Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Agencja Muzyczna Polskiego Radia zaprasza 2 listopada 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Lutosławskiego na spektakl Osmędeusze Mirona Białoszewskiego w wykonaniu Teatru Pijana Sypialnia. Będzie to kolejny koncert z cyklu Niezależna Scena Młodych Polskiego Radia.

Teatr Pijana Sypialnia - to największy niezależny teatr w kraju, założony wiosną 2012 roku w Warszawie przez aktorów, tancerzy, muzyków i wokalistów. Obecnie zespół tworzy ponad 100 artystów pracujących w sekcji aktorskiej, Filharmonii Pijanej Sypialni, Zespole Wokalnym oraz w zespole tanecznym „Woda na młyn”. Uznanie widzów i rozgłos Pijana Sypialnia zdobyła swoim autorskim cyklem „Teatr na leżakach”, w ramach którego spektakle pokazywane są w modnych, letnich miejscówkach. Krytycy i znawcy sztuki scenicznej cenią Pijaną Sypialnię za kulturę muzyczną oraz oryginalny repertuar inspirowany zapomnianymi konwencjami teatralnymi i folklorem. Teatr jest zdobywcą głównych nagród na licznych festiwalach teatralnych.

W spektaklu Osmędeusze udział wezmą Katarzyna Lasota, Karolina Lichocińska, Sławomir Narloch, Jakub Pawlak i Sebastian Słomiński. Kierownictwo muzyczne objął Daniel Zieliński, a całość wyreżyserował Stanisław Dembski.

Osmędeuszy nazywa się "współczesnymi Dziadami". Akcja dramatu przenosi nas pod bramę Cmentarza Powązkowskiego. W miarę, jak opowieść nabiera tempa, nic nie jest już pewne. Fakty mieszają się z legendami i plotkami. Przedwojenna Warszawa opisana przez Mirona Białoszewskiego w Osmędeuszach tańczy i śpiewa. Świat złodziejaszków, handlarzy, artystów cyrkowych i żebraków jest niezwykle zaskakujący i zabawny. Aktorzy wcielają się w osiemnaście postaci, a wszystkiemu towarzyszą podwórzowe ballady, znane niegdyś na warszawskich podwórkach.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie godzinę przed koncertem.


W dniach 3-4 listopada 2016 roku w Sali Prezydenckiej poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się X Międzynarodowe Forum Kompozytorów. Temat tegorocznej edycji brzmi następująco: „Kompozytor dzisiaj. Redefinicja?”

Podczas wydarzenia odbędą się panele dyskusyjne z udziałem zaproszonych znanych kompozytorów polskich, wykładających na różnych Akademiach Muzycznych w kraju, takich jak prof. dr hab. Zbigniew Kozub, prof. dr hab. Wojciech Widłak, dr Dariusz Przybylski, dr hab. Maciej Jabłoński. Wystąpi również dr Eunho Chang z Korei Południowej.

3 listopada o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert towarzyszący Forum. W Auli Nova (Plac Stefana Stuligrosza 1) wystąpi Sepia Ensemble. To zespół specjalizujący się w muzyce współczesnej. Grupa powstała w 2012 roku z inicjatywy Artura Kroschela i Rafała Zapały, którzy sprawują kierownictwo artystyczne. Zespół liczy łącznie 11 muzyków, ale wykonuje utwory na rozmaite obsady – od solowych do dużych składów ensemblowych. Od momentu powstania Zespół zagrał koncerty w Polsce oraz w Niemczech, Irlandii, Estonii, Luksemburgu i Chinach. W czerwcu 2016 roku Sepia Ensemble wystąpił w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w ramach obchodów 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich. Aktualnie Zespół przygotowuje się do nagrania pierwszej płyty oraz do koncertów podczas International Contemporary Music Festival w Teheranie. Zespół wykona najnowsze dzieła polskich kompozytorów, odbęda się także prawykonania Refleksji na wiolonczelę solo (2016) Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej oraz Arpeggio na skrzypce 4G i klarnet (2016) Katarzyny Taborowskiej.

Koordynatorami tegorocznego przedsięwzięcia są Zbigniew Kozub i Artur Kroschel.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://amuz.edu.pl


W ramach jubileuszowej, 20. edycji, największej w Polsce wystawy sprzętu audio-video – Audio Video Show – w dniach 4-6 listopada 2016 roku goście kolejny raz będą mogli odwiedzić strefę słuchawek. Największą atrakcją tej części wystawy będzie najdroższy zestaw słuchawkowy świata – warty ćwierć miliona złotych System HE1.

Druga co do wielkości tego typu impreza w Europie odbędzie się w Warszawie na stadionie PGE Narodowym oraz w hotelach Golden Tulip i Radisson Blu Sobieski. Podczas wystawy na PGE Narodowym zaprezentowane zostaną słuchawki ponad 50 różnych producentów. Na wystawie można zobaczyć wszystkie elementy wchodzące w skład domowych systemów audiowizualnych, m.in. odtwarzacze CD i Blu-ray, wzmacniacze, odtwarzacze sieciowe, kolumny głośnikowe, słuchawki, projektory i telewizory. Audio Video Show to jedyne miejsce, gdzie można osobiście posłuchać i obiektywnie porównać wiele urządzeń z praktycznie wszystkich pułapów cenowych. Równolegle z prezentacją sprzętu odbywają się liczne seminaria poświęcone tematyce audio-video oraz koncerty.

W tym roku goście będą mogli sami przekonać się, jak brzmi najdroższy zestaw słuchawkowy na świecie, czyli system Orpheus, którego wartość wynosi 250 tys. zł. Nowy system HE 1 to następca legendarnego zestawu Orpheus, który został wyprodukowany w 1991 roku limitowanej edycji 300 egzemplarzy i był prezentowany w ubiegłym roku podczas Audio Video Show. System HE1 miał swoją zamkniętą premierę na polskim rynku w marcu tego roku, jednak dopiero podczas Audio Video Show 2016 każdy będzie mógł się przekonać, jak brzmi aktualnie najdroższy zestaw słuchawkowy świata. To najlepsze słuchawki, jakie dzisiejsza technologia pozwala wytworzyć. Żaden z systemów reprodukcji dźwięku na świecie nie jest w stanie zmylić naszych zmysłów w sposób, w jaki robi to ten produkt. Tworzy on absolutnie doskonałą iluzję, że jesteśmy całkowicie zanurzeni w dźwięku.

Więcej informacji – na stronie: www.avshow.pl

 


4 listopada 2016 roku w nastrojowych, zabytkowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wystąpi pod batutą Massimiliano Caldiego ‒ znakomitego włoskiego dyrygenta od lat związanego z polską sceną muzyczną i zaangażowanego w promowanie dorobku polskich kompozytorów.

Obdarzony niezwykle charyzmatyczną osobowością Caldi ‒ laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga (1990) ‒ w trakcie koncertu w Sukiennicach poprowadzi Orkiestrę Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, wykonując wyjątkowo interesujący i zróżnicowany repertuar.

W programie wieczoru znajdzie się m.in. Trio concerto na klarnet, róg i fortepian (2015) Mikołaja Góreckiego ‒ ten wyjątkowy utwór, napisany na niezmiernie rzadko wykorzystywaną przez kompozytorów obsadę, Sinfonietta zaprezentuje w serii prawykonań wraz z muzykami zespołu Silesian Trio: Joanną Domańską (fortepian), Romanem Widaszkiem (klarnet) oraz Tadeuszem Tomaszewskim (waltornia). W programie znajdą się również pozycje, które zainteresują amatorów najnowszej polskiej muzyki współczesnej: ekspresjonistyczne, pełne napięć i paradoksów Krzyki Pawła Mykietyna oraz melancholijne, inspirowane kulturą japońską Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego.

Wieczór zwieńczy ukłon w kierunku wielkiego Piotra Czajkowskiego ‒ prowadzona przez Caldiego Sinfonietta, łącząc włoską finezję ze słowiańskim liryzmem, zaprezentuje słuchaczom słynną Serenadę C-dur: utwór, którego kunsztowne wykonanie stanowi dla każdej orkiestry kameralnej najwyższą próbę. Nie bez powodu ten sam, wyjątkowo wymagający program orkiestra zaprezentuje dokładnie tydzień później w słynnej sali Konserwatorium Moskiewskiego podczas 6. Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfonietta.pl 


W dniach 5 – 11 listopada 2016 roku odbędzie się III Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego, zorganizowany przez Fundację „Ave Arte”.

7 dni festiwalowych, 18 wydarzeń organizowanych w 6 prestiżowych lokalizacjach oraz na otwartej przestrzeni Warszawy, ponad 2 000 uczestników z USA, Australii, Szwajcarii, Stanów Zjednoczonych, Majorki. Interdyscyplinarne wydarzenie łączące muzykę, film, wystawy,happening, debaty. Wszystko to w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego.

Festiwal, to nie tylko prestiżowy cykl koncertów, wydarzeń towarzyszących, ale całoroczne działania w postaci ogólnopolskiej kampanii wzmacniającej spuściznę Ignacego Jana Paderewskiego. Organizator Festiwalu, Fundacja “Ave Arte”, której członkiem jest m. in. Krzesimir Dębski, powstała w 2005 roku, stawiając sobie za cel wspieranie rozwoju kultury i sztuki oraz ochronę dziedzictwa narodowego. Od lat Fundacja z sukcesem realizuje te cele poprzez organizacje wydarzeń, konkursów, produkcję filmów dokumentalnych, które łączą w sobie pamięć ważnych dla Polski wydarzeń z promocją młodych talentów. Szczególne miejsce w pracy i dokonaniach Fundacji zajmuje osoba Ignacego Jana Paderewskiego, wybitnego polskiego kompozytora, pianisty, dyplomaty i męża stanu.


Agencja Muzyczna Polskiego Radia zaprasza do Studia Lutosławskiego na kolejny koncert z cyklu „W dobrym towarzystwie”. 5 listopada 2016 roku o godz. 19.00 w projekcie „Alina Trance Fusion” wystąpi znakomita saksofonistka Alina Mleczko oraz wirtuoz gry na korze Gambijczyk Buba Badije Kuyateh.

