Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Przed nami niezwykły wieczór w Filharmonii Łódzkiej 17 października 2019 roku o godz. 20.00 z niezwykłymi gośćmi z Wielkiej Brytanii. Royal Philharmonic Orchestra – Królewska Orkiestra Filharmoniczna wykona dzieła Mieczysława Karłowicza i Fryderyka Chopina.

RPO to jeden z czołowych brytyjskich zespołów. Jej głównymi dyrygentami byli: Rudolf Kempe, Antal Doráti, Walter Weller, André Previn, Vladimir Ashkenazy, Yuri Temirkanov, Daniele Gatti i Charles Dutoit. Zespół rezyduje w londyńskiej Cadogan Hall, występuje również w Royal Festival Hall i Royal Albert Hall. Obecnie orkiestra stale współpracuje m.in. z Pinchasem Zukermanem, Alexandrem Shelleyem i polskim dyrygentem Grzegorzem Nowakiem, z którym wystąpi w Łodzi. Zagraniczne tournées są stałym i ważnym elementem działalności zespołu. RPO koncertuje w wielu prestiżowych salach na całym świecie, z artystami najwyższej rangi.

Program październikowego koncertu wypełnią utwory kompozytorów polskich. Jego trzon stanowić będą trzy poematy symfoniczne Mieczysława Karłowicza, przedstawiciela Młodej Polski w muzyce, którego obiecującą karierę przerwała 110 lat temu tragiczna śmierć w Tatrach. Solistą koncertu będzie Konrad Binienda, polski pianista mieszkający w Ohio (USA), laureat Chopinowskiego Konkursu Pianistycznego Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku i innych prestiżowych konkursów wykonawczych. Zabrzmi Allegro de concert A-dur op. 46 Fryderyka Chopina w opracowaniu Konrada Biniendy.

Spotkanie przedkoncertowe o godz. 19.15 poprowadzi Andrzej Sułek.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/royal-philharmonic-orchestra-goscinny-koncert-symfoniczny 


Koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu będzie smyczkową polemiką z miłośnikami kawy według Jana Sebastiana Bacha…

Wysłuchamy muzycznej klasyki Starego Kontynentu, rodem z Polski i z Niemiec. Po zachodniej stronie Odry znajdziemy się za sprawą bachowskiej Kantaty o kawie. Dzięki jednej z najciekawszych polskich sopranistek – Magdalenie Schabowskiej – wnętrze sali koncertowej ZPSM wypełni aria Heute noch z bachowskiej Kantaty. To pełna humoru i finezji polemika z miłośnikami czarnego trunku.

Natomiast ku polskiej stronie rzecznej granicy udamy się, słuchając kompozycji Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz i Henryka Mikołaja Góreckiego. Pod batutą Macieja Żółtowskiego artyści wykonają m.in. moniuszkowską Bajkę, wskutek której przeniesiemy się w świat zaczynający się „za górami, za lasami”. Kres tej wędrówki będzie zależał tylko od wyobraźni melomanów.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/ 


Chór Polskiego Radia zaprasza na koncert dedykowany pamięci wybitnego polskiego twórcy „Bogusław Schaeffer in memoriam”, który odbędzie się 18 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie (ul. Modzelewskiego 59).

Z okazji jubileuszu Bogusława Schaeffera, który w tym roku obchodził 90. urodziny, Sławomir Kupczak – zdobywca nagród na polskich i międzynarodowych konkursach muzyki współczesnej – stworzył na zamówienie Chóru Polskiego Radia utwór Glosolalia. „Glosolalia to próba nieświadomego wymawiania dźwięków przypominających jakiś język, szczególnie będąc w stanie głębokiego, wewnętrznego przeżycia mistycznego. Glosolalia jest mamrotaniem w nieistniejącym języku. To co słyszymy, to obfitość szumów i hałas. Utwór nie jest jednak próbą umuzycznienia tego zjawiska, a tym bardziej przedstawienia jakiegoś kultu religijnego. Partia chóru zanotowana jest notacją ścisłą z elementami improwizacji, dotyczącej wysokości dźwięków, wymawianych zgłosek. W utworze użyłem charakterystycznych współbrzmień, które wywiodłem z gruzińskich pieśni religijnych, a także pieśń Szen Char Wenachi z przełomu XII i XIII wieku” – tłumaczy kompozytor. Podczas październikowego koncertu nastąpi prawykonanie utworu Sławomira Kupczaka.

