Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Pierwsza edycja warszawskiego festiwalu TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje odbędzie się między 17 maja a 9 czerwca 2016 roku w Studiu im. Witolda Lutosławskiego i obejmie dziesięć koncertów. To wyjątkowe wydarzenie skonfrontuje słuchaczy z nowymi wizjami twórczymi, ukazując nieznane dotąd konteksty artystyczne poprzez łączenie elementów ponadczasowości i aktualności dzieła muzycznego.

Kontrasty czy konfrontacje nie są istotą naszego porozumiewania się w sposób tak konstytutywny i twórczy, jak jest nią kontekst. Ale występują w znanej nam sferze natury i kultury bardzo często. Ich wpływu na rzeczywistość nie da się ani nie zauważyć, ani przecenić. Takie zderzenia czy prowokacje również będą miały miejsce w naszym festiwalu. Sztuka tworzona 'obok' siebie bywa sobie zupełnie obca. Dzieła, które dzielą dziesiątki, a nawet setki lat potrafią dialogować ze sobą zupełnie zdumiewająco – mówi pianista Maciej Grzybowski, Dyrektor Artystyczny Festiwalu.

W programie znajdą zarówno utwory kompozytorów polskich – Chopina, Lutosławskiego, Panufnika, Bairda, Serockiego, Szymańskiego oraz Mykietyna, jak i kompozycje Bacha, Beethovena, Schumanna, Brahmsa, Ravela, Bartóka czy Ligetiego. Na estradzie pojawi się łącznie blisko stu pięćdziesięciu muzyków – zarówno solistów, kameralistów, jak i zespoły, m.in. Szymanowski Piano Trio, Meccore String Quartet, Sinfonia Varsovia oraz Camerata Silesia.

Organizatorem wydarzenia jest Fundacja Cultura Animi. Zrealizowano dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegółowy program – na stronie: www.trzy-czte-ry.pl

Więcej


Trzecia edycja Copernicus Festival, która odbędzie się w dniach 17-22 maja 2016 roku w Krakowie, poświęcona będzie fenomenowi piękna. Wydarzenie zainauguruje koncert Od Bacha do Banacha w wykonaniu Capelli Cracoviensis.

Piękno to jeden z najważniejszych komponentów naszego świata. Bez niego życie byłoby szare, mdłe i bez wyrazu. Jednak piękno nie przynależy wyłącznie do świata sztuki – doświadczamy go codziennie, zarówno podczas dalekich podróży, jak i spacerując w pobliskim parku. Każdy z nas bez problemu umie je dostrzec i niepotrzebne są nam do tego żadne definicje. Czasem jednak kusi, żeby zadać proste pytanie: czym ono jest? Co decyduje o tym, że jedne rzeczy wydają nam się piękne a inne odrażające? I dlaczego tak często różnimy się w naszych opiniach?

Tegoroczna edycja Copernicus Festival obracać się będzie wokół tych właśnie pytań. Jak co roku zaproszeni goście będą reprezentować najrozmaitsze dyscypliny nauki i obszary sztuki – od neurobiologii i fizyki, przez filozofię, aż po rzeźbę i literaturę. Próba rozwiązania zagadki piękna, jak chyba żadnego innego pojęcia w historii ludzkości, pokazuje, że nauka i humanistyka są sobie niezwykle potrzebne.

Nie da się opowiedzieć o pięknie, jeśli nie włączy się w to muzyki – nie inaczej będzie w przypadku tegorocznej edycji Festiwalu. Podczas trwania imprezy odbędzie wiele wydarzeń muzycznych – całość zostanie zainaugurowana koncertem Od Bacha do Banacha, któremu towarzyszyć będzie krótki wykład wybitnego matematyka, profesora Jarosława Grytczuka, poświęcony matematycznym strukturom w muzyce. W ramach tegorocznej edycji wystąpi także Julia Marcell – niezwykle oryginalna piosenkarka, pianistka i gitarzystka. Z kolei w Auli Kameralnej krakowskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert prof. Anny Brożek, dla którego tłem będzie wykład artystki i akademiczki. Jak przejawia się symetria w muzyce? Czy ją słyszymy? A jeśli tak, to czy właśnie dlatego muzyka nam się podoba? – być może uda nam się uzyskać odpowiedzi na te podstawowe, ale niezwykle trudne pytania.

Festiwal organizują Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych i Fundacja Tygodnika Powszechnego przy wsparciu Gminy Miejskiej Kraków i licznego grona współorganizatorów oraz partnerów. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie: www.copernicusfestival.com


We wtorek 17 maja 2016 roku o godz. 11.00 Opera Śląska w Bytomiu zaprasza na spektakl familijny – balet w 9 obrazach Ludomira Różyckiego Pan Twardowski. Inscenizacji i choreografii dokonał Henryk Konwiński, natomiast kierownictwo muzyczne nad projektem objął Piotr Warzecha.

Wszystko zaczyna się w pracowni mistrza Twardowskiego. Na poddaszu stary, zbiedniały szlachcic usiłuje przy pomocy zaklęć i kabalistycznych znaków uzyskać złoto z piasku. Daremne próby obserwuje swarliwa Pani Twardowska, której niezadowolenie rośnie w miarę jak pod dach ich domu zagląda bieda. Właśnie przyszli wierzyciele z żądaniem spłaty długu. Krewka Twardowska przegania natrętów. Z pasją i przekleństwem rzuca o podłogę księgę zawierającą zaklęcia, także te przywołujące Diabła. I oto zjawia się Diabeł. Sypie garściami złota, ożywia przedmioty, aż wreszcie przekonuje Twardowskiego, że warto zawrzeć z nim bliższą znajomość. Na odgłos zbliżającej się małżonki drżący przed jej gniewem Twardowski pozwala się zabrać Diabłu. Razem uciekają przez kominek…


Wieczór liryki wokalnej odbędzie się 17 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej. W programie koncertu znajdą się pieśni Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Karola Szymanowskiego, Piotra Perkowskiego i Constantina Regameya.

Pieśni – utwory łączące muzykę i tekst liryczny – to najpowszechniejsza forma muzyczna, występująca od starożytności do czasów współczesnych, szczególnie intensywnie rozwijająca się w okresie romantyzmu, kiedy to powstały słynne cykle pieśni Franza Schuberta. Pieśń solową wykonuje się z towarzyszeniem instrumentu, od XVIII wieku na ogół jest nim fortepian. I w tej właśnie konfiguracji wystąpi duet cenionych artystów: sopranistka Barbara Zamek i pianista Lech Napierała.

Barbara Zamek studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Laureatka licznych konkursów. Występuje na europejskich scenach operowych i w Warszawskiej Operze Kameralnej, a także w repertuarze koncertowym. Lech Napierała, absolwent tych samych dwóch uczelni (w Wiedniu ukończył klasę akompaniamentu wokalistom Davida Lutza, ze specjalnością „pieśń” otrzymując dyplom z wyróżnieniem), wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej, mieszka w Wiedniu. Występuje w Europie i Azji.

Program: Piotr Perkowski – cykl „Uty japońskie” op. 4, Constantin Regamey – Pieśni młodzieńcze na sopran i fortepian do tekstów rosyjskich symbolistów, Karol Szymanowski – Pieśni kurpiowskie op. 58 (wybór), Franz Schubert – wybrane pieśni, Johannes Brahms – wybrane pieśni.


Operetka według dramatu Witolda Gombrowicza powraca w maju na scenę Warszawskiej Opery Kameralnej. Operę Michała Dobrzyńskiego w reżyserii Jerzego Lacha będzie można zobaczyć 18 i 19 maja 2016 roku o godz. 19.00. To jak dotąd jedyna operowa realizacja słynnego dzieła pisarza w Polsce.

Operowa odsłona utworu pisanego przez Gombrowicza przez 15 lat pozwoli twórcom ukazać prawdziwy dramat zniewolenia współczesnego człowieka. Połączenie groteski i absurdu sprawia, że początkowo lekkomyślny śmiech zmienia się niepostrzeżenie w śmiech z bólu. Spektakl operowy, wykorzystując operetkowy język, wyraża destrukcyjny charakter współczesności. Zgodnie z zamysłem twórców jest to parodia z parodii, zza której wyłania się wykrzywiony obraz teraźniejszości. Zestawienie stonowanej minimalistycznej scenografii z pełnymi przepychu kostiumami kieruje uwagę widzów na bohaterów tkwiących w ograniczeniach i próbujących się z nich wyrwać. – Świat dramatu organizowany jest poprzez opozycję operetki, rozumianej jako błahość, pretensjonalność, myślowa pustka i historii pełnej patosu, grozy i bólu, odsyłającego do nagości jako wątłej nadziei człowieka – mówi Jerzy Lach, reżyser spektaklu.

Autorem opery na podstawie dramatu Gombrowicza jest Michał Dobrzyński – kompozytor młodego pokolenia, jeden z wyłonionych przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego do prestiżowego programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”. Jego utwory wykonywane były na wielu krajowych i międzynarodowych festiwalach, m.in. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu „Sacrum non Profanum” czy „Compositori a confronto” we Włoszech. Za scenografię odpowiedzialny jest Jerzy Rudzki – scenograf i kostiumolog teatralny, autor scenografii i kostiumów do ponad siedemdziesięciu przedstawień Teatru Telewizji oraz około dwustu spektakli, musicali, baletów, bajek dla dzieci w teatrach dramatycznych i muzycznych. Choreografię przygotował Jarosław Staniek – autor blisko dwustu choreografii do spektakli teatralnych i operowych. Zrealizował jako choreograf lub reżyser największe klasyczne tytuły musicalowe w Polsce i Europie, m.in. West Side Story, Jesus Christ Superstar, Hair, Grease czy Chicago.

W spektaklu wystąpią artyści o znaczącym dorobku, którzy gościli na operowych scenach w kraju i za granicą: Karol Bartosiński (kontratenor), Artur Janda (bas-baryton), Jan Jakub Monowid (kontratenor), Piotr Pieron (bas), Anna Radziejewska (mezzosopran), Tomasz Rak (baryton) i Barbara Zamek (sopran).

Więcej informacji – na stronie: www.operakameralna.pl


Koncert z cyklu „Music+” w wykonaniu pianisty Macieja Kanikuły odbędzie się 18 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Młodzieżowym Domu Kultury „Dom Harcerza” w Krakowie (ul. Reymonta 18).

W programie: Ferenz Liszt – Nokturn nr 3 z cyklu „Marzenia miłosne”, Etiudy koncertowe nr 1 Il Lamento i nr 3 Un Sospiro; Jan Sebastian Bach – Chorały organowe w transkrypcji na fortepian Ferruccio Busoniego (Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645, Nun komm der Heiden Heiland BWV 659, Ich ruf zu dir, Herr BWV 639), VI Suita francuska E-dur BWV 817.

Maciej Kanikuła urodził się w Krakowie, tam też ukończył PSM II st. im. Wł. Żeleńskiego w klasie prof. Ireny Rolanowskiej. Studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej u prof. Ludwika Stefańskiego, dyplom uzyskał w 1986 roku pod kierunkiem Jerzego Łukowicza. Brał udział w kursach mistrzowskich (Duszniki Zdrój 1982, 1987, 1988, Weimar 1983,1984, Annecy 1985), które prowadzone były przez wybitnych muzyków, takich jak Wiktor Mierżanow, Rudolf Kehrer, Bernard Ringeissen czy Eliane Richepin. Występował we Francji, Niemczech, na Węgrzech, w Bułgarii, na Ukrainie. Brał udział w nagraniach dla Radia Rzeszów. Posiada w dorobku dwie płyty: Barokowe Sonaty Fletowe z Anitą Lehmann (2009), oraz Koncerty Fortepianowe J. S. Bacha z Kameralistami Rzeszowskimi (2011). Prowadzi też działalność pedagogiczną, jest związany z Uniwersytetem Rzeszowskim.

Patronat medialny nad cyklem koncertów„Music +”objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


18 maja 2016 roku Sinfonietta Cracovia, w trakcie koncertu zorganizowanego w ramach pionierskiego cyklu „Muzyka bez poklasku”, udowodni słuchaczom, że Wiedeń to nie tylko perła w koronie muzyki klasycznej, lecz także (a może przede wszystkim) kolebka dodekafonii. Gościem koncertu w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie będzie artysta totalny – kompozytor-dodekafonista, skrzypek, pianista, dyrygent, ceniony pedagog i ikona muzyki współczesnej – René Staar.

„Muzyka bez poklasku” powraca w kolejnej odsłonie, opatrzonej wymownym podtytułem Tajniki dodekafonii. To właśnie tę kluczową dla muzyki XX wieku technikę kompozytorską uczyni głównym „bohaterem” koncertu. A wszystko zaczęło się od klasyków wiedeńskich… Nie są to jednak Haydn, Mozart i Beethoven, jak mogłoby się w pierwszej chwili wydawać, lecz dwaj „ojcowie chrzestni” muzycznej awangardy: Webern i Schönberg – „nowi klasycy” współtworzący tzw. drugą szkołę wiedeńską. Dokonała ona w muzyce nie mniejszej rewolucji niż jej słynna poprzedniczka, dając podstawy rozwoju najważniejszym współczesnym nurtom muzycznym, w tym właśnie dodekafonii.

René Staar to bez wątpienia postać nietuzinkowa – dodekafonista i duchowy spadkobierca XX-wiecznych klasyków; artysta, któremu z powodzeniem udało się połączyć różne drogi muzyczne. Gość Sinfonietty to koncertujący skrzypek-solista, członek Orkiestry Filharmoników Wiedeńskich, kompozytor i dyrygent, a także ceniony pedagog i popularyzator muzyki współczesnej. Podczas koncertu znanym ze znakomitych wykonań dzieł najnowszych muzykom Sinfonietty Cracovii towarzyszyć będzie bas/baryton Andreas Jankowitsch oraz pianista Piotr Sałajczyk.

Pod batutą Staara publiczność usłyszy krótką w czasie, acz bliską doskonałości w formie Symfonię op. 21 Antona Weberna; Schönbergowski muzyczny protest przeciwko tyranii i dyktaturze, czyli Odę do Napoleona Bonaparte op. 41, a także polską premierę Etiud na orkiestrę smyczkową nr 7, 8, 9, 10 op. 54 Zdzisława Wysockiego. Wyjątkowości owej premierze dodaje fakt, że uświetnić ją swoją obecnością zdecydował się sam kompozytor, który na stałe mieszka w Austrii. Nie zabraknie również autorskiej kompozycji samego René Staara – Movimientos para Don José Haydn op 8.

Oficjalna strona organizatorów: www.sinfonietta.pl

 

Więcej


Tomasz Strahl i przyjaciele to tytuł kolejnego koncertu Mistrzów Kameralistyki w cyklu ,,Środa na Okólniku”, który odbędzie się 18 maja 0216 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Gosciem specjalny koncertu będzie skrzypek Krzysztof Jakowicz. Ponadto wystąpią: Justyna Baran i Radosław Pujanek – skrzypce, Katarzyna Budnik-Gałązka – altówka, Olga Łosakiewicz-Marcyniak i Tomasz Strahl – wiolonczela, Adam Bogacki – kontrabas, Paweł Gusnar – saksofon, Agnieszka Przemyk-Bryła – fortepian, Rafał Grząka – bandoneon.

W programie: Zoltán Kodály – Duo d-moll op. 7 na skrzypce i wiolonczelę, Mikołaj Górecki Elegia na wiolonczelę, kwartet smyczkowy i kontrabas ad libitum, Romuald TwardowskiTrio młodzieżowe na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (w wersji na saksofon, wiolonczelę i fortepian), Astor Piazzolla – Five Tango Sensations (wybór).


Zainaugurowany przed paroma tygodniami wykonaniem Melodii na Psałterz polski Mikołaja Gomółki cykl „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” przenosi się w czasy współczesne. Bohaterem najbliższego spotkania będzie Aleksander Kościów (ur. 1974) – kompozytor, altowiolista i pisarz, absolwent, a obecnie wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Monograficzny koncert poświęcony twórczości Kościówa odbędzie się 19 maja 2016 roku po godz. 19.00 w Willi Decjusza w Krakowie (ul. 28 Lipca 1943 17A). Jego kompozycje zaprezentuje Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego, zaś spotkanie z kompozytorem poprowadzi dziennikarz Programu 2 Polskiego Radia, Piotr Matwiejczuk.

Kościów jest laureatem konkursów kompozytorskich w Katowicach (1991 – wyróżnienie), Tychach (1992 – finalista), Warszawie (1995 – wyróżnienie, 1998 – wyróżnienie, 1999 – I nagroda, 2000 – wyróżnienie), Częstochowie (1996 – wyróżnienie), Gdańsku (1997 – III nagroda), Krakowie (1999 – I nagroda) oraz Katowicach (2000 – Nagroda Główna). W 2004 otrzymał również stypendium Fundacji Fulbrighta. Jego utwory były wykonywane w Polsce oraz za granicą (m.in. w Niemczech, Anglii, Szkocji, Rosji, Ukrainie, Francji, Włoszech, Japonii, Korei Południowej, USA). Od 1999 roku współpracuje z Joe Alterem, amerykańskim choreografem baletowym. Wydał trzy powieści: Świat nura (2007), Przeproś (2008, książka przyniosła autorowi nominację do Paszportu Polityki) i Lecą wieloryby (2010).

Podczas kolejnych spotkań z cyklu „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” gośćmi będą tak znakomici twórcy jak: Paweł Mykietyn, Ryszard Krynicki, Agata Zubel, Andrzej Kwieciński, Paweł Łukaszewski, Edward Pasewicz, Roderik de Man.

Więcej informacji – nas stronie: www.fundacjasonoris.org


Opera Pułapka Zygmunta Krauzego zostanie wystawiana 19 maja 2016 rok na scenie Opery Wrocławskiej.

Wrocławska premiera spektaklu, która odbyła się w grudniu 2011 roku, była jednym z najciekawszych wydarzeń Roku Tadeusza Różewicza, znakomitego polskiego poety i jednocześnie wrocławianina, obchodzącego jubileusz 90-lecia. Kierownictwem muzycznym zajął się Tomasz Szreder, a reżyserią i przygotowaniem dekoracji Ewelina Pietrowiak, znana wrocławskiej publiczności ze znakomicie przyjętej Matki czarnoskrzydłych snów.

Bohater Pułapki, wielki pisarz żyjący w Pradze, w swoich lękach i przeczuciach zdaje się dostrzegać nadchodzące tragedie dwudziestowiecznych totalitaryzmów. Libretto opery przygotował sam kompozytor we współpracy z Grzegorzem Jarzyną. Przejmujący i uniwersalny temat, mistrz współczesnej opery i znakomite grono realizatorów prapremiery to największe atuty wrocławskiej Pułapki, pozwalającej ujrzeć dzieło Różewicza w nowym świetle.


Koncert Roku Polskich Uczelni Muzycznych odbędzie się 19 maja 2016 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Wieczór wypełnią prezentacje konkursowe dyplomantów polskich uczelni muzycznych.

Wystąpią: Krzysztof Książek – fortepian (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy); Szymon Mechliński – baryton, Joanna Zaremba – fortepian (Akademia Muzyczna w Poznaniu); Michał Janik – tuba, Marek Czmochowski – fortepian (Akademia Muzyczna w Łodzi); Piotr Krzaczowski – akordeon (Akademia Muzyczna w Krakowie); Bartosz Kołaczkowski – fortepian (Akademia Muzyczna w Gdańsku); Damian Oleksiak – perkusja (Akademia Muzyczna w Katowicach); Kacper Szelążek – kontratenor, Paweł Sommer – fortepian (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie); Tomasz Dąbrowski – trąbka, Rafał Dobrzyński – fortepian (Akademia Sztuki w Szczecinie); Hanna Sosnowska – sopran, Justyna Skoczek – fortepian (Akademia Muzyczna we Wrocławiu).

W programie znajdą się między innymi kompozycje polskich twórców: Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Krzysztofa Pendereckiego oraz Pawła Sławińskiego.

Więcej


Program 2 Polskiego Radia oraz Austriackie Forum Kultury zapraszają 19 maja 2016 roku o godz. 20.00 do Muzycznego Studia Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana na koncert Platypus Ensemble — wiedeńskiego zespołu, który zamawia i wykonuje utwory młodych kompozytorów z całego świata.

Zespół w składzie: Kaoko Amano – sopran, Doris Nicoletti – flet, Teresa Doblinger – klarnet, Sophia Goidinger-Koch – skrzypce, Tomasz Skweres – wiolonczela, Frederik Neyrinck – fortepian poprowadzi Jaime Wolfson. W programie koncertu: Roman Haubenstock-RamatiDécisions, part 1-8 graphic score for „unspecified sound sources“, Joanna WoźnyVom Verschwindeneiner Landschaft, Tomasz Skweres – Sakubel Osil, Jagoda Szmytkasky-me, type-me, Gerald Resch – lettura/rilettura, Agata ZubelWhat is the Word, Beat Furrer – Presto con fuoco, Mateusz RyczekNew Piece.

Platypus Ensemble powstał w 2009 roku jako konsekwencja wcześniej rozwijającej się współpracy między Platypus New Music Group i muzykami Ensemble-to-be. Ambicją zespołu jest wspieranie twórczości młodych kompozytorów na całym świecie. Od chwili rozpoczęcia działalności zespół wykonał dzieła ponad 200 kompozytorów, przy czym wiele z tych utworów zostało zamówionych i napisanych specjalnie dla Platypus.

Muzycy goszczą regularnie na festiwalach Wien Modern, Klangspuren Schwaz i Biennale of New Music in Curitiba (BR). Koncertowali w Austrii, Meksyku, Niemczech, Czechach, Brazylii i Japonii i na Ukrainie. Współpracują z MICA (Music Information Centre Austria), Jeunesse Musicale, Austrian Society for Contemporary Music, IGNM / ISCM oraz Wiedeńskim Konzerthaus i Universitätfür Musik und darstellende Kunst Wien.

W 2014 roku zespół wydał w prestiżowej wytwórni col legno cztery płyty, składające się z tematycznie pogrupowanych utworów wybranych z bogatego repertuaru zamówień. Platypus był również pomysłodawcą i wykonawcą maratonu 19 utworów młodych kompozytorów z całego świata (Composer’s Marathon Festiwal) w Wiener Konzerthaus w 2013 roku.

Bilety do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl


7. edycja festiwalu Tauron Musica Electronica Nova odbędzie się we Wrocławiu między 19 a 22 maja 2016 roku. Wyjątkowe wydanie MEN 2016 pod tytułem Wzrastanie doskonale wpisuje się w ogólne hasło Europejskiej Stolicy Kultury – Wrocław 2016: Przestrzenie dla piękna.

W tym roku uczestników czeka specjalna odsłona projektu połączona z obchodami Europejskiej Stolicy Kultury. Po raz pierwszy festiwal MEN zabrzmi/wzrośnie w nowych salach Narodowego Forum Muzyki. W programie szereg niesamowitych wydarzeń. 20 maja publiczność usłyszy NFM Filharmonię Wrocławską pod dyrekcją Michała Klauzy – artyści zaprezentują repertuar łączący elektronikę z brzmieniem dużego zespołu symfonicznego. 21 maja betonowy plac przed Narodowym Forum Muzyki dzięki instalacji Jeana-Luca Hervé zamieni się w rosnącą wraz z muzyką zieleń. Wszystko to w połączeniu z koncertem słynnego Ensemble Intercontemporain, podczas którego odbędzie się prawykonanie przeznaczonej dla zespołu kompozycji Agaty Zubel. MEN 2016 to nie tylko przepełnione elektroniką koncerty, ale także obszerna odsłona znanego już fanom festiwalu Kina Dźwięku (19–22 maja).

ZOBACZ: Program (PDF)

OBEJRZYJ: Spot Tauron MEN

Więcej informacji – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl  


VII Międzynarodowy Festiwal Chóralny odbędzie się w Warszawie w dniach 19-21 maja 2016 roku. W tym roku w imprezie wezmą udział zespoły z Norwegii, Finlandii oraz Polski.

Koncert inauguracyjny, który odbędzie się 19 maja o godz.18.00 w Centrum Promocji Kultury Praga Południe, będzie okazją do wysłuchania krótkich występów wszystkich uczestników: Chóru żeńskiego Paradur (dyrygent: Pan Jan Røshol) i Chóru mieszanego Tertneskoret (dyrygent: Pan Mikael Ringstad Hedne) z Norwegii, Chóru studyjnego Jyväskylä (dyrygent: Pan Hannu Ikonen) z Finlandii oraz polskiego chóru mieszanego Cantores Sanctae Barbarae pod dyrekcją Artura Backiela, dyrektora artystycznego wydarzenia.

Kolejnych prezentacji można będzie wysłuchać drugiego dnia Festiwalu podczas wieczornych koncertów w Kościele Narodzenia Najświętszej Maryi Panny oraz Kościele Najświętszego Zbawiciela. Podczas gali finałowej, która odbędzie się 21 maja o godz. 19.00 w Katedrze św. Floriana, wszystkie chóry wykonają wspólnie takie utwory jak: Ego sum pastor bonus Wacława z Szamotuł, Vox in Rama Mikołaja Zieleńskiego oraz Pax vobis Mariana Sawy.

Wydarzenie organizowane jest przez biuro MWS Festivals ze Szwecji, przy współpracy ze Stowarzyszeniem Chorów Kościelnych Caecilianum oraz pod patronatem Tomasza Kucharskiego, Burmistrza Dzielnicy Praga Południe m. st. Warszawy.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Więcej informacji – na stronie: www.caecilianum.eu


20 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się światowe prawykonanie Podwójnego koncertu na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna, jednego z najbardziej znanych polskich kompozytorów muzyki współczesnej, teatralnej i filmowej.

Partie solowe wykonają uznani w Polsce i na świecie fleciści młodego pokolenia: Łukasz Długosz oraz Agata Kielar-Długosz. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Ernsta van Tiela. Program uzupełni Uwertura do opery Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz III Symfonia F-dur op. 90 Johannesa Brahmsa. Koncert poprowadzi Konrad Mielnik.

Paweł Mykietyn (ur. 1971) w wieku 22 lat zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” utworem La Strada. Współpracował z wybitnymi dyrygentami m. in. Jean Paulem Dessym, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem, Diego Massonem, Wojciechem Michniewskim czy Reinbertem de Leeuwem. W styczniu 2000 otrzymał „Paszport Polityki”. W kolejnym roku został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w następnym został nagrodzony prestiżową nagrodą Prix France Musique Sacem za muzykę do filmu Essential Killing Jerzego Skolimowskiego. Począwszy od 1996 skomponował muzykę do większości spektakli teatralnych w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego. Jest autorem muzyki do wielu filmów fabularnych, za które był nagradzany między innymi podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni.

Utwór Pawła Mykietyna został stworzony na specjalne zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety do nabycia w kasach Filharmonii oraz poprzez stronę: www.filharmonia.gda.pl


20 i 25 maja 2016 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej w ramach cyklu „Akademia Melomana” wystąpią laureaci XXI Ogólnoszkolnego Konkursu Wykonawczego. Młode talenty ze szkoły muzycznej otrzymają szansę zdobycia pierwszych doświadczeń solowej gry z orkiestrą.

Ogólnoszkolny Konkurs Wykonawczy, nazywany we wcześniejszych latach „Konkursem na wykonanie utworu o charakterze koncertowym”, odbywa się co dwa lata, nieprzerwanie od 1976 roku. Pomysłodawcą był Andrzej Domin, ówczesny dyrektor, a obecnie wicedyrektor PSM I i II st. im. L. Różyckiego w Kielcach. W konkursie mogą brać udział instrumentaliści wszystkich specjalności oraz śpiewacy. Zgodnie z regulaminem uczestnicy zobowiązani są zaprezentować część koncertu instrumentalnego o charakterze wirtuozowskim, a w przypadku śpiewaków – arię koncertową. Nagrodą w konkursie jest występ z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga Eliminacje do Konkursu przeprowadza stała komisja w składzie: Artur Jaroń – dyrektor Szkoły, Andrzej Domin – wicedyrektor, Bogdan Olędzki - dyrygent.


Więcej


20 maja 2016 roku o godz. 18.00 w Sali Teatralnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się koncert pamięci prof. Marii Zduniak – Hommage a Maria Zduniak. Będzie to wydarzenie towarzyszące Sesji Naukowo-Sentymentalnej „Nasi Niezapomniani Profesorowie”.

W programie znajdą się kompozycje Rafała Augustyna, Piotra Drożdżewskiego, Cezarego Duchnowskiego, Mirosława Gąsieńca, Zbigniewa Karneckiego, Krystiana Kiełba, Tomasza Kulikowskiego, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Jana Wichrowskiego i Leszka Wisłockiego.

Wystąpią: Robert Bachara, Magdalena Blum, Dawid Bojarski, Agnieszka Drożdżewska, Piotr Gąsieniec, Teresa Gąsieniec, Kinga Krajnik, Aleksandra Kubas, Danuta Paziuk-Zipser, Dorota Pindur, Adam Porębski, Gabriela Szendzielosz-Jungiewicz, Leszek Wisłocki, Agata Zubel-Moc.

ZOBACZ: Program Konferencji

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.


W sobotę 21 maja 2016 roku w ramach Trójmiejskiej edycji Europejskiej Nocy Muzeów 2016 odbędzie się koncert współczesnej muzyki perkusyjnej – XX versus XXI wiek. Wydarzenie będzie miało miejsce w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w godz. 22.22-23.23.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną kompozycje elektro-akustyczno-graficzne — modernistyczne i awangardowe — wykorzystujące bogate spektrum instrumentów perkusyjnych i nowe sposoby wydobycia z nich brzmienia, a ponadto środki multimedialne i projekcje dźwięku w systemie wielokanałowym. Będzie to swoista twórcza konfrontacja, prezentująca dzieła powstałe jeszcze w XX wieku oraz aktualne, XXI-wieczne osiągnięcia w dziedzinie kompozycji.

Utwory składające się na program wieczoru zostały napisane przez zastosowanie odmiennych technik kompozytorskich, z wykorzystaniem bogatego spektrum instrumentarium akustycznego. Nieidiomatyczne eksplorowanie właściwości brzmieniowych oraz korzystanie z środków multimedialnych (m.in. kwadrofoniczna projekcja dźwięku i live electronics) wpływają na atrakcyjność koncertu, który z pewnością będzie ciekawą i merytorycznie wartościową propozycją również dla tych odbiorców, którzy nie są związani z muzyką współczesną. Udział w koncercie wymaga od odbiorców przede wszystkim otwartości umysłu oraz gotowość na nowe doznania słuchowe, które można wręcz poczuć!

W programie: Marian BorkowskiSpektra (1980) na perkusje solo, Marta Ptaszyńska Mobile (1976) na dwóch perkusistów, Krystyna Moszumańska-NazarFantazja (1987) na marimbę, Jarosław DrozdX=Y (2014) na trzy zestawy multipercussion i projekcje graficzną oraz Fonolog (2016) na dwa zestawy multipercussion, projekcje czterokanałową, taśmę i live electronics (wer. II), Mikołaj Laskowski 1 na 1 (2011) na wibrafon. Kompozycje wykonają: Jarosław Drozd, Maciej Lange oraz Łukasz Świerkosz.

Główną ideą przedsięwzięcia jest promocja na obszarze Trójmiasta muzyki modernistycznej, nowych zjawisk w estetyce współczesnej kultury dźwięku oraz eksperymentowanie w zakresie sposobów prezentacji dzieła muzycznego, które to prezentacje jednocześnie uwzględniają obecnie obowiązujący model intermedialnej komunikacji z odbiorcą dóbr sztuki. Ponadto organizatorzy pragną również efektywnie rozszerzać dotychczasowe kanony repertuaru wykonywanego przez perkusjonalistów na recitalach o dzieła polskich twórców.

Organizatorzy: Katedra Instrumentów Dętych i Perkusyjnych Akademii Muzycznej w Gdańsku, Oddział Gdański Związku Kompozytorów Polskich.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.


Koncert finałowy Festiwalu Nauki odbędzie się 21 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Wystąpi Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem Michała Maciaszczyka wraz z wiolonczelistką Moniką Krasicką. W programie: Joseph Haydn – Koncert wiolonczelowy C-dur Hob VIIb: 1, Symfonia G-dur nr 88, Janusz Bielecki – Tchnienie w aranżacji Ireneusza Boczka.

Wstęp na koncert jest wolny.


21 maja 2016 roku rozpocznie się 55. edycja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Podczas 9 festiwalowych dni odbędzie się 10 koncertów w wykonaniu światowej klasy artystów. Organizatorzy pragną, aby po raz kolejny wydarzenie stało się wspaniałym muzycznym świętem – nie tylko na Podkarpaciu, ale także w skali ogólnopolskiej i międzynarodowej.

Festiwal zainauguruje plenerowe wykonanie Strasznego dworu Stanisława Moniuszki w interpretacji artystów Opery Krakowskiej. Organizatorzy przewidują, że w wydarzeniu weźmie udział ponad 3 tysiące melomanów. Drugim koncertem plenerowym, który odbędzie się drugiego dnia Festiwalu, będzie występ dobrze znanej polskiej wokalistki i kompozytorki jazzowej Anny Marii Jopek. Artystka wraz z zespołem Kroke oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną przedstawi kompozycje z pogranicza muzyki klasycznej i rozrywkowej.

Największym wydarzeniem tegorocznej edycji Muzycznego Festiwalu w Łańcucie będzie recital fortepianowy Kate Liu, laureatki III nagrody XVII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego. 24 maja 2016 roku  w sali balowej Muzeum Zamku w Łańcucie 21-letnia artystka zaprezentuje między innymi swoje interpretacje utworów Fryderyka Chopina. Następnego dnia odbędzie się występ światowej sławy skrzypka Juliana Rachlina, który wraz z Polską Filharmonią Kameralną z Sopotu zaprezentuje jeden z koncertów skrzypcowych Wolfganga Amadeusza Mozarta. Ponadto we wnętrzach łańcuckiego Zamku zaprezentuje się Węgierska Filharmonia Kameralna pod dyrekcją Antala Barnasa, a także Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją Agnieszki Duczmal z towarzyszeniem wiolonczelistki Karoliny Jaroszewskiej-Rajewskiej

Festiwalowe koncerty odbywać się będą także w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. W sali koncertowej wystąpi Stanisława Celińska oraz zespół Jánoška Ensemble. Publiczność będzie miała także okazję obejrzeć spektakl teatralny w wykonaniu Jana Peszka zatytułowany Podwójne solo, którego treść związana jest tematyką muzyczną. Zwieńczeniem muzycznego święta będzie koncert Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Case Scaglione, której towarzyszyć będzie skrzypek Michael Barenboim. W programie znajdą się utwory Johannesa Brahmsa oraz Claude’a Debussy’ego.

W czasie trwania Festiwalu, 26 maja 2016 roku, przypada święto Bożego Ciała. Organizatorzy nie planują w tym dniu koncertu, ale Mszą Świętą w łańcuckiej Farze pragną uczcić pamięć ś.p. Bogusława Kaczyńskiego, byłego dyrektora łańcuckiego Festiwalu.

Więcej informacji – na stronie: www.festiwallancut.pl


Koncert kompozytorski Alaksandry Garbal, poświęcony pamięci profesora Józefa Świdra w drugą rocznicę śmierci, odbędzie się 22 maja 2016 roku o godz. 16.00 w Auli Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach.

Wystąpią profesorowie Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Filharmonicy Śląscy, zaproszeni goście oraz absolwenci i uczniowie PSM I i II st. im. M. Karłowicza w Katowicach, która jest organizatorem wydarzenia. Wśród wykonawców znajdą się: Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska i Aleksandra Garbal – sopran, Kamil Zdebel – baryton, Julian Gembalski, Gabriela Szendzielorz, Andrzej Jungiewicz i Iwona Blacha-Durczok – fortepian, Jerzy Sojka – flet, Jacek Gwizdon – wiolonczela. Zabrzmią zarówno kompozycje Aleksandry Garbal, jak i jej profesora Józefa Świdra, którego druga rocznica śmierci przypada w dniu koncertu. Wydarzenie poprowadzi Oskar Jasiński.

Józef Świder od 1952 roku pracował jako wykładowca kompozycji i teorii muzyki w katowickiej Akademii Muzycznej (od 1979 na stanowisku profesora), gdzie przez wiele lat pełnił także funkcję dziekana i prorektora. Ponadto był profesorem Uniwersytetu Śląskiego – Filii w Cieszynie (przez 15 lat kierował Instytutem Pedagogiki Muzycznej), a także Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Pod jego kierunkiem studiowali także m.in.: Aleksander Lasoń, Andrzej Dziadek oraz Wiesław Cienciała.

ZOBACZ: Program koncertu


Program 2 Polskiego Radia i Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 22 maja 2016 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny z udziałem skrzypka Jakuba Jakowicza oraz Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

Wieczór rozpocznie Scherzo symfoniczne „Stańczyk” op. 1 Ludomira Różyckiego, inspirowane obrazem Jana Matejki, przedstawiającym błazna na dworze Jagiellonów zatroskanego o losy kraju. Następnie solista koncertu, laureat wielu międzynarodowych konkursów, wykona Koncert skrzypcowy nr 1 fis-moll op. 14 Henryka Wieniawskiego. Warto przypomnieć, że już w październiku można będzie śledzić zmagania młodych skrzypków walczących o zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego.

W drugiej części koncertu zabrzmi Symfonia d-moll Césara Francka. Dzieło ukończone w 1888 roku, jest swoistym podsumowaniem twórczości kompozytora, którego za życia – jak i zresztą długo po śmierci – lepiej znano jako wirtuoza-organistę oraz autora wybitnych dzieł na organy. César Franck bowiem przez znaczną część życia, od roku 1858 do śmierci w roku 1890, pracował jako organista w paryskim kościele św. Klotyldy.


Koncert Rudolphina 6 –Musica laeticiae comes, prezentujący pochodzące ze Śląska motety XVI/XVII wieku, odbędzie się 22 maja 2016 roku o godz. 18.00 we wrocławskim Ratuszu. Wystąpi chór kameralny Cantores Minores Wratislavienses pod batutą Piotra Karpety oraz Marta Niedźwiecka przy pozytywie.

W repertuarze kolejnego koncertu z cyklu „Rudolphina” znajdą się utwory kompozytorów z przełomu XVI i XVII wieku związanych z Wrocławiem i ze Śląskiem (S. Besler, Th. Fritsch, M. Kinner i in.) zestawione z kompozycjami popularnych wówczas twórców europejskich (J. Eccard, G. P. Cima, M. Vulpius i in.). Ciekawostką będzie wykonanie kompozycji samego księcia Jerzego Rudolfa, założyciela prezentowanej kolekcji muzykaliów. Można będzie przekonać się, że poziom naszej rodzimej twórczości nie odbiega od innych ówczesnych autorów, dzięki czemu Śląsk należał wówczas do ważniejszych europejskich ośrodków muzycznych.


Koncert Wzór na utwór – czyli nauka i muzyka odbędzie się 23 maja 2016 roku o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest to kolejna propozycja w nowatorskim w skali Europy formacie Speaking Concerts, w którym tradycyjnym wykonaniom towarzyszą multimedia i narracja dyrygenta. Wystąpi Orkiestra Collegium F. pod batutą Marcina Sompolińskiego oraz lutnistka Klaudyna Żołnierek.

Nauka i muzyka to pozornie odrębne światy. Jeden z nich kojarzy się z ładem, dyscypliną, drugiemu towarzyszą twórcze uniesienie i artystyczny nieład. Czy na pewno? Organizatorzy zmierzą się z tym groźnym stereotypem, udowadniając, że dziedziny wiedzy i muzyki mają ze sobą wiele wspólnego i to od bardzo-bardzo dawna! W finale koncertu zaprezentowane zostanie wyjątkowe urządzenie i zrekonstruowany jeden z najsłynniejszych eksperymentów naukowych wszech czasów, w którym kluczową rolę spełniała muzyka. Ciekawscy dowiedzą się, który z kompozytorów był najlepszym matematykiem, dlaczego rak chodzi wspak i co ma wspólnego z muzyką ma… kryptografia. Majowy koncert dedykowany jest wszystkim, którzy kochają mądrość, cenią wiedzę i śmiało sięgają per aspera ad astra!

Koncert Wzór na utwór – czyli nauka i muzyka jest częścią IV Ogólnopolskiego Programu Edukacyjno-Kulturalnego Nie boję się muzyki, popularyzującego repertuar poważny. W programie: Vincenzo Gallilei Fantasia, Johann Pachelbel Kanon D-dur, Joseph Haydn  Symfonia nr 101 D-dur Hob.I:101 „Zegarowa”, cz. II (fragment), Wolfgang Amadeus Mozart  Symfonia g-moll KV 550, cz. IV (fragment), Adagio i fuga c-moll KV 546, Vincent Lo Nokia Fugue (aranż. S. Makowski), Arvo Pärt Fratres.

Więcej informacji – na stronie: www.speakingconcerts.com


W poniedziałek 23 maja 2016 roku o godz. 18.30 w sali kameralnej Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie koncert zatytułowany Nowe Kolory Przeszłości. Wystąpi wiedeńskie Duo Aliada w składzie: Michał Knot (saksofon) i Bogdan Laketic (akordeon).

Praktyka transkrypcji i aranżacji znanych utworów na inne niż zapisane w oryginale składy instrumentalne ma długą tradycję i sięga czasów średniowiecza. Tak czynili najwięksi kompozytorzy, jak Jan Sebastian Bach, Ferenc Liszt czy Maurice Ravel. Wśórd współczesnych gwiazd warto wspomnieć Johnny’ego Greenwooda, którego Popcorn Superhet Receiver (uhonorowany nagrodą słuchaczy BBC Radio 3) nawiązywał wprost do utworu Krzysztofa Pendereckiego Ofiarom Hiroszimy – tren z roku 1960.

Tą drogą poszli także bohaterowie koncertu, którzy udowodnią, że muzyka wszystkich epok poddaje się twórczej aranżacji; wystarczy niezawodny słuch, wyczucie stylu i kultura muzyczna, by kolejne utwory, nie tracąc nic ze swojej pierwotnej wartości, zyskały rzeczywiście nowe barwy. Saksofon i akordeon od wielu już lat są instrumentami obecnymi w salach filharmonicznych, współcześni kompozytorzy chętnie tworzą na te instrumenty. Rzadko się jednak zdarza, aby oba występowały razem, w duecie. Pomysł muzyków Duo Aliada aby je połączyć, okazał się strzałem w dziesiątkę, o czym świadczą nagrody zbierane przez zespół, wydane płyty i powodzenie na koncertach.

W programie wieczoru znajdą utwory z rożnych epok, ale połączone przewijającym się w kilku przypadkach wątkiem stylizacyjnym, zawartym zarówno w nawiązaniu do przeszłości, jak i wykorzystaniu motywów ludowych. Zabrzmią następujące kompozycje: G. F. Haendel – Sonata g-moll op.1 nr 2 HWV 360, A. Vivaldi – Concerto „La Notte” g-moll RV 439, E. Grieg – Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” G-dur op. 40, A. Berg – Vier Stücke op. 5, K. Penderecki3 Miniatury, B. Bartók – Rumuńskie tańce ludowe, M. de Falla – 7 ludowych pieśni hiszpańskich.

Koncert organizowany jest we współpracy z Austriackim Forum Kultury.


W wtorek 24 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Pianiści u Paderewskiego”. W interpretacji Piotra Szychowskiego, adiunkta Katedry Fortepianu poznańskiej uczelni, można będzie usłyszeć obydwa koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina.

U boku solisty wystapią: Marcin Suszycki – I skrzypce, Joanna Kreft – II skrzypce, Ewa Guzowska – altówka, Tomasz Lisiecki – wiolonczela, Szymon Guzowski – kontrabas. W programie: Koncert fortepianowy e-moll op. 11 oraz Koncert fortepianowy f-moll op. 21 F. Chopina.

Piotr Szychowski jest laureatem międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. w Rzymie, Bukareszcie, Takasaki, Darmstadt, Ettlingen, Bydgoszczy, Łodzi i Warszawie. Koncertuje w najbardziej prestiżowych salach Europy i świata m.in.: Londynie (Purcell Room/Royal Festival Hall), Berlinie (Filharmonia Berlińska), Rzymie (Auditorium Augustinianum w Watykanie), Moskwie, Edynburgu, Budapeszcie, Bukareszcie (Ateneul Roman), a także Szanghaju, Bejrucie, Filharmoniach Narodowych w Sofii, Murmańsku, Krasnodarze, Podgoricy oraz Warszawie.


24 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Muzeum Powstania Warszawskiego odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Wieczór wypełnią utwory Jana Krenza – wybitnego polskiego kompozytora i wszechstronnego dyrygenta. Wykona je jeden z najbardziej interesujących i utalentowanych kwartetów smyczkowych: Royal String Quartet. Wstęp wolny!

Obchodzący w tym roku 90. urodziny Jan Krenz najpierw debiutował jako kompozytor, a później jako dyrygent. W okresie okupacji niemieckiej był uczniem Zbigniewa Drzewieckiego (fortepian) i Kazimierza Sikorskiego (kompozycja). W 1943 roku na koncercie konspiracyjnym w Warszawie wykonano jego I Kwartet smyczkowy. W dorobku kompozytora znajdują się utwory solowe, kameralne, wokalno-instrumentalne, chóralne i orkiestrowe.

Jako dyrygent już w pierwszych latach po wojnie przyczynił się do animacji życia muzycznego w Polsce. W latach 1949-1968 był związany z Wielką Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, a od 1968 roku pełnił funkcję dyrektora artystycznego i pierwszego dyrygenta Teatru Wielkiego, współpracował również z Filharmonią Narodową i Sinfonią Varsovią. Gościnnie występował z orkiestrami na całym świecie i jako wszechstronny mistrz batuty poprowadził prawykonania wielu utworów współczesnych. Wielkie uznanie szerokiej publiczności zyskał także jako autor muzyki teatralnej i filmowej (m.in. Kanał Andrzeja Wajdy, Eroica czy Zezowate szczęście Andrzeja Munka).

Podczas koncertu z cyklu „Muzyka pod Liberatorem” muzykę Jana Krenza wykona Royal String Quartet. W Sali Pod Liberatorem zabrzmi utwór z roku 1983 Musica da camera per quartetto d’archi. Zespół Royal String Quartet, nominowany do prestiżowej nagrody Royal Philharmonic Society, to jeden z najbardziej dynamicznie działających kwartetów smyczkowych na świecie. W swoim repertuarze łączy wybitne dzieła przeszłości i muzykę współczesną, odważnie przekraczając granice gatunków. Royal String Quartet regularnie bierze udział w wielu renomowanych festiwalach w Polsce i za granicą, nagrywa i koncertuje z wybitnymi artystami oraz jest laureatem szeregu nagród i wyróżnień na krajowych i międzynarodowych konkursach.

Organizatorami cyklu „Muzyka pod Liberatorem” są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, zaś partnerem TVP Kultura.


24 maja 2016 roku o godz. 19.00 w siedzibie Austriackiego Forum Kulury w Warszawie odbędzie się koncert wiedeńskiego Duo Aliada, grupy, która nadaje nowe barwy „hitom” muzyki klasyczne przy pomocy nieklasycznego instrumentarium – saksofonu i akordeonu. Na saksofonie gra Michał Knot, uhonorowany w tym roku tytułem „Wybitnego Polaka” w Austrii.

Saksofon i akordeon, instrumenty kojarzone głównie z jazzem i muzyką folkową, w rękach muzyków z Duo Aliada nabierają subtelnej, klasycznej perfekcji. Techniczna wirtuozeria i umiejętność wyrazistej interpretacji pozwalają Michałowi Knotowi i Bogdanowi Laketicowi czerpać z bogatego repertuaru przebojów muzyki klasycznej od XVII do XX wieku. Ich gra ukazuje niemal niewyczerpany potencjał tych instrumentów i otwiera muzykę klasyczną na zupełnie nowe spektrum dźwięków. „Aliada” to połączenie i właśnie to jest celem Duo Aliada – niezwykły dialog saksofonu i akordeonu, który jeszcze długo pozostanie w pamięci publiczności.

Wiener Musikverein (Wiedeńskie Towarzystwo Muzyczne) określiło Duo Aliada mianem „wybitnie utalentowanych i kreatywnych muzyków”. Od chwili powstania w 2013 roku duo błyskawicznie zyskało uznanie w świecie muzyki klasycznej, czego konsekwencją było ponad 60 występów na pięciu kontynentach, w tym w jednej z najbardziej prestiżowych sal koncertowych na świecie – Wiedeńskim Musikverein.

Wszystko zaczęło się od spektakularnej wygranej w konkursie muzyki kameralnej „Fidelio”. Potem ukazał się debiutancki album New colours of the past, na nowo interpretujący hity muzyki klasycznej, który od razu zyskał najwyższe uznanie krytyków. Muzycy zakwalifikowali się też do udziału w międzynarodowym, prestiżowym programie „The New Austrian Sound Of Music 2016-17”, wspieranym przez rząd austriacki. Duo Aliada usłyszeć można regularnie w takich rozgłośniach jak ORF 1, SWR 2, BR Klassik i Radio Klassik.

ZOBACZ: Wydarzenie FB

Więcej


25 maja 2016 roku Sinfonia Varsovia po raz kolejny zagra koncert organizowany z okazji 100. rocznicy urodzin wieloletniego gościnnego dyrygenta orkiestry – Yehudi Menuhina. Gośćmi specjalnymi koncertu, który będzie miał miejsce w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, będą odwiedzająca Polskę po raz pierwszy Zamira Menuhin Benthall – córka legendarnego skrzypka oraz Lady Camilla Panufnik, żona kompozytora Andrzeja Panufnika.

Yehudi Menuhina łączyły wyjątkowe stosunki z polskim światem muzyki klasycznej. W połowie lat 80. rozpoczął trwającą ponad 15 lat współpracę z Sinfonią Varsovią, która zaowocowała nagraniem 28 płyt, wykonaniem ponad 300 koncertów, w tym około 50 z udziałem Menuhina w podwójnej roli – solisty i dyrygenta. Nie tylko liczby świadczą o wyjątkowości tej relacji, ale przede wszystkim atmosfera panująca podczas pracy. Yehudi Menuhin w jednym z wywiadów tak mówił o orkiestrze: „Praca z żadną inną orkiestrą nie dawała mi tyle zadowolenia, co praca z zespołem Sinfonia Varsovia.”

Koncert 25 maja pod batutą Jerzego Maksymiuka będzie miał nadzwyczajny charakter, nie tylko z powodu przybyłych specjalnie do Polski gości i relacji Menuhina z Sinfonią Varsovią, ale również ze względu na program wydarzenia. Artyści, z solistą Jakubem Haufą na czele, zagrają dwa koncerty nawiązujące do wspólnej historii Menuhina i orkiestry. Wieczór otworzy Koncert na skrzypce, smyczki i basso continuo a-moll Jeana Marie Leclaira. Ciekawym jest fakt, że partyturę tego utworu wiele lat temu wręczył Jerzemu Maksymiukowi sam Yehudi Menuhin.

Następnie zabrzmi Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika – dzieło skomponowane na zamówienie Yehudi Menuhina w 1971 roku. Skrzypek po raz pierwszy wykonał ten utwór w towarzystwie Menuhin Festival Orchestra, w znacznej części składającej się z muzyków Polskiej Orkiestry Kameralnej, z której po latach narodziła się Sinfonia Varsovia. Na koniec publiczność wysłucha niegdyś popisowego „numeru” Sinfonii Varsovii i Jerzego Maksymiuka – Serenady na orkiestrę smyczkową Piotra Czajkowskiego.

Więcej informacji – na stronie: www.sinfoniavarsovia.org


27 maja 2016 roku o godz. 19.00 na deskach Opery Wrocławskiej wystawiony zostanie Król Roger Karola Szymanowskiego. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem objęła Ewa Michnik, a reżyserią zajął się Mariusz Treliński.

Akcja opery zrealizowanej według libretta Jarosława Iwaszkiewicz rozgrywa się w średniowiecznej Sycylii. Dzieło splata atmosferę surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej oraz z kultem wysublimowanego erotyzmu i radości życia (ucieleśnionej w postaci Pasterza, przemieniającego się następnie w greckiego boga Dionizosa). Muzyka Karola Szymanowskiego łączy śmiałą nowoczesność z operową śpiewnością partii solowych i teatralną efektownością scen zespołowych. Nie znalazł Król Roger kontynuatorów wśród polskich twórców, trudno też znaleźć dlań bezpośrednich prekursorów w muzyce europejskiej.


27 i 28 maja 2016 roku w Sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej odbędą się koncerty oratoryjne, podczas których w obecności kompozytora – Krzysztofa Meyera, Chór i Orkiestra Filharmonii Krakowskiej wykonają jego wielkie dzieło – VIII Symfonię zwaną Sinfonia da Requiem.

Poruszający problem antysemityzmu utwór Meyera powstał do słów czterech wierszy Adama Zagajewskiego – Jedwabne, Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich, Dożywocie i Persefona. Krótko po prawykonaniu dzieła, jakie miało miejsce w styczniu 2011 roku, krytyk muzyczny Andrzej Chłopecki napisał, iż „utwór Zagajewskiego – Meyera jest elegią muzyczno-poetycką z czysto orkiestrowym interludium, dramatycznym, lecz nie posiadającym w sobie żadnego tonu niestosownego w ekspresji. To Requiem mogłoby mieć podtytuł 'pamięci polskich Żydów' czy po prostu 'żydowska elegia'. Bez jakichkolwiek w muzyce cytatów i bezpośrednich aluzji. W muzycznym kształcie kompozycji Meyer ustrzegł się estetycznych przerysowań (…), a wrażliwości słów Zagajewskiego dał dźwiękowy kształt w subtelności niemal pokorny”.

Koncerty, które poprowadzi bardzo ceniony przez krakowską publiczność Łukasz Borowicz, otworzy napisana w pogodnej tonacji B-dur Symfonia 102 „Londyńska” Josepha Haydna. Kilka dni po wykonaniu dzieła Meyera w Filharmonii Krakowskiej, poeta Andrzej Zagajewski odbierze prestiżową nagrodę im. Leopolda Lucasa, przyznaną mu za „wybitne dokonania w dziedzinie teologii, historii prądów intelektualnych, badań historycznych i filozofii”. Nagroda ta jest w Niemczech jedną z najwyżej dotowanych nagród przyznawanych humanistom – wynosi 50 tys. euro. Wręczenie nagrody odbędzie się 31 maja 2016 roku na Uniwersytecie Tybingi

 


28 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się kolejny koncert symfoniczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Zespoł poprowadzi jego kierownik artystycznyPrzemysław Fiugajski. Solistką będzie znakomita polska skrzypaczka młodego pokolenia Anna Maria Staśkiewicz.

Artystka jest laureatką wielu konkursów skrzypcowych, m.in. III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku. Podczas zapowiadanego wieczoru wykona Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena. Utwór ten, obok Koncertu skrzypcowego D-dur Johannesa Brahmsa, Koncertu skrzypcowego D-dur Piotra Czajkowskiego oraz Koncertu skrzypcowego e-moll Feliksa Mendelssohna, należy do klasyki gatunku, będąc jednym z najczęściej wykonywanych koncertów skrzypcowych w historii muzyki.

Program koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus dopełni inne wielkie dzieło Ludwiga van Beethovena – VIII Symfonia F-dur op. 93. Ten skomponowany w 1812 roku utwór Beethoven nazwał „moją małą symfonią w F-dur”, dla odróżnienia od rozbudowanej VI Symfonii. Spytany przez swego ucznia Carla Czernego o powody, dla których Ósma cieszy się mniejszą popularnością od Siódmej, Beethoven miał odpowiedzieć: „ponieważ Ósma jest o wiele lepsza”.

Bilety dostępne na stronie www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.


28 maja 2016 roku w Warszawie rozpocznie się kolejna, trzynasta już edycja Festiwalu Pieśni, podczas którego wystąpią najwybitniejsi artyści prezentujący polską i zagraniczną twórczość pieśniarską. Organizatorem wydarzenia, które potrwa do 27 listopada 2016 roku, jest Filharmonia im. Romualda Traugutta.

XIII Festiwal Pieśni kontynuuje tradycje Letnich Festiwali Pieśni Kompozytorów Polskich, które Filharmonia im. Romualda Traugutta realizuje od roku 2001 i Festiwali Pieśni Europejskiej, które odbywają się od roku 2005. Jest to jedyny w Polsce festiwal poświęcony liryce wokalnej o takiej formule (koncertów monograficznych: w przypadku pieśni polskiej jeden koncert to pieśni jednego kompozytora; w przypadku pieśni europejskiej każdy koncert to pieśni kompozytorów z jednego kraju) obejmujący swoim programem kompozytorów polskich i europejskich od wieków dawnych aż do współczesności. Celem Festiwalu jest zaprezentowanie publiczności twórczości pieśniarskiej zarówno polskiej, jak i obcej w najlepszych wykonaniach.

Festiwal podzielony jest na dwie części – XIII Festiwal Pieśni Kompozytorów Polskich i IX Festiwal Pieśni Europejskiej. Koncerty festiwalowe odbywać się będą od końca maja do połowy lipca, a następnie na przełomie września i października 2016 roku. Pieśni wysłuchać będzie można w najpiękniejszym miejscach Warszawy – w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego, w Pałacu na Wyspie i Teatrze Królewskim w Łazienkach Królewskich oraz w Sali Białej Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie. Wykonawcami koncertów będą wybitni polscy i zagraniczni śpiewacy, specjalizujący się w wykonawstwie liryki wokalnej.

Koncert inauguracyjny odbędzie się 28 maja o godz. 18.00 w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego. Wystąpi m.in. Olga Pasiecznik i Jan Jakub Monowid, a w programie znajdą się utwory Edwarda Pałłasza, Henryka Mikołaja Góreckiego i Benjamina Brittena. Podczas kolejnych wydarzeń można będzie wysłuchać kompozycji polskich twórców, m.in. Mikołaja Gomółki, Stanisława Niewiadomskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Mikuli, Pawła Łukaszewskiego czy Stanisława Moniuszki. Pojawią się również pieśni ukraińskie, niemieckie, hiszpańskie, słowackie oraz francuskie. Ostatni koncert, poświęcony pieśniom Powstania Listopadowego, odbędzie się 27 listopada 2016 roku.

Bilety oraz karnety dostępne na stronie: www.bilety24.pl, w Salonach Empik i punktach sprzedaż Eventim oraz na godzinę przed każdym koncertem.

Szczegółowy program – na stronie: www.fit.waw.pl 


Tydzień Dziecka w Warszawie rozpocznie się 28 maja 2016 roku. Jest to wspólna inicjatywa13 warszawskich publicznych instytucji kultury powołana z okazji Dnia Dziecka. Tegoroczna edycja obejmie 29 wydarzeń, w tym koncerty, konkursy, piknik, spektakle teatralne, warsztaty oraz wycieczki.

Tydzień Dziecka rozpocznie się 28 maja w PROM-ie Kultury na Saskiej Kępie, gdzie odbędą się koncerty Smyków na Kępie i Orkiestry Warsaw Camerata, a następnego dnia Dzień Dzieciaka z Fasolkami. W kolejnych dniach Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza i Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera zaprezentują swoje spektakle dla dzieci i młodzieży: Jak zostałam wiedźmą w reżyserii Agnieszki Glińskiej oraz Iwona, księżniczka z Burbona w reżyserii Leny Frankiewicz

1 czerwca w Nowym Teatrze odbędzie się premiera spektaklu Piotruś Pan w reżyserii Łukasza Kosa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprosi na warsztaty Zostań kolekcjonerem sztuki!, Teatr Syrena na spektakl Kot w butach w reżyserii Jacka Bończyka, a Zachęta –Narodowa Galeria Sztuki na warsztaty towarzyszące wystawie Podróżnicy.

W kolejnych dniach Orkiestra Sinfonia Varsovia zorganizuje dla młodych widzów koncert Aidy oraz warsztaty muzyczne, plastyczne i konkurs wokalny dla przedszkolaków. 4 czerwca Nowy Teatr poprowadzi warsztaty dla dzieci ze Spotlight Kids, Muzeum Warszawy otworzy Małą Akademię Praską, zaś Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej przygotuje wielki piknik rodzinny, a Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprosi na rodzinną wycieczkę do Szumina.

W ostatni dzień Tygodnia Dziecka, 5 czerwca – w Muzeum POLIN odbędą się warsztaty Król Maciuś w Krainie Czarów oraz koncert, w TR Warszawa rodzinne zajęcia teatralne Mama, Tata i ja na warsztaty inspirowane najnowszym spektaklem TR Robert Robur, a w CSW Zamek Ujazdowski cały dzień wokół wystawy Rzeczy robią rzeczy, czyli tematu animacji i ożywiania świata wokół za sprawą wyobraźni.

Więcej


29 maja 2016 roku o godz. 12.00 odbędzie się drugi z tegorocznych koncertów kameralnych w Muzeum Górnośląskim zatytułowany Muzyka mową dźwięków. W programie wydarzenia, które poświęcone będzie pamięci Nikolausa Harnoncourta, znajdą się utwory klawesynistów francuskich w wykonaniu Hanny Balcerzak.

Zmarły 5 marca 2016 roku Nikolaus Harnoncourt był jednym z pionierów wykonywania muzyki dawnej na instrumentach z epoki. Austriacki wiolonczelista i dyrygent w 1953 roku założył legendarny zespół Concentus Musicus Wien, który przybliżał działa epoki baroku. W swoim dorobku ma m.in. nagranie wszystkich kantat Jana Sebastiana Bacha. Artysta jest laureatem nagród Grammy i Kioto.

Hanna Balcerzak to klawesynistka i pianistka koncertująca w Polsce, Niemczech, Francji, Norwegii, Anglii oraz Stanach Zjednoczonych. Jest laureatką nagrody głównej V Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. J. Hofmanna i I. J. Paderewskiego w Nałęczowie, otrzymała stypendia Fundacji im. Józefa Hofmanna, Dartington International Summer School oraz The Ringve Museum w Trondheim. W jej dorobku fonograficznym znajduje się płyta Composizioni di perla, wydana w 2015 roku przez Stowarzyszenie Gorczycki.pl. Album obejmuje utwory klawesynowe mistrzów baroku: J. S. Bacha, D. Scarlattiego oraz A. Solera.

Organizatorami koncertu są Śląskie Towarzystwo Muzyczne i Orkiestra Muzyki Nowej we współpracy z Muzeum Górnośląskim w Bytomiu. Projekt został dofinansowany ze środków Gminy Bytom.

Bilety do nabycia przed koncertem w kasie Muzeum Górnośląskiego.


29 maja 2016 roku o godz. 17.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (Restauracja Cadenza) odbędzie się spotkanie z kompozytorem Dariuszem Przybylskim, promujące jego najnowszą autorską płytę.

Alub został nagrany wspólnie z NOSPR i solistami: Patrycją Piekutowską, Magdaleną Bojanowicz i Maciejem Frąckiewiczem. Wieńczy on program promocji młodych kompozytorów Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego („Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”), którego celem była prezentacja twórczości trzynastu jego uczestników. Promowany album zawiera skomponowane w latach 2010-2015 utwory Dariusza Przybylskiego: Koncert akordeonowy, Koncert wiolonczelowy, Musica in forma di rosa na skrzypce i orkiestrę oraz Katabasis na orkiestrę. Płytę wydała firma DUX, przy współudziale Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego oraz Polskiego Radia.


XXVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej potrwa od 29 maja do 5 czerwca 2016 roku w warszawskich świątyniach. Podstawowym zadaniem wydarzenia jest prezentacja twórczości muzycznej związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie.

Festiwal zainauguruje koncert z okazji 150. rocznicy urodzin legendarnego kompozytora i organisty Archikatedry Warszawskiej Mieczysława Surzyńskiego, który odbędzie się w niedzielę 29 maja o godz. 16.00 w Bazylice Archikatedralnej Św. Jana Chrzciciela. W wykonaniu Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie pod batutą Piotra Deptucha oraz organisty Przemysława Kapituły zabrzmią takie kompozycje Surzyńskiego jak: Koncert organowy g-moll op. 35, Improwizacje op. 38, Capriccio op. 36 oraz Fantazja op. 30. Podczas koncertu ksiądz dr hab. Jacek Bramorski otrzyma Srebrną Piszczałkę – nagrodę Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce.

Kolejne festiwalowe wydarzenia to m.in. Duke Ellington – Sacred Concert w wykonaniu amerykańskiej wokalistki Karen Edwards z towarzyszeniem Eliazz Big Band pod dyrekcja Józefa Eliasza oraz Chóru Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod dyrekcją Benedykta Odyi; koncert z okazji 100. rocznicy śmierci Maxa Regera; 25-lecie Cantores Minores – Chóru Męskiego Archikatedry Św. Jana Chrzciciela, Verbum Incarnatum w wykonaniu saksofonisty Pawła Gusnara oraz zespołu Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti, a także finałowe Sakralne Fanfary w wykonaniu włoskiego Ensemble Girolamo Fantini.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie, zaliczany dziś do najpoważniejszych warszawskich festiwali i najpoważniejszych imprez tego typu w świecie, powstał w 1991 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły dla uczczenia IV pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny. Festiwal wypełnił lukę jaka powstała w polskim życiu muzycznym w okresie powojennym, kiedy utwory muzyki sakralnej wykonywano częściej w salach koncertowych niż w świątyniach, z myślą o których były tworzone.

Patronat nad Festiwalem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Komitet Honorowy i Radę Artystyczną wspierające imprezę, tworzą wybitni artyści, naukowcy oraz wpływowe osobistości z różnych sfer życia publicznego. Festiwal organizuje „Fundacja Festiwal Muzyki Sakralnej”. Festiwal wspiera finansowo Miasto Stołeczne Warszawa. Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny!

Więcej


W dniach 29 maja – 4 czerwca 2016 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się 8. edycja Leo Festiwalu, którego dyrektorem artystycznym i dyrygentem jest Ernst Kovacic.

W tym roku organizatorzy zaproszą do współpracy sportowców, tancerzy i muzyków – największy nacisk zostanie położony właśnie na muzykę i sport. Obie dyscypliny łączy konieczność dbania o dobrą kondycję i refleks (w sporcie nazywamy to treningiem, w muzyce – ćwiczeniem), podobieństwo widoczne jest również w wyzwaniach dla umysłu: zarówno muzycy, jak i sportowcy starają się znaleźć sposób, aby jak najlepiej wykorzystać własny potencjał.

Podczas koncertu zatytułowanego Festival du corps ukazane zostaną liczne aspekty tej relacji, również humorystyczne. Najbardziej wyrafinowanym połączeniem treningu sportowego i muzyki wydają się być taniec i balet. Dlatego właśnie po utworze Apollo i muzy Igora Strawińskiego tego wieczoru zaprezentowany zostanie balet Twory Prometeusza do muzyki Ludwiga van Beethovena w zdumiewającej choreografii autorstwa Rose Breuss.

Jednym z głównych wątków Leo Festiwalu jest współpraca z dziećmi. W tym roku przygotowana zostanie nowa opera dziecięca, w której wezmą udział mali śpiewacy. Towarzyszyć im będzie NFM Lepoldinum – orkiestra, która z niezwykłym entuzjazmem i cierpliwością wspiera działania młodych ludzi. Dla nich zaś działanie z profesjonalnymi muzykami jest wspaniałą motywacją. Małych solistów i chór przygotuje Małgorzata Podzielny. W roli narratora w operze wystąpi Grażyna Wolszczak.

Koncert finałowy festiwalu połączy dwie orkiestry smyczkowe: Leopoldinum i orkiestrę gościnną, Sinfoniettę Cracovię. W ten sposób otwarte zostaną możliwości zarówno połączenia, jak i skontrastowania dźwięków i gestów. Festiwal zwieńczą utwory: Polyptique Franka Martina, w którym w roli solisty można będzie usłyszeć znakomitego austriackiego skrzypka Benjamina Schmida, a także Muzyka na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Beli Bartóka.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Więcej informacji – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


We wtorek 31 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Od wielu lat ważnym wydarzeniem zakończenia każdego z sezonów Filharmonii Narodowej są koncerty dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Obie instytucje należą do najważniejszych na muzycznej mapie stolicy, a potrzeba ich współpracy jest oczywista i naturalna: wielu muzyków filharmonicznych zespołów, orkiestry i chóru to właśnie absolwenci UMFC. Dla młodych muzyków występ w Filharmonii stanowi artystyczną nobilitację i często pierwszy, ważny krok w artystycznej karierze.

W programie: Karol Szymanowski3 fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5, Johann Sebastian Bach – Chaconne z II Partity d-moll BWV 1004, Eugène Ysaÿe – Sonata d-moll „Ballade” op. 27 nr 3, Antonio Soler – Seis Conciertos de dos Organos Obligados Compuestos por el Pe. Fr. Antonio Soler R. 463, Johannes Brahms – Trio waltorniowe Es-dur op. 40.

Wystąpią: Kacper Szelążek – kontratenor, Dominika Wojcieszuk – skrzypce, Wadim Zarych – altówka, Anna Baran – waltornia, Jędrzej Jarocki – akordeon, Krzysztof Ostrowski, Jarosław Kocik – pozytyw, Paweł Sommer, Aleksandra Płaczek – fortepian.


We wtorek 31 maja 2016 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert kameralny, organizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Polskich Artystów Muzyków w Łodzi, na który złożą się dwa recitale: pianisty Wojciecha Wołoszyna i saksofonisty Daniela Kobielskiego, któremu na fortepianie będzie akompaniować Bogna Dulińska.

Pianista i pedagog, dr Wojciech Wołoszyn, adiunkt w Akademii Muzycznej w Łodzi, jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień, a także jurorem konkursów. Bierze udział w koncertach i festiwalach jako solista i kameralista (duety i tria). Bogna Dulińska, zatrudniona w charakterze pianisty-akompaniatora w Katedrze Wokalistyki łódzkiej Akademii, także wielokrotnie nagradzana, prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą, jako solistka i kameralistka.

Pochodzący z Wieruszowa Daniel Kobielski studiuje saksofon klasyczny w AM w Łodzi. Uczył się w szkole im. A. Tansmana w Kępnie, potem w ZSM im. K. Komedy-Trzcińskiego w Ostrowie Wlkp. Laureat konkursów ogólnopolskich. Najlepszy saksofonista w kategorii 18+ na Międzynarodowym Konkursie Saksofonu Klasycznego w Lubece (2016). Nagrodzony przez SPAM w Łodzi pozaregulaminową nagrodą dla najlepszego studenta z tego miasta na Międzynarodowym Konkursie Saksofonowym 2015. Nagrodą tą jest właśnie udział w koncercie w FŁ.

W programie: C. Debussy – Popołudnie Fauna (Preludium orkiestrowe w transkrypcji Leonarda Borwicka), S. Rachmaninow – Preludium c-moll op. 23 nr 7, Preludium Es-dur op. 23 nr 6, M. Ravel – Jeux d’eau, F. Chopin Etiuda As-dur op. 10 nr 10, A. Skriabin – Nokturn Des-dur op. 9 nr 2, F. Mendelssohn-Bartholdy – Wariacje d-moll op. 54, J. Ibert – Concertino da camera, E. Denisov – Sonata na saksofon altowy i fortepian, P. Swerts – Klonos na saksofon altowy i fortepian.