Polmic - FB

calendar of events

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

5 lipca 2017 roku w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się koncert-monodram: performans wiolonczelisty Royal String Quartet Michała Pepola, który w dialogu z artystą wizualnym zaprezentuje utwory współczesnych kompozytorów na wiolonczelę solo.

Michał Pepol, zainspirowany współpracą z teatrem Krzysztofa Warlikowskiego, postanowił rozszerzyć i unowocześnić formułę klasycznego koncertu. Przeprowadza publiczność przez nietypowe techniki wykonawcze (porzucenie smyczka i wydobywanie dźwięku za pomocą dotyku, elektronika, uczynienie z wazonów pudeł rezonansowych) i uruchamia wyobraźnię.

Koncert jest zbiorem różnych utworów, ale tworzy jedną całość: jest spójną opowieścią, w której występują różne postacie, skrajnie odmienne, a jednak opowiadające wspólną historię. Obraz, kreowany przez artystę wizualnego Pawła Bownika, przeprowadzi słuchaczy-widzów w czasie między utworami.

Recital zacznie się od utworu The Map of Tenderness Wojtka Blecharza. W Music for Cello and One or More Ampified Vases Alvina Luciera pojawi się pradźwięk – to bardziej rodzaj performansu, niż klasycznie rozumiany utwór. Następnie zostanie wykonany Modus, czyli do bólu szczery i rozedrgany głos Tomasza Sikorskiego. Popularny Spiegel im Spiegel Arvo Pärta będzie parafilmowym momentem wieczoru, natomiast Kartka z albumu Pawła Mykietyna – najbardziej teatralnym i dramatycznym, z głosem Sary Bernhardt recytującej Fedrę. Na koniec koncertu zabrzmi piosenka Among Angels Kate Bush w aranżacji Pepola oraz Polishing George’a Brechta.

Więcej: http://www.nowyteatr.org


W dniach 6–9 lipca 2017 roku odbędzie się 12. edycja festiwalu Tauron Nowa Muzyka Katowice.

Tauron Nowa Muzyka Katowice od 12 lat łączy postindustrialne lokalizacje z futurystycznymi dźwiękami. To czołowe wydarzenie muzyczne w Polsce, prezentujące co roku najciekawszych debiutantów i największych klasyków współczesnej elektroniki, ale także artystów jazzowych, rockowych i hiphopowych. Od 2014 roku przestrzeń festiwalu to katowicka Strefa Kultury, która powstała na zrewitalizowanych terenach KWK „Katowice“ w dzielnicy Bogucice. Między 6-9 lipca 2017 roku katowicka Strefa Kultury ponownie zamieni się w pulsującą dźwiękiem strefę festiwalową. Tauron Nowa Muzyka Katowice od wielu lat uważnie śledzi kariery największych gwiazd oraz najciekawszych debiutantów. Zaprasza tych artystów, którzy łączą niecodzienne, czasem awangardowe pomysły, z umiejętnością dotarcia do wielotysięcznej publiczności.

W tym roku 7 lipca na scenie kameralnej NOSPR zaprezentują swoje najnowsze kompozycje m. in. Wacław Zimpel (klarnecista specjalizujący się w muzyce improwizowanej, absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej oraz Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze) oraz Marcin Masecki (pianista i kompozytor związany z warszawską wytwórnią Lado ABC, absolwent Berklee College of Music w Bostonie, znany z przewrotnego i niekonwencjonalnego podejścia do grania jazzu i muzyki klasycznej).

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Festiwalu: http://festiwalnowamuzyka.pl 


40. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 30 czerwca i potrwa do 1 września. Koncerty odbywają się w każdy piątek o 20.15 w gdańskiej Bazylice Mariackiej.

Organizowane koncerty są niepowtarzalną okazją aby odwiedzić ten ważny ośrodek kulturalny, duchowy i historyczny, będący wizytówką Miasta Gdańska, a przy okazji usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów. Instrument ten jest dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z kościoła św. Jana, z organów Mertena Friesena 1627 roku. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 może poszczycić się już długą, czterdziestoletnią tradycją, wpisując się tym samym już na stałe w życie muzyczne Gdańska. W latach 1978-2016 na Festiwalu zaprezentowało się ponad 280 wykonawców i zespołów z Polski i zagranicy. Podczas 11 koncertów wystąpią artyści z USA, Szwajcarii, Francji, Szwecji i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną, również tą inspirowaną folklorem, a nawet jazzową.

W programie koncertu inaugurującego Festiwal znalazły się również dzieła polskich kompozytorów. W wykonaniu Chóru Kameralnego 441 Hz pod dyrekcją Anny Wilczewskiej i Marka Rogalskiego zabrzmią Improwizacja autorstwa tego organisty oraz IV część Suity Kaszubskiej Anny Rocławskiej-Musiałczyk. 15 sierpnia odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie: http://bazylikamariacka.gdansk.pl/ 


XIII edycja Festiwalu Muzyki Polskiej trwać będzie od 7 do 16 lipca 2017 roku, a koncerty odbędą się w najpiękniejszych i najciekawszych salach Krakowa.

Tegoroczna edycja Festiwalu rozpocznie się jedną z najpopularniejszych oper polskich wszech czasów. Król Roger Karola Szymanowskiego pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego zabrzmi 7 lipca w kościele św. Katarzyny na krakowskim Kazimierzu. W tytułowej roli wystąpi litewski baryton Valdis Jansons, a Roksanę zaśpiewa, znana dobrze widowni z po-przednich edycji festiwalu, Elżbieta Szmytka. Wraz z nimi wystąpi Chór i Orkiestra Opery Wrocławskiej.

Obchodzona w 2017 roku 145. rocznica śmierci jednego z najbardziej znanych polskich kompozytorów, Stanisława Moniuszki, jest powodem, aby ukazać nieznany szerszej publiczności utwór Widma, którego tekst oparty jest na Dziadach Adama Mickiewicza. W ramach Festiwalu Widma wykonane zostaną 9 lipca przez Artura Jandę, Marię Rozynek-Banaszak, Stanisława Kuflyuka, Katarzynę Mackiewicz, Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus pod batutą Macieja Tworka.

Poza dziełami wokalno-instrumentalnymi Organizatorzy Festiwalu przygotowali bogaty repertuar symfoniczny i koncertowy. Między 7 a 16 lipca w znakomitych wykonaniach zabrzmią utwory Wojciecha Kilara, Andrzeja Panufnika, Henryka Wieniawskiego, Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Eugeniusza Knapika. 13 lipca w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert monograficzny, poświęcony twórczości Pawła Mykietyna. Jego utwory, wśród których 3 for 13, Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę symfoniczną i II Symfonia, wykonają: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz oraz Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki.

Zwieńczeniem festiwalu będzie wykonanie Vecné Evangelium Leoša Janáčka i Stabat Mater Karola Szymanowskiego. 16 lipca w kościele św. Katarzyny zaśpiewa Urška Arlič Gololičič, Wojciech Parchem, Michał Partyka i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Wszystko to przy akompaniamencie Orkiestry Filharmonii Ostrawskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Szczegółowy program na www.fmp.org.pl 


W dniach 7 lipca – 1 września 2017 roku odbędzie się 51. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, organizowany przez Filharmonię Koszalińską.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej jest jedną z najstarszych tego typu imprez w kraju, trzecią pod względem stażu. Jedną z idei festiwalu jest przywracanie do dawnej świetności instrumentów, jakie znajdują się na terenie Pomorza Środkowego. W ciągu dwóch letnich miesięcy odbędzie się 29 koncertów. Tradycyjnie w piątki o 19.15 koncerty będą miały miejsce w koszalińskiej katedrze, a poza tym wiele koncertów poza Koszalinem: w Darłowie, Dźwirzynie, Sarbinowie, Mielnie, Białogardzie, Bobolicach, Szczecinku oraz po raz pierwszy w Szczeglinie, co jest możliwe dzięki remontowi historycznych organów firmy Felkner.

Koncert rozpoczynający festiwal odbędzie się 7 lipca w koszalińskiej katedrze i będzie w całości poświęcony muzyce Feliksa Nowowiejskiego. Organistą i dyrygent Jerzy Kukla poprowadzi IX Symfonię organową Nowowiejskiego oraz trzy duże dzieła symfoniczne: uwerturę z opery Legenda Bałtyku, poemat Śmierć Ellenai z recytacją poezji Juliusza Słowackiego oraz Marsz pretorianów ze sławnego oratorium Quo vadis.

Na zakończenie festiwalu melomani usłyszą prawykonanie ostatniego dzieła koszalińskiego kompozytora Andrzeja Cwojdzińskiego – oratorium do słów ks. Henryka Romanika Tryptyk z Dawidem Pieśniarzem w wykonaniu artystów koszalińskich: Orkiestry Filharmonii Koszalińskiej, chórów koszalińskich z chórem Politechniki w roli głównej oraz czwórki solistów.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://filharmoniakoszalinska.pl


9 lipca o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się koncert muzyki filmowej. Konferansjerem tego koncertu będzie popularny śpiewający aktor Tomasz Stockinger.

W programie koncertu znalazły się światowe przeboje autorstwa George’a Gershwina i Scotta Joplina, a także znakomite utwory Fryderyka Chopina, Władysława Szpilmana, Krzesimira Dębskiego, Waldemara Kazaneckiego i Włodzimierza Korcza. Muzykę filmową wykona Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Leszka Sojki.

Wystąpi też kompozytor i pianista jazzowy Stefan Gąsieniec, wielokrotnie nagradzany w konkursach muzycznych, m.in. Jazz Juniors, Jazz nad Odrą, Festiwal Kompozytorski im. Krzysztofa Komedy czy Song Of The Year (USA). Stefan Gąsieniec jest autorem muzyki do spektakli teatralnych reżyserowanych m.in. przez Jerzego Bielanasa, Waldemara Krzystka; współpraca z Romanem Kołakowskim zaowocowała stworzeniem kilku spektakli muzycznych. Gąsieniec od ubiegłego roku występuje w duecie z Tomaszem Stockingerem. Podczas koncertu wykona muzykę swojego ojca Mirosława Gąsieńca, skomponowaną do filmu Strachy.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia-slaska.eu


W dniach 13–26 lipca 2017 roku Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na cykl koncertów „Chopin nad wodami Motławy”.

W odbywających się codziennie między 13 i 26 lipca recitalach fortepianowych w urokliwym foyer filharmonii (zwanym Salonem Gdańskim, z którego okien widać tytułową rzekę i Długie Pobrzeże) wezmą udział laureaci konkursów pianistycznych, a także profesorowie i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W przepięknym otoczeniu Salonu Gdańskiego na Ołowiance uczestnicy będą mogli wysłuchać arcydzieł nie tylko najbardziej znanego polskiego kompozytora, lecz także utworów Juliusza Zarębskiego, Karola Szymanowskiego oraz wybitnych kompozytorów zachodnioeuropejskich i rosyjskich.

Wystąpią zarówno doświadczeni, jak i dopiero zdobywający uznanie, ale niezwykle zdolni pianiści. Do tych pierwszych należą m.in. wykładowcy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki prof. zw. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. zw. dr hab. Bogdan Czapiewski i dr Paweł Rydel oraz doktorant tejże uczelni koncertujący pianista Michał Mossakowski, laureat nagród w polskich i międzynarodowych konkursach, którego recital będzie zwieńczeniem cyklu koncertów. Z kolei do przedstawicieli młodszej generacji wykonawców należą Piotr Pawlak, Daniel Ziomko, Igor Torbicki, Mikołaj Sikała, Natalia Zaleska, Adam Piórkowski i Bartosz Skłodowski. Podczas tegorocznej edycji w koncertach wezmą udział również sopranistka Julia Iwaszkiewicz, wiolonczelista Maciej Kułakowski oraz goście zza granicy: pianista z Chin Yuting He i rosyjski pianista Evgeny Zaretsky.

