Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 


W dniach 22 czerwca – 2 września 2018 roku w Toruniu odbędzie się XXII Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura”.

Organizatorem festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” jest Toruńska Orkiestra Symfoniczna, zaś dyrektorem artystycznym – dyrygent Mariusz Smolij. Dzięki festiwalowi muzyka stała się doskonałym pretekstem do prezentowania najpiękniejszych toruńskich zabytków. W tegorocznej edycji wezmą udział wybitni artyści ze wszystkich stron świata, prezentujący swoje umiejętności w najciekawszych architektonicznie przestrzeniach Torunia, m. in. Jadwiga Rappé, Krzysztof Meisinger i Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia, Mettis Quartet (Litwa), Duo Vitare & Arto Järvelä (Finlandia), Göttinger Symphonie Orchester i Prairie View A&M University Concert Chorale (USA, Teksas).

W związku z faktem, iż w tym roku obchodzimy 100-lecie niepodległości naszego Państwa, w programie Festiwalu nie zabraknie szerokiego przekroju muzyki polskiej – od Chopina do współczesnych nam zespołów rockowych. Podczas koncertu „Młodzieńcze interpretacje” Orkiestra Kameralna N-harmonia wykona Serenadę op. 2 Mieczysława Karłowicza. Wojciech Waleczek i Acoustic Quartet wezmą udział w koncercie „Perły muzyki polskiej”, podczas którego zabrzmi Oberek Grażyny Bacewicz, Krakowiak Fantastyczny Ignacego Jana Paderewskiego i Suita muzyki filmowej Wojciecha Kilara. Koncert „Cztery strony Europy” jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”; w interpretacji Michała Szymanowskiego usłyszymy Wariacje b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego. Spotkanie z polską muzyką i polską piosenką niewątpliwie sprawi słuchaczom szczególną radość.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl 


6. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki "Emanacje" potrwa od 7 lipca do 9 września 2018, a dziesięć festiwalowych tygodni wypełni 40 zróżnicowanych koncertów na terenie Małopolski i Podkarpacia.

Festiwal zainauguruje koncert argentyńskiej pianistki, laureatki II nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2000) – Ingrid Fliter. Artystka znana jest z doskonałych interpretacji dzieł polskiego kompozytora a jej album „Preludes” znalazł się w zestawieniu 10 najlepszych nagrań Chopina wszechczasów wg magazynu Gramophone. W Lusławicach usłyszymy autorski wybór nokturnów, a recital poprzedzi pierwszy w historii występ zespołu kameralnego Penderecki Piano Trio, w skład którego wchodzą m.in. muzycy fenomenalnego Meccore String Quartet.

Nie będzie to jedyny sceniczny debiut podczas tegorocznych "Emanacji". W 2018 roku świętujemy 85. urodziny wybitnego polskiego twórcy i patrona lusławickiego Centrum – Krzysztofa Pendereckiego. Penderecki Piano Trio, nieprzypadkowo powołane zostało do życia w jubileuszowym roku Mistrza – już wkrótce, specjalnie dla zespołu powstanie dedykowany mu, nowy utwór kameralny. Na drugi debiut przyjdzie nam zaczekać do 31 sierpnia, kiedy to zainaugurowany zostanie nowy projekt edukacji mistrzowskiej przygotowany przez lusławickie Centrum – Penderecki Youth Orchestra, złożona z utytułowanych młodych polskich instrumentalistów orkiestra smyczkowa, prowadzona przez wybitnego dyrygenta, dyrektora orkiestry kameralnej AUKSO – Marka Mosia.

2018 to także rok, w którym świętujemy 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Stąd w programach festiwalowych koncertów muzyka polska będzie odgrywała znaczącą rolę. Wysłuchamy m.in. prawykonania nowego utworu Miłosza Bembinowa, recitalu Szymona Komasy „Pieśni polskie”, a także kompozycji Fryderyka Chopina (m.in. w wykonaniu „cudownych dzieci” światowej pianistyki – podopiecznych Fundacji słynnego chińskiego pianisty – Lang Langa). "Emanacje" podsumuje wrześniowy cykl koncertów realizowany we współpracy z warszawskim festiwalem „Chopin i jego Europa”.

Szczegółowy program – na stronie: www.emanacje.pl 


„Fortepiany Wolności” – wydarzenie towarzyszące 10. edycji Festiwalu Soundedit – będzie miało swoją premierę 1 września 2018 roku o godz. 16.00. W pasażu Józewskiego przy Kuferku Reymonta (Piotrkowska 137) Maciej Tubis zagra kompozycje Aleksandra Tansmana. Druga odsłona projektu odbędzie się dzień później również o godz. 16.00: w tym samym miejscu Adam Kośmieja wykona utwory Kazimierza Serockiego.

Ten unikatowy projekt to dziesięć muzycznych zdarzeń zorganizowanych z okazji stulecia odzyskania niepodległości. Dziesięciu świetnych pianistów, dziesięciu wybitnych kompozytorów i dokładnie dziesięć okazji, aby posłuchać najlepszej polskiej muzyki fortepianowej minionego stulecia w przestrzeni publicznej w Łodzi. „Fortepian Wolności” to jednak coś więcej niż publiczne koncerty z udziałem mistrzów klawiatury: Rozali Kręc, Władysława Komendarka, Zygmunta Krauze czy Szábolcsa Esztényi. Główną ideą projektu „Fortepiany Wolności” jest odkrycie niezwykłych kart historii państwa polskiego poprzez artystyczną podróż w czasie oraz zaangażowanie szerokiej publiczności we wspólne świętowanie niepodległości. Prezentowane w ramach wydarzenia, wywodzące się z polskiej tradycji kompozycje są źródłem dumy i inspiracją do dalszych działań, nie tylko na niwie artystycznej.

Usłyszymy zatem mazurki Szymanowskiego, czyli próbę pogodzenia tradycji narodowej z modernistycznymi aspiracjami odrodzonej Polski. Poznamy wielowymiarową osobowość słynnego Łodzianina Aleksandra Tansmana, w której inspiracje tradycją diaspory żydowskiej mieszają się z fascynacją rodzącym się właśnie amerykańskim jazzem. Przejrzystość i lekkość wczesnej muzyki Lutosławskiego cudownie uzupełni się z dziką ekspresją utworów Serockiego, a ludyczne eksperymenty brzmieniowe Krauzego – z mrocznym minimalizmem Sikorskiego. U Głowickiej klasyczny fortepian spotka się z posttechnową elektroniką, a Władysław Komendarek – legenda muzyki elektronicznej, zagra własne kompozycje, odarte z przemyślnej technologii.

Informacja o Festiwalu – na stronie: www.soundedit.pl 


1 września 2018 roku o godz. 20:00 na placu Solidarności w Szczecinie będzie można wysłuchać koncertu „Sierpniowe przełomy”, organizowanego co roku przez Operę na Zamku.

To plenerowe, muzyczne wydarzenie przyciąga za każdym razem olbrzymią liczbę widzów, którzy w urzekającej atmosferze letniego wieczoru słuchają lubianych kompozycji znanych z najsłynniejszych dzieł polskiej kinematografii. 1 września na dachu Centrum Dialogu Przełomy, w swoistym hołdzie złożonym uczestnikom Sierpnia’80 zabrzmią znane i uwielbiane nie tylko przez kinomanów kompozycje. „Sierpniowe przełomy”, to nastrojowa podróż przez polską muzykę filmową, której przewodnikami będą: Jerzy Wołosiuk – dyrektor artystyczny Opery na Zamku w Szczecinie oraz Tomasz Raczek – znany krytyk filmowy.

W tegorocznej edycji zabrzmi między innymi utwór W stepie szerokim z serialu Przygody pana Michała, temat z filmu Kronika wypadków miłosnych Wojciecha Kilara czy suita ze znanej komedii Kingsajz Krzesimira Dębskiego. Tradycyjnie już w programie znajdą się Mury Jacka Kaczmarskiego i Sen o Victorii grupy Dżem, które w tym roku wykona z orkiestrą opery Mariusz Ostrowski. Podczas tegorocznej edycji usłyszymy także zachwycający słowem i formą muzyczną Bema pamięci żałobny rapsod, w wersji muzycznej znany z krótkometrażowego filmu i niesamowitego wykonania Czesława Niemena.

Organizatorzy proszą zabrać ze sobą poduszki i koce. Wstęp wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl


W dniach 1–9 września 2018 roku odbędzie się II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Ziemi Kłodzkiej.

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Ziemi Kłodzkiej to cykliczny projekt, składający się wydarzeń koncertowych o wysokich walorach artystycznych, podczas których zostanie zaprezentowany szeroki wachlarz repertuarowy klasycznej i współczesnej muzyki kameralnej i organowej. Koncerty odbędą się w pierwsze dwa weekendy września w miejscowościach położonych w Kotlinie Kłodzkiej: Kudowie Zdroju, Wambierzycach, Lewinie Kłodzkim i Dusznikach Zdroju.

W programie Festiwalu znajdą się arcydzieła kompozytorów zachonioeuropejskich i utwory polskich kompozytorów XX-XXI w. 2 września w Teatrze Zdrojowym im. F. Chopina w Dusznikach Zdroju będzie miał miejsce koncert „AsnykStories”, podczas którego PolishStories Duo (Agnieszka Wichłacz – sopran i Monika Woźniak – fortepian) wykonają utwory Stanisława Niewiadomskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Stojowskiego i Piotra Pawlika do słów Adama Asnyka. 8 września w ramach obchodów Jubileuszu 800-lecia Wambierzyc podczas koncertu w Sanktuarium Wambierzyckim odbędzie się koncert organisty tytularnego Bazyliki Prymasowskiej w Gnieźnie Ryszarda Superczyńskiego, który zaprezentuje m. in. Preludium Bogurodzica, Dziewica Mariana Sawy. Koncert finałowy odbędzie się w Kościele św. Piotra i Pawła w Dusznikach Zdroju, gdzie usłyszymy utwory Fryderyka Chopina i Piotra Pawlika w interpretacji Krystiana Kleja.

ZOBACZ: stronę przedsięwzięcia na FB.


W dniach 1–18 września 2018 odbędzie się jubileuszowa 10 edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na szczytach” dedykowana Krzysztofowi Pendereckiemu w 85-rocznicę urodzin.

To wydarzenie muzyczne organizowane nieprzerwanie od 2009 roku przez Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza w Zakopanem. Zawarte w nazwie projektu słowa „…na szczytach” są symbolem miejsca, w którym festiwal się odbywa, ale przede wszystkim są odwołaniem do wysokiego poziomu artystycznego wydarzenia. Przed nami tydzień wielu niezapomnianych wrażeń, wzruszeń i doznań muzycznych. Przyczynią się temu nie tylko wspaniałe krajobrazy Podhala, ale przede wszystkim niezwykli artyści, których będzie dane nam gościć w ramach Muzyki na Szczytach.

Festiwal rozpocznie koncert Kronos Quartet. Światowej sławy zespół prawykona nowy utwór Jagody Szmytki. Podczas koncertów „Klasycy kameralistyki – wczoraj i przedwczoraj” oraz „Reminiscencje” zabrzmią utwory Artura Malawskiego, Romana Maciejewskiego, Andrzeja Panufnika i Dariusza Przybylskiego. Nie zabraknie też muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Maestro wystąpi z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej podczas koncertu finałowego i wykona swoje utwory.

Różnorodność festiwalowej oferty sprawia, że nie tylko melomani znajdą tu coś dla siebie. Festiwalowi towarzyszą liczne wydarzenia kulturalne. W „Kino Miejsce” będzie miała miejsce projekcja filmu Rękopis znaleziony w Saragossie z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Ponadto odbędą się wystawy: malarstwa i fotografii, a także spotkania otwarte w Domu pod Jedlami z artystami festiwalowymi w ramach Klubu Rozmów na Szczytach.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu.


Strefa Kultury Wrocław zaprasza na jubileuszową XXV odsłonę Międzynarodowego Festiwalu Organowego Non Sola Scripta – jednego z najstarszych przeglądów muzyki organowej w Polsce i Europie. Cykl koncertów, który rozpoczął się 1 lipca 2018 roku, przez całe lato do 2 września, co niedzielę, gościć będzie w zabytkowym kościele Św. Krzyża na Ostrowie Tumskim.

Międzynarodowy Festiwal Organowy Non Sola Scripta to seria koncertów o wyjątkowej formule programowej. Treścią muzycznych wieczorów – co wybrzmiewa już w łacińskim tytule – jest nie tylko to, co zapisane w partyturze, ale i improwizacja w różnych konfiguracjach i formach. Non Sola Scripta łączy organową klasykę z muzyką improwizowaną, także w wykonaniu wirtuozów innych instrumentów. Nieoczekiwane wariacje na temat znakomitych dzieł muzyki dawnej, ale i propozycji współczesnych – w tym roku na Ostrowie Tumskim usłyszymy kompozycje Chopina, Bacha czy Haendela, ale i Ennio Morricone, Wojciecha Kilara oraz Krzesimira Dębskiego – są wynikiem energii, jaka wytwarza się w niecodziennych koncertowych składach.

Festiwal powołany został do życia z inicjatywy Tadeusza Płazy i organisty profesora Andrzeja Chorosińskiego, który do dziś pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Non Sola Scripta jest synonimem najwyższej jakości artystycznej, a koncerty polskich i światowych gwiazd przyciągają do Wrocławia melomanów z Polski i Europy. W tym roku zaproszenie na wrocławski festiwal przyjęli m.in. Giampaolo di Rosa (Włochy), Ourania Gassiou (Grecja), Renate Lesieur (Litwa), Johannes Skudlik (Niemcy), Roberto Bonetto (Włochy).

Szczegółowy program – na stronie: https://strefakultury.pl/festiwale/non-sola-scripta/o-festiwalu/ 


I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, odbędzie się w Warszawie w dniach 2–14 września 2018 roku.

W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości NIFC we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem organizują wydarzenie o wyjątkowym charakterze. Bezprecedensowy na skalę światową Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych jest krokiem milowym w przywracaniu autentycznego brzmienia dzieł Chopina i jemu współczesnych polskich kompozytorów. Zbliżenie do oryginalnej barwy i mechaniki instrumentów, jakimi dysponował kompozytor, pozwala uchwycić niepowtarzalna specyfikę muzyki Chopina. Uczestnikami Konkursu będą pianiści z całego świata w wieku od 18 do 35 lat. Jury Konkursu tworzą znakomici przedstawiciele świata muzycznego, których działalność artystyczna i zawodowa sytuuje w kręgu najwybitniejszych specjalistów z zakresu wykonawstwa historycznego. Harmonogram Konkursu przewiduje trzy etapy. W trzecim sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą, a towarzyszyć im będzie doskonale znana polskiej publiczności legendarna Orkiestra XVIII Wieku.

Orkiestra ta pod batutą wybitnego maestro Grzegorza Nowaka podczas dwóch koncertów inauguracyjnych wykona koncerty Fryderyka Chopina, a także À la recherche de la symphonie perdue autorstwa Pawła Szymańskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie Konkursu.


XXI Festiwal „Silesia sonans”, najstarszy festiwal muzyki klasycznej w Jeleniej Górze, odbędzie się w dniach 3–7 września 2018 roku w Kościele Łaski (dawniej Kościele Garnizonowym).

Wyjątkowość tego wydarzenia łączy się głównie z jego formą i miejscem – możliwość obcowania ze sztuką i muzyką w tak szczególny sposób. Festiwal w czasie swojej 20-letniej historii stał się centralnym punktem życia muzycznego miasta, dzięki któremu publiczność z Jeleniej Góry i okolic może uczestniczyć w koncertach na najwyższym poziomie artystycznym. Festiwal łączy w sobie utwory sakralne i świeckie, powagę i radość, refleksję i spontaniczność. Sceną festiwalową jest Kościół Łaski, który w 2018 obchodzić będzie 300-lecie poświęcenia.

Zaplanowano siedem koncertów z udziałem takich gwiazd, jak niemiecka sopranistka Simone Kermes, która wystąpi w towarzystwie obecnie najlepszej polskiej orkiestry barokowej – Capelli Cracoviensis. Ponadto wystąpią trio Bastarda oraz tegoroczny zdobywca nagrody AF „Fryderyk” Dariusz Przybylski, a także pochodząca z Jeleniej Góry Michalina Bienkiewicz. W wykonaniu Przybylskiego usłyszymy współczesną muzykę organową: utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Krzanowskiego, Eunho Changa, Arvo Parta, Romana Haubenstocka-Ramatiego, a także Sequenza quasi una fantasia samego Przybylskiego.

W tym roku, w ramach festiwalu, odbędzie się także koncert specjalnie dla dzieci, W tym roku, w ramach festiwalu, odbędzie się także koncert specjalnie dla dzieci, zaś scenę alternatywną będą reprezentować Jorge Jimenez i DJ Slime, którzy wystąpią open air w parku przy Kościele Łaski i zaprezentują nową interpretację Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha.

Strona internetowa organizatora: www.silesiasonans.pl 


W dniach 6–30 września 2018 roku w Poznaniu odbędzie się VIII edycja Festiwalu „The September Concert Poland”.

Projekt festiwali powstał w 2002 roku w Nowym Jorku jako lokalne wydarzenie, upamiętniające ofiary wrześniowych zamachów. Stopniowo jego ranga wzrastała, aż rozwinął się do festiwalu o zasięgu globalnym. Jego najważniejszą misją jest propagowanie pokoju na całym świecie.

W Polsce będzie to już VIII edycja festiwalu. W ramach tej imprezy przez cały wrzesień będą się odbywać różnego rodzaju wydarzenia artystyczne. Wszystkie te wydarzenia są bezpłatne, a wykonawcy i organizatorzy nie pobierają żadnego wynagrodzenia za swoją pracę. Sztuka prezentowana będzie w miejscach, w których spotykają się ludzie – od parków, szkół, kościołów, poprzez kawiarnie, restauracje, galerie i księgarnie, aż do sal kameralnych i koncertowych.

Program poznańskich edycji z roku na rok jest coraz bogatszy. Artyści goszczą w najpiękniejszych i ważnych dla kultury poznańskiej miejscach. W tym roku planowane są warsztaty muzyczne dla 5-6 latków, spektakle i koncerty muzyki klasycznej. W programie znajdzie się też muzyka polska. W Festiwalu wezmą udział Poznański Chór Kameralny Fermata i Coro Da Camera, którzy wykonają m. in. utwory Zdzisława Bernata, Andrzeja Hundziaka, Andrzeja Koszewskiego, Jana Krenza i Tadeusza Paciorkiewicza. Podczas koncertu „Salon Dźwięków Romantycznych” zabrzmi muzyka Feliksa Nowowiejskiego.

ZOBACZ: stronę Festiwalu na FB.


W dniach 7–16 września 2018 roku na Dolnym Śląsku odbędzie się 53. edycja Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.

Tegoroczna edycja, zatytułowana „Wyzwolenie”, zbiega się z obchodami 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego w programie znalazły się dzieła wielkich polskich kompozytorów. Repertuar odwołuje się do refleksji na temat wolności rozumianej także jako rozstrzygnięcie konfliktów wewnętrznych, swoboda sumienia, niezależność od ram doczesności. Przede wszystkim jednak program Wratislavii Cantans to zaproszenie do świętowania wspaniałej muzyki w mistrzowskim wykonaniu.

Punktem wyjścia tegorocznej edycji jest inauguracyjny Król Roger Karola Szymanowskiego – opera ukazująca próbę wyzwolenia się od kultury, jej norm moralnych, społecznych i obyczajowych. Dzieło polskiego kompozytora opisuje konflikt dwóch aspektów człowieczeństwa, racjonalności i instynktu, oraz próbę uwolnienia się od dramatycznego rozdarcia między tymi przeciwstawnymi sobie żywiołami.

Na festiwalu Wratislavia Cantans nie może zabraknąć znakomitych ansambli wokalnych. Narodowy Chór Ukrainy Dumka wykona utwory a cappella Henryka Mikołaja Góreckiego oraz ukraińską muzykę ludową i sakralną. Collegium Musicale z Estonii – również świętującej stulecie niepodległości – wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum przedstawi polską i estońską muzykę współczesną. W roku polskiego jubileuszu zaprezentujemy operę niezmiernie interesującej kompozytorki Elżbiety Sikory, traktującą o jednej z najważniejszych Polek i jednocześnie jednej z największych postaci w historii nauki – Marii Skłodowskiej-Curie. Tytułowa Madame Curie musiała wywalczyć sobie wolność wyboru drogi życiowej, mierząc się z szeregiem stereotypów i uprzedzeń wobec kobiet.

Przedsprzedaż biletów trwa do 31 maja 2018 roku lub do wyczerpania się puli objętej promocją.

Program Festiwalu – na stronie NFM.


7 września 2018 roku o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się Koncert dyplomantów.

Podczas koncertu wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego wystąpią: pianista Łukasz Byrdy z klasy prof. zw. dra hab. Waldemara Andrzejewskiego i prof. AM dr hab. Joanny Marcinkowskiej i dyrygent Jarosław Szemet z klasy prof. zw. dra hab. Warcisława Kunca. Prezentacje studentów Akademii z profesjonalną orkiestrą stały się tradycją Uczelni i od wielu lat wpisują się w jej działalność artystyczną. Jest to pierwszy moment u progu drogi artystycznej, kiedy studenci: instrumentaliści, dyrygenci czy kompozytorzy, mają szansę na pracę z dużym aparatem orkiestrowym. Możliwość wspólnego muzykowania z profesjonalistami jest dla młodych dyrygentów i solistów doświadczeniem nie do przecenienia. Od wielu lat Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu współpracuje w tym zakresie z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego, a efektami tej współpracy są koncerty dyplomantów i Orkiestry Symfonicznej tej znakomitej instytucji, które rok rocznie spotykają się z życzliwym przyjęciem zarówno publiczności, jak i mediów.

W tym roku w wykonaniu dyplomanci dokonają prawykonania kompozycji zatytułowanej Respite na orkiestrę kompozytora Jakuba Unolta, dyplomanta z klasy prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba. Zabrzmią również I Koncert fortepianowy Es-dur Franza Liszta i Sinfonia Sacra (III Symfonia) Andrzeja Panufnika.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://amuz.edu.pl


Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza w dniu 7 września 2018 roku o godz. 19.00 na koncert pt. „Filharmonia – kameralnie”. Orkiestrę smyczkową Filharmonii poprowadzi Szymon Stec, zaś solistą koncertu będzie pianista Łukasz Chrzęszczyk.

Koncert rozpocznie Divertimento na orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Kompozycja powstała w 2009 roku, a uroczystą premierę miała 12 czerwca 2011 roku w Poznaniu, gdzie pod batutą Agnieszki Duczmal prawykonała go Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”. Mikołaj Górecki ukończył studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie swojego ojca, wybitnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, który jest autorem drugiej kompozycji wieczoru – Koncertu na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40. Trwający niespełna 10 minut koncert został napisany przez H.M. Góreckiego w 1980 roku i dedykowany był wybitnej polskiej klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej. Prawykonanie z jej udziałem odbyło się 2 marca 1980 roku, z towarzyszeniem grupy smyczkowej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej PR i TV w Katowicach pod dyrekcją Stanisława Wisłockiego.

Kolejnym utworem w wykonaniu orkiestry smyczkowej pod dyrekcją Szymona Steca będzie Shaker Loops autorstwa amerykańskiego kompozytora, klarnecisty, dyrygenta Johna Adamsa. Koncert zakończy III Symfonia Philipa Glassa.

Więcej – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/filharmonia-kameralnie/ 


Dariusz Wójcik, dyrektor artystyczny Teatru Otwartego, zaprasza na XIX Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn”, który odbędzie się w dniach 8–23 września 2018 roku w Sopocie.

Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w swym założeniu stawia na wysokie aspiracje, wysoką kulturę i wysoki poziom nawiązując tematycznie do dziedzictwa kulturowego różnych części Europy i świata. Festiwal jest istotnym wydarzeniem kulturalnym Polski Północnej. Od 2013 roku Patronką Festiwalu jest Maria Fołtyn – Legenda Polskiej Wokalistyki, wielka propagatorka twórczości Stanisława Moniuszki na świecie, która za życia była przyjaciółka Sopotu i Teatru Otwartego. Festiwal ma charakter interdyscyplinarny. Wyraźnie na to wskazuje różnorodność prezentowanych w ramach przedsięwzięcia dyscyplin artystycznych, takich jak: muzyka, śpiew, taniec, poezja, malarstwo, a także wielka różnorodność stylistyk muzycznych od baroku do współczesności, w tym: muzyki poważnej, rozrywkowej i folkowej. Od samego początku Festiwal stawia szczególny nacisk na edukację muzyczną, a także historyczną zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych.

Podczas ośmiu koncertów zaprezentowana zostanie muzyka z kręgu wielokulturowego, odbędzie się 4-dniowy Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków, 4. dniowy Plener Malarski pod nazwą „Muzyczne inspiracje w malarstwie" (zapoczątkowany w 2017 r.) i zainaugurowane zostaną Sopockie Poranki Muzyczne dla dzieci i młodzieży szkolnej pod nazwą „Nie taki diabeł straszny”.

W przedsięwzięciach wezmą udział artyści z Polski i zagranicy, a wśród nich m.in.: Bogdan Makal (bas-baryton), Dariusz S. Wójcik (bas) i tenor Jacek Szymański, Monika Bohiniec – mezzosopran, solistka Wiedeńskiej Opery Narodowej), sopranistka Yeyoung Sohn (Korea Płd.) i pianista Lech Napierała (Austria). W wykonaniu artystów usłyszymy nie tylko arcydzieła muzyki zachodnioeuropejskiej, lecz także utwory polskich kompozytorów, w tym genialnych Fryderyka ChopinaStanisława Moniuszki i Feliksa Nowowiejskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Festiwalu.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.teatrotwarty.pl


W dniach 8–14 września 2018 roku odbędzie się doroczne święto polskich pianistów – Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku.

Zapoczątkowany w 1967 roku, Festiwal pozostaje nie mającym sobie równych miejscem promocji rodzimej pianistyki. Bogata historia, obfitująca w wirtuozerskie wykonania najwybitniejszych polskich pianistów, uczyniła z Festiwalu znaczące wydarzenie muzycznych w Polsce, a jednocześnie wizytówkę kulturalną Słupska.

W tym roku odbędą się dwa koncerty symfoniczne, wieczór wokalno-pianistyczny, recitale fortepianowe, salon laureatów oraz wieczór jazzu. Koncert inauguracyjny uczci 70. rocznicę śmierci Raula Koczalskiego, wybitnego chopinisty i kompozytora, autora m.in. 5-ciu koncertów fortepianowych. Po odnalezieniu i rekonstrukcji III Koncertu fortepianowego po raz pierwszy zaprezentuje go w Polsce Joanna Ławrynowicz. Ponadto Łukasz Krupiński wykona Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego.

W ramach cyklu „Estrada Młodych” odbędzie się 6 półrecitali, a każdy z uczestników wykona jedną z miniatur Ignacego Jana Paderewskiego; za najlepsze wykonanie przez Zespół Opiniujący Estradę Młodych zostanie przyznana specjalna nagroda.

Podczas koncertu finałowego zabrzmi również muzyka współczesna: odbędzie się światowe prawykonanie Koncertu na fortepian, flet i orkiestrę smyczkową Zbigniewa Kruczka, który kompozytor stworzył na zamówienie FPP.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.stsk.eslupsk.pl/ 


Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury w Warszawie i Towarzystwo Muzyczne im. G. Bacewiczówny w Ostrołęce zapraszają na koncert finałowy III festiwalu „Ostrołęckie Operalia”, który odbędzie się 9 września 2018 roku o godz. 19:00 w hali widowiskowo-sportowej im. A. Gołasia w Ostrołęce.

Organizatorzy w sposób szczególny chcieli uczcić przypadającą na ten rok 40. rocznicę wyboru na Papieża świętego już Jana Pawła II. Po raz pierwszy w Ostrołęce zabrzmi utwór z muzyką Jakuba Milewskiego – Kantata Totus Tuus – CałyM Twój… do libretta Jerzego Binkowskiego, napisana z okazji 100. rocznicy objawień Matki Bożej Fatimskiej, która zbiega się z obchodami 20. rocznicy wizyty św. Jana Pawła II na Podhalu. Premiera odbyła się w czerwcu 2017 roku w Zakopanem. Tytuł Kantaty ściśle nawiązuje do dewizy Papieża Polaka. Wielka litera M symbolizuje Maryję i odnosi się do papieskiego herbu. Dzieło to ma pielęgnować pamięć o Papieżu Polaku, a także oddać cześć Tej, do której od 100. lat pielgrzymują utrudzeni i zatroskani. Kantata powstała na zamówienie Towarzystwa Muzycznego im. G. Bacewiczówny w Ostrołęce w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

Na scenie pojawią się wybitni polscy soliści: Olga Szomańska, Edyta Krzemień, Michał Gasz i Janusz Kruciński. Towarzyszyć im będzie Płocka Orkiestra Symfoniczna im. W. Lutosławskiego, a także Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej. Wszystko to pod dyrekcją kompozytora Jakuba Milewskiego.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.


Zapraszamy na wydarzenie, jakiego w NOSPR jeszcze nie było. 9 września 2018 roku w sali koncertowej odbędzie się premiera Audycji V Andrzeja Krzanowskiego – opery w 20 scenach do tekstów Zbigniewa Doleckiego i Jacka Bierezina.

Ten przedwcześnie zmarły, wybitny śląski kompozytor pozostawił swoje nowatorskie dzieło w rękopisie. Pomimo kilku podejść utwór od kilku dekad czeka na swoje prawykonanie sceniczne. Audycja V jako forma przekracza ramy koncertu, widowiska teatralnego, poematu choreograficznego, projekcji multimedialnej; stanowiąc swoistą meta-formę łączącą słowo, dźwięk, światło, taniec, multimedia, elementy happeningu i interakcję z publicznością. Również aparat wykonawczy utworu jest bardzo złożony: aktorzy, sopran solowy, chór kameralny, orkiestra podzieloną na kilka grup, tancerze, mim, wielokanałowa warstwa elektroakustyczna.

Krzanowski stworzył przedziwną formę – formę audycji – w której poezja jest współrzędnym partnerem. Audycja V jest w pewnym sensie sumą czterech poprzednich, zarówno jeżeli chodzi o użyte teksty, jak i o warstwę muzyczną.

Premiera opery rozpoczyna tegoroczny cykl przedsięwzięć w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia „Muzyka polska za mało znana”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR w sezonie 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl


W dniach 9 września – 28 października 2018 roku na terenie województwa odbędzie się prezentacja miniatury muzyczno-teatralnej Od Moniuszki do Starszych Panów, połączona z warsztatami teatralnymi. Organizatorem przedsięwzięcia jest Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Jak łączą się ze sobą pieśni romantyków i satyra sprzed 60 lat? Na to pytanie odpowiada miniatura muzyczno-teatralna Od Moniuszki do Starszych Panów. Warstwę muzyczną stanowią oryginalnie zaaranżowane utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza i Stanisława Niewiadomskiego, oraz piosenki pióra duetu Jerzy Wasowski – Jeremi Przybora. W lekko prowadzonym scenariuszu nakładają się na siebie humor i sentyment, minimalizm i ekspresja, pieśń i piosenka. Widowisko reżyseruje (jednocześnie będąc autorem scenariusza) Urszula Lewartowicz, opracowaniem warstwy muzycznej zajęła się Agnieszka Schulz-Brzyska, a udział w nim wezmą znani i cenieni artyści środowiska lubelskiego.

Po spektaklu widzowie będą mogli wziąć udział w warsztatach teatralnych, wprowadzających w tajniki pracy scenicznej.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kultura Dostępna”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza do udziału w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego. Pierwsza edycja odbędzie się w dniach 10-23 września 2018 roku.

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego to inicjatywa, mająca na celu popularyzację polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia postaci Karola Szymanowskiego i jego twórczości, będącej istotną częścią narodowego dziedzictwa kulturowego.

Organizatorem Konkursu jest Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, współorganizatorami: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Katowice, Polskie Radio S.A., Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem. 

Konkurs będzie miał miejsce w Katowicach – Mieście Kreatywnym Muzyki UNESCO – w cyklu 5-letnim, w 5 kategoriach: fortepian, skrzypce, śpiew, kwartet smyczkowy i kompozycja.

Przesłuchania konkursowe I i II etapu odbywać się będą równolegle w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Przewidywana pula nagród we wszystkich pięciu kategoriach to 287 000 EUR. Oprócz nagród głównych (I, II i III nagroda w każdej kategorii), we wszystkich kategoriach wykonawczych zostaną przyznane nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego, a w kategoriach "Skrzypce" i "Śpiew" – także nagroda dla najlepszego pianisty-kameralisty.

Finalistom w kategoriach: fortepian, skrzypce i spiew towarzyszyć będzie Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, którą w sali koncertowej NOSPR poprowadzi Alexander Humala. Koncert finałowy w kategorii kwartet smyczkowy odbędzie się w sali kameralnej. Bilety są dostępne w kasie biletowej NOSPR oraz w systemie sprzedaży online na stronie internetowej NOSPR.

Przesłuchania finałowe w kategoriach: fortepian (16.09), skrzypce (18.09 i 19.09) oraz śpiew (20.09) w sali koncertowej NOSPR oraz w kategorii kwartet smyczkowy (15.09) w sali kameralnej NOSPR, można będzie oglądać na żywo na oficjalnym kanale NOSPR na YouTube.

Patronat medialny nad Konkursem objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Dni 11–17 września 2018 roku będą świętem Niepodległej Muzyki. Program tegorocznego festiwalu „Sacrum Profanum” zogniskowany jest tym razem wokół haseł: „Niepodległość”, „Wolność”, „Emancypacja” i „Fantazmat”.

Koncerty oznaczone hasłem „Niepodległość” prezentują suwerenną twórczość polskich kompozytorów wszystkich pokoleń ostatniego stulecia, których myśl kompozytorska wzbogaciła światowy obieg muzyki współczesnej. Są to m.in. Bogusław Schaeffer (notacje graficzne, teatr muzyczny), Witold Szalonek (pionier wykorzystywania multifonów, czyli „dźwięków kombinowanych”), Agata Zubel (łącząca znakomicie kompozycję z wokalistyką) czy Marta Śniady („nowa dyscyplina”) – w sumie usłyszymy utwory 27 polskich twórców. Dziesięć z tych kompozycji powstało lub powstaje na zamówienie festiwalu „Sacrum Profanum”. Program Festiwalu wypełni twórczość przedstawicieli jeszcze 10 krajów: Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii, Litwy, Norwegii, USA, Japonii i Australii.

W programie znalazły się także pozycje związane z 85. urodzinami Krzysztofa Pendereckiego – wpisują się one w miejskie obchody urodzin Maestro w Krakowie – oraz z 80. urodzinami Zygmunta Krauzego (odbędzie się m.in. prawykonanie jego utworu Deklaracja). Festiwal przypomina także o jubileuszu 70-leciu Chóru Polskiego Radia.

Szczegółowy program – na stronie: http://sacrumprofanum.com/ 


Koncerty z muzyką najwybitniejszych polskich kompozytorów, niecodzienne akcje edukacyjne dla najmłodszych a na muzyczny deser… słynne Cztery pory roku Vivaldiego ‒ to tylko niektóre z atrakcji, które przygotowała dla mieszkańców województwa małopolskiego w dniach 11–13 września 2018 roku Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.

Jedna z najlepszych polskich orkiestr kameralnych we wrześniu odwiedzi Bulowice, Dobczyce, Gdów, Łapanów i Kamionną w ramach drugiej odsłony wyjątkowego tournée „Mój pierwszy koncert”, prezentującego twórczość najwybitniejszych polskich kompozytorów: Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Macieja Radziwiłła, Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara. Program koncertów uzupełni wykonanie fragmentów słynnych Czterech pór roku Antonio Vivaldiego ‒ jednej z najsłynniejszych i najbardziej urzekających kompozycji w historii muzyki klasycznej.

W ramach projektu zrealizowane zostaną zarówno koncerty dla całej rodziny, jak i te dedykowane najmłodszym melomanom ‒ przygotowane przez niezastąpioną Panią Sinfonietkę. W trakcie spotkań z muzykami uczestnicy wydarzeń będą mieli szansę zajrzeć za kulisy koncertu muzyki klasycznej, porozmawiać z artystami, a nawet… zadyrygować orkiestrą!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: harmonogram koncertów

Dodatkowe informacje – na stronie: http://sinfonietta.pl/ 


W dniach 13–18 września 2018 roku Instytut Rozwoju Sztuki oraz Filharmonia Częstochowska zapraszają na cykl trzech wyjątkowych koncertów historycznych.

Podczas koncertów kierownik Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski opowie słuchaczom o dziejach częstochowskich świątyń i zaprezentuje m.in. stare fotografie ze zbiorów częstochowskiego archiwum. Przybliży publiczności niezwykłe historie, a także zwróci uwagę na detale architektury, które stanowią o wyjątkowości Kościołów. W trzech świątyniach, które skrywają dusze artystów tworzących ich piękne wnętrza, zabrzmią perły polskiej i europejskiej muzyki a cappella w wykonaniu Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka.

W programach usłyszymy przejmujące utwory Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, czy też Wojciecha Widłaka. „Muzyka w Świątyniach” to wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach muzyki chóralnej. Każdy z koncertów będzie unikatowy i niepowtarzalny i stanowić będzie swoiste kompendium wiedzy o architekturze i historii częstochowskich Kościołów.

Wstęp wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia.com.pl


Jak co roku 14 września w dzień urodzin najsłynniejszego dąbrowskiego kompozytora, patrona konkursu, odbędzie się koncert o godz. 18:00 na dużej scenie Pałacu Kultury Zagłębia, który zainauguruje 12. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej.

Fagot, róg i kontrabas – te instrumenty w rękach młodych muzyków będą „grały pierwsze skrzypce” podczas 12. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka. Zmagania tradycyjnie rozpoczną się koncertem inauguracyjnym. Wystąpi orkiestra Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego pod batutą wybitnego dyrygenta Massimiliano Caldiego. Wraz z orkiestrą zaprezentuje się słynny klarnecista Zoltán Kovács, a także laureaci ubiegłorocznej edycji konkursu: Roksana Kwaśnikowska (skrzypce) oraz Gabriel Pidoux (obój). W programie koncertu nie może zabraknąć utworów patrona konkursu, dlatego też usłyszymy Toccatę na orkiestrę oraz Koncert na klarnet i orkiestrę. W repertuarze pojawią się również dzieła Karola Szymanowskiego, Piotra Czajkowskiego, Johanna Nepomuka Hummela i Maurice’a Ravela. Całość wydarzenia poprowadzi Violetta Rotter-Kozera, której film Michał Spisak. Listy rozproszone zostanie wyświetlony w pałacowym Kinie Kadr na godzinę przed inauguracją 12. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka.

Po 14 września rozpocznie się wielka muzyczna rywalizacja pod okiem polskich i zagranicznych specjalistów zasiadających w jury. Instrumentaliści, którzy nie przekroczyli 30. roku życia, przejdą przez trzy etapy przesłuchań, z których ostatni będzie miał charakter wieczornych koncertów z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zabrzańskiej pod kierownictwem Sławomira Chrzanowskiego. Tegoroczny konkurs tradycyjnie zakończy się koncertem laureatów, który odbędzie się 23 września i zaprezentuje talent młodych mistrzów instrumentu.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: www.spisakkonkurs.pl


Tegoroczne wydarzenie potrwa od 14 września do 5 października 2018 roku. Przebiegać ono będzie pod hasłem „Kontrasty – Niepodległa”, doskonale wpisując się w obchody wielkiego jubileuszu 100-lecia niepodległości.

Podczas 11 koncertów festiwalowa publiczność wysłucha dzieł polskich kompozytorów: G.G. Gorczyckiego, Moniuszki, Karłowicza, Szymanowskiego, Lutosławskiego, Kilara, Góreckiego oraz Pendereckiego. Nie zabraknie także twórczości Ignacego Jana Paderewskiego – wybitnego pianisty, kompozytora i męża stanu, patrona Filharmonii Pomorskiej.

W gronie znakomitych, międzynarodowej sławy artystów i zespołów znajdą się m.in.: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Berlin Piano Trio, czy międzynarodowej sławy pianiści, jak Rafał Blechacz i Leszek Możdżer.

Orkiestry Filharmonii Pomorskiej poprowadzą wybitni dyrygenci: Marek Pijarowski, Kai Bumann, Jan Łukaszewski, Łukasz Borowicz. Wśród solistów pojawią się artyści polskich i światowych estrad, m.in.: Iwona Hossa, Jarosław Bręk, Jakub Jakowicz, Bomsori Kim, Tomasz Kuk, Joanna Freszel, Jan Jakub Monowid, Sylwester Smulczyński, Ingolf Wunder, Katarzyna Oleś-Blacha. Na estradzie FP pojawią się znakomite chóry: Chór Filharmonii Narodowej w Warszawie, Chór Męski i Chłopięcy Narodowego Forum Muzyki, a także Chóry bydgoskiego środowiska akademickiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl


14 września 2018 roku o godz. 19:00 podczas uroczystej Inauguracji 73. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej zabrzmi Koncert fortepianowy Ignacego Jana Paderewskiego.

Wybór muzyki Ignacego Jana Paderewskiego na koncert inaugurujący 73. Sezon artystyczny WMF wydaje się wyborem idealnym, zważywszy na obchodzony w 2018 roku jubileusz 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Paderewski to nie tylko wirtuoz fortepianu czy utalentowany kompozytor, ale wielki patriota, mąż stanu i premier polskiego rządu słusznie obok Józefa Piłsudskiego, Romana Dmowskiego nazywany Ojcem Polskiej Niepodległości. Koncert fortepianowy a-moll op. 17 został ukończony latem 1888 roku w Paryżu. Paderewski dedykował swój koncert profesorowi Teodorowi Leszetyckiemu u którego odbywał studia pianistyczne w konserwatorium w Wiedniu. Prawykonania dokonała rosyjska pianistka Anetta Jessipowa, żona Leszetyckiego. Miało ono miejsce 20 stycznia 1889 roku w Wiedniu. Orkiestrą dyrygował Hans Richter. Kilka tygodni później, 8 kwietnia 1889 roku Koncert a-moll Anetta Jessipowa zaprezentowała warszawskiej publiczności. Podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy to dzieło w interpretacji pianisty Łukasza Krupińskiego.

W drugiej części koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego zaprezentuje poemat symfoniczny Till Eulenspiegels lustige Streiche (Ucieszne figle Dyla Sowizdrzała) op. 28 Richarda Straussa.

Więcej – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl


14 września 2018 roku o godz. 19:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się Koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią dzieła Karola Szymanowskiego i Mieczysława Wajnberga.

W marcu tego roku w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej w Warszawie wystąpiła Orkiestra Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją swego szefa artystycznego George'a Tchitchinadze. Teraz przyszedł czas na rewanż: Filharmonia Narodowa i jej dyrektor artystyczny Jacek Kaspszyk wystąpią nad Motławą. Solistą będzie znakomity polski skrzypek Jakub Jakowicz, który wykona jeden z najbardziej lubianych koncertów romantycznych – Koncert skrzypcowy e-moll Mendelssohna. A na początek ukazująca pełne możliwości brzmienia wielkiej orkiestry, młodzieńcza, bardzo jeszcze straussowska Uwertura Szymanowskiego.

Najciekawszą pozycją koncertu będzie IV Symfonia Wajnberga – kompozytora do niedawna jeszcze zupełnie zapomnianego. Ten urodzony w Warszawie przyjaciel Szostakowicza, którego życie było pełne dramatycznych przejść, jest obecnie coraz częściej wykonywany, także w Polsce. Filharmonia Narodowa z Jackiem Kaspszykiem nagrała ostatnio parę płyt z muzyką Wajnberga (między innymi w 2014 roku IV Symfonię i Koncert skrzypcowy). Powstała niedługo po drugiej wojnie światowej IV Symfonia uważana jest za jedno z najwybitniejszych jego dzieł: choć zaczyna się bardzo dramatycznie pełna jest typowego dla Wajnberga liryzmu.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.filharmonia.gda.pl


14 września 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się uroczysta inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod dyrekcją Wojciecha Rodka wykona dzieła Antonína Dvořáka, Ludwiga van Beethovena i Agaty Zubel.

Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 (B. 191) Dvořák dedykował swojemu przyjacielowi Hanušowi Wihanowi, który wiele lat przedtem zabiegał o tego rodzaju kompozycję u Antonína Dvořáka. Pod względem muzycznym dzieło splata cały dorobek kompozytorski Dvořáka nosząc znamiona indywidualnego, romantyczno-narodowego stylu kompozytora, zawierającego liczne reminiscencje jego poprzednich dzieł np.: Symfonii e-moll „Z Nowego Świata” , czy pieśni Kéž duch můj sám op. 82. Partie solową podczas koncertu w Lublinie wykona znakomity polski wiolonczelista Tomasz Strahl.

Program koncertu inauguracyjnego łączy ze sobą XIX-wieczną literaturę symfoniczną z najnowszymi osiągnięciami współczesnych polskich kompozytorów. Jako jedna z pierwszych europejskich orkiestr symfonicznych – orkiestra symfoniczna Filharmonii Lubelskiej – wykona nowo powstały utwór Fireworks na wielką orkiestrę symfoniczną (2018) polskiej kompozytorki, śpiewaczki i pedagoga muzycznego Agaty Zubel. Utwór uzyskał tytuł Najlepszego Utworu Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej podczas Festiwalu Young Euro Classic w Berlinie. Dzieło, zamówione przez Instytut Adama Mickiewicza, upamiętnia 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości.

Koncert inauguracyjny wieńczy III Symfonia Es-dur op. 55 – Eroica Ludwiga van Beethovena.

Informacja o biletach – na stronie: http://filharmonialubelska.pl


14 września 2018 roku o godz. 19.00 Filharmonia Poznańska zaprasza na nadzwyczajny koncert w 1050. rocznicę pierwszego biskupstwa w Polsce, który będzie miał miejsce w Auli Uniwersyteckiej.

Pretekstem do zorganizowania tego koncertu jest odbywające się w Poznaniu zgromadzenie plenarne Przewodniczących Konferencji Episkopatów z państw europejskich, którego gospodarzem będzie abp Stanisław Gądecki, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski.

W pierwszej części zabrzmi uwertura do opery Karola Kurpińskiego Jadwiga, królowa polska, a następnie Fantazja na tematy polskie Fryderyka Chopina. W drugiej części koncertu usłyszymy dwie przejmujące kompozycje wokalno-instrumentalne Wojciecha Kilara. Angelus z roku 1984 kompozytor uważał za najważniejszy ze swych utworów religijnych, dedykowany żonie, miał być rodzajem apoteozy modlitwy różańcowej. Victoria na chór mieszany i orkiestrę napisana została przez Kilara dla uczczenia drugiej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski w 1983 r.; jako tekstu kompozytor użył słynnego fragmentu listu Jana III Sobieskiego napisanego po bitwie pod Wiedniem: „Venimus, vidimus, Deus vicit!"

Wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej wystąpi pianistka Joanna Marcinkowska, sopranistka Ilona Krzywicka, Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej „Poznańskie Słowiki”. Całość poprowadzi za pulpitem dyrygenckim Rafał Jacek Delekta.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmoniapoznanska.pl/ 


14 września 2018 roku o godz. 19.00 w Sali koncertowej CKK Jordanki będzie miała miejsce Inauguracja 40. sezonu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.

Inauguracja to przede wszystkim obietnica tego, co czeka nas w wydarzeniach, które poprzedza. Charakter uroczystości rozpoczęcia czterdziestego sezonu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej będzie szczególnie podniosły, co zaakcentowane zostało przez organizatorów specjalnie wybranym programem i zaproszeniem do współpracy utalentowanego pianisty.

Na powitanie zaprezentowana zostanie uwertura do opery Halka Stanisława Moniuszki. Po wstępie musi nastąpić rozwinięcie. W przypadku koncertowego „rozwinięcia” zaprezentowany zostanie widzom Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego. Do jego wykonania Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprosiła gościa specjalnego – Mariana Sobulę. Podczas tego koncertu rozbrzmiewać będą tematy przepełnione serdecznością, poetyczną romantycznością i wielką namiętnością, która triumfalnie dominuje w finale kompozycji. Najpopularniejszy koncert fortepianowy w wykonaniu laureata najwyższych nagród międzynarodowych konkursów pianistycznych na pewno dostarczy każdemu uczestnikowi wydarzenia niezapomnianych przeżyć. Po oczyszczającym i uwznioślającym rozwinięciu, nadejdzie czas na wielki finał. Zakończeniem tegorocznej inauguracji sezonu będzie V Symfonia c-moll op. 67 autorstwa Ludwika van Beethovena.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie http://www.tos.art.pl


Monumentalne kompozycje, przepiękna sceneria i aż pięć różnorodnych koncertów – w tym jeden na jazzowo. To wszystko już pomiędzy 15 a 22 września 2018 roku w ramach urodzinowej edycji VI Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320.

Tegoroczna edycja Festiwalu jest wyjątkowa, ponieważ w tym roku obchodzimy 85. urodziny kompozytora, którego imienia festiwal został zainaugurowany w roku 2013.

Atom String Quartet w kopalni, czyli „Penderecki na jazzowo”, podziemne jam session, Esseńscy Filharmonicy pod batutą Friedricha Haidera z Mozartem, Czajkowskim i Pendereckim. Koncerty w spektakularnych przestrzeniach niecki Sztolni Królowa Luiza, w Domu Muzyki i Tańca oraz Filharmonii Krakowskiej. Niemiecka kameralistyka z najwyższej półki 320 metrów pod ziemią w Kopalni Guido, a na wielki finał – Chór Filharmonii Narodowej pod batutą samego Maestro Krzysztofa Pendereckiego w repertuarze z nagrodzonej Grammy Award antologii Penderecki Conducts Penderecki. Iwona Hossa, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski oraz Sinfonietta Cracovia pod batutą dyrektora Festiwalu Jurka Dybała. Wśród imprez towarzyszących – spektakl Opery Śląskiej Król Ubu Pendereckiego.

„Już dziś można zarezerwować czas na nastrojowe wieczory z muzyką 19 września w Domu Muzyki i Tańca, a także w niecce Sztolni Królowa Luiza pod gwiazdami 22 września oraz koncerty 320 metrów pod ziemią w Kopalni Guido 15 i 17 września – na poważnie i na jazzowo” – zaprasza Prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, spiritus movens idei Festiwalu.

Więcej informacji na www.penderecki320.com 


U progu nowego sezonu artystycznego Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otwiera cały ciąg zdarzeń mających na celu uświetnienie 85. urodzin jej niegdysiejszego Dyrektora Artystycznego – Krzysztofa Pendereckiego. 15 września 2018 o godz. 19.30 w kościele pw. świętej Katarzyny wykonane zostanie słynne Credo Pendereckiego.

W lipcu tego roku minęło 20 lat, odkąd dzieło to zabrzmiało po raz pierwszy. Łaciński tekst Credo dopełniony został szeregiem cytatów z liturgii Wielkiego Tygodnia oraz wielkopostnych polskich pieśni, takich jak Ludu mój lud czy Któryś za nas cierpiał rany. W monumentalnym dziele zawarty jest także cytat psalmu protestanckiego Aus tiefer Not, będącego niemiecką wersją psalmu De profundis. Za sprawą doboru materiału tekstowego utwór nabiera zatem ekumenicznego przesłania, a wyznanie wiary jednoczy kościół Wschodu i Zachodu, odwołując się do Boga ponad różnymi formami celebracji jego istnienia.

Orkiestrę, Chór Mieszany oraz Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej poprowadzi sam kompozytor. W partiach solowych wystąpią: Iwona Hossa i Karolina Sikora (sopran I i II), Małgorzata Pańko-Edery (alt), Adam Zdunikowski (tenor) oraz Piotr Nowacki (bas). Koncert w kościele św. Katarzyny powtórzony zostanie w tym samym składzie wykonawczym już 20 września w Kościele Marii Panny Śnieżnej w Ołomuńcu, w ramach Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.filharmonia.krakow.pl


Wokół zagadnień konstrukcji, rekonstrukcji i destrukcji instrumentarium muzycznego skupią się obrady II Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej, organizowanej w dniach 16–18 września 2018 roku przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego i Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, w siedzibie Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku.

Problemy konstrukcji, rekonstrukcji i destrukcji instrumentów muzycznych dotyczą szeregu dyscyplin muzycznych, jak lutnictwo, fortepianmistrzostwo, budownictwo instrumentów tradycyjnych, jak również niemuzycznych, jak muzealnictwo, kulturoznawstwo czy archeologia.

Dostępność obiektów (muzealnych) do gry oraz potrzeba ich restauracji, w czasach otwierania się instytucji na nowe trendy i próby przeformułowania ich celów, staje się ponownie pytaniem otwartym, na gruncie którego wyrasta także zagadnienie zasadności dokonywanych renowacji. Temat rekonstrukcji jest istotny także dla sfery instrumentów tradycyjnych, począwszy od wykopalisk, poprzez ikonografię, po współczesne próby interpretacji wizerunków instrumentów muzycznych z przeszłości (dokonywane często przez amatorów) oraz różnorodne innowacje.  Zasygnalizowany zostanie także temat współcześnie tworzonych eksperymentalnych instrumentów akustycznych.

II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna oprócz części poświęconej standardowym referatom, odpowie na powstałą w minionym roku potrzebę dyskusji, silnie akcentowaną w korespondencji z uczestnikami zeszłorocznej edycji. Panele dyskusyjne poprzedzone będą wprowadzeniami ekspertów. 

Podczas Konferencji odbędą się koncerty na instrumentach historycznych, ludowych oraz eksperymentalnych, m in. Koncert instrumentów eksperymentalnych "Małe instrumenty" i Koncert pieśni Zygmunta Noskowskiego, podczas którego Justyna Jakubowska zagra na fortepianie  Noskowskiego.

Program Konferencji dostępny jest na stronie: http://konferencja.instrumenty.edu.pl


16 września 2018 roku o godz. 18.00 w Pałacu w Rybnej odbędzie się Koncert „Muzyka naszych czasów”, organizowany w ramach cyklu „W hołdzie Elżbiecie Chojnackiej” przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej.

Koncert jest spotkaniem z dwojgiem znakomitych artystów: Pawłem Gusnarem i Aliną Ratkowską, których kunszt od lat inspiruje najwybitniejszych polskich twórców „muzyki naszych czasów”. Przed nami kolejny intrygujący wieczór, podczas którego do znanych już dźwiękowych żywiołów klawesynu i elektroniki dołączy brzmienie saksofonu. Oba główne instrumenty zaprezentują się solo i w duecie, prowadząc słuchaczy od tajemniczej aury starożytnych mitów do fascynującego potencjału dźwiękowego współczesnej Lizbony, z krótkim przystankiem w centrum energetycznego dialogu klawesynowych manuałów.

Muzycy zaprezentują utwory Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Bartosza Kowalskiego, Elżbiety Sikory oraz Anny Ignatowicz-Glińskiej. Koncert poprowadzi Piotr Oczkowski.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc: tel. 32 284 18 37

Dodatkowe informacje – na stronie: http://palacrybna.pl


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 16 września 2018 roku o godz. 18.00 na inaugurację sezonu artystycznego 2018/2019. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zaprezentowana będzie wersja koncertowa opery Hagith Karola Szymanowskiego.

Opera do libretta Felixa Dőrmanna, luźno opartego na wydarzeniach opisanych w biblijnej Pierwszej Księdze Królewskiej, dedykowana jest księciu Władysławowi Lubomirskiemu. Tadeusz A. Zieliński pisał o utworze: „Muzyka Hagith op. 25 tkwi mocno w stylu niemieckiego ekspresjonizmu: pokrewna jest Straussowi z Salome i Elektry, a trochę też Schőnbergowi z Erwartung. Do Schőnberga zbliża się często język harmoniczny dzieła z akordami o brzmieniu agresywnym, wyzywająco odległymi od konsonansu i nie powiązanymi tonalnie […]. Akcje orkiestry bardziej przyciągają muzyczna uwagę słuchacza niż służebne wobec tekstu partie wokalne. Piękny i niezapomniany w swych motywach i wyrazie jest zwłaszcza początek dzieła”.

W wykonaniu opery wezmą udział Polska Orkiestra Radiowa i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Michała Klauzy. W roli solistów wystąpią: Wioletta Chodowicz – Hagith, Ryszard Minkiewicz – Stary Król, Andrzej Lampert – Młody Król, Dariusz Machej – Arcykapłan oraz Stanisław Kuflyuk – Lekarz.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Bilety do kupienia na stronie: sklep.polskieradio.pl oraz w kasie przed koncertem.


W dniach od 16 do 21 września 2018 roku odbędzie się w Warszawie IV Międzynarodowy Konkurs im. Fryderyka Chopina dla Pianistów Amatorów.

Międzynarodowy Konkurs im. Fryderyka Chopina dla Pianistów Amatorów jest jedynym tego typu konkursem w Polsce. Jego organizatorem jest Towarzystwo im. Fryderyka Chopina (założone w 1934 roku). W bieżącym roku Konkurs organizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy.

Do udziału w Konkursie zakwalifikowało się 40 pianistów z całego świata, dla których gra na fortepianie jest pasją, ale nie źródłem utrzymania. Podczas tegorocznego Konkursu, oprócz utworów Chopina, każdy z uczestników wykona dowolny utwór Ignacego Jana Paderewskiego. Wszystkie przesłuchania i koncerty będą się odbywały w Sali Lustrzanej w Pałacu Staszica przy ul. Nowy Świat 72. Wstęp wolny!

Konkursowi towarzyszyć będą koncerty i muzyczne spotkania z uczestnikami IV Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina dla Pianistów Amatorów, które odbywać się będą codziennie w Nowym Świecie Muzyki oraz RiFF Piano Salon przy ul. Ordynackiej 10/12 w Warszawie w dniach 17-20 września o godz. 18.00.

Regulamin i wszystkie dodatkowe informacje dostępne są na stronie internetowej Towarzystwa im. Fryderyka Chopina.


Co łączy awangardową muzykę synth-popową, eksperymentalną i minimalistyczną, a także beatbox oraz szeroko pojęty design? Wspólnym mianownikiem jest odważny projekt Filharmonii w Szczecinie – MUSIC.DESIGN.FORM Festival. Pierwsza edycja wydarzenia odbędzie się w dniach 19-23 września 2018 roku w wielokrotnie nagradzanym budynku Filharmonii.

Festiwal MDF to wydarzenie ponad podziałami, łączące różne dziedziny sztuki. Publiczność podczas pięciu dni doświadczy m.in.: koncertów symfonicznych, kameralnych, wystaw, warsztatów, paneli dyskusyjnych, happeningów, a także wizualizacji świetlnych i brzmieniowych. Filharmonia na czas festiwalu sama stanie się obiektem artystycznym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Na elewacji budynku zobaczymy różnobarwne plamy, minimalistyczne miraże czy pulsujące światłem kształty – bryła Filharmonii po raz pierwszy rozbłyśnie w taki sposób. Hol zamieni się w miejsce prezentacji mappingowej instalacji, która oprócz doznań estetycznych będzie również przekazywać cenne informacje festiwalowym gościom.

Program festiwalu i jego zasięg mocno wychodzi poza granice wytyczane standardowo przez mury filharmonii. Niewątpliwie dużym wydarzeniem będzie koncert „An Evening of Chamber Music”, podczas którego utwory Philiap Glassa wykona współpracująca z artystą pianistka Maki Namekawa, a także skrzypek Tim Fain oraz wiolonczelista Matt Haimovitz (Philip Glass odwołał planowany przyjazd do Polski z powodu problemów zdrowotnych). Na potrzeby festiwalu w ramach zamówienia kompozytorskiego zostanie stworzony pierwszy w historii dźwiękowy obraz Szczecina. Dźwięki Szczecina, które zostały zarejestrowane podczas specjalnej akcji samochodowej, staną się fundamentem eksperymentalnego utworu The Sound of Szczecin, którego autorami są kompozytorzy: Artur Cieślak, Magdalena Cynk, Olga HansAleksandra Garbal, Alicja Gronau, Aleksander Kościów, Artur Kroschel, Monika Kędziora, Sławomir Zamuszko i Janusz Stalmierski. Interesująco zapowiada się również interaktywna instalacja audiowizualna autorstwa grupy panGenerator.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na http://mdf.filharmonia.szczecin.pl/ 


Polish Art Philharmonic pod batutą Michała Maciaszczyka jesienią 2018 roku rozpocznie trasę koncertową po Polsce ze swoim nowym projektem: „Viavaldi jakiego (nie) znacie!”.

Rok 2018 oznacza dla myślenickiej orkiestry kolejny przełom w karierze. Światło dzienne ujrzy płyta z (prezentowaną już podczas koncertów w Wiedniu) autorską wersją „Czterech pór roku” Vivaldiego. Okładkę płyty ozdobi jeden z trzech, namalowany specjalnie dla tego projektu, obraz wybitnego artysty Edwarda Dwurnika. Koncerty prezentujące nagrany na płycie materiał odbędą się w Sali Filharmonicznej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (19.09.2018), Sali Symfonicznej Filharmonii Szczecińskiej (23.10.2018) oraz w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (24.10.2018). Będzie to zarazem wstęp do dłuższego tournée orkiestry po Europie.

Podczas trasy zabrzmi nie tylko Vivaldi, ale też inna oklaskiwana w wiedeńskiej Musikverein kompozycja – Trzy obrazy Janusza Bieleckiego. W utworach tego krakowskiego kompozytora odnaleźć można inspiracje dziełami F. Chopina, R. Schumanna czy B. Bartoka, są one jednak przede wszystkim współczesnym zapisem bogactwa ludzkich emocji i przeżyć. Maestro Maciaszczyk zaprosił do współpracy przy tym projekcie również gitarzystę klasycznego – Krzysztofa Meisingera, który dopełni program mini-recitalem bazującym na dziełach hiszpańskich kompozytorów.

Organizatorami koncertów są: Agencja Artystyczna All Muses sp. z o.o. oraz Myślenickie Stowarzyszenie Artystów Muzyków.

Więcej informacji – na stronie: https://cameralmusic.pl/


Nowa płyta Dzieła Chóralne Juliusza Łuciuka dostępna będzie w sklepie DUX oraz pojawi się w fizycznej i cyfrowej międzynarodowej dystrybucji 19 września 2018 roku.

Juliusz Łuciuk należy do grona najbardziej zasłużonych twórców działających w Polsce od II połowy XX wieku. Choć dziś sylwetka kompozytora kojarzy się głównie z różnego rodzaju dziełami wokalnymi i wokalno-instrumentalnymi, mało kto pamięta, że jego artystyczny dorobek obejmował też inne, czysto instrumentalne utwory, które zyskały popularność już w latach 60. XX w.

Nowa płyta Chóru Filharmonii Częstochowskiej prowadzonego przez Janusza Siadlaka zawiera wybrane dzieła polskiego twórcy, będące wizytówką jego wieloletniej aktywności kompozytorskiej. Album obejmuje zarówno krótkie kompozycje chóralne (Dzikie wino – 1958 r. oraz kołysanka O kołysce – 2017 r.), jak i dzieła bardziej złożone (Msza dziękczynna „Missa gratiarum actione” a także Suita Maryjna). Muzycy Chóru Filharmonii Częstochowskiej za sprawą sporego doświadczenia muzycznego są wręcz stworzeni do wykonywania tych wymagających kompozycji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


20 września 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Nicola Hein i Łukasz „Twix” Jędrzejczak.

SuperSam + 1 to cykl wystąpień mistrzowskich. Zaprezentują się w nich uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 20 września po raz pierwszy spotkają się na scenie Nicola Hein i Łukasz „Twix” Jędrzejczak.

Nicola L. Hein jest gitarzystą, artystą dźwiękowym i filozofem, aktywnym na niemieckiej i międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej. Gra na gitarze rękami i kostką, a także wieloma różnymi przedmiotami: śrubami, linijką, wełną stalową, smyczkiem, papierem ściernym, magnesami i innymi, wykorzystując potencjał gitary jako źródła dźwięków. Ponadto, sztuka dźwiękowa (instalacje dźwiękowe, instrumenty site-specifc, konceptualne kompozycje dla muzyków improwizujących itd.) oraz współpraca interdyscyplinarna (taniec, instalacja, video art itd.) stanowią dla niego bardzo istotny element twórczości poza grą na gitarze.

Łukasz „Twix” Jędrzejczak to artysta dźwiękowy, który współtworzy takie zespoły, jak: T'ien Lai, Alameda 5 czy efemeryczny duet Mina. Gra na: syntezatorach, organach, samplerach oraz perkusjonaliach. Interesuje go field recording. W 2017 roku wraz z Rafałem Kołackim oraz Elżbietą Schulz wydał kolekcję nagrań terenowych zarejestrowanych w Marrakeszu. Od 2016 roku zajmuje się także tworzeniem muzyki do spektakli teatralnych (Popołudnie Fauna w reżyserii Dominiki Knapik, Strach zżerać duszę w reżyserii Agnieszki Jakimiak).

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


20 i 21 września 2018 roku w Planetarium „Niebo Kopernika”, które znajduje się w Centrum Nauki Kopernik, odbędą się „Koncerty pod gwiazdami” w wykonaniu Krzysztofa Knittla i Szábolcsa Esztényiego. Koncerty towarzyszą festiwalowi „Warszawska Jesień”.

Krzysztof Knittel wystąpi 20 września o godz. 20:30 i zaprezentuje utwory z wykorzystaniem instrumentów elektronicznych, także tych stworzonych przez wynalazców – informatyków Piotra Sycha i Michała Silskiego. Ruchy rąk muzyka są odczytywane przez czujniki reagujące na promienie podczerwone, a także za pomocą miniaturowych akcelerometrów, sterujących na żywo wieloma parametrami samplera i procesora DSP. Knittel traktuje elektronikę jak zwykły instrument muzyczny i korzysta z niej tak, jak inni z instrumentów akustycznych.

Muzyka intuicyjna w przestrzeni kosmicznej? Wspomnimy ideę Andrzeja Bieżana wraz z Szábolcsem Esztényim 21 września o godz.18:00. Koncert „Fortepianowa noc w Planetarium” wypełni muzyka improwizowana.

Koordynatorami koncertów są: Aldona Nawrocka (UMFC) i Tomasz Drela (CNK).

Informacje o biletach – na stronie: http://www.niebokopernika.pl


61. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbędzie się w dniach 21–29 września 2018 roku. Program już jest zamieszczony na stronie Festiwalu.

W 100 lecie polskiej niepodległości 61. „Warszawska Jesień” bada relacje muzyki współczesnej z rozpoznawaną przez nią rzeczywistością. Program tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” jest obramowany słowami Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Piłsudskiego w kompozycji tekstowo-dźwiękowej Rafała Augustyna i Cezarego Duchnowskiego na inaugurację Festiwalu i w finale Louisa Andriessena De Staat (Republika) – legendarnym traktatem o państwie i władzy z tekstami z Państwa platońskiego. Utwory, spektakle muzyczne, teatr dźwięku, intermedia, elektronika, instrumenty tradycyjne i nowe, improwizacja, instalacje oraz film. Po raz trzeci „Warszawska Jesień Klubowo”, po raz ósmy „Mała Warszawska Jesień”. Jak zawsze spotkania z kompozytorami, po raz drugi warsztaty dla młodych kompozytorów i audycje radia internetowego. Wśród kilkudziesięciu utworów Festiwalu kilkanaście premier i zamówień festiwalowych, wśród nich utwory Michała Nejtka, Aleksandra Nowaka, Anny Zawadzkiej-Gołosz, Rafała Ryterskiego, Krzysztofa Wołka, Wojciecha Błażejczyka, Mateusza Ryczka, Zbigniewa Bargielskiego i Piotra Tabakiernika.

Utwory zaprezentują: Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod kierunkiem Etienne’a Siebensa, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej poprowadzona przez Wiktora Kociubana, Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela, orkiestra EWCM i Rüdiger Bohn, Orkiestra Muzyki Nowej i Szymon Bywalec, Ensemble Recherche, Black Page Orchestra, Spółdzielnia Muzyczna, Kwartludium, proMODERN.

Więcej: http://www.warszawska-jesien.art.pl


21 września 2018 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert inaugurujący 55. sezon artystyczny.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Szymona Makowskiego wykona Uwerturę koncertową op. 12 Karola Szymanowskiego, II Symfonię D-dur op. 73 Johannesa Brahmsa oraz I Koncert fortepianowy g-moll op. 43 Ludomira Różyckiego. W roli solistki wystąpi pianistka Olga Zado nazywana „mistrzynią magicznej sztuki rubato” (Hamburger Abendblatt), która należy do prestiżowego grona Artystów Steinway.

Napisana w 1905 roku Uwertura koncertowa, mimo iż jest wczesnym dziełem Karola Szymanowskiego, należy do kanonu najczęściej wykonywanych kompozycji tego kompozytora. Bogata w instrumentacji Uwertura, mająca wyraźne nawiązania do stylu Richarda Straussa, będzie idealnym wstępem do I Koncertu fortepianowego Ludomira Różyckiego. Ten niemal nieznany za granicami naszego kraju kompozytor wart jest szczerej uwagi. I Koncert fortepianowy przypomina wielkość formy romantycznych koncertów końca XIX wieku. Zwieńczeniem wieczoru będzie II Symfonia D-dur Johannesa Brahmsa, pełna sielskich, wręcz ludowych brzmień i inspiracji pięknymi plenerami.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://filharmonia.jgora.pl


21 września 2018 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8) będzie miała miejsce prezentacja portalu, poświęconego sylwetce i twórczości Grażyny Bacewicz, która odbędzie się w ramach 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” .

„Dla ludzi zawsze mam minę pogodną”— to zdanie wyjęte z listu Grażyny Bacewicz do brata Vytautasa jest niemal sygnaturką osobowości polskiej kompozytorki, skrzypaczki, pedagoga i... pisarki. Taką właśnie Bacewiczówna pozostała w pamięci osób, które ją znały: człowiekiem pełnym ciepła i otwartości, ale też pochłoniętym bez reszty twórczą pasją. W swojej muzyce jednoczyła idiomatyczne cechy stylu z nowymi środkami wyrazu. Jako skrzypaczka zadziwiała łatwością techniczną, ekspresyjnym temperamentem i czystością tonu. Koncertowała, komponowała, podróżowała, pełniła odpowiedzialne funkcje w Związku Kompozytorów Polskich, a jednocześnie była żoną, matką, przyjaciółką... Zdolność do sprawnego łączenia rozmaitych aktywności sama tłumaczyła żartobliwie posiadaniem „maleńkiego, niewidocznego motorka” pozwalającego jej robić wszystko znacznie szybciej niż inni.

Wszystkie te oblicza Grażyny Bacewicz – „pierwszej damy muzyki” – poznać będzie można na nowym portalu, będącym częścią serwisu POLMIC. Prezentacje portalu poprowadzą: przewodnicząca Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich dr Beata Bolesławska-Lewandowska i muzykolog Lech Dzierżanowski. Podczas prezentacji pieśni Grażyny Bacewicz wykona wspaniały duet znakomitych muzyków: Joanna Freszel i Bartłomiej Kominek.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


21 września 2018 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej odbędzie się koncert symfoniczny inaugurujący nowy sezon artystyczny.

Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmi dzieło Krzysztofa Pendereckiego – który w tym roku obchodzi 85. urodziny – Psalmy Dawida, przeznaczone na chór mieszany, perkusję i instrumenty strunowe. Utwór, nagrodzony w 1959 w Konkursie Młodych Kompozytorów ZKP, oparty jest na fragmentach Psałterza Dawidów Jana Kochanowskiego.

II Symfonia „The Age of Anxiety” (Wiek niepokoju) Leonarda Bernsteina została zainspirowana poematem (o tym samym tytule) brytyjskiego poety Wystana Hugh Audena (1947). Zdaniem krytyka Marcina Majchrowskiego „Zasadniczym tematem poematu (i muzyki) jest zapis trudnych poszukiwań wiary. II Symfonia pokazuje ambicje i horyzonty Bernsteina jako kompozytora. Jest to kompozycja niejednoznaczna i dość eklektyczna. Łączy różne style i sposoby kształtowania przestrzeni brzmieniowej, od bardzo ambitnych, kojarzących się z rodzajem impresjonizmu muzycznego, aż do cytatów muzyki rozrywkowej, knajpianej”. Partię fortepianu wykona Joseph Moog, chwalony za wybitne umiejętności techniczne i dojrzałą, przemyślaną wizję muzyczną. Jego album z koncertami Edvarda Griega i Maurycego Moszkowskiego był nominowany do nagrody Grammy.

W finale koncertu orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego, dyrektora artystycznego Filharmonii, wykona VI Symfonię h-moll Dmitrija Szostakowicza, którego Bogdan Pociej uważał za największego, po Mahlerze, symfonika.

Więcej – na stronie http://filharmonia.lodz.pl


Pamięć o pobycie Ludwiga van Beethovena w Głogówku w 1806 roku jest inspiracją do organizowania Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena. 26. odsłona przedsięwzięcia potrwa od 21 do 28 września 2018 roku. Temat przewodnim Festiwalu jest „Muzyka Polska na stulecie odzyskania niepodległości”.

Następstwem pobytu jesienią 1806 roku Beethovena w gościnie u Franza Wenzla von Oppersdorffa stała się dedykacja IV Symfonii B-dur Op. 60 gospodarzowi zamku w Głogówku. W zamku działał wtedy znakomity zespół orkiestrowy. Doskonałe wykonanie II Symfonii zapoczątkowało bardzo przyjazne kontakty hrabiego z kompozytorem. Podczas pobytu na tutejszym zamku Beethoven sam grał kilkakrotnie.

Program tegorocznego Festiwalu ukazuje wielobarwność i bogactwo polskiej kultury muzycznej XIX i XX wieku oraz utwory zainspirowane kulturą polską autorstwa Schuberta, Beethovena czy Poulenca. Zabrzmią dzieła Fryderyka Chopina, Szymona Laksa, Witolda Maliszewskiego i Karola Szymanowskiego. Poza koncertem inaugurującym, który będzie miał miejsce w Kościele pw. św. Bartłomieja w Głogówku, wszystkie pozostałe koncerty odbędą się w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Głogówku.

Organizatorami 26. Śląskiego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena są Gmina Głogówek oraz Muzeum Regionalne w Głogówku. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny, nie obowiązują również wejściówki ani rezerwacje miejsc.

Więcej – na stronie: http://muzeum.glogowek.pl


Dziełami Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego rozpocznie 21 września 2018 roku o godz. 19.00 74. sezon artystyczny.

Na dyrygenckim podium – maestro Mirosław Jacek Błaszczyk, solistą będzie Ingolf Wunder – austriacki pianista, laureat II nagrody XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Poprzednio z filharmonikami śląskimi Ingolf Wunder wystąpił we wrześniu roku minionego w wielkim koncercie muzyki Wojciecha Kilara w katowickim Spodku. Tym razem zagra I Koncert fortepianowy e-moll op.11 Fryderyka Chopina.

Chopina poprzedzi w tym koncercie Symfonia „Odrodzenie” op. 7 Mieczysława Karłowicza. Odnajdziemy w niej nie tylko echa fascynacji muzyką Piotra Czajkowskiego i Richarda Straussa, ale również wątki stale obecne w orkiestrowych utworach Mieczysława Karłowicza: melancholię, tragiczną miłość oraz tajemnicę bytu i śmierci. Muzyką polską Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach inauguruje sezon, w którym wypada jakże dla Polaków ważna setna rocznica odzyskania niepodległości.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu


Koło Młodych Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncerty Electro/Impro Night, będące imprezami towarzyszącymi 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Pierwszy z nich odbędzie się 26 września o g. 22.30 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, a drugi – 28 września o g. 22.30 w Sali Koncertowej im. Józefa Elsnera w Domu Studenckim „Dziekanka”.

Koncerty wypełni muzyka twórców młodego pokolenia, takich jak: Monika Szpyrka, Michał Janocha, Paweł Malinowski, Tomasz Bauć, Julian Gołosz, Mateusz Śmigasiewicz, Rafał Ryterski, Michał Lazar, Przemek Kunda, Piotr Bednarczyk, Grzegorz Łapiński, Paweł Kwapiński, Izabela Smelczyńska.

W programie – utwory wykorzystujące elementy elektroniki i improwizacji. Ponadto po raz pierwszy wykonane zostaną utwory nagrodzone w Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego: Strumień 11 Tomasza Baucia oraz The Piano Dance Pawła Kwapińskiego.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie: http://www.warszawska-jesien.art.pl/wj2018/home_2018

 


W dniach 27-29 września 2018 roku Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu będzie gospodarzem Międzynarodowego Festiwalu Klarnetowego Clarimania 2018.

Clarimania jest jednym z największych polskich festiwali poświęconych instrumentom dętym drewnianym. Kilka wrześniowych dni obfitować będzie w koncerty (codziennie, godz. 19.00, Sala Koncertowa AMKL, wstęp wolny!), lekcje mistrzowskie, wykłady z udziałem najznakomitszych muzyków oraz wystawy.

Podczas uroczystej inauguracji festiwalu z udziałem solistów i Radomskiej Orkiestry Kameralnej zabrzmią utwory kompozytorów fali Nowego Romantyzmu: Beniamina Baczewskiego, Łukasza Wosia, Dawida Pajdzika, Alesa Pavlorka. Wystąpią Roman Widaszek, Grzegorz Wieczorek, Andrzej Wojciechowski, Paweł Krauzowicz, Adam Eljasiński, Jean-Marc Fessard, a także saksofonistka Magdalena Jakubska-Szymiec oraz altowiolistka Aleksandra Demowska-Madejska.

Wydarzeniem specjalnym będzie Dzień Polski, a jego program zakłada prezentację dorobku Polskiej Szkoły Klarnetowej i jej najwybitniejszych przedstawicieli, ze szczególnym nastawieniem na promocję polskiej literatury na instrumenty dęte – wciąż mało znanej szerszej publiczności i nieobecnej w programach sal koncertowych. W tym kontekście obecność na Clarimanii Łukasza Wosia – kompozytora, który swoje serce oddał „dęciakom” – cieszy szczególnie.

W ostatnim dniu festiwalu po raz pierwszy w Polsce wystąpią: Wonkak Kim (Korea Południowa), Riccardo Crocilla (Włochy), Maureen Hurd (USA), Nicholas Cox (Wielka Brytania) oraz Wesley Ferreira (Kanada). Festiwal zamknie Pierre Genisson, jeden najwybitniejszych klarnecistów młodego pokolenia, któremu towarzyszył będzie Zemlinsky Quartet.

Szczegółowe informacje na www.clarimania.pl 


XIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” odbędzie się w dwóch miastach: od 22 września do 10 listopada w Bydgoszczy, oraz od 21 do 24 listopada 2018 roku w Warszawie.

Festiwal jest spotkaniem artystów tworzących we wszystkich rejonach muzyki współczesnej, sztuki performance, audio i wideo instalacji, w których muzyka odgrywa istotną rolę. W latach 2016-2018 realizacji kolejnych edycji towarzyszą hasła zwracające uwagę na problemy pojawiające się we współczesnym świecie. Hasło obowiązujące w roku 2018 to „Duchowość jest powszechna”.

We wrześniu w Bydgoszczy improwizację na duży skład wykona The Insub Meta Orchestra, a sam festiwal rozpocznie cykl performances Krzysztofa Gruse, Sławka Janickiego i Leszka Przyjemskiego, dotyczący przesłania tegorocznego festiwalu. Usłyszymy koncert muzycznie nieuznającego żadnych granic zespołu Ed Wood i trio skandynawskie Yes Deer. Wrześniowy cykl wydarzeń zakończy futurystyczne audiowizualne dzieło Metroscan, w którym obrazy opierają się na konwersji danych bieżących dźwięków w grafikę, oraz Chemia Miłości – cykl sześciu najnowszych kompozycji Marzeny Majcher, które zainspirowane są wzorami substancji chemicznych, odpowiedzialnych za stan zakochania.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe za okazaniem bezpłatnego zaproszenia, które można zamówić na stronie Festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://festiwal.mozg.pl/bydgoszcz#day-program