Koncerty Aliny Mleczko z udziałem Buby Badije Kuyateh to niespotykane połączenie dwóch skrajnie od siebie różnych muzycznych światów, a także pozornie niewspółgrających ze sobą barw instrumentów. Fuzja tradycji afrykańskiej i polskiej to także fuzja doświadczeń artystycznych, wykonawców i gatunków muzycznych, z których się wywodzą. To jedyny w swoim rodzaju dialog międzykulturowy. Doświadczenia w muzyce europejskiej, klasycznej i współczesnej Aliny Mleczko w połączeniu z jakże odmienną energią muzyczną i „transowością” afrykańską Buby Badije Kuyateh, tworzą niespotykaną, nową wartość. Pieśni pochodzące z Gambii i wybrane polskie tradycyjne tematy są jedynie pretekstem do tworzenia ich własnej muzyki i improwizacji.

Towarzyszyć im będą na scenie: Wojciech Gumiński (kontrabas), Kuba Pogorzelski (bębny afrykańskie) i Albert Karch (perkusja). Gościem specjalnym koncertu będzie Agnieszka Wilczyńska – wokalistka jazzowa, nagrodzona Fryderykiem 2016 w kategorii Debiut Roku-muzyka jazzowa za płytę Tutaj mieszkam.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.


v5 listopada 2016 roku o godz. 19:30 w kościele franciszkanów na Wzgórzu Przemysła w Poznaniu odbędzie się ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert prawykonań Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966.

Opus 966 to ogólnopolski konkurs dla młodych kompozytorów, organizowany przez Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis w Poznaniu z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski. Przed młodymi twórcami stawiane jest wyjątkowe zadanie – skomponowanie utworu nawiązującego do Chrztu Polski i tradycji muzyki chrześcijańskiej, składającego się z... 966 znaków muzycznych. Ich prace ocenia Jury pod przewodnictwem wybitnego polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Podczas ogłoszenia wyników nagrodzone utwory są wykonywane przez Poznański Chór Kameralny. Efektem edycji 2013, 2014, 2015 i 2016 jest prawie 100 nowych utworów chóralnych, z których wiele zostało włączonych do repertuarów chórów w Polsce i za granicą.

5 listopada ujawnione zostaną nazwiska sześciorga laureatów IV Konkursu ukrywających się do tej pory pod wybranymi przez siebie godłami. Po raz pierwszy zabrzmią też nagrodzone utwory. Wyniki konkursu ogłosi przewodniczący jury Opus 966 Paweł Łukaszewski. Wykonawcą koncertu będzie jeden z najlepszych polskich zespołów wokalnych - Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Opus 966 – na stronie: www.opus966.pl


NII edycja Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowe Fale, odbywająca się w Gdańsku w dniach 6-17 listopada 2016 roku, ma na celu ukazanie bieżących prac polskich kompozytorów, reprezentujących różne pokolenia i środowiska.

Program festiwalu obejmuje premierowe wykonania utworów rodzimych twórców, jak również dzieł znanych już publiczności innych ośrodków, lecz jeszcze nie granych w Gdańsku. Z muzyki zagranicznej zostaną zaprezentowane dzieła twórców z Niemiec, Skandynawii i Ukrainy. Z wyjątkiem koncertu ukraińskiego, który stanowi przekrój dorobku tamtejszej muzyki XX i XXI wieku, uwzględniający w dużej mierze dzieła twórców narodowej szkoły ukraińskiej (Barwinski, Latoszynski, Łysenko i in.), propozycje te pochodzą głównie z XXI wieku, lecz reprezentują panoramę zjawisk, którym przypisuje się pierwszorzędne znaczenie w twórczości muzycznej ostatnich kilku dekad. Są to przede wszystkim rozmaite postacie dialogu z tradycją: odkrywanie na nowo dawnych (albo dopiero co przebrzmiałych) gatunków i stylistyk, a także rozszerzanie granic twórczości poprzez sięganie po inspiracje jazzowe, etniczne czy płynące z pop-kultury.

Na określenie tych zjawisk – typowych zresztą nie tylko dla nowej muzyki, ale także literatury i sztuk plastycznych – stosuje się pojemny termin „intertekstualizm”. Jak go rozumieć? I czy słuszne jest utożsamianie technik intertekstualnych stosowanych w literaturze i muzyce? Tej problematyce będzie poświęcona towarzysząca festiwalowi konferencja naukowa przygotowana przez Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, na którą zostali zaproszeni czołowi polscy muzykolodzy i kulturoznawcy.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF


ImuzW dniach 7-9 listopada 2016 roku w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego odbędzie się międzynarodowa konferencja pt. „Young Musicology Today: tendencies, challenges and perspectives".

Celem konferencji jest integracja międzynarodowego środowiska młodych muzykologów (doktorantów, młodych pracowników naukowych, studentów kończących studia II stopnia), jak i umożliwienie wymiany doświadczeń oraz poznania tematów badawczych podejmowanych przez młodych muzykologów z całego świata (m.in. z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Finlandii, Włoch, Słowacji, Czech, Holandii, Słowenii, Niemiec, Austrii). Ważną jej częścią będzie dyskusja na tematy zawodowe, a także te, które dotyczą miejsca muzykologii w przyszłej strukturze nauk humanistycznych oraz wyzwań społecznych, jakie aktualnie stoją przed młodymi adeptami tej dyscypliny. W tym celu w programie konferencji zaplanowaliśmy panel dyskusyjny "Muzykolog na rynku pracy".

Podczas konferencji wystąpi dziewięcioro prelegentów, reprezentujących Instytuty Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego, krakowską Akademię Muzyczną i Katedrę Muzykologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Partnerami konferencji są: Muzeum Narodowe w Krakowie, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Instytut Muzyki i Tańca, Ośrodek Dokumentacji Muzyki Polskiej XIX i XX wieku im. I. J. Paderewskiego, Agencja Artystyczna GAP.

Konferencja została objęta Honorowym Patronatem Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego prof. dr hab. med. Wojciecha Nowaka.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF


TAO10 listopada 2016 roku świat usłyszy kolejną symfonię Aleksandra Lasonia. TAO. V Symfonia „koncertująca” zostanie wykonana przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, którą poprowadzi Christopher Lyndon-Gee. Prawykonanie odbędzie się w Katowicach, w siedzibie NOSPR.

Aleksander Lasoń tak charakteryzuje swoją V Symfonię:

„W utworze TAO. V Symfonia „koncertująca” na orkiestrę skupia się wiele wątków dotyczących zagadnień nowej formy, specjalnych zabiegów fakturalnych i nawiązań do mojej przeszłości kompozytorskiej. […] Cechami kompozycji, oprócz potęgi brzmienia orkiestry symfonicznej, są stałe w moim warsztacie kompozytorskim szeroko- i wąskozakresowe glissanda, nieregularne elementy zakłócające jednoznaczność linii melodycznej, wypracowanie swoistego idiomu brzmieniowego, harmonia sfer, silna ekspresja, motoryka elementów rytmicznych zakłócona elementami polirytmiki, rozmigotana struktura silnie wzbogacona muzycznymi ornamentami, rozległe płaszczyzny brzmieniowe spokojnego przekazu, eufoniczność, a przy tym, jak sadzę, zachowana będzie spójność i jednolitość całego utworu o zamierzonym ciężarze gatunkowym, wzbogacając tym samym po raz kolejny aspekt złożoności technologicznej utworu, jego walory edukacyjne, wyrazistość i innowacyjność koncepcji całego dzieła muzycznego.

W swoim filozoficznym zamyśle kompozytorskim utwór odrzuca teoretyczne rozważania o istocie, nie godzi się na łamanie piękna i niezłamywalnej natury człowieczej.

Wielowymiarowość utworu, jego związek ze świeckim, jak i duchowym aspektem czyni kompozycję gotową do wykonania także w świątyniach, nadając jej tym samym pozaziemski charakter".

Więcej


opW dniach 11-14 listopada 2016 roku we Lwowie odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”. To największe i najważniejsze polsko-ukraińskie wydarzenie muzyczne.

Rok ten jest wyjątkowy nie tylko ze względu na okrągłą edycję Festiwalu, ale także z powodu innych ważnych rocznic: 75-tą rocznicę śmierci Ignacego Jana Paderewskiego oraz setną rocznicę niezmiernie ważnego koncertu Patrona Festiwalu. 22 lutego 1916 Paderewski zagrał w Waszyngtonie na przyjęciu w Białym Domu w obecności prezydenta USA Woodrowa Thomasa Wilsona, co miało swoje dalsze konsekwencje w zmianie stanowiska Prezydenta USA w kwestii Niepodległości Polski.

Głównym przesłaniem piątej, jubileuszowej edycji festiwalu jest promowanie kultury polskiej i przekazanie naszym wschodnim sąsiadom polskiego repertuaru muzycznego na najwyższym, światowym poziomie.

Festiwal zgromadzi największych polskich twórców o światowej renomie: zarówno wyjątkowych przyjaciół przedsięwzięcia, jak i wybitnych Artystów, którzy nie występowali dotąd we Lwowie. W programie festiwalu wydarzenie specjalne – premiera koncertowej wersji Manru Paderewskiego w aranżacji maestro Jerzego Maksymiuka. Do tego utwory Chopina i Paderewskiego na jazzowo w wykonaniu Leszka Możdżera. W kolejnych dniach zostaną wykonane utwory Karola Szymanowskiego i Borysa Lyatoszynskiego, odbędzie się także koncert Krzesimira Dębskiego, Anety Łukaszewicz i Orkiestry INSO-Lwów pod batutą Wolodymira Sywokchipa.

Organizując V edycję Festiwalu organizatorzy pragną po raz kolejny promować kulturę polską oraz dobre relacje pomiędzy obydwoma krajami. Idea stworzenia wydarzenia artystycznego, związanego z postacią Paderewskiego – wielkiego pianisty, kompozytora, męża stanu i filantropa – służy jako pretekst do owocnego wzbogacenia kulturowego i wzmocnienia współpracy pomiędzy Polską a Ukrainą.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.


12 listopada 2016 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Domu Technika w Warszawie będzie miało miejsce prawykonanie utworu Artura Słotwińskiego Miserere na sopran i orkiestrę smyczkową.

Artur Słotwiński to polski kompozytor i pianista, autor ponad 60 kompozycji, laureat 14 konkursów kompozytorskich. Jest absolwentem UMFC w klasach kompozycji prof. zw. dr hab. Pawła Łukaszewskiego i prof. zw. dr. hab. Stanisława Moryto. Jego kompozycje wykonywane są w wielu miastach Polski, a ostatnio też w Stanach Zjednoczonych, gdzie miało miejsce prawykonanie Kwintetu fortepianowego w CCM Cincinnati. Jest wielokrotnym stypendystą MKiDN, MNiSW, Banku Societe Generale. Współpracuje z Teatrem Akademickim, a od 2016 roku pełni funkcję Sekretarza Koła Młodych ZKP. Utwory Artura Słotwińskiego można usłyszeć na płytach wytwórni Ablaze Records, a nuty drukiem wydało wydawnictwo Schott Verlag.

Koncert, którego głównym punktem będzie prawykonanie kompozycji Miserere Artura Słotwińskiego, odbędzie się w Sali Koncertowej Domu Technika w Warszawie (ul. T. Czackiego 3/5). Zabrzmi również Elegia na smyczki tegoż autora. W utworach tych usłyszymy sopranistkę Aleksandrę Świderek-Żakiewicz, a towarzyszyć jej będzie Orkiestra Warsaw Modern Players pod batutą kompozytora, z którą Słotwiński nagrał w styczniu tego roku swoją kompozycję The Urban Games dla wytwórni Ablaze Records. Krążek ukaże się w 2017 roku w serii Stage & Screen Series.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Na domowej stronie kompozytora można wpłacać dobrowolne datki na poczet koncertu (www.arturslotwinski.com ).


Zapomniany, a przecież wybitny polski kompozytor Henryk Pachulski oraz jeden z najsłynniejszych twórców rosyjskiej muzyki symfonicznej Piotr Czajkowski – to właśnie ich dzieła zabrzmią 13 listopada w sali koncertowej NOSPR w ramach cyklu Jeszcze polska muzyka.

Cykl „Jeszcze polska muzyka...” to zainaugurowane przed siedmioma laty autorskie przedsięwzięcie Orkiestry Akademii Beethovenowskiej – jednego z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych. Od listopada 2013 na zaproszenie artystów OAB funkcję Pierwszego Dyrygenta objął maestro Jacek Kaspszyk.

Obecnie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej realizuje 7. już edycję autorskiego cyklu „Jeszcze polska muzyka...”. Prezentacja najbardziej wartościowych, choć niejednokrotnie zapomnianych utworów polskiej muzyki symfonicznej, w zderzeniu z arcydziełami muzyki europejskiej – to główne idee programu, którego celem jest zachowanie polskiego dziedzictwa kulturowego jako wyznacznika kształtowania tożsamości narodowej. Właśnie dlatego koncerty, do udziału w których zaproszeni zostali znakomici soliści i dyrygenci odbywają się na terenie całej Polski. Również w tych miejscowościach, w których dostęp do najwyższego poziomu prezentacji muzyki klasycznej jest utrudniony i niedostateczny.

W ramach cyklu 13 listopada Orkiestra wystąpi w nowej sali koncertowej NOSPR w Katowicach (plac Wojciecha Kilara 1). W programie koncertu zabrzmią: Suita pamięci Piotra Czajkowskiego op. 13 Henryka Pachulskiego oraz V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego. Zespół Orkiestry Akademii Beethovenowskiej poprowadzi znakomity francuski dyrygent Jean-Luc Tingaud.


13 listopada 2016 roku o godz. 17:00 w Promie Kultury Saska Kępa (Warszawa, ul. Brukselska 23) odbędzie się koncert #WITKACY z cyklu „Partytury Fotograficzne” w wykonaniu zespołu Hashtag Ensemble.

Koncert jest dźwiękowym odczytaniem autoportretów wykonanych przez Stanisława Ignacego Witkiewicza, użyczonych zespołowi Hashtag Ensemble przez Muzeum Tatrzańskie. Studyjne fotografie cechuje niezwykły ładunek emocji, pełna świadomość autokreacji oraz śmiały gest mimiczny.

W erze płaskich, absurdalnych „selfie” zalewających portale społecznościowe, auto-wrażliwość Witkacego nabiera nowego kontekstu. Postawa twórcza geniusza za obiektywem aparatu będzie konceptem towarzyszącym dźwiękowej interpretacji fotografii. Muzyka często stanowiła inspirację dla tworzenia dzieł plastycznych. Tym razem sytuacja jest odwrotna. Cykl fotografii stanowi podstawę do stworzenia utworu muzycznego. Fotografie te potraktowane zostaną przez muzyków jak współczesna partytura muzyczna.

Hashtag Esnemble w projektach improwizowanych (Visegrad Songs, Bartok Revised, Akustyka Wisły) występuje od 2014 roku, ma w dorobku płytę wydaną przez Requiem Records Opus Series i występy w POLIN, poznańskiej Meskalinie, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, budapeszteńskiej Solti Hall, białoruskiej Filharmonii Narodowej i in.

Więcej informacji – na stronie: http://promkultury.pl  oraz profilu FB


StrobelAgencja Muzyczna Polskiego Radia i House of Music zapraszają 16 listopada 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie na koncert promocyjny płyty Ślad, który odbywa się w ramach jubileuszu 50-lecia pracy artystycznej Janusza Strobla.

Janusz Strobel to jeden z najwybitniejszych wirtuozów gitary klasycznej, kompozytor, aranżer. Skomponował wiele przebojów, które weszły na stałe do kanonu polskiej piosenki - jego utwory wykonywały największe gwiazdy polskiej piosenki, m.in. Ewa Bem, Hanna Banaszak, Ryszard Rynkowski, Irena Santor, Edyta Geppert. Stworzył kilka formacji jazzowych, współpracując w nich z czołowymi polskimi muzykami jazzowymi.

Na program koncertu składają się nowe kompozycje Janusza Strobla z płyty Ślad. Artysta, jak zawsze, idzie własnym śladem, szuka nieoczywistych rozwiązań, nieustająco pozostaje wierny własnej stylistyce. Wbrew modom tworzy wartości, które we współczesnej muzyce zdają się zanikać – tu w sposób wyjątkowy połączył gitarę klasyczną z orkiestrą w autorskich, niezwykle melodyjnych i oryginalnych kompozycjach. Utwory na gitarę i orkiestrę zaaranżowali Janusz Strobel, Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz, Krzesimir Dębski, Włodzimierz Nahorny. W koncercie wezmą udział: Janusz Strobel – gitara klasyczna, Paweł Pańta – kontrabas, Luis Ribeiro – instrumenty perkusyjne oraz orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza. Koncert poprowadzi Artur Andrus.


Od 17 do 19 listopada 2016 roku w Szczecinie odbywać się będzie szczególna konferencja pt. „Kultura muzyczna w Szczecinie 1884-2014”, zorganizowana przez Zakład Teorii i Kompozycji i Wydział Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie, Filharmonię szczecińską oraz Książnicę Pomorską.

W formie wykładów wypowiadać się będą renomowani naukowcy z Uniwersytetu w Greifswaldzie, Uniwersytetu w Szczecinie, Akademii Sztuki w Szczecinie i innych instytucji. Nie zabraknie także żywej kultury Szczecina pod postacią koncertów. Na czwartek 17 listopada na godz. 17:30 zaplanowany jest w Ogrodzie Zimowym Pałacu pod Globusem Koncert Inauguracyjny „Kompozytorzy szczecińscy”, w którym z utworami Marka Jasińskiego, Janusza Stalmierskiego, Zbigniewa Kozuba i Jaromira Gajewskiego wystąpią: Wieniawski Kwartet z Poznania oraz muzycy szczecińscy – wykładowcy z Akademii Sztuki: Urszula Szyryńska, Julita Przybylska, Bogusław Jakubowski i Jorge Luis Valcarcel Gregorio.

19 listopada o godz. 18:00 w Sali Kameralnej Filharmonii Szczecińskiej usłyszymy muzykę operową i operetkową. Artystami wieczoru będą: Sylwia Burnicka–Kalischewska i Friederike Meinel w I części koncertu, z najpopularniejszymi utworami Ryszarda Wagnera oraz Joanna Tylkowska-Drożdż, Ewa Filipowicz-Kosińska, Paweł Wolski i Mirosław Kosiński w repertuarze operetkowo-musicalowym w II części. Przy fortepianie zasiądą Mirosława Białas i Krzysztof Figiel.

18 listopada w godzinach 10:30-13:00 i 14:30-17:00 w sali 06 Pałacu pod Globusem gość z Berlina, Friederike Meinel, wykładowca Akademii Muzycznej w Kassel, poprowadzi warsztaty wokalne „Interpretacja pieśni romantycznych”.

Na koncert 17.11, wykłady oraz warsztaty wstęp wolny, na koncert w filharmonii 19.11 bezpłatne wejściówki do pobrania od 14 listopada w siedzibie Akademii Sztuki przy ul. Grodzkiej 50, pok. 104.


17 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej o godz. 19:00 odbędzie się nadzwyczajny koncert chóralny.

Chór Filharmonii Narodowej dzięki trwającej 38 lat pracy Henryka Wojnarowskiego stał się jednym z najlepszych zespołów chóralnych na świecie, znanym z licznych koncertów i nagrań. Profesor Wojnarowski wielokrotnie przygotowywał swój zespół do prawykonań muzyki najnowszej. Nagrania z udziałem Chóru sześciokrotnie nominowane były do nagrody Grammy, nieodmiennie były również chwalone przez krytykę za wysoki poziom.

Program nadzwyczajnego koncertu chóralnego obejmować będzie zróżnicowane stylistycznie dzieła od renesansu do współczesności. Zabrzmi m.in. sześciogłowowe Magnificat Claudio Monteverdiego i polichóralne Ave Maria Pawła Łukaszewskiego, jednego z najbardziej znanych i cenionych obecnie twórców muzyki sakralnej. Punktem kulminacyjnym będzie jednak wykonanie Messa di Gloria Giacomo Pucciniego. O ile kompozycja ta pozostaje w cieniu oper tego kompozytora, o tyle sama w sobie również warta jest uwagi. Wielbiciele twórczości Pucciniego bez wątpienia rozpoznają w tym dziele znane im dotychczas tematy, kompozytor bowiem chętnie wykorzystywał fragmenty wcześniejszych kompozycji kiedy pisał swoje opery.


W dniach 18 – 23 listopada 2016 roku odbędzie się dziesiąta już trasa koncertowa Młodej Polskiej Filharmonii – młodzieżowej orkiestry działającej pod opieką Fundacji Zwierciadło. Gościem specjalnym trasy będzie Yigal Meltzer - pierwszy trębacz Izraelskiej Orkiestry Filharmonicznej. Muzycy zagrają w Puławach, Łodzi, Wrocławiu, Warszawie i Katowicach pod batutą Adama Klocka – laureata nagrody Grammy 2014.

Młoda Polska Filharmonia to jedyna w Polsce młodzieżowa orkiestra dotowana z prywatnych funduszy, złożona z 43 najbardziej uzdolnionych uczniów szkół muzycznych oraz studentów uczelni muzycznych, wybranych podczas ogólnopolskich przesłuchań. Młodzi muzycy otrzymują od Fundacji Zwierciadło roczne stypendia pieniężne. Fundatorami projektu są Sławomir Smołokowski i Grzegorz Jankilewicz. W ramach ostatnich 9 tras koncertowych muzycy zagrali 39 koncertów, które łącznie obejrzało blisko 45 tysięcy osób, m. in. w Szanghaju, w ramach prestiżowego MISA Festival 2015, gdzie przyjechali na zaproszenie Long Yu - światowej sławy dyrygenta i dyrektora Music In Summer Air.

W programie jesiennej trasy koncertowej Młodej Polskiej Filharmonii publiczność usłyszy Koncert na trąbkę Es-dur Johanna Nepomuka Hummela, Symfonię koncertującą Es-dur, KV 297b Wolfganga Amadeusza Mozarta na flet, klarnet, róg i fagot oraz Symfonię nr 3 Es-dur op. 55 “Eroica" Ludwiga van Beethovena.

W roli solisty wystąpi Yigal Meltzer: to charyzmatyczny muzyk koncertujący na całym świecie, mianowany w 2001 pierwszym trębaczem Izraelskiej Orkiestry Filharmonicznej. Występował pod batutą wybitnych dyrygentów: Kenta Nagano, George’a Pehlivanyana, Kazushiego Ono i Mendy Rodan oraz grał z takimi orkiestrami, jak Israel Chamber Orchestra, Camerata Orchestra Jerusalem, The Tel- Aviv Soloists, The Be'er Sheva Chamber Orchestra i Musica Nova Ensemble.

Więcej informacji – na stronie: www.mpf.zwierciadlo.pl 

Więcej


Misterium18 listopada o godz. 19.30 w gdańskiej Bazylice Mariackiej odbędzie się prawykonanie nowego dzieła Krzesimira Dębskiego pt. Misterium.

Podczas uroczystego koncertu w Bazylice Mariackiej w Gdańsku z okazji 1050. Rocznicy Chrztu Polski zostanie zaprezentowany utwór Krzesimira Dębskiego na chór, zespół instrumentów średniowiecznych oraz elektronikę. Tegoroczne obchody jednego z najważniejszych faktów państwowości polskiej mają charakter kościelno-państwowy, odwołują się do historycznych danych o początkach Państwa Polskiego. Fakt przyjęcia Chrztu uobecnia się również w muzyce. Idiom chorału gregoriańskiego zaszczepiony wraz z przyjęciem chrześcijaństwa przetrwał przez wieki i jest obecny w twórczości kompozytorów takich jak K. Penderecki i H. M. Górecki. Elementy muzyki wczesnochrześcijańskiej przetrwały do dziś i stanowią inspirację dla twórców współczesnych. Ten przemożny wpływ, trwanie i przenikanie tradycji wczesnochrześcijańskiej Krzesimir Dębski postarał się zawrzeć w utworze skomponowanym specjalnie na tę okazję.

Polski Chór Kameralny zaśpiewa pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Obok Krzesimira Dębskiego (skrzypce, II dyrygent) wystąpią wybitni instrumentaliści: Krzysztof Ścierański (gitara basowa), Bogusław Grabowski (organy), Norik Minasyan (duduk), Barbara Merdinger (mandolina) oraz Michał Górczyński (klarnet).

Wydarzenie, które wpisuje się w obchody rocznicy Chrztu Polski otrzymało wsparcie Narodowego Centrum Kultury. Koncert został objęty patronatem honorowym przez Arcybiskupa Sławoja Leszka Głódzia.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


GGGJedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. Już 18 listopada 2016 roku rusza najważniejszy festiwal muzyczny na Śląsku – Międzynarodowy Festiwal im. G. G. Gorczyckiego.

Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 19 listopada w Chorzowie i potrwa do 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) zaprezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

Festiwalowi towarzyszyć będzie cykl koncertów charytatywnych „Śladami Gorczyckiego” odbywających się w Szpitalu Chirurgii Urazowej w Piekarach Śląskich.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza na koncert „Akordeon w roli głównej”, który odbędzie się 18 listopada 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej ZPSM w Elblągu.

Akordeon przez lata nie cieszył się dużą popularnością. Obecnie możemy odkrywać jego brzmienie na nowo. Możliwości tego nietuzinkowego instrumentu zaprezentuje nam Rafał Grząka w towarzystwie Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Mihaila Agafity.

Solista Rafał Grząka jest akordeonistą, absolwentem Akademii Muzycznej F. Chopina w Warszawie, laureatem ponad 35. międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Ukończył również Policealne Studium Jazzu w klasie akordeonu jazzowego, prowadzonej przez legendę polskiego jazzu Andrzeja Jagodzińskiego. Od lat żywo uczestniczy w życiu artystycznym Stowarzyszenia Akordeonistów Polskich, swymi koncertami otwiera festiwale i konkursy. Dyrygent Mihail Agafita określany jest mianem „jednego z najbardziej utalentowanych młodych dyrygentów Europy". Prowadził ponad 600 koncertów symfonicznych, oper i spektakli baletowych z zespołami z całego świata. Jest dyrygentem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej Republiki Mołdawii. Doceniany za osobowość i talent artystyczny, przekonujące interpretacje, jak również za wyrafinowaną technikę dyrygencką.

Repertuar koncertu łączy barok z muzyką współczesną. Reprezentantami tej pierwszej epoki będą Wolfgang Amadeusz Mozart i Arcangelo Corelli. Usłyszymy także utwory współczesnych twórców – multiinstrumentalisty Richarda Galliano oraz utalentowanego młodego kompozytora i dyrygenta – Rafała Janiaka.

Koncert jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta-rezydent”.


Koncert, poświęcony 1050. rocznicy Chrztu Polski, będzie miał miejsce w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu 18 listopada 2016 roku w Auli Nova o godz. 19.00.

Jest to koncert, którym uczelnia zamyka akademickie projekty artystyczne przygotowane w ramach obchodów 1050. rocznicy chrztu Polski. W przedsięwzięciu wezmą udział: Barbara Kubiak, Marzena Michałowska (sporan), Przemysław Czekała (baryton), a także Chór Ogólnouczelniany (przygotowanie: Maciej Grosz), Chór Kameralny (przygotowanie: Marek Gandecki) oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii pod dyrekcją maestro Warcisława Kunca. Zostaną wykonane dzieła polskich kompozytorów współczesnych: Panufnika, Kilara oraz Zdrojek-Suchodolskiej.

Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika, trzecia symfonia kompozytora, została napisana na zamówienie Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku dla uczczenia przypadającego na rok 1966 milenium chrześcijaństwa i państwowości w Polsce. Angelus Wojciech Kilar uważał za najważniejszy ze swych utworów religijnych, będący swego rodzaju apoteozą modlitwy różańcowej: przeznaczony był do wykonania podczas poświęcenia odnowionego ołtarza Matki Bożej na Jasnej Górze. Na szczególną uwagę zasługuje Msza jubileuszowa Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej.

Projekt Mszy jubileuszowej na sopran, baryton, chór i orkiestrę został zgłoszony do konkursu dla młodych kompozytorów Akademii Muzycznej w Poznaniu, organizowanego przez Fundację Pro Veritate et Arte i przez Jury konkursu został wybrany do dalszej realizacji. Przedmiotem tego konkursu był cykl mszalny (ordinarium missae) w języku łacińskim lub polskim, skomponowany z okazji 1050-lecia chrztu Polski. Prawykonanie utworu odbędzie się podczas omawianego koncertu.

Wstęp na koncert wyłącznie na zaproszenia.


18 listopada 2016 w Filharmonii Narodowej o godz. 19:30 odbędzie się koncert symfoniczny z udziałem Orkiestry Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda.

Warszawski występ Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda pełen będzie niezwykłych emocji. I Koncert fortepianowy Piotra Czajkowskiego to jeden z najpopularniejszych utworów tego gatunku. Nieodmiennie fascynuje kolejne pokolenia miłośników muzyki rozlewną melodyką i wirtuozowsko poprowadzoną partią solową. Wykonanie podczas tego koncertu będzie tym bardziej fascynujące i niecierpliwie oczekiwane, ponieważ solistą będzie finalista zeszłorocznej edycji XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – rosyjski pianista Dmitry Shishkin.

Równie niezwykłą popularnością cieszy się III Symfonia pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego. To dzieło o ogromnej sile wyrazu osiąganej oszczędnymi środkami. W roli solistki wystąpi Iwona Sobotka, a za pulpitem dyrygenckim stanie Maestro Czesław Grabowski, od 30 lat Dyrektor Naczelny i Artystyczny Filharmonii Zielonogórskiej.


18 listopada 2016 roku o g. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert symfoniczny z okazji 75. rocznicy śmierci Ignacego Jana Paderewskiego.

Koncert otworzy uwertura do opery Monbar czyli Flibustierowie Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, XIX-wiecznego kompozytora, dyrygenta, pianisty i pedagoga. Sceniczna prapremiera opery odbyła się 1863 w Teatrze Wielkim w Warszawie. Następnie wystąpi brytyjski pianista Jonathan Plowright, który jest znany polskiej publiczności z nagrań utworów Zygmunta Stojowskiego, Henryka Melcera i Ignacego Jana Paderewskiego oraz ze swoich częstych koncertów w naszym kraju. W Filharmonii Łódzkiej będzie solistą w Koncercie fortepianowym a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego, zaliczanym do najpopularniejszych utworów w całej polskiej literaturze fortepianowej.

W drugiej części wieczoru zabrzmi III Symfonia a-moll op. 56, „Szkocka” Feliksa Mendelssohna, będąca reminiscencją jego podróży do Szkocji w 1829 roku. Kompozytor zadedykował ją księżniczce Wiktorii, przyszłej królowej Zjednoczonego Królestwa. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego.

Spotkanie przedkoncertowe o godz. 18.15 poprowadzi Marcin Majchrowski (Program 2 Polskiego Radia).


Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza 18 listopada 2016 roku o godz. 19:00 do Sali Koncertowej CKK Jordanki na prapremierowe wykonanie dzieła Adama Sztaby Leopoldinum.

Leopoldinum to dzieło zamówione u Adama Sztaby przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną. Utwór ma za zadanie ukazać bogactwo brzmieniowe orkiestry symfonicznej. Poza tradycyjnymi technikami kompozytorskimi pojawią się również te stosowane w muzyce XX wieku i tworzonej obecnie. Muzycy TOS zagrają pod dyrekcją samego kompozytora Adama Sztaby. Pianista, dyrygent, aranżer i producent muzyczny znany jest szerokiej publiczności z popularnych programów telewizyjnych, jak „Idol” czy „Fabryka Gwiazd”. Na toruńskim koncercie artysta zaprezentuje specjalny program, złożony m.in. ze wspomnianego Leopoldinum, a także skomponowanych przez siebie utworów z musicalu Opentaniec, wystawianego przed laty w Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz własnych aranżacji utworów F. Chopina.

Gościem koncertu będzie również piosenkarka Katarzyna Wilk. Współpracowała ona m.in. z Kayah, Mezem, zespołami KTO TO, Dreamland i Groovestreet. Czasopismo „Machina” umieściło ją na liście 50 najlepszych polskich wokalistek.

Projekt dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W ramach projektu zostaną wykorzystane instrumenty: celesta oraz wibrafon zakupione ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej informacji – na stronie: http://www.tos.art.pl 


„Gdańska Jesień Pianistyczna” jest wyjątkową propozycją festiwalową Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Wśród gości, którzy od 18 do 29 listopada 2016 roku pojawią się w Filharmonii Bałtyckiej, znajdują się światowej klasy pianiści, w tym zwycięzcy i laureaci międzynarodowych konkursów pianistycznych.

Podczas kolejnej odsłony „Gdańskiej Jesieni Pianistycznej” wystąpią laureaci Konkursu Chopinowskiego i międzynarodowe sławy. W trakcie koncertu inaugurującego tegoroczną edycję Gdańskiej Jesieni Pianistycznej dzieła W. A. Mozarta i S. Rachmaninowa wykona laureat XVII Międzynarodowego konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie Georgijs Osokins oraz gruziński dyrygent George’a Tchitchinadze.

Natomiast 25.11 podczas Koncertu Mistrzowskiego na scenie pojawią się Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją José Maria Florêncio i światowej klasy pianistka Yulianna Avdeeva – zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego. Program koncertu obejmuje utwory J. Sibeliusa i F. Mendelssohna-Bartholdy'ego. Podczas Festiwalu nie zabraknie recitali. Tym razem na Ołowiance utwory największych kompozytorów zagrają Macień Gański (19.11), Bogdan Czapiewski (22.11), Andrzej Wierciński (23.11), Beata Bilińska (27.11) i Artur Jaroń w towarzystwie skrzypaczki Ludmiły Worobec-Witek (28.11). Na zakończenie, 29.11 na scenie Sali Koncertowej pojawią się Leszek Możdżer i Gwilym Simcock.

Przy okazji Inauguracji Festiwalu i Koncertu Mistrzowskiego odbędą się przedkoncertowe „Spotkania z Mistrzem”. O godzinie 18:00 w Sali Kameralnej zgromadzeni słuchacze będą mogli zadać najbardziej dociekliwe pytania Artystom i Dyrygentom. Wstęp na spotkanie jest wolny.

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.

Więcej informacji - na stroniewww.filharmonia.gda.pl 


Inauguracyjny koncert rezydencji kompozytorskiej Ignacego Zalewskiego w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się 18 listopada 2016 roku w Sali Koncertowej Filharmonii.

Wykonaniem utworu Zalewskiego Lilije, ballady symfonicznej wg Adama Mickiewicza, rozpocznie się rezydencja kompozytora w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w sezonie 2016/2017. W programie znajdzie się również Koncert na klarnet i orkiestrę A. Coplanda i III Symfonia F-dur J. Brahmsa. Wykonawcami koncertu będą Piotr Szymyślik (klarnet) i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza.

W ramach rezydencji Ignacego Zalewskiego w Filharmonii Świętokrzyskiej w sezonie 2016/2017 odbędą się cztery koncerty, na których zostaną wykonane jego utwory symfoniczne, kameralne i solowe. Zwieńczeniem rezydencji będzie prawykonanie zamówionej w ramach programu Uwertury koncertowej (12 maja 2017 roku).

Organizatorem rezydencji jest Filharmonia Świętokrzyska. Wykonanie i prawykonanie utworów Ignacego Zalewskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.


aOd 18 do 27 listopada 2016 roku potrwa 24 edycja Festiwalu Audio Art, obejmująca ponad czterdzieści wydarzeń z udziałem artystów z całego świata. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest prof. Marek Chołoniewski, organizatorem - Stowarzyszenie Artystyczne Muzyka Centrum we współpracy z Akademią Muzyczną w Krakowie i Galerią Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki.

Audio Art to od ponad dwóch dekad przede wszystkim festiwal projektów premierowych, przez co swoje prace prezentują na nim nie tylko wybitni artyści o ugruntowanej pozycji, ale i niemniej ciekawi a nieznani szerzej młodzi twórcy, dla których udział w festiwalu bywa ważnym krokiem na ścieżce rozwoju.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Festiwal jest sztuką personalną: kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Audio Art używa prostej i zaawansowanej technologii. Prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Bardzo różnorodny program obejmuje koncerty, instalacje, performance, wykłady i warsztaty, które odbywają się w Akademii Muzycznej, Cricotece, Galerii Bunkier Sztuki, Galerii Opcja oraz w Bazie i Żarówka Cafe. Wydarzenia festiwalu Audio Art są transmitowane także na żywo przez Internet.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie festiwalu: http://audio.art.pl/ 


SIJeden z czołowych europejskich dyrygentów Michaił Jurowski ponownie wystąpi z Polską Orkiestrą „Sinfonia Iuventus" 19 listopada 2016 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Program tego wyjątkowego koncertu wypełnią utwory dwóch gigantów niemieckiej muzyki: Ludwiga van Beethovena i Richarda Wagnera.

Michaił Jurowski dyrygował najsłynniejszymi orkiestrami na świecie. Stale współpracował z Semperoper w Dreźnie, był dyrygentem gościnnym w Komische Oper Berlin, pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie oraz Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku. Maestro Jurowski jest pierwszym dyrygentem gościnnym Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus i członkiem Rady Artystycznej Zespołu.

Koncert pod jego batutą 19 listopada rozpocznie prezentacja twórczości Richarda Wagnera, który dzięki swoim dramatom muzycznym i operom zapewnił sobie miejsce w panteonie największych twórców w historii muzyki. Zostanie wykonane mieniące się bogactwem nastrojów Preludium do słynnego dramatu muzycznego Tristan i Izolda (1859), stanowiącego opowieść o miłosnym spełnieniu w przeobrażającej śmierci. Nastrojowym uzupełnieniem wstępu będzie finał dramatu, czyli Miłosna śmierć Izoldy. Partię solową wykona wybitna rosyjska mezzosopranistka Irina Papenbrock, która ma na swoim koncie uczestnictwo m.in. na Festiwalu w Bayreuth, na którym wystąpiła na specjalne zaproszenie Towarzystwa Wagnerowskiego. Z kolei Idylla Zygfryda to okolicznościowa kompozycja Wagnera pochodząca z 1870 roku. Utwór został napisany z okazji narodzin syna kompozytora – Zygfryda.

W drugiej części wieczoru muzycy wykonają programowe dzieło Ludwiga van Beethovena – VI Symfonię „Pastoralną”. Pięcioczęściowe dzieło kompozytor opatrzył komentarzem „więcej uczucia niż malarstwa dźwiękowego”. Oddanie sielankowego, pogodnego nastroju i pewnych zjawisk przyrody (za pomocą wyłącznie środków instrumentalnych) jest zapowiedzią nowego, romantycznego typu programowości.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 


19 listopada 2016 roku w warszawskim Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy al. Solidarności 74 o godz.18.00 odbędzie się Spotkanie Jubileuszowe z okazji 25-lecia działalności Ekumenicznego Chóru Kameralnego Kościoła Ewangelicko-Reformowanego.

Chór powstał 3 listopada 1991 roku przy Parafii Ewangelicko Reformowanej w Warszawie. Co roku w listopadzie świętuje kolejne rocznice swego istnienia, prezentując różnorodne utwory chóralne zarówno a cappella, jak i z towarzyszeniem instrumentów.

W tym roku obok takich pozycji jak muzyczne opracowania psalmów Jana Pieterszoona Sweelincka, czy kompozycji Stanisława Moniuszki, chór wykona trzy fragmenty z XVI-wiecznej Mszy parodii na temat „Un Gay Bergier” Annibale Stabile – twórcy włoskiego, który koniec życia spędził w Polsce pełniąc funkcję nadwornego kompozytora Zygmunta III Wazy, Te Deum laudamus późnoklasycznego kompozytora pochodzenia czeskiego Johanna Vanhala, a także głęboko poruszający cykl czterech pieśni na chór żeński Johannesa Brahmsa do tekstów m.in. Rupertiego, Eichendorfa, Szekspira. Chórowi towarzyszyć będą harfa (Anna Sikorzak-Olek), organy (Michał Sawicki) i dwie waltornie (Paweł Piętka, Petr Kozel).

Koncert poprowadzi założyciel i dyrygent chóru Paweł Hruszwicki.

Wstęp wolny.


19 listopada 2016 roku odbędzie się prawykonanie Canticum puerorum Eugeniusza Knapika, w którym wezmą udział Joanna Freszel (sopran), Mariusz Godlewski (baryton), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia oraz Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Gabriela Chmury.

Eugeniusz Knapik tak mówi o genezie powstania Canticum puerorum: „Jesienią 2014 roku zwrócił się do mnie Pan Emil Wąsacz z prośbą o skomponowanie oratorium. Zapragnął w ten sposób oddać hołd swojej rodzinie, której tragiczne losy stały się udziałem tak wielu polskich rodzin. W trakcie spotkania opowiedział mi jej historię oraz wręczył brulion zawierający dramatyczne wspomnienia kilkunastoletniej wówczas dziewczynki. […] Jego opowieść poruszyła mnie. Canticum puerorum (Śpiew dzieci) jest moją odpowiedzią na ten szlachetny zamiar. Zadanie arcytrudne. Jak bowiem połączyć w jedno w dziele muzycznym tak niewyrażalny ciąg pojęć jak: dziecko-upodlenie-śmierć-nadzieja. Pomógł mi w tym Krzysztof Koehler, z którym współpracowałem już podczas komponowania opery Moby Dick, tworząc kilkanaście wierszy o wydźwięku uniwersalnym, z których wykorzystałem w utworze siedem.

Utwór składa się z pięciu części, z których każda nosi tytuł wiersza w niej wykorzystanego. Trwa około 65 minut. Canticum puerorum poświęciłem pamięci polskich dzieci wywiezionych na Syberię”.


dW dniach 19-20 listopada 2016 roku w Pałacu Myślewickim będzie miała miejsce kolejna odsłona Festiwalu, którego pomysłodawcą jest stowarzyszenie De Musica, skupiające wybitnych polskich muzykologów.

Festiwal to otwarte dla publiczności spotkania z udziałem muzykologów i przedstawicieli innych dyscyplin humanistycznych. Głównym punktem tegorocznych wykładów i dyskusji jest fuga, jedna z najbardziej kunsztownych struktur muzycznych. Podczas konferencji naukowej „Fuga w kulturze: Od Oświecenia do współczesności” referaty wygłoszą: Marcin Gmys, Violetta Kostka, Paweł Siechowicz, Agnieszka Chwiłek, Justyna Humięcka-Jakubowska, Joanna Barska oraz Aleksander Laskowski, który weźmie także udział w dyskusji wokół książki Karola Bergera Bach’s Cycle, Mozart’s Arrow: An Essay on the Origins of Musical Modernity (University of California Press, 2007). 19 listopada o 16.45 odbędzie się również spotkanie z kompozytorem Pawłem Mykietynem, zatytułowane „Fuga dziś”.

Drugi dzień festiwalu poświęcony będzie operze Mieczysława Wajnberga Pasażerka, która w połowie września miała swoją premierę w Teatrze Opery i Baletu w Jekaterynburgu (Rosja). 20 listopada w Teatrze Królewskim odbędzie się multimedialna prezentacja projektu fotograficznego „Pasażerka" Wojciecha Grzędzińskiego, a także dyskusja wokół opery Weinberga z udziałem Zofii Posmysz „Pasażerka Mieczysława Weinberga – po raz pierwszy w Rosji”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Od 19 listopada do 3 grudnia 2016 potrwa czwarta edycja AŻ Festiwalu – jednego z najważniejszych wydarzeń artystycznych Akademii Muzycznej w Łodzi. Wspólnie z czołowymi muzykami z kraju i zagranicy, m.in. Adamem Makowiczem, Andreą Tofanellim i Stefanem Plewniakiem, wystąpią młodzi artyści studiujący w łódzkiej Akademii.

Blisko 300 studentów łódzkiej Akademii zaprezentuje się na festiwalowej scenie: dwukrotnie zagra orkiestra symfoniczna, wystąpią trzy chóry, Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ, Orkiestra Barokowa i Big Band. Pierwszymi akordami 4. AŻ Festiwalu 19 listopada będą akordy otwierające Koncert fortepianowy a-moll op. 16 Edvarda Griega w wykonaniu laureata wielu prestiżowych konkursów Krzysztofa Książka. Towarzyszyć mu będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi, która po przerwie wykona V Symfonię d-moll op. 47 Dymitra Szostakowicza. Orkiestrę poprowadzi pedagog łódzkiej Akademii, jej szef-dyrygent Marcin Wolniewski. Inauguracji festiwalu towarzyszyć będzie otwarcie wystawy ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa.

Kolejne wydarzenia AŻ Festiwalu to: premiera drugiej wersji musicalu operowego Łódź Story Włodzimierza Korcza (22 listopada), koncert solistów, Chóru i Orkiestry Barokowej Akademii Muzycznej w Łodzi z muzyką Wenecji z przełomu XVI i XVII w., w którego przygotowanie zaangażowany jest ceniony skrzypek, specjalista w zakresie wykonawstwa muzyki dawnej Stefan Plewniak (25 listopada), koncert legendy polskiego jazzu Adama Makowicza z towarzyszeniem Orkiestry Smyczkowej PRIMUZ z utworami Makowicza (27 listopada), koncert włoskiego wirtuoza trąbki Andrei Tofanellego, który przyjedzie do Polski po raz pierwszy i wystąpi z Big Bandem Akademii (30 listopada) i na zakończenie festiwalu koncert symfonicznej muzyki XX i XXI wieku z utworami Andersa Hillborga, Krzysztofa Grzeszczaka, Sławomira Kaczorowskiego i patronki łódzkiej Akademii – Grażyny Bacewicz. Początek każdego wydarzenia o godz. 18.00.

Goście festiwalu poprowadzą również warsztaty adresowane do młodych muzyków. Skrzypek Stefan Plewniak poprowadzi seminarium wykonawstwa muzyki epoki baroku i klasycyzmu 22 i 24 listopada, na warsztaty pianistyczne Adama Makowicza zapraszamy 25 listopada, trębacz Andrea Tofanelli poprowadzi zajęcia warsztatowe 30 listopada w ramach Xeno International Trumpet Workshop.

Więcej informacji – na stronie: www.amuz.lodz.pl


20 listopada 2016 roku w Sali Filharmonii Narodowej odbędzie się nadzwyczajny koncert z okazji Roku Henryka Sienkiewicza i Roku Feliksa Nowowiejskiego. W programie koncertu z udziałem wybitnych solistów znajdzie się jego oratorium Quo vadis.

Quo vadis op. 30 jest uznawane za najsłynniejsze dzieło Nowowiejskiego. Prawykonanie odbyło się w 1907 roku w Usti nad Łabą. Inspiracją jego powstania była słynna powieść Henryka Sienkiewicza pod tym samym tytułem, która osiągnęła międzynarodowy sukces. Utwór Nowowiejskiego również spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności na całym świecie – w okresie międzywojennym prezentowany był ok. 200 razy w miastach Europy i obu Ameryk, w 13 językach. W Warszawie wykonany zostanie w oryginalnej niemieckiej wersji językowej w adaptacji Antonie Jüngst.

Wykonawcami koncertu będą: Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński, Rafał Siwek, Sebastian Szumski, Arkadiusz Bialic, Górecki Chamber Choir (przygotowanie: Włodzimierz Siedlik) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego.

Z udziałem tych samych artystów przygotowywane jest pierwsze w historii wydanie płytowe i audiowizualne kompozycji Nowowiejskiego, które ukaże się końcem tego roku jako ważny efekt działań rocznicowych.

Organizatorami koncertu są: Instytut Muzyki i Tańca, Filharmonia Warmińsko-Mazurska im. Feliksa Nowowiejskiego, Filharmonia Narodowa oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne

Patronat nad tym wydarzeniem objął Prezydent RP Andrzej Duda.


Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza na koncert Europejskiej Studenckiej Orkiestry Symfonicznej, który odbędzie się 20 listopada 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

Projekt Europejska Studencka Orkiestra Symfoniczna skierowany jest do młodych muzyków wybranych uczelni europejskich. Stwarza możliwość konsolidacji artystycznego środowiska akademickiego europejskich miast związanych partnerską umową z Wrocławiem. Jego założeniem jest integracja poprzez wspólne próby oraz przygotowanie zespołu do występów w ramach wydarzeń artystycznych Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Do udziału w projekcie zostali zaproszeni młodzi wybitni artyści z uczelni muzycznych Wrocławia, Drezna i Pragi, których poprowadzi maestro Marek Pijarowski. W roli solisty wystąpi skrzypek Jacek Ropski. W ich interpretacji tego wieczoru zabrzmi m. in. Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza.

Kierownikiem artystycznym projektu jest Artur Wróbel.

Wydarzenie jest realizowane w ramach Programu Muzycznego Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Szczegółowe informacje o biletach są dostępne na stronie: www.nospr.org.pl


Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Kwartet Śląski i jego goście", odbywający się w dniach 20 listopada – 3 grudnia 2016 roku, nosi tytuł Żywioły. Koncerty będą miały miejsce w salach koncertowych Akademii Muzycznej w Katowicach oraz w Sali Kameralnej NOSPR.

KSUtwory tworzące program czterech pierwszych koncertów dobrane zostały pod kątem głównego tematu, ale spełniają także kryterium czysto artystyczne. Są znakomitymi kompozycjami. Osobną, ale równie interesującą grupę stanowią dzieła twórców tzw. Pokolenia '51 czyli ś.p. Andrzeja Krzanowskiego oraz Aleksandra Lasonia i Eugeniusza Knapika, którzy obchodzą w tym roku swoje 65. urodziny. Kwartet Śląski wzrastał wraz z nimi, wiele utworów tych kompozytorów prawykonywał i wielokrotnie grał je w różnych miejscach na świecie (nawet w Meksyku).

Niektóre kompozycje pojawią się w dziejach festiwalu po raz pierwszy, np. kameralna wersja Stworzenia świata D. Milhauda, V Kwartet Lasonia (będzie to pierwsze wykonanie publiczne), IV Kwartet Ph. Glassa. Inne powracają po wielu latach, np. Kwintet gitarowy Fandango L. Boccheriniego, Kwartet fletowy W. A. Mozarta, czy IV Kwartet Lasonia Tarnogórski.

Po raz drugi na Festiwalu zabrzmią organy. Okazja jest wyjątkowa: w odnowionej auli im. Bolesława Szabelskiego zainstalowano nowy instrument. Zabrzmi na nich utwór również wyjątkowy: II część Koncertu wiolonczelowego Lasonia z organami zamiast orkiestry (wersja kompozytorska). Do czterech żywiołów klasycznych dołożony zostanie piąty: Taniec. Podpowiedział to film w reżyserii Krzysztofa Stasiaka pt. Tactum o czterech formach tańca. W ostatniej części reżyser wykorzystał muzykę V Kwartetu Lasonia w wykonaniu Kwartetu Śląskiego. Projekcja tego obrazu, w którym zespół gospodarzy uwieczniony został także na wizji, zakończy tegoroczny Festiwal.

Wśród zaproszonych gości znajdą się w tym roku zarówno świetni wykonawcy z Polski: kompozytor i pianista prof. Eugeniusz Knapik, skrzypaczka Aleksandra Kuls, pianiści Paweł Kowalski i prof. Ewa Pobłocka (wielokrotni bywalcy naszych festiwali), młoda gitarzystka Marianna Kowal, Zuzanna Elster – harfistka Orkiestry Sinfonia Varsovia, jak i z zagranicy: flecista Janos Balint z Węgier – od poprzedniego roku akademickiego wykładowca wizytujący katowicką Akademię Muzyczną, Eduardo Hubert – pianista, pedagog, dyrygent urodzony w Argentynie, ale o polskich korzeniach oraz studenci katowickiej uczelni muzycznej – pianista Łukasz Wilga, kontrabasistka Magdalena Maziarz i Kwartet smyczkowy Katoquartet.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.


20 listopada 2016 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej UMFC (ul. Okólnik 2) odbędzie się koncert „VI Muzyka klawesynowa w UMFC. Klawesyn w twórczości kompozytorów współczesnych – inspiracje, wyzwania, możliwości".

W programie koncertu znalazły się m.in. utwory polskich kompozytorów współczesnych: Zygmunt Krauze Pour El (2008), Weronika Ratusińska Nimfy (2006), Paweł Szymański Through the looking glass… III (1994). Wykonawcami koncertu będą: Urszula Kryger (mezzosopran), Iwona Glinka (flet), Paweł Gusnar (saksofon), Gośka Isphording, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Krzysztof Garstka, Alina Ratkowska, Małgorzata Sarbak.

Wydarzenie wieńczy sesję naukową poświęconą współczesnej muzyce klawesynowej. Podczas konferencji poruszane będą tematy takie jak m.in.: zastosowanie środków elektronicznych w utworach klawesynowej, rozwój współczesnej muzyki klawesynowej, twórczość klawesynowa kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina, twórczość Pawła Szymańskiego. Wykładom towarzyszyć będzie seminarium prowadzone przez prof. Gośkę Isphording z Amsterdam University of the Arts.

Wstępwolny, obowiązują bezpłatne wejściówki.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Fundacja im. Władysława Żeleńskiego zaprasza w listopadzie 2016 roku na koncerty z cyklu „Wieczory z muzyką Władysława Żeleńskiego”, promujące twórczość urodzonego w Grodkowicach narodowego kompozytora, jednego z wybitnych twórców muzycznych końca XIX i początku XX wieku.

20 listopada w Pałacu Żeleńskich w Grodkowicach o godz. 18.00 odbędzie się koncert muzyki fortepianowej w wykonaniu Marii Ludwiki Gabryś, warszawskiej pianistki specjalizującej się w grze na fortepianach zabytkowych (będzie grała na polskim instrumencie firmy „Małecki” znajdującym się w grodkowickim pałacu). W programie m.in. prawykonanie zakupionej niedawno w jednym z antykwariatów nieznanej rękopiśmiennej kompozycji fortepianowej Żeleńskiego Un songe (Sen), dedykowanej przez kompozytora jednemu ze swoich nauczycieli z młodości, Janowi Germaszowi. W programie weźmie udział również krakowska aktorka Anna Polony, która przeczyta fragmenty korespondencji rodzinnej Żeleńskich odnoszące się do kompozytora.

27 listopada w Kościele parafialnym w Łężkowicach (koło Grodkowic) o godz. 18.00 będzie miał miejsce koncert pt. „Odkrycia muzyki organowej”, na którym organista Arkadiusz Bialic, związany z Filharmonią Krakowską, wykona na organach kościelnych oraz własnej fisharmonii niedawno odnalezione kompozycje organowe Żeleńskiego – nieznane preludia organowe i fugi napisane w 1862, które zostały odszukane przez dyr. artystycznego I. Trybulca w jednej z bibliotek w Pradze czeskiej, gdzie kompozytor studiował w latach 1859-1866.

Więcej informacji – na stronie internetowej: http://www.palac-zelenskich.pl/koncerty/ 


20 listopada 2016 roku w Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie odbędzie się koncert symfoniczny z udziałem znanego polskiego kompozytora Zygmunta Krauzego w roli solisty pianisty.

Zygmunt Krauze to kompozytor od wielu dekad współtworzący obraz polskiej współczesnej muzyki, również daleko poza granicami kraju. Znany jest także jako pianista wykonujący najczęściej partie solowe w swoich utworach. Jeśli dodać do tego nazwisko jednego z najbardziej utytułowanych polskich dyrygentów Tadeusza Wojciechowskiego oraz pełną zapału Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie otrzymamy potężny ładunek muzycznej ekspresji, niecodziennych brzmień tworzących frapującą muzyczną przestrzeń. Artyści przeniosą słuchaczy w świat dawnych wierzeń i miejsc kultu nieraz już dziś zapomnianych, lecz wciąż żywych w przekazach oraz aktualnych w swej tajemniczości. Podczas wieczoru w Filharmonii Krakowskiej w niedzielę 20 listopada o godz. 18:00 wykonany zostanie II Koncert fortepianowy Zygmunta Krauzego, którego poszczególne części są muzyczną ilustracją i opowieścią o miejscach dawnych wierzeń. Zabrzmi ponadto majestatyczna Festouvertüre Dymitra Szostakowicza oraz Ognisty ptak Igora Strawińskiego.


21 listopada 2016 roku w warszawskim Domu Kultury Śródmieście (Scena na Smolnej 9) o godz. 19:00 odbędzie się recital autorski Cezarego Macieja Dąbrowskiego „Słowo jak muzyka”.

Podczas tego poetycko-muzycznego cyklu spotkań autor prezentuje swoją twórczość i opowiada o tym, jak podchodzi do zagadnień obrazu słowa, czy ilustracji muzycznych oraz kwestii wzajemnego przenikania się tych bliźniaczych form artystycznych wypowiedzi.

Materiałem recitali są jego cztery dzieła wydane dotychczas, ale też nowe utwory poetyckie i muzyczne. Przykładem tej koegzystencji słowa i muzyki jest płyta Zaplątany w Twoje włosy, zawierająca wiersze i miniatury fortepianowe Cezarego Macieja Dąbrowskiego w wykonaniu autora. 21 listopada zostanie zaprezentowany trzyczęściowy program: miniatury fortepianowe, a także swoista część liryczna i satyryczna.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: Wydarzenie na FB


mW dniach 22-23 listopada 2016 roku w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (ul. Słowackiego 7) odbędzie się kolejna konferencja z cyklu Interpretatio artis musicae. Jej temat –Interpretacje dzieła muzycznego w kontekście kultury – pozwala dotychczas rozważane aspekty tego problemu poszerzyć o jeszcze jedno nowe ujęcie.

„Sens i znaczenie dzieł sztuki zależy od miejsca i funkcji, jaką one w tym środowisku spełniają” (L. Bielawski). Te słowa polskiego muzykologa zwracają uwagę na znaczenie kulturowych kontekstów dzieła muzycznego nie tylko w procesie jego powstawania, ale również jego recepcji przez określone środowiska społeczne. Szeroki rezonans, jaki pewne dzieła wzbudzają, determinowany jest bowiem zarówno ich wewnętrznymi, stricte artystycznymi, jakościami, jak i naszym, nacechowanym znakami, symbolami, wartościami, horyzontem oczekiwań estetycznych i społecznych. „Dzieło jako fenomen egzystujący w przestrzeni swego czasu i miejsca” (M. Tomaszewski) prowokuje niekiedy interpretacje, w których ścierają się różne systemy aksjologiczne oraz kompetencje komunikacyjno-kulturowe odbiorców.

ZOBACZ: program PDF


23 listopada 2016 roku na scenie tyskiej Mediateki odbędzie się koncert Młodej Filharmonii Aukso z udziałem znakomitego solisty skrzypka Janusza Wawrowskiego.

Orkiestra Aukso, zapraszając do współpracy już po raz czwarty młodych wybitnych i utalentowanych muzyków (Młoda Filharmonia Aukso), tworzy raz w roku spektakularny i jedyny w swoim rodzaju koncert symfoniczny z potężną dawką emocji. Podczas koncertu 23 listopada na jednej scenie spotkają się dwie orkiestry, różniące się temperamentem i doświadczeniem, a jednakże zabrzmią wspólnie, tworząc wyjątkowy wyraz, który nada maestro Marek Moś.

Doceniany za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku Janusz Wawrowski wykona Koncert skrzypcowy G-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta wraz z towarzyszeniem orkiestry złożonej z najbardziej utalentowanych polskich młodych artystów – Młodej Filharmonii Aukso oraz ich starszych odpowiedników – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy Aukso. Pierwszą część koncertu dopełni kompozycja Mieczysława Karłowicza, obchodzącego w tym roku 140. rocznicę urodzin – Serenada na smyczki op. 2. Podczas drugiej części koncertu zabrzmi muzyka Józefa Haydna i uwielbiana przez wszystkich Symfonia nr 43 „Mercury”.


SSłuchalnia – muzyczne znaki czasu – międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej już po raz czwarty zagości w toruńskim CSW 25-26 listopada 2016. To jedyny w regionie festiwal, który daje możliwość zetknięcia się na żywo z polską i europejską muzyką młodych kompozytorów XXI wieku.

W tym roku motywem przewodnim Słuchalni są kolekcje utworów napisanych specjalnie dla inspirujących je wybitnych wykonawców. 4 koncerty tegorocznej edycji to przegląd czterech autorskich kolekcji kompozycji skupionych wokół takich osobowości nowej muzyki, jak klawesynistka Gośka Isphording, akordeonista Rafał Łuc, zespoły Platypus Ensemble i trio Layers.

4 koncerty spróbują rzucić światło na wzajemne inspiracje młodych wykonawców i kompozytorów, będące siłą napędową rozwoju nowej muzyki. Zabrzmią 4 prawykonania światowe utworów, które specjalnie na Słuchalnię napisali: Cezary Duchnowski (dla Gośki Isphording), Jacek Sotomski (dla Rafała Łuca), Dominik Karski (dla Ryszarda Lubienieckiego) i Piotr Bednarczyk (dla tria Layers).

Zróżnicowana i bogata elektronika i kryjący się za nią kompozytorzy towarzyszyć będą samotności solistów-instrumentalistów na koncertach Gośki Isphording i Rafała Łuca, a projekcje video przypomną, że Słuchalnia gra także dla wzroku – warto więc naocznie się o tym przekonać.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF.


25 oraz 26 listopada 2016 roku w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert symfoniczny pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka.

W programie koncertów Jerzego Maksymiuka znajdą się tym razem głównie kompozycje dwudziestowieczne. Wyjątkiem będzie otwierający oba koncerty utwór Mistrza z 2014 roku, zatytułowany Vers per archi. W roli solisty w niezwykle trudnym, ale efektownym i pełnym cierpkiego humoru III koncercie fortepianowym Siergieja Prokofiewa wystąpi młody izraelski pianista Boris Giltburg, ceniony za nagrania sonat tego kompozytora. Kompletnie odmienne są kompozycje, które wypełnią drugą część wieczoru. Evening prayers Giji Kanczelego to kompozycja skupiona w wyrazie, surowa, ascetyczna i nieomal intymna. Podobnie oszczędna w środkach jest również trzyczęściowa Symfonia psalmów Igora Strawińskiego, będąca jednym z ulubionych dzieł Maestro Maksymiuka.

Transmisję internetową koncertu 25 listopada można będzie oglądać również na stronie internetowej Filharmonii.

Link do wydarzenia na Facebooku: http://bit.ly/2anLmRU 


Tegoroczna jesienna edycja festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata” odbędzie się w Warszawie w dniach 25-26 listopada 2016 roku.

Kolejna odsłona Festiwalu łączy kilka równoległych wątków. Pierwszy dzień Festiwalu będzie poświęcony muzyce żydowskiej, granej kiedyś na polskich wsiach. Podczas spotkania organizowanego przez Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN i fundację Muzyka Odnaleziona wystąpią muzykanci starszego i młodszego pokolenia (m. in. Stanisław Głaz i Ewa Grochowska), a także zostanie pokazany film archiwalny Andrzeja Bieńkowskiego pt. Muzyka żydowska w pamięci wiejskich muzykantów.

Drugi dzień festiwalu wypełni muzyka polska i szwedzka. Będzie to finał polsko-szwedzkiego projektu muzycznego ukazującego bliskie pokrewieństwo tradycji muzycznych tych krajów. Nazwa i forma szwedzkiego tańca „polska” mają źródła w renesansowej Polsce. Po kilkuset latach odkrywamy, że muzyka ludowa Polski i Szwecji ma wspólny korzeń, z którego wyrastają zróżnicowane, ale wciąż pokrewne melodie i tańce. W sobotni wieczór będzie miał premierę film Tomasza Knittla pt. Polska – ścieżki tańca, który powstał w ramach projektu, a podczas finałowego koncertu muzycy polscy i szwedzcy zaprezentują efekt wspólnych poszukiwań (wystąpią m. in. Magnus Gustafsson, Justyna Piernik, Witek Broda, Paweł Iwaszkiewicz, Janusz Prusinowski).

W trakcie dwóch dni festiwalu nie zabraknie kapel i tancerzy z Mazowsza, stanowiących serce festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata” od jego powstania w 2010 roku. Prowadzone przez wiejskich mistrzów warsztaty muzyczne, taneczne i wokalne wypełnią całą sobotę (26 listopada). Zdobyte i utrwalone w ciągu dnia umiejętności, wszyscy chętni będą mogli wykorzystać podczas tradycyjnej już Nocy Tańca, gdy wszystkie – wiejskie i miejskie – kapele zagrają „pod nogę".

Więcej informacji - na stronie: www.festivalmazurki.pl 


25 i 26 listopada 2016 roku odbędą się koncerty oratoryjne Filharmonii Krakowskiej, podczas których zostanie wykonany Epizod na maskaradzie Mieczysława Karłowicza.

W koncertach oratoryjnych wezmą udział zespoły Filharmonii Krakowskiej pod batutą Dyrektora Artystycznego Charlesa Olivieri-Munroe, a także czescy soliści: Gabriela Beňačková – sopran, Andrea Kalivodová – alt, Jakub Pustina – tenor oraz Zdeněk Plech – bas.

Poza dziełem Karłowicza muzycy wykonają Uwerturę do Śpiewaków norymberskich Richarda Wagnera oraz Mszę głagolicką Leosa Janačka. Zafascynowany ideami panslawizmu Leoš Janaček dążył do zjednoczenia muzycznych tradycji Słowian. Urzeczywistnieniem tego pragnienia stała się napisana w 1926 roku wokalno-instrumentalna Msza głagolicka, łącząca zainteresowania czeskiego kompozytora najstarszymi językami słowiańskimi i religią jako fundamentem moralności narodu.

Ponadto z okazji 140. rocznicy urodzin Mieczysława Karłowicza Filharmonia Krakowska we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym oraz Centralną Biblioteką Górską PTTK w Krakowie przygotowała wystawę, która jest eksponowana w Sali Złotej Filharmonii.


26 listopada 2016 roku o godz. 19.15 w Bazylice św. Wincentego a Paulo w Bydgoszczy będzie miało miejsce bydgoskie prawykonanie pierwszej polskiej Mszy ku czci św. Wojciecha, skomponowanej na chór, instrumenty dęte blaszane, kotły, dzwony rurowe i 966 wiernych.

Twórcą dzieła, powstałego z okazji 1050. rocznicy Chrztu Polski, jest Łukasz Urbaniak – kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, laureat międzynarodowych konkursów, w tym I nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 organizowanego w Poznaniu.

Niezwykłość koncertu polega na tym, iż w rolę wykonawcy wcieli się 966-osobowa publiczność. Partia wiernych, zapisana w specjalnej partyturze, obejmuje m.in. szept, recytację, śpiew, używanie dzwonków, papieru, imitację szumu wiatru czy padającego deszczu. Wykonawcą dzieła może zostać każdy, kto zarejestruje się na stronie www.missa966.pl  i zjawi się 26 listopada w bydgoskiej Bazylice.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Pomysłodawcą wydarzenia jest poznański dyrygent, dyrektor Poznańskiego Chóru Kameralnego Bartosz Michałowski, który wystąpi ze swoim zespołem tego wieczoru. Organizatorem – Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Vis Artis.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzcznej POLMIC.


Zwyciężczyni 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego Veriko Tchumburidze wystąpi w poznańskiej Akademii Muzycznej 27 listopada 2016 o godz. 18:00.

Laureatkę pierwszej nagrody Konkursu Veriko Tchumburidze usłyszymy podczas najbliższego koncertu Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus, na którym wykona Koncert skrzypcowy A-dur KV 219 Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Tego wieczoru zabrzmi ponadto utwór Mikołaja Góreckiego Concerto lirico, napisany specjalnie z myślą o Orkiestrze Amadeus i dedykowany Agnieszce Duczmal, oraz – perła kameralistyki polskiej – Serenada Mieczysława Karłowicza. Tym wykonaniem Orkiestra uhonoruje 140. rocznicę urodzin kompozytora.
Podczas koncertu na publiczność czeka niespodzianka.


kStowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae" oraz Gmina Wyznaniowa Żydowska w Krakowie zapraszają na koncert pamięci ofiar Holocaustu organizowany w 75. rocznicę utworzenia Getta w Krakowie. Koncert będzie miał miejsce 27 listopada 2016 roku w Synagodze Tempel (ul. Miodowa 24) o godz. 18:00.

W wykonaniu Messages Quartet zabrzmią kwartety Szymona Laksa, Erwina Schulhoffa oraz Dymitra Szostakowicza.

Niedoceniana twórczość kompozytorów polskich XX wieku, mających pochodzenie żydowskie, jest właśnie odkrywana. Większość tych twórców otarla się o okrutne doświadczenia II Wojny Światowej i Holocaustu. Dzieła przez nich pozostawione są więc niezwykle osobiste, cechuje je wielka siła oddziaływania. Muzyka ta jest niezwykle wartościowa, a wciąż mało znana. Szymon Laks, którego 115. rocznica urodzin przypada w roku 2016, jest jednym z tych ,,kompozytorów nieodkrytych”. Kraków, ze względu na jego uwarunkowania historyczne oraz powiązania z kulturą żydowską, wydaje się najwłaściwszym miejscem do prezentacji takiej właśnie twórczości.

Messages Quartet to zespół kameralny złożony z wybitnych muzyków, związanych ze środowiskiem artystycznym Krakowa i Katowic. Koncentrując się na wykonawstwie muzyki polskiej, szczególnie właśnie tej pochodzącej z XX wieku, artystki stawiają sobie za cel popularyzację tych dzieł w Polsce i na świecie.

Wstęp na koncert jest wolny.


28 listopada 2016 roku o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im W. Lutosławskiego odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu „Partytury Fotograficzne”, zatytułowane „Muzyczne portrety”.

Istotą programu „Partytury Fotograficzne” jest poszukiwanie relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem, a konkretnie pomiędzy fotografią i muzyką współczesną; twórcze spotkanie fotografików i muzyków z kręgu muzyki współczesnej. Cykle fotografii stanowią podstawę do stworzenia utworów muzycznych (fotografie te traktowane są przez muzyków jak współczesna partytura muzyczna).

Anton Grosch, w ciągu pięciu lat trwania programu „Partytury Fotograficzne", wykonał cykl scenicznych, znakomitych fotograficznych portretów muzyków uczestniczących w tym przedsięwzięciu. I ci właśnie muzycy wystąpią przed publicznością. Przy czym część koncertu, dedykowana konkretnemu muzykowi, nie będzie przez tego muzyka ani przygotowana, ani wykonana. Grać będą pozostali artyści, tworząc swój muzyczny portret właśnie „ogrywanego” kolegi, czy koleżanki. W przedsięwzięciu wezmą udział: Jerzy Kornowicz (nadzór kompozytorski, fortepian), Szabolcs Esztényi (fortepian), Tadeusz Wielecki (kontrabas), Uliana Horbaczewska (Ukraina, śpiew), Mark Tokar (Ukraina, kontrabas), Hubert Zemler (perkusja), Mieczysław Litwiński (skrzypce, śpiew), Bart Pałyga (wiolonczela el., śpiew), Anna Karpowicz (flet), Wojciech Błażejczyk (gitara el.), Marta Grzywacz (śpiew), Ryszard Latecki (trąbka).

Wstęp wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB