Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

20 października 2019 o godz. 17.00 w Bazylice św. Krzyża przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie będzie miał miejsce koncert „Romuald Twardowski – Sacrum * Profanum”, będący premierą płyty monograficznej, wydanej przez DUX.

Romuald Twardowski. Sacrum * Profanum to płyta, która w przededniu 90. urodzin polskiego kompozytora Romualda Twardowskiego zwraca uwagę na jego ważny i pokaźny wkład w rozwój polskiej muzyki chóralnej. Kariera Twardowskiego, która rozpoczęła się w latach 50-tych ubiegłego wieku i trwa do dziś, to ogromny dorobek muzyczny, który stanowi trwały wkład w skarbnicę naszej kultury narodowej. Twórczość tę cechuję wielorakość form i gatunków, mistrzostwo warsztatu, a jednoczy je osobowość kompozytora wiernego zasadzie: jedność w różnorodności. Płyta, realizowana pod czujnym okiem Twardowskiego, to wspaniały wyraz jego myśli, a wiernie oddany zamysł twórczy stanowy wyjątkowe świadectwo jego kompozytorskiej drogi przez muzykę chóralną a cappella.

Koncert premierowy to wyjątkowa okazja by wysłuchać utworów nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum na żywo, a także wziąć udział w wyjątkowym wydarzeniu, na którym obecny będzie Romuald Twardowski, jego bliscy, przyjaciele i przedstawiciele środowiska muzycznego. Za pulpitem dyrygenckim stanie maestro Janusz Siadlak – założyciel i dyrektor Chóru Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, który zainteresowanie polską muzyką chóralną wyraża poprzez kolejne unikatowe albumy, będące trwałym śladem bogactwa polskiej twórczości a cappella. Koncert jest organizowany we współpracy z Oddziałem Warszawskim ZKP.

Koncert dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura - Interwencje 2019". Płytę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca”.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert pt. „Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich”, który odbędzie się w Archikatedrze Lubelskiej 20 października 2019 roku o godz. 20.15.

Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich od roku 1988 organizuje cykl koncertów kameralnych, a niekiedy też symfonicznych o nazwie „Akord”. Głównym założeniem cyklu jest promocja dokonań kompozytorów związanych z Lublinem i Lubelszczyzną. W latach 1988–2015 zorganizowano piętnaście edycji koncertów.

Patronatem honorowym tegoroczny koncert objął Metropolita Lubelski, ks. Arcybiskup Stanisław Budzik. Wykonawcami będzie renomowany lubelski chór „Camerata Lubelska” pod dyrekcją Tomasza Orkiszewskiego. Słowo o muzyce wygłosi Prezes Oddziału Lubelskiego ZKP Mariusz Dubaj. W programie znajdą się kompozycje chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Kazimierza Górskiego, Andrzeja Nikodemowicza, Mieczysława Mazurka, Henryka Czyżewskiego i Mariusza Dubaja. Przewidziane są dwa prawykonania: Tryptyk Andrzeja Nikodemowicza oraz Missa Nova w języku łacińskim Mariusza Dubaja.

Koncert dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” za pośrednictwem Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie.

Oddział Lubelski ZKP


21 października 2019 roku w Warszawie rozpocznie się trzecia edycja festiwalu Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju. W tym roku usłyszymy wyjątkową plejadę gwiazd muzyki jazzowej, klasycznej i improwizowanej. Wystąpią: Royal String Quartet, Wacław Zimpel i Marcin Masecki, Bastarda, Tomasz Pokrzywiński i Joanna Halszka Sokołowska oraz z solowym projektem Jerzy Rogiewicz. Organizatorem festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II.

Festiwal nawiązuje do zainicjowanych przez Jana Pawła II w 1986 roku międzyreligijnych spotkań w Asyżu. Stąd pomysł na projekt, w którym głównym bohaterem jest muzyka sakralna różnych kultur i religii. W 2003 roku Jan Paweł II apelował: „Kiedy tak jak teraz, wojna zagraża losom ludzkości, jeszcze większego znaczenia nabiera głoszenie z mocą i przekonaniem, że tylko pokój jest drogą do zbudowania społeczeństwa bardziej sprawiedliwego i solidarnego”.

