Jest to pierwsza w historii teatru inscenizacja realizowana przez śpiewaków operowych – główne role grają cztery wielkie gwiazdy opery, po latach spotykające się w domu spokojnej starości.  

Z okazji urodzin Giuseppe Verdiego dyrekcja placówki proponuje bohaterom występ w ich popisowym kwartecie z Rigoletta. Wrocławska inscenizacja, przygotowana przez Zbigniewa Lesienia, skupia się właśnie na tym fragmencie. Kwartet przeznaczony jest dla wielkich osobowości sceny. I taka jest też obsada spektaklu w Operze Wrocławskiej. W roli Jean Horton, wcielającej się w postać Gildy, wystąpi Jolanta Żmurko (sopran), w roli Cecily Robson jako Magdaleny – Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak (mezzosopran), rolę Reginalda Pageta jako Książę Mantui będzie kreował Tomasz Janczak (tenor), natomiast w roli Wilfreda Bonda, wcielającego się w postać Rigoletta, publiczność zobaczy Bogusława Szynalskiego (baryton).


22 kwietnia 2016 roku odbędzie się ostatni w tym sezonie koncert w ramach cyklu „radi/O/pera”. Po znakomitych wykonaniach dzieł Johanna Sebastiana Bacha, Antonia Caldary i Georga Friedricha Haendla w Studiu Koncertowym Polskiego Radia zabrzmi opera austriackiego kompozytora Johanna Josepha Fuxa – Orfeo ed Euridice.

„Radi/O/pera” to cieszący się niezwykłą popularnością projekt Warszawskiej Opery Kameralnej i Programu II Polskiego Radia. Jego ideą jest prezentowanie słuchaczom największych dzieł epoki baroku i klasycyzmu – na żywo w sali koncertowej Polskiego Radia i poprzez retransmisje na antenie Dwójki.

Cykl zakończy zaprezentowana w wersji koncertowej opera Orfeo ed Euridice Johanna Josepha Fuxa, nadwornego kompozytora austriackich cesarzy, autora licznych oratoriów, oper i utworów religijnych. Wychowany w chłopskiej rodzinie, już za życia osiągnął spektakularny sukces – był kompozytorem Leopolda I, Józefa I i Karola VI. Napisany przez niego podręcznik – traktat Gradus ad Parnassum studiowali m.in. Joseph Haydn, Ludwig van Beethoven czy Wolfgang Amadusz Mozart.

Orfeo ed Euridice to jedno z najpiękniejszych dzieł operowych barokowego mistrza. Jego tematem jest słynna antyczna historia Orfeusza, który z miłości do Eurydyki udał się do Hadesu. Partie Orfeusza zaśpiewa Jan Jakub Monowid, Eurydyki – Julita Mirosławska. W Studiu Polskiego Radia publiczność usłyszy także Sylwestra Smulczyńskiego, Iwonę Lubowicz oraz Martę Boberską. Artystom towarzyszyć będzie Zespół Wokalny oraz Zespół Instrumentów Dawnych Musicae Antique Collegium Varsovience Warszawskiej Opery Kameralnej pod batutą Marca Vitalego.


22 i 23 kwietnia 2016 roku w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędą się koncerty symfoniczne, podczas których prawykonany zostanie Koncert saksofonowy Hanny Kulenty (na zdjęciu). Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Michał Dworzyński. Jako solistka wystąpi Alina Mleczko.

Muzyka Hanny Kulenty nieodmiennie zachwyca słuchaczy, zdobywając też uznanie krytyków wyrażone licznymi nagrodami. Wykształcona pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego w Warszawie i Louisa Andriessena w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Hadze dzieli swój czas pomiędzy Polskę i Holandię. Te spośród jej dzieł, które tworzy z myślą o znakomitych solistach, doskonale wykorzystują szczególne cechy ich talentu, odkrywając zarazem często nowe możliwości instrumentarium. Powierzenie prawykonania Koncertu saksofonowego Alinie Mleczko zapowiada interpretację sensacyjną, należy ona bowiem do najbardziej natchnionych wirtuozów tego instrumentu, budząc podziw niezwykłą techniką i urodą dźwięku. Program koncertu uzupełni atrakcyjny zestaw symfonicznych arcydzieł Claude’a Debussy’ego (Popołudnie fauna) i Maurice’a Ravela (Rapsodia hiszpańska, Pawana na śmierć infantki, Alborada del gracioso, Bolero).

Filharmonia Narodowa zaprasza również na wykład wprowadzający z cyklu „Z muzyką o muzyce”, który odbędzie się 22 kwietnia o godzinie 18.30 w Sali Kameralnej. Spotkanie poprowadzi Stefan Münch. Wykład będzie otwarty również dla osób, które zakupiły bilety na sobotni koncert.

Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


W piątek 22 kwietnia 2016 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert symfoniczny zatytułowany Pieśń o miłości i śmierci. Orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego wraz z akordeonistą Klaudiuszem Baranem wykonają kompozycje Karłowicza, Kilara oraz Błażewicza.

Koncert zainauguruje Poemat symfoniczny „Odwieczne pieśni” op. 10 Mieczysława Karłowicza. Źródłem inspiracji do stworzenia utworu, ukończonego w 1906 roku, były refleksje twórcy podczas samotnych wędrówek po Tatrach. Znalazły one odbicie w tytułach części tego symfonicznego tryptyku: Pieśń o wiekuistej tęsknocie, Pieśń o miłości i o śmierci, Pieśń o wszechbycie. Trzy lata później kompozytor zginął tragicznie pod lawiną u stóp Małego Kościelca.

