Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Plejada młodych wirtuozów skrzypiec z 13 krajów stanie w muzyczne szranki o statuetkę Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego, który odbędzie się w dniach 1–13 października 2019 roku w Toruniu. Łączna pula nagród to 51 000 euro.

Toruńska Orkiestra Symfoniczna już po raz 5. organizuje Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego. W tym roku wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Odbywający się co trzy lata festiwal ściąga do Torunia wirtuozów skrzypiec z całego świata.

Główny punkt stanowi Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, w którym na laureatów czekają wysokie nagrody pieniężne. Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się ponad 80 młodych skrzypków z różnych części globu. 22 zakwalifikowanych uczestników z 13 krajów oceniać będzie międzynarodowe grono jury, składające się z wybitnych skrzypków i pedagogów, na czele z przewodniczącym prof. Ilyą Kalerem – światowej sławy wirtuozem skrzypiec.

Festiwal tworzą liczne wydarzenia, wśród nich: koncerty, recitale, wykłady, projekcje filmowe, warsztaty lutnicze. Całości przyświeca idea przywrócenia Karolowi Lipińskiemu należytego miejsca w historii muzyki polskiej i światowej. Wśród kompozycji rozbrzmiewających podczas Konkursu i Festiwalu nie zabraknie muzyki polskiej, gdyż jej promocja w świecie stanowi jedną z głównych idei, patronujących imprezie. W wykonaniu Ilyi Kalera usłyszymy Hommage à Lipiński Macieja Bałenkowskiego. Atom String Quartet przedstawi swoje autorskie interpretacje utworów Krzysztofa Pendereckiego. Duet wybitnych skrzypków – Krzysztof i Jakub Jakowiczowie – wykonają Sonatę na dwoje skrzypiec Aleksandra Tansmana. Ponadto podczas Koncertu Laureatów odbędzie się prapremiera Eseju na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową Pawła Riessa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://lipinski-competition.com/ 


1 października 2019 roku o godz. 19:00 w Operze Wrocławskiej będzie miała miejsce premiera opery Zygmunta Krauze Yemaya – Królowa Mórz w reżyserii Hanny Marasz.

Spektakl, pełen magii baśniowego świata, jednocześnie kryje w sobie ważne wątki egzystencjalne. Opera powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Adresatem najnowszej opery Krauzego jest publiczność familijna. Dzieło więc spełnia nie tylko funkcje kulturotwórcze i popularyzatorskie wśród dzieci i rodzin, ale także buduje relacje, oparte na wzajemnym uwrażliwianiu na piękno. Yemaya – Królowa Mórz powstała specjalnie na zamówienie Opery Wrocławskiej, promującej poprzez swe działania twórczość polskich kompozytorów.

Jak pisze autorka libretta Małgorzata Sikorska-Miszczuk: „Yemaya – Królowa Mórz jest opowieścią o ojcu i synu. Sześcioletni bohater historii, Omar, kocha ojca, a ojciec jego. Jednak ojciec nie akceptuje w synu jego delikatności i duchowości. Uważa, że w okrutnych czasach, w których żyjemy, takie cechy są niemęskie. Omar, który wychowuje się bez matki, uczy się, że dla ojca to, jakim jest, jest niedopuszczalne. Uczy się ukrywać samego siebie przed jedyną osobą, którą ma w życiu. Dla Omara cały świat ma duszę. Omar opiekuje się i rozmawia z kwiatami na balkonie. To jego jedyni przyjaciele”.

Dzieło zaprezentują Chór, Chór Dziecięcy, Balet i Orkiestra Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Adama Banaszaka. W głównych rolach wystąpią Bożena Bujnicka (Yemaya), Jacek Jaskuła (Ojciec) i Helena Czech (Omar).

Więcej – na stronie https://www.opera.wroclaw.pl 


1 października 2019 roku w Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, poznamy laureatów dziewiątej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.

Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana na kanale IMITpolska na YouTube www.youtube.com/user/IMITpolska oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 19.30. Podczas koncertu wystąpią sopranistka Joanna Freszel i pianista Maciej Grzybowski, kwartet saksofonowy The Whoop Group, Marcin Wasilewski Trio oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia, W ich wykonaniu usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza, Mieczysława Wajnberga, Pawła Mykietyna, Tomasza Stańki i Wojciecha Kilara.

O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej 2019 w kategorii „Osobowość roku” rywalizować będą: Łukasz Długosz, Jakub Józef Orliński, Martyna Pastuszka, Maciej Prochaska, Aga Zaryan. „Wydarzeniem roku” zostanie jedno z pięciu nominowanych: Festiwal im. Księcia Władysława Lubomirskiego, Kromer Biecz Festival, koncerty Kwartetu Śląskiego z okazji 40-lecia istnienia zespołu, autorski projekt Emiliana Madeya „Moniuszko for the World”, przygotowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydawnictwo prezentujące czteroaktową operę Halka Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej z międzynarodową obsadą solistyczną. Dzięki głosom publiczności tytuł „Odkrycie roku” mają szansę otrzymać kameraliści Zuzanna Budzyńska i Szymon Ogryzek za nagranie płyty Polonaises, pianista Janusz Olejniczak jako radiowy popularyzator muzyki za prowadzenie audycji „Co słychać” w Polskim Radiu „Radio dla Ciebie”, Jakub Józef Orliński za debiutancką płytę Anima Sacra, Tomasz Ritter – zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, Sasha Strunin za album Autoportrety. Ze względu na charakter „Nagrody honorowej” nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród.

Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl 


Linus Roth i Mieczysław Wajnberg – to historia odkrycia, wskrzeszenia, nadania brzmienia, głębokiego zrozumienia. Udało się w niej zapisać również Szczecinowi. 2 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się koncert „Wajnberg 100” z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora.

Linus Roth pełni funkcje profesora skrzypiec w „Leopold-Mozart-Zentrum” na Uniwersytecie w Augsburgu, dyrektora artystycznego X Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Leopolda Mozarta i dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu „Ibiza Concerts”. W 2015 roku założył Międzynarodowe Towarzystwo Mieczysława Wajnberga, którego celem jest promocja sylwetki oraz dorobku polskiego i rosyjskiego kompozytora. Wraz z pianistą José Gallardem nagrał wszystkie sonaty skrzypcowe Wajnberga – nagranie jest pierwszym w historii zarejestrowaniem tych utworów.

W Filharmonii Szczecińskiej artyści wykonają dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga i Dymitra Szostakowicza, w tym wspomniane Sonaty na skrzypce i fortepian op. 12 nr 1 i op. 39 nr 4 Wajnberga. Linus Roth gra na skrzypcach Stradivariego z 1703 roku, udostępnionych przez „L-Bank, Staatsbank of Baden-Württemberg, Germany”.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Sekstety – popularne w romantyzmie, w XX wieku nieco zapomniane. Choć obecnie są rzadko prezentowane, na koncercie z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie 2 października 2019 roku o godz. 19.00 (ul. Grochowska 272) publiczność będzie miała okazję wysłuchać dwóch utworów przeznaczonych na sześcioro wykonawców. W programie wydarzenia znalazły się dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Ernő Dohnányi’ego.

Orkiestra Sinfonia Varsovia kontynuuje rozpoczęty w styczniu cykl spotkań z muzyką kameralną, które odbywają się pod hasłem „od duetu do oktetu”. Do tej pory w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia zagrały duety, trio, kwartet oraz kwintet, zespoły złożone z muzyków orkiestry i gościnnych artystów. Po wiosenno-letniej przerwie w siedzibie orkiestry wystąpi sekstet: Karol Sikora (klarnet), Stefano Rossi (waltornia), Stanisław Podemski (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela) i Agnieszka Kozło (fortepian). Możliwości brzmieniowe sześcioosobowego zespołu stały się kanwą dla poszukiwań XX-wiecznych kompozytorów, dla których kameralistyka stanowiła ważną część twórczego życia. Dobrym przykładem jest pochodzący z 1934 roku Sekstet C-dur op. 37 węgierskiego kompozytora Ernő Dohnányi’ego, który napisał utwór na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian, odwołując się do późnoromantycznej estetyki i modnej wówczas muzyki filmowej. Jego utwór wprowadza na scenę pianistę, a przy tym wydobywa wszelkie walory barwowe z każdego instrumentu, co jest nie lada sztuką.

Ponad 60 lat później Krzysztof Penderecki sięgnął po ten sam zestaw instrumentów, pisząc jedną ze swych najlepszych kompozycji kameralnych. Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian mimo bogactwa faktur, różnych temp oraz wielu rytmów pozostaje dziełem spójnym i wyjątkowo klarownym, a przy tym niepozbawionym lekkości i charakterystycznej ironii. Utwór dzieli się na dwie części, co według niektórych muzykologów nasuwa skojarzenia z formą dwudzielną znaną z twórczości Witolda Lutosławskiego.

Dodatkowe informacje - na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otwiera jubileuszowy sezon artystyczny 2019 / 2020. Podczas koncertów inauguracyjnych – 4 października o godz. 19.30 i 5 października o godz. 18.00 w Nowohuckim Centrum Kultury – wystąpią wszystkie zespoły instytucji, czyli Orkiestra, Chór Mieszany oraz Chór Chłopięcy Filharmonii, poprowadzone przez szefa artystycznego instytucji, Charlesa Olivieri-Munroe’a.

Sezon artystyczny 2019 / 2020 Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie determinują dwa istotne konteksty. Przede wszystkim instytucja jako najstarsza spośród polskich filharmonii obchodzi jubileusz 75-lecia swojej działalności. Pierwszy filharmoniczny koncert odbył się w gmachu przy ulicy Zwierzynieckiej w Krakowie już 3 lutego 1945 roku, główne uroczystości związane z jubileuszem będą zatem mieć miejsce w lutym 2020 roku. Zanim jednak to nastąpi, do końca roku kalendarzowego w macierzystym budynku Filharmonii trwać będą prace remontowe i modernizacyjne, co m.in. wpłynie na lokalizację koncertów w pierwszej połowie sezonu. Otwarcie roku koncertowego Filharmonii będzie miało wobec tego miejsce w Nowohuckim Centrum Kultury.

Wieczory inauguracyjne otworzy uwertura do opery Raymond Ambroise’a Thomasa, jak uznał Charles Olivieri-Munroe – rodzaj „cadeau”, prezentu dla publiczności, który wprowadzić ma słuchaczy w radosny i pozytywny nastrój. Podczas inauguracji sezonu, z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej wystąpi skrzypaczka Aleksandra Kuls, laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Jozsefa Szigetiego w Budapeszcie. W jej wykonaniu usłyszymy Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza, utwór zajmujący ważne miejsce między wirtuozowskimi koncertami Wieniawskiego, a całkiem już nowoczesnym typem koncertów Szymanowskiego.

