Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 


W dniach 1–3 czerwca 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się jubileuszowa X edycja Leo Festiwalu.

Główne wydarzenie festiwalu nawiązuje do 1918 roku, w którym Polska odzyskała niepodległość. Jak wiadomo, znany polski pianista i kompozytor Ignacy Jan Paderewski przyczynił się znacząco do uzyskania międzynarodowej aprobaty dla idei niepodległości Polski. W programie Festiwalu znalazła się nie tylko piękna Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Paderewskiego, lecz także dzieła Fryderyka Chopina, Jerzego Fitelberga i Krzysztofa Pendereckiego. Usłyszymy też nowy utwór Tomasza Skweresa Concertino na orkiestrę smyczkową (zamówienie Leo Festiwalu 2018) – będzie to jego światowe prawykonanie. Zamówienie utworu Concertino dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu „Niepodległość” 2 czerwca zabrzmią także wzruszające teksty z pamiętników, wierszy i relacji, które pozwolą nam poznać, co czuli i myśleli ludzie w tamtym czasie istotnych zmian politycznych.

Koncert pt. „Muzyka i magia” będzie rozpieszczać słuchaczy wieloma niespodziankami. Studenci Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu wykonają program kameralny ze swoimi nauczycielami: Christianem Danowiczem, Michałem Mickerem i Marcinem Misiakiem.

Prośba o pokój zawarta w Invocation for Peace – kantacie na głosy dziecięce i instrumenty smyczkowe Andrzeja Panufnika –jest głównym przesłaniem ostatniego programu koncertowego, który zostanie zaprezentowany w kościele pw. św. Marii Magdaleny 3 czerwca. To właściwie nie jest koncert, tylko nabożeństwo. Chóry, prowadzone przez Małgorzatę Podzielny, i NFM Orkiestra Leopoldinum zaprezentują szeroki repertuar – od muzyki Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, Giulia Cacciniego i Wolfganga Amadeusa Mozarta po dzieło Panufnika.

Szczegółowy program na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/leo-festival 


Ostatni miesiąc obecnego sezonu otwierają koncerty symfoniczne sygnowane jednym nazwiskiem, aczkolwiek występującym w dwóch artystycznych funkcjach. Wydarzenia – 1 czerwca o godz. 19.30 i 2 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 – poprowadzi bowiem dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent Filharmonii Lubelskiej – Piotr Wajrak; w charakterze solisty wystąpi natomiast jego brat – Paweł Wajrak, znakomity skrzypek, na co dzień grający w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej jako jej koncertmistrz.

Braterski duet artystów wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje szeroko zakrojony i zróżnicowany program. Koncerty otwiera uwertura Egmont, napisana przez Ludwiga van Beethovena w oparciu o sztukę Johanna Wolfganga Goethego, „najdroższego skarbu narodu”, jak określił go w korespondencji do Bettiny von Arnim. I choć niegasnąca popularność tego utworu czyni z niego mocny akcent repertuarowy filharmonicznych koncertów, jednak to Koncert skrzypcowy op. 8 zapomnianego niesłusznie Augusta Fryderyka Duranowskiego zasługuje na szczególną uwagę publiczności. Duranowski, syn Polki i francuskiego muzyka dworskiego, był pierwszym skrzypkiem orkiestry książęcej w Kassel i Aschaffenburgu oraz koncertmistrzem brukselskiej opery. Koncertował w różnych krajach Europy, zaś o jego występach z dużym entuzjazmem mówił sam Niccolò Paganini. Wśród jego około trzydziestu wirtuozowskich utworów na skrzypce, prezentowany w Filharmonii Krakowskiej Koncert A-dur po dziś dzień cieszy się uznaniem. Występujący w charakterze solisty Paweł Wajrak w 2015 roku dokonał pierwszego w historii nagrania tego utworu. Rejestracja dokonana dla wytwórni Acte Préalable w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego wzbogacona została o cadenzę jego Pawła Wajraka.

