Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2015 2016 2017 2018 2019
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 30 lipca – 6 sierpnia 2017 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot po raz siódmy zaprasza miłośników muzyki najwyższej artystycznej próby do wspólnego przeżywania Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic.

W programie Festiwalu znajdują się utwory pochodzące z najrozmaitszych stron świata. Festiwal zainauguruje Gala Hiszpańska. W sopockim amfiteatrze rozbrzmiewać będą utwory Joaquina Rodrigeza, Manuela de Falla, Gerónimo Giménez y Bellido i George’a Bizeta. 31 lipca wystąpi niemiecki zespół German Brass. Założona w 1974 roku formacja to jedenastu muzyków grających z niezwykłą lekkością i wirtuozerią na instrumentach dętych blaszanych. 4 sierpnia odbędzie sie koncert pochodzącej z Wenecji Cappella dell’Ospedale della Pieta, która z powodzeniem kontynuuje tradycję XVII-wiecznego zespołu działając pod tą samą nazwą.

Szczególnym punktem programu Festiwalu Sopot Classic będzie Gala finałowa IV Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego, która odbędzie się 2 sierpnia o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot. Orkiestra Filharmonii pod batutą Dawida Runtza, fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz oraz klarnecista Andrzej Wojciechowski wykonają utwory Krzysztofa Pendereckiego, Jerzego Kornowicza i laureatów Konkursu: Martyny Koseckiej i Piotra Peszata.

Uroczystym zakończeniem Festiwalu 6 sierpnia będzie Koncert Muzyki Filmowej: Polska Filharmonia Kameralna Sopot pod batutą dyrektora artystycznego przedsięwzięcia Wojciecha Rajskiego wykona najpopularniejsze tematy filmowe.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://sopotclassic.pl/ 


Jubileuszowy 60. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie potrwa od 30 czerwca do 25 sierpnia 2017 roku.

Gdańsk to miasto o bogatej tradycji organowej. Muzyka od wieków rozbrzmiewała w zabytkowej Katedrze Oliwskiej, umożliwiając melomanom obcowanie z muzyką wykonywaną na królewskim instrumencie, jakim niewątpliwie są organy, przybliżając im również historię tej świątyni, bogactwo jej architektury, rzeźby i malarstwa. Ideą Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Oliwie, która przyświeca organizatorowi festiwalu, jest podtrzymywanie tej wielowiekowej gdańskiej tradycji organowej. Koncerty organowe mają zachęcić wielopokoleniowe rodziny do obcowania, również w okresie wakacyjnym, z kulturą wysoką.

W Festiwalu wezmą udział organiści z całego świata: Naji Hakim, Klemens Schnorr, Bernhard Gfrerer, Etienne Walhain, Jean-Christophe Geiser, Wolfgang Seifen, Jennifer Pascual, Juan Paradell Solé, Martin U. Sander, František Vaníček, Johannes Skudlik. Polska sztuka organowa w jubileuszowych koncertach będzie reprezentowana przez Andrzeja Chorosińskiego, Józefa Serafina i dyrektora Polskiej Filharmonii Bałtyckiej Romana Peruckiego. Podczas recitali 11 i 28 lipca zabrzmi muzyka polskich kompozytorów współczesnych: Feliksa Nowowiejskiego, Mariana Sawy i Mieczysława Surzyńskiego. 22 sierpnia Roman Perucki oraz fleciści Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz zaprezentują dwie premiery światowe nigdzie niegranych jeszcze utworów na flet i organy autorstwa Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil i Stanisława Bromboszcza.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 4 lipca–29 sierpnia 2017 roku odbywać się będzie cykl koncertów „Wieczory Chopinowskie na Okólniku”, poświęcony Patronowi UMFC – Fryderykowi Chopinowi.

Zachęceni powodzeniem koncertów w zeszłym roku, władze Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina postanowiły ponownie zaprezentować warszawskiej publiczności arcydzieła Chopinowskie (niekiedy w otoczeniu utworów innych kompozytorów) na dziedzińcu uczelni przy ul. Okólnik 2. W programie Festiwalu znajdą się utwory takich polskich kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko i Tadeusz Majerski. Wykonawcami będą studenci i absolwenci wszystkich polskich Akademii Muzycznych.

Podczas koncertu 22 sierpnia wystąpi reprezentacja Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi: pianiści Jacek Wendler (student Akademii) i dr Michał Drewnowski (adiunkt w Katedrze Kameralistyki). W interpretacji Drewnowskiego usłyszymy utwór niesłusznie zapomnianego polskiego kompozytora Tadeusza Majerskiego (1888–1963), który jest uznawany za jednego z pierwszych polskich dodekafonistów. Suita na fortepian, która zostanie wykonana w ramach Wieczorów Chopinowskich na Okólniku, składa się z czterech części: Poloneza, Mazurka, Kołysanki i Krakowiaka. Poza elementami folkloru w Suicie kompozytor nawiązuje tematycznie do Mazurka H-dur op. 41 nr 3 Fryderyka Chopina.

Przedsięwzięcie odbywać się będzie na patio UMFC lub, przy niesprzyjających warunkach pogodowych, w Sali Koncertowej uczelni, we wtorki o godz. 18:00. Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W dniach 22 lipca–4 sierpnia 2017 odbędzie się jubileuszowa odsłona Festiwalu 40. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, które są centralnym punktem projektu „Karol Szymanowski i klimatyczne Zakopane. Sztuka i medycyna”.

Projekt wpisuje się w obchody jubileuszu 40-lecia Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz w obchody Roku Szymanowskiego – Zakopane 2017. Rok 2017 ogłoszony został przez Radę Miasta Rokiem Szymanowskiego w 135. rocznicę urodzin i 80. rocznicę śmierci największego kompozytora polskiego I połowy XX wieku, tak bardzo związanego z Zakopanem i kulturą Podhala.

Wzorem poprzednich edycji festiwal jubileuszowy skonstruowany jest wokół osi tematycznej, którą w tym roku są związki sztuki i medycyny. Rozkwit sztuki i intensywny rozwój leczenia sanatoryjnego miał miejsce w Zakopanem w czasach, gdy było ono uzdrowiskiem – o historii uzdrowiska opowiadają wystawy „Polskie Davos” w Galerii Władysława Hasiora oraz wystawa plenerowa przy górnej stacji PKL Gubałówka.

W festiwalowych koncertach usłyszymy znakomitych artystów polskich i zagranicznych, których występy będą prawdziwą ucztą dla melomanów.

Inaugurację festiwalu w foyer Teatru Witkacego 22 lipca uświetni występ jednego z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych Meccore String Quartet. Wprowadzeniem do koncertu będzie opowieść pod tytułem „Karol Szymanowski i Doktor Olgierd Sokołowski – historia choroby i przyjaźni” autorstwa Kuby Szpilki.

Oprócz utworów Szymanowskiego podczas 11 koncertów festiwalowych zabrzmią największe dzieła światowej literatury muzycznej i utwory współczesnym polskich kompozytorów: Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Meyera i Jerzego Kornowicza.

Ponadto odbędą się prelekcje, spotkania dyskusyjne, projekcje filmów, wystawy, spektakle teatralne, koncerty oryginalnej i twórczo przetworzonej muzyki góralskiej, by w najróżniejszych aspektach przedstawić fascynującą osobowość K. Szymanowskiego. Organizatorzy nie zapomnieli o najmłodszej widowni: 29 lipca Teatr Rozrywki RZT Szymaszkowa zaprasza na interaktywne spotkanie dla dzieci zatytułowane „Opowieść o Wujciu Karolu”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.szymanowski.zakopane.pl


W dniach 7 lipca – 1 września 2017 roku odbędzie się 51. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, organizowany przez Filharmonię Koszalińską.

Międzynarodowy Festiwalu Muzyki Organowej jest jedną z najstarszych tego typu imprez w kraju, trzecią pod względem stażu. Jedną z idei festiwalu jest przywracanie do dawnej świetności instrumentów, jakie znajdują się na terenie Pomorza Środkowego. W ciągu dwóch letnich miesięcy odbędzie się w ramach festiwalu 29 koncertów. Tradycyjnie w piątki o 19.15 będą się odbywały koncerty w koszalińskiej katedrze, a poza tym wiele koncertów poza Koszalinem: w Darłowie, Dźwirzynie, Sarbinowie, Mielnie, Białogardzie, Bobolicach, Szczecinku oraz po raz pierwszy w Szczeglinie, co jest możliwe dzięki remontowi historycznych organów firmy Felkner.

Koncert rozpoczynający festiwal odbędzie się 7 lipca w koszalińskiej katedrze i będzie w całości poświęcony muzyce Feliksa Nowowiejskiego. Organistą i dyrygent Jerzy Kukla poprowadzi IX Symfonię organową Nowowiejskiego oraz 3 duże dzieła symfoniczne: uwerturę z opery Legenda Bałtyku, poemat Śmierć Ellenai z recytacją poezji Juliusza Słowackiego oraz Marsz pretorianów ze sławnego oratorium Quo vadis.

Na zakończenie festiwalu melomani usłyszą prawykonanie ostatniego dzieła koszalińskiego kompozytora Andrzeja Cwojdzińskiego – oratorium do słów ks. Henryka Romanika Tryptyk z Dawidem Pieśniarzem w wykonaniu artystów koszalińskich: Orkiestry Filharmonii Koszalińskiej, chórów koszalińskich z chórem Politechniki w roli głównej oraz czwórki solistów.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://filharmoniakoszalinska.pl


W dniach 30 lipca – 3 sierpnia 2017 roku na Suwalszczyźnie oraz 12–14 sierpnia i 23 września w Pieninach odbędą się koncerty Aukso – Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy – pod dyrekcją Marka Mosia z udziałem gości specjalnych. Gwiazdami organizowanej przez Orkiestrę XVIII Letniej Filharmonii Aukso będą kompozytor Zygmunt Konieczny, tenor Karol Kozłowski, wiolonczelista Dominik Połoński i Zakopower.

XVIII Letnia Filharmonia Aukso to projekt kulturalno-edukacyjny, który umożliwia kontakt ze sztuką o najwyższych walorach wykonawczych mieszkańcom małych miejscowości, którzy nie mają takich możliwości na co dzień. Program wydarzenia, które odbędzie się w Suwałkach, Gawrych Rudzie, Maćkowej Rudzie, Mikołajewie, Hucie, obejmuje koncerty orkiestrowe, kameralne, warsztaty, spotkania i prezentacje artystów związanych z kulturą Polski północno-wschodniej oraz południowej.

W repertuarze tegorocznej Filharmonii znajdzie się polska muzyka współczesna (Sławomira Kaczorowskiego, Zbigniewa Bargielskiego), utwory Benjamina Brittena, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Georga Filippa Telemanna, a także tegorocznego jubilata – Zygmunta Koniecznego. Podczas Festiwalu wysłuchamy także autorskiego repertuaru grupy Zakopower wraz z orkiestrą Aukso.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzeń i pozostałe szczegóły na stronie organizatora: http://soksuwalki.eu


W dniach 1–12 sierpnia 2017 roku odbędzie się tegoroczna edycja cyklu koncertowego „Muzyka w zabytkach Starego Gdańska”.

