Polmic - FB

calendar of events

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 1 – 13 maja 2017 roku w Toruniu odbędzie się XXIV Festiwal Muzyki i Sztuki Krajów Bałtyckich Probaltica.

Probaltica to organizowany w Toruniu festiwal, mający na celu popularyzację kultury krajów leżących nad Bałtykiem oraz tworzenie idei współpracy kulturalnej między nimi. W tym roku koncerty w wykonaniu muzyków z Rosji, Łotwy, Litwy, Estonii, Ukrainy, Finlandii i Niemiec odbędą się w sali Koncertowej CKK Jordanki, scenie plenerowej na Wiśle w okolicach tarasu widokowego przy Bramie Mostowej, Ratuszu Staromiejskim i kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W programie dwutygodniowej imprezy muzyka klasyczna od dawnej po współczesną, a także przeboje muzyki rozrywkowej i wystawa prac plastycznych.

Festiwal zainauguruje Koncert Prezydencki, podczas którego w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Mariusza Smolija oraz skrzypek Albrecht Menzel, którzy wykonają m.in. utwory Feliksa Nowowiejskiego i Romana Maciejewskiego inspirowane morzem. Koncert Marszałkowski odbędzie się 3 maja na scenie plenerowej na Wiśle. Program wypełni koncertowa wersja opery Flis Stanisława Moniuszki w wykonaniu Orkiestry Festiwalowej, Chóru i Solistów pod batutą Piotra Wajraka. 7 maja w Ratuszu Staromiejskim orkiestra i chór Cappella Gedanensis przedstawią muzykę kompozytorów toruńskich: P. Perkowskiego, M. Cynk, T. Cywińskiego, J. M. Wieczorka, R. Kłoczki i M. Ryczka. Podczas koncertu finałowego w interpretacji Narodowego Chóru Litewskiego z Kowna zabrzmią utwory R. Twardowskiego i T. Klonowskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.probaltica.art.pl/ 


W dniach 2-6 maja 2017 roku Katedra Instrumentów Dętych i Perkusji gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki zaprasza na organizowany w jubileuszowym 70. roku istnienia uczelni VIII Międzynarodowy Konkurs Gry na Instrumentach Dętych Blaszanych.

Konkurs organizowany jest co 3 lata i należy do największych tego rodzaju imprez w Europie. Skierowany jest do muzyków z całego świata, przede wszystkim do studentów uczelni muzycznych oraz artystów czynnych zawodowo, grających na instrumentach dętych blaszanych: trąbce, rogu, puzonie i tubie. Do tegorocznej edycji Konkursu przystąpi blisko 70 uczestników z 24 krajów z całego świata. Program konkursu wymaga od młodych muzyków przygotowania utworów umożliwiających wszechstronną prezentację warsztatu wykonawczego i walorów osobowości artystycznej. W finale uczestnikom towarzyszy orkiestra symfoniczna, co dla większości z nich stwarza niepowtarzalną możliwość występu w charakterze solisty współpracującego z takim zespołem. Konkurs od początku jest terenem, na którym spotykają się młodzi muzycy z Europy Zachodniej z wykonawcami z Rosji, Białorusi, Ukrainy, krajów bałtyckich oraz ostatnio USA, Japonii, Korei Płd., a nawet Mongolii.

Wydarzenia konkursowe mają charakter otwarty i są skierowane do wszystkich zainteresowanych melomanów: wstęp jest wolny. W ramach konkursu odbędą się trzy etapy przesłuchań i koncerty. 4 maja o godz. 17.00 podczas recitali jurorów – Jamie Williamsa (puzon) i Omara Tomasoniego (trąbka) – zabrzmi m.in. Fantaisie op. 27 Zygmunta Stojowskiego. 6 maja o godz. 16:30 odbędzie się uroczyste ogłoszenie wyników, rozdanie nagród i koncert laureatów.

Konkursowi towarzyszyć będzie wystawa instrumentów marki Yamaha (4-5.05) oraz Miraphone (2-6.05). Szczegółowy harmonogram oraz bieżące informacje dotyczące Konkursu znajdują się na stronie: http://ibic.amuz.gda.pl


3 maja 2017 roku o godz. 19.00 w Operze Wrocławskiej odbędzie się premiera kantaty Włodka Pawlika Myśląc „Ojczyzna”.

Pierwsze dni maja są czasem szczególnym dla Polski i polskiej państwowości. Każdego roku w akompaniamencie rozkwitającej przyrody Polacy mogą świętować swą wolność i suwerenność, dla której podwaliny stworzyła Konstytucja 3 Maja. Chcąc włączyć się aktywnie w obchody tych szczególnych świąt, Opera Wrocławska prezentuje kolejne wykonanie utworu Włodka Pawlika, kantaty Myśląc „Ojczyzna”. Kantata jest rodzajem muzycznej podróży po historii Polski – ukazuje różne etapy historii naszej Ojczyzny i jej związki z chrześcijaństwem.

„Moje utwory wokalne opowiadają o historycznych postaciach, takich jak Mieszko I i Dobrawa, królowa Jadwiga, Zawisza Czarny, król Jan III Sobieski i Marysieńka. Ale język muzyczny, jakim się posługuję, brzmi współcześnie, bliski jest estetyce szeroko rozumianej muzyki pop, bluesa, jazzu czy też soul”, - mówił, opisując swą kompozycję, jej twórca. Kantata złożona jest z 12 utworów śpiewanych do tekstów współczesnych autorów, jak Jacek Kowalski i Włodek Pawlik, a także do wierszy wielkich polskich poetów, Juliusza Słowackiego, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i Władysława Bełzy. Wydarzenie jest objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Więcej informacji: www.opera.wroclaw.pl


Specjalny koncert Filharmoników Opolskich 3 maja 2017 roku upamiętni 226 rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja oraz mijające dokładnie tego samego dnia 96 lat od wybuchu III powstania śląskiego.

Wieczór rozpocznie Toccata z Suity op. 10 Bolesława Szabelskiego: niespełna pięciominutowy wirtuozowski utwór orkiestrowy. W kręgach muzycznych autor zapamiętany został jako współtwórca śląskiej szkoły kompozytorskiej. Pianista Adam Kośmieja oraz dyrygent Jakub Chrenowicz zinterpretują wspólnie Wielką Fantazję na tematy polskie A-dur op. 13 Fryderyka Chopina.

W drugiej części koncertu zabrzmią utwory Góreckiego i Moniuszki. Henryk Mikołaj Górecki – Ślązak z urodzenia i wyboru, zasłynął przede wszystkim jako autor wielkich kompozycji wokalno-instrumentalnych (jak np. Symfonia pieśni żałosnych czy Beatus vir). Swój Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową osobiście nazywał... wybrykiem! Niezachwiana motoryka, złowieszcze brzmienie przeplatane harmonicznymi odprężeniami – Koncert zawsze wzbudza w słuchających szeroką gamę silnych emocji. Wykonanie Adama Kośmieji, szczególnego ambasadora polskiej muzyki współczesnej, z pewnością będzie nimi wyraźnie naznaczone. Ostatnim elementem wieczoru będzie dzieło Stanisława Moniuszki. Filharmonicy Opolscy pod batutą Jakuba Chrenowicza zaprezentują Polonez koncertowy A-dur.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.opole.pl


31. Warszawskie Spotkania Muzyczne „Muzyka dawna – muzyka nowa”, które organizuje Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A., odbędą się w dniach 6-12 maja 2017 roku.

Warszawskie Spotkania Muzyczne to odbywający się co roku jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę.

JAKIE UTWORY, JACY WYKONAWCY

ważne dzieła muzyki dawnej i nowej, najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu. Utwory zamówione dofinansowane są ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W tym roku m.in.: muzyka Jagiellońskich kantorów oraz współczesna (Kulenty, Kościów, Ignatowicz-Glińska, Sielicki, Małecki, Mycielski, Panufnik, Palester, Słowiński) w wykonaniu: Baltic Neopolis Orchestra, Stoltzer Ensemble, zespołu Kwadrofonik, Opium String Quartet, Kwartetu Wilanów, solistów: Aliny Mleczko, Joanny Freszel, Jarosława Bręka i innych oraz kompozycje jazzowe w wykonaniu Lory Szafran i Bogdana Hołowni z Pawłem Pańtą, Sebastianem Frankiewiczem i Robertem Murakowskim.

DLA KOGO

dla mieszkających w Warszawie miłośników muzyki, a także turystów, chętnie spędzających czas na koncertach Festiwalu. Dla młodzieży szkolnej, nie tylko warszawskiej – co roku specjalnie przyjeżdżają na Festiwal grupy szkolne z innych miast Polski. Dla słuchaczy radiowych (koncerty są nagrywane i retransmitowane przez Polskie Radio).

GDZIE

Koncerty 31. Warszawskich Spotkań Muzycznych odbędą się w Zamku Królewskim, Studiu Koncertowym PR im. Witolda Lutosławskiego oraz Kościele Ewangelicko-Reformowanym przy Al. Solidarności 74.

BILETY

Wstęp wolny.

ZOBACZ: Program Festiwalu

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl oraz na Facebooku: https://pl-pl.facebook.com/warspotmuz 


6 maja 2017 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot odbędzie się koncert „Filharmonia kobiet”, podczas którego zabrzmią utwory Tadeusza Zygfryda Kasserna i Aleksandra Tansmana.

Sopockich filharmoników poprowadzą dyrygentki młodego pokolenia: Paulina Dołęgowska oraz Izabela Burda. Towarzyszyć im będą soliści: Mateusz Kubański – obój i Joachim Oller – skrzypce. Program koncertu został skomponowany tak, aby wprowadzić słuchaczy w wiosenny nastrój. Muzycy wykonają m. in. Concertino na obój i orkiestrę smyczkową Tadeusza Zygfryda Kasserna i Wariacje na temat Girolamo Frescobaldiego Aleksandra Tansmana.

Muzyka, która wypełni tego wieczoru salę koncertową PFK pełna będzie majowego ciepła. Stanie się tak nie tylko za sprawą doboru repertuaru, ale także za sprawą dyrygentek. Zawód ten – chociaż w większości wykonywany przez mężczyzn urzeka także płeć piękną. Filharmonia kobiet zatem to miejsce i czas właśnie dla nich – kobiet, które podzielą się z publicznością swoim talentem i umiejętnościami. Paulina Dołęgowska jest absolwentką klasy oboju Józefa Raatza w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie obecnie kontynuuje studia muzyczne na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki o specjalności Dyrygentura Symfoniczno-Operowa w klasie Wojciecha Rajskiego. Aktualnie pracuje jako oboistka Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. Jako druga orkiestrę poprowadzi Izabela Burda, która studiuje dyrygenturę symfoniczno-operową pod kierunkiem Zygmunta Rycherta również w gdańskiej Akademii Muzycznej. Swoje umiejętności dyrygenckie miała okazję doskonalić na warsztatach z José Maria Florêncio oraz Georgem Tchitchinadze.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


6 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert prawykonań, podczas którego zostaną zaprezentowane najnowsze utwory Jana Duszyńskiego i Aleksandra Kościowa.

Będzie to doskonała okazja do prześledzenia niektórych trendów w polskiej muzyce klasycznej tworzonej współcześnie w wykonaniu Lutosławski Quartet i jego gości – tym bardziej, że w programie znajdują się dwa prawykonania: Sextetu Jana Duszyńskiego i Kwintetu Aleksandra Kościowa. Kompozytorzy ci należą do jednych z najbardziej interesujących artystów pokolenia lat 70., a w ich dziełach z pewnością znajdziemy sporą dawkę indywidualizmu. Muzykę Duszyńskiego usłyszeć można nie tylko na salach koncertowych, lecz także podczas spektakli teatralnych (np. Teatru Polskiego we Wrocławiu) i w filmach (m.in. Jack Strong i Pokłosie). Dr hab. Aleksander Kościów jest artystą wszechstronnym: altowiolistą, cenionym kompozytorem i literatem. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i piastuje stanowisko prorektora.

Poza dwoma prawykonaniami w programie wieczoru znalazło się także mające zaledwie dwa lata dzieło kompozytora i pedagogaprof. dr. hab. Zbigniewa Bargielskiego. Artysta ten w ciągu swojej trwającej kilka dekad pracy twórczej był doceniany podczas licznych konkursów kompozytorskich, otrzymywał również wyróżnienia, takie jak chociażby Złoty Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis”. W czasie studiów, jako jeden z najlepiej rokujących młodych polskich twórców, kształcił się u słynnej francuskiej kompozytorki Nadii Boulanger. Ponadto podczas koncertu usłyszymy też utwór Marcina Markowicza – drugiego skrzypka Lutosławski Quartet.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.nfm.wroclaw.pl


6 maja 2017 roku o godz. 18.00 w warszawskim Kościele św. Kazimierza (Rynek Nowego Miasta 2) odbędzie się koncert zespołu EMotivo.

Zespół wokalny EMotivo został założony pod koniec 2016 roku w Warszawie przez dyrygenta Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego Irinę Bogdanovich. W skład zespołu wchodzą absolwenci wyższych uczelni muzycznych, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki dawnej i współczesnej. Po debiutanckim koncercie 27 grudnia 2016 roku zespół otrzymał zaproszenia na prestiżowe zagraniczne festiwale. Obecnie jest w trakcie przygotowań do pierwszego z nich.

Podczas koncertu 6 maja Zespół wykona muzykę sakralną. W programie repertuar głównie o tematyce maryjnej, w tym utwór O florens Rosa Piotra Stawarskiego, absolwenta klasy kompozycji Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, ucznia profesora Pawła Łukaszewskiego. Koncert odbędzie się w wyjątkowym miejscu – w kościele Sakramentek pod wezwaniem św. Kazimierza, który jest wybitnym dziełem dojrzałego baroku na ziemiach polskich.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 7 – 21 maja 2017 roku odbędzie się druga edycja festiwalu „Muzyczne Wieczory w Bazylice”, organizowanego przez Rzymskokatolicką Parafię św. Szczepana w Katowicach-Bogucicach wraz z katowicką Akademią Muzyczną im. K. Szymanowskiego.

Festiwal z dużym powodzeniem zaistniał w maju 2016 roku, wpisując się w szeroką strategię kulturalną Katowic – Miasta Muzyki UNESCO. Jest to impreza muzyczna, skupiona wokół Bazyliki – Sanktuarium Matki Bożej Boguckiej, która weszła na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych i stanowi wkład w rozwój miasta i regionu, a także sprzyja dostępności kultury nieodpłatnie dla wszystkich mieszkańców. „Muzyczne Wieczory w Bazylice” mają prezentować szerokiej publiczności repertuar od wybitnych dzieł muzyki klasycznej (w tym sakralnej), począwszy od Johanna Sebastiana Bacha poprzez Wolfganga Amadeusa Mozarta, po dzieła wybitnych współczesnych twórców, w tym również twórców muzyki filmowej. Kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia jest dr hab. Roman Widaszek, prof. AM.

Druga edycja festiwalu to trzy odmienne charakterem koncerty. Koncert inauguracyjny oparty będzie na muzyce filmowej oraz muzyce klasycznej, wykorzystywanej w filmach, m. in. autorstwa Wojciecha Kilara. Wystąpią wybitni polscy artyści, znani zarówno ze scen filharmonicznych, operowych, jak również z ekranu telewizji. Zaproszenie przyjęli sopranistka Ewa Biegas, aktor Maciej Zakościelny, który wystąpi również w roli skrzypka, pianista Grzegorz Biegas, wirtuoz organów Roman Perucki, a także muzycy Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Drugi koncert „Muzycznych Wieczorów w Bazylice” będzie prezentacją sztandarowych dzieł instrumentalnej muzyki kameralnej w interpretacji najlepszych studentów katowickiej Akademii Muzycznej. Podczas wokalno-instrumentalnego koncertu finałowego zabrzmi Requiem Gabriela Faure oraz Missa Festiva Karola Hoppego, kompozytora i organisty, związanego przed laty z parafią w Bogucicach.

ZOBACZ: program Festiwalu.


Mazowiecki Instytut Kultury już po raz czternasty rusza na Mazowsze, by wspólnie z lokalnymi partnerami zorganizować cykl koncertów wybitnych artystów od 7 maja do 15 września 2017 roku. Na 150. jubileuszowym koncercie w radomskiej katedrze zabrzmią wielkie dzieła Wojciecha Kilara.

Ideą „Mazowsza w Koronie” od samego początku jest prezentacja szczególnego, pieczołowicie dobranego repertuaru w wykonaniu wybitnych artystów. Ma to jednak miejsce nie w specjalnie do tego przeznaczonych salach koncertowych, ale w wiekowych naznaczonych historią zabytkach architektury Mazowsza. Dzięki ich walorom architektonicznym obcowanie z muzyką nabiera niepowtarzalnego charakteru. Choć poszczególne programy prezentowane są w różnych miejscowościach na Mazowszu, każdy z koncertów jest unikatowy, bo w danym zabytku ma miejsce tylko raz.

Tegoroczną edycję zainauguruje koncert zespołu Trebunie Tutki oraz Warszawskiego Chóru Międzyuczelnianego pod batutą Elżbiety Siczek. Artyści zaprezentują program „Nuty Wielkiego Pasterza” przywołujący postać św. Jana Pawła II. W programie znajdą się utwory zespołu Trebunie-Tutki, inspirowane twórczością wielkich kompozytorów polskich i tradycyjną muzyką góralską.

Szczególne miejsce w tegorocznym programie zajmie 150. jubileuszowy koncert, który odbędzie się we wrześniu w radomskiej katedrze. Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona monumentalne dzieła Wojciecha Kilara: Angelus, Exodus i Krzesany. Kolejne miejscowości na Mazowszu odwiedzi występujący w ubiegłych edycjach Zespół Muzyki Dawnej CAMERATA CRACOVIA, któremu towarzyszyć będzie Dmytro Hubjak z Ukrainy, grający na bandurze. Kolejny już raz, ale z nowym repertuarem, wystąpi na szlaku „Mazowsza w Koronie” Maria Pomianowska z zespołem.

Szczegółowe informacje na: www.mazowszewkoronie.pl 


7 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert organowy „Mistrzowskie symfonie – Nowowiejski 2017”.

W związku ze 140. rocznicą urodzin Feliksa Nowowiejskiego Polska Filharmonia Bałtycka organizuje cztery koncerty (trzy recitale i jeden koncert symfoniczny) poświęcone twórczości kompozytora. Program będzie prezentacją dziewięciu symfonii Feliksa Nowowiejskiego – jednych z najbardziej wartościowych dzieł kompozytora oraz ich wydanie w formie płyty CD. W celu zainteresowania wielopokoleniowej publiczności postacią i dorobkiem artysty dodatkowo zorganizowane zostanie spotkanie dotyczące biografii twórcy oraz przygotowana zostanie wystawa ukazująca życie i twórczość Feliksa Nowowiejskiego. Do udziału w projekcie zaproszono wybitne autorytety w dziedzinie muzyki organowej oraz popularyzatorów twórczości Feliksa Nowowiejskiego.

Podczas koncertu 7 maja wystąpi niemiecki organista Rudolf Innig. Muzyk studiował organy (G. Litaize, M. Schneider), fortepian (H. M. Theopold, F. W. Schnurr), muzykę kościelną i muzykologię (A. Forchert ) w Detmold, Kolonii oraz Paryżu. Był stypendystą Studienstiftung des Deutschen Volkes oraz Preisträger verschiedener ettbewerbe. Nagrał na płytach CD komplet dzieł J. Brahmsa, F. Lachnera, F. Mendelssohna, F. Nowowiejskiego, H. Parker, R. Schumanna i Ol. Messiaena. Wykłada w Musikschule Coesfeld oraz Musikhochschule Detmold. Jest organistą luterańskiego kościoła Marktkirche. Innig wykona Symfonię organową nr 5 e-moll i Symfonię organową nr 6 a-moll op. 45 Feliksa Nowowiejskiego. Koncert poprowadzi Konrad Mielnik.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.filharmonia.gda.pl


10 maja 2017 roku w Gdańsku po raz kolejny odbędzie się „Światowy Dzień Akordeonu” w rocznice ustalenia patentu Cyryla Demiana. W tym roku organizatorzy przewidzieli prelekcje oraz koncert.

Obchody rozpoczną się w samo południe od cyklu wykładów w Sali Senatu Akademii Muzycznej w Gdańsku. Poruszone zostaną zagadnienia związane z obecnością akordeonu w muzyce jazzowej, tangu czy muzyce współczesnej. Zaprezentowany zostanie jedyny w Polsce akordeon ćwierćtonowy, który budowany jest przez inżynierów na zlecenie łódzkiej Akademii Muzycznej. Wśród prelegentów wykładowcy polskich uczelni: Cezary Paciorek, Maciej Zimka, Eneasz Kubit oraz Paweł Zagańczyk.

Zwieńczeniem obchodów będzie wieczorny koncert muzyki akordeonowej o godz. 18.00. Wśród wykonawców: Sara Więcek, Ryszard Lubieniecki (AM Bydgoszcz), Kamila Olas, Paweł Ratajek (AM Gdańsk), Julia Rzazonka, Weronika Pisarek, Zuzanna Lipka, Jan Gonicki, Marcin Guzik, Maria Wróblewska, Maciej Janaszkiewicz, Gabriel Balukiewicz, Inga Piwowarska (AM Łódź). W programie: Bela Bartók, César Franck, Vagn Holmboe, Wolfgang Jacobi, Dominik Karski, Astor Piazzolla, Alexander Puszkarenko, Albin Repnikow, Wiaczesław Siemionow.

Patronat nad wydarzeniem objęła Confédération Internationale des Accordéonistes (CIA) a wydarzenie dofinansowano z zakresu studenckiej działalności naukowej, artystycznej i kulturalnej w 2017 roku ze środków Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad Światowym Dniem Akordeonu objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Read more


W dniach 10 – 12 maja 2017 roku w Lublinie odbędzie się IX Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY.

Tegoroczny Festiwal ma charakter muzyczno-teatralny. Trzy wydarzenia KODÓW („Monachomachia”, „Missa sine nomine”, „Wesele Lubelskie”) powstały na zamówienie Festiwalu i w czasie obecnej jego edycji będą miały premierę, czwarte („Patters in a Chromatic Field”) będzie miało premierę polską w wersji audio-wizualnej, przygotowanej specjalnie na Festiwal. Trzy pierwsze wydarzenia, podczas których zabrzmi muzyka Piotra Tabakiernika, Ignacego Zalewskiego i Aleksandra Kościowa, są tematycznie związane z Lublinem. Bowiem Monachomachia Ignacego Krasickiego – jak się sądzi – dzieje się w Lublinie, Missa sine nomine składająca się z tekstów poetyckich zawiera też strofy Józefa Czechowicza, zaś Wesele Lubelskie – jak tytuł wskazuje – stanowi spotkanie tutejszego rytuału tradycyjnego z muzyką współczesną. Jest to wkład KODÓW w 700-lecie założenia Miasta Lublina.

Powodem, dla którego na KODACH jest obecna rzadko w Polsce wykonywana muzyka Mortona Feldmana – zaliczanego do minimalistów, ale nie repetytywistów – jest zamiar odtworzenia rytuału dźwiękowego złożonego z najmniejszych możliwych „gestów” dźwiękowych, ale jednocześnie „gestów” dawkujących ciszę, otwierających otchłań i dramatyzm powściągliwie wyrażany, przez to tym bardziej dotykający. Utwór, któremu łatwo by nadać jakość monumentalności, gdyby nie jego wyciszenie, zostanie wykonany przez zespół o wielkim zaangażowaniu w promocję najnowszej literatury muzycznej – Delirium Ensemble.

Ponadto podczas Festiwalu wystąpią: Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, specjalizujący się w wykonaniu muzyki współczesnej zespół Spółdzielnia Muzyczna, chór Varsoviae Regii Cantores pod dyrekcją Lilianny Krych i Joanny Malugi, a także legendarny kwartet smyczkowy KRONOS.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kody-festiwal.pl 


W dniach 21 kwietnia – 19 maja 2017 roku odbędzie się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach 13. Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego Mundus Cantat 2017. Gorące latynoskie rytmy, gospel prosto z Kolumbii czy liryczna muzyka ludowa z Gruzji – każdy słuchacz z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Koncertem kolumbijskiego tenora Juana Felipe Alvarado w Osiedlowym domu kultury spółdzielni mieszkaniowej Przymorze „Bolek i Lolek” rozpoczął się cykl Gdańskich Koncertów Towarzyszących w ramach festiwalu MUNDUS CANTAT. Latynoamerykańskie bolera o ludziach, ich temperamencie i uczuciach w wykonaniu tego utalentowanego śpiewaka będzie można usłyszeć ponownie już 11 maja o godz. 18 w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej na Suchaninie. Alvarado to nie jedyny kolumbijski akcent tegorocznej edycji festiwalu. Uczestnikiem MUNDUS CANTAT będzie również niezwykle energiczny zespół Soul Gospel Medellin, który wystąpi w „Bolku i Lolku” 19 maja ze swoim żywiołowym repertuarem gospel.

W ramach projektu odbyły się również warsztaty dla podopiecznych Centrum Integracji Społecznej, podczas których ludzie wykluczeni społecznie uczyli się poprawnej emisji głosu, artykulacji a nawet śpiewu. Warsztaty poprowadził prodziekan Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu, ad. dr Michał Kozorys oraz ad. dr hab. Beata Wróblewska, również wykładowca gdańskiej Akademii. Zwieńczeniem tego przedsięwzięcia będzie koncert (13 maja) grupy warsztatowej wraz z Chórem SSW „Mundus Cantat” (organizator festiwalu), na których zabrzmią pieśni popularne różnych narodów o przyjaźni, tęsknocie, miłości, przeszłości i pamięci – z dalekiej Boliwii, Czech, Rumunii oraz Polski.

Na szczególną uwagę zasługują koncerty Zespołu Wokalnego Adila z Kutaisi w Gruzji. Dla fanów gruzińskich, ludowych melodii zostały zorganizowane dwa koncerty – w Domu Kultury PSM na Przymorzu (18 maja) oraz w Osiedlowym Domu Kultury Spółdzielni Mieszkaniowej Przymorze „Piastuś” (19 maja).

Gdańskie Koncerty Towarzyszące to nie tylko koncerty. Dla chórów z Wybrzeża zostaną przeprowadzone warsztaty pt. „Polacy nie gęsi – swoje pieśni znają”, w ramach których będą poznawać utwory kompozytorów polskich (Raczyński, Wawruk i inni), w tym również gdańskich, m.in. dr Beaty Wróblewskiej z Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://munduscantat.pl 


 

Read more


W dniach 12-15 maja 2017 roku w Bydgoszczy odbędzie się V Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Głównym celem festiwalu jest promocja najnowszej twórczości kompozytorskiej i kreowanie nowych jakości artystycznych poprzez inspirowanie kompozytorów, muzyków, filmowców do wspólnego tworzenia kultury.

Program tegorocznego festiwalu jest niezwykle bogaty, a składa się z 6 koncertów w programie głównym, 2 koncertów w ramach imprez towarzyszących oraz pokazu filmowego. Na wyjątkową uwagę zasługują dwa koncerty jubileuszowe wybitnych kompozytorów związanych z Bydgoszczą, a obchodzących w tym roku 80 urodziny: Zbigniewa Bargielskiego oraz Bohdana Riemera.

Festiwal rozpocznie się koncertem monograficznym Zbigniewa Bargielskiego w wykonaniu doskonałych muzyków: akordeonisty Klaudiusza Barana oraz perkusisty Leszka Lorenta. O godz. 19 w sali MCK wystąpią artyści reprezentujący nurt muzyki elektronicznej: improwizujący zespół Backspace oraz pianista Rafał Tworek, który wykona muzykę Sławomira Opalińskiego. Podczas drugiego dnia festiwalu, 13 maja, usłyszymy m.in. koncert „Poznańska Wiosna w Bydgoszczy” w wykonaniu Sepia Ensemble. Zespół wykona muzykę twórców związanych ze stolicą Wielkopolski.

W niedzielę, 14 maja o godz. 16, odbędzie się drugi koncert jubileuszowy, tym razem wypełniony w całości muzyką Bohdana Riemera. Na zakończenie festiwalu będziemy świadkami koncertu, podczas którego zabrzmią dzieła autorów reprezentujących różne pokolenia, a związanych z Kujawami i Pomorzem.

Interesującym dopełnieniem festiwalowego programu będą dwa koncerty młodzieżowe. Koncert pt. „Muzyka naszych czasów” w wykonaniu uczniów Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy powstał z inicjatywy Stowarzyszenia Akademia imienia Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki i prezentuje dzieła stworzone specjalnie z myślą o młodych muzykach. Koncert pt. „Szkolna partytura” będzie z kolei trybuną najmłodszych kompozytorów – uczniów Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu, pracujących pod kierunkiem Magdaleny Cynk.

Organizatorem festiwalu „Nowa Muzyka” 2017 jest Kujawsko-Pomorski Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się pod adresem: www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl 


Tegoroczna, czwarta już edycja Juwenaliów Artystycznych odbędzie się 12 i 13 maja 2017 roku. Gmach Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wypełni sztuka z pogranicza trzech dziedzin: muzyki, plastyki i teatru.