Po przerwie zabrzmią uwertura charakterystyczna W Tatrach Władysława Żeleńskiego oraz Choreia na orkiestrę symfoniczną Marka Stachowskiego. Ta niezwykle wyrazista kompozycja powstała na zamówienie władz brytyjskiego miasta Milton Keynes, gdzie w 1981 roku odbyło się jej światowe prawykonanie.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


Royal String Quartet zaprasza na osiem koncertów w ramach XIV edycji festiwalu Kwartesencja, który odbędzie się w dniach 1 czerwca – 9 lipca 2018 roku.

Tegoroczny program jest podsumowaniem dorobku zespołu, który w tym roku obchodzi 20-lecie działalności. Festiwal ma oddolny, autorski charakter, a za jego program w całości odpowiadają członkowie Royal String Quartet, którym po raz kolejny na scenie towarzyszy czołówka polskich muzyków. Koncerty RSQ odbywają się zawsze w nieformalnej atmosferze, w najpopularniejszych przestrzeniach w Warszawie. Ich wspólną ideą jest przybliżenie muzyki współczesnej oraz nowoczesnych aranżacji jak najszerszemu gronu odbiorców, czemu służy także bezpłatna możliwość udziału w siedmiu spośród ośmiu wydarzeń.

Szczególny charakter tej edycji nadaje przypadający w tym roku jubileusz istnienia zespołu. W tym roku zaproszenie artystów przyjęli m. in. wiolonczeliści Andrzej Bauer (1.06) i Marcin Zdunik (26.06), wokalistka Barbara Kinga Majewska (14.06), altowiolista Paweł Czarny (26.06), pianista oraz kompozytor Bartek Wąsik (17.06), a także Stanisława Celińska (17.06) i Kayah (9.07).

4 czerwca w interpretacji Royal String Quartet usłyszymy utwory napisane specjalnie dla zespołu: Liminal Studies Wojtka Blecharza, Luci Nella Notte V Andrzeja Kwiecińskiego oraz Cztery Utwory na kwartet smyczkowy Pawła Szymańskiego. Natomiast 8 czerwca zespół wykona Kwartety smyczkowe nr 1, 2, 3 Henryka Mikołaja Góreckiego. Łączy je wszystkie skłonność kompozytora do ostrych kontrastów ekspresyjnych: brutalizmu ciężkich bloków dźwiękowych i modlitewnej medytacji, a także nawiązania do muzyki tradycyjnej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://kwartesencja.com 


W dniach 2 czerwca – 8 lipca 2018 roku odbędzie się XXII Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

Zespół Opery Krakowskiej spotka się z publicznością zarówno w najpiękniejszych miejscach Krakowa i Małopolski, jak i na scenie przy ul. Lubicz 48. Patronat nad Festiwalem objął Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa.

Jednym z ważniejszych punktów Festiwalu są plenery, w ramach których odbędą się tradycyjne galowe wieczory na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. 29 czerwca w koncercie „Arie Oper Świata” zaśpiewa światowej sławy sopranistka Aleksandra Kurzak. Na Wawelu zostanie zaprezentowany Straszny dwór Stanisława Moniuszki (23, 25.06) w reż. Laco Adamika. Wybór tytułu wiąże się z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Oprócz plenerów w Krakowie, Opera zaprosi publiczność także do Niepołomic, Nowego Wiśnicza oraz do Miechowa. Opera Krakowska zaprezentuje także Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reż. Michała Znanieckiego (8.06). Reżyser osadzając akcję we współczesności skupił się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru dzieła Szymanowskiego.

Podczas Festiwalu swoją kontynuację będzie miał projekt „Pieśń – Teatr Słowa”, którego pomysłodawczynią i kierownikiem artystycznym jest solistka Opery Krakowskiej Katarzyna Oleś-Blacha. Jego ideą jest prezentacja arcydzieł rodzimej liryki wokalnej. W trakcie Letniego Festiwalu w ramach tego projektu zostanie wystawiony spektakl dla dzieci (6-10 lat) Pan Tralaliński (3, 5, 6.06). Usłyszymy napisane z myślą o najmłodszych melomanach pieśni S. Moniuszki, K. Szymanowskiego, L. Różyckiego, W. Lutosławskiego i T. Bairda.

Więcej – na stronie: http://www.opera.krakow.pl 


Do 26 sierpnia 2018 roku potrwa VIII cykl Letnich Koncertów na Grochowskiej. Muzyka w wykonaniu znakomitych artystów po raz pierwszy zabrzmi w nowopowstałym Pawilonie Koncertowym w Warszawie przy ulicy Grochowskiej 272. Niezmiennie w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16.00 na słuchaczy czekać będzie niezwykła podróż przez muzyczne epoki i gatunki.

Bogaty program koncertów kameralnych obejmie twórczość Ravela, Mozarta, Debussy’ego, Lutosławskiego, Pendereckiego oraz wielu innych kompozytorów. Na scenie zaprezentują się uznani soliści m. in.: Aleksander Dębicz, Olga Pasiecznik, Kaja Danczowska czy Piotr Sałajczyk. Wśród wykonawców znajdą się również młodzi artyści: Maria Leszczyńska – stypendystka Fundacji Sinfonia Varsovia – oraz Kwintet Fortepianowy UMFC, złożony z wyróżniających się studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia (oktet wiolonczelowy).

O komfortowy odbiór muzyki zatroszczą się prowadzący (wśród nich dziennikarze i muzykolodzy), którzy podczas każdego koncertu przybliżą prezentowane utwory i zarysują ich kontekst. Letnie Koncerty na Grochowskiej to w sumie 30 spotkań, od 12 maja do 26 sierpnia, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.

W związku z rozwojem instytucji i pracami nad nową salą koncertową, zostały wprowadzone bilety w symbolicznych cenach, a także program lojalnościowy – Karta Słuchacza dla najwierniejszej publiczności. Bilety na Letnie Koncerty na Grochowskiej (2zł) do nabycia za pośrednictwem strony orkiestry, aplikacji Going oraz w kasach na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia.

Informacje o biletach i wydarzeniach są dostępne na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) będzie miał miejsce koncert „Piękno i perfekcja” w wykonaniu kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego i pianisty Michała Biela.

Jakub Józef Orliński i Michał Biel w czerwcu wystąpią w Polsce dwukrotnie: na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” 3 czerwca w Katowicach i 8 czerwca w Warszawie, w ramach cyklu „Akademia Operowa zaprasza”. Później, za niespełna tydzień, odbędzie się ich koncert w londyńskiej Wigmore Hall, na który bilety wyprzedane są od dawna.

Od dwóch lat trwa imponująca passa tych wybitnych młodych artystów. Są laureatami 9. Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie, na którym Jakub Józef Orliński otrzymał II nagrodę w kategorii głosów męskich, a Michał Biel nagrodę dla wyróżniającego się młodego pianisty. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (J. J. Orliński) i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego (M. Biel) doskonalili swoje umiejętności w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Ostatnia seria spektakularnych sukcesów Jakuba Jana Orlińskiego to zdobycie Grand Prix 2016 Metropolitan Opera National Council Auditions i zwycięstwo w Marcella Sembrich International Vocal Competition. Z wielkim aplauzem przyjmowane są również wspólne występy artystów, którzy koncertowali m.in. w słynnej Carnegie Hall i podczas Festiwalu w Aix-en-Provence.

W programie katowickiego koncertu znalazły się utwory Georga Friedricha Händla, Henry’ego Purcella, Franza Schuberta, Reynalda Hahna, a także polskich kompozytorów: Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda i Jesień z cyklu Haiku Pawła Łukaszewskiego.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 / 219 33 44 wew. 21.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Wiosenna edycja festiwalu ORGANy PLUS+ 2018 odbędzie się w gdańskim kościele franciszkanów p.w. Św. Trójcy w dniach 3–7 czerwca. Będzie to szczególna edycja, poświęcona jubileuszowi 400-lecia organów Mertena Friese w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Festiwal ORGANy PLUS+ to światowej sławy artyści prezentujący muzykę na dawnych instrumentach z towarzyszeniem unikatowych organów z jedynego w Polsce lectorium w nie zmienionej od stuleci akustyce gotyckiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku. Po siedemdziesięciu pięciu latach od zakończenia drugiej wojny światowej, po piętnastu latach starań i dziesięciu latach wytężonych prac konserwatorskich i organmistrzowskich, po raz pierwszy będziemy mogli podziwiać pełne możliwości brzmieniowe zrekonstruowanego instrumentu we franciszkańskim kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu. Tak się szczęśliwie złożyło, że rok 2018 to także jubileusz czterechsetlecia powstania tych niezwykłych unikatowych na skalę światową organów. Wielkie historyczne organy Mertena Friese (1618) jak wehikuł czasu pozwolą nam przenieść się do różnych epok i miejsc wraz z muzyką przygotowaną specjalnie na festiwal przez znakomitych muzyków z Polski i zagranicy.

Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty tylko z nazwy będą wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości będą artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia pewnej tradycji muzycznej i sytuacji estetycznej, które miały miejsce w Polsce i Europie doby renesansu i baroku. Usłyszymy muzykę klasztorów i dworów niemieckich, utwory, które brzmiały na wiedeńskim dworze, a także improwizacje wykonawców i kompozytorów Bogusława Grabowskiego (organy) i Macieja Sikały (saksofon). W trakcie koncertu 6 czerwca spotkają się dwa, zdawałoby się odległe, a jednak bardzo sobie bliskie światy – improwizacji sakralnej i jazzowej. Bądźmy przygotowani na niezbadane, nieprzeciętne i nieoczekiwane konteksty i dialogi dawnego z nowym.

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.organyplus.com 


Raz w roku Filharmonia Krakowska zamienia się w świątynię muzyki perkusyjnej. Dzieje się tak za sprawą Ryszarda Haby – spiritus movens Spotkań z Muzyka Perkusyjną organizowanych za jego sprawą od dziesięciu lat. Jubileuszowa edycja zgromadzi wielbicieli bogatego instrumentarium perkusyjnego, rytmów i niespotykanych brzmień 3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00.

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Jubileuszowa 10. edycja jest próbą połączenia dotychczasowych wysiłków artystycznych podjętych przez twórców cyklu na przestrzeni ostatniej dekady.

Program obfituje w rzadko grywane oraz całkiem nowe kompozycje wykorzystujące instrumenty perkusyjne. Jubileusz Spotkań zbiega się z 10. rocznicą śmierci prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar i dedykowany jest jej pamięci. „Perkusja jest znakiem rozpoznawczym dla tej kompozytorki, zaś jej pomysłowe wykorzystanie perkusji do dziś fascynuje i inspiruje zarówno twórców, jak i wykonawców. Osobista znajomość z panią profesor i dług wdzięczności pozostaną na zawsze w mojej pamięci” – mówi Ryszard Haba, pomysłodawca cyklu, twórca Haba Percussion Group, na co dzień kierownik grupy perkusji w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej.

Wśród bogatej i różnorodnej prezentacji możliwości instrumentów perkusyjnych, opartej o utwory XX i XXI wieku, ale także z pogranicza jazzu i rocka, w drugiej części koncertu pojawią się kompozycje latynoamerykańskie. Po raz pierwszy w historii publiczność Spotkań poczuje energię prawdziwej brazylijskiej samby wykonywanej na oryginalnych instrumentach, także we własnej, zespołowej improwizacji batucady.

Głównym bohaterem koncertu będzie zespół Haba Percussion Group, który poprowadzi charyzmatyczny dyrygent młodego pokolenia – Sebastian Perłowski. W charakterze specjalnego solisty wieczoru wystąpi organista Michał Białko, na potrzeby tego projektu grający także na instrumentach perkusyjnych.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


3 czerwca o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert w wykonaniu Chóru Polskiego Radia i Adama Struga w 90. rocznicę powstania Pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego.

Program tego niezwykłego koncertu uzupełnią inspirowane folklorem kurpiowskim dzieła Stanisława Moryto oraz zamówione specjalnie na tę okazję nowe utwory młodych polskich twórców.

