Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

3 lutego 2017 roku o godz. 18:30 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera będzie miał miejsce Koncert „Orkiestra Pokoleń" w ramach obchodów 800-lecia Miasta Opola, podczas którego zabrzmią dzieła Witolda Lutosławskiego i Józefa Świdra.

W koncercie „Orkiestra Pokoleń" w ramach obchodów 800-lecia Miasta Opola oraz Jubileuszu Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Opolu weźmie udział Orkiestra Symfoniczna Absolwentów PSM w Opolu pod dyrekcją Huberta Prochoty. W roli solistów wystąpią Sławomir Lackert (obój), Piotr Kosarga (skrzypce) i Alina Adamska-Raitarovskyi (sopran).

W programie znajdą się Uwertura do opery Jaś i Małgosia Engelberta Hunperdinga, Poéme op.25 Ernesta Chaussona, Wariacje Enigma Edwarda Elgara, a także Tryptyk Śląski Witolda Lutosławskiego oraz Koncert na obój i orkiestrę Józefa Świdra (w wersji z 2013 roku).

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


3 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej odbędzie się koncert „Arcydzieła Symfoniki”, podczas którego zostaną wykonane utwory Ludomira Różyckiego i Henryka Wieniawskiego.

Dzieła wybitnych kompozytorów zabrzmią w interpretacji skrzypaczki Marii Włoszczowskiej, laureatki XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego, i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

Poemat symfoniczny Stańczyk Ludomira Różyckiego, zainspirowany znanym obrazem Matejki, powstał w 1909 roku. Od początku przyjmowany z entuzjazmem, m.in. za barwną instrumentację oraz ekspresyjność, właściwie do dzisiaj święci triumfy, choć może nie tak często jest wykonywany w salach koncertowych, jakby to wynikało z jego popularności.

Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego został okrzyknięty jednym z największych i najpiękniejszych koncertów epoki romantycznej. Z cudownej urody kantylenową melodią w części I i II, z żywiołowym, granym w oszałamiającym tempie „tańcem cygańskim” w finale – jest istotnie wspaniałym i efektownym dziełem, w którym solista może zachwycić słuchaczy swoim wirtuozostwem. W tym oto utworze dla mistrzów poznamy Marię Włoszczowską – laureatkę ostatniego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Conservatoire Royal w Brukseli, z pokaźnym kontem artystycznym w postaci trofeów zdobytych na najważniejszych konkursach skrzypcowych, przebojem wchodzi na salony muzyki poważnej, bacznie – i z nadzieją – obserwowana przez krytykę.

Wieczorne spotkanie z muzyką zakończy jedyna Symfonia Césara Francka d-moll – utwór, jak go określano, „przeniknięty wonią kadzideł” w nawiązaniu do zawodu kompozytora (organista w paryskim kościele św. Klotyldy). Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Marek Pijarowski – znany na całym świecie wybitny artysta, dyrygent-szef Orkiestry Filharmonii Poznańskiej, były dyrektor Filharmonii Wrocławskiej i Łódzkiej.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl


4 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miał miejsce Koncert w wykonaniu uczestników Akademii Operowej.

Teatr Wielki – Opera Narodowa realizuje program wspierania rozwoju kariery zawodowej młodych, utalentowanych artystów sztuki operowej. Celem Programu jest stworzenie dla wybitnie utalentowanych śpiewaków pomostu pomiędzy edukacją a życiem zawodowym, poprzez umożliwienie im dalszego rozwoju i doskonalenia umiejętności pod opieką znakomitych pedagogów i artystów sceny operowej. Akademia Operowa oferuje swoim adeptom udział w regularnie organizowanych warsztatach i kursach mistrzowskich. Od 2013 roku Programem objęci zostali także młodzi pianiści, specjalizujący się w pracy ze śpiewakami. Swoje umiejętności doskonalą oni pod okiem Anny Marchwińskiej, kierującej zespołem pianistów w Operze Narodowej, oraz Eytana Pessena.

Mieczysław Karłowicz zasłynął jako kompozytor, ale także miłośnik Tatr. Ze względu na zimową aurę młodzi śpiewacy z Akademii Operowej wzięli na warsztat jego pieśni. Bo choć sam określił je swoimi grzechami młodości, weszły one do kanonu polskiej twórczości wokalno-instrumentalnej. Powstałe w latach 90. XIX wieku w Berlinie utwory na głos i fortepian Karłowicz skomponował do liryków polskich poetów. Dziesięć z nich napisał do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Koncert w Salach Redutowych Opery Narodowej zakończy warsztaty wokalne dla uczestników Programu Kształcenia Młodych Talentów pod kierunkiem Eytana Pessena i Matthiasa Rexrotha. W repertuarze drugiej części koncertu znajdą się arie operowe innych kompozytorów.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://teatrwielki.pl


Od 5 do 10 lutego 2017 roku potrwa XII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”. Na sześć dni Sanok stanie się zimową stolicą muzyki, do której zjadą się wybitni artyści i pedagodzy z całego świata.

Temat przewodni XII edycji brzmi: „Od Bacha do Pendereckiego”. Podczas inauguracji Forum wystąpi Eugen Indijc (USA) – laureat IV nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Następnie w Sanockim Domu Kultury odbędzie się koncert Krzysztofa Kobylińskiego – polskiego kompozytora i pianisty, autora kilkudziesięciu albumów muzycznych opartych o jazz, ethno, neoklasykę i elektronikę, który wystąpi z niezwykłą wokalistką z Jerozolimy Reut Rivka Shabi, tworząc tym samym spektakl na miarę światową.

Akiko Ebi (Japonia/Francja) – niesamowita japońska artystka, laureatka V nagrody X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980) – w nadzwyczajnym koncercie „Tatiana Shebanova in memoriam” zagra w hołdzie wielkiej artystce.

Kayah & Royal String Quartet – jedna z najwybitniejszych artystek pop-kultury, wyróżniona tytułem „Artysta 150-lecia Wawra/Warszawy” wystąpi z najbardziej dynamicznie działającym kwartetem smyczkowym na świecie.

Ponadto w przedsięwzięciu wezmą udział dwie orkiestry: Academia dell’ Acro Chamber Orchestra pod dyrekcją P. Radzińskiego – czołowa akademicka orkiestra w Polsce, uhonorowana wieloma nagrodami, oraz Lwowska Orkiestra Kameralna AKADEMIA pod batutą Igora Pylatyuka – orkiestra z solistami z Danii, Ukrainy, Słowacji, Czech, Rosji, Polski, Białorusi, Japonii.

Patronat medialny nad Forum objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: http://forum.interpiano.pl/pol

ZOBACZ: Informacja biletowa


5 lutego 2017 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej będzie miał miejsce Koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego.

Po zakończeniu I Wojny Światowej, którą Feliks Nowowiejski spędził w Berlinie, kompozytor wrócił do Polski i osiedlił się w Poznaniu, postanawiając związać swoją karierę artystyczną właśnie z tym miastem. Jak wielu Polaków, którzy wyczekiwali upragnionej wolności dla swojej ojczyzny, kompozytor aktywnie włączył się w nurt odbudowy życia muzycznego we wskrzeszonej Ojczyźnie, organizując koncerty chóralne, symfoniczne, organowe, prowadził także działalność dydaktyczną. Pełna patriotycznego entuzjazmu atmosfera Poznania sprzyjała rozwojowi jego talentów muzycznych i organizacyjnych. To właśnie w tym okresie (rok 1919) stworzył swoje nasycone patriotyzmem kompozycje i opracowania polskich pieśni ludowych (w tym również 25 polskich pieśni ludowych z Warmii). Spod jego ręki wyszła w tym czasie opera Legenda Bałtyku, a spośród kompozycji chóralnych powstały Missa pro Pace, Missa Stella Maris oraz kantaty: Testament Bolesława Chrobrego i Kantata o bohaterze.

