Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 


W dniach 1–3 czerwca 2018 roku w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się jubileuszowa X edycja Leo Festiwalu.

Główne wydarzenie festiwalu nawiązuje do 1918 roku, w którym Polska odzyskała niepodległość. Jak wiadomo, znany polski pianista i kompozytor Ignacy Jan Paderewski przyczynił się znacząco do uzyskania międzynarodowej aprobaty dla idei niepodległości Polski. W programie Festiwalu znalazła się nie tylko piękna Suita G-dur na orkiestrę smyczkową Paderewskiego, lecz także dzieła Fryderyka Chopina, Jerzego Fitelberga i Krzysztofa Pendereckiego. Usłyszymy też nowy utwór Tomasza Skweresa Concertino na orkiestrę smyczkową (zamówienie Leo Festiwalu 2018) – będzie to jego światowe prawykonanie. Zamówienie utworu Concertino dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu „Niepodległość” 2 czerwca zabrzmią także wzruszające teksty z pamiętników, wierszy i relacji, które pozwolą nam poznać, co czuli i myśleli ludzie w tamtym czasie istotnych zmian politycznych.

Koncert pt. „Muzyka i magia” będzie rozpieszczać słuchaczy wieloma niespodziankami. Studenci Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu wykonają program kameralny ze swoimi nauczycielami: Christianem Danowiczem, Michałem Mickerem i Marcinem Misiakiem.

Prośba o pokój zawarta w Invocation for Peace – kantacie na głosy dziecięce i instrumenty smyczkowe Andrzeja Panufnika –jest głównym przesłaniem ostatniego programu koncertowego, który zostanie zaprezentowany w kościele pw. św. Marii Magdaleny 3 czerwca. To właściwie nie jest koncert, tylko nabożeństwo. Chóry, prowadzone przez Małgorzatę Podzielny, i NFM Orkiestra Leopoldinum zaprezentują szeroki repertuar – od muzyki Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, Giulia Cacciniego i Wolfganga Amadeusa Mozarta po dzieło Panufnika.

Szczegółowy program na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/leo-festival 


Ostatni miesiąc obecnego sezonu otwierają koncerty symfoniczne sygnowane jednym nazwiskiem, aczkolwiek występującym w dwóch artystycznych funkcjach. Wydarzenia – 1 czerwca o godz. 19.30 i 2 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 – poprowadzi bowiem dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent Filharmonii Lubelskiej – Piotr Wajrak; w charakterze solisty wystąpi natomiast jego brat – Paweł Wajrak, znakomity skrzypek, na co dzień grający w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej jako jej koncertmistrz.

Braterski duet artystów wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje szeroko zakrojony i zróżnicowany program. Koncerty otwiera uwertura Egmont, napisana przez Ludwiga van Beethovena w oparciu o sztukę Johanna Wolfganga Goethego, „najdroższego skarbu narodu”, jak określił go w korespondencji do Bettiny von Arnim. I choć niegasnąca popularność tego utworu czyni z niego mocny akcent repertuarowy filharmonicznych koncertów, jednak to Koncert skrzypcowy op. 8 zapomnianego niesłusznie Augusta Fryderyka Duranowskiego zasługuje na szczególną uwagę publiczności. Duranowski, syn Polki i francuskiego muzyka dworskiego, był pierwszym skrzypkiem orkiestry książęcej w Kassel i Aschaffenburgu oraz koncertmistrzem brukselskiej opery. Koncertował w różnych krajach Europy, zaś o jego występach z dużym entuzjazmem mówił sam Niccolò Paganini. Wśród jego około trzydziestu wirtuozowskich utworów na skrzypce, prezentowany w Filharmonii Krakowskiej Koncert A-dur po dziś dzień cieszy się uznaniem. Występujący w charakterze solisty Paweł Wajrak w 2015 roku dokonał pierwszego w historii nagrania tego utworu. Rejestracja dokonana dla wytwórni Acte Préalable w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego wzbogacona została o cadenzę jego Pawła Wajraka.

Po przerwie zabrzmią uwertura charakterystyczna W Tatrach Władysława Żeleńskiego oraz Choreia na orkiestrę symfoniczną Marka Stachowskiego. Ta niezwykle wyrazista kompozycja powstała na zamówienie władz brytyjskiego miasta Milton Keynes, gdzie w 1981 roku odbyło się jej światowe prawykonanie.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


Royal String Quartet zaprasza na osiem koncertów w ramach XIV edycji festiwalu Kwartesencja, który odbędzie się w dniach 1 czerwca – 9 lipca 2018 roku.

Tegoroczny program jest podsumowaniem dorobku zespołu, który w tym roku obchodzi 20-lecie działalności. Festiwal ma oddolny, autorski charakter, a za jego program w całości odpowiadają członkowie Royal String Quartet, którym po raz kolejny na scenie towarzyszy czołówka polskich muzyków. Koncerty RSQ odbywają się zawsze w nieformalnej atmosferze, w najpopularniejszych przestrzeniach w Warszawie. Ich wspólną ideą jest przybliżenie muzyki współczesnej oraz nowoczesnych aranżacji jak najszerszemu gronu odbiorców, czemu służy także bezpłatna możliwość udziału w siedmiu spośród ośmiu wydarzeń.

Szczególny charakter tej edycji nadaje przypadający w tym roku jubileusz istnienia zespołu. W tym roku zaproszenie artystów przyjęli m. in. wiolonczeliści Andrzej Bauer (1.06) i Marcin Zdunik (26.06), wokalistka Barbara Kinga Majewska (14.06), altowiolista Paweł Czarny (26.06), pianista oraz kompozytor Bartek Wąsik (17.06), a także Stanisława Celińska (17.06) i Kayah (9.07).

4 czerwca w interpretacji Royal String Quartet usłyszymy utwory napisane specjalnie dla zespołu: Liminal Studies Wojtka Blecharza, Luci Nella Notte V Andrzeja Kwiecińskiego oraz Cztery Utwory na kwartet smyczkowy Pawła Szymańskiego. Natomiast 8 czerwca zespół wykona Kwartety smyczkowe nr 1, 2, 3 Henryka Mikołaja Góreckiego. Łączy je wszystkie skłonność kompozytora do ostrych kontrastów ekspresyjnych: brutalizmu ciężkich bloków dźwiękowych i modlitewnej medytacji, a także nawiązania do muzyki tradycyjnej.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://kwartesencja.com 


W dniach 2 czerwca – 8 lipca 2018 roku odbędzie się XXII Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

Zespół Opery Krakowskiej spotka się z publicznością zarówno w najpiękniejszych miejscach Krakowa i Małopolski, jak i na scenie przy ul. Lubicz 48. Patronat nad Festiwalem objął Marszałek Województwa Małopolskiego Jacek Krupa.

Jednym z ważniejszych punktów Festiwalu są plenery, w ramach których odbędą się tradycyjne galowe wieczory na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. 29 czerwca w koncercie „Arie Oper Świata” zaśpiewa światowej sławy sopranistka Aleksandra Kurzak. Na Wawelu zostanie zaprezentowany Straszny dwór Stanisława Moniuszki (23, 25.06) w reż. Laco Adamika. Wybór tytułu wiąże się z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Oprócz plenerów w Krakowie, Opera zaprosi publiczność także do Niepołomic, Nowego Wiśnicza oraz do Miechowa. Opera Krakowska zaprezentuje także Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reż. Michała Znanieckiego (8.06). Reżyser osadzając akcję we współczesności skupił się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru dzieła Szymanowskiego.

Podczas Festiwalu swoją kontynuację będzie miał projekt „Pieśń – Teatr Słowa”, którego pomysłodawczynią i kierownikiem artystycznym jest solistka Opery Krakowskiej Katarzyna Oleś-Blacha. Jego ideą jest prezentacja arcydzieł rodzimej liryki wokalnej. W trakcie Letniego Festiwalu w ramach tego projektu zostanie wystawiony spektakl dla dzieci (6-10 lat) Pan Tralaliński (3, 5, 6.06). Usłyszymy napisane z myślą o najmłodszych melomanach pieśni S. Moniuszki, K. Szymanowskiego, L. Różyckiego, W. Lutosławskiego i T. Bairda.

Więcej – na stronie: http://www.opera.krakow.pl 


Do 26 sierpnia 2018 roku potrwa VIII cykl Letnich Koncertów na Grochowskiej. Muzyka w wykonaniu znakomitych artystów po raz pierwszy zabrzmi w nowopowstałym Pawilonie Koncertowym w Warszawie przy ulicy Grochowskiej 272. Niezmiennie w każdą sobotę i niedzielę o godzinie 16.00 na słuchaczy czekać będzie niezwykła podróż przez muzyczne epoki i gatunki.

Bogaty program koncertów kameralnych obejmie twórczość Ravela, Mozarta, Debussy’ego, Lutosławskiego, Pendereckiego oraz wielu innych kompozytorów. Na scenie zaprezentują się uznani soliści m. in.: Aleksander Dębicz, Olga Pasiecznik, Kaja Danczowska czy Piotr Sałajczyk. Wśród wykonawców znajdą się również młodzi artyści: Maria Leszczyńska – stypendystka Fundacji Sinfonia Varsovia – oraz Kwintet Fortepianowy UMFC, złożony z wyróżniających się studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz uczestnicy Akademii Sinfonia Varsovia (oktet wiolonczelowy).

O komfortowy odbiór muzyki zatroszczą się prowadzący (wśród nich dziennikarze i muzykolodzy), którzy podczas każdego koncertu przybliżą prezentowane utwory i zarysują ich kontekst. Letnie Koncerty na Grochowskiej to w sumie 30 spotkań, od 12 maja do 26 sierpnia, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.

W związku z rozwojem instytucji i pracami nad nową salą koncertową, zostały wprowadzone bilety w symbolicznych cenach, a także program lojalnościowy – Karta Słuchacza dla najwierniejszej publiczności. Bilety na Letnie Koncerty na Grochowskiej (2zł) do nabycia za pośrednictwem strony orkiestry, aplikacji Going oraz w kasach na godzinę przed rozpoczęciem wydarzenia.

Informacje o biletach i wydarzeniach są dostępne na stronie: www.sinfoniavarsovia.org 


3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) będzie miał miejsce koncert „Piękno i perfekcja” w wykonaniu kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego i pianisty Michała Biela.

Jakub Józef Orliński i Michał Biel w czerwcu wystąpią w Polsce dwukrotnie: na zaproszenie Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” 3 czerwca w Katowicach i 8 czerwca w Warszawie, w ramach cyklu „Akademia Operowa zaprasza”. Później, za niespełna tydzień, odbędzie się ich koncert w londyńskiej Wigmore Hall, na który bilety wyprzedane są od dawna.

Od dwóch lat trwa imponująca passa tych wybitnych młodych artystów. Są laureatami 9. Konkursu Moniuszkowskiego w Warszawie, na którym Jakub Józef Orliński otrzymał II nagrodę w kategorii głosów męskich, a Michał Biel nagrodę dla wyróżniającego się młodego pianisty. Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (J. J. Orliński) i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego (M. Biel) doskonalili swoje umiejętności w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Ostatnia seria spektakularnych sukcesów Jakuba Jana Orlińskiego to zdobycie Grand Prix 2016 Metropolitan Opera National Council Auditions i zwycięstwo w Marcella Sembrich International Vocal Competition. Z wielkim aplauzem przyjmowane są również wspólne występy artystów, którzy koncertowali m.in. w słynnej Carnegie Hall i podczas Festiwalu w Aix-en-Provence.

W programie katowickiego koncertu znalazły się utwory Georga Friedricha Händla, Henry’ego Purcella, Franza Schuberta, Reynalda Hahna, a także polskich kompozytorów: Pieśni kurpiowskie Karola Szymanowskiego, Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda i Jesień z cyklu Haiku Pawła Łukaszewskiego.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 / 219 33 44 wew. 21.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Wiosenna edycja festiwalu ORGANy PLUS+ 2018 odbędzie się w gdańskim kościele franciszkanów p.w. Św. Trójcy w dniach 3–7 czerwca. Będzie to szczególna edycja, poświęcona jubileuszowi 400-lecia organów Mertena Friese w kościele Św. Trójcy w Gdańsku.

Festiwal ORGANy PLUS+ to światowej sławy artyści prezentujący muzykę na dawnych instrumentach z towarzyszeniem unikatowych organów z jedynego w Polsce lectorium w nie zmienionej od stuleci akustyce gotyckiego kościoła Św. Trójcy w Gdańsku. Po siedemdziesięciu pięciu latach od zakończenia drugiej wojny światowej, po piętnastu latach starań i dziesięciu latach wytężonych prac konserwatorskich i organmistrzowskich, po raz pierwszy będziemy mogli podziwiać pełne możliwości brzmieniowe zrekonstruowanego instrumentu we franciszkańskim kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu. Tak się szczęśliwie złożyło, że rok 2018 to także jubileusz czterechsetlecia powstania tych niezwykłych unikatowych na skalę światową organów. Wielkie historyczne organy Mertena Friese (1618) jak wehikuł czasu pozwolą nam przenieść się do różnych epok i miejsc wraz z muzyką przygotowaną specjalnie na festiwal przez znakomitych muzyków z Polski i zagranicy.

Festiwal ORGANy PLUS+ artystycznie nawiązuje do idei rekonstrukcji. Koncerty tylko z nazwy będą wydarzeniami, do których przyzwyczaiły nas sale koncertowe. W rzeczywistości będą artystycznym eksperymentem, próbą odtworzenia nie tylko samej muzyki w kształcie jak najbardziej zbliżonym do pierwowzoru, ale również próbą odtworzenia pewnej tradycji muzycznej i sytuacji estetycznej, które miały miejsce w Polsce i Europie doby renesansu i baroku. Usłyszymy muzykę klasztorów i dworów niemieckich, utwory, które brzmiały na wiedeńskim dworze, a także improwizacje wykonawców i kompozytorów Bogusława Grabowskiego (organy) i Macieja Sikały (saksofon). W trakcie koncertu 6 czerwca spotkają się dwa, zdawałoby się odległe, a jednak bardzo sobie bliskie światy – improwizacji sakralnej i jazzowej. Bądźmy przygotowani na niezbadane, nieprzeciętne i nieoczekiwane konteksty i dialogi dawnego z nowym.

Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminy Miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: www.organyplus.com 


Raz w roku Filharmonia Krakowska zamienia się w świątynię muzyki perkusyjnej. Dzieje się tak za sprawą Ryszarda Haby – spiritus movens Spotkań z Muzyka Perkusyjną organizowanych za jego sprawą od dziesięciu lat. Jubileuszowa edycja zgromadzi wielbicieli bogatego instrumentarium perkusyjnego, rytmów i niespotykanych brzmień 3 czerwca 2018 roku o godz. 18.00.

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Jubileuszowa 10. edycja jest próbą połączenia dotychczasowych wysiłków artystycznych podjętych przez twórców cyklu na przestrzeni ostatniej dekady.

Program obfituje w rzadko grywane oraz całkiem nowe kompozycje wykorzystujące instrumenty perkusyjne. Jubileusz Spotkań zbiega się z 10. rocznicą śmierci prof. Krystyny Moszumańskiej-Nazar i dedykowany jest jej pamięci. „Perkusja jest znakiem rozpoznawczym dla tej kompozytorki, zaś jej pomysłowe wykorzystanie perkusji do dziś fascynuje i inspiruje zarówno twórców, jak i wykonawców. Osobista znajomość z panią profesor i dług wdzięczności pozostaną na zawsze w mojej pamięci” – mówi Ryszard Haba, pomysłodawca cyklu, twórca Haba Percussion Group, na co dzień kierownik grupy perkusji w Orkiestrze Filharmonii Krakowskiej.

Wśród bogatej i różnorodnej prezentacji możliwości instrumentów perkusyjnych, opartej o utwory XX i XXI wieku, ale także z pogranicza jazzu i rocka, w drugiej części koncertu pojawią się kompozycje latynoamerykańskie. Po raz pierwszy w historii publiczność Spotkań poczuje energię prawdziwej brazylijskiej samby wykonywanej na oryginalnych instrumentach, także we własnej, zespołowej improwizacji batucady.

Głównym bohaterem koncertu będzie zespół Haba Percussion Group, który poprowadzi charyzmatyczny dyrygent młodego pokolenia – Sebastian Perłowski. W charakterze specjalnego solisty wieczoru wystąpi organista Michał Białko, na potrzeby tego projektu grający także na instrumentach perkusyjnych.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


3 czerwca o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert w wykonaniu Chóru Polskiego Radia i Adama Struga w 90. rocznicę powstania Pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego.

Program tego niezwykłego koncertu uzupełnią inspirowane folklorem kurpiowskim dzieła Stanisława Moryto oraz zamówione specjalnie na tę okazję nowe utwory młodych polskich twórców.

Cykl chóralnych Pieśni kurpiowskich Szymanowskiego do dziś uważany jest za perłę polskiej literatury chóralnej. O inspiracjach do napisanego przez Stanisława Moryto niemal siedemdziesiąt lat później cyklu Pięć pieśni kurpiowskich tak opowiadał w jednym z wywiadów kompozytor: „Sięgnąłem do tradycji muzycznych daleko na północ Polski, daleko od rodzinnych stron. Jestem bowiem przekonany, że muzyka Kurpiowszczyzny jest bardziej urozmaicona, bardziej oryginalna niż muzyka góralska, podhalańska, a nawet łąckich górali białych”.

Program koncertu uzupełnią dwa prawykonania utworów zamówionych przez Chór Polskiego Radia u Adriana Robaka i Dariusza Przybylskiego. Pierwsza z tych kompozycji – O dziwcynie – muzyczny obrazek kurpiowski – napisana została przez Adriana Robaka w 2018. „Jest to kompozycja, do której napisania przygotowywałem się kilka miesięcy poszukując melodycznych inspiracji w zbiorach ludowych pieśni z regionu Kurpi. Meliczną strukturę oparłem na dwóch pieśniach. Pierwszą z nich usłyszałem w Polskim Radio i pośpiesznie spisałem. Urzekło mnie wykonanie śpiewaczki ludowej dysponującej pięknym białym głosem. Drugą pieśń znalazłem w jednym z kilkunastu zbiorów pieśni z regionu kurpiowskiego” – wyjaśnia genezę powstania utworu kompozytor. Drugi utwór napisany został przez uhonorowanego kilka tygodni temu Nagrodą „Fryderyk” w kategorii Album Roku kompozytora i organisty Dariusza Przybylskiego. Jak zaznacza sam twórca „Zachodzi słoneczko jest kompilacją kilku fragmentów kurpiowskich pieśni ludowych, których prostota i urok przekazywania emocji zawsze inspiruje do tworzenia”.

W niedzielnym koncercie, podczas którego zabrzmią również tradycyjne pieśni kurpiowskie, Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będzie śpiewak, instrumentalista, kompozytor i badacz muzyki tradycyjnej Adam Strug.

Szczegóły: www.chorpolskiegoradia.pl 


II Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna odbędzie się w dniach 4–8 czerwca 2018 roku.

Pięciodniowy Międzynarodowy Festiwal organizowany jest przez fundację Phasma-Music w kościele oo. Franciszkanów Św. Trójcy w Kwidzynie i w Auli Kwidzyńskiego Centrum Kultury. Pomysłodawczynią Festiwalu jest kwidzynianka dr Iwona Glinka, solistka, pedagog, artystka nagraniowa i wykonawczyni nowej i eksperymentalnej muzyki. Ideą nadrzędną Międzynarodowego Festiwalu Kwidzyńska Wiosna Muzyczna jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki od dawnej aż po dzisiejszą z wykorzystaniem oryginalnego instrumentarium, a także propagowanie muzyki klasycznej i nie tylko wśród mieszkańców miasta Kwidzyna i powiatu kwidzyńskiego. W czasie festiwalu zostanie nawiązana współpraca z lokalnymi artystami, młodzieżą i dziećmi. Festiwal przyczyni się do promocji miasta Kwidzyna i jego dziedzictwa kulturowego.

Zainauguruje Festiwal koncert laureatów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Witolda Szalonka; zabrzmi m. in. White Hole na flet, obój, klarnet i fagot autorstwa Franciszka Araszkiewicza. W kolejnych dniach odbędą się koncerty „Barokowo i romantycznie na skrzypcach i organach”, „aḗr+phōnḗ”, „Barok vs Współczesność” oraz „Projekcja Muzyki Wizualnej”. 8 czerwca w interpretacji Duo Sopot usłyszymy utwory Krzysztofa Naklickiego na wiolonczelę i akordeon: Hej, morze! i Toccata.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: http://www.phasma-music.com


5 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej (ul. Moniuszki 5) odbędzie się Koncert Kameralny Dyplomantów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Będzie to tradycyjne już podsumowanie wielu lat kształcenia artystycznego najlepszych absolwentów największej uczelni muzycznej w Polsce.

W roli solistów wystąpią Kaludia Grad i Anita Kander-Marchewka (flet), Konrad Gzik (saksofon), Bartłomiej Słojewski (klarnet), Karolina Gutowska i Karolina Miśkowiec (skrzypce), Toshiki Ishii i Piotr Kozłowski (fortepian), Weronika Rabek i Meitian Zhao (sopran).

W programie koncertu pojawią się m.in. utwory współczesnych polskich kompozytorów. Ein Traum Pawła Szymańskiego z cyklu Trzech pieśni do słów Georga Trakla swoją premierę miało w wersji na fortepian i orkiestrę. Wersja na głos i fortepian została opracowana dla Jadwigi Rappé. Podczas koncertu zostanie ona wykonana przez jej uczennicę – Weronikę Rabek. Usłyszymy również Cztery preludia na fortepian Pawła Mykietyna, których prawykonanie odbyło się 26 kwietnia 1993 roku w Warszawie. Własną interpretację Czterech preludiów zaprezentuje podczas koncertu Piotr Kozłowski. Dyplomanci wykonają także utwór Wiatr i Zima z cyklu 5 Pieśni do słów Kazimiery Iłłakowiczówny Witolda Lutosławskiego w autorskiej wersji na głos żeński i fortepian oraz Ballade vom Telefon z cyklu Cztery pieśni do słów Manfreda Wolffa na sopran i fortepian autorstwa Prasquala.

Współorganizatorem koncertu jest Filharmonia Narodowa. Bilety do nabycia w kasach Filharmonii.


Polska Rada Muzyczna i Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na Koncert pamięci Elżbiety Chojnackiej w pierwszą rocznicę śmierci, który będzie miał miejsce 6 czerwca 2018 roku o godz. 20.00 w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Wystąpi Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesynistka i pianistka, doktor sztuki muzycznej, absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Ewy Piaseckiej (1999) oraz w klasie prof. Marka Drewnowskiego (2000). W latach 2001–2003 odbyła studia mistrzowskie na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem wybitnej klawesynistki prof. Elżbiety Chojnackiej, która uznała A. Gajecką-Antosiewicz za swoją następczynię (jest ona również spadkobierczynią Artystki: unikatowego klawesynu A. Sidey’a oraz wszystkich nut). W 2015 roku – po ukończeniu studiów doktoranckich u prof. Ewy Piaseckiej – obroniła pierwszą w Polsce pracę doktorską dotyczącą wykonawstwa współczesnej muzyki klawesynowej. W marcu 2018, w Pałacu w Rybnej, założyła Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Klawesynistka zaprezentuje utwory György'ego Ligetiego, Zygmunta Krauzego, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Granta McLachlana.

W programie wydarzenia również: pokaz filmu Elżbieta Chojnacka. Klawesynistka w reżyserii Jana Hryniaka (TVP, 2000) i wspomnienia zaproszonych gości: Zygmunta Krauze, Pawła Szymańskiego, Jerzego Kornowicza i Pawła Mykietyna. Przedsięwzięcie poprowadzi Grzegorz Michalski, prezes Polskiej Rady Muzycznej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.


Kaszubskie i podkarpackie pieśni i tańce, oraz mazurki i oberki z Radomskiego to tylko niektóre atrakcje plenerowego Koncertu laureatów Nagrody Kolberga, który odbędzie się 6 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 na Dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie.

Po sukcesie koncertów w ubiegłych latach, po raz trzeci w 43-letniej historii Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej”, którą funduje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodzeni laureaci zaprezentują się podczas wyjątkowego plenerowego koncertu w specjalnym repertuarze. W regionalnych strojach i z tradycyjnymi instrumentami wystąpią muzykanci z Wielkopolski i z Kaliskiego, członkowie Kapeli Lipców z Wygnanowa, Kaszubski Zespół Pieśni i Tańca „Sierakowice” oraz Regionalny Zespół Pieśni i Tańca „Markowianie”. W trakcie koncertu, którego wodzirejem będzie znany podhalańczyk Krzysztof Trebunia-Tutka, odbędzie się wspólny „Wieczór tańca”, podczas którego na specjalnej, drewnianej podłodze będzie można nauczyć się regionalnych tańców i zabaw.

Koncert organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Muzyki i Tańca. Partnerem wydarzenia jest Zamek Królewski w Warszawie.

Wstęp na koncert i potańcówkę jest bezpłatny.

Więcej informacji o Nagrodzie znajduje się na stronie www.nagrodakolberg.pl 


8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w sali głównej Biblioteki Elbląskiej im. Cypriana Norwida będzie miał miejsce koncert w ramach XV Letnich Ogrodów Polityki w Elblągu z udziałem Krzysztofa Herdzina, Krakowskiego Tria Stroikowego i Elbląskiej Orkiestry Kameralnej.

Podobno nie wchodzi się dwa razy do tej samej rzeki, ale na szczęście ta zasada nie obowiązuje Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Krzysztofa Herdzina. EOK i jeden z najwszechstronniejszych polskich muzyków po raz kolejny połączą siły. Tym razem po to, aby ukazać ponadczasowe piękno rodzimych melodii. Sekundować im będzie Krakowskie Trio Stroikowe. Melomani zebrani w sali głównej Biblioteki Elbląskiej będą tym razem mogli podziwiać Krzysztofa Herdzina w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. A nawet potrójnej, ponieważ kompozycje, które zostaną wykonane w trakcie koncertu, zostały opracowane przez dziewięciokrotnego laureata nagrody „Jazz Top”.

W programie znalazły się takie utwory, jak Trzy korony – poemat poświęcony górom i stanowiący rodzaj muzycznego hołdu złożonego Wojciechowi Kilarowi, Concertino na trio stroikowe i smyczki, Chopiniana Con Delizia na fortepian i smyczki, a także Suita na tematy polskie, w której Krzysztof Herdzin nawiązał do tradycyjnych melodii – polki, olendra, mazurka, zbójnickiego, poloneza i krakowiaka. Wszystko po to aby, jak stwierdził pianista i aranżer, oddać „rytmikę, liryzm i […] taneczność polskiej muzyki”.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.eok.elblag.eu


8 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 odbędzie się ostatni w tym sezonie artystycznym Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie koncert pt. „Posłuchaj, czego słuchał Wyspiański, zanim napisał Wesele”.

Stykając się z twórczością wybitnego polskiego poety, dramaturga i malarza Stanisława Wyspiańskiego uwagę zwracają liczne związki i inspiracje muzyczne w jego twórczości powstałe na podstawie wrażenia, jakie wywołały na Wyspiańskim podróże zagraniczne i towarzyszące im liczne koncerty i przedstawienia muzyczne, w których brał udział. Toteż program koncertu bezpośrednio nawiązuje do inspiracji utworami Richarda Wagnera, które słyszał Wyspiański podczas swojej podróży do Bawarii w 1890 roku – opery Die Feen, Lohengrin i Der fliegende Holländer, jak i innych kompozytorów np. Giuseppe Verdiego – Un ballo in maschera, czy ojca niemieckiej opery romantycznej Carla Marii von Webera – Der Freischütz.

Najbliższe związki Wyspiańskiego ze sztuką muzyczną na terenie Polski były owocem znajomości z kompozytorem i muzykologiem Henrykiem Opieńskim. Znajomość ta nie skończyła się tylko dzieleniem wspólnych zainteresowań teatrem i wystawianiem amatorskich przedstawień w ramach kółka dramatycznego, ale również późniejszą współpracą przy tworzeniu muzycznych ilustracji do dzieł Wyspiańskiego. Podczas koncertu zabrzmi poemat symfoniczny Zygmunt August i Barbara Henryka Opieńskiego.

Twórczość Stanisława Wyspiańskiego cieszyła się popularnością wśród kompozytorów współczesnych. Na podstawie dramatu Akropolis powstała w roku 1964 z okazji 600-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego kantata na chór mieszany i orkiestrę Grażyny Bacewicz o tym samym tytule, którą wykona Orkiestra Symfoniczna i Chór Lutnia Lubelska Filharmonii im. H. Wieniawskiego pod dyrekcją Piotra Wajraka.

Więcej – na stronie: http://filharmonialubelska.pl


8 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert „Kanon Polihymnii”, podczas którego zabrzmi Uwertura Grażyny Bacewicz.

Uwertura Grażyny Bacewicz powstała w 1943 roku, czyli w samym apogeum wojny. Mimo to dzieło uderza optymizmem i witalizmem, a jego założeniem jest – wg Artura Malawskiego – „rytm i motoryczność”. Następnie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mateusza Rusowicza wykona IV Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna. „Nie ma może innego koncertu w całej literaturze fortepianowej, który rozpoczynałby się tak słodko i delikatnie jak IV Koncert G-dur op. 58 Ludwika van Beethovena” – napisał w swoim komentarzu Marcin Majchrowski. IV Symfonia d-moll Roberta Schumanna złożona jest z czterech części następujących bez przerw. Część druga – Romanza – niesłychanie liryczna, określana bywa jako „romans między obojem a wiolonczelą”.

Gwiazdą wieczoru będzie Aleksandra Hortensja Dąbek, laureatka wielu znaczących konkursów, m.in. VII International Chopin Piano Competition in Budapest w 2016. W tym samym roku zdobyła II miejsce na Debut International Piano Competition w Nowym Yorku, a także po raz pierwszy wystąpiła w Carnegie Hall oraz wiedeńskiej sali Ehrbar Hall. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi Mateusz Rusowicz – dyplomant Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, współtwórca i dyrygent zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki najnowszej Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którym miał okazję występować m.in. na festiwalu „Warszawska Jesień”.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.kielce.com.pl


14 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego zabrzmią kwartety Władysława Żeleńskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Za najwybitniejszego twórcę muzyki kameralnej w drugiej połowie XIX wieku uchodzi Władysław Żeleński, który studiował u Franciszka Mireckiego w Krakowie, a potem u Bertholda Damckego w Paryżu. W 1880 roku skomponował Kwartet A-dur op. 42 – tradycyjny czteroczęściowy cykl, ze scherzem na drugim miejscu oraz z klasycznymi formami w pozostałych częściach. We wszystkich pojawiają się zwroty świadczące o zamiłowaniu kompozytora do muzyki ludowej (chociaż bez cytatów z folkloru), np. w postaci współbrzmień burdonowych w partii wiolonczeli.

Prawykonanie III Kwartetu smyczkowego Krzysztofa Pendereckiego odbyło się podczas koncertu uświetniającego 75. urodziny kompozytora 21 listopada 2008 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Sam kompozytor zdradził wówczas mniej oficjalny podtytuł kompozycji – „Kartki z nienapisanego dziennika”, gdyż kompozycja ta ma charakter sentymentalnej podróży w czasie, podróży do czasów dzieciństwa; jest to rodzaj dialogu sędziwego twórcy z przeszłością. Po pełnej zadumy introdukcji następuje energiczne, nasycone młodzieńczą werwą Vivace, dalej – sentymentalny quasi-walc, jeszcze jeden odcinek silnie eksponujący ową huculską melodię i liryczny nokturn. A zatem wiele momentów zaskakujących, ale i takich, które kojarzą się z Pendereckim, spotykanych już w innych jego kompozycjach, bo to jakby dialog z samym sobą.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl


9 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej w Sułkowicach (ul. 1 Maja, 66) odbędzie się Koncert laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypiec i Altówki Antoniego Cofalika dla uczniów Szkół Muzycznych I stopnia.

Celem Konkursu jest rozwój talentu muzycznego dzieci, prezentacja osiągnięć artystycznych i promocja najzdolniejszych uczniów, podnoszenie kompetencji i umiejętności metodyczno-pedagogicznych nauczycieli oraz popularyzacja twórczości profesora Antoniego Cofalika, wybitnego pedagoga i kompozytora, autora licznych utworów dla dzieci i młodzieży.

Otwarte przesłuchania odbędą się w dniach 8–9 czerwca 2018 roku w Sali Koncertowej mieszczącej się w budynku internatu ZSZiO w Sułkowicach. W programie obowiązkowym Konkursu znalazły się utwory ze zbiorów autorstwa Antoniego Cofalika: W zoo, W cyrku i Ptaszarnia.

Wszyscy uczestnicy Konkursu otrzymają pamiątkowe dyplomy, a laureaci również nagrody rzeczowe. Dla najlepszego uczestnika Konkursu przewidziana jest nagroda specjalna Profesora Antoniego Cofalika. Laureaci i wyróżnieni zobowiązani są do wzięcia udziału w Koncercie Laureatów, który odbędzie się po ogłoszeniu wyników w sali koncertowej w Sułkowicach.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


9 czerwca 2018 roku o godz. 19:30 w Bazylice św. Wojciecha w Mikołowie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka oraz znakomity skrzypek Piotr Pławner zamkną XXVIII Mikołowskie Dni Muzyki, które 19 maja zainaugurował partner filharmoników śląskich w europejskim projekcie ONE® – Slovak Sinfonietta Žilina.

Program finału festiwalu otworzy orkiestrowa transkrypcja autorstwa Grzegorza Fitelberga fortepianowej Etiudy b-moll z op. 4 Karola Szymanowskiego. Po niej filharmonicy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka z Piotrem Pławnerem wykonają zapierający dech w piersiach Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To ten, w którym po zaledwie półtora taktu orkiestrowego „akompaniamentu” solista wprowadza jedną z najbardziej ujmujących melodii w repertuarze koncertowym na skrzypce. Jego dwie pierwsze części łączy małe przejście odgrywane przez fagot. Równie zachwycający łącznik scala wolną część z finałem. Koncert wymaga od solisty absolutnie perfekcyjnego brzmienia i techniki, porwania słuchaczy już kilkoma początkowymi dźwiękami oraz wirtuozerii, zwłaszcza w finale. Piotr Pławner należy do tych artystów, którzy takim wymaganiom potrafią sprostać.

Koncert zamknie VIII Symfonia h-moll „Niedokończona” D 759 Franza Schuberta, dzieło tajemnicze i ogromnie popularne. Możemy przypuszczać, że kompozytor uznał, iż dwie istniejące części VIII Symfonii dopełniają się tak idealnie, że nie wymagają kolejnych ogniw, skoro manuskrypt dwóch powstałych ofiarował Towarzystwu Muzycznemu w Grazu w podziękowaniu za członkostwo honorowe. Symfonia uważana jest za jednolity, bez skazy oszlifowany muzyczny klejnot.

Wstęp na koncert jest wolny.

Więcej – na http://www.dnimuzyki.mdkmikolow.eu/pl/ 


10 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Centralnej Bibliotece Rolniczej im. M. Oczapowskiego w Warszawie (Krakowskie Przedmieście 66) Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego wykona dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Serenada, divertimento i symfonia – trzy ważne gatunki muzyki XVIII wieku. Czym były, czym się różniły, jakie pełniły funkcje? Program koncertu ukaże to na przykładzie trzech arcydzieł Mozarta: Serenada c-moll KV 388, Divertimento D-dur KV 131 i 36. Symfonia „Linzka” KV 425.

Rokokowe ogrody i salony nieustannie rozbrzmiewały muzyką, a ulubionymi jej gatunkami były serenady i divertimenta oraz liczne formy pokrewne, trudne czasem do terminologicznego rozróżnienia. Zwłaszcza Mozart często używał tych nazw dość swobodnie, określając nimi kilkanaście swych dzieł o bardzo różnej obsadzie, w tym na instrumenty dęte, jak np. sławną, niezwykle piękną Serenadę c-moll KV 388. Kilka pełnych wdzięku i lekkości dzieł Mozarta określonych mianem divertimenta pochodzi z lat jego wczesnej, spędzanej w Salzburgu młodości.

Dzięki geniuszom, takim jak wielcy klasycy Haydn, Mozart i Beethoven, zwłaszcza symfonia stała się jedną z najważniejszych i najpoważniejszych form kompozytorskiej wypowiedzi. Symfonia C-dur KV 425 to z kolei przykład dojrzałego (wykazującego jeszcze silne wpływy uwielbianego Josepha Haydna) dzieło dwudziestosiedmioletniego Mozarta, powstała w ciągu zaledwie czterech dni, podczas krótkiej wizyty w Linzu. Zamówił ją hrabia Joseph Anton von Thun i pod jego patronatem doszło do premiery. Odtąd symfonia nosi przydomek „Linzka”.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 


Zbliża się transmisja baletu komicznego „Coppelia” z muzyką Léo Delibesa na żywo z Moskwy. Widzowie w 20 kinach obejrzą spektakl 10 czerwca, a w wielu innych ośrodkach zaplanowano późniejsze powtórki. Kino Praha zaprasza na transmisję o godz. 17.00.

Coppelia to jeden z nielicznych baletów klasycznych o komediowej fabule, który przetrwał w repertuarze scen tanecznych do naszych czasów i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością. Akcja baletu (naszkicowana wg noweli Ernsta Theodora Amadeusa Hoffmanna) rozgrywa się w prowincjonalnym galicyjskim miasteczku. Nawet atmosfera niesamowitości wykreowana w pracowni twórcy „żywych” lalek Coppeliusa potraktowana jest z przymrużeniem oka. W miasteczku pojawia się tajemniczy wynalazca ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda.

Drugim walorem Coppelii jest muzyka Léo Delibesa. Partytura skrzy się bogactwem melodii i różnorodnych rytmów, zwłaszcza tańców ludowych krajów słowiańskich i Węgier. Coppelia jest uważana za jeden z pierwszych baletów, które zawierają słowiańskie motywy muzyczne. Dzieło miało swoją premierę w 1870 roku w Théâtre National de l'Opéra de Paris. Jej pierwszym choreografem był Arthur Saint-Léon, baletmistrz, po którym kierownictwo petersburskiego baletu objął Marius Petipa (i którego balety Petipa wystawiał potem we własnych wersjach – tak uczynił i z Coppelią).

W 2009 roku druga petersburska wersja Coppelii (w choreografii Mariusa Petipy opracowanej przez włoskiego baletmistrza Enrico Cecchettiego) została zrekonstruowana w Teatrze Bolszoj przez historyka baletu Pawła Gerszenzona i Siergieja Wichariewa, słynnego tancerza Teatru Maryjskiego i cenionego pedagoga. W trwającym sezonie 2017–18 w moskiewskim teatrze planowano zaprezentować nową, zaktualizowaną wersję tej rekonstrukcji, niestety Siergiej Wichariew nieoczekiwanie zmarł w ubiegłym roku. Podczas transmisji satelitarnej 10 czerwca zobaczymy zatem pieczołowicie wznowioną wersję z 2009 roku. W głównych partiach wystąpią: Margarita Szrajner jako Swanilda, Artiom Owczarenko jako Franz i Aleksiej Łoparewicz w roli Coppeliusa.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Lista kin, terminy pokazów oraz obsada – tutaj.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


Motywem koncertów i wydarzeń czwartego Festiwalu Kwadrofonik, który odbędzie się w dniach 11 czerwca – 2 lipca 2018 roku, będzie szeroko pojęta tradycja. Zaproszeni w tym roku artyści znajdują w niej inspirację i przedstawiają ją współczesnym językiem.

Na tegoroczny program festiwalu składają się cztery koncerty i jeden dzień warsztatów dla dzieci, prowadzonych przez Kapelę Niwińskich. Jak co roku program wydarzenia ma w pełni autorski charakter, a wszystkim wydarzeniom przewodzi wspólny temat. Na scenie wraz z zespołem Kwadrofonik pojawią się Adam Strug, a także Agata Zubel i Cezary Duchnowski tworzący zespół ElettroVoce. Ponadto w ramach festiwalu odbędą się koncerty wybitnej wiolonczelistki Anji Lechner oraz zespołu Bardo (Bartłomiej Wąsik i Barbara Kinga Majewska). Zespół Kwadrofonik, a także zaproszeni przez nich goście, w swojej muzyce pozostają wierni temu, co dawne, jednocześnie mówiąc językiem swoich rówieśników.

Wszystkie wydarzenia są bezpłatne – mają na celu popularyzację muzyki zakorzenionej w tradycji. Uczestnicy festiwalu będą mieli okazję doświadczyć współczesnych brzmień w najpopularniejszych warszawskich przestrzeniach kulturalnych.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostęny jest na stronie https://kwadrofonik.com.pl 


13 czerwca 2018 roku o godz.19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia kwartet smyczkowy Al Pari wykona VII Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Po raz kolejny Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprosiła do współpracy kwartet smyczkowy Al Pari. Zespół powstał w 2017 roku z inicjatywy studentek Akademii Muzycznej w Katowicach. Tworzą go: skrzypaczki – Marta Lucjan i Alicja Miruk-Mirska, altowiolistka Magdalena Maier i wiolonczelistka Elżbieta Rychwalska, artystki o niemałym doświadczeniu zarówno solowym, jak i kameralno-orkiestrowym, pozwalającym na osiągnięcie dojrzałości w brzmieniu i interpretacjach. Swój warsztat doskonaliły pod kierunkiem prof. Szymona Krzeszowca w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Wcześniej zdobywały doświadczenie w dziedzinie kameralistyki, praktykując grę w różnych składach kameralnych i zdobywając nagrody na międzynarodowych konkursach muzycznych. W ubiegłym roku kwartet wziął udział w 43. Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Orkisza, w warsztatach podczas Jaw Music Festival w Jaworznie prowadzonych przez skrzypka Yury’ego Revicha, otrzymał stypendium fundacji Hansa i Eugenii Jütting i został zaproszony do udziału w koncertach organizowanych w mieście Stendal w Niemczech.

W lutowym koncercie muzyki kameralnej w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym kwartet zaprezentował się w dziełach Mozarta i Mendelssohna. Tym razem w ramach cyklu „Środa Młodych – Silesia przedstawia” zespół wykona trzy kwartety z wielkiej literatury kameralnej – kompozycje Ludwiga van Beethovena, Claude’a Debussy’ego i Grażyny Bacewicz.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl


14 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8) odbędzie się koncert finałowy 59. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.

Przedmiot konkursu jest każdego roku inny. W tym roku zostaną zaprezentowane utwory na perkusję i altówkę w wykonaniu Miłosza Pękali i Michała Zaborskiego: Fraszki durbaszki godło Frapuccino, z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato godło Klapancjusz, Sonata godło thatRhythm.man, Landscape Out of Time godło RIFF66TOY4J04.

Wstęp na koncert jest wolny.


Najwspanialsze utwory Wojciecha Kilara w nowoczesnych aranżacjach elektronicznych autorstwa Szymona Padoła, znanego jako 5cet, oraz muzyków Orkiestry AUKSO pod batutą Marka Mosia zabrzmią 14 czerwca o godz. 21.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Rafia w Katowicach.

Wojciech Kilar urodził się we Lwowie, jednak większość twórczego życia, aż do śmierci w 2010 roku, spędził w Katowicach. To w tym mieście powstała jego najwspanialsza muzyka kameralna i symfoniczna, ale także filmowa. Kilar współpracował z najwybitniejszymi reżyserami polskimi: Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim, Krzysztofem Kieślowskim, ale też zagranicznymi: Francisem Fordem Coppolą czy Jace Campion.

Projekt „ElectroKilar” powstał rok temu, z okazji 85. rocznicy urodzin Wojciecha Kilara. Najwspanialsze utwory skomponowane do filmów (m.in. Draculi w reż. Francisa Forda Coppoli) czy arcydzieła muzyki kameralnej, takie jak Orawa, zabrzmiały w nowych, zaskakujących aranżacjach przygotowanych przez Wiesława Świderskiego oraz Szymona Padoła. Ten katowicki DJ, kompozytor (m.in. muzyka do filmu Jesteś Bogiem) i producent podjął się ryzykownego, ale zakończonego sukcesem zadania włączenia muzyki elektronicznej do twórczości mistrza Kilara. Ich wspólne aranżacje, które wykonuje wraz z Orkiestrą Kameralną AUKSO pod batutą Marka Mosia, otworzyły muzykę Wojciecha Kilara na nowych odbiorców.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.nospr.org.pl


Koncerty symfoniczne w dniuach15 i 16 czerwca 2018 roku oficjalnie kończą 72. sezon artystyczny 2017/2018 Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Orkiestrę symfoniczną filharmoników warmińsko-mazurskich poprowadzi ich szef Piotr Sułkowski.

Na wyjątkową atrakcyjność tych dwóch muzycznych wieczorów niewątpliwie mają wpływ dwa elementy: pierwszym z nich jest udział w koncertach znakomitej koreańskiej skrzypaczki Bomsori Kim, która zagra jeden z najpiękniejszych koncertów solowych – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego, zaś drugim będzie wykonanie kompozycji Feliksa Nowowiejskiego  Missa Pro Pace op. 49 nr 3. Orkiestrze w wykonaniu słynnego dzieła patrona Filharmonii towarzyszyć będzie Chór Cantores Varmienses działający przy Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej przygotowany przez Benedykta Błońskiego.

Missa pro Pace (msza w intencji pokoju), to religijna kompozycja wokalno-instrumentalna napisana w roku 1933. Zbudowana w oparciu o tradycyjny układ liturgicznych części mszy, stanowi przykład wspaniałych umiejętności kompozytorskich Nowowiejskiego. To m.in. za ten utwór oraz inne wybitne dzieła religijne otrzymał kompozytor w 1935 roku godność Szambelana Papieskiego z rąk papieża Piusa XI.

Informacja o biletach – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl


15 czerwca 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Gorzowskiej będzie miał miejsce koncert chóru Richard Zielinski Singers „Voice of America”.

Znakomity chór Richard Zielinski Singers ze Stanów Zjednoczonych zaprezentuje się w specjalnie przygotowanym programie. Chór powstał w 2005 roku, a jego nazwa pochodzi od nazwiska twórcy zespołu – dyrygenta polskiego pochodzenia. Richard Zielinski Singers to grupa profesjonalnych śpiewaków – pasjonatów chóralistyki pochodzących z całego świata. W repertuarze chóru znajdują się utwory od baroku po muzykę Broadway’u, od klasyki po współczesną muzykę chóralną.

Podczas koncertu w Filharmonii Gorzowskiej artyści wykonają ciekawy i zróżnicowany repertuar, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Będą utwory o zabarwieniu folkowym, muzyka gospel, najsłynniejsze amerykańskie pieśni, songi współczesnych amerykańskich kompozytorów, a także utwory polskich twórców, m.in. przepiękna renesansowa pieśń Wacława z Szamotuł Już się zmierzcha, Exsultate Deo Marka Jasińskiego oraz zasługujący na szczególną uwagę utwór Mironczarnia młodego polskiego kompozytora Jakuba Neske, napisany do tekstu wiersza Mirona Białoszewskiego.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.filharmoniagorzowska.pl


Następna odsłona koncertów w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego z okazji Stulecia Niepodległości nastąpi wyłącznie z dziełami wokalno-instrumentalnymi Wojciecha Kilara 15 czerwca 2018 roku o godz. 19:00.

Angelus z 1984, umuzyczniona wersja Pozdrowienia Anielskiego, napisany został z myślą o klasztorze Jasnogórskim i uroczystości otwarcia po konserwacji tamtejszego ołtarza. Kompozytor uważał Angelus za pierwszy i najważniejszy ze swych utworów religijnych.

Następnie zabrzmi Siwa mgła – dedykowana Andrzejowi Bachledzie. Inspiracją dla Kilara do stworzenia tego poematu wokalno-symfonicznego stała się podhalańska „nuta wierchowa”, jedna z dawnych, rzadkich i niezwykłych konstrukcji melodii ludowych. Warto zaznaczyć, że dzieło zamówił u Mistrza Kilara Andrzej Szwalbe, dyrektor Filharmonii Pomorskiej.

Wieczór zakończy Exodus, który miał swoją premierę w 1981 podczas „Warszawskiej Jesieni” i wówczas zaskoczona publiczność powitała nowe dzieło mistrza jednocześnie gwizdami i entuzjastyczną owacją. Kompozytor jako motto utworu użył słów pieśni z biblijnej Księgi Wyjścia.

Dzieła zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej i Chór Akademicki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy pod batutą maestro Kai Bumanna, szefa artystycznego FP. Partie solowe w Angelusie zaśpiewa uznana solistka Opery Krakowskiej – Iwona Socha. Partię barytonu w Siwej mgle realizować będzie Adam Kruszewski.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl


W dniach 15–24 czerwca 2018 roku w Poznaniu odbędzie się kolejna edycja Malta Festival. Na festiwalu Malta muzyka jest równoprawnym, obok teatru i tańca, obszarem doświadczania sztuki. W tym roku w programie znajduje się ponad 20 wydarzeń muzycznych: koncertów, instalacji dźwiękowych i imprez tanecznych.

Przez dziesięć dni Malty scena na placu Wolności będzie miejscem spotkań z muzykami polskiej sceny niezależnej. W nocy z 16 na 17 czerwca do tańca porwie nas trio NOS, czyli Michał Nogaś, Agnieszka Obszańska i Agnieszka Szydłowska. Pod nazwą BARDO kryją się Barbara Kinga Majewska i Bartłomiej Wąsik. 19 czerwca zaprezentują swoje nowe utwory na głos, fortepian i elektronikę, w których łączą popularne piosenki i muzykę współczesną.

Muzyki nie brakuje także w programie „Generatora Malta”. Na placu Wolności powstanie wielkoformatowa instalacja dźwiękowa autorstwa kompozytorów z Akademii Muzycznej w Poznaniu i projektantów ze School of Form.

Ta nasza młodość, Karuzela z Madonnami czy Oczy tej małej to tylko niektóre z kompozycji, które usłyszymy podczas finałowego, plenerowego koncertu „Konieczny…? Koniecznie!”. Legendarne utwory Zygmunta Koniecznego w aranżacjach Cezarego Duchnowskiego, Agaty Zubel, Bartłomieja Wąsika, Andrzeja Bauera i w wykonaniu Orkiestry Collegium F pod batutą Marcina Sompolińskiego zabrzmią w Parku im. H. Wieniawskiego 23 czerwca. Wstęp wolny.

http://malta-festival.pl

 


Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu zaprasza w dniach 16-17 czerwca 2018 roku na III Festiwal pod hasłem „Sine scientia ars nihil est”.

„Sine scientia ars nihil est” – to myśl przypisywana Jeanowi Mignotowi, XIV-wiecznemu francuskiemu architektowi, znakomicie ilustruje ten rodzaj muzyki, który jest prezentowany na tym minifestiwalu. Instrumenty tradycyjne w symbiozie/kontrze do instrumentarium elektroakustycznego, grające komputery wykorzystywane jak tradycyjne instrumenty (Laptop Ensemble), samogrający fortepian, którego klawiszami porusza komputer (disklavier – tak się nazywa ten instrument), światowe prawykonania najnowszych kompozycji studentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz utwory gościa festiwalu, gruzińskiego kompozytora Reso Kiknadze – to wszystko czeka publiczność najnowszej edycji Festiwalu. A ponadto transmitowane na żywo wideo-spotkanie z gościem z Gruzji.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny: miejsca gwarantowane dla posiadaczy bezpłatnych kart wstępu. Karty można będzie odebrać w recepcji budynku E od dnia 9 czerwca 2018 roku.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie www.amuz.wroc.pl


Zbliża się XVIII edycja Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu”. W tym roku Orkiestra przygotowała dla mieszkańców Warszawy cztery wyjątkowe koncerty symfoniczne w dniach 16–23 czerwca 2018.

Razem z Sinfonią Varsovią na festiwalowych scenach pojawi się cała plejada znakomitych solistów i dyrygentów.

„Inauguracja jak z Bajki” (16.06, g. 16:00) to spotkanie z muzyką, która pobudza wyobraźnię i pozwala słuchaczom na snucie fantastycznych interpretacji dźwiękowych historii. Koncert rozpocznie Uwertura fantastyczna „Bajka” Stanisława Moniuszki. Podczas koncertu „Mozart o zmierzchu” (19.06, g. 20:30) Olga Pasiecznik zaśpiewa arie koncertowe najsłynniejszego z wiedeńskich klasyków. Koncert dopełnią dwie neoklasyczne miniatury orkiestrowe polskich twórców – Stefana Kisielewskiego i Henryka Czyża. W dniu Święta Muzyki (21.06, g. 20:00) Sinfonia Varsovia oraz Adam Sztaba zapraszają wszystkich na wieczór pełen najsłynniejszych muzycznych tańców. Na jednej scenie Piotr Czajkowski spotka się z Wojciechem Kilarem, Astorem Piazzolą i Stanisławem Moniuszką. W programie koncertu finałowego w Dniu Ojca (23.06, g. 16:00) w interpretacji ojca i syna, dyrygenta Jean-Jacquesa Kantorowa i pianisty Alexandre’a Kantorowa, usłyszymy muzykę inspirowaną melodiami ludowymi dwóch narodów – Węgrów i Włochów.

Na koncerty w Pawilonie Koncertowym obowiązują bilety w cenie 15zł/10zł, na pozostałe – wstęp jest bezpłatny.

Szczegóły na www.sinfoniavarsovia.org 


17 czerwca 2018 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia weźmie udział w Dniach Otwartych Funduszy Europejskich. Tegoroczna edycja jest już piątą z kolei - NOSPR, jako beneficjent środków unijnych, uczestniczy w organizacji tego wydarzenia.

Dni Otwarte Funduszy Europejskich (DOFE) to inicjatywa unijna, realizowana w Polsce przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Akcja prezentuje i promuje efekty zaangażowania środków unijnych w rozwój przeróżnych projektów w Polsce. Organizatorzy przygotowali mnóstwo atrakcji, m.in. koncerty, warsztaty dla dzieci i dorosłych oraz selfie time.

O godz. 11:00 rozpocznie się Koncert Orkiestry Dętej Katowice pod dyrekcją Anny Goj i Damiana Łebka. Następnie odbędą się warsztaty dla dzieci „Koncertowy savoir vivre – Jak zachować się na koncercie muzyki poważnej”, które poprowadzi Asia Bronisławska (13:00-13:45). Podczas kolejnego spotkania pt. „Sala koncertowa bez tajemnic” (14:00-15:00) pracownicy NOSPR opowiedzą o ciekawostkach i walorach akustycznych, a także zademonstrują możliwości techniczne sali. O godz. 15:00 rozpocznie się „Selfie time” – wszyscy odwiedzający NOSPR będą mieli okazję zrobić selfie na estradzie sali koncertowej, przy instrumentach, na których grają muzycy, a także nakręcić filmy swoimi smartfonami. Wieczorem, o godz. 20:00, w Sali Koncertowej będzie miał miejsce koncert zespołu Old Timers – jednej z najstarszych i najbardziej cenionych formacji jazzu tradycyjnego w Polsce.

Warsztaty odbędą się również w Amfiteatrze (warsztaty z MIUOSHEM dla dzieci) i w Sali Kameralnej (Jeremiasz Frączek poprowadzi warsztaty dla dzieci „Mały reżyser dźwięku”; Monika Drygalska poprowadzi z kolei warsztaty dla osób w wieku 60+ „Poczuj skrzypce”). O godz. 18:00 w Sali Kameralnej wystąpi Orkiestra Muzyki Nowej, która zaprezentuje Mouvement (-vor der Erstarrung) Helmuta Lachenmanna oraz prawykona Koncert kontrabasowy Sławomira Wojciechowskiego. W roli solisty – Łukasz Bebłot.

Wszystkie wydarzenia są bezpłatne.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostęny jest na stronie: http://www.nospr.org.pl


W dniach 20–21 czerwca 2018 w sali widowiskowej Domu Kultury w Łapach (ul. Nowy Rynek 15) odbędzie się III Dziecięco-Młodzieżowy Festiwal Muzyczny „Debiuty”.

Celem przedsięwzięcia jest: promowanie młodych talentów; rozwijanie zainteresowań muzyką instrumentalną i wokalną; doskonalenie poziomu wykonawczego; prezentacja umiejętności muzycznych na scenie przed publicznością i mobilizacja do dalszych osiągnięć muzycznych. Dziecięco-Młodzieżowy Festiwal Muzyczny – Debiuty 2018 to impreza dla młodych muzyków w wieku 6-17 lat, nie będących uczniami publicznych szkół artystycznych i innych placówek artystycznych realizujących podstawę programową szkół muzycznych. Festiwal o charakterze konkursowym odbędzie się w następujących kategoriach: fortepian, skrzypce, gitara klasyczna i elektryczna, akordeon, keyboard, instrumenty dęte drewniane i blaszane, zespoły instrumentalne, zespoły wokalno-instrumentalne.

21 czerwca o godz. 17.30 w Domu Kultury będzie miał miejsce koncert „jednego z najbardziej utalentowanych gitarzystów na świecie” („Washington Post”) Marcina Dylli. Zasłużył na tę pozycję między innymi dzięki licznym nagrodom, otrzymanym na najbardziej prestiżowych międzynarodowych konkursach muzycznych na całym świecie. W roku akademickim 2016/2017 pełnił funkcję wykładowcy-rezydenta w San Francisco Conservatory of Music. W jego interpretacji usłyszymy utwory Maura Giulianiego, Carlosa Guastavina oraz Hommage a Chopin Aleksandra Tansmana.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://dklapy.pl


„Nie przenoście nam stolicy do Krakowa” – apelowali przed laty muzycy krakowskiego zespołu Pod Budą, z przymrużeniem oka nawiązując do odwiecznej rywalizacji pomiędzy dawną i obecną stolicą. Słowa znanej piosenki przypomni krakowskim słuchaczom Sinfonietta Cracovia. Orkiestra takim właśnie tytułem opatrzyła IV Sinfonietta Festival, który odbędzie się w dniach 21–25 czerwca 2018 roku.

Dzięki Sinfonietcie Cracovii dawna i obecna stolica staną w szranki na polu zaciekłej, ale stricte artystycznej rywalizacji. Tegoroczny Sinfonietta Festival będzie bowiem przede wszystkim pojedynkiem dwóch orkiestr miejskich: słynnej Sinfonii Varsovii oraz jej młodszej, ale rezolutnej młodszej siostry, Sinfonietty Cracovii. Zespoły zmierzą się zarówno w kameralnej, jak i orkiestrowej formule – w trakcie koncertu inaugurującego Festiwal, w zabytkowych wnętrzach Sukiennic (21 czerwca) oraz wielkiego finału w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej (25 czerwca). Zaprzyjaźnione, ale od lat rywalizujące ze sobą o miano wiodącej polskiej orkiestry ensamble łączy postać Krzysztofa Pendereckiego. Festiwalową batalię Sinfonietty Cracovii i Sinfonii Varsovii zwieńczy ‒ utrzymane w duchu przyjacielskiej rekonsyliacji i będące wyrazem szacunku dla dorobku wspólnego Mistrza ‒ wykonanie przez obie orkiestry Emanacji Pendereckiego.

W programie Festiwalu znajdzie się również koncert „Korzenie. Pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego”, upamiętniający 85. rocznicę urodzin kompozytora (22 czerwca). Usłyszymy również zwycięską kompozycję IV Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta ‒ utwór na skrzypce i wiolonczelę oraz orkiestrę smyczkową.

Wyjątkowym wydarzeniem będzie plenerowy koncert „Warszawski Lutosławski” z udziałem Magdy Navarrete, prezentujący zapomnianą i owianą aurą tajemnicy twórczość Witolda Lutosławskiego z lat 1950-60-tych ‒ wyjątkowe, nastrojowe piosenki pisane przez kompozytora pod pseudonimem „Derwid”.

Czy Kraków ‒ reprezentowany przez swoją wyjątkową „orkiestrę do zadań specjalnych” ‒ wyjdzie obronną ręką z warszawsko-krakowskiej batalii, broniąc swojego tytułu Stolicy Kultury? Przekonajcie się Państwo sami!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://sinfonietta.pl/sinfonietta-o_festiwalu/ 


W czerwcu i lipcu 2018 roku w Bazylice św. Małgorzaty oraz w Kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu odbędą się cztery koncerty w ramach XVII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej "L'Arte Organica". Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny!

W czartek 21 czerwca o godz. 19:15 w Bazylice św. Małgorzaty wystąpi norweska organistka Ines Maidre, która zaprezentuje program zatytułowany "Od półwyspu iberyjskiego po skandynawię". 28 czerwca o godz. 19:15 w Kościele św. Kazimierza odbędzie się koncert "300 lat muzyki organowej" w wykonaniu hiszpańskiej organistki Liudmily Matsyury. Recital estońskiej organistki Kristel Aer pod hasłem "Wielkie formy" będzie miał miejsce 12 lipca o godz. 19:15 w Bazyliice św. Małgorzaty. Tydzień później, o tej samej godzinie i w tym samym miejscu, zaprezentuje się włoska organistka Grazia Salvatori, która zaprezentuje program "Z zachowaniem parytetu".

XVII Sądecki Festiwal Muzyki Organowej odbywa się w ramach Świeta Małopolski

Szczegółowe informajce – na stronie: http://www.mcksokol.pl/


W dniach 22 czerwca – 2 września 2018 roku w Toruniu odbędzie się XXII Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura”.

Organizatorem festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” jest Toruńska Orkiestra Symfoniczna, zaś dyrektorem artystycznym – dyrygent Mariusz Smolij. Dzięki festiwalowi muzyka stała się doskonałym pretekstem do prezentowania najpiękniejszych toruńskich zabytków. W tegorocznej edycji wezmą udział wybitni artyści ze wszystkich stron świata, prezentujący swoje umiejętności w najciekawszych architektonicznie przestrzeniach Torunia, m. in. Jadwiga Rappé, Krzysztof Meisinger i Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia, Mettis Quartet (Litwa), Duo Vitare & Arto Järvelä (Finlandia), Göttinger Symphonie Orchester i Prairie View A&M University Concert Chorale (USA, Teksas).

W związku z faktem, iż w tym roku obchodzimy 100-lecie niepodległości naszego Państwa, w programie Festiwalu nie zabraknie szerokiego przekroju muzyki polskiej – od Chopina do współczesnych nam zespołów rockowych. Podczas koncertu „Młodzieńcze interpretacje” Orkiestra Kameralna N-harmonia wykona Serenadę op. 2 Mieczysława Karłowicza. Wojciech Waleczek i Acoustic Quartet wezmą udział w koncercie „Perły muzyki polskiej”, podczas którego zabrzmi Oberek Grażyny Bacewicz, Krakowiak Fantastyczny Ignacego Jana Paderewskiego i Suita muzyki filmowej Wojciecha Kilara. Koncert „Cztery strony Europy” jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”; w interpretacji Michała Szymanowskiego usłyszymy Wariacje b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego. Spotkanie z polską muzyką i polską piosenką niewątpliwie sprawi słuchaczom szczególną radość.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl 


22 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce Koncert Symfoniczny na zakończenie sezonu artystycznego 2017/2018, podczas którego zabrzmią dzieła Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego.

„Muzyka zaczyna się tam, gdzie słowo jest bezsilne – muzyka jest tworzona dla niewyrażalnego” – powiedział Claude Debussy. Nokturny tego właśnie kompozytora rozpoczną koncert. W pierwszej części wieczoru usłyszymy I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego (1916), dedykowany skrzypkowi Pawłowi Kochańskiemu. Utwór uchodzi za pierwszy nowoczesny koncert skrzypcowy. Szymanowski zerwał z XIX-wieczną tradycją, odchodząc od systemu dur-moll, tworząc nowy język muzyczny i nową ekspresję. Jako solistka wystąpi pochodząca z Kirgizji Alena Baeva, jeden z największych talentów swojego pokolenia. Wygrała XII Konkurs im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, potem zdobyła Grand Prix w Konkursie im. Niccolò Paganiniego w Moskwie i na rok dostała Stradivariego z 1723 r. (na którym grał też Henryk Wieniawski).

Po przerwie zabrzmi IV Symfonia „Tansman Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego. Kompozytorowi nie udało się jej ukończyć, pozostała w formie skróconej partytury. Zadanie dokończenia IV Symfonii, napisania orkiestracji i doprowadzenia do prawykonania powierzył swojemu synowi, Mikołajowi. Utwory usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej i Chóru FŁ pod dyrekcją Pawła Przytockiego – dyrektora artystycznego Filharmonii.

Szczegółowe informacje – na stronie: http://filharmonia.lodz.pl


22 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się Gala Operowa „Z ziemi włoskiej do Polski”.

Na zakończenie 54. Sezonu Artystycznego i jednocześnie z okazji Inauguracji II Karkonoskiego Festiwalu Operowego Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze pragnie zaproponować wyjątkowy koncert – pełen wspaniałej muzyki, barwnych głosów oraz niespodzianek. Podczas Gali usłyszymy piękne głosy, rozbrzmiewające na najważniejszych scenach polskich Teatrów Muzycznych. Udział w koncercie weźmie Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Jerzego Koska. W roli solistów wystąpią: Karina Skrzeszewska (sopran), Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak (mezzosopran), Tomasz Janczak (tenor) i Kamil Pękala (baryton).

W interpretacji artystów usłyszymy fragmenty z oper Giuseppe Verdiego, Gioacchina Rossiniego, Vincenza Belliniego, a także utwory polskich kompozytorów: fragmenty z oper Halka, Straszny dwór i Verbum nobile Stanisława Moniuszki, Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego i Król Roger Karola Szymanowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl


22 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej odbędzie się koncert z okazji zakończenia 66. sezonu artystycznego. Repertuar uroczystego koncertu kończącego kolejny sezon w symboliczny sposób ukazuje drogę rozwoju polskiej muzyki.

W programie swojego 66. sezonu artystycznego, który pomyślany został jako czas bezpośredniego przygotowania do obchodów 100-lecia niepodległości, Filharmonicy Opolscy wiele uwagi poświęcili polskiej muzyce okresu zaborów.

Koncert czerwcowy rozpoczną Finale. Molto presto g-moll Franciszka Lessla i II Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Obaj autorzy byli pianistami i kompozytorami krzewiącymi polską kulturę w trudnym dla ojczyzny XIX wieku. Dziś cały świat zna Fryderyka Chopina, a jego muzyka uznawana jest za dobro narodowe. W Koncercie fortepianowym f-moll partię solową zinterpretuje kanadyjski pianista polskiego pochodzenia, artysta renomowanej wytwórni Deutsche Grammophon Jan Lisiecki.

Wielki finał wieczoru – oraz całego sezonu – to Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Trzy części o tytułach: Intrada, Capriccio notturno e arioso oraz Passacaglia, toccata e corale to muzyka szalenie atrakcyjna dla słuchających, ale też wyraźnie nowa w stosunku do kompozycji poprzedniego wieku.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia.opole.pl


22 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu będzie miał miejsce koncert z okazji zakończenia 40. sezonu artystycznego Filharmonii Sudeckiej.

Podczas ostatniego w tym sezonie koncertu wystąpi jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, Maestro Jerzy Maksymiuk, który nie tylko poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej, ale także wykona własną kompozycję na orkiestrę smyczkową. Utwór Introdukcja, Polonez i Finale powstał w 2017 roku. Dramatyczny polonez zbliża się rytmicznie w kierunku bolera i, jak sam autor mówi, dobrze wpisuje się w koncerty grane na 100-lecie Niepodległej.

Usłyszymy też rzadko wykonywany Koncert Es-dur KV 365 na dwa fortepiany z towarzyszeniem orkiestry, skomponowany przez Wolfganga Amadeusa Mozarta. Powstał w 1779 roku w Salzburgu, prawdopodobnie z myślą o wspólnych występach z siostrą Nannerl. Sezon artystyczny 2017/2018 zakończy niezwykle barwna kompozycja Igora Strawińskiego Suita z baletu Ognisty ptak. To wspaniałe dzieło będzie z pewnością fantastycznym zwieńczeniem udanego sezonu artystycznego.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia-sudecka.pl 


23 czerwca 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus wykona Hommage à Johannes Brahms Krzysztofa Meyera, I Koncert wiolonczelowy Dmitrija Szostakowicza i Symfonię fantastyczną Hectora Berlioza.

Niekiedy wyznacznikiem pozamuzycznych nawiązań staje się cytat z dzieła innego kompozytora, a czasem też – użycie „kodu” w którym literowe (bądź solmizacyjne) nazwy nut układają się w określone słowo. Tak właśnie jest w kompozycji Krzysztofa Meyera, a sam autor objaśniał to w wydawniczym komentarzu: „Muzyka Johannesa Brahmsa jest mi szczególnie bliska – było więc dla mnie wielką radością, gdy Heribert Beissel zwrócił się do mnie z propozycją, bym skomponował dzieło na orkiestrę symfoniczną dla uczczenia 150. rocznicy urodzin Brahmsa. […] Początkowy epizod nawiązuje do introdukcji I Symfonii Brahmsa, nie tylko w swych motywach i rytmie, ale też w instrumentacji. Drugim odwołaniem do niemieckiego kompozytora jest powracający motyw zbudowany na nutach B-Re-A-H-Mi-Es”.

I Koncert wiolonczelowy Es-dur Szostakowicza był jednym z ponad stu (!) utworów dedykowanych charyzmatycznemu mistrzowi tego instrumentu Mścisławowi Rostropowiczowi i przez niego prawykonanych. Dzieło – podobnie jak utwór Meyera – także zawiera dźwiękowy kod: nuty D-S-C-H, muzyczny „podpis” autora. Wykonawcą będzie Filip Syska, ceniony solista i kameralista, absolwent klas Andrzeja Bauera i Bartosza Koziaka w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Za dyrygenckim pulpitem stanie Andrey Boreyko, kapelmistrz o wielkiej międzynarodowej renomie, często obecny także w Polsce, w której spędził dzieciństwo, jako syn Polaka i Rosjanki.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl 


23 czerwca 2018 roku o godz. 18.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego odbędzie się recital pianisty Yukio Yokoyamy z okazji 77. rocznicy śmierci Ignacego Jana Paderewskiego.

Yukio Yokoyama urodził się w Tokio w 1971. W wieku 12 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie w ramach Jun Date i kompozycji pod kierunkiem Masayuki Nagatomi. Jako stypendysta rządu francuskiego w 1987 zaczął studiować w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem Jacquesa Rouviera, Vlada Perlmuttera i innych. W 1990 ukończył studia w Paryżu z wyróżnieniem, w tym samym roku zdobył III nagrodę (pierwsza nie została przyznana) w XII Konkursie Chopinowskim w Warszawie. Tym sukcesem Yokoyama oficjalnie rozpoczął działalność koncertową na całym świecie.

Jego bydgoski Recital, organizowany we współpracy z Towarzystwem Muzycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, odbędzie się w ramach programu „Niepodległa” pod patronatem Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Mikołaja Bogdanowicza. Pianista wykona utwory Johanna Sebastiana Bacha, Fritza Kreislera, Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, a także Hommage a Rachmaninov – Vocalise własnego autorstwa.

Informacja o biletach na http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza na dziewiąty cykl recitali organowych Śródmiejskie Koncerty Organowe na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku, który odbędzie się w dniach 25 luty – 16 grudnia 2018 roku.

Koncerty, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2018 roku o godz. 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia) w Kościele Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie (al. „Solidarności” 74). W tym roku gościć będziemy wielu wybitnych muzyków z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Francji, Szwajcarii i Polski. W cyklu koncertów wezmą udział: Daniel Zaretsky (Petersburg), Sitze de Vries (Groningen), Christophe Mantoux (Paryż), Dariusz Hajdukiewicz (Białystok), Franz Lörch (Monachium), Christian Iwan (Graz), Taras Baginets (Jekaterynburg), Jean-Paul Imbert (Paryż), Olivier Eisenmann (Weggis), Andreas Jost (Zürych) i Krzysztof Urbaniak (Łódź). W ich wykonaniu usłyszymy dzieła przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich, w tym utwory znakomitych polskich kompozytorów, m. in. Mariana Sawy.

Dyrektorem artystycznym cyklu recitali organowych jest Michał Markuszewski.

Tegoroczne „Śródmiejskie Koncerty Organowe” współfinansowane są przez m. st. Warszawa – Dzielnicę Śródmieście.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat medialny nad cyklem recitali organowych objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://reformowani.org.pl/koncerty-organowe-all/2018 


„Silesia a cappella” to cztery koncerty w dniach 24 czerwca – 26 sierpnia 2018 roku, na które Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza wszystkich melomanów kochających muzykę chóralną.

W ramach tego cyklu koncertowego zaśpiewają w Katowicach: w czerwcu – Cracow Singers i gdański Chór Kameralny 441 Hz, w sierpniu – Cantores Minores Vratislavienses i Contento Core. W nawiązaniu do tytułu projektu programy koncertów w znacznej części wypełnione będą dziełami chóralnymi wybitnych kompozytorów śląskich.

W pierwszym z nich z udziałem Cracow Singers kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego, Józefa Świdra i Adriana Robaka pojawią się w zestawieniu z natchnionymi dziełami maryjnymi estońskiego twórcy Arvo Pärta, którego twórczość zajmuje ważne miejsce w repertuarze zespołu Cracow Singers.

Chór Kameralny 441 Hz zaproponował m.in. wykonanie dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego, Józefa Świdra i Andrzeja Dziadka. Repertuarową przeciwwagę dla polskiej części koncertu stanowić będą utwory japońskiego twórcy Ko Matsushity oraz kompozytorów skandynawskich – Bengta Olléna i Ēriksa Ešenvaldsa.

Zespół wrocławski Cantores Minores Wratislavienses przyjedzie do Katowic ze specjalnym programem poetycko-muzycznym, opartym na twórczości Zbigniewa Herberta. Na spektakl składają się wiersze Herberta w aktorskiej interpretacji Mariana Czerskiego, przeplatające się z częścią muzyczną skomponowaną przez Józefa Świdra, wykonywaną przez chór i pianistkę. Suita Podróż Pana Cogito na recytatora, głosy solowe, chór mieszany i fortepian, powstała na zamówienie zespołu w roku 2008.

Natomiast katowicki zespół wokalny Contento Core zaprezentuje kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego, Adriana Robaka i barokowego kompozytora śląskiego Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Przeciwwagą dla tych kompozycji będą utwory twórców epok renesansu i baroku – Lodovico Grossi da Viadany i Henry’ego Purcella.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej


24 czerwca 2018 roku o godz. 17.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie gwiazdy największych polskich konkursów muzycznych – południowokoreańska skrzypaczka Bomsori Kim i pianista Rafał Blechacz – wykonają Sonatę op. 9 Karola Szymanowskiego.

Koncert będzie wspaniałym spotkaniem dwóch osobowości muzycznych: zdobywczyni II nagrody na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Poznaniu (2016) oraz tryumfatora XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Chociaż Rafał Blechacz emocje konkursowe ma już dawno za sobą (kiedy wygrywał w Warszawie, był rok 2005), to jego gra także wciąż elektryzuje widownie w Polsce i zagranicą. Od lat nagrywa dla renomowanej wytwórni Deutsche Grammophon. Spektakularnym akcentem podsumowującym lata pracy artysty od słynnego tryumfu na Konkursie Chopinowskim niech będzie fakt, że w 2014 roku został uhonorowany amerykańską nagrodą Gilmore – nazywaną „pianistycznym Noblem”.

Konkurs określił rzecz jasna jego artystyczne emploi w stronę muzyki Fryderyka Chopina, lecz od tego czasu Rafał Blechacz znacznie poszerzył zakres wykonywanych utworów. Podczas koncertu usłyszymy w interpretacji artystów utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Gabriela Fauré’a, Claude’a Debussy’ego oraz Sonatę d-moll op. 9 Karola Szymanowskiego.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonia.szczecin.pl


24 czerwca 2018 roku o godz. 16:00 w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce koncert finałowy projektu Akademia Chóralna.

Nie trzeba być profesjonalistą, żeby dobrze śpiewać – wystarczy założyć zespół i znaleźć fachową opiekę. Taką zapewnia Akademia Chóralna, która, korzystając z doświadczenia wcześniejszych projektów, jak Singing Europe i Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, wyciąga pomocną dłoń do chcących śpiewać uczniów szkół ogólnokształcących. Stąd też możliwość wymiany doświadczeń między dyrygentami i prowadzącymi zespoły, szansa na rozwój młodych śpiewaków, a także działania zachęcające kompozytorów do pisania nowych utworów przeznaczonych na chór.

Za młodymi śpiewakami intensywna praca, której efekty zaprezentowane zostaną melomanom. W ramach pierwszego finałowego koncertu Akademii Chóralnej na estradzie sali koncertowej Dawnej Filharmonii wystąpi kilkanaście chórów dziecięcych z całej Polski. Pośród zespołów znajdziemy zarówno te złożone z uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, jak i te działające przy domach kultury. Młodzi artyści spotkają się we Wrocławiu, by wykonać najnowszą suitę na chór dziecięcy Jana Krutula pt. Zagrajmy w muzykę. Utwór ten z pewnością udowodni, że sztuka dźwięku to doskonała zabawa – zarówno dla wykonawców, jak i słuchaczy.

Projekt jest realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości Polski.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl


Coroczny letni festiwal muzyki poważnej „Muzyczna Korzkiew” potrwa do 26 sierpnia 2018 roku.

Festiwal odbywa się w pięknym barokowym Kościele pod wezwaniem Narodzenia Świętego Jana Chrzciciela w Korzkwi. Pierwsza edycja koncertów, organizowanych przez Stowarzyszenie Muzyczna Korzkiew, odbyła się w 2012 roku. Podczas Festiwalu prezentowane są najznamienitsze utwory światowej klasy twórców, w tym kompozytorów polskich. Dzieła tych twórców w formie wokalno-instrumentalnej wykonują znakomici artyści. W tym roku udział w wydarzeniu wezmą m. in. chór Insieme pod dyrekcją Moniki Bachowskiej, duet fortepianowy Dorota i Paweł Motyczyńscy i pianista Mirosław Herbowski.

W wykonaniu muzyków usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Janusza Krzysztofa Korczaka i Witolda Lutosławskiego. 5 sierpnia w ramach Festiwalu odbędzie się Koncert Jubileuszowy „Mirosław Herbowski i Jego Goście”.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://muzycznakorzkiew.pl/ 


Duo MilongaW poniedziałek, 25 czerwca 2018, o godzinie siódmej wieczorem w Nowym Domu Sztuki odbędzie się koncert Duo Milonga, w skład którego wchodzą Aneta Salwińska (harfa) oraz Konrad Salwiński (akordeon). Artyści są pedagogami odbywającego się w Domu Pracy twórczej w Radziejowicach kursu harfowego.

Duo powstało w 2007 roku i w ciągu kilku lat istnienia koncertowało już m.in. w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. W 2007 roku zespół zdobył Grand Prix II Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Harfą w Cieszynie, w 2009 roku I nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Słowenii, a w 2011 roku był finalistą III Concurso Iberico w Madrycie. Duo jest także laureatem I nagrody w Międzynarodowym Konkursie World Music Competition w Walii w 2014 roku. Duo Milonga występowało podczas wielu międzynarodowych festiwali, między innymi w Monachium, Edynburgu, Salzburgu, Katowicach czy Łodzi, ale największym wyróżnieniem dla zespołu było zaproszenie do wykonania recitalu podczas XI Światowego Kongresu Harfowego w Vancouver (Kanada) w lipcu 2011 roku. Duo Milonga to zaskakujące mnogością barw połączenie delikatnego brzmienia harfy z wyrazistym, a zarazem lirycznym dźwiękiem akordeonu. To niespotykane zestawienie, charakterystyczne bardziej dla muzyki współczesnej, potrafi jednocześnie nadać zupełnie nowy kształt muzyce dawnych mistrzów, dlatego w repertuarze zespołu znajdują się różnorodne kompozycje, od opracowań muzyki dawnej po utwory XXI wieczne, a także własne aranżacje muzyki hiszpańskiej oraz tang argentyńskich. Duo Milonga, za swoją działalność związaną z tangiem, zostało uhonorowane certyfikatem Narodowej Akademii Tanga w Buenos Aires.

W programie poniedziałkowego koncertu usłyszymy następujące utwory: Mikołaj MajkusiakOne night of passion, Fryderyk Chopin Nokturn cis-moll, op. posth., Leszek Kołodziejski – Keeping up, Isaac Albéniz – Cordoba, Manuel de Falla – Spanish dance no. 1 from La vida breve, Angel Villoldo – El choclo, Astor Piazzolla – S’il vous plait, Adios Nonino,  Milonga en Re, Oblivion, Libertango, Roque Biafore – El floreo, Enrique Francini/Héctor Stamponi – Pedacito de cielo, Pedro Laurenz – Milonga de mis amores.


Tegoroczni uczestnicy 12. Międzynarodowego Konkursu im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej trzymali organizatorów w niepewności do ostatniego dnia składania zgłoszeń. Na dwa dni przez zakończeniem rekrutacji nie było wiadomo, w jakich granicach oscylować będzie liczba nadesłanych formularzy, jednak z dniem 25 czerwca zliczono 68 zgłoszeń do konkursu!

W ubiegłorocznej edycji konkursu wzięło udział aż 143 instrumentalistów. Co prawda w tym roku nie udało się pobić rekordu 11. Międzynarodowego Konkursu im. Michała Spisaka, jednak 68 uczestników nadchodzącej odsłony konkursu to liczba wystarczająca, by ponownie wyłonić młodego mistrza instrumentu. Niezmiernie cieszy fakt, iż konkurs staje się coraz popularniejszy wśród zagranicznych muzyków, którzy łącznie wysłali 31 zgłoszeń. Do grona pretendentów do miana mistrza zgłosiły się osoby m.in. z Włoch, Czech, Chin, Japonii, Portugalii, Wenezueli, Japonii, Tajwanu i Wielkiej Brytanii.

Konkurs skierowany jest w tym roku do instrumentalistów grających na fagocie, rogu i kontrabasie – i kolejno do konkursu zgłosiło się 25 fagocistów, 22 waltornistów oraz 21 kontrabasistów. Wszyscy oni wezmą udział w muzycznej rywalizacji pod okiem międzynarodowego jury, któremu przewodniczyć będzie prof. zw. dr hab. Wiesław Grochowski.

Przesłuchania rozpoczną się dzień po koncercie inauguracyjnym, tj. 15 września. Pierwszy etap konkursu wyłoni dwunastu najlepszych z każdej specjalności, drugi natomiast już tylko czterech, którzy wezmą udział w koncertach finałowych zaplanowanych w dniach 20-22 września. Młodzi mistrzowie zagrają z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej pod batutą Sławomira Chrzanowskiego. Wspomniane koncerty pozwolą jury wytypować poszczególne miejsca na podium oraz osoby wyróżnione. Zwycięzców usłyszymy ponownie podczas Koncertu Laureatów – 23 września o 17:00, raz jeszcze z towarzyszeniem muzyków Filharmonii Zabrzańskiej.

Więcej informacji – na stronach: http://spisakkonkurs.pl/  oraz http://spisakcompetition.com/