Tegoroczna edycja festiwalu to podróż przez kilka światów muzycznych. Royal String Quartet przygotował wyjątkowy koncert, w którym znalazły się kompozycje Arvo Pärta, Gregoria Allegriego, Jamesa MacMillana, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Pawła Szymańskiego. Artyści dokonując wyboru chcą wskazać pierwiastek sacrum w bogatej twórczości wielkich mistrzów.

Wacław Zimpel i Marcin Masecki, wybitni improwizatorzy, zmierzą się z mistycznymi utworami Oliviera Messiaena. Muzyczną twórczość chasydów przedstawi publiczności festiwalu niezawodna Bastarda. Tomasz Pokrzywiński wspólnie z Joanną Halszką Sokołowską zmierzą się z Melodiami na Psałterz Polski. Festiwal zamknie Jerzy Rogiewicz, który sięgnie do kanonicznego zbioru kolęd i posiłkując się dość skromnym instrumentarium: jazzową perkusją, dzwonkami, gongami, marakasami i autoharfą wyczaruje bardzo osobistą i hipnotyzującą muzyczną przestrzeń.

Niemal wszystkie projekty muzyczne powstały specjalnie na festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju.

Na wszystkie koncerty obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne na stronie http://muzykawiary.pl/ 


22 października 2019 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga utwory polskich kompozytorów XIX–XX wieku usłyszymy w interpretacji Cracow Duo. Koncert odbędzie się w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej” przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców.

W repertuarze koncertu znalazły się utwory napisane w oryginale na wiolonczelę i fortepian. Program ukazuje przekrój tych dzieł od Introdukcji i Poloneza Fryderyka Chopina, którego wiolonczela była preferowanym w kameralistyce instrumentem, po twórczość Aleksandra Tansmana, kompozytora polskiego, który tak jak Chopin, również był związany z Paryżem. Kluczem kompozycyjnym programu było ukazanie różnorodności form i gatunków – od miniatur lirycznych, przez jednoczęściowe swobodne formy narracyjne, po formy cykliczne i sonaty. Prezentowane utwory należą do stałego repertuaru Cracow Duo, którego członkowie od czasu rozpoczęcia wspólnej działalności przyczynili się do popularyzacji wielu z wymienionych kompozycji.

Artyści zyskali uznanie publiczności, a także krytyków polskich i zagranicznych. Występowali m. in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St. Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie. Zorganizowali również tournées promujące muzykę polską (Bliski Wschód, Kaukaz, Gruzja, USA, Korea Płd., Meksyk, Brazylia, Argentyna, Chiny). Magazyn The Strad pisał: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_22.10.19.html 


W dniach 23–27 października odbędzie się I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019 – międzynarodowy konkurs dyrygentów orkiestr dętych.

Konkurs składać się będzie z trzech etapów, a w szranki stanie 20 dyrygentów z 11 krajów. Uczestników będzie oceniać jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego etapu w UMFC zaprezentowane zostaną Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Kolejne etapy konkursu będą miały miejsce w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów. Dyrygenci poprowadzą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znajdą się Serenada d-moll na instrumenty dęte Antonína Dvořáka oraz Wariacje filmowe na temat arii „Szumią jodły na gór szczycie” Moniuszki autorstwa Tomasza Dudzińskiego.

25 i 26 października po przesłuchaniach konkursowych odbędą się także wykłady prowadzone przez kompozytorów Ignacego Zalewskiego, Pawła Pudło, Artura Słotwińskiego i trębacza Bartłomieja Łubiana.

Finał konkursu odbędzie się 27 października: 6 najlepszych dyrygentów poprowadzi znacznie większą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału II Suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Kulminacją będzie Koncert Galowy, który odbędzie się na zakończenie Konkursu. 27 października o godz. 20:00 w DOK Ursynów najlepsi dyrygenci odbiorą nagrody oraz zadyrygują Orkiestrą Festiwalową, która wykona utwory z repertuaru konkursowego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, a przesłuchania są otwarte dla publiczności.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie internetowej konkursu: www.wwecc.warsawwindmusic.pl 


VIII „NeoArte – Syntezator Sztuki” – festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej – odbędzie się w Gdańsku dniach 23–26 października 2019 roku.

Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019. Idea festiwalu „NeoArte” skupia się na syntezie sztuk. Kompozytorzy współcześni tworzą dzieła z pogranicza video artu i teatru, artyści sztuk wizualnych tworzą instalacje dźwiękowe, teatr i taniec podążają w kierunku sztuki performatywnej. Coraz trudniej jest wyznaczyć granice pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości, coraz łatwiej przychodzi nam ich łączenie.

Publiczność VIII edycji festiwalu podczas pięciu dni wydarzeń będzie mogła uczestniczyć w dziewięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych, słuchowisku muzycznym oraz kilku performance. Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych przez patrona festiwalu Gwyna Pritcharda, oraz w warsztatach performance prezentowanych przez Alwynne Pritchard, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach z tworzenia muzyki elektronicznej prowadzonych przez Krzysztofa Topolskiego. Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Na terenie kultowego gdańskiego garnizonu widownia będzie mogła współtworzyć premierę najnowszego projektu krakowskiego artysty Piotra Peszata – Into the Heart of Hearts (2019) na akustyczny i elektryczny kwartet smyczkowy, live-electronics i live-video. Finał festiwalu „Noc NeoArte” w Nowej Synagodze to wyzwanie zarówno dla widowni jak i wykonawców – podczas 12-godzinnego maratonu koncertowego będziemy świadkami prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów napisanych na fortepian i smyczkową orkiestrę kameralną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny na stronie http://neoarte.pl/ 


W środę 23 października 2019 o godz. 18:00 w Kołorkingu Muzycznym w Poznaniu odbędzie się pierwszy koncert z cyklu "Kompozytorzy są wśród nas" w ramach Poznańskich Koncertów Muzyki Kameralnej. Będzie to recital solowy pianisty Tomasza Sośniaka.

Tomasz Sośniak jest absolwentem Akademii Muzycznej im. I.J.Paderewskiego w Poznaniu w klasie fortepianu prof. Alicji Kledzik (2012). Obecnie wykłada w Katedrze Perkusji oraz Instrumentów Dętych tejże uczelni. Jest laureatem ogólnopolskich i zagranicznych konkursów pianistycznych i kameralnych, m.in. II nagrody na IX Konkursie Pianistycznym Ludwik Stefański i Halina Czerny-Stefańska in memoriam w Płocku (2006), I nagrody na II Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Magnificat Lupiae" w Lecce, Włochy (2008), II nagrody w kategorii fortepian solo oraz II nagrody w kategorii zespół kameralny (trio) na XII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym Don Vincenzo Vitti w Castellana Grotte, Włochy(2013). W 2014 roku brał udział w projekcie "I, Culture Orchestra". Współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Wykonuje utworów młodych polskich kompozytorów ściśle związanych z poznańskim życiem muzycznym.

W programie znajdą się utwory takich kompozytorów, jak Jan Astriab, Ewa Fabiańska-Jelińska, Monika Kędziora (prawykonanie), Artur Kroschel, Roman Maciejewski oraz Lidia Zielinska.

Organizatorem koncertu jest Fundacja Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, całość została dofinansowana z Miasta Poznań. Wstęp wolny!

ZOBACZ: Wydarzenie na FB


Marta Zapparoli i Piotr Zabrodzki wystąpią w ramach kolejnego koncertu z cyklu "SuperSam +1", który odbędzie się 24 października 2019 o godz. 20:00 w warszawskim Domu Zabawy i Kultury "DZIK" (ul. Belwederska 44a).

„SuperSam+ 1" to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1" prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Marta Zapparoli to eksperymentalna artystka dźwiękowa, artystka radiowa, improwizatorka, performerka i badaczka. Od 2007 roku mieszka i tworzy w Berlinie. W ciągu minionych 14 lat jej praca z dźwiękiem skupiona była na nagrywaniu odgłosów otaczającego ją świata przy wykorzystaniu rozmaitych urządzeń. Ze wszystkich nagrań, które wykonała na całym świecie tworzy narracyjne i wizjonerskie dźwiękobrazy. Podczas występów live przetwarza materiał dźwiękowy i stawia go w nowym kontekście, konsekwentnie zmieniając oryginalny charakter nagrań. Jej celem jest stymulowanie myślenia krytycznego, świadomości, pamięci i wyobraźni dźwiękowej u swoich słuchaczy.