W uroczystym koncercie udział wezmą: Chór Cantores Varmienses przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Benedykta Błońskiego, tenor Szymon Rona z Opera Nova w Bydgoszczy, pianistka Agnieszka Panasiuk, aktorka Irena Telesz z olsztyńskiego Teatru im. Stefana Jaracza, która wykona partie recytowane.

W ich interpretacji zabrzmią takie dzieła Feliksa Nowowiejskiego, jak Kantata Testament Bolesława Chrobrego op. 48 oraz utwory a cappella.

ZOBACZ: zaproszenie na koncert.


5 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia będzie miał miejsce trzeci koncert Festiwalu Łańcuch XIV, podczas którego zabrzmią dzieła Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego.

Festiwal Witolda Lutosławskiego „Łańcuch", organizowany od czternastu lat przez Towarzystwo Witolda Lutosławskiego, ma na celu upowszechnianie twórczości wielkiego kompozytora poprzez ukazywanie jej w kontekście dzieł kompozytorów XX i XXI wieku. Szczególne miejsce, podczas XIV festiwalu zajmie także Karol Szymanowski z racji przypadającej w tym roku 80 rocznicy jego śmierci. Nie jest to zestawienie sztuczne i mechaniczne: Lutosławskiego łączyła z Szymanowskim nieoczywista więź, stanowiąca antytetyczne połączenie podziwu i niechęci. Wszechobecny w polskiej muzyce powojennej styl neoklasyczny upowszechnił się w Polsce za sprawą Szymanowskiego, a jego przezwyciężenie było jednym z pierwszych zadań na drodze Lutosławskiego ku twórczej oryginalności.

W programie koncertu 5 lutego każdemu utworowi Lutosławskiego odpowiada „równoległy” utwór Szymanowskiego, tworząc dwoisty porządek: dwie kołysanki, dwa cykle pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny, dwa opracowania Kaprysu Niccolò Paganiniego i wreszcie dwa arcydzieła wiolinistyki. Na dodatek wszystkie te pary połączono klamrą duetów kompozytor–wykonawca: wszak utwory skrzypcowe Szymanowskiego kojarzą się silnie z postacią Pawła Kochańskiego, podobnie jak muzyka skrzypcowa Lutosławskiego – z osobą Anne-Sophie Mutter. W tle zaś kryje się jeszcze fortepianowy duet Lutosławski-Panufnik, który miał w repertuarze Wariacje na temat Paganiniego.

Bilety w cenie 20 zł można kupić na stronie http://sklep.polskieradio.pl lub w kasie Studia na godzinę przed koncertem.

ZOBACZ: program Festiwalu.


Jedna z najlepszych orkiestr kameralnych w Europie AUKSO wystąpi 6 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia podczas Festiwalu Łańcuch XIV. Tego wieczoru zostaną zaprezentowane utwory Lutosławskiego, Szymanowskiego i Strawińskiego.

Zespół poprowadzi Marek Moś, a partie solowe wykonają oboista Maksymilian Lipień i harfistka Giedrė Šiaulytė. W ich interpretacji zabrzmią Uwertura smyczkowa (1949) i Koncert podwójny na obój, harfę i orkiestrę kameralną (1980) Witolda Lutosławskiego, Concerto in D na orkiestrę smyczkową (1946) Igora Strawińskiego oraz Mandragora, pantomima autorstwa Karola Szymanowskiego w trzech sprawach na orkiestrę kameralną do libretta Leona Schillera, Ryszarda Bolesławskiego i kompozytora op. 43 (1920).

Osią tegorocznego festiwalu jest twórczość dwóch wielkich kompozytorów Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. Styl neoklasyczny, obecny w muzyce Lutosławskiego i Szymanowskiego oraz wielu innych twórców, ze Strawińskim na czele, był wyrazem twórczego stosunku do tradycji. Eksperymenty znajdujemy w obu wykonywanych na koncercie utworach Lutosławskiego oraz w Concerto in D Strawińskiego. Odrębne miejsce Mandragory w spuściźnie Szymanowskiego i żartobliwy, lekki charakter tego tak rzadko wykonywanego utworu pozwala wyobrazić sobie jedną z możliwych postaci stylu neoklasycznego, który mógłby zaistnieć w jego twórczości, gdyby nie przerwała jej przedwczesna śmierć artysty.

Bilety w cenie 20 zł można kupić na stronie http://sklep.polskieradio.pl lub w kasie Studia na godzinę przed koncertem.

ZOBACZ: program Festiwalu.


9 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Auli Nova poznańskiej Akademii Muzycznej odbędzie się koncert „Violamaxx – Inauguracja”, podczas którego zostaną zaprezentowane utwory na altówkę Witolda Lutosławskiego i Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Violamaxx – zespół, projekt, wydarzenie, zjawisko. Nowy pomysł na pokazanie altówki w jej najpiękniejszych utworach oraz nieoczekiwanych składach i zestawieniach instrumentów. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią perły i perełki literatury altówkowej od występów solowych do altówkowego oktetu pod kierownictwem dr hab. Lecha Bałabana, profesora Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, adiunkta Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz koncertmistrza Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus.

W koncercie wezmą udział Ala Ciszek, Łucja Jaskuła, Karolina Kasińska, Magdalena Kizior, Ewa Więcek, Michał Edgar Kot, Wiktor Rudzik, Jan Bałaban oraz Lech Bałaban. W programie znajdą się dzieła J. S. Bacha, G. Rossiniego, W. Lutosławskiego, G. F. Haendla /J. Halvorsena, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, B. Campagnoli, J. M. Leclaira.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


10 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się koncert inauguracyjny IV Międzynarodowego Festiwalu Braci Wieniawskich.

Tegoroczny Festiwal rozpocznie się z wielkim rozmachem. W koncercie wezmą udział połączone siły – orkiestra Filharmonii Lubelskiej i trzy chóry: „Lutnia Lubelska”, Chór Kameralny „Gloria” Lwowskiej Filharmonii Obwodowej, Galicyjski Akademicki Chór Kameralny pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W roli solistów wystąpią pianista Lukas Geniušas oraz dwie znakomite śpiewaczki: Dorota Wójcik i Urszula Kryger. Część symfoniczną otworzy nieznana szerszej publiczności kantata Semiramis młodszego z braci Wieniawskich, zamknie zaś II Symfonia Gustava Mahlera.

Lukas Geniušas jest przedstawicielem znanej dynastii muzycznej, należy do najbardziej rozpoznawalnych postaci współczesnego świata pianistycznego. Pierwsze międzynarodowe sukcesy osiągnął jako czternastolatek, kiedy to otrzymał II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Fryderyka Chopina dla Młodzieży w Moskwie. Kolejne triumfy to II nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Szkocji (2007), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Musica della Val Tidone” w Pianello (2009), I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Giny Bachauer w Salt Lake City (2010), I Nagroda German Piano Award we Frankfurcie nad Menem (2012) oraz Srebrny Medal 15 Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Polskim melomanom pianista zapadł w pamięć sześć lat temu, gdy został laureatem II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W Lublinie Lukas Geniušas wykona III Koncert fortepianowy Siergieja Prokofiewa.

