Polmic - FB

calendar of events

2014 2015 2016 2017 2018
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Agencja Muzyczna Polskiego Radia i Fundacja Shalom we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury zapraszają 1 września 2016 roku o godz. 20.30 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert Francesco Bruno Trio. Koncert odbywa się w ramach XIII Festiwalu Warszawa Singera.

Francesco Bruno – utalentowany gitarzysta jazzowy i kompozytor – wydał dziewięć albumów. W latach 70. występował z wieloma legendami jazzu, m.in. z Donem Cherry. Współpracował również z Brianem Eno i legendą włoskiej piosenki – Richie Havensem. W latach 80. skomponował kilka utworów dla włoskiej piosenkarki Teresy De Sio, które okazały się wielkimi przebojami.

Na koncercie wystąpi w towarzystwie dwóch wielkich muzyków włoskiej sceny jazzowej: Marco Rovinellego (instrumenty perkusyjne) oraz Jacopo Ferrazzy (kontrabas). Artyści wykonają oryginalne utwory, zaaranżowane specjalnie na ten występ. Kompozycje te są częścią nowego albumu zatytułowanego Witam, w nagraniu którego wzięli udział – jako gości specjalni – polscy muzycy: trębacz Piotr Wojtasik i saksofonista Sylwester Ostrowski.

Bilety na koncert do kupienia na stronie: www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


W dniach 26 sierpnia – 4 września 2016 roku odbędzie się jedenasta edycja Festiwalu Goldbergowskiego. W programie znajdzie się siedem koncertów, które odbywać się będą we wnętrzach franciszkańskiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku.

Festiwal Goldbergowski został zainicjowany w 2006 roku, w 250. rocznicę śmierci genialnego gdańskiego klawesynisty, a jednocześnie ulubionego ucznia Bacha – Johanna Gottlieba Goldberga (1727-1756). Jako jedyny na polskiej mapie wydarzeń kulturalnych promuje muzykę gdańskich mistrzów minionych epok, zapraszając do jej wykonania najbardziej renomowane zespoły muzyki dawnej. Koncepcja artystyczna festiwalu, od początku jego powstania, jest autorstwem klawesynistki Aliny Ratkowskiej, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

W programie tegorocznej edycji, oprócz utworów gdańskich twórców, znajdzie się muzyka Bacha, Beethovena, Mozarta i mało komu znanego elbląskiego kompozytora Johanna Benjamina Grossa. Jego kwartet zabrzmi podczas koncertu inauguracyjnego w wykonaniu austriackiego Quatuor Mosaïques. Dzień później Magdalena Tomsińska z towarzyszeniem Anny Mikołajczyk zaprezentuje utwory z gdańskiej Tabulatury Lutniowej, któremu to manuskryptowi lutnistka poświęciła swoją pracę badawczą, a jej efektem jest m.in. nagranie płytowe kompletnego zbioru. Na kolejnym koncercie w interpretacji solistów i Kölner Akademie wykonana zostanie Pasja oratoryjna według Św. Mateusza autorstwa działającego w Gdańsku kompozytora Johanna Valentina Medera.

Drugi koncertowy weekend rozpocznie się 1 września występem młodego francuskiego klawesynisty Orlando Bassa, laureata pierwszej nagrody Międzynarodowego Konkursu im. P. Bernardi w Bolonii w 2015 roku. Podczas tego występu usłyszeć będzie można klawesynowe kompozycje Bacha, Buxtehudego, a także samego patrona Festiwalu. Kolejnego dnia odbędzie się planowany od wielu lat koncert kanadyjskiego consortu gambowego Les Voix Humaines, który zaprezentuje publiczności Kunst der Fuge Bacha. Dzień później w interpretacji wybitnego polskiego akordeonisty Klaudiusza Barana można będzie natomiast usłyszeć Wariacje Goldbergowskie.

Podczas koncertu finałowego, w niedzielę 4 września, soliści wraz z Goldberg Baroque Ensemble pod kierunkiem Andrzeja M. Szadejko zaprezentują kantaty ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej, które w większości zabrzmią po raz pierwszy po kilkuset latach od swoich pierwszych prezentacji. W przerwie, fundatorom piszczałek odbudowywanych wielkich organów kościoła Św. Trójcy, rozdane zostaną certyfikaty „Patrona piszczałek”.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.goldbergfestival.pl


To znamienne, że jednym z najlepiej rozpoznawalnych utworów Fryderyka Chopina jest jego Etiuda rewolucyjna. Etiudy pełne są pasji, a w wydaniu Chopina niewiele mają wspólnego z muzyczną wprawką dla początkujących pianistów. Właśnie etiudzie poświęcona będzie kolejna, czternasta już edycja festiwalu „Chopiniana”. Podczas dwóch weekendów: 2–4 i 9–11 września 2016 roku w Opactwie Pobenedyktyńskim w Płocku można będzie przyjrzeć się temu wyjątkowemu w twórczości Chopina gatunkowi w kontekście dzieł innych wybitnych kompozytorów w doborowych wykonaniach światowej sławy pianistów.

O wydanym zbiorze etiud Chopina op. 10 berliński krytyk Ludwig Rellstab pisał: „kto ma proste [palce], nie powinien ich grać, w każdym razie nie wtedy, kiedy w pobliżu nie ma chirurga”. Nikt przed Chopinem nie tworzył etiud tak trudnych i wymagających, a jednocześnie tak doskonałych. To za jego sprawą nastąpił przełom w historii tego gatunku – etiuda przestała być tylko dydaktycznym ćwiczeniem techniki. Stała się utworem artystycznym.

Podczas dwóch wrześniowych weekendów „Chopinianów” publiczność będzie miała okazję zapoznać się z wyjątkową różnorodnością tego gatunku. Pierwszy koncert poświęcony będzie poprzednikom Chopina. Na historycznych instrumentach, począwszy od wirginału, poprzez pianoforte Steina, po kopię fortepianu Pleyela z czasów Chopina, zagrają światowej sławy pianista Tobias Koch oraz Katarzyna Drogosz – muzycy specjalizujący się w wykonawstwie utworów dawnych na instrumentach z epoki. Dzień wcześniej poprowadzą oni prezentację i kurs gry na pianoforte. 9 września etiudy Chopina, Liszta i Rachmaninowa wykona natomiast Szymon Nehring – jedyny Polak wśród laureatów ostatniego Konkursu Chopinowskiego. Na zakończenie festiwalu, 11 września, zagra Clare Hammond – ceniona angielska pianistka, chętnie sięgająca po polski repertuar.

„Chopiniana” to nie tylko koncerty, ale także towarzyszące im wydarzenia, również o charakterze edukacyjnym. W tym roku w Płocku, już po raz czwarty w historii festiwalu, odbędzie się edukacyjna gra miejska dla młodzieży Nieznana etiuda. Współzawodniczące między sobą grupy uczestników będą miały za zadanie odnaleźć na terenie Płocka nieznaną dotąd etiudę Chopina. Aby skompletować wszystkie części utworu będą musiały zmierzyć się z zadaniami o trzech stopniach trudności. Podobnie jak etiudy są systematycznym i wszechstronnym sposobem zdobywania umiejętności wykonawczych, tak też i gracze będą mieli szansę zmierzyć się z określonym obszarem aktywności (ruchowej, medialnej, manualnej) kształcącej na coraz wyższym poziomie.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.chopiniana.pl 

Read more


Filharmonia Pomorska im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza Festiwal Zakręcone Dni Muzyki, który odbędzie się w dniach 2-4 września 2016 roku. Ideą przedsięwzięcia jest przełamywanie uprzedzenia do muzyki klasycznej, przyciągnięcie nowych słuchaczy i przygotowanie ich do odbioru muzyki klasycznej.

W pierwszy weekend września odbędzie się dziewięć koncertów, z czego siedem w gmachu bydgoskiej Filharmonii, a dwa w regionie – w Pałacu Lubostroń i Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim. Będą to odpowiednio krótkie, ale utrzymane na najwyższym poziomie wirtuozowskie popisy bydgoskich artystów. Program Festiwalu skierowany jest zarówno do doświadczonych melomanów, jak i laików, odpowiadjąc gustom słuchaczy w każdym wieku.

Podczas inauguracyjnego koncertu symfonicznego wystąpi orkiestra Zakręconych Dni Muzyki pod kierownictwem Kaia Bumanna oraz soliści: Edyta Krzemień i Przemysław Zubowicz, którzy wykonają fragmenty musicalu Upiór w Operze Webbera, suitę W grocie Króla Gór Griega oraz Walc Kwiatów z baletu Dziadek do orzechów Czajkowskiego. Filharmoniczne organy zabrzmią 3 września podczas koncertu Szymona Olszańskiego, Katarzyny Nowaczewskiej-Manthey oraz kwintetu dętego blaszanego Triumphal Brass Quintet. W repertuarze znajdą się kompozycje Gershwina i Bernsteina oraz słynne utwory organowe. Dzień później Paderewski Kwartet zaprezentuje interpretacje kwartetów Mozarta.

W ramach festiwalu odbędą się aż cztery koncerty familijne. Podczas Muzycznych WierszoRanków wiersze Tuwima, Brzechwy i Konopnickiej recytować będą Anita Sokołowska i Maciej Puto, natomiast aranżacje muzyczne Sławomira Opalińskiego i Marcina Gumieli wykona Barock Quartet w poszerzonym składzie. W programie pojawi się także Bajka „Piotruś i Wilk” do muzyki Prokofiewa w wykonaniu Royal Wind Quintet Bydgoszcz i Katarzyny Witkowskiej. Nie zabraknie sztandarowych koncertów dla dzieci Od brzuszka do uszka maluszka i Akademia WioliMisia, które znane są już bydgoskim rodzinom.

Festiwal Zakręcone Dni Muzyki dofinansowano ze środków MKiDN w ramach programu Kultura Dostępna. Na koncerty wstęp jest wolny – wystarczy pobrać w kasie bezpłatne karty wstępu bądź złożyć zgłoszenie drogą mailową.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


W dniach 2-18 września 2016 roku w Łazienkach Królewskich w Warszawie po raz drugi odbędzie się Festiwal Oper Barokowych „Dramma per Musica”. Jest to jedyny w Polsce festiwal, podczas którego można oglądać inscenizacje oper barokowych w wykonaniu polskich wokalistów i instrumentalistów. Spektakle operowe prezentowane są na scenie XVIII-wiecznego Teatru Królewskiego.

Festiwal zainauguruje Sognando la morte, niezwykłe widowisko z pogranicza opery i tańca w wykonaniu Anny Radziejewskiej, znakomitej śpiewaczki operowej oraz Jacka Tyskiego, tancerza i choreografa związanego z Polskim Baletem Narodowym. Perłą tegorocznej edycji będzie wykonanie niewystawianej w Europie od blisko 300 lat, wirtuozowskiej opery Leonarda Vinciego Semiramida Riconosciuta w reżyserii Eweliny Pietrowiak – orkiestrę festiwalową Royal Baroque Ensemble poprowadzi Marco Vitale. Festiwal zwieńczy zeszłoroczna premiera, Orlando Georga Friedricha Händla. Spektaklom towarzyszyć będą koncerty kameralne i recitale.