Piotr Zabrodzki jest pianistą i kompozytorem, absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej muzyce z poczuciem humoru łączy improwizację jazzową z sonorystyką oraz heavy metal z elektroniką. Jest muzykiem bardzo elastycznym i wszechstronnym, o czym świadczy liczba zespołów, w których gra: LXMP, Efekt Moozgu, Trylobit, 60 Minut Projekt, The Kurws, Blast Muzungu czy SEMAFOR COMBO. Współpracował z czołowymi muzykami awangardowymi, taki jak Yoshida Tatsuya, Zdzisław Piernik, Kazuhisa Uchihashi, Ove Volquartz oraz Tabata Mitsuru.

Patronat medialny nad cyklem koncertow objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttp://supersam.mozg.pl/


XI Festiwal „Era Schaeffera” odbędzie się 24 października 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim Basenie Artystycznym (ul. M. Konopnickiej 6).

Festiwal Era Schaeffera to wydarzenie cykliczne z pogranicza muzyki, teatru i tańca, promujące bogaty dorobek twórczy polskiego współczesnego kompozytora, teoretyka muzyki, dramaturga, filozofa i grafika Bogusława Schaeffera, odbywające się regularnie w sezonie jesiennym od 2009 roku w Warszawie. Festiwal jest multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u.

XI „Era Schaeffera” to połączenie prezentacji utworów Bogusława Schaeffera z obchodami jego 90-tych urodzin. Profesor zmarł niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach, tegoroczny Festiwal będzie więc także symbolicznym pożegnaniem z Mistrzem.

28 września 2919 w Teatro Replika w Madrycie Festiwal miał swoją hiszpańską odsłonę: zaprezentowane zostało przedstawienie pt. Viva Schaeffer w ramach obchodów 100-lecia nawiązania stosunków polsko-hiszpańskich. Wykonania artystów scen polskich i zagranicznych będą częścią multimedialnego spektaklu The Eternal Carousel połączonego z pokazem graficznych dzieł Schaeffera 24 października w warszawskim Basenie Artystycznym. W oprawie muzycznej spektaklu w reżyserii Macieja Sobocińskiego zostaną wykorzystane fragmenty utworów Schaeffera w interpretacji i opracowaniu młodych polskich wykonawców i kompozytorów. Udział w przedsięwzięciu wezmą aktorzy Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, akordeonista i kompozytor Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, śpiewak Janusz Radek, raper Andy Ninvalle, skrzypek i kompozytor Patryk Zakrocki, pianista Maciej Piszek oraz kompozytor i pianista Andrzej Karałow.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie http://aureaporta.eu 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na III Festiwal „Krakowski Salon Muzyczny: Moniuszko – Żeleński”, który odbędzie się w dniach 24 października – 23 listopada 2019 roku.

Festiwal jest do dzisiaj największym regularnym wydarzeniem promującym twórczość Władysława Żeleńskiego. Tegoroczna odsłona poświęcona będzie nie tylko Żeleńskiemu, ale też Stanisławowi Moniuszce z okazji jego roku. Obaj kompozytorzy mają nieocenione zasługi dla rozwoju polskiej twórczości pieśniarskiej, dlatego w programie festiwalu znajdą się trzy recitale wokalne, a ponadto koncert orkiestrowy z aranżacjami pieśni S. Moniuszki, recital duetu fortepianowego, tria stroikowego i kwartetu smyczkowego, wykłady poświęcone pieśniom Moniuszki i Żeleńskiego, a także polskiej twórczości pieśniarskiej w XX wieku.

Utwory Władysława Żeleńskiego usłyszymy w interpretacji kwartetu smyczkowego Messages Quartet, LLLeggiero Woodwind Trio, Urszuli Kryger i Krzysztofa Urbaniaka. 17 listopada Ravel Piano Duo zaprezentuje w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie utwory S. Moniuszki, W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego. Natomiast w Domu Jana Matejki 21 listopada zabrzmią pieśni G. Bacewicz, M. Wajnberga, T. Bairda oraz Z. Stojowskiego. Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się też promocja dwóch płyt: 17 listopada swoją płytę Polish Kaleidoskope No. 4 promować będzie Ravel Piano Duo, natomiast 21 listopada odbędzie się promocja pierwszego, kompletnego nagrania pieśni Zygmunta Stojowskiego w wykonaniu sopranistki Magdaleny Molendowskiej i pianistki Julii Samojło.

Na wszystkie wydarzenia wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.spmk.com.pl/salon/ 


24 października 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert kameralny LutosAir Quintet, podczas którego zostaną wykonane premiery aż trzech utworów.

LutosAir Quintet jest jednym z najprężniej działających zespołów instrumentów dętych wykonujących muzykę współczesną. Powstał w 2013 roku, w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego.

Czwartkowy koncert rozpocznie wykonanie Sześciu bagatel na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię autorstwa węgierskiego kompozytora Györgya Ligetiego, który przeszedł do historii jako wielki awangardzista. Bagatele są jego wczesnym dziełem, napisanym w 1953 roku, jeszcze przed wyjazdem z ojczyzny, a zastosowany w nich język muzyczny jest bardziej przystępny od późniejszych kompozycji artysty.

Pozostałe utwory w programie, napisane zostały przez współczesnych polskich kompozytorów. Wrocławska publiczność będzie miała ponadto niepowtarzalną okazję do wysłuchania prawykonań Sekstetu dętego wrocławskiej kompozytorki Ewy Podgórskiej, Dr JanKeys altowiolisty i kompozytora Dawida Pajdzika i suity koncertowej Ranwers na klarnet basowy i kwintet dęty Nikoli Kołodziejczyka. Zamówienie utworu Ranwers dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7269 


Maestro Antoni Wit, powracając do Opola w ramach cyklu „Strefa Gwiazd”, po raz kolejny zdecydował zaprezentować publiczności program, w którym to orkiestra będzie głównym bohaterem wieczoru w Filharmonii Opolskiej 25 października 2019 roku o godz. 19:00.

Ułożone w kolejności chronologicznej kompozycje twórców francuskich – mimo iż pochodzące z tego samego kręgu kulturowego – reprezentują bardzo zróżnicowaną stylistykę. Danse Macabre Camille’a Saint-Saënsa to krótki i widowiskowy poemat symfoniczny. Zupełnie inny charakter ma Pelléas et Mélisande, suita sporządzona z muzyki Gabriela Fauré stworzonej jako ilustracja dźwiękowa do spektaklu dramatycznego Maurica Maeterlincka. Dzieło laureata literackiej Nagrody Nobla z roku 1911 opowiada o pięknej, ale pogrążonej w nieuleczalnej melancholii dziewczynie. Dokładnie taka jest partytura Fauré; piękna, ale smutna i mglista. Bacchus et Ariane Alberta Roussela to muzyka baletowa, a więc rytmiczna i taneczna, a poprzez zakorzeniony w mitologii temat nieco szalona, a momentami nawet… hałaśliwa.

Ten koncert polecany jest kilku grupom słuchaczy. Frankofilom prawdziwie zauroczonym krajem wina i sera, chcącym bliżej poznać jego muzykę. Kolekcjonerom gwiazd – maestro Antoni Wit jest legendą polskiej sceny muzycznej; spotkanie z taką osobistością to obowiązkowy punkt programu dla świadomego melomana. Wreszcie – wielbicielom teatru i literatury, którzy słuchając między innymi muzyki, skomponowanej na potrzeby spektaklu dramatycznego, będą mieli okazję doświadczyć sztuki w nowy dla siebie sposób.

Materiały promocyjne Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-antoni-wit/ 


Cykl koncertów i konwersatoriów w 30. rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora i publicysty Radia Wolna Europa, Romana Palestra odbędzie się w Warszawie w dniach 25–27 października 2019 roku.