Od kilku lat gdańszczanie i turyści odwiedzający Gdańsk mają okazję uczestniczyć w muzycznych spotkaniach, które odbywają się w historycznych obiektach grodu nad Motławą dzięki koncertom z cyklu „Muzyka w Zabytkach Starego Gdańska”. W interesujących historycznie i architektonicznie budowlach znajdujących się na terenie Głównego Miasta odbędą się prelekcje, prowadzone przez znakomitego gdańskiego przewodnika Aleksandra Masłowskiego. Po nich artyści związani z Polską Filharmonią Bałtycką im. F. Chopina w Gdańsku zaprezentują się w wybranym przez siebie repertuarze: w muzyce romantycznej, filmowej i aranżacjach współczesnych utworów na małe zespoły kameralne.

Podczas koncertu inauguracyjnego 1 sierpnia w Kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny Baltic Trio wykona słynne utwory polskich kompozytorów: Prząśniczkę Stanisława Moniuszki, muzykę filmową Wojciecha Kilara, Krzesimira Dębskiego, Waldemara Kazaneckiego, Jerzego Matuszkiewicza, Henryka Kuźniaka oraz pieśni Jerzego Petersburskiego i „Skaldów” w opracowaniu na zespół kameralny. Muzyka Krzesimira Dębskiego zabrzmi również w Kościele św. Piotra i Pawła 10 sierpnia w interpretacji Krakowskiego Tria Stroikowego.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: http://filharmonia.gda.pl


Od 9 czerwca do 5 sierpnia 2017 roku potrwa III Międzynarodowy Baltic Neopolis Festival, który obejmie całe zachodniopomorskie.

III Międzynarodowy Festiwal Muzyki, organizowany przez Stowarzyszenie Baltic Neopolis Orchestra i jej Partnerów, to 18 koncertów w Szczecinie, Złocieńcu, Gryfinie, Drawnie, Świdwinie, Gryficach, Ueckermünde, Świnoujściu, Kołobrzegu, Koszalinie oraz niemieckim Heringsdorfie, jak również Art week w Świnoujściu – animacje i warsztaty muzyczne w przestrzeni miejskiej dla dzieci i dorosłych w samym środku lata.

Festiwal zakłada współpracę muzyków i artystów z całego świata. Dzięki zaplanowanym w ramach festiwalu inicjatywom do Szczecina i Województwa Zachodniopomorskiego zawita szerokie grono wybitnych artystów, m.in. bandoneonista Marcelo Nisinman (Argentyna), skrzypek Vasko Vassilev (Bułgaria), pianistka Ingrid Fujiko Hemming (Niemcy/Japonia), grająca na marimbie Vivi Vassileva (Niemcy/Bułgaria), pianistka Pamela Tan-Nicholson (Singapur) czy harfistki Anna Steinkogler (Austria) i Rosa Maria Diaz Cotan (Hiszpania).

Wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi będzie występ międzynarodowego zespołu Baltic Neopolis Virtuosi, który łączy potencjał artystyczny w obszarze basenu Morza Bałtyckiego. W Festiwalu udział wezmą także młodzi muzycy z programu stażowego Baltic Neopolis Orchestra – Akademia BNO.

W programie festiwalu znajdzie się również polska muzyka współczesna. 2 i 3 sierpnia w Szczecinie (Trafostacja Sztuki, godz. 19:00) i Kołobrzegu (Bazylika Konkatedralna, godz. 20:30) będą miały miejsce koncerty w ramach trasy Baltic Neopolis Virtuosi. Międzynarodowy zespół muzyków zaprezentuje Sinfoniettę Pawła Łukaszewskiego oraz premierowe wykonanie Hikikomori szczecinianina Piotra Klimka.

Więcej informacji: www.balticneopolis.pl 


Od 5 lipca po 30 sierpnia 2017 roku potrwa XVII Festiwal Letnie Wieczory Muzyczne „Dziekanka”, którego dyrektorem artystycznym jest prof. Ryszard Zimak. Koncerty odbywać się będą w środy o godz. 18.00 na zabytkowym dziedzińcu Domu Studenckiego „Dziekanka” (ul. Krakowskie Przedmieście 56/60).

To już 17. spotkanie warszawskiej publiczności z młodymi artystami, głównie pedagogami i studentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Warszawska Alma Mater na przestrzeni 207 lat wykształciła wielu znakomitych Artystów. W tym roku wystąpią wykonawcy reprezentujący nieomal wszystkie specjalności: instrumenty dęte drewniane, dęte blaszane, akordeon, gitarę, instrumenty smyczkowe, fortepian, klawesyn, a także śpiew solowy. Prezentowany wachlarz postaci i instrumentów to swoista lekcja muzyki, a zarazem pogłębione źródło edukacji muzycznej. To także utwory kompozytorów o światowej renomie, w tym twórców reprezentujących Uczelnię.

Na szczególną uwagę zasługuje koncert 12 lipca „Muzyka i poezja – Paweł Łukaszewski”, podczas którego zabrzmią utwory wokalno-instrumentalne Pawła Łukaszewskiego – Profesora klasy kompozycji UMFC oraz Prorektora ds. Nauki. Haiku do japońskich tekstów opisujących pory roku, pieśni do słów Czesława Miłosza, Jarosława Iwaszkiewicza (Prawdy ukryte), Haliny Poświatowskiej (Mijanie), Stanisława Wyspiańskiego (Dwa sonety po śmierci) oraz Osiem piosenek dla dzieci do słów Ewy Szelburg-Zarembiny wykonają: Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran), Robert Gierlach (baryton) i Ewa Guz-Seroka (fortepian).

Przedsięwzięcie poprowadzi redaktor Polskiego Radia Andrzej Krusiewicz, który swoim talentem oratorskim i wiedzą muzyczną opatruje wszystkie koncerty, wprowadzając Publiczność w mistyczną atmosferę sztuki muzycznej.

Wstęp wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Wzorem lat ubiegłych w miesiącach letnich Filharmonia Krakowska organizuje cykl koncertów Philharmonic Music Summer. Tegoroczna seria koncertów odbędzie się jednak w wyjątkowej przestrzeni – w każdą muzyczną środę lata, w dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2017 roku o godz. 18.30 Filharmonia zaprasza melomanów do pięknych wnętrz Pałacu Biskupa Erazma Ciołka przy ulicy Kanoniczej 17.

Pomysł na zorganizowanie koncertów letnich poza gmachem przy Zwierzynieckiej zrodził się ze względu na przystąpienie Filharmonii Krakowskiej do prac remontowych, mających na celu modernizację i konserwację użytkowanego budynku. Dzięki wsparciu i współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie, koncerty tego lata wybrzmieć będą mogły w Sali Cnót oraz na dziedzińcu pałacowym przy Kanoniczej. Obie instytucje, Filharmonia i Muzeum, połączyły bowiem swoje dobra – kunszt muzyczny z estetyką nadzwyczajnego otoczenia, dzięki czemu każdy z dziewięciu koncertów ma szansę stać się dla publiczności niezapomnianym przeżyciem.

Repertuar koncertów Philharmonic Music Summer wypełniają prawdziwe perełki światowej kameralistyki, a także polska muzyka współczesna. Melomani będą mieli okazję usłyszeć między innymi utwory Witolda Lutosławskiego, Aleksandra Tansmana, Zygmunta Noskowskiego, Józefa Nowakowskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej w wykonaniu duetów, tercetów, kwartetów i kwintetów, zestawów instrumentów dętych, smyczkowych, strunowych, głosów ludzkich, czy viol da gamba. A wszystko – by w gorące letnie wieczory odczuć muzyczne orzeźwienie.

Seria Philharmonic Music Summer kolejny rok z rzędu wpisana została na listę krakowskich imprez muzycznych sygnowanych znakiem Theatrum Musicum.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.krakow.pl


Od 5 lipca po 30 sierpnia 2017 roku potrwa cykl koncertów „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”, organizowany przez Fundację Akademii Muzycznej we współpracy z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego i Urzędem Miasta Poznania.

Tradycja muzycznych spotkań w okresie letnim ma ponad dwudziestoletnią tradycję – do 2012 roku siedzibą koncertów był Ratusz Poznański (cykl nosił nazwę Letnie Koncerty Ratuszowe), a od 2013 – Aula Akademii (nazwę zmieniono na Scena Letnia w Akademii Muzycznej). Cykl tegorocznych wakacyjnych spotkań z muzyką Scena Letnia w Akademii Muzycznej w wykonaniu pedagogów i studentów będzie miał miejsce w Auli im. Stefana Stuligrosza we wszystkie środy lipca i sierpnia 2017 roku (5, 12, 19, 26 lipca oraz 2, 9, 16, 23, 30 sierpnia). Ponadto 10 czerwca, 15 lipca, 12 sierpnia i 2 września o godz. 12.15 w ramach projektu odbędą się koncerty na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania.

W bogatym programie koncertów ważne miejsce zajmuje polska muzyka współczesna autorstwa Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz, Aleksandra Tansmana, Mieczysława Weinberga, Feliksa Nowowiejskiego, Tadeusza Bairda, Andrzeja Koszewskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Pawła Łukaszewskiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej i Mariusza Matuszewskiego.

Słowo o muzyce wygłoszą Teresa Brodniewicz i Julia Gołębiowska.

Szczegółowy program – na stronie: http://amuz.edu.pl/ 


40. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 30 czerwca i potrwa do 1 września. Koncerty odbywają się w każdy piątek o 20.15 w gdańskiej Bazylice Mariackiej.

Organizowane koncerty są niepowtarzalną okazją aby odwiedzić ten ważny ośrodek kulturalny, duchowy i historyczny, będący wizytówką Miasta Gdańska, a przy okazji usłyszeć niezwykłe brzmienie znajdujących się tam organów. Instrument ten jest dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z kościoła św. Jana, z organów Mertena Friesena 1627 roku. Jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017 może poszczycić się już długą, czterdziestoletnią tradycją, wpisując się tym samym już na stałe w życie muzyczne Gdańska. W latach 1978-2016 na Festiwalu zaprezentowało się ponad 280 wykonawców i zespołów z Polski i zagranicy. Podczas 11 koncertów wystąpią artyści z USA, Szwajcarii, Francji, Szwecji i Polski, którzy wykonają zróżnicowany repertuar organowy i chóralny obejmujący dzieła wszystkich epok, zaprezentują szeroką paletę stylów od dawnych dzieł mistrzów muzyki organowej poprzez najbardziej znane kompozycje klasyków po muzykę współczesną, również tą inspirowaną folklorem, a nawet jazzową.

W programie koncertu inaugurującego Festiwal znalazły się również dzieła polskich kompozytorów. W wykonaniu Chóru Kameralnego 441 Hz pod dyrekcją Anny Wilczewskiej i Marka Rogalskiego zabrzmią Improwizacja autorstwa tego organisty oraz IV część Suity Kaszubskiej Anny Rocławskiej-Musiałczyk. 15 sierpnia odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie: http://bazylikamariacka.gdansk.pl/ 


Do 3 września 2017 roku potrwa V Międzynarodowy Festiwal „Emanacje”.

Festiwal jest największym w regionie wydarzeniem artystycznym, przez całe lato ożywiający Małopolskę. Nazwa festiwalu nawiązuje do młodzieńczego utworu Krzysztofa Pendereckiego. Napisane w 1959 roku Emanacje na dwie orkiestry smyczkowe zdobyły trzecią nagrodę na II Konkursie Młodych Kompozytorów Związku Kompozytorów Polskich w kwietniu 1959. Pierwsza edycja festiwalu „Emanacje” odbyła się w 2013 roku – roku jubileuszu 80. urodzin Pendereckiego. W miesiącach letnich festiwalowe wydarzenia odbywają się w każdy weekend oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogatą ofertę muzyczną w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów.

Repertuar koncertów obejmuje recitale solowe, koncerty kameralne, jak również muzykę symfoniczną i jazz. Program festiwalu to propozycja muzyczno-architektonicznej podróży. Wyznaczony przez kolejne wydarzenia szlak prowadzi przez miejsca niezwykłe, czasem popularne, czasem zapomniane, ale z pewnością warte odwiedzenia: dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach i Szymbarku, zabytkowe kopalnie soli w Wieliczce i Bochni, liczne zabytki sakralne i małopolskie zamki w Niepołomicach, Nowym Wiśniczu, Suchej Beskidzkiej, Dębnie, Dwór I.J. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Willa Karola Szymanowskiego „Atma” w Zakopanem. Sercem Emanacji jest niezmiennie Centrum w Lusławicach. Podczas tegorocznej edycji zabrzmią tam m. in. utwory Krzysztofa Pendereckiego, Aleksandra Tansmana, Jerzego Bauera i Janusza Bieleckiego.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu: www.emanacje.pl 


W dniach 4–26 sierpnia 2017 roku odbędzie się ósma edycja festiwalu artystycznego, realizowanego przez Zamek Królewski w Warszawie „Królewskie Arkady Sztuki”.

Założeniem projektu jest interdyscyplinarna wymiana artystycznych doświadczeń i wartości ukształtowanych przez teatr, taniec oraz muzykę. Tegoroczny repertuar spektakli i koncertów, po raz pierwszy adresowany również do najmłodszych, stanowi wspaniałą okazję do zapoznania się z kunsztem ponad 100 artystów podczas 12 występów. Zostaną zaprezentowane interesujące dokonania polskiego teatru plastycznego, w tym plenerowe widowisko Noe – opowieść o nieco szalonym dyrygencie w oryginalnej technice figur-instrumentów, które przedstawi Walny-Teatr.

Muzyczna część projektu to propozycja koncertów instrumentalnych oraz instrumentalno-wokalnych, które stanowić mają naturalne odniesienie do tradycji koncertów na dworze królów polskich. Artyści będą wykonywali utwory z różnych epok, improwizacje, transkrypcje i parafrazy popularnych motywów. Tegoroczny przegląd koncertów obejmuje cztery odsłony, w których wystąpią m. in. orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, Sławek Jaskułke Sextet, orkiestra Warsaw Camerata pod dyrekcją Pawła Kos-Nowickiego. 12 sierpnia o godz. 19.00 odbędzie się Wieczór z pieśniami Stanisława Moniuszki w wykonaniu Hasmik Sahakyan (sopran), Dariusza Macheja (bas) i Emiliana Madeya (fortepian).

Dodatkową atrakcją tegorocznego festiwalu będą dwie propozycje muzyczne dla dzieci „Dzień dobry, muzyko!”, poprowadzone przez Pawła Kos-Nowickiego.

Szczegółowy program – na stronie: www.zamek-krolewski.pl


W dniach 22 lipca–12 sierpnia 2017 roku odbędzie się VIII edycja Letniego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum" w Krościenku nad Dunajcem.

Dominantę Festiwalu będzie stanowiła muzyka organowa, która jednak ani na chwilę nie pozostanie osamotniona. Podczas wszystkich pięciu festiwalowych koncertów dopełni ją brzmienie innych instrumentów, w tym tak niecodziennych, jak dudy szkockie, harfa oraz piękny śpiew. Zawitają artyści nie tylko z Polski, ale także z Włoch oraz Słowacji. Osobliwością pienińskich spotkań jest fakt, iż naturalną scenerię dla sztuki tworzą nie tylko wnętrza dwóch jakże odmiennych, ale pięknych krościeńskich świątyń, lecz w dalszej perspektywie wspaniałość pienińskiej przyrody. Wstęp na festiwalowe koncerty jest wolny i każdy, kto tylko zechce ubogacić się pięknem i harmonią muzyki, jest bardzo mile widziany.

W programie wydarzenia znajdzie się również muzyka polska. Podczas koncertu inauguracyjnego Marek Stefański wykona Improwizowaną Fantazję i fugę na temat Hymnu „God save the King” własnego autorstwa. Natomiast podczas koncertu 5 sierpnia w interpretacji słowackiego organisty Stanislava Šurina usłyszymy Offertorium z Mszy góralskiej Tadeusza Maklakiewicza.

Festiwal odbywa się dzięki pomocy finansowej udzielonej przez Starostwo Powiatowe w Nowym Targu oraz Gminę Krościenko n. Dunajcem. Partnerami festiwalu są: Pensjonat CrosnaSpa*** oraz Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II.

Patronat medialny nad festiwalowymi koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl

Więcej


W dniach 1 lipca–26 sierpnia 2017 roku odbędzie się X jubileuszowy Festiwal „Wawel o zmierzchu” – jedyny w Krakowie letni festiwal plenerowy: miejscem koncertów są rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. Muzyka ukazywana jest w dialogu tradycji i nowoczesności.

Artyści występują w różnych składach wykonawczych: od solowego recitalu fortepianowego, poprzez zróżnicowane składy kameralne, do obsady symfonicznej. Program jest ukierunkowany na kulturę narodową (Chopin, Wieniawski, Szymanowski) ukazaną w szerokim kontekście znanych, europejskich kompozytorów.

Międzynarodowej publiczności zaprezentują się mistrzowie: klawesynistka Elżbieta Stefańska, skrzypek Daniel Stabrawa, pianiści Alexander Gavrylyuk i Julianna Awdiejewa, dyrygent Łukasz Borowicz, a także młodzi utalentowani artyści: pianista Marcin Koziak, skrzypek Antoni Ingielewicz, zespół Artsemble oraz orkiestra CORda Cracovia. W ramach koncertu inauguracyjnego nastąpi prawykonanie utworu napisanego przez kompozytora młodego pokolenia, doktoranta Akademii Muzycznej w Katowicach Wojciecha Michno, na zamówienie Festiwalu. Będzie to już szósta festiwalowa kompozycja.

Ponadto podczas festiwalu usłyszymy nowe interpretacje utworów Karola Szymanowskiego, którego 135. rocznica urodzin jest obchodzona w tym roku, w wykonaniu młodych pianistów 1 lipca, Marii, Elżbiety i Daniela Stabrawy 29 lipca oraz duetu Antoni Ingielewicz i Paweł Rydel 19 sierpnia.

Szczegółowy program – na stronie: http://wawel.krakow.pl


W dniach 20 maja – 27 sierpnia 2017 roku odbędzie się VII edycja cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Podczas inauguracji cyklu zabrzmią Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5 Karola Szymanowskiego w interpretacji Urszuli Kryger.

„Letnie Koncerty na Grochowskiej” to cykl 28 bezpłatnych koncertów, prezentujących wybitnych artystów młodego pokolenia. Na scenie Letnich Koncertów pojawią się uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia, Akademii Operowej oraz laureaci prestiżowych muzycznych konkursów, m.in. X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego. Tegoroczna edycja to również wiele nowości. Trzy koncerty będą poświęcone kwartetom: wystąpią kwartet saksofonowy The Whoop Group, kwartet klarnetowy Poco Leggero oraz kwartet gitarowy Erlendis Quartet. Po raz pierwszy na Letnich Koncertach pojawi się klawesyn. Zagra Marcin Świątkiewicz, który podejmie się również poprowadzenia tego muzycznego spotkania. Jeden z koncertów, z okazji Dnia Dziecka, będzie dedykowany najmłodszym melomanom– wystąpi Dorota Miśkiewicz i zespół Kwadrofonik z koncertem „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci". Na finał zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii – Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik-Gałazka (altówka) i Marcel Markowski (wiolonczela) wraz z pianistą Piotrem Kopczyńskim.

W programie koncertów ważne miejsce zajmuje muzyka polskich kompozytorów. Zostaną zaprezentowane m. in. pieśni Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza (3 czerwca i 23 lipca), Trzy miniatury oraz I Sonata na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego (25 czerwca i 2 lipca), Etiuda-Kaprys op. 18, Kaprys La Staccato op. 10 i Fantazja na tematy z opery „Faust” Gounoda op. 20 Henryka Wieniawskiego (15 lipca i 20 sierpnia), Bukoliki Witolda Lutosławskiego i Filo d'Arianna Eugeniusza Knapika (6 sierpnia) oraz liczne dzieła Karola Szymanowskiego i Fryderyka Chopina.

Kameralne koncerty muzyki klasycznej będą się odbywać w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16:00. Wstęp wolny.

Szczegółowy program znajduje się na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


„Kolory Polski” to letnia propozycja Filharmonii Łódzkiej dla melomanów, którzy chcą połączyć słuchanie muzyki w najlepszym wykonaniu ze zwiedzaniem zabytków regionu łódzkiego. Festiwal potrwa od 1 lipca do 2 września 2017 roku, zaś koncert-preludium Festiwalu odbędzie się już 17 czerwca w Stacji Nowa Gdynia.

Niemal każdy z około dwudziestu koncertów odbywa się w innym miejscu: w starych kościołach i klasztorach, tajemniczych zamkach i muzeach, bogatych w cenne eksponaty, choć czasem niedocenianych, a często – w plenerze, w otoczeniu dworskich parków czy na leśnej polanie. Rozbrzmiewa tam muzyka znacznie swobodniejsza i bardziej różnorodna od tego, co filharmonia proponuje słuchaczom od jesieni do wiosny. W programie dominują autorskie projekty, inspirowane folklorem i sztuką dawną, oraz niekonwencjonalne opracowania muzyki klasycznej i rozrywkowej. Występują zarówno słynni artyści o ustalonej renomie, jak i młodzi muzycy, którzy rozpoczynają dopiero swoją karierę. Wiele projektów powstaje specjalnie dla festiwalu. Rzadko spotykane instrumenty, artyści ludowi na estradzie razem z profesjonalistami, odważne improwizacje – to propozycja dla tych, którzy nie boją się wyjść poza utarte ścieżki obcowania z muzyką.