Bilety dostępne na stronie: www.bilety24.pl

Read more


W najbliższy weekend odbędzie się czwarta edycja imprezy „Warszawa Jest Trendy”. Od 2 do 4 września 2016 roku na uczestników czekają atrakcje muzyczne, artystyczne i rekreacyjne, przygotowane przez organizatora – miasto stołeczne Warszawa.

Program imprezy jest bardzo napięty – piątek, sobotę i niedzielę wypełnią koncerty, warsztaty, spektakle, wystawy, zajęcia sportowe i taneczne. Przygotowane atrakcje czekają na mieszkańców i gości stolicy zarówno na placu Defilad, jak i w innych częściach miasta.

2 września na Placu Defilad podczas koncertu „25 lat niepodległości Ukrainy”, przygotowanego we współpracy z Ambasadą Ukrainy w Warszawie, wystąpią Anna Wyszkoni, ukraiński zespół rockowy Kozak System, muzyczny duet Onuka, łączący elementy muzyki popularnej z folkowymi brzmieniami oraz Dakh Daughters, projekt muzyczno-teatralny stworzony przez utalentowane artystki z Kijowa.

3 września na Placu Defilad odbędzie się koncert „Super Warszawa”, podczas którego na scenie pojawią się młodzi polscy artyści Grzegorz Hyży, Natalia Nykiel i Natalia Schroeder, a gwiazdą wieczoru będzie laureat brytyjskiego „X-Factora” James Arthur. Tego samego dnia będzie miał miejsce finał letniego projektu „Chopin na Krakowskim Przedmieściu”, który rozpocznie się o 14.30 na placu pod kolumną Zygmunta spektaklem tanecznym, następnie o 15.00 wystąpią artyści klasyczni, a od godziny 17.00 wydarzenie przeniesie się a skwer Hoovera, gdzie uznani pianiści jazzowi (m.in. Andrzej Olejniczak Quartet, Włodek Pawlik i Piotr Wyleżoł Trio), zagrają jazzowe aranżacje utworów Chopina.

4 września podczas wydarzenia Dziecięca Warszawa na Placu Defilad (w godzinach 12.00-18.30) na dzieci czeka moc atrakcji – występy artystów dziecięcych (m.in. Majka Jeżowska i francuski artysta DJ Mam’s), taneczne zajęcia zumby i różnego rodzaju warsztaty.

Szczegółowy program wydarzenia – na stronie: www.warszawajesttrendy.um.warszawa.pl


51. Międzynarodowy Festiwal im. Andrzeja Markowskiego „Wratislavia Cantans” odbędzie się w dniach 3–18 września 2016 roku pod hasłem „Europa Cantans”. Program tegorocznej edycji wydarzenia, odbywającego się we Wrocławiu – Europejskiej Stolicy Kultury, zaprezentuje bogactwo i różnorodność muzyki europejskiej.

Festiwal potrwa ponad dwa tygodnie i będzie ściśle wypełniony koncertami we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Zabrzmią m.in. takie arcydzieła, jak obie pasje Jana Sebastiana Bacha (w tym Pasja wg św. Jana w wersji scenicznej), „Msza koronacyjna” Mozarta, symfonie Beethovena i Szostakowicza. Wystąpią słynne osobowości muzyczne, m.in. sir John Eliot Gardiner, Jordi Savall, Andrey Boreyko, Philippe Jaroussky.

Wydarzenie zainauguruje przejmująca XIII Symfonia „Babi Jar” Dymitra Szostakowicza, nawiązująca do trudnych wydarzeń II wojny światowej . Zabrzmi także utwór Zan Tontemiquico polskiego współczesnego kompozytora, Mikołaja Góreckiego, a koncert poprowadzi rewelacyjny Andrey Boreyko. Już dzień później zaprezentowana zostanie IX Symfonia Ludwiga van Beethovena, genialna muzycznie, a jednocześnie przekazująca bliskie kompozytorowi wartości braterstwa i radości. Różne interpretacje idei jedności naznaczyły historię Europy w ciągu niemal dwóch wieków, jakie upłynęły od skomponowania arcydzieła.

W programie tegorocznej edycji Festiwalu znajdą się także obie Bachowskie pasje, przy czym Pasja wg św. Jana w wersji scenicznej. To dzieło o ogromnym ładunku dramatycznym było już inscenizowane w różnych ośrodkach, jednak nigdy dotąd we Wrocławiu. Natomiast Pasja Mateuszowa w mistrzowskim wykonaniu Monteverdi Choir i English Baroque Soloists pod batutą sir Johna Eliota Gardinera będzie doskonałym finałem festiwalu.

Ważnym aspektem wydarzenia będzie także część dydaktyczna. Czołowi europejscy soliści, tacy jak Paolo Pandolfo, Robert Levin, Andrea Inghisciano czy Giovanni Sollima, poprowadzą kursy mistrzowskie dla młodzieży. Odbędzie się także tradycyjny kurs interpretacji muzyki oratoryjnej i kantatowej, prowadzony przez maestro Andrzeja Kosendiaka. W dzień finału „Wratislavii” wystąpi natomiast około dwustu dzieci z różnych krajów – uczniów szkół muzycznych prowadzonych metodą Suzuki oraz Chóru Chłopięcego NFM.

Szczegółowy program – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans


4. Międzynarodowy Festiwal Muzyki „Emanacje” to łącznie 40 koncertów, które odbędą się na terenie Małopolski między 3 lipca a 4 września 2016 roku. Sercem przedsięwzięcia i centrum festiwalowym będzie Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Muzyka będzie rozbrzmiewać w rozmaitych miejscach: od sal koncertowych, poprzez zamki, dwory i pałace, po unikalne, drewniane wnętrza niewielkich kościołów. Tegoroczny festiwal po raz pierwszy przekroczy granice Małopolski – goszcząc na Rynku w Krośnie w kooperacji z Young Arts Festival & Masterclass. Po raz pierwszy odwiedzi również miasteczko Biecz we wschodniej Małopolsce. W ciągu wakacji muzycy zagrają też w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej oraz Szczawnicy i Tuchowie. Stałymi punktami na koncertowej mapie będą Zamek Królewski w Niepołomicach, Zamek w Wiśniczu, Kasztel w Szymbarku, Zamek Suski, drewniany Kościółek w Lipnicy Murowanej.

W programie zaplanowano recitale solowe, koncerty kameralne i symfoniczne, a także jazzowe. Wśród wykonawców znajdą się m.in.: laureaci Grammy – Youth Orchestra of the Americas i gitarzysta David Russell, wiolonczelista Gautier Capucon, zespół berlińskich filharmoników Scharoun Ensemble, Ensemble OPUS z Korei Południowej ze skrzypaczką So-Ock Kim, a także pianiści Ratimir Martinovic i Won-Sook Hur. Zaprezentują się też najlepsi polscy kameraliści młodego pokolenia: Chopin Piano Quintet, Trio im. Wiłkomirskich, Duo Bojanowicz/Koziak, kwartet Diverso, czy Surrealistic Five – który prawykona w Lusławicach nowopowstały Kwintet fortepianowy Hanny Kulenty z jej gościnnym udziałem. Dla fanów muzyki jazzowej przygotowano koncert Adam Bałdycha z norweskim Helge Lien Trio oraz drugą edycję Konkursu Skrzypków Jazzowych im. Zbigniewa Seiferta w mistrzowskiej, międzynarodowej obsadzie.

Nazwa Festiwalu nawiązuje do początków drogi twórczej patrona Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach i światowej sławy kompozytora związanego z Krakowem i Małopolską – Krzysztofa Pendereckiego. Kariera mistrza rozpoczęła się m.in. od potrójnego zwycięstwa w II Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w 1959 roku. Wśród trzech zwycięskich utworów znalazły się Emanacje – kompozycja na dwie orkiestry smyczkowe 25-letniego wówczas Krzysztofa Pendereckiego. Nazwa przedsięwzięcia wykorzystuje również symbolikę promieniowania muzyką wykonywaną i współtworzoną w Lusławicach, umożliwiając obcowanie ze sztuką najwyższej jakości melomanom, mieszkańcom i gościom regionu w najpiękniejszych zakątkach Małopolski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Szczegółowy program oraz rezerwacja biletów – na stronie: www.emanacje.pl


Organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczanego do najpoważniejszych festiwali organowych w Europie, zapraszają na koncerty, których można będzie wysłuchać w ciągu trzech letnich miesięcy (lipiec, sierpień, wrzesień) w kolejne niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana (ul. Świętojańska 8). Wrześniową odsłonę wydarzenia zainauguruje występ Piotra Rachonia.

Festiwal „Organy Archikatedry” powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest jego kierownikiem artystycznym. Każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. Występowali w warszawskiej świątyni organiści najważniejszych katedr europejskich, znakomici profesorowie uczelni europejskich, laureaci międzynarodowych konkursów organowych, wielkie indywidualności, wspaniali improwizatorzy, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. Polscy organiści, Przemysław Kapituła i Jerzy Erdman, eksponowali twórczość polskich kompozytorów: Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Jest również znakomitym miejscem prezentacji muzyki organowej. W 1987 roku jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule, zbudowała na chórze kościoła mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentacje muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”.

Archikatedra św. Jana jest znaczącym centrum muzyki sakralnej o zasięgu międzynarodowym. Festiwal cieszy się bardzo wysoką frekwencją, w każdym koncercie uczestniczy średnio ok. 500 osób. Jest ważnym elementem warszawskiego życia kulturalnego i jedną z głównych letnich wizytówek stolicy. Wydarzenie organizuje Fundacja „Festiwal Muzyki Sakralnej” w Warszawie, a wspiera finansowo Miasto Stołeczne Warszawa.

Więcej informacji – na stronie: www.kapitula.org

Read more


W niedzielę 4 września 2016 roku o godz. 17.00 w kościele parafialnym pw. Św. Jana Chrzciciela w Magnuszewie odbędzie się 136. koncert cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury wspólnie z partnerami z Mazowsza. Wystąpi Chór Filharmonii Narodowej pod batutą maestro Kazimierza Bukata. Wstęp wolny.

Artyści zaprezentują program zatytułowany Wielkie Dziełakótry został z entuzjazmem przyjęty przez publiczność koncertu inauguracyjnego tegorocznej, XIII edycji festiwalu „Mazowsze w Koronie”. Zabrzmi europejska muzyka sakralna takich kompozytorów jak Haendel, Vivaldi, Mozart czy Rossini. Całość rozpocznie polski hymn kanonizacyjny Gaude Mater Polonia Wincentego z Kielczya polski repertuar uzupełnią kompozycje Wacława z Szamotuł i Mikołaja Zieleńskiego. Świeckim akcentem będą słynne partie chóralne z XIX-wiecznych oper: Nabucco i Traviaty Verdiego oraz Strasznego dworu Moniuszki.

„Mazowsze w Koronie” od lat cieszy się dużym zainteresowaniem publiczności. Pieczołowicie dobrany repertuar, znakomici artyści oraz szczególne walory akustyczne i estetyczne historycznych kościołów, pałaców, zamków i dworów, w których odbywają się koncerty, to znak rozpoznawczy festiwalu. Podczas dwóch ostatnich koncertów tegorocznego cyklu można będzie usłyszeń rzymskie śpiewy mszalne z X wieku: 9 września o godz. 19.00 w kościele parafialnym pw. św. Stanisława i Męczennika w Skrzeszewie oraz 16 września o godz. 18.00 w bazylice pw. Trójcy Przenajświętszej w Myszyńcu.

Pierwsza edycja festiwalu była elementem obchodów 475. rocznicy inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. W ciągu dwunastu poprzednich edycji cyklu udało się, wraz z lokalnymi partnerami, współorganizatorami wydarzeń, przygotować 132 koncerty symfoniczne i kameralne, z udziałem wybitnych solistów, czołowych polskich zespołów muzyki dawnej, zespołów kameralnych, znakomitych orkiestr symfonicznych i kameralnych oraz chórów.

Szczegółowy program – na stronie: www.mazowszewkoronie.pl


Warszawski Festiwal Organowy „Organy Śródmieścia” odbędzie się w dniach 4 września – 23 października 2016 roku w wybranych kościołach na terenie Warszawy.

Festiwal powstał w 2000 roku z inicjatywy warszawskiego organisty Przemysława Kapituły i odbywa się corocznie w kolejne niedziele września i października w różnych kościołach znajdujących się na terenie warszawskiej Dzielnicy Śródmieście, które wyposażone są w koncertowe organy.

Wydarzenie zaliczane jest do najpoważniejszych i najbardziej interesujących polskich festiwali organowych. Jest to okazja do wysłuchania szeregu recitali organowych w wykonaniu organistów – wirtuozów. Program każdego recitalu dopasowany jest do specyfiki konkretnego instrumentu. Koncerty poprzedza komentarz z informacją dotyczącą historii i budowy organów.

W ciągu ostatnich stuleci wzniesiono w warszawskich kościoła kilkadziesiąt różnego typu organów piszczałkowych. Niemalże każda świątynia posiada organy zwracające na siebie uwagę. Wiele zabytkowych instrumentów jest doskonale wyremontowanych, budowane są też nowe organy. Warszawski Festiwal Organowy ma za zadanie prezentować śródmiejskie organy jako ważny element Kultury Śródmieścia i Warszawy.

Szczegółowy program – na stronie: www.kapitula.org


Program 2 Polskiego Radia i Polski Chór Kameralny zapraszają 4 września 2016 roku o godz. 19.00 do Studia im. W. Lutosławskiego na koncert pt. „Nowowiejski, Pałłasz, Bloch”. Polski Chór Kameralny poprowadzi Jan Łukaszewski.

W programie koncertu znajdą się dzieła chóralne znakomitych polskich kompozytorów: Teka Białowieska Feliksa Nowowiejskiego, Anenaiki oraz Exaltabo te Augustyna Blocha, a także Et… oraz Dwie pieśni do słów Osipa Mandelsztama autorstwa Edwarda Pałłasza. Utwory zabrzmią w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego.

Znakomity zespół, działający od 1978 roku, dokonał już ponad 550 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali Chórowi m.in.: Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Andrzej Koszewski, Paweł Łukaszewski. Niezmienna od lat, najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, SinfoniaVarsovia, NOSPR, Akademie für Alte Musik Berlin) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi (m.in. Eric Ericson, Uwe Gronostay i Stephen Layton).

Podczas koncertu 4 września Chór poprowadzi jego dyrektor Jan Łukaszewski, uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej, który pełni także funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana. Obok Polskiego Chóru Kameralnego prowadzi także Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses. Ze swoimi zespołami koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach i Japonii. Z jego inspiracji odbyły się m.in. Międzynarodowe Sympozja Muzyki Chóralnej, Dni Bachowskie, a także Festiwal Chopin w Gdańsku.


25. Rocznica Niepodległości Ukrainy będzie uczczona w Warszawie 6 września 2016 roku poprzez koncert pt. Polsko-ukraińskie Muzyczne Dialogi, zorganizowany przez Fundację „Pro Musica Viva” we współpracy ze Stołeczną Estradą.

W koncercie weźmie udział jedna z najlepszych orkiestr kameralnych Ukrainy – Zespół Kameralny „Kijowscy Soliści” pod dyrekcją Romana Rewakowicza, niestrudzonego promotora muzyki polskiej w Ukrainie i ukraińskiej w Polsce.

Koncert wypełnią utwory czterech polskich i czterech ukraińskich kompozytorów, prezentujących różne pokolenia – od uznanych mistrzów jak Wojciech Kilar, Zygmunt Krauze, Walentyn Sylwestrow i Igor Szczerbakow do twórców młodszych, którzy już wyraźnie zaznaczyli swoją obecność na muzycznej scenie: Maciej Zieliński, Tomasz Opałka, Zoltan Almashi i Oleksandr Szymko. Wspólnym stylistycznym mianownikiem tych utworów jest ich raczej postmodernistyczna estetyka, nie stroniąca od XX-wiecznych zdobyczy dźwiękowych – szmerów, świszczących flażoletów w otoczeniu jednak wyraźnych melodycznych i rytmicznych konstrukcji, przez to przystępnych w odbiorze. Program zbudowany jest na zasadzie kontrastowości i ciekawie pokazuje pewną polską i ukraińską estetyczną specyfikę – raczej aktywną i wyrazistą polską i bardziej liryczną, stonowaną ukraińską. Koncert będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Więcej informacji - na stronie: www.pmv.org.pl

Read more


54. Bydgoski Festiwal Muzyczny odbędzie się w dniach 9-30 września 2016 roku pod hasłem „Kontrasty – wolność”, obejmując łącznie dziesięć koncertów w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego.

Przedsięwzięcie zainauguruje estradowa wersja opery Fidelio Ludviga van Beethovena w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej, Chóru Opery Nova oraz solistów pod batutą Kaia Bumanna. Podczas kolejnych koncertów można będzie usłyszeć m.in. Chór Staroobrzędowców z Nowosybirska, Chór Afro-Gospel „Bona Deus” z Berlina, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Orkiestrę Kameralną Capella Bydgostiensis, {oh!} Orkiestrę Historyczną, Zespół Muzyki Dawnej Intemperata. Sinfonię Varsovię, łotewsko-izraelskiego wiolonczelistę Mischę Maisky’ego czy też Łotysza Georgijsa Osokinsa  finalistę XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina. Ciekawie zapowiada się koncert 18 września, podczas którego sześciu wybitnych polskich instrumentalistów (Maria Sławek, Piotr Tarcholik, Katarzyna Budnik-Gałązka, Artur Rozmysłowicz, Marcin Zdunik, Rafał Kwiatkowski) zaprezentuje m.in. rzadko wykonywane sekstety smyczkowe Andrzeja Panufnika.

W finale Festiwalu zabrzmi Symfonia psalmów Igora Strawińskiego oraz monumentalne oratorium Sanctus Adalbertus Henryka Mikołaja Góreckiego. Oratorium poświęcone postaci św. Wojciecha powstało w 1997 z okazji obchodów 1000-lecia śmierci pierwszego patrona Polski, ale zostało odłożone przez kompozytora na półkę do czasu, kiedy partyturę kompletnej kompozycji odnalazł po śmierci Góreckiego jego syn, Mikołaj. Utwór po raz pierwszy zabrzmiał 4 listopada 2015 w Krakowie z okazji 70-lecia istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Podczas Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego wykona go Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej i Chór Filharmonii Łódzkiej pod batutą José Marii Florência z towarzyszeniem sopranistki Wioletty Chodowicz i barytona Bartłomieja Misiudy.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl/bydgoski-festiwal-muzyczny


9 września 2016 roku o godzinie 19.00 w Operze na Zamku w Szczecinie wystąpi jedna z największych gwiazd operowych świata – Sumi Jo. Towarzyszyć jej będzie Krzysztof Messinger oraz Orkiestra Sinfonia Varsovia. Artyści zaprezentują program złożony z dzieł  Heitora Villi-Lobosa, Joaquína Rodrigo oraz Emmanuela Chabriera.

Sumi Jo jest jedną z najwybitniejszych sopranistek koloraturowych w historii. Jej sztuka, charyzma i zjawiskowy głos olśniewa słuchaczy na całym świecie, wprawiając w zachwyt zarówno melomanów jak i krytyków muzycznych, którzy nie wahają się przyrównywać jej artyzmu do legendarnej Marii Callas. Od momentu swego debiutu u boku Placido Domingo w Balu Maskowym Verdiego pod dyrekcją Herberta von Karajana występuje na najważniejszych scenach operowych świata – od mediolańskiej La Scali po Metropolitan Opera w Nowym Jorku, pracując z takimi dyrygentami jak Georg Solti, Zubin Mehta, Lorin Maazel czy Daniel Barenboim. Jej nagranie partii Królowej Nocy w Czarodziejskim Flecie W. A. Mozarta pod batutą Georga Soltiego przez wielu uznawane jest za wzorcowe. Jest dwukrotną laureatką nagrody Grammy. W 2015 roku wystąpiła w filmie Młodość w reżyserii Paolo Sorrentino grając tam samą siebie i wykonując Simple Song #3 Davida Langa. W 2016 roku ten utwór w jej wykonaniu był nominowany do nagrody Oscar.

U boku Sumi Jo wystąpi Krzysztof Meisinger – gitarzysta z którym artystka współpracuje od 2014 roku. Światowa krytyka uznaje go za jednego z najbardziej fascynujących gitarzystów klasycznych naszych czasów i porównuje jego talent do talentu Pepe Romero, czy Piotra Anderszewskiego. Występuje z takimi gwiazdami jak Sumi Jo, Philharmonia Quartet Berlin, Academy of St Martin in the Fields czy Filharmonia Praska. Debiut Meisingera w Filharmonii Berlińskiej w czerwcu 2014 roku zakończył się wielominutową owacją na stojąco. Jego płyta Melodia Sentimental nagrana w słynnym londyńskim Abbey Road Studio, uzyskała entuzjastyczne recenzje w światowej prasie muzycznej. Kolejne albumy to MEISINGER nagrany z Filharmonią Praską, Philharmonia Quartett Berlin i Sumi Jo oraz ASTOR nagrany z orkiestrą Sinfonią Varsovia.

Więcej informacji – na stronie: www.portal.opera.szczecin.pl


W dniach 9 września – 28 października 2016 roku będzie miał miejsce I Festiwal Młoda Polska im. Ludomira Różyckiego. W programie znajdzie się siedem koncertów, które odbywać się będą co tydzień we wnętrzach Kościoła p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego oraz w Sali Koncertowej Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Kompozytorzy Młodej Polski odczuwali potrzebę skonsolidowania polskiego środowiska muzycznego z nurtem europejskim. Działania takie podjął m.in. Ludomir Różycki, jako jeden z czterech kompozytorów, którzy założyli Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich pod nazwą „Młoda Polska”. Szukali oni wolności w muzyce. Działalność ta na przełomie XIX i XX wieku okazała się cenna zarówno dla europejskiej i polskiej kultury, a twórczość L. Różyckiego znana jest na całym świecie z wielkiej indywidualności. Z tego powodu właśnie Różycki został obrany na patrona nowego Festiwalu.

W programie pierwszej edycji znajdzie się przede wszystkim muzyka polskich kompozytorów XX wieku, takich jak Karol Szymanowski, Mieczysław Karłowicz, Witold Rudziński, Romuald Twardowski, Bolesław Szabelski, Sławomir Kaczorowski. Dzieła twórców polskich zostaną zestawione z utworami współczesnych im kompozytorów zachodnioeuropejskich (Gustava Mahlera, Ottorina Respighiego, Béli Bartóka). Koncert 14 października będzie poświęcony 170. rocznicy urodzin Zygmunta Noskowskiego. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej wykona III Symfonię F-dur „Od wiosny do wiosny" jego autorstwa.

Podczas Festiwalu orkiestra wystąpi pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego, Jerzego Swobody, Sławomira Kupczaka, Tomasza Bugaja oraz Szymona Makowskiego. Publiczność będzie miała okazję zobaczyć na scenie w roli solistów Szymona Krzeszowca, Siergieja Hryhorenkę, Romana Lasockiego, Karolinę Miśkowiec, Joannę Kasperczyk oraz Dominika Połońskiego. Gośćmi festiwalu będą również znakomite polskie zespoły kameralne: Kwartet Śląski i Zagan Acoustic.

Szczegółowy program – na stronie: www.filharmonia.jgora.pl


9 września 2016 roku o godzinie 19:00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się Inauguracja 71. Sezonu Artystycznego 2016/2017. Podczas tego nadzwyczajnego wydarzenia wystąpi światowej sławy skrzypaczka Alena Baeva.

Inauguracja sezonu artystycznego to swego rodzaju święto dla każdej instytucji kultury na świecie. Nie inaczej jest na Ołowiance. Z tej okazji Polska Filharmonia Bałtycka przygotowała wyjątkowy koncert, podczas którego zostaną wykonane kompozycje Grażyny Bacewicz, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego.

Gwiazdą tego wieczoru będzie Alena Baeva, której kariera międzynarodowa zaczęła się, gdy artystka skończyła 10 lat. Skrzypaczka jest laureatką wielu prestiżowych konkursów, w tym II Międzynarodowego Konkursu im. Niccola Paganiniego w Moskwie i XII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Jej kunszt można podziwiać na scenach całego świata, w tym Europy, Azji i obu Ameryk.

Niezwykle utalentowana i charyzmatyczna artystka pojawi się 9 września w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Towarzyszyć jej będzie Orkiestra Symfoniczna PFB pod batutą Massimiliana Caldiego. Wraz z rozpoczęciem nowego sezonu Polska Filharmonia Bałtycka szykuje dla swoich gości wiele nie tylko muzycznych niespodzianek.

Więcej informacji o nowym sezonie – na stronie: www.filharmonia.gda.pl


Program 2 Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa i Narodowy Instytut Audiowizualny zapraszają 11 września 2016 roku o godz. 19.00 do wysłuchania oratorium Feliksa Nowowiejskiego Powrót syna marnotrawnego w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Koncert zainauguruje Sezon Artystyczny Polskiej Orkiestry Radiowej.

Wykonawcami oratorium będą: Anna Lubańska (mezzosopran), Mateusz Zajdel (tenor), Adam Palka (bas), Chór Filharmonii Narodowej przygotowany przez Henryka Wojnarowskiego oraz Polska Orkiestra Radiowa. Koncert poprowadzi Michał Klauza – Dyrektor Artystyczny POR. Kompozycja Nowowiejskiego wykonana była dotychczas dwukrotnie – w 2002 roku w Olsztynie i w Poznaniu, z okazji stulecia powstania dzieła. W Warszawie będzie to premierowe wykonanie, transmitowane w Programie 2 Polskiego Radia. Współproducentem koncertu jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

Feliks Nowowiejski – powszechnie znany jako autor muzyki do Roty – został na mocy uchwały Sejmu z 31 grudnia 2015 ogłoszony Patronem 2016 roku. W tym roku przypada 70. rocznica śmierci, a w 2017 – 140. rocznica urodzin twórcy. „Nowowiejski zawsze stał po stronie polskości i polskiej kultury” – głosi uchwała Sejmu, który przy podejmowaniu decyzji o patronacie brał pod uwagę szczególny dorobek tego wybitnego kompozytora, dyrygenta, pedagoga, organisty wirtuoza, organizatora życia muzycznego i szambelana papieskiego.

Feliks Nowowiejski w niepodległej Polsce brał czynny udział w tworzeniu i organizowaniu życia artystycznego. Jego dorobek wywarł ogromny wpływ na kulturę muzyczną Polski. Artysta był autorem wielu pieśni patriotycznych, które umacniały tożsamość narodową Polaków.

Bilety do kupienia na stronie www.sklep.polskieradio.pl oraz godzinę przed koncertem w kasie studia.


Chór Polskiego RadiaNa wrzesień i październik 2016 roku Chór Polskiego Radia zaplanował kolejne spotkania z cyklu Salon muzyczny w Willi Decjusza". W programie Ewa Trębacz i Paweł Łukaszewski, John Cage, Luciano Berio, Roderik de Man, a na scenie znakomita klawesynistka Gośka Isphording oraz ceniona holenderska mezzosopranistka Fanny Alofs.

Pierwszy koncert odbędzie się 11 września, a jego bohaterem będzie holenderski kompozytor Roderik de Man. Ceniony twórca muzyki orkiestrowej, kameralnej, chóralnej i elektro-akustycznej studiował perkusję pod kierunkiem Fransa van der Kraan, teorię muzyki w Royal Conservatory w Hadze oraz kompozycję u Kees'a van Baarena. Związany z Dutch Composers Society, Artistic Committee of Donemus, a także Centre of Electronic Music prezentował swoje dzieła m.in. podczas World Music Days w Oslo, Meksyku, Seulu i Bukareszcie, na „Warszawskiej Jesieni”, a także w słynnych salach koncertowych Europy, USA, Brazylii, Indonezji i Japonii. W programie wrześniowego „Salonu...” usłyszymy jego Four Szymborska Songs oraz Thou Single Wilt Prove None, a także Johna Cage'a The Wonderful Widow of Eighteen Springs, Martijna Paddinga Bel Dous Amics, Luciano Berio Rounds (wersja na klawesyn i głos) oraz Ewy Trębacz Chordochromie. Wspomniane kompozycje wykonają: Gośka Isphording, która specjalizuje się w wykonawstwie i technikach współczesnej muzyki klawesynowej, oraz Fanny Alofs - jedna z tych nielicznych śpiewaczek, które zarówno muzykę klasyczną, jak i jazzową wykonują perfekcyjnie. Spotkanie z kompozytorem poprowadzi zaś Ewa Szczecińska (Program 2 Polskiego Radia).

Drugie muzyczne spotkanie w Willi Decjusza odbędzie się 9 października i tym razem poświęcone będzie twórczości polskiego kompozytora Pawła Łukaszewskiego. Jego dzieła zaprezentuje Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego, szefa artystycznego zespołu, a dyskusję z twórcą poprowadzi Tomasz Cyz („Ruch Muzyczny”).


W tym roku Stowarzyszenie Artystyczne Mózg zamiast dwóch części Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival”, warszawskiej i bydgoskiej, organizuje dwa duże wydarzenia. W dniach 15-17 września 2016 roku w Bydgoszczy będzie miał miejsce 12. „Mózg Festival”, zaś w Warszawie od 8 września do niemalże końca grudnia potrwa „Supersam plus 1”.

Tegoroczna edycja „Mózg Festival” odbędzie się pod hasłem „Make Art no War”. Do udziału w przedsięwzięciu są zaproszone wybitne indywidualności świata sztuki oraz młodzi twórcy z całego świata, gdyż jednym z założeń festiwalu jest jego wielokulturowość oraz prezentacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu wieloaspektowości kultur. Festiwal przybliży najnowsze techniki wykonawcze oraz połączenia interdyscyplinarne w nawiązaniu i poszanowaniu dla tradycji. „Mózg Festival” jest jednocześnie spotkaniem artystów tworzących i poruszających się we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance oraz audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. Na scenie pojawią się tacy wykonawcy, jak Piotr Buratyński, Zbyszek Chojnacki, Marek Pospieszalski, Hubert Zemler, Wacław Zimpel, Piotr Czerwiński, Joanna Duda, Qba Janicki. Festiwal wzbogacony zostanie o cykl filmowy „Films against war” oraz dyskusje z udziałem artystów, podczas których zostaną poruszone tematy „Czy sztuka może zatrzymać wojnę” oraz „Jaka jest rola artysty we współczesnym świecie?”

„Supersam plus 1” to cykl wystąpień solowych oraz duetów artystów polskich i zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, ze program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „Plus 1” w tytule oznacza, iż podczas każdego z występów prezentowane będą dwa akty solowe, a wieczór zwieńczy wspólny występ w duecie. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Wszyscy artyści zaproszeni zostaną do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Po koncertach artyści spotkają się ze środowiskiem lokalnym i publicznością. Wspólne spotkania będą miały formę warsztatów. Dodatkową częścią projektu jest rejestracja wideo wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów. Udział w projekcie wezmą: Kevin Drumm & Krzysztof Knittel, Sylvie Courvoisier & Szabolcs Esztényi, Barry Guy & Marcin Masecki, Vitold Rek & Paweł Szamburski, Evan Parker & Jerzy Mazzoll, Toshinori Kondo & Marek Chołoniewski, Kazuhisa Uhichashi & Jerzy Rogiewicz, Steven Buchan an & Qba Janicki. 

Bilety dostępne w „Mózgu” oraz w kasie MCK (wyłącznie na koncerty 16.09.2016). Przedsprzedaż: office@mozg.art.pl. Wszystkie bilety dostępne są również przed koncertami. Na pokazy filmowe, dyskusje, warsztaty i wykłady - wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Więcej informacji – na stronie: www.festiwal.mozg.pl


16 września 2016 roku Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zaprasza na wieczór z muzyką Mieczysława Weinberga „Projekt Weinberg”. To międzynarodowa inicjatywa mieszkającej w Niemczech pianistki Katarzyny Wasiak poświęcona twórczości sławnego kompozytora.

Mieczysław Weinberg to jeden z najciekawszych kompozytorów XX wieku - wszechstronnie utalentowany, wspierany m.in. przez Dymitra Szostakowicza - pozostał do dziś prawie całkiem zapomniany. Przyczyn tego szukać można w niezwykle zawikłanej i trudnej historii jego życia – biografia Weinberga dotyka najbardziej ponurych rozdziałów historii Europy. W Galerii Las – pierwszej galerii wystawy stałej Muzeum POLIN zabrzmią dwa kwintety fortepianowe: Mieczysława Weinberga, a także Szymona Laksa

Kwintet fortepianowy jest raczej rzadkim gatunkiem kompozytorskim, a to ze względu na rozszerzoną wielogłosowość i konieczność zachowania równowagi pomiędzy różnymi z natury instrumentami zespołu. Jednak Kwintet op. 18 Mieczyslawa Weinberga urzeka wyjatkowo spójną formą, w którą kunsztownie wplecione są stylizowane elementy. Pięć - mocno zróżnicowanych części - splata się ze sobą w sposób idealny. Na początku utworu kompozytor wykorzystuje elementy muzyki francuskiej. Drugie ogniwo kwintetu à la Bartok mistrzowsko wprowadza w kolejną część Presto, która zaczyna się charakterystycznym con sordino instrumentów smyczkowych. Ekspresyjne Largo zaskakuje unisonem wszystkich instrumentów, łącznie z fortepianem. Efektowna i wirtuozowska część ostatnia jest przesycona optymizmem. Wydaje się, że nawet w najtrudniejszych momentach udaje się kompozytorowi zachować w swej twórczości i przekazać słuchaczowi radość życia.

Kwintet fortepianowy Szymona Laksa, który uzupełni program koncertu, jest prawdziwym rarytasem, który jest jeszcze rzadziej wykonywany niż Kwintet Weinberga. Kilka miesięcy po wyzwoleniu obozu w Kaufering w 1945 roku, kompozytor przystępuje (już w Paryżu) do pracy nad III Kwartetem smyczkowym na polskie tematy ludowe. W czterech częściach dzieła można wysłyszeć co najmniej 7 melodii ludowych z różnych regionów Polski. W latach 60-tych kompozytor przerabia kwartet na kwintet fortepianowy - o tej samej treści muzycznej. Szymon Laks był więźniem niemieckich obozów koncentracyjnych. Udało mu się uniknąć śmierci dzięki funkcji kapelmistrza orkiestry obozowej: "Skrzypce, które trzymam, stały się moją tarczą obronną".

W roli solistki wystąpi utalentowana polska pianistka Katarzyna Wasiak, stypendystka Ministra Kultury i Sztuki oraz Premiera RP, a także Towarzystwa im. Fryderyka Chopina, laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych, absolwentka Universität der Künste i Hochschule für Musik Hans Eisler w Berlinie. Pianistce towarzyszyć będzie kwartet smyczkowy Diverso.


16 września 2016 roku odbędzie się inauguracja 72. Sezonu artystycznego Filharmonii Krakowskiej, podczas której zabrzmi arcydzieło wybitnego polskiego kompozytora Karola Szymanowskiego balet-pantomima Harnasie.

Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie rozpoczyna w tym tygodniu kolejny sezon artystyczny, pełny interesujących wydarzeń muzycznych. Wybitni dyrygenci Filharmonii poprowadzą wykonania zarówno tradycyjnego repertuaru, jak i utworów nieobecnych dotąd na krakowskiej estradzie. Dyrektor Artystyczny Charles Olivieri-Munroe przedstawi rzadko wykonywany Koncert fortepianowy George’a Gershwina i Mszę głagolicką Leoša Janačka. Pierwszy dyrygent gościnny Gabriel Chmura, obchodzący w tym roku jubileusz 70. urodzin, poprowadzi zarówno symfonie Haydna, jak i symfonię Mathis der Mahler Paula Hindemitha oraz koncert na saksofon Roberta Molinellego Cztery obrazki z Nowego Jorku. Dyrygent honorowy Antoni Wit przygotowuje koncert karnawałowy, którego główną „atrakcją” instrumentalną będzie tuba.

Obok nestora polskiej muzyki, Stanisława Skrowaczewskiego, który poprowadzi VIII Symfonię Antona Brucknera, pojawi się grono wybitnych dyrygentów, nieznanych dotąd w Krakowie. Specjalny koncert będzie poświęcony jubileuszowi maestro Jana Krenza, byłego dyrektora instytucji, obchodzącego w tym roku 90-lecie. Po znakomitych recitalach w ubiegłym sezonie, przyjadą do Krakowa następni laureaci ostatniego Konkursu Chopinowskiego, Kate Liu i Eric Lu. Wystąpi także wielu innych świetnych solistów, w tym laureat Konkursu im. H. Wieniawskiego.

W ofercie repertuarowej obecne są propozycje przyciągające odbiorców z każdej grupy wiekowej i o różnorodnych zainteresowaniach. Na scenie Filharmonii po raz pierwszy wystąpi znakomity skrzypek jazzowy Adam Bałdych z rewelacyjnym Norddeutsche Rundfunk Band, prezentując zarówno tradycyjny repertuar jazzowy, jak i nowe aranżacje muzyki klasycznej. W okresie Zaduszek oprócz dorocznego Requiem Mozarta pojawi się nawiązujące do polskich tradycji Requiem Ludowe w wykonaniu zespołu Kwadrofonik z wokalistą Adamem Strugiem.

Podczas koncertu inauguracyjnego oprócz utworu Szymanowskiego zostaną przedstawione Uwertura Korsarz Hectora Berlioza oraz Koncert fortepianowy F-dur George’a Gershwina w wykonaniu Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe. W roli solistów wystąpią Alain Lefèvre (fortepian) i Andrzej Lampert (tenor).


Nowy sezon artystyczny 2016/2017 w Operze Krakowskiej rozpocznie się 18 września 2016 roku. Na afiszu teatru pojawią się cztery premiery oraz wiele innych projektów artystycznych.

Opera zainauguruje sezon 2016/2017 w dniu 18 września koncertem „Per due donne”, w którym wystąpią Katarzyna Oleś-Blacha i Monika Korybalska - laureatki Nagrody Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” (2014), przyznawanej w kategorii „Mistrz i Uczeń”. W repertuarze znajdą się fragmenty z takich oper jak Wesele Figara W. A. Mozarta, Norma V. Belliniego czy Lakmé L. Delibesa.

Pierwszą premierą nowego sezonu będzie spektakl baletowy Dwie Historie - jeden Taniec (29 i 30.10.2016) do muzyki na żywo skomponowanej przez Piotra Orzechowskiego, jednego z najbardziej utytułowanych muzyków jazzowych młodego pokolenia, którego recital dyplomowy odbył się w Operze Krakowskiej, oraz Krzysztofa Ścierańskiego, kompozytora i gitarzysty basowego. Choreografię przygotowuje Jacek Tyski, tancerz i choreograf, solista Polskiego Baletu Narodowego. Przedstawienie opowiada językiem tańca o losie nastolatków wchodzących w dorosłość oraz o ich problemach życia codziennego.

2 grudnia br. krakowski teatr zaprasza na premierę opery Don Pasquale G. Donizettiego. Spektakl wyreżyseruje Jerzy Stuhr i będzie to pierwsza realizacja operowa wybitnego twórcy. Kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk. Kolejne przedstawienia odbędą się 3, 4 i 6 grudnia 2016. W partii Doktora Malatesty usłyszymy Mariusza Kwietnia, światowej sławy barytona, gwiazdę Metropolitan Opera w Nowym Jorku i ulubieńca krakowskiej publiczności. W obsadzie ponadto m.in.: Dariusz Machej, Grzegorz Szostak (Don Pasquale), Mariusz Godlewski (Malatesta), Andrzej Lampert, Sang Jun Lee, Adam Sobierajski (Ernesto), Aleksandra Flood, Anna Wolfinger, Karolina Wieczorek (Norina).

W lutym 2017 Opera Krakowska zaprasza na premierę operetki Hrabina Marica I. Kálmána w reżyserii Pawła Piotrowskiego-Aigera, natomiast w czerwcu 2017 na Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha w reżyserii Michała Znanieckiego. Tradycyjnie, wspólnie z widzami, teatr przywita Nowy Rok i będzie bawić się na koncertach karnawałowych, które stały się nieodłącznym punktem w repertuarze Opery Krakowskiej. Sezon artystyczny zakończy XXI Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

W repertuarze teatru pojawią się także, jak co roku, spektakle i projekty edukacyjne dla dzieci. Będą to: Profesor Wiolinek - przedstawienie edukacyjne, którego twórcą i pomysłodawcą jest Paweł Wójtowicz, spektakl rodzinny Muzyka i magia Andrzeja Zaryckiego i Wojciecha Graniczewskiego, „Opera b/o” czy „Spotkania w operze. Poranki”, cieszące się ogromną sympatią wśród najmłodszych widzów. W nowym sezonie artystycznym kontynuowane będą spotkania „Operowy podwieczorek” i „Muzyką namaluj swój świat”, realizowane w ramach projektu Bon Kultury.


21 września 2016 roku o godz. 13.00 w siedzibie Stowarzyszenia Historyków Sztuki odbędzie się uroczyste wręczenie nagród, przyznawanych przez Związek Kompozytorów Polskich.

Doroczna Nagroda ZKP przyznawana jest od 1949 roku: do 1991 roku dla uhonorowania twórców i odtwórców za ich wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki, a od 1991 roku – „polskim kompozytorom, wykonawcom, muzykologom, pedagogom i organizatorom życia muzycznego za wybitne osiągnięcia". W roku 2016 Jury w składzie: Mieczysław Kominek (przewodniczący), Beata Bolesławska-Lewandowska (sekretarz), Krzysztof Baculewski i Jerzy Kornowicz przyznało Doroczne Nagrody dwóm wybitnym osobistościom: Elżbiecie Jasińskiej-Jędrosz – za stworzenie i wieloletnie prowadzenie Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, zwieńczone autorskim dziełem w postaci katalogu Rękopisy muzyczne w zbiorach Archiwum Kompozytorów Polskich BUW, a także Pawłowi Mykietynowi – za ważny, indywidualny ślad w panoramie współczesnej muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem nowego dzieła operowego Czarodziejska góra.

Tegoroczne Nagrody Honorowe za zasługi dla promocji muzyki polskiej Prezydium Zarządu Głównego ZKP przyznało Ewie Bogusz-Moore – za konsekwentną pracę na rzecz obecności muzyki polskiej na estradach Europy i świata, a w szczególności za nawiązanie współpracy z renomowanym Huddersfield Contemporary Music Festival; Stefanowi Sutkowskiemu – za wykreowanie kompletnej wizji historii muzyki polskiej, zrealizowanej w serii książek wybitnych muzykologów polskich, opublikowanych w języku polskim i angielskim; oraz Annie Dorocie Władyczce – za oddaną pracę w międzynarodowym środowisku muzyki współczesnej na rzecz twórczości kompozytorów polskich.

Drugą w historii Nagrodę ZKP za zasługi na polu edukacji muzycznej otrzymała Paulina Celińska – za autorską koncepcję festiwalu muzyki współczesnej dla dzieci „Mała Warszawska Jesień”, w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Ponadto zostaną wręczone nagrody laureatom 57. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda: Jakubowi Szafrańskiemu, Markowi Raczyńskiemu, Wojciechowi Trębickiemu, Michałowi Malcowi oraz Aleksandrze Chmielewskiej.


W dniu rozpoczęcia astronomicznej jesieni 22 września 2016 roku o godz. 18:00 w Planetarium Centrum Nauki Kopernik odbędzie się impreza towarzysząca Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – koncert Cosmic Live Electronic.

Przekonanie, że światy muzyki i gwiazd są sobie bliskie towarzyszyło człowiekowi zawsze. Dla starożytnych Greków wszechświat był synonimem ładu i harmonii. Pitagoras szukał w kosmosie muzyki sfer. Johannes Kepler odnalazł w ruchach planet rzeczywistą harmonię. Podczas koncertów w planetarium można tej harmonii doświadczyć różnymi zmysłami. Improwizacja wykracza tu poza sferę dźwięków. Muzyków inspirują otaczające ich widoki gwiezdnych konstelacji i najodleglejszych zakątków wszechświata, a ich gra nadaje rytm prezentowanym na żywo projekcjom. Obrazy i dźwięki przenikają się, dopełniają, tworzą jedność.

Szczególny koncert z cyklu Cosmic Live Electronic wypełni muzyka elektroakustyczna. W programie znajda się utwory Elżbiety Sikory, Marka Chołoniewskiego, Marcina Wierzbickiego, Andrzeja Kopcia i Aldony Nawrockiej, jak również krążące w przestrzeni kosmicznej dźwięki Antonia Vivaldiego. Wykonawcami będą muzycy kolektywu InTrEl (Andrzej Kopeć, Aldona Nawrocka, Tomasz Woźniak).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.niebokopernika.pl


Podczas inauguracji 10. Sezonu Artystycznego Elbląskiej Orkiestry Kameralnej muzycy pod batutą Marka Mosia zagrają w towarzystwie Włodka Pawlika. Elbląscy melomani będą mieli niepowtarzalną okazję usłyszeć laureata jedynej w historii polskiego jazzu nagrody Grammy. Koncert odbędzie się 23 września 2016 roku o godz. 19.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

W repertuarze wieczoru znajdą się między innymi utwory pochodzące z najnowszej symfoniczno-jazzowej płyty Włodka Pawlika 4 Works 4 Orchestra, której ogólnopolska premiera odbyła się 24 czerwca 2016 roku. Orkiestra wspólnie z Włodek Pawlik Trio, czyli Włodkiem Pawlikiem przy fortepianie oraz kontrabasistą Pawłem Pańtą i perkusistą Cezarym Konradem wykona między innymi: II Koncert fortepianowy oraz Puls 11/8 na fortepian, flet, orkiestrę smyczkową i sekcję rytmiczną. Kameraliści wykonają również niezwykle wymagający Koncert D-dur Igora Strawińskiego oraz Preludium i Fugę na orkiestrę smyczkową, dedykowaną EOK przez Leszka Możdżera.

Bilety do nabycia w Biurze Koncertowym EOK (Ratusz Staromiejski, Stary Rynek 25). Rezerwacja telefoniczna: (55) 237 47 49 lub elektroniczna: www.eok.elblag.eu


Szalone Dni Muzyki to cieszący się wielką popularnością międzynarodowy festiwal muzyki klasycznej, znany na świecie pod nazwą La Folle Journée. W dniach 23-25 września 2016 roku w Warszawie odbędzie się jego 7. edycja, której tematem przewodnim będzie „Natura” .

W programie festiwalowych koncertów znajdą się utwory inspirowane naturą, które powstawały na przestrzeni wieków, od renesansu, po czasy współczesne. Koncerty tradycyjnie już odbędą się w czterech salach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz w namiocie ustawionym na Placu Teatralnym. Wśród artystów występujących na festiwalu znajdą się znakomici soliści: skrzypkowie Olivier Charlier i Mariusz Patyra, pianiści Frank Braley i Francesco Tristano, grająca na chińskim instrumencie ludowym er-hu Jiang-Jian Hua, zespoły: Motion Trio, Meccore String Quartet, orkiestry: Filharmonii Narodowej, Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Sinfonia Varsovia i Polska Orkiestra Kameralna. Za pulpitem dyrygenckim staną m.in. Krzysztof Penderecki, Jacek Kaspszyk, Grzegorz Nowak i Robert Trevino.

Przez trzy festiwalowe dni organizatorzy zaproszą na blisko 60 koncertów, które będą na tyle zróżnicowane, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Zabrzmią kompozycje zarówno stricte klasyczne, jak i nieco odbiegające od tego nurtu, np. klasyka połączona z muzyką elektroniczną, jazzem, animacjami, a także muzyka dalekowschodnia. Podczas planowania festiwalu nie zapomniano również o najmłodszych, dla których została przygotowana bardzo bogata oferta dla różnych grup wiekowych, w tym niemowląt oraz całych rodzin.

Bilety będą dostępne w sprzedaży od 1 września 2016 roku w kasach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w sprzedaży internetowej www.teatrwielki.pl i www.eventim.pl oraz w punktach Eventim i Empiku. Na koncerty w namiocie wstęp będzie wolny. Organizatorami festiwalu są Orkiestra Sinfonia Varsovia, Fundacja Ogrody Muzyczne, CREA oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa.

Szczegółowy program koncertów – na stronie: www.szalonednimuzyki.pl

Read more


W dniach 23-24 września 2016 roku w Bibliotece Uniwersyteckiej przy ul. Dobrej 56/66 odbędzie się konferencja „Siedem Nurtów Muzyki Polskiej”, zorganizowana w ramach wydarzeń zamykających obchody Jubileuszu 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich.

Program konferencji obejmuje sesje poświęcone nurtom, w jakie została ujęta historia muzyki polskiej lat 1945-2015. Prowadzący panele muzykolodzy skonfrontują z kompozytorami nowe spojrzenie na polską twórczość kompozytorską ostatnich 70 lat, której wytrwale towarzyszył Związek Kompozytorów Polskich. Do uczestnictwa w dyskusjach zostali zaproszeni m.in. Tadeusz Wielecki, Stanisław Krupowicz, Sławomir Wojciechowski, Krzysztof Meyer, Prasqual, Krzysztof Baculewski, Dariusz Przybylski, Zygmunt Krauze i Jerzy Kornowicz. Konferencja jest wydarzeniem towarzyszącym 59. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Organizatorzy zapewniają tłumaczenie sesji na język angielski. Wstęp wolny!

Organizatorzy:

Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie

Wydarzenia jubileuszowe 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich są współorganizowane z Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Read more


23 września 2016 o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi znany polski zespół akordeonowy z programem „Motion Trio Symfonicznie”.

Akordeonowemu Motion Trio towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego. Zespół, którego członkami są Janusz Wojtarowicz, Paweł Baranek i Marcin Głażyn, prezentuje muzykę na styku wielu gatunków, wyraźnie podążając własną, niezwykle oryginalną, artystyczną drogą. Wirtuozeria, polot, twórcza odwaga i bezkompromisowość sprawiły, że Motion Trio zyskało uznanie wielu osobistości życia muzycznego z Krzysztofem Pendereckim na czele. Dodatkowym walorem tego szczególnego koncertu będą kompozycje w aranżacjach przygotowanych m.in. przez Krzesimira Dębskiego i Leszka Możdżera. W programie koncertu znajdą się następujące kompozycje: Krzesimir Dębski - Here comes, Paweł Baranek - Pierwszy Dzień Wiosny (ork. K. Dębski), Motion Trio - Sunrise Dance; Libertin; DJ Chicken (ork. K. Dębski) Janusz Wojtarowicz - The Heart; Little Story; Karuzela; Balkan Dance; Proms (ork. K. Dębski), Wojciech Kilar – Orawa (aranż. J. Wojtarowicz), Janusz Wojtarowicz – Silence (ork. M. Chyrzyński), Motion Trio - You Dance (ork. J. P. Audin) oraz Fryderyk Chopin – Preludium e- moll (ork. L. Możdżer). Podczas koncertu zostanie wykonany również napisany specjalnie dla Motion Trio utwór w ramach programu rządowego „Zamówienia kompozytorskie”: Toccata Barbaro Wiaczesława Siemionowa w orkiestracji L. Lavrowa.


Premiera najnowszej płyty Agaty Szymczewskiej Modern Soul odbędzie się w Narodowym Instytucie Audiowizualnym 23 września 2016 roku o godz. 17.30.

Czterej młodzi kompozytorzy – Aleksander Nowak, Marcin Markowicz, Ignacy Zalewski i Mikołaj Majkusiak – napisali na zamówienie skrzypaczki Agaty Szymczewskiej kameralne utwory, w których skrzypce wchodzą w dialog z fortepianem, akordeonem i gitarą. Sesje nagraniowe do płyty Modern Soul odbyły się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego i zostały udokumentowane w reportażu zrealizowanym przez NInA, który jest partnerem wydawnictwa.

Z okazji premiery albumu Agaty Szymczewskiej Modern Soul w NInA odbędzie się spotkanie z muzykami i projekcja dokumentu z sesji nagraniowych do płyty. Na zakończenie skrzypaczka wraz z akordeonistą Maciejem Frąckiewiczem zagrają sonatę autorstwa Majkusiaka.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji.

Więcej informacji – na stronie: http://nina.gov.pl


23 i 24 września 2016 roku Filharmonia Krakowska będzie obchodziła jubileusz 70. urodzin Maestro Gabriela Chmury – I Dyrygenta Gościnnego instytucji.

Wychowanek Pierre’a Dervaux, Hansa Swarowskiego i Franco Ferrary, zdobywca I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Herberta von Karajana w Berlinie, a także Złotego Medalu na Konkursie Cantellego w mediolańskiej La Scali, jest obecnie jednym z największych polskich dyrygentów, aktywnie prowadzącym działalność artystyczną na całym świecie.

Podczas koncertów jubileuszowych – w piątek 23 września o godz. 19.30 i w sobotę 24 września o godz. 18.00 – Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Gabriela Chmury wykona dwa dzieła - pochodzącą z 1934 roku symfonię Mateusz Malarz (Mathis der Mahler) Paula Hindemitha oraz II Symfonię D-dur Johannesa Brahmsa.

Bezpośrednio przed piątkowym koncertem, o godz. 18.30 w Sali Złotej, odbędzie się promocja tomiku poezji Leszka Izmaiłowa pt. Ślady na piasku. Skrzypek Leszek Izmaiłow (ur. 1925) był wieloletnim koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. W czasie II Wojny Światowej grał w Orkiestrze Generalnej Guberni. W 1969 roku założył Kwartet Smyczkowy Filharmonii Krakowskiej. Jego książka wydana została staraniem Stowarzyszenia Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej. Grafiki piórkiem bogato ilustrujące tomik przekazał ich autor - Lesław Chorąży.


23 września 2016 roku scena Nowego Domu Sztuki radziejowickiego pałacu będzie gościć Maestrę Ewę Pobłocką wraz z córkami Ewą oraz Marią Leszczyńskimi, czyli uznane na wielu scenach Multi Trio.

Podczas koncertu odbędą się prawykonania dwóch utworów napisanych na zamówienie zespołu: Roxanna Panufnik Summer to Winter – 3 pieśni do słów Szekspira (kompozytorka obecna będzie na koncercie) oraz Mikołaj Górecki Sonata lamentosa. Oprócz wspomnianych prawykonań na program piątkowego koncertu będą się składać utwory Chopina, Paderewskiego, Bacewicz i Moszkowskiego.

Multi Trio to zespół rodzinny. Różnica wieku pomiędzy Ewą i Marią jest tak duża, że na estradzie występują właściwie trzy pokolenia – matka pianistka, starsza córka śpiew i fortepian oraz najmłodsza, która gra na fortepianie, wiolonczeli i saksofonie. Ich wykonań słuchamy w różnych składach i na różnych instrumentach, ponieważ utworów oryginalnych na takie trio jest niewiele, zespół sięga po opracowania i aranżacje odpowiednich kompozycji. Romantyczne majstersztyki są podstawą repertuaru.


Koncert Głos ma Mozart! 24 września 2016 roku zainauguruje kolejny sezon artystyczny Filharmonii Kameralnej Sopot. Będzie to okazja, aby rozkoszować się nie tylko mistrzowską twórczością W. A. Mozarta, lecz również idealnie zgranym Chórem Narodowego Forum Muzyki i pełną wirtuozerii grą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot.

Zainteresowanie muzyką chóralną od lat nie maleje, a na polskiej scenie w tej kwestii prym wiedzie Chór Narodowego Forum Muzyki pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny. Założony w 2006 roku zespół zdobył uznanie szerokiej publiczności zgłębiając zarówno bogaty repertuar a cappella, jak i wykonując duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Wielokrotnie pojawiał się na antenie Polskiego Radia oraz w rozgłośniach zagranicznych, a w latach 2009 i 2011 jako pierwszy polski chór zaprezentował się na przygotowywanym z wielkim rozmachem festiwalu BBC Proms. W ciągu minionej dekady zespół koncertował ponad 260 razy.

W ramach koncertu Głos ma Mozart!, który odbędzie się 24 września w sopockim kościele Gwiazda Morza o godz. 20:00, słuchacze będą mieli wspaniałą okazję usłyszeć idealnie brzmiący Chór NFM wraz z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod batutą maestro Andrzeja Kosendiaka. Tego wieczoru w uduchowiony nastrój publiczność wprowadzi Wielka Msza c-moll KV 427 W. A. Mozarta – jedno z najbardziej monumentalnych dzieł tego typu, napisane przez kompozytora na przełomie lat 1782/1783 w Wiedniu. Premiera Missa Solemnis odbyła się 26 października 1783 roku w klasztorze św. Piotra w Salzburgu. W roli jednej z solistek wystąpiła wówczas małżonka kompozytora – Constanze Mozart. Podczas koncertu w Sopocie partie solowe wykonają Paulina Boreczko-Wilczyńska (sopran), Patrycja Kujawa (sopran), Agnieszka Ryman (sopran), Natalia Halicka (sopran), Łukasz Wilda (tenor), Jerzy Butryn (bas).

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W tym roku Opera na Zamku w Szczecinie obchodzi jubileusz 60-lecia istnienia sceny muzycznej. Inauguracja jubileuszowego sezonu 2016/2017 odbędzie się 25 września.

W programie koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2016/2017 znajdą się fragmenty z opery Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego. Opera uczci w ten sposób 70. rocznicę śmierci tego wybitnego kompozytora, dyrygenta i organisty, któremu zadedykowany został rok 2016 w muzyce polskiej. Partie solowe wykonają wybitni polscy artyści Ewa Biegas – sopran i Tadeusz Szlenkier – tenor. Zabrzmi również VII Symfonia E-dur Antona Brucknera, należąca do najpopularniejszych dzieł kompozytora, także za jego życia. Połączone orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie i Theater Vorpommern poprowadzą Jerzy Wołosiuk i Golo Berg. Koncertowi towarzyszyć będzie gala wręczenia nagród Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury – Pro Arte.

Z okazji jubileuszu Opera na Zamku przygotowała szereg wydarzeń, które mają uświetnić ten wyjątkowy sezon. Na scenie Opery na Zamku odbędzie się kilka interesujących premier: Carmen Georges’a Bizeta w reżyserii Eweliny Pietrowiak, cenionej młodej reżyserki wielokrotnie nagradzanej za jej operowe produkcje (07.10.2016) oraz musicalu Crazy for you do muzyki Geogre’a Gershwina w reżyserii Jerzego Połońskiego (03.03.2017). Również po raz pierwszy zostaną zaprezentowane balety: Dziadek do orzechów w choreografii kierownika baletu Opery na Zamku Karola Urbańskiego (grudzień 2016) oraz Dzieci z dworca ZOO w choreografii i inscenizacji Roberta Glumbka (27.05.2017). Ponadto w repertuarze znajda się niedawne premiery, które zebrały znakomite recenzje w Polsce i Europie, m.in. opera kameralna Benjamina Brittena The Turn of the Screw; Polowanie na czarownice – balet z narracją aktorską w choreografii Cathy Marston z Royal Opera House w Londynie; superprodukcja operowa Michała Znanieckiego Traviata czy wystawiany z okazji otwarcia przebudowanej siedziby Opery Bal maskowy Verdiego w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego.

W bieżącym sezonie wystąpią największe światowe gwiazdy operowe, w tym Artur Ruciński – solista La Scali, Covent Garden i Metropolitan Opera (13.05.2017). Przygotowywane są również wydarzenia specjalne, jak wystawy, koncerty, spektakl plenerowy w wielu lokacjach miasta z udziałem lokalnej społeczności, specjalne akcje dla mieszkańców Pomorza Zachodniego spoza Szczecina i inne.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://opera.szczecin.pl


XXIII Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 26 września – 1 października 2016 roku.

Przedsięwzięcie odbywa się w Czechowicach-Dziedzicach od 1991 roku i związane jest z osobą kompozytora i wykonawcy Andrzeja Krzanowskiego. Głównym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie IX Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Bogdan Dowlasz, Claudio Jacomucci, Grażyna Krzanowska (członek honorowy) i Janusz Pater (sekretarz).

Na koncertach festiwalowych znaczną część programu wypełni muzyka XX i XXI wieku, m.in.: 28 września w Pałacu Kotulińskich w wykonaniu akordeonistów (Mateusz Dudek, Bartosz Kołsut, Rałaf Łuc, Konrad Merta, Mateusz Stankiewicz, Przemysław Wojciechowski) zabrzmią utwory autorstwa Wiesława Cienciały, Piotra Zielińskiego, Juoni Kaipainena, Staffana Mossenmarka, Cezarego Duchnowskiego i Przemysława Schellera. 29 września w CH Stara Kablownia odbędzie się koncert ARACNE/OUTBACK, podczas którego zostanie zaprezentowany m.in. performance ARACNE Claudio Jacomucciego i Kathleen Delaney oraz kompozycja Jagny Krzanowskiej (córki kompozytora). 1 października w CH Stara Kablownia Kwartet Śląski wykona dzieła Stanisława Krupowicza, Marcina Rupocińskiego oraz Andrzeja Krzanowskiego.

Szczegółowe informacje o Festiwalu – na stronie: www.alkagran.pl

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


Trio Sopot świętuje jubileusz 10-lecia działalności prawykonaniem kompozycji Krzysztofa Olczaka.

Koncert jubileuszowy Tria Sopot (Małgorzata Skorupa - skrzypce, Anna Sawicka – wiolonczela, Elżbieta Rosińska – akordeon) odbędzie się 26 września 2016 roku o godz.18.00 w Dworku Sierakowskich w Sopocie.

Utwór MEA napisany na zamówienie Tria jest w zamyśle kompozytora ściśle związany z wykonawczyniami. Wykorzystana w tej kompozycji skala utworzona jest z imion i nazwisk artystek: Małgorzata Skorupa – dźwięki g i es, Elżbieta Rosińska - dźwięki e,a i d (re), Anna Sawicka – dźwięki a, es i c. Pewne współczynniki formy są powiązane z tymi dźwiękami, a nawet cechami charakterologicznymi wykonawczyń.

Ponadto w programie koncertu znajdą się utwory Matyasa Seibera, Łukasza Wosia, Jerzego Mądrawskiego i Astora Piazzolli.

Wstęp wolny.


Debata27 września 2016 roku o godz. 18:00 w Nowym Teatrze odbędzie się debata poświęcona realizacjom operowym znakomitego reżysera Krzysztofa Warlikowskiego.

Debata z udziałem, między innymi, muzykolożki Katarzyny Naliwajek, publicysty muzycznego Tomasza Cyza i dramaturga Piotra Gruszczyńskiego jest próbą refleksji nad realizacjami operowymi Krzysztofa Warlikowskiego. W Nowym Teatrze pokazane zostały zapisy filmowe kilku najważniejszych produkcji, poprzedzone muzykologicznymi wstępami. Pora przymierzyć się do całościowego spojrzenia na spektakle operowe Warlikowskiego, uporządkowanie jego dokonań oraz analizę fenomenu reteatralizacji opery, której konsekwentnie podejmuje się reżyser. Stąd zaproszenie na debatę osób, które o pracy reżysera mogą opowiedzieć z bardzo różnych perspektyw. Debata będzie prowadzona w języku polskim.

Więcej informacji – na stronie: www.nowyteatr.org/pl


Od 28 września do 3 października 2016 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się IV Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Pianistyczny. Inicjatywa zorganizowania na terenie Gdańska imprezy o tak dużym zasięgu jest wyrazem dążenia środowiska pianistycznego do stworzenia na Pomorzu jednego z wiodących ośrodków polskiej kultury muzycznej.

Dla melomanów i sympatyków fortepianu będzie to rzadka okazja zetknięcia się ze sztuką wykonawczą 30 artystów reprezentujących 15 krajów (Armenia, Austria, Belgia, Chorwacja, Francja, Japonia, Kazachstan, Korea Południowa, Litwa, Łotwa, Niemcy, Polska, Rosja, Ukraina, Wielka Brytania) oraz różne tradycje i szkoły pianistyczne. Na konkursowej estradzie pojawią się też studenci gdańskiej Akademii Muzycznej, którzy z pewnością liczyć będą na przychylność publiczności.

Konkursowe konfrontacje będzie można śledzić podczas trzech etapów przesłuchań w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej. Międzynarodowe jury wyłoni trójkę finalistów, którzy wystąpią 2 października z Polską Filharmonią Kameralną Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Nagrody dla zwycięzców zechcieli ufundować: Marszałek Województwa Pomorskiego – Mieczysław Struk, Prezydent Miasta Gdańska– Paweł Adamowicz oraz Rektor Akademii Muzycznej im. Stanisława Muzycznej w Gdańsku – Maciej Sobczak. Objęli oni również konkurs honorowym patronatem.

Organizatorzy zapraszają melomanów na konkursowe wydarzenia, a wśród nich: Koncert Inauguracyjny (28 września), podczas którego wystąpi Kanji Kozuta z Japonii – triumfator poprzedniej edycji imprezy, oraz przesłuchania trzech etapów konkursowej rywalizacji, a także Koncert Laureatów, planowany w dniu 3 października o godz. 19.00. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centum Informacji Muzycznej.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.ibpc.amuz.gda.pl oraz profilu FB

Read more


24. Śląski Festiwal im. Ludwiga van Beethovena potrwa od 28 września do 4 października 2016 roku.

Dokładnie 210 lat temu na zamku w Głogówku gościł Ludwig van Beethoven. Bezpośrednim następstwem pobytu kompozytora w mieście, stała się dedykacja IV Symfonii c-moll Op. 60 hrabiemu Fr. Oppersdorffowi. Całokształt pielęgnowania pamięci o tamtym wydarzeniu zamyka się dziś w organizacji Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena – muzycznego święta, które za sprawą najwybitniejszych muzyków spowije miasto aurze dźwięków muzyki klasycznej.

Program Festiwalu obejmuje siedem koncertów, które dzień po dniu obywać się będę w sali ratusza miejskiego. Koncepcja tegorocznego programu koncertów jest próbą zobrazowania muzycznego środowiska wiedeńskiego początku XIX wieku, a także odnalezieniem inspiracji tym okresem dla kompozytorów XX-wiecznych.

Podczas koncertu inauguracyjnego odegrane zostaną dwa Tria Fortepianowe Beethovena w aranżacji Herbert Piano Trio. Dzień później, przy fortepianie zasiądzie Julian Trevelyan – brytyjski pianista, tegoroczny zdobywca Grand Prix międzynarodowego Konkursu Pianistyki Współczesnej w Paryżu. Kolejnego dnia wystąpią Matusz Rożek i Michał Kowalczyk w duecie na fortepian i skrzypce z aranżacją Sonaty F-dur op. 24 oraz Romansami Johana Svendsena i Sonatą e-moll op. 82 Edwarda Elgara. Podczas trzeciego dnia koncertów na scenie zagości Emil Reinert – francuski pianista w recitalu fortepianowym z utworami między innymi Fryderyka Chopina, Franciszka Brzezińskiego i Ignacego Jana Paderewskiego. Leszka Brodowskiego i Krzysztofa Staniendę usłyszymy w piątym dniu Festiwalu. Podczas przedostatniego koncertu przed publicznością wystąpią laureaci Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Ludwiga van Beethovena w Lusławicach – Łukasz Chrzęszczyk na fortepianie i Marta Kowalczyk na skrzypcach. Koncert finałowy opatrzony został występem wokalnym – Dagmary Kołodziej (sopran), Macieja Gorczyńskiego (bas-baryton) i Macieja Świerczka (fortepian).

Szczegółowe informacje – na stronie: http://muzeum.glogowek.pl/slaski-festiwal-beethovena/


29 września 2016 roku września o godz. 19:00 w Sali pod Liberatorem Muzeum Powstania Warszawskiego odbędzie się przedostatni w tym roku koncert z cyklu „Muzyka pod Liberatorem”. Tego wieczoru w Muzeum Powstania Warszawskiego zabrzmi muzyka Pawła Mykietyna.

„Muzyka pod Liberatorem” to cykl koncertów muzyki poważnej prezentujących twórczość kompozytorów związanych z Warszawą. Organizatorami cyklu są Muzeum Powstania Warszawskiego, Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne, zaś partnerem jest TVP Kultura.

Bohater kolejnej części cyklu Paweł Mykietyn jest jednym z najwybitniejszych twórców muzyki współczesnej. W programie koncertu znalazły się dwa wczesne utwory orkiestrowe kompozytora: napisana na zamówienie „Warszawskiej Jesieni” kompozycja Eine kleine Herbstmusik na orkiestrę kameralną (1995) oraz utwór 3 for 13 na 13 instrumentów (1994), za który otrzymał pierwszą nagrodę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu. Zaprezentuje je Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Michała Klauzy. Ponadto publiczność wysłucha utworu Kartka z albumu (2002) na wiolonczelę i taśmę w wykonaniu Andrzeja Bauera.

O kulisach swojej pracy opowie sam kompozytor, a spotkanie poprowadzi Barbara Schabowska – dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia.

Wstęp wolny.


SfogatoFestiwal Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa się w Krakowie w dniach 29 września – 7 grudnia 2016.

Nazwa Festiwalu – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował fragment sfogato, dookreślony przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne o identycznej nazwie, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego festiwalu. Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Miasta Krakowa Prof. Jacek Majchrowski oraz Metropolita Krakowski JE Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Tradycją festiwalową jest, że Koncert Inauguracyjny odbywa się zawsze w ostatni czwartek września. Jest to nawiązanie do Wieczorów Czwartkowych organizowanych w Warszawie przez ojca Fryderyka Chopina, Mikołaja. Zainauguruje więc Festiwal Chopin Soirée (29 września 2016, godz. 18) w Auli Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Wystąpią: O. Tomasz Jarosz – baryton, Marta Polańska – fortepian, Marek Polański – skrzypce, Sergei Sultanov – fortepian, Jaga Wrońska - śpiew, Marek Jaworski – fortepian. Koncert poprzedzi Warsztat muzyczny – współorganizowany przez martatelier.pl - prowadzony przez wybitnych pedagogów z Rosji oraz Polski z udziałem uczniów szkół muzycznych (godz. 16). W programie festiwalu znajdą się także m. in.: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencja pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media z udziałem wybitnych naukowców, której przewodniczyć będzie Prof. Helena Wrona-Polańska.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com , www.sfogato.org , www.martatelier.pl

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Read more


30 września 2016 roku odbędzie się inauguracja kolejnego sezonu artystycznego Filharmonii Narodowej, podczas której zostanie wykonana VIII Symfonia wybitnego Mieczysława Weinberga Kwiaty polskie.

Inauguracja sezonu artystycznego 2016/2017 w Filharmonii to spotkanie z muzyką Gustava Mahlera i Mieczysława Weinberga. Maestro Jacek Kaspszyk poprowadzi Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej w wykonaniu dwóch dzieł: pieśni ze zbioru Lieder und Gesänge aus der Jugendzeit oraz VIII Symfonii Kwiaty polskie.

Orkiestrowe pieśni Gustava Mahlera stanowią obecnie podstawę repertuaru wokalno-instrumentalnego, jednakże zbiór zaprezentowany podczas koncertów w Filharmonii Narodowej należy do mniej popularnych utworów austriackiego kompozytora. Przeznaczone w oryginale na głos i na fortepian, dzieło zabrzmi w barwnej orkiestracji brytyjskich braci-kompozytorów – Collina i Davida Matthews.

Równie intrygującym utworem jest nostalgiczna w wyrazie symfonia Weinberga, kompozytora, którego twórczość dopiero teraz zyskuje pełne uznanie krytyki i publiczności. Dziesięcioczęściowa VIII Symfonia, wykorzystująca teksty Juliana Tuwima, należy do najbardziej wartościowych dzieł Weinberga. To melancholijne w wyrazie dzieło stanowi jedyne w swoim rodzaju świadectwo talentu swojego autora.

Wprowadzeniem do koncertu będzie wykład muzykologa i publicysty Bartosza Kamińskiego, zatytułowany Prześniona młodość - związki muzyki i poezji w dziełach Mahlera i Weinberga.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.pl


Filharmonia Krakowska zaprasza na koncert symfoniczny z okazji Jubileuszu 70-lecia Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie, który odbędzie się 30 września 2016 roku o godz. 19.30.

W koncercie jubileuszowym wezmą udział wychowankowie szkoły, którzy zasilają znacząco zespoły artystyczne Filharmonii Krakowskiej. Na estradzie wystąpi Orkiestra Filharmonii pod batutą Macieja Tarnowskiego oraz grono znakomitych solistów wirtuozów, których nazwiska pojawiają się na afiszach koncertowych całego świata. Wśród nich: Daniel Stabrawa – pierwszy koncertmistrz i solista Filharmoników Berlińskich, znakomita pianistka i pedagog - Mariola Cieniawa, Karol Olechowski – koncertmistrz Orkiestry Opery Narodowej w Lyonie oraz Ewa Miecznikowska – solistka Orkiestry Opery Narodowej w Lyonie. W programie koncertu – II Koncert skrzypcowy K. Szymanowskiego, Koncert potrójny C-dur L. van Beethovena i Melodie polskie M. Weinberga.

Wyjątkowym wydarzeniem będzie prawykonanie światowe nowego dzieła Krzysztofa Meyera, również absolwenta szkoły, zatytułowane Metamorfozy. Sam kompozytor pisze o nowym utworze swojego autorstwa: „nie chciałem jedynie skomponować utworu okolicznościowego w rodzaju „fanfary” z okazji jubileuszu „mojej” szkoły. Moim zamierzeniem było napisanie kompozycji, która byłaby dla mnie zarówno nowym doświadczeniem, jak i rozwijała pewne idee z poprzednich utworów, dotyczące przede wszystkim formy, brzmienia, harmonii i rytmiki”.


30 września 2016 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Kaliskiej odbędzie się koncert pt. „Skrzypce Wieniawskiego”, towarzyszący 15. Międzynarodowemu Konkursowi Skrzypcowemu im. H. Wieniawskiego.

Nazwa koncertu podkreśla jego wyjątkowość: solista Ilya Grubert, laureat wielu konkursów skrzypcowych, wykona utwory polskiego geniusza na skrzypcach Pietra Guarneriego. W ostatnich latach swojego życia właścicielem skrzypiec Guarnieriego był Henryk Wieniawski.

W programie koncertu znajdzie się uosabiająca liryzm w twórczości Wieniawskiego Legenda op. 17 oraz Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonína Dvořáka. W drugiej części koncertu zostanie wykonana VII Symfonia d-moll op. 70 Dvořáka. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Adama Klocka.


30 września o godz. 19 nastąpi Wielki Finał 54. Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, podczas którego z okazji jubileuszu Chrztu Polski odbędzie się bydgoska premiera monumentalnego, ostatniego dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego oratorium Sanctus Adalbertus.

Adrian Thomas, wybitny znawca twórczości kompozytora, uważa, że w tym niezwykłym oratorium pojawiają się nawiązania zarówno do późnoromantycznego stylu Edwarda Elgara, jak i do zabytku polskiej muzyki dawnej – Bogurodzicy. Ponadto w programie koncertu znajdzie się Symfonia Psalmów Strawińskiego. Jest ona porównywana do najpiękniejszych utworów religijnych Bacha i Mozarta, prezentuje rodzaj symfonii chóralnej, opartej na łacińskich tekstach wybranych psalmów.

W obu dziełach wystąpi wraz z symfonikami Chór Filharmonii Łódzkiej, zespół z długą i chlubną tradycją, podziwiany za profesjonalizm i bogaty, bardzo różnorodny repertuar. W Góreckim ponadto partie solowe zaśpiewa Wioletta Chodowicz, która brała udział w prapremierze oratorium, i baryton Bartłomiej Misiuda, zaś całość pod mistrzowska batutą José Marii Florência.


30 września 2016 roku o godz. 20.00 w Muzeum Zachodniokaszubskim w Bytowie odbędzie się performatywny koncert pianistki Barbary Drążkowskiej pt. „Niewidzialna pianistka, czyli koncert w ciemnościach".

Jest to kolejny projekt Barbary Drążkowskiej z pogranicza muzyki i performansu – modyfikacja znajomej sytuacji koncertowej, polegająca na tym, że publiczność znajduje się w zupełnych ciemnościach, zaś artystka gra z noktowizorem.

Doświadczenie wyłączenia jednego ze zmysłów i wyostrzenia pozostałych jest inspirującą koncepcją dla muzyka. Poprzez rezygnację z impulsu wzrokowego relacja między wykonawcą a publicznością wkracza na inny poziom – jedynym elementem komunikacji pozostaje dźwięk. Koncert „W Ciemnościach” daje możliwość intensywniejszego przeżywania muzyki bez konieczności zamykania oczu. Pianistka wykona specjalnie dobrany repertuar, który zostanie ujawniony po koncercie. Naszym czytelnikom odsłonimy rąbek tajemnicy: wśród wykonanych utworów znajdą się kompozycje Pawła Mykietyna i Szymona Brzóski.

Koncert odbędzie się w ramach Festiwalu BytOFFsky. Strój wieczorowy nie jest wymagany, makijaż i teatralna lornetka nie będą potrzebne.