Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

To już dziesiąty raz w Bydgoszczy, w dniach 2 - 18 listopada, w magicznym miejscu - zabytkowej hali pomp wodociągowych – odbędzie się X Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka u źródeł”. Z okazji okrągłego jubileuszu organizatorzy zapraszają na 10 koncertów, których program przedstawia się atrakcyjnie i różnorodnie.

Co roku festiwal przyciąga grono stałych sympatyków, które regularnie się powiększa. Nie bez powodu – jest to okazja by spotkać znakomitych artystów, występujących na międzynarodowych estradach, ale też niezwykle utalentowanych muzyków, którzy właśnie są u progu swojej kariery. W tym roku imprezę zainauguruje Dawid Lubowicz. Waldemar Malicki wraz zespołem wystąpi w programie „Piazzolla –El Tango”. Podczas specjalnego koncertu na życzenie publiczności utwory Henryka Wieniawskiego usłyszymy w interpretacji Vadima Brodskiego.

Młody, niezwykle obiecujący zespół New Music Quartet, laureat międzynarodowych konkursów muzycznych, na festiwalowej scenie wykona Kwartet smyczkowy op. 37 nr 1 Karola Szymanowskiego. Na uwagę zasługuje niewątpliwie koncert z muzyką polskich kompozytorów w wykonaniu Barock Quartet. Muzycy zagrają utwory Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Herdzina oraz Roberta Kanaana. Ostatni z kompozytorów specjalnie na festiwal skomponował kwartet smyczkowy Musica Futura, który jest jego muzycznym komentarzem do zjawiska intensywnie rozwijającej się w świecie technologii i miejsca w nim człowieka i jego potrzeb.

Po raz pierwszy w ciągu 10 lat festiwalu odbędzie się koncert dedykowany dla młodszej publiczności. Zespół Dixie Brotherhood zaprezentuje muzykę z polskich filmów (Pan Samochodzik, Czterej Pancerni, Magiczne Drzewo).

Bilety na koncerty dostępne są w sklepach Empik oraz na portalu biletowym https://www.ticketmaster.pl/ 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.muzykauzrodel.com 


4 listopada 2018 roku Centrum Paderewskiego zainauguruje drugą edycję Festiwalu „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc”, któremu przyświeca idea promocji kultury polskiej – muzyki, sztuki oraz historii. Nieprzypadkowy jest termin wydarzenia, które potrwa do 11 listopada. Nawiązuje on do jakże ważnej dla wszystkich Polaków rocznicy odzyskania niepodległości.

W programie tegorocznego festiwalu znalazły się koncerty, lekcje patriotyczne oraz wystawa „Wokół Manru – jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego” autorstwa Adama Czopka. Festiwal rozpocznie się występem legendarnego Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny z repertuarem najpiękniejszych pieśni patriotycznych. Lekcje patriotyczne (6-9 listopada) skierowane są do dzieci i młodzieży w wykonaniu ich rówieśników z Koła Teatralnego „Improwizacja”, działającego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Gromniku, zaprezentowane w ciekawej formie spektaklu teatralnego Herosi Niepodległej. Spektakl pełni ważną rolę edukacyjną, ma także na celu zainspirować nauczycieli i animatorów do tworzenia ciekawych inicjatyw, które zachęcą ich wychowanków do poznawania polskiego dziedzictwa narodowego, czczenia miejsc pamięci, i które będą konsekwentnie wpływały na budowanie świadomości obywatelskiej.

Podczas koncertu finałowego, zatytułowanego „Viva Polonia! Viva Paderewski!” zabrzmi opera Ignacego Jana Paderewskiego  Manru w wykonaniu solistów i orkiestry Opery Krakowskiej. To historyczny moment w prawie trzydziestoletniej historii Centrum Paderewskiego. Jedyne dzieło sceniczne Mistrza i jedyna dotąd polska opera wystawiona w Metropolitan Opera w Nowym Jorku po raz pierwszy pojawi się na deskach kąśnieńskiej sceny w jedynej zachowanej w świecie posiadłości Wirtuoza.


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza 4 listopada 2018 roku na prezentację międzynarodowego projektu muzycznego „Suita narodów Europy”, który będzie miał miejsce w warszawskim Hotelu Boss o godz. 17.30.

Podczas koncertu odbędzie się światowa premiera nowo powstałego dzieła Suita narodów Europy skomponowanego przez ośmiu kompozytorów, z których każdy napisał po jednej części utworu. Kompozycja łączy ze sobą tradycje, style i odmienne światy muzyczne, pochodzące z kilku różnych krajów Europy. Uniwersalne, wielowarstwowe dzieło inspirowane jest muzyką ludową (taneczną) Białorusi, Czech, Litwy, Polski, Rosji, Słowacji, Ukrainy i Węgier. Każda więc z części będzie odzwierciedlała muzyczną tradycję kraju z którego pochodzi autor. Część pierwszą skomponował członek Związku Kompozytorów Polskich, wykładowca Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Marcin Kopczyński.

Podczas koncertu międzynarodowy skład muzyków zaprezentuje wyjątkowy cykl utworów instrumentalnych przedstawiających szeroką gamę brzmień: Marcin Kopczyński Capriccio polacco, Eliska Cilkova Part of Suite, Gyula Fekete Csardas, Vojtech Didi Musica rurale!, Victor Vojcik Polka rustica, Jonas Jurkūnas For birbynes, Miroslav Skoryk Pride and Carpathian dance, Kirill Volkov Eccosaises.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Stowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae” oraz Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zapraszają na pięć wyjątkowych wieczorów z kameralną muzyką klasyczną podczas kolejnej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej, która odbędzie się w dniach 4–8 listopada 2018 roku.

W tym roku zaproszenie do wykonania koncertu inauguracyjnego przyjęły artystki z Messages Quartet, które wykonają kwartet Johannesa Brahmsa, a następnie wraz z pianistą Danielem Brylewskim zaprezentują kwintety Grażyny Bacewicz i Alfreda Schnittke. Drugiego dnia festiwalu, pochodzące z Hiszpanii Trio Bacarisse wystąpi z programem składającym się z dzieł Joaquina Turiny, Enrique Granadosa oraz Pawła Łukaszewskiego.

Podczas trzeciego koncertu zabrzmią utwory na fortepian i recytatora w wykonaniu pianisty Gajusza Kęski oraz pochodzącego z Włoch aktora Angelo Romagnoliego. Podczas tego koncertu artyści dokonają światowej premiery utworu Katarzyny Szwed, zamówionego i napisanego specjalnie na piątą edycję Krakowskiej Jesieni Muzycznej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” Instytutu Muzyki i Tańca.

Emes Piano Duo wykona najbardziej znane dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Johannesa Brahmsa. Na zakończenie festiwalu wystąpi duet Cracow Duo – Kalinowski & Szlezer. Pomysłodawcy Krakowskiej Jesieni Muzycznej zaprezentują program na wiolonczelę i fortepian, na który złożą się kompozycje Siergieja Rachmaninowa, Tadeusza Majerskiego, Ludomira Różyckiego. Ponadto prawykonają The Glitch Tomasza J. Opałki.

Więcej informacji – na oficjalnej stronie: www.kjm.festiwalmuzyczny.com 


4 listopada o godz. 17.00 w Kościele pw. Św. Andrzeja Apostoła w Porąbce Uszewskiej i 11 listopada 2018 roku o godz. 17.30 w Gminnym Ośrodku Kultury w Borzęcinie wykonana zostanie Kantata niepodległościowa „..tylko prawda i pamięć!”.

Utwór zaprezentują Orkiestra Młodzieżowa Crushed Sounds BigBand, soliści i recytatorzy pod dyrekcją Dariusza Swoszowskiego. W roli solistów wystąpią: Izabela Sacha, Kinga Gurgul, Anna Sowa-Gurgul, Agnieszka Myrlak, Karolina Płaneta. Kantata składa się z 17 zróżnicowanych części, w ramach których zostaną wykonane wybrane wiersze i pieśni patriotyczne w opracowaniu Dariusza Swoszowskiego. Autorem libretta jest Agnieszka Sowa.

Śpiewanie to wielka przyjemność, a w takich wyjątkowych okolicznościach, jak 100. rocznica odzyskania przez naszą Ojczyznę niepodległości, to także dowód patriotyzmu. Oddajmy hołd naszym wielkim przodkom. Okażmy się godnymi spadkobiercami spuścizny narodowej. Bądźmy silni, odważni i waleczni, prawdomówni i prawi, lojalni i honorowi. Bądźmy dobrymi, najlepszymi patriotami, bo tylko takich potrzebuje nasza Ojczyzna.

Wstęp na wydarzenia jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Zarząd Oddziału Warszawskiego Federacji Caecilianum zaprasza na koncert zorganizowany w stulecie odzyskania niepodległości pt. „Modlitwa do Bogarodzicy”, który będzie miał miejsce 4 listopada 2018 roku o godz. 20.00 w Kościele Św. Zygmunta w Warszawie, (pl. Konfederacji 55).

Udział w koncercie wezmą cztery warszawskie chóry: Ekumeniczny Chór Parafialny Kościoła Ewangeliczno-Reformowanego pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego, Warszawski Chór Polonia pod kierownictwem Zbigniewa Szablewskiego, Chór Bazyliki Świętego Krzyża pod dyrekcją Emilii Melon oraz Chór Spes in Deo pod kierownictwem Joanny Kuczewskiej. Partię organów wykona Adam Kuczewski. Kierownikiem artystycznym wydarzenia jest Paweł Hruszwicki.

Muzycy zaprezentują utwory polskich kompozytorów, m.in. Teofila Klonowskiego, Karola Kurpińskiego, Jana Maklakiewicza, Feliksa Nowowiejskiego, Stefana Surzyńskiego i Józefa Świdra.

Wstęp na koncert jest wolny.


Madrygały dawnych i współczesnych mistrzów Luca Marenzio, Claudia Monteverdiego, Mortena Lauridsena i Agaty Zubel zabrzmią podczas kolejnej odsłony Salonu muzycznego Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza. Koncert już odbędzie się 4 listopada 2018 roku o godz. 17.00.

„Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” to kameralne przedsięwzięcie, którego ideą jest prezentacja współczesnej sztuki muzycznej oraz spotkania i rozmowy z kompozytorami, prowadzone przez krytyków i dziennikarzy z kręgu kultury. Dobór miejsca, w którym już trzeci rok z rzędu odbywa się „Salon...” nie jest przypadkowe – wszak to właśnie krakowska Willa Decjusza już pół tysiąca lat temu została zaprojektowana jako przestrzeń wymiany myśli, stając się szybko niezwykle ważnym i zasłużonym miejscem na europejskiej mapie.

„Madrygał to jeden z najbardziej elitarnych i frapujących gatunków w historii muzyki, podlegający ciągłej ewolucji. To ścisły mariaż słowa i muzyki, gdzie afekty zawarte w tekście kształtują muzyczną formę i narrację" – podkreśla Maria Piotrowska-Bogalecka, dyrektor artystyczna Chóru Polskiego Radia. W ramach niedzielnego koncertu w Willi Decjusza zabrzmią kompozycje manierystycznych mistrzów: Luca Marenzio (Piango, che Amor) i Claudia Monteverdiego (Luci serene e chiare, Si ch’io vorre morrire) w zestawieniu z madrygałami współczesnych twórców: Mortena Lauridsena (Madrigali: Luci serene e chiare, Amor, io sento l’alma, Se per havervi oime) oraz solistycznymi madrygałami wybitnej polskiej kompozytorki Agaty Zubel (Madrigals).

Wspomniane kompozycje wykona Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. Koncert oraz spotkanie z artystami poprowadzi Magdalena Łoś-Komarnicka.

Więcej: www.chorpolskiegoradia.pl 


Do 10 listopada 2018 roku potrwa Festiwal „Podkarpacie dla Niepodległej”.

Z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zorganizowała cykl wydarzeń, mających na celu pogłębienie poczucia patriotyzmu pośród mieszkańców Podkarpacia.

W wykonaniu orkiestry kameralnej Accademia dell’arco Chamber Orchestra z Bydgoszczy usłyszymy utwory najznakomitszych polskich kompozytorów, takich jak F. Chopin, H. M. Górecki, M. K. Ogiński, I.J. Paderewski, R. Twardowski i H. Wieniawski. W trakcie występu konferansjer zaprezentuje historię regionu oraz osobistości, które na terenie Podkarpacia przyczyniły się w sposób znaczący do odzyskania przez Polskę wolności. Całość zostanie dopełniona prezentacją multimedialną, w której prezentowane będą udostępnione przez Muzeum Historyczne w Sanoku oraz otrzymane od ludzi cenne „zabytkowe” wręcz fotografie z okresu 1860-1920. Na zakończenie publiczność z akompaniamentem orkiestry wykona pieśni patriotyczne.

Każdego dnia przedsięwzięcie przebiega w innym mieście. Koncerty odbyły się już w Łańcucie i Krośnie. Kolejne wydarzenia będą miały miejsce w Sanoku (PSM im. W. Kossakowej, godz. 18:00), Rymanowie (Szkoła Muzyczna I stopnia, godz. 17:00), w Przemyślu (Zamek Kazimierzowski, godz. 19:00) i w Ustrzykach Dolnych (Ustrzycki Dom Kultury, godz. 18:00).

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://niepodlegla.interpiano.pl/pol 


Celem Dni Jana Pawła II, których XIII edycja odbędzie się w dniach 6-8 listopada 2018 roku, jest upamiętnienie postaci Świętego Jana Pawła II i popularyzacja jego dziedzictwa w społeczności akademickiej Krakowa i całej Małopolski.

Decyzja o organizacji pierwszych Dni Jana Pawła II została podjęta w 2006 roku przez Kolegium Rektorów Szkół Wyższych Krakowa. W przedsięwzięciu biorą udział nie tylko krakowskie uczelnie, ale także szkoły wyższe z województwa małopolskiego. Hasło przewodnie tegorocznej edycji Dni Jana Pawła II brzmi: „Niepodległość”. Podczas przedsięwzięcia odbędą się trzy konferencje, w tym jedna o tematyce muzycznej: Ogólnopolska sesja naukowa „Muzyka wobec poezji i nauczania Karola Wojtyły i Jana Pawła II”.

Ponadto w ramach Dni Jana Pawła II w Sali Filharmonii Krakowskiej 6 listopada o godz. 18:00 będzie miał miejsce koncert, który w całości wypełnią utwory Henryka Mikołaja Góreckiego. Podczas wtorkowego wieczoru zabrzmią: Kantata na organy solo op. 26, Salve i Sidus Polonorum z Kantaty o św. Wojciechu na wielki chór mieszany, 2 fortepiany, organy i zespół instrumentów perkusyjnych op. 72. Usłyszymy także Totus Tuus na chór mieszany a cappella op. 60 – kompozycję opartą na wezwaniu, które towarzyszyło pontyfikatowi Papieża Jana Pawła II. Wykonawcami koncertu będą: Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Józef Serafin i Dariusz Bąkowski-Kois (organy), Beata Kluza i Alicja Chyla-Wróbel (fortepiany), Tomasz Sobaniec i Bartosz Sałdan – instrumenty perkusyjne. Całość poprowadzi Maestro Stanisław Krawczyński.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://jp2.krakow.pl/ 


W ramach Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego 7 listopada 2018 roku o godz. 19.00 na scenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpią znakomici soliści: skrzypek Janusz Wawrowski i pianista Mischa Kozłowski.

Program listopadowego koncertu nawiązuje do zbliżającego się 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego zabrzmi muzyka polska: utwory kameralne na skrzypce i fortepian Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Koncert rozpoczną słynne utwory Ignacego Jana Paderewskiego: Menuet op. 14 nr 1 w opracowaniu na skrzypce i fortepian Fritza Kreislera oraz Melodia op. 16 nr 2 w opracowaniu Stanisława Barcewicza. Zabrzmi również pochodząca z okresu warszawskiego Sonata a-moll na skrzypce i fortepian Paderewskiego. W drugiej części wieczoru usłyszymy arcydzieła Henryka Wieniawskiego: Kujawiak a-moll, Legenda g-moll op. 17 oraz Polonez koncertowy D-dur op. 4 nr 1.

Środowy koncert na Okólniku będzie również jedną z części cyklu „Nasi absolwenci”. Obaj artyści są absolwentami warszawskiej uczelni. Wirtuoz Janusz Wawrowski studiował w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując w 2004 roku dyplom z wyróżnieniem. Mischa Kozłowski latach 2008-2013 studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Piotra Palecznego i w 2013 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa) od 24 października. Sprzedaż odbywa się od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl. Na pół godziny przed koncertem sprzedawane są bilety wyłącznie na dany dzień.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


7 listopada 2018 roku w częstochowskim Teatrze im. Adama Mickiewicza o godz. 19.00 odbędzie się patriotyczne widowisko poetycko-muzyczne Myśmy wszystko zapomnieli…, podczas którego częstochowscy artyści zaprezentują autorski projekt dyrektora Teatru Roberta Dorosławskiego.

W widowisku wykorzystane zostaną fragmenty dramatów Stanisława Wyspiańskiego: Wyzwolenie, Wesele, Warszawianka, Bolesław Śmiały oraz polskie pieśni patriotyczne i polskie tańce narodowe. W inscenizacji wezmą udział aktorzy Teatru A. Mickiewicza, Zespół Pieśni i Tańca “Częstochowa”, Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Orderem Honorowym „Zasłużony dla kultury polskiej” Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum oraz odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” maestro Janusz Siadlak.

Myśmy wszystko zapomnieli… to interdyscyplinarny spektakl muzyczno-poetycki. Główną ideą jest właśnie przywołanie dążeń, nadziei i rozczarowań, mozolnej pracy całych pokoleń, aby – mimo zaborów – ocalać polskość, nie pozwolić na narodowe wyjałowienie, aby w efekcie do niepodległości doprowadzić. Wybrane fragmenty dramatów Wyspiańskiego podejmują dyskurs nad powinnością Artysty i Sztuki, nad odpowiedzialnością tych, którzy obdarzeni darem, potrafią wyrażać myśl piękniej i doskonalej niż pozostali. Niewątpliwą siłą widowiska jest jego piękna oprawa sceniczna i interdyscyplinarność: połączenie muzyki, pieśni zaaranżowanych na chór (i tych powszechnie znanych, ale też tych zapomnianych), żywego słowa i narodowego tańca.

Ponad to widowisku towarzyszyć będzie wyjątkowe przedsięwzięcie, do którego organizatorzy zaproszą mieszkańców miasta. Przy współpracy częstochowian powstanie album Myśmy nic nie zapomnieli…, który stanie się swoistym świadectwem mieszkańców dotyczącym historii miasta. Zawierać będzie zdjęcia, wspomnienia, przemyślenia, zwycięskie prace konkursów nawiązujących do roli sztuki w walce o ducha niepodległości. Będzie to wyjątkowa pamiątka dla Miasta, stworzona przez mieszkańców Częstochowy w 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://niepodlegla.czest.pl/ 


W dniach 7–8 listopada 2018 roku w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się 12. Międzynarodowe Forum Kompozytorów.

Międzynarodowe Forum Kompozytorów w Poznaniu to cykl wykładów, warsztatów i dyskusji, które dotyczą najnowszej twórczości muzycznej oraz szeroko pojętej działalności kompozytora we współczesnym świecie. W 2018 roku Forum poświęcone będzie relacjom kompozytor – wykonawca, przyjrzymy się bliżej tej współpracy zarówno z perspektywy twórcy, jak i wykonawcy. Referaty na ten temat wygłoszą kompozytorzy Artur Cieślak, Andrzej Dziadek, Ewa Fabiańska-Jelińska, Aldona Nawrocka-Woźniak, Rafał Zapała, Wojciech Ziemowit Zych i ukraiński kompozytor Andrey Merkhel, a także tacy wykonawcy, jak wykładowcy akademii muzycznych w Krakowie i Poznaniu klarnecistka Barbara Borowicz i puzonista Wojciech Jeliński.