W programie wydarzenia nie zabraknie dzieł polskich kompozytorów współczesnych. Podczas koncertu inaugurującego Festiwal 1 lipca w Skierniewicach zabrzmią m. in. Psalm 100 M. Jasińskiego i Totus tuus H. M. Góreckiego. 9 lipca mieszkańcy Dobronia usłyszą Concerto Grosso „All antica per archi” A. Koszewskiego w wykonaniu Kwintetu smyczkowego Multicamerata. 20 sierpnia w Krośniewicach sekstet wokalny proModern wykona kompozycje do sonetów Williama Shakespeare’a autorstwa polskich twórców, m.in. K. Dębskiego, K. Herdzina, P. Łukaszewskiego, S. Moryto, T. Opałki, D. Przybylskiego, M. Zielińskiego, M. Bembinowa. Podczas koncertu finałowego pt. „Adam Sztaba symfonicznie” odbędzie się premiera kompozycji Marsz autorstwa A. Zagajewskiego, która powstała specjalnie na zamówienie Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl/pl/kolory-polski 


Od 24 czerwca do 2 września 2017 roku potrwa letni festiwal Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej „Nova Muzyka i Architektura”.

XXI letni festiwal „Nova Muzyka i Architektura” w wakacyjne miesiące odbywać się będzie zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych przestrzeniach Torunia. Do współpracy podczas tegorocznej edycji zaproszeni są soliści oraz zespoły kameralne z całego świata.

Podczas wieczoru inauguracyjnego, odbywającego się w trakcie obchodów święta miasta, w Toruniu wystąpi wirtuoz gitary Marcin Dylla, który z towarzyszeniem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wykona brawurowy Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo. W pierwszą sobotę lipca zespół Tubicinatores Gedanenses zaprezentuje tzw. Turmmusic, koncertując z Wieży i Dziedzińca Ratusza Staromiejskiego. W interpretacji artystów z Polski – skrzypaczki Anny Marii Staśkiewicz, pianisty Pawła Wakarecy oraz towarzyszącego im wiolonczelisty Marcina Zdunika usłyszymy dwa Tria fortepianowe: Panufnika i Schuberta. Natomiast laureatka ostatniej edycji międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego Toruń 2016 w ramach nagrody za zajęcie III miejsca wykonana recital składający się z kompozycji Mozarta, Prokofieva, Schuberta i Wieniawskiego.

Całość repertuaru muzycznego prezentowanego w trakcie festiwalu ubogaci występ gościnny zespołu Filharmonii Pomorskiej, który na specjalnie ustawionej barce na Bulwarze zaprezentuje dzieło Haendla Muzyka na wodzie. Po raz kolejny będziemy również mieli okazję podziwiać efekt współpracy Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej z letnią akademią pianistyczną Paderewski Piano Academy, kiedy to utalentowana młodzież z całego świata zaprezentuje największe dzieła pianistyczne Chopina, Griega, Beethovena i Mozarta.

Koncertem wieńczącym festiwal będzie program „Od La Scali do Broadway’u”, podczas którego goście z USA – sopranistka Karen Slack oraz dyrygent Richard Rosenberg w towarzystwie TOS zaprezentują wybrane fragmenty z najsłynniejszych oper i musicali.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl/ 


Już po raz 21 początek lata zbiega się w Gdańsku z początkiem cyklu koncertów „Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego". Również w 2017 roku co sobotę o godzinie 12:00 koncerty będą odbywać się w Altanie Parku Oliwskiego w dniach 24 czerwca–12 sierpnia.

W samo południe, zaraz po tym, jak wybrzmią dzwony majestatycznej Katedry Oliwskiej, rozpoczyna się koncert. Dziesiątki słuchaczy w różnym wieku na ławeczkach, trawnikach i parkowych ścieżkach szukają miejsca, by jak najlepiej widzieć i słyszeć muzyków. Artyści sami przyznają, że występy w Altanie to wyjątkowe przeżycie: niezwykła atmosfera, nastrojowe otoczenie urokliwego parku i wspaniała widownia.

W tym roku przewędrujemy przez cały szereg różnych stylów i epok, głównie dzięki artystom związanym z gdańską Akademią Muzyczną. Na początku muzykę m.in. Astora Piazolli i Johannesa Brahmsa zaprezentuje trio L'Inverno. W dalszej części można będzie usłyszeć dwa niezwykle ciekawe programy Pieśni bez słów Beniamina Baczewskiego w wykonaniu zespołu Fractus Sextet oraz Szymanowski RE:composed. Piesni kurpiowskie (Joanna Orzeł – aranżacje, sopran, Julia Ziętek – skrzypce, Małgorzata Kęsicka – obój, Anna Śmiszek-Wesołowska – wiolonczela). Coś dla siebie znajdą również miłośnicy jazzu i muzyki rozrywkowej na koncercie Izabeli Krasuckiej z zespołem, zaś miłośnikom instrumentów dętych na pewno przypadnie do gustu program przygotowany przez Dariusza i Natalię Egielmanów. W programie znajdzie się także miejsce dla występu kwartetu smyczkowego Belle Quartet oraz duetu skrzypcowo-fortepianowego sióstr Ewy i Agnieszki Jarosz. Cykl zwieńczy koncert chóralny a cappela w wykonaniu gospodarza, Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją maestro Jana Łukaszewskiego. W programie m.in Oliwski Potok Edwarda Pałłasza do słów Kazimierza Nowosielskiego oraz utwory zespołu The Beatles.

Wstęp wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.polskichorkameralny.pl


W dniach 27 lipca – 2 września 2017 roku odbędzie się rowerowe tournée koncertowe pianistki Barbary Drążkowskiej. Tournée obejmie osiem koncertów w Lidzbarku Warmińskim, Suwałkach, Wigrach, Białymstoku, Włodawie, Okunince, Krasnymstawie i Lublinie.

Barbara Drążkowska specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, jest znana z niekonwencjonalnego podejścia do muzyki. Ukończyła z wyróżnieniem studia w poznańskiej Akademii Muzycznej. Mieszkając w Polsce, Niemczech, Hiszpanii, a obecnie w Belgii, Barbara zyskała mocną pozycję w europejskim środowisku muzycznym. Współpracowała z takimi osobistościami, jak Paweł Mykietyn, Agnieszka Duczmal, Nicholas Lens, Sidi Larbi, Cherkaoui, David Dawson, Szymon Brzóska, Maria Pages. Występowała na festiwalach i w salach koncertowych całego świata – Sydney Opera House, NCPA w Pekinie, Auditorium Parco della Musica w Rzymie, „Warszawska Jesień”, Ars Musica w Brukseli, Sounds New w Canterbury i inne. Ma w swoim dorobku pięć płyt i kilkadziesiąt koncertów.

Młoda utalentowana pianistka już po raz drugi wyrusza w świat na rowerze, by dzielić się swoją pasją gry na fortepianie. W tamtym roku pokonała trasę Szczecin – Kopenhaga; w tym roku podczas artystycznej wyprawy „Green Pianist na Green Velo” zaprezentuje utwory Szymona Brzóski, skomponowane na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat podczas współpracy kompozytora z pianistką. Jest to repertuar z albumu Murmur, który Barbara Drążkowska nagrała ostatnio w studiu Leszka Możdżera, a płyta ukaże się pod koniec roku.

Szczegóły - na stronie pianistki.


Do 26 sierpnia 2017 roku potrwa letni cykl plenerowych koncertów „Novo-Nowowiejski” z muzyką Feliksa Nowowiejskiego, wykonywaną na organach Hammonda. Recitale odbywać się będą w każdą sobotę w parkach, amfiteatrach, skwerach i na placach Poznania.

Celem projektu Novo-Nowowiejski jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Każdy koncert poprzedzą spotkania z artystami, którzy przybliżą publiczności tajniki tego kultowego instrumentu, poprowadzą warsztaty muzyczne oraz wciągną uczestników w dyskusje na temat szeroko rozumianej improwizacji.

Koncerty odbywają się o godzinie 16:00, zaś spotkania z artystą w dniu i miejscu koncertu o godzinie 13:00. W razie niepogody koncerty zostaną przeniesione do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu. Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


5 sierpnia 2017 roku w ramach X jubileuszowego Festiwalu „Wawel o zmierzchu” o godz. 19:30 na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu odbędzie się nadzwyczajny recital Alexandra Gavrylyuka, który należy do światowej czołówki pianistów młodego pokolenia.

Ukraiński pianista naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku siedmiu lat, a pierwszy koncert zagrał jako dziewięciolatek. Jest laureatem wielu znaczących międzynarodowych konkursów pianistycznych, między innymi Hamamatsu International Piano Competition, Horowitz International Piano Competition oraz Arthur Rubinstein Piano Competition Master, w którym zdobył złoty medal, a także nagrodę za najlepsze wykonanie koncertu klasycznego. Koncertuje na całym świecie, występując z wieloma orkiestrami, w tym z Melbourne Symphony i Western Australia Symphony Orchestra.

Artysta już trzykrotnie wystąpił na festiwalu „Wawel o zmierzchu”. Szczególnie interesujący występ miał miejsce w 2010 roku, gdy zagrał podczas inauguracji trzeciej edycji, wykonując wraz z orkiestrą „Aukso” pod dyrekcją Marka Mosia oba koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina. Znalazły się one w albumie (CD+DVD), nagranym na żywo i wydanym przez Zamek Królewski na Wawelu i Grupę Twórczą Castello.

W tym roku na program koncertu złożą się utwory Johanna Sebastiana Bacha, Josepha Haydna, Fryderyka Chopina i Milija Bałakiriewa.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://wawel.krakow.pl


Od 2 lipca po 17 września 2017 potrwa tegoroczna edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, który zaliczany jest do najpoważniejszych warszawskich festiwali.

Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym festiwalu. Koncerty festiwalowe odbywają się każdego roku przez trzy letnie miesiące (lipiec, sierpień, wrzesień) w kolejne niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana (ul. Świętojańska 8).

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Jest również wręcz wymarzonym miejscem do prezentacji muzyki organowej. Na odbiór interpretacji muzycznych składają się tu wrażenia wynikłe z piękna i potęgi brzmienia nowoczesnych organów oraz atmosfery i sakrum świątyni. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich „Eule” zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalają na prezentację muzyki wszystkich epok.

Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku wystąpią Fabio Ciofini, Sergio Paolini, Silvano Rodi, Giampaolo Di Rosa, Ennio Cominetti (Włochy), Stanislav Šurin (Słowacja), Jean-Christophe Geiser (Szwajcaria), Didier Hennuyer (Francja), Hans Ole Thers (Dania) i Piotr Rachoń (Polska). Dyrektor Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” Przemysław Kapituła zaprezentuje m. in. twórczość organową Feliksa Nowowiejskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.kapitula.org/ 


W dniach 1 lipca – 15 sierpnia 2017 roku odbędzie się 26. Festiwal „Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze i Kościołach Rzeszowa” / „Muzyka organowa w Jarosławskim Opactwie”.

Festiwal obejmuje osiem koncertów, odbywających się w czterech zabytkowych i nowoczesnych świątyniach Rzeszowa: w katedrze, bazylice Ojców Bernardynów, kościele św. Krzyża i Wniebowzięcia NMP w Zalesiu. Organizatorem Festiwalu jest Parafia Katedralna w Rzeszowie, zaś dyrektorem – dr hab. Marek Stefański. Wystąpią artyści – soliści i zespoły chóralne – z Polski, Włoch, Rosji i Mołdawii.