Cykl chóralnych Pieśni kurpiowskich Szymanowskiego do dziś uważany jest za perłę polskiej literatury chóralnej. O inspiracjach do napisanego przez Stanisława Moryto niemal siedemdziesiąt lat później cyklu Pięć pieśni kurpiowskich tak opowiadał w jednym z wywiadów kompozytor: „Sięgnąłem do tradycji muzycznych daleko na północ Polski, daleko od rodzinnych stron. Jestem bowiem przekonany, że muzyka Kurpiowszczyzny jest bardziej urozmaicona, bardziej oryginalna niż muzyka góralska, podhalańska, a nawet łąckich górali białych”.

Program koncertu uzupełnią dwa prawykonania utworów zamówionych przez Chór Polskiego Radia u Adriana Robaka i Dariusza Przybylskiego. Pierwsza z tych kompozycji – O dziwcynie – muzyczny obrazek kurpiowski – napisana została przez Adriana Robaka w 2018. „Jest to kompozycja, do której napisania przygotowywałem się kilka miesięcy poszukując melodycznych inspiracji w zbiorach ludowych pieśni z regionu Kurpi. Meliczną strukturę oparłem na dwóch pieśniach. Pierwszą z nich usłyszałem w Polskim Radio i pośpiesznie spisałem. Urzekło mnie wykonanie śpiewaczki ludowej dysponującej pięknym białym głosem. Drugą pieśń znalazłem w jednym z kilkunastu zbiorów pieśni z regionu kurpiowskiego” – wyjaśnia genezę powstania utworu kompozytor. Drugi utwór napisany został przez uhonorowanego kilka tygodni temu Nagrodą „Fryderyk” w kategorii Album Roku kompozytora i organisty Dariusza Przybylskiego. Jak zaznacza sam twórca „Zachodzi słoneczko jest kompilacją kilku fragmentów kurpiowskich pieśni ludowych, których prostota i urok przekazywania emocji zawsze inspiruje do tworzenia”.

W niedzielnym koncercie, podczas którego zabrzmią również tradycyjne pieśni kurpiowskie, Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będzie śpiewak, instrumentalista, kompozytor i badacz muzyki tradycyjnej Adam Strug.

Szczegóły: www.chorpolskiegoradia.pl 


II Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna odbędzie się w dniach 4–8 czerwca 2018 roku.

Pięciodniowy Międzynarodowy Festiwal organizowany jest przez fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy w Kwidzynie i w Auli Kwidzyńskiego Centrum Kultury. Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka dr Iwona Glinka, solistka, pedagog, artystka nagraniowa i wykonawczyni nowej i eksperymentalnej muzyki. Ideą nadrzędną Międzynarodowego Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Festiwal przyczyni się do promocji miasta Kwidzyna i jego dziedzictwa kulturowego.

Zainauguruje Festiwal koncert laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka; zabrzmi m. in. White Hole na flet, obój, klarnet i fagot autorstwa Franciszka Araszkiewicza. W kolejnych dniach odbędą się koncerty „Barokowo i romantycznie na skrzypcach i organach”, „aḗr+phōnḗ”, „Barok vs Współczesność” oraz „Projekcja Muzyki Wizualnej”. 8 czerwca w interpretacji Duo Sopot usłyszymy utwory Krzysztofa Naklickiego na wiolonczelę i akordeon: Hej, morze! i Toccata.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: http://www.phasma-music.com


5 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej (ul. Moniuszki 5) odbędzie się Koncert Kameralny Dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Będzie to tradycyjne już podsumowanie wielu lat kształcenia artystycznego najlepszych absolwentów największej uczelni muzycznej w Polsce.

W roli solistów wystąpią Kaludia Grad i Anita Kander-Marchewka (flet), Konrad Gzik (saksofon), Bartłomiej Słojewski (klarnet), Karolina Gutowska i Karolina Miśkowiec (skrzypce), Toshiki Ishii i Piotr Kozłowski (fortepian), Weronika Rabek i Meitian Zhao (sopran).

W programie koncertu pojawią się m.in. utwory współczesnych polskich kompozytorów. Ein Traum Pawła Szymańskiego z cyklu Trzech pieśni do słów Georga Trakla swoją premierę miało w wersji na fortepian i orkiestrę. Wersja na głos i fortepian została opracowana dla Jadwigi Rappé. Podczas koncertu zostanie ona wykonana przez jej uczennicę – Weronikę Rabek. Usłyszymy również Cztery preludia na fortepian Pawła Mykietyna, których prawykonanie odbyło się 26 kwietnia 1993 roku w Warszawie. Własną interpretację Czterech preludiów zaprezentuje podczas koncertu Piotr Kozłowski. Dyplomanci wykonają także utwór Wiatr i Zima z cyklu 5 Pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Witolda Lutosławskiego w autorskiej wersji na głos żeński i fortepian oraz Ballade vom Telefon z cyklu Cztery pieśni do słów Manfreda Wolffa na sopran i fortepian autorstwa Prasquala.

Współorganizatorem koncertu jest Filharmonia Narodowa. Bilety do nabycia w kasach Filharmonii.


Polska Rada Muzyczna i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na Koncert pamięci Elżbiety Chojnackiej w pierwszą rocznicę śmierci, który będzie miał miejsce 6 czerwca 2018 roku o godz. 20.00 w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesynistka i pianistka, doktor sztuki muzycznej, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Ewy Piaseckiej (1999) oraz w klasie prof. Marka Drewnowskiego (2000). W latach 2001–2003 odbyła studia mistrzowskie na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem wybitnej klawesynistki prof. Elżbiety Chojnackiej, która uznała A. Gajecką-Antosiewicz za swoją następczynię (jest ona również spadkobierczynią Artystki: unikatowego klawesynu A. Sidey’a oraz wszystkich nut). W 2015 roku – po ukończeniu studiów doktoranckich u prof. Ewy Piaseckiej – obroniła pierwszą w Polsce pracę doktorską dotyczącą wykonawstwa współczesnej muzyki klawesynowej. W marcu 2018, w Pałacu w Rybnej, założyła Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Klawesynistka zaprezentuje utwory György'ego Ligetiego, Zygmunta Krauzego, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Granta McLachlana.

W programie wydarzenia również: pokaz filmu Elżbieta Chojnacka. Klawesynistka w reżyserii Jana Hryniaka (TVP, 2000) i wspomnienia zaproszonych gości: Zygmunta Krauze, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Pawła Mykietyna. Przedsięwzięcie poprowadzi Grzegorz Michalski, prezes Polskiej Rady Muzycznej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


Kaszubskie i podkarpackie pieśni i tańce, oraz mazurki i oberki z Radomskiego to tylko niektóre atrakcje plenerowego Koncertu laureatów Nagrody Kolberga, który odbędzie się 6 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 na Dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie.

Po sukcesie koncertów w ubiegłych latach, po raz trzeci w 43-letniej historii Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”, którą funduje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodzeni laureaci zaprezentują się podczas wyjątkowego plenerowego koncertu w specjalnym repertuarze. W regionalnych strojach i z tradycyjnymi instrumentami wystąpią muzykanci z Wielkopolski i z Kaliskiego, członkowie Kapeli Lipców z Wygnanowa, Kaszubski Zespół Pieśni i Tańca „Sierakowice” oraz Regionalny Zespół Pieśni i Tańca „Markowianie”. W trakcie koncertu, którego wodzirejem będzie znany podhalańczyk Krzysztof Trebunia-Tutka, odbędzie się wspólny „Wieczór tańca”, podczas którego na specjalnej, drewnianej podłodze będzie można nauczyć się regionalnych tańców i zabaw.

Koncert organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem wydarzenia jest Zamek Królewski w Warszawie.

Wstęp na koncert i potańcówkę jest bezpłatny.

Więcej informacji o Nagrodzie znajduje się na stronie www.nagrodakolberg.pl 


8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w sali głównej Biblioteki Elbląskiej im. Cypriana Norwida będzie miał miejsce koncert w ramach XV Letnich Ogrodów Polityki w Elblągu z udziałem Krzysztofa Herdzina, Krakowskiego Tria Stroikowego i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Podobno nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, ale na szczęście ta zasada nie obowiązuje Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Krzysztofa Herdzina. EOK i jeden z najwszechstronniejszych polskich muzyków po raz kolejny połączą siły. Tym razem po to, aby ukazać ponadczasowe piękno rodzimych melodii. Sekundować im będzie Krakowskie Trio Stroikowe. Melomani zebrani w sali głównej Biblioteki Elbląskiej będą tym razem mogli podziwiać Krzysztofa Herdzina w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. A nawet potrójnej, ponieważ kompozycje, które zostaną wykonane w trakcie koncertu, zostały opracowane przez dziewięciokrotnego laureata nagrody „Jazz Top”.

W programie znalazły się takie utwory, jak Trzy korony – poemat poświęcony górom i stanowiący rodzaj muzycznego hołdu złożonego Wojciechowi Kilarowi, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Chopiniana Con Delizia na fortepian i smyczki, a także Suita na tematy polskie, w której Krzysztof Herdzin nawiązał do tradycyjnych melodii – polki, olendra, mazurka, zbójnickiego, poloneza i krakowiaka. Wszystko po to aby, jak stwierdził pianista i aranżer, oddać „rytmikę, liryzm i […] taneczność polskiej muzyki”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu


8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się ostatni w tym sezonie artystycznym Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie koncert pt. „Posłuchaj, czego słuchał Wyspiański, zanim napisał Wesele”.

Stykając się z twórczością wybitnego polskiego poety, dramaturga i malarza Stanisława Wyspiańskiego uwagę zwracają liczne związki i inspiracje muzyczne w jego twórczości powstałe na podstawie wrażenia, jakie wywołały na Wyspiańskim podróże zagraniczne i towarzyszące im liczne koncerty i przedstawienia muzyczne, w których brał udział. Toteż program koncertu bezpośrednio nawiązuje do inspiracji utworami Richarda Wagnera, które słyszał Wyspiański podczas swojej podróży do Bawarii w 1890 roku – opery Die Feen, Lohengrin i Der fliegende Holländer, jak i innych kompozytorów np. Giuseppe Verdiego – Un ballo in maschera, czy ojca niemieckiej opery romantycznej Carla Marii von Webera – Der Freischütz.

Najbliższe związki Wyspiańskiego ze sztuką muzyczną na terenie Polski były owocem znajomości z kompozytorem i muzykologiem Henrykiem Opieńskim. Znajomość ta nie skończyła się tylko dzieleniem wspólnych zainteresowań teatrem i wystawianiem amatorskich przedstawień w ramach kółka dramatycznego, ale również późniejszą współpracą przy tworzeniu muzycznych ilustracji do dzieł Wyspiańskiego. Podczas koncertu zabrzmi poemat symfoniczny Zygmunt August i Barbara Henryka Opieńskiego.

Twórczość Stanisława Wyspiańskiego cieszyła się popularnością wśród kompozytorów współczesnych. Na podstawie dramatu Akropolis powstała w roku 1964 z okazji 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego kantata na chór mieszany i orkiestrę Grażyny Bacewicz o tym samym tytule, którą wykona Orkiestra Symfoniczna i Chór Lutnia Lubelska Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Więcej – na stronie: http://filharmonialubelska.pl


8 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert „Kanon Polihymnii”, podczas którego zabrzmi Uwertura Grażyny Bacewicz.

Uwertura Grażyny Bacewicz powstała w 1943 roku, czyli w samym apogeum wojny. Mimo to dzieło uderza optymizmem i witalizmem, a jego założeniem jest – wg Artura Malawskiego – „rytm i motoryczność”. Następnie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mateusza Rusowicza wykona IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna. „Nie ma może innego koncertu w całej literaturze fortepianowej, który rozpoczynałby się tak słodko i delikatnie jak IV Koncert G-dur op. 58 Ludwika van Beethovena” – napisał w swoim komentarzu Marcin Majchrowski. IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna złożona jest z czterech części następujących bez przerw. Część druga – Romanza – niesłychanie liryczna, określana bywa jako „romans między obojem a wiolonczelą”.