Forum każdorazowo towarzyszy koncert nowej muzyki w znakomitych interpretacjach wykonawców związanych z Akademią Muzyczną w Poznaniu oraz zaproszonych gości. Maria Bielewicz, Barbara Borowicz, Pawel Kroczek i Hanna Lizinkiewicz wykonają utwory Andrzeja Dziadka, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Moniki Kędziory, Krzysztofa Pendereckiego, Volodymyra Runchaka i Karlheinza Stockhausena.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/


W dniach 7–10 listopada 2018 roku w krakowskiej Akademii Muzycznej odbędzie się 12. Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny „Źródła i inspiracje”.

W tej edycji festiwalu planowane są cztery koncerty w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej przy ul. św. Tomasza 43. 7 listopada Festiwal rozpocznie się wspólnym koncertem dwóch grup perkusyjnych: krakowskiej Amadrums i grupy perkusyjnej Hochschule für Musik Nürnberg pod kierownictwem prof. Radosława Szarka. Program koncertu wypełnią utwory kameralne na różne składy instrumentalne – nie tylko perkusyjne. Połączone grupy perkusyjne wspólnie wykonają Siderals Marty Ptaszyńskiej na dwa kwintety perkusyjne i projekcję świetlną.

Kolejne dni to goście Festiwalu: Ernesto Simpson, kubański perkusista na stałe mieszkający w Londynie i występujący z całą plejadą gwiazd muzyki jazzowej, a także Amir Bresler i Liquid Saloon z Tel Awiwu. 9 listopada usłyszymy dwa bardzo różne Tria. Pierwsze z nich to firmowany przez Vladislava Nadishanę zespół w międzynarodowej obsadzie, z wiolonczelą i perkusją w składzie instrumentalnym oraz liderem grającym na hang drums i fletach. Drugie trio to Panu Savolainen i jego koledzy z Helsinek.

Ostatni dzień Festiwalu to koncert w wykonaniu studentów klas perkusji polskich uczelni muzycznych. Gościem specjalnym koncertu będzie Dalbergia Duo – duet dwóch absolwentek klas perkusji Akademii Muzycznych Łodzi i Krakowa, które w ostatnim czasie bardzo udanie wchodzą na międzynarodową scenę perkusyjną. Ponadto odbędą się zajęcia warsztatowe prowadzone przez artystów występujących na festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/25574-2/ 


7 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w warszawskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia odbędzie się przedostatni w tym roku koncert cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie.

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” to cykl koncertowy, w którym biorą udział muzycy Sinfonii Varsovii w dobrze znanych składach kameralnych, jak również w ramach zespołów stworzonych specjalnie na tę okazję. Tematem przewodnim cyklu jest muzyka polska skomponowana po 1918 roku. „Sinfonia Varsovia Kameralnie” to kolejny krok by uczynić praską siedzibę orkiestry miejscem, w którym muzyka brzmi przez cały rok.

Koncert listopadowy nawiązywać będzie programem do bohatera miesiąca – Krzysztofa Pendereckiego. Z jego niezwykle bogatego repertuaru kameralnego zaprezentowane będą dwa utwory: Sonata na skrzypce i fortepian i Ciaccona w wersji na skrzypce i wiolonczelę. Program dopełni Partita Witolda Lutosławskiego oraz Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika. Wykonawcami będą: koncertmistrz Sinfonii Varsovii Jakub Haufa, Kamil Mysiński na wiolonczeli i gościnnie Michał Francuz przy fortepianie. Koncert poprowadzi Mariusz Gradowski.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/


7 listopada 2018 roku o godz.19.30 w ramach cyklu „Środa młodych” w katowickiej siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert gitarzystów Marcina Kuźniara i Andrzeja Grygiera, zorganizowany przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.

Tuż po zakończeniu XVII edycji Śląskiej Jesieni Gitarowej w Sali Kameralnej NOSPR zaprezentują się finalista i laureat Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Poznański gitarzysta Andrzej Grygier, któremu jury konkursowe przyznało II nagrodę, wygrał już w tym roku liczący się w świecie Międzynarodowy Konkurs Gitarowy w Zagrzebiu, a od 2009 r. zwyciężył w ponad dwudziestu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach gitarowych m.in. w Zrucu nad Sazavou w Czechach, Weimarze w Niemczech, Krynicy Zdrój, Velbert w Niemczech, Olsztynie, Brnie w Czechach. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie dr. hab. Łukasza Kuropaczewskiego. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Leszna i Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W jego wykonaniu usłyszymy m. in. Cavatinę Aleksandra Tansmana.

Z kolei Marcin Kuźniar to finalista tegorocznego tyskiego konkursu i bohater jednego z festiwalowych wieczorów, w czasie którego odbyła się premiera jego płyty Song without Words zawierająca kompozycje Mertza, Ligetiego, Schuberta, Bennetta, Rawsthorne'a, Arcasa i Tárregi. Jest absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Aliny Gruszki i prof. Marcina Dylli i laureatem wielu konkursów gitarowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Był również stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” oraz Fundacji Pro Musica Bona.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl


Dwadzieścia jeden koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej od 8 listopada do 9 grudnia 2018 roku. Tegoroczna edycja Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego pod tytułem „Wieki Niepodległej Kultury” to ukazanie bogactwa rodzimej muzyki i rozmachu artystycznych idei, zrodzonych na przestrzeni wieków wolności polskiego narodu, tj. w stuleciu poprzedzającym utratę niepodległości oraz kończącym się właśnie stuleciu po jej odzyskaniu.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar i udział znakomitych artystów, których koncerty wysłuchuje każdego roku kilkanaście tysięcy osób. Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 8 listopada 2018 roku w Chorzowskim Centrum Kultury z udziałem znakomitych Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia w ich autorskim widowisku muzycznym „Camerata Silesia śpiewa Chopina”. 13. edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a to za sprawą udziału wielu genialnych artystów o międzynarodowym uznaniu.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Nie zabraknie przy tym arcydzieł literatury światowej, między innymi kompozycji Jana Sebastiana Bacha, Jerzego Fryderyka Händla, Ludwiga van Beethovena oraz polskich mistrzów: Fryderyka Chopina czy Karola Szymanowskiego.

Zgodnie z myślą przewodnią, wyrażoną w tytule „Wieki Niepodległej Kultury”, 13. edycja Festiwalu stworzy wiele wydarzeń, które wzmocnią narodową tożsamość i utrwalą polskie dziedzictwo kulturowe, w tym uczci jubileusze polskich kompozytorów. Usłyszymy prawykonania utworów Zygmunta Krauze, Artura Zagajewskiego i dyrektora Festiwalu Adama Wesołowskiego. Ponadto specjalnie na zamówienie Festiwalu odbędzie się wiele premierowych koncertów, które uświadomią podobne źródła inspiracji, a nawet analogiczne koncepcje formalno-stylistyczne twórców niepodległych wieków.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na www.gorczycki.pl 


8 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W październiku po raz pierwszy na scenie spotkają się Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje ukończyła studia kompozytorskie w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo. Ratkje jest aktywna jako wokalistka i artystka elektroniczna oraz inżynier. Komponuje muzykę filmową, tworzy instalacje i oprawę muzyczną do przedstawień teatralnych. W 2003 roku wystąpiła w swojej własnej operze opartej na tekstach z biblioteki Nag Hammadi.

Piotr Pawlak to gitarzysta i producent związany z trójmiejską sceną muzyczną. Zadebiutował pod koniec lat 80 w zespole Bielizna. Komponował muzykę do przedstawień teatralnych, filmów oraz widowisk multimedialnych. Wyprodukował kilkadziesiąt płyt różnych wykonawców, m.in. Ścianka, Kury, Łoskot, Kobiety, Tymon & Transistors, Pink Freud, Oczi Cziorne. Obecnie współpracuje z Olo Walickim w ramach projektu Kaszëbë II, z Antonim Gralakiem w YeShe, gra w reaktywowanym Łoskocie oraz w zespole Rito, z którym nagrał płytę łączącą elementy noise, trans i muzyki rytualnej.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


8 listopada 2018 roku w katowickiej Akademii Sztuk Pięknych o godz. 19.00 w ramach 18. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej odbędzie się prawykonanie utworu Stanisława Bromboszcza Solaris / pejzaże, parafrazy.

Kompozycja na dźwięki elektroniczne, projekcję wideo i ruch sceniczny Bromboszcza to autorska interpretacja fragmentów jednej z najsłynniejszych powieści Stanisława Lema. Doświadczenie nieludzkiej sytuacji, w której znaleźli się bohaterowie powieści w wyniku niepojętego działania otaczającego ich oceanu zostało przetłumaczone na trzy, uzupełniające się media: dźwięk, ruch i wideo projekcje.

Muzyka emitowana z 12 głośników, które otaczają widzów, tworzy środowisko planety (tytułowe pejzaże), na której toczy się tragedia dwojga bohaterów: Kelvina i Harey. Ich los odbija się echem zarówno w tańcu, jak i w dynamicznej typografii – fragmentach tekstu rzucanych bezpośrednio na ściany. Chłodne brzmienia elektroniczne zderzają się z ciałami tancerzy, jakby ostrzegając, że „każdy «gość», kiedy się zjawia, jest prawie fantomem...”.

Prawykonanie utworu Stanisława Bromboszcza dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp na wydarzenie, zorganizowane przez Związek Kompozytorów Polskich, jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie https://asp.katowice.pl/


Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w uchwale z 15 maja 2018 r. postanowił nadać Sali Senatu imię Ignacego Jana Paderewskiego. Uroczystość będzie miała miejsce 8 listopada 2018 roku o godz. 12.00, podczas nadzwyczajnego posiedzenia Senatu UMFC.

Z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Wydawnictwo Chopin University Press zaprezentowało niezwykłą publikację: faksymilowe wydanie wybranych rękopisów Ignacego Jana Paderewskiego —wybitnego pianisty, kompozytora, charyzmatycznego męża stanu.

Rękopisy pochodzą z kolekcji, będącej własnością Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Kolekcja składa się z utworów powstałych w latach od 1879 do ok. 1898. W przeważającej części są to kompozycje na fortepian, ale także utwory skrzypcowe, kameralne, orkiestrowe i wokalne. W większości są to szkice i brudnopisy, ale są również ukończone czystopisy.

JM Rektor UMFC prof. dr hab. Klaudiusz Baran podkreśla: „Faksymilowym wydaniem wybranych rękopisów Ignacego Jana Paderewskiego w stulecie odzyskania niepodległości, a także w przededniu setnej rocznicy upaństwowienia Instytutu Muzycznego Warszawskiego i przemianowania go na Państwowe Konserwatorium Muzyczne, z czynnym udziałem Paderewskiego jako premiera i ministra spraw zagranicznych II Rzeczypospolitej, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina składa hołd Wielkiemu Polakowi, którego spuścizna stanowi część światowego dziedzictwa kulturowego”.


W dniach 9 listopada 2018 roku – 13 stycznia 2019 roku w Muzeum Fryderyka Chopina będzie miała miejsce wystawa „Paderewski Chopinowi”.

Paderewski – pianista, kompozytor i polityk, bez którego nie sposób myśleć o polskiej niepodległości. Jakie są jego zasługi dla Chopina? Na to pytanie odpowiada ekspozycja pamiątek należących do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina: cennych rękopisów muzycznych, programów koncertów i zachowanej ikonografii. Wystawa stanowi wyjątkową możliwość przyjrzenia się Paderewskiemu jako wykonawcy, redaktorowi i popularyzatorowi spuścizny Chopina, którym inspirował się przez całe życie. Charakter wystawy jest szczególny: niektóre z pamiątek po artyście prezentowane będą po raz pierwszy.

Wydarzeniem towarzyszącym wystawie będzie koncert Michała Szymanowskiego 8 stycznia 2019 roku o godz. 18.00. Pianista wykona dzieła Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego.

Wejście na wystawę w cenie biletu do Muzeum, w niedziele wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.chopin.nifc.pl 


Muzeum Fryderyka Chopina zaprasza na wystawę pt. „Konstelacje. Muzyka polska 1918–2018”, która potrwa do 3 marca 2019 roku.

Konstelacje ‒ rodzaj mapy, w której niezwiązane ze sobą punkty przecinają się na pewnej geometrycznej płaszczyźnie. Wątki i koncepcje w muzyce polskiej ostatniego stulecia tworzą właśnie taką sieć. Konstelacje w Muzeum Fryderyka Chopina to, rozpisany na blisko 70 utworów, komentarz poświęcony postawom kompozytorów wobec historii, tradycji i nowoczesności. Mapę polskich twórców uzupełniają nagrania i opisy utworów oraz komentarze kompozytorów i muzykologów w formie filmów.

Odwiedzający będą mieli możliwość przyjrzenia się najistotniejszym kompozycjom polskich twórców ostatniego stulecia, m. in. Grażyny Bacewicz, Tadeusza Bairda, Witolda Lutosławskiego, Pawła Mykietyna, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego, Kazimierza Serockiego, Elżbiety Sikory, Karola Szymanowskiego, Pawła Szymańskiego i Agaty Zubel.

Wydarzeniami towarzyszącymi wystawie będą: wykład wprowadzający dr hab. Iwony Lindstedt 13 listopada o godz. 18.00 oraz panel dyskusyjny „Czym jest dzisiaj muzyka polska?”, który 11 grudnia o godz. 18.00 poprowadzi Jan Topolski. Udział w panelu wezmą Hanna Kulenty, dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek, prof. Szábolcs Esztényi i Piotr Peszat.

Wejście na wystawę w cenie biletu do Muzeum, w niedziele wstęp jest bezpłatny. Na wydarzenia towarzyszące obowiązuje rezerwacja miejsc: www.bilety.nifc.pl 

Patronat medialny nad wystawą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W jubileuszowym roku odzyskania przez Polskę niepodległości Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia tę wspaniałą rocznicę uczci aż trzema koncertami 11 listopada!

Jednak już 9 listopada o godz. 19.30 odbędzie się wydarzenie będące swego rodzaju preludium do obchodów. Podczas koncertu po raz pierwszy zostanie wykonana Msza za Polskę – Wierna podróż Roxanny Panufnik. Prawykonanie dzieła poprzedzi Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika. Program połączy więc dzieła ojca i córki, stając się pięknym symbolem przywiązania i szacunku dla ojcowizny.

Dzień wspaniałych emocji wypływających z poczucia historycznej doniosłości rozpocznie poranek (11.11.2018, godz. 12.00), na którym wystąpi NOSPR pod batutą Michała Klauzy wraz z Chórem NFM, Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym oraz solistami: Iwoną Hossą, Ewą Wolak, Łukaszem Załęskim i Wojciechem Gierlachem. W programie usłyszymy utwory wielkich polskich kompozytorów XX wieku: nawiązujące do fundamentów polskości i tradycji Bogurodzicę i Te Deum Wojciecha Kilara, Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego oraz skomponowaną specjalnie na tę okazję Fanfarę dla Niepodległej Krzysztofa Pendereckiego.

Kolejne wydarzenie odbędzie się wieczorem, o godz. 19.00. Melomani zostaną zaproszeni nie tylko do wysłuchania Fantazji polskiej gis-moll na fortepian i orkiestrę Ignacego Jana Paderewskiego w wykonaniu Piotra Sałajczyka i NOSPR pod batutą Tomasza Chmiela, ale również do włączenia się we wspólny śpiew pieśni patriotycznych.

Uroczysty dzień zakończy autorski projekt Miuosha – „muzyka NIEPODLEGŁA” (godz. 21.00).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


10 listopada 2018 roku o godz. 17.00 w Dworze Artusa w Gdańsku pod Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości odbędzie się premiera widowiska muzyczno-tanecznego Wyśniłem Sen o Niepodległej.

Teatr Otwarty w Gdańsku przez lata wypracował swój własny styl i profil działalności ukierunkowany przede wszystkim na spektakle muzyczne, słowno-muzyczne, widowiska, koncerty i koncerty inscenizowane. Wśród nich, od wielu lat prym wiodą koncerty i widowiska z muzyką polską. W widowisku Wyśniłem Sen o Niepodległej zaprezentowane zostaną pieśni patriotyczne w opracowaniu kompozytora Kamila Cieślika – kierownika muzycznego przedsięwzięcia. Autorem scenariusza i reżyserem widowiska jest dyrektor Teatru Otwartego Dariusz S. Wójcik.

Obok popularnych pieśni patriotycznych w wykonaniu zespołu instrumentalnego „Mea Patria” i solistów zabrzmią pieśni i muzyka fortepianowa Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego. W widowisku nie zabraknie poezji autorstwa C. K. Norwida, K. Wojtyły, M. Konopnickiej i Cz. Miłosza oraz występu Tancerzy Zespołu Pieśni i Tańca „Jantar” Uniwersytetu Gdańskiego. Zaprezentowane zostaną ważne postacie historyczne tamtych czasów związane ze światem muzyki i polityki, a wśród nich postać Księcia Michała Kleofasa Ogińskiego, w którego wcieli się Jego prapraprawnuk – pianista Iwo hr. Załuski z Ogińskich, wywodzący się w prostej linii od Amelii Załuskiej z Ogińskich. Inne postacie historyczne, które ubarwią widowisko w inscenizowanych scenkach rodzajowych, to Fryderyk Chopin, Stanisław Moniuszko, Ignacy Jan Paderewski i Marszałek Józef Piłsudski.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program widowiska.


Marnie to kolejne współczesne dzieło pojawiające się na scenie The Metropolitan Opera, które zostało zainspirowane scenariuszem filmowym. Nowa opera Nica Muhly’ego swój początek bierze w filmie Alfreda Hitchcocka i powieści Winstona Grahama. Transmisja do kin na całym świecie już 10 listopada 2018 roku. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku Marnie, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama z roku 1961. Libretto napisał Nicholas Wright. Marnie Edgar, piękna złodziejka, wdaje się w romans z Markiem Rutlandem. Mężczyzna wie, kim tak naprawdę jest kobieta i choć sam padł jej ofiarą, postanawia jej pomóc. Bohaterowie pobierają się, jednak happy end nie jest możliwy ze względu na zagmatwaną przeszłość Marnie – szantażowanej, a przy tym autodestrukcyjnej postaci. Nowojorska inscenizacja została przygotowana we współpracy z English National Opera, gdzie w 2017 roku odbyła się prapremiera dzieła.

Inscenizacja autorstwa Michaela Mayera, ze scenografią i projekcjami Juliana Croucha i 59 Productions oraz kostiumami zaprojektowanymi przez Arianne Phillips, przenosi nas w lata 50. XX wieku. W tytułowej roli wystąpi amerykańska mezzosopranistka Isabel Leonard. Partneruje jej jako Mark Rutland brytyjski baryton Christopher Maltman. W pozostałych rolach zobaczymy Janis Kelly jako Panią Rutland, Denyce Graves jako Matkę Marnie i Iestyna Daviesa jako Terry’ego Rutlanda. Dyryguje Robert Spano.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z The Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


W ramach VII Międzynarodowego Festiwalu „Odkrywamy Paderewskiego” w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada i 12 grudnia 2018 roku w Operze Narodowej w Kijowie i w Operze Lwowskiej o godz. 18.00 wystawiona zostanie pełna wersja sceniczna opery Ignacego Jana Paderewskiego  Manru z udziałem światowej sławy artystów z Polski i Ukrainy.

Prapremiera Manru miała miejsce w Dreźnie 29 maja 1901, a już 8 czerwca 1901 roku premiera tego utworu dla polskiej publiczności (z polskim tekstem libretta) odbyła się na scenie lwowskiego Teatru Miejskiego (obecnie Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baleru im. Salomei Kruszelnickiej). Później operę Paderewskiego z sukcesem wystawiano w różnych krajach europejskich.

W 2013 r., zebrani we Lwowskiej Operze Narodowej przedstawiciele Polsko-Ukraińskiej Fundacji imienia Ignacego Jana Paderewskiego, Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Lwowskiej Opery Narodowej, podjęli współpracę, której celem było przygotowanie i wystawienie opery Manru ponownie we Lwowie. Po trzech latach przygotowań, w dniu 12 listopada 2016 roku, na lwowskiej scenie opera Paderewskiego zabrzmiała w wersji koncertowej. Spektakl 11 listopada 2018 roku będzie efektem współpracy Fundacji – organizatora i pomysłodawcy z partnerami: Lwowską Operą Narodową i Teatrem Wielkim – Operą Narodową. Kierownikiem artystycznym pierwszej polsko-ukraińskiej koprodukcji jedynej opery Paderewskiego jest Jerzy Maksymiuk, reżyserem – Wasyl Wowkun, scenografię przygotował Maciej Walczak. Na scenie wystąpi polsko-ukraiński skład artystyczny: Maciej Komandera (Manru), Ewa Tracz (Ulana), Łukasz Motkowicz (Urok), Natalia Dacko (Jadwiga), Ludmiła Ostasz (Aza), Jurij Trycecky (Oros), Igor Mihnevych (Jagu). Ukraińska Orkiestra Festiwalowa i Galicyjski Akademicki Chór Kameralny wystąpią pod dyrekcję Natalii Ponomarchuk.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu 


W dniach 11 listopada – 12 grudnia 2018 roku w Kijowie i Lwowie odbędzie się VII Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego”.

Festiwal „Odkrywamy Paderewskiego” jest wyjątkowym przedsięwzięciem realizowanym przez Polsko-Ukraińską Fundację imienia Ignacego Jana Paderewskiego we Lwowie nieprzerwanie od 2012 r. Festiwal poświęcony jest pamięci wielkiego artysty, polityka i patrioty, a w roku stulecia Niepodległej ma wydźwięk szczególny: postać Paderewskiego ogłoszono ikoną niepodległości. Podstawą idei powstania Festiwalu była promocja wybitnych artystów polskich za granicą, a także stworzenie na mapie kulturalnej Europy stałego wydarzenia, pomostu artystycznego pomiędzy Polską a Ukrainą. Projekt ten, poprzez nawiązanie do postaci Paderewskiego – znakomitego artysty łączącego poprzez miejsce urodzenia Polskę i Ukrainę, promuje dobre relacje pomiędzy dwoma państwami oraz wzmacnia pozycję naszego kraju, pozwalając na trwałą i znaczącą obecność polskich osiągnięć w życiu kulturalnym Ukrainy.

Zainauguruje Festiwal polsko-ukraińska koprodukcja opery Ignacego Jana Paderewskiego Manru. 16 listopada Akademicka Orkiestra Symfoniczna Narodowej Filharmonii Lwowskiej pod batutą Hobarta Earle'a i pianistka Marianna Humetska zaprezentują utwory Szymanowskiego, Strawińskiego i Latoszyńskiego. 18 listopada wystąpi Polsko-Ukraińska Orkiestra Młodzieżowa „Paderewski", która składa się z młodych muzyków z Polski i Ukrainy. Wybrane fragmenty Śpiewów historycznych w specjalnie dla Festiwalu przygotowanej aranżacji Krzesimira Dębskiego zostaną zaprezentowane w Operze Lwowskiej 26 listopada. Uroczystym finałem Festiwalu będzie premiera nowej wersji opery Manru 12 grudnia w słynnym gmachu Opery Lwowskiej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na www.paderewski.eu

POBIERZ: program Festiwalu.


11 listopada 2018 roku o godz.14.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie obędzie się uroczysty koncert z okazji 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości w ramach programu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”.

Koncert współorganizowany przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne objęty jest Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego zaprezentuje utwory Krzysztofa Pendereckiego, Feliksa Nowowiejskiego, Marka Stachowskiego, Marcela Chyrzyńskiego i Wojciecha Kilara.

Rozpocznie koncert Fanfara dla Niepodległej, skomponowana przez Krzysztofa Pendereckiego z okazji tegorocznego święta. Natomiast okazją do stworzenia stylistycznych, barokowo-klasycznych imitacji w Trzech utworach w dawnym stylu na orkiestrę smyczkową stała się współpraca Pendereckiego z reżyserem Wojciechem Jerzym Hasem. Na Trzy utwory w dawnym stylu składają się: Aria, Menuet I i Menuet II. Oba menuety są częścią ścieżki dźwiękowej filmu HasaRękopis znaleziony w Saragossie, natomiast utrzymana w barokowej konwencji Aria jest częścią dopisaną w 1966 roku do koncertowego utworu.

Zabrzmi również uwertura do Legendy Bałtyku, opery Feliksa Nowowiejskiego – efektownie zinstrumentowany, barwny obraz symfoniczny z otwierającym chorałowo- marszowym tematem przewodnim opery i sugestywnym epizodem burzy morskiej. Następnie usłyszymy Sinfoniettę per archi Marka Stachowskiego, Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego i Orawę Wojciecha Kilara. W trwającym ok. dziewięciu minut utworze Kilar dał wyraz fascynacji żywiołowym muzykowaniem góralskich kapel.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl


nazywowkinach.pl zaprasza na nowy sezon transmisji kinowych najpiękniejszych baletów z moskiewskiej sceny. Podczas siedmiu wieczorów widzowie obejrzą wielką klasykę i balety XX-wieczne. Romantyczna Sylfida w oryginalnej XIX-wiecznej wersji choreograficznej otworzy 11 listopada 2018 roku sezon transmisji baletowych z Teatru Bolszoj. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 16:00.

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippa Taglioniego. W 1839 roku swoją wersję tanecznej opowieści o Sylfidzie zakochanej w człowieku wystawił duński baletmistrz August Bournonville, wzbogacając czysty, wdzięczny taniec technicznymi popisami, także w wykonaniu tancerza wcielającego się w postać Jamesa. Tę wersję, w opracowaniu Johana Kobborga, pielęgnuje w swoim repertuarze moskiewski Teatr Bolszoj.

Balet Filippo Taglioniego całkowicie zmienił baletową modę, baletową technikę i panowanie na tanecznej scenie. Przyznał pierwszeństwo kobiecie jako pięknej, delikatnej i nieziemskiej bohaterce, która jednak, również dzięki wynalazkowi point – usztywnionych baletek – mogła wykonywać niezwykłe taneczne ewolucje. To od premiery Sylfidy i tej postaci, jaką wykreowała Maria Taglioni, datuje się moda, a później tradycja baletowego białego, tiulowego kostiumu (zwanego paczką romantyczną), czy baletowego kobiecego uczesania z przedziałkiem i koczkiem.

W transmitowanym 11 listopada spektaklu w tytułową Sylfidę wcieli się pierwsza solistka Teatru Bolszoj Anastazja Staszkiewicz, a w zakochanego w niej Jamesa – Siemion Czudin.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


11 listopada 2018 roku o godz. 11.00 w Filharmonii Krakowskiej w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, zorganizowanego pod auspicjami Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, wystąpią Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Tadeusza Strugały.

Filharmonii Krakowskiej, jako najstarszej filharmonii w Polsce, a jednocześnie usytuowanej w bliskości miejsca, z którego nastąpił wymarsz I Kompanii Kadrowej ku wyzwoleniu, przypadł w udziale zaszczyt inauguracji cyklu koncertów „100 na 100”. Koncert objęły został Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Solistami będą zwycięzca Konkursu Chopinowskiego w 1990 roku – Kevin Kenner oraz znakomici śpiewacy: sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Ewa Marciniec – alt i Leszek Skrla – baryton.

Koncert w Filharmonii Krakowskiej otworzy specjalnie napisana na tę okoliczność przez Krzysztofa Pendereckiego Fanfara dla Niepodległej, usłyszymy ponadto Stabat Mater Karola Szymanowskiego oraz Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego. Wpisanie dzieła Paderewskiego w repertuar tego nadzwyczajnego koncertu jest jednocześnie hołdem dla wybitnego męża stanu, którego działalność polityczna w tak znaczący sposób wpłynęła na ukształtowanie wizerunku niepodległej Ojczyzny.

Krakowski koncert inaugurujący cykl „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” transmitowany będzie za pośrednictwem Telewizji Polskiej Oddział w Krakowie.


11 listopada 2018 roku o godz. 13.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej będzie miał miejsce trzeci koncert w ramach polskiego cyklu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”.

Chór i Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka wykonają Fanfarę dla Niepodległej Krzysztofa Pendereckiego, muzykę do baletu Harnasie op. 55 Karola Szymanowskiego oraz Exodus Wojciecha Kilara. W roli solisty wystąpi tenor Adam Zdunikowski.

Po odzyskaniu niepodległości Tatry i Zakopane, tamtejsza natura i wyrosła z niej surowa góralska kultura, stały się ważnym zalążkiem sztuki ludowo-narodowej. Góralszczyzna i Podhale były jedną z największych fascynacji Szymanowskiego. Jego balet-pantomima Harnasie jest zdumiewającą hybrydą łączącą najbardziej pierwotne cechy muzyki Podhala z nowoczesnymi pomysłami harmonicznymi i instrumentacyjnymi.

Utwór zaś Kilara, który nazwano później „polskim Bolerem”, powstał z fascynacji reggae i Exodusem Boba Marleya z płyty wydanej w 1977 roku. „Właśnie od Marleya wziąłem tytuł, Exodus miał być utworem o wolności, ale zawiera się w nim jeszcze coś, co dla mnie jest rzeczą niesłychanie istotną – stałe pamiętanie o tym, skąd się wzięliśmy, czyli o Starym Testamencie” – mówił Wojciech Kilar w wywiadzie udzielonym w 1992 roku Marcie Ługowskiej. Utwór Kilara jest więc „śpiewem chwały”, radosnym, ekstatycznym i podniosłym.


11 listopada 2018 roku o godz. 15.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina zabrzmią utwory Krzysztofa Pendereckiego, Grażyny Bacewicz, Romana Palestra i Aleksandra Tansmana.

Stulecia muzyki polskiej 1918–2018 nie sposób opisać pomijając fajerwerk sonoryzmu lat 1960-tych, który stworzył sławę takich kompozytorów, jak Krzysztof Penderecki czy Henryk Mikołaj Górecki. Istnieje wszakże zjawisko, które uformowało historię polskiej muzyki w porównywalnym stopniu: zdaniem Adama Suprynowicza jest to neoklasycyzm. Ten nurt przyjęła za swój potężna grupa kompozytorów urodzonych w pierwszych dekadach XX wieku, w tym Aleksander Tansman. Jego I Koncert fortepianowy dobrze pokazuje polską odmianę neoklasycyzmu. Można w nim usłyszeć echa polskiego folkloru, zapisane w cierpkim liryzmie części wolnej i charakterystycznych zwrotach melodycznych.

