Polmic - FB

calendar of events

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

25 października 2017 roku o godz. 19.00 w Auli krakowskiej Akademii Muzycznej Florianka przy ul. Basztowej 8 odbędzie się koncert z cyklu „Mistrzowie i ich uczniowie”.

Ideą tego cyklu jest prezentowanie jednego z wybitnych krakowskich kompozytorów-pedagogów i jego studentów w kontekście któregoś ze znakomitych kompozytorów zagranicznych wraz z jego uczniami. W tym roku odbywa się już trzecie wydarzenie z tego cyklu. Tym razem zaprezentowana zostanie twórczość prof. Zbigniewa Bujarskiego — znakomitego kompozytora, pedagoga, Dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (1978–86) Akademii Muzycznej w Krakowie oraz artysty malarza. Zaprezentowani zostaną również jego uczniowie: Mendi Mengjiqi i Zaid Jabri. Mendi Mengjiqi jest kompozytorem albańskim, który obecnie wykłada kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym w Prisztinie (Kosowo). W 2008 roku w Międzynarodowym Konkursie jego kompozycja została wybrana jako Hymn Republiki Kosowa. Zaid Jabri natomiast jest kompozytorem syryjskim zamieszkałym w Krakowie, który od wielu lat święci również triumfy za granicą.

Drugim Mistrzem będzie Per Nørgård — wybitny kompozytor duński, który mieszka i tworzy w Aarhus. Był wieloletnim wykładowcą Royal Academy of Music w Aarhus. Podczas koncertu zaprezentowane będą utwory jego najwybitniejszych wychowanków — Abrahamsena i Sørensena.

W ramach wydarzenia odbędą się również referat naukowy oraz laboratorium kompozycji, które poprowadzi dr Zaid Jabri, wykładający obecnie w Norweskim Uniwersytecie Nauki i Technologii w Trondheim.

Koncert będzie miał miejsce 25 października w Auli Florianka im. B. Rutkowskiego Akademii Muzycznej w Krakowie o godz. 19.00. Zabrzmią m. in. polskie prawykonania Trio Breve Pera Nørgårda, Traumlieder Hansa Abrahamsena, Phantasmagoria Benta Sørensena oraz prawykonanie światowe Somnum Mendiego Mengjiqiego. 

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 25–27 października 2017 roku w Radomiu odbędzie się Festiwal „Nowowiejski na nowo”, obejmujący koncerty, wykład i warsztaty.

Festiwal „Nowowiejski na nowo” to trzy dni spotkań z twórczością Feliksa Nowowiejskiego w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga i w Kościele św. Łukasza w Radomiu. Festiwal ma za zadanie przybliżyć słuchaczom postać Nowowiejskiego, jako znakomitego polskiego twórcę przełomu XIX i XX wieku. Wydarzenie skierowane jest głównie do uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu oraz chętnych słuchaczy.

Uczniowie i nauczyciele wezmą udział w warsztatach wokalnych, prowadzonych przez dr. hab. Rafała Majznera. 26 października Jerzy Kukla wygłosi wykład Symfonika operowa Feliksa Nowowiejskiego na tle europejskiej symfoniki organowej XIX i XX w. Podczas koncertu organowego tego samego dnia w Kościele św. Łukasza Jerzy Kukla wykona IX Symfonię organową Nowowiejskiego. Następnego dnia w Sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu zabrzmią utwory Nowowiejskiego oraz ich współczesne interpretacje napisane przez Annę Sowę w wykonaniu Dziecięcego Chóru „Cantus Angelus" Zespołu Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, Chóru „Campanella" II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Radomiu i Chóru Filharmonicznego Radomskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Marii Wrzesińskiej. W roli solistów wystąpią: Monika Świostek (sopran), Rafał Majzner (tenor) i Rafał Hołub (fortepian).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nowowiejski2017.pl


W dniach 26-29 października 2017 roku w Gdańsku odbędzie się VI edycja festiwalu NeoArte pod znakiem „syntezatora sztuki”. Organizatorzy zapowiadają bardzo multimedialną odsłonę imprezy.

„NeoArte. Syntezator Sztuki" to festiwal prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej, platforma łącząca artystów z różnych krajów i kultur, wydarzenie intrygujące i nietuzinkowe. VI edycja skupia się na syntezie sztuk, podążając za trendem, który na całym świecie wybija się na pierwszy plan.

Patronem tegorocznej odsłony festiwalu jest Pierre Jodlowski – wielokrotnie nagradzany kompozytor mieszkający w Polsce i we Francji, wykonawca i artysta multimedialny. W ramach festiwalowych wydarzeń studenci kompozycji wezmą udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez Jodlowskiego, a dzieci i młodzież wezmą udział w zajęciach prowadzonych przez moskiewski GAMEnsamble.

Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, a podczas niektórych z nich widownia będzie czynnie uczestniczyła w tworzeniu muzyki na żywo. Słuchacze będą mieli okazję zapoznać się z europejską, amerykańską i azjatycką muzyką współczesną prezentowaną przez artystów z Niemiec, Rosji, Chin i Polski. Odbędzie się 5 światowych prawykonań i 7 polskich premier, m. in. utworów Grzegorza Pieńka, Rafała Zapały, Piotra Peszata, Kamila Koseckiego i Dai Bo, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. O atrakcyjny przekaz będą dbać reżyser teatralny, artyści sztuk wizualnych, tancerze oraz osoby zapowiadające koncerty.

Inicjatorem i pomysłodawcą festiwalu jest zespół NeoQuartet, który specjalizuje się w wykonawstwie muzyki nowej.

Szczegóły na stronie: www.neoarte.pl 


Od 26 do 29 października 2017 roku w Łodzi odbywać się będzie 9. Festiwal Producentów Muzycznych „Soundedit”. Po raz trzeci Kino Bodo dołącza do tego wydarzenia prezentując filmy muzyczne.

Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit odbędzie się w Łodzi po raz dziewiąty. Hasło Soundedit’17 pozostaje bez zmian: „I Am The Sound”. W ostatni weekend października w Łodzi będzie można poznać tajniki pracy producentów muzycznych, wysłuchać prelekcji, uczestniczyć w warsztatach, dyskusjach panelowych i koncertach. 28 października odbędzie się uroczysta gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”. Otrzymają ją znamienici producenci muzyczni: Tony Visconti, Michael Nyman oraz Marek Biliński. 29 października o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert Michaela Nymana.

Projekcje w Kinie Bodo rozpoczną się już 20 października i będą trwały do zakończenia Festiwalu. Najważniejszym punktem programu jest wyjątkowy zestaw odnalezionych wraz z Wytwórnią Filmów Oświatowych filmów, które zostały udźwiękowione przez Eksperymentalne Studio Polskiego Radia w Warszawie: „Środek drogi”, „Abakany”, „Taki układ”, „Władysław Strzemiński”, „Pięciobój nowoczesny” oraz „Taki jest świat Gabrielo”. Muzykę do nich tworzyli między innymi: Krzysztof Penderecki, Eugeniusz Rudnik, Bohdan Mazurek, Bogusław Schaffer oraz Józef Skrzek. Filmy te od wielu lat nie były nigdzie pokazywane.

Szczegóły – na stronie: http://2017.soundedit.pl/ 


26 października 2017 roku odbędzie się niezwykłe spotkanie z twórczością Bogusława Schaeffera – prawdziwe święto sztuki z okazji 70-lecia pracy artysty.

„Era Schaeffera” to coroczny międzynarodowy projekt Fundacji Aurea Porta zakotwiczony w Warszawie, współorganizowany przez Mazowiecki Instytut Kultury, Studio Tęcza, Stołeczną Estradę, ZAiKS i Instytut Adama Mickiewicza. Jest to Festiwal awangardy muzyczno-teatralnej, wyobraźni stymulowanej dźwiękiem, obrazem, ruchem i słowem, skupiający artystów polskich i zagranicznych różnych dziedzin: muzyki, teatru, filmu oraz performance’u. Cykliczne przedstawienia są multimedialną prezentacją twórczości muzycznej i dramaturgicznej Schaeffera.

Już po raz 9. przyjaciele profesora Bogusława Schaeffera uczczą jego artystyczny dorobek. Rok 2017 jest po kilkakroć jubileuszowy dla tego wielowymiarowego twórcy – dramatopisarza, kompozytora i grafika. Artysta obchodzi: 70-lecie pracy twórczej, 30-lecie pracy akademickiej w Mozarteum w Salzburgu, 50-lecie doktoratu na Uniwersytecie Warszawskim oraz 50-lecie prawykonania utworu Muzyka elektroniczna.

Główny performance Festiwalu w reżyserii Macieja Sobocińskiego odbędzie się o godz. 19:30 w Studio Tęcza przy ul. Rydygiera 8 w Warszawie. W 9. edycji Festiwalu wezmą udział muzycy Padma Shankar, Ghatam Giridhar Udupa, Nathan Davis, Irinel Anghel, Michał Urbaniak z zespołem i Lost Education w składzie: Patryk Zakrocki, Hanna Piosik i Paweł Szamburski oraz Chór Gre Badanie. Ponadto wystąpią aktorzy (Marek Frąckowiak, Waldemar Obłoza, Sean Palmer, Lidia Bogaczówna) i tancerze (Witek Jurewicz, Lena Kowalska).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie Festiwalu: http://aureaporta.eu


26 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) odbędzie się kolejny koncert z cyklu wystąpień mistrzowskich „SuperSam + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

„SuperSam + 1” to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SuperSam + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy. 26 października na scenie klubu „Mózg Powszechny” spotkają się Trevor Watts i Olo Walicki. O godz. 23:00 wystąpi trio Wong/Kobi/Loriot.

Trevor Watts gra na saksofonie i perkusji, jest także kompozytorem. Od lat 60. stał na czele wielu innowacji w świecie jazzu i muzyki improwizowanej. Jest jedynym żyjącym członkiem założycielem The Spontaneous Music Ensemble. Stworzył również Amalgam i Moire Music Group. Obecnie jest przede wszystkim zaangażowany w duet z pianistą Veryanem Westonem.

Olo Walicki uczestniczył w nurcie określanym jako scena yassowa i współpracował z jej twórcami. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów, nagrywał również muzykę teatralną i filmową. Od ponad dziesięciu lat autorskie projekty Ola Walickiego publikowane są nakładem jego własnego wydawnictwa.

Międzynarodowe trio, w które skład wchodzi Theresa Wong (wiolonczela), Christian Kobi (saksofony) oraz Frantz Loriot (altówka) po raz pierwszy spotkało się w 2016 roku. Muzycy szybko odnaleźli synergię w tworzonej muzyce improwizowanej poprzez skupione badania dźwięków metodą amplifikacji. Trio odkrywa bogactwo mikrokosmosu swoich instrumentów dzięki poszerzonym metodom gry oraz technikom mikrofonowym.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


27 października 2017 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Kaliskiej odbędzie się prawykonanie światowe Koncertu na fortepian i orkiestrę Marty Ptaszyńskiej.

Kompozytorka tak opisała pracę nad nowym utworem: „Przed rozpoczęciem pracy nad Koncertem długo zastanawiałam się nad formą i strukturą tego utworu. Ostatecznie postanowiłam napisać koncert, który oscylowałby między wybitnie wirtuozowskimi i błyskotliwymi koncertami fortepianowymi Prokofiewa a przebogatą kolorystyką dźwiękową muzyki fortepianowej Messiaena. Koncert napisany jest również w taki sposób, aby mógł być wykonywany nie tylko przez wybitnych wirtuozów tego instrumentu, ale przez cala rzeszę pianistów, począwszy od średnich i wyższych szkół muzycznych. Utwór ma „klasyczne” trzy części: 1.Allegretto affettuoso; 2.Lento mistico misterioso; 3.Moderato sostenuto – Presto appasionato. Pierwsza część, wirtuozowska i motoryczna, najbardziej nawiązuje do gestów muzycznych koncertów Prokofiewa. Natomiast druga część to pokaz rozmigotanych barw i błyskotliwych kolorów dźwiękowych zarówno w partii solowej, jak i w orkiestrze. Trzecia część to wirtuozowski dialog fortepianu i orkiestry, wiodący do błyskotliwej Cody”.

Koncert na fortepian i orkiestrę napisany został na zamówienie Fundacji Piąta Esencja i dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod batutą Natalii Ponomarchuk. Solistką koncertu jest Clare Hamond, znana już polskiej publiczności pianistka o niezwykłej energii i polocie, ceniona za wirtuozerię i pewność swoich interpretacji. W jej interpretacji usłyszymy również Concertino na fortepian i orkiestrę Romana Palestra.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmoniakaliska.pl


27 października 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskiej Królikarni rozpocznie się cykl koncertów do zwiedzania pt. „Słuchy”. Zainauguruje cykl „Recital solowy na trzy wiolonczele”.

Podczas cyklu koncertów „Słuchy”, organizowanego przez Stowarzyszenie Kwadrofonik i Muzeum Rzeźby w Królikarni, będzie można oglądać, słuchać, zmieniać dystans do muzyki i wykonawców. Tegoroczne Słuchy skupione są na relacji muzyka – przestrzeń – światło i zmysłach słuchu i wzroku. Posłuchać muzyki można będzie z bliska lub z daleka, zerknąć z dystansu lub podejść do wykonawcy na wyciągnięcie ręki, zamknąć oczy lub zasłonić uszy.

27 października wystąpią Mikołaj Pałosz, Michał Pepol i Tomasz Pokrzywiński. W programie znajdą się m. in. Milczenie syren i Modus Tomasza Sikorskiego, The Map of Tenderness Wojciecha Blecharza, AVC Mikołaja Pałosza oraz premierowe wykonanie Triple pendulum Sławomira Wojciechowskiego. Projekcje video przygotowała specjalnie na to wydarzenie Jagoda Chalcińska (JAGO VJ).

Podczas kolejnych koncertów wystąpią: Lutosławski Piano Duo (3 listopada) i sekstet wokalny proMODERN: 18 grudnia odbędzie się premiera ich najnowszej płyty z utworami Pawła Łukaszewskiego, Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Herdzina.

Wstęp na koncerty jest wolny. Projekt finansuje m.st. Warszawa.

Dodatkowe informacje - na stronie: http://www.krolikarnia.mnw.art.pl


28 października 2017 roku zapraszamy na kontynuację warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które organizuje Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej we współpracy z Centrum Kultury Wilanów.

Połączenie muzyki, książek, improwizacji i zabawy to idea zajęć, przeznaczonych dla dwóch grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz 6-8 lat. Uczestnicy słuchają muzyki nowej, poznają podstawy improwizacji oraz układają własne bajki na podstawie ilustracji z książek graficznych. Opowiadania te są następnie „przekładane” na język muzyczny przez zaproszonych gości. Wspólnie bawiąc się, dzieci odkrywają świat muzyki współczesnej, różne instrumenty i ich niezwykłe brzmienia, a także wspaniałe książki.

28 października gośćmi warsztatów będą Aleksandra Żakiewicz (sopran) i Jarosław Siwiński (instrumenty klawiszowe), a zajęcia poprowadzi kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieciom aktywnie towarzyszą ich opiekunowie. Zajęcia trwają ok. 90 minut z krótką przerwą i są bezpłatne. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego obowiązuje wcześniejsza rejestracja uczestników pod numerem telefonu 790 395 228 lub e-mailem warsztaty@artdecogroup.eu.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


28 października 2017 roku o godz. 19.00 w Zamku Królewskim odbędzie się koncert Symfonie „królewskie” Josepha Haydna w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. W roli dyrygentki i koncertmistrza wystąpi Martyna Pastuszka, skrzypaczka i członkini wielu międzynarodowych zespołów muzyki dawnej.

Praca Josepha Haydna ze znakomitą orkiestrą księcia Miklósa Esterházy’ego przyniosła prawdziwą eksplozję nowych dzieł symfonicznych i nowatorskich idei, które całkowicie przeobraziły dość skromną późnobarokową sinfonię w dojrzałą klasyczną symfonię – większość z ponad 100 utworów Haydna tego gatunku powstała właśnie w Esterházie. Za dzieło reprezentatywne dla tego okresu można uznać pełną brzmieniowego splendoru 48. Symfonię C-dur, być może wykonaną (ale nie skomponowaną – powstała 4 lata wcześniej) w Esterházie z okazji wizyty tam cesarzowej Marii Teresy w 1773 i nazywanej odtąd jej imieniem. Kilka lat późniejsza 53. Symfonia D-dur także nosi cesarski przydomek „L’Imperiale”, lecz w tym przypadku pochodzi on (jak wiele innych – był to element dawnego „marketingu”) od dziewiętnastowiecznych wydawców. Jedna z hipotez głosi, iż kanwą dla części II – wdzięcznego Andante – była lubiana przez habsburską monarchinię francuska piosenka. Jej sukces zainspirował impresariów z Paryża do zamówienia nowych symfonii specjalnie dla tamtejszych koncertów abonamentowych i stąd określanych mianem Symfonii paryskich. Podczas ich premier na widowni zasiadała m.in. królowa Maria Antonina, która podobno szczególnym upodobaniem darzyła 85. Symfonię B-dur. Skwapliwie wykorzystał to paryski wydawca tych dzieł, Imbault, nadając jej przydomek „La Reine de France”. Haydn w swym dziele złożył ukłon wobec francuskiej publiczności, za kanwę wariacji w uroczej części II, Romancy, biorąc popularną piosenkę La gentille et jeune Lisette.

Te właśnie starannie dobrane symfonie Haydna, tworzące swoisty „monarszy” cykl, zabrzmią w miejscu najbardziej dla nich stosownym – przepięknej rokokowej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie. Koncert poprowadzi – zgodnie z osiemnastowiecznym zwyczajem – od koncertmistrzowskiego pulpitu Martyna Pastuszka.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl


28 października 2017 roku o godz. 18.00 w Auli Nova poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego będzie miał miejsce koncert z cyklu „Pedagodzy i ich chóry”.

W ramach koncertu usłyszymy współczesne utwory sakralne i rozrywkowe, które wykona Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej pod dyrekcją prof. dra hab. Jana Borowskiego. Chór rozpoczął swoją działalność w 2003 roku pod kierunkiem Jana Borowskiego. Wykonuje różnorodny repertuar a cappella, a także dzieła wokalno-instrumentalne. Zespół koncertował w Grecji, Słowacji, Czechach, Hiszpanii, Macedonii, Chorwacji i Włoszech. Zdobył kilkadziesiąt nagród na polskich i międzynarodowych festiwalach. Chór nagrał cztery płyty, wśród których Missa de Maria a Magdala Pawła Łukaszewskiego otrzymała podwójną nominację do Nagrody Fryderyk 2014 (w kategorii „Album roku – muzyka współczesna” oraz „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej”) i prestiżową nagrodę Orphee d'Or – Prix Hector Berlioz za najlepsze nagranie muzyki sakralnej, przyznaną przez Académie du Disque Lyrique.

Zespół po raz pierwszy gości w Poznaniu. W ich interpretacji zabrzmi m. in. Beatus vir Sanctus Martinus Pawła Łukaszewskiego i Crucem tuam Łukasza Urbaniaka. Towarzyszyć zespołowi będą skrzypaczka Małgorzata Koba i pianista Paweł Seligman.

Na wydarzenie wstęp jest wolny, bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie: http://amuz.edu.pl


W dniach 28–29 października 2017 roku Fundacja Pro Musica Nova zaprasza do Krakowa na VII edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Henryka Mikołaja Góreckiego.

Festiwal poświęcony jest Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu, którego twórczość stanowi inspirację dla wielu kompozytorów młodego pokolenia. Podczas kolejnej odsłony Festiwalu zabrzmią utwory Łukasza Pieprzyka oraz twórców amerykańskich, takich jak Eric Ewazen, Arthur Frackenpohl, Kevin Mckee i Paul Nagle.

Współczesna literatura muzyczna prezentowana będzie przez znamienitych wykonawców, takich jak Polish Brass Quintet oraz artystów krakowskich z zespołu perkusyjnego Amadrums Trio i Airis String Quartet. 29 października o godz. 19:00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha muzycy wykonają Ignition i Hybrid Film Music Suite autorstwa Łukasza Pieprzyka.

Na wszystkie koncerty festiwalowe obowiązuje wstęp wolny.

Szczegóły dotyczące festiwalu są na stronie: www.hmgfestival.eu 


Zapraszamy na interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne BASSO 2. Biennale Dźwięków Niskich, które po raz drugi odbędzie się w Warszawie, w tym roku między 29 października a 30 listopada 2017 roku.

BASSO to wyjątkowe biennale głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter. Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są muzyka i instrumenty basowe. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie możliwości instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem wiolonczeli, violi da gamba i kontrabasu, ale także instrumentów dętych i elektronicznych (tuba, fagot, gitara basowa) oraz ludowych (basy). Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu.

Biennale BASSO jest interdyscyplinarnym wydarzeniem, ukazującym różne dziedziny muzyczne, eksponującym pięć nurtów i kierunków brzmieniowych:

1. Nurt klasyczny i współczesny: koncert inauguracyjny „AUKSO współcześnie” (29 października, godz. 19.00, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego), podczas którego wiolonczelista Dominik Połoński, fagocistka Katarzyna Zdybel-Nam oraz AUKSO pod dyr. Marka Mosia wykona kompozycje polskich twórców – Bargielskiego, Kaczorowskiego, Koniecznego, Panufnika – a także utwór Griega.

2. Nurt eksperymentalny: koncert „Bolesław Błaszczyk BASSOwo” – prezentacja tubmaryny.

3. Nurt muzyki dawnej: „Narodziny Wiolonczeli” – koncert zespołu Les Basses Réunies pod kierownictwem artystycznym Bruno Cocset, z programem przeznaczonym na smyczkowe instrumenty basowe i grupę continuo, przedstawiający historię wiolonczeli.

4. Nurt muzyki ludowej: program pieśni kujawskich na głos i tubę w wykonaniu Justyny i Zdzisława Pierników oraz „Aukso z Basami” – wspólny koncert Orkiestry z udziałem Sebastiana Karpiela-Bułecki (skrzypce, dudy podhalańskie, fujara słowacka) z kwartetem instrumentalistów podhalańskich (na co dzień muzyków zespołu Zakopower).

5. Nurt performatywno-rozrywkowy: performens zespołu Pięć Pięknych Pięść z udziałem Krzysztofa Tomaszewskiego (organy, trąbka, kornet) i Wojciecha Drozdowicza (suzafon), a także recital gitarzysty basowego Wojciecha Pilichowskiego.

W ramach wydarzeń towarzyszących odbędą się wykłady Krzysztofa Szwajgiera (o instrumentach basowych w muzyce współczesnej) oraz Macieja Kazińskiego (o instrumentach basowych w muzyce ludowej).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: informacje na stronie organizatora.


W dniach 30 października – 13 listopada 2017 roku w Katowicach odbędzie się kolejna odsłona festiwalu „Śląska Trybuna Kompozytorów”.

„Śląskie Trybuny Kompozytorów” to katowicki festiwal o długiej (44-letniej) tradycji i dużym znaczeniu dla śląskiej kultury muzycznej. Zadaniem organizatorów koncertów jest prezentowanie znacznego dorobku muzyków śląskich oraz zapoznanie odbiorców z twórczością wybitnych kompozytorów muzyki XX i XXI wieku. Tegoroczna edycja obejmować będzie wydarzenia odbywające się w trzy kolejne poniedziałki, a każde z nich poświęcone będzie innej tematyce.

30 października to dzień muzyki chóralnej i organowej. Odbędą się warsztaty kompozytorskie o tematyce organowej prowadzone przez Michała Duźniaka, a wieczorem (19:30, Aula im. B. Szabelskiego AM w Katowicach) będzie można wysłuchać koncertu w wykonaniu Duźniaka i zespołu wokalnego Contento Core pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. Zabrzmią utwory śląskich kompozytorów: M. Schäfera, P. Szczotki, M. Strządały, R. Czury, W. Szymańskiego, jak i gości festiwalu (A. Chmielewskiej, A. Słotwińskiego i Ł. Urbaniaka).

Dzień 6 listopada poświęcony będzie śląskiej szkole akordeonowej. Najpierw uczestniczyć będzie można w warsztatach prowadzonych przez Piotra Chołołowicza, a następnie w koncercie (19:00, Aula im. B. Szabelskiego AM w Katowicach), gdzie prezentowana będzie muzyka solowa i kameralna z wykorzystaniem akordeonu śląskich kompozytorów: A. Krzanowskiego, G. Jurczyka, P. Schellera, E. Bogusławskiego oraz E. Warzechy.

Tematyką wydarzeń 13 listopada będzie muzyka elektroniczna i taniec. Tego dnia Aleksandra Dziurosz oraz Aleksandra Bilińska poprowadzą wykład p.t. Kompozytor wobec dzieła choreograficznego.  Następnie (19:00, Sala otwarta katowickiej Akademii Sztuk Pięknych) odbędzie koncert muzyki elektronicznej, elektroakustycznej z towarzyszeniem tancerzy. Będzie można wysłuchać kompozycji J. Mamczarskiego, S. Bromboszcza, A. Bilińskiej, M. Grucki oraz J.-B. Sosa'y.

Wstęp na wszystkie wydarzenia wolny.

Więcej szczegółowych informacji na stronie Facebookowej.