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.

Szczegóły na www.filharmonia.gda.pl 


15 lipca 2017 roku o godz. 20.00 w ramach 21. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” w Sali Mieszczańskiej toruńskiego Ratusza Staromiejskiego odbędzie się koncert kameralny „Rodzime talenty”.

W interpretacji tria artystów, z których dwójka pochodzi z Torunia: skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz (laureatki III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku), pianisty Pawła Wakarecego (finalisty XVI Konkursu Chopinowskiego) oraz wiolonczelisty Marcina Zdunika (laureata I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie), usłyszymy dwa tria fortepianowe: Andrzeja Panufnika i Franza Schuberta.

Program koncertu został skonstruowany w taki sposób, aby zaprezentować wciąż rzadko wykonywaną kompozycję Andrzeja Panufnika – wybitnego polskiego kompozytora ubiegłego wieku, w kontekście zaliczanej do kanonu repertuarowego twórczości Franza Schuberta, prekursora muzycznego romantyzmu. Krótkie, piętnastominutowe Trio Panufnika pełnić będzie w koncercie funkcję uwertury do szeroko zakrojonej formy Tria B-dur Schuberta.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.tos.art.pl 


16 lipca 2017 roku o godz. 12.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w ramach XIII Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie odbędzie się prawykonanie kompozycji Dariusza Przybylskiego.

XIII edycja Festiwalu Muzyki Polskiej trwać będzie do 16 lipca 2017 roku, a koncerty odbędą się w najpiękniejszych i najciekawszych salach Krakowa. Podczas przedostatniego koncertu Festiwalu wystąpią uznani soliści i kameraliści: Maciej Frąckiewicz, Marek Bracha, Aleksandra Lelek oraz Maria Sławek. W ich interpretacji usłyszymy takie utwory, jak Wiatr echo niesie po polanie Andrzeja Krzanowskiego, Etiuda H-dur op. 12 Karola Mikulego, WAM-iationen Piotra Tabakiernika, Mazurki Aleksandra Tansmana i Rapsodia Józefa Brzowskiego.

Ponadto odbędą się dwa prawykonania: nowego utworu Dariusza Przybylskiego Red on Maroon. Hommage à Mark Rothko op. 84 oraz prawykonanie nowej wersji One night of Passion Mikołaja Majkusiaka.

Jest to program o niezwykle ciekawym zestawieniu neoklasycznych utworów współczesnych z niemalże niewykonywanymi utworami romantycznymi Karola Mikulego i Józefa Brzowskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.fmp.org.pl/ 


W dniach 16–17 lipca 2017 roku w warszawskim Nowym Teatrze będzie miała miejsce polska premiera opery-instalacji Wojtka Blecharza Body-Opera.

Po Transcryptum (2013) oraz Park-Operze (2016) Body-Opera jest trzecią operą-instalacją, która kontynuuje strategię artystyczną Blecharza i umiejscawia widza w zupełnie nowej sytuacji muzyczno-teatralnej. Kompozytor jest również reżyserem spektaklu.

Body-Opera jest poniekąd krytyką instytucji, które od stuleci oferują nam ten sam model odbioru muzyki, opartego na siedzeniu, słuchaniu i oglądaniu. W dzisiejszych czasach wiemy, że percepcja jest ucieleśniona, w związku z czym doświadczanie muzyki nie może być zredukowane do abstrakcyjnego procesu, w którym uczestniczy tylko mózg, uszy i oczy. Dźwięk jest częstotliwością, wibracją, dynamicznym materiałem, który potrafi dotknąć, poruszyć nasze zmysły, emocje, ale też ciała. Body-Opera dedykowana jest publiczności, bada związki między ludzkim ciałem i tym, jak dźwięk odbieramy, przypominając nam o jego fizycznej naturze.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nowyteatr.org/pl


XVI Sądecki Festiwal Muzyki Organowej „L’Arte Organica” w Nowym Sączu potrwa od 21 czerwca do 28 lipca 2017 roku.

W koncertach Sądeckiego Festiwalu Organowego „L’Arte Organica” występują wirtuozi organów – muzycy z Polski i zagranicy. W tym roku wśród zaproszonych gości są Petra Veenswijk (Holandia), Fanxiu Shen (Chiny) i Florian Pagitsch (Austria). Na podkreślenie zasługuje różnorodność stylistyczna muzyki prezentowanej na Festiwalu. Obok kompozycji wielkich klasyków – Johanna Sebastiana Bacha i Dietricha Buxtehudego – można usłyszeć muzykę organową, rzadko prezentowaną w Polsce.

Polska muzyka organowa zaprezentowana zostanie przez Piotra Rojka, który wystąpi 20 lipca o godz. 19.15 w Bazylice św. Małgorzaty. Rojek ukończył studia we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Artysta koncertował m.in. w Czechach, Finlandii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Podczas jego koncertu, zatytułowanego „Wielkie formy”, odbędzie się premiera utworu Rojka Fantasia chromatica.

Szczegółowy program Festiwalu znajduje się na stronie: www.mcksokol.pl


Na Festiwal „Obrazy z Conrada”, który potrwa od 20 lipca do 26 listopada 2017 roku, złoży się pięć koncertów w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim, Radomiu i Lesznie. Podczas czterech wieczorów muzycznych odbędą się prawykonania utworów powstałych na motywach czterech powieści Josepha Conrada, które skomponują: Krzesimir Dębski, Jarosław Siwiński, Adrian Williams i Adam Porębski.

We czwartek 20 lipca Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza do Wilanowa na inaugurację ogólnopolskiego Festiwalu, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego. Podczas pierwszego koncertu w Centrum Kultury Wilanów o godz. 19.00 odbędzie się prawykonanie Against Nothingness Krzesimira Dębskiego wraz z recytacjami fragmentów powieści kryminalnej Tajny agent Josepha Conrada. Wykonawcy: Waldemar Barwiński (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Bogdan Kraski (klarnet), Henryk Kaliński (waltornia), Bartosz Kołsut (akordeon), Julia Monkiewicz (harfa), Karolina Mikołajczyk (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas) pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.

Przed koncertem o godz. 18.00 w Bibliotece Wilanowskiej odbędzie się spotkanie z kompozytorem i dyrygentem Krzesimirem Dębskim oraz aktorem Waldemarem Barwińskim. Goście spotkania opowiedzą o najnowszej kompozycji Against Nothingness oraz o literaturze Josepha Conrada.

Finał Festiwalu z fragmentami wszystkich tych kompozycji odbędzie się 26 listopada w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Projekt powstał w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Conrad 2017”.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Kalendarium Festiwalu

Więcej – na stronie www.ptmw.art.pl 


Jubileuszowa X edycja Letniego Festiwalu Nowego Miasta potrwa od 21 lipca do 6 sierpnia 2017 roku.

Letni Festiwal Nowego Miasta to wydarzenie poświęcone muzyce polskiej, odbywające się od 2008 roku na przełomie lipca i sierpnia na warszawskim Nowym Mieście. Dzięki zróżnicowaniu warstwy muzycznej i tematyki poszczególnych wydarzeń Festiwal co roku stwarza możliwość zaproszenia w rejon Nowego Miasta publiczności w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach i doświadczeniach, poszukujących zarówno utworów znanych jak i dzieł trudniejszych.

Festiwal zdecydowanie stawia na jakość i najwyższy możliwy poziom wykonawczy. Podczas jubileuszowej X edycji wystąpią uznani artyści, zespoły kameralne i orkiestrowe: dyrygenci Jerzy Maksymiuk i Paweł Kos-Nowicki, pianista Paweł Kowalski, skrzypek Zbigniew Pilch, Royal String Quartet, Warsaw Camerata, Zespół Muzyki Dawnej „Per il Basso" pod kierownictwem Jakuba Kościukiewicza, Harmonium Duo. Program wydarzenia zawiera wyłącznie muzykę polską, zaczynając od muzyki ludowej aż po dzieła kompozytorów współczesnych. Festiwalowej publiczności zaprezentowane zostanie również nowe dzieło Jerzego Wołochowicza, skomponowane specjalnie na jubileusz Letnich Festiwali Nowego Miasta.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje - na stronie Festiwalu: www.lfnm.pl

POBIERZ: Program Festiwalu


21 lipca 2017 roku w ramach V Międzynarodowego Festiwalu „Emanacje” odbędzie się światowe prawykonanie nowej kompozycji Jerzego Bauera.

Festiwal „Emanacje” jest największym w regionie wydarzeniem artystycznym, przez całe lato ożywiającym Małopolskę. Nazwa festiwalu nawiązuje do młodzieńczego utworu Krzysztofa Pendereckiego. Pierwsza edycja festiwalu „Emanacje” miała miejsce w 2013 roku – roku jubileuszu 80. urodzin maestro. W miesiącach letnich festiwalowe wydarzenia odbywają się w każdy weekend, oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogaty program w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów.

W koncercie 21 lipca o godz. 18.00, który będzie miał miejsce na Zamku w Suchej Beskidzkiej, wezmą udział Łukasz Długosz (flet) i Marcin Zdunik (wiolonczela). To artyści powszechnie doceniani przez krytykę i melomanów, mimo wciąż młodego wieku mający na koncie szereg nagród i regularnie koncertujący na scenach całego świata. Podczas koncertów duo Długosz / Zdunik na Festiwalu zabrzmi przekrojowy repertuar, mieszczący zarówno dzieła J. S. Bacha, czy L. van Beethovena, jak i światową premierę kompozycji Jerzego Bauera z 2017 roku zatytułowanej Akwarela dla dwóch. Na flet, wiolonczelę i dla żartu, która powstała na specjalne zamówienie artystów. Utwór zostanie powtórzony następnego dnia, 22 lipca, podczas koncertu w tynieckim Opactwie Benedyktynów. Prawykonanie kompozycji dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu: www.emanacje.pl 


W dniach 22 lipca–4 sierpnia 2017 odbędzie się jubileuszowa odsłona Festiwalu 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, które są centralnym punktem projektu „Karol Szymanowski i klimatyczne Zakopane. Sztuka i medycyna”.

Projekt wpisuje się w obchody jubileuszu 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz w obchody Roku Szymanowskiego – Zakopane 2017. Rok 2017 ogłoszony został przez Radę Miasta Rokiem Szymanowskiego w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.

Wzorem poprzednich edycji festiwal jubileuszowy skonstruowany jest wokół osi tematycznej, którą w tym roku są związki sztuki i medycyny. Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem – o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka.

W festiwalowych koncertach usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów.

Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego 22 lipca uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki.

Oprócz utworów Szymanowskiego podczas 11 koncertów festiwalowych zabrzmią największe dzieła światowej literatury muzycznej i utwory współczesnym polskich kompozytorów: Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera i Jerzego Kornowicza.

Ponadto odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość K. Szymanowskiego. Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl


W dniach 22 lipca–12 sierpnia 2017 roku odbędzie się VIII edycja Letniego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum" w Krościenku nad Dunajcem.

Dominantę Festiwalu będzie stanowiła muzyka organowa, która jednak ani na chwilę nie pozostanie osamotniona. Podczas wszystkich pięciu festiwalowych koncertów dopełni ją brzmienie innych instrumentów, w tym tak niecodziennych, jak dudy szkockie, harfa oraz piękny śpiew. Zawitają artyści nie tylko z Polski, ale także z Włoch oraz Słowacji. Osobliwością pienińskich spotkań jest fakt, iż naturalną scenerię dla sztuki tworzą nie tylko wnętrza dwóch jakże odmiennych, ale pięknych krościeńskich świątyń, lecz w dalszej perspektywie wspaniałość pienińskiej przyrody. Wstęp na festiwalowe koncerty jest wolny i każdy, kto tylko zechce ubogacić się pięknem i harmonią muzyki, jest bardzo mile widziany.

W programie wydarzenia znajdzie się również muzyka polska. Podczas koncertu inauguracyjnego Marek Stefański wykona Improwizowaną Fantazję i fugę na temat Hymnu „God save the King” własnego autorstwa. Natomiast podczas koncertu 5 sierpnia w interpretacji słowackiego organisty Stanislava Šurina usłyszymy Offertorium z Mszy góralskiej Tadeusza Maklakiewicza.

Festiwal odbywa się dzięki pomocy finansowej udzielonej przez Starostwo Powiatowe w Nowym Targu oraz Gminę Krościenko n. Dunajcem. Partnerami festiwalu są: Pensjonat CrosnaSpa*** oraz Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II.

Patronat medialny nad festiwalowymi koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl

Read more


Po raz czwarty Elbląska Orkiestra Kameralna wybierze się w niezwykłą muzyczną podróż po malowniczych Żuławach. Słowiańska żywiołowość i soczyste smyczki to wizytówka tegorocznego festiwalu „Muzyka polska na Żuławach”, odbywającego się w dniach 22–25 lipca 2017 roku.

„Muzyka polska na Żuławach" to festiwal muzyki klasycznej, odbywający się latem w miejscowościach na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz województwa pomorskiego. Organizatorem i pomysłodawcą festiwalu jest Elbląska Orkiestra Kameralna. Ideą przewodnią przedsięwzięcia jest prezentacja miejsc związanych z turystycznym szlakiem gotyckich kościołów na Żuławach w dialogu z muzyką klasyczną, w szczególności inspirowaną folklorem. Opiekę artystyczną nad koncertami sprawuje maestro Marek Moś.

W tym roku Elbląska Orkiestra Kameralna po raz kolejny wystąpi z wyjątkowymi artystami z grupy Vołosi – jednym z najlepszych polskich zespołów folkowych. Liderami zespołu są muzycy klasyczni: skrzypek Krzysztof Lasoń oraz wiolonczelista i kompozytor Stanisław Lasoń, związani na co dzień z katowicką Akademią Muzyczną. Zbigniew Michałek, Jan Kaczmarzyk i Robert Waszut wnoszą do zespołu nutę karpacką, a z nią mnogość muzycznych ekspresji. W muzyce Vołosów słychać góralskie melodie Karpat i Beskidu Śląskiego, inspiracje kulturą bałkańską, żydowską czy cygańską. Tradycja jest dla zespołu punktem wyjścia do improwizacji i komponowania nowych form muzycznych. Z udziałem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i pod batutą charyzmatycznego maestro Marka Mosia kompozycje Vołosów zabrzmią z zaskakującą głębią i jeszcze bardziej efektownie.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.eok.elblag.eu/pl


Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach oraz Fundacja „Ogrody muzyczne” zapraszają do Nowego Domu Sztuki Pałacu w Radziejowicach na Nadzwyczajny Koncert Muzyki Współczesnej w ramach Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis” 22 lipca 2017 roku o godz. 19.00.

Międzynarodowy Kurs Kompozytorski przeznaczony jest dla studentów i młodych kompozytorów. W tym roku wśród kadry profesorskiej znajdą się Agata Zubel, Stefan Prins, Ramon Lazkano, Marco Stroppa, Ewa Liebchen oraz Tadeusz Wielecki. Podczas indywidualnych konsultacji uznani muzycy będą pracować z młodymi artystami nad nowymi kompozycjami i rozwijać już istniejące pomysły.

W Radziejowicach zwykle prezentowany jest repertuar klasyczny, natomiast wieczór 22 lipca będzie należał do muzycznych eksperymentatorów. Podczas Nadzwyczajnego Koncertu w ramach Kursu „Synthetis” wystąpi wykładowczyni, kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel oraz znany z XVII Konkursu Chopinowskiego Krzysztof Książek. Artyści przedstawią swoje interpretacje dzieł Karola Szymanowskiego, George’a Crumba, Luciano Berio oraz Samuela Barbera.

Wstęp na koncert jest wolny; w trosce o komfort publiczności organizatorzy proszą o mailowe potwierdzenie obecności na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl, co umożliwi zarezerwowanie miejsc.

Dodatkowe informacje - na stronie: http://palacradziejowice.pl


W dniach 23–25 lipca 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej i Małopolskim Ogrodzie Sztuki będzie miał miejsce I Festiwal Artystyczny Młodzieży Polsko-Chińskiej, organizowany przez Polską Fundację Wymiany Kulturowej „Chopin”.

Polska Fundacja Wymiany Kulturowej „Chopin” powstała w roku 2013 w ramach krakowskiego Stowarzyszenia Wymiany Kulturowej Chopin. Przedstawiciele Fundacji – muzycy koncertujący i pedagodzy – współpracują z wieloma instytucjami kulturalnymi w Europie, Chinach, Korei Południowej oraz na Tajwanie. Fundacja organizuje również co cztery lata mistrzowskie kursy muzyczne (letnie i zimowe) dla młodzieży z całego świata.

Jednym z najważniejszych celów I Festiwalu Artystycznego Młodzieży Polsko-Chińskiej jest wymiana kulturowa wśród młodzieży polskiej i chińskiej oraz konkurs dla młodych wykonawców, grających na fortepianie, instrumentach smyczkowych, dętych, perkusyjnych, a także dla orkiestr symfonicznych, zespołów kameralnych, chórów, zespołów pieśni i tańca. Występy konkursowe oceniać będzie jury w składzie: Guangming Zhang (Prezes zarządu Polskiej Fundacji Wymiany Kulturowej „Chopin”), prof. Mieczysław Szlezer, prof. Danuta Mroczek Szlezer, Jacek Kociuban, Igor Czuchraj i Dawid Wei Zhang, którzy w werdykcie ustalą podział nagród z puli o łącznej wysokości 3 000 euro. Uczestnicy Festiwalu zaprezentują utwory chińskich i polskich kompozytorów. W wykonaniu Orkiestry ZPSM im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela zabrzmi Orawa Wojciecha Kilara i Canzona di barocco Henryka Czyża. W gronie wykonawców zaproszonych do udziału w Festiwalu znalazł się także kielecki 60-osobowy zespół taneczny Rewanż, który specjalnie z myślą o występie w Krakowie przygotował etiudę baletową „Chopin” do muzyki czwartego wieszcza.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://chopinpolska.com 


W dniach 27 lipca – 2 września 2017 roku odbędzie się rowerowe tournée koncertowe pianistki Barbary Drążkowskiej. Tournée obejmie osiem koncertów w Lidzbarku Warmińskim, Suwałkach, Wigrach, Białymstoku, Włodawie, Okunince, Krasnymstawie i Lublinie.

Barbara Drążkowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, jest znana z niekonwencjonalnego podejścia do muzyki. Ukończyła z wyróżnieniem studia w poznańskiej Akademii Muzycznej. Mieszkając w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, a obecnie w Belgii, Barbara zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym. Współpracowała z takimi osobistościami, jak Paweł Mykietyn, Agnieszka Duczmal, Nicholas Lens, Sidi Larbi, Cherkaoui, David Dawson, Szymon Brzóska, Maria Pages. Występowała na festiwalach i w salach koncertowych całego świata – Sydney Opera House, NCPA w Pekinie, Auditorium Parco della Musica w Rzymie, „Warszawska Jesień”, Ars Musica w Brukseli, Sounds New w Canterbury i inne. Ma w swoim dorobku pięć płyt i kilkadziesiąt koncertów.

Młoda utalentowana pianistka już po raz drugi wyrusza w świat na rowerze, by dzielić się swoją pasją gry na fortepianie. W tamtym roku pokonała trasę Szczecin – Kopenhaga; w tym roku podczas artystycznej wyprawy „Green Pianist na Green Velo” zaprezentuje utwory Szymona Brzóski, skomponowane na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat podczas współpracy kompozytora z pianistką. Jest to repertuar z albumu Murmur, który Barbara Drążkowska nagrała ostatnio w studiu Leszka Możdżera, a płyta ukaże się pod koniec roku.

Szczegóły - na stronie pianistki.