Roman Palester możliwości wyrazowych szukał w technice dodekafonicznej, budując na niej swoistą odmianę ekspresjonizmu. Inspiracja dla jego utworu Trzy sonety do Orfeusza stały się wiersze Rainera Marii Rilkego, których tematyka krąży wokół tematu śmierci. Ów temat podkreśla Palester charakterystycznymi relacjami harmonicznymi wszędzie tam, gdzie mowa jest o odchodzeniu czy przemijaniu.

Pensieri notturni Grażyny Bacewicz interpretowane są jako nawiązanie do rozwiniętego przez Bélę Bartóka stylu „muzyki nocy”, z migotliwą grą barw, drobnych fragmentów melodycznych, z naśladowaniem odgłosów natury, które lepiej słychać w ciemności. Pozostałości wszechmocnego w polskiej muzyce neoklasycyzmu uległy w tym subtelnym dziele rozproszeniu, wyrafinowanej przemianie w nowe myślenie, wyłaniający się z chaosu nowy porządek.

Utwory zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna FŁ pod dyrekcją Pawła Przytockiego. W roli solistek wystąpią Julia Kociuban (fortepian) i Iwona Socha (sopran).


11 listopada 2018 roku o godz. 16:00 koncert w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” będzie miał miejsce w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Chór Wydziału Muzyki UR pod batutą Dawida Runtza zaprezentuje dzieła Pendereckiego, Góreckiego, Panufnika, Malawskiego i Kilara.

Jak pisze w książce programowej 100 na 100 dr Beata Boleławska-Lewandowska „Henryk Mikołaj Górecki, Andrzej Panufnik, Artur Malawski i Wojciech Kilar to kompozytorzy niezwykle zasłużeni dla polskiej muzyki XX wieku. Najmniej znany w tym gronie Malawski (najkrócej też żyjący) ze wszech miar zasługuje na szerszą promocję – jego muzyka bowiem nie ustępuje dziełom bardziej utytułowanych kolegów. Prezentowane tu kompozycje Panufnika, Malawskiego i Kilara łączy silny rys dramatyczny i patriotyczny – wszystkie pozostają niejako symbolem swych czasów: okupacji hitlerowskiej (Panufnik), polskiego października i węgierskiej rewolucji 1956 roku (Malawski) oraz stanu wojennego (Kilar). Na tym tle zwrócona w stronę muzyki dawnej kompozycja Góreckiego jawi się jako przywołanie najlepszych tradycji polskiej historii, wolnej od zagrożeń i burzliwych dramatów, cechujących tak mocno pozostałe utwory. Całość komponuje się w obraz niezwykle sugestywny, mocno wpisany w historyczny kontekst, a jednocześnie porywający siłą artystycznej wypowiedzi”.


11 listopada 2018 roku o godz. 17:00 w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego wykona III Symfonię op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Kompozycja na sopran solo i orkiestrę powstała w 1976 roku na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden, a jej premiera odbyła się w kolejnym roku w Royan. Górecki – w latach 1960. młody gniewny, przedstawiciel polskiej awangardy muzycznej, znany z rewolucyjnych brzmień i skomplikowanych rozwiązań – w swojej najnowszej symfonii całkowicie zmienił język muzyczny. Zwrócił się ku ograniczaniu i upraszczaniu środków muzycznych, opierając całe, prawie godzinne dzieło zaledwie na kilku akordach.

Utwór przepełniony jest frazami pełnymi melancholii i bólu, co sugeruje już podtytuł: „Symfonia pieśni żałosnych”. Wpływ na wydźwięk dzieła ma jego warstwa słowna – trzy części cyklu symfonicznego spaja temat cierpienia matki po stracie dziecka, który wyrażony został w trzech tekstach pochodzących z różnych epok. W pierwszej części, utrzymanej w formie ścisłego kanonu, Górecki sięgnął do średniowiecznego „Lamentu świętokrzyskiego”. W drugiej wykorzystał inskrypcję wydrapaną na ścianie celi katowni gestapo „Palace” w Zakopanem, gdzie więziona była młoda dziewczyna Helena Błażusiakówna. Trzecie ogniwo odnosi się do czasu powstań śląskich (1919–1921) i zawiera cytat z ludowej pieśni opolskiej ze zbiorów Adolfa Dygacza, w której matka opłakuje poległego w walce syna.

Podczas uroczystego koncertu partię sopranu zaśpiewa Elżbieta Szmytka. Koncert transmitowany będzie w Programie 2 Polskiego Radia.


Koncert z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości odbędzie się w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu 11 listopada 2018 roku o godz. 18.00.

Udział w koncercie wezmą: Jonathan Plowright, Orkiestra Filharmonii Poznańskiej oraz Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki” pod dyrekcją Łukasza Borowicza. W wykonaniu muzyków usłyszymy Fanfarę na orkiestrę Krzysztofa Pendereckiego, Cztery tańce polskie Aleksandra Tansmana, suitę na orkiestrę Kaziuki Tadeusza Szeligowskiego, VIII Symfonię Andrzeja Panufnika i Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego. Czteroczęściowa suita Tansmana imponuje rozmachem i efektowną instrumentacją, uwodzi tanecznymi rytmami i energią muzycznego przebiegu. Suita Szeligowskiego stanowi swego rodzaju muzyczny portret wyjątkowego wydarzenia, jaki był słynny jarmark w Wilnie. Sinfonia votiva Panufnika jest połączeniem podniosłych nastrojów religijnych z nastrojami pełnymi religijnej żarliwości.

W finale koncertu zabrzmi Rota Feliksa Nowowiejskiego w wersji na chór i orkiestrę w opracowaniu Jana Maklakiewicza. Materiał nutowy został przygotowany na postawie autografu przechowywanego w Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.


Dzieła najsłynniejszych polskich kompozytorów w doskonałym wykonaniu – tak będą wyglądały w Narodowym Forum Muzyki obchody jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada 2018 roku o godz. 19.00. Gościem specjalnym tego wyjątkowego koncertu będzie Yulianna Avdeeva – zwyciężczyni XVI Konkursu Chopinowskiego.

Ten wyjątkowy koncert otworzy III Symfonia Witolda Lutosławskiego, która mimo że powstała na zamówienie Chicago Symphony Orchestra, stała się „świadkiem” pewnego wydarzenia z najnowszej historii Polski. Nagranie symfonii odtworzono bowiem 26 sierpnia 1984 roku w ramach „drugoobiegowej” imprezy Gdański Sierpień ’84, podczas spotkania w sopockim kościele św. Michała. Charakter kompozycji odpowiadał nastrojowi panującemu wśród członków kilkuletniej wówczas „Solidarności”. W programie koncertu znalazła się jeszcze inna kompozycja Lutosławskiego – pochodzący z lat 50. XX wieku Koncert na orkiestrę. Dzieło to jest dziś uznawane za jedno z najdoskonalszych w muzyce polskiej. Lutosławski w fenomenalny sposób połączył w nim mazowiecki folklor z… inspiracjami płynącymi z muzyki baroku i współczesności.

Po przerwie usłyszymy II Koncert fortepianowy f-moll Fryderyka Chopina, który jest w zasadzie pierwszym z dwóch utworów tego typu, które wyszły spod pióra najsłynniejszego polskiego kompozytora. Kompozycja, choć zakorzeniona w tradycji mozartowskiej, zawiera w sobie wszystko to, za co kochamy muzykę Chopina – wyrazistość, indywidualizm, typowo romantyczną ekspresję i nietuzinkowe nawiązania do polskiego folkloru.


11 listopada 2018 roku o godz. 20.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” Koncert Galowy okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Warszawska opera od wielu lat czciła Święto Niepodległości poprzez wykonywanie Hymnu państwowego przed koncertami 11 listopada. W tym roku Mazurek Dąbrowskiego otworzy Koncert Galowy pod dyrekcja Jacka Kaspszyka, podczas którego muzycy wykonają Beatus Vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego, Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Podczas konferencji prasowej dyrektor TW – ON Waldemar Dąbrowski powiedział: „Głęboko wierze, że ten koncert będzie nie tylko manifestacją patriotyczną, ale również pięknym wydarzeniem artystycznym.

Utwory wykona Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. W roli solistów wystąpią: Ewa Vesin (sopran), Karolina Sikora (mezzosopran), Arnold Rutkowski (tenor), Mariusz Godlewski (baryton), Tomasz Konieczny (bas-baryton), Garrick Ohlsson (fortepian).

Widzowie TVP2 będą mogli obejrzeć transmisję tego uroczystego wydarzenia.


Europejskie Centrum Solidarności zaprasza na koncert 11 listopada 2018 roku o godz. 22.00 z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, wieńczący projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”.

Koncert w Europejskim Centrum Solidarności będzie w tym dniu ostatnim z cyklu muzycznych wydarzeń. Zaprezentowane zostaną nagrania kompozycji stanowiących dorobek Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Muzycznego odniesienia do spuścizny studia dokonają na żywo Michał Jacaszek i Stefan Wesołowski w trzech 10-minutowych odsłonach (PRES Revisited I, II, III). Koncert wzbogacony zostanie o warstwę video przygotowaną przez artystów gdańskiej sceny audiowizualnej i sceny taneczne.

Usłyszymy utwory kompozytorów trzech dekad: Włodzimierza Kotońskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Dobrowolskiego, Bogusława Schaeffera, Eugeniusza Rudnika, Bohdana Mazurka, Wojciecha Michniewskiego, Tomasza Sikorskiego, Krzysztofa Knittla, Pawła Szymańskiego i Elżbiety Sikory. Obrazy video, aktywna instalacja świetlna LED, nowoczesna scenografia oraz ruch połączone z muzyką stworzą audio-wizualną przestrzenną kompozycję, w której zanurzeni będą muzycy na scenie. Opieką artystyczną akt I otoczył Sylwester Gałuszka, akty II i III – Robert Sochacki.


14 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości odbędzie się koncert muzyki polskiej w ramach cyklu „Środa na Okólniku”.

Wystąpi Orkiestra Symfoniczna Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod batutą Maestro Wojciecha Rodka. W programie koncertu znajdą się utwory Józefa Elsnera, Mieczysława Karłowicza i Ignacego Jana Paderewskiego. W roli solisty wystąpi znakomity pianista Karol Radziwonowicz.

Karol Radziwonowicz chętnie włącza do swojego repertuaru dzieła Paderewskiego. Laureat Konkursu dla Akademii Muzycznych im. Paderewskiego (1981) oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworów Paderewskiego na Festiwalu Pianistycznym w Słupsku, dziś jako jedyny pianista w historii światowej fonografii ma w swym dorobku nagrania wszystkich dzieł fortepianowych Paderewskiego (dla wytwórni Selene Records). Jego interpretacje utworów polskiego kompozytora znane są na całym świecie. Warto choćby wspomnieć dwa ważne wydarzenia. W czerwcu 1992 roku podczas uroczystości sprowadzenia prochów Paderewskiego do Polski dał prywatny recital w Zamku Królewskim w Warszawie w obecności żony ówczesnego prezydenta Stanów Zjednoczonych - Barbary Bush. Natomiast dnia 4 listopada 2001 roku wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wystąpił w słynnej sali Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując Fantazję polską op. 19. Ten właśnie utwór usłyszymy na estradzie UMFC.

Podczas koncertu zabrzmi również Uwertura do opery komicznej Leszek Biały Józefa Elsnera. Koncert domknie jeden z najczęściej wykonywanych utworów Mieczysława Karłowicza – poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op. 10.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa).

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Związek Kompozytorów Polskich, oddział Katowice, zapraszają na koncert w ramach 18. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, który odbędzie się 14 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Aula im. Bolesława Szabelskiego).

Podczas koncertu zabrzmią Trzy fragmenty na flet i harfę Witolda Lutosławskiego, Widnokręgi na 2 flety i fortepian Wojciecha Widłaka i Eco na dwa flety Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Prawykonana zostanie kompozycja Justyny Kowalskiej-Lasoń Zmień moje plany i wydobądź dźwięki na dwa flety i fortepian. Ponadto będzie miała miejsce druga prezentacja Sonaty na flet i harfę Przemysława Schellera, zamówionej w tym roku przez Towarzystwo Szymanowskiego.

Te utwory instrumentalne wykonają tak znakomici muzycy, jak fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, harfistka Anna Scheller i pianista Andrzej Jungiewicz.

Wstęp na koncert jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Związek Kompozytorów Polskich, oddział Katowice, zapraszają na koncert w ramach 18. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej, który odbędzie się 14 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (Aula im. Bolesława Szabelskiego).

Podczas koncertu zabrzmią Trzy fragmenty na flet i harfę Witolda Lutosławskiego, Widnokręgi na 2 flety i fortepian Wojciecha Widłaka i Eco na dwa flety Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Prawykonana zostanie kompozycja Justyny Kowalskiej-Lasoń Zmień moje plany i wydobądź dźwięki na dwa flety i fortepian. Ponadto będzie miała miejsce druga prezentacja Sonaty na flet i harfę Przemysława Schellera, zamówionej w tym roku przez Towarzystwo Szymanowskiego.

Te utwory instrumentalne wykonają tak znakomici muzycy, jak fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, harfistka Anna Scheller i pianista Andrzej Jungiewicz.

Wstęp na koncert jest wolny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 15-17 listopada 2018 roku Katedra Instrumentów Smyczkowych Wydziału Instrumentalnego UMFC zaprasza na I Ogólnopolską Konferencję Naukowo-Artystyczną „Polska Sonata skrzypcowa – geneza, interpretacja, recepcja”, która odbędzie się w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i Dziekance.

Konferencja obejmie wykłady, panele dyskusyjne, prezentacje oraz koncerty związane z tematem przewodnim. Wydarzeniu przyświeca cel nadrzędny: prezentacja szeroko pojętych zagadnień związanych z polskim repertuarem skrzypcowym poprzez zbudowanie naukowej i artystycznej platformy wymiany poglądów i doświadczeń, oraz działań praktycznych, które przyczynią się do podniesienia wiedzy o rodzimym repertuarze, jak też poprawy jakości kształcenia w dziedzinie wiolinistyki i kameralistyki. Wygłoszone podczas konferencji referaty będą zamieszczone w publikacji Katedry Instrumentów Smyczkowych UMFC.

Do udziału w konferencji zaproszono pedagogów i studentów wszystkich wydziałów UMFC oraz gości z innych ośrodków muzycznych w Polsce, a także pedagogów polskich działających za granicą.

 W ramach konferencji odbędą się koncerty kameralne, podczas których zabrzmi muzyka Grażyny Bacewicz, Haliny Krzyżanowskiej, Czesława Marka, Ignacego Jana Paderewskiego, Romana Palestra, Krzysztofa Pendereckiego i Ryszarda Sielickiego.

POBIERZ: program Konferencji.


15 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W listopadzie po raz pierwszy na jednej scenie wystąpią Stian Westerhus i Jerzy Przeździecki.

Ekspresywne granie Stiana Westerhusa burzy ramy gry na instrumencie, jakim jest gitara elektryczna, zarówno podczas występów solowych, jak i w zespole. Jego poszukiwania nowych dźwięków polegają na odnajdywaniu kolejnych sposobów wyrazu. Kiedy szarpie struny jego instrument śpiewa przeszywając powietrze tak, jak światło księżyca przenika mrok.

Warszawski producent elektroniki Jerzy Przeździecki zawsze trzyma się z dala od utartych formuł i zaskakuje swoim brzmieniem. Występował na "Warszawskiej Jesieni" i na największych festiwalach muzyki elektronicznej. Balansując na styku gatunków od lat szlifuje swój oryginalny muzyczny język. W jego twórczym procesie zawsze pierwsza jest improwizacja, z której wyłania się esencja muzycznej struktury. Eksperymentuje i nie stroni od pracy z innymi artystami. Grał wspólnie z Krzysztofem Knittlem, Jerzym Mazzollem czy Andrzejem Karałowem, z którym ostatnio nagrał album dla warszawskiej wytwórni Requiem Records. Jest pierwszym polskim artystą, którego utwór został wykorzystany przez Depeche Mode w ich światowym turnee. Jest drugim polskim artystą, który wydał utwory na legendarnej wytwórni Cocoon Records prowadzonej przez Svena Vatha.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/


Szymon Nehring, uznany polski pianista młodego pokolenia, i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha wystąpią 15 listopada 2018 roku o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR.

To kolejne, po znakomicie przyjętym koncercie w Elbphilharmonie Hamburg spotkanie NOSPR i Szymona Nehringa. Koncert rozpocznie Uwertura do opery Halka – pierwszej opery Stanisława Moniuszki, która zyskała szerokie uznanie już za życia kompozytora. Uwertura zapowiada myśli muzyczne, które pojawią się w operze. Stanowi zarazem zamkniętą całość, dlatego bywa wykonywana jako uwertura koncertowa.

Szymon Nehring wystąpi w roli solisty, wykonując Koncert fortepianowy a-moll Ignacego Jana Paderewskiego. Ten utwór należy do nurtu późnoromantycznego koncertu wirtuozowskiego. Nie brak też kolorytu polskiego, który przejawia się w nawiązaniach do tańców ludowych oraz w nucie melancholijnej, w której słychać echo Chopina (zwłaszcza w Romanzy). O Koncercie a-moll jeszcze przed premierą z entuzjazmem wypowiadał się Camille Saint-Saëns. Paderewski dedykował tę kompozycję swemu wiedeńskiemu mentorowi – polskiemu pianiście i pedagogowi Teodorowi Leszetyckiemu. Jako ostatni tego wieczoru usłyszymy utwór, który uznać można za stały repertuar wszystkich orkiestr – I Symfonię Johannesa Brahmsa.

Ten sam program artyści zaprezentują dwa dni później w Wiedniu.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1218/nospr-alexander-liebreich-szymon-nehring 


W dniach 16–25 listopada 2018 roku w Krakowie odbędzie się 26. Audio Art Festival.

Audio Art jest eksperymentalną i postmodernistyczną sztuką przełomu wieków. To integracja sztuk wizualnych z dźwiękowymi. Festiwal obejmuje koncerty, performance i instalacje. Audio Art tworzy nową koncepcję źródła dźwięku: obiektu i instrumentu muzycznego w określonej przestrzeni i czasie. Kompozytor, konstruktor i wykonawca unifikują cały proces tworzenia i wykonania dzieła. Festiwal Audio Art prezentuje artystów z całego świata oraz ich premierowe projekty. W ramach festiwalu odbywają się także prezentacje spoza nurtu Audio Art.

Podczas Festiwalu zostanie zaprezentowana instalacja Percepcja sfer Piotra Madeja, wykonana pod kierownictwem Marka Chołoniewskiego. W interpretacji Małgorzaty Walentynowicz usłyszymy kompozycje Jagody Szmytki. 23 listopada w krakowskiej Akademii Muzycznej wystąpi Krzysztof Cybulski, który wykona swoje najnowsze utwory, a także wygłosi wykład pt. Acoustic Harmonic Synthesizer. Następnego dnia w roli prelegentów wystąpią Martyna Kosecka i Idin Samimi Mofakham (Sound Walk – an open form) oraz wykonają swoje utwory. Udział w tymże koncercie weźmie mobile orchestra Krzysztofa Gawlasa. Członkowie orkiestry tworzą instrumenty programowe na urządzenia mobilne. Każdy wykonawca posiada również własny zestaw głośników stereo ze wzmacniaczem, który pozwala wirtualnym instrumentom emitować dźwięk w sposób zbliżony do instrumentów akustycznych.

Wydarzenia festiwalu Audio Art będą transmitowane na żywo przez Internet.

Szczegółowy program – na stronie http://www.audio.art.pl/ 


16 listopada 2018 roku o godz. 18.30 w operze Krakowskiej będzie miała miejsce premiera jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego w reżyserii Laco Adamika.

