Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Elbląska Orkiestra Kameralna 27 stycznia 2019 roku wystąpi przed elbląską publicznością w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu o godz. 19:00 wraz z Zagan Acoustic i Krzesimirem Dębskim.

Tego ostatniego nie trzeba szerzej przedstawiać – kariera skrzypka i kompozytora mogłaby stać się kanwą kilku doktoratów z muzykologii. Krzesimir Dębski kilkakrotnie gościł już na scenie z EOK, zarówno w roli dyrygenta, jak i solisty. Tym razem wirtuoz i Orkiestra wystąpią w towarzystwie Zagan Acoustic – zespołu, którego znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność. Kwartet wykonuje muzykę z pogranicza awangardy, jazzu i folku i jak twierdzą artyści, „nie ma gatunku, w którym nie potrafiliby się odnaleźć”.

Podczas koncertu nie zabraknie autorskich kompozycji kwartetu, z instrumentów popłyną między innymi dźwięki Tanga cukrowej trzpiotki i Zimy Pawła Zagańczyka. Artyści zaprezentują także Country in E Krzesimira Dębskiego i nieśmiertelną kołysankę George’a Gershwina Summertime, która od ponad 80 lat cieszy się uznaniem melomanów na całym świecie. Wszystko pod czujnym okiem Ariela Ludwiczaka, który niekiedy, zamiast batuty, dzierży w swoich rękach … akordeon.

Koncert objęty jest programem „Filharmonia/ ostrożnie, wciąga!!!”, którzy współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu


27 stycznia 2019 roku w katowickiej Bazylice św. Szczepana i Matki Boskiej Boguckiej o godz. 18:00 będzie miał miejsce Koncert muzyki sakralnej.

Do programu tego koncertu Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina przygotował szeroki wachlarz muzyki religijnej – protestancką, prawosławną i katolicką muzykę chóralną. Zostaną zaprezentowane utwory o treści religijnej, które wykonywane są tak podczas sprawowanej liturgii, jak również i poza nią w kościołach i salach koncertowych.

Zabrzmią Weihnachten i Jauchzet dem Herrn op. 69 nr 2 Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, kompozycje do łacińskich tekstów biblijnych Gustava Holsta, Mortena Lauridsena, Maurice’a Duruflé, Francisa Poulenca i Antona Brucknera. Chór wykona także fragment arcydzieła Siergieja Rachmaninowa – VII część Całonocnego czuwania „Sława w wysznich Bogu”. W finale koncertu zabrzmi utwór Iże chieruwimy Krzysztofa Pendereckiego.

Słowem po muzyce oprowadzi Karina Paszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15380351701658!3072.html 


27 stycznia 2019 roku o godz. 12:30 i 16.00 w Narodowym Forum Muzyki będzie wystawiony spektakl z muzyką na żywo dla dzieci od 5. roku życia i ich rodziców Zaczarowane skrzydła.

Młoda księżniczka jest bardzo chora. Nikt nie jest w stanie jej pomóc, a całe królestwo cierpi, bojąc się, że nigdy nie wyzdrowieje. Pewnego dnia pojawia się tajemniczy uzdrowiciel, który potrafi ją wyleczyć. Jednak radość i szczęście króla i królowej nie trwają długo, ponieważ zaczyna się dziać coś zupełnie nieprzewidywalnego…

Pomysł stworzenia interaktywnego przedstawienia dla dzieci zrodził się dzięki spotkaniu czworga pochodzących z różnych krajów, utalentowanych artystów, którzy są również rodzicami. Spektakl Zaczarowane skrzydła jest inspirowany opowiadaniem fińskiej pisarki Kaariny Helakisy Skrzydła księżniczki, które poetycko ilustruje i podkreśla znaczenie środowiska wspierającego dzieci w odkrywaniu ich wyjątkowych uzdolnień. Reżyserem przedstawienia jest Anu Almagro, artystka doświadczona w pracy z Teatrem Pieśń Kozła.

Podczas wydarzenia zabrzmi skomponowana przez Aleksandrę Bugaj i Samuela Alty’ego, grana na żywo muzyka. Wykonywana z wykorzystaniem skrzypiec, gitary, perkusji głosowej i looperów, będzie tryskać energią i prawdziwą feerią brzmieniowych barw. Spektakl będzie celebracją wyobraźni – pełną tańca, teatru fizycznego, muzyki instrumentalnej i śpiewanych po polsku i po fińsku piosenek. Przedstawienie zaczaruje i rozwinie dziecięce skrzydła uśpione w nas wszystkich!

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7078 


W dniach 30 stycznia – 3 lutego 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbywać się będzie X Studencki Festiwal Pianistyczny.

Ideą Studenckiego Festiwalu Pianistycznego jest upamiętnianie twórczości wybitnych kompozytorów związanych w większym lub mniejszym stopniu z muzyką fortepianową. I edycja festiwalu sięga 2006 roku i była poświęcona muzyce Wolfganga Amadeusa Mozarta. W kolejnych edycjach w centrum uwagi była twórczość m.in. Franza Liszta, Josepha Haydna, Claude’a Debussy’ego, Sergieja Rachmaninowa czy Roberta Schumanna.

W tym roku Festiwal poświęcony będzie twórczości Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. Każdego dnia festiwalowego o godz. 19.00 w Sali Koncertowej AMKL będą odbywać się koncerty w wykonaniu studentów tejże Uczelni.

Rektor Akademii prof. Grzegorz Kurzyński podkreśla: „Organizując studenckie festiwale, podpisujemy się pod tak obecnie popularną ideą ”peer learning” – uczenie się od samych siebie, od otoczenia – często wykorzystywaną w uczelniach zachodnich (choć trzeba nadmienić, że zawsze taki typ uczenia się w naszych uczelniach istniał). W naszym wypadku (chodzi o kontekst Akademii Muzycznej) studenci zapoznają się w ciągu trzech lub pięciu lat studiów w sposób szczególny z twórczością kompozytorów eksponowanych na kolejnych edycjach festiwalu. Słuchając samych siebie, swoich koleżanek i kolegów, porównują różne interpretacje i zapoznają się w ten sposób z bogactwem spuścizny kompozytorskiej danego twórcy. […] Jednak najbardziej istotnym celem festiwali jest umożliwienie studentom zaprezentowania się w przestrzeni dużego audytorium (a takim zapewne jest nasza nowa Sala Koncertowa)”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/x-studencki-festiwal-pianistyczny-4480 


Już po raz jedenasty w Krakowie odbędzie się festiwal Opera Rara. W ramach cyklu od 31 stycznia do 17 lutego 2019 roku zaprezentowane zostaną cztery produkcje sceniczne: od Rameau, przez Mozarta do Glassa, oraz wokalne recitale w gwiazdorskiej obsadzie, z udziałem Danielle de Niese, Patricię Petibon i Jakuba Józefa Orlińskiego.

Festiwal Opera Rara 2019 rozpocznie dzieło Jeana-Philippe’a Rameau Hyppolite et Aricie – jeden z największych szlagierów tamtych czasów, który jednocześnie był wielkim skandalem. Utwór zostanie zaprezentowany w reżyserii pochodzącego z Izraela Sjarona Minailo. W tym wydarzeniu scenicznym o międzynarodowym charakterze weźmie udział Krakowska Orkiestra Festiwalowa towarzysząca solistom – gościom z Polski i zagranicy.

Oprócz dużych przedstawień scenicznych w programie festiwalu znalazły się zarówno opery barokowe, jak i eksperymentalne inscenizacje czy recitale wokalne. Ponownie zostanie zaprezentowana opera Philipa Glassa A Madrigal Opera. Zaś 13 lutego o godz. 19.00 w Teatrze im. J. Słowackiego będzie miał miejsce recital kontratenora Józefa Jakuba Orlińskiego, który ma głos wyjątkowej urody. W swoim recitalu na Opera Rara polski śpiewak zestawia ze sobą dwa muzyczne terytoria zwykle traktowane zupełnie rozłącznie — arie z barokowych oper i polskie pieśni autorstwa Karola Szymanowskiego, Tadeusza Bairda i Pawła Łukaszewskiego. Dzieli je niby wszystko: epoka, styl język itd. A co je spaja? Tego odkrycia będzie można dokonać na krakowskim koncercie dzięki Jakubowi Józefowi Orlińskiemu, pianiście Michałowi Bielowi i ich odważnym wyborom repertuarowym.

Szczegółowy program – na stronie http://operarara.pl/program