Gwiazdą wieczoru będzie Aleksandra Hortensja Dąbek, laureatka wielu znaczących konkursów, m.in. VII International Chopin Piano Competition in Budapest w 2016. W tym samym roku zdobyła II miejsce na Debut International Piano Competition w Nowym Yorku, a także po raz pierwszy wystąpiła w Carnegie Hall oraz wiedeńskiej sali Ehrbar Hall. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Mateusz Rusowicz – dyplomant Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, współtwórca i dyrygent zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym miał okazję występować m.in. na festiwalu „Warszawska Jesień”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl


14 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zabrzmią kwartety Władysława Żeleńskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Za najwybitniejszego twórcę muzyki kameralnej w drugiej połowie XIX wieku uchodzi Władysław Żeleński, który studiował u Franciszka Mireckiego w Krakowie, a potem u Bertholda Damckego w Paryżu. W 1880 roku skomponował Kwartet A-dur op. 42 – tradycyjny czteroczęściowy cykl, ze scherzem na drugim miejscu oraz z klasycznymi formami w pozostałych częściach. We wszystkich pojawiają się zwroty świadczące o zamiłowaniu kompozytora do muzyki ludowej (chociaż bez cytatów z folkloru), np. w postaci współbrzmień burdonowych w partii wiolonczeli.

Prawykonanie III Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego odbyło się podczas koncertu uświetniającego 75. urodziny kompozytora 21 listopada 2008 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Sam kompozytor zdradził wówczas mniej oficjalny podtytuł kompozycji – „Kartki z nienapisanego dziennika”, gdyż kompozycja ta ma charakter sentymentalnej podróży w czasie, podróży do czasów dzieciństwa; jest to rodzaj dialogu sędziwego twórcy z przeszłością. Po pełnej zadumy introdukcji następuje energiczne, nasycone młodzieńczą werwą Vivace, dalej – sentymentalny quasi-walc, jeszcze jeden odcinek silnie eksponujący ową huculską melodię i liryczny nokturn. A zatem wiele momentów zaskakujących, ale i takich, które kojarzą się z Pendereckim, spotykanych już w innych jego kompozycjach, bo to jakby dialog z samym sobą.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl


9 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej w Sułkowicach (ul. 1 Maja, 66) odbędzie się Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora, autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


9 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w Bazylice św. Wojciecha w Mikołowie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz znakomity skrzypek Piotr Pławner zamkną XXVIII Mikołowskie Dni Muzyki, które 19 maja zainaugurował partner filharmoników śląskich w europejskim projekcie ONE® – Slovak Sinfonietta Žilina.

Program finału festiwalu otworzy orkiestrowa transkrypcja autorstwa Grzegorza Fitelberga fortepianowej Etiudy b-moll z op. 4 Karola Szymanowskiego. Po niej filharmonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka z Piotrem Pławnerem wykonają zapierający dech w piersiach Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To ten, w którym po zaledwie półtora taktu orkiestrowego „akompaniamentu” solista wprowadza jedną z najbardziej ujmujących melodii w repertuarze koncertowym na skrzypce. Jego dwie pierwsze części łączy małe przejście odgrywane przez fagot. Równie zachwycający łącznik scala wolną część z finałem. Koncert wymaga od solisty absolutnie perfekcyjnego brzmienia i techniki, porwania słuchaczy już kilkoma początkowymi dźwiękami oraz wirtuozerii, zwłaszcza w finale. Piotr Pławner należy do tych artystów, którzy takim wymaganiom potrafią sprostać.

Koncert zamknie VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” D 759 Franza Schuberta, dzieło tajemnicze i ogromnie popularne. Możemy przypuszczać, że kompozytor uznał, iż dwie istniejące części VIII Symfonii dopełniają się tak idealnie, że nie wymagają kolejnych ogniw, skoro manuskrypt dwóch powstałych ofiarował Towarzystwu Muzycznemu w Grazu w podziękowaniu za członkostwo honorowe. Symfonia uważana jest za jednolity, bez skazy oszlifowany muzyczny klejnot.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej – na http://www.dnimuzyki.mdkmikolow.eu/pl/