Punkt ciężkości zdecydowanie leży jednak w drugiej części programu. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej oraz obu chórów – mieszanego i chłopięcego, zabrzmi monumentalne Te Deum Hectora Berlioza. Partię tenora solo wykona Erin Caves, wybitny interpretator ról wagnerowskich.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


4 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej melomani będą mogli doświadczyć niezwykłego połączenia mistycyzmu mszy z nowoczesnością muzyki jazzowej.

Chór Filharmonii Śląskiej wraz z Michałem Schoppą, Pawłem Tomaszewskim, Bartkiem Pieszką, Krzysztofem Nowakowskim i Tomaszem Kałwakiem pod batutą Jarosława Wolanina wykonają dzieło najsłynniejszego polskiego jazzmana Leszka Możdżera Missa Gratiatoria.

Ta wyjątkowa kompozycja dowodzi, że każda z form występujących w muzyce klasycznej jest żywa, a nowe spojrzenia odkrywać możemy każdego dnia. Będzie ona doskonałym zwieńczeniem koncertu obfitującego w przejmujące dzieła muzyki sakralnej przeznaczone na chór a cappella, a całość programu przeniesie publiczność w świat niebiańskich dźwięków, które usłyszymy dzięki zespołowi najdoskonalszych instrumentów na świecie – ludzkich głosów. Zespół jazzowy, towarzyszący Chórowi w dziele Leszka Możdżera składać się będzie z artystów specjalizujących się w tym gatunku muzycznym, co w połączeniu z doskonałym przygotowaniem filharmoników śląskich da efekt wręcz zachwycający. Dajmy się więc zaczarować w ten piątkowy wieczór!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/missa-gratiatoria/ 

ZOBACZ: wydarzenie na Facebooku.


Wartki nurt muzyki współczesnej, meandry jazzu, głębiny elektronicznych poszukiwań, bezpieczne zatoki tradycji – tym wszystkim rozbrzmiewać będzie druga edycja festiwalu Auksodrone, która odbędzie się w tyskiej Mediatece w dniach 4–6 października 2019 roku.

Auksodrone to znowu dziewięć koncertów podzielonych na trzy cykle – Contemporary Opera, New Wave Jazz i Electronics Studies – oraz szereg wydarzeń towarzyszących poświęconych temu, jak rodzi się muzyka i temu, co w nas się rodzi za jej magicznym dotknięciem. Współorganizatorami Auksodrone są Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Cykl „Contemporary Opera” wypełnią w tym roku trzy akty tryptyku Drach. Dramma per musica – dramatu muzycznego autorstwa Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha. Za kanwę dzieła, którego premiera będzie miała miejsce na festiwalu, posłużyła oczywiście arcyśląska powieść Twardocha, a w partiach solowych usłyszymy Joannę Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego. Akompaniować będzie orkiestra AUKSO oraz Marcin Świątkiewicz (basso continuo).

Podczas pierwszej edycji Auksodrone cykl koncertów jazzowych poświęcony był rodzimym gigantom gatunku, a tym razem usłyszymy, jak brzmi przyszłość tej muzyki. Leszek Możdżer skonstruuje ją z materiałów odnalezionych w dalszej i bliższej przeszłości.

„Electronics Studies” będzie na tegorocznym Auksodrone bezprecedensową wyprawą do analogowych źródeł elektroniki. Stefan Wesołowski, skrzypek i kompozytor biegle łączący sacrum z profanum, zastąpi elektroniczną warstwę swojej muzyki brzmieniami akustycznymi.

Daria Solecka

Więcej na: www.auksodrone.com 


Piąty sezon artystyczny w NFM zacznie się 4 października 2019 roku o godz. 19:00 zgodnie z wrocławską tradycją muzyką Witolda Lutosławskiego, a także młodzieńczym dziełem Karola Szymanowskiego i na wskroś romantycznym koncertem Roberta Schumanna w wykonaniu Barry’ego Douglasa oraz NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Koncert fortepianowy a-moll Schumanna powstał z inspiracji kochającej żony. W NFM dzieło wykona Barry Douglas – zwycięzca renomowanego Konkursu Czajkowskiego w 1986 roku, założyciel oraz dyrektor artystyczny Camerata Ireland i dyrektor artystyczny Clandeboye Festival.

W programie koncertu pojawią się również elementy muzyki tradycyjnej – usłyszymy je w pełnym rozmachu Koncercie na orkiestrę patrona NFM, Witolda Lutosławskiego. To utwór zamówiony przez warszawskich filharmoników jako „rozbudowana i wirtuozowska kompozycja oparta na tematach ludowych”. Lutosławski sięgnął po folklor Mazowsza i stworzył koncert, z którego nie był później zadowolony, a który uznano za jedną z najdoskonalszych kompozycji w muzyce polskiej. W wykonaniu wrocławskiej orkiestry usłyszymy także pierwsze dzieło symfoniczne Karola Szymanowskiego, Uwerturę koncertową E-dur, zdradzającą ewidentną fascynację kompozytora twórczością Richarda Straussa.

Pełną polskiej muzyki inaugurację sezonu symfonicznego poprowadzi maestro Giancarlo Guerrero, rozpoczynający już trzeci rok w roli szefa artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Pierwszy sezon Andrzeja Boreyki w roli dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej rozpocznie się wyjątkowym koncertem symfonicznym 4 października 2019 roku o godz. 19:30. W programie koncertu inaugurującego nie mogło zabraknąć muzyki polskiej.

Odświętne Veni Creator Karola Szymanowskiego powstało w związku z nie mniej uroczystą okazją, jaką było objęcie przez kompozytora stanowiska rektora Wyższej Szkoły Muzycznej. Zamówiony w 1930 roku przez Ministerstwo Oświaty utwór przyjął z konieczności pompatyczny charakter i nie należał do ulubionych dzieł Szymanowskiego. Jednak, zgodnie z przewidywaniami autora, warszawskiej publiczności dość łatwo przypadł do gustu.

III Koncert fortepianowy zajmuje zupełnie wyjątkowe miejsce w twórczości Béli Bartóka. Trudność jego wykonania przetransponowana została do poziomu powściągliwej ekspresji służącej wyrażeniu przejmującego piękna utworu. W roli solisty tego wieczoru wystąpi znakomity Piotr Anderszewski.

W drugiej części koncertu usłyszymy fragment wstępu do oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna i Święto wiosny Igora Strawińskiego.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 


5 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert jubileuszowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. W wykonaniu Orkiestry pod batutą Tadeusza Strugały usłyszymy arcydzieła Johanna Sebastiana Bacha, Maxa Brucha i Roberta Schumanna.

Romantyczna aura, subtelna ekspresja i nowatorska, integralna forma czynią IV Symfonię skomponowaną przez Roberta Schumanna z intencją urodzinowego prezentu dla żony Klary, jednym z najwspanialszych i najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.

Max Bruch należał do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy „nowoniemieckich” modernistów (według słów jednego z komentatorów „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”). Jednak historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g‑moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, „postmendelssohnowskiej” ekspresji.

Sławnym fragmentem III Suity orkiestrowej D-dur Johanna Sebastiana Bacha jest seraficzna Air, znana z mnóstwa aranżacji, często jako „Aria na strunie G”. Ów niezupełnie adekwatny lecz przyjęty tytuł pochodzi z przeróbki, której dokonał w XIX w. niemiecki skrzypek August Wilhelmj. Podczas najbliższego zaś koncertu usłyszymy Arię w opracowaniu polskiego kompozytora i dyrygenta Grzegorza Fitelberga.

Wielkim walorem tego interesującego koncertu będzie spotkanie dwóch wielkich artystów, których status na polskiej scenie muzycznej jest wręcz legendarny – za dyrygenckim pulpitem stanie Tadeusz Strugała, a jako solista wystąpi Krzysztof Jakowicz.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


5 października 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Kwartet Śląski – prosto z owacyjnie przyjętego koncertu w ramach londyńskich Promsów, wraca do NOSPR na kolejny sezon w roli zespołu rezydenckiego. Na początek melancholijny program, wpisujący się w nowy nurt tematyczny „Na śmierć i życie”. 5 października artyści wystąpią w sali kameralnej z programem upamiętniającym 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Zespół zaprezentuje przekrojowy repertuar kameralny. Usłyszymy I Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, Tenebrae na kwartet smyczkowy Osvalda Golijova, Elegię na kwartet smyczkowy Elliotta Cartera oraz utwór Steve'a Reicha Different Trains na kwartet smyczkowy i taśmę, w którym muzykom towarzyszyć będzie Beata Jankowska-Burzyńska. Całość poprowadzi i słowem okrasi muzykolog Marcin Trzęsiok.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl 


Trzecia edycja festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna odbędzie się w dniach 5–27 października 2019 roku. Podczas sześciu koncertów zabrzmią arcydzieła muzyki kameralnej w znakomitych wykonaniach.

Trzecia edycja festiwalu poświęcona jest muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Przypomnimy też rzadko wykonywaną, świetną muzykę polskich twórców, m.in. Władysława Żeleńskiego, Zygmunta Noskowskiego. W Roku Stanisława Moniuszki zaprezentowana zostanie również szerzej nieznana muzyka kameralna twórcy polskiej opery narodowej.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: legendarna skrzypaczka Kaja Danczowska z córką Justyną, Krzysztof Książek – jeden z najciekawszych i najzdolniejszych pianistów młodego pokolenia w kwartecie fortepianowym z fantastycznymi muzykami: Jakubem Jakowiczem (skrzypce), Katarzyną Budnik (altówka) i Bartoszem Koziakiem (wiolonczela). Utwory Moniuszki usłyszymy podczas recitalu wokalnego w wykonaniu Hanny Hipp – mezzosopranistki podbijającej światowe sceny operowe. Ponadto Ravel Piano Duo, Messages Quartet, a także orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble z solistkami: Alicją Śmietaną i Marią Sławek.

Koncerty odbędą się w sali koncertowej Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego (ul. Dąbrowskiego 83) oraz Kościele oo. Dominkanów pw. św. Jacka (ul. Dominikańska 15). Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Szczegółowy program – na stronie www.spmk.com.pl/jesien 


Koncert inaugurujący trasę koncertową zespołu Baltic Neopolis Virtuosi po Azji „Sunrise in Asia” odbędzie się 5 października 2019 roku w Technoparku Pomerania (Sala Castanea) w Szczecinie o godz. 19:00.

Na specjalne zaproszenie National Centre of Performing Arts (Indie), Ho Chi Minh City Conservatory of Music (Wietnam), a także Ambasady Polski w Hanoi muzycy Baltic Neopolis Orchestra (w składzie Baltic Neopolis Virtuosi) w dniach 5–15 października 2019 roku odbędą muzyczną podróż po Indiach i Wietnamie i zaprezentują muzykę polską. Celem trasy jest zwiększenie zainteresowania polską kulturą i świętowanie w krajach, z którymi Polska w roku 2019 będzie świętować rocznicę stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych.

Podczas koncertu inauguracyjnego oprócz szeregu kompozycji polskich twórców zaprezentowany zostanie specjalnie skomponowany przez wietnamskiego kompozytora Phuc Linh utwór Sunrise in Asia. Ponadto zabrzmią kompozycje wielkich i cenionych Rodaków: Mikołaja Góreckiego, Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina. Projekt otrzymał wsparcie Instytutu Adama Mickiewicza, Konsulatu Polski w Mumbaju, a także Ambasady Polski w Hanoi.

Szczegółowe informacje o trasie – na stronie http://balticneopolis.pl 


„Jesień w Lusławicach” to 6 wyjątkowych wydarzeń muzycznych charakteryzujących się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej, krórzy wystąpią w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w dniach 5 października – 1 grudnia 2019 roku.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek, NDR Big Band z Monachium, Atom String Quartet, Vladislav Sendecki, Marek Napiórkowski, Mino Cinelu, Krzysztof Meisinger, Poland BaROCK, Olga Pasiecznik, I, CULTURE Orchestra, Orkiestra i chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Białoruskiej Akademii Muzyki w Mińsku, Stanisław Krawczyński, Rafał Jacek Delekta, Natalia Rubiś, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski, Piotr Nowacki i wielu innych.

Podczas pierwszego koncertu w ramach cyklu „Jesień w Lusławicach” wystąpi gitarzysta Krzysztof Meisinger – zdaniem krytyki jeden z najbardziej znanych polskich gitarzystów klasycznych naszych czasów – oraz założona przez niego w 2018 roku orkiestra barokowa Poland baROCK. Ich projekt „Vivaldissimo”, który zaprezentują w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, zawiera bardzo ciekawe propozycje muzyki okresu baroku. Dokładnie jest to przekrój lutniowych koncertów barokowych – od Vivaldiego do Kohauta – oraz najsłynniejsze miniatury barokowe w nowych aranżacjach, w tym Aria na strunie G Johanna Sebastiana Bacha.

Smaku całości dodaje fakt, iż jest to pierwsza taka kooperacja w historii – gitara klasyczna występująca wspólnie z „ortodoksyjnym” zespołem muzyki dawnej. Koncert Krzysztofa Meisingera oraz orkiestry Poland baROCK zapowiada się niezwykle wyjątkowo.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 


6 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert „Generacje XXII”.

Jest to impreza cykliczna organizowana przez Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Radio Program 2 i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS: pierwsza edycja odbyła się w 2003 roku. Generacje prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej oraz postawy twórcze różnych pokoleń.

Autorzy Koncepcji programowej koncertu – Małgorzata Małaszko-Stasiewicz (Dyrektor, redaktor naczelna Programu 2 Polskiego Radia), Dariusz Przybylski (kompozytor, wiceprzewodniczący Sekcji Autorów Dzieł Muzycznych Stowarzyszenia Autorów ZAiKS) i Tadeusz Wielecki (ZKP) – podkreślają, że są „GENERALNE RACJE, aby przyjść na ten koncert: jest nienudny, przyjazny dla środowiska, zawiera atrakcyjne, a przy tym trafiające w sedno kompozycje, przekracza parytet, a przy tym nie jest bezpłciowy, jest poprawny politycznie, a przy tym z fasonem, w Charlie's Dream Marty Ptaszyńskiej saksofonista gra bluesa, a w Le Soleil Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil perkusista krzesze iskry…”. Zabrzmią też ...veritas odium parit Zofii Dowgiałło, Psychodrama Tadeusza Bairda i ..., tymczasem to lipiec jakże (okrutnie) piękny ..., Bohdana Sehina – ucznia Mirosława Skoryka, Zbigniewa Bujarskiego i Zygmunta Krauzego, stypendysty programu „Gaude Polonia” i Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, dyrektora artystycznego Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich Muzyki Nowej w Kijowie (COURSE).

Utwory zaprezentuje Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Lilianny Krych. W roli solistów wystąpią sopranistka Halina Dubitskaya, saksofonista Paweł Gusnar oraz perkusista Miłosz Pękala.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.studianagran.com.pl/newsy/generacje-xxii-1175.html 


I Międzynarodowy Festiwal im. Józefa Madei odbędzie się w dniach 6-9 października 2019 na terenie województwa wielkopolskiego, obejmując koncerty, wykłady, lekcje mistrzowskie oraz spotkania z wyjątkowymi artystami zarówno z Polski, jak i z zagranicy.

Patronem Festiwalu jest Józef Madeja (1892-1968) – klarnecista, profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu, zasłużony organizator życia muzycznego Wielkopolski. W ramach uhonorowania jego działalności, Stowarzyszenie im. Józefa Madei stworzyło Festiwal, który pozwoli podtrzymać pamięć o tym wybitnym muzyku i kompozytorze, a także wpłynąć na rozwój kultury na terenach Wielkopolski. Najważniejszym celem Festiwalu jest prezentacja najwybitniejszych osiągnięć polskiej literatury muzycznej oraz upamiętnienie ważnych dla świata muzycznego rocznic.

Gościem I edycji wydarzenia będzie światowej sławy ukraiński klarnecista Volodymyr Dobrynchuk, który zainauguruje Festiwal recitalem w Pałacu Jankowice 6 października 2019 o godz. 15.00. Na scenie pojawi się także Paweł Kroczek (klarnet), Hanna Lizinkiewicz (fortepian) oraz Festiwalowa Orkiestra Klarnetowa, w skład której wejdą m.in. uczniowie Samorządowej Szkoły Muzycznej I st. w Tarnowie Podgórnym oraz studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Orkiestrę poprowadzi prof. Zdzisław Nowak.

Podczas dwóch pozostałych koncertów Festiwalu – 7 października w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Wacława z Szamotuł w Szamotułach o godz. 17.00 oraz 9 października w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. St. Moniuszki w Zbąszyniu o godz. 18.00 – wystąpią znakomici artyści związani z Wielkopolską, prowadzący ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą: Piotr Kosarga (skrzypce), Jan Czaja (wiolonczela), Paweł Kroczek (klarnet), Julian Paprocki (klarnet), Maria Bielewicz (wiolonczela), Kamil Babka (altówka), Barbara Tritt (sopran), Marcin Sikorski (fortepian), Hanna Lizinkiewicz (fortepian), Piotr Pawlik (elektronika). Zabrzmią dzieła patrona Festiwalu, a także takich kompozytorów, jak Johannes Brahms, Robert Schumann, Fryderyk Chopin, Witold Lutosławski, Jan Adam Maklakiewicz czy Andrzej Panufnik. Podczas koncertu finałowego odbędzie się prawykonanie utworu Piotra Pawlika.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Więcej informacji na stroniehttps://www.facebook.com/stowarzyszenie.jozefamadei/


6 października 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego Elbląska Orkiestra Kameralna i kwartet „Cup of time” uraczy melomanów najpiękniejszymi dźwiękami muzyki polskiej.

Koncert będzie spotkaniem EOK z kwartetem „Cup of time”. W swoim dorobku Agnieszka Cypryk (skrzypce), Ryszard Borowski (flet), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Rafał Grzaką (akordeon) mają utwory barokowe, współczesne, jazzowe. Album Cup of Time plays Namysłowski został wybrany płytą tygodnia w radiowej Dwójce i jazzową płytą roku (magazyn „HiFi”). W Elblągu będziemy świadkami „polskiego pejzażu”, kreślonego przez EOK i „Cup of Time”. Wysłuchamy najciekawszych pozycji z repertuaru zespołu, liczącego już ponad 200 dzieł.

W programie znalazły się dzieła największych polskich kompozytorów, m. in. Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, w oryginalnych aranżacjach duetu Borowski-Lenczowski. Nie zabraknie także utworów spod pióra samego „Namysłowera”. Muzycy wystąpią pod batutą Jarosława Praszczałka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/ 


Dzieła kompozytorów Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski zabrzmią podczas koncertu Chóru Polskiego Radia w siedzibie NOSPR w Katowicach 6 października 2019 roku o godz. 18.00. Zespół poprowadzi znakomita dyrygentka dr. hab. prof. nadzw. Agnieszka Franków-Żelazny.

„Na koncert z Chórem Polskiego Radia wybrałam utwory kompozytorów pochodzących z krajów nadbałtyckich – Litwy, Łotwy, Estonii i Polski – krajów, które chóralistyką stoją” – podkreśla Agnieszka Franków-Żelazny, wybitna polska chórmistrzyni, w 2013 roku związana z Chórem Polskiego Radia, a obecnie pełniąca funkcję dyrektora artystycznego Chóru Narodowego Forum Muzyki. „Wybrane kompozycje pokazują, jak bardzo we wszystkich tych krajach wiara w Boga przeplata się z zachwytem nad naturą i tym, co ona ze sobą niesie. Są niezwykle barwne harmonicznie, skrzą się kolorami natury i emocji, a poza pełnym składem chóru wykorzystują solowe możliwości jego członków. Wśród polskich utworów znajdzie się też Hail o Mother Aleksandry Chmielewskiej, który podczas tego wieczoru zostanie wykonany po raz pierwszy” – dodaje Franków-Żelazny.

W programie wieczoru zabrzmią również utwory takich polskich kompozytorów, jak Katarzyna Danel (Gladness of Nature), Marek Raczyński (Deszcz na morzu) i Jacek Sykulski (Pater Noster i Stoi lód na Prośnie). Usłyszymy Oremus z cyklu Gloria Patri Urmasa Sisaska, Lucis Creator Vitautas Miśkinisa, The Deer’s Cry Arvo Pärta, Odpływ Jēkabsa Jančevskisa oraz Salutation i Northern Lights Ēriksa Ešenvaldsa.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1750/chor-polskiego-radia-muzyka-krajow-nadbatyckich 


VI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się w poniedziałek 7 października 2019 o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. Św. Tomasza 43).

Wydarzenie ma na celu prezentację wysokiej jakości artystycznych kompozycji z udziałem akordeonu, jeszcze nie prezentowanych publicznie. W programie: Jacek Kopiec – Elegia (2019) na akordeon solo; Wiaczesław Kyrylov – Sentimental (2019) na dwa akordeony; Jakub Sarwas – Hyporchema (2011) na flet, skrzypce i akordeon, Hurry Up! (2007-2008) na pięć akordeonów; Maciej Zimka – New Little Suite (2019) na akordeon solo, 4 aforyzmy (2008) na akordeon solo, Chanson I (2011) na akordeon solo.

Wykonawcami koncertu będą zarówno doświadczeni i uznani, jak i młodzi, bardzo utalentowani muzycy: Alena Budziňàkovà, Mateusz Dudek, Jacek Kopiec, Wiesław Ochwat, Grzegorz Palus, Konstanty Sobula, Maciej Zimka – akordeony, Oriana Masternak – skrzypce, Wiesław Suruło – flet. Organizatorami wydarzenia są Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Fundacja Art Forum.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: https://fundacjaartforum.pl/ 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pragnie oddać hołd Witoldowi Lutosławskiemu w 25. rocznicę jego śmierci koncertem 10 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, którego jest patronem. Podczas koncertu zabrzmią dwa dzieła z różnych okresów twórczości kompozytora.

Gdyby należało wskazać szczególnie „warszawskiego” kompozytora XX stulecia, mógłby nim zostać przede wszystkim Witold Lutosławski, który przyszedł na świat (1913) w sercu stolicy, przy ul. Moniuszki (tuż obok Filharmonii), mieszkał m.in. przy Marszałkowskiej, Langiewicza, Zwycięzców, a wreszcie – w żoliborskiej willi przy Śmiałej. Absolwent warszawskich szkół, potem Uniwersytetu i Konserwatorium, w Warszawie grywał podczas tajnych okupacyjnych koncertów, brał żywy udział w odbudowie życia muzycznego po wojnie, był ważną postacią dla prestiżowego festiwalu „Warszawska Jesień”, a gdy zdobył międzynarodową sławę – sam prowadził w stolicy koncerty swoich dzieł zapraszając najświetniejszych solistów. Tu też zmarł (1994) i spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.

Zabrzmi przystępna Mała suita z początku lat 1950., gdy kompozytor z powodzeniem starał się zachować twórczą autonomię wobec oczekiwań komunistycznych władz, tworząc muzykę nierzadko „na motywach ludowych”, ale z zachowaniem najwyższego poziomu artystycznego, oraz późny Koncert fortepianowy łączący wszystkie zdobycze perfekcyjnej techniki Lutosławskiego z głęboką, bardzo komunikatywną ekspresją. Warto podkreślić, że solista Koncertu, pianista o wielkiej międzynarodowej renomie, Paweł Kowalski jest pierwszym (po Krystianie Zimermanie) wykonawcą tego utworu, który zaprezentował w 1989 w Warszawie, pod dyrekcją kompozytora, a później z powodzeniem grał dzieło na scenach w kraju i za granicą. Usłyszymy też suitę baletową Ognisty ptak Igora Strawiński. Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Tematem 14. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”, który odbędzie się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 10–12 października 2019 roku, jest improwizacja w dynamicznie poszerzającym się świecie mediów elektronicznych, takich jak syntezatory dźwięku, procesory, modulatory, generatory brzmień elektronicznych, oraz ich interakcje z instrumentami akustycznymi.

Elektro Ad Libitum gości pionierów – legendarną formację Musica Elettronica Viva oraz słynny Electro-Acoustic Ensemble. Oba składy zagrają w Polsce po raz pierwszy. Wystąpią także twórcy polskiej sceny live electronics: duet Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego wraz z zaproszoną przez nich do wspólnej improwizacji Joanną Dudą. Jak co roku młodzi polscy improwizatorzy wezmą udział w warsztatach pod kierunkiem rezydenta festiwalu Thomasa Lehna – niemieckiego wirtuoza syntezatora analogowego, aby razem z nim wystąpić na jednym z koncertów.

Festiwal „Ad Libitum” to prezentacje najciekawszych zjawisk światowej i polskiej sceny muzyki improwizowanej; tworzenie platformy współpracy koncertowej i warsztatowej polskich muzyków z najwybitniejszymi osobowościami artystycznymi tej dziedziny prowadzące do kolejnych prawykonań; kreowanie unikatowych zdarzeń artystycznych; realizacja rezydencji artystycznej wybitnych artystów. Ad Libitum to więcej niż tylko festiwal. W miejsce „gotowych produktów”, prezentowanych już na świecie koncertów, performansów, festiwal kreuje nowe sytuacje artystyczne, łączy we współpracy artystów z całego świata i z Polski, prezentuje zdarzenia unikatowe, ma charakter żywego laboratorium.

Iza Sobierajska

Szczegółowy program – na stronie https://www.ad-libitum.pl/ 


Muzyce węgierskiej i polskiej XX i XXI wieku poświęcony został w całości jubileuszowy koncert świętującej ćwierćwiecze istnienia Orkiestry Kameralnej Erdődy, który odbędzie się 10 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w ramach cyklu „Orkiestry świata”.

Miklós Rózsa, przedstawiciel pokolenia po Bartóku i Kodály’u, pod koniec lat trzydziestych XX wieku podjął współpracę z wytwórniami filmowymi i w 1940 roku na stale osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstały słynne ścieżki dźwiękowe do takich obrazów, jak Księga dżungli, Złodziej z Bagdadu czy Ben-Hur. W 1943 roku skomponował Koncert na orkiestrę smyczkową, zarówno pod względem formy jak i charakteru nawiązujący do barokowego concerto grosso, doprawiony szczyptą węgierskiego folkloru. Dzieła starszego o dwanaście lat Rezső Sugára pozostają praktycznie nieznane poza granicami Węgier. Podczas koncertu będziemy mieli okazję usłyszeć jego neoklasyczne Divertimento napisane w 1948 roku. György Orbán jest znany przede wszystkim jako autor polistylistycznej muzyki chóralnej. Skomponowane w 2014 roku, zadedykowane wykonawcom koncertu, okraszone oryginalnymi współbrzmieniami trzyczęściowe Sopra canti diversi w pełni ukazuje możliwości brzmieniowe orkiestry smyczkowej.

Ramy programu koncertu stanowią dwa znajdujące się w stałym repertuarze zespołu utwory kompozytorów polskich: barwna neoklasyczna Sinfonietta Szymona Laksa i efektowna Orawa Wojciecha Kilara, którą wykonają Orkiestra Kameralna Erdődy pod dyrekcją Zsolta Szefcsika.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 


W dniach 11–25 października 2019 roku w Gorzowie odbędzie się VII Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, którego hasło przewodnie brzmi „Sekwencje polskie”.

Festiwalowa publiczność usłyszy dzieła wybitnych twórców oraz spotka się ze znakomitymi artystami i osobistościami świata muzycznego. Podczas koncertów symfonicznych zabrzmią dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Patrona Festiwalu, w tym mistyczna Missa pro pace. Zostanie zaprezentowana znakomita kameralistyka oraz pełen polskich kontekstów projekt Marcina Wyrostka POLACC. Na scenie Filharmonii Gorzowkiej zobaczymy też spektakl Polka z muzyką Zbigmiewa Kozuba – jedną z najciekawszych propozycji sceny tańca współczesnego ostatnich lat. W przedostatnim dniu Festiwalu odbędzie się projekcja filmu Wojciech Kilar – między awangardą a Hollywood w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, który został nagrodzony na 13. FilmAt Festival oraz otrzymał Nagrodę im. Macieja Łukasiewicza.

Podczas koncertu inauguracyjnego polski pianista na stałe mieszkający w USA – Marek Żebrowski – i Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej wykonają świetnie skonstruowany i barwnie zorkiestrowany jednoczęściowy Koncert fortepianowy Henryka Warsa, którego 40. rocznica śmierci przypada w tym roku. Ostatni koncert Festiwalu Tribute to Kilar w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej i Poznańskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Macieja Sztora będzie kompilacją najpiękniejszych tematów muzycznych polskich twórców muzyki filmowej Jana A. P. Kaczmarka, Andrzeja Korzyńskiego, Zygmunta Koniecznego, Bartosza Chajdeckiego, Zbigniewa Preisnera i Michała Lorenca. Ponadto przewidziane są imprezy towarzyszące adresowane do publiczności w każdym wieku.

Szczegółowy program – na stronie http://www.festiwalmuzykiwspolczesnej.pl/ 


11 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Lubelskiej podczas koncertu symfonicznego zabrzmi Etiuda b-moll op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga.

Okrzyknięty najwybitniejszym polskim kompozytorem po F. Chopinie – Karol Szymanowski – to twórca, którego muzyka rozpoznawalna jest w całej Europie. Jako kilkunastoletni artysta powziął skomponowanie 4 Etiud fortepianowych, które w głównej mierze nawiązywały do osiągnięć Fryderyka Chopina, czy współczesnego mu Aleksandra Skriabina. Szczególnie popularna stała się Etiuda b-moll nr 3 – często wykonywana podczas swoich recitali m. in. przez I. J. Paderewskiego – odznaczająca się poważnym i dramatycznym wyrazem. Kilka lat później dzieło to zostało zorkiestrowane przez Grzegorza Fitelberga.

Z 25 koncertów fortepianowych W. A. Mozarta XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482 nawiązuje do wypracowanych przez kompozytora, ogólnych wzorców tego gatunku. Tym co charakterystyczne dla twórczości Mozarta w tym zakresie to kształt melodii głównego tematu – szlachetny i ozdobny, muzycznie „obiektywny”. Większość koncertów fortepianowych przeznaczonych były dla samego kompozytora, który wykonywał je podczas wielu koncertów. Partię solową w tym utworze wykona podczas koncertu w Filharmonii Elżbieta Karaś-Krasztel.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod batutą Piotra Wijatkowskiego usłyszymy też IV Symfonię d-moll Roberta Schumanna – mistrza romantycznej kantyleny.

Więcej o programie koncertu – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 


Upamiętnienie Richarda Straussa i Fryderyka Chopina musi wiązać się z wykonaniami na najwyższym poziomie. Dlatego też do koncertu 11 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej, wypełnionego w całości dziełami ponadczasowymi o charakterze niezwykle emocjonalnym, zaproszony został pianista Szymon Nehring.

Śląska Orkiestra Kameralna rozpocznie koncert Hymnem i arią na orkiestrę smyczkową Aleksandra Lasonia, twórcy silnie związanego ze Śląskiem. Ma on na swoim koncie wiele nagród, w tym Nagrodę Śląskiej Polihymnii (1985), wysokie lokaty w Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga (za I Symfonię, 1976) oraz nagrody miast: Mikołów (1999), Bytom (2000) i Tarnowskie Góry (2001). Jest cenionym kompozytorem należącym do tzw. Pokolenia ’51, do którego zalicza się także Eugeniusza Knapika i Andrzeja Krzanowskiego. Hymn i arię zadedykował Lasoń swemu ojcu Zygmuntowi, skrzypkowi. Utwór ten jest rodzajem dialogu dwóch tytułowych części składowych. Hymn rozpoczyna i kończy dzieło, nadając mu dramatycznego wydźwięku. Kantylena skrzypiec, która dominuje w Arii sprawia z kolei, że znając adresata dzieła, traktujemy ją wręcz jako bezpośredni zwrot do ojca.

Po tym śląskim akcencie, w duchu myśli przewodniej całego sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej, Śląska Orkiestra Kameralna zaprezentuje utwory twórców, których ten koncert ma upamiętniać. Pierwszym z nich będzie Richard Strauss i jego Metamorfozy na 23 instrumenty smyczkowe TrV 290.

Laureat Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie – Szymon Nehring wraz ze Śląską Orkiestrą kameralną pod batutą Roberta Kabary wykona tego wieczoru II Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina, będący ostatnim punktem programu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


11 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy artystycznej kompozytora Piotra Mossa.

Chociaż studia Piotra Mossa (u Grażyny Bacewicz, Piotra Perkowskiego i Nadii Boulanger) usytuowane były w nurcie neoklasycyzmu, sam kompozytor określa się jako neoromantyk. Szukanie indywidualnego stylu widoczne jest ekspresji muzycznej i formie jego kompozycji. Piotr Moss jest kompozytorem wszechstronnym – w jego dorobku są dzieła najrozmaitszych gatunków, zarówno muzyka poważna, jak i kompozycje jazzowe, piosenki literackie, popularne. Zdobył kilkadziesiąt nagród na konkursach kompozytorskich w całej Europie. Mieszka w Paryżu i Warszawie. Został mianowany Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury za zasługi dla kultury światowej (Chevalier dans l’ordre des Arts et des Lettres), w 2016 roku otrzymał tytuł Oficera Orderu Literatury i Sztuki (Officier dans l'ordre des Arts et des Lettres). W 2007 francuska Académie des Beaux-Arts przyznała mu nagrodę muzyczną, a w roku 2009 otrzymał nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 60. rocznicy urodzin i 40-lecia pracy artystycznej. Został uhonorowany i złotym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2019). Ponadto otrzymał wyróżnienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie „Muzyka” (2019).

Podczas najbliższego koncertu francuski klarnecista Jean-Marc Fessard i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz wykonają koncert na klarnet i orkiestrę D’un silence… Piotra Mossa. Ponadto usłyszymy Symfonię C-dur Paula Dukasa.

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


11 października 2019 roku o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku odbędzie się koncert „Brzechwa muzycznie” w ramach cyklu „Dziecięcy świat w piosence”.

„Ów pogodny ton, który Jan Brzechwa potrafił zachować przez całą twórczość, wywołuje na twarzy młodych i starych pogodny i wdzięczny uśmiech na sam dźwięk jego nazwiska” – pisało o nim „Życie Warszawy”. Brzechwa, właściwie Jan Wiktor Lesman, znany również pod pseudonimami Inspicjent Brzeszczot czy Szer-Szeń, to król polskiej literatury dla dzieci. Jego tomy wierszy dla dzieci Tańcowała igła z nitką i Kaczka Dziwaczka do dziś stanowią niedościgły wzór i ścisły kanon, znany przez każdego podstawówkowicza. Pchła Szachrajka, Żuraw i czapla, Na straganie czy Chrząszcz aż proszą się o muzyczne opracowania.

Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko zaprezentuje wybrane teksty Brzechwy do muzyki Marcina Nagnajewicza, m. in. Na straganie, Pomidor, Siedmiomilowe buty, Kwoka, Tańcowała igła z nitką, Wielbłąd i hiena. Kompozytor i multiinstrumentalista Marcin Nagnajewicz od lat współpracuje z OiFP. Jest absolwentem Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2017 Marcin Nagnajewicz otrzymał nagrodę na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu „za współbrzmienie wszystkich przestrzeni spektaklu Straszna piątka” w reż. Marii Żynel, jako autor muzyki.

Joanna Dolecka

Informacja o biletach – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/dzieciecy-swiat-w-piosence/ 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza do udziału w III edycji Akademii Mistrzowskiej Pianistyki „Gradus ad Parnassum”, która odbędzie się w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w dniach 11–13 października 2019 roku.

Projekt jest 3-dniowym wielkim pianistycznym spotkaniem, konferencją o wyraźnym zorientowaniu praktycznym. Corocznie uczestniczy w nim ponad 300 pianistów z całej Polski. Jedno z największych spotkań pianistycznych w kraju łączy w sobie wątki tradycyjnej edukacji pianistycznej, edukacji początkowej, kameralistyki fortepianowej, improwizacji, czytania nut a vista, a także przygotowania pianistów do funkcjonowania w profesjonalnym życiu artystycznym.

Wzorem poprzednich edycji także w tym roku w gronie wykładowców znajdą się wybitni pianiści – profesorowie Katarzyna Popowa-Zydroń, Ewa Bukojemska, Paweł Zawadzki, Krystyna Borucińska-Żarnecka, Charles Owen.

W ramach Akademii odbędzie się recital laureata międzynarodowych konkursów pianistycznych Jakuba Kuszlika, koncert kameralny z udziałem wykładowców Akademii Muzycznych w Krakowie i Bydgoszczy dr Marii Sławek (skrzypce) i prof. dr hab. Katarzyny Popowej-Zydroń (fortepian), podczas ostatniego koncertu w wykonaniu Marii Sławek (skrzypce), Marcina Zdunika (wiolonczela), Anny Marii Staśkiewicz (skrzypce) i Marcina Dońca (altówka) zabrzmią dwu- i trzygłosowe Inwencje Johanna Sebastiana Bacha.

Akademia od dawna zmierza w kierunku poszerzania repertuaru dydaktycznego polskich kompozytorów. 12 października o godz. 15.00 w ramach „Gradus ad Parnassum” odbędzie się prawykonanie utworu Marty Mołodyńskiej-Wheeler Kalejdoskop. Miniatury na cztery ręce, stworzonego na zamówienie Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Podczas przedsięwzięcia odbędzie się także promocja publikacji PWM z wyborem utworów na 4 ręce, w którym znalazły się także utwory polskich kompozytorów.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Więcej informacji – na stronach Stowarzyszenia: http://www.spmk.com.pl/ i https://web.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 


„Wysłuchanie, wytrwanie i przekazanie” to słowa klucze do trzeciej edycji cyklu koncertowego „Słuchy – koncerty do zwiedzania”, która odbędzie się w dniach 10 października – 3 listopada 2019 roku w warszawskiej Królikarni.

W tym roku głównym komponentem muzycznych wydarzeń staną się niewidoczne gołym okiem detale koncertów i performansów muzycznych: fale dźwiękowe, czas, relacja człowiek – instrument.

Rozpocznie cykl koncertowy hipnotyczny performance audiowizualny In My Own Wave. Ruchome obrazy Katarzyny Korzenieckiej zainspirowane ebru – kilkusetletnią techniką zdobienia papieru – w połączeniu z medytacyjną muzyką gwiazdora polskiej sceny muzyki elektronicznej Jacka Sienkiewicza zapraszają do synestetycznej podróży w przestrzeń audiowizualną. Podczas performansu w Królikarni po raz pierwszy zarówno dźwięk, jak i obraz będą generowane na żywo. Do wytworzenia fali dźwięków posłużą komputery, syntezatory i głośniki. Na ekranie zobaczymy zbliżenie wodnej fali modyfikowanej przy pomocy wiader, kuwet, pędzelków i szkatułek oraz pigmentów i innych tajemniczych substancji.

Czas jest nieodzownym towarzyszem muzyka i twórcy w jego zawodzie. Czas który jest dany odbiorcy – do zapoznania się z dziełem – który choć zazwyczaj ulotny i jednorazowy podczas koncertów – w tym roku, dzięki dźwiękowej instalacji Michała Libery Systematyka organizmów cudzożywnych (zarys) – będzie nam dany na dłużej, a nawet umożliwi kilkakrotne zapoznanie się z dziełem. Wypełniająca sześć sal muzealnych instalacja dźwiękowa stworzona została na podstawie opowiadań Franza Kafki.

W ramach cyklu odbędzie się ponadto premiera płyty DVD Incorporate wydawnictwa BÓŁT, podczas której zaprezentowane zostaną utwory Kuby Krzewińskiego i Rafała Zapały.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.krolikarnia.mnw.art.pl/aktualnosci/sluchy-koncerty-do-zwiedzania-edycja-3,44.html 


W dniach 13–27 października 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na XXIX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

W tym roku to 32 koncerty z udziałem młodych artystów – solistów i zespołów kameralnych, którzy zdobywając konkursowe nagrody i wznosząc się na wyżyny swojej kreatywności, zadziwiają muzyczną dojrzałością i pasją do sztuki muzycznej. Wśród koncertów festiwalowych odnaleźć można kilka w całości dedykowanych konkursom muzycznym, z którymi „Silesia” współpracuje od lat, przekazując do dyspozycji jury nagrody w postaci zaproszeń na koncerty w Katowicach. Tym razem zaśpiewają m.in. laureaci XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, XXI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina IUVENTUS CANTI we Vrablach, III Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS ET GLORIA w Katowicach. W dniu 17 października – dla Chopina – zagrają laureaci V Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego w Rzeszowie, a w pianistycznej części festiwalu wystąpi także laureat Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Możemy się spodziewać, że wielkich muzycznych emocji dostarczą melomanom laureaci I nagród, specjalności klarnet i perkusja, prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium.

W Katowicach uczestnicy festiwalu wystąpią nie tylko w tak rozpoznawalnych miejscach, jak Sala Koncertowa i Aula im. Bolesława Szabelskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Sala Kameralna NOSPR, Studio Koncertowe Radia Katowice, Biblioteka Śląska, Państwowa Szkoła Muzyczna im. Mieczysława Karłowicza czy Muzeum Archidiecezjalne. Prawdziwy kalejdoskop muzycznych specjalności i różnorodnych programów koncertowych czeka na melomanów w Słupsku, Sandomierzu, Nowym Sączu, Zakopanym, Brzesku, Kędzierzynie-Kozle, a nawet w słowackich Koszycach.

Dzięki współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” w czasie festiwalu odbędą się prawykonania nowych dzieł Miłosza Bembinowa i Wojciecha Ziemowita Zycha.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/kalendarz 


Kolejny koncert Chain Ensemble 14 października 2019 roku o godz. 19.00 w Nowym Teatrze w ramach cyklu „Scena Muzyki Nowej”, organizowanym przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego, rozpoczną dwa muzyczne pojedynki.

W należącym już do klasyki współczesności, powstałym w roku 1964 utworze Match Mauricio Kagela perkusista będzie sędzią w starciu między dwoma wiolonczelistami. Teatralna sytuacja jest punktem wyjścia do zaprezentowania obszernego katalogu rozmaitych możliwości artykulacyjnych. Argentyński kompozytor, który w połowie lat pięćdziesiątych przeniósł się do Niemiec, zapamiętany został m.in. jako inicjator gatunku teatru instrumentalnego, którego jednym z pierwszych przykładów jest właśnie ten utwór. W utworze Mecz mieszkający i działający w Krakowie kompozytor Maciej Jabłoński wykorzystał fragment Ferdydurke Witolda Gombrowicza ze słynną walką na miny między Miętusem i Syfonem. Zespół smyczkowy wsparty kotłami współdziała tu z dużą grupą amatorów, którzy wokalnie i aktorsko wcielają się w rolę przeciwników, zaś oryginalny tekst recytowany przez aktora przedstawia przebieg tego jedynego w swoim rodzaju starcia.

Wyciszenie emocji, zwrot w stronę introwertyzmu nastąpi w utworze Struny w ziemi na zespół smyczkowy Tomasza Sikorskiego, „muzycznego egzystencjalisty”. Arvo Pärt, być może najpopularniejszy z żyjących twórców muzyki „poważnej”, w roku 1977 napisał utwór Tabula rasa na dwoje skrzypiec, fortepian preparowany i orkiestrę smyczkową. Stanowi on jeden z pierwszych przykładów charakterystycznej dla estońskiego kompozytora techniki-stylu tintinnabuli, kojarzonego z brzmieniem dzwonów oraz spokojem, kontemplacją i wewnętrznym wyciszeniem.

Więcej – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/match-tabula-rasa 


W dniach 14–15 października 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi odbędą się koncerty z okazji obchodów 60-lecia istnienia Katedra Kameralistyki.

Jest to najstarsza w Polsce jednostka akademicka koncentrująca działania na kameralistyce. Założona przez Kiejstuta Bacewicza – patrona Uczelni – kontynuowała działalność artystyczną i pedagogiczną nieprzerwanie przez 60 lat. Obecnie funkcjonuje jako Instytut Muzyki Kameralnej, którego kierownikiem jest dr hab. Hanna Holeksa. Z okazji jubileuszu pracownicy i współpracownicy Instytutu zapraszają na dwa koncerty i konferencję naukową, które odbywać się będą w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Gdańskiej 32.

Uroczystości rozpoczną się 14 października koncertem o godz. 18.15 w wykonaniu pedagogów i współpracowników Instytutu Muzyki Kameralnej. Zabrzmi muzyka Siergieja Rachmaninowa, George’a Gershwina, Russela Petersona, Karola Szymanowskiego i Leopolda Godowskiego. „Kameralistyka wczoraj i dziś” to tytuł konferencji naukowej, podczas której referaty wygłoszą pracownicy i goście Instytutu (godz. 10.00-16.00). Na zakończenie obchodów Instytut Muzyki Kameralnej przygotował kolejny koncert, w którego programie znajdą się kompozycje Gustawa Mahlera, Manuela de Falli, Pawła Kleckiego i Aleksandra Tansmana (godz. 18.00).

Na wszystkie wydarzenia w ramach Jubileuszu Katedry Kameralistyki – wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji o wydarzeniach można znaleźć na stronie: www.amuz.lodz.pl 


Druga edycja Festiwalu Polskiego Radia Chopin odbędzie się w dniach 15–20 października 2019 roku w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie. Hasło przewodnie tegorocznej odsłony brzmi: „Romantyczna fantazja i improwizacja”.

Podczas sześciu wieczorów w pałacu radziwiłłowskim, w którym gościł, koncertował i komponował Fryderyk Chopin, znani muzycy wykonają fantazje i improwizacje nie tylko twórców epoki romantyzmu, lecz także kompozytorów współczesnych. Dwa koncerty, z udziałem Kuby Stankiewicza z zespołem oraz duetu Aleksander Dębicz – Marcin Zdunik, zostaną poświęcone improwizacji. Swoje umiejętności wirtuozowskie zaprezentują podczas recitali fortepianowych Piotr Sałajczyk, Maciej Grzybowski, Julia Kociuban i Evgenij Bozhanov. Przed koncertami odbędą się 25-minutowe wykłady profesorów Ireny Poniatowskiej, Iwony Puchalskiej, Ryszarda Daniela Golianka, Jakuba Stankiewicza i Wiesława Ratajczaka poświęcone idei fantazji i improwizacji w muzyce i literaturze.

Głównym punktem koncertu inauguracyjnego będzie prawykonanie napisanej na specjalne zamówienie Polskiego Radia Chopin kompozycji na fortepian solo Sturm und Frieden Aleksandra Nowaka, tegorocznego laureata Paszportu Polityki. Po raz pierwszy usłyszymy najnowszą kompozycję w wykonaniu Piotra Sałajczyka, który przywraca estradom zapomnianą muzykę fortepianową polskich kompozytorów, ale jest też cenionym wykonawcą muzyki najnowszej. Pianista zaprezentuje również Wielką Fantazję Juliusza Zarębskiego oraz Mazurki z op. 50 i Maski op. 34 Karola Szymanowskiego.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


15 października 2019 roku o godz. 19.00 w wykonaniu Tria Vivo usłyszymy nową interpretację arcydzieła Karola Szymanowskiego – Mity w opracowaniu łódzkiej kompozytorki Olgi Hans.

Trio fortepianowe to zespół, który łączy wirtuozowskie możliwości skrzypiec, głębokie brzmienie wiolonczeli i harmoniczne bogactwo fortepianu. Zespół taki tworzy troje muzyków, związanych z Akademią Muzyczną w Łodzi: Magdalena Kling-Fender, Robert Fender i Hanna Holeksa. Na estradzie Filharmonii zaprezentują Trio fortepianowe a-moll op. 50 Piotra Czajkowskiego, Trio fortepianowe G-dur Claude'a Debussy'ego i słynne Mity.

Ten utwór Karola Szymanowskiego świadczy o fascynacji kompozytora kulturą śródziemnomorską. Pochodzi z okresu, w którym dla kompozytora najistotniejsze były brzmieniowe właściwości utworu – stąd imitacja szmeru wody czy naśladowanie dźwięku fletni Pana. Opracowania utworu, powstałego w oryginalne na skrzypce i fortepian, dokonała Olga Hans.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-12 


15 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga.

O ile muzyka symfoniczna Wajnberga zaczęła regularnie pojawiać się w programach koncertów, to jego twórczość kameralna dopiero od niedawna toruje sobie drogę w świadomości melomanów. Zyskuje sobie także kolejnych wykonawców-propagatorów. Poza cyklem siedemnastu kwartetów smyczkowych do najciekawszych osiągnięć kompozytora na polu kameralistyki zalicza się utwory na skrzypce i fortepian. Tworzył je na przestrzeni niemal pięćdziesięciu lat – począwszy od pierwszych prób i skomponowanych jeszcze w czasach studiów w Warszawie Trzech utworów na skrzypce i fortepian (1934), skończywszy na ostatniej szóstej Sonacie ukończonej w 1982 roku.

W jak zawrotnym tempie i z jaką intensywnością pracował Wajnberg, możemy uzmysłowić sobie na przykładzie chociażby I i IV Sonaty na skrzypce i fortepian, które zabrzmią w pierwszej części tego koncertu. Te dwa utwory dzielą zaledwie cztery lata, a w międzyczasie zdążył on skomponować dwie podobne sonaty, cztery kwartety smyczkowe, sześć cykli pieśni, powstał również znakomity Kwintet fortepianowy oraz szereg innych utworów. W jego obszernym dorobku kompozytorskim znalazły się również sonaty na instrument solo: fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i nawet fagot. Tych na skrzypce solo pozostawił trzy, spośród których pięcioczęściowa Pierwsza powstała w 1968 roku niemal jednocześnie z VIII Symfonią „Kwiaty polskie”.

Interesujące dopełnienie programu tego koncertu i prawdziwą gratkę dla miłośników muzyki Dmitrija Szostakowicza stanowi niedokończona Sonata na skrzypce i fortepian z 1945 roku. Utwory zabrzmią w wykonaniu znakomitego duetu: Linus Roth (skrzypce) i José Gallardo (fortepian).

Piotr Maculewicz

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 


16 i 17 października 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się koncerty z cyklu „Młoda Filharmonia”. Filharmonia ugości najmłodszych melomanów koncertem muzyki Ludomira Różyckiego, Fryderyka Chopina i Karola Kurpińskiego.

Jako pierwszy zabrzmi poemat symfoniczny Król Kofetua op. 24 Ludomira Różyckiego, za który kompozytor został nagrodzony prestiżową nagrodą na konkursie kompozytorskim zorganizowanym z okazji 10. rocznicy oddania do użytku Filharmonii Warszawskiej w 1912 roku. To napisane na podstawie poematu Juliusa Zeyera (czeskiego symbolisty) dzieło swoją melancholią zachwyca do dziś, będąc jednym z najciekawszych w dorobku kompozytora na polu muzyki symfonicznej.

Później wraz z filharmonikami śląskimi pianistka Martyna Kubik przeniesie nas w pełen ekspresji świat Fryderyka Chopina wraz z jego Wielkim Polonezem Es-dur op. 22. Ten skomponowany w stylu brillant utwór został wydany w 1836 roku, a dedykowany był baronowej d’Este. Orkiestra pełni w nim drugoplanową rolę, dając miejsce na wirtuozowskie figuracje solisty, od których aż roi się w tej kompozycji.

Po niej przyjdzie czas na Uwerturę do opery Zamek na Czorsztynie Karola Kurpińskiego, zawierającej w sobie motywy z całości dzieła, które ma charakter narodowy, widoczny w polonezie, ludowej śpiewce, czy nawet dumce. Na zakończenie – również uwertura, tym razem Gioacchina Rossiniego do opery Wilhelm Tell. Nad całością czuwać będzie Joanna Natalia Ślusarczyk, dyrygent-rezydent Filharmonii Śląskiej w sezonie 2018/2019 w ramach programu, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/mloda-filharmonia/ 


Zarząd i Rada Fundacji im. Św. Królowej Jadwigi dla Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie zapraszają na koncert jubileuszowy „Nadzieja zawieść nie może” 16 października 2019 roku o godz. 18.30 w Katedrze Wawelskiej.

W uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa, 19 czerwca 2009 roku, papież Benedykt XVI, pragnąc uhonorować pamięć Świętego Jana Pawła II, podniósł Papieską Akademię Teologiczną w Krakowie do godności Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Rok 2019 ta społeczność akademicka obchodzi jubileusz 10-lecia UPJPII. Z tej okazji Fundacja im. Świętej Królowej Jadwigi organizuje uroczysty koncert.

Podczas wydarzenia zostaną prawykonane utwory napisane specjalnie na tę okazję: Missa Spei Sebastiana Szymańskiego oraz Ecce Sacerdos Magnus Dawida Kusza OP. Missa Spei na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną Szymańskiego to tradycyjny pięcioczęściowy cykl mszalny wzbogacony dodatkowo o dwie części: Offertorium – Da mihi animas, którego słowa stanowią wybrane przez ks. abpa Antoniego Baraniaka (sekretarza Prymasa Kardynała Stefana Wyszyńskiego) zawołanie biskupie, oraz o utwór na wyjście Matko Miłosierdzia, którego librettem jest modlitwa do Matki Bożej pochodząca z zakończenia encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II.

Utwory zaprezentuje Chór Psalmodia i Orkiestra Passionart pod dyrekcją Dawida Kusza.

ZOBACZ: wydarzenie na Facebook

Więcej o utworze Sebastiana Szymańskiegohttps://sebastianszymanski.wordpress.com/ 


W dniach 16–19 października 2019 roku w Poznaniu odbędzie się „Paderewski Festiwal – Muzyk, Człowiek, Ambasador Polski”. Stanowi on zapowiedź wyjątkowej, polsko-amerykańskiej produkcji musicalowej o Ignacym Janie Paderewskim, której premiera została zaplanowana na jesień 2020 roku.

Organizatorami przedsięwzięcia są: Teatr Muzyczny w Poznaniu, Instytut Adama Mickiewicza i Miasto Poznań. Festiwal zainauguruje koncert musicalowy „Paddymania”. Tytuł pochodzi od określenia, które powstało w Stanach Zjednoczonych w 1891 roku, a wywołane było pojawieniem się tam na scenach koncertowych trzydziestojednoletniego pianisty Ignacego Jana Paderewskiego. Zabrzmi wybór piosenek z czterech musicali zainspirowanych historią Paderewskiego i amerykańskiej fascynacji jego twórczością. Utwory powstały z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza w ramach konkursu na profesjonalny musical poświęcony Paderewskiemu, przeprowadzony w USA. Festiwal stanowi kontynuację projektu „Paderewski Musical” IAM Zwycięzcą został Matthew Hardy, autor spektaklu Virtuoso, który będzie miał swoją premierę we wrześniu 2020 roku w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, a następnie zostanie wystawiony w Stanach Zjednoczonych.

Festiwal obejmuje koncerty z muzyką Paderewskiego, warsztaty, które poprowadzą dziekani i profesorki uczelni publicznych i prywatnych z Los Angeles, Nowego Jorku i New Mexico, panel dyskusyjny poświęcony realizacji musicalu w USA z udziałem członków jury projektu „Paderewski Musical”, a także premiera anglojęzycznego teledysku zapowiadającego premierę musicalu Virtuoso. W ramach „Paderewski Festiwal” pokazana zostanie też opera kameralna Three Paderewskis – zwycięzca nagrody Opera America za rok 2018.

Na wszystkie wydarzenia obowiązuje wstęp bezpłatny.

Szczegóły – na stronie https://www.teatr-muzyczny.pl/paderewski-festiwal/19 


W dniach 17 października – 8 grudnia 2019 roku w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Lwowie, Łańcucie i Wiedniu odbędzie się Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego jest otwartym wydarzeniem muzycznym na cześć mecenasa kultury, który przyczynił się do sukcesu Szymanowskiego, Karłowicza, Szeluto, Różyckiego czy Fitelberga. W dzisiejszych czasach wiemy, jak ważna jest pomoc mecenatu Państwa, sponsoringu czy mecenatu prywatnego, toteż dzięki cyklom otwartych wydarzeń artystycznych, zaprezentowane zostaną niezwykłe postacie, stojące za niezwykłymi Artystami i ich dziełami, szczególnie te, których zasługi ze względu na arystokratyczne pochodzenie zostały wymazane z kart historii w dobie komunizmu.

Cykl otwartych dla publiczności koncertów, recitali, wystaw wykonywanych przez wybitnych artystów, w muzycznej części programowej poświęcona będzie polskim kompozytorom z rodzin możnowładczych, ale i ich protegowanym, jak na przykład Franciszek Lessel czy właśnie twórcom Młodej Polski, objętych opieką przez Patrona Festiwalu.

Udział w Festiwalu wezmą Sinfonia Varsovia, Polish Art Philharmonic, Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, Aukso – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Galicki Chór Kameralny, Junge Kammerphilharmone Freiburg. Poza szesnastoma koncertami symfonicznymi Festiwal wzbogacony będzie recitalami i koncertami kameralnymi.

Przedsięwzięcie ma charakter otwarty, i wszystkie wydarzenia festiwalowe w Polsce oraz we Lwowie są bezpłatne dla publiczności. Funkcjonować będą dwa typy koncertów: „Galowy” oraz „Wieczorowy”, w związku z czym obowiązywać będzie dress code.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://lubomirskifestival.pl/ 


Przed nami niezwykły wieczór w Filharmonii Łódzkiej 17 października 2019 roku o godz. 20.00 z niezwykłymi gośćmi z Wielkiej Brytanii. Royal Philharmonic Orchestra – Królewska Orkiestra Filharmoniczna wykona dzieła Mieczysława Karłowicza i Fryderyka Chopina.

RPO to jeden z czołowych brytyjskich zespołów. Jej głównymi dyrygentami byli: Rudolf Kempe, Antal Doráti, Walter Weller, André Previn, Vladimir Ashkenazy, Yuri Temirkanov, Daniele Gatti i Charles Dutoit. Zespół rezyduje w londyńskiej Cadogan Hall, występuje również w Royal Festival Hall i Royal Albert Hall. Obecnie orkiestra stale współpracuje m.in. z Pinchasem Zukermanem, Alexandrem Shelleyem i polskim dyrygentem Grzegorzem Nowakiem, z którym wystąpi w Łodzi. Zagraniczne tournées są stałym i ważnym elementem działalności zespołu. RPO koncertuje w wielu prestiżowych salach na całym świecie, z artystami najwyższej rangi.

Program październikowego koncertu wypełnią utwory kompozytorów polskich. Jego trzon stanowić będą trzy poematy symfoniczne Mieczysława Karłowicza, przedstawiciela Młodej Polski w muzyce, którego obiecującą karierę przerwała 110 lat temu tragiczna śmierć w Tatrach. Solistą koncertu będzie Konrad Binienda, polski pianista mieszkający w Ohio (USA), laureat Chopinowskiego Konkursu Pianistycznego Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku i innych prestiżowych konkursów wykonawczych. Zabrzmi Allegro de concert A-dur op. 46 Fryderyka Chopina w opracowaniu Konrada Biniendy.

Spotkanie przedkoncertowe o godz. 19.15 poprowadzi Andrzej Sułek.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/royal-philharmonic-orchestra-goscinny-koncert-symfoniczny 


Koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie smyczkową polemiką z miłośnikami kawy według Jana Sebastiana Bacha…

Wysłuchamy muzycznej klasyki Starego Kontynentu, rodem z Polski i z Niemiec. Po zachodniej stronie Odry znajdziemy się za sprawą bachowskiej Kantaty o kawie. Dzięki jednej z najciekawszych polskich sopranistek – Magdalenie Schabowskiej – wnętrze sali koncertowej ZPSM wypełni aria Heute noch z bachowskiej Kantaty. To pełna humoru i finezji polemika z miłośnikami czarnego trunku.

Natomiast ku polskiej stronie rzecznej granicy udamy się, słuchając kompozycji Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz i Henryka Mikołaja Góreckiego. Pod batutą Macieja Żółtowskiego artyści wykonają m.in. moniuszkowską Bajkę, wskutek której przeniesiemy się w świat zaczynający się „za górami, za lasami”. Kres tej wędrówki będzie zależał tylko od wyobraźni melomanów.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/ 


Chór Polskiego Radia zaprasza na koncert dedykowany pamięci wybitnego polskiego twórcy „Bogusław Schaeffer in memoriam”, który odbędzie się 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59).

Z okazji jubileuszu Bogusława Schaeffera, który w tym roku obchodził 90. urodziny, Sławomir Kupczak – zdobywca nagród na polskich i międzynarodowych konkursach muzyki współczesnej – stworzył na zamówienie Chóru Polskiego Radia utwór Glosolalia. „Glosolalia to próba nieświadomego wymawiania dźwięków przypominających jakiś język, szczególnie będąc w stanie głębokiego, wewnętrznego przeżycia mistycznego. Glosolalia jest mamrotaniem w nieistniejącym języku. To co słyszymy, to obfitość szumów i hałas. Utwór nie jest jednak próbą umuzycznienia tego zjawiska, a tym bardziej przedstawienia jakiegoś kultu religijnego. Partia chóru zanotowana jest notacją ścisłą z elementami improwizacji, dotyczącej wysokości dźwięków, wymawianych zgłosek. W utworze użyłem charakterystycznych współbrzmień, które wywiodłem z gruzińskich pieśni religijnych, a także pieśń Szen Char Wenachi z przełomu XII i XIII wieku” – tłumaczy kompozytor. Podczas październikowego koncertu nastąpi prawykonanie utworu Sławomira Kupczaka.

Głównym punktem koncertu „Bogusław Schaeffer in memoriam” będzie kompozycja Missa elettronica Schaeffera na chór mieszany i taśmę, w której Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będzie odpowiedzialna za realizację partii dźwiękowej Ewa Guziołek-Tubelewicz. Zespół Chóru Polskiego Radia poprowadzi Maria Piotrowska-Bogalecka.

Informacja o biletach – na stronie http://www.studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 


Unikatowy multimedialny koncert symfoniczny odbędzie się 18 października 2019 roku w Filharmonii Śląskiej. Potęga zespołu orkiestrowego i brzmienia organów połączą się w całkowitej harmonii, dodatkowo wzmocnione transmisją na żywo z wnętrza składającego się z 2500 piszczałek wyjątkowego instrumentu.

Organy, jako instrument sam w sobie prezentujący niezwykłe bogactwo barw, dzięki umiejętnościom Romana Peruckiego usłyszymy – i zobaczymy – w najbliższy piątek w zupełnie nowej odsłonie – na multimedialnym koncercie symfonicznym. Filharmonicy śląscy wraz ze znanym solistą zaprezentują organy w różnych rolach – w partii solowej i jako część zespołu orkiestrowego, udowadniając, jak wiele możliwości daje oraz jak zaskakujący i zachwycający może być ten instrument. Dodatkowo, dzięki kamerom umieszczonym w jego wnętrzu, melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą mogli zobaczyć działanie skomplikowanych mechanizmów, które organista wprawi w ruch każdym dotknięciem klawiszy czy pedału.

Roman Perucki, którego usłyszymy tego wieczoru, jest pedagogiem, jurorem konkursów krajowych i międzynarodowych, a w swym dorobku ma już ponad 2500 recitali. Występował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, za każdym razem zachwycając publiczność swymi umiejętnościami.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


18 października 2019 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą nowego dyrektora artystycznego, pierwszego dyrygenta Lawrence'a Fostera wykona Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i I Symfonię Es-dur George'a Enescu.

Koncert na orkiestrę smyczkową – opus magnum Grażyny Bacewicz, powraca na pulpity muzyków NOSPR dokładnie 69 lat i 4 miesiące po prawykonaniu pod batutą Grzegorza Fitelberga. Choć skład orkiestry zmienił się od tego czasu całkowicie, siła oddziaływania dzieła, które Stefan Kisielewski opisał jako „krwisty kawał zdrowej i smacznej muzyki”, pozostaje niezmienna.

Rudolph Buchbinder na swój debiut w NOSPR wybrał IV koncert fortepianowy G-dur Ludwiga van Beethovena. Koncert zyskał przydomek „Skowronkowy” za sprawą szerokich i łagodnych pejzaży, malowanych przez Beethovena, dla którego premiera tego utworu była jednocześnie ostatnim publicznym występem w roli solisty z orkiestrą.

George Enescu zdecydował się nadać Symfonii Es-dur (1905) numer pierwszy, mimo że wcześniej, jako nastolatek, napisał aż cztery symfonie w ramach ćwiczeń. Niech to jednak nikogo nie dziwi, Enescu do dziś pozostaje najmłodszym w historii studentem wiedeńskiego konserwatorium, do którego został przyjęty w wieku 7 lat! Pisząc więc Symfonię Es-dur w wieku 24 lat mógł już zaprezentować „dojrzałe” spojrzenie na późnoromantyczną tradycję symfoniczną spod znaku Schumanna i Brahmsa.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie, na którym gościem specjalnym będzie dyrektor George Enescu Festival – Mihai Constantinescu.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


19 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie polska publiczność po raz pierwszy będzie miała okazję zapoznać się z tak bogatym wyborem dzieł amerykańskiego kompozytora, dyrygenta, aranżera i flecisty Jamesa Newtona jr. w koncercie ukazującym wszechstronność jego talentu. Sinfonia Iuventus wykona jego kompozycje razem z kwartetem jazzowym.

James Newton (*1953) w trakcie swojej kariery napisał ponad 300 kompozycji. Utwory Newtona wykonywane były na całym świecie, od Carnegie Hall po berlińską Galerię Narodową. Jego twórczość obejmuje muzykę kameralną, symfoniczną, sakralną, jazz, electronic i ethno, a także muzykę do baletów. Jest autorem podręcznika improwizacji na flecie (The Improvising Flute). Ma na koncie kilkadziesiąt albumów autorskich, w tym albumy na flet solo. James Newton należy do najznamienitszych jazzowych flecistów – wirtuozów. Jego nagrania z Anthonym Davisem należą do najbardziej charakterystycznych przykładów współczesnego Trzeciego Nurtu.

O swojej twórczości w jednym z wywiadów muzyk powiedział: „Muzyka, którą piszę, przede wszystkim odzwierciedla moją wiarę, która przenika moje życie artystyczne jako kompozytora muzyki sakralnej. […] Innym przewijającym się tematem jest inspiracja moimi afroamerykańskimi korzeniami kulturowymi”. Newton jest autorem opery The Songs of Freedom i Mszy łacińskiej, która miała swoją premierę w Prato we Włoszech.

W Polsce jako wykonawca Newton pojawił się w 2007 roku biorąc udział w trasie koncertowej Piotr Baron Quartet. W tym samym roku James Newton wystąpił dwukrotnie z zespołem Jarka Śmietany. Podczas najbliższego koncertu monograficznego światowej sławy wykonawca wystąpi na jednej scenie z polskimi muzykami: Piotrem Baronem, Dominikiem Wanią, Maciejam Adamczakiem, Łukaszem Żytą oraz śpiewakami Marcelą Wierzbicką-Opalińską i Dominikiem Opalińskim. Usłyszymy m. in. opracowanie sławnego hymnu Amazing Grace dedykowane Barackowi Obamie oraz ofiarom masakry w kościele w Charleston w 2015.

Patronat medialny objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 


19 października 2019 roku o godz. 18:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się wyjątkowy koncert akademicki w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert ten ma przypomnieć postać kompozytora – jednego z najwybitniejszych twórców polskiego romantyzmu oraz bogatą spuściznę artystyczną, którą po sobie zostawił. W programie wieczoru pojawią się pieśni i arie z oper Halka i Paria, a także Sonety Krymskie – kantata na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną do słów Adama Mickiewicza. Nie zabraknie również słynnej uwertury fantastycznej Bajka oraz równie znanego Mazura z opery Straszny Dwór.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran), Zdzisław Madej (tenor), Małgorzata Janicka-Słysz (słowo o muzyce), Stanisław Krawczyński (dyrygent), Chór i Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz specjalnie zaproszeni na tę okazję goście z Białorusi – Chór Studentów Białoruskiej Państwowej Akademii Muzyki w Mińsku pod opieką ambitnej i charyzmatycznej dyrygentki Inessy Bodyako.

Koncert ten będzie jednym z sześciu wydarzeń cyklu „Jesień w Lusławicach”, którego organizatorem jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/ 


Po wrześniowej przerwie przyszła pora na chyba najbardziej intrygujący program w ramach koncertów „Fonie Lublina”. 19 października 2019 roku muzyka tworzona w oparciu o idiom polskiej sztuki narodowej zderzy się z muzyka czerpiącą wprost z tradycji Półwyspu Iberyjskiego. Koncert odbędzie się o godz. 18.00 w lubelskim Trybunale Koronnym.

Usłyszymy pieśni Stanisława Moniuszki Kochać, Dalibógże i Sen. W programie koncertu, poświęconego Twórcy Opery Narodowej, znalazły się również Pieśń Rokiczany „Jak będę królową” i Aria Hrabiny „Zbudzić się z ułudnych snów”.

Podczas koncertu zabrzmią kompozycje jednego z najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich, przedstawiciela kierunku narodowego Manuela de Falli, najbardziej znanego katalońskiego kompozytora i krytyka muzycznego Xaviera Montsalvatgego, a także głównego przedstawiciela neoromantycznego nurtu narodowego w muzyce meksykańskiej Manuela Marii Poncego.

Muzykę Moniuszki i tę inspirowaną tradycjami hiszpańskimi wykonają sporanistka Iwona Sawulska, mezzosopranistka Natalia Skipor i pianista Kamil Turczyn. Słowo o muzyce wygłosi Kinga Krzymowska-Szacoń.

Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie i Program 2 Polskiego Radia zapraszają w niedzielę 20 października 2019 o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert jubileuszowy z okazji 75. urodzin Elżbiety Sikory.

Wybitna kompozytorka Elżbieta Sikora jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. W latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu, w Groupe de Recherchers Musicales, pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i Francois Bayle’a. Od 1981 roku mieszka we Francji. Jako stypendystka Rządu Francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w IRCAM i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. Była stypendystką miasta Mannheim, a także Fundacji Kościuszkowskiej podczas studiów muzyki komputerowej w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanford pod kierunkiem Johna Chowninga. Prowadziła przez lata zajęcia z dziedziny muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium w Angoulême oraz w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Jako visiting profesor uczyła kompozycji na Uniwersytecie w Chicago, prowadziła także zajęcia na Uniwersytetach w Marne la Valée, w Gdańsku, w Monachium i w Warszawie. Elżbieta Sikora była w latach 2011-2017 Dyrektorem Artystycznym festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Utwory Elzbiety Sikory wydawane przez PWM i Chant du Monde są wykonywane na całym świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego Anna Mikołajczyk (sopran) oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy wykonają Partitę z III Suity barokowej i Lamento z opery Madame Curie autorstwa Elżbiety Sikory. Ponadto odbędzie się prapremiera jej utworu Przejście podziemne na orkiestrę z warstwą elektroniczną.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 


Już po raz szósty Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” wraz z Filharmonią Krakowską im. Karola Szymanowskiego zapraszają do uczestnictwa w Krakowskiej Jesieni Muzycznej. Organizatorzy proponują cykl pięciu koncertów, które odbędą się w dniach 20–24 października w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie, oraz koncert towarzyszący 28 października 2019 roku.

Program tegorocznej edycji festiwalu zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, utworów współczesnych i tych należących do klasyki repertuaru przeznaczonego na kameralne składy instrumentalne. W tym roku zaproszenie do wykonania koncertu inauguracyjnego przyjął znany i lubiany przez publiczność oraz doceniany przez krytykę Lutosławski Quartet, który zaprezentuje utwory Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Dymitra Szostakowicza.

Drugiego dnia festiwalu duet jakiego jeszcze na Krakowskiej Jesieni Muzycznej nie było, czyli flecistka Ania Karpowicz oraz pianista Marek Bracha, zaprezentują program składający się z dzieł Mieczysława Wajnberga, Tadeusza Zygfryda Kasserna oraz Aarona Coplanda.

Trzeciego dnia koncert na cztery ręce: Piotr Różański i Grzegorz Mania zasiądą przy jednym fortepianie i zaprezentują dzieła Antonina Dvořáka, Ignacego Jana Paderewskiego, Emila Wojtackiego, Władysława Żeleńskiego oraz Johannesa Brahmsa. Dzień czwarty, to również premiera: skrzypek Volodja Balzarolsky oraz pianista Peter Caelen wykonają po raz pierwszy w Polsce utwór For Fred amerykańskiego kompozytora Aarona Altera. W programie znajdą się również dzieła Leoša Janáčka, Antonina Dvořáka, Ludomira Różyckiego i Johannesa Brahmsa.

Na zakończenie tegorocznej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej sopranistka Joanna Freszel i pianista Bartłomiej Kominek zaprezentują wybór pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Alberto Ginastery i Sławomira Zamuszko. Podczas tego koncertu artyści dokonają także światowej premiery utworu Marty Ptaszyńskiej Rozmowy z Aniołem, zamówionego i napisanego specjalnie na szóstą edycję Krakowskiej Jesieni Muzycznej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Program wydarzenia dostępny jest na stronie http://kjm.festiwalmuzyczny.com/