Uniwersytet Warszawski zaprasza na trzydniowy cykl wydarzeń organizowanych przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie przy wsparciu MKiDN, który podkreśla związki artysty z uczelnią, oddaje mu też hołd w 30. rocznicę śmierci. Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowana zostanie podczas dwóch monograficznych koncertów: symfonicznego i kameralnego w aulach Auditorium Maximum i Collegium Politicum UW.

Z udziałem znakomitych muzyków zabrzmią zarówno jego dzieła neoklasyczne z okresu międzywojennego i wojennego (w tym estradowe prawykonanie pięknej kantaty chóralnej Kołacze do słów Szymona Szymonowica), jak i przykłady późniejszej twórczości mierzącej się z zaawansowanymi środkami muzycznymi. Ponadto dwa konwersatoria przypomną ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych. Za przykład posłuży film Dziewczęta z Nowolipek J. Lejtesa z 1937 roku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/roman-palester-tu-i-teraz-cykl-koncertow-i-konwersatoriow-w-30-rocznice-smierci-kompozytora-i-publicysty/ 


Zajęcia dla najmłodszych, podczas których dzieci będą uczyć się, bawić się i improwizować w towarzystwie świetnych muzyków i niezwykłych książek, odbędą się 25 października i 26 października 2019 roku w trzech wielkopolskich miejscowościach: Skokach, Wągrowcu i Krajence.

Organizator warsztatów – Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej – zaprasza dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat. Podczas zajęć uczestnikom aktywnie towarzyszą im ich opiekunowie. Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: Marcin Skaba (skrzypce), Bartosz Smorągiewicz (saksofon) i Jarosław Siwiński (syntezator). Przygodę przez improwizacje z artystami poprowadzi aktor i reżyser Grzegorz Ociepka.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Tak zaimprowizowane bajki są następnie, pod kierunkiem prowadzących zajęcia, „tłumaczone” na język muzyczny. Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną. Zajęcia cyklu prowadzą muzycy różnych specjalności. Prócz zabaw z improwizacjami i książkami, dzieci poznają różne techniki wydobywania dźwięku, które eksponują jego walory kolorystyczne i dynamiczne, a także będą mogły same zagrać na perkusjonaliach.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona.

Patronat medialny nad warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronach:

https://www.facebook.com/events/795964717504932/ 

https://www.facebook.com/events/638156259924325/ 


Koncert kameralny w wykonaniu Agaty Kielar-Długosz, Łukasza Długosza oraz Marka Toporowskiego odbędzie się w piątek 25 października 2019 o godz. 19:00 w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach. 

Wybitni muzycy, koncertujący z najlepszymi artystami na całym świecie, przygotowali utwory kompozytorów barokowych i współczesnych. Zebrane w całość, tworzą swoisty pomost, przeprowadzający nas z czasów odległej przeszłości do tego, co teraźniejsze. Koncert będzie okazją do spotkania z twórczością tych, którzy na stałe zapisali się w historii muzyki, oraz tych, którzy dziś tę historię tworzą na nowo.

W programie, obok utworów Jana Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna i Antonia Vivaldiego, znajdą się kompozycje powstałe w ramach programu "Zamówienia Kompozytorskie" prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca: Frisium na 2 flety i klawesyn Krzysztofa Baculewskiego, Utwór na 2 flety i klawesyn Grażyny Pstrokońskiej oraz Cosmo-temporality na 2 flety i klawesyn Dai Bo.

Koncert zorganizowany przy współpracy z Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej i Fundacją Piąta Esencja. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Organizatorzy uprzejmie proszą o potwierdzenie obecności na koncercie na adres: rezerwacje@palacradziejowice.pl 

Szczegółowe informacje na stronie: http://palacradziejowice.pl/


Inauguracja sezonu 2019/2020 Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy odbędzie się 25 października 2019 o godz. 19.00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kai Bumanna z towarzyszeniem skrzypaczki Sławomiry Wilgi wykona utwory Mendelssohna, Karłowicza oraz Kilara.

Karłowicza i Kilara niewątpliwie łączyło jedno – uwielbienie dla polskich gór. Karłowicza, jednego z największych kompozytorów polskich i najlepszych taterników tamtych lat, wspaniałego fotografika ukochane Tatry zabrały na zawsze… Zginął podczas wspinaczki na Mały Kościelec 8 lutego 1909. Tryptyk Odwieczne pieśni napisał w 1907. Jest on postrzegany jako „manifestacja panteistycznego credo kompozytora, muzyczny wyraz jego filozofii, apoteoza Natury-Wszechbytu”. Kilar także kochał góry w całym tego słowa znaczeniu. Obdarzał miłością ich niepowtarzalny folklor, melodie góralskie zafascynowały go i inspirowały. W 1976 – w stulecie urodzin Karłowicza – skomponował poemat Kościelec 1909, który jest rodzajem epitafium i oddaje ostanie chwile Karłowicza.

Wieczór zacznie się wielkim przebojem sal koncertowych – Koncertem e-moll Mendelssohna, znanym z przepięknych, przepojonych słodyczą melodii, „w którym skrzypce śpiewają o spełnieniu wszystkich tęsknot i o miłości”. Solistką będzie 25-letnia Sławomira Wilga – absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka, laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych i kameralnych, współpracująca z International Lutosławski Youth Orchestra, Orkiestrą Smyczkową Primuz, Baltic Neopolis Orchestra oraz Uncover Soloist.

Koncert realizowany pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/


25 października 2019 o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej odbędzie się koncert zatytułowany „Pocztówka z Polski – trzej polscy kompozytorzy z trzech okresów”, prezentujący kompozycje Karola Kurpińskiego, Stanisława Moniuszki oraz Karola Szymanowskiego.

Wieczór upłynie pod znakiem trzech wielkich polskich nazwisk i przeniesie publiczność w trzy muzyczne epoki: późny klasycyzm, romantyzm i Młodą Polskę. Opera Karola Kurpińskiego Zamek na Czorsztynie zawierała wiele cech narodowych: polonez, dumkę, cavatinę czy ludową śpiewkę. Nawiedzony gotycki zamek nad Jeziorem Czorsztyńskim pobudza wyobraźnię. Romantyczne skojarzenia prowadzą aż do Mickiewicza, ale z polskich gór przeniesiemy się na Krym. Do ośmiu wybranych tekstów Sonetów krymskich skomponował Stanisław Moniuszko kantatę na głosy solowe, chór i orkiestrę. Nastrój ten dopełni, rozdzielając utwory, I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego – pierwszy nowoczesny koncert skrzypcowy, który tradycję XIX-wieczną zostawia dla nowej ekspresji, będąc jednoczęściowym poematem o pięknej aurze dźwiękowej i fantastycznym i namiętnym charakterze.

Piotr Wacławik poprowadzi Orkiestrę i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej w ramach swojej rezydencji dyrygenckiej. Partie solowe wykonają Krzysztof Jakowicz i Emil Ławecki. Chór przygotowuje Violetta Bielecka.

Koncerty jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”.

Szczegółowe informacje na stroniehttps://www.oifp.eu/ oraz https://www.facebook.com/


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Więcej


W niedzielę 27 października 2019 o godz. 12 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędzie się koncert z udziałem Janusza Olejniczaka z okazji 170. rocznicy śmierci Fryderyka Chopina.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą Jerzego Maksymiuka. W programie koncertu: Ignacy Jan Paderewski – Nokturn B-dur (instr. Jerzy Maksymiuk), Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, Siergiej Prokofiew – I Symfonia D-dur „Klasyczna” op. 25. Koncert poprowadzi Marcin Majchrowski.

Młodzieńcze utwory powstają często z miłości. Paderewski skomponował Nokturn B-dur z myślą o pięknej, kilkanaście lat starszej pianistce Raluce Bibesco-Bassaraba, księżnej Brancovan, z którą łączył go ponoć ognisty romans. W wersji orkiestrowej tym dobitniej wyjdą na jaw pokrewieństwa tej melancholijnej miniatury ze środkową częścią II Koncertu Chopina. Iwaszkiewicz napisał kiedyś, że pierwsze wejście fortepianu w Larghetto „brzmi jak otwarcie bramy do jakiegoś przybytku miłości i spokoju”. Rzeczywiście, kompozytor zwierzał się Tytusowi Woyciechowskiemu, że pisząc ten utwór, fortepianowi gadał „to, co bym Tobie nie raz powiedział” – o pełnym jeszcze nadziei uczuciu do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej, która pół roku po wyjeździe Chopina z kraju przestała z nim korespondować. Prokofiew tworzył swą symfonię w sielskiej daczy pod Piotrogrodem, bez dostępu do fortepianu, z dala od zgiełku wojny i rewolucji, z dala od swojej pierwszej miłości Niny Mieszczerskiej, z którą niedawno zerwał zaręczyny – po awanturze z jej ojcem, który nie zamierzał oddać córki artyście bez stałych dochodów. Skomponował zwięzły, skondensowany pastisz XVIII-wiecznej symfonii, tchnący iście haydnowską pogodą. Miłość często zawodzi kompozytorów – każdy z nich jednak inaczej przekuwa emocje w dźwięki.

Dorota Kozińska

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.nospr.org.pl/


27 października 2019 o godz. 18:00 w sali kameralnej NOSPR w Katowicach odbędzie się koncert zatytułowany "Dawni Mistrzowie". Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca – najstarszy polski zespół specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej – wykona dzieła mistrzów i prekursorów najbardziej znanych nurtów muzyki współczesnej.

W programie znajdzie się Capriccio na fortepian i orkiestrę Igora Strawińskiego – z udziałem solistki Gabrieli Szendzielorz-Jungiewicz, Koncert kameralny na 13 instrumentów György Ligetiego, oraz Łańcuch I na orkiestrę kameralną Witolda Lutosławskiego.

Kompozycja Witolda Lutosławskiego została prawykonana na festiwalu "Warszawska Jesień" w 1984. Sam kompozytor tak pisał o swoim utworze w książce programowej: "Tytuł Łańcuch I zawiera w sobie sugestię nie tylko co do formy utworu, ale także co do mej intencji skomponowania w przyszłości dalszych 'łańcuchów'. W utworze zbudowanym na kształt łańcucha muzyka rozdzielona jest na dwa pasma. W każdym z pasm poszczególne odcinki rozpoczynają się i kończą w różnych miejscach. Innymi słowy, początek odcinka w jednym paśmie przypada na środek odcinka w paśmie drugim. W utworze tym zasada formy łańcuchowej posłużyła do budowy większej części utworu. W miarę jak zbliża się koniec kompozycji, faktura ulega komplikacji. Poszczególne partie, grane ad libitum, splatają się w sieć melodii 'cantabile'. Skomponowałem Łańcuch I dla czternasu muzyków zespołu London Sinfonietta jako pamiątkę naszego wspólnego muzykowania."

Więcej informacji na stronachhttp://www.nospr.org.pl/ oraz https://www.facebook.com.


30 października 2019 o godzinie 19:00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach odbędzie się kolejne wydarzenie w ramach cyklu "Jesień w Lusławicach". Podczas koncertu w ramach trasy promującej album „HIPOKAMP” wystąpią znakomici artyści: Marek Napiórkowski (gitary), Mino Cinelu (instrumenty perkusyjne), Jan Smoczyński (nstrumenty klawiszowe) i Paweł Dobrowolski (perkusja).

Tytuł nowej płyty Marka Napiórkowskiego nawiązuje do tajemniczego i nie do końca zbadanego obszaru, jakim jest ludzki mózg. Podobnie, osadzona w oryginalnym kontekście brzmieniowym, nowa muzyka gitarzysty, to spektrum tajemniczych i nieoczywistych barw. „HIPOKAMP” to album łączący wyrafinowane improwizacje jazzowe ze światem elektronicznych struktur dźwiękowych i intrygujących dialogów instrumentów perkusyjnych. Premierowe Trio, oparte na dźwiękach elektrycznej gitary, różnorakich analogowych syntezatorów (Jan Smoczyński) i stylowo brzmiącej perkusji (Paweł Dobrowolski), Napiórkowski postanowił wzbogacić obecnością absolutnej gwiazdy jazzu – Mino Cinelu, prawdopodobnie najbardziej utytułowanego perkusjonisty naszych czasów. Gościem specjalnym, który pojawił się również na płycie, jest ceniony w Europie i na świecie saksofonista jazzowy Adam Pierończyk.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttps://penderecki-center.pl/news#2411