Głównym punktem koncertu „Bogusław Schaeffer in memoriam” będzie kompozycja Missa elettronica Schaeffera na chór mieszany i taśmę, w której Chórowi Polskiego Radia towarzyszyć będzie odpowiedzialna za realizację partii dźwiękowej Ewa Guziołek-Tubelewicz. Zespół Chóru Polskiego Radia poprowadzi Maria Piotrowska-Bogalecka.

Informacja o biletach – na stronie http://www.studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 


Unikatowy multimedialny koncert symfoniczny odbędzie się 18 października 2019 roku w Filharmonii Śląskiej. Potęga zespołu orkiestrowego i brzmienia organów połączą się w całkowitej harmonii, dodatkowo wzmocnione transmisją na żywo z wnętrza składającego się z 2500 piszczałek wyjątkowego instrumentu.

Organy, jako instrument sam w sobie prezentujący niezwykłe bogactwo barw, dzięki umiejętnościom Romana Peruckiego usłyszymy – i zobaczymy – w najbliższy piątek w zupełnie nowej odsłonie – na multimedialnym koncercie symfonicznym. Filharmonicy śląscy wraz ze znanym solistą zaprezentują organy w różnych rolach – w partii solowej i jako część zespołu orkiestrowego, udowadniając, jak wiele możliwości daje oraz jak zaskakujący i zachwycający może być ten instrument. Dodatkowo, dzięki kamerom umieszczonym w jego wnętrzu, melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą mogli zobaczyć działanie skomplikowanych mechanizmów, które organista wprawi w ruch każdym dotknięciem klawiszy czy pedału.

Roman Perucki, którego usłyszymy tego wieczoru, jest pedagogiem, jurorem konkursów krajowych i międzynarodowych, a w swym dorobku ma już ponad 2500 recitali. Występował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, za każdym razem zachwycając publiczność swymi umiejętnościami.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


18 października 2019 roku o godz. 19:30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod batutą nowego dyrektora artystycznego, pierwszego dyrygenta Lawrence'a Fostera wykona Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i I Symfonię Es-dur George'a Enescu.

Koncert na orkiestrę smyczkową – opus magnum Grażyny Bacewicz, powraca na pulpity muzyków NOSPR dokładnie 69 lat i 4 miesiące po prawykonaniu pod batutą Grzegorza Fitelberga. Choć skład orkiestry zmienił się od tego czasu całkowicie, siła oddziaływania dzieła, które Stefan Kisielewski opisał jako „krwisty kawał zdrowej i smacznej muzyki”, pozostaje niezmienna.

Rudolph Buchbinder na swój debiut w NOSPR wybrał IV koncert fortepianowy G-dur Ludwiga van Beethovena. Koncert zyskał przydomek „Skowronkowy” za sprawą szerokich i łagodnych pejzaży, malowanych przez Beethovena, dla którego premiera tego utworu była jednocześnie ostatnim publicznym występem w roli solisty z orkiestrą.

George Enescu zdecydował się nadać Symfonii Es-dur (1905) numer pierwszy, mimo że wcześniej, jako nastolatek, napisał aż cztery symfonie w ramach ćwiczeń. Niech to jednak nikogo nie dziwi, Enescu do dziś pozostaje najmłodszym w historii studentem wiedeńskiego konserwatorium, do którego został przyjęty w wieku 7 lat! Pisząc więc Symfonię Es-dur w wieku 24 lat mógł już zaprezentować „dojrzałe” spojrzenie na późnoromantyczną tradycję symfoniczną spod znaku Schumanna i Brahmsa.

Przed koncertem, o godz. 18.45, Towarzystwo Przyjaciół NOSPR zaprasza do sali kameralnej na spotkanie, na którym gościem specjalnym będzie dyrektor George Enescu Festival – Mihai Constantinescu.

Szymon Maliszewski

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


19 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie polska publiczność po raz pierwszy będzie miała okazję zapoznać się z tak bogatym wyborem dzieł amerykańskiego kompozytora, dyrygenta, aranżera i flecisty Jamesa Newtona jr. w koncercie ukazującym wszechstronność jego talentu. Sinfonia Iuventus wykona jego kompozycje razem z kwartetem jazzowym.