Festiwal odbędzie się w ramach programu „Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: http://filharmonialubelska.pl


10 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmią dzieła wybitnych polskich twórców: Zygmunta Noskowskiego, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Koncert w całości wypełniony muzyką polską dedykowany jest trzem wielkim kompozytorom, których twórczość obejmuje okres między ostatnimi dekadami XIX i pierwszą połową XX wieku. Mowa o Zygmuncie Noskowskim, jego uczniu Karolu Szymanowskim i Ignacym Janie Paderewskim. Koncert rozpocznie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego – trzecia z wczesnego fortepianowego cyklu Czterech etiud op. 4 (1900-1902), uważanych za znakomity przykład gatunku kultywującego w muzyce późnoromantycznej tradycję chopinowską. Etiuda b-moll napisana jest w dostojnym, nieco żałobnym, a w kulminacji bardzo dramatycznym nastroju. Autorem instrumentacji w wersji na orkiestrę jest Grzegorz Fitelberg.

Centralnym punktem koncertu będą skomponowane przez Ignacego Jana Paderewskiego Pieśni do słów Catulle’a Mendèsa op. 22 (1903). XIX-wieczne strofy francuskiego poety poprowadziły kompozytora w stronę wzorów tradycji paryskiej, która wówczas coraz silniej oddziaływała na całą muzykę europejską. Dzięki francuskim inspiracjom Pieśni wyróżniają się pięknymi tematami muzycznymi, niezwykłą harmonią między muzyką a tekstem, olbrzymią siłą wyrazu oraz oryginalnym kolorytem i niuansami w partii wokalnej.

Na koniec koncertu zabrzmi mało znana I symfonią A-dur (1874-75) Zygmunta Noskowskiego, który – idąc śladami swoich wielkich poprzedników: Stanisława Moniuszki i Ignacego Dobrzyńskiego – obficie czerpał z tradycji i unikał nowych pomysłów, znacząco odmieniających styl ówczesnej muzyki. I Symfonia przemawia zatem bogactwem pięknych melodii, wyrazistością muzycznego obrazu, pokrzepia optymizmem i niejednokrotnie po prostu wpada w ucho. Dzieła wykona Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Agnieszki Kreiner. W roli solistki wystąpi Anna Lubańska (mezzosopran).

Koncert odbędzie się w ramach programu „Filharmonia ostrożnie wciąga!!!”, organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmoniagorzowska.pl


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza 12 lutego 2017 roku o godz. 18.00 na koncert walentynkowy pt. „Sztuka kochania”, który będzie miał miejsce w Poznaniu (Aula UAM, ul. Wieniawskiego 1).

W pierwszej części koncertu z okazji Dnia Zakochanych zostaną wykonane utwory angielskich kompozytorów, które wraz z Orkiestrą wykona Meccore String Quartet, uznawany za jeden z najbardziej porywających europejskich kwartetów. Zabrzmi również utwór poznańskiego kompozytora Jerzego Zieleniaka (ur. 1959) Zakrętaniec, dedykowany Orkiestrze. O idei utworu kompozytor wypowiedział się w następujących słowach: „Założyłem, że zaproponuję utwór krótki, zwarty, motoryczny i efektowny w brzmieniu, a jednocześnie pozbawiony zbędnych utrudnień wykonawczych - słowem taki, który dawałby możliwość zagrania go „na bis" bez zbędnego stresu, stanowiąc alternatywę dla innych, często nieco za długich samodzielnych utworów lub części utworów cyklicznych. Nie bez znaczenia jest też związek materiału muzycznego z folklorem - nazwijmy go – „ogólnosłowiańskim" (w pierwotnym założeniu przede wszystkim bałkańskim), który akcentuje dodatkowo słowiańskie korzenie zespołu wykonawczego”.

W drugiej części koncertu artyści przeniosą nas w świat argentyńskiego tanga Astora Piazzolli. Solistą będzie Wiesław Prządka, należący do grona najwybitniejszych akordeonistów i bandoneonistów w Polsce. Podczas koncertu muzyka przeplatana będzie fragmentami poematu miłosnego Owidiusza Sztuka kochania w interpretacji Andrzeja Lajborka.

Więcej o koncercie – na stronie: www.amadeus.pl


12 lutego 2017 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (Sala Kameralna) będzie miał miejsce koncert w wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej, specjalizującej się w muzyce współczesnej, pod batutą jej kierownika Szymona Bywalca.

Koncert otworzy utwór Kya Giacinto Scelsi (1905-1988). Jest on jednym z najbardziej rozpoznawalnych włoskich twórców, choć w dziedzinie kompozycji w zasadzie był samoukiem. Został zapamiętany jako ekscentryk, który po okresie pobytu w szpitalu psychiatrycznym (gdzie, jak wspomina, doznał samouzdrowienia, grając wciąż jeden i ten sam dźwięk), powrócił pisząc muzykę mistyczną i transcendentalną. W utworze Kya, pochodzącym z późnego okresu twórczości Scelsiego, partia solowa powierzona została klarnetowi. Dominują w niej współbrzmienia mikrotonowe, przywołujące skojarzenia z muzyką pozaeuropejską, swobodny, jakby spowolniony czas, wyciszenie i zatapianie się w barwę muzyczną.

Kompozycja Hysteresis Michaela van der Aa (1970) to pierwszy w dorobku tego kompozytora koncert klarnetowy. Utwór powstał na zamówienie znakomitego zespołu London Sinfonietta. Partia instrumentu solowego łączy się z zespołem i dźwiękami nagranymi na taśmie, raz je naśladując (z wykorzystaniem specyficznych technik artykulacyjnych), innym razem przeciwstawiając im silnie ekspresywne i nabrzmiewające dźwięki.

Podczas koncertu zaprezentowana zostanie także twórczość najmłodszego pokolenia. Nikolet Burzyńska (1989) to niezwykle uzdolniona i wielokrotnie nagradzana kompozytorka pochodząca z Katowic. Jej utwory są nagrywane przez najważniejsze zespoły europejskie oraz rejestrowane na płytach przez najlepsze wytwórnie. Podczas koncertu zabrzmi Temple of Cinders jej autorstwa. Wieczór uświetni również prawykonanie Koncertu fortepianowego brytyjskiego kompozytora Edwarda Nesbita (1986). W roli solistów wystąpią Julia Samojło (fortepian) i Michele Marelli (klarnet).

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl


13 lutego 2017 roku o godz. 18.15 w Sali Kameralnej łódzkiej Akademii Muzycznej (al. 1 Maja 4) będzie miał miejsce koncert „Impresje” z cyklu „Wieczory muzyczne”, podczas którego po raz pierwszy zostaną wykonane kompozycje Macieja Staszewskiego i Gerarda Drozda.

Saksofonista Paweł Gusnar i gitarzysta Maciej Staszewski – pedagodzy Akademii Muzycznej w Łodzi – zagrają po raz pierwszy w duecie i na tę okazję mają dwie premiery. Dwa utwory skomponowane specjalnie na ich wspólny „wieczór muzyczny” to: Adagio op. 44L Gerarda Drozda oraz Impresję Macieja Staszewskiego. W wykonaniu znakomitych muzyków zabrzmi także kilka znanych dzieł w opracowaniu na saksofon i gitarę, w tym: romantyczna sonata Franza Schuberta Arpeggione, słynna Pavana op. 50 Gabriela Fauré, wybrane części z Historii tanga Astora Piazzolli i taneczne Pieces amerykańskiego gitarzysty Grega Hyslopa.

Paweł Gusnar, saksofonista, kameralista, pedagog, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, od września 2016 roku jest prorektorem tej uczelni. Jako jeden z nielicznych saksofonistów łączy na równie wysokim poziomie działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Gusnar jest wielkim propagatorem muzyki współczesnej oraz niestrudzonym promotorem polskiej muzyki w świecie. Dla niego powstają dzieła, które prawykonuje na arenie międzynarodowej – zarówno koncerty saksofonowe (m.in. K. Pendereckiego, B.K. Przybylskiego, K. Knittla, K. Herdzina), jak i utwory kameralne. 13 lutego po raz pierwszy wykona nowy utwór Macieja Staszewskiego. Muzyk jest autorem kompozycji kameralnych, chóralnych i elektroakustycznych. Od 2008 wykłada w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów, obecnie na stanowisku adiunkta. W 2013 uzyskał stopień naukowy doktora sztuki muzycznej. Pełni funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego Akademii w kadencji 2016-2020.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej informacji o wykonawcach i programie: www.amuz.lodz.pl


14 lutego 2017 roku Elbląska Orkiestra Kameralna zaprasza do Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 na Walentynki z ATOMową energią.

Wyróżnikiem tego koncertu walentynkowego są znakomici artyści i nietuzinkowe wykorzystanie instrumentów smyczkowych. Na scenie zagoszczą wybitny Krzysztof Herdzin oraz jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych Atom String Quartet.

Krzysztof Herdzin – pianista jazzowy, kompozytor, aranżer, dyrygent, producent, wykładowca akademicki. Jest przykładem wszechstronnego artysty, spełniającego się równolegle w wielu dziedzinach, z tym samym, bardzo dobrym skutkiem. Na swym koncie ma udział w ponad 200 albumach, jest posiadaczem 17 Złotych i 3 Platynowych Płyt dla aranżera. Zorkiestrował nagrodzoną Oscarem 2005 muzykę Jana A.P. Kaczmarka do filmu Finding Neverland. Jako pierwszy polski kompozytor nagrał dla londyńskiej wytwórni DECCA monograficzną płytę z jedną z najsłynniejszych orkiestr świata - Academy of St Martin in the Fields. Atom String Quartet jest marką samą w sobie. Muzycy są laureatami licznych nagród, występowali na największych festiwalach w kraju i za granicą, współpracując z wieloma cenionymi na światowej estradzie muzykami. Co więcej, mają na swoim koncie już cztery płyty, w tym dwie uhonorowane nagrodą Fryderyk.

Podczas koncertu w wykonaniu znakomitego pianisty, Atom String Quartet i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Herdzina zabrzmią m. in. Trzy tańce (cz. III) Henryka Mikołaja Góreckiego i Suita na tematy polskie Krzysztofa Herdzina.

Z racji, iż koncert odbywać się będzie w najromantyczniejszym dniu w roku, przygotowano specjalną niespodziankę. Osoby, które wypełnią kupon, dodawany do każdego biletu, wezmą udział w konkursie. Przed koncertem 14 lutego br. przeprowadzone zostanie losowanie, podczas którego zostanie wybrana para lub osoba, której artyści zadedykują koncert.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.eok.elblag.eu


W dniach 15-16 lutego 2017 roku w warszawskim klubie „Mózg” będą miały miejsce warsztaty III „Powszechna Improwizacja", prowadzone przez Krzysztofa Knittla, które zakończą się koncertem – publiczną prezentacją osiągniętych rezultatów pracy.

„Powszechna Improwizacja” to nowy projekt realizowany w czterech odsłonach wspólnie przez Mózg Foundation i Teatr Powszechny. Trzecia odsłona projektu prowadzona będzie przez wybitną postać – kompozytora, eksperymentatora, improwizatora i wykładowcę w jednym Krzysztofa Knittla.

Knittel jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, wykładał także w akademiach muzycznych w Krakowie i Łodzi, pracował w The Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo (USA). Współtworzył festiwal „Audio-Art”, był dyrektorem festiwalu „Warszawska Jesień”, utworzył festiwal Ad Libitum. Był prezesem Związku Kompozytorów Polskich w latach 1999-2003. Jest współtwórcą wielu grup muzyki improwizowanej: Grupy Kompozytorskiej KEW (1974-76), Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej (1982-84), Pociągu Towarowego (od 1986), European Improvisation Orchestra (1996-98), tria CH&K&K (od 1999), Kawalerowie błotni (od 2003). Jako kompozytor i wykonawca swojej muzyki koncertował w większości krajów europejskich, w Azji, w Ameryce Północnej i Południowej.

Prowadzone przez Knittla warsztaty poświęcone będą aktowi twórczemu, odbywającemu się w tym samym czasie co akt wykonawczy, najczystszej formie przekazu artystycznego i intelektualnego. Na zakończenie usłyszymy rozmowę z Krzysztofem Knittlem prowadzoną przez Sławka Janickiego, a następnie koncert „Wieczór Muzyki Improwizowanej” w wykonaniu uczestników warsztatów oraz muzyków warszawskich 16 lutego 2017 o godz. 20:00.

Szczegółowe informacje - na stronie: http://mozg.pl


16 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Sali Czerwonej NFM będzie miał miejsce koncert „Kameralny poemat”, podczas którego zabrzmią dzieła Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Dymitra Szostakowicza.

Podczas koncertu wystąpi Lutosławski Quartet w składzie: Bartosz Woroch – I skrzypce, Marcin Markowicz – II skrzypce, Artur Rozmysłowicz – altówka, Maciej Młodawski – wiolonczela. Zespół odwołujący się swoją nazwą do wielkiego kompozytora XX wieku – Witolda Lutosławskiego – jest jednym z wiodących polskich kwartetów. Od momentu powstania w 2007 roku Lutosławski Quartet szybko ugruntował swoją pozycję, występując na wielu prestiżowych festiwalach: „Warszawska Jesień”, Wratislavia Cantans, Klarafestival w Brukseli, Ankara Music Festival w Turcji, Hong Kong Arts Festival, Tongyeong International Music Festival w Korei Południowej, World Music Days, Jazztopad. Wystąpił w renomowanych salach koncertowych: Kioi Hall w Tokio, YST Conservatory w Singapurze, Hangzhou Theatre w Hangzhou, Forbidden City Concert Hall w Pekinie, Megaron w Atenach, Konzerthaus w Berlinie, Bozar oraz Operze Brukselskiej, a także w salach SESC w São Paulo, Filharmonii Narodowej oraz Studiu S1 w Warszawie. Zespół współpracował z paryskim IRCAM – Centre Pompidou.

Kwartet wykonuje głównie muzykę XX i XXI wieku, skupia się przy tym na popularyzacji muzyki polskiej, m.in. Witolda Lutosławskiego, Karola Szymanowskiego, Pawła Mykietyna, a także Marcina Markowicza – jednego z członków kwartetu. Lutosławski Quartet działa jako jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Podczas koncertu 16 lutego wykonają II Kwartet smyczkowy op. 56 K. Szymanowskiego, II Kwartet smyczkowy F-dur S. Moniuszki oraz X Kwartet smyczkowy As-dur op. 118 D. Szostakowicza.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


17 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce Urodzinowy Koncert Symfoniczny.

W dniu 17 lutego br. mija 102. rocznica pierwszego koncertu zespołu, który wystąpił pod batutą Tadeusza Mazurkiewicza i wkrótce przyjął nazwę Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej. W „urodzinowym” programie znalazła się więc Fanfara na orkiestrę Mikołaja Góreckiego, napisana z okazji 100-lecia Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej i wykonana po raz pierwszy podczas koncertu kończącego obchody jubileuszu, 17 lutego 2016. Poemat Pieśń o nocy XIII-wiecznego poety Dżalaluddina Rumiego (w przekładzie Tadeusza Micińskiego) zainspirował Karola Szymanowskiego do stworzenia III Symfonii – wokalno-instrumentalnego dzieła na tenor, chór mieszany i wielką orkiestrę. Ten oryginalny wówczas (1916) utwór, o zupełnie nowym brzmieniu, cechuje zmysłowość, orientalny charakter melodyki i wyjątkowa barwność orkiestracji. O tym, jak daleką drogę przeszedł Szymanowski, będzie się można przekonać słuchając Uwertury koncertowej E-dur (1904-1905), pierwszego dzieła symfonicznego kompozytora. Odmienny nastrój wprowadzi Sinfonie concertante B-dur niemieckiego twórcy I poł. XIX w. Petera Josefa von Lindpaintnera.

Dzieła zabrzmią w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Kai Bumanna. W partiach solowych wystąpią muzycy Orkiestry Symfonicznej FŁ (Agata Piotrowska-Bartoszek – obój, Krzysztof Kamiński – fagot, Roman Pryliński – klarnet, Zbigniew Monkiewicz – waltornia, Ewelina Zawiślak – flet) i tenor Rafał Bartmiński.

Więcej informacji – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


17 lutego 2017 roku o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Pomorskiej zabrzmi Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza w interpretacji znakomitego polskiego wirtuoza Konstantego Andrzeja Kulki.

Nasz wielki wirtuoz skrzypiec, maestro Kulka zagra jedyny Koncert skrzypcowy Karłowicza. Partia solowa tego dzieła jest trudna i pokonanie tych trudności jest świadectwem wysokich umiejętności technicznych skrzypka. Koncert A-dur op. 8 napisał w 1902 wówczas 26-letni Karłowicz dla swojego profesora i wybitnego mistrza skrzypiec Stanisława Barcewicza, który wykonał utwór po raz pierwszy na koncercie kompozytorskim Karłowicza w Beethoven-Saal w Berlinie 21 marca 1903. Grała Berliner Philharmonisches Orchester, dyrygował zaś sam kompozytor. Krytyka i publiczność zarówno berlińska, jak i później wiedeńska przyjęła Koncert bardzo życzliwie. W 1904 odbył się z kolei koncert kompozytorski Karłowicza w Warszawie i wówczas kompozytor usłyszał swój Koncert skrzypcowy po raz ostatni.

Drugim solistą tego koncertu będzie flecista Daniel Rybicki. Zagra on partie solowe w Popołudniu fauna Debussy’ego. Jest absolwentem klasy fletu Jadwigi Kotnowskiej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Równocześnie w tym samym roku ukończył studia magisterskie w klasie fletu Bertena D’Hollandera w Lemmensinstituut – Hogeschool voor Wetenschap & Kunst w Leuven (Belgia), uzyskując tytuł Master of Art. Od 2012 jest I flecistą symfoników bydgoskich.

Towarzyszyć solistom będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą niemieckiego dyrygenta Raoula Grüneisa. W finale koncertu w wykonaniu muzyków zabrzmi Morze Claude’a Debussy’ego.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


18 lutego 2017 roku o godz. 18.00 w sopockim Kościele Ewangelickim (ul. Parkowa 5) będzie miał miejsce Koncert muzyki współczesnej w interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego.

Koncert otworzą trzy utwory nagrodzone na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim MUSICA SACRA NOVA 2016. Konkurs ten, który w tym roku odbędzie się już po raz trzynasty, promuje sakralną twórczość chóralną młodych kompozytorów. W jury zasiedli wybitni specjaliści w zakresie chóralistyki, jak Marian Borkowski, Stephen Layton, Jan Łukaszewski, Andrea Angelini, Vaclovas Augustinas, Vincenzo de Gregorio i Jaakko Mäntyjärvi. Spośród 30 nadesłanych kompozycji z 8 krajów komisja konkursowa zdecydowała się nagrodzić trzy, które zostaną wykonane przez Polski Chór Kameralny.

W dalszej części koncertu usłyszymy najpierw utwór Parce Mihi Agaty Krawczyk nagrodzony na wspomnianym konkursie w 2006, a także dwie kompozycje rodem ze Skandynawii: O magnum misterium pochodzącego z Finlandii Jaakko Mäntyjärviego do tekstu bożonarodzeniowego hymnu z Liturgii Godzin, oraz Villarosa sarialdi Thomasa Jennefelta, pochodzące z 7-częściowego cyklu Villarosa Sequences. Szwedzki kompozytor jest również autorem słów napisanych w podobnym brzmieniowo do łaciny, stworzonym przez niego języku.

Wielką atrakcją dla miłośników muzyki chóralnej będą bez wątpienia światowe prawykonania aż 5 utworów Pawła Łukaszewskiego, wybitnego kompozytora, dyrygenta i pedagoga. Cztery z nich znajdą się na jego najnowszej płycie, nagranej w sopockim kościele Zbawiciela przez nasz chór pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, która ukaże się w czerwcu tego roku. Jednak wcześniej będzie można usłyszeć dwie kompozycje jego ojca, Wojciecha, kompozytora, nauczyciela, krytyka muzycznego związanego z Częstochową.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej


19 lutego 2017 roku o godz. 12.00 odbędzie się „Poranek symfoniczny” Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Tym razem w programie usłyszymy utwory Antoniego Szałowskiego i Mikołaja Góreckiego.

Antoni Szałowski (1907-1973), po odbyciu studiów w Konserwatorium Muzycznym w Warszawie, kształcił się dalej w Paryżu, w klasie legendarnej Nadii Boulanger, jako jeden z jej licznych polskich uczniów. Neoklasyczna Uwertura (1937) wieńczy edukację paryską Szałowskiego. Wykonywano ją na estradach całego świata, otrzymał za nią złoty medal na wystawie światowej w Paryżu, zaś sama Boulanger, nadzwyczaj krytyczna, uznała partyturę za arcydzieło. W czasie wojny Szałowski wyjechał ponownie do Francji, gdzie, jak się okazało, spędzić miał resztę życia. A jego muzyka tylko z rzadka gościła na polskich estradach.

Spośród dzieł Mikołaja Góreckiego (ur. 1970) bodaj najczęściej grywane jest Concerto-Notturno (2000). To kameralny koncert skrzypcowy, w którym dwie części o charakterze romantycznej romancy okalają energiczne ogniwo środkowe.

Ponadto podczas koncertu zabrzmią suita z baletu Les biches (1924), napisanego przez Francisa Poulenca (1899-1963) dla Baletów Rosyjskich, a także Suita F-dur op. 33 Alberta Roussela (1869-1937).

Orkiestrę poprowadzi urodzony w Libanie, obecnie związany z warszawskim środowiskiem muzycznym Bassem Samir Akiki, a solistką będzie znana i utytułowana skrzypaczka Kaja Danczowska. Poranek transmitowany będzie online na kanale NOSPR na YouTube, dostępny będzie także na stronie internetowej www.nospr.org.pl oraz na stronie Dwójka - Program 2 Polskiego Radia. Początek o 12:00.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl


19 lutego 2017 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce nadzwyczajny koncert chóralny, podczas którego w wykonaniu Chóru Filharmonii Narodowej zabrzmi Sześć pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego.

Karol Szymanowski po obejrzeniu widowiska Wesele na Kurpiach na kanwie pieśni zebranych przez badacza folkloru Puszczy Zielonej ks. Władysława Skierowkiego uległ ich urokowi i dokonał niezwykle ciekawej artystycznej sublimacji tradycyjnych melodii. Prawykonanie cyklu liczącego sześć utworów miało miejsce w Londynie (London Select Choir pod dyr. Arnolda Fultona) podczas prestiżowego festiwalu Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Pieśni kurpiowskie na chór oraz cykl na głos i fortepian należą do nielicznych dzieł Szymanowskiego, w których wykorzystał ludowe melodie i teksty niemal in crudo (w odróżnieniu np. od motywów góralskich, które poddawał daleko idącej stylizacji). Refleksyjne słowa zainspirowały kompozytora do opracowania o ogromnej sile wyrazu, z wykorzystaniem bogatych środków fakturalnych, dynamicznych i harmonicznych, które – przy całej swej złożoności – pozostają w doskonałej zgodzie z muzycznym i treściowym przesłaniem surowego oryginału. Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego to jedno z największych osiągnięć polskiej muzyki chóralnej; dostępne są dla najlepszych tylko chórów, stanowiąc prawdziwy probierz ich umiejętności i interpretacyjnej dojrzałości.

Chór Filharmonii Narodowej pod kierownictwem Bartosza Michałowskiego wykona także Missa Festiva na chór i organy Aleksandra Grieczaninowa oraz Missa Brevis na głosy solowe, chór i organy Zoltána Kodály’a. Dwie chronologicznie nieodległe msze z I poł. XX w. ciekawie skonfrontują różne ujęcia słów łacińskiego ordinarium. Utwór Grieczaninowa (Paryż, 1937), rosyjskiego kompozytora-emigranta od lat. 20. działającego we Francji i USA zachwyca eufonią, zawiera też odwołania do dziedzictwa chorału gregoriańskiego. Tworzona w latach wojennej opresji i prawykonana w 1945 Missa brevis Kodály’a jest ujęta w sposób tradycyjny, również tonalność dzieła pozostaje głównie w kręgu diatoniki i systemu dur-moll. Dzieło przepełnia nastrój modlitewnego skupienia. Partię organów wykona Jakub Pankowiak.

Transmisję internetową koncertu można będzie oglądać na kanale w serwisie Youtube lub na stronie Filharmonii: http://filharmonia.pl/


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza dnia 19 lutego 2017 roku o godz. 17.00 na koncert Studium Muzyki Nowej.

Aldona Nawrocka, koordynator koncertu, zatytułowała go „Boulez vs Messiaen – Demiurdzy Nowej Muzyki”. W programie usłyszymy utwory Pierre’a Bouleza: Douze Notations, które wykona na fortepianie Jakub Sokołowski, a także I Sonatę fortepianową, Mémoriale (...explosante-fixe ... Originel ) i Dérive 1 w wykonaniu członka Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich Marcina Piotra Łopackiego i zespołu kameralnego pod batutą kompozytora i dyrygenta Przemysława Zycha. W drugiej części koncertu Mateusz Rajkowski, Miłosz Wieliński, Zuzanna Filipeki oraz Aruto Matsumoto zaprezentują Quatuor pour la fin du temps Oliviera Messiaena na klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do piątku (w g. 12.00 – 19.00) lub na godzinę przed koncertem.


19 lutego 2017 roku o godz. 18.00 odbędzie się koncert Orkiestry PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi, która zaprezentuje premierowe wykonanie Cantabile Sławomira Kaczorowskiego, dedykowane orkiestrze.

Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ powstała w roku 2012 na okoliczność jubileuszu 55-lecia Katedry Instrumentów Smyczkowych Akademii Muzycznej w Łodzi. Założycielem oraz szefem artystycznym zespołu jest wybitny polski skrzypek i kameralista Łukasz Błaszczyk. W skład orkiestry wchodzą najbardziej utalentowani studenci oraz absolwenci łódzkiej Akademii Muzycznej. Debiut Orkiestry Kameralnej PRIMUZ był jednym z najważniejszych wydarzeń artystycznych roku 2012 w Łodzi. Występ orkiestry uświetnił Krzesimir Dębski, dyrygując jednym z własnych utworów. Przez ostatnie dwa lata PRIMUZ realizowała projekt z Orkiestrą Kameralną z Telemarku, grając wspólne koncerty w Łodzi i w Norwegii. W 2016 roku w ramach AŻ Festiwalu Orkiestra wystąpiła z legendarnym pianistą jazzowym Adamem Makowiczem.

Podczas koncertu 10 lutego w Sali Koncertowej łódzkiej Akademii Muzycznej muzycy zaprezentują klasyczny repertuar: Koncert klawesynowy d-moll BWV 1052 J.S. Bacha, Koncert wiolonczelowy C-dur nr 1, Hob. VIIb:1 J. Haydna. Kulminacją koncertu będzie prawykonanie Cantabile Sławomira Kaczorowskiego na orkiestrę smyczkową. W roli solistów wystąpią znakomici goście: pianista Zbigniew Raubo i wiolonczelista Rafał Kwiatkowski.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.amuz.lodz.pl


W dniach 23 – 26 lutego 2017 roku krakowska Akademia Muzyczna zaprasza na czwartą odsłonę Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej.

Czwarta edycja Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej, pomimo iż przypada w tym roku jeszcze na kalendarzowy zimowy czas, poprzez swój program zwiastuje już tę wyczekiwaną chyba przez większość z nas porę roku. Rozpocznie się koncertem „Only Cello!” 23 lutego o godz. 19:00 w Auli Florianka. W pierwszej części koncertu znajdą się utwory Astora Piazzolli, a w drugiej 16 wiolonczel pod dyrekcją Larsa Hoefsa wykona Bachianas brasileiras Heitora Villa-Lobosa. Koncert piątkowy (24 lutego o godz. 19:00 w Auli Florianka) „Polska vs. Brazylia. Nurty i tendencje” to zestawienie utworów solowych i na dwie wiolonczele kompozytorów polskich i brazylijskich, natomiast w sobotę w Sali koncertowej krakowskiej Akademii Muzycznej o godz. 18:00 można będzie wysłuchać niezwykły koncert z muzyką filmową w roli głównej: Luca Pincini i Gilda Buttà wykonają najsłynniejsze fragmenty utworów Ennio Morricone, z którym współpracują już od wielu lat, nagrywając ścieżki dźwiękowe do filmów. Wstęp na te koncerty jest wolny.

Zwieńczeniem IV Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej będzie koncert 26 lutego o godz. 18.00 w Sali Filharmonii Krakowskiej. Orkiestrę Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie poprowadzi wirtuoz wiolonczeli i mistrz batuty Ivan Monighetti, który jest tegorocznym laureatem zaszczytnego tytułu Doktora honoris causa krakowskiej uczelni muzycznej. Zabrzmi wielka symfonika znakomitych kompozytorów: Michaiła Glinki, Piotra Czajkowskiego, Franza von Suppe.

Program jest dostępny na stronie: www.amuz.krakow.pl


23 lutego 2017 o godz. 19.30 odbędzie się kolejny koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego zabrzmi Partita Witolda Lutosławskiego.

Wystąpią soliści NOSPR – koncertmistrz Rafał Zambrzycki-Payne i pierwszy waltornista Krzysztof Tomczyk, a towarzyszyć im będzie ceniony pianista akademicki Piotr Sałajczyk.

Czwartkowy wieczór rozpocznie Sonata F-dur op. 17, którą Ludwig van Beethoven skomponował z myślą o Giovannim Punto, jednym z najwybitniejszych waltornistów swoich czasów. Sonata przeznaczona została na naturalny róg (róg francuski), dlatego też przeważają w jego partii motywy fanfarowe, oparte na szeregu alikwotowym, które dopiero uzupełnione partią fortepianu tworzą myśl muzyczną.

Partita należy do najwybitniejszych dzieł Lutosławskiego. Powstała w 1984 roku na zamówienie skrzypka Pinchasa Zukermana, wówczas dyrektora St. Paul Chamber Orchestra. Tytuł utworu i jego budowa nawiązuje do tradycji barokowej. Dzieło w krótkim czasie zasiliło podstawowy repertuar skrzypcowy, a kiedy 4 lata później kompozytor usłyszał swoją kompozycję w znakomitym wykonaniu Anne-Sophie Mutter, sporządził z myślą o niej wersję Partity na skrzypce i orkiestrę. Na obu instrumentach, a zwłaszcza na fortepianie, grywał aż do pierwszych lat powojennych, na oba też wcześniej komponował. Teraz jednak dla wyrażenia różnorodnych emocji i nastrojów posłużył się bardziej nowoczesnym językiem dźwiękowym (ruch półtonowy z pominięciem zasad tonalnych, pochody ćwierćtonowe, wieloplanowość rytmiczna, częste zmiany metrum, upodobanie do dźwięków repetowanych i do glissand), a w partii skrzypiec zasadnicze części oddzielił od siebie fragmentami ad libitum (improwizowanymi kadencjami).

Niecodziennym wydarzeniem będzie z pewnością wykonanie Tria György Ligetiego (na skrzypce, waltornię i fortepian), które poświęcone zostało pamięci Johannesa Brahmsa (finał o charakterze lamentu w nawiązaniu do Tria op. 40 niemieckiego twórcy). W utworze tym Ligeti realizuje koncepcję wielowarstwowości rytmu, a przewodni motyw kompozycji przypomina początek Sonaty Les Adieux Beethovena, co w pewnym sensie zamyka, niczym klamrą, program koncertu.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.nospr.org.pl


24 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Modestasa Pitrėnasa wykona IV Symfonię Karola Szymanowskiego.

Tego wieczoru estrada Filharmonii Pomorskiej będzie gościć dwóch wielkich artystów z sąsiedniej Litwy. Modestas Pitrėnas, dyrektor artystyczny i główny dyrygent Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej, zaliczany jest do najwybitniejszych litewskich dyrygentów swego pokolenia. Studiował w Mozarteum w Salzburgu, Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru (LAMT). Ukończył dyrygenturę chóralną oraz symfoniczną (u maestro Juozasa Domarkasa). W 2003 w VII Konkursie Dyrygenckim im. G. Fitelberga w Katowicach zdobył I nagrodę, złoty medal i nagrodę specjalną Filharmonii Śląskiej. Po konkursie występował z największymi orkiestrami symfonicznymi w wielu krajach Europy, USA i Chinach. Wykłada obecnie w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru.

Petras Geniušas jest przedstawicielem dynastii muzycznej i ojcem Lukasa Geniušasa. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych, wszechstronnych i poszukujących litewskich wykonawców pełni funkcję profesora Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. Na swym artystycznym koncie ma wiele nagród prestiżowych konkursów. Oprócz regularnych występów na Litwie, Petras Geniušas koncertował w ponad 20 krajach świata. Nagrał kilka entuzjastycznie przyjętych przez krytykę albumów w Niemczech, Japonii i na Litwie. W uznaniu dla jego wszechstronnej aktywności koncertowej oraz dorobku artystycznego został laureatem Litewskiej Nagrody Narodowej w 1992 oraz Nagrody WIPO za Kreatywność w 2004. W 2011 otrzymał od Ministra Kultury medal, w 2015 został odznaczony Orderem Wielkiego Księcia Giedymina.

Litewski charakter koncertu podkreśli wykonanie dzieła Raminty Šerkšnytė (*1975) Iceberg Symphony. Kolejne punkty programu to IV Symphonie concertante K.Szymanowskiego na fortepian i orkiestrę (1932) zadedykowana Arturowi Rubinsteinowi, która jest właściwie koncertem fortepianowym, oraz IV Symfonia C.Francka.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.filharmonia.bydgoszcz.pl


24 lutego 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się koncert symfoniczny, będący prawdziwą ucztą dla miłośników charakterystycznych filmowych tematów z filmów Zanussiego, Konwickiego, Wajdy czy Polańskiego.

Podczas koncertu „Muzyka filmowa Wojciecha Kilara. Andrzej Wajda in memoriam” zabrzmią dzieła wybitnego polskiego kompozytora. Pełna rozmachu szlachetna symfonika, delikatne motywy i niezwykłe napięcie dramatyczne stanowią podstawy nieprzemijającego oddziaływania kompozycji Kilara na kolejne pokolenia amatorów kina. W repertuarze znajdą się także utwory wywodzące się z drugiego nurtu twórczości kompozytora, oparte na melodiach ludowych Ukrainy. Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej wykona Mazur z filmu Zemsta, Walc z filmu Ziemia obiecana, muzykę z filmu Kronika wypadków miłosnych, muzykę rejsu z filmu Smuga cienia, Walc z filmu Trędowata, temat do filmu Drakula, Allegro z September Symphony, Kościelec, Orawę, Polonez z filmu Pan Tadeusz.

Orkiestrę poprowadzi Jerzy Maksymiuk, który na swym koncie ma koncerty z tak znanymi orkiestrami, jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra, Orchestre National de France, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra. Maksymiuk zawsze propagował muzykę współczesną. Jest jednym z założycieli Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Przez wiele lat współtworzył festiwal „Warszawska Jesień” jako członek komisji repertuarowej. Zdobył dwie Nagrody Krytyków Muzycznych Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (SPAM) „Orfeusz”. W różnych krajach dokonał prawykonań około 200 współczesnych utworów. Z inicjatywy Maksymiuka powstało wiele kompozycji dla Polskiej Orkiestry Kameralnej.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl


24 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Sudeckiej wystąpi Tomasz Strahl, który wykona Elegię na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego.

Elegia Góreckiego rozpoczyna się mrocznym wstępem, po czym następują dwie pierwsze wariacje o charakterze wirtuozowskim, dramatycznym. „Partia wiolonczeli opracowana jest znakomicie: są tu zdwojenia, dwudźwięki, wirtuozowska faktura szesnastkowa. Wariacja trzecia jest natomiast niczym promień słońca: na chwilę pojawia się tu nadzieja. Osobiście widzę tu analogię do Elegii Gabriela Fauré – kantylena wiolonczeli jest wspaniała, można wręcz powiedzieć: boska. Następnie znów pojawia się wirtuozowski zwrot akcji i na koniec całość zapada się w mroku, łkaniu wiolonczeli, które jakby dąży do niebytu”, - mówi Tomasz Strahl, który prawykonał utwór 19 kwietnia 2015 roku na Festiwalu Prawykonań „Polska Muzyka Najnowsza” w Katowicach.

Znany wirtuoz wykona także Koncert wiolonczelowy C-dur Haydna. Skomponował on utwór dla swego wieloletniego przyjaciela Josepha Fraza Weigl’a, głównego wiolonczelisty na dworze księcia Mikołaja Esterházy.

Ponadto tego wieczoru w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej pod batutą Krzysztofa Kozakiewicza zabrzmią Uwertura do opery La clemenza di Tito Mozarta oraz II Symfonia D-dur Beethovena.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny, który odbędzie się 25 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. W programie dwie wspaniałe symfonie kompozytorów tworzących blisko siebie, w trudnych realiach Związku Radzieckiego, gdy władza silnie ograniczała autonomię artystów – Mieczysława Wajnberga i Siergieja Prokofiewa.

Mieczysław Wajnberg urodzony w Warszawie, w muzykalnej żydowskiej rodzinie, tu odebrał pierwsze nauki, m.in. u Józefa Turczyńskiego. W 1939 roku ratując się przed niemiecką nawałnicą opuścił Polskę i po epizodach pobytu w Mińsku oraz Taszkiencie znalazł się w Moskwie. Tam trafił w krąg Szostakowicza, którego uważał za swego mistrza i z którym połączyła go wieloletnia, bliska przyjaźń. Dla osób dobrze znających twórczość Szostakowicza właśnie V Symfonia Wajnberga (1962) stanowić może ciekawy punkt wyjścia do porównań, gdyż dzieło to – jak przyznawał autor – powstało pod wrażeniem wykonania (ćwierć wieku po skomponowaniu) „wyklętej” przez sowieckie władze Czwartej jego wielbionego, duchowego mistrza. Spóźnioną premierę prowadził wówczas Kirył Kondraszyn – jemu też dedykowana jest przepojona tragizmem i patosem Symfonia Wajnberga.

V Symfonia B-dur op. 100 Siergieja Prokofiewa powstała w okresie wojennej tragedii, w roku 1944. Stanowi ona wyraz eskapizmu, miała być wedle słów autora „hymnem na cześć człowieka wolnego i szczęśliwego, jego siły i szlachetności ducha”. Powstało dzieło przystępne, tonalne, zachwycające urodą tematów, z przeważającymi nastrojami radości i optymizmu.

Sinfonia Iuventus wykona te utwory pod batutą wybitnego dyrygenta maestro Gabriela Chmury, który należy do oddanych propagatorów odkrywanej dziś na nowo spuścizny Wajnberga. Bilety dostępne na: www.bilety24.pl oraz www.sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na: www.sinfoniaiuventus.pl


25 lutego 2017 roku o godz. 18:00 na Bielańskiej Scenie Kameralnej (ul. Żeromskiego, 29) odbędzie się koncert pt. „Miłość nie zna granic”.

Natalia Kovalenko i Aleksander Ładysz, a przy fortepianie Andrzej Płonczyński, który w tym roku obchodzi jubileusz 60-lecia pracy artystycznej! „Miłość nie zna granic” to program, w którym wykonawcy pragną pokazać piękno słowiańskiej duszy oraz udowodnić, że prawdziwa miłość nie zna tych wymyślonych przez kogoś i kiedyś granic, że są jej obce granice państwowe, kulturowe i te w relacjach międzyludzkich.... W programie usłyszymy słynne piosenki, romanse, walce i tanga, między innymi Czy to warto być upartą, Jesienny sen, Matko moja ja wiem, Czardasz, Missisipi, Walc autorstwa Waldemara Kazaneckiego z muzyki do filmu Noce i Dnie oraz przepiękne piosenki i dumki ukraińskie, m.in. Коханий (Kochany), Гуцулка Ксеня (Hucułka Ksenia), Місяць на небі (Księżyc na niebie). Są to utwory wyjątkowo melodyjne, poruszające najtkliwsze struny naszej duszy i naszego serca. Koncert ma pokazać niezmienność ludzkich uczuć, emocji i pragnień, niezależnie od wieku oraz epoki i miejsca, w którym żyjemy.

Bilety na koncert dostępne na stronie www.mteatr.pl oraz w portalach Bilety24.pl, eBilet.pl i Wejściówki.pl


27 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC będzie miał miejsce koncert „Muzyczne Spotkania”: Warszawa – Detmold.

Koncert „Muzyczne Spotkania” jest wynikiem wieloletniej współpracy między Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina i Hochschule für Musik Detmold w Niemczech. Oprócz wymiennych master courses i wykładów, studenci obydwu uczelni wykonują wspólne koncerty. Po udanej prezentacji wyników tegorocznej współpracy w uczelni niemieckiej wykonają oni koncert w Warszawie.

Wśród wybranych przez studentów utworów znalazł się Sekstet na klarnet, róg, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian Krzysztofa Pendereckiego. Napisany w 2000 roku Sekstet jest przykładem jednego z najbardziej rozbudowanych utworów z „okresu kameralistyki” kompozytora. W prawykonaniu dzieła udział wzięli tacy znakomici soliści i kameraliści, jak Mścisław Roztropowicz, Julian Rachlin, Radovan Vlatković, Jurij Bashmet.

Ponadto podczas koncertu zabrzmi Kwintet Es-dur KV 452 na obój, klarnet, róg, fagot i fortepian Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Sekstet smyczkowy d- moll „Souvenir de Florence” op. 70 na dwoje skrzypiec, dwie altówki i dwie wiolonczele Piotra Czajkowskiego.

27 lutego na UMFC utwór wykonają: Bartłomiej Słojewski (klarnet), Raphaela Jend (róg), Jasper Sommer (skrzypce), Natalia Reichert (altówka), Yerin Lee (wiolonczela), Yilei Han (fortepian).

Na koncerty poniedziałkowe obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na tydzień przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


28 lutego 2017 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce koncert, podczas którego zabrzmią dzieła Wojciecha Kilara, Benedykta Konowalskiego, Waldemara Kazaneckiego i Henryka Kuźniaka.

Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny, wyróżniający się bogatym programem i różnorodnością wykonawców. W koncercie wezmą udział Duet Kontrabasowy, Duet Clarigotto, Trio stroikowe, Trio Andare, Antidotum Quartet, Apertus Quartet, Kwartet smyczkowy, Kwintet smyczkowy, el-Men Brass – Kwintet dęty blaszany, Kwintet Dęty, a także Grohman Orchestra.

W programie koncertu oprócz utworów G. Bottesiniego, N. Blake’a, P. Hope’a, A. Piazzoli, N. Hallmama, wybranych standardów jazzowych oraz hitów muzyki rozrywkowej znalazły się Koncert na puzon Benedykta Konowalskiego, Walc z filmu Ziemia obiecanaWojciecha Kilara, Walc Waldemara Kazaneckiego i Taniec Henryka Kuźniaka.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl