Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na cykl koncertowy zatytułowany „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”. Podczas trzech spotkań (1.12.2018, 17.01.2019, 29.03.2019) zabrzmią prawykonania nowych kompozycji, a także utwory pokazujące szerszy kontekst podejmowanych tematów.

Czy muzyka jest oddźwiękiem rzeczywistości? A może raczej to sztuka wywołuje oddźwięk w świecie? Które wydarzenia ze świata rezonują najmocniej w świadomości współczesnych twórców? Przed każdym koncertem kompozytorzy oraz specjalni goście spotkają się z słuchaczami, aby opowiedzieć o swojej muzyce i o tym, na ile dzisiejszy świat wpływa na ich myślenie o sztuce i proces komponowania.

Na cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” złożą się trzy koncerty, które odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Usłyszeć będzie można m.in. utwory specjalnie zamówione przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Styczniowy koncert ukaże ponadto szerszy kontekst dla muzyki najnowszej, sięgając do twórczości Mieczysława Wajnberga, w 100-lecie jego urodzin.

Rozważania na temat czasu i muzyki rozpocznie podczas grudniowego koncertu o godz. 19:00 poemat symfoniczny Polonia Resurrecta Grzegorza Duchnowskiego, zainspirowany 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Odniesienia historyczne będą również podstawą narracyjną drugiego prawykonywanego dzieła – Time Capsule Macieja Zielińskiego. W tej kompozycji autor poprowadzi słuchaczy przez różne epoki historyczne, pokazując, jak zmieniał się sposób posługiwania się orkiestrą symfoniczną. Program dopełni I Symfonia Jana Duszyńskiego, absolwenta nowojorskiej Juilliard School, którego muzyka znana jest nie tylko z sal koncertowych, ale również z filmów np. Władysława Pasikowskiego – Pokłosie czy Jack Strong.

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


1 grudnia 2018 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie w godz. 11.00–18.30 odbędzie się jubileuszowy Maraton Katedry Kompozycji w ramach Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Polska muzyka niepodległa”.

Jubileuszowy Maraton Katedry Kompozycji (#KatKomp2018) to wydarzenie wpisane w obchody 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie, jako dopełnienie Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Polska muzyka niepodległa”, organizowanej w dniach 29 listopada – 1 grudnia przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego. Ideą Maratonu jest przedstawienie wybranych dzieł z dorobku pedagogów współtworzących dzisiejszą Katedrę Kompozycji (jednostkę istniejącą od 1957 roku), jako istotnego wkładu w nowoczesne oblicze kultury muzycznej naszego kraju, z podkreśleniem indywidualności postaw artystycznych i estetycznych, oryginalności i różnorodności środków warsztatowych. Projekt wpisuje się we wspomniane wydarzenie naukowe – w ten sposób twórczość pedagogów Katedry Kompozycji otrzymuje należny jej kontekst tradycji i współczesności muzyki tworzonej nieprzerwanie w odrodzonej sto lat temu Polsce, umożliwiający recepcję, dokumentację i upowszechnienie o zasięgu międzynarodowym.

„Od Pendereckiego do Chołoniewskiego” – tak w ogromnym oczywiście skrócie można ująć program Maratonu. W prezentowanym repertuarze znajdą się dzieła kameralne wszystkich piętnastu twórców współkreujących złożoną teraźniejszość Katedry Kompozycji. A są to, w kolejności wykonania: Krzysztof Penderecki, Józef Rychlik, Mateusz Bień, Michał Pawełek, Wojciech Ziemowit Zych, Wojciech Widłak, Jarosław Płonka, Piotr Peszat, Michał Gronowicz, Karol Nepelski, Maciej Jabłoński, Anna Zawadzka-Gołosz, Magdalena Długosz, Marcel Chyrzyński, Marek Chołoniewski (w podwójnej roli autora i performera). Ich utwory, w znakomitej większości skomponowane w ostatnich latach, zostaną wykonane m.in. przez tak renomowanych artystów i zespoły, jak: Trio Łukasza Długosza, Cracow Duo (gościnnie z Barbarą Borowicz), Hashtag ensemble. Całości dopełnią referaty naukowe Krzysztofa Szwajgiera i Małgorzaty Janickiej-Słysz, która ponadto poprowadzi panel z udziałem kompozytorów.

Szczegóły na www.amuz.krakow.pl 

prof. Wojciech Widłak, Kierownik Katedry Kompozycji


Od grudnia 2018 do marca 2019 roku potrwa XVIII Festiwal Muzyczne Konfrontacje. Spotkania festiwalowe będą odbywać się w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku raz w miesiącu.

„Muzyka jest dla mnie najwyższą ze sztuk” – pisał Jarosław Iwaszkiewicz w Podróżach do Włoch. Twórczość literacka Gospodarza Stawiska, a także stała obecność muzyki w Domu Obojga – Anny i Jarosława w ciągu ich życia to najbardziej oczywiste potwierdzenie szczerości tego wyznania. Zwracanie uwagi na ważne procesy w historii muzyki, wskazywanie podobnych zjawisk w literaturze, akcentowanie szczególnych związków poezji i muzyki stanowiło główną ideę i cel powołania w 2000 roku Festiwalu „Muzyczne Konfrontacje”. Kontynuacja Festiwalu po 2015 roku jest możliwa dzięki włączeniu się w jego organizację Fundacji Spotkania Muzyczne, działającej przy Związku Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP objął honorowy patronat nad przedsięwzięciem.

Podczas tegorocznego Festiwalu prezentowane będą utwory kompozytorów od Szymanowskiego (postaci, jak wiadomo, szczególnie związanej z Iwaszkiewiczami i Stawiskiem) po współczesnych, których łączy mocne osadzenie w polskiej kulturze, a zarazem naturalne dążenie do wzbogacenia własnego języka o wartości uniwersalne. Program pierwszego koncertu składający się z utworów napisanych przez kompozytorów zapomnianych, dzisiaj odkrywanych, był prezentowany z wielkim powodzeniem w nowojorskiej Carnegie Hall w październiku br. XVIII „Muzyczne Konfrontacje” zakończy prezentacja książki Tomasza Lerskiego Warszawa Jarosława Iwaszkiewicza, spotkanie z jej autorem oraz koncert utworów współczesnych kompozytorów warszawskich.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Don Kichot, jeden z najpopularniejszych baletów komicznych w wykonaniu zespołu Teatru Bolszoj pojawi się na ekranach prawie 40 kin w listopadzie, grudniu i styczniu. W warszawskim Kinie Praha retransmisja odbędzie się 2 grudnia 2019 roku o godz. 16:00.

Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Sprytny cyrulik Basilio tanecznym krokiem i przy pomocy Błędnego Rycerza znów zdobędzie rękę pełnej temperamentu Kitri.

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego imperatorskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy finałowy koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 2 grudnia 2018 roku o godz. 15.00.

Koncert wyjątkowy, bo wystąpią na nim światowej klasy muzycy jazzowi – Andrzej Jagodziński Trio. Założycielem zespołu jest artysta wszechstronny: waltornista z wykształcenia, pianista jazzowy, akordeonista, kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął zdobyciem głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu Złota Tarka w 1979 roku. Do dzisiaj dzięki swojej wyjątkowej umiejętności wtopienia się w brzmienie i konwencje danego zespołu Andrzej Jagodziński gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu. Od kiedy w 1993 roku powstało trio firmowane jego nazwiskiem, artysta aranżuje utwory Fryderyka Chopina – autorski pomysł oraz wielki sukces artystyczny i komercyjny (albumy Chopin, Chopin Once More, Les Brillantes, Sonata b-moll), a także muzykę ludową (album Muzyka Polska). Od samego początku lider Trio samodzielnie dobiera i aranżuje repertuar na koncerty.

Podczas grudniowego przedsięwzięcia zabrzmią właśnie kompozycje Chopina w autorskich aranżacjach jazzowych Jagodzińskiego. Program ten, który odniósł ogromny sukces na całym świecie, zaprezentują: Andrzej Jagodziński (fortepian), Adam Cegielski (kontrabas) i Czesław Bartkowski (perkusja).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na VI edycję festiwalu „Dni Muzyki”, poświęconą twórczości Krzysztofa Pendereckiego, która odbędzie się w dniach 2–9 grudnia 2018 roku.

„Dni Muzyki” to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. W programie szczególny nacisk kładziony jest na przedstawianie polskich kompozytorów i umiejscawianie ich w kontekście europejskim. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej, jak tylko jest to możliwe, twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę.

VI edycja poświęcona jest Krzysztofowi Pendereckiemu, który obchodzi w tym roku jubileusz 85. urodzin. Postać profesora przydała Akademii rozpoznawalności na arenie międzynarodowej, a profesor jest nie tylko ikoną muzyki polskiej, ale też osobą, która wiele wniosła w codzienne życie uczelni. Utwory jubilata, a także Andrzeja Panufnika, Henryka Mikołaja Góreckiego, Zbigniewa Bujarskiego, Marka Stachowskiego i Fazila Say’a usłyszymy w wykonaniu znakomitych muzyków: Romana Widaszka, Marka Szlezera, Jana Kalinowskiego, Marii Machowskiej, Katarzyny Budnik, Kaji Danczowskiej, Tadeusza Tomaszewskiego, Jakoba Spahna, Kwartetu smyczkowego DAFÔ i Messages Quartet. Pianista Piotr Orzechowski zaprezentuje Preludia własnego autorstwa. Podczas koncertu finałowego zabrzmi II Symfonia „Wigilijna” Pendereckiego i suita Abela Korzeniowskiego z filmu Metropolis w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej pod dyrekcją Rafała Delekty i Andrzeja Korzeniowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.dnimuzyki.art.pl/ 


Premiera najnowszej inscenizacji Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego będzie miała miejsce na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 2 grudnia 2018 roku o godz. 18.00.

„...nie jestem pretensjonalny i raczej krytycznie nastawiony do swojej muzyki - ale naprawdę wprost wstrząsnęło mię to (zwłaszcza II akt). [...] To nie da się porównać z niczym innym w mojej muzyce..., z niczym, co napisałem po Królu Rogerze... Już samo brzmienie orkiestry i chórów jest miejscami zupełnie niesamowite i wprost wstrząsające w swym napięciu. Nie mogę się otrząsnąć z tego wrażenia...” – tak Karol Szymanowski pisał o swoim dziele po premierze w Pradze w 1932 roku.

Prapremiera opery do libretta kuzyna kompozytora Jarosława Iwaszkiewicza odbyła się w warszawskim Teatrze Wielkim w 1926 roku. W Warszawie, Wrocławiu, Petersburgu i Edynburgu spektakl był już wystawiany w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Po latach znów powraca do Króla Rogera w nowej inscenizacji opartej na dramaturgii Piotra Gruszczyńskiego. Podąża za odzwierciedloną w ekspresyjnej muzyce Szymanowskiego fascynacją starożytnością i orientalnym światem. Treliński buduje świat w wysmakowanych obrazach niezawodnego Borisa Kudlički, zaskakuje i wytrąca widza z tego co przewidywalne. Dzieło wykona Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcja Grzegorza Nowaka. W głównej roli wystąpi Łukasz Goliński.

Informacja o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl


Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”, który odbędzie się 3 grudnia 2018 roku o godz. 19.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8).

Podczas koncertu zabrzmią Campane IV z cyklu Symfonie dzwonów Romualda Twardowskiego, Elegia i Kaprys ze zbioru Pchli targ Zbigniewa Bargielskiego, Etiudy 4 i 5 z cyklu 12 etiud Krzysztofa Baculewskiego, Toccatina polska Jerzego Bauera, Kołysanka dla A. Anny Ignatowicz-Glińskiej, Miniatury Władysława Słowińskiego, Nokturn Sławomira Zamuszko, Toccata Mariana Borkowskiego, Moment Musical Piotra Mossa, Warkocz Bereniki Jerzego Kornowicza. Ponadto odbędzie się prawykonanie nowej wersji Preludiów geometrycznych Marcina Tadeusza Łukaszewskiego.

Utwory zaprezentuje dr hab. Marcin Tadeusz Łukaszewski, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – teoretyk muzyki, pianista i kompozytor. Prowadzi działalność koncertową, występując jako solista i kameralista. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Na koncie ma szereg prawykonań i nagrań muzyki polskiej, jest członkiem Akademii Fonograficznej.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na koncert jest wolny.


Do 6 grudnia 2018 roku potrwa 73. sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej.

Polską muzykę współczesną usłyszymy w wykonaniu belgijskiego zespołu Exprezz Duo, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz i młodych artystów łódzkich.

Exprezz Duo prawykona 3 grudnia Quasi alla tango Sławomira Kaczorowskiego, które powstało na zamówienie Fundacji „TAK – Temat Aktualny Kultura” w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia Kompozytorskie” 2018, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Tradycyjnie młodzi wykonawcy przedstawią utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Będziemy mieli również okazję poznać utwór Yihan Chen Little Rituals Here and There, który otrzymał II nagrodę na amerykańskim konkursie młodych kompozytorów – 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers/USA, NACUSA. Polecamy także prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej – utworów, które powstały pod kierunkiem mgra Jacka Partyki.

W bieżącym roku Zygmunt Krauze obchodzi 80. urodziny. Z tej okazji w ramach Sesji odbędzie się spotkanie z Jubilatem „O sztuce, kompozycji, podróżach i nie tylko” oraz koncert monograficzny. Finałowym akcentem sesji będzie prezentacja twórczości kompozytorów wrocławskich. W koncercie zatytułowanym „Słowo w dialogu z muzyką…” wystąpi zespół ElettroVoce.

Wszystkie wydarzenia odbędą się w Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/73-sesja-musica-moderna 


PTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 3 i 4 grudnia 2018 roku do Rzeszowa i Łańcuta na koncerty „Muzyka współczesna jest kosmiczna”, podczas których odbędzie się prawykonanie utworu Aldony Nawrockiej Lunares tempora na trąbkę i fortepian.

Kompozytorka pełni funkcję adiunkta w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i kierownika Pracowni Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur. Jest członkiem ZKP, ZAiKS, Akademii Fonograficznej i WOPR-u. Jej najnowszy utwór powstał w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Przedsięwzięcie z udziałem Aldony Nawrockiej będzie się składać z dwóch części: koncerty poprzedzą wykłady prezentujące specyfikę zagadnień muzyki XX i XXI w. z perspektywy nowych nurtów kompozytorskich, technik, współczesnej artykulacji, zapisu partyturowego i relacji formalnych. Poprowadzi je kompozytorka wraz z wykonawcami 3 grudnia na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego o godz. 15.30 i 4 grudnia w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Teodora Leszetyckiego w Łańcucie.

Kompozycję Nawrockiej, a także Carnival of Venice Dela Staigersa wykonają cenieni kameraliści: trębacz Tomasz Woźniak oraz pianistka Maria Gabryś-Heyke.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp na koncerty jest wolny.


Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic zaprasza w grudniu 2018 roku i w marcu 2019 roku na koncerty w ramach projektu „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu”.

Projekt klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu” realizowany jest przez krakowskie Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic przy współpracy z Fundacją Life&Art. Obie artystki zaangażowane są w promocję polskiej muzyki w kraju i za granicą. Chcą swoją misję realizować także w najbliższym otoczeniu. Celem ich najnowszego projektu jest zapoznanie uczniów szkół muzycznych I stopnia z muzyką kameralną kompozytorów polskich.

Wydarzenie odbywać się będzie w grudniu 2018 i w marcu 2019 roku w szkołach muzycznych w Domosławicach (04.12.18), Korzennej (06.12.18), Lubaczowie (11.12.18), Skawinie (marzec 2019) i w Wadowicach (marzec 2019).

W programie zadania znalazły się kursy interpretatorskie dla uczniów, wykład wprowadzający w świat muzyki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem roli klarnetu i fortepianu, wystawa klarnetów wraz z akcesoriami oraz wykład na temat pielęgnacji klarnetu przeprowadzony przez Tomasza Cyzowskiego – pracownika renomowanego Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany. Finałem każdego dnia projektu w danej szkole jest koncert z muzyką polską w wykonaniu duetu – klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.pianoclassic.pl 


5 grudnia 2018 roku o godz. 19:00 warszawska siedziba orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272) wypełni się brzmieniem muzyki kameralnej z minionych 100 lat: odbędzie się koncert finałowy I edycji cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”.

Na zakończenie rocznego cyklu koncertów kameralnych muzycy Sinfonii Varsovii zaprezentują twórczość dedykowaną znakomitym wykonawcom muzyki współczesnej – zespołowi Nonstrom. Łącznikiem między nieistniejącym już Nonstromem a teraźniejszością będzie puzonista orkiestry Tomasz Światczyński, dawny członek zespołu.

Czworo muzyków: Piotr Mazurek (wiolonczela), Tomasz Światczyński (puzon), Radosław Soroka (klarnet) i gościnnie Agnieszka Kozło (fortepian) zaprezentuje utwory Pawła Szymańskiego, Pawła Mykietyna, Jacka Grudnia i Macieja Małeckiego – wszystkie wpisujące się w nurt nieszablonowego myślenia o dźwięku i jego barwie, pokazujące zupełnie inną twarz polskiej muzyki kameralnej, niż była dotąd prezentowana na Grochowskiej. Agnieszka Kozło wykona Klavierstücke na syntezator Casio CTK-731 założyciela Nonstromu Pawła Mykietyna. Zanim jednak zabrzmi syntezator, muzycy zagrają dedykowany Nonstromowi Concerto a 4 Pawła Szymańskiego, którego twórczością Mykietyn inspirował się w okresie swojej młodości. Na grudniowym koncercie „Sinfonia Varsovia Kameralnie” publiczność usłyszy trzy utwory Jacka Grudnia, każdy na swój sposób eksplorujący możliwości brzmieniowe instrumentów: Wiatr od morza (w oryginale na fortepian i saksofon), Nonstrom oraz Piosenka na klarnet, puzon, wiolonczelę, fortepian i taśmę. Brzmieniowe poszukiwania na fortepian, klarnet, puzon i wiolonczelę dopełni 12-minutowa Muzyka na fortepian i 3 instrumenty Macieja Małeckiego.

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” powróci w nowej odsłonie już w styczniu 2019 roku. W programie koncertów znajdą się kompozycje dedykowane różnym obsadom – od duetu do oktetu. Wstęp na wszystkie koncerty cyklu jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


5 grudnia 2018 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 17.00 odbędzie się uroczyste wręczenie nagród dla laureatów IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację Meakultura Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” odbył się już po raz czwarty. Jurorzy tegorocznej edycji – dr Daniel Cichy (Przewodniczący), dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska, Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk, Remigiusz Mazur-Hanaj – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. Jury wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych. Do rąk autorów trafi także nagroda ufundowana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Nagroda Indywidualna Piotr Metza.

Nagrody otrzymają: Rafał Wawrzyńczyk, Aleksandr Przybylski, Karolina Dąbek, Przemysław Górecki, Dirk Wieschollek, Adam Wiedemann i Olga Drenda.

Głównym Współorganizatorem Konkursu i Fundatorem Grand Prix, dzięki któremu konkurs może być kontynuowany, jest Instytut Muzyki i Tańca. Konkurs już po raz czwarty otrzymał wsparcie Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.konkurskropka.pl/ 


Na projekt „Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” składają się koncerty 11 i 18 października oraz 6 grudnia 2018 roku, poświęcone twórczości polskiego kompozytora Juliusza Łuciuka i połączone z promocją płyty Juliusz Łuciuk – Dzieła chóralne.

Juliusz Łuciuk (ur. 1927) wciąż pozostaje aktywnym twórcą. Jego niezwykle ważny dorobek artystyczny wymaga podkreślenia w środowisku kultury, bowiem znacząco wpłynął na kształt współczesnej muzyki polskiej, a nieschematyczne podejście do kompozycji przyczyniło się do wzbogacenia polskiego dorobku kulturowego.

„Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” to projekt, na który składa się album płytowy Juliusz Łuciuk – Choral works nagrany przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Maestro Janusza Siadlaka (premiera 19.09.2018 r, DUX), a także jesienne koncerty promocyjne stworzone we współpracy z kompozytorem i jego bliskimi. Koncerty odbędą się w Krakowie 11 października (godz. 19.15, Kościół Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Maciej Negrey), w Warszawie 18 października (godz. 19.30, Kościół św. Augustyna; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Kinga Wojciechowska) i w Częstochowie 6 grudnia (godz.19.00, Filharmonia Częstochowska; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.collegiumcantorum.com/ 


6 i 7 grudnia 2018 roku w Akademii Sztuki w Szczecinie odbędzie się konferencja naukowa „W bieli i czerni. Muzyka fortepianowa przełomu XX i XXI wieku”.

Celem projektu jest analiza zagadnień związanych z muzyką fortepianową przełomu XX i XXI wieku. Przewidywana jest część teoretyczna, której trzon stanowić będą wykłady współczesnych kompozytorów polskich oraz wybitnych wykonawców muzyki nowej, a także koncerty prezentujące od strony praktycznej różne aspekty omawianej problematyki. Zamierzeniem przedsięwzięcia jest stworzenie płaszczyzny do artystycznego i naukowego dialogu pomiędzy Akademią Sztuki i innymi ośrodkami artystyczno-naukowymi w Polsce, umożliwienie wymiany poglądów pomiędzy twórcami, wykonawcami, teoretykami i wszystkimi osobami interesującymi się zagadnieniami muzyki najnowszej oraz przyczynienie się do lepszego zrozumienia procesów zachodzących w tej dziedzinie sztuki.

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli: prof. Sławomir Czarnecki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), dr hab. prof. AM Magdalena Lisak (Akademia Muzyczna w Katowicach), dr hab. prof. AM Artur Kroschel (Akademia Muzyczna w Poznaniu), dr Anna Ignatowicz-Glińska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), dr Katarzyna Kwiecień-Długosz (Uniwersytet Zielonogórski), dr Aldona Nawrocka-Woźniak (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) i dr hab. Marcin Kopczyński (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy). Akademię Sztuki w Szczecinie reprezentować będą dr Alicja Delecka-Bury i dr Artur Cieślak, który wygłosi referat pt. Muzyka fortepianowa na lewą rękę – wyzwania i konsekwencje. Podczas koncertów zaprezentowane zostaną utwory fortepianowe oraz kameralne z istotnym udziałem fortepianu autorstwa Artura Cieślaka, Sławomira Czarneckiego, Ryszarda Gabrysia, Aleksandry Garbal, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Artura Kroschela, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Marcina Kopczyńskiego i Dariusza Przybylskiego. Odbędzie się również prawykonanie reb/el II (2018) na fortepian i elektronikę Aldony Nawrockiej. Konferencji towarzyszyć będzie wystawa prac Tomasza Hancia.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.akademiasztuki.eu/WEM/Action/Wydzial 


6 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert poświęcony wybitnym polskim kompozytorom i instrumentalistom, Fryderykowi Chopinowi, Henrykowi Wieniawskiemu i Karolowi Lipińskiemu. 

Podczas koncertu wsytąpią: Konstanty Andrzej Kulka (skrzypce), Tomasz Strahl (wiolonczela) oraz Krzysztof Jabłoński (fortepian). Niezwykły wieczór rozpocznie się uwielbianym przez publiczność i krytyków Polonezem As-dur op. 53. Dzieło to w doskonały sposób oddaje siłę i charakter najważniejszego z polskich tańców narodowych. Inna kompozycja Chopina, w której rozbrzmiewa rytm poloneza, to Introdukcja i Polonez C-dur op. 3. Dzieło należy do tych utworów Chopina, w których w duecie z fortepianem spotykamy wiolonczelę – drugi ukochany instrument kompozytora; jedyny, któremu poświęcił sonatę z towarzyszeniem fortepianu (Sonatę g-moll op. 65). Wiolonczela pojawia się również w Trio fortepianowym g-moll op. 8 – jedynym dziele kameralnym Chopina, które nie powstało na konkretną okazję dla znanych mu muzyków.

Obok muzyki Fryderyka Chopina zabrzmią kompozycje innych wybitnych polskich twórców – Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego. Odnosili oni ogromne sukcesy nie tylko na polu twórczości kompozytorskiej, lecz także jako wybitni wirtuozi skrzypiec. Podobnie jak Chopin pisali muzykę przeznaczoną przede wszystkim na instrument, na którym na co dzień grali. Doskonałym tego przykładem są kaprysy na skrzypce Lipińskiego – błyskotliwe kompozycje, będące dla wykonawców nie lada wyzwaniem. W dorobku XIX-wiecznych legend muzyki skrzypcowej odnajdujemy również szereg inspiracji polską muzyką ludową. Jednym z przykładów jest doskonały Polonez koncertowy D-dur Wieniawskiego na skrzypce i fortepian – utwór, który został zadedykowany Karolowi Lipińskiemu.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.p


Henryk Mikołaj Górecki kończyłby 6 grudnia 85 lat. Z okazji rocznicy jego urodzin Warner Classics prezentuje album, w którym muzycy Sinfonii Varsovii wraz z Jerzym Maksymiukiem, a także dziećmi kompozytora, Mikołajem i Anną połączyli siłę swojego talentu i pasji. Płyta Góreccy to międzypokoleniowy pomost, który łączy działania artystyczne dwóch generacji rodziny Góreckich.

Na płycie znajduje się zapis wyjątkowego koncertu, który odbył się 16 października 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w ramach Tansman Festival. Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka dokonała wówczas światowego prawykonania ostatniego z niewykonanych dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego, Dwóch Postludiów Tristanowskich i Chorału, dokończonych pośmiertnie przez jego syna, Mikołaja. Swoją premierę miał wówczas również utwór Mikołaja Góreckiego Orfeusz i Eurydyka. Program koncertu, a zarazem płyty, dopełniło Małe requiem dla pewnej Polki Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem córki Anny Góreckiej, jako solistki.

Płyta ukaże się w sprzedaży 7 grudnia 2018. Muzyka Góreckich w koncertowym wykonaniu Sinfonii Varsovii i Jerzego Maksymiuka zachwyca barwnymi kontrastami i szczerością przekazu. Zarówno utwory, które zabrzmiały wtedy po raz pierwszy, jak też pozycje tak znane, jak Małe requiem dla pewnej Polki, składają się na niezwykle autentyczny i wielowymiarowy portret Henryka Mikołaja, Anny i Mikołaja Góreckich.  

Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Dwójka Polskie Radio, Presto.


8 grudnia 2018 roku o godz.18:00 w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu będzie miał miejsce koncert symfoniczny, podczas którego odbędzie się premiera utworu Pawła Pudło Żywioły w piętnastu częściach na wielką orkiestrę, instrumenty etniczne oraz recyklingowe.

Żywioły to projekt łączący muzykę i edukację ekologiczną, którego podstawą jest godzinny poemat symfoniczny autorstwa Pawła Pudło. To muzyczna opowieść o siłach natury, które od wieków tworzą świat wokół nas. Ziemia, woda, powietrze, ogień i ludzkość. Symbolika żywiołów została użyta w projekcie ze względu na jej uniwersalną rozpoznawalność, proste skojarzenie z naturą i możliwość metaforycznego, artystycznego oddania procesów zachodzących w środowisku. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej i multiinstrumentalista Kamil Rogiński pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego.

Artystyczne elementy projektu są punktem wyjścia do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi, problemu smogu i jakości powietrza - słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości. Wydarzeniem towarzyszącym premierze utworu będą wykłady i warsztaty w Zamku Książ w dniach 6-7 grudnia, prowadzone przez naukowców z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. 5 grudnia w Bibliotece pod Atlantami ekodesigner Tytus Presiński poprowadzi warsztat „ekologia i design”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-sudecka.interticket.pl/


8 grudnia 2018 roku o godz. 12.00 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się koncert rodziny w ramach cyklu „Smykowizje”.

Ośmiu zawodników tajemniczej drużyny, pięć wróbli, trzy zegary, dwie osy, dwa koty, jeden mazurek, szumy, szelesty i deszcz. Oto główni bohaterowie miniatur, piosenek, improwizacji i zabaw, które mali i duzi słuchacze usłyszą i których doświadczą podczas tego koncertu: wydarzenia specjalnego, realizowanego w ramach lubianego i popularnego cyklu „Smykowizje”. Dzieci, ich rodzice i opiekunowie będą mogli usłyszeć kilkanaście premierowych miniatur wokalno-instrumentalnych, skomponowanych przez Agnieszkę Widlarz – kompozytorkę i edukatorkę muzyczną, autorkę ponad 100 piosenek i miniatur muzycznych dla dzieci.

Premierowa prezentacja nawiąże w formie do jednego z najbardziej znanych cykli, łączących muzykę i sztuki wizualne: Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Miniaturom towarzyszyć będą nowoczesne, niezwykle sugestywne a często zabawne i pełne poczucia humoru ale też istotnych muzycznych odniesień, improwizacje muzyków zespołu Hashtag Ensemble, zespół dziecięcych głosów i barwny świat kształtów i kolorów, czyli rysunków, tworzonych również na oczach widzów przez Aleksandrę Galewicz. W roli solistek wystąpią: Dorota Miśkiewicz, Marta Grzywacz i Małgorzata Czajka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


8 grudnia 2018 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się uroczysty koncert prawykonań utworów inspirowanych nauczaniem Jana Pawła II. Wydarzenie jest zwieńczeniem pierwszej edycji konkursu kompozytorskiego organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II pod hasłem „Jan Paweł II – syn polskiej ziemi”.

Celem projektu było zachęcenie młodych twórców do czerpania z nauczania Jana Pawła II. Do konkursu zgłoszonych zostało 49 kompozycji chóralnych. W jury konkursu zasiedli czołowi polscy kompozytorzy i chórmistrzowie: Paweł Łukaszewski, Agnieszka Franków-Żelazny, Miłosz Bembinow, Bartosz Michałowski i Szymon Godziemba-Trytek.

Nagrodzone utwory zostaną wydane nakładem Wydawnictwa Chopin University Press, dzięki czemu mają szansę wzbogacić repertuar wielu chórów w Polsce i zagranicą. Prawykonań utworów podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim dokona Chór Centrum Myśli Jana Pawła II pod kierunkiem Jana Krutula – dyrektora konkursu.

I nagrodę za utwór Prayer to our Lady of the Divine Love otrzymała Katarzyna Danel – utytułowana już wieloma nagrodami kompozytorka młodego pokolenia, absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu. II nagrodę za utwór o takim samym tytule otrzymał Michał Malec – kompozytor pochodzący z Lublina, student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. III nagroda została przyznana kompozytorowi warszawskiemu, Jakubowi Szafrańskiemu, za utwór Hail, oh Mother. Przyznano także trzy wyróżnienia, które otrzymali: Aleksandra Chmielewska (Warszawa), Michał Sołtysik (Warszawa) oraz Ivan Vryublevskyi (Kraków).

Szczegółowe informacje o konkursie – na stronie internetowej: www.kompozytorzyjp2.pl 


9 grudnia 2018 roku o godz. 17.00 Sala Koncertowa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, ul. Okólnik 2,odbędzie się koncert Studium Muzyki Nowej wieńczący obrady Międzynarodowej Konferencji „Perkusja i akordeon w muzyce nowej – źródła, konteksty, inspiracje”.

Wydarzenie, o którym mowa, poświęcone będzie prezentacji wspólnych dróg artystycznych akordeonu i perkusji – instrumentów przeżywających obecnie swój renesans. Drogi te skrzyżowały się po raz pierwszy w wieku XX, kiedy obydwa instrumenty zyskały rangę instrumentów solowych, zdolnych do niezależnej, samodzielnej, pełnej kreacji artystycznej. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną różne oblicza współczesnego akordeonu i perkusji – zarówno w solowej, kameralnej jak i orkiestrowej odsłonie. Z tego właśnie powodu koncert obfitował będzie zarówno w dzieła należące już do tzw. klasyki gatunku, naznaczone nazwiskami wielkich twórców, jak choćby Zbigniew Bargielski, jak również w dzieła powstałe w ciągu ostatnich miesięcy.

Podczas koncertu zostanie prawykonany utwór Marty Ptaszyńskiej SE-TA, przeznaczony na dwie perkusje i dwa akordeony (prawykonanie światowe), oraz nowe wersje dzieł twórców związanych z UMFC – Dariusza Przybylskiego i Ignacego Zalewskiego (utwory na perkusję, akordeon i orkiestrę smyczkową). Gościem specjalnym koncertu będzie Scotty Horey (USA), który zaprezentuje półrecital perkusyjny złożony m.in. z własnych kompozycji.

Towarzyszyć konferencji będzie wystawa „Perkusja i akordeon w historii muzyki” autorstwa Ludmili Bubanovej w Foyer Sali Koncertowej.

Na koncerty niedzielne obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w Chopin University Press od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16-19 oraz na pół godziny przed koncertem.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


9 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Teatrze-Wielkim – Operze Narodowej zabrzmią kompozycje Pendereckiego, Lutosławskiego, Góreckiego i Panufnika, którym towarzyszyć będą ściśle współgrające z ich strukturą wizualizacje autorstwa Witka Orskiego. Wydarzenie odbędzie się w ramach projektu BMW Art Club 2018.

Rewolucja cyfrowa sprawiła, że prezentowane w mediach obrazy tworzą alternatywny świat i zmieniają naszą percepcję rzeczywistości. Projekt BMW Art Club komentuje to zjawisko, ukazując fascynujący proces tworzenia równoległej rzeczywistości. Narzędzia cyfrowej obróbki obrazu glitche, przesunięcia stają się dla Witka Orskiego źródłem inspiracji i rozwagi nad naturą otaczającego nas świata.

Program koncertu to swoisty kalejdoskop utworów najważniejszych polskich kompozytorów współczesnych: Krzysztofa Pendereckiego (Koncert na róg i orkiestrę Winterreise, Concertino na trąbkę i orkiestrę), Witolda Lutosławskiego (Mi-parti na orkiestrę), Henryka Mikołaja Góreckiego (Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową, Trzy tańce na orkiestrę) i Andrzeja Panufnika (Kołysanka na orkiestrę smyczkową i dwie harfy). Ich twórczość – budząca zachwyty na całym świecie, niezwykle nowoczesna, awangardowa – nieustannie inspiruje i wyznacza trendy przedstawicielom różnych gatunków sztuk, w tym artystów operujących nowymi mediami, video-artem.

Wykonawcy: Gábor Boldoczki – trąbka, Piotr Orzechowski ‘Pianohooligan’ – klawesyn, Krzysztof Tomczyk – róg, Witek Orski – video art, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Alexandra Humali.

Więcej informacji – na stronie: https://teatrwielki.pl/

 


W niedzielę 9 grudnia 2018 o godz. 12.00 w Sali Koncertowej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Jako solista wystąpi Jarosław Żołnierczyk.

Mija właśnie pół wieku działalności Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus. Założona w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal, pod nazwą Pro Musica, zaczęła skromnie – od koncertu z kompozycjami Corellego i Mozarta na poznańskim zjeździe laryngologów. Od tego czasu dorobiła się dziesiątków nagrań płytowych, dziesiątków tysięcy minut nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, licznych prawykonań i tysięcy doskonale przyjętych koncertów na całym świecie. Jednym z największych atutów zespołu jest jego wszechstronność repertuarowa – potwierdzona programem występu, na który złożą się Variations sur un thème de Mozart (2018) Piotra Mossa (ur. 1949), powstałe na jubileusz Orkiestry, Suita św. Pawła (1913), dedykowana kierowanej przez Holsta (1874–1934) szkole dla dziewcząt, folkloryzująca Suita na tematy irańskie (1973) Lwa Knippera (1898–1974), rosyjskiego Niemca skoligaconego z rodziną Antona Czechowa, Introdukcja i Rondo capriccioso (1863), które Saint-Saëns (1835–1921) napisał z myślą o hiszpańskim skrzypku Pablu Sarasate oraz legendarna Sonata „Księżycowa” (1801) Beethovena (1770–1827) w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Rwący nurt inspiracji, morze powiązań stylistycznych, ocean muzycznych możliwości.

Dorota Kozińska

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/


Fundacja "Czas Sztuki" zaprasza na ósmy koncert z cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się 9 grudnia 2018 o godzinie 18.00 w Domu Kultury w Kałuszynie, ul. Warszawska 45.

Na koncercie wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet, który wykona program składający się z utworów muzyki rozrywkowej i filmowej w autorskich aranżacjach na kwartet smyczkowy. To dawka nieszablonowych brzmień, która ożywi kolorami dźwięków najzimniejszą zimową noc. Żadne wyobrażenie nie odda mocy i trzymającego w napięciu brzmienia instrumentów smyczkowych w znanych wszystkim utworach Metalliki czy Michaela Jacksona. To trzeba usłyszeć "na żywo"! W repertuarze koncertu znajdą się również aranżacje utworów takich artystów jak: ABBA, Europe, Whitney Houston, Coldplay, Adele, John Legend oraz najsłynniejsze tematy z muzyki filmowej: "James Bond", "Gra o tron", tango z filmu "Zapach kobiety" czy "Star Wars".

Sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Organizator: Fundacja "Czas Sztuki".

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki "Silesia" zaprasza na koncert, który odbędzie się w niedzielę, 9 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Auli im. Bolesława Szabelskiego w Katowicach (ul. Wojewódzka 33).

W programie: muzyka organowa J.S. Bacha, C. Francka oraz improwizacje w wykonaniu Juliana Gembalskiego, a także Ch. Gounod – aria Julii „Je veux vivre” z opery Romeo i Julia, L. Różycki – Walc Caton „To dawny mój znajomy” z opery Casanova, V. Bellini – aria Romea "Se Romeo" z opery Capuleti i Montecchi, C. S. Saens – aria Dalili „Mon coeur s'ouvre a ta voix” z opery Samson i Dalila, G. Bizet - Pieśń cygańska z opery Carmen, S. Moniuszko – dumka Jadwigi „Biegnie słuchać w lasy, knieje”, recytatyw i aria Hanny „Do grobu trwać w bezżenny stanie.. Któraż to, która, tej ziemi córa”, Duet Hanny i Jadwigi „Już ogień płonie” z opery Straszny Dwór, L. Delibes – „Duet kwiatów” z opery „Lakmé”.

Wystąpią: Julian Gembalski – organy, Kamila Goik – sopran, Roksana Wardenga – mezzosopran, Mirella Malorny-Konopka – fortepian. Koncert poprowadzi Agnieszka Nowok-Zych.


Koncert inaugurujący 3. Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Krzysztofa Pendereckiego odbędzie się w niedzielę 9 grudnia 2018 o godz. 18:00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.

To wyjątkowe wydarzenie będzie jednocześnie stanowić finał 6. Dni Muzyki: Krzysztof Penderecki, organizowanych przez Akademię Muzyczną w Krakowie. W programie II Symfonia „Wigilijna” Krzysztofa Pendereckiego oraz Suita z filmu „Metropolis” Abla Korzeniowskiego w wykonaniu solistów oraz Chóru i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej pod dyrekcją Rafała Jacka Delekty oraz Andrzeja Korzeniowskiego.

Bilety w cenie 30/15 zł do nabycia w Kasie Filharmonii. Dla uczniów i studentów wstęp wolny za okazaniem legitymacji.

Więcej informacji na temat konkursu: http://www.pendereckicello.com.pl/


Konferencja połączona z koncertem promującym płytę Roman Palester – Muzyka kameralna (RecArt) odbędzie się 10 grudnia o godzinie 14.00 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ulicy Fredry 8 w Warszawie.

Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie oraz Fundacja Piąta Esencja zapraszają na konferencję oraz zakończeniu pierwszego etapu digitalizacji spuścizny Romana Palestra, realizowanego przez Fundację Piąta Esencja we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie (depozytariuszem cennych archiwaliów kompozytora). Partnerem pierwszego projektu jest II Program Polskiego Radia. 

Oba projekty są finansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury: pierwszy w ramach projektu Muzyczny Ślad realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, drugi w ramach projektu Kultura cyfrowa.

Rezultaty projektów przedstawią: Lech Dzierżanowski – Prezes Fundacji Piąta Esencja, Piotr Maculewicz – kierownik Gabinetu Zbiorów Muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie, Piotr Bocian reprezentujący Fundację Uniwersytetu Warszawskiego.

W trakcie konferencji artyści realizujący płytę Roman Palester – muzyka kameralna, Anna Staśkiewicz i Marcin Zdunik wykonają dwie części Sonaty na skrzypce i wiolonczelę Palestra. Ponadto Lech Dzierżanowski zaprezentuje i przekaże pozyskane na rzecz Biblioteki Uniwersyteckiej Warszawie cenne listy i partytury Romana Palestra.

 


Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Krakowie serdecznie zaprasza na koncert towarzyszący otwarciu wystawy „Obecność muzyki Oliviera Messiaena w Polsce”. Wydarzenie odbędzie się 10 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Bibliotece Jagiellońskiej, al. Mickiewicza 22 (wejście od ul. Oleandry 3).

Koncert „Olivier Messiaen i kompozytorzy krakowscy: Krzysztof Penderecki, Zbigniew Bujarski i Marek Stachowski” organizowany jest w dniu 110. rocznicy urodzin Oliviera Messiaena. Po raz pierwszy w Polsce wykonany zostanie jego utwór La Fauvette passerinette (Pokrzewka wędrowniczka) na fortepian (1961), zrekonstruowany przez Petera Hilla i wydany przez Faber Music, London w 2015 roku. Usłyszymy także takie kompozycje jak: La Colombe (Gołąbka) z cyklu Preludia na fortepian (1928-1929), Fantazja na skrzypce i fortepian (1933) oraz Poèmes pour Mi (Poematy dla Mi) – cztery wybrane z cyklu pieśni na sopran i fortepian do słów kompozytora (1936): Paysage (Pejzaż), Les deux guerriers (Dwaj wojownicy), Le Collier (Naszyjnik), Prière exaucèe (Wysłuchana modlitwa).

Program koncertu uzupełnią utwory kompozytorów krakowskich: Krzysztofa Pendereckiego – Trzy miniatury na klarnet i fortepian (1956), Zbigniewa Bujarskiego – Lęk ptaków I na skrzypce, altówkę i perkusję (1993) oraz Marka StachowskiegoMiroir du Temps (Zwierciadło Czasu) na skrzypce, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2002-2003), cz. IV. Mystère du Temps (Tajemnica Czasu). Wystąpią: Aleksandra Zamojska (s), Andrzej Tatarski (pf), Dominika Peszko (pf), Agnieszka Bugla (vn), Pola Benke (vc), Natalia Warzecha-Karkus (vla), Barbara Borowicz (cl), Bartosz Sałdan (batt.).

Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie FB


Akademia Muzyczna w Łodzi zaprasza na wyjątkowy koncert niemieckiego pianisty Tobiasa Kocha. Grając na fortepianie historycznym, wykona on utwory kompozytorów, takich jak Fryderyk Chopin, Robert Schumann czy Ferenc Liszt. Koncert odbędzie się 10 grudnia 2018 (poniedziałek) o godzinie 17.00 w Sali 12 w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi przy ulicy Gdańskiej 32. Wstęp wolny.

Tobias Koch jest fascynatem wyrazowych możliwości instrumentów dawnych, takich jak klawesyn, klawikord, orfika i organy. Prowadzi bogate życie naukowe i koncertowe. Występował między innymi na Festiwalu Beethovena w Bonn, Festiwalu Mendelssohna w Lipsku oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Chopin i Jego Europa” w Warszawie. Jego repertuar zawiera utwory zarówno XVI-wieczne, jak i współczesne. Jest uważany za jednego z czołowych specjalistów w zakresie romantycznej praktyki wykonawczej. Swoim doświadczeniem i wiedzą dzieli się, jako wykładowca w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie oraz uczelniach w Verbier i Montepulciano. Współpracuje także z budowniczymi i konserwatorami instrumentów. Na swoim koncie ma ponad 25 płyt CD z interpretacjami dzieł, między innymi Ryszarda Wagnera, Johannesa Brahmsa, Fryderyka Chopina czy Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Koncert rozpocznie uroczysty polonez Pożegnanie Ojczyzny księcia Michała Kleofasa Ogińskiego oraz cztery Mazurki op. 7 Fryderyka Chopina. Następnie Tobias Koch wykona dziewięć krótkich utworów ze zbioru Waldszenen (Sceny leśne) op. 82 Roberta Schumanna, a potem Romans op. 21 nr 1 jego żony – Klary Schumann. Pianista zinterpretuje także Zur Gitarre op. 97 niemieckiego pianisty, kompozytora i dyrygenta doby romantyzmu Ferdinanda Hillera oraz trzy utwory ze zbioru Apparitions węgierskiego twórcy Ferenca Liszta. Koncert zakończą trzy utwory polskich pianistów, którzy przeszli do historii, także jako kompozytorzy. Tobias Koch zaprezentuje Mazurek op. 60 wybitnego interpretatora dzieł Fryderyka Chopina – Raula Koczalskiego, a także Mazurek i Krakowiak fantastyczny Ignacego Jana Paderewskiego.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/grudzien-2018/153289-recital-tobiasa-kocha-na-fortepianie-historycznym 


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na 28. Portrety Kompozytorów. Podczas koncertów w dniach 11–12 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie (ul. Aleksandra Fredry 8) zaprezentowane zostaną muzyczne sylwetki Aleksandry Garbal i Moniki Kędziory.

Jakże niewyczerpana jest wyobraźnia kompozytorów. Z jednej strony Plaudens, Mulceo, cres-cere – fantazyjne tytuły dla pięknych kameralnych utworów Moniki Kędziory, a z drugiej – opowieści, które są niemal kontynuacją losów bohaterów wielkiego Moniuszki. Mamy grę z poezją, dramaty emigrantów i grę z historią. A także, oczywiście, talent i kompozytorski warsztat. I – jak zawsze na „Portretach” – znakomitych wykonawców.

11 grudnia zaprezentowane zostaną fragmenty z opery Aleksandry Garbal  Polonica Rustica. To sceniczny obraz muzyczny, opera kameralna w stylu narodowym. Muzyka opery łączy tradycję z nowoczesnością. Partie instrumentalne traktowane są wokalnie i podmiotowo. Jest to utwór na 7 solistów: sopran, alt, tenor, baryton, skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Stanowi przykład twórczego połączenia wątku folklorystycznego, religijnego i patriotycznego.

12 grudnia w wykonaniu Sepia Ensemble zabrzmią kompozycje Moniki Kędziory: Modlitwa ślepego lunatyka na sopran solo do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, 7 miniatur na fortepian solo micro-nano-mos, Plaudens na flet solo, cres-cere na klarnet, wiolonczelę i fortepian oraz Mulceo na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian.

Zapraszamy wszystkich muzyki spragnionych i wszystkich muzyki ciekawych. Wiemy z doświadczenia, że to bardzo dobre połączenie.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


11 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina będzie miał miejsce panel dyskusyjny towarzyszy wystawie czasowej w Muzeum Fryderyka Chopina „Konstelacje. Muzyka polska 1918-2018”.

Konstelacje ‒ rodzaj mapy, w której niezwiązane ze sobą punkty przecinają się na pewnej geometrycznej płaszczyźnie. Wątki i koncepcje w muzyce polskiej ostatniego stulecia tworzą właśnie taką sieć. „Konstelacje” to, rozpisany na blisko 70 utworów, komentarz poświęcony postawom kompozytorów wobec historii, tradycji i nowoczesności.

Trzy aspekty, które eksploruje narracja „Konstelacji”, mają swoje odbicie w przestrzeni bryły zaprojektowanej przez Jana Strumiłło. W ekranach multimedialnych znajdują się nagrania i opisy utworów oraz komentarze kompozytorów i muzykologów w formie filmów. Na temat pojęcia muzyki polskiej wypowiadają się m.in. Zygmunt Krauze, Wojtek Blecharz, Agata Zubel czy Marcin Stańczyk.

Na pytanie „czym jest dzisiaj muzyka polska?” spróbują odpowiedzieć Hanna Kulenty, dr Katarzyna Naliwajek-Mazurek, prof. Szábolcs Esztényi oraz Piotr Peszat 11 grudnia w panelu dyskusyjnym prowadzonym przez Jana Topolskiego. Przy jednym stole zasiądą muzykolodzy, teoretycy muzyki, kompozytorzy starszego i młodszego pokolenia, urodzeni w Polsce i ci, którzy Polskę wybrali na kraj swojej twórczej aktywności.

Na wydarzenie obowiązuje rezerwacja miejsc na stronie: www.bilety.nifc.pl 

Patronat medialny nad wystawą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Kolejny koncert symfoniczny Mistrzowie Wokalistyki w cyklu "Środa na Okólniku" odbędzie się 12 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Koncert rozpocznie Mała uwertura na orkiestrę symfoniczną Romana Palestra. Kompozycja powstała w 1935 roku, niedługo po ukończeniu przez kompozytora studiów muzycznych w Konserwatorium Warszawskim pod okiem Kazimierza Sikorskiego. Obok Symfonii dziecięcej, Tańca z Osmołody czy nagrodzonego złotym medalem na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 roku baletem Pieśń o ziemi, Mała uwertura jest jednym z wczesnych dzieł kompozytora, które przyniosło mu sporą popularność i międzynarodowe uznanie.

W programie koncertu znajdą się także dwa utwory Dymitra Szostakowicza. Cykl pieśni Z żydowskiej poezji ludowej op. 79a na sopran, alt, tenor i fortepian powstał w 1948 roku jako akt sprzeciwu wobec rozprzestrzeniającego się w krajach sowieckich antysemityzmu. Składa się z jedenastu pieśni: Płacz nad zmarłym dzieckiemTroskliwe mama i ciocia, KołysankaPrzed długą rozłąkąOstrzeżeniePorzucony ojciecPieśń o nędzy, ZimaPiękne życiePieśń dziewczynySzczęście. Kompozycję usłyszymy w wykonaniu Urszuli Kryger (mezzosopran), Jadwigi Rappé (alt) oraz Stanislava Mostovoya (tenor, Teatr Bolszoj, Moskwa). Koncert zakończy V Symfonia d-moll op. 47, która powstała w 1937 roku, w okresie nasilającego się terroru stalinowskiego. Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina poprowadzi Michał Klauza.

Bilety w cenie 15 zł dostępne w sprzedaży internetowej (https://umfc.bilety24.pl) bądź w punkcie Chopin University Press w holu głównym UMFC.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: www.chopin.edu.pl


13 grudnia 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Rashad Becker i Joanna Duda.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W grudniu po raz pierwszy na jednej scenie wystąpią Rashad Becker i Joanna Duda.

Rashad Becker jest kompozytorem i muzykiem rezydującym w Berlinie. Działa głównie jako artysta solowy, jest również członkiem formacji Moleglove. Jego kompozycje to wielopoziomowe narracje. Najnowsza twórczość Rashada obejmuje cykl Traditional Music of Notional Species wydane w dwóch częściach oraz wieloczęściowe dzieło Based on a True Story, które czerpie partytury ze zdarzeń z historii w formie „sonicznej inscenizacji”.

Joanna Duda to pianistka, kompozytorka, artystka wizualna. Powołała do życia między innymi J=J, AuAuA i, całkiem niedawno, autorskie trio z Maksem Muchą na kontrabasie oraz Maksem Andrzejewskim na bębnach. Od ośmiu lat współpracuje z Wojtkiem Mazolewskim. Wykonuje także współczesną muzykę klasyczną z Lutosławski Piano Duo i Mischą Kozłowskim. Jest wielokrotną stypendystką Kulturalnego Miasta Gdańska. W twórczości solowej artystka porusza się na styku elektroniki i akustyki, improwizując w klasyczny sposób na fortepianie, jak i włączając w to oryginalne brzmienia starannie przygotowanych sampli. Nie stroni także od brzmień syntetycznych. Joanna Duda ma na koncie setki koncertów w odsłonach solowych i zespołowych. Komponuje i produkuje muzykę do spektakli teatralnych, m.in. dla Teatru Amareya.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


W czwartek 13 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert zatytułowany Crescendo.

W wykonaniu muzyków NFM Ensemble zabrzmią dzieła różnorodne pod względem obsady – od utworów solowych po kompozycje na większe składy kameralne. Stopniowe zwiększanie liczby wykonawców doprowadzi do finałowego forte – w zakończeniu koncertu zespół zabrzmi w całej swej okazałości.

Wieczór rozpocznie Prelude na klarnet solo Krzysztofa Pendereckiego, które powstało w 1987 roku jako prezent urodzinowy dla brytyjskiego kompozytora Pauls Pattersons. W towarzystwie waltorni klarnet zaprezentuje się z kolei w kompozycji Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – cenionego w XIX wieku pianisty, dyrygenta i kompozytora, przyjaciela Fryderyka Chopina (obaj kształcili się u Józefa Elsnera).

Wśród utworów, jakie zabrzmią w Sali Kameralnej, są aż cztery zagraniczne kompozycje dwudziestowieczne: Węgierskie melodie ludowe Béli Bartóka, Plöner Musiktag Paula Hindemitha, Fantazja na waltornię op. 88 Malcolma Arnolda oraz Duettino na fagot i kontrabas Teppo Hauta-aho. W programie nie zabraknie również dzieł z poprzednich epok. Usłyszymy Divertimento C-dur na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas MH 27 Michaela Haydna (młodszego brata jednego z klasyków wiedeńskich – Josepha Haydna), a także jedno z dzieł późnego romantyzmu – inspirowany ludowymi podaniami poemat symfoniczny Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała Richarda Straussa.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/


14 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Mistrzowskie Recitale Organowe”, podczas którego czeski organista Karel Martínek zaprezentuje wybrane pozycje literatury organowej.

W programie pojawią się kompozycje Johanna Sebastiana Bacha: Fuga sopra il Magnificat BWV 733, Preludium chorałowe „Minął stary rok”, BWV 614 oraz Preludium i fuga e-moll BWV 548. Czeski organista zagra także Fantazję polską op. 9 nr 1 „Pasterka na Wawelu” Patrona Filharmonii – Feliksa Nowowiejskiego, w której odnaleźć można tematy z kolęd „Gdy się Chrystus rodzi” i „Anioł pasterzom mówił”.

Wyjątkowym kompozytorem, którego umieścił w recitalu Karel Martínek jest Louis Vierne – profesor Konserwatorium Paryskiego i organistą Katedry Notre Dame w Paryżu, gdzie zmarł 2 czerwca 1937 w trakcie gry na instrumencie. Usłyszymy jego Utwory fantastyczne: Prélude (I suita op. 51) i Carillon de Westminster (III suita op.54). Kolejnymi francuskimi kompozytorami, których dzieła zabrzmią tego wieczoru będą: Marcel Dupré – Symfonia-Passion na organy op. 23: Świat w oczekiwaniu na Zbawiciela, Nativité oraz Jehan Alain – Wiszący ogród Litanies. Z kompozycji czeskich usłyszymy Postludium z Missa Glagolitica Leoša Janáčka . Na zakończenie recitalu wysłuchamy improwizacji Karela Martínka. Słowo na piątkowym recitalu wygłosi Jagienka Perlikiewicz – Kass.

Bilety w cenie 40 zł i 30 zł do nabycia kasie Filharmonii (wt.-pt. w godz.10-18) oraz poprzez stronę internetowa www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl. Współorganizacja: Pro Arte Fundacja Promocji Kultury i Sztuki.


15 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim w Poznaniu odbędzie się premiera Manru – jedynej opery stworzonej przez Ignacego Jana Paderewskiego i jedynego polskiego dzieła, które zostało wystawione na scenie Metropolitan Opera w Nowym Jorku (w 1902 roku).

Trudno znaleźć polską operę tak bardzo wpisującą się w obchody 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, a zarazem tak dzisiaj aktualną. To właśnie jej twórca – Ignacy Jan Paderewski – jest ikoną walk powstańczych rozpoczętych w Poznaniu 27 grudnia 1918 roku. Realizacja dzieła w reżyserii Marka Weissa wpisuje się w ideę opery zaangażowanej społecznie. Przenosi on Manru w teraźniejsze czasy, gdzie niektóre tendencje w ogóle się nie zmieniły. To zdumiewająco aktualna dzisiaj historia miłości w świecie nietolerancji, podziałów klasowych i etnicznych. To także problemy dwóch społeczności, z których żadna nie jest jednoznacznie pozytywna. Język, którego użył reżyser interpretując dzieło z początku XX wieku sprawił, że odnosi się wrażenie obcowania z twórczością zupełnie nowoczesną.

13 grudnia o godz. 18:00 wykład  pt. „Za jakim liderem byś poszedł? Ignacy Jan Paderewski a współczesny paradygmat przywództwa” poprowadzi Izabela Stachurska, natomiast 15 grudnia o godz. 17:15 odbędzie się przedpremierowe spotkanie z reżyserem Markiem Weissem. Kolejne przedstawienia odbędą się 16 i 18 grudnia 2018.

Spektakl jest koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie i Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Udział Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu dofinansowany ze środków Województwa Wielkopolskiego w ramach obchodów 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.

Szczegółowe informacje: https://opera.poznan.pl/pl/manru 


W sobotę 15 grudnia 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się drugi już w tym sezonie koncert jazzowy. Tym razem będzie to program specjalnie przygotowany przez Andrzeja Jagodzińskiego w związku z setną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.

Projekt Andrzeja Jagodzińskiego – pianisty, kompozytora, aranżera, jednego z najwybitniejszych twórców polskiej sceny muzycznej, to propozycja czerpiąca inspirację z muzyki ludowej, klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Jest to podróż poprzez czas, a wehikułami są utwory polskich twórców, które na przestrzeni minionych lat przypominały o polskości, podtrzymywały na duchu, mówiły o miłości, bawiły, dostarczały głębokich przeżyć, a także przeciwstawiały się powojennemu obrazowi Polski.

Na program koncertu składają się min. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Warsa, piosenki z Powstania Warszawskiego, melodie ludowe, kompozycje Krzysztofa Komedy, Włodzimierza Nahornego w znakomitych aranżacjach Andrzeja Jagodzińskiego. Pozostali wykonawcy to także czołówka polskiej muzycznej: Agnieszka Wilczyńska – śpiew, Adam Cegielski – kontrabas i Czesław Bartkowski grający na perkusji.

Więcej informacji – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


La traviata w nowej inscenizacji Michaela Mayera i pod batutą Yannicka Nézet-Séguina otwiera nową erę w The Metropolitan Opera. Tę niezwykle popularną operę Giuseppe Verdiego Met będzie transmitować na żywo do kin na całym świecie już 15 grudnia 2018. W warszawskim Kinie Praha transmisja odbędzie się o godz. 18:35.

Dzieło Verdiego będzie pierwszą premierą, którą Nézet-Séguin poprowadzi jako nowy dyrektor muzyczny nowojorskiej sceny. W roli tytułowej zbłąkanej (wł. ‘la traviata’) kurtyzany Violetty Valéry wystąpi niemiecka sopranistka Diana Damrau. Partnerować jej będzie, jako zakochany w niej Alfredo, Juan Diego Flórez, pochodzący z Peru tenor, do tej pory specjalizujący się głównie w partiach Rossiniowskich. W postać ojca Alfreda, Giorgia Germonta, wcieli się urodzony na Hawajach baryton Quinn Kelsey.

Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś La traviata cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału – powieści Dama kameliowa Alexandre’a Dumasa (syna) – ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie. A jednak rola Violetty Valéry stała się koronną partią największych sopranów, a melodyjne i poruszające dzieło – przebojem repertuaru operowego. 

Przedstawienie trwa około 3 godzin i 40 minut (w tym 2 przerwy). Przedstawienie w języku oryginału (włoskim) z polskimi napisami.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Metropolitan Opera, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Inforamcji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


4. Międzynarodowy Festiwal Chóralny Muzyki Adwentowej i Świątecznej "Mundus Cantat Sopot" odbędzie się w dniach 15-16 grudnia 2018. Kolędy, pastorałki i pieśni adwentowe zabrzmią w Centrum Sopot, Kościele św. Jerzego w Sopocie i Kościele Chrystusowym. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Festiwal jest konkursem o międzynarodowej renomie, a zespoły w nim uczestniczące walczyć będą o tytuł najlepszego z najlepszych. Chóry będą kolędować w wielu językach świata w różnych miejscach w Sopocie. W tegorocznej edycji festiwalu weźmie udział 8 grup: z Łotwy, Litwy oraz silna reprezentacja z Polski – z Łazisk Górnych, Pniewów, Krakowa, Mogilna, Słupska oraz Warszawy. Odbędzie się również specjalny koncert dedykowany samotnym sopockim seniorom w czasie ich wigilii w Urzędzie Miasta Sopotu.

W sobotę 15 grudnia o godz. 10:30 rozpoczną się przesłuchania w Kościele Chrystusowym. Chóry będzie oceniać profesjonalne jury, w skład którego wchodza wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku – prof. Marcin Tomczak, dr hab. Beata Wróblewska, prof. AM oraz dr hab. Małgorzata Kuchtyk. Zaraz po przesłuchaniach w Centrum Sopot zaprezentują się szerszej publiczności Chór i Orkiestra Smyczkowa Con Fuoco AGH z Krakowa, Grupa Wokalna Camerton z Łazisk Górnych oraz Chór Dziecięcy Versme z Wilna, a także Chór ZNP Academia Musica z Słupska. Tego samego dnia o godz.15:30 w Kościele Chrystusowym odbędzie się Koncert Finałowy wraz z ogłoszeniem wyników.

Zwieńczeniem festiwalu będzie coroczny koncert poświęcony pamięci Michaela Ray Dawidowa, który będzie miał miejsce w Kościele Chrystusowym w niedzielę 16 grudnia o godz. 17:00. Usłyszmy Chór Festiwalowy SSW Mundus Cantat pod dyrekcją Beaty Wróblewskiej, Gdański Chór Lekarzy pod dyrekcją Michała Kozorysa, Chór Sopockiej Szkoły Muzycznej pod dyrekcją Piotra Fredricha oraz Sopockie Trio Fortepianowe w składzie: Krystyna Stojek, Anna Sawicka, Joanna Ciapka-Sangster. Artyści zaprezentują polskie kolędy i pastorałki, amerykańskie pieśni świąteczne oraz utwory na fortepian autorstwa Astora Piazzolli i Ludomira Mikołaja Rogowskiego. W trakcie koncertu będą zbierane pluszaki, słodycze oraz środki opatrunkowe dla dzieci ze szpitala w Kijowie na Ukrainie.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu dostępny na stronie: http://munduscantat.pl/


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


16 grudnia 2018 w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym w Wraszawie odbędą się prawykonania utworów Marka Chołoniewskiego, Przemysława Zycha, Rafała Zapały oraz polskie prawykonanie Anthèmes 2 Pierre'a Bouleza. Koncert zostanie powtórzony 18 grudnia 2018 w krakowskiej Cricotece.

Koncerty są częścią cyklu „Dźwiękowisko" zainaugurowanego w roku 2014 przez Fundację Muzyczną „Harmonie i hałasy" we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca. Wydarzenia cyklu odbywają się według formuły przewidującej włączenie do programu utworów, które zakładają współpracę muzyków profesjonalnych z dużymi grupami młodzieży-amatorów. Ich autorami są znani polscy kompozytorzy. Utwory te przedstawiane są na koncercie obok wybitnych pozycji muzyki współczesnej, wykonywanych przez muzyków specjalizujących się w tej dziedzinie. Tak pomyślane programy służą wypracowaniu formuły koncertu, w którym odbiorcy, zwykle sprowadzani do roli biernych słuchaczy, mogą współtworzyć muzyczne wydarzenie.

W zamówionych na te okazję multimedialnych kompozycjach En rondeau Przemysława Zycha i TeGeLaR Marka Chołoniewskiego (na zdjęciu) z wykonawcami dobrze znanymi oraz wkraczającymi na drogę kariery debiutantami współdziałać będzie grupa młodzieży-amatorów – uczniów liceum warszawskiej Szkoły Kultury i Edukacji. Wśród wykonawców m.in. Anna Kwiatkowska (skrzypce), Rafał Zapała (projekcja dźwięku), Kazimierz Pyzik (kontrabas), Leszek Wiśniowski (saksofon), Tomasz Chołoniewski (perkusja). Niekonwencjonalną formułę koncertu wzbogaca Rafał Zapała swoim No Meaning Detected, w którym publiczność uczestniczy w dialogu z żywym wykonawcą i syntezatorem mowy. „Klasykę współczesności" reprezentuje Anthèmes 2 Pierre'a Bouleza – nie wykonywane jeszcze w Polsce arcydzieło jednego z najwybitniejszych współczesnych twórców muzyki.

Dokumentacje dotychczasowych wydarzeń „Dźwiękowiska" (filmowe rejestracje wykonań utworów Sławomira Wojciechowskiego, Macieja Jabłońskiego, Eunho Changa i Lidii Zielińskiej) dostępne są na stronie: www.dzwiekowisko.pl

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kolekcje" – priorytet „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://harmonieihalasy.wordpress.com/


W niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 18:00 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert w ramach Dni Pēterisa Vasksa. Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca dokona m.in. prawykonania utworów Emila Wojtackiego i Karoliny Filipskiej.

Łotewski kompozytor Pēteris Vasks (1946) to dziś jeden z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów europejskich. Jego nazwisko wymieniane jest w jednym rzędzie obok Arvo Pärta, Sofii Gubajduliny czy Alfreda Schnittke – twórców pochodzących z krajów tzw. bloku wschodniego, których muzyka kojarzona jest z muzyczną duchowością. Vasks wyrasta z tradycji, której korzenie sięgają minimalizmu w jego szczególnej odsłonie, bowiem ważna jest dla niego nie tyle powtarzalność i redukcja (jak w minimalizmie amerykańskim), co wszystko to, co ta redukcja z sobą pociąga: wolno płynący czas, medytacja, koncentracja na naturze czy inspiracja płynąca z ciszy. Wypracował on własny idiom twórczy, którego rozpoznawalnymi elementami są silna ekspresja, melodyczna subtelność i nawiązania do bogatej tradycji ludowej. Podczas koncertu usłyszymy jego utwór Viatore (2001) na 11 smyczków solo​.

Podobny sposób podejścia do komponowania prezentuje znacznie młodszy łotewski twórca – Ēriks Ešenvalds (1977). W Fantāziji (2003) powstałej na zamówienie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, źródłem dźwięku prócz tradycyjnie rozumianych instrumentów są różnej wielkości butelki, w które muzycy dmą, niczym w instrumenty dęte. Miękka, delikatna barwa stanowi uzupełnienie zapisanych w partyturze faktur dźwiękowych.

Podczas koncertu będą miały również miejsce dwa prawykonania w ramach zamówień festiwalu Brand New Music. Geständnis. Muzyka operowa Emila Wojtackiego, to kompozycja powstała z inspiracji fragmentem Wyznania winy (z Niepewności stanu rzeczy) współczesnego niemieckiego dramaturga i reżysera Philippa Löhle. Drugi z utworów, Upadek Anioła Karoliny Filipskiej to mini-koncert na 4 zestawy multiperkusyjne, sinfoniettę i taśmę. Inspiracjami do powstania utworu była pewna rzeźba, stojąca we wschodniej części Madrytu oraz fragment Raju utraconego Johna Miltona.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza w niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 20:00 do Auli Florianka (ul. Sereno Fenna 15) na koncert finałowy 3. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. K. Pendereckiego.

Muzyka Krzysztofa Pendereckiego stała się inspiracją do powstania konkursu, który jest wspaniałą płaszczyzną pozwalającą na wymianę poglądów i doświadczeń związanych z odkrywaniem sensu i znaczenia w muzyce. Poprzez zaznajamianie się z nowymi utworami poznaje się lepiej kulturę danego kraju i w ten sposób rozwija własną osobowość wzbogacając ją o nowe wartości duchowe. Wszyscy młodzi artyści, biorący udział w przygotowaniach do konkursu już odnieśli sukces, zgłębiając nowe obszary najdoskonalszej ze wszystkich sztuk – muzyki.

W konkursowych zmaganiach wzięło udział 20 uczestników z całego świata, których grę oceniało jury w składzie: Zdzisław Łapiński (przewodniczący), Julius Berger, Jiwu Li, Ivan Monighetti, Arto Noras, Csaba Onczay i Wolfgang Emanuel Schmidt. Podczas koncertu finałowego Orkiestrę Kameralną Akademii Muzycznej poprowadzi znakomity dyrygent-wiolonczelista Adam Klocek, a w programie usłyszymy m.in. Koncert altówkowy (w wersji na wiolonczelę, orkiestrę kameralną, perkusję i czelestę) Krzysztofa Pendereckiego w interpretacji zwycięzcy Konkursu.

Wstęp wolny!

Więcej informacji – na stronie: http://www.pendereckicello.com.pl


16 grudnia 2018 roku o godz. 13.00 w kościele pw. św. Agnieszki w Goniądzu odbędzie się koncert jubileuszowy 20-lecia pracy artystycznej dyrygenta Michała Rajewskiego.

Michał Rajewski swoją przygodę z muzyką rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Chełmnie, następnie ukończył Diecezjalne Studium Organistowskie w Pelplinie i tam, na zajęciach z emisji głosu, pod skrzydłami mgr. Jolanty Grzony, po raz pierwszy miał okazję poznać tajniki sztuki wokalnej. Studiował na Uniwersytecie im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, swoją wiedzę i pasję poszerzał na Podyplomowych Studiach Chórmistrzowskich przy Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie jest studentem dwóch kierunków Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Lata poświęcone samodoskonaleniu, rozwijaniu głosu oraz zdobywaniu doświadczeń zaowocowały wielkim wyróżnieniem – Michał Rajewski za swoją działalność artystyczną na rzecz kultury, został odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Brązowym Krzyżem Zasługi. Jako solista współpracuje z wieloma chórami występując podczas koncertów wokalno-instrumentalnych. Jest założycielem oraz dyrygentem wielu chórów, zespołów oraz sprawuje funkcję dyrektora artystycznego festiwali chóralnych.

W jego koncercie jubileuszowym udział wezmą: Zespół Wokalny Omnis Mea i Chór Kameralny Endorfina z Warszawy oraz chóry parafii św. Agnieszki w Goniądzu, a także Orkiestra Kameralna Ad Hoc pod dyrekcją Michała Rajewskiego. W roli solistek wystąpią Wioleta Sędzik (sopran) i Julia Janiak (mezzosopran). Muzycy zaprezentują utwory Wacława z Szamotuł, Mikołaja Gomółki, Henryka Jana Botora, Łukasza Urbaniaka, Józefa Świdra, a także muzykę Ola Gjeilo, Edvarda Griega, Antona Brucknera, Charlesa Gounoda i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza w niedzielę 16 grudnia 2018 o godz. 17.00 na Koncert Katedry Instrumentów Smyczkowych zatytułowany "Twórczość skrzypcowa u progu niepodległości".

W programie koncertu znajdą się utwory kameralne takich kompozytorów jak: Emil Młynarski, Aleksander Zarzycki, Adam Andrzejowski, Grzegorz Fitelberg, Karol Szymanowski, Henryk Melcer czy Ignacy Jan Paderewski. Wystąpią studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych: Błażej Bębeńca, Daeun Choi, Kamila Fediuk, Maria Grajewska, Emilia Jarocka, Maria Kapsiak, Judyta Kluza, Milena Krupińska, Emilia Łapko, Jeehye Oh, Eryka Piotrowska, Lucyna Strzemecka, Iga Wasilewska, Julia Wrońska, Kinga Zlot. Na fortepianie towarzyszyć im będą: Aleksandra Dallali, Janusz Grobelny, Andrzej Guz, Elżbieta Neumann, Ewa Skardowska, Grzegorz Skrobiński, Krzysztof Stanienda. Opiekę artystyczną nad koncertem objął prof. dr hab. Andrzej Gębski.

Bezpłatne karty wstępu do odbioru w punkcie Chopin University Press w holu głównym UMFC, tel. 22 2789 275, e-mail: poczta@efryderyk.pl. Punk czynny od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16–19, a także na pół godziny przed koncertem.

Patronat medialny nad koncertami UMFC objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stroniewww.chopin.edu.pl


W 400 rocznicę śmierci Gulio Cacciniego – jednego z założycieli Cameraty Florenckiej i twórcy traktatów teoretycznych o „nowej muzyce” – Chór Polskiego Radia zaprasza na koncert, który będzie miał miejsce 16 grudnia 2018 roku o godz. 17.00 w Willi Decjusza (ul. 28 lipca 1943 roku 17A).

Koncert odbędzie się w ramach cyklu „Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza”, którego ideą jest prezentacja współczesnej sztuki muzycznej oraz spotkania i rozmowy z kompozytorami, prowadzone przez krytyków i dziennikarzy z kręgu kultury. Już trzeci rok z rzędu koncerty odbywają się w krakowskiej Willi Decjusza, która pół tysiąca lat temu została zaprojektowana jako przestrzeń wymiany myśli, stając się ważnym miejscem na europejskiej mapie kultury.

W ramach grudniowego koncertu zabrzmią kompozycje Cacciniego ze zbioru Le Nuove Musiche oraz kontynuatorów stile rappresentativo: dzieła Claudio Monteverdiego, Alessandro Grandiego oraz Heinricha Schütza. Zwieńczeniem koncertu będzie współczesna kompozycja Andrzeja Kwiecińskiego Per non pensare, która w sposób bezpośredni nawiązuje do epoki baroku. Utwory wykonają: sopranistka Anna Zawisza, Anna Wiktoria Swoboda (chittarone) oraz pianistki Martyna Zakrzewska i Paulina Woś. O narodzinach monodii akompaniowanej – punkcie przełomowym w historii muzyki – opowiedzą przed koncertem Ewa Szczecińska i Magdalena Łoś-Komarnicka z Programu 2 Polskiego Radia.

Informacja o biletach – na stronie https://fundacjasonoris.org/show/caccini-monteverdi-kwiecinski/ 


Katedra Instrumentów Dętych i Perkusji zaprasza na koncerty w ramach Konferencji Naukowej "Kameralistyka dęta i perkusyjna", która odbędzie się w dniach 17-18 grudnia 2018 w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

17 grudnia o godz. 18.00 w sali koncertowej krakowskiej akademii wystąpi gościnnie LutosAir Quintet, jeden z zespołów Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Kwintet założony w 2013 roku, w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego, jest obecnie jednym z najbardziej aktywnych i wszechstronnych polskich zespołów instrumentów dętych. W jego skład wchodzą soliści NFM Filharmonii Wrocławskiej: Jan Krzeszowiec – flet, Wojciech Merena – obój, Maciej Dobosz – klarnet, Alicja Kieruzalska – fagot, Mateusz Feliński – waltornia. Podczas koncertu w katowickiej akademii do zespołu dołączy Tomasz Żymła na klarnecie basowym. Muzycy wykonają Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza SzeligowskiegoSześć bagatel Györgya Ligetiego oraz Sixtuor Jeana Françaixa.

Dzień później wystąpią zespoły kameralne Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji. Konferencji towarzyszyć będą także warsztaty kameralne, które poprowadzą prof. dr hab. Zbigniew Płużek, prof. Roman Siwek i Vadim Simongauz. Podczas sesji naukowych referaty wygłoszą: wykł. Adrianna Lis, adt dr hab. Krzysztof Fiedukiewicz, as. Tomasz Żymła, dr hab. Michał Mazurkiewicz, prof. AM.

Szczegółowy program konferencji dostępny tutaj.


18 grudnia 2018 o godz. 18.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się Koncert Adwentowy dla NIEPODLEGŁEJ. W pierwszej części nastąpi światowe prawykonanie oratorium Niepodległa Artura Cieślaka.

Kompozycja powstała w lecie 2018 roku dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Przeznaczone jest na sopran, tenor, bas, głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę. Kompozycja składa się z trzech części. Każda z nich odnosi się do wybranego wydarzenia historycznego, będącego ważnym etapem walki o niepodległość. Część pierwsza poświęcona jest powstaniu listopadowemu, część druga – styczniowemu, trzecia związana jest z wydarzeniami roku 1918. W warstwie tekstowej wykorzystane zostały fragmenty Nocy listopadowej i Wyzwolenia Stanisława Wyspiańskiego, wiersze Kornela Ujejskiego i legionowego poety Józefa Mączki oraz fragmenty prozatorskie Józefa Piłsudskiego i Stefana Żeromskiego. Stylistyka języka muzycznego oratorium oscyluje pomiędzy ostrymi brzmieniami o posmaku awangardowym i rozwiązaniami tradycyjnymi o charakterze eufonicznym. Obie warstwy nieustannie przenikają się.

Oratorium Niepodległa zostanie zaprezentowane po raz pierwszy 18 grudnia 2018 w Filharmonii Szczecińskiej. Patronem projektu jest Akademia Sztuki w Szczecinie. Wykonawcami będą wykładowcy i studenci tej uczelni: Sylwia Burnicka-Kalischewska (sopran), Tomasz Krzysica (tenor), Janusz Lewandowski (bas-baryton), Krystyna Maksymowicz-Ambros (recytacja), chór Akademii Sztuki przygotowany przez Barbarę Halec oraz orkiestra Akademii Sztuki pod dyrekcją Norberta Twórczyńskiego.

W drugiej częśći koncertu zabrzmią tradycyjne kolędy i utwory bożonarodzeniowe w wykonaniu solistów i studentów Akademii Sztuki w Szczecinie. Przygotowanie studentów: Małgorzata Bornowska, Joanna Gajda, Barbara Halec, Tomasz Licak, Anna Tarnowska, Jolanta Szczepaniak. Organy: Jakub Stefek. Fortepian: Michał Landowski.

Wydarzenie dofinansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego oraz przez Miasto Szczecin. Współorganizacja: Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, Fundacja Academia Nova.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


18 grudnia 2018 roku o godz. 19:00 podczas koncertu kameralnego w Filharmonii Narodowej odbędzie się prawykonanie Short Fanfare Piece for Eight Trombones Piotra Wróbla.

Ten utwór otworzy grudniowy koncert. Następnie w zupełnie niecodziennych szatach brzmieniowych zaprezentowane zostaną Dance of Two Quartets Dave’a Brubecka, fragmenty wystawianego na Broadwayu XX‑wiecznego musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina i jedną z najsłynniejszych symfonii z początku XIX stulecia – V Symfonię Ludwiga van Beethovena. Wykona utwory zespół puzonów.

„Puzon jest instrumentem nobliwym i o długiej historii, sięgającej średniowiecza, XIII wieku. […] Tradycja wpłynęła na fakt, że w orkiestrze grają zwykle trzy puzony. By jednak oddać tak bogatą fakturę, jak ta w West Side Story czy V Symfonii Beethovena – niezbędne jest zwielokrotnienie liczby instrumentów. West Side Story prawie na zakończenie roku, w którym przypadała okrągła, setna rocznica urodzin Leonarda Bernsteina jest w programie całkiem zrozumiałe. Ta szekspirowska tragedia kochanków z Werony – przeniesiona w realia XX-wiecznego Nowego Jorku wstrząsanego wojną gangów, jest bez wątpienia jednym z najlepszych jego dzieł. Ale połączona z V Symfonią Beethovena? Tak, ponieważ to w finale Piątej puzony pojawiają się po raz pierwszy na gruncie symfoniki we właściwej sobie funkcji i na swoim miejscu” – pisze Marcin Majchrowski.

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny46 


Koncert Mateusza Krzyżowskiego, laureata 2 miejsca na I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego odbędzie się 19 grudnia 2018 o godz. 19.30 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach w ramach cyklu "Środa Młodych".

Mateusz Krzyżowski urodził się w 1999 roku w Tychach. Ukończył Państwową Ogólnokształcąca Szkołę Muzyczną II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu mgr Sebastiana Nawrockiego. Obecnie studiuje na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Profesor Joanny Ławrynowicz-Just. Mateusz jest laureatem wielu konkursów ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Gra jako solista oraz w zespołach kameralnych o różnych składach.

Podczas środowego koncerty w NOSP wykona następujący program: Ludwig van Beethoven – Sonata Es-dur op. 81a Les adieuxFryderyk ChopinNokturny op 48 nr 1 c-moll, nr 2 fis-moll, Ignacy Jan PaderewskiLegenda A-dur, op 16 nr 5, Moment muzyczny As-dur, op. 16 nr 6, Karol SzymanowskiEtiudy op. 4, Fantazja op. 14.

Więcej informacji – na stronie: http://www.nospr.org.pl/