Manru ze względu na intensywną karierę pianistyczną wybitnego instrumentalisty powstawała przez 8 lat. To historia nieszczęśliwej miłości, nakreślająca też temat różnic społecznych i braku tolerancji. Jedna z głównych bohaterek – Ulana – cierpi z powodu odrzucenia ze strony matki, jak i całej wsi, którego powodem jest brak akceptacji jej małżeństwa z Cyganem Manru. Jest także niepewna miłości własnego męża, w którym powoli zaczyna budzić się tęsknota do „cygańskiego” trybu życia oraz dawne uczucie do Cyganki Azy. Najbardziej poruszającym momentem dzieła nie jest tragiczny finał III aktu, a akt II, kiedy obserwujemy głównych bohaterów: tęskniącego za wolnością Manru i oddaną mu i poświęcającą się dla niego Ulanę oraz towarzyszące im emocje.

Podczas premierowego spektaklu wystąpią znakomici soliści z towarzyszeniem Chóru i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wydarzenie objęte jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Opera Krakowska zaprasza również do udziału w konkursie na najlepszą recenzję ze spektaklu Manru w reż. Adamika (regulamin dostępny jest na stronie OK w zakładce „Aktualności").

Informacja o biletach – na stronie https://www.opera.krakow.pl


W dniach 16–23 listopada 2018 roku odbędzie się Festiwal Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. urodzin kompozytora, będącego jedną z najbardziej znaczących postaci polskiej i światowej sceny muzycznej.

Podczas 7 koncertów symfonicznych i 3 kameralnych usłyszeć będzie można dzieła reprezentujące drogę twórczą mistrza: od awangardowych utworów z lat 1960-tych po utwory z lat ostatnich (IV Kwartet smyczkowy, VI Symfonia „Chinesische Lieder”). W czasie koncertów festiwalowych odbędzie się prawykonanie nowego utworu – Tria fortepianowego napisanego dla zespołu Penderecki Trio – oraz przedstawiona zostanie nowa „odsłona” Koncertu podwójnego w wersji na flet i klarnet (w aranżacji Michela Lethieca).

Do udziału w Festiwalu zaproszone zostały czołowe polskie zespoły: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Sinfonia Iuventus, Polska Orkiestra Radiowa, Sinfonietta Cracovia, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Teatru Wielkiego i Opery Narodowej, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Polski Chór Kameralny, Warszawski Chór Chłopięcy. Za pulpitem staną mistrzowie batuty, m.in.: John Axelrod, Rolf Beck, Christoph Eschenbach, Lawrence Foster, Jacek Kasprzyk, Jerzy Maksymiuk, Andres Mustonen, Alexander Liebreich, Rafael Payare, Leonard Slatkin, Tadeusz Strugała, Maximiano Valdés. Wśród wybitnych polskich i zagranicznych solistów biorących udział w Festiwalu znajdują się nazwiska wschodzących gwiazd sal koncertowych, jak i światowej sławy muzyków – przyjaciół kompozytora, którzy byli pierwszymi wykonawcami utworów pisanych z myślą o ich sztuce wykonawczej, takich jak: Anne-Sophie Mutter, Arto Noras, Ivan Monighetti, Yuri Bashmet, Danjulo Ishizaka, Gábor Boldoczki, czy zespół Shanghai Quartet.

W dzień urodzin Pendereckiego, 23 listopada w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się koncert urodzinowy, podczas którego Orkiestrę Sinfonia Varsovia poprowadzi sam kompozytor.

Szczegółowy program – na stronie http://beethoven.org.pl


W dwa listopadowe weekendy: 16–18 listopada oraz 24–25 listopada 2018 roku, odbędzie się Festiwal Polskiego Radia Chopin. Wydarzenie organizowane jest we współpracy z poznańskim Teatrem Muzycznym, w ramach projektu „Chop(in) Poznań&Wielkopolska”.

Na Festiwal złoży się pięć koncertów. Trzy z nich (16, 24, 25 listopada) odbędą się w Poznaniu, natomiast dwa pozostałe (17 i 18 listopada) w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie, w którym Chopin spędził wakacje 1827 i 1829 roku. To właśnie w tym miejscu kompozytor skomponował Polonez na wiolonczelę i fortepian op. 3.

Festiwal Polskiego Radia Chopin otworzy recital Jana Krzysztofa Broi. W recitalu pianistycznym „Rondo dla polacca” zaprezentuje się Marek Bracha, który zaprezentuje dzieła Bacha, Mozarta i Beethovena, a także kompozycje Chopina, Tansmana i Szpilmana. W trzecim koncercie – „Czarodziejskie flety: od Vivaldiego do Góreckiego” wystąpi duet polskich flecistów: Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz z towarzyszeniem znakomitego pianisty Andrzeja Jungiewicza. Koncert „Między Warszawą, a modernistycznym Poznaniem” poświęcony będzie polskiej liryce wokalnej zogniskowanej wokół Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Paderewskiego i Feliksa Nowowiejskiego. W koncercie finałowym Hubert Rutkowski zaprezentuje repertuar związany z muzyką kompozytorów, których Chopin cenił wysoko (Beethovena, Schumanna), jak i twórców współczesnych. Podczas tego recitalu po raz pierwszy zabrzmią Dwie arabeski na fortepian Pawła Mykietyna, skomponowane specjalnie na zamówienie Polskiego Radia.

Na cztery z pięciu koncertów wstęp jest bezpłatny.

Wszystkie koncerty będą transmitowane na antenie Polskiego Radia Chopin.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.polskieradio.pl/326/6378/Artykul/2213772,Festiwal-Radia-Chopin 


Pomiędzy 16 listopada a 1 grudnia 2018 roku w programie VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się sześć różnorodnych koncertów wszystkich trzech artystycznych zespołów Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego i specjalnie zaproszonych gości.

Koncerty przywołują pamięć patrona Festiwalu, który w tym roku skończyłby 85 lat. Mottem wydarzenia są słowa Pawła VI: „Świat, w którym żyjemy, potrzebuje piękna aby nie pogrążyć się w rozpaczy”.

Otwierającą Dni (16 listopada) Wyspę umarłych Siergieja Rachmaninowa odbierzemy tylko jako utwór posępny, przygnębiający czy też wzruszy nas to, że w tej muzycznej konfrontacji ze śmiercią kompozytor znalazł też miejsce na odwagę i męstwo? Jak w tym samym koncercie odbierzemy dziś najsłynniejszy utwór Henryka Mikołaja Góreckiego - III Symfonię? Niepisaną tradycją Katowickich Dni stają się wykonania nowych utworów Mikołaja Góreckiego. Jego nowy Koncert na klarnet i orkiestrę, który powstał w ramach ministerialnego programu „Zamówienia kompozytorskie”, wykona Roman Widaszek, któremu utwór jest dedykowany. Klarneciście towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Jacka Rogali.

24 listopada Trzy utwory w dawnym stylu i Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową H. M. Góreckiego zestawione zostaną z utworami Jemu równych – Karola Szymanowskiego, Ericha Korngolda i o 13 dni starszego Krzysztofa Pendereckiego. Specjalny koncert z okazji 85. urodzin Pendereckiego (25 listopada) również włączony jest w program VI Dni.

Potem jeszcze w hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu zabrzmi Verdiowskie Requiem (30 listopada), a na finał (1 grudnia) w Filharmonii Konesera góralskie nuty z ukochanych przez Góreckiego Tatr przywoła kapela Jana Karpiela Bułecki.

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/ 


17 listopada 2018 roku w Gminnym Ośrodku Kultury w Wodyniach o godz. 18.00 odbędzie się piąty koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Podczas tego spotkania zostaną zaprezentowane utwory kameralne, romantyczne i dwudziestowieczne. Program koncertu obejmuje kwartety smyczkowe z różnych epok:  II Kwartet smyczkowy a-moll op. 13 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110 Dymitra Szostakowicza oraz wybrane utwory na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego.

Utwory zaprezentuje The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Maksymilian Grzesiak (I skrzypce), Katarzyna Boniecka (II skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Małgorzata Duź (wiolonczela). Zespół aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym, współpracuje z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Uczestniczy w polskich i międzynarodowych festiwalach. Kwartet wykonał ponad kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


17 listopada 2018 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości odbędzie się premiera wieczoru baletowego w dwóch częściach Nasz Chopin.

Kiedy na początku listopada 1830 roku dwudziestoletni Chopin wyjeżdżał z Warszawy, wręczywszy pierścień swojej ukochanej Konstancji, żegnał za rogatkami wolskimi kolegów z konserwatorium muzycznego, nie miał pojęcia, że rozstaje się z Polską na zawsze. Wiadomość o powstaniu dotarła do niego już w Wiedniu. Tęsknota i strach o to, co dzieje się z rodziną, wstrzymały jego pęd twórczy na długie miesiące. Jednak w kilka lat później echo jego geniuszu zaczęło krążyć po świecie. Któż inny, jeśli nie Chopin, największy z wielkich, mógłby stać się muzycznym bohaterem tego wspaniałego artystycznego wydarzenia?

Nasz Chopin to hołd złożony polskiej niepodległości przez dwóch uznanych choreografów: dyrektora PBN Krzysztofa Pastora i Brytyjczyka Liama Scarletta, związanego na stałe ze słynnym Royal Ballet w Londynie, gdzie stworzył już kilkanaście autorskich baletów. Pracował także dla znanych zespołów baletowych w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Norwegii i Nowej Zelandii, zyskując opinię jednego z najbardziej kreatywnych twórców współczesnego baletu. Tego wieczoru artyści Polskiego Baletu Narodowego zatańczą do dźwięków Koncertu fortepianowego e-moll (balet Liama Scarletta) i Koncertu fortepianowego f-moll w choreografii Krzysztofa Pastora. Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpi pod dyrekcją wybitnego Grzegorza Nowaka, a partię fortepianu wykona Krzysztof Jabłoński.

Przed spektaklem Maciej Krawiec będzie rozmawiał z twórcami i wykonawcami baletów Nasz Chopin, m.in. z choreografem Liamem Scarlettem. Wyjątkowe spotkanie z artystami odbędzie w Foyer Głównym 45 minut przed przedstawieniem. Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.

Następne przedstawienia odbędą się na dużej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 18, 20 i 21 listopada 2018 roku oraz 27, 28 i 30 kwietnia 2019.

Informacje o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl/