Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

24 października 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert kameralny LutosAir Quintet, podczas którego zostaną wykonane premiery aż trzech utworów.

LutosAir Quintet jest jednym z najprężniej działających zespołów instrumentów dętych wykonujących muzykę współczesną. Powstał w 2013 roku, w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego.

Czwartkowy koncert rozpocznie wykonanie Sześciu bagatel na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię autorstwa węgierskiego kompozytora Györgya Ligetiego, który przeszedł do historii jako wielki awangardzista. Bagatele są jego wczesnym dziełem, napisanym w 1953 roku, jeszcze przed wyjazdem z ojczyzny, a zastosowany w nich język muzyczny jest bardziej przystępny od późniejszych kompozycji artysty.

Pozostałe utwory w programie, napisane zostały przez współczesnych polskich kompozytorów. Wrocławska publiczność będzie miała ponadto niepowtarzalną okazję do wysłuchania prawykonań Sekstetu dętego wrocławskiej kompozytorki Ewy Podgórskiej, Dr JanKeys altowiolisty i kompozytora Dawida Pajdzika i suity koncertowej Ranwers na klarnet basowy i kwintet dęty Nikoli Kołodziejczyka. Zamówienie utworu Ranwers dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7269 


Maestro Antoni Wit, powracając do Opola w ramach cyklu „Strefa Gwiazd”, po raz kolejny zdecydował zaprezentować publiczności program, w którym to orkiestra będzie głównym bohaterem wieczoru w Filharmonii Opolskiej 25 października 2019 roku o godz. 19:00.

Ułożone w kolejności chronologicznej kompozycje twórców francuskich – mimo iż pochodzące z tego samego kręgu kulturowego – reprezentują bardzo zróżnicowaną stylistykę. Danse Macabre Camille’a Saint-Saënsa to krótki i widowiskowy poemat symfoniczny. Zupełnie inny charakter ma Pelléas et Mélisande, suita sporządzona z muzyki Gabriela Fauré stworzonej jako ilustracja dźwiękowa do spektaklu dramatycznego Maurica Maeterlincka. Dzieło laureata literackiej Nagrody Nobla z roku 1911 opowiada o pięknej, ale pogrążonej w nieuleczalnej melancholii dziewczynie. Dokładnie taka jest partytura Fauré; piękna, ale smutna i mglista. Bacchus et Ariane Alberta Roussela to muzyka baletowa, a więc rytmiczna i taneczna, a poprzez zakorzeniony w mitologii temat nieco szalona, a momentami nawet… hałaśliwa.

Ten koncert polecany jest kilku grupom słuchaczy. Frankofilom prawdziwie zauroczonym krajem wina i sera, chcącym bliżej poznać jego muzykę. Kolekcjonerom gwiazd – maestro Antoni Wit jest legendą polskiej sceny muzycznej; spotkanie z taką osobistością to obowiązkowy punkt programu dla świadomego melomana. Wreszcie – wielbicielom teatru i literatury, którzy słuchając między innymi muzyki, skomponowanej na potrzeby spektaklu dramatycznego, będą mieli okazję doświadczyć sztuki w nowy dla siebie sposób.

Materiały promocyjne Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-antoni-wit/ 


Cykl koncertów i konwersatoriów w 30. rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora i publicysty Radia Wolna Europa, Romana Palestra odbędzie się w Warszawie w dniach 25–27 października 2019 roku.

Uniwersytet Warszawski zaprasza na trzydniowy cykl wydarzeń organizowanych przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie przy wsparciu MKiDN, który podkreśla związki artysty z uczelnią, oddaje mu też hołd w 30. rocznicę śmierci. Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowana zostanie podczas dwóch monograficznych koncertów: symfonicznego i kameralnego w aulach Auditorium Maximum i Collegium Politicum UW.

Z udziałem znakomitych muzyków zabrzmią zarówno jego dzieła neoklasyczne z okresu międzywojennego i wojennego (w tym estradowe prawykonanie pięknej kantaty chóralnej Kołacze do słów Szymona Szymonowica), jak i przykłady późniejszej twórczości mierzącej się z zaawansowanymi środkami muzycznymi. Ponadto dwa konwersatoria przypomną ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych. Za przykład posłuży film Dziewczęta z Nowolipek J. Lejtesa z 1937 roku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/roman-palester-tu-i-teraz-cykl-koncertow-i-konwersatoriow-w-30-rocznice-smierci-kompozytora-i-publicysty/ 


Zajęcia dla najmłodszych, podczas których dzieci będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek, odbędą się 25 października i 26 października 2019 roku w trzech wielkopolskich miejscowościach: Skokach, Wągrowcu i Krajence.

Organizator warsztatów – Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej – zaprasza dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat. Podczas zajęć uczestnikom aktywnie towarzyszą im ich opiekunowie. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: Marcin Skaba (skrzypce), Bartosz Smorągiewicz (saksofon) i Jarosław Siwiński (syntezator). Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi aktor i reżyser Grzegorz Ociepka.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną. Zajęcia cyklu prowadzą muzycy różnych specjalności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach:

https://www.facebook.com/events/795964717504932/ 

https://www.facebook.com/events/638156259924325/ 


Koncert kameralny w wykonaniu Agaty Kielar-Długosz, Łukasza Długosza oraz Marka Toporowskiego odbędzie się w piątek 25 października 2019 o godz. 19:00 w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach. 

Wybitni muzycy, koncertujący z najlepszymi artystami na całym świecie, przygotowali utwory kompozytorów barokowych i współczesnych. Zebrane w całość, tworzą swoisty pomost, przeprowadzający nas z czasów odległej przeszłości do tego, co teraźniejsze. Koncert będzie okazją do spotkania z twórczością tych, którzy na stałe zapisali się w historii muzyki, oraz tych, którzy dziś tę historię tworzą na nowo.

W programie, obok utworów Jana Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna i Antonia Vivaldiego, znajdą się kompozycje powstałe w ramach programu "Zamówienia Kompozytorskie" prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca: Frisium na 2 flety i klawesyn Krzysztofa Baculewskiego, Utwór na 2 flety i klawesyn Grażyny Pstrokońskiej oraz Cosmo-temporality na 2 flety i klawesyn Dai Bo.

Koncert zorganizowany przy współpracy z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej i Fundacją Piąta Esencja. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Organizatorzy uprzejmie proszą o potwierdzenie obecności na koncercie na adres: rezerwacje@palacradziejowice.pl 

Szczegółowe informacje na stronie: http://palacradziejowice.pl/


Inauguracja sezonu 2019/2020 Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się 25 października 2019 o godz. 19.00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kai Bumanna z towarzyszeniem skrzypaczki Sławomiry Wilgi wykona utwory Mendelssohna, Karłowicza oraz Kilara.

Karłowicza i Kilara niewątpliwie łączyło jedno – uwielbienie dla polskich gór. Karłowicza, jednego z największych kompozytorów polskich i najlepszych taterników tamtych lat, wspaniałego fotografika ukochane Tatry zabrały na zawsze… Zginął podczas wspinaczki na Mały Kościelec 8 lutego 1909. Tryptyk Odwieczne pieśni napisał w 1907. Jest on postrzegany jako „manifestacja panteistycznego credo kompozytora, muzyczny wyraz jego filozofii, apoteoza Natury-Wszechbytu”. Kilar także kochał góry w całym tego słowa znaczeniu. Obdarzał miłością ich niepowtarzalny folklor, melodie góralskie zafascynowały go i inspirowały. W 1976 – w stulecie urodzin Karłowicza – skomponował poemat Kościelec 1909, który jest rodzajem epitafium i oddaje ostanie chwile Karłowicza.

Wieczór zacznie się wielkim przebojem sal koncertowych – Koncertem e-moll Mendelssohna, znanym z przepięknych, przepojonych słodyczą melodii, „w którym skrzypce śpiewają o spełnieniu wszystkich tęsknot i o miłości”. Solistką będzie 25-letnia Sławomira Wilga – absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka, laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych i kameralnych, współpracująca z International Lutosławski Youth Orchestra, Orkiestrą Smyczkową Primuz, Baltic Neopolis Orchestra oraz Uncover Soloist.

Koncert realizowany pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/


25 października 2019 o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się koncert zatytułowany „Pocztówka z Polski – trzej polscy kompozytorzy z trzech okresów”, prezentujący kompozycje Karola Kurpińskiego, Stanisława Moniuszki oraz Karola Szymanowskiego.

Wieczór upłynie pod znakiem trzech wielkich polskich nazwisk i przeniesie publiczność w trzy muzyczne epoki: późny klasycyzm, romantyzm i Młodą Polskę. Opera Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie zawierała wiele cech narodowych: polonez, dumkę, cavatinę czy ludową śpiewkę. Nawiedzony gotycki zamek nad Jeziorem Czorsztyńskim pobudza wyobraźnię. Romantyczne skojarzenia prowadzą aż do Mickiewicza, ale z polskich gór przeniesiemy się na Krym. Do ośmiu wybranych tekstów Sonetów krymskich skomponował Stanisław Moniuszko kantatę na głosy solowe, chór i orkiestrę. Nastrój ten dopełni, rozdzielając utwory, I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego – pierwszy nowoczesny koncert skrzypcowy, który tradycję XIX-wieczną zostawia dla nowej ekspresji, będąc jednoczęściowym poematem o pięknej aurze dźwiękowej i fantastycznym i namiętnym charakterze.

Piotr Wacławik poprowadzi Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w ramach swojej rezydencji dyrygenckiej. Partie solowe wykonają Krzysztof Jakowicz i Emil Ławecki. Chór przygotowuje Violetta Bielecka.

Koncerty jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

Szczegółowe informacje na stroniehttps://www.oifp.eu/ oraz https://www.facebook.com/


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Więcej


W niedzielę 27 października 2019 o godz. 12 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert z udziałem Janusza Olejniczaka z okazji 170. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą Jerzego Maksymiuka. W programie koncertu: Ignacy Jan Paderewski – Nokturn B-dur (instr. Jerzy Maksymiuk), Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, Siergiej Prokofiew – I Symfonia D-dur „Klasyczna” op. 25. Koncert poprowadzi Marcin Majchrowski.

Młodzieńcze utwory powstają często z miłości. Paderewski skomponował Nokturn B-dur z myślą o pięknej, kilkanaście lat starszej pianistce Raluce Bibesco-Bassaraba, księżnej Brancovan, z którą łączył go ponoć ognisty romans. W wersji orkiestrowej tym dobitniej wyjdą na jaw pokrewieństwa tej melancholijnej miniatury ze środkową częścią II Koncertu Chopina. Iwaszkiewicz napisał kiedyś, że pierwsze wejście fortepianu w Larghetto „brzmi jak otwarcie bramy do jakiegoś przybytku miłości i spokoju”. Rzeczywiście, kompozytor zwierzał się Tytusowi Woyciechowskiemu, że pisząc ten utwór, fortepianowi gadał „to, co bym Tobie nie raz powiedział” – o pełnym jeszcze nadziei uczuciu do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej, która pół roku po wyjeździe Chopina z kraju przestała z nim korespondować. Prokofiew tworzył swą symfonię w sielskiej daczy pod Piotrogrodem, bez dostępu do fortepianu, z dala od zgiełku wojny i rewolucji, z dala od swojej pierwszej miłości Niny Mieszczerskiej, z którą niedawno zerwał zaręczyny – po awanturze z jej ojcem, który nie zamierzał oddać córki artyście bez stałych dochodów. Skomponował zwięzły, skondensowany pastisz XVIII-wiecznej symfonii, tchnący iście haydnowską pogodą. Miłość często zawodzi kompozytorów – każdy z nich jednak inaczej przekuwa emocje w dźwięki.

Dorota Kozińska

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.nospr.org.pl/


27 października 2019 o godz. 18:00 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert zatytułowany "Dawni Mistrzowie". Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca – najstarszy polski zespół specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej – wykona dzieła mistrzów i prekursorów najbardziej znanych nurtów muzyki współczesnej.

W programie znajdzie się Capriccio na fortepian i orkiestrę Igora Strawińskiego – z udziałem solistki Gabrieli Szendzielorz-Jungiewicz, Koncert kameralny na 13 instrumentów György Ligetiego, oraz Łańcuch I na orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego.

Kompozycja Witolda Lutosławskiego została prawykonana na festiwalu "Warszawska Jesień" w 1984. Sam kompozytor tak pisał o swoim utworze w książce programowej: "Tytuł Łańcuch I zawiera w sobie sugestię nie tylko co do formy utworu, ale także co do mej intencji skomponowania w przyszłości dalszych 'łańcuchów'. W utworze zbudowanym na kształt łańcucha muzyka rozdzielona jest na dwa pasma. W każdym z pasm poszczególne odcinki rozpoczynają się i kończą w różnych miejscach. Innymi słowy, początek odcinka w jednym paśmie przypada na środek odcinka w paśmie drugim. W utworze tym zasada formy łańcuchowej posłużyła do budowy większej części utworu. W miarę jak zbliża się koniec kompozycji, faktura ulega komplikacji. Poszczególne partie, grane ad libitum, splatają się w sieć melodii 'cantabile'. Skomponowałem Łańcuch I dla czternasu muzyków zespołu London Sinfonietta jako pamiątkę naszego wspólnego muzykowania."

Więcej informacji na stronachhttp://www.nospr.org.pl/ oraz https://www.facebook.com.


30 października 2019 o godzinie 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się kolejne wydarzenie w ramach cyklu "Jesień w Lusławicach". Podczas koncertu w ramach trasy promującej album „HIPOKAMP” wystąpią znakomici artyści: Marek Napiórkowski (gitary), Mino Cinelu (instrumenty perkusyjne), Jan Smoczyński (nstrumenty klawiszowe) i Paweł Dobrowolski (perkusja).

Tytuł nowej płyty Marka Napiórkowskiego nawiązuje do tajemniczego i nie do końca zbadanego obszaru, jakim jest ludzki mózg. Podobnie, osadzona w oryginalnym kontekście brzmieniowym, nowa muzyka gitarzysty, to spektrum tajemniczych i nieoczywistych barw. „HIPOKAMP” to album łączący wyrafinowane improwizacje jazzowe ze światem elektronicznych struktur dźwiękowych i intrygujących dialogów instrumentów perkusyjnych. Premierowe Trio, oparte na dźwiękach elektrycznej gitary, różnorakich analogowych syntezatorów (Jan Smoczyński) i stylowo brzmiącej perkusji (Paweł Dobrowolski), Napiórkowski postanowił wzbogacić obecnością absolutnej gwiazdy jazzu – Mino Cinelu, prawdopodobnie najbardziej utytułowanego perkusjonisty naszych czasów. Gościem specjalnym, który pojawił się również na płycie, jest ceniony w Europie i na świecie saksofonista jazzowy Adam Pierończyk.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttps://penderecki-center.pl/news#2411