James Newton (*1953) w trakcie swojej kariery napisał ponad 300 kompozycji. Utwory Newtona wykonywane były na całym świecie, od Carnegie Hall po berlińską Galerię Narodową. Jego twórczość obejmuje muzykę kameralną, symfoniczną, sakralną, jazz, electronic i ethno, a także muzykę do baletów. Jest autorem podręcznika improwizacji na flecie (The Improvising Flute). Ma na koncie kilkadziesiąt albumów autorskich, w tym albumy na flet solo. James Newton należy do najznamienitszych jazzowych flecistów – wirtuozów. Jego nagrania z Anthonym Davisem należą do najbardziej charakterystycznych przykładów współczesnego Trzeciego Nurtu.

O swojej twórczości w jednym z wywiadów muzyk powiedział: „Muzyka, którą piszę, przede wszystkim odzwierciedla moją wiarę, która przenika moje życie artystyczne jako kompozytora muzyki sakralnej. […] Innym przewijającym się tematem jest inspiracja moimi afroamerykańskimi korzeniami kulturowymi”. Newton jest autorem opery The Songs of Freedom i Mszy łacińskiej, która miała swoją premierę w Prato we Włoszech.

W Polsce jako wykonawca Newton pojawił się w 2007 roku biorąc udział w trasie koncertowej Piotr Baron Quartet. W tym samym roku James Newton wystąpił dwukrotnie z zespołem Jarka Śmietany. Podczas najbliższego koncertu monograficznego światowej sławy wykonawca wystąpi na jednej scenie z polskimi muzykami: Piotrem Baronem, Dominikiem Wanią, Maciejam Adamczakiem, Łukaszem Żytą oraz śpiewakami Marcelą Wierzbicką-Opalińską i Dominikiem Opalińskim. Usłyszymy m. in. opracowanie sławnego hymnu Amazing Grace dedykowane Barackowi Obamie oraz ofiarom masakry w kościele w Charleston w 2015.

Patronat medialny objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 


19 października 2019 roku o godz. 18:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się wyjątkowy koncert akademicki w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert ten ma przypomnieć postać kompozytora – jednego z najwybitniejszych twórców polskiego romantyzmu oraz bogatą spuściznę artystyczną, którą po sobie zostawił. W programie wieczoru pojawią się pieśni i arie z oper Halka i Paria, a także Sonety Krymskie – kantata na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną do słów Adama Mickiewicza. Nie zabraknie również słynnej uwertury fantastycznej Bajka oraz równie znanego Mazura z opery Straszny Dwór.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran), Zdzisław Madej (tenor), Małgorzata Janicka-Słysz (słowo o muzyce), Stanisław Krawczyński (dyrygent), Chór i Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz specjalnie zaproszeni na tę okazję goście z Białorusi – Chór Studentów Białoruskiej Państwowej Akademii Muzyki w Mińsku pod opieką ambitnej i charyzmatycznej dyrygentki Inessy Bodyako.

Koncert ten będzie jednym z sześciu wydarzeń cyklu „Jesień w Lusławicach”, którego organizatorem jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/ 


Po wrześniowej przerwie przyszła pora na chyba najbardziej intrygujący program w ramach koncertów „Fonie Lublina”. 19 października 2019 roku muzyka tworzona w oparciu o idiom polskiej sztuki narodowej zderzy się z muzyka czerpiącą wprost z tradycji Półwyspu Iberyjskiego. Koncert odbędzie się o godz. 18.00 w lubelskim Trybunale Koronnym.

Usłyszymy pieśni Stanisława Moniuszki Kochać, Dalibógże i Sen. W programie koncertu, poświęconego Twórcy Opery Narodowej, znalazły się również Pieśń Rokiczany „Jak będę królową” i Aria Hrabiny „Zbudzić się z ułudnych snów”.

Podczas koncertu zabrzmią kompozycje jednego z najwybitniejszych kompozytorów hiszpańskich, przedstawiciela kierunku narodowego Manuela de Falli, najbardziej znanego katalońskiego kompozytora i krytyka muzycznego Xaviera Montsalvatgego, a także głównego przedstawiciela neoromantycznego nurtu narodowego w muzyce meksykańskiej Manuela Marii Poncego.

Muzykę Moniuszki i tę inspirowaną tradycjami hiszpańskimi wykonają sporanistka Iwona Sawulska, mezzosopranistka Natalia Skipor i pianista Kamil Turczyn. Słowo o muzyce wygłosi Kinga Krzymowska-Szacoń.

Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie i Program 2 Polskiego Radia zapraszają w niedzielę 20 października 2019 o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert jubileuszowy z okazji 75. urodzin Elżbiety Sikory.

Wybitna kompozytorka Elżbieta Sikora jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. W latach 1968-70 studiowała muzykę elektroakustyczną w Paryżu, w Groupe de Recherchers Musicales, pod kierunkiem Pierre’a Schaeffera i Francois Bayle’a. Od 1981 roku mieszka we Francji. Jako stypendystka Rządu Francuskiego uczestniczyła w kursie muzyki komputerowej w IRCAM i studiowała kompozycję u Betsy Jolas w Paryżu. Była stypendystką miasta Mannheim, a także Fundacji Kościuszkowskiej podczas studiów muzyki komputerowej w Center for Computer Research for Music and Acoustics (CCRMA) na Uniwersytecie Stanford pod kierunkiem Johna Chowninga. Prowadziła przez lata zajęcia z dziedziny muzyki elektroakustycznej w Konserwatorium w Angoulême oraz w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Jako visiting profesor uczyła kompozycji na Uniwersytecie w Chicago, prowadziła także zajęcia na Uniwersytetach w Marne la Valée, w Gdańsku, w Monachium i w Warszawie. Elżbieta Sikora była w latach 2011-2017 Dyrektorem Artystycznym festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Utwory Elzbiety Sikory wydawane przez PWM i Chant du Monde są wykonywane na całym świecie.

Podczas koncertu jubileuszowego Anna Mikołajczyk (sopran) oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy wykonają Partitę z III Suity barokowej i Lamento z opery Madame Curie autorstwa Elżbiety Sikory. Ponadto odbędzie się prapremiera jej utworu Przejście podziemne na orkiestrę z warstwą elektroniczną.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 


Już po raz szósty Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” wraz z Filharmonią Krakowską im. Karola Szymanowskiego zapraszają do uczestnictwa w Krakowskiej Jesieni Muzycznej. Organizatorzy proponują cykl pięciu koncertów, które odbędą się w dniach 20–24 października w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie, oraz koncert towarzyszący 28 października 2019 roku.

Program tegorocznej edycji festiwalu zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, utworów współczesnych i tych należących do klasyki repertuaru przeznaczonego na kameralne składy instrumentalne. W tym roku zaproszenie do wykonania koncertu inauguracyjnego przyjął znany i lubiany przez publiczność oraz doceniany przez krytykę Lutosławski Quartet, który zaprezentuje utwory Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Dymitra Szostakowicza.

Drugiego dnia festiwalu duet jakiego jeszcze na Krakowskiej Jesieni Muzycznej nie było, czyli flecistka Ania Karpowicz oraz pianista Marek Bracha, zaprezentują program składający się z dzieł Mieczysława Wajnberga, Tadeusza Zygfryda Kasserna oraz Aarona Coplanda.

Trzeciego dnia koncert na cztery ręce: Piotr Różański i Grzegorz Mania zasiądą przy jednym fortepianie i zaprezentują dzieła Antonina Dvořáka, Ignacego Jana Paderewskiego, Emila Wojtackiego, Władysława Żeleńskiego oraz Johannesa Brahmsa. Dzień czwarty, to również premiera: skrzypek Volodja Balzarolsky oraz pianista Peter Caelen wykonają po raz pierwszy w Polsce utwór For Fred amerykańskiego kompozytora Aarona Altera. W programie znajdą się również dzieła Leoša Janáčka, Antonina Dvořáka, Ludomira Różyckiego i Johannesa Brahmsa.

Na zakończenie tegorocznej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej sopranistka Joanna Freszel i pianista Bartłomiej Kominek zaprezentują wybór pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Alberto Ginastery i Sławomira Zamuszko. Podczas tego koncertu artyści dokonają także światowej premiery utworu Marty Ptaszyńskiej Rozmowy z Aniołem, zamówionego i napisanego specjalnie na szóstą edycję Krakowskiej Jesieni Muzycznej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Program wydarzenia dostępny jest na stronie http://kjm.festiwalmuzyczny.com/ 


20 października 2019 o godz. 17.00 w Bazylice św. Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum”, będący premierą płyty monograficznej, wydanej przez DUX.

Romuald Twardowski. Sacrum * Profanum to płyta, która w przededniu 90. urodzin polskiego kompozytora Romualda Twardowskiego zwraca uwagę na jego ważny i pokaźny wkład w rozwój polskiej muzyki chóralnej. Kariera Twardowskiego, która rozpoczęła się w latach 50-tych ubiegłego wieku i trwa do dziś, to ogromny dorobek muzyczny, który stanowi trwały wkład w skarbnicę naszej kultury narodowej. Twórczość tę cechuję wielorakość form i gatunków, mistrzostwo warsztatu, a jednoczy je osobowość kompozytora wiernego zasadzie: jedność w różnorodności. Płyta, realizowana pod czujnym okiem Twardowskiego, to wspaniały wyraz jego myśli, a wiernie oddany zamysł twórczy stanowy wyjątkowe świadectwo jego kompozytorskiej drogi przez muzykę chóralną a cappella.

Koncert premierowy to wyjątkowa okazja by wysłuchać utworów nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum na żywo, a także wziąć udział w wyjątkowym wydarzeniu, na którym obecny będzie Romuald Twardowski, jego bliscy, przyjaciele i przedstawiciele środowiska muzycznego. Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Janusz Siadlak – założyciel i dyrektor Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, który zainteresowanie polską muzyką chóralną wyraża poprzez kolejne unikatowe albumy, będące trwałym śladem bogactwa polskiej twórczości a cappella. Koncert jest organizowany we współpracy z Oddziałem Warszawskim ZKP.

Koncert dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura - Interwencje 2019". Płytę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert pt. „Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich”, który odbędzie się w Archikatedrze Lubelskiej 20 października 2019 roku o godz. 20.15.

Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich od roku 1988 organizuje cykl koncertów kameralnych, a niekiedy też symfonicznych o nazwie „Akord”. Głównym założeniem cyklu jest promocja dokonań kompozytorów związanych z Lublinem i Lubelszczyzną. W latach 1988–2015 zorganizowano piętnaście edycji koncertów.

Patronatem honorowym tegoroczny koncert objął Metropolita Lubelski, ks. Arcybiskup Stanisław Budzik. Wykonawcami będzie renomowany lubelski chór „Camerata Lubelska” pod dyrekcją Tomasza Orkiszewskiego. Słowo o muzyce wygłosi Prezes Oddziału Lubelskiego ZKP Mariusz Dubaj. W programie znajdą się kompozycje chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Kazimierza Górskiego, Andrzeja Nikodemowicza, Mieczysława Mazurka, Henryka Czyżewskiego i Mariusza Dubaja. Przewidziane są dwa prawykonania: Tryptyk Andrzeja Nikodemowicza oraz Missa Nova w języku łacińskim Mariusza Dubaja.

Koncert dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” za pośrednictwem Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie.

Oddział Lubelski ZKP


21 października 2019 roku w Warszawie rozpocznie się trzecia edycja festiwalu Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju. W tym roku usłyszymy wyjątkową plejadę gwiazd muzyki jazzowej, klasycznej i improwizowanej. Wystąpią: Royal String Quartet, Wacław Zimpel i Marcin Masecki, Bastarda, Tomasz Pokrzywiński i Joanna Halszka Sokołowska oraz z solowym projektem Jerzy Rogiewicz. Organizatorem festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II.

Festiwal nawiązuje do zainicjowanych przez Jana Pawła II w 1986 roku międzyreligijnych spotkań w Asyżu. Stąd pomysł na projekt, w którym głównym bohaterem jest muzyka sakralna różnych kultur i religii. W 2003 roku Jan Paweł II apelował: „Kiedy tak jak teraz, wojna zagraża losom ludzkości, jeszcze większego znaczenia nabiera głoszenie z mocą i przekonaniem, że tylko pokój jest drogą do zbudowania społeczeństwa bardziej sprawiedliwego i solidarnego”.

Tegoroczna edycja festiwalu to podróż przez kilka światów muzycznych. Royal String Quartet przygotował wyjątkowy koncert, w którym znalazły się kompozycje Arvo Pärta, Gregoria Allegriego, Jamesa MacMillana, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Pawła Szymańskiego. Artyści dokonując wyboru chcą wskazać pierwiastek sacrum w bogatej twórczości wielkich mistrzów.

Wacław Zimpel i Marcin Masecki, wybitni improwizatorzy, zmierzą się z mistycznymi utworami Oliviera Messiaena. Muzyczną twórczość chasydów przedstawi publiczności festiwalu niezawodna Bastarda. Tomasz Pokrzywiński wspólnie z Joanną Halszką Sokołowską zmierzą się z Melodiami na Psałterz Polski. Festiwal zamknie Jerzy Rogiewicz, który sięgnie do kanonicznego zbioru kolęd i posiłkując się dość skromnym instrumentarium: jazzową perkusją, dzwonkami, gongami, marakasami i autoharfą wyczaruje bardzo osobistą i hipnotyzującą muzyczną przestrzeń.

Niemal wszystkie projekty muzyczne powstały specjalnie na festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju.

Na wszystkie koncerty obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne na stronie http://muzykawiary.pl/ 


22 października 2019 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga utwory polskich kompozytorów XIX–XX wieku usłyszymy w interpretacji Cracow Duo. Koncert odbędzie się w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej” przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców.

W repertuarze koncertu znalazły się utwory napisane w oryginale na wiolonczelę i fortepian. Program ukazuje przekrój tych dzieł od Introdukcji i Poloneza Fryderyka Chopina, którego wiolonczela była preferowanym w kameralistyce instrumentem, po twórczość Aleksandra Tansmana, kompozytora polskiego, który tak jak Chopin, również był związany z Paryżem. Kluczem kompozycyjnym programu było ukazanie różnorodności form i gatunków – od miniatur lirycznych, przez jednoczęściowe swobodne formy narracyjne, po formy cykliczne i sonaty. Prezentowane utwory należą do stałego repertuaru Cracow Duo, którego członkowie od czasu rozpoczęcia wspólnej działalności przyczynili się do popularyzacji wielu z wymienionych kompozycji.

Artyści zyskali uznanie publiczności, a także krytyków polskich i zagranicznych. Występowali m. in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St. Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie. Zorganizowali również tournées promujące muzykę polską (Bliski Wschód, Kaukaz, Gruzja, USA, Korea Płd., Meksyk, Brazylia, Argentyna, Chiny). Magazyn The Strad pisał: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_22.10.19.html 


W dniach 23–27 października odbędzie się I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019 – międzynarodowy konkurs dyrygentów orkiestr dętych.

Konkurs składać się będzie z trzech etapów, a w szranki stanie 20 dyrygentów z 11 krajów. Uczestników będzie oceniać jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego etapu w UMFC zaprezentowane zostaną Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Kolejne etapy konkursu będą miały miejsce w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów. Dyrygenci poprowadzą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znajdą się Serenada d-moll na instrumenty dęte Antonína Dvořáka oraz Wariacje filmowe na temat arii „Szumią jodły na gór szczycie” Moniuszki autorstwa Tomasza Dudzińskiego.

25 i 26 października po przesłuchaniach konkursowych odbędą się także wykłady prowadzone przez kompozytorów Ignacego Zalewskiego, Pawła Pudło, Artura Słotwińskiego i trębacza Bartłomieja Łubiana.

Finał konkursu odbędzie się 27 października: 6 najlepszych dyrygentów poprowadzi znacznie większą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału II Suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Kulminacją będzie Koncert Galowy, który odbędzie się na zakończenie Konkursu. 27 października o godz. 20:00 w DOK Ursynów najlepsi dyrygenci odbiorą nagrody oraz zadyrygują Orkiestrą Festiwalową, która wykona utwory z repertuaru konkursowego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, a przesłuchania są otwarte dla publiczności.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie internetowej konkursu: www.wwecc.warsawwindmusic.pl 


VIII „NeoArte – Syntezator Sztuki” – festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej – odbędzie się w Gdańsku dniach 23–26 października 2019 roku.

Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019. Idea festiwalu „NeoArte” skupia się na syntezie sztuk. Kompozytorzy współcześni tworzą dzieła z pogranicza video artu i teatru, artyści sztuk wizualnych tworzą instalacje dźwiękowe, teatr i taniec podążają w kierunku sztuki performatywnej. Coraz trudniej jest wyznaczyć granice pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości, coraz łatwiej przychodzi nam ich łączenie.

Publiczność VIII edycji festiwalu podczas pięciu dni wydarzeń będzie mogła uczestniczyć w dziewięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych, słuchowisku muzycznym oraz kilku performance. Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych przez patrona festiwalu Gwyna Pritcharda, oraz w warsztatach performance prezentowanych przez Alwynne Pritchard, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach z tworzenia muzyki elektronicznej prowadzonych przez Krzysztofa Topolskiego. Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Na terenie kultowego gdańskiego garnizonu widownia będzie mogła współtworzyć premierę najnowszego projektu krakowskiego artysty Piotra Peszata – Into the Heart of Hearts (2019) na akustyczny i elektryczny kwartet smyczkowy, live-electronics i live-video. Finał festiwalu „Noc NeoArte” w Nowej Synagodze to wyzwanie zarówno dla widowni jak i wykonawców – podczas 12-godzinnego maratonu koncertowego będziemy świadkami prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów napisanych na fortepian i smyczkową orkiestrę kameralną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny na stronie http://neoarte.pl/ 


W środę 23 października 2019 o godz. 18:00 w Kołorkingu Muzycznym w Poznaniu odbędzie się pierwszy koncert z cyklu "Kompozytorzy są wśród nas" w ramach Poznańskich Koncertów Muzyki Kameralnej. Będzie to recital solowy pianisty Tomasza Sośniaka.

Tomasz Sośniak jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Alicji Kledzik (2012). Obecnie wykłada w Katedrze Perkusji oraz Instrumentów Dętych tejże uczelni. Jest laureatem ogólnopolskich i zagranicznych konkursów pianistycznych i kameralnych, m.in. II nagrody na IX Konkursie Pianistycznym Ludwik Stefański i Halina Czerny-Stefańska in memoriam w Płocku (2006), I nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Magnificat Lupiae" w Lecce, Włochy (2008), II nagrody w kategorii fortepian solo oraz II nagrody w kategorii zespół kameralny (trio) na XII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym Don Vincenzo Vitti w Castellana Grotte, Włochy(2013). W 2014 roku brał udział w projekcie "I, Culture Orchestra". Współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Wykonuje utworów młodych polskich kompozytorów ściśle związanych z poznańskim życiem muzycznym.

W programie znajdą się utwory takich kompozytorów, jak Jan Astriab, Ewa Fabiańska-Jelińska, Monika Kędziora (prawykonanie), Artur Kroschel, Roman Maciejewski oraz Lidia Zielinska.

Organizatorem koncertu jest Fundacja Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, całość została dofinansowana z Miasta Poznań. Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie na FB


Marta Zapparoli i Piotr Zabrodzki wystąpią w ramach kolejnego koncertu z cyklu "SuperSam +1", który odbędzie się 24 października 2019 o godz. 20:00 w warszawskim Domu Zabawy i Kultury "DZIK" (ul. Belwederska 44a).

„SuperSam+ 1" to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1" prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Marta Zapparoli to eksperymentalna artystka dźwiękowa, artystka radiowa, improwizatorka, performerka i badaczka. Od 2007 roku mieszka i tworzy w Berlinie. W ciągu minionych 14 lat jej praca z dźwiękiem skupiona była na nagrywaniu odgłosów otaczającego ją świata przy wykorzystaniu rozmaitych urządzeń. Ze wszystkich nagrań, które wykonała na całym świecie tworzy narracyjne i wizjonerskie dźwiękobrazy. Podczas występów live przetwarza materiał dźwiękowy i stawia go w nowym kontekście, konsekwentnie zmieniając oryginalny charakter nagrań. Jej celem jest stymulowanie myślenia krytycznego, świadomości, pamięci i wyobraźni dźwiękowej u swoich słuchaczy.

Piotr Zabrodzki jest pianistą i kompozytorem, absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej muzyce z poczuciem humoru łączy improwizację jazzową z sonorystyką oraz heavy metal z elektroniką. Jest muzykiem bardzo elastycznym i wszechstronnym, o czym świadczy liczba zespołów, w których gra: LXMP, Efekt Moozgu, Trylobit, 60 Minut Projekt, The Kurws, Blast Muzungu czy SEMAFOR COMBO. Współpracował z czołowymi muzykami awangardowymi, taki jak Yoshida Tatsuya, Zdzisław Piernik, Kazuhisa Uchihashi, Ove Volquartz oraz Tabata Mitsuru.

Patronat medialny nad cyklem koncertow objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttp://supersam.mozg.pl/


XI Festiwal „Era Schaeffera” odbędzie się 24 października 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim Basenie Artystycznym (ul. M. Konopnickiej 6).

Festiwal Era Schaeffera to wydarzenie cykliczne z pogranicza muzyki, teatru i tańca, promujące bogaty dorobek twórczy polskiego współczesnego kompozytora, teoretyka muzyki, dramaturga, filozofa i grafika Bogusława Schaeffera, odbywające się regularnie w sezonie jesiennym od 2009 roku w Warszawie. Festiwal jest multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u.

XI „Era Schaeffera” to połączenie prezentacji utworów Bogusława Schaeffera z obchodami jego 90-tych urodzin. Profesor zmarł niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach, tegoroczny Festiwal będzie więc także symbolicznym pożegnaniem z Mistrzem.

28 września 2919 w Teatro Replika w Madrycie Festiwal miał swoją hiszpańską odsłonę: zaprezentowane zostało przedstawienie pt. Viva Schaeffer w ramach obchodów 100-lecia nawiązania stosunków polsko-hiszpańskich. Wykonania artystów scen polskich i zagranicznych będą częścią multimedialnego spektaklu The Eternal Carousel połączonego z pokazem graficznych dzieł Schaeffera 24 października w warszawskim Basenie Artystycznym. W oprawie muzycznej spektaklu w reżyserii Macieja Sobocińskiego zostaną wykorzystane fragmenty utworów Schaeffera w interpretacji i opracowaniu młodych polskich wykonawców i kompozytorów. Udział w przedsięwzięciu wezmą aktorzy Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, akordeonista i kompozytor Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, śpiewak Janusz Radek, raper Andy Ninvalle, skrzypek i kompozytor Patryk Zakrocki, pianista Maciej Piszek oraz kompozytor i pianista Andrzej Karałow.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie http://aureaporta.eu 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na III Festiwal „Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński”, który odbędzie się w dniach 24 października – 23 listopada 2019 roku.

Festiwal jest do dzisiaj największym regularnym wydarzeniem promującym twórczość Władysława Żeleńskiego. Tegoroczna odsłona poświęcona będzie nie tylko Żeleńskiemu, ale też Stanisławowi Moniuszce z okazji jego roku. Obaj kompozytorzy mają nieocenione zasługi dla rozwoju polskiej twórczości pieśniarskiej, dlatego w programie festiwalu znajdą się trzy recitale wokalne, a ponadto koncert orkiestrowy z aranżacjami pieśni S. Moniuszki, recital duetu fortepianowego, tria stroikowego i kwartetu smyczkowego, wykłady poświęcone pieśniom Moniuszki i Żeleńskiego, a także polskiej twórczości pieśniarskiej w XX wieku.

Utwory Władysława Żeleńskiego usłyszymy w interpretacji kwartetu smyczkowego Messages Quartet, LLLeggiero Woodwind Trio, Urszuli Kryger i Krzysztofa Urbaniaka. 17 listopada Ravel Piano Duo zaprezentuje w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie utwory S. Moniuszki, W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego. Natomiast w Domu Jana Matejki 21 listopada zabrzmią pieśni G. Bacewicz, M. Wajnberga, T. Bairda oraz Z. Stojowskiego. Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się też promocja dwóch płyt: 17 listopada swoją płytę Polish Kaleidoskope No. 4 promować będzie Ravel Piano Duo, natomiast 21 listopada odbędzie się promocja pierwszego, kompletnego nagrania pieśni Zygmunta Stojowskiego w wykonaniu sopranistki Magdaleny Molendowskiej i pianistki Julii Samojło.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/