Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

„Super Sam Plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów odbywający się od września do końca 2016 roku, podczas którego swoją twórczość prezentują uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. 1 grudnia 2016 roku na jednej scenie wystąpią Steve Buchanan oraz Qba Janicki.

Artyści są zaproszeni do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Podczas koncertu prezentowane będą dwa akty solowe. Wieczór wieńczyć będzie wspólny występ w duecie.

Steve Buchanan wyróżnia się tym, że jego nazwisko znane jest w dwóch dziedzinach sztuki, a mianowicie muzyki oraz tańca. Można powiedzieć, iż jest artystą trans- lub multi- dyscyplinarnym już od lat 70-ych ubiegłego wieku. Od tego czasu również jest twórcą muzyki, która potocznie nazywana jest „noise and improv music”. Poza graniem na saksofonie altowym oraz gitarze, Buchanan wymyślił i stworzył 2nd Line Tranz Danz Floor czyli instrument z cyfrowym interfejsem, na którym tworzy muzykę tańcząc. Z instrumentem swojego autorstwa wystąpił na całym świecie dla wielu, zarówno młodych, jak i starszych publiczności.

Qba Janicki jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji Łukasza Żyty. Aktualnie funkcjonuje w zespołach Wojtek Mazolewski Quintet, Mazzoll/Janicki/Janicki, Bambuko, Hania Piosik/Qba Janicki, Kondensator Przepływu. Jest także producentem, tworzącym muzykę do spektakli oraz słuchowisk w teatrach Starym, Powszechnym i Polskim. Współprowadzi wraz ze swoim ojcem klub Mózg w Bydgoszczy i w Warszawie, a będąc założycielem Mózg Foundation oraz członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Mózg współorganizuje dziesiątki wydarzeń artystycznych każdego roku oraz flagowe projekty Mózg Festival i Letnie Pranie Mózgu.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: http://mozg.pl


KW dniach 2-3 grudnia 2016 roku w Teatrze Nowym w Warszawie odbędzie się II edycja Festiwalu Kwadrofonik.

II edycja Festiwalu Kwadrofonik skupia się wokół twórców i dzieł, dla których punkt wyjścia stanowi film. Główny nacisk kładziony jest jednak ciągle na jakość muzyczną prezentowanych utworów i aktywnym zaangażowaniu do projektu wybitnych nowatorskich muzyków z kraju i zagranicy.

Program festiwalu opiera się w dużej mierze na różnorodności prezentowanych wydarzeń muzycznych i obejmuje utwory stworzone z myślą o odkrytych przez kompozytorów na nowo, artystycznych filmach przemysłowych z ubiegłego stulecia, sięgając do kompozycji inspirowanych obrazami takich reżyserów kina światowego jak Alfred Hitchcock, Stanley Kubrick czy Quentin Tarantino.

Głównym wydarzeniem Festiwalu będzie premiera projektu muzycznego skupionego wokół filmu Symfonia przemysłowa nr. 1 (Industrial Symphony No. 1). Ten eksperymentalny obraz z 1990 roku „zabrzmi" z towarzyszeniem nowej, muzycznej interpretacji zespołu Kwadrofonik, wraz z niespodzianką od reżysera filmu, Davida Lyncha, którego 70 rocznica urodzin przypada w 2016 roku.

Podczas Festiwalu odbędzie się polska premiera projektu „Measures n' Frames", powstałego w wyniku współpracy współczesnych kompozytorów i artystów multimedialnych, którzy do oryginalnych utworów napisanych dla kwartetu smyczkowego stworzyli własne animacje. Pomysłodawcami projektu są Marek Żebrowski (USC) i David Lynch.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF

 


2 grudnia 2016 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN o godz. 19:00 zostaną zaprezentowane odnalezione i zrekonstruowane dzieła muzyki polskiej z czasów II wojny światowej oraz okresu międzywojennego w wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Jerzego Maksymiuka.

Kilka dni po koncercie w ramach Tansman Festival, Sinfonia Varsovia ponownie odda hołd urodzonym w Łodzi kompozytorom. Orkiestra pod batutą Maestro Jerzego Maksymiuka wykona V Symfonię Aleksandra Tansmana oraz Sinfoniettę na orkiestrę smyczkową Pawła Kleckiego. Razem z solistą, Łukaszem Długoszem, wykonają również Concertino na flet i orkiestrę Pawła Kleckiego. Prawykonanie światowe oraz prapremiera polska utworów Kleckiego odbędą się w Łodzi zaledwie kilka dni przed koncertem w Muzeum POLIN. Rękopisy tych utworów, niszczonych przez reżim nazistowski w latach 30. XX wieku, po wojnie zostały odnalezione i zrekonstruowane przez Tansman Festival we współpracy z muzykologami z całego świata.

Aleksander Tansman i Paweł Klecki swoją przyjaźń i drogę muzyczną rozpoczęli w Łodzi i w Warszawie, a następnie z powodu wojny wyemigrowali: Tansman do Hollywood, w czym pomógł mu sam Charlie Chaplin, a Klecki do Szwajcarii. Paweł Klecki, znany na świecie jako Paul Kletzki, był kompozytorem i dyrygentem, jednak to ta druga rola przyniosła mu światowy rozgłos. Jego dzieła, częściowo zniszczone przez nazistów, zostały przypadkowo odnalezione po wojnie, a w ostatnich latach poddawane są rekonstrukcji. Słuchacze koncertu w Muzeum POLIN, jako jedni z pierwszych, będą mieli okazję do wysłuchania tych zaginionych dzieł I połowy XX wieku.

Szczegółowy program – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


2 grudnia 2016 roku odbędzie się premiera edycji winylowej albumu MAKSYMIUK | Sinfonia Varsovia, wydanego przez Warner Music Poland.

W dobie szerokiego dostępu do muzyki cyfrowej, wszechobecnych narzędzi elektronicznych, powrót do „czarnej płyty” stanowi pewien rodzaj misterium, w którym możemy uczestniczyć i z którym wiąże się cała kultura obcowania z muzyką.

Prezentowana płyta winylowa zawiera wybrane utwory z dwupłytowego albumu CD wydanego z okazji Jubileuszu Jerzego Maksymiuka. To kwintesencja stylu i repertuaru charyzmatycznego Maestro i jego ukochanej orkiestry, której międzynarodową renomę współtworzył. To historia silnego, czasem burzliwego związku trwającego od ponad 40 lat do dziś. W albumie znalazły się dzieła Debussy’ego, Prokofiewa i Strawińskiego.

Tak o płycie pisze Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia: „Propozycja wydania tego albumu wydała nam się najpiękniejszym możliwym prezentem dla naszego Przyjaciela – Jerzego Maksymiuka, który w 2016 roku obchodzi swoje 80 urodziny. W ten sposób orkiestra chciała podziękować mu za kilkadziesiąt lat muzycznej współpracy”.

Więcej


2 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (Oddział w Warszawie) odbędzie się spotkanie promocyjne, podczas którego zostanie zaprezentowana nowa płyta CD Roman Palester. Muzyka kameralna i fortepianowa, a także portal internetowy (opracowany we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich i Polskim Centrum Informacji Muzycznej) poświęcony postaci Romana Palestra.

Roman Palester należał do najwybitniejszych kompozytorów swego pokolenia, po decyzji o emigracji w czasach stalinowskich i po podjęciu współpracy z Radiem Wolna Europa wprowadzono w PRL zapis cenzury na jego kompozycje. Mimo cofnięcia po latach tych zakazów, wybitna twórczość Palestra nigdy szerzej nie zaistniała w świadomości polskich melomanów. Rok 2017, w którym przypadnie 110. rocznica urodzin kompozytora będzie okazją do choćby częściowego zapełnienia tej dotkliwej luki.

Nowa płyta jest pierwszą monograficzną, nowo nagraną płytą CD z muzyką Romana Palestra na polskim i światowym rynku. Pomysłodawcą jej programu był wybitny pianista Jakub Tchorzewski, znany ze śmiałych poszukiwań nowego, nieodkrytego repertuaru XX w., a w nagraniu udział wzięła także para prześwietnych skrzypków tworzących Duo Viennese: Paweł Zalejski (również prymariusz sławnego Apollon Musagete Quartett) oraz Monika Hager Zalejski. Na płycie zarejestrowano Preludia i Etiudy na fortepian, Duety na dwoje skrzypiec, Sonatę na dwoje skrzypiec i fortepian, a także Taniec polski – brawurową transkrypcję fragmentu muzyki baletu Pieśń o Ziemi.

Płyta została wydana przez Warner Music Poland–Polskie Nagrania przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy oraz Fundacji Uniwersytetu Warszawskiego. Partnerami projektu była Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Polskie Radio – Program 2, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Podczas spotkania Jakub Tchorzewski wykona utwory fortepianowe autorstwa Romana Palestra.


2 grudnia 2016 roku w ramach jubileuszowej edycji „Tansman Festival” odbędzie się prapremiera światowa opery Aleksandra Tansmana Złote Runo.

Operę Złote Runo (La Toison d'Or) uznawano za zaginioną. Odnaleziona, poddana została rekonstrukcji przez „Tansman Festival" i prapremierę światową, zrealizowaną we współpracy z Teatrem Wielkim, będzie miała w Łodzi. Jest to niezwykle efektowna opera buffo w trzech aktach, której fabuła nawiązuje do starożytnego mitu o wyprawie Greków po skórę cudownego baranka. Pełna niezwykłych i zaskakujących zwrotów opowieść powstała dzięki współpracy Tansmana z przyjacielem Salvadorem de Madariagą, hiszpańskim dysydentem i uczonym z Oxfordu, jednym z najwcześniejszych architektów Unii Europejskiej.

Opera zostanie wykonana przez orkiestrę, chór, zespół baletowy i solistów Teatru Wielkiego w Łodzi pod kierownictwem Łukasza Borowicza, który jest laureatem Nagrody Tansman za wybitną indywidualność muzyczną i bezkompromisowość w twórczości.

Reżyserką spektaklu jest ostatnia uczennica legendarnej Ady Sari – Maria Sartova. Tansman dedykował śpiewaczce swe Huit Stèles de Victor Segalen na głos i orkiestrę. Sartova przez lata związana była ze scenami Francji, Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Izraela i Stanów Zjednoczonych. 

Prapremierze towarzyszyć będzie wystawa linorytów „Król Ubu", czyli Poczet Kompozytorów Polskich" autorstwa Joanny Tumiłowicz.


IX edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej odbędzie się w dniach 2-10 grudnia 2016 roku.

Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej to jeden z nielicznych projektów w Polsce, w ramach którego prezentowane są najnowsze nurty rozwoju muzyki akordeonowej. Obok awangardowych prawykonań muzyki współczesnej prezentowana jest również klasyka literatury akordeonowej, zarówno solowej jak i kameralnej. Dotychczasowe edycje gościły wiele znakomitości muzycznych, wśród nich: NeoQuartet – zespół specjalizujący się wykonawstwie muzyki współczesnej, Hevelius Brass – kwintet dęty blaszany, Orkiestra Kameralna Progress, skrzypaczka Anna Wandtke, wiolonczelista Tadeusz Samerek, kompozytorka Grażyna Krzanowska – wdowa po wybitnym twórcy literatury akordeonowej Andrzeju Krzanowskim.

Prawykonania podczas koncertów Gdańskiej Sztuki mieli: Michael Beil, Marek Czerniewicz, Krzesimir Dębski, Anna Maria Huszcza, Paweł Kwapiński, Gabriel Mălăncioiu, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak, Cezary Paciorek, Gerhard Steäbler, Paweł Sławiński czy Maciej Zimka. Niektóre z utworów ukazały się drukiem w Wydawnictwie Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

Koncerty odbywają się w grudniu każdego roku w pięknych salach miast nadbałtyckich, m.in. w Ratuszu Staromiejskim, Kościele św. Jana w Gdańsku, w Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim.

Na program IX edycji złożą się trzy koncerty. Organizatorzy przewidzieli prawykonania kompozycji Krzysztofa Olczaka, Edwarda Sielickiego oraz Adama Diesnera. Wśród wykonawców: Maciej Kacprzak, 69 Duo, Cappella Gedanensis, Rafał Kłoczko, Paweł Zagańczyk, Krzesimir Dębski, Grzegorz Lewandowski oraz kwartet Zagan Acoustic.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej


2 grudnia 2016 roku o godz. 18.00 w Nowym Świecie Muzyki (Warszawa, ul. Nowy Świat 63), odbędzie się koncert premierowy najnowszej płyty Szymona Nehringa, zatytułowanej Fryderyk Chopin Piano Concertos.

W końcu września 2016 roku odbyło się w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach niezwykłe nagranie: Szymon Nehring z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfoniettą Cracovią nagrał oba koncerty Fryderyka Chopina. Wszystkie parametry akustyczne i techniczne dobrano tak, by to nagranie najwybitniejszego polskiego uczestnika ostatniego konkursu chopinowskiego zyskało walor nagrania audiofilskiego, m.in. przejrzysta akustyka sali znakomicie nadająca się do pokazania walorów brzmieniowych instrumentów, wśród których najważniejszy to specjalnie na tę okazję przygotowany i dostarczony fortepian Steinway. Najwyższy poziom artystyczny gwarantuje osoba głównego dyrygenta i artystycznego patrona projektu - Krzysztofa Pendereckiego.

Na płycie znajdują się Koncert fortepianowy e-moll op. 11 oraz Koncert fortepianowy f-moll op. 21, nagrane przez jednego z najbardziej utalentowanych i obiecujących pianistów młodego pokolenia w Polsce. W nagraniu płyty wzięła udział Orkiestra Sinfonietta Cracovia pod batutą Krzysztofa Pendereckiego i Jurka Dybała.

Koncert premierowy 2 grudnia poprowadzi Kinga Wojciechowska - redaktor naczelna magazynu PRESTO.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


11 grudnia 2016 roku przypada 140. rocznica urodzin Mieczysława Karłowicza. Z tej okazji Polskie Wydawnictwo Muzyczne inicjuje oraz włącza się do działań mających na celu propagowanie twórczości i osoby kompozytora.

W tym roku PWM kończy wieloletnie, zapoczątkowane w latach 80. przedsięwzięcie wydawnicze obejmujące publikację dzieł kompozytora. Wydanie ma charakter źródłowo-krytyczny i obejmuje 12 tomów (opusy 1 – 14). Komitet redakcyjny tworzyli wybitni znawcy twórczości Mieczysława Karłowicza, muzykolodzy, teoretycy muzyki i kompozytorzy: Henryk Paweł Anders, Elżbieta Dziębowska, Wojciech Kilar, Bohdan Pociej, Łukasz Borowicz, Jerzy Salwarowski, Andrzej Spóz. Redaktorem edycji jest Leszek Polony.

Z myślą o melomanach Wydawnictwo zainicjowało akcję „Cała Polska gra Karłowicza!”. Owocem tego projektu będzie kilkanaście koncertów z muzyką Karłowicza, które odbędą się w grudniu na terenie całego kraju. Inauguracja akcji odbędzie się 2 grudnia w – jakżeby inaczej – Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Koncert objęty został honorowym patronatem prof. Piotra Glińskiego, I Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Koncert będzie rejestrowany przez TVP Kultura oraz transmitowany na antenie Polskiego Radia 2.

Tego samego dnia (2 grudnia) organizowane są także koncerty w filharmoniach w Opolu, Koszalinie i Lublinie. Ostatnia z wymienionych instytucji szykuje istną ucztę dla swoich melomanów: podczas dwóch wieczorów koncertowych (2 i 3 grudnia) wykonane zostaną wszystkie poematy symfoniczne oraz koncert skrzypcowy Karłowicza. 4 grudnia odbędzie się koncert w Lusławicach (w wykonaniu Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej), 9 grudnia w filharmoniach w Poznaniu, Opolu, Zielonej Górze i Łodzi, 11 grudnia w Katowicach (Filharmonia Śląska) oraz w Warszawie (Sinfonia Iuventus). Maraton karłowiczowski zamyka Filharmonia Krakowska podwójnym koncertem 16 i 17 grudnia.

Harmonogram koncertów oraz wybrany repertuar dostępny jest pod tym linkiem: http://pwm.com.pl


W dniach 3–8 grudnia 2016 roku rozpocznie się 69. sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej. Organizatorzy zaplanowali kilka koncertów wypełnionych najnowszą twórczością, m.in. łódzkich kompozytorów, wykłady oraz dyskusje.

Inauguracja artystyczna tej sesji „Musica Moderna” odbędzie się podczas zakończenia AŻ Festiwalu (3 grudnia). Repertuar koncertu wpisuje się w projekt całorocznych działań akademickiej orkiestry i chóru, a złożą się na niego m.in. twórczość kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną oraz Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz – patronki łódzkiej Uczelni. „Dźwiękowe oblicza” – stały punkt programu sesji, w tej edycji poświęcony będzie głównie muzyce kameralnej łódzkich twórców (5 grudnia).

Gościem sesji będzie prof. dr hab. Marek Chołoniewski. Kompozytor, autor instalacji audiowizualnych i projektów przestrzennych wygłosi wykład, a następnie zaprezentuje swoją muzykę podczas koncertu „Cymatic Brain” (6 grudnia).

W ramach współpracy z Filharmonią Łódzką odbędzie się kameralny koncert, podczas którego zostaną wykonane kompozycje Tadeusza WieleckiegoObraz wielokrotny i Artura ZagajewskiegoStaloocy (7 grudnia). W koncercie wezmą udział muzycy z cenionego zespołu „Kwartludium”, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej. Na zakończenie sesji studenci wydziałów wykonawczych podczas koncertów „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” prezentować będą premierowo utwory tytułowych „młodych” – studentów klas kompozycji (8 grudnia).

Wydarzeniom artystycznym 69. sesji „Musica Moderna” towarzyszyć będzie spotkanie z dyrektorem Instytutu Muzyki i Tańca Andrzejem Kosowskim oraz prezentacja ministerialnego programu, którego celem jest popularyzacja nowych dzieł muzycznych.

Więcej informacji – na stronie: http://www.amuz.lodz.pl

Więcej


Jedenasty festiwal – jedenaście miast, siedemnaście koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej. Duża dawka muzyki polskiej oraz, jubileuszowo, arcydzieła Mozarta. 4 grudnia 2016 roku odbędzie się finał najważniejszego festiwalu muzycznego na Śląsku – Międzynarodowego Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego.

Finał tegorocznego Festiwalu, zainaugurowanego 19 listopada w Chorzowie, będzie miał miejsce 4 grudnia. W ciągu dwóch tygodni podczas 17 koncertów w 11 miastach wystąpi plejada znakomitych artystów z kraju i ze świata, wśród których znaleźli się Gabrieli Players, Le Parlement de Musique, Paul McCreesh, Martin Gester, Janusz Wawrowski, Eugénie Warnier, Cracow Singers, Piotr Pławner, Paul Esswood, Marcin Wyrostek, Renata Pokupić, a także stali bywalcy, a zarazem ulubieńcy festiwalowej publiczności – Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia, Aukso, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia czy Camerata Silesia.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości (Paul Esswood, Le Parlement Musique czy Martin Gester) prezentuje muzykę polską na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, która od lat – niezmiennie – stanowi trzon festiwalowego programu. Nie zabraknie przy tym jednak arcydzieł literatury światowej na czele z kompozycjami W.A. Mozarta – w 260. rocznicę urodzin i 225. rocznicę śmierci.

W przededniu 225. rocznicy śmierci W. A. Mozarta – 4 grudnia w Operze Śląskiej w Bytomiu 11. Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego dobiegnie końca. Maestro Paul McCreesh i uwielbiana przez publiczność Sinfonietta Cracovia wykonają słynną Symfonię Jowiszową Mozarta oraz Symfonię Żałobną Haydna, a gwiazdą wieczoru będzie genialna chorwacka sopranistka Renata Pokupić. W jej wykonaniu bodajże najwspanialsza osiemnastowieczna aria koncertowa – Scene di Berenice Haydna.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 

ZOBACZ: program PDF

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


4 grudnia 2016 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert „Generacje XX”.

Jest to impreza cykliczna organizowana już po raz dwudziesty: pierwsza edycja odbyła się w 2003 roku. Generacje prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej oraz postawy twórcze różnych pokoleń.

Tegoroczne, jubileuszowe „Generacje” zapowiadają się niezwykle atrakcyjnie. Dochowują wierności ideom przyświecającym „ojcom-założycielom”. Program wyróżnia duża różnorodność pokoleń – różnice wiekowe sięgają prawie pięćdziesięciu lat! Jest najwybitniejszy kompozytor polski i jest rozpoczynający wielką karierę trzydziestolatek. Jest pozostająca trochę w cieniu ważna kompozytorka i prawie czterdziestolatek o ustabilizowanej pozycji, prezentujący dzisiejszego wieczoru prawykonanie utworu powstałego ze wsparciem programu „Zamówienia kompozytorskie”. Trzeba zwrócić uwagę na to dobre współdziałanie Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Polskiego Radia i Ministerstwa.

Dwudzieste „Generacje”, choć podtrzymują założycielskie idee, mają też inną propozycję: piękny utwór słowackiej kompozytorki Jany Kmiťovej, dokładnie w tym roku czterdziuestolatki. To efekt długiej już współpracy i przyjaźni Związku Kompozytorów Polskich, a dokładniej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC z Oľgą Smetanovą, wieloletnim dyrektorem Słowackiego Centrum Informacji Muzycznej, obecnie sekretarza Generalnego ISCM. To zresztą nie do końca jest nowość, bo odbyły się już „Generacje” polsko-holenderskie i polsko-niemieckie. Tegoroczne „Generacje” można nazwać „polsko-słowackimi”.

Podczas koncertu w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Wojciecha Michniewskiego odbędą się premiery dzieł Wojciecha Błażejczyka (Kolonia karna na orkiestrę symfoniczną, aktora, dwa głosy żeńskie do tekstu Franza Kafki) oraz Michała Moca (Fjör-ður na orkiestrę).

Koncert zorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia, Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, Związek Kompozytorów Polskich, Waves Bratislava o. z., Związek Artystów Wykonawców STOART ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Wydarzenia artystyczne” oraz programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”.

Wstęp wolny.

ZOBACZ: program PDF


4 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w Krakowie odbędzie się ostatnia w tym roku odsłona cyklu „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”. Bohaterami salonowego spotkania z publicznością będą: kompozytor Andrzej Kwieciński, sopranistka Barbara Kinga Majewska oraz Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Andrzej Kwieciński studiował nie tylko kompozycję, ale także śpiew barokowy i muzykologię. Ostatecznie obrał jednak drogę kompozytora, rozpoczynając ją pod okiem Sławomira Czarneckiego i Jana Oleszkowicza, następnie pobierając nauki w Królewskim Konserwatorium w Hadze u tak wybitnych twórców jak Richard Ayers, Diderik Hakmy-Wagenaar, Martijn Padding, Yannis Kyriakides czy Louis Andriessen. Kwieciński jest finalistą i laureatem prestiżowych konkursów, zamówienia na kompozycje otrzymywał od takich prestiżowych instytucji i zespołów, jak: Nonstrom Ensemble czy Fundacja Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”.

4 grudnia będzie miało miejsce światowe prawykonanie jego kompozycji Luci nella notte II oraz polskie prawykonanie utworu per non pensare Obok tych premier zabrzmią także a 6 [+1] i Contragambilles Kwiecińskiego oraz Ciacconę Claudio Meruli (arr. Francesco Filidei). Wykona je sopranistka Barbara Kinga Majewska oraz Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Słowo wstępne oraz spotkanie z twórcami poprowadzi muzykolog Marcin Majchrowski.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


pW dniach 6 i 7 grudnia 2016 roku o godz. 18.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury (Elektoralna 12, Warszawa) będzie miała miejsce 26. edycja koncertów „Portrety kompozytorów”, organizowanych przez Związek Kompozytorów Polskich.

Głównym bohaterem koncertu 6 grudnia będzie kompozytor, dyrygent i instrumentalista Jakub Sarwas, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. Jest zdobywcą licznych nagród w międzynarodowych konkursach kompozytorskich. Został również uhonorowany Nagrodą Prezydenta Miasta Gliwic w dziedzinie kultury i sztuki za osiągnięcia artystyczne. Jego utwory były prezentowane na festiwalach w kraju i zagranicą w wykonaniu m. in. Orkiestry Muzyki Nowej, Ensemble Neue Musik Aachen i Orkiestry Radiowej WDR. Kompozytor organizuje oraz produkuje koncerty z muzyką współczesną wykorzystując elektronikę i multimedia, również z własnym do tego celu powołanym Sarwas Project. Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie kompozycji Du-Et-Tronic na klarnet, fortepian, keyboard i elektronikę (2009-16) oraz nowej wersji utworu QueenTet na skrzypce, wiolonczelę, flet, perkusję, keyboard i elektronikę (2007/08).

Drugi dzień zostanie poświęcony dziełom kompozytorki i pianistki Aldony Nawrockiej, absolwentki Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Brała udział jako kompozytor w interdyscyplinarnych projektach twórczych w Polsce i Szwajcarii. Od lat współpracuje z choreografami, tworząc muzykę do spektakli tanecznych. Zajmuje się także działalnością naukową, jest doktorem sztuki muzycznej, pracuje na stanowisku adiunkta w UMFC. Koncert, podczas którego zabrzmią wybrane utwory Aldony Nawrockiej, będzie miał formę spektaklu z udziałem muzyków, tancerzy i aktora – spektaklu, w którym przestrzeń akustyczna jest refleksją nad człowieczeństwem w obliczu transcendencji.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program PDF


Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego zaprasza 6 grudnia 2016 roku na uroczystość przekazania do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW cennych obiektów z kolekcji Robina Boyle’a –menadżera Witolda Lutosławskiego.

Do Archiwum Kompozytorów Polskich BUW zostaną przekazane: Liber amicorum (The Chester Book of Greetings), w której znalazły się wpisy Witolda Lutosławskiego, Sir Petera Maxwella-Daviesa, Sir Johna Tavenera i innych wybitnych kompozytorów; partytura Totentanz Thomasa Adèsa dedykowana pamięci Danuty i Witolda Lutosławskich, sygnowana przez kompozytora; materiały związane z prawykonaniem tego utworu podczas Festiwalu BBC Proms w 2013 roku. Cenne obiekty pochodzą z kolekcji Robina Boyle’a – wieloletniego menadżera Witolda Lutosławskiego, z wydawnictwa Chester Music w Londynie.

W programie: wystąpienie Darczyńcy, prezentacja ofiarowywanych materiałów oraz projekcja filmu dokumentalnego o Witoldzie Lutosławskim.

Uroczystość odbędzie się 6 grudnia b. r. o godz. 17.30 w sali 254 (II p.) w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, ul. Dobra 56/66.


SfogatoFestiwal Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się w Krakowie w dniach 29 września – 7 grudnia 2016.

Nazwa Festiwalu – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował fragment sfogato, dookreślony przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne o identycznej nazwie, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego festiwalu. Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Miasta Krakowa Prof. Jacek Majchrowski oraz Metropolita Krakowski JE Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Zainauguruje więc Festiwal Chopin Soirée (29 września 2016, godz. 18) w Auli Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Wystąpią: O. Tomasz Jarosz – baryton, Marta Polańska – fortepian, Marek Polański – skrzypce, Sergei Sultanov – fortepian, Jaga Wrońska - śpiew, Marek Jaworski – fortepian. Koncert poprzedzi Warsztat muzyczny – współorganizowany przez martatelier.pl - prowadzony przez wybitnych pedagogów z Rosji oraz Polski z udziałem uczniów szkół muzycznych (godz. 16). W programie festiwalu znajdą się także m. in.: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencja pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media z udziałem wybitnych naukowców, której przewodniczyć będzie Prof. Helena Wrona-Polańska.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com , www.sfogato.org , www.martatelier.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej


u7 grudnia 2016 roku odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Środa na Okólniku”, podczas którego w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi III Kwartet smyczkowy Kartki z nienapisanego dziennika Krzysztofa Pendereckiego.

Utwór ten jest jedną z najbardziej osobistych wypowiedzi wybitnego dyrygenta i kompozytora. Sam autor określił utwór jako „podróż sentymentalną” obejmującą różne etapy życia Artysty, w tym wspomnienie lat dziecięcych i młodzieńczych w domu rodzinnym.

Wykonawcami utworu będzie Kwartet Camerata w składzie: Włodzimierz Promiński, Andrzej Kordykiewicz – skrzypce, Piotr Reichert – altówka, Roman Hoffmann – wiolonczela. Obok III Kwartetu Krzysztofa Pendereckiego w programie znajdą się dwa utwory Arnolda Schönberga: Kwartet smyczkowy D-dur oraz II Kwartet fis-moll op. 10 na zespół instrumentów smyczkowych i sopran. W roli solistki wystąpi Olga Pasiecznik.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Od 7 do 11 grudnia 2016 roku potrwa II Międzynarodowy Festiwal Muzyki im. Józefa Świdra. Program Festiwalu obejmuje koncerty, sesje naukowe, warsztaty artystyczne oraz konkurs chóralny.

Festiwal powstał z inicjatywy Reprezentacyjnego Chóru Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia”. To jeden z najstarszych zespołów regionu, obecnie funkcjonujący przy Instytucie Muzyki tejże uczelni. Patron festiwalu był długoletnim, zasłużonym dyrektorem Instytutu Muzyki, wspierającym działalność chóru. Celem festiwalu jest promocja i upowszechnianie twórczości kompozytorskiej Józefa Świdra oraz kompozytorów związanych ze Śląskiem Cieszyńskim.

Koncerty festiwalowe zaplanowano w kilku miejscowościach Śląska Cieszyńskiego. Festiwal zainauguruje recital fortepianowy łotewskiej artystki Gleby Belyaev w Sali Kameralnej Uniwersytetu Śląskiego, a tego samego dnia w Sali Koncertowej PSM I i II st. w Cieszynie na Zamku odbędzie się koncert pt. „Józef Świder – muzyka na instrumenty dęte”, na którym zabrzmią utwory kompozytora wydane niedawno przez PWM. Utwory te nagrane zostały także na płycie.

Koncert finałowy uświetni natomiast polskie prawykonanie ostatniego utworu Józefa Świdra Singet dem Herrn ein Neues Lied na kwartet solistów, chór dziecięcy, chór mieszany i orkiestrę (11 grudnia, Sala Koncertowa Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).

W ramach festiwalu odbędą się również wydarzenia o charakterze naukowym i dydaktycznym – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kreacje wykonawcze współczesnego rynku kultury” (07.12.2016), Warsztaty międzynarodowe i seminarium dla dyrygentów (08-09.12.2016) oraz Międzynarodowy Konkurs Chóralny im. prof. Józefa Świdra (09-10.12.2016).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


8 grudnia 2016 roku w Studiu Koncertowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się eksperymentalny i nowatorski koncert kameralny AutoPianoForte, podczas którego centralną rolę odegra fortepian autonomiczny.

Sterowanie fortepianem przez komputer daje ogromne możliwości kompozytorom. Mając do dyspozycji klasycznie zbudowany instrument, nie muszą oni liczyć się z ograniczeniami ludzkiej fizyczności. Najbardziej skomplikowane przebiegi krzyżujące się w szalonych tempach, złożone wielodźwiękowe akordy, wymyślne faktury rozłożone na całej klawiaturze – wszystko, co można zaprogramować na komputerze, respektując jedynie ograniczenia mechanizmu fortepianowego, jest tu wykonalne. Fortepian grający bez pianisty to sytuacja wprowadzająca „klasycznego” słuchacza w konsternację, ale także interesująca z filozoficznego punktu widzenia. Ten wielopłaszczyznowy potencjał zostanie wszechstronnie wykorzystany dzięki sześciu zamówieniom kompozytorskim.

W ramach projektu powstaną kompozycje solowe oraz kameralne z udziałem fortepianu autonomicznego [model Yamaha Disklavier DC2X ENST] oraz sopranu, klarnetów, gongów, mis dźwiękowych, kontrabasu i kwartetu smyczkowego. Premierowe utwory skomponują: Ryszard Osada, Anna Ignatowicz-Glińska, Jarosław Siwiński, Michal Górczyński, Alicja Gronau, Jerzy Kornowicz i Krzesimir Debski. Wystąpią: Joanna Freszel (sopran), Michal Górczyński (klarnet kontrabasowy), Trillingen Duo [Iwona Jędruch - gongi/misy dźwiękowe i Małgorzata Kołcz - kontrabas], Opium String Quartet.

Koncert poprzedzą dwa spotkania przedstawiające możliwości techniczne instrumentu oraz sposoby komponowania na tego rodzaju fortepian: o godz. 10:00 AutoPianoForte Open 1 z młodzieżą licealną, kiedy będzie mogła m.in. przysłuchać się jednej z prób, oraz o godz. 18:00 AutoPianoForte Open 2 bezpośrednio przed koncertem.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


8 grudnia 2016 roku w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie o godzinie 19.30 odbędzie się koncert pt. #WajnbergBackToWarsaw.

#WajnbergBackToWarsaw to muzyka Mieczysława Wajnberga w nowoczesnej odsłonie, proponowanej przez młodych solistów – flecistkę Antoninę Styczeń i pianistę Andrzeja Karałowa - oraz Polską Filharmonię Kameralną Sopot pod batutą Wojciecha Rajskiego.

Mieczysław Wajnberg (1919 – 1996) był osobą nietuzinkową nie z powodu swojej przynależności narodowościowej lub obywatelstwa. Był wybitnym twórcą, który kształcił się w Warszawie i Mińsku na Białorusi. Opuściwszy kraj podczas drugiej wojny światowej, osiadł w stolicy Rosji radzieckiej i stał się, obok N. Miaskowskiego i D. Szostakowicza, jednym z największych rosyjskich symfonistów.

Muzyka Wajnberga jest znana i wykonywana na całym świecie. Jego dzieła grali i nagrywali najlepsi radzieccy muzycy, rozbrzmiewała w reprezentacyjnych salach koncertowych. Od 1994 roku angielska „Olympia" wydała serię płyt z jego muzyką (17 CD). W listopadzie 2009 – z okazji 90. rocznicy urodzin kompozytora – zorganizowano w Manchesterze wielodniowy festiwal poświęcony jego twórczości. Koncertowa premiera jego opery Pasażerka odbyła się w 2006 w Moskwie, premiera sceniczna – w 2010 roku w Bregencji, następnie w Warszawie (Teatr Wielki), Houston (Houston Opera, 2015), Chicago (Lyric Opera, 2015). Niemiecka prapremiera opery Weinberga Idiota odbyła się w 2013 w Mannheim.

Podczas warszawskiego koncertu #WajnbergBackToWarsaw w wykonaniu młodych polskich artystów odbędzie się premiera jego dzieł kameralnych, nagranych na płycie Mieczysław Wajnberg – works for flute (Tacet Musikproduktion). Projekt zorganizowany został z inicjatywy Stowarzyszenia “Pro Bono Musicae”.


9 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 140. rocznicy urodzin Mieczysława Karłowicza.

Pełnia wyrazistych uczuć, niekiedy lirycznych, niekiedy dramatycznych, szeroko nakreślone, słowiańskie w swych cechach tematy i swobodna, dynamiczna forma – to główne wyróżniki twórczości Mieczysława Karłowicza (1876-1909). Jego utwory, wzbogacające spuściznę neoromantyzmu, nie od początku były doceniane; pełen tryumf i uznanie za „cenną tęczowego blasku perłę muzyczną” przyniosło mu dopiero warszawskie wykonanie poematu symfonicznego Odwieczne pieśni w 1909, zaledwie trzy tygodnie przed śmiercią. Utwory, które zdążył skomponować, zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki nie tylko polskiej.

W 140. rocznicę urodzin Karłowicza zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej jedno z jego najlepszych dzieł: wirtuozowski Koncert skrzypcowy A-dur op. 8. Partię solową wykona Łukasz Błaszczyk, znany solista, kameralista oraz pedagog, związany z łódzką Akademią Muzyczną (także szef orkiestry smyczkowej PRIMUZ). Jest laureatem wielu konkursów, m.in. XI Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego (IV nagroda i nagrody pozaregulaminowe). Symfoniczny prolog do dramatu „Biała gołąbka” J. Nowińskiego, op. 6 Mieczysława Karłowicza, wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Massimiliano Caldiego.

Podczas koncertu zabrzmi również Symfonia G-dur Hob I:88 Josepha Haydna i I Symfonia „Klasyczna” op. 25 Sergieja Prokofiewa.

Spotkanie przedkoncertowe poprowadzi Piotr Matwiejczuk (g. 18.15, Sala Kameralna).


9 i 10 grudnia 2016 roku w Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty symfoniczne, podczas których po 17 latach od prawykonania zabrzmi Koncert na rożek angielski i orkiestrę Stanisława Skrowaczewskiego.

Utwór wykonany zostanie przez Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej pod batutą maestro Antoniego Wita, dyrygenta honorowego tej orkiestry. W charakterze solisty wystąpi Mariusz Pędziałek, któremu koncertująca partia rożka angielskiego powierzona została także podczas historycznego momentu prawykonania dzieła pod batutą kompozytora – w roku 1999.

W drugiej części obu wieczorów zabrzmi VII Symfonia E-dur Antona Brucknera, największej muzycznej miłości maestro Skrowaczewskiego, który za interpretacje symfonii wielkiego mistyka otrzymał Złoty Medal Towarzystwa Mahlerowsko-Brucknerowkiego. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykona siódme z kolei dzieło w dziewięcioczęściowej symfonicznej epopei. O Brucknerze pisano bowiem, że „przez całe życie komponuje jedną symfonię, gdyż wszystkie opierał na planie jednego dramaturgicznego scenariusza, zaczynając od formowania tematu z pierwotnej mgły” (M. Janicka-Słysz). VII Symfonia, skomponowana w latach 1881-1883, zadedykowana została Ludwikowi II Bawarskiemu, choć symbolicznie wszystkie swoje dzieła kompozytor kierował ku Bogu.

Gościem specjalnym koncertu w piątek 9.12. będzie wybitny polski poeta, prozaik i eseista, Adam Zagajewski. W jego interpretacji można będzie usłyszeć m.in. wiersz zatytułowany Anton Bruckner. Spotkanie z poetą będzie pierwszym spośród zaplanowanych na ten sezon artystyczny spotkań z wybitnymi poetami i aktorami scen polskich. Kolejne – z Ewą Lipską – odbędzie się 17 lutego 2017, zaś z Markiem Kondratem – 7 kwietnia 2017.


9 grudnia 2016 roku o godz. 12.00 w siedzibie Warner Music Poland przy ul. Osmańskiej 11 w Warszawie odbędzie się konferencja prasowa oraz odsłuch albumu Emerge Tomasza Jakuba Opałki.

Album Emerge, wydany w 2016 roku przez Warner Music Poland, to pierwsza monograficzna płyta Tomasza Jakuba Opałki, uważanego za jednego z najbardziej charakterystycznych kompozytorów swojej generacji. Artysta jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, tworzy zarówno muzykę koncertową, jak i filmową i teatralną, i słynie przede wszystkim ze swoich dzieł orkiestrowych. „Opałka jest mistrzem koloru, tradycyjnej orkiestry nigdy nie używa w sposób konwencjonalny“ – pisze Małgorzata Gąsiorowska.

Album zawiera cztery kompozycje przeznaczone na duże składy instrumentalne: Collisions of the Matter, Emerge, D.N.A. oraz Quadra w wykonaniu znakomitych artystów: Polskiej Orkiestry "Sinfonia Iuventus" pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego, Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Łukasza Borowicza oraz artystów Filharmonii Narodowej „Orkiestry Kameralnej Festiwalu Łańcuch” pod kierownictwem Wojciecha Michniewskiego.


W dniach 10–20 grudnia odbędzie się X jubileuszowa edycja przedsięwzięcia „Skup Dźwięków Nowych i Używanych – Republika Dźwięku”, obejmującego warsztaty improwizacji oraz koncert z udziałem grupy „Kawalerowie Błotni” i aktywnych uczestników warsztatów.

Projekt „Skup Dźwięków Nowych i Używanych - Republika Dźwięku – Archipelag Andriessen”, organizowany przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, ma na celu przygotowanie przez uczestników warsztatów wspólnie z nauczycielami, utworu opartego na formie „De Staat” Luisa Andriessena oraz wspólnego koncertu. Podczas pięciu otwartych spotkań warsztatowych uczestnicy zdobędą umiejętności twórczego współdziałania w grupie, wspólnej pracy nad przygotowaniem utworu, doświadczenie występu scenicznego oraz zapoznają się z różnymi aspektami muzyki współczesnej i warsztatem twórczym nauczycieli. W warsztatach mogą wziąć udział osoby pragnące rozszerzyć swoje doświadczenia o elementy improwizacji zespołowej.

Przygotowywany utwór stanowić będzie rodzaj wariacji „na temat” formy „De Staat” Luisa Andressena. Wszystkie proporcje oryginału, jak i ogólny charakter faktury poszczególnych odcinków zostaną zachowane. Inna będzie dźwiękowość – w wyniku innego instrumentarium i innego języka muzycznego. Jak zwykle każdy uczestnik warsztatów wniesie swoje instrumenty lub dźwięki. Partytura powstanie z nałożenia na oryginalną partyturę „De Staat” partytury graficznej przygotowanej przez Jerzego Kornowicza. Powstanie rodzaj „dynamicznej partytury”, która będzie w trakcie koncertu wyświetlana na monitorach. W ten sposób publiczność zostanie „wciągnięta” w narrację utworu.

Warsztaty i koncert mają otwarty charakter i są bezpłatne.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


m4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii M. Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji 10 grudnia można będzie obejrzeć premierowe wykonanie w MET opery fińskiej kompozytorki Kaiji Saariaho L'Amour de loin (Miłowanie z daleka).

Sezon 2016/17 to bardzo ważny jubileusz. Tym razem zespół MET – założony w 1883 roku – będzie świętował 50- lecie swojej działalności w Lincoln Center. Pierwsze przedstawienie w nowym gmachu operowym MET dała w roku 1996. 11. sezon transmisji to 10 przedstawień na żywo ze sceny nowojorskiej The Metropolitan Opera, która tym razem zagra w swojej siedzibie łącznie 225 spektakli. Jak zwykle część przedstawień będzie transmitowana w Polsce i już po raz czwarty w Kinie Praha. Widzowie transmisji obejrzą 5 nowych inscenizacji (w tym jedno dzieło napisane w 2000 roku), 3 opery, których dotąd nie pokazywano w ramach cyklu, a także 2 wcześniej prezentowane, ale w nowej obsadzie.

Opera Saariaho L’Amour de loin została po raz pierwszy pokazana na festiwalu w Salzburgu w 2000 roku, teraz pojawi się na operowej scenie Nowego Jorku. Premierę przygotowuje znakomity reżyser kanadyjski Robert Lepage, który chętnie posługuje się najnowszą techniką, w tym wizualizacjami 3D. Ważnym elementem inscenizacji mają być wstęgi światełek LED rozciągnięte nie tylko nad sceną, ale także nad kanałem orkiestry. Eric Owens wcieli się w postać rycerza poszukującego miłości, a Susanna Phillips w jego ukochaną, znajdująca się po drugiej stronie morza. Partię Pielgrzyma wykona Tamara Mumford. Orkiestrą pokieruje Susanna Mälkki.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl

Więcej


10 grudnia 2016 roku na Bielańskiej Scenie Kameralnej (Żeromskiego 29, Warszawa) o godz. 12.00 będzie miała miejsce prapremiera dzieła Klaudii Pasternak Pieśni do słów własnych.

Klaudia Pasternak to współczesna kompozytorka młodego pokolenia. Nowo powstały utwór Pieśni do słów własnych na sopran, mezzosopran, baryton i orkiestrę smyczkową, skomponowany na zamówienie Mazowieckiego Teatru Muzycznego w Warszawie, to kompozycja wyjątkowa, odbiegająca od głównego nurtu twórczości kompozytorki, jakim jest muzyka nowa.

W warstwie muzycznej Pieśni odnaleźć można fascynację twórcami muzyki romantycznej i postromantycznej, powrotu do melodyjnych tematów, soczystej harmonii i emocjonalnego brzmienia smyczków. Kompozytorka stosuje ulubione tonacje koła kwintowego, jak es-moll czy Fis-dur. Każda z siedmiu pieśni ma swój niepowtarzalny wyraz, tematykę i styl, których wspólnym mianownikiem jest postać kompozytorki.

Cykl do słów Klaudii Pasternak zabrzmi w wykonaniu Magdaleny Krysztoforskiej-Beucher (sopran), Magdaleny Wachowskiej (mezzosopran), Jakuba Gąski (tenor), Marcina Bronikowskiiego (baryton), Orkiestry smyczkowej Mazowieckiego Teatru Muzycznego pod dyrekcją kompozytorki.

Prapremiera utworu odbędzie się w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


sWyjątkowo zapowiada się koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, który odbędzie się 11 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w miejscu szczególnym – w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. W programie usłyszymy wybitne dzieła największych polskich twórców minionego stulecia: Grażyny Bacewicz, Andrzeja Panufnika i Mieczysława Karłowicza.

Orkiestrę poprowadzi Przemysław Fiugajski, a solistką w Koncercie skrzypcowym Panufnika będzie wybitna polska skrzypaczka Patrycja Piekutowska, koncertująca na całym świecie solistka, a także jurorka konkursów wiolinistycznych.

Koncert otworzy bezsprzeczne arcydzieło i swoiste opus magnum najsłynniejszej polskiej kompozytorki Grażyny Bacewicz, czyli Koncert na orkiestrę smyczkową. Napisany w 1948 roku utwór utrzymany jest w nurcie neoklasycznym.

Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika powstał w 1971 roku na zamówienie genialnego skrzypka Yehudi Menuhina. Słynny artysta wykonał tę kompozycję jako pierwszy, 18 lipca 1972 roku w Guildhall w Londynie podczas City of London Music Festival. Soliście towarzyszyła Menuhin Festival Orchestra pod batutą Panufnika.

W 140. rocznicę urodzin Mieczysława Karłowicza, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus postanowiła zaprezentować jego Serenadę na orkiestrę smyczkową op. 2. To jedna z pierwszych poważniejszych i jakże udanych prób kompozytorskich zmarłego tragicznie w Tatrach twórcy. Serenada ukończona z początkiem 1897 roku została wykonana po raz pierwszy 15 kwietnia tego samego roku w Berlinie przez Orkiestrę Filharmonii Berlińskiej pod dyrekcją Henryka Urbana. Utwór składa się z czterech części: Marsza, Romansu, Walca i Finału.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl 


11 grudnia 2016 roku w warszawskim Nowym Teatrze o godz. 20.30 odbędzie się premiera opery Andrzeja Kwiecińskiego Personaggi: Euridice.

„Punktem wyjścia do napisania tego dzieła był mit o Orfeuszu i Eurydyce – nie to jednak, co jest w nim powiedziane, lecz to, o czym milczy. Pomysł zrodził się przede wszystkim z mojej miłości do muzyki wczesnego baroku. Mitem orfickim zafascynowany zaś byłem od dawna, a przede wszystkim brakiem istnienia w nim głównej bohaterki. Bo przecież w barokowych utworach Eurydyka niemalże nie istnieje. Należy do wymiaru stworzonego z mirażu, iluzji, nawet jej śmierć jest dziełem przypadku. W moim utworze stara się wyrwać z tego nieistnienia", – tłumaczy kompozytor Andrzej Kwieciński.

Libretto Personaggi: Euridice (w języku włoskim) oparte jest na Georgikach Wirgiliusza oraz Metamorfozach Owidiusza. W pracy nad tematem „Personaggi: Euridice” do Kwiecińskiego dołączyła ceniona francuska pisarka i reżyserka teatralna Nathalie Gendrot. „Wspólnie doszliśmy do wniosku, że skoro Eurydyka nie istnieje, to tę jej bezosobowość najlepiej oddawać będzie chór. Bo przecież chór, choć tak naprawdę złożony z wielu jest właśnie taką bezosobową masą. Nie ma on jednak nic wspólnego z antycznym chórem komentującym, biorącym czynny udział w akcji. Tutaj jest jedynie personifikacją tego niebytu”, – podkreśla Kwieciński.

Pierwszymi wykonawcami dzieła będą Chór Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Szymona Bywalca.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 11 – 17 grudnia 2016 roku odbędą się „5. Dni Muzyki: Mieczysław Karłowicz”, organizowane przez Akademię Muzyczną w Krakowie w 140. rocznicę urodzin kompozytora.

Dni Muzyki to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę.

W tym roku 5. edycja Dni Muzyki poświęcona została wybitnemu polskiemu twórcy okresu Młodej Polski Mieczysławowi Karłowiczowi. W ramach projektu naukowo-artystycznego oprócz koncertów symfonicznych, kameralnych oraz recitali odbywa się międzynarodowa sesja naukowa. W tym roku, dzięki uprzejmości i wsparciu Pani Rektor dr hab. Małgorzaty Janickiej-Słysz oraz dr Agnieszki Draus, sesja ta będzie wyjątkowo bogata, a jej rozpiętość tematyczna pozwoli na przybliżenie sylwetki Mieczysława Karłowicza w sposób kontekstowy i możliwie najpełniejszy. Wydarzeniom, odbywającym się w ramach projektu, towarzyszą też dwie wystawy fotografii. Pierwsza prezentować będzie oryginalne zdjęcia zrobione przez Mieczysława Karłowicza w Tatrach na początku XX wieku, druga to wystawa zdjęć Tatr autorstwa Krzysztofa Wojnarowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.dnimuzyki.art.pl


12 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w Aula Nova Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu będzie miał miejsce koncert w wykonaniu Poznańskiego Tria Fortepianowego, zatytułowany „Ogród... pamięci Andrzeja Koszewskiego”.

W koncercie poświęconym pamięci zmarłego przed dwoma laty Kompozytora, pojawią się dzieła kameralne Mistrza – Jego Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian – a także Jego wychowanków i kontynuatorów, wybitnych kompozytorów wywodzących się z klasy kompozycji Andrzeja Koszewskiego: Krzesimira Dębskiego, Janusza Stalmierskiego oraz Lidii Zielińskiej.

Utwory zabrzmią w wykonaniu Poznańskiego Tria Fortepianowego, które powstało na gruncie wieloletniej muzycznej współpracy trzech poznańskich instrumentalistek młodego pokolenia: Anny Ziółkowskiej – skrzypce, Moniki Baranowskiej – wiolonczela, Laury Kluwak-Sobolewskiej – fortepian.

Artystki prowadzą rozległą działalność koncertową, są również laureatkami wielu konkursów muzycznych – zarówno na niwie muzyki kameralnej, jak i solistycznej. Jako kameralistki wystąpiły na wielu polskich, a także zagranicznych estradach koncertowych, były wielokrotnie zapraszane do udziału w prestiżowych festiwalach i wydarzeniach artystycznych, a także do prawykonań dzieł twórców muzyki współczesnej. W 2011 roku ukazała się debiutancka płyta Poznańskiego Trio Fortepianowego, która została zrealizowana w Studio S1 Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie i wydana przez wytwórnię Acte Prealable. Stanowi ona pierwszą część antologii polskiego tria fortepianowego XX-go wieku i zawiera dzieła Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Koszewskiego i Andrzeja Panufnika. W dorobku płytowym artystek znalazło się także Trio fortepianowe Fryderyka Chopina nagrane w 2010 roku z okazji obchodów Roku Chopinowskiego. W roku 2014 zespół zrealizował nagranie monograficznego krążka z muzyką kameralną Krzysztofa Meyera dla firmy fonograficznej Naxos, który wydany został w styczniu 2016.


W dniach 12-16 grudnia 2016 roku w łódzkiej Akademii Muzycznej odbędzie się Międzynarodowa Sesja Naukowo-Artystyczna „Akordeonowa sztuka wykonawcza na przełomie XX i XXI wieku”.

Pięć dni sesji wypełnią koncerty, wykłady, lekcje mistrzowskie i nagrania z udziałem pedagogów i studentów uczelni muzycznych z Łodzi, Bratysławy, Lublany i Turku. Na zaproszenie organizatorów do Łodzi przyjadą uznani mistrzowie akordeonu: prof. Rajmund Kákoni, dr Milan Osadský (Słowacja), prof. Mikko Luoma (Finlandia) oraz prof. Borut Zagoranski (Słowenia). Wraz z pedagogami łódzkiej Akademii Muzycznej, prof. Bogdanem Dowlaszem, prof. Zbigniewem Ignaczewskim i dr Leszkiem Kołodziejskim, będą prowadzić lekcje mistrzowskie i wykłady.

Na otwarcie zaplanowano mistrzowski koncert pedagogów (12 grudnia), który odbędzie się w ramach cyklu „Wieczory muzyczne” w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej. Zabrzmią utwory na akordeon solo takich kompozytorów, jak m. in. Mikołaj Majkusiak, Andrzej Krzanowski i Bronisław Kazimierz Przybylski. W sesji wezmą udział również studenci z zagranicy (Bratysława, Lublana, Helsinki i Turku) i będą doskonalić swój artystyczny warsztat razem ze studentami z Łodzi w ramach lekcji mistrzowskich, które zaplanowane zostały od wtorku do piątku.

Podczas koncertu finałowego (16 grudnia) studenci akordeoniści wystąpią solo i w kameralnych składach, prezentując kompozycje przygotowane podczas zajęć sesyjnych. Efektem wspólnej pracy będzie również płyta CD wydana przez Akademię po sesji.

Sesja odbywa się w ramach międzyuczelnianej wymiany studentów i pedagogów Programu Erasmus+. Na wszystkie wydarzenia wstęp jest wolny.

ZOBACZ: program PDF.


Narodowy Instytut Fryderyka Chopina zaprasza na jubileusz 95. urodzin profesora Mieczysława Tomaszewskiego, który odbędzie się 12 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w Kinotece (Plac Defilad 1, Warszawa).

Z okazji 95. urodzin prof. Tomaszewskiego Instytut stworzył jego filmowy portret – 30-minutowy dokument pt. Imperatyw. Premiera tego wyjątkowego obrazu będzie miała miejsce podczas spotkania, na którym również zostanie zaprezentowane najnowsze dzieło Profesora, długo oczekiwana książka Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne.

Tom Chopin 2. Uchwycić nieuchwytne dopowiada treści i wątki kanonicznej już monografii Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans. W przeciwieństwie do niej nie stanowi jednolitej całości, lecz powstawał – jako owoc nieustającej fascynacji autora fenomenem i paradoksem twórczości autora nokturnów i ballad – na przestrzeni minionego półwiecza.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Obowiązuje rezerwacja miejsc pod adresem: redakcja@nifc.pl 

Link do zwiastuna filmu: https://youtu.be/2spXZEN814o 


14 grudnia 2016 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się wyjątkowy recital wiolonczelowy.

Na estradzie Filharmonii wystąpi ceniony na całym świecie wirtuoz wiolonczeli o japońskich i niemieckich korzeniach – Danjulo Ishizaka. Laureat wielu międzynarodowych konkursów wiolonczelowych, w tym w Cassado, im. Lutosławskiego w Warszawie i ARD w Monachium; którego kariera rozwinęła się szczególnie po koncercie w wiedeńskiej Musikverein z Symfonikami Wiedeńskimi pod batutą Krzysztofa Pendereckiego w 2003 roku, już po raz drugi zagra w naszej instytucji. Tym razem Danjulo Ishizaka zgodził się wykonać recital, a kilka dni później (16 i 17 grudnia) zagrać z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Dzięki tej różnorodności form, znakomity muzyk zaprezentuje przed krakowską publicznością niezwykle rozległy repertuar.

W programie recitalu znalazły się bowiem utwory różnych stylów i epok: Adagio i Allegro op. 70 Roberta Schumanna, sonaty wiolonczelowe Poulenca, Beethovena i Francka, Divertimento Krzysztofa Pendereckiego oraz wielce oczekiwana II Suita na wiolonczelę solo d-moll Johanna Sebastiana Bacha.

Przy fortepianie towarzyszyć będzie 21-letnia pianistka z Chin – Shizhe Shen, zwyciężczyni kilku konkursów, chwalona za wyszukaną technikę, sceniczną osobowość oraz dużą wrażliwość muzyczną.


„Super Sam Plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów, odbywający się od września do końca 2016 roku. W koncercie 15 grudnia wezmą udział Kazuhisa Uchihashi i Jerzy Rogiewicz.

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „Super Sam Plus 1” premiery swoich kompozycji prezentują uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Kazuhisa Uchihashi jest kompozytorem i producentem muzycznym, gra na gitarze elektrycznej i daksofonie. Dużo eksperymentował z wieloma różnymi urządzeniami i przyrządami dźwiękowymi, aby poszerzyć możliwości ekspresji gitary elektrycznej. Skomponował muzykę do wielu filmów, sztuk teatralnych i choreografii tanecznych. Od ponad 27 lat współpracuje z japońską grupą teatralną ISHINHA. Od ponad 23 lat jest liderem improwizowanego zespołu Altered States. W latach 1996 - 2007 organizował festiwal nowej muzyki „Beyond Innocence”.

Jerzy Rogiewicz - perkusista, pianista i kompozytor – jest absolwentem Krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie studiował kompozycję pod okiem Zbigniewa Bujarskiego, Krzysztofa Pendereckiego i Magdaleny Długosz (muzyka komputerowa). Jest członkiem niezależnej warszawskiej wytwórni Lado ABC. Występował i nagrywał z wieloma zespołami i artystami, m. in. z Levity, Marcin Masecki’s Sextet, Toshinori Kondo, Tomaszem Dudą i Kazuhisa Uchihashi.

Wieczór zwieńczy wspólny występ artystów w duecie.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://mozg.pl


Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na Koncert Świąteczny na Grochowskiej pt. Świątecznie w klasycznym wydaniu, podczas którego publiczność wysłucha wykonań bożonarodzeniowych i adwentowych utworów. Koncert odbędzie się 16 grudnia 2016 roku o godz. 18:00 (ul. Grochowska 272, Warszawa).

Już po raz 7. Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza mieszkańców Warszawy oraz miłośników wspólnego kolędowania na Koncert Świąteczny. Zabrzmią nie tylko polskie kolędy, ale również klasyczne utwory świąteczne oraz adwentowe. Tym razem z orkiestrą Sinfonia Varsovia wystąpią: harfistka Zuzanna Elster i oboiści Arkadiusz Krupa i Adam Szlęzak. Dodatkowo w towarzystwie orkiestry oraz a cappella zaśpiewa Chór Kameralny Varsoviae Regii Cantores, który wykona m. in. Alleluja, chwalmy Pana Romualda Twardowskiego. Następnie orkiestra z solistami zagrają Concerto grosso Bożonarodzeniowe Corellego, Danse sacrée et danse profane na harfę i smyczki Debussy’ego oraz Koncert na 2 oboje C-dur autorstwa Albinoniego. Na koniec chór wraz z orkiestrą wspólnie wykonają znane wszystkim tradycyjne polskie kolędy Lulajże Jezuniu, Przybieżeli do Betlejem oraz Do szopy, hej pasterze zapraszając jednocześnie do wspólnego kolędowania.

Po koncercie organizatorzy zapraszają na wigilijny poczęstunek, który odbędzie się pod gołym niebem w magicznej świątecznej oprawie.

Wstęp na koncert jest wolny. Liczba miejsc ograniczona.

Więcej informacji - na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


16 grudnia 2016 roku w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Bielsko-Białej o godz. 18.00 będzie miało miejsce prawykonanie utworu Nemesis autorstwa Piotra Matusika.

Koncert Szkolnej Orkiestry Symfonicznej ZPSM im. S. Moniuszki pod dyrekcją Andrzeja Kucybały będzie w całości poświęcony muzyce polskiej. Podczas wydarzenia zabrzmią Góralska ballada Zenona Kowalowskiego, Kolby Adama Porębskiego, poemat symfoniczny Śmierć Ellenai Feliksa Nowowiejskiego w opracowaniu Andrzeja Bukowskiego. Na szczególna uwagę zasługuje prawykonanie kompozycji Nemesis na skrzypce i fortepian z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej autorstwa Piotra Matusika, która została zamówiona w 2016 roku przez Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Partie solowe wykonają skrzypek Bartosz Dworak oraz sam kompozytor.

Piotr Matusik jest pianistą i kompozytorem, absolwentem wydziału jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. dr hab. Wojciecha Niedzieli, z którym od października 2015 roku koncertuje w duecie fortepianowym. Odnajduje się w roli sidemana w akustyczno-jazzowym kwartecie skrzypka Bartosza Dworaka, podobnie jak w roli lidera zespołu – Piotr Matusik Quartet, wykonując kompozycje Chicka Corei. Poza jazzem zajmuje się również muzyką alternatywną i elektroniczną.

Wstęp na koncert jest wolny.


Spektakularny koncert finałowy 16 grudnia o godz. 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach zwieńczy tegoroczne Międzynarodowe Kursy Dyrygenckie Sinfonietty Cracovii.

Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, będąca gospodarzem przedsięwzięcia, wystąpi w sali koncertowej Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją najwybitniejszych uczestników prestiżowych warsztatów prowadzonych przez prof. Jormę Panulę –fińskiego mistrza batuty, cieszącego się na świecie opinią jednego z najznakomitszych pedagogów w zakresie dyrygentury orkiestrowej.

W trakcie pięciodniowych kursów młodzi dyrygenci z całego świata rywalizować będą o szansę zaprezentowania się polskiej publiczności w ramach finałowego koncertu. Do uczestnictwa w warsztatach zakwalifikowani zostali jedynie najwybitniejsi spośród aplikujących dyrygentów i dyrygentek.

Program wydarzenia stanowić będzie doskonałą próbę umiejętności kursantów – w repertuarze koncertu znajdą się ponadczasowe kompozycje najwybitniejszych klasyków: Mozarta, Beethovena, Haydna i Schuberta oraz niezwykle wymagająca Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego. Solistą wieczoru będzie Mateusz Zubik – utalentowany młody pianista został laureatem I nagrody w konkursie „Gram z orkiestrą”, która zagwarantowała mu występ w Lusławicach z Sinfoniettą Cracovią.

Wstęp wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja biletów: http://rezerwacja.penderecki-center.pl/wydarzenie/62 


16 i 17 grudnia 2016 roku w Filharmonii Krakowskiej odbęda się Koncerty Symfoniczne poświęcone 75. rocznicy śmierci Ignacego Jana Paderewskiego oraz 140. rocznica urodzin Mieczysława Karłowicza.

Podczas koncertu 16 grudnia dojdzie do światowego prawykonania Ukiyo-e No. 3 – koncertu na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Marcela Chyrzyńskiego. Kompozycja ta wchodzi w skład cyklu utworów inspirowanych japońskimi drzeworytami ukiyo-e, czyli „obrazami przemijającego świata”. W prawykonaniu udział wezmą wirtuoz wiolonczeli Danjulo Ishizaka oraz Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod kierunkiem Rafała Janiaka.

Program wspomnianego koncertu symfonicznego 16 grudnia o godz. 19.30 oraz jego powtórki 17 grudnia o godz. 18.00 otworzy uwertura do opery Paria Stanisława Moniuszki. W związku z obchodzoną w 2016 roku 75. rocznicą śmierci Ignacego Jana Paderewskiego oraz 140. rocznicą urodzin Mieczysława Karłowicza w repertuarze znajdą się także kompozycje tych twórców. W wykonaniu włoskiego pianisty Maurizio Bagliniego usłyszymy pełen narodowych akcentów zaangażowanego w działalność polityczną Paderewskiego – jego Koncert fortepianowy a-moll op. 17. Koncerty zamknie natomiast nasycony melancholią poemat symfoniczny Karłowicza Powracające fale. Zmarłemu przedwcześnie znakomitemu kompozytorowi poświęcona jest ponadto wystawa w Sali Złotej, w ramach której obejrzeć można zdjęcia archiwalne ze zbiorów Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz fotografie wykonane przez Karłowicza podczas jego wypraw górskich w Tatry, prezentowane dzięki uprzejmości Centralnego Ośrodka Turystyki Górskiej PTTK.


17 grudnia 2016 roku podczas koncertu w NOSPR odbędzie się premiera utworu dedykowanego prof. Eugeniuszowi Knapikowi z okazji 65 urodzin w wykonaniu Kwartetu Śląskiego.

Autorką utworu jest Joanna Szymala (ur. 1989), która ukończyła studia kompozytorskie w klasie prof. Eugeniusza Knapika w roku 2013 (doktoranckie w roku 2016). O swej twórczości pisze tak: „Muzykę pojmuję przede wszystkim jako sztukę abstrakcyjną, stąd większość moich kompozycji to utwory zaliczające się do tzw. muzyki absolutnej. Kompozycje te są z reguły odzwierciedleniem moich upodobań estetycznych, które ciągle ewoluują. Niezmienny natomiast jest fakt, iż szczególnym dla mnie czynnikiem kształtującym wyraz utworu muzycznego jest barwa. Postrzegam ją jako wypadkową przede wszystkim takich elementów jak harmonika, instrumentacja oraz faktura, które są ze sobą ściśle powiązane. Dużą uwagę przywiązuję także do wyrazistej narracji oraz przejrzystej koncepcji formalnej, tak aby każdy utwór stanowił spójną całość.”

Ponadto podczas koncertu zabrzmi Kwartet smyczkowy samego Eugeniusza Knapika, napisany na zamówienie Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich, który został przez Andrzeja Chłopeckiego nazwany „arcydziełem polskiej kameralistyki”. W finale koncertu zostanie wykonany Koncert D-dur op. 21 na skrzypce, fortepian i kwartet smyczkowy autorstwa Ernesta Chaussona (1855-1899), ucznia Césara Francka. W roli solistów wystąpią Linus Roth (skrzypce) oraz José Gallardo (fortepian).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


18 grudnia 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Kameralnej NOSPR odbędzie się prawykonanie utworu napisanego dla Orkiestry Muzyki Nowej przez Adama Bałdycha z udziałem syryjskiej wokalistki Dimy Orso i Adama Bałdycha jako solisty.

Ostatnie w tym roku spotkanie z Orkiestrą Muzyki Nowej wpisuje się w swym repertuarze w przedświąteczny czas oczekiwania na Narodzenie Dzieciątka Jezus. Zróżnicowany program koncertu sięga w tak odmienne stylistycznie obszary jak muzyka Johanna Sebastiana Bacha (opracowanie chorału Vom Himmel hoch, da komm’ich Her), czy prawykonanie kompozycji znakomitego jazzowego skrzypka Adama Bałdycha.

Adam Bałdych jest laureatem praktycznie wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce. W recenzji zamieszczonej we Frankfurter Allgemeine Zeitung, niemiecki krytyk Ulrich Olshausen pisał: „Bez wątpienia Adam jest najbardziej rozwiniętym technicznie skrzypkiem żyjącym w naszych czasach. Możemy spodziewać się po nim wszystkiego”. Prawykonana tego wieczoru Antiphona. 5 psalmów syryjskich na głos, skrzypce i orkiestrę kameralną łączy w sobie elementy jazzu i wpływy orientalne, muzykę improwizowaną z klasycznym zespołem kameralnym.

Zamykające koncert Midday Prayers gruzińskiego kompozytora Giji Kanczelego należą do większego cyklu zatytułowanego Życie bez Bożego Narodzenia. W swej narracji poważne, a w barwie ciemne, przywołują smutną refleksję, że były i nadal są kraje, w których z powodów wojen, totalitaryzmów i ustrojów politycznych – jawne przeżywanie radości z nadejścia Bożego Dzieciątka jest niemożliwe.

Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl


18 grudnia 2016 roku o godz. 17.00 w Poznaniu (aula UAM) odbędzie się Koncert z okazji Roku Feliksa Nowowiejskiego „Mistrzowi – Poznań” .

Na koncercie zaprezentowane zostaną utwory F. Nowowiejskiego inspirowane wątkami literackimi (w tym narodowymi i patriotycznymi), ukazujące niezwykłą różnorodność składu wykonawczego: od pieśni solowej poprzez zespół kameralny, niewielką orkiestrę aż do zespołu chóralnego.

Proponowany program jest też bardzo zróżnicowany stylistycznie, obejmuje takie dzieła kompozytora, jak Śmierć Ellenai op. 32, Don Juan Tenorio, Róże dla Safo op. 51 nr 1, kantata Testament Bolesława Chrobrego op. 48. Utwory zabrzmią w wykonaniu Chóru Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego pod dyrekcją Przemysława Pałki, zespołu kameralnego pod kierunkiem Piotra Kostrzewskiego, CoOperate Orchestra pod batutą Adama Domurata. W roli solistów wystąpią: Katarzyna Hołysz – sopran, Paweł Łuczak – tenor, Aleksander Machalica – recytacja, Jakub Koterba – fortepian, Elżbieta Karolak – fortepian.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: program Koncertu.


Grupa Kawalerowie Błotni", Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej oraz Polskie Radio Program 2 zapraszają 20 grudnia 2016 roku na Koncert Finałowy X Jubileuszowego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych – Republika Dźwięku – „Archipelag Andriessen”.

Podczas koncertu przez Kawalerów Błotnych oraz uczestników „Skupu Dźwięków Nowych i Używanych” zostanie wykonany utwór, przygotowany podczas tych warsztatów. Kompozycja stanowi rodzaj wariacji „na temat” formy De Staat Luisa Andressena. Wszystkie proporcje oryginału, jak i ogólny charakter faktury poszczególnych odcinków zostaną zachowane. Inna będzie dźwiękowość – w wyniku innego instrumentarium i innego języka muzycznego. Jak zwykle każdy uczestnik warsztatów wniesie swoje instrumenty lub dźwięki. Partytura powstanie z nałożenia na oryginalną partyturę „De Staat” partytury graficznej przygotowanej przez Jerzego Kornowicza. Powstanie rodzaj dynamicznej partytury, która będzie w trakcie koncertu wyświetlana na monitorach skierowanych w stronę wyłonionych w czasie warsztatów muzyków. Kursor będzie pokazywał dokładne miejsce w graficznej partyturze, w którym akcja utworu ma miejsce. Ten sam obraz wyświetlany będzie na dużym ekranie skierowanym w stronę publiczności. W ten sposób publiczność zostanie „wciągnięta” w narrację utworu. Zarówno wykonawcy jak i odbiorcy będą pozostawać "w tym samym miejscu” toku muzycznego. Powstanie swoista wariacja na temat formy utworu Andriessena.

Wstęp na koncert jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


30 grudnia 2016 roku o godz. 19.30 w NOSPR odbędzie się Koncert Kolędowy w wykonaniu Chóru Polskiego Radia.

Podczas koncertu zostaną wykonane kolędy na 8-głosowy chór a cappella w opracowaniu Marka Jasińskiego. Na szczególną uwagę zasługuje prawykonanie nowego utworu Szymona Godziemby-Trytka Hodie scietis, quia veniet Dominus, który powstał w ramach programu w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor - rezydent". Udział Chóru Polskiego Radia odbywa się w ramach projektu „Chór Polskiego Radia – dedykacje muzyczne", dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Świąteczny koncert odbędzie się pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego, kierownika artystycznego i głównego dyrygenta Chóru Polskiego Radia. W roli solistki wystąpi Joanna Słowińska (biały głos).

Więcej informacji – na stronie: www.nospr.org.pl


31 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert „Sylwester 2016”.

Ostatni w roku koncert Narodowego Forum Muzyki będzie pełen wyśmienitej muzyki w doskonałym wykonaniu. Rozpocznie wydarzenie niezwykła Uwertura koncertowa E-dur Karola Szymanowskiego – pierwszy utwór kompozytora przeznaczony na orkiestrę symfoniczną. W przepięknych melodiach Uwertury słychać młodzieńczą fascynację Szymanowskiego twórczością Richarda Straussa. Następnie zabrzmi Koncert fortepianowy Edvarda Griega. To dziś niewątpliwie jedno z najpopularniejszych dzieł twórcy, w którym doskonale połączył swoje dwie główne inspiracje – folklor skandynawski ( w III części usłyszymy tańce norweskie) i chopinowską tradycję pianistyczną. Finałem wyjątkowego wieczoru będzie opus magnum Antonína Dvořáka – IX Symfonia „Z Nowego Świata”, kompozycja kochana przez słuchaczy od czasu jej pierwszego wykonania, które miało miejsce w nowojorskiej Carnegie Hall w grudniu 1893 r. Ostatnia, a zarazem największa symfonia Dvořáka to dzieło wyjątkowe, mieszczące w sobie dwa zupełnie różne muzyczne światy. W Symfonii kompozytor w pomysłowy sposób połączył doskonale znany mu folklor czeski z melodiami inspirowanymi kulturą amerykańską.

Utwory zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej NFM pod batutą rosyjskiego muzyka, jednego z najbardziej wszechstronnych dyrygentów swojego pokolenia Daniela Raiskina. W roli solisty wystąpi znakomity polski pianista student Western Canada High School Jan Lisiecki.

Więcej informacji – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


31 grudnia 2016 roku o g. 18.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert sylwestrowy.

Wszyscy, którzy pragną spędzić ten wieczór w miłym towarzystwie, przy dźwiękach odpowiedniej do okoliczności muzyki i w koncertowym wykonaniu – będą usatysfakcjonowani. W programie znajdą się takie hity, jak: aria Jakuba Jestem fryzjer salonowy z Flisa Moniuszki, Libiamo, libiamo z Traviaty Verdiego, aria Olgi Ah, Tania, Tania z Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego, Czardasz z operetki Księżniczka czardasza Kalmana czy Przetańczyć całą noc z My fair Lady Loewego.

Utwory wykonają znakomici artyści polscy. Ewa Tracz – laureatka najwyższych trofeów na konkursach wokalnych, solistka Opery Wrocławskiej oraz, od września tego roku, solistka najsłynniejszej sceny operowej – La Scali w Mediolanie. Wcześniej debiutowała tam partią Konstancji w produkcji dla dzieci Uprowadzeniu z Seraju Mozarta. Magdalena Pluta – kończy Wydział Wokalno-Aktorski UMFC w Warszawie, ale jej dotychczasowe kreacje zostały zauważone przez krytykę i artystka w maju przyszłego roku zadebiutuje na deskach holenderskiej Opery Narodowej w tytułowej roli w madrygale L'Arianna Claudio Monteverdiego. Łukasz Skrobek – występował już m.in. w Operze Kameralnej w Rheinsbergu (Niemcy), na Festiwalu Belcanto w Moskwie, zaś na początku przyszłego roku zadebiutuje tytułową rolą Oniegina w spektaklu UMFC w Operze Narodowej w Warszawie. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala. Natomiast Barbara Schabowska – dziennikarka Polskiego Radia Program II – będzie naszym przewodnikiem po świecie oper, operetek i musicali.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl

 


31 grudnia 2016 roku o godz. 18:00 i 20:30 najmniejszy teatr we Wrocławiu - Scena Kamienica (ul. Lelewela 15) zaprasza na tegoroczne „Rewie Sylwestrowe” w doborowej obsadzie.

„Rewia Sylwestrowa” na Scenie Kamienica uroczyście zainauguruje I Festiwal Sceny Kamienica „Karnawał Świata”, podczas którego zaprezentują się artyści z 10 zakątków świata z instrumentarium tradycyjnym i w specjalnych programach związanych z kulturami danego regionu naszego globu.

Podczas ostatniego wydarzenia w Starym Roku nie zabraknie szczególnie ukochanych fragmentów z operetek światowego repertuaru, takich jak: Zemsta Nietoperza, Księżniczka Czardasza, Wesoła Wdówka, Ptasznik z Tyrolu, słynnych broadwayowskich musicali, fragmentów z oper Mozarta, Verdiego, Pucciniego, Moniuszki, czardaszy i popisowych utworów skrzypcowych, czy specjalnych pokazów teatru rewiowego w wykonaniu solistów Wrocławskiej Akademii Baletu. W koncercie także wezmą udział: Liza Wesołowska – sopran; Katarzyna Haras – mezzosopran; Tomasz Maleszewski – tenor; Magdalena Jaszczak – fortepian; Kinga Augustyn – skrzypce. Poprzez syntezę różnych gatunków muzycznych, wartkie prowadzenie, piękną scenografie, a nader wszystko niezwykle kameralną atmosferę, zapowiada się prawdziwie szampańska zabawa.

Podczas obydwu Rewii organizatorzy przygotowali w przerwie bankiet noworoczny dla wszystkich Gości.

Więcej informacji – na stronie: www.scenakamienica.pl 


31 grudnia 2016 roku o godz. 20.30 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się świąteczne przedsięwzięcie „Koncert Sylwestrowy - zaproszenie do tańca".

Koncerty sylwestrowe stanowią stały punkt repertuaru Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Inspirowane Koncertami Noworocznymi z Wiednia, wydarzenia te maja na celu przedstawienie starannie wyselekcjonowanego, stylowego repertuaru, który ma zapewnić melomanom rozrywkę najwyższej klasy.

Tym razem w Nowy Rok wkroczymy tanecznym krokiem, w rytm najbardziej znanych walców, tańców z oper i kompozycji opartych na tańcach ludowych. Tego wieczoru zabrzmią między innymi, Uwertura do opery Hrabina Stanisława Moniuszki oraz Polonez z filmu Pan Tadeusz i Walc z filmu Trędowata autorstwa Wojciecha Kilara. O niezapomniane muzyczne chwile zadba Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją Massimiliano Caldiego, a także sopranistka Katarzyna Hołysz. Koncert dopełni pokaz taneczny w wykonaniu pary baletowej. Po zakończeniu drugiego z koncertów Salon Gdański zamieni się w salę balową. Do tańca w rytmie jazzu i swingu zgromadzonych na Ołowiance gości zaproszą Sergiej Kriuczkow i Riverboat Ramblers. Nie zabraknie też przygotowanego specjalnie na tę okazje menu kolacyjnego.

Szczegółowe informacje o wydarzeniu – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


31 grudnia 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza będzie miał miejsce Wieczór sylwestrowy z muzyką, tańcem i niespodziankami.

Wieczór o godz. 19:00 rozpocznie taneczne preludium. Od godz. 20.00 do 24.00 potrwa koncert świąteczny, zaś podczas przerwy (21.15 – 22.40) goście zostaną zaproszeni na bal i poczęstunek. Imprezę zakończy wspólne powitanie Nowego Roku.

Podczas koncertu zabrzmią znane arie włoskie, słynne wiedeńskie przeboje, m. in. fragmenty operetek Zemsta nietoperza Johanna Straussa, Giuditta Franza Lehara, Życie paryskie Jacquesa Offenbacha, Polka Ohne sorgen Josefa Straussa, a także Polonez z filmu Pan Tadeusz Wojciecha Kilara.

Kompozycje zabrzmią w interpretacji absolwentki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Muzycznego w Wiedniu, solistki Opery Wrocławskiej Aleksandry Kubas-Kruk (sopran) oraz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza. Koncert poprowadzą Iwona Kubicz i Filip Jaślar.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmoniapoznanska.pl