Polmic - FB

calendar of events

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Do 8 października 2017 roku potrwa XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki „Sacrum et Musica”.

„Muzyka ma ogromne zdolności wyrażania piękna każdej kultury. Ze swej natury może sprawić, że zabrzmią wewnętrzne harmonie. Podnosi intensywne i głębokie emocje, a swoim czarem wywiera głęboki wpływ”,- tak oto pisał o muzyce św. Jan Paweł II. Słowa te pięknie ilustrują ideę Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et musica”: dążenie do wielkiej harmonia mundi.

XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki, organizowany przez łomżyńską Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego, odbędzie się na terenie Łomży oraz pobliskich miejscowości (Grajewo, Kadzidło, Kupiski, Ostrołęka, Ostrów Mazowiecka, Piątnica, Szczuczyn, Śniadowo, Zambrów, Kolno, Czyżew). Udział w Festiwalu wezmą takie znane zespoły, jak Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego i Giancarlo de Lorenzo, Warszawski Chór Chłopięcy i Męski przy UMFC, Wrocław Baroque Ensemble i Chór NFM pod batutą Andrzeja Kosendiaka oraz znakomici soliści, w tym Anna Jeremus-Lewandowska, Tomasz Piluchowski i Stanisław Kuk. Artyści zaprezentują bardzo różnorodny repertuar i obsady wykonawcze, między innymi utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.lomza.pl


1 października 2017 roku o godz. 17.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się pierwszy koncert w sezonie artystycznym 2017/2018 UMFC.

Recital Fortepianowy z udziałem Adama Wodnickiego odbędzie się w  ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Zagraniczni goście”.

Nazwany przez krytyków „fenomenalnym pianistą” i „muzyczną gwiazdą”  Adam Wodnicki, profesor fortepianu University of North Texas College of Music w Denton, zaprezentuje muzykę fortepianową od klasycyzmu po XX wiek. Usłyszymy dzieła Josepha Haydna, Fryderyka Chopina, Siergieja Prokofiewa i Roberta Muczynskiego (1929–2010). Warto wspomnieć o tym ostatnim, amerykańskim kompozytorze polskiego pochodzenia: jego dziadek ze strony ojca wyemigrował z Warszawy do USA w 1910. Muczynski ukończył studia z zakresu kompozycji i fortepianu w klasie Aleksandra Czieriepnina na Wydziale Muzycznym Uniwersytetu DePaul w Chicago. Koncertował z orkiestrami symfonicznymi Chicago, Cincinnati, Tuscon i Minnesoty, a także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną w Waszyngtonie. Przez wiele lat wykładał na wydziale kompozycji Uniwersytetu Arizona w Tuscon. Twórczość Muczynskiego, obejmująca utwory na fortepian solo, kompozycje kameralne i orkiestrowe, cieszy się wielkim uznaniem w USA i Europie. Skomponował także muzykę do 9 nagrodzonych filmów dokumentalnych, wyprodukowanych przez Wydział Filmu na Uniwersytecie Arizona.

Adam Wodnicki wykona Desperate measures (Wariacje na temat Paganiniego) op. 48 Roberta Muczyńskiego. To jeden z ostatnich utworów kompozytora. Błyskotliwe wariacje napisane w klimacie jazzującym z pewnością będą perełką wieczoru muzycznego.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 18 września w Chopin University Press (pn. – pt., godz. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Stowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae" oraz Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zapraszają na cztery niezwykłe spotkania z muzyką kameralną podczas IV Krakowskiej Jesieni Muzycznej, która odbędzie się w dniach 1–4 października 2017 roku.

Program czwartej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, w tym jedno prawykonanie światowe utworu napisanego specjalnie dla występujących artystów.

Festiwal zainauguruje koncert znanego pianisty Petera Jablonskiego, który wraz ze swoim bratem Patrikiem wykonają program na dwa fortepiany prezentujący utwory Mozarta, Gershwina i Strawińskiego. Podczas festiwalu wystąpi również Bukolika Piano Trio z niezwykle ciekawym programem pokazującym różne oblicza tria fortepianowego w kontekście dzieł muzyki polskiej XX wieku (Witolda Lutosławskiego, Hanny Kulenty i Mikołaja Góreckiego). Trzeciego dnia  zaprezentuje się Ilja Domnins – Laureat I Nagrody oraz Nagrody Fundacji BieleckiArt dla Osobowości Artystycznej Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Chopin pod Wawelem”. Tegoroczny festiwal zamknie koncert duetu klarnetowo-fortepianowego w składzie Barbara Borowicz i Anna Miernik, prezentujący program polski: od utworów Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego po prawykonanie światowe utworu napisanego specjalnie dla artystek – My Jewish Dreams Zbigniewa Andrzeja Lamparta.

Bilety do nabycia na stronie Filharmonii oraz w kasie przy ulicy Zwierzynieckiej 1.

Więcej informacji – na oficjalnej stronie Festiwalu: www.kjm.festiwalmuzyczny.com


1 października poznamy laureatów nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2017. Na galę wręczenia nagród zapraszamy o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Rada programowa ds. muzyki Instytutu Muzyki i Tańca podczas posiedzenia 14 września wytypowała nominowanych we wszystkich kategoriach spośród nadesłanych 149 kandydatur. Podczas gali, którą w Międzynarodowym Dniu Muzyki organizują Instytut Muzyki i Tańca, Program 2 Polskiego Radia, Fundacja Muzyki Filmowej i Jazzowej, poznamy laureatów nagrody w kategoriach Osobowość Roku, Wydarzenie Roku, Nagroda Honorowa oraz w przyznawanej od ubiegłego roku kategorii Debiut Roku. Ze względu na charakter Nagrody Honorowej, nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród, ale kandydatury zostaną poddane głosowaniu Kolegium Elektorów. Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART.

Wyniki głosowania poznamy podczas koncertu galowego zatytułowanego „Róbmy swoje” – tytuł koncertu nawiązuje do piosenki Wojciecha Młynarskiego. Wystąpią gitarzyści Marek Napiórkowski i Artur Lesicki, pianista Piotr Latoszyński oraz zespół jazzowy. Wszystkim wykonawcom towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Krzysztofa Herdzina i Macieja Koczura.

Podczas koncertu będzie miało również miejsce prawykonanie zamówionego przez Fundację Muzyki Filmowej i Jazzowej Koncertu fortepianowego Zygmunta Koniecznego, które zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Gala wręczenia nagrody, którą poprowadzą Agata Kwiecińska i Marcin Majchrowski, będzie transmitowana „na żywo” na stronach internetowych www.koryfeusz.org.pl i www.polskieradio.pl oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 18.00.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.

Patronat medialny nad nagrodą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


1 października 2017 o godz. 18:00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza (ul. Wieniawskiego 1) będzie miał miejsce koncert otwierający 50. jubileuszowy sezon artystyczny Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.

W koncercie wystąpią znakomici soliści: Ingolf Wunder – laureat XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im Fryderyka Chopina, Karolina Jaroszewska – koncertmistrzyni Filharmonii Narodowej oraz koncertmistrz Filharmonii Izraelskiej David Radzyński.

W programie znajdą się muzyczne souveniry dedykowane specjalnie z tej okazji Agnieszce Duczmal i jej Orkiestrze. W wykonaniu artystów usłyszymy m. in. Trzy tańce w dawnym stylu Romualda Twardowskiego i premierę Koncertu podwójnego na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę Jana Radzyńskiego. Urodzony w Warszawie Jan Radzyński w roku 1969 wyjechał do Izraela. Następnie przeniósł się do USA, gdzie studiował kompozycję pod opieką Krzysztofa Pendereckiego. Wykładał na wielu uczelniach w USA – w tym m.in. w Yale, Chicago czy Ohio State University. Jego utwory wykonują orkiestry na całym świecie. Szczególnie cenione są jego kompozycje na wiolonczelę. Swój najnowszy utwór – Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę – kompozytor opatrzył dedykacją: „Dla Agnieszki Duczmal i jej wspaniałej Orkiestry Amadeus”. Solistami w tym utworze będą Karolina Jaroszewska (wiolonczela) i David Radzyński – syn kompozytora, a od niedawna koncertmistrz Isreali Philharmonic Orchestra.

Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę składa się z trzech części (Allegro, Lento, Risoluto). W ich trakcie muzyczna narracja rozwija się, płynnie przechodząc od lirycznej, śpiewnej części pierwszej, refleksyjnej części drugiej do płomiennego tańca w części trzeciej. W części drugiej utworu usłyszeć możemy splatające się melodie kontemplacyjnego nigun z modlitwą „El Malei Rachamim” (Boże pełen miłosierdzia), śpiewanej podczas żydowskich pogrzebów. Część trzecia oparta jest na wcześniejszej kompozycji Radzyńskiego Modlitwa i taniec na fortepian i wiolonczelę. Muzyka nawiązuje tu do hory – tradycyjnego żydowskiego tańca w kręgu. To także odniesienie do czasów Yishuv, gdy na początku XX wieku na tereny dzisiejszego Izraela zaczęli przybywać żydowscy osadnicy. Jak mówi kompozytor: „To spojrzenie na świat, utrwalony na akwarelach Nahuma Gutmana czy opisany w wierszach Chayima Nachmana Bialika i Lei Goldberg”.

Więcej: http://www.amadeus.pl


2 października 2017 roku w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Artur Malawski – życie i twórczość. 60 lat od śmierci artysty”. Początek o godz.11.00.

Organizatorem Konferencji, która odbywa się pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Podkarpackiego Władysława Ortyla, jest Rzeszowskie Towarzystwo Muzyczne. Wezmą w niej udział artyści, pedagodzy, znani naukowcy, badacze życia muzycznego z Warszawy, Bydgoszczy, Krakowa, Przemyśla, Rzeszowa, Sanoka, i Wiśniowej.

W części drugiej Konferencji odbędą się promocje najnowszych publikacji naukowych i albumów dotyczących znakomitych postaci polskiego życia muzycznego, a także zagadnień interpretacji muzycznych.

Materiały z Konferencji ukażą się w piśmie muzyczno-literackim „Kamerton” (2017 nr 61) wydawanym przez Towarzystwo im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej.

W tym samym dniu, 2 października, o godz. 17.00 w sali kameralnej Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie odbędzie się koncert „Artur Malawski – in memoriam”.

Konferencji i koncertowi towarzyszyć będzie wystawa „Z życia i twórczości Artura Malawskiego” prezentowana w foyer Filharmonii przygotowana przez Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej.

Patronat medialny nad konferencją i koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


IV Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się 3 października 2017 roku o godz. 18:00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego (ul. Basztowa 9, Kraków).

Wydarzenie ma na celu prezentację wysokiej jakości artystycznych kompozycji z udziałem akordeonu, jeszcze nie prezentowanych publicznie. W IV edycji koncertu zostaną wykonane utwory: Kilka minut obecności na sopran i akordeon Zbigniewa Bargielskiego, Sonata na akordeon i gitarę Macieja Zimki, In Shadow World We Hide in Light na dwa akordeony i warstwę elektroakustyczną Szymona Stanisława Strzelca, Jenny’s Soul. Or Dirks #2 na akordeon ćwierćtonowy, taśmę i wideo Piotra Peszata, Suita tańców wirtualnych na klarnet, wiolonczelę i akordeon Rafała Wnuka oraz Utwór na konserwatorów, konferansjera i akordeon w roli drugoplanowej Bożeny Boba-Dygi. Wykonawcami koncertu będą: Wiesław Ochwat (akordeonista, zwycięzca wielu prestiżowych nagród na konkursach instrumentalnych, obecnie doktorant Akademii Muzycznej w Krakowie), Aleksandra Lelek (wiolonczelistka, zdobywca wielu prestiżowych nagród na międzynarodowych konkursach wiolonczelowych, obecnie doktorantka w Akademii Muzycznej w Krakowie, stypendystka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa), Piotr Lato (klarnecista, adiunkt w Akademii Muzycznej w Krakowie), Miłosz Mączyński (gitarzysta, asystent w Akademii Muzycznej w Krakowie), a także sami kompozytorzy: Maciej Zimka (akordeonista i kompozytor, zdobywca wielu nagród na konkursach w kraju i zagranicy, stypendysta Stypendium Twórczego Miasta Krakowa) i Bożena Boba-Dyga (artystka polisensoryczna: śpiewaczka, poeta, konserwator dzieł sztuki). Gościnnie wystąpią: Katarzyna Feć, Monika Topolska (narzędzia konserwatorskie) oraz lektor Arkadiusz Sfora.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W październiku i listopadzie 2017 roku odbędą się obchody jubileuszu 70-lecia Szkoły Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Warszawie.

Jubileusz obfitował będzie w liczne koncerty z udziałem wybitnych absolwentów szkoły. Jubileuszowe Święto Szkoły 3 października rozpocznie się występem rytmicznym najmłodszych uczniów pt. „Wesoła Szkoła imienia pana Karola”. Tego samego dnia w Sali Koncertowej o godz. 12:00 odbędzie się występ Grupy MoCarta. Wieczorem zaś, o godz. 18:00 w Centrum Olimpijskim będzie miał miejsce koncert jazzowy „Przystanek nad Wisłą” w wykonaniu Doroty Miśkiewicz, Henryka Miśkiewicza, Andrzeja Jagodzińskiego, Michała Tokaja z towarzyszeniem Szymanowski Young Power Big-Band. Podczas koncertu kameralnego 9 listopada z okazji nadania szkolnej Sali Kameralnej imienia prof. Macieja Paderewskiego wystąpią wybitni pedagodzy i uczniowie Szkoły oraz gości specjalni. 18 listopada odbędą się uroczystości oficjalne (rozdanie odznaczeń, nagród i wyróżnień pracownikom i nauczycielom Szkoły) i koncert je uświetniający w Sali Koncertowej Szkoły o godz. 16:00.

Imprezom towarzyszyć będą wystawy poświęcone Patronowi, zabawy, gry, degustacje, zajęcia plastyczne i inne liczne atrakcje.

Ukoronowaniem jubileuszu będzie Galowy Koncert Jubileuszowy w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w dniu 19 listopada z udziałem Orkiestry Jubileuszowej ZPSM nr 4  pod dyrekcją absolwenta szkoły Łukasza Borowicza.  Jako soliści wystąpią: Tomasz Ritter, Zuzanna Kuklińska i nominowana w tym roku do nagrody Koryfeusza Muzyki Polskiej Marianna Żołnacz. W ich wykonaniu usłyszymy m .in. fragmenty muzyki z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego i Polonez Wojciecha Kilara.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.szymanowski.edu.pl/


4 października 2017 roku o godz. 18:00 w poznańskim Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego odbędzie się II Koncert rezydencki Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, kompozytorki-rezydentki w Salonie Muzycznym Feliksa Nowowiejskiego w 2017 roku. 

Założeniem rezydencji, której beneficjentką została utytułowana przedstawicielka młodego pokolenia kompozytorów Ewa Fabiańska-Jelińska, stało się opracowanie i prawykonanie wybranych utworów Feliksa Nowowiejskiego – kompozycji zupełnie dziś zapomnianych, spoczywających w archiwach w postaci rękopisów (Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu, Dział Zbiorów Specjalnych). W trakcie Rezydentury zaplanowane zostały trzy koncerty prezentujące utwory Feliksa Nowowiejskiego, które są poprzedzone intensywnymi badaniami nad twórczością wybitnego polskiego kompozytora.

Koncert, który odbędzie się 4 października w Poznaniu, dotyczy prezentacji m.in. następujących pieśni Feliksa Nowowiejskiego: Kołysanka Polska; Kołysanka z Podhala; Kołysanki dla moich dzieci; Łuloj, łuloj gołumbeczku; Pod gwiazd zaklęciem; Kołysanka dla Jacka; Malowanki ludowe. Podczas koncertu w wykonaniu poznańskich artystek Anny Budzyńskiej (sopran) i Laury Kluwak-Sobolewskiej (fortepian) zostanie zaprezentowany także cykl pieśni Trzy Kołysanki Ludowe Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej oraz Trzy pieśni na głos i fortepian do słów Haliny Poświatowskiej Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 5–7 października 2017 roku rozpocznie się XXII edycja festiwalu Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Bielsku-Białej.

Inauguracyjny koncert Festiwalu odbędzie się w kościele św. Andrzeja Boboli. Wystąpią Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz soliści: Joanna Woś i Mariusz Godlewski. W programie dzieło patrona Festiwalu – Sanctus Adalbertus op. 71 Henryka Mikołaja Góreckiego.

 6 października w Domu Muzyki odbędą się dwa koncerty. O godz. 11.00 rozpocznie się „Koncert dla dzieci i młodzieży”, podczas którego zostaną zaprezentowane dzieła Feliksa Nowowiejskiego i Karola Szymanowskiego. Wieczorem natomiast zabrzmi muzyka Mikołaja Góreckiego. Tym razem na scenie pojawi się orkiestra Aukso pod dyrekcją Marka Mosia; w ich interpretacji usłyszymy utwory Orfeusz i Eurydyka, Trio Concerto oraz I Symfonia.

Finał Festiwalu to przypomnienie twórczości Feliksa Nowowiejskiego w 140 rocznicę jego urodzin. Oratorium Quo Vadis wykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz chór Górecki Chamber Choir pod batutą Piotra Sułkowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.fkpbb.pl


5 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 5 października na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Peter Brötzmann i Sławek Janicki.

Peter Brötzmann to niemiecki saksofonista i klarnecista jazzowy. Jest uważany za jednego z najważniejszych przedstawicieli free jazzu i muzyki improwizowanej. Jego styl cechuje ostry, nieokrzesany ton, oraz liryczność. Energiczny sposób grania improwizacji przez Brötzmanna został nazwany brötzen, co przysłużyło się do nadania mu przydomku „najgłośniejszego saksofonisty świata”. Gra również na klarnecie i na węgierskim instrumencie dętym tárogató.

Sławek Janicki – muzyk, filmowiec, kreator działań artystycznych - jest współtwórcą i głównym zarządzającym klubem Mózg w Bydgoszczy, twórcą i szefem Mózg Festival. Działalność artystyczną rozpoczynał w połowie lat 80. w zespole Henryk Brodaty. Współtworzył takie zespoły jak: Trytony, Mazzoll & Arhythmic Perfection, Pieces of Brain. Od ponad 20 lat czynnie działa na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Jako muzyk pozostaje całkowicie oddany improwizacji absolutnej, jako najczystszej i najwyższej formie tworzenia muzyki.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/


5 października 2017 roku o godz. 19.30 odbędzie się koncert inaugurujący sezon Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

NOSPR pod dyrekcją swojego szefa Alexandra Liebreicha zaprezentuje Poemat symfoniczny Tapiola Jeana Sibeliusa,  I i II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego oraz  II Suitę Dafnis i Chloe Maurice’a Ravela. 

Solową partię skrzypiec w obydwu koncertach Szymanowskiego wykona znakomita Elina Vähälä – amerykańska skrzypaczka fińskiego pochodzenia, a w II Suicie Dafnis i Chloe Ravela orkiestrze towarzyszyć będzie Chór Filharmonii Krakowskiej przygotowany przez Teresę Majkę-Pacanek.

Koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny NOSPR to spotkanie z czterema dziełami. Każde z nich reprezentuje zupełnie osobny świat dźwięków. Poemat symfoniczny Tapiola to ostatni ukończony utwór orkiestrowy Jeana Sibeliusa. Tytuł odnosi się do mitycznego królestwa fińskiego boga lasów, Tapio. Stał się on dla kompozytora pretekstem do stworzenia dzieła oszczędnego w wyrazie, mrocznego i surowego. I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego przenosi słuchającego w świat dźwięków oszałamiająco bogaty i zmysłowy, świadczący o genialnym wyczuciu kolorystyki. Trudno w twórczości kompozytora o dzieło bardziej odmiennie niż II Koncert. Baśniowa kolorystyka i oniryczny klimat ustępuje tu miejsca szorstkim brzmieniom nawiązującym do folkloru Podhala, ostrym rytmom i klarowności wyrazu. Druga suita z baletu Dafnis i Chloe Maurice’a Ravela wymaga od orkiestry wirtuozerii najwyższej próby. Niesamowita barwność wspartej chórem ogromnej orkiestry, pełne pasji kulminacje i doskonałe wyczucie proporcji gwarantują słuchaczom niezapomniane przeżycia.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl


6 października 2017 roku o godz. 19:00 odbędzie się inauguracja sezonu symfonicznego w Narodowym Forum Muzyki.

NFM zaprasza na cykl wyjątkowych koncertów, którymi uczci postać legendarnego amerykańskiego dyrygenta, kompozytora i pianisty Leonarda Bernsteina w 100. rocznicę jego urodzin. W trakcie koncertów NFM Filharmonią Wrocławską dyrygować będzie urodzony w Japonii Eiji Oue – przyjaciel i partner Bernsteina na podium dyrygenckim. Cykl zostanie zainaugurowany 6 października 2017 roku koncertem galowym rozpoczynającym sezon symfoniczny 2017/2018.

Tego wieczoru nie zabraknie muzyki współczesnej w wielu odsłonach – od Trenu ofiarom Hiroszimy Krzysztofa Pendereckiego po broadwayowski przebój, czyli musical West Side Story Leonarda Bernsteina. Gwiazdą pierwszego koncertu poświęconego Leonardowi Bernsteinowi będzie słynna skrzypaczka Midori, która wykona jeden z najbardziej lirycznych utworów kompozytora – Serenadę na skrzypce, smyczki, harfę i perkusję. Solistka zagra na skrzypcach z 1734 roku Guarneriego del Gesù (rywala Antonia Stradivariego) „ex-Huberman”, niegdyś należących do jednego z najwybitniejszych skrzypków XX wieku Bronisława Hubermana.

Usłyszymy również broadwayowski przebój – słynne Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story, współczesnej opowieści o Romeo i Julii oraz dwóch zwaśnionych gangach rywalizujących ze sobą na ulicach Nowego Jorku. Z kolei w kompozycji Appalachian Spring Aarona Coplanda odnajdziemy elementy jazzu oraz amerykańskiego i meksykańskiego folkloru.

Więcej informacji: http://www.nfm.wroclaw.pl


8 października 2017 roku o godz. 17:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina rozpocznie się tegoroczny cykl koncertów „Nasi laureaci”.

Cykl koncertów „Nasi laureaci” to prezentacja najbardziej utytułowanych studentów i absolwentów, którzy w poprzednim roku akademickim uzyskali najwięcej nagród i wyróżnień w konkursach krajowych i zagranicznych. Podczas koncertu 8 października wystąpią: Alicja Kozak (wiolonczela), Rafał Żurek (tenor), Adam Maksymienko (akordeon) i Maciej Wota (organy). Oprócz utworów Piotra Czajkowskiego, Michaiła Glinki, Maurice’a Ravela, Siergieja Prokofiewa, Władysława Zołotariowa i Alexandre Guilmant wykonane zostanie Divertimento Krzysztofa Pendereckiego na wiolonczelę solo. 6-częściowa kompozycja formalnie nawiązuje do suity barokowej, stylistycznie jednak wykorzystuje współczesne środki wyrazu i techniki wykonawcze.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, dostępne od 18 września 2017 roku w Chopin University Press (czynne od poniedziałku do piątku w godz. 12.00-19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


8 października 2017 roku o godz. 18:00 w Krakowie wystąpi Mladen Tarbuk —  jeden z najznakomitszych reprezentantów chorwackiej sceny muzycznej. Wybitny dyrygent i kompozytor poprowadzi Sinfoniettę Cracovię prezentując w Sukiennicach barwny program pełen przebojów muzyki słowiańskiej.

Mladen Tarbuk to prawdziwy człowiek renesansu — odnosi sukcesy na całym świecie nie tylko jako dyrygent, ale również kompozytor, pedagog i producent. Koncert Chorwata z krakowską orkiestrą odbędzie się w ramach uroczystych obchodów chorwackiego Święta Niepodległości oraz 25. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Chorwacją. Jednocześnie występ inaugurować będzie konferencję Wpływ Papieża Polaka Jana Pawła II na społeczność chorwacką.

Usłyszymy m.in. nostalgiczną Chachonnę skomponowaną przez Krzysztofa Pendereckiego po śmierci Jana Pawła II jako muzyczny hołd złożony Papieżowi Polakowi. Symbolicznym nawiązaniem do polsko-chorwackich związków będzie również wykonanie inspirowanej rytmiką latynoamerykańskiego tańca Samby da Camera Ivo Josipovića — byłego Prezydenta Chorwacji, powszechnie cenionego również jako kompozytora i animatora kultury muzycznej. W repertuarze wieczoru znajdzie się również kompozycja gwiazdy wieczoru: utwór Sebastian im Traum nawiązujący do wiersza wybitnego austriackiego pisarza-ekspresjonisty Georga Trakla, który ostatnie miesiące życia spędził w Krakowie. Najnowsze osiągnięcia rodzimej myśli kompozytorskiej w programie koncertu reprezentować będzie zaś dynamiczny utwór Sinfonietta: Time is Ticking Macieja Bałenkowskiego — młodego kompozytora-rezydenta krakowskiej orkiestry i laureata organizowanego przez zespół Międzynarodowego Konkursy Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Koncert zwieńczy wykonanie nastrojowej Serenady na smyczki Josefa Suka — czeskiego kompozytora uważanego za jednego z najzdolniejszych uczniów Antonína Dvořáka. Ten nawiązujący do najlepszych tradycji muzyki epoki romantyzmu utwór doskonale oddaje ducha „słowiańskiej melancholii”, tak istotnej dla kształtowania się na przestrzeni wieków wspólnoty kulturowej obecnych państw Europy Środkowej i Środkowo-Wschodniej.


W dniach 8–25 października 2017 roku w Katowicach odbędzie się XXVII Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

 Festiwal organizuje od 1991 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia”. Od wielu lat „Silesia” współpracując z organizatorami konkursów przekazuje do dyspozycji jury nagrodę specjalną w postaci deklaracji objęcia opieką promocyjną wskazanych artystów. W ten sposób w kalendarzu festiwalu regularnie pojawiają się m.in. laureaci Estrady Młodych Pianistyki Polskiej w Słupsku, Śląskiej Jesieni Gitarowej, międzynarodowych konkursów im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej, im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także słowackiego „Iuventus Canti” we Vrablach. Wśród najbardziej prestiżowych wydarzeń ostatnich lat stały się koncerty z udziałem laureatów głównych nagród renomowanego Konkursu ARD w Monachium.

W tym roku uczestnicy festiwalu wystąpią w recitalach, koncertach muzyki wokalnej i kameralnej, podczas których zabrzmią m. in. utwory G. Bacewicz, T. Bairda, M. Chyrzyńskiego, M. Karłowicza, F. Nowowiejskiego, K. Szymanowskiego i J. Świdra. W Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zagrają dwie orkiestry utworzone z młodych artystów: Archetti – Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza - oraz Polska Orkiestra Młodzieżowa LYO pod batutą Adriána Vareli. Znakiem czasu jest recital organowy Marka Smoczyńskiego, laureata Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Nowowiejskiego (2015) w Poznaniu. Będzie to jednocześnie kolejny koncert projektu „Co mi w duszy gra?” realizowanego w tym roku dzięki wsparciu finansowemu  Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytutu Muzyki i Tańca w ramach Roku Feliksa Nowowiejskiego.

Od kilku lat w kalendarzu festiwalowym pojawia się regularnie koncert w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”. W wykonaniu zespołu TWOgether Duo będziemy mogli poznać nowe dzieła J. Kowalskiej-Lasoń, T. Wieleckiego i M. Moca.

Podczas XXVII festiwalu rozpocznie się w Katowicach rezydencja artystyczna zjawiskowego duetu saksofonowo-fortepianowego MagDuś Duo dzięki współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Artysta-rezydent”.

Na koncerty w Katowicach wstęp jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: http://www.silesia.art.pl


8 października 2017 roku o godz. 16:00 w warszawskiej Bazylice archikatedralnej im. Jana Chrzciciela oraz 12 października o godz. 18:00 w częstochowskiej Bazylice Jasnogórskiej będą miały miejsce koncerty z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. Sławomira Czarneckiego.

Kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego Sławomir Czarnecki (*1949) jest uczniem Piotra Perkowskiego, Romualda Twardowskiego i Oliviera Messiaena, absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). Został laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach kompozytorskich. Kompozytora uhonorowano państwowymi odznaczeniami, m.in. Srebrnym Krzyżem Zasługi (1996), Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2004) oraz Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009). Sławomir Czarnecki pełni funkcję prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich (od 2011) i sekretarza Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego. Dzięki jego staraniom przy Oddziale Warszawskim związku utworzono Fundację Spotkania Muzyczne (2014). Oprócz pracy kompozytorskiej prowadzi również działalność dydaktyczną: pracuje na Wydziale Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego.

Podczas koncertów jubileuszowych Sławomira Czarneckiego w znanych polskich świątyniach zabrzmi jego utwór Msza Jasnogórska. Dzieło wykonają:  Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani, Chór Kameralny Instytutu Muzyki Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie i Orkiestra Symfoniczna ZPSM nr 1 pod dyrekcją Radosława Labahua. W roli solistów wystąpią: Gabriela Gołaszewska (sopran) i Michał Przygoński (baryton).


8 października 2017 roku o godz. 18:00 w Zamku Królewskim odbędzie się światowa premiera płyty Songs & Fantasmagories. Ludomir Michał Rogowski (DUX) z kompozycjami Ludomira Michała Rogowskiego w wykonaniu Izabeli Kopeć.

Płytę z kompozycjami Rogowskiego Izabela Kopeć nagrała z towarzyszeniem Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej. To pierwszy monograficzny album z muzyką wokalno-instrumentalną, pierwsza pozycja fonograficzna w historii kompozytora. Mezzosopranistka poświęciła cztery lata na skompletowanie repertuaru, studiowanie twórczości Rogowskiego oraz znalezienie właściwych środków interpretacyjnych, by tę nieznaną muzykę zaprezentować publiczności jak najlepiej i zgodnie z intencjami jej twórcy.

Na płycie zostały zamieszczone nagrania kompozycji wokalno-instrumentalnych Rogowskiego, które powstawały na przestrzeni 50 lat jego kariery w Polsce, we Francji i w Chorwacji. Koncert w Zamku Królewskim z udziałem Izabeli Kopeć  (mezzosopran), Ewy Pelweckiej (fortepian), Michała Lisiewicza (skrzypce) i Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej pod dyrekcją Łukasza Borowicza będzie stanowił repertuar płyty „Songs & Fantasmagories”. Na jej zawartość składa się 18 pieśni polskich, francuskich i chorwackich na mezzosopran, skrzypce i fortepian oraz pięcioczęściowy utwór  Fantasmagories na głos z towarzyszeniem orkiestry. Album Izabeli Kopeć ma przywrócić pamięć o geniuszu Ludomira Michała Rogowskiego.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.zamek-krolewski.pl


9 października 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert z inicjatywy Zakładu Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej: „Spotkanie z Improwizacją”.

Na koncercie zaprezentowane będą kompozycje Szabolcs’a Esztényiego, wybitnego pianisty, pedagoga i improwizatora pochodzenia węgierskiego. Szabolcs Esztényi występował na wielu estradach koncertowych w kraju i za granicą, jako kompozytor i wykonawca własnych utworów. Na Uniwersytecie Muzycznym usłyszymy jego twórczość w wykonaniu samego kompozytora oraz innych zaproszonych artystów. Wystąpią: pianiści Mária Apagyi, Tomasz Januchta, Wojciech Kaleta, Iwona Mironiuk, Jakub Sokołowski, Julia Tołwińska, Agnieszka Widlarz, Marta Bogusławska, śpiewaczka Hanna Śleszyńska oraz perkusista Hubert Zemler. Koordynatorem wydarzenia jest dr hab. Magdalena Stępień, prof. UMFC.

Bezpłatne karty wstępu na koncert dostępne będą w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


11 października 2017 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie  się koncert jubileuszowy z okazji 50-lecia działalności pedagogicznej profesora Andrzeja Dutkiewicza.

Zasłużony pedagog, pianista, kompozytor grał i wykładał w przeszło 50 amerykańskich uniwersytetach oraz brał udział w wielu europejskich festiwalach muzycznych. Jest laureatem II nagrody na Międzynarodowym Konkursie dla Wykonawców Muzyki Współczesnej w Rotterdamie (1970). Jako kompozytor uzyskiwał nagrody i wyróżnienia na konkursach kompozytorskich, a jego utwory często wykonywane są na festiwalach zarówno krajowych jak i zagranicznych.

W programie koncertu jubileuszowego usłyszymy utwory kameralne Andrzeja Dutkiewicza: Romance,Trzy szkice w retrospekcji,Trzy pieśni do poezji Wacława Oszajcy, Sekstet, Hymnus in honorem Sancti Andre Bobola, Sophie’s Music for Four, Tango mon Amour, Danse Triste, Music For Two oraz Dwie pieśni.

Wystąpi sam jubilat, a także: Aleksandra Resztik (sopran), Krzysztof Szmyt (tenor), Elżbieta Gajewska i Magdalena Irmińska (flet), Olivier Andruszczenko (klarnet), Pablo Sanchez-Escariche Gasch (saksofon altowy), Miłosz Wieliński, Andrzej Gębski i Krzysztof Bąkowski (skrzypce), Małgorzata Duź, Andrzej Wróbel i Tomasz Strahl (wiolonczela), Elżbieta Karaś-Krasztel, Iwona Mironiuk, Roma Orłowska i Janusz Grobelny (fortepian), Jarosław Wróblewski (organy), Leszek Lorent (perkusja), Barbara Okoń-Makowska (partia taśmy) oraz Chór Kameralny UMFC pod dyrekcją Krzysztofa Kusiel-Moroza i Michała Śmigielskiego.

Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej UMFC. Bilety w cenie 15 zł dostępne będą od 27 września w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W dniach 11–15 października 2017 roku w kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu odbędzie się druga część trzeciej edycji Festiwalu ORGANy Plus+.

We franciszkańskim kościele trwa realizacja projektu odbudowy wielkich historycznych organów Mertena Friese (www.organy.gda.pl). Tylko w tym miejscu możemy podziwiać piękno muzyki wybrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lektorium w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce w sposób nieosiągalny gdzie indziej. W październiku zakończy się drugi etap odbudowy wielkich organów. Podczas jesiennej części Festiwalu słuchacze będą mogli podziwiać kolorowe brzmienia większości zrekonstruowanych sekcji organowych. Cały instrument będzie ukończony w czerwcu 2018 na 400-lecie jego powstania. Koncerty mają na celu jak najszerszą promocję możliwości wsparcia projektu przez każdego, komu bliski jest rozwój kultury naszego kraju, ale również prezentację niesamowitych możliwości brzmieniowych instrumentu w wykonaniu najwybitniejszych organistów europejskich z towarzyszeniem zaproszonych przez siebie gości w programach dedykowanych specjalnie dla festiwalu.

Tematem przewodnim będzie twórczość gdańskiego organisty i kompozytora Daniela Magnusa Gronau (1699? – 1747), którego 270. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. Muzyk pozostawił po sobie największy zbiór fug i registracji organowych w osiemnastowiecznej muzyce europejskiej. W tym roku po raz pierwszy zabrzmią jego fugi partimento, przygotowane przez organistów na zamówienie festiwalu: będzie to współczesna sztuka muzyczna inspirowana epoką baroku.

Ponadto w dniach 10–14 października w ramach Festiwalu odbędą się seminaria, poświęcone organmistrzostwu, południowoniemieckiej muzyce organowej, muzyce klawiszowej w czasach Monteverdiego, neapolitańskiej szkole improwizacji fug partimento, a także kursy mistrzowskie gry na klawesynie i improwizacji organowej prowadzone przez Mauricio Crociego (Włochy), Sietze de Vries (Holandia), kurs mistrzowski improwizacji fug partimento oraz warsztaty improwizacji na fletach prostych w dawnych stylach.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.organyplus.com 


W dniach 12-14 października 2017 roku w Warszawie odbędzie się 12. edycja jednego z najbardziej bezkompromisowych festiwali muzycznych w Polsce – Ad Libitum.

Podczas trzech dni na scenie Laboratorium Sali im. W. Krukowskiego przy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się 8 koncertów. Czekają nas muzyczne urodziny i dwie premiery płytowe.

Artystką rezydującą przy festiwalu będzie legendarna kontrabasistka-improwizatorka Joëlle Léandre. Wspólnie z dyrektorem artystycznym Festiwalu Krzysztofem Knittlem poprowadzi warsztaty zespołu młodych polskich improwizatorów, a efektem tej pracy będzie ich wspólny koncert 12 października. Dzisiaj Joëlle Léandre, która na swej długiej drodze twórczej współpracowała z tak wybitnymi postaciami, jak John Cage, Yanis Xenakis, zadaje retoryczne pytanie: Can You Hear Me? Czy możesz usłyszeć mnie w hałasie codzienności i natłoku artystycznych zdarzeń? O to też całą swoją twórczością pytają muzycy improwizujący. Pragną aby ich głos został usłyszany. Can You Hear Me? to także tytuł kompozycji Joëlle Léandre. Utwór-pytanie, napisany przez Joëlle na dziesięcioosobowy skład, zamknie w sobotę 14 października tegoroczną edycję festiwalu.

Po raz pierwszy w Polsce wystąpi „Quartet” (Watts/Weston/Marshal /Blunt), „Liquid Quintet” (Fernandez/ Cirera/Prats/Majewski/Mazur) i „Deep Memory Trio” (Guy/Crispell/Lytton). W tym roku Barry Guy obchodzi 70 urodziny i zechciał z Festiwalem świętować ten jubileusz w trzech kameralnych odsłonach.

Udział w Festiwalu wezmą również najciekawsi i najprężniej działający polscy muzycy sceny improwizowanej: trębacz Artur Majewski, gitarzysta Rafał Mazur i skrzypaczka Dagna Sadkowska.

Więcej: www.ad-libitum.pl


Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na recital w wykonaniu duetu fortepianowego Maciej Grzybowski i Maciej Piszek. Uznani pianiści wykonają utwory na dwa fortepiany czołowych kompozytorów XX wieku 12 października o godz. 18.00 w Sali Koncertowej łódzkiej AM (ul. Żubardzka 2a).

Maciej Grzybowski i Maciej Piszek wykonują muzykę XX i XXI wieku z wielkim powodzeniem nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Współpracują z najważniejszymi nazwiskami polskiej muzyki współczesnej.

Podczas recitalu duetu zaprezentowane zostaną trzy utwory. Pierwszym z nich jest Visions de l’Amen Oliviera Messiaena, francuskiego kompozytora i organisty zafascynowanego filozofią i teologią katolicką. W tym 7-częściowym mistycznym dziele twórca Kwartetu na koniec czasu próbował wyrazić bogactwo znaczenia zawartego w słowie ‘Amen’. Po przerwie zabrzmi utwór Pawła Szymańskiego. Epitafium skomponowane zostało przez Szymańskiego w 1974 roku i naznaczone jest wyraźnym rysem awangardowym. Jego wykonanie wpisze się zatem w łódzkie obchody stulecia awangardy w Polsce. Ostatnim utworem, który publiczność będzie miała szansę wysłuchać, jest dzieło pod tytułem Monument. Selbstportrait. Bewegung Węgra György’a Ligetiego. Składa się z trzech skontrastowanych części, środkowa koresponduje m.in. z Sonatą fortepianową b-moll op. 35 Fryderyka Chopina.

Więcej informacji można znaleźć na: http://www.amuz.lodz.pl


13 października 2017 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej będzie miała miejsce premiera opery Ludomira Różyckiego Eros i Psyche w pięciu obrazach z epilogiem.

Pierwszą premierą w sezonie artystycznym 2017/18 TW – ON będzie Eros i Psyche Ludomira Różyckiego. Prapremiera utworu odbyła się 10 marca 1917 roku we Wrocławiu. Jest to opera oparta na niezwykle popularnym na początku XX wieku dramacie Jerzego Żuławskiego. W okresie międzywojennym dzieło obecne było na scenach europejskich, później zostało niesłusznie zapomniane.

Tematem jest wieczna tęsknota człowieka za światem idealnym. Tytułowa Psyche przemierza kolejne epoki. W każdej z rzeczywistości odradza się w innej roli i na nowo rozpoczyna poszukiwanie ideału. Zaproszona do realizacji tego nieoczywistego i monumentalnego dzieła Barbara Wysocka tworzy inscenizację, w której plan operowy współistnieje z filmowym, a różne wcielenia Psyche stają się podróżą przez scenerię kolejnych filmów. Libretto opery Różyckiego to pełna rozmachu podróż Psyche i Blaksa w poszukiwaniu Erosa – poprzez pięć epok – od Arkadii Złotego Wieku, przez Cesarstwo Rzymskie, średniowieczny klasztor w Hiszpanii, Paryż czasów Wielkiej Rewolucji Francuskiej aż po jedną z europejskich stolic początku XX wieku. Autor muzyki – Ludomir Różycki – studiował w Warszawskim Konserwatorium razem z Karolem Szymanowskim, Mieczysławem Karłowiczem i Grzegorzem Fitelbergiem – muzyczną Młodą Polską. Eros i Psyche, która w międzywojniu cieszyła się dużym powodzeniem na europejskich scenach operowych, po wojnie była wystawiana bardzo rzadko. Pora, aby zajęła miejsce ambasadorki polskiej opery na równi z Królem Rogerem.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl


13 października 2017 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zostanie zaprezentowana Symfonia Misterium „Fatima” Henryka Jana Botora.

Utwór został zamówiony przez Stowarzyszenie Artystyczne Cantores Varmienses z okazji przypadającej w tym roku 100. Rocznicy Objawień w Fatimie i po raz pierwszy został wykonany w dniu 14 maja 2017 roku w Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej w Olsztynie. W pięcioczęściowym utworze na głos solowy, chór, orkiestrę  wystąpią: Hanna Maria Zajączkiewicz (sopran), Zosia Hiszpańska (sopran), Magdalena Kowalewska (recytacja), Chór Cantores Varmienses oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Całość zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Benedykt Błoński.

Introdukcja utworu oparta jest na motywach gregoriańskiego hymnu Ave Maris Stella. Muzyka tej części podkreśla delikatność postaci Maryi, ale też uwydatnia Jej potęgę. W II części Modlitwa Anioła wykorzystane są dwie modlitwy, których Anioł Stróż Portugalii nauczył dzieci: Łucję, Franciszka i Hiacyntę. W części III Objawienia w Cova da Iria zawarte są fragmenty słów Maryi z różnych miesięcy, w których dokonywały się objawienia, pomiędzy majem a październikiem 1917 roku. Piekło jest przeciwieństwem szczęścia, radości, miłości, światła... Bóg każdą duszę chce uratować przed potępieniem, dlatego posłał Maryję do Fatimy. IV część utworu autor zatytułował Wizja piekła. Ostatnia część Cud słońca – Ave Maria da Fatima symbolizuje cud słońca jaki doświadczyli Łucja, Franciszek, Hiacynta oraz ludzie, którzy licznie przybyli na pola w Cova da Iria w dniu 13 października 1917 roku. Twierdzi się, że Cud ten był największym cudem po Zmartwychwstaniu Jezusa. Część piąta kończy się pasterskimi dzwoneczkami i melodią pasterskiej fujarki grającej Ave Maria da Fatima (nawiązanie do części I).

Bilety w cenie 40 zł normalny i 30 zł ulgowy do nabycia w kasie ( pon. – pt. godz. 10–18) oraz poprzez stronę internetową Filharmonii www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl


W dniach 13 i 14 października 2017 roku Instytut Adama Mickiewicza, we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, organizują konferencję poświęconą Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia (SEPR) w związku z 60. rocznicą powołania placówki do życia.

Konferencja jest częścią interdyscyplinarnego projektu SEPR, realizowanego w ramach międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, który towarzyszy stuleciu odzyskania przez Polskę niepodległości. Dziedzictwo awangardy i jego współczesne aktualizacje są jednym z ważnych tematów, wokół których budowany jest przygotowywany przez IAM program. Z tego względu projekt związany ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej ośrodkiem, w którym tworzona była awangardowa muzyka elektroakustyczna, jest jednym z filarów programu.

Podczas konferencji przybliżona zostanie działalność Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w ramach socjalistycznej ekonomii. Przeanalizowane zostaną kontakty międzynarodowe placówki, realizowane m.in. poprzez zamówienia kompozytorskie u stypendystów Fundacji Fullbrighta, czy współpracę z takimi twórcami jak Amerykanin Michael Ranta i włoska grupa Nuove Proposte Sonore. Podjęty zostanie także temat relacji realizatora i kompozytora, zarówno w ramach dyskusji z drugim pokoleniem realizatorów SEPR, jak i na przykładzie trzech realizacji Symfonii Bogusława Schaeffera. W programie konferencji znajdzie się ponadto wykład poświęcony wczesnemu odbiorowi muzyki elektroakustycznej na przykładzie twórczości Krzysztofa Pendereckiego oraz wystąpienie o związkach produkcji SEPR i muzyki popularnej.

Program dostępny jest na stronie: http://msl.org.pl


14 października 2017 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego odbędzie się koncert symfoniczny Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach projektu „100 utworów na 100-lecie niepodległości”.

Włączając się w przygotowanie monumentalnego cyklu płytowego „100 utworów na 100-lecie niepodległości” Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na wyjątkowy koncert. 14 października muzycy pod batutą Szymona Bywalca wykonają dzieła Zygmunta Krauzego i Marty Ptaszyńskiej, a rejestracja koncertu stanie się częścią jubileuszowego wydawnictwa.

Myślą przewodnią koncertu będą związku muzyki i malarstwa oraz różne sposoby ukazania relacji tych dwóch dziedzin sztuki. Zabrzmi Utwór na orkiestrę nr 1 Zygmunta Krauzego, którego inspiruje malarstwo unistyczne Władysława Strzemińskiego, oraz Koncert na marimbę i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej. Kompozytorka sięga do dzieł surrealistów, a każda z trzech części koncertu jest impresją na temat innego obrazu, wskazanego z tytułu. Pierwsza część to aluzja do obrazu Echo strachu Yves’a Tanguy, druga nawiązuje do dzieła Oko ciszy Maxa Ernsta, a trzecia – do Drzew ciernistych Grahama Sutherlanda. Ciekawym tropem podczas słuchania tej muzyki jest świadomość zdolności Marty Ptaszyńskiej do synestezji, czyli „słyszenia kolorów” i „widzenia dźwięków”. Partię solową w tym utworze wykona znakomita perkusistka Marta Klimasara.

Koncert dopełni IV Symfonia Roberta Schumanna, w intrygujący sposób kontrastując swoją naturalną ilustracyjnością z programowymi inspiracjami malarskimi, obecnymi w muzyce współczesnej. Mimo wszelkich różnic estetycznych i technicznych może się więc okazać, że obrazy, malowane przez muzykę współczesną i romantyczne symfonie oddziałują na nas z taką samą siłą.

Szczegóły na stronie: http://www.sinfoniavarsovia.org


14 października 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej sopockiej Opery Leśnej odbędzie się koncert pt. „Księga Pieśni”.

Maestro Wojciech Rajski oraz Polska Filharmonia Kameralna Sopot zapraszają na koncert, nawiązujący do literackiego dorobku jednego z najwybitniejszych niemieckich poetów, prozaików i publicystów doby romantyzmu.

Heinrich Heine urodził się w Düsseldorfie w rodzinie żydowskiej jako Harry Chaim Heine. Odrzucone młodzieńcze miłości pogrążyły go w przygnębieniu, które stało się przyczynkiem do powstania licznych poematów lirycznych, zebranych i wydanych w 1827 roku pod wspólnym tytułem Księga Pieśni. Czas emigracji spędził nad Sekwaną, gdzie finalnie spotkało go wielkie uznanie – otaczając się najwybitniejszymi przedstawicielami epoki, stał się czołową osobistością świata literackiego swoich czasów.

Niemiecki kompozytor Anatol Stefan Riemer (*1970) w swoich dziełach często za punkt wyjścia obiera utwory literackie – w ten właśnie sposób powstały Pieśni Heinego. Dziesięć neoromantycznych szkiców na mezzosopran i orkiestrę smyczkową, które wykona orkiestra Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod dyrekcją Tomasza Bugaja. W roli solistki wystąpi Karolina Sikora (mezzosopran). W wykonaniu artystów zabrzmi również Divertimento Grażyny Bacewicz.

Szczegóły –na stronie: http://www.pfksopot.pl


Zespołem objętym rezydencją artystyczną przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w sezonie 2017/2018 jest MagDuś Duo. Koncerty zespołu odbędą się 14 października, 26 listopada i 3 grudnia 2017 roku.

MagDuś Duo tworzą wybitni młodzi artyści, absolwenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Bartłomiej Duś studiował również w Konserwatorium Paryskim w klasie prof. Claude'a Delangle'a, a obecnie prowadzi klasę saksofonu w macierzystej uczelni jako asystent w katedrze instrumentów dętych i perkusji. Jest laureatem I Nagrody i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009). Stanowisko asystenta katowickiej Akademii Muzycznej pełni również pianistka Magdalena Duś – laureatka wielu konkursów pianistycznych. W 2013 roku Magduś Duo zdobyło II nagrodę podczas XVIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, a rok później nagrodę publiczności oraz II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej „Salieri-Zinetti” w Weronie we Włoszech. W 2012 nakładem wydawnictwa Classic Clips ukazała się debiutancka płyta Malinconico zawierająca utwory kompozytorów francuskich XX wieku.

W 2017 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zorganizowała w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „ Artysta-rezydent” 3 koncerty z udziałem MagDuś Duo. Koncert w Willi Goldsteinów 14 października rozpoczyna rezydencję artystyczną zespołu w Katowicach. Na kolejne zaprosimy melomanów w listopadzie i w grudniu do Auli im. Bolesława Szabelskiego w Akademii Muzycznej i Miejskiego Domu Kultury „Koszutka”.

Koncerty są współorganizowane i współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl


Baśniowy Czarodziejski flet Mozarta w inscenizacji Julie Taymor i w obsadzie młodych utalentowanych śpiewaków 14 października 2017 roku na żywo z The Metropolitan Opera. Transmisja HD live Czarodziejskiego fletu będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35 .

Nowojorska scena stawia na młodość i wdzięk śpiewaków z całego świata. Takich zgromadziła w obsadzie arcydzieła Mozarta. Paminą będzie południowoafrykański sopran Golda Schultz. Partnerują jej Amerykanin Charles Castronovo jako Tamino i Austriak Markus Werba jako Papageno. Wymagającą partię Królowej Nocy wykona Kathryn Lewek, a Sarastrem będzie niemiecki bas René Pape. Dyryguje honorowy dyrektor muzyczny Met James Levine.

Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium Król Edyp Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Taymor ma na swoim koncie także reżyserię Fridy z Salmą Hayek czy musicalu Król Lew. Jej wersja Czarodziejskiego fletu Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym światem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty). Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego, kolorowo „opierzona” Papagena.

Przedstawienie opery w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami odbędzie się po raz pierwszy w HD.

Patronem medialnym cyklu transmisji jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


14 października 2017 roku scena Pałacu w Radziejowicach należeć będzie do uznanych artystów. Trio w składzie: Łukasz Długosz (flet), Agata Kielar-Długosz (flety) oraz Andrzej Jungiewicz (fortepian), prawykona utwory Rafała Augustyna i Wojciecha Widłaka.

Koncert będzie współorganizowany przez Fundację Piąta Esencja. Prawykonanie Matrimonium Rafała Augustyna oraz kompozycji Widnokręgi Wojciecha Widłaka odbędzie się w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca. Oto, co sami kompozytorzy napisali o swych dziełach.

Rafał Augustyn: „Matrimonium. Utwór cykliczny nr 6 na dwa flety i fortepian – nie opisuje żadnego konkretnego małżeństwa, a zwłaszcza państwa Długoszów, choć z myślą o Nich jest pisane. Jest to raczej abstrakt (abstrakcja?) pewnej trajektorii „stosunków międzyludzkich“ w ich dołach i górach, podobieństwach i różnicach, wielkości i małości i wszystkim co pomiędzy. „Cykliczność“ w porównaniu z poprzednimi pięcioma utworami w serii ma stosunkowo niewielkie znaczenie, choć podział czasu na odcinki jest istotny. Utwór pragnę dedykować Agacie i Łukaszowi Długoszom. Niech mi zatem Andrzej Jungiewicz wybaczy pominięcie: nie chodziło mi tutaj o ménage à trois w jakiejkolwiek postaci, nawet artystycznej. Fortepian jest bowiem nie tyle osobą, ile, by tak rzec, personifikacją „elementu obiektywnego“, w tym czasu, a jakże – cyklicznego.”

Wojciech Widłak: „Widnokręgi na dwa flety i fortepian to utwór skomponowany latem 2017 roku na zamówienie Fundacji Piąta Esencja specjalnie dla duetu flecistów: Łukasza Długosza i Agaty Kielar-Długosz. Pisząc, inspirowałem się przede wszystkim specyficznym zestawieniem dwóch jednobrzmiących instrumentów, ściśle ze sobą powiązanych, podejmujących muzyczny dialog między sobą oraz tworzących – w duecie – przeciwwagę dla partii fortepianu, w której kluczowe znaczenie mają rezonans i wybrzmienie. Dźwiękowe linie, kręgi, spirale tworzą wieloodcinkową narrację o zróżnicowanej ekspresji.”

Ponadto podczas koncertu usłyszymy utwory Antonio Vivaldiego, Franza Dopplera, Feruccio Busoniego i Julesa Demerssemana. W drugiej części wieczoru będzie miała miejsce prezentacja książki Gabriela Michalika Kobieta pracująca. Rzecz o Irenie Kwiatkowskiej i jej czasach.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://palacradziejowice.pl


Od 3 do 29 października 2017 roku odbędą się Krakowskie Koncerty Akordeonowe: IV Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych oraz koncerty Sceny Młodych Akordeonistów.

Scena Młodych Akordeonistów to nowy projekt, który ma za zadanie promować młodych absolwentów klas akordeonu uczelni wyższych. Koncerty w ramach tego cyklu odbędą się 15 oraz 29 października 2017 roku w Przestrzeni Ruchu i Tańca „Kontakt” (Kraków, ul. Szpitalna 40) o godz. 19:00.

W tym roku zaprezentują się Mateusz Dudek oraz Piotr Krzaczkowski, wyróżniający się absolwenci Akademii Muzycznej w Krakowie, wielokrotni laureaci konkursów instrumentalnych, którzy wykonają recitale solowe. W programie znajdą się transkrypcje muzyki klasycznej, jak i oryginalne kompozycje napisane na akordeon solo, między innymi utwory Macieja Zielińskiego, Wiesława Cienciały, Jacka Kopca i Wiaczesława Siemionowa.

Wstęp na wydarzenia jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki I Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Program 2 Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zapraszają 15 października 2017 roku o godz. 18:00 do Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny.

Podczas koncertu zabrzmią utwory polskich kompozytorów współczesnych: Divertimento B-dur „Meine kleine Haydn Musik” Henryka Czyża, Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna; a także Symfonia g-moll nr 25 KV183 Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Utwory zabrzmią w interpretacji Polskiej Orkiestry Radiowej pod batutą Michała Klauzy. W roli solistów wystąpią fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz.

Transmisja koncertu odbędzie się na antenie Programu 2 Polskiego Radia.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.


15 października 2017 roku w sali kameralnej katowickiej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert z okazji 150. rocznicy śmierci Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego.

Wystąpi znakomity pianista Philippe Giusiano, zwycięzca XIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1995 roku (był także finalistą Konkursu w roku 1990). Ukończył Mozarteum w Salzburgu. W czasie studiów zdobył wiele nagród w krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych. Sukces odniesiony w Warszawie otworzył artyście drzwi do najważniejszych sal koncertowych świata, m.in. Carnegie Hall, Concertgebouw, La Scala, Théâtre des Champs-Elysées, Salle Gaveau, Suntory Hall. Giusianio jest również regularnym gościem znaczących europejskich festiwali muzycznych. Oprócz kariery artystycznej Philippe Giusiano  jest regularnie zapraszany do prowadzenia kursów mistrzowskich w Polsce i Japonii. Od 2008 roku wykłada gościnnie w Heisei Music College w Kumamoto.

Koncert katowicki dedykowany będzie pamięci zmarłego 150 lat temu kompozytora Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, dlatego w programie znajdą się głównie dzieła tego popularnego w swoich czasach twórcy: Introdukcja, temat i wariacje B-dur op. 22, 3 Nokturny op. 21, Ricordanza G-dur op. 49, Hommage à Mozart. Fantazja na tematy z opery Don Giovanni A-dur op. 59. O tym, że do jego kompozycji wciąż warto wracać przekonamy się już 15 października. Program recitalu dopełnią dzieła Ravela i Rachmaninowa.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nospr.org.pl


To będzie „salon” z gwiazdami. Na scenie Agata Zubel, Michał Sławecki, Joanna Wicherek i Cezary Duchnowski. 15 października 2017 roku o godz. 17.00 podczas kolejnej odsłony Salonu muzycznego Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza artyści wykonają dzieła Sławomira Kupczaka.

Kompozycję studiował u Jana Wichrowskiego, Cezarego Duchnowskiego i Stanisława Krupowicza we Wrocławiu. W 2016 roku za Anaforę VI otrzymał 4 lokatę na 53. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, zaś kilka lat wcześniej jego Anafora V (na wiolonczelę i komputer) reprezentowała Polskie Radio na Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Rzymie. W 2015 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbyła się premiera jego opery kameralnej Voyager w reżyserii Michała Borczucha.

Kompozytor Sławomir Kupczak będzie bohaterem kolejnego Salonu muzycznego Chóru Polskiego Radia. Monograficzny koncert poświęcony jego twórczości odbędzie się 15 października w Willi Decjusza (ul. 28 Lipca 1943 17A). W programie zabrzmią: Akwaforta na głos, okarynę i elektronikę, Anafora VII na głos i elektronikę oraz Widziałem Cię na kontratenor i fortepian. Wśród wykonawców pojawią się m.in. Agata Zubel (sopran), Michał Sławecki (kontratenor), Joanna Wicherek (fortepian), Cezary Duchnowski (elektronika).

Spotkanie z kompozytorem poprowadzi Ewa Szczecinska (Program 2 Polskiego Radia).

Więcej: www.chorpolskiegoradia.pl 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na współczesne prawykonanie światowe opery sakralnej Mojżesz op. 112 Antona Rubinsteina, które będzie miało miejsce 15 października 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polski Komitet do spraw UNESCO.

Nieczęsto publiczność ma okazję być świadkiem współczesnego prawykonania kompozycji wybitnego twórcy pochodzącej sprzed ponad stulecia. Takie właśnie sensacyjne wydarzenie będzie mieć miejsce w Warszawie! Dzięki staraniom rosyjskiego artysty o wielkiej międzynarodowej renomie Maestro Michaiła Jurowskiego, pierwszego dyrygenta gościnnego Orkiestry Sinfonia Iuventus, udało się odnaleźć zapomnianą partyturę, opracować ją i przygotować wykonanie opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (1829–1894). Wraz z bratem Mikołajem należał on do najbardziej prominentnych postaci rosyjskiej i międzynarodowej sceny muzycznej XIX wieku. Jego opera biblijna Mojżesz powstawała w latach 1885–1891 do libretta Salomona Hermanna Mosenthala. Opowiada w ośmiu sugestywnych obrazach całą historię proroka, wykorzystując ogromny aparat wykonawczy: aż 20 partii solowych, chór, wielka orkiestra. Utrzymane w ekspresyjnym, neoromantycznym stylu, zawiera wiele wspaniałych arii i ansambli, zwłaszcza zaś – olśniewających scen zbiorowych z chórami ilustrujących pełne dramatyzmu epizody opisane w biblijnym Pięcioksięgu. Dzieło nigdy nie zostało publicznie wykonane w całości na scenie.

Wyczekiwana premiera koncertowej wersji opery pod batutą Michaiła Jurowskiego odbędzie się w Filharmonii Narodowej, zostanie również utrwalona w nagraniu. W partii tytułowej wystąpi baryton Stanisław Kuflyuk, podziwiany na wielu światowych estradach. W rolę jego matki, Jokebed, wcieli się sławna Małgorzata Walewska – gwiazda MET, Royal Opera House i wielu innych najbardziej prestiżowych scen. Podziwiać też będziemy Evelinę Dobračevą (Asnath, córka Mojżesza), gwiazdę m.in. Teatru Bolszoj w Moskwie, oraz Torstena Kerla (Faraon; użyczy też głosu samemu Bogu), niemieckiego tenora, występującego często w rolach wagnerowskich i straussowkich. To tylko część ogromnej obsady dzieła – oprócz plejady innych znakomitych solistów eksponowane partie zbiorowe wykona Chór Filharmonii Narodowej oraz chór dziecięcy Artos.

Bilety dostępne są na www.eBilet.pl, www.bilety24.pl, www.eventim.pl oraz w kasach Filharmonii Narodowej.


Koncert symfoniczny w wykonaniu artystów związanych z Akademią Muzyczną w Poznaniu to propozycja na spędzenie wieczoru 16 października 2017 roku w łódzkiej Akademii Muzycznej. Koncert odbędzie się w Sali Koncertowej Akademii (ul. Żubardzka 2a) o godz. 18.00.

Utytułowani pianista Przemysław Witek i dyrygent Warcisław Kunc wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Poznaniu wykonają podczas gościnnego koncertu repertuar przygotowany z okazji inauguracji roku akademickiego w poznańskiej Uczelni.

Wieczór rozpocznie IV Symfonia koncertująca op. 60 Karola Szymanowskiego, napisana w 1932 roku dla Artura Rubinsteina. W tym utworze, o charakterze w istocie bardziej koncertującym niż symfonicznym, solową partię fortepianu wykona Przemysław Witek – wykładowca poznańskiej Akademii Muzycznej, w której prowadzi klasę fortepianu. Ma na swoim artystycznym koncie sukcesy międzynarodowe, a także nagranie debiutanckiej płyty Décadence z muzyką Szymanowskiego i Rachmaninowa.

Następnie zabrzmi najnowszy utwór Barbary Kaszuby Unexpected actions for orchestra, który prezentowany będzie publiczności dopiero po raz drugi. Barbara Kaszuba również związana jest z muzycznym środowiskiem Poznania. Jej utwory wykonywane są na koncertach i festiwalach, zdobywa także nagrody na konkursach kompozytorskich w kraju i za granicą. Wykonana przez orkiestrę Poznańczyków Fantazja symfoniczna Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego diabolicznym akcentem zakończy wieczór.

Bilety w cenie 20 zł i 10 zł do nabycia w kasie AM.

Więcej informacji o programie koncertu: http://www.amuz.lodz.pl


17 października 2017 roku o godz. 13:00 zapraszamy do Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu (ul. 25 Czerwca, 70) na trzeci koncert ogólnopolskiego Festiwalu „Obrazy z Conrada”, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego.

Do współpracy zaproszono 4 kompozytorów, których najnowsze utwory zabrzmią podczas kolejnych koncertów festiwalu „Obrazy z Conrada”. Każdy z twórców komponuje nowy utwór na podstawie wybranego dzieła patrona festiwalu.

17 października odbędzie się prawykonanie utworu The Diminishing Parts of Peace angielskiego kompozytora Adriana Williamsa wraz z recytacjami fragmentów eseju Jeszcze raz w Polsce / Poland Revisited Josepha Conrada.

Wykonawcy: Grzegorz Ociepka (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Bogdan Kraski (klarnet), Maciej Halama (waltornia), Iwo Jedynecki (akordeon), Magda Miłaszewska-Delimat (harfa), Katarzyna Duda (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas).

Przed koncertem o godz. 12:00 w tym samym miejscu odbędzie się spotkanie autorskie, którego gościem będzie kompozytor Adrian Williams oraz aktor i reżyser Grzegorz Ociepka. Goście opowiedzą o inspiracjach i literaturze Josepha Conrada oraz o naszym najnowszym festiwalowym utworze The Diminishing Parts of Peace.

Bilety w cenie 8 zł do nabycia przed koncertem. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o wcześniejszą rejestrację pod adresem: Zespół Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga / Towarzystwo Muzyczne w Radomiu, ul. 25 czerwca 70, 26-600 Radom, tel. 48 36 266 65, e-mail: sekretariat@muzycznaradom.pl.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 17–19 października 2017 roku Austriackie Forum Kultury zaprasza na trzy koncerty „Austria meets Poland 3”, które odbędą się w Kielcach, Łodzi i Warszawie.

W 2012 roku znakomite saksofonistki Cornelia Högl-Egretzberger i Alicja Wołyńczyk stworzyły międzynarodowy projekt Austria meets Poland, który ujrzał światło dzienne dzięki współpracy z Austriackim Forum Kultury w Warszawie. Polsko-austriacki zespół saksofonowy zamawia i prawykonuje utwory austriackich i polskich kompozytorów. To już trzecia edycja projektu. Tym razem zostaną zaprezentowane utwory na zespoły trzyosobowe. Trio austriackie to: Cornelia Högl (saksofon altowy), Cordula Bösze (flet) i Stefan Schön (fortepian). Polski zespół tworzą: Alicja Wołyńczyk (saksofony altowy i sopranowy), Jarosław Gałuszka (akordeon) i Adam Sychowski (fortepian).

Usłyszymy trzy prawykonania utworów zamówionych dla „Austria meets Poland”. Główną inspiracją Sonore Anny Marii Huszczy jest twórczość wielkich klasyków wiedeńskich, a zwłaszcza eksplorowanie formy muzycznej, jaką jest sonata. Nawiązanie to nie jest dosłowne – inspiracją jest bowiem włoski źródłosłów, czyli słowo sonare, co oznacza brzmieć, dźwięczeć. Utwór powstał w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Z kolei jednoczęściowa kompozycja Violi Falb zainspirowana została III Symfonią Witolda Lutosławskiego. Synergie, czyli synergia, czy też synergizm oznacza „współdziałanie różnych czynników, skuteczniejsze niż suma ich oddzielnych działań" , a kompozytorka podkreśla jeszcze ich wzajemny wpływ na siebie. Pięcioczęściowy Kreistanz Julii Schreitl wykorzystuje różnorakie inspiracje i konotacje kultury austriackiej, polskiej oraz instrumentarium użytego w utworze.

Ponadto zabrzmią utwory Krzysztofa Pendereckiego, Grahama Fitkina, Maxa Nagla, Floriana Bramböcka i Guya Lacoura.

Wstęp na koncerty jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


„Wieczór z serenadą” to koncert, który zostanie zaprezentowany w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 20 października 2017 roku o godz. 19.00. W wykonaniu orkiestry smyczkowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz Jakuba Haufy zabrzmi m. in. kompozycja Krzysztofa Pendereckiego.

Dyrygentem, który poprowadzi orkiestrę smyczkową Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej oraz wystąpi z nią jako skrzypek będzie Jakub Haufa. Ten znakomity artysta od 2003 roku jest I koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Varsovia, z którą występuje na całym świecie, realizując nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.

W programie „Wieczoru z serenadą” zostaną wykonane kompozycje Krzysztofa Pendereckiego, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego i Edwarda Williama Elgara. Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową to kompozycja, która pokazuje nam awangardystę Pendereckiego przyodzianego w archaiczny muzyczny strój, w którym jak się okazuje, jest mu wyjątkowo do twarzy. Koncert zakończy kompozycja Edvarda Griega Suita Z czasów Holberga op. 40. Dzieło zostało skomponowane specjalnie na uroczyście obchodzoną w całej Skandynawii 200-tną rocznicę urodzin Ludviga Holberga - największego komediopisarza Północy, Norwega z pochodzenia, tworzącego na przełomie XVII i XVIII wieku.

W dniu koncertu o godz. 18.00 w sali kameralnej Filharmonii red. Piotr Matwiejczuk (Polskie Radio Program II) poprowadzi spotkanie, które będzie wprowadzeniem do koncertu.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.olsztyn.pl


20 października 2017 roku w Filharmonii Gorzowskiej o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert „Sławni – Niepokorni”, podczas którego odbędzie się premiera utworu Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Koncert rozpocznie się suitą Maskarada wybitnego ormiańskiego kompozytora Arama Chaczaturiana, napisaną niegdyś jako muzyka do dramatu Michaiła Lermontowa. Suita znana jest głównie za sprawą pochodzącego z niej brawurowego Walca, który stał się nie tylko wielkim przebojem sal koncertowych, ale zaistniał także na wielkim ekranie, pojawiając się na ścieżce dźwiękowej filmu Wojna i pokój (2007) – w słynnej scenie balowej.

Następnie usłyszymy utwór współczesnej polskiej kompozytorki Weroniki Ratusińskiej – Koncert na saksofon altowy i orkiestrę symfoniczną (2017). To kompozycja napisana dla wirtuoza saksofonu Pawła Gusnara, której źródło inspiracji stanowiły wysokie dźwięki wykonywane przez saksofonistów jazzowych. Soliście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Janusza Przybylskiego.

Finałem koncertu będzie Symfonia C-dur (1855) – zapomniane arcydzieło kilkunastoletniego Georges’a Bizeta, który zmarł, zanim jego twórczość została doceniona, a nazwisko zyskało sławę. Młodzieńcza praca francuskiego kompozytora, nieco zlekceważona przez krytyków, a odkryta dla świata dopiero osiemdziesiąt lat po napisaniu, zyskała sobie wielką sympatię melomanów, którzy do dziś zachwycają się jej ekspresyjnością i melodyką.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.filharmoniagorzowska.pl


21 października 2017 roku o godz.12:00 w Nowym Teatrze odbędzie się kolejne spotkanie z Cyklu koncerto-warsztatów dla dzieci w wieku 6+ „Małe Muzyczne Improsceny”.

Motywem przewodnim cyklu koncerto-warsztatów projektu jest improwizacja muzyczna. Scenariusze opracowane we współpracy z autorytetami sceny improwizacji współczesnej będą wzbogacone nagraniami utworów w wykonaniu dzieci. Kontakt dzieci z zaproszonymi do projektu wirtuozami improwizacji oparty na wspólnym muzykowaniu da dzieciom szansę wejścia zarówno w rolę widza jak i artysty.

Trele morele, Figa z Makiem, Hocki-Klocki i wszystkie smutki i radości Kopciuszka można wyimprowizować – chcecie się przekonać? Fortepian i małe instrumenty perkusyjne w długich i krótkich bajko-opowieściach w wykonaniu dzieci. Tak! To możliwe!

Warsztaty 21 października poprowadzi Dagna Sadkowska. Gościem specjalnym będzie Jarosław Siwiński – kompozytor i pianista, twórca wielu kompozycji instrumentalnych i wokalnych dedykowanych najmłodszym odbiorcom. Ma w swoim dorobku prawykonania utworów muzyki współczesnej m. in. Koncertu na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 H. M. Góreckiego. Jest współtwórcą i wykonawcą wielu projektów multimedialnych m. in. Grupy MM, łączącej improwizowaną muzykę współczesną z pantomimą i projektami wizualnymi.

Następne zajęcia z udziałem Michała Górczyńskiego i Jerzego Rogiewicza odbędą się 4 listopada i 2 grudnia o godz.12:00.

Więcej: http://www.nowyteatr.org


21 października 2017 roku o godz.12:00 w Nowym Teatrze odbędzie się kolejne spotkanie z Cyklu koncerto-warsztatów dla dzieci w wieku 6+ „Małe Muzyczne Improsceny”.

Motywem przewodnim cyklu koncerto-warsztatów projektu jest improwizacja muzyczna. Scenariusze opracowane we współpracy z autorytetami sceny improwizacji współczesnej będą wzbogacone nagraniami utworów w wykonaniu dzieci. Kontakt dzieci z zaproszonymi do projektu wirtuozami improwizacji oparty na wspólnym muzykowaniu da dzieciom szansę wejścia zarówno w rolę widza jak i artysty.

Trele morele, Figa z Makiem, Hocki-Klocki i wszystkie smutki i radości Kopciuszka można wyimprowizować – chcecie się przekonać? Fortepian i małe instrumenty perkusyjne w długich i krótkich bajko-opowieściach w wykonaniu dzieci. Tak! To możliwe!

Warsztaty 21 października poprowadzi Dagna Sadkowska. Gościem specjalnym będzie Jarosław Siwiński – kompozytor i pianista, twórca wielu kompozycji instrumentalnych i wokalnych dedykowanych najmłodszym odbiorcom. Ma w swoim dorobku prawykonania utworów muzyki współczesnej m. in. Koncertu na klawesyn (fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 H. M. Góreckiego. Jest współtwórcą i wykonawcą wielu projektów multimedialnych m. in. Grupy MM, łączącej improwizowaną muzykę współczesną z pantomimą i projektami wizualnymi.

Następne zajęcia z udziałem Michała Górczyńskiego i Jerzego Rogiewicza odbędą się 4 listopada i 2 grudnia o godz.12:00.

Więcej: http://www.nowyteatr.org


Gala koncertowa z okazji 100. rocznicy urodzin Edwarda Czernego będzie miała miejsce 21 października 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej.

W 2017 roku przypada 100. rocznica urodzin kompozytora Edwarda Eberharda Czernego. Z okazji tego jubileuszu koncerty z jego muzyką rozbrzmiewają w filharmoniach, akademiach muzycznych, studiach radiowych i innych instytucjach kultury. Przygotowano muzyczne spektakle, wystawy, prelekcje, audycje radiowe i telewizyjne związane z osobą Czernego oraz cykl spotkań wspomnieniowych z rodziną artysty w ramach Towarzystwa Miłośników Muzyki Edwarda Czernego.

Edward Czerny tworzył muzykę klasyczną, rozrywkową i jazzową, został prekursorem polskiej jazzowej muzyki orkiestrowej 2. połowy zeszłego stulecia: był nazywany „królem parafraz” i „ojcem ery polskiego swingu”. Orkiestra Czernego była najpopularniejszym powojennym big bandem za żelazną kurtyną na europejskim poziomie wykonawczym. Od kilkunastu lat, rodzinna Fundacja im. Edwarda Eberharda Czernego, która posiada wszelkie prawa wynikające z własności intelektualnej pozostawionej przez swego patrona, przygotowuje programy koncertów, projekty i scenariusze przedstawień muzycznych na bazie partytur i nagrań artysty. W tym czasie odbyło się ponad sto dwadzieścia koncertów monograficznych z cyklu „W hołdzie Edwardowi Czernemu” w Polsce i na świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego kompozycje i parafrazy Edwarda Czernego wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Wojciecha Rodka. W programie znalazły się utwory pisane dla twórcy Krakowskiej Orkiestry Polskiego Radia Jerzego Gerta, dla Orkiestr Symfonicznych Polskiego Radia w Warszawie i Łodzi oraz orkiestr radiowych w Berlinie i Hanowerze. W roli solistów wystąpią: wspaniały polski pianista jazzowy Adam Makowicz, który zaprezentuje cztery improwizacje na tematy kompozycji jubilata, śpiewaczka Anna Serafińska i laureat organizowanych przez Fundację im. Czernego corocznych przesłuchań skrzypek Dawid Czernik.


Do 6 grudnia 2017 roku potrwa VIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato – jedyne w Krakowie cykliczne wydarzenie festiwalowe, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację.

Nazwa wydarzenia – „Sfogato” – pochodzi od włoskiego słowa użytego po raz pierwszy przez Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60. Jarosław Iwaszkiewicz zinterpretował sfogato, dookreślone przez Chopina przymiotnikiem dolce, jako moment przynoszący katharsis, ekstazę i oczyszczenie. Nawiązał tym samym do funkcji, jaką sztuka, a także muzyka, pełniła w czasach starożytnych i pełni do dnia dzisiejszego. Organizatorem festiwalu jest Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato, które powstało w 2010 roku z inicjatywy pianistki Marty Polańskiej – Kierownika Artystycznego Festiwalu. Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka.

Koncert 22 października 2017 roku w Kościele p.w. Św. Wojciecha (Os. Bronowickie, ul. Św. Wojciecha 4, g. 18:45) odbędzie się w dniu wspomnienia Świętego Jana Pawła II, a także w roku jubileuszu 300-lecia koronacji Cudownego Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.

Program Festiwalu obejmuje także Warsztaty pianistyczne, współorganizowane z www.martatelier.pl, prowadzone przez wybitnych pedagogów z Japonii, Rosji oraz Polski z udziałem Uczniów Szkół Muzycznych, Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał oraz Konferencję (6 grudnia, godz. 9:00, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, ul. Ingardena 4) pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczy prof. Helena Wrona-Polańska. Koncert laureatów Konkursu Kompozytorskiego odbędzie się podczas Konferencji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach: www.sfogatofestival.com, www.martatelier.pl 

Read more


Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego zaprasza na kolejny koncert w ramach projektu „Scena Muzyki Nowej – cykl koncertów w Nowym Teatrze”. 22 października 2017 roku w Nowym Teatrze o godz. 19.00 będzie miał miejsce koncert „Beckett i inni”.

Twórczość Samuela Becketta to niewątpliwie jedno z najważniejszych literackich źródeł inspiracji dla muzyki XX i XXI wieku. Jego teksty wykorzystała m.in. Agata Zubel w trzech kompozycjach, w tym w Not I – utworze, dzięki któremu wrocławska kompozytorka i wokalistka zyskała szeroki międzynarodowy rozgłos, oraz w zamieszczonych w programie koncertu What is the Word (2012) i Cascando (2007). Odmienny w nastroju jest jej niewykonany jeszcze w Polsce Chapter 13 (2015) do tekstu zaczerpniętego z Małego księcia Antoine’a Saint-Exupéry’ego.

Po twórczość irlandzkiego autora kilkakrotnie sięgał György Kurtág (ur. 1926), jeden z najsłynniejszych żyjących kompozytorów. 32 muzyczne aforyzmy …Pas à pas – nulle part… (1993–1998) do poetyckich tekstów Becketta, wydobywające maksimum ekspresji z oszczędnych gestów, należą do najwybitniejszych osiągnięć węgierskiego twórcy.

Twórczość radiowa Witolda Lutosławskiego to nadal mało znana część jego dorobku. Dzięki inicjatywie Chain Ensemble składających się na nią pozycji będzie można wysłuchać na kolejnych koncertach zespołu w Nowym Teatrze. Przegląd ten zainaugurują Trzy fragmenty na flet i harfę (1953). Pierwszy z nich – Allegro molto – to ilustracja do słuchowiska „Magia” wg Teokryta, zaś drugi i trzeci – Andante con moto i Presto – to muzyka do słuchowiska „Odys na Itace" wg Odysei Jana Parandowskiego.

Przewodnikami w krótkim przeglądzie XX-wiecznych inspiracji literackich w nowej muzyce będą wraz z Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera znakomici soliści: niemiecki baryton Frank Wörner i Agata Zubel.

Koncert współfinansuje m. st. Warszawa. Bilety w cenie 20 zł do nabycia w kasach Nowego Teatru oraz na http://bilety.nowyteatr.org/ 


Wielkie klasyczne widowisko baletowe Korsarz już 22 października 2017 roku otworzy sezon 2017–18 transmisji kinowych z Teatru Bolszoj w Moskwie. W Kinie Praha transmisję można będzie obejrzeć o godz. 17.00.

Osadzony we wschodniej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet z efektownymi scenami zbiorowymi. Wielokrotnie przerabiany i rozbudowywany przez kolejnych choreografów, jest kwintesencją baletu z akcją, która jednak służy głównie zaprezentowaniu całej maestrii znakomitego zespołu baletowego Bolszoj.

Korsarz to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory, którą koniecznie chce zdobyć bogaty pasza Seid. Kiedy w 2007 roku Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiali ten balet, wykonali ogromną pracę, studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Postanowili odtworzyć wersję Mariusa Petipy z 1899 roku, bez późniejszych rosyjskich i radzieckich naleciałości. Odczytali więc m.in. notację oryginalnej choreografii, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. Artyści starali się też odtworzyć scenografię i kostiumy, wzorując się na dawnych szkicach, więc strona wizualna nie tylko zachwyca bogactwem charakterystycznym dla imperatorskiego teatru Petersburga, ale i wzrusza uroczą naiwnością rozwiązań scenicznych rodem z XIX wieku. Miłośników klasycznego baletu zaskoczy brak dodawanej w późniejszych wersjach postaci Alego, niewolnika i przyjaciela Konrada, który w kluczowej scenie pas de deux wykonuje popisowe tańce solowe. W wersji z Moskwy te partie przypadają samemu Konradowi.

Zgodnie z XIX-wieczną konwencją podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adolphe’a Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibes’a, Cesare’a Pugniego, Piotra von Oldenburga, Riccarda Driga, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. To prawdziwa muzyczna mozaika. Rozmach widowiska jest iście carski – w spektaklu bierze udział 120 tancerzy. W głównych partiach zobaczymy młodych solistów baletu Bolszoj, od kilku lat święcących tryumfy na tej scenie: tytułowego korsarza Konrada zatańczy Igor Cwirko, Medorą będzie Jekaterina Krysanowa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


24 października 2017 roku o godz. 20:00 w siedzibie FINA (ul. Wałbrzyska 3/5) odbędzie się kolejne wydarzenie z cyklu „Awangarda na ucho”, tym razem poświęcone Eugeniuszowi Rudnikowi.

W pierwszą rocznicę śmierci Eugeniusza Rudnika muzycy związani na co dzień z teatrem oddadzą mu artystyczny hołd. Krzysztof Kaliski oraz Łukasz Maciej Szymborski od lat prezentują swoje dokonania przede wszystkim publiczności teatralnej. Ten pierwszy za zasługi na tym polu (pisał muzykę m.in. dla Szczawińskiej, Frąckowiaka, Libera czy Wodzińskiego) został okrzyknięty Osobowością Artystyczną na Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Szymborski natomiast zaczął komponować oprawę do spektakli już po tym, jak swój żywot zakończył współtworzony przez niego zespół Something Like Elvis. Od tego czasu pracował m.in. z Mają Kleczewską, Janem Klatą czy Pawłem Łysakiem. Występując w duecie, muzycy nie odnoszą się jednak do swoich doświadczeń teatralnych, ale do fascynacji elektroakustyczną twórczością Eugeniusza Rudnika. W tym celu sięgają po magnetofony szpulowe oraz nowoczesne techniki samplowania. O warstwę wizualną koncertu zadba Mateusz Atman – na co dzień dramaturg, tu odpowiedzialny za wideo.

Po koncercie o godz. 21:15 w sali „Ziemia obiecana” odbędzie się pokaz dokumentu muzycznego 15 stron świata Zuzanny Solakiewicz o historii Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, który pozwala zanurzyć się w alternatywnej rzeczywistości stworzonej z abstrakcyjnych form, dźwięków i obrazów. Przewodnikiem po tym świecie jest Eugeniusz Rudnik, człowiek, który z pomocą pary nożyczek i taśmy magnetycznej, zrewolucjonizował muzykę. Odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach na długo przed nastaniem epoki DJ’ów.

Więcej: http://nina.gov.pl


Polska Orkiestra Młodzieżowa Lutoslawski Youth Orchestra jesienią zagra pięć koncertów w Polsce i Niemczech. Pierwszy występ odbył się już 23 września w Halle, trasę zamknie koncert 18 listopada 2017 roku w Studiu im. Lutosławskiego w Warszawie. W programie znalazły się: IV Symfonia  Johannesa Brahmsa, Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza oraz kompozycja własna Orkiestry skomponowana w trakcie Akademii Umiejętności, pod czujnym okiem trenerów z Philharmonia Orchestra z Londynu.

Polska Orkiestra Młodzieżowa Lutoslawski Youth Orchestra, prowadzona przez jedno z największych muzycznych stowarzyszeń na świecie – JM Poland, jest jedyną ogólnopolską orkiestrą symfoniczną złożoną z uczniów szkół muzycznych II stopnia. Orkiestra działa od 2012 roku z inicjatywy profesjonalnych muzyków: Wojciecha Walczaka, Antoniego Rosochackiego oraz Jana Regulskiego. Dla młodych, utalentowanych muzyków, którzy myślą o budowaniu profesjonalnej kariery, Orkiestra jest szansą połączenia indywidualnego rozwoju artystycznego z kompleksową wiedzą z zakresu gry w zespole. W 2017 roku Polską Orkiestrę Młodzieżową LYO stworzy 57 uczniów z 33 miast w Polsce.

W trakcie piątej edycji Akademii Umiejętności młodzi muzycy pracowali nad utworami Brahmsa i Karłowicza oraz kompozycją własnego utworu. Efekt pracy będzie można usłyszeć podczas jesiennej trasy koncertowej w Polsce i Niemczech (występy w Halle i Berlinie w ramach współpracy z Landesmusikrat Sachsen-Anhalt). W Polsce młodzi muzycy zagrają 24 października w Filharmonii Krakowskiej, 25 października w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz 18 listopada w Studiu im. W. Lutosławskiego w Warszawie podczas koncertu galowego.

Dodatkowe informacje – na stronie:  http://www.jmpoland.pl


25 października 2017 roku w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) odbędzie się recital wokalny Michała Sławeckiego.

Niedawny absolwent UMFC w klasie Artura Stefanowicza współpracuje od lat z wybitnymi polskimi kompozytorami. Podczas koncertu wykonane zostaną utwory polskich kompozytorów współczesnych: Shakespeare’s Sonnets Pawła Mykietyna oraz 3 Pieśni do słów Bolesława Leśmiana Sebastiana Krajewskiego. Shakespeare’s Sonnets Mykietyna śpiewak wykonywał m.in. w Rzymie, na Malcie, we Fryburgu, we Lwowie i w RPA. Postmodernistyczny cykl sonetów Pawła Mykietyna zawiera wszystkie odcienie poezji Williama Shakespeare’a – radość, smutek, liryzm, miłość, samotność. Kontrastujące emocje zostały podkreślone zastosowaniem środków technicznych, fakturalnych i wyrazowych.

Sebastian Krajewski studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Obecnie jest niezależnym kompozytorem mieszkającym w Warszawie. Trzy pieśni zostały skomponowane do wierszy Bolesława Leśmiana: We śnie, Dwoje Ludzieńków i Mak.

Partię fortepianu wykona Joanna Wicherek.

Bilety w cenie 15 zł można zakupić od 12 października w Chopin University Press (pn.-pt., godz. 12.00-19.00) oraz przez stronę umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.