Głównemu nurtowi Festiwalu będą towarzyszyły dwa cykle: „Muzyka Organowa w Jarosławskim Opactwie”, podczas którego w gościnnych murach Opactwa pobenedyktyńskiego odbędą się cztery koncerty (od 8 lipca do 12 sierpnia) oraz, po raz pierwszy, „Koncerty w bazylice Jezuitów w Starej Wsi” (9 lipca i 14 sierpnia).

Sympatycy muzyki organowej i kameralnej, sztuki najwyższej próby twórczej i wykonawczej, będą mogli wysłuchać panoramy dzieł europejskich kompozytorów czterech stuleci: od XVIII do XX wieku, na czele z Johannem Sebastianem Bachem i jego genialną polifonią. W programach koncertów pojawią się także formy improwizowane, czyli tworzone i prezentowane przez wykonawców „ad hoc". W interpretacji zaproszonych artystów usłyszymy również dzieła takich polskich twórców XX wieku, jak A. Koszewski, J. Łuciuk, J. Maklakiewicz, F. Rączkowski, M. Surzyński, J. Świder i O. M. Żukowski.

POBIERZ: Program Festiwalu.

Dodatkowe informacje – na stronie: www.diecezja.rzeszow.pl


Prezydent Miasta Opola we współpracy z Filharmonią Opolską zaprasza w każde wakacyjne, niedzielne popołudnia od 2 lipca do 27 sierpnia 2017 roku na bezpłatne spotkania muzyczne pt. „Koncerty Promenadowe”.

Tradycją, która na stałe wpisała się w letni kalendarz opolskich imprez, jest cykl Koncertów Promenadowych finansowany przez Urząd Miasta Opola. Każdy z tegorocznych koncertów ma swój indywidualny styl. Wśród wykonawców obok muzyków Filharmonii Opolskiej pojawią się zaproszeni artyści: Aleksander Gref, Celina Kotz, Łukasz Brzezina, Ewa Łobaczewska, Rafał Supiński, Karina Komendera, Tomasz Tomaszewski, Marcin Wyrostek, Dance of fire, Atom String Quartet, Andrea Tofanelli & Dizzy Boyz Brass Band.

W wykonaniu rodzimych artystów oraz gwiazd światowego formatu na koncertach promenadowych prezentowane są programy zarówno z muzyką klasyczną jak i rozrywkową. W programie Koncertów Promenadowych odnajdziemy muzykę wielkich mistrzów klasyki, przeboje muzyki filmowej, jazz, muzykę z najciekawszych światowych musicali, a także polską muzykę współczesną. Podczas koncertu finałowego 27 sierpnia Filharmonicy Opolscy pod batutą Szymona Bywalca prawykonają Koncert opolski Piotra Mossa. W roli solistów wystąpią skrzypek Tomasz Tomaszewski i akordeonista Marcin Wyrostek. Utwór został napisany przez Piotra Mossa specjalnie na obchody 800. lecia miasta Opola.

Koncerty odbędą się na Scenie plenerowej Filharmonii Opolskiej, tak aby dla wszystkich zainteresowanych znalazło się miejsce na widowni. 

Szczegółowy plan koncertów dostępny będzie na stronie internetowej Filharmonii Opolskiej: http://www.filharmonia.opole.pl/ 


6 sierpnia 2017 roku o godz. 16.00 w ramach XVII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanem odbędzie się koncert pt. „In Memoriam ks. Mieczysława Malińskiego”.

Koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w zakopiańskich kościołach i sanktuariach to wspaniała wakacyjna propozycja nie tylko dla melomanów, ale dla wszystkich, którzy pośród codziennego zgiełku poszukują ciszy, spokoju i wytchnienia. Ich źródłem z pewnością będzie spotkanie z wielkimi dziełami muzyki organowej i kameralnej w wykonaniu znakomitych artystów polskich i przyjeżdżających z Austrii, Francji, Włoch i USA. Dodatkowym walorem tego Festiwalu jest otoczenie zakopiańskich zabytków i niezwykłych tatrzańskich krajobrazów.

Wyjątkowym wydarzeniem będzie koncert „In Memoriam ks. Mieczysława Malińskiego” z udziałem Doroty Segdy (rektora Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie) oraz Krakowskiego Kwintetu Dętego. Zespół składa się z laureatów konkursów krajowych i międzynarodowych, którzy przejawiają swą aktywność artystyczną w grze orkiestrowej, kameralnej i solowej, koncertując na wielu scenach muzycznych z różnorodnym repertuarem. Wspólnie z Beatą Bilińską Kwintet nagrał w 2016 roku płytę Quint(et)essence, która otrzymała nominację Polskiej Akademii Fonograficznej do nagrody „Fryderyki 2017”. Podczas koncertu 6 sierpnia artyści wykonają utwory Josepha Haydna, Antonína Dvořáka, Alexandra von Zemlinsky, Franza Danziego, Gabriela Faure, a także Żywioły Tatr (Morskie OkoArtura Malawskiego (1904-1957).

Wstęp na koncert jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


11 sierpnia 2017 roku o godz. 18:00 Salon Muzyczny im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie zaprasza na kolejne wydarzenie z cyklu „Feliks Nowowiejski z bliska”.

Wydarzenie organizowane jest przez Centrum Kulturalno-Biblioteczne w Barczewie wraz z Salonem Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie i odbędzie się w ramach projektu „Feliks Nowowiejski z bliska. Cykl koncertów w Barczewie, rodzinnym mieście kompozytora w 140 rocznicę urodzin”.

Wieczór rozpocznie spotkanie pt. „Feliks Nowowiejski – człowiek i dzieło” z dr Iwoną Fokt (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu), wieloletnią badaczką, znawczynią życia i twórczości Feliksa Nowowiejskiego, autorką wystaw i wielu artykułów poświęconych kompozytorowi. Dr Iwoną Fokt zaprezentuje swoją najnowszą książkę Feliks Nowowiejski.

Następnie odbędzie się koncert kameralny z udziałem wiolonczelisty Jana Czaji i pianistki Yang Xu. W wykonaniu muzyków usłyszymy Sonatę F-dur op. 99 Johannesa Brahmsa, Sonatę a-moll „Arpeggione” Franza Schuberta i dzieła Nowowiejskiego: Fantazję na tematy opery Legenda Bałtyku oraz Treny op. 20 nr 3.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa” odbywać się będzie w Filharmonii Narodowej i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie od 12 do 30 sierpnia 2017 roku pod hasłem „Od Bacha do Chopina”.

Jedną z głównych idei festiwalu Festiwalu „Chopin i jego Europa" od początku jego istnienia jest ukazywanie różnorodnych wpływów na muzykę Fryderyka Chopina i oddziaływania stylu Chopina na innych kompozytorów. W tym roku ten obszar wyznacza hasło: „Od Bacha do Chopina". Ponad 40 koncertów, wielcy wykonawcy, prezentacje znanych i nieznanych arcydzieł muzyki europejskiej od baroku po XX wiek na instrumentach historycznych oraz wykonania muzyki polskiej znalazły się w programie tegorocznego Festiwalu.

Poza słynnymi dziełami Chopina, Bacha, Brahmsa, Beethovena, Haydna, Liszta, Mendelssohna, Mozarta, Paganiniego, Schoenberga, Schumanna zabrzmią utwory polskich twórców współczesności: Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Wajnberga i Pawła Szymańskiego.

Pośród wykonawców są wybitni soliści, laureaci najbardziej prestiżowych konkursów pianistycznych i znakomite zespoły kameralne. Zapowiadane są koncerty m. in. takich artystów, jak Martha Argerich, Nelson Freire, Charles Richard-Hamelin, Mikhail Pletnev, Piotr Anderszewski, Garrick Ohlsson, Nelson Goerner, Jan Lisicki, Dmitri Alexeev, Yuliana Avdeeva, Gabriela Montero, Seong-Jin Cho,Yundi, Philippe Giusiano, Tobias Koch, Alekxander Melnikov, Lorenzo Coppola, Paweł Wakarecy, Marcin Zdunik, Jakub Jakowicz.

Szczegółowy program – na stronie: http://pl.chopin.nifc.pl


Ostatni koncert tegorocznego Festiwalu „Pieniny-Kultura-Sacrum” rozpocznie się w najbliższy sobotni wieczór 12 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 w kościele Chrystusa Dobrego Pasterza w Krościenku nad Dunajcem.

Dominantę Festiwalu stanowi muzyka organowa i kameralna. Podczas festiwalowych koncertów artyści z Polski, Włoch i Słowacji prezentują utwory różnych epok i stylów, w tym polską muzykę XX–XXI wieku. Osobliwością pienińskich spotkań jest fakt, iż naturalną scenerię dla sztuki tworzą nie tylko wnętrza dwóch jakże odmiennych, ale pięknych krościeńskich świątyń, lecz w dalszej perspektywie wspaniałość pienińskiej przyrody. Wstęp na festiwalowe koncerty jest wolny i każdy, kto tylko zechce ubogacić się pięknem i harmonią muzyki, jest bardzo mile widziany.

Ostatni koncert tegorocznego Festiwalu został zatytułowany „Piszczałki i struny”, gdyż to właśnie dźwięki organów wraz z kantylenowym brzmieniem skrzypiec wypełnią mury krościeńskiej świątyni. Panoramę dzieł baroku, a także pięknych brzmień romantycznych zaprezentuje krakowskie muzyczne małżeństwo: organista Łukasz Mateja oraz skrzypaczka Katarzyna Mateja.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://pieniny-kultura-sacrum.pl.tl 


„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 12 sierpnia 2017 roku w poznańskim Parku im. Henryka Wieniawskiego (kawiarnia „Nastawnia PoC”), będzie miał miejsce koncert Michała Wróblewskiego.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Michał Wróblewski jest pianistą jazzowym, kompozytorem i aranżerem, absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Zdobył liczne nagrody, w tym II nagrodę Transatlantyk Instant Composition Contest 2014, został także finalistą Nottingham International Jazz Piano Competition 2012. Współpracował z wieloma orkiestrami, m.in. NOSPR, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus”, Baltic Neopolis Orchestra. Występował na zagranicznych i krajowych festiwalach. Ma na swoim koncie nagrania, jako lider Michał Wróblewski Trio, a także album zrealizowany w studiu MSR na Manhattanie wraz z Terence’m Blanchardem. Koncert 12 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas spotkania Michał Wróblewski przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


12 sierpnia 2017 roku o godz. 12:00 w altanie gdańskiego Parku Oliwskiego odbędzie się finałowy koncert tegorocznego cyklu koncertów „Muzyka w Altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego”.

W samo południe, zaraz po tym, jak wybrzmią dzwony majestatycznej Katedry Oliwskiej, rozpoczyna się koncert. Dziesiątki słuchaczy w różnym wieku na ławeczkach, trawnikach i parkowych ścieżkach szukają miejsca, by jak najlepiej widzieć i słyszeć muzyków. Artyści sami przyznają, że występy w Altanie to wyjątkowe przeżycie: niezwykła atmosfera, nastrojowe otoczenie urokliwego parku i wspaniała widownia.

Cykl „Muzyka w Altanie” zwieńczy koncert chóralny w wykonaniu gospodarza, Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją maestro Jana Łukaszewskiego. W programie znalazły się utwory zespołu The Beatles w aranżacji na chór a cappella oraz Oliwski Potok Edwarda Pałłasza do słów Kazimierza Nowosielskiego. Zarówno słowa, jak i muzyka Oliwskiego Potoku powstały na prośbę Jana Łukaszewskiego z okazji ubiegłorocznego jubileuszu 90-lecia włączenia Oliwy do Gdańska. Utwór został prawykonany 17 czerwca 2016 roku podczas uroczystej sesji Rady Miasta Gdańska.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: www.polskichorkameralny.pl 


14 sierpnia 2017 roku w Gdańsku będzie miał miejsce koncert inauguracyjny festiwalu „Solidarity of Arts”, organizowanego przez Miasto Gdańsk i Europejskie Centrum Solidarności .

Festiwal, który potrwa do 30 sierpnia, już od dziewięciu lat w praktyce i na różne sposoby realizuje idee solidarności – w sztuce, dla sztuki i przez sztukę. Program muzyczny dziewiątej edycji festiwalu odnosi się – poprzez artystyczne oddanie harmonijnego współistnienia odmienności – do motywu przewodniego wydarzenia, jakim jest Pokój. Zaproszeni zostali artyści działający w obrębie niejednokrotnie bardzo od siebie estetycznie odległych stylistyk. Usłyszeć będzie można dźwięki różnorodne, rozpinające się od fortepianowej kameralistyki przez klasyczne, orkiestrowe formy, jazz, muzykę elektroniczną aż po dub techno.

Na program muzyczny dziewiątej edycji Solidarity of Arts składa się siedemnaście podmiotów wykonawczych, które usłyszymy na czterech scenach rozmieszczonych w przestrzeni ECS i Sali BHP. To pięć wieczorów i łącznie niemal dwadzieścia godzin wypełnionych różnorodną muzyką, graną przez solistów, tria, kwartety, septet aż po orkiestry i chór.

Podczas koncertu inauguracyjnego Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Pawła Przytockiego wykona utwory Barbera, Bacha, Szostakowicza, a także Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika. W roli solisty wystąpi skrzypek Janusz Wawrowski.

W finale Festiwalu 30 sierpnia w ogrodzie zimowym ECS pod dyrekcją Juliena Salemkoura zabrzmi opera Ludwiga van Beethovena Fidelio, podejmująca temat buntu przeciwko zniewoleniu oraz wołania o wolność i pokój. Utwór wykonają 7 solistów, 60-osobowy chór mieszany, chór dziecięcy oraz Expat Philharmonic Orchestra – orkiestra migrantów i uchodźców z krajów ogarniętych konfliktami.

Więcej – na stronie Festiwalu: http://solidarityofarts.pl/ 


W dniach 15–31 sierpnia 2017 roku odbędzie się 42. edycja festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”.

„Muzyka w Starym Krakowie” jest jednym z najstarszych festiwali polskich. Tradycje kulturalne Krakowa stwarzają aurę szczególnie sprzyjającą muzyce. Działali tu wybitni kompozytorzy europejscy, tacy jak H. Finck, L. Marenzio, D. Cato, królom polskim dedykowali swe dzieła G. Palestrina, G. Ph. Telemann, J. S. Bach, koncertowali Liszt, Brahms, Paderewski, Rubinstein. Festiwal nawiązuje do tych wielkich kart historii kultury Krakowa. Gośćmi festiwalu byli dotąd artyści tej miary, co Henryk Szeryng, Ida Haendel, Jordi Savall, Shlomo Mintz, Krystian Zimerman, Krzysztof Penderecki, Emma Kirkby, Rafael Puyana, Igor Kipnis, zespoły: Philharmonia Quartett, Melos Quartett, Academy of Ancient Music, Canadian Brass, Izraelska Orkiestra Kameralna, Filharmonia Narodowa, The Hilliard Ensemble, Chanticleer i wielu innych.

W tym roku do udziału w Festiwalu zaproszeni są, obok takich sławnych artystów, jak Grigorij Sokołow, Veriko Tchumburidze, Iwan Monighetti, Łukasz Długosz, Elżbieta Stefańska, także będący u progu kariery młodzi utalentowani muzycy, którzy wystąpią w ramach cyklu „Młode Talenty”.

Program Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie” obejmuje muzykę od najdawniejszej po współczesną. Dzieła Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Panufnika usłyszymy w interpretacji London Brass i Tria Krakowskiego. Koncerty będą miały miejsce w różnych zabytkowych wnętrzach starego Krakowa.

Szczegóły – na stronie Festiwalu: http://mwsk.pl/ 


W dniach 16–20 sierpnia 2017 roku w Kazimierzu Dolnym będzie miała miejsce 5. edycja Pardes Festival, która pomyślana została jako swego rodzaju podsumowanie wątków festiwalowych już obecnych w latach ubiegłych.

Organizatorzy, czyli Fundacja Spichlerz Kultury, wykreowali bogaty interdyscyplinarny program i powracają na znane już ścieżki tematyczne. Zapraszają publiczność festiwalową na spotkania na skrzyżowaniu szlaków żydowskich, romskich, ormiańskich i łemkowskich. Program obejmuje prezentacje multimedialne, poświęcone przede wszystkim szeroko definiowanej sztuce żydowskiej, spacery tematyczne w przestrzeni miasteczka, warsztat wycinanki żydowskiej, pokazy filmowe i „Popołudnie z Morelą“, czyli cykl spotkań poświęconych tematyce ormiańskiej.

Organizatorzy planują cztery wydarzenia muzyczne i warto szerzej przedstawić program dwóch koncertów. Na kazimierskim Rynku w ramach inauguracji Pardes Festival 2017 wystąpi zespół Meadow Quartet, który wykona utwory lidera zespołu, Marcina Malinowskiego, z płyty David & Goliath. Organizatorem koncertu jest Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce (TSKŻ). W uzasadnieniu rozgłośni dla przyznanego płycie David & Goliath fonogramu radiowej Dwójki czytamy: „W świecie Meadow Quartet wszystko może się wydarzyć – muzyka tradycyjna nie jest punktem końcowym na artystycznej drodze czwórki muzyków. Tradycja żydowska jest tu pretekstem do stworzenia oryginalnego świata dźwięków. Gruntownie wykształceni muzycy, sięgając po całą paletę środków improwizacyjnych, sprawiają, że ich muzyka nabiera oryginalnej dynamiki i charakteru. Członkowie zespołu z wielką swobodą poruszają się po terenach współczesnej kameralistyki, akustycznego jazzu i muzyki improwizowanej”.

W trakcie „Popołudnia z Morelą” organizatorzy zapraszają na niezwykły wielokulturowy koncert muzyki i poezji ormiańskiej, hebrajskiej, perskiej i greckiej „Kiele, kiele" („Przyjdź, przyjdź") w wykonaniu duetu „Sol et Luna". W programie koncertu znajdzie się tradycyjna muzyka ormiańska, kompozycje twórcy współczesnej muzyki ormiańskiej Komitasa oraz utwory Mieczysława Litwińskiego inspirowane muzyką i poezją ormiańską. Z kolei w nowogrece usłyszymy pieśń miłosną Agapo oraz kompozycje wokalne Litwińskiego do wierszy Konstantinosa Kawafisa. Miłym urozmaiceniem wieczoru będą improwizacje Litwińskiego na motywach pieśni ormiańskich, wykonywane na instrumencie duduk.

POBIERZ: Program Festiwalu.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 17–26 sierpnia 2017 roku odbędzie się XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Sacrum non Profanum”, którego tematem jest twórczość Andrzeja Panufnika.

Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Sacrum Non Profanum od roku 2012 odbywa się pod hasłem „Muzyka naszych czasów”. Do tej pory została zaprezentowana muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara, Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego. Tegoroczny Festiwal, poświęcony twórczości Andrzeja Panufnika, rozpocznie się w Szczecinie, a następnie przeniesie się do Berlina i Trzęsacza.

W programie znajdą się ponadto utwory muzyki współczesnej przeplatane z należącymi do kanonu światowej klasyki dziełami minionych epok, mi. in. dzieła Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Mieczysława Surzyńskiego, Krzysztofa Pebdereckiego, Wojciecha Kilara, Mariana Sawy, Andrzeja Zielińskiego, Roxanny Panufnik, Mikołaja Góreckiego, Michała Dobrzyńskiego, Szymona Godziemba-Trytka i Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej. Utwory zabrzmią w interpretacji znanych oraz cenionych artystów, a także debiutujących, zdolnych i dobrze zapowiadających się muzyków. Wystąpią takie zespoły, jak Kwartet Smyczkowy Ba-Rock, Feelharmony Quintet, High Five Brass, Kwartet wokalny Befour, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej i Orkiestra Kameralna Academia pod dyrekcją Bohdana Boguszewskiego i Volodymyra Syvokhipa.

Więcej – na stronie Festiwalu: http://sacrumnonprofanum.eu 


18 sierpnia 2017 roku w Świętej Lipce zainaugurowany zostanie cykl koncertów organowych w hołdzie Feliksowi Nowowiejskiemu.

Koncerty mają na celu popularyzację postaci i twórczości Feliksa Nowowiejskiego w miejscu jego dzieciństwa. W Świętej Lipce Nowowiejski jako dziesięcioletni chłopiec zdobywał pierwsze wykształcenie muzyczne. Od 1 września 1887 roku do 29 lipca 1893 roku był uczniem najpopularniejszej wówczas na Warmii świętolipskiej szkoły muzycznej. Umiejętność gry na organach zdobywał właśnie na instrumencie Sanktuarium Maryjnego, w którym odbędzie się cykl koncertów w hołdzie wielkiemu organiście i kompozytorowi. Do 30 września potrwa wystawa poświęcona Nowowiejskiemu.

Cyklowi koncertów będą towarzyszyć wykłady poświęconego analizie twórczości kompozytora dla uczniów szkół muzycznych, które poprowadzą wykładowcy Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i łódzkiej Akademii Muzycznej: Józef Serafin, Katarzyna Szymańska-Stułka, Krzysztof Urbaniak i Jarosław Wróblewski. Podczas koncertów 18 i 25 sierpnia utwory Nowowiejskiego zaprezentują Julian Gembalski, Karol Mossakowski i Warszawski Chór Chłopięco-Męski. Koncert finałowy, wykonany przez uczestników kursu, odbędzie się 6 października.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Nowowiejski 2017”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nowowiejski2017.pl


„Novo-Nowowiejski" to letni cykl koncertów z muzyką Feliksa Nowowiejskiego wykonywaną na organach Hammonda. W ramach cyklu 19 sierpnia 2017 roku na poznańskim Rynku Starego Miasta (Scena na Quadro) będzie miał miejsce koncert Kajetana Galasa.

Celem projektu „Novo-Nowowiejski" jest upamiętnienie 140. rocznicy urodzin związanego z Poznaniem kompozytora, dyrygenta i organisty oraz ukazanie jego twórczości w nowej odsłonie. W interpretacji zaproszonych gości – znakomitych hammondzistów – zabrzmią m.in. pieśni Kujawiak, Nie tobie smutne piosenki, Kołysanka, Królowa niebios, Pasterka, Nie odwracaj czoła, a także najsłynniejsze dzieło poznańskiego twórcy – Rota. Opracowania tych utworów podjęła się kompozytorka Iwona Witek. O tym, w jaki sposób połączyć klasyczne kompozycje Nowowiejskiego z jazzowym charakterem organów Hammonda, zadecydują już sami wykonawcy.

Kajetan Galas jest organistą, pianistą, liderem autorskiej formacji Organ Spot, członkiem wielu zespołów, m.in. Yarosh Organ Trio. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie dr. Piotra Wyleżoła oraz Krakowską Szkołę Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Studiował także w ArtEZ Enschede – jedynej szkole w Europie kształcącej w kierunku organów Hammonda. Jest także oficjalnym endorserem firmy Hammond i jako jeden z nielicznych artystów w Polsce używa na scenie oryginalnego Hammonda B3 wraz z Leslie 122. Koncert 19 sierpnia, który odbędzie się o godz. 16:00, poprzedzi spotkanie z artystą o godz. 13:00. Podczas spotkania Kajetan Galas przybliży publiczności tajniki organów Hammonda, improwizacji i poprowadzi warsztaty muzyczne.

W razie niepogody koncert zostanie przeniesiony do Domu Tramwajarza przy ul. Słowackiego 19/21 w Poznaniu.

Wstęp na wszystkie koncerty oraz spotkania z muzykami jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 20 sierpnia – 24 września 2017 roku w Nadwiślańskim Parku Etnograficznym w Wygiełzowie-Lipowcu odbędzie się XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej.

Muzyka zagości tam jak zwykle dotąd w jego pięknych obiektach – tych zabytkowych – drewnianym kościele z Ryczowa, dworze z Drogini – i w nowym amfiteatrze. Podczas dziesięciu niedzielnych koncertów wystąpią renomowani polscy artyści i wielu zagranicznych gości. Muzyka wokalna jest z pewnością znakiem 27. edycji. Obserwując entuzjazm festiwalowej publiczności, z jaką przyjmuje muzykę wokalną, do udziału w koncercie inauguracyjnym w wygiełzowskim dworze zostali zaproszeni wyróżniający się młodzi wokaliści – Aleksandra Opała, Aleksander Kruczek i rozwijająca swoje umiejętności w Polsce ormiańska wokalistka Hasmik Sahakyan. Podobnie w pierwszą wrześniową niedzielę, w zabytkowym kościele z Ryczowa zaśpiewają laureaci Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”: Kamil Bień, Michał Janicki i Szymon Kobyliński. W Trzebini w koncercie dedykowanym temu miastu z okazji 200-lecia nadania praw miejskich wystąpi Poznański Chór Kameralny pod dyr. Bartosza Michałowskiego, a w Jaworznie coraz bardziej wyraziście zaznaczający swoją obecność w życiu koncertowym zespół „Cracov Singers”.

Tegoroczny kalendarz festiwalowy posiada równie różnorodne i atrakcyjne dla publiczności propozycje koncertów muzyki kameralnej z udziałem flecistki Jadwigi Kotnowskiej, która wystąpi w duecie z pianistką Hanną Holeksą, międzynarodowego tria fortepianowego „Cantabria”, ukraińskiego kwartetu instrumentów ludowych „Labirynt”, zjawiskowego zespołu wirtuozów akordeonu „Symetrio”, duetu czeskich artystów Aneta Ručková i Josef Kratochvíl oraz zespołu instrumentów dętych blaszanych Silesian Brass Artists.

W interpretacji artystów usłyszymy m. in. utwory polskich twórców: Stanisława Moniuszki i Jana Maklakiewicza.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.silesia.art.pl


W dniach 20 sierpnia – 8 października 2017 roku odbędzie się XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki „Sacrum et Musica”.

„Muzyka ma ogromne zdolności wyrażania piękna każdej kultury. Ze swej natury może sprawić, że zabrzmią wewnętrzne harmonie. Podnosi intensywne i głębokie emocje, a swoim czarem wywiera głęboki wpływ”,- tak oto pisał o muzyce św. Jan Paweł II. Słowa te pięknie ilustrują ideę Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki „Sacrum et musica”: dążenie do wielkiej harmonia mundi.

XIII Międzynarodowy Festiwal Kameralistyki, organizowany przez łomżyńską Filharmonię Kameralną im. Witolda Lutosławskiego, odbędzie się na terenie Łomży oraz pobliskich miejscowości (Grajewo, Kadzidło, Kupiski, Ostrołęka, Ostrów Mazowiecka, Piątnica, Szczuczyn, Śniadowo, Zambrów, Kolno, Czyżew). Udział w Festiwalu wezmą takie znane zespoły, jak Orkiestra Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego i Giancarlo de Lorenzo, Warszawski Chór Chłopięcy i Męski przy UMFC, Wrocław Baroque Ensemble i Chór NFM pod batutą Andrzeja Kosendiaka oraz znakomici soliści, w tym Anna Jeremus-Lewandowska, Tomasz Piluchowski i Stanisław Kuk. Artyści zaprezentują bardzo różnorodny repertuar i obsady wykonawcze, między innymi utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.lomza.pl


21 sierpnia 2017 roku w ramach projektu Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN „Łąka Leśmiana” odbędzie się koncert Morpheus Saxophone Quartet. W wykonaniu cenionych młodych polskich instrumentalistów usłyszymy muzykę Philipa Glassa i Dariusza Przybylskiego.

W tym roku przypada 80. rocznica śmierci i 140. rocznicy urodzin Bolesława Leśmiana. Z tej okazji powstała inspirowana jego wierszem plenerowa instalacja „Łąka Leśmiana”. Odwiedzający instalację będą mogli przeczytać wybrane wiersze Bolesława Leśmiana z tomu „Łąka”. Bogaty program towarzyszący instalacji tworzą m.in. kameralne spotkania wokół poezji, koncerty, konwersacje językowe na trawie (j. hebrajski i esperanto), zajęcia z jogi, gimnastyka dla seniorów, warsztaty artystyczne, warsztaty z wiedzy o ziołach i ich wykorzystaniu oraz wiele innych.

Podczas koncertu 21 sierpnia Morpheus Saxophone Quartet wykona takie utwory, jak Saxophone Quartet Philipa Glassa i Morpheus mieszkającego na Muranowie cenionego kompozytora młodego pokolenia Dariusza Przybylskiego, napisany specjalnie dla tego kwartetu.

Zespół założony w 2010 roku miał okazję występować podczas takich znanych festiwali, jak „Szalone Dni Muzyki”, „Strefa Ciszy”, „Kolory Polski”, „W Krainie Chopina”, Letni Festiwal Nowego Miasta, „Letnie Wieczory Muzyczne w Dziekance” i in. Morpheus Saxophone Quartet dokonał prawykonania kompozycji Suita na tematy polskie Krzysztofa Herdzina, napisanej na zamówienie w ramach programu MKiDN „Kolekcje – Zamówienia Kompozytorskie”, a także nagrał utwór Pawła Łukaszewskiego Lenten music znajdujący się na płycie Musica Sacra 5. Krążek otrzymał w 2015 nagrodę „Fryderyk”.

Na wydarzenie obowiązuje wstęp wolny.


W dniach 24–27 sierpnia 2017 roku odbędzie się jubileuszowa edycja jednego z najstarszych festiwali muzycznych w Polsce, czyli 55. Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie-Zdroju.

Pierwszy Festiwal zainaugurowano 15 lipca 1962 roku w dziewięćdziesiątą rocznicę śmierci patrona imprezy. Od 2012 roku funkcję dyrektora artystycznego pełni dyrygent i animator kultury Stanisław Rybarczyk. Głównym Organizatorem przedsięwzięcia jest Moniuszkowskie Towarzystwo Kulturalne; współorganizuje i wspiera Festiwal m.in. w działaniach merytorycznych Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu jako Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Festiwal w ciągu pięćdziesięciu lat działalności stał się jednym z najważniejszych polskich wydarzeń muzycznych, poświęconych twórczości ojca polskiej opery narodowej.

Koncert inauguracyjny będzie miał miejsce 24 sierpnia w Teatrze Zdrojowym; Lutosławski Quartet poza utworami Moniuszki wykona III Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna i IV Kwartet smyczkowy Marcina Markowicza. Najważniejszymi wydarzeniami edycji jubileuszowej będzie prezentacja dwóch utworów scenicznych patrona Festiwalu. 26 sierpnia odbędzie się premiera wersji urtekstowej krotochwili Nowy Don Kiszot, czyli Sto szaleństw Aleksandra Fredry z muzyką Stanisława Moniuszki w opracowaniu muzykologów wrocławskich dr. Andrzeja Wolańskiego i Grzegorza Wierzby i w reżyserii Roberto Skolmowskiego. Finałem Festiwalu 27 sierpnia będzie wystawienie opery Halka w czterech aktach w wykonaniu solistów, Chóru, Baletu i Orkiestry Opery Wrocławskiej.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://festiwalmoniuszkowski.pl


25 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 w sali im. Romana Sichrawy MCK Sokół odbędzie się koncert duetu Duo Accosphere w ramach V Festiwalu muzyki Lusławice „Emanacje”. Festiwal jest organizowany przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

Duo Accosphere jest międzynarodowym duetem akordeonowym, łączącym w swej działalności dwa różnorodne oblicza współczesnego akordeonu koncertowego. Zespół został założony w 2011 roku z inicjatywy dwojga wybitnych akordeonistów młodego pokolenia, których muzyczne zamiłowanie i pasja do instrumentu skierowały do stworzenia wspólnego artystycznego przedsięwzięcia. Duo Accosphere wystąpił podczas prestiżowych festiwali muzycznych w Polsce i za granicą (Austria, Dania, Litwa, Niemcy, Słowacja, Ukraina), a w 2014 roku zadebiutował w roli solistów z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Artyści są laureatami pierwszych nagród krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych. W obszarze zainteresowań repertuarowych duetu znajduje się muzyka barokowa, ale także muzyka współczesna. Wyrazem tego jest współpraca z kompozytorami, prawykonania nowych utworów, a także autorskie aranżacje dzieł wywodzących się z literatury fortepianowej, organowej, kameralnej i orkiestrowej.

Podczas koncertu 25 sierpnia artyści wykonają między innymi Scherzo-Tarantellę Henryka Wieniawskiego i Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.mcksokol.pl


26 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 na wawelskim Dziedzińcu Arkadowym będzie miał miejsce koncert finałowy X Letniego Festiwalu Muzycznego „Wawel o zmierzchu”.

„Wawel o zmierzchu” to jedyny w Krakowie letni festiwal plenerowy: miejscem koncertów są rozświetlone dziedzińce Zamku Królewskiego na Wawelu: Arkadowy i Batorego. Muzyka ukazywana jest w dialogu tradycji i nowoczesności. Artyści występują w różnych składach wykonawczych: od solowego recitalu fortepianowego, poprzez zróżnicowane składy kameralne, do obsady symfonicznej. Program jest ukierunkowany na kulturę narodową (Chopin, Wieniawski, Szymanowski) ukazaną w szerokim kontekście znanych, europejskich kompozytorów.

Dziesiątą jubileuszową edycję Festiwalu, organizowanego przez Zamek Królewski na Wawelu i Grupę Twórczą Castello, zwieńczy występ Julianny Awdiejewej. Zwyciężczyni XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina wystąpi wraz z orkiestrą CORda Cracovia pod batutą Łukasza Borowicza. W programie znajdą się utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Józefa Elsnera i Fryderyka Chopina. Dla Chopina muzyka Mozarta była wcieleniem ideału. Rosyjska pianistka wykona Koncert fortepianowy B-dur (KV 595), ukończony w roku 1791, ostatni z Mozartowskich koncertów. Józef Elsner, wspaniały nauczyciel Chopina, stał się też, jako kompozytor, jednym z twórców stylu narodowego, czego świetnym przykładem jest uwertura do jego opery Król Łokietek czyli Wiśliczanki. Zabrzmi ona w wykonaniu orkiestry CORda Cracovia. Ostatnim akordem tegorocznego festiwalu stanie się wykonanie Koncertu fortepianowego f-moll autorstwa Fryderyka Chopina, o którym pisano, iż „Cały jest oddany geniuszowi muzyki, którym tchnie i oddycha...”

Dodatkowe informacje – na stronie: http://wawel.krakow.pl/pl/ 


26 sierpnia 2017 roku w Pułtusku odbędą się koncerty finałowe warsztatów muzycznych Europejskiej Akademii Młodych Wirtuozów, organizowanych przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego.

W dniach 21–27 sierpnia 2017 na Zamku w Pułtusku odbywają się polsko-ukraińskie warsztaty muzyczne. Blisko 30 młodych artystów w wieku od 10 do 24 lat ćwiczy pod okiem wybitnych specjalistów z Polski i Ukrainy: wiolonczelistów Andrzeja Bauera i Yuriego Lanyuka, skrzypaczki Marii Machowskiej, pianistki Marianny Humetskiej oraz kompozytorki Lubawy Sydorenko. Artyści zaznajamiają się z twórczością Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego, wymieniają się doświadczeniami, pracują nad wspólną płytą i publikacją.

Muzycy wejdą też w skład nowopowstałej Młodzieżowej Orkiestry Kameralnej „Paderewski”. Efekty tych działań zostaną zaprezentowane podczas dwóch koncertów, które odbędą się na zakończenie warsztatów 26 sierpnia 2017 roku. Pierwszy z nich będzie mieć miejsce w Amfiteatrze im. K. Klenczona o godz. 12:00, drugi – w kościele pw. św. Apostołów Piotra i Pawła o godz. 18:30. Młodzieżowa Orkiestra Kameralna „Paderewski” pod batutą Andrzeja Bauera wykona dzieła Albinioniego, Vivaldiego, Liszta, Bartóka, Paderewskiego, Chopina i Schumanna. W roli solistów wystąpią Maria Machowska i Marianna Humetska. Na obydwa koncerty wstęp jest wolny.

Informacje o warsztatach – na stronie: http://www.wirtuozi.eu/ 


26 sierpnia 2017 o godz. 18:00 w Kościele Ewangelickim w Lesznie będzie miało miejsce prawykonanie Stabat Mater autorstwa Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Utwór na sopran, flet traverso, skrzypce barokowe, wiolonczelę barokową i klawesyn (basso continuo) został zamówiony przez Fundację „Świat Możliwości” w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycja Stabat Mater składa się z pięciu części, inspirowanych obrazami Williama Bougureau, Krzysztofa Okonia, Corneliu Baba, Roya De Maistre i Marii Anto o wspólnym tytule Pietà, pochodzącymi z XIX, XX i XXI wieku, które przedstawiają wizję cierpiącej Matki Bożej. Utwór jest eksperymentem, który w innowacyjny sposób łączy brzmienie zespołu barokowego, wykonującego muzykę na kopiach instrumentów historycznych, w dawnym stroju i dawnej technice ze współczesnymi metodami i narzędziami kompozytorskimi. Choć jest to spore wyzwanie dla muzyków, stanowi jednak ciekawą okazję dla melomanów do obserwacji zderzenia tradycji z nowoczesnością, spojrzenia na archaiczny organizm, jakim jest zespół muzyki dawnej, oczyma współczesnej kompozytorki.

Prawykonanie Stabat Mater odbędzie się w ramach festiwalu Leszno Barok Plus. Wykonają utwór ensemble Toccante i solistka Teatru Muzycznego w Poznaniu Anna Budzyńska, którym kompozycja jest dedykowana. W trakcie prawykonania zarejestrowane zostanie nagranie live, które później dostępne będzie na stronie projektu MKiDN – www.zamowieniakompozytorskie.pl oraz zostanie opublikowane w formie płyty CD. Drugi koncert odbędzie się w Częstochowie, w bazylice na Jasnej Górze 30 sierpnia 2017 roku o godz. 19.30 w ramach obchodów 300-lecia koronacji obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej.

Na oba koncerty wstęp dla publiczności jest wolny.


27 sierpnia 2017 roku o godz. 19:00 w Centrum Teatru, Muzyki i Tańca w Kutnie będzie miał miejsce Koncert finałowy VIII Letniego Festiwalu Muzycznego Kutno 2017 pt. „Skarby muzyki polskiej”.

VIII Letni Festiwal Muzyczny odbywa się na terenie miasta i gminy Kutno. Dyrektorem przedsięwzięcia jest śpiewaczka operowa prof. dr hab. Anna Jeremus-Lewandowska, wykładowczyni Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Organizatorzy wydarzenia zaprosili do udziału w koncertach festiwalowych znakomitych polskich śpiewaków i instrumentalistów oraz uzdolnioną wokalnie młodzież z Akademii Muzycznych w Polsce. Integralną częścią Festiwalu są Międzynarodowe Mistrzowskie Warsztaty Wokalne Anny Jeremus-Lewandowskiej, odbywające się pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu we Wrocławiu.

Podczas koncertu finałowego wystąpią pianista Jarosław Domagała, związany z regionem kutnowskim, oraz sopranistki Marta Książek i Ewa Murzynowska. W ich interpretacji usłyszymy arie, pieśni oraz dzieła fortepianowe takich sławnych kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko i Karol Szymanowski. Zaprezentowane zostaną także utwory kompozytorów związanych z Mazowszem Płockim i Ziemią Kutnowską: ks. Eugeniusza Gruberskiego, Wacława Lachmana, Ludwika Teodora Płosajkiewicza i Tadeusza Paciorkiewicza. Nuty i rękopisy kompozycji pochodzą z Biblioteki Narodowej w Warszawie oraz Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Będą to prawykonania utworów znalezionych i wybranych przez Jarosława Domagałę.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.letnifestiwal.pl


31 sierpnia 2017 roku o godz. 19.00 w warszawskim Teatrze Studio (pl. Defilad 1) będzie miała miejsce premiera modernistycznego spektaklu operowego Psalm z muzyką Krzysztofa Kozłowskiego.

Psalm to modernistyczny spektakl operowy, oparty na oryginalnym scenariuszu i libretcie Jerzego Lacha, jak również w jego reżyserii, opracowany na podstawie powieści My, marzyciele Mbue Imbolo, z wykorzystaniem wybranych tekstów z Księgi Koheleta, Apokalipsy św. Jana, psalmów oraz współczesnych kompozycji muzycznych autorstwa Krzysztofa Kozłowskiego, wykonanych przez zespół Hashtag Ensemble z udziałem solistów operowych (Hasmik Sahakyan, Monika Łopuszyńska, Artur Janda, Jasin Rammal-Rykała) i aktorów z Warszawskiego Centrum Pantomimy Bartka Ostapczuka.

Psalm jest pierwszym spektaklem nowo powstałego Teatru Opera Modern – teatru pozainstytucjonalnego założonego przez Jerzego Lacha. Jest to kontynuacja projektów: „Opera Off” i „Scena młodych” realizowanych w Warszawskiej Operze Kameralnej.

Dziś, w sytuacji napływających emigrantów do Europy, spotykamy się z przejawami agresji wobec przedstawicieli innych kultur i religii. Chcemy wolności, ale tylko dla siebie, zapominamy o drugich, którzy niezależnie od koloru skóry i wyznawanej religii też mają prawo do wolności. Psalm ma zwrócić uwagę na pojawiający się problem ksenofobii i nietolerancji. W spektaklu została przywołana biblijna opowieść o wypędzonych z Raju Adamie i Ewie. Jest to historia wygnańców, dzisiaj można powiedzieć uchodźców, którzy próbują szukać zrozumienia i akceptacji w świecie zewnętrznym. Podstawową wartością dla nich jest miłość, dla świata zewnętrznego – wierność dogmatom.

Drugi spektakl odbędzie się 1 września o godz. 19.00. Bilety do nabycia na www.teatrstudio.pl oraz w kasie Teatru Studio przy Pl. Defilad 1.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


27 sierpnia 2017 roku podczas koncertu finałowego cyklu Filharmonii Opolskiej „Koncerty Promenadowe” odbędzie się prawykonanie utworu Piotra Mossa.

Tradycją, która na stałe wpisała się w letni kalendarz opolskich imprez, jest cykl „Koncertów Promenadowych”, finansowany przez Urząd Miasta Opola. W wykonaniu rodzimych artystów oraz gwiazd światowego formatu na koncertach promenadowych prezentowane są programy zarówno z muzyką klasyczną jak i rozrywkową: przeboje muzyki filmowej, jazz i fragmenty najciekawszych światowych musicali.

Podczas koncertu finałowego tegorocznego cyklu Filharmonicy Opolscy pod batutą Szymona Bywalca prawykonają Koncert opolski Piotra Mossa. Utwór, napisany specjalnie na obchody 800-lecia miasta Opola, został zamówiony przez Towarzystwo Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W roli solistów wystąpią znakomici muzycy polscy. Honorowy Obywatel miasta Opola skrzypek Tomasz Tomaszewski zajmuje stanowisko 1. koncertmistrza Orkiestry Deutsche Oper Berlin, jest profesorem Hochschule der Künste Berlin oraz pełni funkcję dyrektora Festiwalu „Śląskie Lato Muzyczne”, Internationale Beethoven Gesellschaft i Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. L. van Beethovena. Akordeonista Marcin Wyrostek jest zwycięzcą polskiej, drugiej edycji programu Mam Talent i wykłada na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach; za swoje autorskie płyty otrzymał m. in. potrójną platynę oraz nominację do nagrody „Fryderyk” 2010.

Koncert odbędzie się o godz. 17.00 na Scenie plenerowej Filharmonii Opolskiej, a w razie niepogody – w Sali koncertowej Filharmonii Opolskiej.

Wstęp jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.

Szczegóły – na stronie Filharmonii Opolskiej: http://www.filharmonia.opole.pl/