Juwenalia Artystyczne są jedynym studenckim festiwalem, którego podstawowym założeniem jest nawiązanie bliskiej współpracy trzech uczelni artystycznych – Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Poprzednie odsłony wydarzenia bezsprzecznie udowodniły, że koncerty, spektakle teatralne, warsztaty oraz wystawy organizowane w warszawskich uczelniach artystycznych cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i przyciągają uwagę szerokiego grona odbiorców.

W tym roku studenci, dość odważnie, postanowili postawić na folklor i tradycje, które w codziennej gonitwie zdają się powoli ginąć. Poprzez odświeżenie tematów pochodzenia i kultury tradycyjnej, połączenia ich z obecnymi trendami, młode pokolenie postara się najlepiej jak potrafi skłonić widzów do chwili refleksji nad kulturą i historią miejsca, w którym żyją.

W tym roku wydarzenie tradycyjnie rozpocznie Koncert Symfoniczny, stworzony w całości przez studentów UMFC, a wykonany wraz z zaproszonymi gośćmi: Kapelą ze Wsi Warszawa, Bum Bum Orkestar, Klaudiuszem Baranem, Pawłem Gusnarem. Orkiestra festiwalowa pod batutą Martyny Szymczak przedstawi trzy suity tematyczne, skomponowane specjalnie na tę okazję przez Zuzannę Koziej, Dominika Lasotę i Andrzeja Karałowa. Utwory zawierają trzy myśli przewodnie: folklor ludowy, muzykę klezmerską oraz szlagiery przedwojennej Warszawy. Następnego dnia w Sali koncertowej UMFC Teatr Pijana Sypialnia wystawi spektakl Łojdyrydy.

Na scenie plenerowej (skwer im. Bohdana Wodiczki) podczas dwóch dni Juwenaliowych wystąpią Ayran, Folklomerat, Grzeczni Chłopcy, Witold Janiak Trio, Woda na Młyn, Bum Bum Orkestar oraz Gooral.

Obok muzyki na scenie pojawią się tez występy teatralne, a całą przestrzeń UMFC wypełnią obrazy, warsztaty oraz scenografia, wykonana przez młodych artystów z ASP. Uniwersyteckie patio zmieni się w park rzeźb, przywiezionych specjalnie na tę okazję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona wydarzenia: https://www.facebook.com/juwenaliaartystyczne/ 


W dniach 12 – 26 maja w Gorzowie odbędzie się V Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara.

To pierwszy w regionie lubuskim festiwal, który kładzie nacisk na popularyzację muzyki XX i XXI wieku. W ubiegłym roku Festiwal otrzymał certyfikat EFFE 2015/­2016 – Europa dla Festiwali, Festiwale dla Europy, przyznawany przez grono ekspertów zgromadzonych przy Komisji Europejskiej.

Dla pozyskania jak najszerszego grona odbiorców w ramach festiwalu organizowana jest cała gama imprez: koncerty symfoniczne, koncerty kameralne, recitale solistyczne, projekty łączące muzykę klasyczną z brzmieniami nowoczesnymi, działania artystyczne dla dzieci, a także imprezy towarzyszące.

W programie festiwalu znajdą się projekty adresowane do koneserów muzyki współczesnej, którzy będą mogli posłuchać dzieł kompozytorów polskich – Henryka Mikołaja Góreckiego, Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Macieja Małeckiego oraz amerykańskiego kompozytora muzyki symfonicznej – Johna Corgiliano.

Są zaplanowane również wydarzenia skierowane do publiczności lubiącej połączenia klasycznych brzmień z nowoczesnością oraz fanów brzmień elektroakustycznych. Jednym z nich będzie projekt z pogranicza muzyki kameralnej, orkiestrowej i jazzowej z udziałem jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych – Atom String Quartet oraz Adama Sztaby – polskiego kompozytora, pianisty, aranżera, dyrygenta i producenta muzycznego.

Stałym punktem festiwalowego programu są także recitale organowe w gorzowskiej Katedrze, propagujące muzykę organową XX i XXI wieku. Podczas tegorocznej edycji wystąpi Jan Bokszczanin ­- organista, dr hab. prof. UMFC.

Ponadto w ramach festiwalu zrealizowane zostaną dwa wydarzenia, adresowane przede wszystkim do młodzieży: projekt muzyczny z cyklu „Zaplątani w dźwięki” przygotowany i stworzony pod kierunkiem młodego polskiego kompozytora i DJ­a Piotra Bukowskiego przez ok. 20-osobową grupę młodych uczestników (wiek: 13 – 16 lat) oraz koncert gorzowskiego artysty, kompozytora, wokalisty i autora tekstów Błażeja Króla – jednej z najciekawszych postaci polskiej sceny alternatywnej ostatnich lat.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.festiwalmuzykiwspolczesnej.pl 


III edycja Festiwalu Katowice Kultura Natura „Ziemia” odbędzie się w dniach 12 – 21 maja 2017 roku.

W tym roku Festiwal Katowice Kultura Natura gościć będzie wspaniałą Budapest Festival Orchestra i jej założyciela oraz dyrektora artystycznego Ivana Fischera. Koncerty tej orkiestry, zaliczanej przez magazyn „Gramophone” do grona jednej z dziesięciu najlepszych na świecie, odbędą się 15 i 16 maja. Jak co roku częścią Festiwalu będą także dwa koncerty abonamentowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Festiwalu Alexandra Liebreicha (12 i 18 maja).

20 maja Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca prawykona zamówiony przez Festiwal Katowice Kultura Natura utwór Pawła Mykietyna Wyliczanka na 3 głosy i 9 instrumentów.

Poza koncertami symfonicznymi odbędą się recitale oraz koncerty kameralne. 13 maja podczas recitalu fortepianowego wystąpi znany pianista Paul Lewis. Koncert 14 maja będzie okazją do posłuchania międzynarodowej gwiazdy opery – kontratenora Bejuna Mehty w towarzystwie Akademie für Alte Musik Berlin. 17 maja wystąpi uznany niemiecki Artemis Quartett. Wieczór 19 maja będzie poświęcony muzyce dawnej. Wystąpi Graindelavoix – założony w Antwerpii, międzynarodowy, wyjątkowy zespół wokalny, specjalizujący się w muzyce średniowiecza i renesansu.

Ostatni dzień Festiwalu to koncert jazzowy wybitnego włoskiego trębacza Enrico Ravy i pianistki Geri Allen.

Jednym z wydarzeń towarzyszących Festiwalowi będzie instalacja muzyczna Mother Lode I-III, której autorką jest kompozytorka i wokalistka Agata Zubel. W instalacji wykorzystane będą przestrzenie Muzeum Śląskiego.

Więcej informacji na http://kulturanatura.eu/ 


12 maja 2017 roku w Filharmonii Świętokrzyskiej zabrzmi Uwertura koncertowa Ignacego Zalewskiego, zamówiona w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”.

Koncert z prawykonaniem Uwertury koncertowej (Na motywach pieśni z Kieleckiego), którą kompozytor zadedykował Filharmonii Świętokrzyskiej, będzie zwieńczeniem rezydencji Ignacego Zalewskiego w tej instytucji w sezonie 2016/2017. Utwór zostanie wykonany przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii pod batutą Piotra Sułkowskiego.

„Uwertura koncertowa” powstała w latach 2016-2017 na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej. Utwór osnuty jest na trzech melodiach – dwóch kieleckich, wybranych z Ludu Oskara Kolberga, i jednej, oryginalnej, stanowiącej. Trwająca niespełna dziesięć minut uwertura w moim założeniu miała cechować się wartką narracją, barwną instrumentacją (nawiązującą do Ravela i Szymanowskiego) i kąśliwą, synkopowaną rytmiką, właściwą muzyce ludowej szczególnie południowych regionów Polski. Moim zamiarem jednak nie było stworzenie stylizacji folklorystycznej, czy rodzaju suity z muzyki ludowej (lub ludowo brzmiącej), ale skomponowanie utworu symfonicznego, w którym słyszalna melodyka, motywika i metrorytmika o proweniencji ludowej jest jedynie frapującym pretekstem do wykorzystania różnego rodzaju sfer mniej lub bardziej klasycznie rozumianego warsztatu kompozytorskiego”, - pisze Ignacy Zalewski.

W programie koncertu znajdzie się również I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 C. Saint-Saënsa i VI Symfonia h-moll op. 74 P. Czajkowskiego. W partii solowej wystąpi Marcin Zdunik.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl


Spotkanie z prapraprawnuczką Stanisława Moniuszki, rozmowa z młodym dyrygentem i skrzypkiem Wojciechem Pławnerem, otwarta próba umiejętności dyrygenckich dla wszystkich chętnych i 8 koncertów to wybrane punkty programu 3-dniowego Muzycznego Forum Młodych Naukowców i Artystów, które odbędzie się w dniach 12-14 maja 2017 roku.

Forum będzie prezentacją studenckich kół naukowych działających w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz doktorantów tej uczelni. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej przy al. 1 Maja 4. Wstęp wolny.

Podczas pierwszego dnia Forum będzie miała miejsce Konferencja Koła Naukowego Miłośników Opery (godz. 14.00) poświęconą życiu i twórczości Stanisława Moniuszki. Muzyka polskiego romantyka wypełni program wieczornego koncertu (godzina 18.00) zatytułowanego „Biegnie słuchać w lasy, knieje…”.

13 maja odbędzie się Konferencja Naukowo-Artystyczna doktorantów, podczas której zostaną wygłoszone referaty o muzyce romantycznej i początku XX wieku, w tym o twórczości Karola Rathausa i Karola Szymanowskiego (godz. 14.00).

14 maja młodzi twórcy, kompozytorzy i teoretycy zaprezentują podczas swojego koncertu (godz. 13.00) muzykę współczesną. Utwory Jakuba Jelonka, Konrada Orawskiego, Macieja Tobery, Julii Owczarek, Rafała Bryły, Michała Kaweckiego, Kosmy Szusta, Jakuba Junga, Adama Lewandowskiego i Marcina Wernera wykonane zostaną przez solistów i smyczkowe zespoły kameralne. W kolejnym koncercie o godz. 14.30 siły połączą dwa Koła naukowe: akordeonistów i klarnecistów. W programie pojawią się kompozycje Alexandra Tansmana i Aleksandra Brycha. Na zakończenie Forum odbędzie się Vocal|Visual Festival zorganizowany przez doktoranta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i absolwenta łódzkiej Akademii Jakuba Neske. Chóralny koncert z udziałem zespołów i artystów plastyków z całej Europy odbędzie się w godzinach 17.30–21.30.

Szczegółowy plan Forum i programy koncertów – na stronie: www.amuz.lodz.pl


13 maja 2017 roku w ponad 35 kinach w całej Polsce zobaczyć będzie można bezpośrednią transmisję z nowojorskiej The Metropolitan Opera premiery sezonu: spektaklu Kawaler z różą Richarda Straussa.

4. sezon transmisji i retransmisji przedstawień operowych wprost z Nowego Jorku rozpoczął się 8 października 2016 roku nową inscenizacją Tristana i Izoldy Richarda Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Podczas kolejnej transmisji można będzie obejrzeć komedię muzyczną Der Rosenkavalier Richarda Straussa pod dyrekcją Sebastiana Weigle’a.

Najbardziej wiedeńska z oper Richarda Straussa twórczo nawiązuje do lekkich i pikantnych dzieł W. A. Mozarta. Pełno tu przebieranek, żartobliwych i niegroźnych pomyłek i oszustw, które mają na celu utarcie nosa zbyt dumnym arystokratom lub zbyt roznamiętnionym podrywaczom. Młodziutki kochanek Marszałkowej otrzyma miłość równie młodej Zofii, a zbyt starzy już na miłość Marszałkowa i Baron Ochs usną się w cień – ona z rezygnacją, on ze wstydem, wystrychnięty na dutka.

Reżyser Robert Carsen, który przygotował premierę niniejszej inscenizacji w The Metropolitan Opera, zapowiada, że umieści akcję w schyłkowym okresie cesarstwa Habsburgów, podkreślając podtekst opery, jakim jest konflikt klasowy na bogatym tle z czerwonego adamaszku. W roli Marszałkowej zobaczymy Renée Fleming, najwspanialszą odtwórczynię tej roli w ostatnich trzech dekadach. W pozostałych rolach wystąpią: Elīna Garanča (Oktawian), Erin Morley (Zofia), Matthew Polenzani (Śpiewak), Marcus Brück (Faninal) i Günther Groissböck (Baron Ochs).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.kinopraha.pl


W dniach 14-20 maja 2017 roku Akademia Muzyczna w Krakowie organizuje II Festiwal Kameralistyki Wokalnej „Voice & Piano” – projekt muzyczno-naukowy o międzynarodowym zasięgu.

Program Festiwalu obejmować będzie w tym roku przede wszystkim ważne utwory z polskiej literatury muzycznej, które przy tej okazji zaistnieją w szerszym kontekście tak naukowym, jak i artystyczno-społecznym. Wśród wykonawców Festiwalu znajdą się wybitni artyści rangi międzynarodowej. Zaproszenie organizatorów przyjęła m.in. światowej sławy śpiewaczka Sylvia Schwartz, a także inni artyści autorytatywni, którzy swoją obecnością, warsztatem i doświadczeniem zaoferować mogą szczególną lekcję muzycznej kreacji scenicznej.

Z myślą o naukowym kontekście wydarzenia Uczelnia zaprosiła do współpracy muzykologów, teoretyków muzyki ale i muzyków-praktyków: instrumentalistów, kierowników Katedr Kameralistyki Akademii Muzycznych oraz szefów znaczących instytucji kulturalnych w Polsce, którzy wygłoszą referaty 18 maja podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Systemy kształcenia studentów-kameralistów w Akademiach Muzycznych w Polsce”.

Koncert inaugurujący Festiwal będzie miał miejsce 14 maja w Filharmonii Krakowskiej o godz. 18:00. Wystąpią: Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty z udziałem młodych solistów. Podczas kolejnych dni Festiwalu zabrzmią utwory Piotra Perkowskiego (15 maja), Stanisława Moniuszki i Władysława Żeleńskiego (16 maja), Mieczysława Karłowicza i Karola Szymanowskiego (17 maja) oraz Tadeusza Bairda (19 maja).

Szczegółowy program Festiwalu na www.amuz.krakow.pl


W dniach 15-20 maja 2017 roku odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” – najbardziej rozśpiewana i zarazem multikulturowa impreza chóralna w Polsce. W programie festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z Kolumbii, Litwy, Ukrainy, Rosji oraz Polski.

Zespoły zmierzą się w trzech kategoriach muzycznych – muzyka sakralna, muzyka świecka oraz jazz, gospel i spirituals – i powalczą o Statuetkę Sopockiej Mewy oraz nagrodę Grand Prix. Chóry oceni profesjonalne międzynarodowe jury pod kierownictwem prof. Marcina Tomczaka (Akademia Muzyczna w Gdańsku) w składzie: dr Brady R. Allred (USA), prof. Theodora Pavlovitch (Bułgaria), Gérard’d du Toit (Republika Południowej Afryki). Wyniki konkursu poznamy w trakcie Koncertu Finałowego, który odbędzie się 20 maja (sobota) o godz. 17.00 na tarasach przy Aquaparku w Sopocie. W koncercie usłyszymy najlepsze nagrodzone chóry oraz gości festiwalu – zespół Adila z Gruzji.

Mundus Cantat tradycyjnie zaistnieje w przestrzeni miejskiej za sprawą performance’ów chóralnych: Oddychanie Na Śniadanie – Śpiewający Streching na sopockim molo oraz Parady Otwarcia, kiedy to 18 maja o 16.30 rozśpiewany, kolorowy orszak przejdzie ulicą Bohaterów Monte Cassino i będzie zachęcał przypadkowych przechodniów do uczestnictwa w koncertach towarzyszących. Nie zabraknie śpiewów, luźnej atmosfery, melodii z całego świata oraz tańców za sprawą energicznego chóru z gorącej Kolumbii.

„Mundus Cantat” to nie tylko koncerty. 19 maja w sali PFK w Sopocie odbędą się Mistrzowskie Warsztaty Chóralne, które poprowadzą jurorzy festiwalu: dr Brady R. Allred oraz Gérard’d du Toit. Każdy może wziąć udział w warsztatach, jednak liczba miejsc jest ograniczona. Pytania o warsztaty należy kierować mailowo pod adres gonia@munduscantat.pl 

Wstęp wolny na wszystkie festiwalowe wydarzenia za wyjątkiem Koncertu Finałowego oraz Mistrzowskich Warsztatów Chóralnych.

Szczegółowe informacje – na stronie: munduscantat.pl 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Festiwalu


Ósma edycja „Musica Electronica Nova” potrwa od 19 do 27 maja 2017 roku. Gościem specjalnym tegorocznej odsłony Festiwalu będzie John Zorn.

Wiek XXI rozpoczęliśmy ze świadomością coraz większego zacierania się poczucia tożsamości. Nie ma już jednego, niezmiennie obowiązującego schematu w postaci zapisu nutowego, który by gwarantował ciągłość tożsamościową dzieła muzycznego. Granice między gatunkami coraz bardziej się zacierają, a kompozytorzy tworzą własne, nowe formy, które przekraczają dotychczas przyjęte granice. W programie festiwalu Musica Electronica Nova 2017 zostanie podjęta próba odzwierciedlenia tych zjawisk.

Głównym kompozytorem edycji 2017 będzie John Zorn. Ten niespokojny duch, któremu konsekwentnie udaje się unikać kategoryzacji, nieustannie wyznacza dla swej sztuki nowe cele, w sobie właściwy sposób penetruje i oswaja nowe przestrzenie muzyczne. Retrospektywa twórczości Johna Zorna będzie obejmować pięć wydarzeń, w tym cztery koncerty. Artysta odwiedzi Wrocław i zagra bardzo nietypowy koncert w nietypowym miejscu. Gościem festiwalu będzie także François Bayle, twórca muzyki elektroakustycznej, którego przynależność artystyczna jest jednoznaczna. Miedzy tymi dwoma biegunami zostanie zaprezentowana elektronika w połączeniu z orkiestrą i nowymi mediami.

Zapraszając Johna Zorna jako gościa specjalnego festiwalu organizatorzy, Elżbieta Sikora, Andrzej Kosendiak i Pierre Jodlowski, chcą szeroko otworzyć bramy estetyki; to samo dotyczy obecności w programie teatru muzycznego i filmu, a także wieloletniej już współpracy z Biennale Sztuki Mediów WRO, które zaprezentuje artystów wywodzących się z dziedziny sztuki wideo. Poza tym podczas Festiwalu odbędą się sesje Akusma Forum dla dorosłych i dzieciaków, towarzyszące koncertom spotkania, panele dyskusyjne.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://www.musicaelectronicanova.pl/ 


19 maja 2017 roku Kamil Parcheta poprowadzi koncert w Filharmonii Opolskiej, a w programie znajdą się m.in. Wariacje symfoniczne Ignacego Zalewskiego.

Kamil Parcheta jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (studia licencjackie w klasie dyrygentury symfonicznej prof. Marka Pijarowskiego) oraz Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (studia magisterskie w klasie dyrygentury symfonicznej i operowej prof. Marcina Sompolińskiego). W 2014 roku był stypendystą brytyjskiej agencji artystycznej Ingpen & Williams, dzięki której w ramach Dartington International Summer School odbył kurs mistrzowski pod egidą Sian Edwards – kierownika Katedry Dyrygentury w Royal Academy of Music w Londynie. Od sezonu 2016/2017 pełni funkcję dyrygenta-asystenta Opery Nova w Bydgoszczy. W sezonie artystycznym 2016/2017 jest dyrygentem-rezydentem w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera w ramach programu organizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent”.

Podczas koncertu 19 maja Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod batutą Kamila Parchety wykona Koncert skrzypcowy A-dur W.A. Mozarta, V Symfonię c-moll op. 67 L. van Beethovena oraz Wariacje symfoniczne I. Zalewskiego – utwór powstały w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent”. Solistką będzie koncertmistrz Filharmonii Opolskiej i gościnny koncertmistrz Philharmonisches Kammerorchester Wernigerode (Niemcy) Ewa Andruszkiewicz.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia.opole.pl


W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Podczas inauguracji cyklu zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego w interpretacji Urszuli Kryger.

„Letnie Koncerty na Grochowskiej” to cykl 28 bezpłatnych koncertów, prezentujących wybitnych artystów młodego pokolenia. Na scenie Letnich Koncertów pojawią się uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia, Akademii Operowej oraz laureaci prestiżowych muzycznych konkursów, m.in. X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Tegoroczna edycja to również wiele nowości. Trzy koncerty będą poświęcone kwartetom: wystąpią kwartet saksofonowy The Whoop Group, kwartet klarnetowy Poco Leggero oraz kwartet gitarowy Erlendis Quartet. Po raz pierwszy na Letnich Koncertach pojawi się klawesyn. Zagra Marcin Świątkiewicz, który podejmie się również poprowadzenia tego muzycznego spotkania. Jeden z koncertów, z okazji Dnia Dziecka, będzie dedykowany najmłodszym melomanom– wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci". Na finał zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii – Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałazka (altówka) i Marcel Markowski (wiolonczela) wraz z pianistą Piotrem Kopczyńskim.

W programie koncertów ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów. Zostaną zaprezentowane m. in. pieśni Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza (3 czerwca i 23 lipca), Trzy miniatury oraz I Sonata na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego (25 czerwca i 2 lipca), Etiuda-Kaprys op. 18, Kaprys La Staccato op. 10 i Fantazja na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 Henryka Wieniawskiego (15 lipca i 20 sierpnia), Bukoliki Witolda Lutosławskiego i Filo d'Arianna Eugeniusza Knapika (6 sierpnia) oraz liczne dzieła Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina.

Kameralne koncerty muzyki klasycznej będą się odbywać w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16:00. Wstęp wolny.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert 20 maja 2017 roku, podczas którego w roli solistki zaprezentuje się Katarzyna Oleś-Blacha, a całość poprowadzi ceniony dyrygent Tomasz Tokarczyk. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia muzycy wykonają dzieła Szymanowskiego, Straussa i Rimskiego-Korsakowa.

Wokalna ornamentyka, zmysłowość, orientalne aluzje oraz bogata harmonika to cechy cyklu Pieśni księżniczki z baśni (1915 r.) Karola Szymanowskiego. Rodzeństwo sławnego kompozytora wykazywało się wieloma talentami: brat Feliks był zdolnym pianistą, siostra Stanisława – śpiewaczką, młodsza od niej Zofia miała ambicje literackie – to ona jest autorką tekstów pieśni (a brat zadedykował jej swe opracowanie). Zachęcony sukcesem pierwotnej wersji na głos i fortepian Szymanowski dokonał w 1933 roku orkiestrowej aranżacji trzech z sześciu pieśni, a ich pierwszą wykonawczynią była Ewa Bandrowska-Turska.

Wśród wielu utworów inspirowanych fascynującym kolorytem orientu do najbardziej emblematycznych i najpopularniejszych należy Szeherezada Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Rosyjski kompozytor słynął zwłaszcza z wielkiego uwrażliwienia na subtelności orkiestrowych barw i faktur. Jego maestria we władaniu symfonicznym instrumentarium była niezrównana, inspirując wielu późniejszych twórców. Czteroczęściowa fantazja-suita symfoniczna na motywach Baśni tysiąca i jednej nocy ukazuje cały ów kunszt, służący tu dźwiękowemu odtworzeniu tajemniczej aury wschodnich opowieści. Ponadto podczas koncertu zabrzmią 6 pieśni „Brentano-Lieder” na głos i orkiestrę Richarda Straussa.

Kompozycje wokalne wieczoru wykona Katarzyna Oleś-Blacha, solistka m.in. Opery Krakowskiej, oklaskiwana na wielu scenach i estradach Polski i świata, zwłaszcza za wspaniałe kreacje koloraturowe. Z Operą Krakowską związany jest także dyrygent wieczoru Tomasz Tokarczyk – obecnie jej kierownik muzyczny; oprócz wysoko cenionych realizacji teatralnych, w tym znakomicie przyjętych premier, ma na swym koncie owocną współpracę koncertową i fonograficzną z wieloma orkiestrami polskimi i zagranicznymi.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfoniaiuventus.pl


20 maja 2017 roku o godz. 19.00 podczas koncertu finałowego festiwalu „Universitas Cantat” w Poznaniu odbędzie się prawykonanie utworu Amor et Psyche na chór, big-band i orkiestrę smyczkową autorstwa Miłosza Bembinowa.

Kompozytor, dyrygent i pedagog Miłosz Bembinow pełni funkcję adiunkta w Katedrze Kompozycji UMFC, jest animatorem życia muzycznego, działaczem szeregu stowarzyszeń i fundacji, m.in. Związku Kompozytorów Polskich i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Dorobek twórczy Bembinowa obejmuje zarówno utwory kameralne, orkiestrowe i oratoryjne, jak też muzykę rozrywkową, filmową i teatralną. Utwory te zostały wydane na 36 płytach kompaktowych. Kilka spośród tych płyt otrzymało nagrody „Fryderyk”, „Złoty Orfeusz” oraz osiągnęło status złotych i platynowych albumów.

Tym razem kompozytor postanowił wybrać za kanwę literacką swojego dzieła epizod mitologiczny w łacińskim ujęciu Apulejusza (Metamorfozy). Opowieść o Amorze i Psyche zajmuje 1/6 powieści Apulejusza (II w.) Metamorfozy albo złoty osioł. Jest to jedyne źródło niezwykłej historii syna Wenery, który miał upokorzyć ziemską dziewczynę, ale urzeczony jej urodą sam się w niej zakochał.

Kompozytor stawia sobie za cel zbudowanie nowoczesnego pomostu między warstwą semantyczną dzieła rzymskiego pisarza a współczesnym odbiorcą, oczekującym możliwie komunikatywnego języka muzycznego przy użyciu m.in. współczesnych środków ekspresji wokalnej (szept, mowa, krzyk), ale także tradycyjnej melodyki, czy rzetelnie brzmiącej harmonii. Sama implementacja big-bandu do obsady dzieła służyć ma podkreśleniu ponadsemantycznego wymiaru muzyki. Kojarzona z amerykańską muzyką połowy XX wieku stylistyka big-band zostanie zderzona ze współczesnym traktowaniem instrumentów smyczkowych i wielkiego chóru festiwalowego.

Więcej informacji: http://cantat.amu.edu.pl


20 maja 2017 roku o godz. 21:30 odbędzie się koncert w ramach „Nocy Muzeów w NOSPR”, podczas którego zabrzmi koncert na dziesięć waltorni War Horns Pawła Pudło.

Paweł Pudło jest kompozytorem, producentem muzycznym i reżyserem kreatywnym. Filmy i reklamy do których tworzył ilustrację muzyczną wyświetlane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Izraelu, Estonii, Francji i Hiszpanii. Ma w swoim dorobku utwory orkiestrowe, ale nie ogranicza się tylko do instrumentów klasycznych i łączy muzykę symfoniczną z innymi gatunkami: muzyką elektroniczną, etniczną, popem oraz rockiem. Jest jednym z bohaterów pełnometrażowego filmu dokumentalnego Kilka pytań o słyszenie świata, ukazującego sylwetki czterech kompozytorów współczesnej muzyki symfonicznej.

Utwór Pawła Pudło jest koncertem napisanym na dziesięć waltorni. Instrument ten wybrany jest nieprzypadkowo. W muzyce symbolizuje odwagę, majestat, bohaterstwo i melancholię. Od tysiącleci waltornie, wykorzystywane były w celu komunikacji podczas bitew i polowań. Posługując się instrumentem sygnałowym, autor chce zwrócić uwagę odbiorców i przypomnieć jak wielką tragedią jest wojna, jakie są jej konsekwencje i że pokój jest najwyższym dobrem ludzkości. Muzyka opowiada o ważnych wydarzeniach w historii ludzkości. Premiera War Horns odbyła się 23 sierpnia 2015 roku w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, kilka kilometrów od Westerplatte, miejsca szczególnie symbolicznego dla dziejów Polski i Świata. W premierze udział wzięli artyści muzycy m.in. z Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Berlińskiej, Opery we Florencji, petersburskiego Teatru Maryjskiego, Orkiestry Symfonicznej w Barcelonie, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.

20 maja utwór wykonają Waltorniści NOSPR pod dyrekcją Alexandra Humali. Wstęp bezpłatny.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nospr.org.pl

Zwiastun utworu: https://www.youtube.com


W dniach 20 – 28 maja odbędzie się 56. edycja Muzycznego Festiwalu w Łańcucie. Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.

Zamek w Łańcucie – jedna z najpiękniejszych rezydencji magnackich w Europie - rozbrzmiewał muzyką już w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku dzięki właścicielom Zamku z rodu Lubomirskich, a później Potockich. Wielowiekowe tradycje muzyczne na Zamku zostały odrodzone w wieku XX. Festiwal w Łańcucie, który został zainaugurowany 1961 roku, stał się wydarzeniem o zasłużonej dziś światowej renomie. W ciągu kilkudziesięcioletniej historii Festiwalu wykonano wiele arcydzieł światowej literatury muzycznej od muzyki dawnej po współczesną ze szczególnych uwzględnieniem muzyki polskiej. Szerokie spektrum Festiwalowych koncertów objęło także jazz i projekty stojące na pograniczu różnych gatunków sztuk.

W tym roku zaplanowano 9 koncertów, które odbędą się w Parku oraz w Sali Balowej Muzeum-Zamku w Łańcucie, w Filharmonii Podkarpackiej oraz w Hotelu Sokół w Łańcucie. Program wypełniony jest artystami światowego formatu. Andrzej Dobber, Ive Mendes, Ivan Monighetti, Gabriela Montero czy Massimiliano Caldi to zaledwie kilku znakomitych muzyków, którzy uświetnią swoją obecnością Muzyczny Festiwal w Łańcucie.

Podczas przedsięwzięcia zabrzmi także muzyka polskich kompozytorów. W sali balowej Zamku 22 maja Apollon Musagete Quartett wykona Kwartet smyczkowy nr 3 „Kartki z niezapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego. Miłośnicy fortepianu nie mogą z kolei opuścić występu światowej sławy pianistki Diny Yoffe, która zaprezentuje 24 maja m. in. Nokturn Es-dur op. 55 nr 2 i III Sonatę h-moll op. 58 Fryderyka Chopina.

Szczegółowy program – na stronie: www.festiwallancut.pl 


21 maja 2017 roku o godz. 18.00 wrocławscy kameraliści zapraszają na koncert Cantores Minores Wratislavienses ze specjalnym programem poetycko-muzycznym, osnutym na twórczości Zbigniewa Herberta.

Na spektakl „Podróż Pana Cogito - na recytatora, głosy solowe, chór mieszany i fortepian" składają się wiersze Herberta w aktorskiej interpretacji Roberta Gonery, przeplatające się z częścią muzyczną skomponowaną przez Józefa Świdra. Suita Podróż Pana Cogito zostanie wykonana przez chór Cantores Minores Wratislavienses pod dyrekcją Piotra Karpety i pianistkę Joannę Karpetę. Suita na recytatora, głosy solowe, chór mieszany i fortepian powstała na zamówienie zespołu w roku 2008, obchodzonym jako Rok Zbigniewa Herberta. W niedzielę 21 maja 2017 wrocławianie po niespełna 9 latach od jej prawykonania mają szansę ponownie ją usłyszeć.

Wstęp na wydarzenie we wrocławskim Ratuszu jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 24-28 maja 2017 roku obędzie się XXXVI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.

Już od 1982 roku w maju chóry z całego świata prezentują się w Polsce na największym festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” ma – nadaną w 1995 roku przez Ministerstwo Kultury – kategorię zerową, co stawia go na równi z Konkursem Chopinowskim i Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Festiwal jest pierwszą imprezą na świecie, prezentującą muzykę cerkiewną od początku chrześcijaństwa do czasów współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki tworzonej przez polskich kompozytorów. Ideą Festiwalu jest przybliżenie szerokiej publiczności walorów duchowych, ale także artystycznych muzyki cerkiewnej. Podczas Festiwalu muzykę cerkiewną wykonują chóry bez względu na narodowość i wyznanie – a więc nie tylko wyznawcy prawosławia, ale także katolicy, grekokatolicy, protestanci, muzułmanie, buddyści, wyznawcy judaizmu.

Wydarzenie to wielokrotnie inspirowało twórców do komponowania nowych utworów, często później tu właśnie wykonywanych. Podczas Festiwalu odbywają się krajowe i światowe wykonania premierowe najlepszych kompozycji. W tegorocznej edycji zaprezentują się zespoły z Ukrainy, Białorusi, Litwy, Rosji, Mołdawii, Macedonii, Rumunii oraz Polski.

Koncert inauguracyjny będzie miał miejsce w sali Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku 24 maja o godz. 19.00. Arcydzieła muzyki cerkiewnej wykona Akademicki Chór Państwowej Rosyjskiej Akademii im. Gniesinych z Moskwy pod dyrekcją Dmitrija Oniegina.

Festiwal to nie tylko koncerty w Białymstoku, ale także w innych miastach polskich (Warszawa, Kraków, Supraśl, Tykocin, Legionowo, Szczuczyn, Bielsk Podlaski) oraz za granicą – w starożytnym mieście Wielkiego Księstwa Litewskiego Kamieńcu na Białorusi.

W ramach wydarzeń towarzyszących odbędzie się premiera filmu Romuald Twardowski. Kompozytor w zwierciadle muzyki (25 maja), XXVI Warszawski Reprezentacyjny Koncert Muzyki Cerkiewnej (26 maja) oraz XII Białowieskie Dni Muzyki Sakralnej w Białowieży (27 maja).

Festiwal jest objęty honorowym patronatem Andrzeja Dudy, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, patronatem Związku Kompozytorów Polskich oraz patronatem artystycznym Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://festiwal-hajnowka.pl/ 

POBIERZ: Program Festiwalu

                  Wydarzenia towarzyszące


24 maja 2017 roku o godz. 19:00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miała miejsce premiera światowa Concerto élégiaque Piotra Mossa.

W ramach cyklu ,,Środa na Okólniku” w Sali Koncertowej UMFC wystąpi Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka. Muzycy zaprezentują II Symfonię e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa oraz Concerto élégiaque na altówkę i orkiestrę Piotra Mossa. Partię solową wykona Katarzyna Budnik-Gałązka, której utwór jest dedykowany. Koncert powstał na zamówienie Orkiestry Sinfonia Varsovia w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Autor dzieła Piotr Moss jest uczniem Grażyny Bacewicz, Piotra Perkowskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Ukończył Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie w 1972 z wyróżnieniem. Ponadto odbył studia uzupełniające u Nadii Boulanger w Paryżu, uzyskując tam nagrodę Stowarzyszenia Przyjaciół Lili Boulanger za całokształt twórczości. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień w krajowych i międzynarodowych konkursach kompozytorskich, twórcą muzyki symfonicznej, kameralnej i wokalno-instrumentalnej, filmowej, teatralnej i rozrywkowej. Utwory Mossa były wykonywane w wielu krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych, Singapurze, Kolumbii i Republice Południowej Afryki. Sam Piotr Moss od 1981 mieszka w Paryżu. Francuska Académie des Beaux-Arts przyznała mu nagrodę muzyczną. Otrzymał także tytuł Oficera Orderu Literatury i Sztuki (Officier dans l'ordre des Arts et des Lettres) i medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Więcej informacji – na stronie: http://sinfoniavarsovia.org


„Co mi w duszy gra?” to cykl wydarzeń, poświęconych prezentacji twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Koncerty odbędą się w dniach 24 maja - 28 grudznia 2017 roku w Katowicach w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Nowowiejski 2017”.

W roku Feliksa Nowowiejskiego Instytucja Promocji i upowszechniania muzyki „Silesia” pragnie przybliżyć katowickim melomanom jego bogatą i wartościową twórczość. Program cyklu koncertowego został skonstruowany w oparciu o odpowiedzi na pytanie, które jest zawarte w tytule projektu. Koncerty „odpowiedzi” odnoszą się do źródeł inspiracji kompozytora. Odpowiedziami na zadane pytanie będą koncerty o poszczególnych tytułach: Polska i jej historia, Muzyka ludowa, Poezja, Muzyka i sacrum, Baśnie i legendy, Polskie obyczaje.

Wydarzenia projektu to koncerty monograficzne i koncerty, w których twórczość Nowowiejskiego zostanie przedstawiona w otoczeniu dzieł innych wybitnych polskich twórców, takich jak: Karol Szymanowski, Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Zygmunt Noskowski czy Witold Lutosławski.

Muzyka Nowowiejskiego zabrzmi w interpretacji takich artystów, jak Paweł Konik i Michał Biel, Ewa Tracz, Ewa Biegas, Grzegorz Biegas, Anna Borucka, Aleksander Kruczek, Łukasz Zientarski, Jakub Pankowiak, Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska, Julian Gembalski i Marek Smoczyński – laureat Międzynarodowego Konkursu Organowego im. F. Nowowiejskiego. Ponadto wystąpi zespół wokalny Contento core, kierowany przez Marię Piotrowską-Bogalecką, oraz Poznański Chór Kameralny pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: kalendarium koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.silesia.art.pl 


25 maja 2017 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie „Mózg Powszechny” (ul. Zamoyskiego, 20) rozpocznie się cykl wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”, organizowany przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation”.

Projekt „SUPERSAM + 1” koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. „SUPER” w tytule oznacza, że program przewiduje udział uznanych artystów polskich i zagranicznych, nastawionych na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SAM” określa występ solowy, ale również twórcze osamotnienie. „+ 1” oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Podczas koncertu 25 maja wystąpią Zdzisław Piernik i David Moss. Zdzisław Piernik ukończył studia w warszawskiej PWSM. Jest interpretatorem muzyki współczesnej. Ściśle współpracował z wieloma kompozytorami, demonstrując możliwości tuby naturalnej i preparowanej. Jako pierwszy tubista w Polsce wprowadził do swojej gry flażolety, glissanda, frullato, wielodźwięki. Preparując swój instrument wydobywa dźwięki dalekie od naturalnej barwy tuby. Ma bardzo różnorodny repertuar koncertowy – od własnych transkrypcji dzieł dawnych mistrzów po najnowsze zdobycze muzyki współczesnej. David Moss jest perkusistą i śpiewakiem, dyrektorem artystycznym Institute for Living Voice. Współpracuje z Samem Auingerem (elektronika), Lillevan (wideo) i minimalistycznym groove trio Denseland.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


W dniu 26 maja 2017 roku o godz. 19.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie odbędzie się koncert finałowy 58. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy.

Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.

Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów. Koncert, zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, w tym roku odbywa się po raz czternasty.

W programie koncertu znajdą się: utwór bez tytułu (godło L3L3K), …über BWV 971 (godło Alfons van Worden), Dialogi (godło 55555), Pulsar (godło Riot), Suite pour le souper du… (godło tuise), cum structura (godło REVIECEDTAERG). Utwory zostaną zaprezentowane przez Hashtag Ensemble.

Wstęp wolny.


26 maja 2017 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się Koncert finałowy I edycji programu „Muzyka Naszych Czasów”.

„Muzyka Naszych Czasów” to 4-letni Program Promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Realizatorami tego przedsięwzięcia są: Stowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego, Międzynarodowe Centrum Muzyki, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; 6 uczelni muzycznych (Gdańsk, Katowice, Kraków, Łódź, Poznań, Warszawa) oraz 6 średnich szkół muzycznych (Białystok, Bydgoszcz, Konin, Kraków, Radom, Warszawa).

Program „Muzyka Naszych Czasów” został zainicjowany przez Stowarzyszenie Akademia Imienia Krzysztofa Pendereckiego oraz Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Ma na celu promowanie i wprowadzenie do szkolnictwa artystycznego muzyki młodych kompozytorów w wykonaniu młodych instrumentalistów i wokalistów i prezentowanie jej młodemu odbiorcy. Więź pokoleniowa ma stanowić łącznik dla tej formy promocji muzyki. Projekt realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Koncert otwarcia, czyli uroczysty start dla promocji młodych twórców, odbył się 11 marca w Lusławicach. Dwanaście koncertów Pierwszej Odsłony projektu z tym samym programem odbyło się w jedenastu polskich miastach w okresie od marca do maja 2017. Podczas koncertu finałowego usłyszymy utwory młodych polskich kompozytorów: Michała Dobrzyńskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Szymona Godziemba-Trytka, Aleksandry Kacy, Kamila Kruka, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Śmigasiewicza oraz Ignacego Zalewskiego. Kompozycje wykonają studenci UMFC. Koordynatorem koncertu jest ad. dr hab. Leszek Lorent.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej w Warszawie potrwa od 28 maja do 4 czerwca 2017 roku.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej zaliczany dziś do najpoważniejszych warszawskich festiwali powstał w 1991 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły. Festiwal wypełnił lukę jaka powstała w polskim życiu muzycznym w okresie powojennym, kiedy utwory muzyki sakralnej wykonywano częściej w salach koncertowych niż w świątyniach, z myślą o których były tworzone. Koncerty festiwalowe odbywają się w zabytkowych kościołach warszawskich. Patronat nad wydarzeniem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski podczas koncertu otwarcia przyzna swoją nagrodę „Srebrna Piszczałka” za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce.

Podstawowym zadaniem Festiwalu jest prezentacja twórczości muzycznej, związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami, w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie i na wysokim poziomie artystycznym. W warszawskich świątyniach zostanie zaprezentowana muzyka polska w konfrontacji z uznanymi arcydziełami światowej literatury muzycznej. Koncert finałowy 4 czerwca w Bazylice Archikatedralnej św. Jana Chrzciciela zostanie poświęcony 140. rocznicy urodzin Feliksa Nowowiejskiego. Izabela Białecka (sopran), Przemysław Kapituła (organy) i Chór Archikatedry Warszawskiej pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego wykonają pieśni i IX Symfonię op. 45 nr 9 Nowowiejskiego.

W warszawskim festiwalu weźmie udział wielu doskonałych artystów, w tym włoscy muzycy Pierluigi Mencattini (skrzypce barokowe), Ubaldo Rosso (flet), Silvia Martinelli (sopran), Walter D’Arcangelo, Ennio Cominetti i Andrea Trovato (organy).

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalowe jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.kapitula.org 


W dniach 28 maja – 4 czerwca 2017 roku NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna zaprasza do odkrycia muzycznego humoru, zawartego w interesującym programie Leo Festiwal 2017.

Leo Festiwal to przedsięwzięcie, które prowadzone jest przez wrocławską orkiestrę kameralną Leopoldinum pod artystycznym kierownictwem Ernsta Kovacica. Podczas festiwalowych przedsięwzięć obok prezentacji rozległego repertuaru wielką rolę spełnia wchodzenie w dialog z innymi dziedzinami sztuki: poezją, filmem i przedsięwzięciami teatralnymi. W tym roku Leopoldinum zaprasza miłośników muzyki do odkrycia czarującego muzycznego humoru, którego źródła mogą być rozmaite. Czasami jest to historyjka stojąca za jakimś utworem, czasami parodia i zaskakujące rozwiązania kompozytorskie.

Pierwszy koncert tegorocznego Leo Festiwalu jest rezultatem współpracy liderów Leopoldinum (Christian Danowicz, Michal Micker i Marcin Misiak) i studentów wrocławskiej Akademii Muzycznej, którzy doskonalili swój warsztat pod okiem artystów NFM. Muzycy wykonają utwory kameralne J. Françaixa, J. Brahmsa i M. Brucha. Podczas drugiego koncertu, łączącego w sobie doskonałą muzykę i sztukę lalkarską, zabrzmią m. in. Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała R. Straussa, finały kwartetów J. Haydna Ptak (op. 33 Hob.III:39) i Żart (op. 33 Hob.III:38). Prezentacja filmu niemego L'assassinat du duc de Guise (Zabójstwo księcia Gwizjusza) z muzyką C. Saint-Saënsa rozpocznie błyskotliwy program koncertu 1 czerwca „Magia Broadwayu i kina”. Musicalowe hity K. Weilla usłyszymy w wykonaniu wrocławskiej kompozytorski i sopranistki Agaty Zubel. W finale Festiwalu zostanie zaprezentowana opera dla dzieci Michała Ziółkowskiego Brzydkie kaczątko, stworzona przez młodych i specjalnie dla młodych.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/leo-festival 


28 maja 2017 roku rozpocznie się cykl koncertów Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus „Legenda Amadeusa”, zapowiadających jubileuszowy, 50. sezon działalności Zespołu.

Koncerty odbywać się będą w filharmoniach oraz salach koncertowych całego kraju. Orkiestra Amadeus przypomni słuchaczom najbardziej znane utwory ze swojego bogatego dorobku, a także zupełnie nowe, niejednokrotnie dedykowane jej kompozycje – zabrzmią utwory Mozarta, Beethovena, Czajkowskiego, Dvořáka, Saint-Saënsa, Mikołaja Góreckiego, Roxanny Panufnik i in. Zespół koncertować będzie pod batutą swojej legendarnej założycielki i kierownika artystycznego – Agnieszki Duczmal, a także pracującej z Amadeusem od kilkunastu lat dyrygentki Anny Duczmal-Mróz.

Koncert 28 maja o godz. 17:00 pod batutą Agnieszki Duczmal będzie miał miejsce w wyjątkowej scenerii w Jarocinie – w dawnych ruinach gotyckiego kościoła św. Ducha zaadaptowanych na salę koncertową. Niezwykłości koncertowi dodaje nie tylko lokalizacja, ale również fakt, że w repertuarze znajdą się zarówno utwory polskich (Górecki czy Szymanowski) jak i zachodnioeuropejskich kompozytorów (Beethoven i Saint-Saens), dawnych i współczesnych.

Kolejne spotkania z „Legendą Amadeusa” odbędą się we Wrześni (26.06. 2017), Krakowie (27.08. 2017), Białymstoku 20.10. 2017), Słupsku (22.10. 2017) i Starachowicach (28.10.2017).

Dodatkowe informacje – na stronie: http://bibliotekajarocin.pl


Tegoroczna edycja festiwalu muzycznego „Trzy-Czte-Ry: Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” odbędzie się w Warszawie w dniach 30 maja – 28 czerwca 2017 roku.

Założeniem festiwalu jest konfrontacja widza z nowatorskimi wizjami artystycznymi, często poprzez kontrastowe zestawienie dzieł, które ukazuje ich nowe konteksty. Funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu pełni Maciej Grzybowski. W 2017 roku między 30 maja a 28 czerwca odbędzie się 11 koncertów. Na scenie Studia Koncertowego im. Witolda Lutosławskiego (ul. Modzelewskiego 59) pojawi się łącznie ponad 100 muzyków, w tym soliści, kameraliści, koncertująca na całym świecie Orkiestra Sinfonia Varsovia oraz AUKSO – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy.

W programie festiwalu usłyszymy cały przekrój polskiej muzyki współczesnej: utwory Eugeniusza Morawskiego, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika, Włodzimierza Kotońskiego i Jacka Grudnia. Po koncertach słuchacze będą mogli wziąć udział w spotkaniach prowadzonych przez takich muzykologów, jak Marcin Majchrowski, Adam Suprynowicz, Mariusz Gradowski, Grzegorz Dąbrowski i Marcin Gmys.

ZOBACZ: stronę Festiwalu.


31 maja 2017 roku Chór Polskiego Radia zaprasza na koncert pt. „Generacje. Kompozytor – rezydent”, podczas którego wykona utwór uczestnika programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor – rezydent” Szymona Godziemba-Trytka.

Pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego i z udziałem Malwiny Paszek (głos biały), Michała Szymanowskiego (fortepian), Tomasza Drozdka (instrumenty etniczne) oraz zespołu perkusyjnego Chór Polskiego Radia wykona utwory chóralne polskich kompozytorów współczesnych. W ich interpretacji usłyszymy Suitę pieśni góralskich z Podhala na chór mieszany Bolesława Wallek-Walewskiego, Suitę weselną na sopran, tenor, chór żeński, chór mieszany i fortepian Tadeusza Szeligowskiego, Suitę lubuską na chór żeński Andrzeja Koszewskiego, Scherzo na chór a cappella Marka Jasińskiego oraz Etnos na chór, głos biały, fortepian, instrumenty etniczne i perkusję Szymona Godziemba-Trytka, który w sezonie artystycznym 2016/ 2017 pełni funkcję kompozytora-rezydenta Chóru Polskiego Radia.

Program koncertu, który będzie miał miejsce o godz. 19.00 w Centrum Sztuki Mościce (Tarnów, ul. Traugutta 1), uzupełnią Ballada nr 4 Fryderyka Chopina i pieśni z cykli na głos i fortepian Stanisława Niewiadomskiego Z wiosennych tchnień oraz Karola Mikulego Sieben Lider.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.csm.tarnow.pl