Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 2 maja do 15 października 2016 roku (oprócz niedziel i świąt), o godzinie 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) będą odbywać się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Trwające ok. pół godziny koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny wykonają wybitni polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas koncertów można będzie usłyszeć arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy – Toccatę i fugę d-moll Jana Sebastiana Bacha, a także utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej, za życia zwanego „polskim Bachem”. Wykonawcy będą koncertować w strojach z epoki. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe.

Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku. Brzmienie organów sprawia, że przenosimy się w czasie i słuchamy dźwięków sprzed 300–400 lat. Do tego dochodzi wirtuozeria wykonawców oraz przepiękne barokowe wnętrze kościoła. Całość jest najwyższej próby – piękno, wszechobecna harmonia, barokowy przepych. To wszystko powody, dla których warto posłuchać tych koncertów.

Więcej informacji – na stronie: www.kapitula.org


Festiwal „Wielkie Organy w Archikatedrze” to codziennie koncerty, które odbywają się od 2 maja do 1 października 2016 roku (oprócz niedziel i świąt) o godz. 14.00 w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie (Stare Miasto, ul. Świętojańska 8).

Trwające ok. pół godziny koncerty na żywo na Wielkich Organach Archikatedry Warszawskiej wykonują wybitni polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas koncertów można usłyszeć najsłynniejsze utwory organowe, a wśród nich m.in. kompozycje Fryderyka Chopina – wspaniałego warszawskiego organisty i kompozytora oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego – legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej, za życia zwanego "polskim Bachem". Wirtuozi występują w strojach z epoki romantycznej.

Bazylika Archikatedralna Św. Jana Chrzciciela stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania ksiądz Piotr Skarga, Władysław IV Waza zaprzysiągł swoje pacta conventa, tu miały miejsce śluby, koronacje 2 władców Polski, pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 maja. Do dziś odbywają się w niej ważne uroczystości narodowe. Tu na początku XX wieku pracował i tworzył wybitny kompozytor, improwizator i organista Mieczysław Surzyński. Bazylika została wyposażona w 1987 roku we wspaniałe, najwyższej klasy Wielkie Koncertowe Organy. 60 głosowy instrument wyposażony w 4301 piszczałek zbudowała niemiecka firma Eule.

Podziemia Świątyni, tak jak cała Archikatedra są niezwykłe. Zwiedzając je stajemy twarzą w twarz z historią Polski. Spoczywają w nich m.in.: książęta mazowieccy z rodu Piastów, arcybiskupi warszawscy, Król Polski – Stanisław August Poniatowski, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – Gabriel Narutowicz, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – Ignacy Mościcki, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej – Stanisław Wojciechowski, muzyk i Premier Rzeczypospolitej Polskiej – Ignacy Jan Paderewski oraz laureat nagrody Nobla Henryk Sienkiewicz.

Więcej informacji – na stronie: www.kapitula.org


Marszałek Województwa Opolskiego Andrzej Buła oraz Dyrektor Filharmonii Opolskiej Przemysław Neumann zapraszają na koncert symfoniczny finalizujący kolejny etap warsztatów ekologiczno-artystycznych, który odbędzie się 3 maja 2016 roku o godz. 18.00.

Podczas Dnia Muzyki Polskiej w ramach obchodów Święta Konstytucji 3-go Maja zabrzmią następujące kompozycje: Uwertura „Polonia” Richarda Wagnera, Koncert klarnetowy B-dur Karola Kurpińskiego oraz Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego. Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna wraz z klarnecistą Gustawem Bachorzem.

Bezpłatne zaproszenia do odbioru w dniu koncertu w kasie biletowej Filharmonii Opolskiej od godz. 17.30. Liczba miejsc ograniczona ze względu na pierwszeństwo uczestnictwa w koncercie dla osób biorących udział w warsztatach w ramach projektu.


Prawykonanie Uroczystej Nowenny do Matki Bożej Toszeckiej Aleksandry Garbal odbędzie się 3 maja 2016 roku o godz. 17.00 w kościele p.w. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Toszku.

Jest to nowa forma wokalno-instrumentalna z udziałem wiernych, którzy w prezentowanym utworze spełniają się jako wykonawcy, realizując partie recytowane oraz partie chóru wiernych. Materiał muzyczny tych partii nie jest elementem przypadku, lecz został szczegółowo opracowany muzycznie i zapisany w partyturze. Wśród wykonawców wznajdą się: ks. Grzegorz Kadzioch – recytator, ks. Damian Kubiński – baryton, Aleksandra Garbal – sopran, Schola Piccoli Cantori Di Dio – chór dziecięcy, chór „Tryl”, chór wiernych, Lidia Badura – organy, Maria Garbal – dyrygent.

Utwór koncertowy, który jest szczególnym rodzajem modlitwy śpiewanej, dedykowany jest Pamięci Księdza Proboszcza Prałata Mariana Piotrowskiego, inicjatora Nowenny do Matki Bożej Toszeckiej. Znajdujący się w Toszku obraz Madonny z Dzieciątkiem jest kopią XVI-wiecznego dzieła Cranacha, którego prawdopodobnie jedyna na świecie transpozycja rzeźbiarska znajduje się w Warszawie w pobliżu Traktu Królewskiego. Po ostatniej renowacji w 2001 roku, podczas ponownego poświęcenia figury bp Piotr Jarecki miał powiedzieć, że „Matka Boska Passawska patronowała cywilizacji europejskiej przed Turkami, a dziś patronuje jedności Europy”.

Więcej informacji – na stronie: www.toszek.pl

Więcej


3 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Zdrojowym Teatrze Animacji w Cieplicach odbędzie się koncert zatytułowany Witaj, majowa Jutrzenko. Wystąpią: Jacek Marcinów – skrzypce, Katarzyna Trepiak– wiolonczela, Barbara Sas – fortepian, Joanna Moryc – sopran, prowadzenie. 

„Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie co posiadacie” – tak pisał w XVIII wieku polski bajkopisarz i pedagog Stanisław Jachowicz. Czyżby była w tym odrobina prawdy? W repertuarze wielu przybytków kultury z łatwością można odnaleźć kompozycje inspirowane kulturą amerykańską, zachodnioeuropejską czy wschodnią. W dzień 3 maja zabrzmi jednak repertuar polski. Muzycy, na co dzień związani z Filharmonią Dolnośląską w Jeleniej Górze, wykonają najpopularniejsze kompozycje oraz piosenki rodzime.

Koncert otworzy Polonez trzeciego maja, aby wprowadzić słuchaczy w klimat i nastrój ojczystej muzyki. Zwyczajem staropolskim będzie to właśnie polonez. Nie zabraknie innych narodowych tańców polskich takich jak Mazur, Kujawiak czy Obertas. Pojawi się także twórczość Fryderyka Chopina – kompozytora, którego wrażliwość muzyczna zachwyca do dziś nie tylko Polaków, ale i cały świat, Henryka Wieniawskiego – wybitnego skrzypka – wirtuoza, konkurującego w swoim czasie z samym Niccolò Paganinim czy Wojciecha Kilara – uznanego i cenionego współczesnego twórcy.

Więcej


W środę 4 maja 2016 roku o godz. 19.00 Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert kameralny duetu fortepianowegoDuo Granat w składzie: Tamara Granat, Eri Iwamoto-Bukowian.

W programie: Philipp Scharwenka – Polonez i Tarantella z Suity tanecznej op. 21; Juliusz Zarębski A travers Pologne op. 23, 4 Mazurki op. 4; Ignacy Friedman – 5 Walców op. 51; Maurycy Moszkowski – Polskie tańce narodowe op. 55.

Bilety w sprzedaży od 28 kwietnia w kasie biletowej UMFC od poniedziałku do piątku w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę: www.umfc.bilety24.pl


W dniach 5-8 maja 2016 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się 2. Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych.

Jest to wydarzenie o szczególnym znaczeniu, ponieważ formacja kameralna, jaką jest duet fortepianowy (zarówno gra na cztery ręce jak i na dwa fortepiany), jest nieczęsto widywana na estradach nie tylko trójmiasta, ale i kraju. Wynika to w pewnym stopniu z konieczności posiadania dwóch fortepianów na scenie, ale również z trudności wykonawczych tego składu kameralnego.

Gpościem specjalnym tegorocznej edycji Festiwalu będzie duet fortepianowy Yaara Tal & Andreas Groethuysen – światowej sławy muzycy, pierwszy raz występujący w Polsce, mający w swoim dorobku 39 wydań płytowych (w tym wydania wielopłytowe), wielokrotnie nagradzane. Wykonawcy, oprócz nadzwyczajnego recitalu na otwarcie Festiwalu, poprowadzą również kursy muzyczne. W następnych dniach będzie można usłyszeć wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych konkursach kameralnych duety z Polski, Rosji i Korei (w tym aż cztery wywodzące się z Gdańskiej Akademii Muzycznej). Koncerty będą odbywać się w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny!

Więcej


Cechy wspólne wesela i karnawału można wskazać bez problemu. Ale co mogą mieć ze sobą wspólnego Schumann i Wyspiański? Obaj byli świetnymi… portrecistami. Można będzie się o tym przekonać 5 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury podczas kolejnego wieczoru z cyklu „Arcydzieła na fortepian”. Karnawał op. 9 Roberta Schumanna zagra Paweł Wakarecy.

Teoretycy kultury i krytycy od dawna stawiają pytanie o to, gdzie powinna przebiegać granica między artystyczną kreacją a biografią autora. Niezależnie od nich na to samo pytanie próbują odpowiadać sami twórcy. Dla nich jednak te pytania oraz udzielone odpowiedzi to często także narzędzie twórcze. Często pisarz czy reżyser zarzeka się, że uderzające podobieństwa jego dzieła do faktów z jego życia, to czysty przypadek. Wiedzą jednak, że niezależnie od tych zapewnień, odbiorca dzieła tym chętniej utożsami fakty z fikcją. To podnosi temperaturę odbioru. Nadaje dziełu znamiona bezwzględnej prawdy. Twórca jednak pozostaje bezpieczny za zasłoną fikcji, na którą może się w każdej chwili powołać.

Czy podobnie jest w muzyce? Organizatorzy pokażą to podczas kolejnego wieczoru z cyklu „Arcydzieła na fortepian”. Wystąpi Paweł Wakarecy – zdobywca Wyróżnienia i Nagrody Specjalnej dla najlepszego Polaka na XVI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina, finalista Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Darmstadt, laureat nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. Koncertował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Rosyjską Orkiestrą Kameralną z Sankt Petersburga czy Litewską Orkiestrą Kameralną. Grał pod batutą m.in. Antoniego Wita, Agnieszki Duczmal, Jerzego Maksymiuka, Łukasza Borowicza czy Daniela Smitha.

Tytuły poszczególnych części Karnawału Schumanna odnoszą się do konkretnych osób. Można tam znaleźć portrety jego ukochanych kobiet (ukrytych pod włoskimi imionami Estrelli i Chiariny), podziwianych artystów (Chopin i Paganini), a nawet samego kompozytora (imionami Euzebiusz i Florestan podpisywał artykuły poświęcone muzyce i autografy swoich kompozycji).Muzycznym portretom Schumanna organizatorzy przyjrzą się w kontekście Wesela Stanisława Wyspiańskiego, o którym opowie dr Michał Mizera – polonista, teatrolog i europeista. Czy środki muzyczne pozwalają na równie sugestywne odwzorowanie postaci?

Więcej informacji – na stronie: www.mik.waw.pl


Recital dyplomowy Agaty Porczak – pierwszej absolwentki kierunku wokalistyka Akademii Sztuki w Szczecinie, odbędzie się 5 maja 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Anny Jagiellonki Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Wstęp wolny.

W muzyczny nastrój wprowadzą słuchaczy Alena Khomich, Aleksandra Wojtachnia i Julita Wudarczyk, studentki I i II roku z klasy dr Sylwii Burnickiej-Kalischewskiej. W dwóch tercetach będzie je wspierać Wanda Wojciechowska, która także przygotowuje się do dyplomu. W programie przewidziane są m.in. utwory Różyckiego, Bacewicz, Szymanowskiego, Donizettiego, Mozarta, Verdiego i Scarlattiego.

Agata Porczak wzięła udział chyba we wszystkich projektach organizowanych dla wokalistów w ramach uczelni i poza nią, a było ich w ciągu ubiegłych trzech lat kilkadziesiąt! Były to nie tylko koncerty w kraju i zagranicą, ale i kursy wokalne, konferencje, współpraca z chórem, orkiestrą i kolegami instrumentalistami (kameralistyka) oraz zadania aktorskie – mówi prowadzący pedagog śpiewu solowego dr Sylwia Burnicka-Kalischewska.

W utworzonej w 2010 roku Akademii Sztuki w Szczecinie nie od początku słychać było zewsząd profesjonalny śpiew. Wprawdzie prowadzone były zajęcia z emisji głosu przewidziane siatką godzin na kierunku edukacja muzyczna, jednak brakowało wokalistyki. Ten kierunek udało się otworzyć w 2013 roku, dzięki pozyskaniu kadry wykładowców śpiewu solowego i niestrudzonym staraniom władz uczelni. Na dzień dzisiejszy wokalistyka ma 27 studentów na trzech rocznikach studiów. Wokaliści, którzy startowali wraz z otwarciem kierunku złożą wkrótce swoje licencjackie egzaminy dyplomowe.


Piotr Orzechowski PIANOHOOLIGAN – to tytuł kolejnego mistrzowskiego recitalu fortepianowego, który odbędzie się 6 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Pianista Piotr Orzechowski zaprezentuje muzykę ze swojego solowego albumu 15 Studies for the Oberek.

Na płycie, której inspiracją była zajmująca szczególne miejsce w twórczości Orzechowskiego muzyka polska, artysta twórczo analizuje poszczególne elementy polskiego tańca – oberka. Jest to druga solowa płyta Piotra Orzechowskiego sygnowana logotypem słynnej londyńskiej wytwórni DeccaClassics. Tytułowe Studia to krótkie szkice muzyczne dedykowane konkretnym cechom oberka, przywołujące na myśl fortepianow eminiatury. 15 utworów zawartych na krążku stanowi próbę odnalezienia uniwersalnych właściwości muzyki ludowej, jak również ich konfrontacji z językiem muzyki współczesnej.

Materiał obejmuje pięć części, na które składają się po trzy Studia. Artysta rejestruje proces wnikania do wnętrza tańca, uwypuklając i opisując jego cechy – te oczywiste, jak: rytm, melodia, harmonia – i te bardziej ulotne, nieokreślone, jak: nastrój, barwa, ekspresja i refleksja. W rezultacie otrzymujemy materiał niezwykle barwny, napięciowo zróżnicowany, z wieloma zaskakującymi zwrotami akcji, którego nadrzędnym celem jest odnalezienie i zrozumienie istoty tytułowego oberka.

Bilety do nabycia w kasie Filharmonii oraz poprzez stronę internetową: www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl

Więcej


IV Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”, organizowany przez Kujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich oraz Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, odbędzie się w dniach 6–8 maja 2016 roku.

Festiwal już od czterech lat gości na bydgoskich scenach koncertowych i zyskuje coraz większe grono zwolenników. Celem wydarzenia jest prezentacja kompozycji współczesnych twórców. W czasie festiwalu muzyka przenika się ze sztukami wizualnymi – koncertom towarzyszą pokazy multimedialne oraz wystawy malarskie.Od zeszłego roku festiwal odbywa się pod Honorowym Patronatem Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Wydarzenie zainauguruje Koncert Muzyki Elektronicznej, który odbędzie się w piątek 6 maja o godz. 19.00 w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. W programie znajdą się utwory akordeonowe oraz przeznaczone na saksofon czy fortepian amplifikowany w różnych zestawieniach, m..in. autorstwa Zbigniewa Chojnackiego, Sławomira Opalińskiego czy Mateusza Ryczka. Instrumentom towarzyszyć będzie warstwa elektroniczna, a ciekawe efekty barwowe dopełnią multimedia.

Następnego dnia o godz. 17.00 w foyer Filharmonii Pomorskiej odbędzie się Koncert Muzyki Kameralnej. To propozycja dla zwolenników bardziej tradycyjnych brzmień. Jednak i tutaj nie zabraknie prawykonań. Na scenie pojawi kwintet dęty, trio fortepianowe oraz sopran z towarzyszeniem fortepianu. Wykonawcy zaprezentują  m.in. utwory Michała Dobrzyńskiego, Macina Gumieli oraz Piotra A. Komorowskiego.

W niedzielę 8 maja o godz. 12.30 w Miejskim Centrum Kultury odbędzie się natomiast spotkanie dla dzieci w formie słuchowiska muzycznego, które zawsze prowadzone jest przez znaną bydgoską osobistość. Wśród wykonawców – młodzi artyści, a w programie piosenki Magdaleny Cynk do słów Macieja Mikołajewskiego i Miniatury zwierzęce Aleksandra Brejzy. Nie tylko dzieci będą się dobrze bawić – organizatorzy zapraszają również rodziców i całe rodziny!

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalu jest wolny.

Więcej


Wydział Edukacji Muzycznej Akademii Sztuki w Szczecinie zaprasza w piątek 6 maja 2016 roku do Pałacu pod Globusem na wielowymiarowe spotkanie z muzyką.

W ramach interdyscyplinarnego i międzywydziałowego projektu zaprezentowana zostanie wystawa studentów z pracowni plakatu prof. Lexa Drewinskiego, której tematem przewodnim będzie „Nowa muzyka”. O godz. 16.00 odbędzie się wykład dra hab. Marcina Tadeusza Łukaszewskiego z Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na temat nowej twórczości fortepianowej kompozytorów polskich, a następnie koncert w wykonaniu studentów i wykładowców Wydziału Instrumentalnego Akademii Sztuki w Szczecinie. Prawykonane zostaną m.in. kompozycje Piotra Gryski oraz Marcina Tadeusza Łukaszewskiego.

Szczegółowy program – na stronie: www.akademiasztuki.eu/WEM/Artykul/nowa-muzyka


Chopin pod wiśnią – gościnny koncert Chóru Akademickiego ,,Hagi” Uniwersytetu Tohoku z Japonii odbędzie się 6 maja 2016 roku o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wystąpi Chór ,Hagi” pod dyrekcją Mitsuharu Okazaki, Chór Warszawski pod dyrekcją Richarda Berkeleya i Iliny Sawickiej oraz soliści: Wiktoria Oskroba – sopran i Marta Olszewska – alt. W programie znajdą się kompozycje takich twórców jak: T. Niimi, S. Ikebe, R. Hirose, M. Okazaki, R. Dering, M. Littel, R. Twardowski, F. Chopin, K. Szymanowski.

Koncert z cyklu „Interpretacje Muzyki Chóralnej…” odbywa się w ramach Międzynarodowych Spotkań – WIOSNA 2016. Organizator: Chór Warszawski, dr Jacek Musijowski, mgr Ilina Sawicka. Wstęp wolny.


W piątek 6 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Studiu S-1 Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert prawykonań oraz muzyki filmowej słuchaczy Podyplomowych Studiów Kompozycji.

W programie znajdą się kompozycje studentów klas prof. Mariana Borkowskiego, dr Anny Ignatowicz-Glińskiej, prof. Krzysztofa Knittla, dr Bartosza Kowalskiego, prof. Pawła Łukaszewskiego, dr Tomasza Opałki oraz dr Dariusza Przybylskiego.

ZOBACZ: Program koncertu


XXX Warszawskie Spotkania Muzyczne odbędą się w dniach 7-13 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Zamku Królewskim.

To jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową, a zarazem pierwszy, który przyjął taką formułę. O jego dużym znaczeniu świadczy chociażby rosnące zainteresowanie artystów polskich i zagranicznych, składających swoje oferty wykonawcze. Festiwal od lat szczyci się udziałem świetnych wykonawców i ciekawym doborem repertuaru, a z roku na rok „nabiera tempa” i trafia do gustu coraz większej liczby słuchaczy.

Na program 30. jubileuszowej edycji Festiwalu złożą się następujące koncerty: Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego (w programie dwa utwory Józefa Kofflera, w tym Koncert fortepianowy ze znakomitym pianistą Danielem Wnukowskim, a także trzy prawykonania utworów zamówionych); Zespołu Instrumentów Dawnych Ars Nova z programem Bal renesansowy; Moi pierwsi Mistrzowie – Kurylewicz, Trzaskowski, Komeda w wykonaniu Ptaszyn Wróblewski Sextet; Julii Samojło z Kwartetem Wilanów (w programie utwory Edwarda Pałłasza, Alfreda Schnittke, Jana Krenza i Ignacego Zalewskiego); Muzyczna pocztówka z historią – pieśni kompozytorów warszawskich w wykonaniu Lilianny Zalesińskiej i Piotra Szymanowicza; Orkiestry Kameralnej Wratislavia prowadzonej przez legendarnego Jana Staniendę z solistami Wojciechem Błażejczykiem i Januszem Wawrowskim (w programie Rossini, Błażejczyk, Kornowicz, Respighi).

Ponadto odbędą się dwie imprezy towarzyszące: koncert tria Integro oraz Haiku z Rumunii – z cyklu „Partytury fotograficzne” (utwór improwizowany autorstwa Szabolcsa Esztényi’ego, Ryszarda Lateckiego, Tadeusza Wieleckiego i Huberta Zemlera, inspirowany fotografiami rumuńskiego artysty Andreia Baciu).

Warszawskie Spotkania Muzyczne – doroczny festiwal muzyki dawnej i nowej – istnieje od 1986 roku. Jego twórcą i dyrektorem jest kompozytor Władysław Słowiński, a organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. Największy wkład w finansowanie Festiwalu ma, od momentu jego powstania, Urząd Miasta Warszawy.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej inforamcji na stronie: www.wsm.art.pl oraz profilu FB

Więcej


Czwartą edycję Międzynarodowego Festiwalu „Związki pomiędzy kulturą południa a północy /Schubert–Chopin–Grieg/ wzajemne inspiracje i rezonans w malarstwie i literaturze” rozpoczęła na Zamku Królewskim w Niepołomicach wystawa malarstwa i rzeźby XVIII Salon Sztuki POLARTU. Jej finisażowi w dniu 7 maja 2016 roku towarzyszyć będzie koncert symfoniczny z udziałem znakomitej orkiestry Sinfonietta Cracovia pod batutą Tadeusza Strugały.

Wraz z Sinfoniettą Cracovią wystąpi dopiero co przyjęta do stowarzyszenia POLART pianistka najmłodszego pokolenia – Izabela Jutrzenka-Trzebiatowska, która wykona Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina. Koncert będzie zwieńczeniem obchodów XXV-lecia POLARTU, założonego przed laty przez osiemnastoosobową grupę krakowskich artystów z Januszem Trzebiatowskim na czele. Szczególnie zasłużeni Członkowie POLARTU zostaną uhonorowani przy tej okazji Medalem XXV-lecia. Odznaczenie zaprojektowane przez Jerzego Nowakowskiego otrzyma między innymi należący od ponad dwudziestu lat do stowarzyszenia maestro Tadeusz Strugała.

POLART łączy przedstawicieli rożnych dziedzin sztuki, czego dowodem będzie promocja najnowszej książki Józefa Lipca Filozofia miłości w Klubie Dziennikarzy Pod Gruszką w Krakowie, której 24 maja towarzyszyć będzie z jednej strony wystawa jednego dzieła Janusza Trzebiatowskiego – autora reprodukowanych prac, a z drugiej koncert kameralny z udziałem znakomitej harfistki Malwiny Lipiec, prywatnie córki wybitnego przedstawiciela nauki, oraz skrzypaczki Marii Ołdak.

30 maja w Zamku Królewskim w Niepołomicach wystąpi para wybitnych pedagogów, profesorów Akademii Muzycznej w Krakowie: altowiolistka Boguslawa Hubisz-Sielska i pianista Mariusz Sielski. Wykonają m.in. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Witolda Lutosławskiego. Koncert Finałowy, 27 czerwca, wypełni natomiast muzyka w wykonaniu pianistki Renaty Żełobowskiej-Orzechowskiej oraz oboisty Mariusza Pędziałka. Będzie to wydarzenie promujące nowy album artystów Muzyka XX wieku na obój i fortepian. W repertuarze znajdą się m.in. kompozycje Grażyny Bacewicz, Witolda Szalonka, Stefana Kisielewskiego.

ZOBACZ: Program Festiwalu


Różnorodność barw – koncert Orkiestry Kameralnej Akademii Muzycznej w Krakowie odbędzie się w sobotę 7 maja 2016 roku o godz. 18.00 w Auli Florianka. Zabrzmi muzyka współczesna, sygnowana dwoma nazwiskami krakowskich twórców: Krzysztofa Pendereckiego oraz Macieja Negreya.

W programie znajdzie się Agnus Dei (wersja na smyczki) – fragment Polskiego Requiem i Sinfonietta per archi nr 1 Krzysztofa Pendereckiego oraz Concerto breve na dwa flety i orkiestrę Macieja Negreya. Drugą część wieczoru wypełni natomiast Divertimento na orkiestrę smyczkową Beli Bartóka. Koncert w wymiarze i klimacie kameralnym pozwoli zapoznać się z różnorodnością barw orkiestry smyczkowej oraz fletów, mieniących się niczym w kalejdoskopie barwami i dynamiką brzmienia.

Bohaterami wieczoru będą Agata Kielar-Długosz oraz Łukasz Długosz – flety, Kwartet Dafô w składzie: Justyna Duda-Krane – skrzypce, Danuta Augustyn – skrzypce, Aneta Dumanowska – altówka, Anna Armatys-Borrelli – wiolonczela oraz Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod batutą Macieja Tworka.

Bilety do nabycia na godzinę przed koncertem. Studenci i uczniowie wstęp wolny za okazaniem legitymacji.


7 maja 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert zatytułowany Muzyka XVIII wieku – all’italiana i alla polacca, prezentujący wzajemne wpływy i przenikanie się europejskich tradycji muzycznych. Twórcami wybranych utworów są kompozytorzy związani z Polską i polskimi mecenasami, wykorzystujący niekiedy poznane na polskich ziemiach melodie i tańce.

W programie znajdą się dwa klasyczne dzieła orkiestrowe, stworzone w końcu XVIII wieku przez twórców sławnych w tamtych czasach, lecz dziś nieco zapomnianych. Joseph Woelfl (1773-1812), wybitny austriacki pianista i kompozytor, uczeń Leopolda Mozarta i rywal Ludwiga van Beethovena w grze fortepianowej, nawiązał do kilkuletniego pobytu w Polsce, gdzie m.in. był nauczycielem księcia Michała Kleofasa Ogińskiego, poprzez Rondeau à la Polonaise w Koncercie fortepianowym G-dur nr 1 op. 20. Z kolei Feliks Janiewicz (1762-1848), pierwszy polski skrzypek europejskiej sławy, koncertujący w salach Wiednia, Neapolu, Wenecji, Paryża czy Londynu, w swoim Koncercie skrzypcowym e-moll nr 5 posłużył się kresową melodią, zasłyszaną przezeń zapewne w latach młodości w Rzeczypospolitej.

W połowie XVIII wieku powstały włoskie serenaty i drammi per musica, które miały lub miały mieć prawykonania w Warszawie. Giovanni Alberto Ristori (1693-1753) był kompozytorem muzyki włoskiej, organistą i wicekapelmistrzem na dworze polskich królów z dynastii saskiej. Jego serenata La Liberalità di Numa Pompilio wykonana została w 1746 roku z okazji urodzin Augusta III. Z kolei dwie polonezowe arie Johanna Adolfa Hassego (1699-1783), w latach 1731-1763 kapelmistrza Augusta II i Augusta III w Dreźnie i Warszawie, uważanego wówczas na jednego z największych kompozytorów operowych, pochodzą z dwóch przygotowanych dla polskiego dworu oper: La Zenobia, wykonanej w Warszawie w 1761 roku, i Il Siroe, szykowanej na warszawski karnawał 1763 roku, ale zaprezentowanej w Dreźnie latem tego roku.

Dopełnieniem koncertu będą arie powstałe za przyczyną sławnych Polek z rodu Sobieskich, ale skomponowane w Rzymie przez dwóch wybitnych neapolitańczyków. Pierwszy z nich to Domenico Scarlatti (1685-1757), mistrz klawesynowych sonat, który w latach 1708-1714 pełnił funkcję maestro di cappella na rzymskim dworze królowej-wdowy Marii Kazimiery Sobieskiej, drugi zaś z nich to Nicola Porpora (1686-1768), nauczyciel śpiewu Farinellego, twórca m. in. oper powstałych dla uczczenia Marii Klementyny z Sobieskich, żony Jakuba III Stuarta, pretendenta do angielskiego tronu.

Wśród wykonawców koncertu znajdą się znakomici soliści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej: Katarzyna Drogosz – pianoforte, Zbigniew Pilch – skrzypce, Joanna Freszel – sopran, Marcjanna Myrlak – alt. Orkiestrą Royal Baroque Ensemble dyrygować będzie Marek Toporowski, znany także jako wybitny klawesynista i organista.

Koncert organizowany jest przez Stowarzyszenie „Dramma per musica” we współpracy z Instytutem Muzykologii UW w ramach realizacji grantu europejskiego „Music migrations in the early modern age: the meeting of the European East, West and South” (Humanities in the European Research Area). Bezpłatne wejściówki dostępne będą na godzinę przed koncertem w Sieni Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie.

Wydarzenie towarzyszy międzynarodowej konferencji muzykologicznej „Music Migration in the Early Modern Age: Centres and Peripheries – People, Works, Styles, Path of Dissemination and Influences” (6-7 maja, Instytut Muzykologii UW i Instytut Sztuki PAN).


Spektakl Labirynt światła w reżyserii Tadeusza Wierzbickiego zostanie wystawiony na scenie warszawskiego Teatru Syrena 7 maja 2016 roku, w 50 rocznicę śmierci Stanisława Jerzego Leca. Wystąpią Irena Lipczyńska i Tadeusza Wierzbicki, muzykę na żywo wykona skrzypaczka Anna Zielińska.

Przedstawienie Tadeusza Wierzbickiego jest niezwykłe. Zarówno ze względu na jego temat, jak i sposób kompozycji. Jego temat stanowi interpretacja aforyzmów polskiego pisarza Stanisława Leca, swego rodzaju mędrca, który w najkrótszy z możliwych sposobów mówi o naturze ludzkiej i sprawach egzystencjalnych. Każdy scenka jest przywołana z pomocą gry światła i cienia, które na ogół mają formę abstrakcyjną skontrastowane oryginalnie i z dramatycznym efektem. Wszystko (także człowiek) ma swój cień, który niesie wątpliwości co do jego intencji i szczerości działania. – prof. Henryk Jurkowski, „Z cieniem, który nas ściga”.

Więcej informacji – na stronie: www.teatrscena.pl/spektakl/labirynty-swiatla-8/?Data=07/05/2016

Więcej


Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na Weekend z Moniuszką. 7 maja 2016 roku o godz. 18.00 wystawiona zostanie Halka, natomiast dzień później na scenie śląskiego teatru operowego zagości Straszny dwór Stanisława Moniuszki.

Halka rozgrywa się na Podhalu pod koniec XVIII wieku. Główna bohaterka to wiejska dziewczyna uwiedziona przez bogatego panicza Janusza. Halka zjawia się na jego ślubie, zamierza podpalić kościół, ale rezygnuje z tej myśli. Zostawia swoje dziecko w przydrożnej kapliczce i popełnia samobójstwo, rzucając się do rzeki. Z Halki pochodzą tak znane arie jak Jako od wichru krzew połamany i Gdyby rannym słonkiem Halki czy Szumią jodły na gór szczycie Jontka.

Akcja opery Straszny dwór dzieje się w pierwszej połowie XVIII wieku. Zbigniew i Stefan wracają do domu po skończonej służbie wojskowej, poprzysięgając na zawsze pozostać „w bezżennym stanie”. Na dworze Miecznika, starego przyjaciela ojca, bracia poznają dwie urodziwe panny – Hannę i Jadwigę, jego córki. Tymczasem Cześnikowa, która chce wydać młodych za inne niewiasty, wyrabia im złą opinię u właściciela dworu. Ku ogólnej radości i „pokrzepieniu serc” rzecz kończy się w nieoczekiwanie zabawny sposób.