Do tragedii sprzed lat, a zarazem wspomnień z własnej wycieczki trasą ostatniej wędrówki twórcy „Odwiecznych pieśni”, nawiązuje Poemat symfoniczny „Kościelec 1909” Wojciecha Kilara. Utwór został skomponowany na jubileusz 75-lecia Filharmonii Narodowej, który zbiegł się w czasie z 100. rocznicą urodzin Karłowicza. Z Tatrami jest powiązany także drugi z poematów symfonicznych Kilara, który publiczność usłyszy tego wieczoru: „Krzesany”. Słowo „krzesany” oznacza charakterystyczne dla tańców podhalańskich uderzanie piętą o podłogę. Z kolei „nuty krzesane” to w gwarze góralskiej szybkie melodie o „szarpanym” rytmie, grane do tańca. Podczas koncertu zabrzmi także Koncert akordeonowy Marcina Błażewicza, który powstał z myślą o znakomitym akordeoniście Klaudiuszu Baranie (na zdjęciu).

Spotkanie przedkoncertowe w godz. 18.15–18.45 poprowadzi Magdalena Miśka-Jackowska.


V Międzynarodowy Festiwal Akademickich Orkiestr Symfonicznych zwieńczy koncert Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Wydarzenie odbędzie się 22 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W programie koncertu znajdą się takie kompozycje jak: I Koncert skrzypcowy a-moll op. 77 Dymitra Szostakowicza, …znad Zatoki San Francisco Barbary Kaszuby oraz poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie op. 12 Mieczysława Karłowicza. Orkiestrę poznańskiej Akademii poprowadzi Tomasz Bugaj, zaproszony specjalnie do udziału w tym projekcie z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jako solistka wystąpi Celina Kotz – znakomita skrzypaczka z klasy prof. Bartosza Bryły, zwyciężczyni ubiegłorocznej, IX edycji Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Zdzisława Jahnkego. Zajęcie I miejsca w tym konkursie umożliwiło jej uczestniczenie bez eliminacji w XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, który odbędzie się w dniach 8-23 października 2016.

Koncert zostanie powtórzony w Auli Nova Akademii Muzycznej w Poznaniu 25 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00.


23 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 na deskach Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, mieszczącej się na terenie Opery Leśnej, odbędzie się koncert będący próbą ocalenia od zapomnienia spuścizny polskiego kompozytora Mieczysława Weinberga.

Choć w ostatnich latach w Europie wzrosło zainteresowanie muzyką Mieczysława Weinberga, kompozytor ten do dziś tworzy nie do końca znaną opowieść w historii XX-wiecznej muzyki. W wieku 12 lat został przyjęty do klasy najlepszego polskiego pedagoga fortepianu – Józefa Turczyńskiego, który dostrzegł w młodym adepcie ogromny talent. Wybuch II Wojny Światowej zmusił Weinberga do opuszczenia Polski i ucieczki na wschód. Ostatecznie osiadł w Moskwie, gdzie spędził całe swoje dorosłe życie. Jego największym przyjacielem był Dymitr Szostakowicz – najwybitniejszy rosyjski symfonik XX wieku. Weinberg pozostawił ogromny dorobek: 153 utwory opusowane oraz kilkadziesiąt prac zarobkowych dla filmu, teatru i radia. Twórczość polskiego artysty zyskuje coraz większe grono entuzjastów, a jego dzieła odkrywane są na nowo w niemal każdym zakątku świata.

Podczas sopockiego koncertu publiczność będzie miała okazję wysłuchać dwóch kompozycji twórcy: 12 Miniatur na flet i orkiestrę kameralną op. 29a oraz Koncertu fletowego nr 2 op. 148. W obu utworach wystąpi Antonina Styczeń – niezwykle utalentowana flecistka, laureatka międzynarodowych konkursów, a także beneficjentka wielu programów stypendialnych. Polską Filharmonię Kameralną Sopot poprowadzi jej Dyrektor Artystyczny – maestro Wojciech Rajski. Obok utworów Mieczysława Weinberga zabrzmią także trzy divertimenta Wolfganga Amadeusza Mozarta: D-dur KV 136, B-dur KV 137 oraz F-dur KV 138. Dzieła, skomponowane przez szesnastoletniego wówczas kompozytora, mają przede wszystkim charakter rozrywkowy – grywane były na salonach, wprowadzając słuchaczy w nastrój zabawy.

ZOBACZ: Wydarzenie FB


Chór i Wielka Orkiestra Symfoniczna po raz kolejny wykonają Oratorium „Peregrinus” autorstwa Dariusza Swoszowskiego, do słów Ryszarda Ostrowskiego. Koncert odbędzie się 23 kwietnia 2016 roku o godz. 18.30 w parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Tanowie.

Kompozycję wykona ponad 200 muzyków, w tym uczniowie i nauczyciele Szkoły Muzycznej I Stopnia w Domosławicach oraz Jurkowski Chór Kameralny, który przygotowała Aleksandra Bośković-Różak. W roli solistek wystąpią śpiewaczki operowe: Magda Niedbała, Ewelina Szybilska oraz Anna Wilk. Przy organach zasiądzie Iwona Karwacka, natomiast w roli narratora wystąpi Jacek Wojnicki. Całością pokieruje dyrygent Waldemar Groń. Prawykonanie utworu odbyło się w listopadzie ubiegłego roku.

Wędrówka tytułowego pielgrzyma jest metaforą życia człowieka zamykającego się w powtarzalnym cyklu życia, a każda jego obserwacja (prospectus) skupia się na pięknie lokalnej przyrody, regionalnej tradycji, problemach człowieka. Jego codzienna walka z przeciwnościami losu jest przedstawiona w pieśniach (carmina) poprzez spotkania z personifikacjami żywiołów: Powietrza (Aer), Wody (Aqua), Ognia (Ignis) i Ziemi (Terra). Aksjologiczne i eschatologiczne niepokoje zawiera przemyślenie (cogitatio), a ich rozwiązanie i akt złożenia ufności w Bogu – kończący każdą z części psalm. – mówi autor tekstu dzieła, Ryszard Ostrowski.

Organizatorzy: Urząd Miasta Tarnowa. Patronat Honorowy: Prezydent Miasta Tarnowa

Bezpłatne wejściówki na koncert do pobrania na stronie: www.peregrinus.evenea.pl  

ZOBACZ: Profil FB

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


24 kwietnia 2016 roku o godz. 17.00 Filharmonia Gorzowska zaprasza na recital fortepianowy koreańskiej pianistki Mihyun Ahn, ktora jest laureatką 2. Niemieckiego Konkursu Pianistycznego Muzyki Polskiej w Hamburgu.

W programie znajdą się kompozycje Fryderyka Chopina, m.in. Rondo op. 16, Mazurki op. 59, Barkarola op. 60, Polonaise-Fantasie op. 61, oraz Sonata D.959 Franciszka Schuberta.


24 kwietnia 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego zatytułowany Academia Cantans.

Zespół poprowadzi Irina Bogdanovich oraz Maja Sadłowska. W programie znajdą się m.in. kompozycje Siergieja Rachmaninowa, Johna Tavenera, Paula Mealora oraz Miłosza Bembinowa

Bezpłatne karty wstępu dostępne od 18 kwietnia 2016 w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal zaprasza na inspirujący koncert Echa świata, który odbędzie się 24 kwietnia 2016 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (ul. Wieniawskiego 1).

W muzycznej podróży po świecie zespołowi towarzyszyć będzie Chór Kameralny UAM, a w rolę solisty wcieli się znakomity skrzypek – koncertmistrz Jarosław Żołnierczyk. Wieczór rozpocznie młodzieńczy utwór Karola SzymanowskiegoEtiuda b-moll op. 4 nr 3. Przeznaczona pierwotnie na fortepian, tym razem zabrzmi w wykonaniu orkiestry smyczkowej w aranżacji Agnieszki Duczmal. Następnie muzycy zaprezentują Sonatę cis-moll „Księżycową” op. 27 nr 2 Ludwiga van Beethovena w aranżacji Jakuba Kowalewskiego.

Jesień w Albanii, Zima w Tybecie, Wiosna w Japonii, Lato w Indiach – to z kolei tytuły poszczególnych części utworu Four World Seasons Roxanny Panufnik, który w Poznaniu zabrzmi po raz pierwszy. Córka Andrzeja Panufnika wykorzystała w nim melodie zasłyszane podczas orientalnych podróży po świecie. Ciekawostką jest wykorzystanie w instrumentarium utowru oryginalnej misy dźwiękowej, zwanej tybetańską. Koncert zakończy Arion Zuzanny Koziej, który przeniesie publiczność w świat mitów starożytnej Grecji. Arion to dzieło finałowe XII Międzynarodowego Festiwalu Chórów Uniwersyteckich Universitas Cantat, którego prawykonanie odbyło się z udziałem m.in. chórów z Ekwadoru, Filipin, Portoryko, RPA, Serbii, Ukrainy i Polski.

Więcej informacji – na stronie: www.amadeus.pl


Opera Śląska w Bytomiu oraz Stowarzyszenie Klub Miłośników Opery „MUZA” zapraszają na koncert charytatywny na rzecz Tomka Urbaniaka, który odbędzie się 24 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00.

Wystąpią soliści, chór, balet oraz orkiestra Opery Śląskiej. W programie znajdą się największe hity operowe i operetkowe, m.in. arie z Halki i Strasznego dworu Stanisława Moniuszki, Toski Giacomo Pucciniego czy Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego. Koncert poprowadzi Regina Gowarzewska.

Tomek Urbaniak, solista Opery Śląskiej, znany jest publiczności m.in. z roli Eryka w spektaklu Phantom, Barinkaya w Baronie cygańskim czy Cavaradossiego w Tosce. Wspaniały kolega i utalentowany artysta przechodzi teraz niezwykle trudny czas z powodu choroby, która go dotknęła. Oprócz dobrego słowa i myśli, bardzo potrzebne jest mu wsparcie finansowe w walce z chorobą. Wpływy z zakupu biletów zostaną przekazane na rehabilitację i leczenie Tomka.

Bilety do nabycia w kasie Opery Ślaskiej oraz na stronie: www.opera-slaska.pl.


Program 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 24 kwietnia 2016 roku do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny z okazji 80. urodzin Jerzego Maksymiuka. Wystąpi pianista Krzysztof Jabłoński oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Jubilata.

Do obchodów jubileuszu 80. urodzin Jerzego Maksymiuka dołączyły się wszystkie orkiestry, z którymi Maestro współpracuje, w tym także Polska Orkiestra Radiowa. Repertuar wybrany na ten wieczór stanowią dzieła bliskie sercu Mistrza – IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 i II Symfonia D-dur op. 36 Ludwiga van Beethovena, a także Suita hiszpańska Wawrzyńca Żuławskiego. Jerzy Maksymiuk znał osobiście urodzonego równo 100 lat temu kompozytora, a do jego suity miał szczególny sentyment. Dopisał do niej ostatnią część: Finale, nieznacznie zmieniając tytuł (oryginalnie: Suita w dawnym stylu). W takiej wersji kompozycja zostanie zaprezentowana podczas koncertu.

Zaproszenie do udziału w jubileuszowym wieczorze przyjął jeden z najwybitniejszych polskich pianistów – Krzysztof Jabłoński. Od prawie 20 lat mieszka w dalekiej Kanadzie, dlatego też jego koncerty w Ojczyźnie nie są zbyt częste. Tym bardziej organizatorzy cieszą się, że wykona wraz z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jubilata, jeden z najpiękniejszych klasycznych koncertów fortepianowych.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


Capella Cracoviensis zaprasza na trzecią odsłonę cyklu „CC extreme” – koncertów, będących nie tylko apoteozą piękna, ale i artystycznym oraz fizycznym wyzwaniem. BACH extreme zabrzmi 24 kwietnia 2016 roku o godz. 11.00 w krakowskiej Cricotece przy ul. Nadwiślańskiej 2-4.

Komplet czterech Suit orkiestrowych Johanna Sebastiana Bacha (nr I C-dur, II h-moll, III D-dur, IV D-dur) oraz Partita a-moll na flet traverso odsłonią piękno i elegancję francuskich tańców dworskich w na wskroś nowoczesnej, ale jakże sprzyjającej wykonaniom muzyki dawnej, przestrzeni Cricoteki. W niedzielne przedpołudnie grającą na historycznych instrumentach Capellę Cracoviensis poprowadzi uwielbiany przez krakowską publiczność, utalentowany koncertmistrz Alessandro Moccia.

Więcej informacji – na stronie: www.capellacracoviensis.pl


Podczas nadzwyczajnego koncertu oratoryjnego, który odbędzie się w 24 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej, w 50. rocznicę polskiego prawykonania zabrzmi Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego. Kompozycję zaprezentuje Orkiestra, Chór oraz Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej pod batutą jej dyrektora artystycznego – Charlesa Olivieri-Munroe. W charakterze solistów wystąpią: Iwona Hossa – sopran, Mariusz Godlewski – baryton, Piotr Nowacki – bas oraz Krzysztof Gosztyła jako ewangelista.

Pasja to dzieło epokowe, harmonijnie łączące awangardowe środki muzyczne z wielką tradycją dawnych oratoriów pasyjnych. Kompozycja powstała na zamówienie Westdeutschen Rundfunk w związku z obchodami 700-lecia katedry w Münster, gdzie została wykonana 30 marca 1966 roku. Ukończenie jej w tym okresie było znaczące z powodu przypadającego w tym samym roku tysiąclecia chrześcijaństwa w Polsce. Pięćdziesiąt lat temu, 22 kwietnia 1966 roku, Orkiestra i Chóry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Henryka Czyża po raz pierwszy w Polsce wykonały Passio et mors Domini nostri Iesu Christi secundum Lucam. W partiach solowych wystąpili wówczas Stefania Woytowicz, Andrzej Hiolski, Bernard Ładysz oraz Leszek Herdegen jako ewangelista. Wydarzenie to powtórzone zostało 10 czerwca 1966 roku na dziedzińcu wawelskim, a w kolejnych latach niemal czterdziestokrotnie już z inną obsadą solistyczną i dyrygencką, ale nadal pod szyldem Filharmonii Krakowskiej, rozsławiając dzieło wybitnego polskiego kompozytora nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami.

Myślę, że niewiele instytucji na świecie może tak jak Filharmonia Krakowska rościć sobie pretensje do tego, by nazywać się muzycznym domem Krzysztofa Pendereckiego, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX i XXI wieku. Przez te kilkadziesiąt lat wykonywaliśmy niemal wszystkie jego najważniejsze utwory, często pod autorską batutą. Wiele z nich właśnie u nas miało swoje polskie prawykonania. To o tyle naturalne, że przecież w Krakowie Krzysztof Penderecki kształcił się muzycznie. Zawsze tutaj mieszkał. Zgadzam się z poglądem, że to nasz wielki dyrygent Jerzy Katlewicz w dużej mierze przyczynił się do spopularyzowania dorobku Pendereckiego w pierwszym okresie jego kariery. Nasz zespół w latach 60. i 70. XX wieku bardzo wiele koncertował na całym świecie i przeważnie za sprawą Katlewicza miał w repertuarze utwory Pendereckiego. – mówi Dyrektor Naczelny Filharmonii, Bogdan Tosza.


Koncert Orkiestry Dętej Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się w niedzielę 24 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej przy ul. św. Tomasza 43.

Orkiestrę oraz Żeński Kwartet „Saksofonorium” poprowadzi Jarosław Ignaszak, a na program wieczoru złożą się między innymi kompozycje Johna Mackey’a, Grzegorza Duchnowskiego, Johna Williamsa. Będzie głośno, efektownie, ale i melancholijnie i romantycznie. W programie koncertu nie zabraknie muzyki filmowej.

Bilety do nabycia przed koncertem. Studenci i uczniowie wstęp wolny za okazaniem legitymacji.


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się w poniedziałek 25 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC.

Podczas koncertu zaprezentowane zostaną kompozycje takich twórców jak: Szabolcs Esztényi, Alicja Gronau, Rafał Janiak, Andrzej Kopeć, Aleksander Kościów, Bartosz Kowalski, Jan Krutul, Paweł Łukaszewski, Aldona Nawrocka, Maria Pokrzywińska, Dariusz Przybylski, Edward Sielicki oraz Przemysław Zych.

Bezpłatne bilety wstępu dostępne od 19 kwietnia 2016 w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00.


Koncert Katedry Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się w poniedziałek 25 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC.

Zabrzmią następujące utwory: Jan Krutul – Ave Verum Corpus na chór mieszany a cappella, Maria Pokrzywińska Cztery figliki na chór mieszany a cappella do słów Mikołaja Reja, Edward Sielicki Verbum caro factum est na chór mieszany a cappella, Aldona Nawrocka Agnus Dei na chór mieszany a cappella, Paweł Łukaszewski Prawdy ukryte – trzy pieśni do słów Jarosława Iwaszkiewicza na sopran i fortepian, Aleksander Kościów Wieczorem… z cyklu Trzy krajobrazy młodopolskie na sopran, wiolonczelę i fortepian, Dariusz Przybylski Onyx na dwa saksofony, Alicja Gronau Impresja / Lapidaria II na saksofon sopranowy i altowy, Bartosz Kowalski Circles on the water II na harfę i zespół kameralny, Rafał Janiak Pięć odcieni w kolorach kwartetu, Szábolcs Esztényi Muzyka kreowana nr 3 in memoriam Tomasz Sikorski, Przemysław Zych Wodzę oczami – pieśń do słów Tadeusza Różewicza.

Wśród wykonawców znajdą się m.in.: Chór Tibi Domine przy Parafii Najświętszego Zbawiciela w Warszawie pod dyrekcją Justyny Pakulak, Messages Quartet, Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Sławomir Tomasik – skrzypce, Piotr Hausenplas – wiolonczela, Dorota Samsel i Alicja Wołyńczyk – saksofon, Wojciech Świętoński – fortepian.

Bezpłatne wejściówki do pobrania najwcześniej na tydzień przed koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni, od poniedziałku do piątku w godz. 16.00 – 19.00.


W dniach 26-28 kwietnia 2016 roku po raz siódmy odbędzie się we Wrocławiu Międzynarodowy Festiwal Klarnetowy Clarimania 2016. Koncertom, wydarzeniom dla festiwalu najważniejszym, towarzyszyć będą lekcje mistrzowskie, wykłady, prezentacje multimedialne, spotkania z artystami oraz wystawy instrumentów i akcesoriów muzycznych.

Poranne bloki (godz. 9.00-13.00) zarezerwowane są tradycyjnie już na cieszące się olbrzymią popularnością otwarte lekcje mistrzowskie. Blok popołudniowy, zaczynający się od lunch-concertu o godz.12.00, zawiera recitale, wykłady i prezentacje multimedialne. Kulminację każdego dnia stanowią wieczorne koncerty galowe, odbywające się w różnych miejscach Wrocławia, zawsze o godz.19.00.

Festiwal zostanie zainaugurowany na dachu hotelu Monopol wykonaniem Serenady op.44 na instrumenty dęte Antonína Dvořáka w południe 26 kwietnia 2016 roku. Pierwszy dzień festiwalu poświęcony będzie całej rodzinie instrumentów dętych drewnianych, a zwieńczy go wykonanie Symfonii Koncertującej na obój, klarnet, fagot, róg i orkiestrę Wolfganga Amadeusza Mozarta podczas wieczornego koncertu galowego.

Nowością będzie „Dzień Japoński” (27 kwietnia 2016), zaplanowany na fali sukcesu „Dnia Czeskiego” z 2015 roku. Clarimanię 2016 zamknie występ światowej sławy klarnecisty Paula Meyera, który wystąpi z czołowym polskim kwartetem smyczkowym Meccorre.

Więcej informacji – na stronie: www.clarimania.pl


We wtorek 26 kwietnia 2016 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie przy ul. św. Tomasza 43 rozpocznie się I Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo”.

Przedsięwzięcie organizowane przez młodych pedagogów krakowskiej uczelni muzycznej potrwa przez 4 dni. Koncertom towarzyszyć będzie sesja naukowo-artystyczna Duet fortepianowy – Przyszłość czy przeżytek. Celem organizatorów jest podkreślenie istotnej roli duetu fortepianowego w muzyce kameralnej oraz przywrócenie świetności tej nieco zapomnianej i często z przymrużeniem oka traktowanej formacji.

Podczas koncertów wystąpią pianiści Katedry Kameralistyki, ich studenci, a także zaproszeni goście. Szczególnie ciekawie zapowiada się koncert inauguracyjny z udziałem duetu fortepianowego Duo Miroirs, który tworzą Antonello D’Onofrio i Claudio Soviero. Są to artyści autorytatywni, którzy swoją obecnością, warsztatem i doświadczeniem zaoferować mogą wyjątkową lekcję muzycznej kreacji scenicznej. Warto posłuchać fortepianu brzmiącego podwójnie w utworach napisanych na taką obsadę, jak również w transkrypcjach instrumentalnych. Wstęp na koncerty jest wolny.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.krakow.pl

Read more


Narodowy Instytut Audiowizualny zaprasza na dwa dni muzycznego świętowania jubileuszu chrztu Polski z dziełami wybitnych polskich kompozytorów. 26 i 27 kwietnia 2016 roku w siedzibie NInA będzie można premierowo zobaczyć rejestracje dwóch wyjątkowych koncertów: prawykonania Sanctus Adalbertus H. M. Góreckiego oraz zarejestrowanej przed miesiącem Pasji wg św. Łukasza K. Pendereckiego, który będzie gościem Instytutu.

We wtorek 26 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00 premierowo zaprezentowana zostanie rejestracja prawykonania ostatniego z pośmiertnie odnalezionych dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego – Sanctus Adalbertus op. 71. Utwór został napisany w 1997 roku dla upamiętnienia tysiąclecia śmierci św. Wojciecha, jednak na swoją światową premierę czekał ponad 15 lat. Kompozycja po raz pierwszy zabrzmiała 4 listopada 2015 roku w Krakowie z okazji 70-lecia istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Partie solowe wykonywali światowej sławy soliści: sopranistka Wioletta Chodowicz oraz baryton Artur Ruciński, a u ich boku wystąpił Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Jacka Kaspszyka. Projekcji będzie towarzyszyło spotkanie z Danielem Cichym, redaktorem naczelny PWM, które poprowadzi Agata Kwiecińska.

Dzień później, w środę 27 kwietnia 2016 roku o godz. 18.00, odbędzie się premierowy pokaz rejestracji tegorocznego wykonania Pasji wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego, które miało miejsce miesiąc temu, podczas finałowego konceru 20. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonali: sopranistka Johanna Rusanen, baryton David Pershall oraz bas Nikolay Didenko. Chórem Filharmonii Narodowej, Chórem Filharmonii Krakowskiej, Warszawskim Chórem Chłopięcym oraz Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej dyrygował sam kompozytor. Projekcję poprzedzi spotkanie z Krzysztofem Pendereckim, które poprowadzi Anna S. Dębowska.

Pokazy koncertów odbędą się w kinowej, wielofunkcyjnej sali Instytutu Ziemia obiecana, jedynej niekomercyjnej tego typu przestrzeni w Polsce, która umożliwia projekcje w formacie 4K i z wykorzystaniem systemu dźwiękowego Dolby Atmos, w najwyższej możliwej obecnie jakoś obrazu i dźwięku. Wstęp wolny.

Więcej informacji – na stronie: www.nina.gov.pl/projekty/1050-lecie-chrztu-polski-w-nina


Uroczysty Koncert Dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się w środę 27 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC.

Orkiestrę Symfoniczną UMFC poprowadzi Rafał Janiak. Jako soliści wystąpią tegoroczni dyplomanci warszawskiej uczelni muzycznej: Magda Lewandowska – sopran, Agnieszka Grochala – mezzosopran, Marta Mika – mezzosopran, Cezary Rembisz – fagot, Bartłomiej Kacperski – trąbka, Mateusz Stankiewicz – akordeon, Maciej Wota – fortepian, Andrzej Karałow – kompozycja.

W programie: Siergiej Rachmaninow – II Koncert fortepianowy c-moll op. 18, Georg Philipp Telemann – Koncert D-dur TWV 51:D7na trąbkę, orkiestrę smyczkową i basso continuo, Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert B-dur KV 191/186e na fagot i orkiestrę, Ole Schmidt – Fantazja symfoniczna i Allegro (Symfonisk Fantasi og Allegro) op. 20 na akordeon i orkiestrę kameralną, Andrzej Karałow – Multicolour Horizon na orkiestrę symfoniczną, Piotr Czajkowski – recytatyw i aria Joanny z I aktu opery Dziewica Orleańska, Giacomo Puccini – aria Mimi z I aktu opery Cyganeria, Piotr Czajkowski – recytatyw aria Olgi zI aktu opery Eugeniusz Oniegin.

Bilety w sprzedaży od 21 kwietnia w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00, a także przez stronę: www.umfc.bilety24.pl.


Koncert w 11. rocznicę śmierci warszawskiego kompozytora Mariana Sawy odbędzie się 27 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w warszawskiej Katedrze Polowej Wojska Polskiego (ul. Długa 13/15). Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną nowo odkryte utwory skrzypcowe twórcy. Wstęp wolny.

Na premierę wraz z promocją płyty CD Marian Sawa Complete Violin Works i wydania nutowego Marian Sawa Utwory Skrzypcowe serdecznie zaprasza Towarzystwo im. Mariana Sawy oraz wykonawczynie koncertu: skrzypaczka Jolanta Sosnowska i organistka Marietta Kruzel-Sosnowska.

Marian Sawa, odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i wieloma innymi nagrodami, był jednym z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku. Jest autorem około 800 kompozycji, w szczególności muzyki organowej i chóralnej, a także wokalno-instrumentalnej: wielu oratorów i mszy, jak również piosenek dla dzieci – w tym przeboju dla najmłodszych zatytułowanego Kolorowe Kredki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Król Roger Karola Szymanowskiego w reżyserii Michała Znanieckiego zostanie wystawiony na deskach Opery Krakowskiej 28 i 30 kwietnia 2016 roku. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objął Łukasz Borowicz, scenografię zaprojektował Luigi Scoglio.

W partii tytułowej wystąpi Mariusz Kwiecień, znakomity polski baryton, podbijający światowe sceny operowe. Artysta wcielał się już w tę rolę na scenach: Santa Fe Opera, Opera Bastille w Paryżu, a także Teatro Real w Madrycie. W maju 2015 roku Król Roger miał swoją premierę w Royal Opera House w Londynie. – Mariusz Kwiecień urodził się do roli Króla Rogera. Jego możliwości wokalne, aura, naturalna energia aktorska – to wszystko służy postaci napisanej przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza – napisał Tomasz Cyz, recenzując londyńską premierę w „Ruchu Muzycznym”.

Artysta często gości na deskach Opery Krakowskiej. Publiczność mogła podziwiać go m.in. jako Don Giovanniego i Eugeniusza Oniegina w operach wyreżyserowanych przez Michała Znanieckiego, a także w roli hrabiego Almavivy w Weselu Figara w reżyserii Laco Adamika. W partiach solowych wystąpią: Iwona Socha (Roksana), Pavlo Tolstoy (Pasterz), Adam Sobierajski (Edrisi), Przemysław Firek (Arcykapłan), Agnieszka Cząstka (Diakonisa).

Premiera spektaklu w Operze Krakowskiej miała miejsce 13 listopada 2015 roku w ramach prezentacji polskiej twórczości operowej w roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.


Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu zaprasza na kolejny koncert Kameralnej Orkiestry Smyczkowej, który odbędzie się 28 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova. Młodzi muzycy przedstawią program przygotowany z drem hab. Jarosławem Żołnierczykiem – koncertmistrzem i kierownikiem artystycznym kwietniowego projektu.

Podczas koncertu zabrzmią następujące utwory: Henryk Czyż Canzona di barocco; Henryk Mikołaj Górecki Trzy utwory w dawnym stylu; Ernst Bloch – Concerto grosso nr 2; Giovanni Bottesini – Gran Duo Concertante. Gościnnie razem z Orkiestrą, którą tworzą studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych, wystąpią: Maciej Mazurek – wiolonczela, Donat Zamiara – kontrabas oraz Kamil Babka – altówka.

Zespół współpracował już z prof. Bartoszem Bryłą (grudzień 2014), prof. Mariuszem Dereweckim (kwiecień 2015) oraz drem hab. Jakubem Haufą (grudzień 2015). Wspólne muzykowanie pedagogów i studentów jest z całą pewnością dla młodych artystów doświadczeniem nie do przecenienia i wpisuje się w misję Akademii, aby poprzez dydaktykę, a tym samym przekazywanie przez grono pedagogów najlepszych wartości artystycznych, realizować projekty na najwyższym poziomie i inspirować młodzież do kreatywnego samodoskonalenia.

Wstęp na koncert jest wolny.


29 kwietnia 2016 roku w kolejnej odsłonie gwiazdorskiego cyklu Sinfonietty Cracovii zagości legendarny wirtuoz skrzypiec, uważany za jednego z najwszechstronniejszych i najbardziej oryginalnych artystów naszych czasów, Gidon Kremer. W sali krakowskiego ICE Congress Centre o godz. 19.00 zabrzmią dzieła Panufnika, Weinberga i Szostakowicza, a Orkiestrę poprowadzi Jurek Dybał.

Ścieżka kariery Gidona Kremera jest być może jedną z najbardziej niekonwencjonalnych wśród wszystkich czołowych światowych skrzypków. Urodzony w Rydze na Łotwie artysta rozpoczął naukę gry w wieku lat czterech, pod kierunkiem swojego ojca oraz dziadka. Studia odbył w Konserwatorium Moskiewskim, w klasie samego Dawida Ojstracha i jest uważany za jednego z najwybitniejszych wychowanków tego genialnego skrzypka i pedagoga. Późniejsze sukcesy w licznych konkursach międzynarodowych rozpoczęły wyjątkową karierę wirtuoza, który zyskał międzynarodową sławę jako jeden z najważniejszych i najbardziej oryginalnych artystów swojego pokolenia. Grę Kremera charakteryzuje indywidualny styl łączący nowoczesność z poszanowaniem tradycji, a jego niezwykle bogaty repertuar kipi różnorodnością – od skrzypcowych „standardów” epoki klasycyzmu i romantyzmu, poprzez dzieła mistrzów XX i XXI wieku, po utwory kompozytorów zupełnie współczesnych. Nie ma chyba drugiego solisty o światowej renomie, który w ciągu ostatnich 30 lat zrobiłby tak wiele dla muzyki najnowszej

W wykonaniu Gidona Kremera krakowscy melomani usłyszą utwór, który zajmuje szczególne miejsce w repertuarze wirtuoza – Koncert skrzypcowy Mieczysława Weinberga, którego nieco zapomnianą do niedawna twórczość Kremer niestrudzenie promuje. W Koncercie pobrzmiewają echa zagmatwanych losów polskiego kompozytora, który po wybuchu II wojny światowej wyemigrował do ZSRR, gdzie z jednej strony miał szansę doskonalić warsztat pod okiem Miaskowskiego i Szostakowicza – swojego wieloletniego przyjaciela i mentora; z drugiej strony zmagał się z prześladowaniami, jakie spotykały osoby o pochodzeniu żydowskim. Szostakowiczowi zawdzięcza nie tylko odzyskaną wolność po aresztowaniu w 1953 roku, lecz również język muzyczny, zauważalnie bazujący na dokonaniach rosyjskiego mistrza. Zestawienie w programie Koncertu Weinberga z I Symfonią Szostakowicza jest zatem z góry zamierzone. Natomiast napisana w 1942 roku Uwertura tragiczna Andrzeja Panufnika uważana jest za jeden z najbardziej poruszających utworów tego kompozytora. W szczególny sposób oddaje ona tragizm czasów w jakich przyszło działać wszystkim tym twórcom, nawiązując również do nich językiem muzycznym. Zapowiada się zatem wieczór pełen wirtuozerii i wzruszeń.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfonietta.pl


Słynny brytyjski pianista Jonathan Plowright wystąpi 29 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. W programie wieczoru znajdzie się m.in. przejmujący Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego.

Jonathan Plowright – wyjątkowy artysta, szczycący się złotym medalem londyńskiej Royal Academy of Music i stypendium Fulbrighta, to również znany na świecie ambasador muzyki polskiego romantyzmu: zyskał sławę jako interpretator rzadko grywanych dzieł fortepianowych Paderewskiego, Melcera, Stojowskiego i innych.

Te zainteresowania zbliżyły artystę do Łukasza Borowicza, młodego dyrygenta, który równie chętnie przypomina publiczności mniej znane polskie arcydzieła. Ich ścieżki przecięły się podczas nagrania płyty dla firmy Hyperion, na której wraz z BBC Scottish Symphony Orchestra utrwalili kompozycje Żeleńskiego i Zarzyckiego.

Podczas piątkowego koncertu Łukasz Borowicz pokieruje Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie. Poza wspomnianym Koncertem fortepianowym a-moll Paderewskiego, w programie znajdzie się Uwertura bohaterska Andrzeja Panufnika oraz Symfonia nr 7 cis-moll op. 131 Siergieja Prokofiewa.

Więcej informacji – na stronie: www.filharmonia.szczecin.pl/aktualnosci/264-Jonathan_Plowright_gra_Paderewskiego


Jak co roku Warmińsko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego wraz z Państwową Szkołą Muzyczną I i II st. im. Fryderyka Chopina w Olsztynie zapraszają na Koncert dyplomantów. Występ młodych talentów odbędzie się 29 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii.

Tego wieczoru artyści zaprezentują się publiczności z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod batutą Urszuli Borejszo, wykonując dzieła ze znanego repertuaru koncertowego, przygotowane pod kierunkiem swoich pedagogów. Przez 70-lat działalności Państwowej Szkoły Muzycznej w Olsztynie (1945–2015) jej mury opuściło wielu znakomitych muzyków. Absolwenci 2016 roku Koncertem dyplomantów dołączą do tej znakomitej grupy.

Swoje umiejętności zaprezentują: Jan Staruch – skrzypce; Małgorzata Kozłowska – wiolonczela; Jakub Fryderyk Kozicki – kontrabas; Zuzanna Konopka – flet; Ania Nawrott – flet; Małgorzata Pokojska – saksofon; Anna Galanty – fortepian; Kinga Wójcik – fortepian; Kamil Kizel – perkusja; Adam Sołowiej – gitara; Grzegorz Antczak – śpiew; Maria Kożewnikow – śpiew. Koncert poprowadzi Julitta Pałys, wicedyrektor PSM w Olsztynie.

Bilety na koncert do nabycia w kasie Filharmonii (pon.– pt. w godz.10.00-18.00) oraz poprzez stronę internetową: www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl


Przedostatni w tym roku akademickim koncert z cyklu „Pianiści u Paderewskiego” odbędzie się 29 kwietnia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Wystąpi Piotr Żukowski, który wykona utwory Aleksandra Skriabina.

Piotr Żukowski (ur. 1982) jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Alicji Kledzik. Obecnie pracuje na tej uczelni na stanowisku adiunkta w Katedrze Fortepianu. Koncertował w wielu miastach Polski oraz za granicą: we Francji, Włoszech, Anglii, Turcji, Czechach, Belgii, Hiszpanii, Słowacji, Szwajcarii, Islandii, Węgrzech, Niemczech, Rosji, Arabii Saudyjskiej, Chinach, Japonii, Brazylii oraz USA.

W programie kwietniowego koncertu znajdą się następujące kompozycje A. Skriabina: 4 Preludia op. 37, 5 Preludiów op. 16, Poemat tragiczny B-dur op. 34, Fantazja h-moll op. 28, Walc As-dur op. 38, 24 Preludia op. 11. Wstęp na koncert jest wolny.