Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Od 9 czerwca do 5 sierpnia 2017 roku potrwa III Międzynarodowy Baltic Neopolis Festival, który obejmie całe zachodniopomorskie.

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki, organizowany przez Stowarzyszenie Baltic Neopolis Orchestra i jej Partnerów, to 18 koncertów w Szczecinie, Złocieńcu, Gryfinie, Drawnie, Świdwinie, Gryficach, Ueckermünde, Świnoujściu, Kołobrzegu, Koszalinie oraz niemieckim Heringsdorfie, jak również Art week w Świnoujściu – animacje i warsztaty muzyczne w przestrzeni miejskiej dla dzieci i dorosłych w samym środku lata.

Festiwal zakłada współpracę muzyków i artystów z całego świata. Dzięki zaplanowanym w ramach festiwalu inicjatywom do Szczecina i Województwa Zachodniopomorskiego zawita szerokie grono wybitnych artystów, m.in. bandoneonista Marcelo Nisinman (Argentyna), skrzypek Vasko Vassilev (Bułgaria), pianistka Ingrid Fujiko Hemming (Niemcy/Japonia), grająca na marimbie Vivi Vassileva (Niemcy/Bułgaria), pianistka Pamela Tan-Nicholson (Singapur) czy harfistki Anna Steinkogler (Austria) i Rosa Maria Diaz Cotan (Hiszpania).

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi będzie występ międzynarodowego zespołu Baltic Neopolis Virtuosi, który łączy potencjał artystyczny w obszarze basenu Morza Bałtyckiego. W Festiwalu udział wezmą także młodzi muzycy z programu stażowego Baltic Neopolis Orchestra – Akademia BNO.

W programie festiwalu znajdzie się również polska muzyka współczesna. 2 i 3 sierpnia w Szczecinie (Trafostacja Sztuki, godz. 19:00) i Kołobrzegu (Bazylika Konkatedralna, godz. 20:30) będą miały miejsce koncerty w ramach trasy Baltic Neopolis Virtuosi. Międzynarodowy zespół muzyków zaprezentuje Sinfoniettę Pawła Łukaszewskiego oraz premierowe wykonanie Hikikomori szczecinianina Piotra Klimka.

Więcej informacji: www.balticneopolis.pl 


W dniach 1–26 lipca 2017 roku na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się Festiwal Ogrody Muzyczne – wydarzenie o 17-letniej tradycji.

Od 10 lat gościem honorowym festiwalu jest kraj, który dokładnie 1 lipca przejmuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. W tym roku jest nim Estonia, która również od kwietnia br. świętuje już 100-lecie uzyskania niepodległości. Koncerty i wydarzenia festiwalowe odbywać się będą pod honorowym patronatem Ambasady Republiki Estonii, jak i oficjalnego programu obchodów #Estonia100. W Festiwalu wezmą udział znakomici estońscy wykonawcy: Estonian Piano Orchestra (czyli ośmioro pianistów przy czterech fortepianach), chór Vox Clamantis (zdobywcy nagrody Grammy 2013) i Sven Grünberg (guru estońskiej elektroniki i rocka progresywnego).

Ważną częścią Festiwalu będzie „Pojedynek Gigantów”, czyli prezentacja premier operowych Metropolitan Opera i baletowych Teatru Bolszoj ostatnich miesięcy. Ciekawą propozycją festiwalową będą również wtorkowe pokazy czteroodcinkowego serialu „Historia Muzyki”. Znani i lubiani będą także gośćmi specjalnymi wybranych wieczorów, m. in.: Stanisław Janicki (13 lipca), Jolanta i Włodek Pawlikowie (7 lipca), czy Anna Nehrebecka (17 lipca).

Osobną propozycją skierowaną do najmłodszych spędzających „lato w mieście” są dedykowane im Dziecięce Ogrody Muzyczne.

Na festiwalu nie zbraknie polskich wykonawców. W finale festiwalu, zatytułowanym „Paganini Tour”, wystąpią skrzypek Marcin Patyra i zespół Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza. Muzycy zaprezentują m. in. Koncert na orkiestrę Grażyny Bacewicz.

Więcej szczegółów, w tym dokładny program festiwalu na: www.ogrodymuzyczne.pl 


W dniach 1 lipca–26 sierpnia 2017 roku odbędzie się X jubileuszowy Festiwal „Wawel o zmierzchu” – jedyny w Krakowie letni festiwal plenerowy: miejscem koncertów są rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. Muzyka ukazywana jest w dialogu tradycji i nowoczesności.

Artyści występują w różnych składach wykonawczych: od solowego recitalu fortepianowego, poprzez zróżnicowane składy kameralne, do obsady symfonicznej. Program jest ukierunkowany na kulturę narodową (Chopin, Wieniawski, Szymanowski) ukazaną w szerokim kontekście znanych, europejskich kompozytorów.

Międzynarodowej publiczności zaprezentują się mistrzowie: klawesynistka Elżbieta Stefańska, skrzypek Daniel Stabrawa, pianiści Alexander Gavrylyuk i Julianna Awdiejewa, dyrygent Łukasz Borowicz, a także młodzi utalentowani artyści: pianista Marcin Koziak, skrzypek Antoni Ingielewicz, zespół Artsemble oraz orkiestra CORda Cracovia. W ramach koncertu inauguracyjnego nastąpi prawykonanie utworu napisanego przez kompozytora młodego pokolenia, doktoranta Akademii Muzycznej w Katowicach Wojciecha Michno, na zamówienie Festiwalu. Będzie to już szósta festiwalowa kompozycja.

Ponadto podczas festiwalu usłyszymy nowe interpretacje utworów Karola Szymanowskiego, którego 135. rocznica urodzin jest obchodzona w tym roku, w wykonaniu młodych pianistów 1 lipca, Marii, Elżbiety i Daniela Stabrawy 29 lipca oraz duetu Antoni Ingielewicz i Paweł Rydel 19 sierpnia.

Szczegółowy program – na stronie: http://wawel.krakow.pl


W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Podczas inauguracji cyklu zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego w interpretacji Urszuli Kryger.

„Letnie Koncerty na Grochowskiej” to cykl 28 bezpłatnych koncertów, prezentujących wybitnych artystów młodego pokolenia. Na scenie Letnich Koncertów pojawią się uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia, Akademii Operowej oraz laureaci prestiżowych muzycznych konkursów, m.in. X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Tegoroczna edycja to również wiele nowości. Trzy koncerty będą poświęcone kwartetom: wystąpią kwartet saksofonowy The Whoop Group, kwartet klarnetowy Poco Leggero oraz kwartet gitarowy Erlendis Quartet. Po raz pierwszy na Letnich Koncertach pojawi się klawesyn. Zagra Marcin Świątkiewicz, który podejmie się również poprowadzenia tego muzycznego spotkania. Jeden z koncertów, z okazji Dnia Dziecka, będzie dedykowany najmłodszym melomanom– wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci". Na finał zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii – Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałazka (altówka) i Marcel Markowski (wiolonczela) wraz z pianistą Piotrem Kopczyńskim.

W programie koncertów ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów. Zostaną zaprezentowane m. in. pieśni Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza (3 czerwca i 23 lipca), Trzy miniatury oraz I Sonata na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego (25 czerwca i 2 lipca), Etiuda-Kaprys op. 18, Kaprys La Staccato op. 10 i Fantazja na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 Henryka Wieniawskiego (15 lipca i 20 sierpnia), Bukoliki Witolda Lutosławskiego i Filo d'Arianna Eugeniusza Knapika (6 sierpnia) oraz liczne dzieła Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina.

Kameralne koncerty muzyki klasycznej będą się odbywać w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16:00. Wstęp wolny.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


W dniach 1 lipca – 15 sierpnia 2017 roku odbędzie się 26. Festiwal „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa” / „Muzyka organowa w Jarosławskim Opactwie”.

Festiwal obejmuje osiem koncertów, odbywających się w czterech zabytkowych i nowoczesnych świątyniach Rzeszowa: w katedrze, bazylice Ojców Bernardynów, kościele św. Krzyża i Wniebowzięcia NMP w Zalesiu. Organizatorem Festiwalu jest Parafia Katedralna w Rzeszowie, zaś dyrektorem – dr hab. Marek Stefański. Wystąpią artyści – soliści i zespoły chóralne – z Polski, Włoch, Rosji i Mołdawii.

Głównemu nurtowi Festiwalu będą towarzyszyły dwa cykle: „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie”, podczas którego w gościnnych murach Opactwa pobenedyktyńskiego odbędą się cztery koncerty (od 8 lipca do 12 sierpnia) oraz, po raz pierwszy, „Koncerty w bazylice Jezuitów w Starej Wsi” (9 lipca i 14 sierpnia).

Sympatycy muzyki organowej i kameralnej, sztuki najwyższej próby twórczej i wykonawczej, będą mogli wysłuchać panoramy dzieł europejskich kompozytorów czterech stuleci: od XVIII do XX wieku, na czele z Johannem Sebastianem Bachem i jego genialną polifonią. W programach koncertów pojawią się także formy improwizowane, czyli tworzone i prezentowane przez wykonawców „ad hoc". W interpretacji zaproszonych artystów usłyszymy również dzieła takich polskich twórców XX wieku, jak A. Koszewski, J. Łuciuk, J. Maklakiewicz, F. Rączkowski, M. Surzyński, J. Świder i O. M. Żukowski.

POBIERZ: Program Festiwalu.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.diecezja.rzeszow.pl


„Kolory Polski” to letnia propozycja Filharmonii Łódzkiej dla melomanów, którzy chcą połączyć słuchanie muzyki w najlepszym wykonaniu ze zwiedzaniem zabytków regionu łódzkiego. Festiwal potrwa od 1 lipca do 2 września 2017 roku, zaś koncert-preludium Festiwalu odbędzie się już 17 czerwca w Stacji Nowa Gdynia.

Niemal każdy z około dwudziestu koncertów odbywa się w innym miejscu: w starych kościołach i klasztorach, tajemniczych zamkach i muzeach, bogatych w cenne eksponaty, choć czasem niedocenianych, a często – w plenerze, w otoczeniu dworskich parków czy na leśnej polanie. Rozbrzmiewa tam muzyka znacznie swobodniejsza i bardziej różnorodna od tego, co filharmonia proponuje słuchaczom od jesieni do wiosny. W programie dominują autorskie projekty, inspirowane folklorem i sztuką dawną, oraz niekonwencjonalne opracowania muzyki klasycznej i rozrywkowej. Występują zarówno słynni artyści o ustalonej renomie, jak i młodzi muzycy, którzy rozpoczynają dopiero swoją karierę. Wiele projektów powstaje specjalnie dla festiwalu. Rzadko spotykane instrumenty, artyści ludowi na estradzie razem z profesjonalistami, odważne improwizacje – to propozycja dla tych, którzy nie boją się wyjść poza utarte ścieżki obcowania z muzyką.

W programie wydarzenia nie zabraknie dzieł polskich kompozytorów współczesnych. Podczas koncertu inaugurującego Festiwal 1 lipca w Skierniewicach zabrzmią m. in. Psalm 100 M. Jasińskiego i Totus tuus H. M. Góreckiego. 9 lipca mieszkańcy Dobronia usłyszą Concerto Grosso „All antica per archi” A. Koszewskiego w wykonaniu Kwintetu smyczkowego Multicamerata. 20 sierpnia w Krośniewicach sekstet wokalny proModern wykona kompozycje do sonetów Williama Shakespeare’a autorstwa polskich twórców, m.in. K. Dębskiego, K. Herdzina, P. Łukaszewskiego, S. Moryto, T. Opałki, D. Przybylskiego, M. Zielińskiego, M. Bembinowa. Podczas koncertu finałowego pt. „Adam Sztaba symfonicznie” odbędzie się premiera kompozycji Marsz autorstwa A. Zagajewskiego, która powstała specjalnie na zamówienie Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski 


Stowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae” zaprasza na III Małopolską Akademię Talentów. Festiwal to cykl kilkunastu koncertów, które odbywać się będą między 19 czerwca a 9 lipca 2017 roku w malowniczej scenerii regionu Małopolski.

Trwający dwa tygodnie festiwal muzyczny został zaplanowany jako cykl kilkunastu koncertów, które odbędą się w Łącku, Żegocinie, Nowym Sączu, Starym Sączu, Krościenku nad Dunajcem, Kąśnej Dolnej, Krynicy-Zdroju i Szczawnicy. Festiwal ma przyczynić się do upowszechnienia muzyki klasycznej w całym regionie.

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Jan Kalinowski. Wykonawcami będą zaproszeni goście – profesjonalni muzycy, wykładowcy polskich i zagranicznych uczelni muzycznych, aktywnie koncertujący w Polsce i na świecie, oraz młodzi instrumentaliści, uczestnicy kursów muzycznych p.n. III Małopolska Akademia Talentów oraz uczestnicy kursów pianistycznych w Kąśnej Dolnej. Podczas koncertów wystąpią soliści (pianiści, skrzypkowie, wiolonczeliści, fleciści), zespoły kameralne smyczkowe i dęte oraz Orkiestra Arco Cracovia.

Wybitni artyści oraz młodzi utalentowani wykonawcy zaprezentują najpiękniejsze utwory muzyki klasycznej, w tym dzieła polskich kompozytorów. 29 czerwca w Kąśnej Dolnej będzie miał miejsce Koncert w dniu 76. rocznicy śmierci I. J. Paderewskiego, podczas którego zabrzmią jego dzieła, a także utwory F. Chopina i Z. Stojowskiego.

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Pełen program Festiwalu, informacje o artystach, którzy wystąpią oraz o miejscach koncertów dostępne są na stronie www.festiwalmuzyczny.com


Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku potrwa letni festiwal Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej „Nova Muzyka i Architektura”.

XXI letni festiwal „Nova Muzyka i Architektura” w wakacyjne miesiące odbywać się będzie zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych przestrzeniach Torunia. Do współpracy podczas tegorocznej edycji zaproszeni są soliści oraz zespoły kameralne z całego świata.

Podczas wieczoru inauguracyjnego, odbywającego się w trakcie obchodów święta miasta, w Toruniu wystąpi wirtuoz gitary Marcin Dylla, który z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wykona brawurowy Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo. W pierwszą sobotę lipca zespół Tubicinatores Gedanenses zaprezentuje tzw. Turmmusic, koncertując z Wieży i Dziedzińca Ratusza Staromiejskiego. W interpretacji artystów z Polski – skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz, pianisty Pawła Wakarecy oraz towarzyszącego im wiolonczelisty Marcina Zdunika usłyszymy dwa Tria fortepianowe: Panufnika i Schuberta. Natomiast laureatka ostatniej edycji międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Toruń 2016 w ramach nagrody za zajęcie III miejsca wykonana recital składający się z kompozycji Mozarta, Prokofieva, Schuberta i Wieniawskiego.

Całość repertuaru muzycznego prezentowanego w trakcie festiwalu ubogaci występ gościnny zespołu Filharmonii Pomorskiej, który na specjalnie ustawionej barce na Bulwarze zaprezentuje dzieło Haendla Muzyka na wodzie. Po raz kolejny będziemy również mieli okazję podziwiać efekt współpracy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej z letnią akademią pianistyczną Paderewski Piano Academy, kiedy to utalentowana młodzież z całego świata zaprezentuje największe dzieła pianistyczne Chopina, Griega, Beethovena i Mozarta.

Koncertem wieńczącym festiwal będzie program „Od La Scali do Broadway’u”, podczas którego goście z USA – sopranistka Karen Slack oraz dyrygent Richard Rosenberg w towarzystwie TOS zaprezentują wybrane fragmenty z najsłynniejszych oper i musicali.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl/ 


Już po raz 21 początek lata zbiega się w Gdańsku z początkiem cyklu koncertów „Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego". Również w 2017 roku co sobotę o godzinie 12:00 koncerty będą odbywać się w Altanie Parku Oliwskiego w dniach 24 czerwca–12 sierpnia.

W samo południe, zaraz po tym, jak wybrzmią dzwony majestatycznej Katedry Oliwskiej, rozpoczyna się koncert. Dziesiątki słuchaczy w różnym wieku na ławeczkach, trawnikach i parkowych ścieżkach szukają miejsca, by jak najlepiej widzieć i słyszeć muzyków. Artyści sami przyznają, że występy w Altanie to wyjątkowe przeżycie: niezwykła atmosfera, nastrojowe otoczenie urokliwego parku i wspaniała widownia.

W tym roku przewędrujemy przez cały szereg różnych stylów i epok, głównie dzięki artystom związanym z gdańską Akademią Muzyczną. Na początku muzykę m.in. Astora Piazolli i Johannesa Brahmsa zaprezentuje trio L'Inverno. W dalszej części można będzie usłyszeć dwa niezwykle ciekawe programy Pieśni bez słów Beniamina Baczewskiego w wykonaniu zespołu Fractus Sextet oraz Szymanowski RE:composed. Piesni kurpiowskie (Joanna Orzeł – aranżacje, sopran, Julia Ziętek – skrzypce, Małgorzata Kęsicka – obój, Anna Śmiszek-Wesołowska – wiolonczela). Coś dla siebie znajdą również miłośnicy jazzu i muzyki rozrywkowej na koncercie Izabeli Krasuckiej z zespołem, zaś miłośnikom instrumentów dętych na pewno przypadnie do gustu program przygotowany przez Dariusza i Natalię Egielmanów. W programie znajdzie się także miejsce dla występu kwartetu smyczkowego Belle Quartet oraz duetu skrzypcowo-fortepianowego sióstr Ewy i Agnieszki Jarosz. Cykl zwieńczy koncert chóralny a cappela w wykonaniu gospodarza, Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją maestro Jana Łukaszewskiego. W programie m.in Oliwski Potok Edwarda Pałłasza do słów Kazimierza Nowosielskiego oraz utwory zespołu The Beatles.

Wstęp wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.polskichorkameralny.pl


W dniach 30 czerwca – 4 lipca 2017 roku w Krakowie odbędzie się III edycja Sinfonietta Festival pod hasłem „Sinfonietta jest kobietą”.

Pięciodniowy maraton muzyczny Sinfonietty Cracovii dedykowany jest kobietom: instrumentalistkom, kompozytorkom, muzom; zarówno tym znanym i powszechnie cenionym, jak i tym, które wciąż czekają na należne sobie miejsce w panteonie muzycznych sław.

W trakcie festiwalu, usłyszymy m.in. gwiazdę światowej wiolinistyki Soyoung Yoon (zwyciężczynię XIV Konkursu im. H. Wieniawskiego) oraz młodą polską skrzypaczkę Amelię Maszońską (laureatkę 4 nagród specjalnych XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego oraz nagrody specjalnej w plebiscycie Sinfonietty Cracovii i TVP Kultura). Po raz pierwszy w Polsce wystąpi szwajcarskie Orion Trio, a szeregi zespołów występujących w ramach nowatorskiego clubbingu kameralnego zasili francuskie Lethiec Trio. Nie zabraknie również atrakcji dla miłośników opery, którzy będą mieli szansę podziwiać Ewę Majcherczyk w tytułowej roli wyreżyserowanego przez Rebekę Rotę spektaklu Dziennik Anne Frank. Tym ostatnim bez wątpienia przypadnie również do gustu występ Ulrike Helzel, mezzosopranistki Opery Wiedeńskiej, którą usłyszymy w trakcie koncertu inaugurującego wydarzenie.

Sinfonietta jest kobietą, a kobieta niejedno ma imię: czego dowodzi przemyślany i wspaniale zróżnicowany program festiwalu. Tegoroczna edycja Sinfonietta Festival to symboliczny ukłon w kierunku wszystkich kompozytorek; zarówno tych zapomnianych, jak i tych, których twórczość weszła już na stałe do kanonu dzieł cenionych i często interpretowanych. W programie Festiwalu znalazły się m. in. Modlitwa dziewicy Tekli Bądarzewskiej-Baranowskiej, Kwartet smyczkowy nr 4 Grażyny Bacewicz i Modlitwa Andrzeja i Roxanny Panufnik. Podczas koncertu inauguracyjnego goście Sinfonietty będą mieli również szansę usłyszeć premierowe wykonanie zwycięskiej kompozycji Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Sinfonietta per Sinfonietta” pod honorowym patronatem Krzysztofa Pendereckiego. Koncert finałowy odbędzie się na scenie Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach, gdzie zabrzmi m. in. inspirowana barokową tradycją Canzona di barocco Henryka Czyża.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://sinfonietta.pl/program/ 


W dniach 1 – 29 lipca 2017 roku w Ogrodzie Łazienek Królewskich będzie miała miejsce V odsłona Festiwalu „Strefa Ciszy”.

Strefa Ciszy Royal Łazienki Music Festival organizowany jest po raz piąty w Łazienkach Królewskich przez Fundację Ogrody Muzyczne i Fundację Muzyka jest dla wszystkich przy współpracy dyrekcji i zespołu Muzeum Łazienki Królewskie. Idee festiwalu pozostają niezmienne: prezentacja muzyki klasycznej, jazzowej i tradycyjnej w najlepszych wykonaniach, bez wielkich scen i nagłośnienia, umożliwiająca bezpośredni kontakt słuchaczy z muzykami w wyjątkowym otoczeniu Muzeum Łazienki Królewskie.

W Strefie Ciszy królować będzie czysty dźwięk instrumentów muzycznych, głos ludzki oraz odgłosy otaczającej natury. W wyjątkowej scenerii Ogrodów Łazienkowskich przez 5 lipcowych sobót odbędzie się ponad 100 koncertów z udziałem artystów z kraju i ze świata na 5 scenach. Ponadto organizatorzy przewidują bogaty program wydarzeń towarzyszących dla szerokiej publiczności, w tym rodzinne koncerty dla Melomaluszków i happeningi.

„Dzień muzyki polskiej” 15 lipca uświetnią Folklomerat, Maniucha i Ksawery, Karolina Cicha i Bart Pałyga, Chór Grochów i Chór Ursynovia Cantabile, a na finał muzycy zapraszają do tańca podczas koncertu żywiołowej grupy Tęgie Chłopy. Na scenach plenerowych koncerty odbywać się będą przez cały dzień.

Wchodząc z miejskiego zgiełku na teren Ogrodu, zanurzmy się w ciszę, która pozwoli nam usłyszeć muzykę delikatnie rozbrzmiewającą w pełnej harmonii z otaczającą naturą. Wstęp wolny.

Szczegółowy program koncertów i wydarzeń dodatkowych: http://www.strefaciszyfestival.pl/program/ 


Od 2 lipca po 17 września 2017 potrwa tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, który zaliczany jest do najpoważniejszych warszawskich festiwali.

Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym festiwalu. Koncerty festiwalowe odbywają się każdego roku przez trzy letnie miesiące (lipiec, sierpień, wrzesień) w kolejne niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana (ul. Świętojańska 8).

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Jest również wręcz wymarzonym miejscem do prezentacji muzyki organowej. Na odbiór interpretacji muzycznych składają się tu wrażenia wynikłe z piękna i potęgi brzmienia nowoczesnych organów oraz atmosfery i sakrum świątyni. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich „Eule” zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalają na prezentację muzyki wszystkich epok.

Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku wystąpią Fabio Ciofini, Sergio Paolini, Silvano Rodi, Giampaolo Di Rosa, Ennio Cominetti (Włochy), Stanislav Šurin (Słowacja), Jean-Christophe Geiser (Szwajcaria), Didier Hennuyer (Francja), Hans Ole Thers (Dania) i Piotr Rachoń (Polska). Dyrektor Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” Przemysław Kapituła zaprezentuje m. in. twórczość organową Feliksa Nowowiejskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.kapitula.org/ 


Prezydent Miasta Opola we współpracy z Filharmonią Opolską zaprasza w każde wakacyjne, niedzielne popołudnia od 2 lipca do 27 sierpnia 2017 roku na bezpłatne spotkania muzyczne pt. „Koncerty Promenadowe”.

Tradycją, która na stałe wpisała się w letni kalendarz opolskich imprez, jest cykl Koncertów Promenadowych finansowany przez Urząd Miasta Opola. Każdy z tegorocznych koncertów ma swój indywidualny styl. Wśród wykonawców obok muzyków Filharmonii Opolskiej pojawią się zaproszeni artyści: Aleksander Gref, Celina Kotz, Łukasz Brzezina, Ewa Łobaczewska, Rafał Supiński, Karina Komendera, Tomasz Tomaszewski, Marcin Wyrostek, Dance of fire, Atom String Quartet, Andrea Tofanelli & Dizzy Boyz Brass Band.

W wykonaniu rodzimych artystów oraz gwiazd światowego formatu na koncertach promenadowych prezentowane są programy zarówno z muzyką klasyczną jak i rozrywkową. W programie Koncertów Promenadowych odnajdziemy muzykę wielkich mistrzów klasyki, przeboje muzyki filmowej, jazz, muzykę z najciekawszych światowych musicali, a także polską muzykę współczesną. Podczas koncertu finałowego 27 sierpnia Filharmonicy Opolscy pod batutą Szymona Bywalca prawykonają Koncert opolski Piotra Mossa. W roli solistów wystąpią skrzypek Tomasz Tomaszewski i akordeonista Marcin Wyrostek. Utwór został napisany przez Piotra Mossa specjalnie na obchody 800. lecia miasta Opola.

Koncerty odbędą się na Scenie plenerowej Filharmonii Opolskiej, tak aby dla wszystkich zainteresowanych znalazło się miejsce na widowni. Ostatnie muzyczne spotkanie 27 sierpnia odbędzie się w Sali koncertowej Filharmonii Opolskiej.

Szczegółowy plan koncertów dostępny będzie na stronie internetowej Filharmonii Opolskiej: http://www.filharmonia.opole.pl/ 


Od 2 lipca do 3 września 2017 roku potrwa V Międzynarodowy Festiwal „Emanacje”.

Festiwal jest największym w regionie wydarzeniem artystycznym, przez całe lato ożywiający Małopolskę. Nazwa festiwalu nawiązuje do młodzieńczego utworu Krzysztofa Pendereckiego. Napisane w 1959 roku Emanacje na dwie orkiestry smyczkowe zdobyły trzecią nagrodę na II Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w kwietniu 1959. Pierwsza edycja festiwalu „Emanacje” odbyła się w 2013 roku – roku jubileuszu 80. urodzin Pendereckiego. W miesiącach letnich festiwalowe wydarzenia odbywają się w każdy weekend oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogatą ofertę muzyczną w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów.

Repertuar koncertów obejmuje recitale solowe, koncerty kameralne, jak również muzykę symfoniczną i jazz. Program festiwalu to propozycja muzyczno-architektonicznej podróży. Wyznaczony przez kolejne wydarzenia szlak prowadzi przez miejsca niezwykłe, czasem popularne, czasem zapomniane, ale z pewnością warte odwiedzenia: dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach i Szymbarku, zabytkowe kopalnie soli w Wieliczce i Bochni, liczne zabytki sakralne i małopolskie zamki w Niepołomicach, Nowym Wiśniczu, Suchej Beskidzkiej, Dębnie, Dwór I.J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Willa Karola Szymanowskiego „Atma” w Zakopanem. Sercem Emanacji jest niezmiennie Centrum w Lusławicach. Podczas tegorocznej edycji zabrzmią tam m. in. utwory Krzysztofa Pendereckiego, Aleksandra Tansmana, Jerzego Bauera i Janusza Bieleckiego.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu: www.emanacje.pl 


Jubileuszowy 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie potrwa od 30 czerwca do 25 sierpnia 2017 roku.

Gdańsk to miasto o bogatej tradycji organowej. Muzyka od wieków rozbrzmiewała w zabytkowej Katedrze Oliwskiej, umożliwiając melomanom obcowanie z muzyką wykonywaną na królewskim instrumencie, jakim niewątpliwie są organy, przybliżając im również historię tej świątyni, bogactwo jej architektury, rzeźby i malarstwa. Ideą Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, która przyświeca organizatorowi festiwalu, jest podtrzymywanie tej wielowiekowej gdańskiej tradycji organowej. Koncerty organowe mają zachęcić wielopokoleniowe rodziny do obcowania, również w okresie wakacyjnym, z kulturą wysoką.

W Festiwalu wezmą udział organiści z całego świata: Naji Hakim, Klemens Schnorr, Bernhard Gfrerer, Etienne Walhain, Jean-Christophe Geiser, Wolfgang Seifen, Jennifer Pascual, Juan Paradell Solé, Martin U. Sander, František Vaníček, Johannes Skudlik. Polska sztuka organowa w jubileuszowych koncertach będzie reprezentowana przez Andrzeja Chorosińskiego, Józefa Serafina i dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej Romana Peruckiego. Podczas recitali 11 i 28 lipca zabrzmi muzyka polskich kompozytorów współczesnych: Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy i Mieczysława Surzyńskiego. 22 sierpnia Roman Perucki oraz fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz zaprezentują dwie premiery światowe nigdzie niegranych jeszcze utworów na flet i organy autorstwa Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil i Stanisława Bromboszcza.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 4 lipca–29 sierpnia 2017 roku odbywać się będzie cykl koncertów „Wieczory Chopinowskie na Okólniku”, poświęcony Patronowi UMFC – Fryderykowi Chopinowi.

Zachęceni powodzeniem koncertów w zeszłym roku, władze Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina postanowiły ponownie zaprezentować warszawskiej publiczności arcydzieła Chopinowskie (niekiedy w otoczeniu utworów innych kompozytorów) na dziedzińcu uczelni przy ul. Okólnik 2. W programie Festiwalu znajdą się utwory takich polskich kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko i Tadeusz Majerski. Wykonawcami będą studenci i absolwenci wszystkich polskich Akademii Muzycznych.

Podczas koncertu 22 sierpnia wystąpi reprezentacja Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi: pianiści Jacek Wendler (student Akademii) i dr Michał Drewnowski (adiunkt w Katedrze Kameralistyki). W interpretacji Drewnowskiego usłyszymy utwór niesłusznie zapomnianego polskiego kompozytora Tadeusza Majerskiego (1888–1963), który jest uznawany za jednego z pierwszych polskich dodekafonistów. Suita na fortepian, która zostanie wykonana w ramach Wieczorów Chopinowskich na Okólniku, składa się z czterech części: Poloneza, Mazurka, Kołysanki i Krakowiaka. Poza elementami folkloru w Suicie kompozytor nawiązuje tematycznie do Mazurka H-dur op. 41 nr 3 Fryderyka Chopina.

Przedsięwzięcie odbywać się będzie na patio UMFC lub, przy niesprzyjających warunkach pogodowych, w Sali Koncertowej uczelni, we wtorki o godz. 18:00. Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza do wzięcia udziału w XVIII edycji Festiwalu „Chopin–Górecki. Źródła i Inspiracje”. Koncerty odbędą się w dniach 5–14 lipca 2017 roku.

Program wydarzenia obejmuje indywidualne lekcje z najwybitniejszymi artystami o międzynarodowej sławie, wykłady, wycieczki po Polsce (m.in. zwiedzanie dworku Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli) oraz koncerty. Atmosfera Festiwalu i możliwość czerpania inspiracji z samego źródła bogatego dziedzictwa najwybitniejszych polskich kompozytorów od Chopina do Góreckiego, pozwoli uczestnikom doświadczyć niezwykłych i niezapomnianych emocji i wzruszeń.

Muzyka wybitnych polskich twórców zabrzmi w wykonaniu takich znanych zespołów, jak sekstet wokalny proMODERN i Szymanowski Quartet. Podczas koncertu finałowego 14 lipca o godz. 19.30 w Sali Koncertowej UMFC swoje umiejętności wykonawcze zaprezentują uczestnicy kursów.

Program przedsięwzięcia dostępny jest na stronie: www.chg.chopin.edu.pl


Od 5 lipca do 30 sierpnia 2017 roku potrwa XVII Festiwal Letnie Wieczory Muzyczne „Dziekanka”, którego dyrektorem artystycznym jest prof. Ryszard Zimak. Koncerty odbywać się będą we środy o godz. 18.00 na zabytkowym dziedzińcu Domu Studenckiego „Dziekanka” (ul. Krakowskie Przedmieście 56/60).

To już 17. spotkanie warszawskiej publiczności z młodymi artystami, głównie pedagogami i studentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Warszawska Alma Mater na przestrzeni 207 lat wykształciła wielu znakomitych Artystów. W tym roku wystąpią wykonawcy reprezentujący nieomal wszystkie specjalności: instrumenty dęte drewniane, dęte blaszane, akordeon, gitarę, instrumenty smyczkowe, fortepian, klawesyn, a także śpiew solowy. Prezentowany wachlarz postaci i instrumentów to swoista lekcja muzyki, a zarazem pogłębione źródło edukacji muzycznej. To także utwory kompozytorów o światowej renomie, w tym twórców reprezentujących Uczelnię.

Na szczególną uwagę zasługuje koncert 12 lipca „Muzyka i poezja – Paweł Łukaszewski”, podczas którego zabrzmią utwory wokalno-instrumentalne Pawła Łukaszewskiego – Profesora klasy kompozycji UMFC oraz Prorektora ds. Nauki. Haiku do japońskich tekstów opisujących pory roku, pieśni do słów Czesława Miłosza, Jarosława Iwaszkiewicza (Prawdy ukryte), Haliny Poświatowskiej (Mijanie), Stanisława Wyspiańskiego (Dwa sonety po śmierci) oraz Osiem piosenek dla dzieci do słów Ewy Szelburg-Zarembiny wykonają: Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Robert Gierlach (baryton) i Ewa Guz-Seroka (fortepian).

Przedsięwzięcie poprowadzi redaktor Polskiego Radia Andrzej Krusiewicz, który swoim talentem oratorskim i wiedzą muzyczną opatruje wszystkie koncerty, wprowadzając Publiczność w mistyczną atmosferę sztuki muzycznej.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Wzorem lat ubiegłych w miesiącach letnich Filharmonia Krakowska organizuje cykl koncertów Philharmonic Music Summer. Tegoroczna seria koncertów odbędzie się jednak w wyjątkowej przestrzeni – w każdą muzyczną środę lata, w dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2017 roku o godz. 18.30 Filharmonia zaprasza melomanów do pięknych wnętrz Pałacu Biskupa Erazma Ciołka przy ulicy Kanoniczej 17.

Pomysł na zorganizowanie koncertów letnich poza gmachem przy Zwierzynieckiej zrodził się ze względu na przystąpienie Filharmonii Krakowskiej do prac remontowych, mających na celu modernizację i konserwację użytkowanego budynku. Dzięki wsparciu i współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie, koncerty tego lata wybrzmieć będą mogły w Sali Cnót oraz na dziedzińcu pałacowym przy Kanoniczej. Obie instytucje, Filharmonia i Muzeum, połączyły bowiem swoje dobra – kunszt muzyczny z estetyką nadzwyczajnego otoczenia, dzięki czemu każdy z dziewięciu koncertów ma szansę stać się dla publiczności niezapomnianym przeżyciem.

Repertuar koncertów Philharmonic Music Summer wypełniają prawdziwe perełki światowej kameralistyki, a także polska muzyka współczesna. Melomani będą mieli okazję usłyszeć między innymi utwory Witolda Lutosławskiego, Aleksandra Tansmana, Zygmunta Noskowskiego, Józefa Nowakowskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej w wykonaniu duetów, tercetów, kwartetów i kwintetów, zestawów instrumentów dętych, smyczkowych, strunowych, głosów ludzkich, czy viol da gamba. A wszystko – by w gorące letnie wieczory odczuć muzyczne orzeźwienie.

Seria Philharmonic Music Summer kolejny rok z rzędu wpisana została na listę krakowskich imprez muzycznych sygnowanych znakiem Theatrum Musicum.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.krakow.pl


Od 5 lipca do 30 sierpnia 2017 roku potrwa cykl koncertów „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”, organizowany przez Fundację Akademii Muzycznej we współpracy z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego i Urzędem Miasta Poznania.

Tradycja muzycznych spotkań w okresie letnim ma ponad dwudziestoletnią tradycję – do 2012 roku siedzibą koncertów był Ratusz Poznański (cykl nosił nazwę Letnie Koncerty Ratuszowe), a od 2013 – Aula Akademii (nazwę zmieniono na Scena Letnia w Akademii Muzycznej). Cykl tegorocznych wakacyjnych spotkań z muzyką Scena Letnia w Akademii Muzycznej w wykonaniu pedagogów i studentów będzie miał miejsce w Auli im. Stefana Stuligrosza we wszystkie środy lipca i sierpnia 2017 roku (5, 12, 19, 26 lipca oraz 2, 9, 16, 23, 30 sierpnia). Ponadto 15 lipca, 12 sierpnia i 2 września o godz. 12.15 w ramach projektu odbędą się koncerty na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania.

W bogatym programie koncertów ważne miejsce zajmuje polska muzyka współczesna autorstwa Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz, Aleksandra Tansmana, Mieczysława Weinberga, Feliksa Nowowiejskiego, Tadeusza Bairda, Andrzeja Koszewskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Pawła Łukaszewskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Mariusza Matuszewskiego.

Słowo o muzyce wygłoszą Teresa Brodniewicz i Julia Gołębiowska.

Szczegółowy program – na stronie: http://amuz.edu.pl/ 


5 lipca 2017 roku w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się koncert-monodram: performans wiolonczelisty Royal String Quartet Michała Pepola, który w dialogu z artystą wizualnym zaprezentuje utwory współczesnych kompozytorów na wiolonczelę solo.

Michał Pepol, zainspirowany współpracą z teatrem Krzysztofa Warlikowskiego, postanowił rozszerzyć i unowocześnić formułę klasycznego koncertu. Przeprowadza publiczność przez nietypowe techniki wykonawcze (porzucenie smyczka i wydobywanie dźwięku za pomocą dotyku, elektronika, uczynienie z wazonów pudeł rezonansowych) i uruchamia wyobraźnię.

Koncert jest zbiorem różnych utworów, ale tworzy jedną całość: jest spójną opowieścią, w której występują różne postacie, skrajnie odmienne, a jednak opowiadające wspólną historię. Obraz, kreowany przez artystę wizualnego Pawła Bownika, przeprowadzi słuchaczy-widzów w czasie między utworami.

Recital zacznie się od utworu The Map of Tenderness Wojtka Blecharza. W Music for Cello and One or More Ampified Vases Alvina Luciera pojawi się pradźwięk – to bardziej rodzaj performansu, niż klasycznie rozumiany utwór. Następnie zostanie wykonany Modus, czyli do bólu szczery i rozedrgany głos Tomasza Sikorskiego. Popularny Spiegel im Spiegel Arvo Pärta będzie parafilmowym momentem wieczoru, natomiast Kartka z albumu Pawła Mykietyna – najbardziej teatralnym i dramatycznym, z głosem Sary Bernhardt recytującej Fedrę. Na koniec koncertu zabrzmi piosenka Among Angels Kate Bush w aranżacji Pepola oraz Polishing George’a Brechta.

Więcej: http://www.nowyteatr.org


W dniach 6–9 lipca 2017 roku odbędzie się 12. edycja festiwalu Tauron Nowa Muzyka Katowice.

Tauron Nowa Muzyka Katowice od 12 lat łączy postindustrialne lokalizacje z futurystycznymi dźwiękami. To czołowe wydarzenie muzyczne w Polsce, prezentujące co roku najciekawszych debiutantów i największych klasyków współczesnej elektroniki, ale także artystów jazzowych, rockowych i hiphopowych. Od 2014 roku przestrzeń festiwalu to katowicka Strefa Kultury, która powstała na zrewitalizowanych terenach KWK „Katowice“ w dzielnicy Bogucice. Między 6-9 lipca 2017 roku katowicka Strefa Kultury ponownie zamieni się w pulsującą dźwiękiem strefę festiwalową. Tauron Nowa Muzyka Katowice od wielu lat uważnie śledzi kariery największych gwiazd oraz najciekawszych debiutantów. Zaprasza tych artystów, którzy łączą niecodzienne, czasem awangardowe pomysły, z umiejętnością dotarcia do wielotysięcznej publiczności.

W tym roku 7 lipca na scenie kameralnej NOSPR zaprezentują swoje najnowsze kompozycje m. in. Wacław Zimpel (klarnecista specjalizujący się w muzyce improwizowanej, absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej oraz Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze) oraz Marcin Masecki (pianista i kompozytor związany z warszawską wytwórnią Lado ABC, absolwent Berklee College of Music w Bostonie, znany z przewrotnego i niekonwencjonalnego podejścia do grania jazzu i muzyki klasycznej).

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie Festiwalu: http://festiwalnowamuzyka.pl 


40. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 30 czerwca i potrwa do 1 września. Koncerty odbywają się w każdy piątek o 20.15 w gdańskiej Bazylice Mariackiej.

Organizowane koncerty są niepowtarzalną okazją aby odwiedzić ten ważny ośrodek kulturalny, duchowy i historyczny, będący wizytówką Miasta Gdańska, a przy okazji usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów. Instrument ten jest dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z kościoła św. Jana, z organów Mertena Friesena 1627 roku. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 może poszczycić się już długą, czterdziestoletnią tradycją, wpisując się tym samym już na stałe w życie muzyczne Gdańska. W latach 1978-2016 na Festiwalu zaprezentowało się ponad 280 wykonawców i zespołów z Polski i zagranicy. Podczas 11 koncertów wystąpią artyści z USA, Szwajcarii, Francji, Szwecji i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną, również tą inspirowaną folklorem, a nawet jazzową.

W programie koncertu inaugurującego Festiwal znalazły się również dzieła polskich kompozytorów. W wykonaniu Chóru Kameralnego 441 Hz pod dyrekcją Anny Wilczewskiej i Marka Rogalskiego zabrzmią Improwizacja autorstwa tego organisty oraz IV część Suity Kaszubskiej Anny Rocławskiej-Musiałczyk. 15 sierpnia odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie: http://bazylikamariacka.gdansk.pl/ 


XIII edycja Festiwalu Muzyki Polskiej trwać będzie od 7 do 16 lipca 2017 roku, a koncerty odbędą się w najpiękniejszych i najciekawszych salach Krakowa.

Tegoroczna edycja Festiwalu rozpocznie się jedną z najpopularniejszych oper polskich wszech czasów. Król Roger Karola Szymanowskiego pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego zabrzmi 7 lipca w kościele św. Katarzyny na krakowskim Kazimierzu. W tytułowej roli wystąpi litewski baryton Valdis Jansons, a Roksanę zaśpiewa, znana dobrze widowni z po-przednich edycji festiwalu, Elżbieta Szmytka. Wraz z nimi wystąpi Chór i Orkiestra Opery Wrocławskiej.

Obchodzona w 2017 roku 145. rocznica śmierci jednego z najbardziej znanych polskich kompozytorów, Stanisława Moniuszki, jest powodem, aby ukazać nieznany szerszej publiczności utwór Widma, którego tekst oparty jest na Dziadach Adama Mickiewicza. W ramach Festiwalu Widma wykonane zostaną 9 lipca przez Artura Jandę, Marię Rozynek-Banaszak, Stanisława Kuflyuka, Katarzynę Mackiewicz, Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus pod batutą Macieja Tworka.

Poza dziełami wokalno-instrumentalnymi Organizatorzy Festiwalu przygotowali bogaty repertuar symfoniczny i koncertowy. Między 7 a 16 lipca w znakomitych wykonaniach zabrzmią utwory Wojciecha Kilara, Andrzeja Panufnika, Henryka Wieniawskiego, Mieczysława Karłowicza, Witolda Lutosławskiego i Eugeniusza Knapika. 13 lipca w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się koncert monograficzny, poświęcony twórczości Pawła Mykietyna. Jego utwory, wśród których 3 for 13, Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę symfoniczną i II Symfonia, wykonają: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz oraz Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki.

Zwieńczeniem festiwalu będzie wykonanie Vecné Evangelium Leoša Janáčka i Stabat Mater Karola Szymanowskiego. 16 lipca w kościele św. Katarzyny zaśpiewa Urška Arlič Gololičič, Wojciech Parchem, Michał Partyka i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Wszystko to przy akompaniamencie Orkiestry Filharmonii Ostrawskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Szczegółowy program na www.fmp.org.pl 


W dniach 7 lipca – 1 września 2017 roku odbędzie się 51. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, organizowany przez Filharmonię Koszalińską.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej jest jedną z najstarszych tego typu imprez w kraju, trzecią pod względem stażu. Jedną z idei festiwalu jest przywracanie do dawnej świetności instrumentów, jakie znajdują się na terenie Pomorza Środkowego. W ciągu dwóch letnich miesięcy odbędzie się 29 koncertów. Tradycyjnie w piątki o 19.15 koncerty będą miały miejsce w koszalińskiej katedrze, a poza tym wiele koncertów poza Koszalinem: w Darłowie, Dźwirzynie, Sarbinowie, Mielnie, Białogardzie, Bobolicach, Szczecinku oraz po raz pierwszy w Szczeglinie, co jest możliwe dzięki remontowi historycznych organów firmy Felkner.

Koncert rozpoczynający festiwal odbędzie się 7 lipca w koszalińskiej katedrze i będzie w całości poświęcony muzyce Feliksa Nowowiejskiego. Organistą i dyrygent Jerzy Kukla poprowadzi IX Symfonię organową Nowowiejskiego oraz trzy duże dzieła symfoniczne: uwerturę z opery Legenda Bałtyku, poemat Śmierć Ellenai z recytacją poezji Juliusza Słowackiego oraz Marsz pretorianów ze sławnego oratorium Quo vadis.

Na zakończenie festiwalu melomani usłyszą prawykonanie ostatniego dzieła koszalińskiego kompozytora Andrzeja Cwojdzińskiego – oratorium do słów ks. Henryka Romanika Tryptyk z Dawidem Pieśniarzem w wykonaniu artystów koszalińskich: Orkiestry Filharmonii Koszalińskiej, chórów koszalińskich z chórem Politechniki w roli głównej oraz czwórki solistów.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://filharmoniakoszalinska.pl


9 lipca o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się koncert muzyki filmowej. Konferansjerem tego koncertu będzie popularny śpiewający aktor Tomasz Stockinger.

W programie koncertu znalazły się światowe przeboje autorstwa George’a Gershwina i Scotta Joplina, a także znakomite utwory Fryderyka Chopina, Władysława Szpilmana, Krzesimira Dębskiego, Waldemara Kazaneckiego i Włodzimierza Korcza. Muzykę filmową wykona Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Leszka Sojki.

Wystąpi też kompozytor i pianista jazzowy Stefan Gąsieniec, wielokrotnie nagradzany w konkursach muzycznych, m.in. Jazz Juniors, Jazz nad Odrą, Festiwal Kompozytorski im. Krzysztofa Komedy czy Song Of The Year (USA). Stefan Gąsieniec jest autorem muzyki do spektakli teatralnych reżyserowanych m.in. przez Jerzego Bielanasa, Waldemara Krzystka; współpraca z Romanem Kołakowskim zaowocowała stworzeniem kilku spektakli muzycznych. Gąsieniec od ubiegłego roku występuje w duecie z Tomaszem Stockingerem. Podczas koncertu wykona muzykę swojego ojca Mirosława Gąsieńca, skomponowaną do filmu Strachy.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.filharmonia-slaska.eu


W dniach 13–26 lipca 2017 roku Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na cykl koncertów „Chopin nad wodami Motławy”.

W odbywających się codziennie między 13 i 26 lipca recitalach fortepianowych w urokliwym foyer filharmonii (zwanym Salonem Gdańskim, z którego okien widać tytułową rzekę i Długie Pobrzeże) wezmą udział laureaci konkursów pianistycznych, a także profesorowie i absolwenci Akademii Muzycznej w Gdańsku.

W przepięknym otoczeniu Salonu Gdańskiego na Ołowiance uczestnicy będą mogli wysłuchać arcydzieł nie tylko najbardziej znanego polskiego kompozytora, lecz także utworów Juliusza Zarębskiego, Karola Szymanowskiego oraz wybitnych kompozytorów zachodnioeuropejskich i rosyjskich.

Wystąpią zarówno doświadczeni, jak i dopiero zdobywający uznanie, ale niezwykle zdolni pianiści. Do tych pierwszych należą m.in. wykładowcy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki prof. zw. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. zw. dr hab. Bogdan Czapiewski i dr Paweł Rydel oraz doktorant tejże uczelni koncertujący pianista Michał Mossakowski, laureat nagród w polskich i międzynarodowych konkursach, którego recital będzie zwieńczeniem cyklu koncertów. Z kolei do przedstawicieli młodszej generacji wykonawców należą Piotr Pawlak, Daniel Ziomko, Igor Torbicki, Mikołaj Sikała, Natalia Zaleska, Adam Piórkowski i Bartosz Skłodowski. Podczas tegorocznej edycji w koncertach wezmą udział również sopranistka Julia Iwaszkiewicz, wiolonczelista Maciej Kułakowski oraz goście zza granicy: pianista z Chin Yuting He i rosyjski pianista Evgeny Zaretsky.

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.

Szczegóły na www.filharmonia.gda.pl 


15 lipca 2017 roku o godz. 20.00 w ramach 21. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” w Sali Mieszczańskiej toruńskiego Ratusza Staromiejskiego odbędzie się koncert kameralny „Rodzime talenty”.

W interpretacji tria artystów, z których dwójka pochodzi z Torunia: skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz (laureatki III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku), pianisty Pawła Wakarecego (finalisty XVI Konkursu Chopinowskiego) oraz wiolonczelisty Marcina Zdunika (laureata I nagrody, Grand Prix oraz 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie), usłyszymy dwa tria fortepianowe: Andrzeja Panufnika i Franza Schuberta.

Program koncertu został skonstruowany w taki sposób, aby zaprezentować wciąż rzadko wykonywaną kompozycję Andrzeja Panufnika – wybitnego polskiego kompozytora ubiegłego wieku, w kontekście zaliczanej do kanonu repertuarowego twórczości Franza Schuberta, prekursora muzycznego romantyzmu. Krótkie, piętnastominutowe Trio Panufnika pełnić będzie w koncercie funkcję uwertury do szeroko zakrojonej formy Tria B-dur Schuberta.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.tos.art.pl 


16 lipca 2017 roku o godz. 12.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w ramach XIII Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie odbędzie się prawykonanie kompozycji Dariusza Przybylskiego.

XIII edycja Festiwalu Muzyki Polskiej trwać będzie do 16 lipca 2017 roku, a koncerty odbędą się w najpiękniejszych i najciekawszych salach Krakowa. Podczas przedostatniego koncertu Festiwalu wystąpią uznani soliści i kameraliści: Maciej Frąckiewicz, Marek Bracha, Aleksandra Lelek oraz Maria Sławek. W ich interpretacji usłyszymy takie utwory, jak Wiatr echo niesie po polanie Andrzeja Krzanowskiego, Etiuda H-dur op. 12 Karola Mikulego, WAM-iationen Piotra Tabakiernika, Mazurki Aleksandra Tansmana i Rapsodia Józefa Brzowskiego.

Ponadto odbędą się dwa prawykonania: nowego utworu Dariusza Przybylskiego Red on Maroon. Hommage à Mark Rothko op. 84 oraz prawykonanie nowej wersji One night of Passion Mikołaja Majkusiaka.

Jest to program o niezwykle ciekawym zestawieniu neoklasycznych utworów współczesnych z niemalże niewykonywanymi utworami romantycznymi Karola Mikulego i Józefa Brzowskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.fmp.org.pl/ 


W dniach 16–17 lipca 2017 roku w warszawskim Nowym Teatrze będzie miała miejsce polska premiera opery-instalacji Wojtka Blecharza Body-Opera.

Po Transcryptum (2013) oraz Park-Operze (2016) Body-Opera jest trzecią operą-instalacją, która kontynuuje strategię artystyczną Blecharza i umiejscawia widza w zupełnie nowej sytuacji muzyczno-teatralnej. Kompozytor jest również reżyserem spektaklu.

Body-Opera jest poniekąd krytyką instytucji, które od stuleci oferują nam ten sam model odbioru muzyki, opartego na siedzeniu, słuchaniu i oglądaniu. W dzisiejszych czasach wiemy, że percepcja jest ucieleśniona, w związku z czym doświadczanie muzyki nie może być zredukowane do abstrakcyjnego procesu, w którym uczestniczy tylko mózg, uszy i oczy. Dźwięk jest częstotliwością, wibracją, dynamicznym materiałem, który potrafi dotknąć, poruszyć nasze zmysły, emocje, ale też ciała. Body-Opera dedykowana jest publiczności, bada związki między ludzkim ciałem i tym, jak dźwięk odbieramy, przypominając nam o jego fizycznej naturze.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nowyteatr.org/pl


XVI Sądecki Festiwal Muzyki Organowej „L’Arte Organica” w Nowym Sączu potrwa od 21 czerwca do 28 lipca 2017 roku.

W koncertach Sądeckiego Festiwalu Organowego „L’Arte Organica” występują wirtuozi organów – muzycy z Polski i zagranicy. W tym roku wśród zaproszonych gości są Petra Veenswijk (Holandia), Fanxiu Shen (Chiny) i Florian Pagitsch (Austria). Na podkreślenie zasługuje różnorodność stylistyczna muzyki prezentowanej na Festiwalu. Obok kompozycji wielkich klasyków – Johanna Sebastiana Bacha i Dietricha Buxtehudego – można usłyszeć muzykę organową, rzadko prezentowaną w Polsce.

Polska muzyka organowa zaprezentowana zostanie przez Piotra Rojka, który wystąpi 20 lipca o godz. 19.15 w Bazylice św. Małgorzaty. Rojek ukończył studia we wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Artysta koncertował m.in. w Czechach, Finlandii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, Wielkiej Brytanii oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Podczas jego koncertu, zatytułowanego „Wielkie formy”, odbędzie się premiera utworu Rojka Fantasia chromatica.

Szczegółowy program Festiwalu znajduje się na stronie: www.mcksokol.pl


Na Festiwal „Obrazy z Conrada”, który potrwa od 20 lipca do 26 listopada 2017 roku, złoży się pięć koncertów w Warszawie, Grodzisku Mazowieckim, Radomiu i Lesznie. Podczas czterech wieczorów muzycznych odbędą się prawykonania utworów powstałych na motywach czterech powieści Josepha Conrada, które skomponują: Krzesimir Dębski, Jarosław Siwiński, Adrian Williams i Adam Porębski.

We czwartek 20 lipca Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza do Wilanowa na inaugurację ogólnopolskiego Festiwalu, organizowanego w ramach Roku Josepha Conrada Korzeniowskiego. Podczas pierwszego koncertu w Centrum Kultury Wilanów o godz. 19.00 odbędzie się prawykonanie Against Nothingness Krzesimira Dębskiego wraz z recytacjami fragmentów powieści kryminalnej Tajny agent Josepha Conrada. Wykonawcy: Waldemar Barwiński (recytacje) i Zespół Kameralny Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej w składzie: Karina Maria Kamizela (flet), Bogdan Kraski (klarnet), Henryk Kaliński (waltornia), Bartosz Kołsut (akordeon), Julia Monkiewicz (harfa), Karolina Mikołajczyk (skrzypce), Michał Styczyński (altówka) i Małgorzata Kołcz (kontrabas) pod dyrekcją Sławka A. Wróblewskiego.

Przed koncertem o godz. 18.00 w Bibliotece Wilanowskiej odbędzie się spotkanie z kompozytorem i dyrygentem Krzesimirem Dębskim oraz aktorem Waldemarem Barwińskim. Goście spotkania opowiedzą o najnowszej kompozycji Against Nothingness oraz o literaturze Josepha Conrada.

Finał Festiwalu z fragmentami wszystkich tych kompozycji odbędzie się 26 listopada w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego.

Projekt powstał w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Conrad 2017”.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Kalendarium Festiwalu

Więcej – na stronie www.ptmw.art.pl 


Jubileuszowa X edycja Letniego Festiwalu Nowego Miasta potrwa od 21 lipca do 6 sierpnia 2017 roku.

Letni Festiwal Nowego Miasta to wydarzenie poświęcone muzyce polskiej, odbywające się od 2008 roku na przełomie lipca i sierpnia na warszawskim Nowym Mieście. Dzięki zróżnicowaniu warstwy muzycznej i tematyki poszczególnych wydarzeń Festiwal co roku stwarza możliwość zaproszenia w rejon Nowego Miasta publiczności w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach i doświadczeniach, poszukujących zarówno utworów znanych jak i dzieł trudniejszych.

Festiwal zdecydowanie stawia na jakość i najwyższy możliwy poziom wykonawczy. Podczas jubileuszowej X edycji wystąpią uznani artyści, zespoły kameralne i orkiestrowe: dyrygenci Jerzy Maksymiuk i Paweł Kos-Nowicki, pianista Paweł Kowalski, skrzypek Zbigniew Pilch, Royal String Quartet, Warsaw Camerata, Zespół Muzyki Dawnej „Per il Basso" pod kierownictwem Jakuba Kościukiewicza, Harmonium Duo. Program wydarzenia zawiera wyłącznie muzykę polską, zaczynając od muzyki ludowej aż po dzieła kompozytorów współczesnych. Festiwalowej publiczności zaprezentowane zostanie również nowe dzieło Jerzego Wołochowicza, skomponowane specjalnie na jubileusz Letnich Festiwali Nowego Miasta.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje - na stronie Festiwalu: www.lfnm.pl

POBIERZ: Program Festiwalu


21 lipca 2017 roku w ramach V Międzynarodowego Festiwalu „Emanacje” odbędzie się światowe prawykonanie nowej kompozycji Jerzego Bauera.

Festiwal „Emanacje” jest największym w regionie wydarzeniem artystycznym, przez całe lato ożywiającym Małopolskę. Nazwa festiwalu nawiązuje do młodzieńczego utworu Krzysztofa Pendereckiego. Pierwsza edycja festiwalu „Emanacje” miała miejsce w 2013 roku – roku jubileuszu 80. urodzin maestro. W miesiącach letnich festiwalowe wydarzenia odbywają się w każdy weekend, oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogaty program w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów.

W koncercie 21 lipca o godz. 18.00, który będzie miał miejsce na Zamku w Suchej Beskidzkiej, wezmą udział Łukasz Długosz (flet) i Marcin Zdunik (wiolonczela). To artyści powszechnie doceniani przez krytykę i melomanów, mimo wciąż młodego wieku mający na koncie szereg nagród i regularnie koncertujący na scenach całego świata. Podczas koncertów duo Długosz / Zdunik na Festiwalu zabrzmi przekrojowy repertuar, mieszczący zarówno dzieła J. S. Bacha, czy L. van Beethovena, jak i światową premierę kompozycji Jerzego Bauera z 2017 roku zatytułowanej Akwarela dla dwóch. Na flet, wiolonczelę i dla żartu, która powstała na specjalne zamówienie artystów. Utwór zostanie powtórzony następnego dnia, 22 lipca, podczas koncertu w tynieckim Opactwie Benedyktynów. Prawykonanie kompozycji dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – Priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu: www.emanacje.pl 


W dniach 22 lipca–4 sierpnia 2017 odbędzie się jubileuszowa odsłona Festiwalu 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, które są centralnym punktem projektu „Karol Szymanowski i klimatyczne Zakopane. Sztuka i medycyna”.

Projekt wpisuje się w obchody jubileuszu 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz w obchody Roku Szymanowskiego – Zakopane 2017. Rok 2017 ogłoszony został przez Radę Miasta Rokiem Szymanowskiego w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.

Wzorem poprzednich edycji festiwal jubileuszowy skonstruowany jest wokół osi tematycznej, którą w tym roku są związki sztuki i medycyny. Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem – o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka.

W festiwalowych koncertach usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów.

Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego 22 lipca uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki.

Oprócz utworów Szymanowskiego podczas 11 koncertów festiwalowych zabrzmią największe dzieła światowej literatury muzycznej i utwory współczesnym polskich kompozytorów: Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera i Jerzego Kornowicza.

Ponadto odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość K. Szymanowskiego. Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl


W dniach 22 lipca–12 sierpnia 2017 roku odbędzie się VIII edycja Letniego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum" w Krościenku nad Dunajcem.

Dominantę Festiwalu będzie stanowiła muzyka organowa, która jednak ani na chwilę nie pozostanie osamotniona. Podczas wszystkich pięciu festiwalowych koncertów dopełni ją brzmienie innych instrumentów, w tym tak niecodziennych, jak dudy szkockie, harfa oraz piękny śpiew. Zawitają artyści nie tylko z Polski, ale także z Włoch oraz Słowacji. Osobliwością pienińskich spotkań jest fakt, iż naturalną scenerię dla sztuki tworzą nie tylko wnętrza dwóch jakże odmiennych, ale pięknych krościeńskich świątyń, lecz w dalszej perspektywie wspaniałość pienińskiej przyrody. Wstęp na festiwalowe koncerty jest wolny i każdy, kto tylko zechce ubogacić się pięknem i harmonią muzyki, jest bardzo mile widziany.

W programie wydarzenia znajdzie się również muzyka polska. Podczas koncertu inauguracyjnego Marek Stefański wykona Improwizowaną Fantazję i fugę na temat Hymnu „God save the King” własnego autorstwa. Natomiast podczas koncertu 5 sierpnia w interpretacji słowackiego organisty Stanislava Šurina usłyszymy Offertorium z Mszy góralskiej Tadeusza Maklakiewicza.

Festiwal odbywa się dzięki pomocy finansowej udzielonej przez Starostwo Powiatowe w Nowym Targu oraz Gminę Krościenko n. Dunajcem. Partnerami festiwalu są: Pensjonat CrosnaSpa*** oraz Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II.

Patronat medialny nad festiwalowymi koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl

Więcej


Po raz czwarty Elbląska Orkiestra Kameralna wybierze się w niezwykłą muzyczną podróż po malowniczych Żuławach. Słowiańska żywiołowość i soczyste smyczki to wizytówka tegorocznego festiwalu „Muzyka polska na Żuławach”, odbywającego się w dniach 22–25 lipca 2017 roku.

„Muzyka polska na Żuławach" to festiwal muzyki klasycznej, odbywający się latem w miejscowościach na terenie województwa warmińsko-mazurskiego oraz województwa pomorskiego. Organizatorem i pomysłodawcą festiwalu jest Elbląska Orkiestra Kameralna. Ideą przewodnią przedsięwzięcia jest prezentacja miejsc związanych z turystycznym szlakiem gotyckich kościołów na Żuławach w dialogu z muzyką klasyczną, w szczególności inspirowaną folklorem. Opiekę artystyczną nad koncertami sprawuje maestro Marek Moś.

W tym roku Elbląska Orkiestra Kameralna po raz kolejny wystąpi z wyjątkowymi artystami z grupy Vołosi – jednym z najlepszych polskich zespołów folkowych. Liderami zespołu są muzycy klasyczni: skrzypek Krzysztof Lasoń oraz wiolonczelista i kompozytor Stanisław Lasoń, związani na co dzień z katowicką Akademią Muzyczną. Zbigniew Michałek, Jan Kaczmarzyk i Robert Waszut wnoszą do zespołu nutę karpacką, a z nią mnogość muzycznych ekspresji. W muzyce Vołosów słychać góralskie melodie Karpat i Beskidu Śląskiego, inspiracje kulturą bałkańską, żydowską czy cygańską. Tradycja jest dla zespołu punktem wyjścia do improwizacji i komponowania nowych form muzycznych. Z udziałem Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i pod batutą charyzmatycznego maestro Marka Mosia kompozycje Vołosów zabrzmią z zaskakującą głębią i jeszcze bardziej efektownie.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.eok.elblag.eu/pl


Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach oraz Fundacja „Ogrody muzyczne” zapraszają do Nowego Domu Sztuki Pałacu w Radziejowicach na Nadzwyczajny Koncert Muzyki Współczesnej w ramach Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis” 22 lipca 2017 roku o godz. 19.00.

Międzynarodowy Kurs Kompozytorski przeznaczony jest dla studentów i młodych kompozytorów. W tym roku wśród kadry profesorskiej znajdą się Agata Zubel, Stefan Prins, Ramon Lazkano, Marco Stroppa, Ewa Liebchen oraz Tadeusz Wielecki. Podczas indywidualnych konsultacji uznani muzycy będą pracować z młodymi artystami nad nowymi kompozycjami i rozwijać już istniejące pomysły.

W Radziejowicach zwykle prezentowany jest repertuar klasyczny, natomiast wieczór 22 lipca będzie należał do muzycznych eksperymentatorów. Podczas Nadzwyczajnego Koncertu w ramach Kursu „Synthetis” wystąpi wykładowczyni, kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel oraz znany z XVII Konkursu Chopinowskiego Krzysztof Książek. Artyści przedstawią swoje interpretacje dzieł Karola Szymanowskiego, George’a Crumba, Luciano Berio oraz Samuela Barbera.

Wstęp na koncert jest wolny; w trosce o komfort publiczności organizatorzy proszą o mailowe potwierdzenie obecności na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl, co umożliwi zarezerwowanie miejsc.

Dodatkowe informacje - na stronie: http://palacradziejowice.pl


W dniach 23–25 lipca 2017 roku w Filharmonii Krakowskiej i Małopolskim Ogrodzie Sztuki będzie miał miejsce I Festiwal Artystyczny Młodzieży Polsko-Chińskiej, organizowany przez Polską Fundację Wymiany Kulturowej „Chopin”.

Polska Fundacja Wymiany Kulturowej „Chopin” powstała w roku 2013 w ramach krakowskiego Stowarzyszenia Wymiany Kulturowej Chopin. Przedstawiciele Fundacji – muzycy koncertujący i pedagodzy – współpracują z wieloma instytucjami kulturalnymi w Europie, Chinach, Korei Południowej oraz na Tajwanie. Fundacja organizuje również co cztery lata mistrzowskie kursy muzyczne (letnie i zimowe) dla młodzieży z całego świata.

Jednym z najważniejszych celów I Festiwalu Artystycznego Młodzieży Polsko-Chińskiej jest wymiana kulturowa wśród młodzieży polskiej i chińskiej oraz konkurs dla młodych wykonawców, grających na fortepianie, instrumentach smyczkowych, dętych, perkusyjnych, a także dla orkiestr symfonicznych, zespołów kameralnych, chórów, zespołów pieśni i tańca. Występy konkursowe oceniać będzie jury w składzie: Guangming Zhang (Prezes zarządu Polskiej Fundacji Wymiany Kulturowej „Chopin”), prof. Mieczysław Szlezer, prof. Danuta Mroczek Szlezer, Jacek Kociuban, Igor Czuchraj i Dawid Wei Zhang, którzy w werdykcie ustalą podział nagród z puli o łącznej wysokości 3 000 euro. Uczestnicy Festiwalu zaprezentują utwory chińskich i polskich kompozytorów. W wykonaniu Orkiestry ZPSM im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie pod dyrekcją Tomasza Chmiela zabrzmi Orawa Wojciecha Kilara i Canzona di barocco Henryka Czyża. W gronie wykonawców zaproszonych do udziału w Festiwalu znalazł się także kielecki 60-osobowy zespół taneczny Rewanż, który specjalnie z myślą o występie w Krakowie przygotował etiudę baletową „Chopin” do muzyki czwartego wieszcza.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://chopinpolska.com 


W dniach 27 lipca – 2 września 2017 roku odbędzie się rowerowe tournée koncertowe pianistki Barbary Drążkowskiej. Tournée obejmie osiem koncertów w Lidzbarku Warmińskim, Suwałkach, Wigrach, Białymstoku, Włodawie, Okunince, Krasnymstawie i Lublinie.

Barbara Drążkowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, jest znana z niekonwencjonalnego podejścia do muzyki. Ukończyła z wyróżnieniem studia w poznańskiej Akademii Muzycznej. Mieszkając w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, a obecnie w Belgii, Barbara zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym. Współpracowała z takimi osobistościami, jak Paweł Mykietyn, Agnieszka Duczmal, Nicholas Lens, Sidi Larbi, Cherkaoui, David Dawson, Szymon Brzóska, Maria Pages. Występowała na festiwalach i w salach koncertowych całego świata – Sydney Opera House, NCPA w Pekinie, Auditorium Parco della Musica w Rzymie, „Warszawska Jesień”, Ars Musica w Brukseli, Sounds New w Canterbury i inne. Ma w swoim dorobku pięć płyt i kilkadziesiąt koncertów.

Młoda utalentowana pianistka już po raz drugi wyrusza w świat na rowerze, by dzielić się swoją pasją gry na fortepianie. W tamtym roku pokonała trasę Szczecin – Kopenhaga; w tym roku podczas artystycznej wyprawy „Green Pianist na Green Velo” zaprezentuje utwory Szymona Brzóski, skomponowane na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat podczas współpracy kompozytora z pianistką. Jest to repertuar z albumu Murmur, który Barbara Drążkowska nagrała ostatnio w studiu Leszka Możdżera, a płyta ukaże się pod koniec roku.

Szczegóły - na stronie pianistki.


28 lipca 2017 roku w ramach cyklu „Wodowanie Sztuk – Letnie Koncerty Carillonowe” odbędzie się koncert gdańskiej carillonistki Moniki Kazmierczak. W programie znalazły się utwory polskich kompozytorów na carillon z elektroniką.

W każdy lipcowy i sierpniowy piątek można podziwiać niezwykły pokaz Fontanny Heweliusza z akompaniamentem carillonu Kościoła św. Katarzyny w Gdańsku, odbywający się na skwerze przy Wielkim Młynie. Do udziału w czwartej edycji koncertów carillonowych zostali zaproszeni znamienici muzycy z całego świata, wielbiciele tego unikatowego instrumentu, jakim jest carillon.

Carillonistka Monika Kazmierczak, absolwentka Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort, wykładowczyni gdańskiej Akademii Muzycznej zaprezentuje dość awangardowy program pod tytułem „Nowoczesne dzwony”. Wykona m.in. utwory na carillon z elektroniką autorstwa współczesnych kompozytorów polskich: Pulsar B0329+54 i 4 o'clock Agnieszki Stulgińskiej oraz Seven Deconstrucions Kamila Cieślika.

Ponadto w piątki, soboty i w niedziele o godz. 21:45 prezentowany będzie program specjalny fontanny oraz odpowiednio dobrany utwór na carillon, elektronikę i Fontannę Heweliusza. W lipcu usłyszeć będzie można Opowieści Fontanny Heweliusza skomponowane przez Kamila Cieślika, zaś w sierpniu wykonywana będzie nowa kompozycja Nihil constant Katarzyny Kwiecień-Długosz. Oba utwory zostały zgłoszone do konkursu kompozytorskiego „Fontannie bije ten dzwon”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


28 lipca 2017 roku o godz. 20.00 w Radziejowicach odbędzie się Koncert finałowy Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”.

Ten wieczór będzie należał do muzycznych eksperymentatorów. Wszystko to za sprawą trwającego od 17 lipca Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”. To już kolejna edycja letniego Kursu, przeznaczonego dla studentów i młodych kompozytorów, organizowana w Domu Pracy Twórczej przez Fundację „Ogrody Muzyczne”. W tym roku wśród kadry profesorskiej znajdują się Agata Zubel, Stefan Prins, Ramon Lazkano, Marco Stroppa, Ewa Liebchen oraz Tadeusz Wielecki. Podczas indywidualnych konsultacji uznani muzycy pracują z młodymi artystami nad nowymi kompozycjami i rozwijają już istniejące pomysły.

Zwieńczeniem przedsięwzięcia będzie koncert finałowy, podczas którego na scenie Nowego Domu Sztuki radziejowickiego pałacu wystąpią Ewa Liebchen (flet) oraz Tadeusz Wielecki (kontrabas). Wykładowcy zaprezentują prapremiery utworów, skomponowanych przez uczestników tegorocznej edycji Kursu.

Wstęp na koncert jest wolny. Organizatorzy proszą o mailowe potwierdzenie obecności na adres rezerwacje@palacradziejowice.pl, co umożliwi zarezerwowanie miejsc. Z uwagi na ograniczoną ich liczbę decydować będzie kolejność zgłoszeń.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://palacradziejowice.pl


Od 29 lipca do 26 sierpnia 2017 roku potrwa letni cykl plenerowych koncertów „Novo-Nowowiejski” z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, wykonywaną na organach Hammonda. Recitale odbywać się będą w każdą sobotę w parkach, amfiteatrach, skwerach i na placach Poznania.

Celem projektu Novo-Nowowiejski jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Każdy koncert poprzedzą spotkania z artystami, którzy przybliżą publiczności tajniki tego kultowego instrumentu, poprowadzą warsztaty muzyczne oraz wciągną uczestników w dyskusje na temat szeroko rozumianej improwizacji.

Koncerty odbywają się o godzinie 16:00, zaś spotkania z artystą w dniu i miejscu koncertu o godzinie 13:00. W razie niepogody koncerty zostaną przeniesione do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu. Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Od 29 lipca do 10 września 2017 roku potrwa cykl koncertów WarszeMuzik, podczas którego zabrzmią dzieła wybitnych polskich kompozytorów żydowskiego pochodzenia: Władysława Szpilmana, Aleksandra Tansmana i Mieczysława Wajnberga.

Przestrzeń „bliskiej Woli” z jej tragiczną historią jest krzyczącym znakiem, który dla wielu Warszawiaków pozostaje wyparty i zapomniany. Koncerty z cyklu WarszeMuzik są muzyczną interwencją w przestrzeń publiczną miasta, gestem pamięci, ale także lokalnym świętem kamienicy, podczas którego mieszkańcy będą mogli nawiązać lub umocnić relacje. Odbiorcy koncertów, mieszkający w nielicznych ocalałych przedwojennych kamienicach Woli, a także w ich sąsiedztwie, będą mogli odczytać swoją codzienną przestrzeń jako znak i określić siebie w tej przestrzeni.

W podwórkach warszawskich kamienic przy ulicach Chmielnej, Chłodnej, Miedzianej, Pańskiej i Żelaznej wystąpią flecistka Ania Karpowicz i pianista Marek Bracha. Ania Karpowicz ma w swoim dorobku wiele prawykonań i ponad 20 utworów dedykowanych jej przez kompozytorów polskich reprezentujących różnorodne nurty estetyczne (Mikołaj Górecki, Paweł Łukaszewski, Wojciech Błażejczyk, Zofia Dowgiałło, Maciej Jabłoński, Adam Porębski i in.). Założyła i kieruje pracami grupy Hashtag Ensemble, z którą realizuje koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku, a także angażuje się w inicjatywy improwizatorskie. Marek Bracha prowadzi ożywioną działalność artystyczną. Zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na krajowych i zagranicznych konkursach pianistycznych. Występował z recitalami w wielu salach koncertowych Polski oraz za granicą, z powodzeniem popularyzując polską muzykę.

Podczas warszawskich koncertów duet wykona Mazurkę Władysława Szpilmana, Sonatinę na flet i fortepian oraz Mazurkas 2e recueil pour piano Aleksandra Tansmana, a także 12 Miniatur na flet i fortepian op. 29 Mieczysława Wajnberga.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny. Projekt realizowany dzięki dofinansowaniu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.

Więcej


W dniach 30 lipca – 3 sierpnia 2017 roku na Suwalszczyźnie oraz 12–14 sierpnia i 23 września w Pieninach odbędą się koncerty Aukso – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy – pod dyrekcją Marka Mosia z udziałem gości specjalnych. Gwiazdami organizowanej przez Orkiestrę XVIII Letniej Filharmonii Aukso będą kompozytor Zygmunt Konieczny, tenor Karol Kozłowski, wiolonczelista Dominik Połoński i Zakopower.

XVIII Letnia Filharmonia Aukso to projekt kulturalno-edukacyjny, który umożliwia kontakt ze sztuką o najwyższych walorach wykonawczych mieszkańcom małych miejscowości, którzy nie mają takich możliwości na co dzień. Program wydarzenia, które odbędzie się w Suwałkach, Gawrych Rudzie, Maćkowej Rudzie, Mikołajewie, Hucie, obejmuje koncerty orkiestrowe, kameralne, warsztaty, spotkania i prezentacje artystów związanych z kulturą Polski północno-wschodniej oraz południowej.

W repertuarze tegorocznej Filharmonii znajdzie się polska muzyka współczesna (Sławomira Kaczorowskiego, Zbigniewa Bargielskiego), utwory Benjamina Brittena, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Georga Filippa Telemanna, a także tegorocznego Jubilata – Zygmunta Koniecznego. Podczas Festiwalu wysłuchamy także autorskiego repertuaru grupy Zakopower wraz z orkiestrą Aukso.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzeń i pozostałe szczegóły na stronie organizatora: http://soksuwalki.eu


W dniach 30 lipca – 6 sierpnia 2017 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot po raz siódmy zaprasza miłośników muzyki najwyższej artystycznej próby do wspólnego przeżywania Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic.

W programie Festiwalu znajdują się utwory pochodzące z najrozmaitszych stron świata. Festiwal zainauguruje Gala Hiszpańska. W sopockim amfiteatrze rozbrzmiewać będą utwory Joaquina Rodrigeza, Manuela de Falla, Gerónimo Giménez y Bellido i George’a Bizeta. 31 lipca wystąpi niemiecki zespół German Brass. Założona w 1974 roku formacja to jedenastu muzyków grających z niezwykłą lekkością i wirtuozerią na instrumentach dętych blaszanych. 4 sierpnia odbędzie sie koncert pochodzącej z Wenecji Cappella dell’Ospedale della Pieta, która z powodzeniem kontynuuje tradycję XVII-wiecznego zespołu działając pod tą samą nazwą.

Szczególnym punktem programu Festiwalu Sopot Classic będzie Gala finałowa IV Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, która odbędzie się 2 sierpnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Orkiestra Filharmonii pod batutą Dawida Runtza, fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz oraz klarnecista Andrzej Wojciechowski wykonają utwory Krzysztofa Pendereckiego, Jerzego Kornowicza i laureatów Konkursu: Martyny Koseckiej i Piotra Peszata.

Uroczystym zakończeniem Festiwalu 6 sierpnia będzie Koncert Muzyki Filmowej: Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą dyrektora artystycznego przedsięwzięcia Wojciecha Rajskiego wykona najpopularniejsze tematy filmowe.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://sopotclassic.pl/