Polmic - FB

calendar of events

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

19 lutego 2017 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce nadzwyczajny koncert chóralny, podczas którego w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej zabrzmi Sześć pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego.

Karol Szymanowski po obejrzeniu widowiska Wesele na Kurpiach na kanwie pieśni zebranych przez badacza folkloru Puszczy Zielonej ks. Władysława Skierowkiego uległ ich urokowi i dokonał niezwykle ciekawej artystycznej sublimacji tradycyjnych melodii. Prawykonanie cyklu liczącego sześć utworów miało miejsce w Londynie (London Select Choir pod dyr. Arnolda Fultona) podczas prestiżowego festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Pieśni kurpiowskie na chór oraz cykl na głos i fortepian należą do nielicznych dzieł Szymanowskiego, w których wykorzystał ludowe melodie i teksty niemal in crudo (w odróżnieniu np. od motywów góralskich, które poddawał daleko idącej stylizacji). Refleksyjne słowa zainspirowały kompozytora do opracowania o ogromnej sile wyrazu, z wykorzystaniem bogatych środków fakturalnych, dynamicznych i harmonicznych, które – przy całej swej złożoności – pozostają w doskonałej zgodzie z muzycznym i treściowym przesłaniem surowego oryginału. Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego to jedno z największych osiągnięć polskiej muzyki chóralnej; dostępne są dla najlepszych tylko chórów, stanowiąc prawdziwy probierz ich umiejętności i interpretacyjnej dojrzałości.

Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Bartosza Michałowskiego wykona także Missa Festiva na chór i organy Aleksandra Grieczaninowa oraz Missa Brevis na głosy solowe, chór i organy Zoltána Kodály’a. Dwie chronologicznie nieodległe msze z I poł. XX w. ciekawie skonfrontują różne ujęcia słów łacińskiego ordinarium. Utwór Grieczaninowa (Paryż, 1937), rosyjskiego kompozytora-emigranta od lat. 20. działającego we Francji i USA zachwyca eufonią, zawiera też odwołania do dziedzictwa chorału gregoriańskiego. Tworzona w latach wojennej opresji i prawykonana w 1945 Missa brevis Kodály’a jest ujęta w sposób tradycyjny, również tonalność dzieła pozostaje głównie w kręgu diatoniki i systemu dur-moll. Dzieło przepełnia nastrój modlitewnego skupienia. Partię organów wykona Jakub Pankowiak.

Transmisję internetową koncertu można będzie oglądać na kanale w serwisie Youtube lub na stronie Filharmonii: http://filharmonia.pl/


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza dnia 19 lutego 2017 roku o godz. 17.00 na koncert Studium Muzyki Nowej.

Aldona Nawrocka, koordynator koncertu, zatytułowała go „Boulez vs Messiaen – Demiurdzy Nowej Muzyki”. W programie usłyszymy utwory Pierre’a Bouleza: Douze Notations, które wykona na fortepianie Jakub Sokołowski, a także I Sonatę fortepianową, Mémoriale (...explosante-fixe ... Originel ) i Dérive 1 w wykonaniu członka Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich Marcina Piotra Łopackiego i zespołu kameralnego pod batutą kompozytora i dyrygenta Przemysława Zycha. W drugiej części koncertu Mateusz Rajkowski, Miłosz Wieliński, Zuzanna Filipeki oraz Aruto Matsumoto zaprezentują Quatuor pour la fin du temps Oliviera Messiaena na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku (w g. 12.00 – 19.00) lub na godzinę przed koncertem.


19 lutego 2017 roku o godz. 18.00 odbędzie się koncert Orkiestry PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi, która zaprezentuje premierowe wykonanie Cantabile Sławomira Kaczorowskiego, dedykowane orkiestrze.

Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ powstała w roku 2012 na okoliczność jubileuszu 55-lecia Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Łodzi. Założycielem oraz szefem artystycznym zespołu jest wybitny polski skrzypek i kameralista Łukasz Błaszczyk. W skład orkiestry wchodzą najbardziej utalentowani studenci oraz absolwenci łódzkiej Akademii Muzycznej. Debiut Orkiestry Kameralnej PRIMUZ był jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych roku 2012 w Łodzi. Występ orkiestry uświetnił Krzesimir Dębski, dyrygując jednym z własnych utworów. Przez ostatnie dwa lata PRIMUZ realizowała projekt z Orkiestrą Kameralną z Telemarku, grając wspólne koncerty w Łodzi i w Norwegii. W 2016 roku w ramach AŻ Festiwalu Orkiestra wystąpiła z legendarnym pianistą jazzowym Adamem Makowiczem.

Podczas koncertu 10 lutego w Sali Koncertowej łódzkiej Akademii Muzycznej muzycy zaprezentują klasyczny repertuar: Koncert klawesynowy d-moll BWV 1052 J.S. Bacha, Koncert wiolonczelowy C-dur nr 1, Hob. VIIb:1 J. Haydna. Kulminacją koncertu będzie prawykonanie Cantabile Sławomira Kaczorowskiego na orkiestrę smyczkową. W roli solistów wystąpią znakomici goście: pianista Zbigniew Raubo i wiolonczelista Rafał Kwiatkowski.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.amuz.lodz.pl


W dniach 23 – 26 lutego 2017 roku krakowska Akademia Muzyczna zaprasza na czwartą odsłonę Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej.

Czwarta edycja Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej, pomimo iż przypada w tym roku jeszcze na kalendarzowy zimowy czas, poprzez swój program zwiastuje już tę wyczekiwaną chyba przez większość z nas porę roku. Rozpocznie się koncertem „Only Cello!” 23 lutego o godz. 19:00 w Auli Florianka. W pierwszej części koncertu znajdą się utwory Astora Piazzolli, a w drugiej 16 wiolonczel pod dyrekcją Larsa Hoefsa wykona Bachianas brasileiras Heitora Villa-Lobosa. Koncert piątkowy (24 lutego o godz. 19:00 w Auli Florianka) „Polska vs. Brazylia. Nurty i tendencje” to zestawienie utworów solowych i na dwie wiolonczele kompozytorów polskich i brazylijskich, natomiast w sobotę w Sali koncertowej krakowskiej Akademii Muzycznej o godz. 18:00 można będzie wysłuchać niezwykły koncert z muzyką filmową w roli głównej: Luca Pincini i Gilda Buttà wykonają najsłynniejsze fragmenty utworów Ennio Morricone, z którym współpracują już od wielu lat, nagrywając ścieżki dźwiękowe do filmów. Wstęp na te koncerty jest wolny.

Zwieńczeniem IV Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej będzie koncert 26 lutego o godz. 18.00 w Sali Filharmonii Krakowskiej. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie poprowadzi wirtuoz wiolonczeli i mistrz batuty Ivan Monighetti, który jest tegorocznym laureatem zaszczytnego tytułu Doktora honoris causa krakowskiej uczelni muzycznej. Zabrzmi wielka symfonika znakomitych kompozytorów: Michaiła Glinki, Piotra Czajkowskiego, Franza von Suppe.

Program jest dostępny na stronie: www.amuz.krakow.pl


23 lutego 2017 o godz. 19.30 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego zabrzmi Partita Witolda Lutosławskiego.

Wystąpią soliści NOSPR – koncertmistrz Rafał Zambrzycki-Payne i pierwszy waltornista Krzysztof Tomczyk, a towarzyszyć im będzie ceniony pianista akademicki Piotr Sałajczyk.

Czwartkowy wieczór rozpocznie Sonata F-dur op. 17, którą Ludwig van Beethoven skomponował z myślą o Giovannim Punto, jednym z najwybitniejszych waltornistów swoich czasów. Sonata przeznaczona została na naturalny róg (róg francuski), dlatego też przeważają w jego partii motywy fanfarowe, oparte na szeregu alikwotowym, które dopiero uzupełnione partią fortepianu tworzą myśl muzyczną.

Partita należy do najwybitniejszych dzieł Lutosławskiego. Powstała w 1984 roku na zamówienie skrzypka Pinchasa Zukermana, wówczas dyrektora St. Paul Chamber Orchestra. Tytuł utworu i jego budowa nawiązuje do tradycji barokowej. Dzieło w krótkim czasie zasiliło podstawowy repertuar skrzypcowy, a kiedy 4 lata później kompozytor usłyszał swoją kompozycję w znakomitym wykonaniu Anne-Sophie Mutter, sporządził z myślą o niej wersję Partity na skrzypce i orkiestrę. Na obu instrumentach, a zwłaszcza na fortepianie, grywał aż do pierwszych lat powojennych, na oba też wcześniej komponował. Teraz jednak dla wyrażenia różnorodnych emocji i nastrojów posłużył się bardziej nowoczesnym językiem dźwiękowym (ruch półtonowy z pominięciem zasad tonalnych, pochody ćwierćtonowe, wieloplanowość rytmiczna, częste zmiany metrum, upodobanie do dźwięków repetowanych i do glissand), a w partii skrzypiec zasadnicze części oddzielił od siebie fragmentami ad libitum (improwizowanymi kadencjami).

Niecodziennym wydarzeniem będzie z pewnością wykonanie Tria György Ligetiego (na skrzypce, waltornię i fortepian), które poświęcone zostało pamięci Johannesa Brahmsa (finał o charakterze lamentu w nawiązaniu do Tria op. 40 niemieckiego twórcy). W utworze tym Ligeti realizuje koncepcję wielowarstwowości rytmu, a przewodni motyw kompozycji przypomina początek Sonaty Les Adieux Beethovena, co w pewnym sensie zamyka, niczym klamrą, program koncertu.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl


24 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Modestasa Pitrėnasa wykona IV Symfonię Karola Szymanowskiego.

Tego wieczoru estrada Filharmonii Pomorskiej będzie gościć dwóch wielkich artystów z sąsiedniej Litwy. Modestas Pitrėnas, dyrektor artystyczny i główny dyrygent Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej, zaliczany jest do najwybitniejszych litewskich dyrygentów swego pokolenia. Studiował w Mozarteum w Salzburgu, Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru (LAMT). Ukończył dyrygenturę chóralną oraz symfoniczną (u maestro Juozasa Domarkasa). W 2003 w VII Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga w Katowicach zdobył I nagrodę, złoty medal i nagrodę specjalną Filharmonii Śląskiej. Po konkursie występował z największymi orkiestrami symfonicznymi w wielu krajach Europy, USA i Chinach. Wykłada obecnie w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru.

Petras Geniušas jest przedstawicielem dynastii muzycznej i ojcem Lukasa Geniušasa. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych, wszechstronnych i poszukujących litewskich wykonawców pełni funkcję profesora Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. Na swym artystycznym koncie ma wiele nagród prestiżowych konkursów. Oprócz regularnych występów na Litwie, Petras Geniušas koncertował w ponad 20 krajach świata. Nagrał kilka entuzjastycznie przyjętych przez krytykę albumów w Niemczech, Japonii i na Litwie. W uznaniu dla jego wszechstronnej aktywności koncertowej oraz dorobku artystycznego został laureatem Litewskiej Nagrody Narodowej w 1992 oraz Nagrody WIPO za Kreatywność w 2004. W 2011 otrzymał od Ministra Kultury medal, w 2015 został odznaczony Orderem Wielkiego Księcia Giedymina.

Litewski charakter koncertu podkreśli wykonanie dzieła Raminty Šerkšnytė (*1975) Iceberg Symphony. Kolejne punkty programu to IV Symphonie concertante K.Szymanowskiego na fortepian i orkiestrę (1932) zadedykowana Arturowi Rubinsteinowi, która jest właściwie koncertem fortepianowym, oraz IV Symfonia C.Francka.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


24 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się koncert symfoniczny, będący prawdziwą ucztą dla miłośników charakterystycznych filmowych tematów z filmów Zanussiego, Konwickiego, Wajdy czy Polańskiego.

Podczas koncertu „Muzyka filmowa Wojciecha Kilara. Andrzej Wajda in memoriam” zabrzmią dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Pełna rozmachu szlachetna symfonika, delikatne motywy i niezwykłe napięcie dramatyczne stanowią podstawy nieprzemijającego oddziaływania kompozycji Kilara na kolejne pokolenia amatorów kina. W repertuarze znajdą się także utwory wywodzące się z drugiego nurtu twórczości kompozytora, oparte na melodiach ludowych Ukrainy. Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wykona Mazur z filmu Zemsta, Walc z filmu Ziemia obiecana, muzykę z filmu Kronika wypadków miłosnych, muzykę rejsu z filmu Smuga cienia, Walc z filmu Trędowata, temat do filmu Drakula, Allegro z September Symphony, Kościelec, Orawę, Polonez z filmu Pan Tadeusz.

Orkiestrę poprowadzi Jerzy Maksymiuk, który na swym koncie ma koncerty z tak znanymi orkiestrami, jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra, Orchestre National de France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Maksymiuk zawsze propagował muzykę współczesną. Jest jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Przez wiele lat współtworzył festiwal „Warszawska Jesień” jako członek komisji repertuarowej. Zdobył dwie Nagrody Krytyków Muzycznych Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (SPAM) „Orfeusz”. W różnych krajach dokonał prawykonań około 200 współczesnych utworów. Z inicjatywy Maksymiuka powstało wiele kompozycji dla Polskiej Orkiestry Kameralnej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl


24 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Sudeckiej wystąpi Tomasz Strahl, który wykona Elegię na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego.

Elegia Góreckiego rozpoczyna się mrocznym wstępem, po czym następują dwie pierwsze wariacje o charakterze wirtuozowskim, dramatycznym. „Partia wiolonczeli opracowana jest znakomicie: są tu zdwojenia, dwudźwięki, wirtuozowska faktura szesnastkowa. Wariacja trzecia jest natomiast niczym promień słońca: na chwilę pojawia się tu nadzieja. Osobiście widzę tu analogię do Elegii Gabriela Fauré – kantylena wiolonczeli jest wspaniała, można wręcz powiedzieć: boska. Następnie znów pojawia się wirtuozowski zwrot akcji i na koniec całość zapada się w mroku, łkaniu wiolonczeli, które jakby dąży do niebytu”, - mówi Tomasz Strahl, który prawykonał utwór 19 kwietnia 2015 roku na Festiwalu Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza” w Katowicach.

Znany wirtuoz wykona także Koncert wiolonczelowy C-dur Haydna. Skomponował on utwór dla swego wieloletniego przyjaciela Josepha Fraza Weigl’a, głównego wiolonczelisty na dworze księcia Mikołaja Esterházy.

Ponadto tego wieczoru w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej pod batutą Krzysztofa Kozakiewicza zabrzmią Uwertura do opery La clemenza di Tito Mozarta oraz II Symfonia D-dur Beethovena.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny, który odbędzie się 25 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. W programie dwie wspaniałe symfonie kompozytorów tworzących blisko siebie, w trudnych realiach Związku Radzieckiego, gdy władza silnie ograniczała autonomię artystów – Mieczysława Wajnberga i Siergieja Prokofiewa.

Mieczysław Wajnberg urodzony w Warszawie, w muzykalnej żydowskiej rodzinie, tu odebrał pierwsze nauki, m.in. u Józefa Turczyńskiego. W 1939 roku ratując się przed niemiecką nawałnicą opuścił Polskę i po epizodach pobytu w Mińsku oraz Taszkiencie znalazł się w Moskwie. Tam trafił w krąg Szostakowicza, którego uważał za swego mistrza i z którym połączyła go wieloletnia, bliska przyjaźń. Dla osób dobrze znających twórczość Szostakowicza właśnie V Symfonia Wajnberga (1962) stanowić może ciekawy punkt wyjścia do porównań, gdyż dzieło to – jak przyznawał autor – powstało pod wrażeniem wykonania (ćwierć wieku po skomponowaniu) „wyklętej” przez sowieckie władze Czwartej jego wielbionego, duchowego mistrza. Spóźnioną premierę prowadził wówczas Kirył Kondraszyn – jemu też dedykowana jest przepojona tragizmem i patosem Symfonia Wajnberga.

V Symfonia B-dur op. 100 Siergieja Prokofiewa powstała w okresie wojennej tragedii, w roku 1944. Stanowi ona wyraz eskapizmu, miała być wedle słów autora „hymnem na cześć człowieka wolnego i szczęśliwego, jego siły i szlachetności ducha”. Powstało dzieło przystępne, tonalne, zachwycające urodą tematów, z przeważającymi nastrojami radości i optymizmu.

Sinfonia Iuventus wykona te utwory pod batutą wybitnego dyrygenta maestro Gabriela Chmury, który należy do oddanych propagatorów odkrywanej dziś na nowo spuścizny Wajnberga. Bilety dostępne na: www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl


25 lutego 2017 roku o godz. 18:00 na Bielańskiej Scenie Kameralnej (ul. Żeromskiego, 29) odbędzie się koncert pt. „Miłość nie zna granic”.

Natalia Kovalenko i Aleksander Ładysz, a przy fortepianie Andrzej Płonczyński, który w tym roku obchodzi jubileusz 60-lecia pracy artystycznej! „Miłość nie zna granic” to program, w którym wykonawcy pragną pokazać piękno słowiańskiej duszy oraz udowodnić, że prawdziwa miłość nie zna tych wymyślonych przez kogoś i kiedyś granic, że są jej obce granice państwowe, kulturowe i te w relacjach międzyludzkich.... W programie usłyszymy słynne piosenki, romanse, walce i tanga, między innymi Czy to warto być upartą, Jesienny sen, Matko moja ja wiem, Czardasz, Missisipi, Walc autorstwa Waldemara Kazaneckiego z muzyki do filmu Noce i Dnie oraz przepiękne piosenki i dumki ukraińskie, m.in. Коханий (Kochany), Гуцулка Ксеня (Hucułka Ksenia), Місяць на небі (Księżyc na niebie). Są to utwory wyjątkowo melodyjne, poruszające najtkliwsze struny naszej duszy i naszego serca. Koncert ma pokazać niezmienność ludzkich uczuć, emocji i pragnień, niezależnie od wieku oraz epoki i miejsca, w którym żyjemy.

Bilety na koncert dostępne na stronie www.mteatr.pl oraz w portalach Bilety24.pl, eBilet.pl i Wejściówki.pl


27 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC będzie miał miejsce koncert „Muzyczne Spotkania”: Warszawa – Detmold.

Koncert „Muzyczne Spotkania” jest wynikiem wieloletniej współpracy między Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina i Hochschule für Musik Detmold w Niemczech. Oprócz wymiennych master courses i wykładów, studenci obydwu uczelni wykonują wspólne koncerty. Po udanej prezentacji wyników tegorocznej współpracy w uczelni niemieckiej wykonają oni koncert w Warszawie.

Wśród wybranych przez studentów utworów znalazł się Sekstet na klarnet, róg, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Krzysztofa Pendereckiego. Napisany w 2000 roku Sekstet jest przykładem jednego z najbardziej rozbudowanych utworów z „okresu kameralistyki” kompozytora. W prawykonaniu dzieła udział wzięli tacy znakomici soliści i kameraliści, jak Mścisław Roztropowicz, Julian Rachlin, Radovan Vlatković, Jurij Bashmet.

Ponadto podczas koncertu zabrzmi Kwintet Es-dur KV 452 na obój, klarnet, róg, fagot i fortepian Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Sekstet smyczkowy d- moll „Souvenir de Florence” op. 70 na dwoje skrzypiec, dwie altówki i dwie wiolonczele Piotra Czajkowskiego.

27 lutego na UMFC utwór wykonają: Bartłomiej Słojewski (klarnet), Raphaela Jend (róg), Jasper Sommer (skrzypce), Natalia Reichert (altówka), Yerin Lee (wiolonczela), Yilei Han (fortepian).

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


28 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmią dzieła Wojciecha Kilara, Benedykta Konowalskiego, Waldemara Kazaneckiego i Henryka Kuźniaka.

Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny, wyróżniający się bogatym programem i różnorodnością wykonawców. W koncercie wezmą udział Duet Kontrabasowy, Duet Clarigotto, Trio stroikowe, Trio Andare, Antidotum Quartet, Apertus Quartet, Kwartet smyczkowy, Kwintet smyczkowy, el-Men Brass – Kwintet dęty blaszany, Kwintet Dęty, a także Grohman Orchestra.

W programie koncertu oprócz utworów G. Bottesiniego, N. Blake’a, P. Hope’a, A. Piazzoli, N. Hallmama, wybranych standardów jazzowych oraz hitów muzyki rozrywkowej znalazły się Koncert na puzon Benedykta Konowalskiego, Walc z filmu Ziemia obiecanaWojciecha Kilara, Walc Waldemara Kazaneckiego i Taniec Henryka Kuźniaka.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl