Polmic - FB

calendar of events

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 


„Najlepszy duet fortepianowy dzisiejszych czasów” według „New York Timesa”. Muzy największych współczesnych kompozytorów i dyrygentów. Swoją magnetyzującą energią oczarowują słuchaczy najbardziej prestiżowych sal koncertowych świata. 1 października 2018 roku Katia i Marielle Labèque wystąpią z Sinfoniettą Cracovią w ICE Kraków.

„Katia i Marielle Labèque to artystki zjawiskowe, reprezentantki absolutnej „pierwszej ligi” światowej pianistyki” ‒ mówi Jurek Dybał, dyrektor Sinfonietty, pod którego batutą zespół wystąpi w październiku. W programie koncertu znajdą się arcydzieła muzyki francuskiej: utwory Maurice’a Ravela, Francisa Poulenca i Georgesa Bizeta. Usłyszymy między innymi ‒ w wersji na dwa fortepiany ‒ Ravelowską suitę Moja matka gęś ‒ zadedykowaną przez kompozytora wnukom polskiego rzeźbiarza Cypriana Godebskiego oraz poruszającą, nostalgiczną suitę Nagrobek Couperina w mistrzowskim opracowaniu na orkiestrę autorstwa samego Ravela. Wirtuozki wykonają również porywający Koncert na dwa fortepiany Francisa Poulenca, uważany za jedno ze szczytowych osiągnięć w twórczości Francuza. Program uzupełni Symfonia C-dur Georgesa Bizeta ‒ młodzieńcze arcydzieło zwiastujące talent autora słynnej opery Carmen.

Niezrównana wirtuozeria, wdzięk i energia sióstr Labèque, poezja francuskiej muzyki w spektakularnej oprawie instrumentalnej, a do tego orkiestra Sinfonietta Cracovia ‒ przed nami niekwestionowane muzyczne wydarzenie tej jesieni. Vive la France, vive la musique!

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 


W Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie o godz. 19.00, poznamy laureatów VIII edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.

Koryfeusz Muzyki Polskiej zostanie wręczony po raz ósmy. Nagroda jest wyróżnieniem dla osób, grup artystów i instytucji działających w obszarze różnorodnej gatunkowo i chronologicznie muzyki polskiej. Jest to nagroda zainicjowana i wręczana przez środowisko muzyczne. Organizatorem nagrody jest Instytut Muzyki i Tańca. Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Podczas koncertu galowego zatytułowanego „Różne spojrzenia na…” wystąpią Atom String Quartet, Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej oraz {oh!} Orkiestra Historyczna. W ich wykonaniu zabrzmią utwory D. Lubowicza, W. Lutosławskiego, K. Pendereckiego, A. Zubel i A. Jarzębskiego. Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana na stronach internetowych www.polskieradio.pl  i www.koryfeusz.org.pl  oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 19.00.

Patronat medialny nad tegoroczną edycją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl.


Cykl Sinfonia Varsovia Kameralnie powraca do kalendarza Orkiestry po pięciomiesięcznej przerwie. Jesienna odsłona złoży się z trzech koncertów prezentujących polską muzykę kameralną XX wieku w wykonaniu zespołów utworzonych przez muzyków Sinfonii Varsovii. W środę 3 października 2018 roku o 19:00 zabrzmią utwory Michała Spisaka, Aleksandra Tansmana, Antoniego Szałowskiego i Tadeusza Paciorkiewicza przeznaczone na trio stroikowe.

Podczas trzech kolejnych spotkań z polską muzyką kameralną XX wieku wystąpi trio stroikowe, trio fortepianowe oraz kwartet łączący w składzie klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian. Pierwszy z planowanych koncertów, który odbędzie się 3 października, koncentruje się wokół neoklasycznej muzyki z połowy ubiegłego wieku. Cztery kompozycje przeznaczone na trio stroikowe wykonają: Adam Szlęzak (obój), Aleksander Romański (klarnet) oraz Szymon Michalik (fagot).

Antoni Szałowski skomponował swoje Trio na obój, klarnet i fagot w 1936 roku, na zakończenie 5-letnich studiów u Nadii Boulanger. Cztery części dzieła pełne są oryginalnych pomysłów melodycznych i harmonicznych, opartych na neoklasycznej strukturze formalnej. Podobne wrażenie sprawia Sonatina na obój, klarnet i fagot Michała Spisaka z 1946 roku. Twórca sięgnął jednak po nieco bardziej odważne współbrzmienia, jednocześnie stawiając przed wykonawcami niezwykle wysokie wymagania techniczne. Skomponowana w 1946 roku Suite pour trio d`anche Aleksandra Tansmana ukazuje jego niezwykłą dojrzałość artystyczną. W czterech częściach słychać z jednej strony ogromną łatwość w kształtowaniu materiału muzycznego, z drugiej zaś pewną powściągliwą melancholię, która oszczędnymi środkami potrafi przekazać wiele treści. Najmłodszy z wykonywanych utworów, Trio stroikowe Tadeusza Paciorkiewicza z 1963 roku, powstał na zamówienie ówczesnego kierownika klasy kameralnej instrumentów dętych warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej. Części wirtuozowskie w utworze przeplatane są fragmentami refleksyjnymi, pojawiają się liczne kontrasty barwowe, dynamiczne i agogiczne, ukazując jak wiele możliwości tkwi w wybranym zestawie instrumentów.

Wstęp na wszystkie koncerty cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie jest bezpłatny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


3 października 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie miał miejsce koncert urodzinowy „Włodek Pawlik & Friends – 60 lat minęło”. Koncert zainauguruje cykl „Środa na Okólniku” w sezonie artystycznym 2018/2019.

Pianista i kompozytor, laureat nagrody Grammy 2014 za płytę Night In Calisia Włodek Pawlik jest absolwentem klasy fortepianu prof. Barbary Hesse-Bukowskiej w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. W 2007 roku uzyskał doktorat na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie aktualnie prowadzi wykłady z improwizacji. W jego dorobku znajduje się 30 autorskich płyt, szereg dzieł muzyki filmowej, teatralnej, kompozycji orkiestrowych, muzyka do baletu, opera, kantata, dwa koncerty fortepianowe, utwory wokalne. Magazyn „Who is Who at North Jazz Festival 1998” po koncercie Tria Pawlika określił go zaszczytnym mianem „Vladimir Horowitz of jazz”. Cechą charakterystyczną twórczości Pawlika jest wyjątkowa łatwość i naturalność, z jaką porusza się w swojej twórczości posługując się różnorodnymi technikami w komponowaniu muzyki. Jest bez wątpienia mistrzem muzycznego collage'u.

W przededniu swoich urodzin Włodek Pawlik zagra z przyjaciółmi w sali koncertowej jego macierzystej uczelni. Na koncert 3 października zostali zaproszeni znakomici goście, m.in. Lora Szafran, Marek Bałata, kontrabasista Paweł Pańta oraz perkusista Cezary Konrad. W programie znajdą się utwory Włodka Pawlika z płyt Grand Piano, Anhelli, America, Night in Calisia oraz Struny na ziemi.

Bilety do nabycia w kasie Chopin University Press.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Muzyka polska w 100-lecie odzyskania niepodległości – to hasło przewodnie tegorocznego Festiwalu Kompozytorów Polskich. XXIII edycja Festiwalu odbędzie się w dniach 4–6 października 2018 roku.

Wszystkie koncerty będą miały miejsce w Domu Muzyki Bielskiego Centrum Kultury. 4 października podczas inauguracji festiwalu zabrzmi Koncert fortepianowy Ignacego Jana Paderewskiego oraz II Symfonia „Kopernikowska” Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwory wykonają Orkiestra i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcja Marka Wroniszewskiego; w roli solistów wystąpią: Edyta Piasecka (sopran) i Mariusz Godlewski (baryton). Na fortepianie zagra znakomity pianista Kevin Kenner.

5 października to wieczór etno pod nazwą „Przenikanie – etno fantazje w twórczości kompozytorów polskich”. Wystąpią: Atom String Quartet, Grażyna Auguścik, Igor Herbut, Sebastian Karpiel-Bułecka czy Janusz Olejniczak. Za dyrygenckim pulpitem stanie Adam Sztaba. W interpretacji muzyków usłyszymy utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. Ponadto 5 października odbędzie się specjalny koncert muzyki polskiej dla dzieci i młodzieży w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Festiwalowej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego. Udział w wykonaniu dzieł Chopina, Karłowicza i Paderewskiego wezmą również sopranistka Joanna Korpiela-Jatkowska i pianistka Katarzyna Musiał.

6 października muzykę Chopina i Karłowicza wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka – dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego. Na fortepianie zagra Alberto Nose z Włoch. 

Szczegółowy program – na stronie: http://www.bck.bielsko.pl/aktualnosci/festiwal-kompozytorow-polskich-2018 


4 października 2018 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zainauguruje sezon artystyczny 2018/2019.

Orkiestra od batutą Alexandra Liebreicha, z towarzyszeniem Chor des Bayerischen Rundfunks oraz tenora Andrzeja Lamperta wykona Nachtlied Roberta Schumanna i III Symfonię „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego. III Symfonię (1916) pisał Szymanowski w Tymoszówce i Elizawetgradzie, czekając aż skończy się Wielka Wojna. Odcięty od świata, trawił wrażenia z niedawnych podróży na Sycylię i do Afryki Północnej. Znalazł tam impulsy, które przełamały pesymizm jego wczesnych kompozycji: stał się teraz Szymanowski piewcą ekstazy – spod znaku Erosa i Dionizosa. Szczególne powinowactwa odnalazł w sufickiej mistyce islamu, kultywującej zmysłowe zjednoczenie z Bogiem i odwołującej się do motywów tańca i wina. Pieśń o nocy – do słów Dżalaluddina Rumiego w tłumaczeniu Tadeusza Micińskiego – mieni się kolorami i kształtami niczym perski dywan. Mimo wpływów Skriabina, to jedna z najbardziej osobistych partytur Szymanowskiego – dzieło jednoczęściowe, z trzema segmentami wewnętrznymi, z których środkowy symbolizuje taniec i gwar targowisk, natomiast sekcje zewnętrzne są wizją mistyczną: „Ja i Bóg jesteśmy sami nocy tej”. Koncert zwieńczy wykonanie poematu symfonicznego Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa.

Przed koncertem, o godz. 18.45 Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z muzykologiem Marcinem Trzęsiokiem, który omówi wykonywane tego wieczoru utwory.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl


XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” odbędzie się w dwóch miastach: w Bydgoszczy (22 września - 10 listopada), oraz w Warszawie (21-24 listopada 2018 roku).

Festiwal jest spotkaniem artystów tworzących we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. W latach 2016-2018 realizacji kolejnych edycji towarzyszą hasła zwracające uwagę na problemy pojawiające się we współczesnym świecie. Hasło obowiązujące w roku 2018 to „Duchowość jest powszechna”.

Październikową odsłonę Festiwalu rozpocznie film Martina Scorsese Milczenie. Następnie usłyszymy takich improwizatorów, jak Seabuckthorn, Dean McPhee, Ido Bukelman, Agnes Hvizdalek, Kazuhisa Uchihashi, Sławek Janicki, Małgorzata Wrzosek, Jarosław Majewski, Piotr Dąbrowski, Trio Duthoit Oshima Lebrant. W wykonaniu jedynego polskiego żeńskiego duetu perkusyjnego Dalbergia Duo zaprezentuje utwory polskich kompozytorów i kompozytorek młodego pokolenia. Jedna z nich – Teoniki Rożynek – wystąpi w duecie z Qbą Janickim. Duet wykona improwizacje na perkusję i elektronikę, wykorzystując elektroniczne przetworzenia sygnału audio generowanego przez instrumenty akustyczne. Tego samego dnia usłyszymy utwory Anny Zielińskiej w wykonaniu kompozytorki, która jest też znakomitą skrzypaczką. Szczególny obszar zainteresowań Anny Zielińskiej stanowi wykorzystująca różne źródła dźwięku improwizacja solowa i zespołowa. Koncerty odbędą się w Klubie Mózg (Bydgoszcz, ul. Parkowa 2).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://festiwal.mozg.pl/ 


Jedna orkiestra, jeden dyrygent, jedno miejsce. Trzy dni, dwadzieścia siedem wydarzeń, nieskończoność możliwości. AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy zaprasza w dniach 5–7 października 2018 roku do Mediateki na pierwszą edycję festiwalu Auksodrone.

Festiwal lokalny, tyski, śląski, ale śmiałą wizją programową i rangą zaproszonych gości obejmujący cały świat. Dziewięć koncertów tworzących trzy cykle poświęcone są w tym roku muzyce współczesnej, jazzowej i elektronicznej.

Festiwal otworzą dwa utwory autorstwa Zygmunta Krauze: Aus aller Welt stammende oraz nigdy wcześniej niewykonywany w Polsce Exodus 2016. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy Pieśni Kleopatry Agaty Zubel, a w ostatni dzień festiwalu czeka nas prawykonanie LA LA LA najnowszego utworu Aleksandra Nowaka, opartego na przetworzonych głosach dzieci. Każdy koncert z cyklu „Contemporary Classical” poprzedzi krótkie spotkanie z kompozytorem, które odbędzie się w jednym z namiotów w foyer Mediateki. W ramach cyklu „Jazz Icons” wystąpią Andrzej Jagodziński Trio, kwintet Zbigniewa Namysłowskiego i UrbSymphony. Podczas cyklu „WARP Recomposed” usłyszymy muzykę elektroniczną i nowe interpretacje utworów Andrzeja Panufnika oraz Witolda Lutosławskiego.

Koncertom towarzyszyć będą trzy serie warsztatów: dla najmłodszych melomanów oraz dla młodzieży i dorosłych – realizowane codziennie w foyer Mediateki. Ponadto Marcin Staniszewski trzykrotnie zaprezentuje możliwości biblioteki sampli ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Więcej szczegółów – na stronie: www.auksodrone.com 


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otwiera nowy, 74. sezon artystyczny. Podczas koncertów inauguracyjnych – 5 października 2018 o godz. 19.30 i 6 października o godz. 18.00 – Orkiestrę i Chór Filharmonii Krakowskiej poprowadzi szef artystyczny instytucji, Charles Olivieri-Munroe.

Koncerty otwierające nowy sezon zbiegają się ze 125. rocznicą śmierci Piotra Czajkowskiego (6.11), stąd w programie znalazło się jedno z najbardziej znanych dzieł rosyjskiego kompozytora – I Koncert fortepianowy b-moll op. 23, które krakowskiej publiczności zaprezentuje wybitny pianista Nikolai Demidenko, artysta koncertujący na estradach całego świata, juror międzynarodowych konkursów pianistycznych, w tym niedawno zakończonego I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, znakomity interpretator literatury pianistycznej swoich rodaków, szczególnie Czajkowskiego, Rachmaninowa i Prokofiewa.

Repertuar koncertów otwiera suita tańców polskich Polonia Andrzeja Panufnika, wieńczy natomiast oratorium symfoniczne Prorok Izajasz Aleksandra Tansmana, z partią solową Przemysława Borysa. Dzieło na tyle rzadkie, że partytura nie została wydana nawet drukiem, muzycy wykonywać je więc będą z wersji napisanej ręcznie.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl


5 października 2018 roku o godz. 19,00 w Auli Uniwersyteckiej będzie miał miejsce koncert „Gwiazdy światowych estrad” inaugurujący 72. sezon artystyczny Filharmonii Poznańskiej.

Filharmonia Poznańska rozpocznie kolejny sezon koncertem z cyklu „Gwiazdy światowych estrad”, który uświetni skrzypek Augustin Hadelich – laureat tytułu Instrumentalista Roku Musical America 2018 oraz nagrody Grammy 2016 „za najlepszą partię solową”. W pierwszej części wieczoru usłyszymy Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonína Dvořáka, dzieło przepojone słowiańskim liryzmem, a w finale pełnym energii żywiołem czeskiego tańca narodowego – furianta.

Wydarzeniem piątkowego koncertu będzie również wykonanie monumentalnej Symfonii „Polonia” Ignacego Jana Paderewskiego, skomponowanej w roku 1903 dla uczczenia czterdziestej rocznicy Powstania Styczniowego, która po raz pierwszy zabrzmiała przed publicznością sześć lat później w Bostonie. Utwór stanowi muzyczną refleksję dotyczącą losów Polski, w końcowym fragmencie rozpoznać można motyw Jeszcze Polska nie zginęła. Utwory zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod batutą Marka Pijarowskiego.

Koncert objęło patronatem Polskie Wydawnictwo Muzyczne w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacje o biletach – na stronie http://www.filharmoniapoznanska.pl


5 października 2018 roku o godz. 19:30 podczas koncertu inaugurującego nowy sezon artystyczny Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie najnowszego dzieła Eugeniusza Knapika.

Otwierająca koncert (oraz cały sezon artystyczny Filharmonii Narodowej, którym świętuje ona wielki jubileusz Niepodległości cyklem „Powstało w wolnej Polsce”) jednominutowa Fanfare for Los Angeles Philharmonic (1993) jest ostatnim ukończonym utworem Witolda Lutosławskiego, dedykowanym cenionej amerykańskiej orkiestrze, która wcześniej dokonała z wielkim powodzeniem prawykonania jego IV Symfonii.

Publiczność inauguracyjnego koncertu będzie świadkiem prawykonania zamówionej specjalnie na tę okazję kompozycji Eugeniusza Knapika Blessing gentle breeze do słów otwierających monumentalny, autobiograficzny poemat angielskiego romantyka Williama Wordswortha. Kompozytor należy do „Pokolenia 51”; wraz z Andrzejem Krzanowskim i Aleksandrem Lasoniem w ramach m.in. głośnego w latach 70. festiwalu w Stalowej Woli anonsował w nowej muzyce polskiej zwrot od awangardy ku nowemu romantyzmowi. Utwór zaprezentują Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka.

W finale koncertu wystąpi Seong-Jin Cho – laureat I nagrody oraz nagrody za najlepsze wykonanie poloneza na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w 2015 roku, który wykona II Koncert fortepianowy c-moll op. 18 Siergieja Rachmaninowa.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.pl


6 października 2018 roku o godz. 19.00 w Katedrze św. Marii Magdaleny na ul. Szewskiej 10 odbędzie się koncert inaugurujący projekt „Zaufanie – Vertrauen: Polacy i Niemcy zjednoczeni muzyką”.

Projekt jest inicjatywą trojga polskich i niemieckich studentów. Ma na celu umożliwienie młodym muzykom z obu krajów poznanie się oraz wspólne zastanowienie się, jak ważne dla zbudowania przyjaźni i pokoju na świecie jest wzajemne zrozumienie i zaufanie. Ponadto, wspólna praca nad wykonaniem utworu muzycznego stanie się przestrzenią dla szukania porozumienia. Owocem współpracy będą w sumie 3 koncerty we Wrocławiu i w Berlinie w październiku i listopadzie.

Podczas koncertu we Wrocławiu odbędzie się premiera utworu Mass of Trust na sopran, chór i orkiestrę kameralną polskiej kompozytorki Zuzanny Koziej. Utwór zaprezentują chóry Neuer Kammerchor Berlin i Medici Canantes, Orkiestra Kameralna N-Harmonia oraz instrumentaliści z Polski i z Niemiec pod dyrekcją znakomitej dr hab. Agnieszki Franków-Żelazny.

Strona projektu: www.zaufanievertrauen.org 


Nowy sezon transmisji ze słynnej The Metropolitan Opera otworzy 6 października 2018 roku monumentalny spektakl Aïdy Verdiego w nowej, jak zawsze gwiazdorskiej obsadzie. Transmisja HD live w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami będzie miała miejsce w Kinie Praha o godz. 18:35.

Nadchodzący sezon transmisji z The Metropolitan Opera będzie dla polskiej widowni szczególny, wystąpi bowiem w nim już po raz kolejny dwoje polskich artystów: Aleksandra Kurzak (po raz pierwszy w spektaklu transmitowanym do kin) i Piotr Beczała, który zaśpiewa, wraz z Anną Netrebko, w nowej inscenizacji Adriany Lecouvreur Cilèi. Aleksandra Kurzak wystąpi natomiast 2 lutego 2019 roku jako Micaëla u boku swojego męża Roberta Alagny w Carmen Bizeta.

13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” otworzy transmisja sztandarowego spektaklu Met – Aïdy Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej. Jako zakochany wódz egipski Radamès partnerować jej będzie Aleksandrs Antoņenko, a w postać księżniczki Amneris, córki Faraona, wcieli się Anita Rachvelishvili. W barytonowej partii Amonasra, ojca Aïdy, wystąpi Quinn Kelsey, a bas Dmitry Belosselskiy będzie kapłanem Ramfisem. Monumentalna opera Giuseppe Verdiego, opowiadająca tragiczną historię miłości z czasów faraonów, nie mogła liczyć na piękniejszą oprawę niż ta przygotowana w Met przez Sonję Frisell. Zgodnie z XIX-wieczną tradycją spektakl dosłownie ocieka złotem i skrzy się kolorami bogatych dekoracji. Całość zrealizowana jest z rozmachem godnym faraonów, zwłaszcza scena słynnego marszu tryumfalnego. Miłosny trójkąt, który tworzą etiopska niewolnica Aïda, wódz egipski Radamès i zakochana w nim księżniczka Amneris, wielkie sceny zbiorowe i wspomniany monumentalizm gwarantują wyjątkowe przeżycia.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


6 października 2018 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej NOSPR odbędzie się pierwszy koncert serii „Wajnberg w Polsce”.

Seria koncertów została poświęcona Mieczysławowi Wajnbergowi z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora. Podczas pierwszego koncertu Kwartet Śląski wraz z pianistą Piotrem Sałajczykiem wykonają bogaty w nawiązania do folkloru Podhala II Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego, Schizofonię na kwartet smyczkowy i fortepian skomponowaną przez Zbigniewa Bargielskiego na zamówienie Kwartetu Śląskiego oraz monumentalny Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga.

Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 (1944) jest odpowiedzią na Kwintet fortepianowy g-moll op. 57 (1940) Dymitra Szostakowicza. Kompozytor mówił o sobie: „Jestem uczniem Szostakowicza, chociaż nigdy nie brałem u niego lekcji. Uważam się za jego ucznia, za jego ciało i krew”. Tak jak dzieło Szostakowicza, kwintet Wajnberga liczy pięć części. Patos, wybuchający w dramatycznym recytatywie części przedostatniej, łączy się tu z echami muzyki klezmerskiej, salonowej (walc) i kawiarnianej (tango), podkreślającymi tragiczną ironię całości. Dzieło to, pełne znakomitych efektów kolorystycznych, ujęte zostało w ramy generalnie klasyczne, choć mistrzostwo Wajnberga polega na zakomponowanym uwalnianiu się z tych tradycyjnych form: to muzyka epoki, w której „czas jest kością, wyłamaną w stawie”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl


W dniach 7–14 października 2018 roku odbędzie się IV edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Koncerty i towarzyszące im wydarzenia będą miały miejsce na terenie Krakowa oraz Miasteczka Galicyjskiego i Parku Etnograficznego w Nowym Sączu. Każdy dzień festiwalu zaprezentuje inne oblicze akordeonu.

IV Krakowski Festiwal Akordeonowy jest międzynarodowym świętem muzyki akordeonowej w jej wszystkich przejawach. Festiwal pomaga też poznać Kraków, każde wydarzenie odbywa się w innym, ważnym dla Krakowa miejscu. Będą to: Akademia Muzyczna w Krakowie, Klub Alchemia, Państwowa Szkoła Muzyczna II stopnia im. W. Żeleńskiego, Kościół Św. Katarzyny, Kościół św. Marcina, Spółdzielnia Muzyczna. Festiwal zgodnie z tradycją galicyjską zagości też w Miasteczku Galicyjskim i Parku Etnograficznym Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu.

Festiwal ma na celu rozpowszechnianie muzyki akordeonowej wśród osób w różnym wieku poprzez ukazanie jego rozmaitych zastosowań, w różnych składach instrumentalnych i gatunkach muzycznych. W programie Festiwalu szczególnie miejsce zajmuje muzyka polska. Podczas Koncertu Prawykonań Utworów Akordeonowych zostaną zaprezentowane kompozycje z udziałem akordeonu jeszcze nie wykonywane publicznie, autorstwa Pawła Hendricha, Marzeny Majcher, Michała Papary, Piotra Peszata, Zygmunta Krauze oraz Macieja Zimki. Wystąpią tak znani polscy akordeoniści, jak Maciej Frąckiewicz, Jacek Kopiec, Rafał Łuc, Wiesław Ochwat i Maciej Zimka. Ponadto odbędzie się światowe prawykonanie kompozycji Promień siedmiokręgu wszechbieli Wojciecha Ziemowita Zycha, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów z różnych pokoleń w różnych gatunkach muzycznych, w ramach festiwalu przewidziano wiele wydarzeń towarzyszących z akordeonem „w roli głównej” takich, jak warsztaty, wykłady, wystawa, Konkurs Filmowy, Dzień Filmowy wraz z galą Konkursu i koncertem do filmu niemego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie festiwalu: http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/ 


W październiku 2018 roku odbędzie się Festiwal Jubileuszowy Orkiestry Amadeus pt. „Pół wieku w stuleciu”. Będzie on zwieńczeniem 50. jubileuszowego sezonu artystycznego i tym samym finałem obchodów 50-lecia działalności artystycznej Orkiestry.

W ramach Festiwalu 7, 14 i 21 października odbędą się trzy koncerty z udziałem światowej sławy solistów, takich jak Mischa Maisky, Daniel Hope i Makoto Ozone. Podczas jednego z koncertów zabrzmią organy, przy których zasiądzie Roman Perucki. Dodatkowo muzykę wzbogaci wystawa obrazów autorstwa Mariusza Kałdowskiego inspirowana muzyką Benjamina Brittena.

Za batutą staną obie dyrygentki: Agnieszka Duczmal i Anna Duczmal-Mróz. Orkiestra pod ich dyrekcją podczas koncertu finałowego 21 października 2018 roku o godz. 18:00 w Auli UAM wykona Variations sur un thème de Mozart Piotra Mossa, które kompozytor dedykował zespołowi z okazji jubileuszu. Finałowy koncert poprowadzi Krzysztof Materna.

ZOBACZ: wydarzenie na FB 


Ignacy Jan Paderewski – pianista, kompozytor, polityk, gwiazda, geniusz! Postać tak wyjątkowa, że jesień w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej dedykowana jest właśnie jemu. 7 października 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się wyjątkowy koncert przed premierą opery Paderewskiego Manru.

Seria koncertów preludiowych w przeddzień wieczorów premierowych w Sali Moniuszki to spojrzenie – niekiedy w dodatkowym, interesującym kontekście – na mniej znaną twórczość kompozytorów wystawianych oper, często zaskakującą, stanowiącą dopełnienie propozycji scenicznych.

Podczas koncertu zabrzmią najpiękniejsze utwory na fortepian i orkiestrę oraz Uwertura na orkiestrę symfoniczną Ignacego Jana Paderewskiego. Z Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka wystąpi jeden z najwybitniejszych współczesnych pianistów, Jonathan Plowright, wysoko ceniony na świecie m.in. właśnie za interpretacje dzieł Paderewskiego. To niecodzienna okazja, by usłyszeć w Polsce tego artystę, a w dodatku w repertuarze szczególnie nam i jemu bliskim. Wieczór ten to także zaproszenie do spotkania z odkrywanym dziś – zasłużenie! – na nowo dziedzictwem arcyważnej postaci życia publicznego przełomu XIX i XX wieku, wielkiego patrioty, a zarazem jedynego polskiego kompozytora, którego opera wystawiona została w nowojorskiej Metropolitan Opera.

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl


7 października 2018 roku o godz. 18:30 w Sanktuarium Świętogórskim w Głogówku koło Gostynia odbędzie się koncert finałowy XIII edycji Festiwalu Muzyki Oratoryjnej „Sacromontana”, który poprowadzi dyrektor Opery Wrocławskiej Maestro Marcin Nałęcz-Niesiołowski.

Przez blisko 200 lat dzieła Józefa Zeidlera były kompletnie nieznane. Dopiero I edycja Festiwalu Muzyki Oratoryjnej „Musica Sacromontana” w 2006 roku pozwoliła to zmienić. Dziś, urodzony w Gostyniu kompozytor, określany jest mianem „nieznanego polskiego Mozarta”, a jego religijne utwory ceni się za przejrzysty, elegancki i pełen prostoty styl. Podczas koncertu „Nieznany Józef Zeidler” zabrzmi Missa ex D jego autorstwa. Materiały źródłowe pochodzą ze zbiorów rękopisów muzycznych po kapeli parafialnej z Grodziska Wielkopolskiego. Obecnie kompozycja przechowywana jest w Archiwum Archidiecezjalnym w Poznaniu.

Wystąpi Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis oraz soliści: Iwona Hossa – sopran, Anna Bernacka – mezzosopran, Tomasz Krzysica – tenor, Jarosław Bręk – baryton. Muzycy dokonają też premierowego nagrania Missy ex D Zeidlera. Podczas koncertu usłyszymy również Trzy utwory w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.jozefzeidler.eu/ 


Sześć „Piegowatych koncertów” dla dzieci i ich rodziców odbędzie się tej jesieni w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Pierwsze dwa spotkania pt. „Piegi w szkole” z dziennikarką radiowej Trójki Katarzyną Stoparczyk, jej gośćmi oraz Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Michała Klauzy już 7 października 2018 roku o godz. 11.00 i 13.00.

„Piegi w szkole” to opowieść o najciekawszych, najbardziej egzotycznych i barwnych szkołach, w jakich uczą się dzieci na świecie. Są to: szkoła pod baobabem (Afryka), szkoła na grzbiecie renifera (Północna Syberia), szkoła w misce (Azja, m.in. Kambodża), szkoła dzieci z Atuler (zachodnie Chiny). Skąd pochodzi najbardziej zabawna wyliczanka? Gdzie znajdziemy najszczęśliwszych uczniów świata? Czy to prawda, że szkoła może być ukochanym miejscem spotkań? Na te i inne pytania odpowiemy sobie podczas pierwszego po wakacjach „Piegowatego koncertu”.

Reżyserem koncertów jest Katarzyna Stoparczyk, a skierowane są one do dzieci, ich rodziców oraz babć i dziadków. Podczas każdego z interaktywnych koncertów najmłodsi słuchacze poznają prawdziwe perełki muzyki klasycznej. Zabrzmi także utwór polskiego kompozytora Henryka Czyża Suita "Wlazł kotek na płotek" na orkiestrę. Dodatkowo koncerty ilustrowane będą fotografiami czy filmami. Na scenie pojawią się wyjątkowi goście, w tym wybitnie uzdolnione dzieci. Nie zabraknie też fragmentów audycji „Dzieci wiedzą lepiej”. W trakcie trwania koncertu dzieci będą mogły również śpiewać i tańczyć.

Kolejne „Piegowate koncerty” odbędą się 28 października, 4 listopada i 8 grudnia.

Więcej – na stronie https://www.polskieradio.pl


8 października 2018 roku o godz. 19.00 Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza na koncert symfoniczny inaugurujący 11. sezon artystyczny zespołu, który będzie miał miejsce w Sali koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie. W programie - muzyka Mendelssohna, Moniuszki i Karłowicza w mistrzowskim wykonaniu.

Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o Ferdinandzie Davidzie. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków.

Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu.

Obszerny, autorski program w „młodopolskim” stylu jest ideową podstawą symfonii programowej op. 7 Mieczysława Karłowicza Odrodzenie. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Tę kompozycję w finale koncertu inauguracyjnego wykona Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Mirosława J. Błaszczyka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl 


W październiku 2018 roku po raz pierwszy w Polsce na jednej scenie wystąpi 100 lekarzy z World Doctors Orchestra i wybitny pianista Krzysztof Książek, którzy zagrają na rzecz walki z nowotworami krwi.

Z okazji dziesięciolecia istnienia w Polsce Fundacji DKMS odbędą się dwa wyjątkowe wydarzenia muzyczne – koncerty symfoniczne w wykonaniu Światowej Orkiestry Lekarzy. 11 października w Filharmonii Narodowej w Warszawie, a 12 października w krakowskim Centrum Kongresowym ICE, orkiestra wykona VIII Symfonię Ludwiga van Beethovena oraz, chcąc podkreślić rocznicę 100-lecia odzyskania niepodległości w Polsce, po raz pierwszy zagra Uwerturę Es-dur Ignacego Jana Paderewskiego. Występ Orkiestry uświetni wybitny pianista Krzysztof Książek Koncertem fortepianowym e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.

The World Doctors Orchestra (Światowa Orkiestra Lekarzy) została założona w 2007 roku i łączy przyjemność z dobrej muzyki z globalną odpowiedzialnością społeczną w zakresie nieograniczonego dostępu do świadczeń medycznych. Dwa do trzech razy w roku setka lekarzy z prawie pięćdziesięciu krajów wymienia białe, lekarskie fartuchy na wieczorowe stroje i wykonuje koncert na rzecz organizacji działającej w sektorze zdrowia oraz osób potrzebujących opieki zdrowotnej. Przychody z każdego koncertu trafiają do wybranych organizacji non-profit. Założycielem zespołu i dyrygentem jest prof. dr Stefan Willich. Do tej pory lekarze z WDO zagrali już niemal 60 koncertów między innymi w Dubaju, USA, Japonii, Hiszpanii, Kapsztadzie. Polska jest 27 krajem na ich trasie koncertowej.

Intencją wydarzenia jest pozyskanie środków na realizację celów statutowych Fundacji DKMS oraz przemówienie językiem muzyki na rzecz szerzenia idei dawstwa szpiku w Polsce i na świecie.

Patronat medialny nad koncertem charytatywnym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o koncercie można znaleźć na https://www.dkms.pl/pl/koncertWDO 


Na projekt „Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” składają się koncerty 11 i 18 października oraz 6 grudnia 2018 roku, poświęcone twórczości polskiego kompozytora Juliusza Łuciuka i połączone z promocją płyty Juliusz Łuciuk – Dzieła chóralne.

Juliusz Łuciuk (ur. 1927) wciąż pozostaje aktywnym twórcą. Jego niezwykle ważny dorobek artystyczny wymaga podkreślenia w środowisku kultury, bowiem znacząco wpłynął na kształt współczesnej muzyki polskiej, a nieschematyczne podejście do kompozycji przyczyniło się do wzbogacenia polskiego dorobku kulturowego.

„Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” to projekt, na który składa się album płytowy Juliusz Łuciuk – Choral works nagrany przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Maestro Janusza Siadlaka (premiera 19.09.2018 r, DUX), a także jesienne koncerty promocyjne stworzone we współpracy z kompozytorem i jego bliskimi. Koncerty odbędą się w Krakowie 11 października (godz. 19.15, Kościół Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Maciej Negrey), w Warszawie 18 października (godz. 19.30, Kościół św. Augustyna; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Kinga Wojciechowska) i w Częstochowie 6 grudnia (godz.19.00, Filharmonia Częstochowska; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.collegiumcantorum.com/ 


11 października 2018 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki Surrealistic Five po raz kolejny udowodni, że nie straszna mu żadna z muzycznych stylistyk. We współpracy z zaproszonymi artystami kwintet zaprezentuje program złożony tym razem wyłącznie z polskiej muzyki kameralnej i dokona prawykonania utworu Michała Dobrzyńskiego.

Koncerty należące do programu „Niepodległa” to szereg repertuarowych propozycji pozwalających z wielu perspektyw spojrzeć zarówno na muzykę polską, i jak niepolską, ale w inny sposób związaną z naszym krajem. Podczas październikowego spotkania z muzyką kameralną jednym z głównych bohaterów koncertu stanie się słynny twórca Pana Cogito. Herbertowi muzyka była niewątpliwie bliska. Wybrane teksty polskiego poety przypomni w swym dziele 2Xh do poezji Zbigniewa Herberta i fragmentów Księgi Hioba na aktora, kwintet fortepianowy, instrumenty perkusyjne i elektronikę Michał Dobrzyński. Innym współczesnym polskim dziełem, które zabrzmi tego wieczoru, będzie Smokey-White autorstwa Hanny Kulenty-Majoor. Zamówienie utworów Smokey-White i 2xH dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W finale koncertu zabrzmi ostatnie i najważniejsze dzieło Juliusza Zarębskiego, jakim jest Kwintet fortepianowy g-moll, uważany za jeden z najwybitniejszych polskich utworów doby romantyzmu.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl


12 października 2018 roku odbędzie się pierwsza premiera sezonu 2018/2019 Teatru Wielkiego – Opery Narodowej! Manru Paderewskiego, jedyna polska opera wystawiona w Metropolitan Opera w Nowym Jorku ponad 100 lat temu, wraz z nową inscenizacją zyskuje świeże spojrzenie reżysera Marka Weissa.

To nie ambicje, lecz kłopoty finansowe zagnały Paderewskiego do brzegów Ameryki w 1891 roku. Nowy kontynent okrzyknął go czarodziejem klawiatury, a on sam miał już wtedy nadzieję, że na klawiaturze się nie skończy. Że świat doceni go także jako kompozytora. Szkice jego pierwszej opery były już gotowe. Libretto napisał dziennikarz i rzeźbiarz Alfred Nossig, a kompozytor w chwilach wolnych od koncertowania wciąż przerabiał kolejne wersje dzieła. Trwało to kilka lat. W 1901 roku odbyła się premiera Manru w Dreźnie. Lwowska miała miejsce w kilka dni później, a amerykańska - w lutym 1902 roku i przeszła do historii, jako pierwsze wystawienie polskiej opery na deskach Metropolitan. Po krótkim triumfie popadła w wieloletnie zapomnienie. Co odnajdzie w tej poruszającej historii o nieszczęśliwej miłości rozgrywającej się na tle klasowego społeczeństwa reżyser Marek Weiss, w świecie budzących się dzisiaj nacjonalizmów i rosnącej nietolerancji? Z całą pewnością miłosne uniesienia kochanków, cygańskie marsze i szalony żywioł jedynej opery Paderewskiego zachwycą doskonałym brzmieniem, zaskakując ponadczasową aktualnością.

Spektakl przygotowywany jest we współpracy z Teatrem Wielkim w Poznaniu. Soliści (Peter Berger, Ewa Tracz, Mikołaj Zalasiński, Anna Lubańska, Monika Ledzion-Porczyńska, Łukasz Goliński i Dariusz Machej), Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpią pod dyrekcją światowej sławy dyrygenta Grzegorza Nowaka.

Informacja o biletach – na stronie: https://teatrwielki.pl


Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na kolejną edycję Festiwalu Siły Natury. Koncerty w dniach 12–21 października 2018 roku udowodnią, jaką moc ma ogień także z muzyce!

Zeszłoroczny Festiwal Siły Natury – „Ziemia, planety, gwiazdy” – rozpoczął projekt, którego celem jest prezentacja artystycznych związków, występujących w naturalny sposób pomiędzy żywiołami a muzyką. Po przybliżeniu widzom magii sił ziemi i jej oddziaływania na twórczość artystów, przyszedł czas na pełną pasji moc ognia. Festiwal Siły Natury „Moc Ognia” to pełne różnorodności koncerty dedykowane melomanom, ale również audycja dla dzieci, podczas których zaprezentowane zostaną utwory pełne płomiennego temperamentu i frenetycznego tempa. Niektóre widowiska łączyć będą w sobie muzykę z pełnym pasji tańcem, inne zaś dostarczą nam realistycznych wrażeń słuchowych.

Każdy ogień jest inny. Każdy świat, który stworzony został z inspiracji nim charakteryzuje się inną dynamiką, innym stylem. Doskonale pokazują to utwory, które zostaną zaprezentowane podczas koncertu „Ogniste Światy” 19 października. Wszystkie zainspirowane zostały płomiennym żywiołem, ale każdy z nich charakteryzuje się indywidualnym pięknem. Podczas koncertu Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Pawła Przytockiego dokona prawykonania utworu Magdaleny Cynk Taniec ognia.

Szczegółowy program – na stronie http://silynatury.pl/ 


W dniach 12–13 października 2018 roku w Rzeszowie odbędzie się Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Stanisław Wisłocki - życie i dzieło”.

W 2018 roku mija 20 lat od śmierci znakomitego polskiego dyrygenta, pedagoga i kompozytora Stanisława Wisłockiego (1921–1998), pochodzącego z Rzeszowa. Z tej okazji Rzeszowskie Towarzystwo Muzyczne wraz z Filharmonią Podkarpacką im. Artura Malawskiego w Rzeszowie organizuje Ogólnopolską Konferencję Naukową pt. „Stanisław Wisłocki –życie i dzieło”. 13 października 2018 roku w sali kameralnej Filharmonii Podkarpackiej referaty wygłoszą dyrektor Filharmonii prof. dr hab. Marta Wierzbieniec, prof. dr hab. Sławek Wróblewski (UMFC), prof. dr hab. Krystyna Juszyńska (UMFC), dyrygent i kompozytor Przemysław Zych (UMFC) oraz prezes Rzeszowskiego Towarzystwa Muzycznego Andrzej Szypuła. Początek o godz. 9.00. Materiały pokonferencyjne będą opublikowane w piśmie muzyczno-literackim „Kamerton” wydawanym przez Towarzystwo im. Zygmunta Mycielskiego w Wiśniowej.

Dzień wcześniej, w piątek 12 października 2018 roku o godz.19.00 w sali dużej Filharmonii odbędzie się koncert symfoniczny, podczas którego wykonany zostanie m.in. Koncert fortepianowy Stanisława Wisłockiego. Solistą będzie Michał Drewnowski, a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej poprowadzi Massimiliano Caldi. Koncertowi i konferencji towarzyszyć będzie wystawa pamiątek po Stanisławie Wisłockim przygotowana przez Tadeusza Deszkiewicza.

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl


W dniach 13–20 października 2018 roku w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się VI Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara.

Festiwal im. Wojciecha Kilara to tradycyjnie zderzenie nurtów, stylów i estetyk muzycznych. To także różne formy i odcienie współczesności. Koncert inaugurujący Festiwal będzie spotkaniem z ikonami polskiej muzyki symfonicznej ubiegłego wieku – Karolem Szymanowskim i Grażyną Bacewicz. Koncert rozpocznie neoklasycystyczna Uwertura na orkiestrę Bacewicz. Kilkuminutowa kompozycja zaskakuje swobodą, witalnością, dynamiką oraz nieszablonową instrumentacją. Lekka i barwna w wyrazie jest też IV Symfonia koncertująca na fortepian i orkiestrę, którą Karol Szymanowski zawojował całą ówczesną Europę. Utwory zaprezentuje Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Jacka Kraszewskiego, a w roli solisty wystąpi Piotr Paleczny.

Podczas Festiwalu dzięki połączeniu formy koncertu z performance’em obejrzymy na scenie dynamiczne widowisko artystyczne Drums-2-Dance – wyjątkowy projekt z rytmem w roli głównej.

Finałowym wydarzeniem będzie „Gala muzyki filmowej” – spotkanie z wielkim kinem amerykańskim i twórczością najwybitniejszych współczesnych kompozytorów tego gatunku. Podczas gali finałowej usłyszymy m.in. muzykę Hansa Zimmera, Johna Williamsa czy Jamesa Hornera, pochodzącą z pełnych rozmachu produkcji ostatnich dekad. Polskim akcentem będzie napisana przez Wojciecha Kilara suita z filmu Dracula Fr. Copolli. Za pulpitem dyrygenckim stanie tego wieczoru Maciej Sztor – jeden z najlepszych interpretatorów amerykańskiej muzyki filmowej pisanej na duże symfoniczne składy orkiestrowe.

Koncerty objęte są patronatem Polskiego Towarzystwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie Festiwalu.


Organizatorzy cyklu „Muzyczne Spotkania na Wzgórzach Krzesławickich” zapragnęli włączyć się w wspólne świętowanie jubileuszu 100-lecia odzyskała niepodległości, zapraszając wszystkich na koncert zatytułowany „Ojczyzno nie zapomnę Ciebie”, który odbędzie się 13 października 2018 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Miłosierdzia Bożego na Wzgórzach Krzesławickich (os. Na Wzgórzach 1A).

Wykonawcami będą cztery młodzieżowe zespoły: Orkiestra Smyczkowa i Chór Mieszany Kolegium św. Stanisława z Lublany (Słowenia) oraz Orkiestra Symfoniczna i Chór Chopiniada Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. F. Chopina w Krakowie. Zespoły te od kilku lat współpracują ze sobą w ramach międzynarodowego projektu Erasmus. Ramy koncertu stanowią dwa historyczne Hymny - Bogurodzica, którą będzie można usłyszeć w wersji instrumentalnej i Gaude Mater Polonia. Wartym zauważenia, zwłaszcza w kontekście świętowanego Jubileuszu odzyskania niepodległości, jest utwór Feliksa Nowowiejskiego Ojczyzna na chór i organy. Centralnym punktem programu będzie wykonywana przez połączone zespoły i solistów, Msza Dziecięca angielskiego kompozytora i dyrygenta Johna Ruttera.

Niecodzienną sytuacją będzie fakt, że podczas koncertu wystąpi trzech dyrygentów: Damijan Močnik, Marek Hampel i Marceli Kolaska. W programie znajdą się także wykonania trzech solistów: sopran Magdalena Pilarz-Bobrowska, baryton Miha Zupanc Kovač i organista Marek Walczak.

Na koncert zapraszają Organizatorzy cyklu: Ośrodek Kultury Kraków-Nowa Huta, Parafia Miłosierdzia Bożego na Wzgórzach Krzesławickich i Rada Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie.

Szczegóły – na stronie: http://krakownh.pl


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza w dniach 14–28 października 2018 roku na koncerty XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

Od początku swego istnienia festiwal związany jest z Katowicami, a jego tegoroczna edycja zbiega się z Jubileuszem 35-lecia „Silesii”. Założona 1 października 1983 roku początkowo jako oddział Krajowego Biura Koncertowego, potem jako instytucja wojewódzka, od 1994 roku rozwija swoją działalność dzięki mecenatowi Miasta Katowice, funkcjonując jako miejska instytucja kultury. Dzięki temu fundamentowi może realizować zadania wpisane w jej nazwę – promowanie i upowszechnianie muzyki.

Festiwal obejmował będzie 24 koncerty, które odbędą się w katowickiej Akademii Muzycznej, Sali Kameralnej NOSPR, Studiu Koncertowym Radia Katowice, Muzeum Archidiecezjalnym, Bibliotece Śląskiej, Państwowej Szkole Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza, katowickich domach kultury i kościołach. Ale zgodnie z festiwalową tradycją katowiccy artyści podejmą również koncertowe podróże, m.in. do zakopiańskiej „Atmy”, Słupska, innych miast regionu śląskiego oraz miast partnerskich Katowic – czeskiej Ostrawy i słowackich Koszyc. W wykonaniu młodych artystów usłyszymy utwory takich polskich kompozytorów, jak Fryderyk Chopin, Henryk Wieniawski, Stanisław Moniuszko, Karol Szymanowski, Stanisław Niewiadomski, Grażyna Bacewicz, Witold Lutosławski, Ignacy Jan Paderewski, Mieczysław Karłowicz, Krzysztof Penderecki, Michał Lorenc, Adam Walaciński, Romuald Twardowski i Anna Maria Huszcza.

W trakcie trwania festiwalu od dnia jego inauguracji, czyli 14 października, w patio Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego będzie dostępna wystawa dokumentującą historię działalności „Silesii”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/


14 października 2018 roku Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza na koncert w ramach cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, podczas którego nastąpi prawykonanie kompozycji Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko.

Fundacja organizuje cykl siedmiu koncertów muzyki klasycznej i jazzowej, który odbędzie się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbywają się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej.

Trzeci koncert cyklu, zatytułowany „Biały głos w smyczkowej oprawie”, będzie miał miejsce w niedzielę w Żeliszewie Podkościelnym w pięknym drewnianym zabytkowym Kościele pw. Świętej Trójcy o godz. 12.30. Wydarzenie to będzie wyjątkowe, ponieważ podczas koncertu odbędzie się premiera kompozycji Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko Agnus Dei na kwartet smyczkowy i biały głos. Utwór został specjalnie skomponowany na ten cykl koncertów. W programie pojawi się również kwartet smyczkowy tejże autorki utrzymany w stylu minimalistycznym, a także pieśni ludowe. Wykonawcami koncertu będą wokalistka Weronika Grozdew-Kołacińska oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W dniach 14 października, 4 listopada i 16 grudnia 2018 roku odbędzie się kolejna odsłona cyklu koncertów kameralnych w Wilanowie, organizowanych przez Warszawską Operę Kameralną.

Warszawska Opera Kameralna realizuje stały cykl koncertów w Sali Białej Pałacu Królewskiego Jana III Sobieskiego w Wilanowie, w czasie którego prezentowane są tak dzieła kameralne, jak i specjalne transkrypcje form symfonicznych oraz arie i pieśni. Wykonywana jest muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta, Dmitrija Szostakowicza, rodziny Straussów i utwory znakomitych polskich kompozytorów. Repertuar naturalnie wpisuje się w kalendarz i współgra z okresem karnawału, Wielkiego Postu i Wielkiego Tygodnia, pór roku czy wpisuje się w linię programową festiwali Warszawskiej Opery Kameralnej.

14 października odbędzie się koncert „Czy zaczarowanych fletów może być więcej niż jeden....”, 4 listopada zabrzmią pieśni patriotyczne i legionowe w opracowaniu Włodzimierza Korcza, zaś 16 grudnia 2018 – pieśni polskie Stanisława Moniuszki i Mieczysława Karłowicza.

Szczegóły – na stronie http://operakameralna.pl 


14 października 2018 roku o godz. 18.00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zabrzmi kompozycja Artura Zagajewskiego, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”.

Utwór Święty Boże, Święty Mocny, który Artur Zagajewski dedykował swojej żonie, został napisany do znanego tekstu hymnu Jana Kasprowicza. Kompozycja powstała z myślą o znakomitym aktorze, wokaliście i reżyserze Arkadiuszu Jakubiku, znanym m.in. z filmów Wojciecha Smarzowskiego. Brzmienie utworu inspirowane jest muzyką zespołów trashmetalowych, m.in. albumami grupy Slayer. Utwór Zagajewskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W wykonaniu Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca usłyszymy także muzykę belgijską i amerykańską. Fremdkörper #3 belgijskiego kompozytora Stefana Prinsa powstał po śmierci Michaela Jacksona i stanowi swoisty „in memoriam” dla Króla Popu. Warstwa elektroniczna w utworze powstała z przetworzonych wstępów do piosenek Jacksona – źródła tego przetworzenia tylko czasem są słyszalne w utworze i wówczas stają się tytułowymi „ciałami obcymi” . Kompozycja …blood blossoms… (…krew rozkwita…) pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych Kena Ueno powstała pod wpływem książki Nagi lunch S. Burroughsa, która podsunęła Ueno myśl, „że piękno można odnaleźć w medium pełnym potencjalnej siły i destrukcji”.

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl


14 października 2018 roku w Kościele pw. Wniebowstąpienia Pańskiego na warszawskim Ursynowie o godz. 16.30 odbędzie się koncert z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Koncert „Ursynów dla Niepodległej” będzie towarzyszył obchodom 50-lecia pracy twórczej prof. dr. hab. Sławomira Czarneckiego oraz XVIII Festiwalowi Muzycznemu „Konfrontacje”.

Podczas koncertu wystąpi Ursynowska Orkiestra Kameralna, złożona z mieszkańców Ursynowa a przy tym z artystów reprezentujących znakomite instytucje muzyczne: Filharmonię Narodową, TW Operę Narodową, Sinfonię Varsovię i Cameratę Vistulę. W organizację prac orkiestry włączą się takie osoby, jak prof. Andrzej Gębski, Jerzy Cembrzyński oraz Grzegorz Chmielewski.

Sławomir Czarnecki, obchodzący właśnie jubileusz 50-lecia pracy twórczej, mieszkaniec Ursynowa, podjął się rekonstrukcji niedokończonego dzieła Ignacego Jana Paderewskiego  Suity G-dur. Po raz pierwszy od ponad stu lat utwór ten zostanie wykonany w całości w zamierzonej formie. Ponadto Ursynowska Orkiestra Kameralna zaprezentuje Menuet Paderewskiego, Serenadę na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Tryptyk Mariacki Romualda Twardowskiego oraz Koncert Jurajski op. 42 na 4 skrzypiec i orkiestrę smyczkową Czarneckiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


W setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości powstał projekt opowiadający o wybitnych muzykach, którym zawdzięczamy zachowanie narodowej tożsamości w okresie ponad stuletniej niewoli. Jedni osiągnęli sławę światową, inni są znani jedynie wśród rodaków, o niektórych zapomnieliśmy. O tych, często nieznanych, bohaterach polskiej drogi do wolności opowiada projekt „Muzycy dla Niepodległej”.

W ramach projektu wydana została książka, zawierająca biogramy wybranych artystów, ze szczególnym podkreśleniem ich działalności patriotycznej i roli, jaką odegrali na polskiej drodze do niepodległości. Prezentacja książki będzie miała miejsce 15 października o godz. 12.00 podczas uroczystej inauguracji projektu w gmachu dawnej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Zostanie wówczas otwarta wystawa prezentująca sylwetki bohaterów książki, która będzie czynna przez dwa tygodnie.

20 października o godz. 18.00 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się koncert, którego wykonawcami będą Agnieszka Kozłowska (sopran), Dorota Lachowicz (mezzosopran), Krzysztof Kur (tenor), Witold Żołądkiewicz (baryton), Warsaw Opera Quartet, pianistka Ewa Pelwecka oraz mediaChoir pod dyrekcją Łukasza Hermanowicza. W programie koncertu znajdą się utwory wokalne i wokalno-instrumentalne Fryderyka Chopina, Karola Kurpińskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

Wydarzenie odbywa się pod Honorowym Patronatem Wiceprezesa Rady Ministrów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego. Projekt zrealizowany został przez Fundację „Rodzice Szkole”, Instytut Muzyki i Tańca, Muzeum Historii Polski oraz Archiwum Akt Nowych.

www.muzycydlaniepodleglej.pl 


15 października 2018 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi odbędzie się kolejny koncert z cyklu „100 pieśni na 100 lat niepodległości”.

100 pieśni na 100-lecie niepodległości to cykl koncertów w Sali Kameralnej, w których czołowi soliści łódzkiego Teatru Wielkiego starają się przekazać to, co najpiękniejsze, wykonując pieśni polskich poetów i kompozytorów o Ojczyźnie, o troskach i radościach, wielkich i małych uczuciach, o ideach wzniosłych i tych całkiem przyziemnych, słowem – o nas samych.

W trzeciej odsłonie cyklu – 15 października – wystąpią Aleksandra Wiwała i Przemysław Rezner, artyści doskonale znani i doceniani przez publiczność. Ich interpretacja – dzięki nieprzeciętnej artystycznej wrażliwości i niebanalnej osobowości scenicznej – pozwoli słuchaczom odkryć na nowo pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza i Tadeusza Bairda. Przy fortepianie artystom towarzyszyć będzie Sylwia Michalik.

Informacja o biletach – na stronie http://www.operalodz.com


17 października 2018 roku o godz. 19:00 w ramach cyklicznych koncertów sezonu artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pt. „Środa na Okólniku” odbędzie się koncert symfoniczny „Nasi absolwenci”, podczas którego prawykonany zostanie nowy utwór Nikoli Kołodziejczyka.

Koncert rozpocznie Etiuda b-moll Karola Szymanowskiego – trzecia z wczesnego fortepianowego cyklu Czterech etiud op. 4 (1900-1902). Etiuda b-moll napisana jest w dostojnym, nieco żałobnym, a w kulminacji bardzo dramatycznym nastroju. To charakterystyczny utwór dla wczesnej twórczości Szymanowskiego, w którym wyraźne są wpływy zarówno muzyki Fryderyka Chopina, jak i współczesnego artyście Aleksandra Skriabina. Spopularyzowana już na początku XX wieku przez wybitnego polskiego pianistę Ignacego Jana Paderewskiego przez wiele lat jako jedyny utwór kojarzona była z nazwiskiem Szymanowskiego. Autorem instrumentacji w wersji na orkiestrę jest Grzegorz Fitelberg.

Następnie Orkiestra Symfoniczna UMFC pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka zaprezentuje I Symfonię c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa oraz prawykona Koncert akordeonowy „Olgino” autorstwa Nikoli Kołodziejczyka – kompozytora, aranżera, dyrygenta, pianisty, zdobywcy dwóch „Fryderyków”. W roli solisty wystąpi absolwent UMFC, uczeń prof. zw. dr hab. Klaudiusza Barana, rektora tejże uczelni, akordeonista Rafał Grząka. Koncert Nikoli Kołodziejczyka powstał na zamówienie Stowarzyszenia Akordeonistów w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Sprzedaż odbywa się w Chopin University Press w holu głównym uczelni od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl. Na pół godziny przed koncertem sprzedawane są bilety wyłącznie na dany dzień.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


19 października 2018 roku o godz. 19.30 podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Krakowskiej zabrzmi Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna.

Magiczne właściwości fletu opisywali twórcy mitologii, baśniopisarze i libreciści. Legendarny flecista z Hameln został bohaterem, gdy swą grą uwolnił mieszczan od straszliwej plagi szczurów, a czarodziejski flet z opery Mozarta okazał się skarbem zdolnym przywrócić światu harmonię. Kompozytorzy różnych epok i narodowości chętnie sięgali po ten instrument. W 2016 roku Koncert na dwa flety i orkiestrę skomponował także Paweł Mykietyn, który w swoim utworze zastosował specjalną technikę „przyśpieszania” i „spowalniania” czasu. Podczas koncertu październikowego w roli solistów na scenie Filharmonii Krakowskiej wystąpi wirtuozowski duet flecistów: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz.

Ponadto Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Charlesa Olivieri-Munroe wykona IV Symfonię Ludwiga Beethovena z 1806 roku i Koncert na orkiestrę kameralną Daniela Schnydera. Ten utwór powstał u progu nowego millenium, w 2000 roku. W pierwszej części, zatytułowanej Politrop, Schnyder odwołuje się do głównego bohatera Odysei Homera. Sprytny jak Odyseusz, znajduje sposoby na zestawienia rozmaitych fraz, egzotycznych rytmów i solowych popisów instrumentów. Kontrastująca część druga jest powrotem do tradycji muzyki europejskiej, a ostatnia – żwawą, pełną trytonów polką.

Dodatkowe informacje – na stronie Filharmonii.


19 października 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert z okazji 70-lecie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie.

Największy instrument świata – orkiestra symfoniczna. Współtworzony przez ludzi jest zarazem najtrudniejszym do zbudowania i utrzymania w dobrej kondycji instrumentem. A jednak dzięki zaangażowaniu i pasji, mimo niesprzyjających warunków, może powstać i przetrwać lata, a nawet okrągłe siedemdziesiąt lat. Właśnie tyle liczy sobie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie.

Z okazji swoich urodzin Orkiestra zaprezentuje nam pełnię swoich wykonawczych umiejętności. Program wypełnią kompozycje stanowiące popis różnorodnych możliwości orkiestrowych – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza i wymagająca perfekcyjnego warsztatu muzyka z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego.

Wisienkę na urodzinowym torcie stanowić będzie światowa premiera utworu Quincy’ego Jonesa – trębacza, kompozytora, aranżera, producenta wywodzącego się z jazzu, jednak balansującego pomiędzy przeróżnymi muzycznymi stylami. Artysta w latach 1950. jako członek orkiestr jazzowych odbył liczne tournées po Europie, a w latach 1957–1958 uczęszczał na zajęcia z kompozycji klasycznej do Nadii Boulanger i Olivera Messiaena. Od 1964 roku (od filmu Sidneya Lumeta Lombardzista (The Pawnbroker) tworzy także muzykę filmową. Po nowej kompozycji możemy zatem spodziewać się niespodziewanego!

Więcej – na stronie  https://filharmonia.szczecin.pl


19 października 2018 roku o godz. 19.00 w Auli UAM będzie miał miejsce X Maltański Koncert Charytatywny zatytułowany „Trochę wiosny jesienią”.

Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie w 2017 roku, jest jedynym Polakiem, który otrzymał pierwszą nagrodę w tym jednym z najważniejszych konkursów pianistycznych świata. W 2015 roku, jako jedyny Polak, znalazł się wśród finalistów XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na którym otrzymał wyróżnienie, nagrodę publiczności oraz wiele nagród dodatkowych. I choć – na przekór jesieni – odgłosów wiosny szukać będziemy w suicie Wiosna Claude’a Debussy’ego, z niecierpliwością czekamy na wciąż młodzieńczą – bo płynącą zaledwie z 23 wiosen życiowych doświadczeń – interpretację Koncertu fortepianowego a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego.

A ponadto w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego usłyszymy dzieła Ludwiga van Beethovena (Uwertura „Zur Namensfeier” op. 115, dedykowana księciu Antoniemu Radziwiłłowi) i Wojciecha Kilara (Krzesany).

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmoniapoznanska.pl


Nowa inscenizacja opery Camille’a Saint-Saënsa Samson i Dalila otworzyła we wrześniu sezon 2018–19 w The Metropolitan Opera, a teraz 20 października pojawia się na ekranach kin na całym świecie w cyklu transmisji „The Met: Live in HD”. Transmisja w warszawskim Kinie Praha odbędzie się o godz. 18:35.

Biblijna opowieść o hebrajskim siłaczu Samsonie i filistyńskiej uwodzicielce Dalili inspirowała wielu twórców. Dzieło Camille’a Saint-Saënsa jest jej najbardziej znaną muzyczną interpretacją, a jednocześnie jedyną operą kompozytora, która regularnie pojawia się na scenach świata. Dalila, przedstawicielka pokonanego przez Hebrajczyków plemienia, kusząc Samsona swoim pięknem i miłością, najpierw wydobywa od niego tajemnicę jego nadprzyrodzonej siły ukrytej w jego długich włosach, a potem pozbawia go jej przez ich obcięcie. Romantyzm muzyki Saint-Saënsa łączy się z wczesnym impresjonizmem dzięki nowatorskiej instrumentacji dzieła.

W głównych rolach wystąpią Elīna Garanča jako zmysłowa Dalila, filistyńska piękność, i Roberto Alagna jako izraelski przywódca, siłacz Samson. Francuski bas-baryton Laurent Naouri będzie Arcykapłanem, baryton z Azerbejdżanu Elchin Azizov wystąpi w barytonowej partii Abimeleka, a bas Dmitry Belosselskiy wcieli się w Starego Żyda. Dyryguje Sir Mark Elder. Przedstawienie w języku oryginału (francuskim) z polskimi napisami potrwa około 3 godzin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


Mistrzowskie Recitale Organowe to realizowany już drugi sezon artystyczny cykl koncertów, z udziałem znakomitych wirtuozów światowej muzyki organowej. W kolejnym recitalu 20 października 2018 roku o godz.18.00 w sali koncertowej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej wystąpi wybitny brytyjski organista Martin Stacey.

Organista studiował w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londyni. Zdobył wszystkie najważniejsze nagrody za interpretację dawnej i współczesnej muzyki organowej. Artysta koncertuje w Europie plasując się wśród czołowych organistów swojego pokolenia. Przez osiemnaście lat piastował stanowisko dyrektora muzycznego w klasztorze św. Dominika w Londynie. Jest kompozytorem wielu dzieł organowych. Od 2006 roku artysta organizuje rokrocznie Festiwal Nowej Muzyki Organowej (AFNOM), promujący twórczość współczesnych kompozytorów muzyki organowej. Martin Stacey prowadzi nauczanie gry na organach w Uniwersyteckim Kolegium w Hampstead i w Heathland School w Harrow.

Podczas sobotniego Mistrzowskiego Recitalu Organowego, prócz muzyki mistrza Jana Sebastiana Bacha, jego Passacaglii c-moll BWV582, artysta zaprezentuje Dumkę op. 31 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego. Włączenie do repertuaru recitalu dzieła Nowowiejskiego wskazuje na rangę Patrona Filharmonii w świecie kompozytorów, których specjalnością było tworzenie muzyki organowej. Recital będzie także wyjątkową okazją do poznania bardzo bogatego dorobku kompozytorów brytyjskich tworzących głównie w XX wieku. Usłyszymy organowe kompozycje: Harolda Greenhilla, Percy Whitlocka, Johna Irelanda, Kennetha Leightona, Herberta Howellsa i kompozycję New England Suite autorstwa samego Martina Stacey’a.

Szczegóły – na stronie www.filharmonia.olsztyn.pl


20 października 2018 roku o godz. 19:00 w Archikatedrze Oliwskiej będzie miał miejsce Koncert Papieski w wykonaniu Orkiestry Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Massimiliano Caldiego.

Program koncertu papieskiego, zaproponowanego przez doskonale znanego gdańskim melomanom włoskiego kapelmistrza Massimiliano Caldiego, pełniącego funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmoników Bałtyckich, jest w tym roku bardzo różnorodny. Złożą się nań głownie krótkie utwory polskich kompozytorów o elegijnym, śpiewnym charakterze, a także dwa efektowne divertimenta pochodzące z zupełnie odmiennych epok, ale utrzymane w podobnym nastroju.

Na początek powstałe w ostatnich latach XVIII wieku Divertimento arystokraty i kompozytora amatora Michała Radziwiłła. Pochodząca z 2000 roku Elegia na trąbkę armeńskiego kompozytora Arutuniana (znanego ze świetnego koncertu na trąbkę) wprowadzi nutę głębokiej zadumy. A potem muzyka genialnych Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Karola Szymanowskiego i Wojciecha Kilara, przedzielona utworem Hymnos gdańskiego puzonisty i kompozytora Tadeusza Kassaka i energetycznym Divertimentem najwybitniejszej polskiej kompozytorki XX wieku Grażyny Bacewicz.

Solistą w Elegii Arutuniana będzie pierwszy trębacz Filharmoników Bałtyckich – Janusz Szadowiak, a w Wokalizie Kilara i Pieśni Roksany usłyszymy absolwentkę gdańskiej Akademii Muzycznej, zwyciężczynię Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu Agnieszkę Tomaszewską.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.gda.pl


21 października 2018 roku o godz. 18:00 w Sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie miał miejsce koncert „Krzysztof Książek – dżentelmen fortepianu”.

Pierwsze skrzypce zagra…fortepian – tak jednym zdaniem można opisać październikowy koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej. Kameraliści wystąpią bowiem w towarzystwie Krzysztofa Książka – jednego z najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Artysty, który lubi, jak stwierdził w jednym z wywiadów, „korespondować na fortepianie z kompozytorami”.

Tym razem EOK i zaproszony gość będą „korespondować” między innymi z Fryderykiem Chopinem, Samuelem Barberem i Leošem Janáčkiem. Zabrzmią m. in. Chopinowski Koncert fortepianowy e-moll op.11, którego prawykonaniem Chopin pożegnał się z Polską w 1830 roku, a także Sinfonietta „Time is ticking” Macieja Bałenkowskiego.

Muzycy zagrają pod czujnym okiem Mateusza Rusowicza – rezydenta Orkiestry w sezonie 2018/2019, który współpracował dotychczas m.in. z Markiem Mosiem, Arturem Zagajewskim i Rudhigerem Bohnem. Słowo do publiczności wygłosi zaś niezawodny Jarosław Praszczałek.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Dyrygent-rezydent 2018/2019”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu


Fundacja Rozwoju Sztuki Sonoris oraz Program 2 Polskiego Radia zapraszają 21 października 2018 roku o godz. 18.00 do Studia Lutosławskiego na koncert z okazji Jubileuszu 70-lecia Chóru Polskiego Radia.

Chór Polskiego Radia to jeden z najstarszych, profesjonalnych zespołów wokalnych w Polsce. Założony został przez słynnego w latach powojennych dyrygenta i kompozytora Jerzego Gerta w październiku 1948 roku. Poza działalnością koncertową zespół uczestniczy w licznych nagraniach archiwalnych dla Polskiego Radia, a także nagraniach płytowych dla polskich i zagranicznych firm fonograficznych. Na przestrzeni tych 70. lat Chór Polskiego Radia dokonał również wielu prawykonań dzieł najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów polskich, między innymi Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego czy Wojciecha Kilara.

Równie niezwykle zapowiadają się dwa październikowe koncerty galowe, będące kulminacyjnym punktem roku jubileuszowego Chóru Polskiego Radia: 21 października w Warszawie oraz 22 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W programie uroczystych wieczorów rozbrzmiewać będzie polska muzyka dawna, XIX-wieczna oraz współczesna. Na szczególną uwagę zasługują utwory Mikołaja Gomółki – Chór Polskiego Radia jest bowiem obecnie w trakcie nagrań wszystkich 150 psalmów tego kompozytora. W przeddzień obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki przypomniane zostaną jego urokliwe Litanie Ostrobramskie. Program uzupełnią dzieła wokalne świętującego 85. urodziny Krzysztofa Pendereckiego. Chór Polskiego Radia wystąpi pod dyrekcją Marii Piotrowskiej–Bogaleckiej. W koncercie wezmą udział również harfistka Agnieszka Budzińska–Bennett, lutnista Ziv Braha, perkusista Tomasz Sobaniec, sopranistka Ewa Biegas, alcistka Ewa Marciniec, tenor Tomasz Piluchowski, bas Łukasz Konieczny oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa.

Dodatkowe informacje – na stronie https://fundacjasonoris.org


Światowa czołówka klasycznych gitarzystów i po raz pierwszy aż trzy orkiestry: NOSPR, AUKSO i {oh!} Orkiestra Historyczna, a także prapremierowe wykonania dwóch koncertów gitarowych, które powstały z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości przez RP oraz inspirujące wydarzenia dodatkowe dla każdego – tak wygląda XVII edycja Śląskiej Jesieni Gitarowej, który potrwa od 21 do 27 października 2018 roku.

Wyjątkowy tydzień z gitarą klasyczną w tle rozpocznie koncert w Sali Koncertowej NOSPR w Katowicach z Marcinem Dyllą i Łukaszem Kuropaczewskim, najwybitniejszymi polskimi gitarzystami naszych czasów. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi Arioso e furioso Mikołaja Góreckiego – koncertu gitarowego napisanego w roku 2014 specjalnie dla Festiwalu. Następnie przeniesiemy się do Tychów, gdzie w Mediatece przed siedem kolejnych dni będziemy mieli okazję poznać muzykę z Europy i świata w wykonaniu wirtuozów gitary – usłyszymy Brasil Guitar Duo z Brazylii i European Guitar Quartet (Chorwacja, Czechy, Niemcy), w mistrzowskich koncertach zagra Marko Topchii (Ukraina), Bireli Lagrene i Cyprien N'tsaï (Francja), Francesco Buzzurro (Włochy), Dávid Adorján (Niemcy) oraz Avi Avital i Chen Reiss (Izrael). Wyjątkowości XVII Śląskiej Jesieni Gitarowej nadają prapremierowe wykonania dwóch koncertów gitarowych Clarice Assad i Marka Pasiecznego – kompozycji na światowym poziomie napisanych specjalnie na potrzeby festiwalu, w których z łatwością doszukamy się polskich, podhalańskich etnicznych inspiracji.

Część koncertową Festiwalu uzupełni cały wachlarz wydarzeń towarzyszących. Odbędzie się sesja naukowo-artystyczna „Gitara w Polsce wczoraj – dziś – jutro” i spotkanie z włoskim lutnikiem Gabriele Lodi, fundatorem gitary koncertowej, jednej z nagród w ramach Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego dla adeptów gitary do 30 roku życia, odbywającego się w ramach Śląskiej Jesieni Gitarowej. Praktyczną część zapewnią warsztaty wokalne z Clarice Assad oraz lekcje mistrzowskie prowadzone przez jurorów Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Nie zabraknie okazji do wspominania minionych edycji Festiwalu dzięki wystawie fotografii Ireneusza Kaźmierczaka, dokumentującego to cykliczne święto gitary na przestrzeni lat.

Więcej – na stronie http://guitar.tychy.pl/pl/ 


21 października 2018 roku o godz. 16.30 we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” odbędzie się światowa prapremiera kantaty Francesco Zygmunta Krauze - jednego z najwybitniejszych współcześnie żyjących polskich kompozytorów. Utwór powstał, aby uczcić obchody 400-lecia powstania wielkich organów barokowych w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Obchody Jubileuszu 400-lecia powstania wielkich barokowych organów we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku powoli dobiegają końca. Przedostatnim akcentem będzie koncert w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” z nowymi kompozycjami współczesnych kompozytorów napisanymi specjalnie na ten instrument. Będą to kantata Francesco Zygmunta Krauze oparta na tekstach Św. Franciszka oraz Boskiej Komedii Dante Alighieriego na zespół instrumentów dawnych, chór kameralny, organy koncertujące, a także Prayer na syntezator i organy Piotra Jędrzejczyka oraz Brzmienia 2 na fagot i organy Andrzeja Szadejko. Całość programu koncertowego dopełnią fragmenty Missa Brevis na 8-głosowy chór a cappella Andrzeja Szadejko oraz premiera Songs of trumpets Emila Miszka i Pawła Hulisza.

Wykonawcami koncertu będą Goldberg Baroque Ensemble, Chór Kameralny 441 Hz, Tubicinatores Gedanenses, Alina Ratkowska, Anna Wilczewska – dyrygenci, Andrzej Szadejko – organy, dyrekcja artystyczna, Piotr Jędrzejczyk – syntezator, Leszek Wachnik – fagot barokowy. W trakcie koncertu będą rozdawane ostatnie certyfikaty dla patronów piszczałek organowych. Koncert został objęty patronatem honorowym Ministra Prowincjalnego Zakonu Braci Mniejszych Konwentualnych o. Jana Maciejowskiego.

Koncert dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez instytut Muzyki i Tańca oraz Samorządu Województwa Pomorskiego.


21 października 2018 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert „Głosy Gór”, podczas którego zabrzmi muzyka Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara.

Podobno góra z górą się nie zejdzie… Po raz 9. Opera Narodowa udowadnia, że to nieprawda! Na muzycznych szczytach podczas koncertu spotykają się takie osobistości, jak Dawid Lubowicz, Sebastian Karpiel-Bułecka i Janusz Olejniczak – kierownik muzyczny przedsięwzięcia. Folklor góralskiego pejzażu odmalowywany jest tu dzięki muzyce Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Mateusza Smoczyńskiego. Wszystko wzbogacone jest dodatkowo nowoczesnymi brzmieniami drum&bass oraz jazzu, to z kolei dzięki obecności Jana Smoczyńskiego, Jana Młynarskiego i Michała Barańskiego.

Na jednej scenie wystąpią Atom String Quartet, Kwartet góralski Sebastiana Karpiela Bułecki i Neo String Quartet pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka. Pomysłodawcami koncertu są dyrektor Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski, pianista Janusz Olejniczak i producent z firmy 2T Vision Promotion Jolanta Trykacz. 14 listopada artyści zdobędą także górę gór – po raz pierwszy wystąpią w Carnegie Hall w Nowym Jorku!

Informacja o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl


Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Katedra Dyrygentury Symfoniczno-Operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zapraszają do udziału w trzeciej edycji ogólnopolskiej konferencji z cyklu „Wybitni polscy dyrygenci”, która odbędzie się 22 października 2018 roku w Nowej Sali Senatu UMFC.

Konferencja będzie poświęcona życiu oraz działalności artystycznej, pedagogicznej i popularyzatorskiej prof. Henryka Czyża. Celem konferencji jest ukazanie bogatej, wieloaspektowej działalności profesora, wieloletniego pedagoga warszawskiej uczelni. W szerokim kręgu zagadnień znajdują się przede wszystkim:

- działalność dyrygencka, w tym preferencje repertuarowe, charakterystyka interpretacji, dokonania na gruncie promowania polskiej muzyki współczesnej, współpraca z instytucjami w Polsce i na świecie, z uwzględnieniem funkcji kierowniczych, dokonania fonograficzne;

- spuścizna kompozytorska, m. in. szczególne dokonania na gruncie opery, dzieła orkiestrowe i kameralne, twórczość filmowa i rozrywkowa;

- działalność pedagogiczna na wyższych uczelniach muzycznych w Krakowie i Warszawie;

działalność popularyzatorska, ze szczególnym uwzględnieniem programów telewizyjnych;

- działalność literacka.

Udział w konferencji wezmą m. in. prof. dr hab. Krystyna Juszyńska, dr hab. Maja Metelska, dr Iwona Świdnicka, dr Jarosław Praszczałek, dr Rafał Janiak. Zostaną zaprezentowane fragmenty programów telewizyjnych Nie taki diabeł straszny z archiwów TVP oraz takie utwory Henryka Czyża, jak Etiuda jazzowa na kwartet smyczkowy i Canzona di barocco w wersji na kwintet smyczkowy.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Towarzystwo Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II w Warszawie zaprasza wszystkich na uroczysty koncert muzyki chóralnej z okazji 40. rocznicy inauguracji pontyfikatu Jana Pawła II, który odbędzie się 23 października 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej.

Wybór kardynała Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową w październiku 1978 roku zaowocował istnym wysypem okolicznościowych kompozycji. Najbardziej skalę wydarzenia podkreśla fakt, że twórcy w sposób bardzo spektakularny sięgnęli po teksty religijne.

Utwory wybrane do programu koncertu październikowego ukazują różnorodność twórczości o tematyce religijnej z ostatnich ponad 120 lat. Swoistą prostotą emanują pieśni religijne na chór mieszoany Henryka Mikołaja Góreckiego, pisane m.in. w połowie lat 80-tych XX wieku. Ukończona w 2012 roku Missa brevis Krzysztofa Pendereckiego plasuje się na antypodach jego monumentalnych, wokalno-instrumentalnych fresków. Delikatna i prosta – napisana została tak, by mógł ją wykonać zarówno chór dziecięcy, jak i chór męski. W obsadzie Psalmów Charlesa Ivesa (tworzonych na przełomie XIX i XX w.) głosom wokalnym towarzyszą organy, dzwony bądź instrumenty perkusyjne. Także Te Deum łotewskiego kompozytora Rihardsa Dubry – jedno z najważniejszych jego dzieł – wykorzystuje podobną obsadę wykonawczą, wzbogaconą jeszcze o saksofon i waltornię.

Utwory zaprezentują Chór Filharmonii Narodowej, Chór Dziecięcy "Artos" im. Władysława Skoraczewskiego i Muzycy Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego, a także organiści ​Emanuel Bączkowski i Jakub Pankowiak.

Zamówienia na bilety przyjmują: Towarzystwo Przyjaciół Fundacji Jana Pawła II – mail: stowarzyszeniejp2@o2.pl oraz kasy Filharmonii Narodowej.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie Filharmonii.