Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 22 listopada 2019 roku o godz. 19.00 nosi tytuł „Nieobliczalne oblicza chórzystów”. Wszechstronnie utalentowani chórzyści Filharmonii Łódzkiej wystąpią tego wieczoru nie tylko jako śpiewacy, lecz także instrumentaliści i kompozytorzy.

Robert Grabowski (śpiewający w tenorach) wystąpi jako organista w fantazji Benedicam Dominum wczesnobarokowego kompozytora Paula Sieferta, działającego w Gdańsku. Marta Malarska (sopran), Agata Szmuk (mezzosopran), Piotr Wieczorek (tenor) i Adrian Łęczycki (baryton) wykonają partie solowe w Magnifikacie Marcina Mielczewskiego. Liryczną pieśń Mieczysława Karłowicza Pamiętam ciche, jasne, złote dnie usłyszymy w interpretacji Pawła Żaka (tenor) i Michała Kluski (śpiewa w tenorach, wykona partię fortepianu). W Chórze FŁ nie brak też zdolnych dyrygentów (Rafał Wiecha, Joanna Kruszyńska, Aleksandra Ryłko-Sutowicz, Magdalena Szymańska) i kompozytorów (Jakub Kowalewski opracował na chór pieśni Karłowicza). Maria Hubluk-Kaszuba, Joanna Kruszyńska i Robert Bednarczyk zaśpiewają Sześć pieśni kurpiowskich Szymanowskiego. Anna Krysztofiak zagra na lirze korbowej, zaś Maja Skoblewska i Paweł Zapart wystąpią w rolach konferansjerów. Ten niecodzienny koncert jest częścią obchodów 50-lecia Chóru Filharmonii Łódzkiej.

Ponadto podczas koncertu jubileuszowego zostanie prawykonana Muzyka madrygałowa Artura Zagajewskiego na chór sześciogłosowy i sześć instrumentów.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-choralny-nieobliczalne-oblicza-chorzystow 


W dniach 22–24 listopada 2019 roku w Poznaniu odbędzie się IV edycja Festiwalu Sztuki Audiowizualnej „Światłodźwięki”, prezentującego najważniejsze prace europejskiego i rodzimego środowiska artystycznego, zafascynowanego performatywnym łączeniem wizualności i muzyki.

Organizatorzy – Fundacja Wspierania Kultury „Our ‘PL’ace Foundation” – określają wrażenia, jakich mogą spodziewać się uczestnicy festiwalu jako „synestetyczne doświadczanie eksperymentalnej muzyki i świetlnych wizualizacji”. Ta interdyscyplinarna sztuka tworzona jest całkowicie na żywo, w oparciu o nowe koncepcje, zakładające wzajemne oddziaływanie dźwięku i obrazu/koloru w jednym czasie. Organizatorom zależy, żeby zachować równowagę pomiędzy liczbą artystów, którzy tworzą projekcje wizualne i tych, którzy malują dźwiękiem. W tym roku udało się zaprosić grono wyjątkowych artystów, gwarantujących nie tylko różnorodność, ale także możliwość wielu interesujących dialogów świetlno-muzycznych.

„Światłodźwięki” to koncerty, jam session, a przede wszystkim wykłady-prezentacje w języku polskim i angielskim, podczas których artyści tworzący projekcje, muzycy i naukowcy opowiedzą o najnowszych trendach w europejskiej sztuce, o połączeniach sztuki, informatyki, architektury. Zaprezentują najnowsze drogi i kierunki, którymi podąża sztuka. O tym opowie brytyjska artystka medialna Florence To, dr Ireneusz Gawlik – programista z Krakowskiej AGH, dr Slavo Krekovič – muzykolog i artysta ze Słowacji, Lubomir Slovinsky – słowacki projektant i artysta cyfrowy oraz audiowizualny legendarny Thomas Köner z Niemiec, znany m.in. z nagrań dźwięków arktycznych lodowców.

Udział w wydarzeniu wezmą tacy polscy artyści, jak: dr hab. Patryk Piłasiewicz i Jarosław Majewski (kontrabas), Martyna Kabulska i Paweł Ernst (skrzypce), Piotr Mełech (klarnet), Jacek Buhl (perkusja), Jakub Królikowski (elektronika), Jagoda Chalcińska, Barbara Żach i Paweł Krupski (światło i projekcje).

Udział we wszystkich wydarzeniach festiwalu jest bezpłatny i nie wymaga wcześniejszej rezerwacji. Festiwal jest współfinansowany ze środków Urzędu Miasta Poznania.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.swiatlodzwieki.pl oraz na profilu facebookowym: https://www.facebook.com-Festiwal-Sztuki-Audiowizualnej 


W dniach 23 i 24 listopada 2019 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, z inicjatywy Dziekana Wydziału Instrumentalnego prof. dr. hab. Tomasza Strahla odbędzie się I Ogólnopolska Konferencja Naukowo-artystyczna pt. „Polska sonata wiolonczelowa”.

Podczas konferencji omówione zostaną utwory polskich kompozytorów na wiolonczelę, a w szczególności sonaty wiolonczelowe. Referaty na ten temat wygłoszą znakomici wiolonczeliści, autorytety w dziedzinie interpretacji, reprezentujący największe ośrodki muzyczne w Polsce, m. in. prof. dr hab. Tomasz Strahl, prof. em. dr hab. Andrzej Wróbel, prof. dr hab. Piotr Hausenplas, dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Renata Marzec, prof. dr hab. Stanisław Firlej, prof. dr hab. Urszula Marciniec-Mazur.

24 listopada o godz. 18.00 w Sali Kameralnej im. H. Melcera będzie miał miejsce koncert, podczas którego publiczność będzie mogła posłuchać omawianych sonat autorstwa Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga, Haliny Krzyżanowskiej i Ludomira Różyckiego w interpretacji znakomitych artystów.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.chopin.edu.pl/pl/2019/10/polska-sonata-wiolonczelowa 


W dniach 23 listopada – 1 grudnia 2019 roku po raz piąty odbędzie się festiwal muzyki współczesnej „Nowe fale”. Repertuar tegorocznych koncertów będzie jak zwykle różnorodny.

Nowe kompozycje zaprezentują zarówno kompozytorzy opowiadający się za potrzebą i możliwością kontynuacji klasycznych rozwiązań, jak i reformatorzy, szukający nowych tematów i środków wyrazu. Nie zabraknie mile zwykle witanej przez publiczność muzyki łączącej tradycje poważną i rozrywkową.

W festiwalu wezmą udział zarówno gdańscy soliści i zespoły, jak i muzycy z innych ośrodków oraz z zagranicy. Efektem zainicjowanej przez organizatorów Festiwalu kilka lat temu współpracy ze środowiskami kompozytorskimi Poznania, Bydgoszczy i Łodzi będą prezentacje utworów związanymi z nimi twórców. Odbędą się m. in. światowe prawykonania tych kompozycji. Wśród premier na pierwszym miejscu należy wymienić przewidziane w programie koncertu finałowego wykonanie utworu jednego z laureatów tegorocznego międzynarodowego konkursu kompozytorskiego, przeprowadzonego w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Nowe utwory napisali specjalnie dla Festiwalu także młodzi gdańscy twórcy.

Ze środowiskiem kompozytorów blisko współpracują muzykolodzy i teoretycy muzyki. W tym roku zaprezentują najnowsze spojrzenia na współczesną muzykę fortepianową w ramach towarzyszącej festiwalowi XVIII Konferencji Naukowej „Muzyka fortepianowa”, przygotowanej przez Katedrę Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Temat konferencji to „Wyzwania XX i XXI wieku”. W ramach Festiwalu tradycyjnie odbędą się warsztaty wykonawstwa muzyki współczesnej, prowadzone przez zespół Kwartludium.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://2019.nowefale.pl/ 


23 listopada 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga.

Skomponowana przed osiemdziesięciu laty VI Symfonia Dmitrija Szostakowicza należy do najbardziej oryginalnych dzieł tego gatunku w dorobku kompozytora, ale też i najkrótszych. Trwa zaledwie pół godziny i podobnie jak Druga, Trzecia i później Dziewiąta posiada nietypową strukturę: potężne Largo i za nim dwie części szybkie: Allegro i Presto. Sytuacja polityczna w momencie powstania utworu nie sprzyjała jego recepcji, a Szostakowiczowi zarzucono niedostateczne „zaangażowanie”. Autor Lady Macbeth mceńskiego powiatu ogłosił bowiem, że pracuje nad wielką dziękczynną symfonią poświęconą Leninowi z udziałem solistów śpiewaków, chóru, której oczywiście nigdy nie napisał. Stworzył za to wielki mahlerowski fresk z doklejoną niemal sztucznie konkluzją w postaci wulgarnego prawie i pozornie tylko optymistycznego finału.

W tym samym roku, w którym powstała VI Symfonia Szostakowicza, dwudziestoletni Mieczysław Wajnberg ukończył klasę fortepianu w Konserwatorium Warszawskim i zaczął komponować swoje pierwsze utwory. Wtedy też zaczęła się jego ucieczka na wschód, najpierw do Mińska, później do Taszkientu, gdzie poznał Dmitrija Szostakowicza, a ostatecznie w 1943 roku osiadł w Moskwie. Spośród kilkunastu utworów Wajnberga na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry to właśnie Koncert skrzypcowy z 1960 roku zyskał w ostatnim czasie całkiem sporą rzeszę propagatorów, z Gidonem Kremerem na czele. W Polsce niestrudzonym ambasadorem muzyki Wajnberga jest maestro Gabriel Chmura, który na ten specjalny koncert przygotował czteroczęściową, skąpaną w żydowskim folklorze, pierwszą Sinfoniettę z 1948 roku.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny227 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na całoroczny cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Odrestaurowany przed laty zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się także podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych, odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. W ich interpretacji usłyszymy arcydzieła muzyki organowej, utwóry kompozytorów zachodnioeuropejskich i polskich twórców, m. in. kompozycje Mieczysława Surzyńskiego oraz improwizacje Damiana Skowrońskiego. 

Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje na stronie: www.festiwal.reformowani.pl

Read more


W dniach 24–26 listopada 2019 roku w Pałacu w Rybnej będzie miał miejsce I Konkurs Klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej dla uczniów szkół muzycznych I i II stopnia oraz studiów licencjackich.

Organizatorem Konkursu jest Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Celem konkursu jest popularyzacja literatury klawesynowej, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki XX i XXI wieku, a także klawesynu współczesnego z dźwigniami pedałowymi do zmian rejestrów. Jest to również okazja do wymiany doświadczeń między uczestnikami i pedagogami. Występy uczestników oceniać będzie trzyosobowe Jury powołane przez Organizatora w składzie: prof. Elżbieta Stefańska – przewodnicząca jury (Akademia Muzyczna w Krakowie), prof. Ewa Piasecka i dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz (Akademia Muzyczna w Łodzi).

W ramach Konkursu odbędą się przesłuchania otwarte dla publiczności, wykład Elżbieta Chojnacka – artystka awangardy i ekspozycja pamiątek po klawesynistce (dr A. Gajecka-Antosiewicz), a także koncerty. Konkurs rozpocznie się recitalem prof. Elżbiety Stefańskiej pt. Elżbieta Chojnacka in memoriam, wieńczącym cykl koncertów „Dwa nurty”. Elżbieta Stefańska to pierwsza dama polskiego klawesynu i żywa historia wykonawstwa muzyki klawesynowej, tak dawnej, jak i współczesnej. Uczennica m.in. Hansa Pischnera i Ruggiero Gerlina, co czyni ją w prostej linii spadkobierczynią tradycji Wandy Landowskiej. Od ponad półwiecza swą artystyczną osobowością i maestrią zachwyca publiczność na całym świecie, od Berlina do Tokyo, jest stałym gościem najbardziej renomowanych festiwali muzycznych na czele z Bachowskim w Lipsku i Haendlowskim w Halle.

Dodatkowe informacje o Konkursie – na stronie https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/konkurs-klawesynowy-im-el%C5%BCbiety-chojnackiej/ 


24 listopada 2019 roku o godz. 18.00 Orkiestra Muzyki Nowej w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia prawykona najnowsze utwory polskich kompozytorów.

Orkiestra Muzyki Nowej – założona w 1996 roku przez prof. Aleksandra Lasonia – od ponad dwudziestu lat eksploruje obszar sztuki współczesnej, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach CD. Efektem tej aktywności jest ponad 100 prawykonań na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, szereg nagrań koncertowych, radiowych i studyjnych. OMN od szeregu lat uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki nowej i instytucjami promującymi muzykę współczesną. Od 2014 roku orkiestra realizuje cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności własny cykl koncertowy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach prezentując co miesiąc programy z muzyką współczesną.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Muzyki Nowej zaprezentuje utwór Marcina Rupocińskiego Sensitivity na zespół instrumentalny i warstwę wideo. Następnie zabrzmi Koncert wiolonczelowy „Zjawy” Mateusza Ryczka, zadedykowany Tomaszowi Skweresowi oraz zainspirowany zjawiskiem emergencji. W finale koncertu usłyszymy Metta. Sinfonia concertante nr 2 Aleksandra Lasonia na rożek basetowy, klarnet basowy i orkiestrę kameralną. Utwory Marcina Rupocińskiego i Aleksandra Lasonia powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas premiery utworów Orkiestrze towarzyszyć będą znakomici soliści, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki najnowszej: Roman Widaszek (basethorn), Jadwiga Czarkowska (klarnet basowy) i wiolonczelista Tomasz Skweres.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 


24 listopada 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się niezwykły koncert – Multimedialny Wieczór Organowy, podczas którego doświadczymy niezwykłej podróży w głąb mechanizmu organów. Publiczność zgromadzona na sali koncertowej im. Karola Stryji będzie także świadkiem narodzin nowych dzieł, bowiem na ten dzień zaplanowane są aż dwa prawykonania!

Jan Bokszczanin, znakomity organista, interpretator i badacz rosyjskiej i radzieckiej organowej literatury muzycznej, zaprezentuje się w programie nie tylko kompozytorów zza naszej wschodniej granicy. Zabrzmią dzieła Dmitrija Szostakowicza, Siergieja Rachmaninowa, Sofii Gubajdulinej, Georgija Muschela, Eduarda Khagagortyana oraz – premierowo – Jarosława Mamczarskiego i Aleksandra Nowaka, które organista wykona wraz z Chórem Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina. Nie zabraknie także kompozycji na chór a cappella, bowiem filharmonicy zaprezentują Benedictus Aleksandra Lasonia, jedyny w dorobku tego kompozytora utwór przeznaczony na taki skład wykonawczy. To będzie wieczór niezapomnianych przeżyć.

Koncert odbędzie się w ramach VII Międzynarodowych Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „ReGeneracje”. Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 


W Tokio w dniach 25–26 listopada 2019 roku w sali TO-ON Concert Hall odbędzie się prezentacja autorskiego projektu pianisty Marka Brachy „heritance: radiating piano”, dofinansowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.

Projekt „heritance: radiating piano” eksploruje wpływy muzyki tradycyjnej w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej XIX i XX wieku. Fenomen transpozycji tradycyjnych tańców polskich (polonez, mazurek) do muzyki klasycznej w utworach Fryderyka Chopina, Mieczysława Wajnberga i Karola Szymanowskiego zostanie zanalizowany porównawczo ze stylizacją tańca Bugaku, jednego z gatunków tradycyjnego stylu Gagaku, w twórczości wybitnego japońskiego kompozytora Yoritsunego Matsudairy (1907–2001).

We współpracy z Tokyo Piano Teachers' National Associatiation w Japonii zorganizowana zostanie konferencja poświęcona problemom interpretacyjnym w polskiej i japońskiej literaturze fortepianowej, w której metodą kompozytorską jest stylizacja motywów muzyki tradycyjnej. Wykładowi towarzyszyć będzie recital pianisty Marka Brachy, w programie którego znajdą się utwory Fryderyka Chopina, Tadeusza Kościuszki, Marii Szymanowskiej, Józefa Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego, Aleksandra Tansmana, Tadeusza Kasserna, Władysława Szpilmana, Mieczysława Wajnberga, a także Yoritsunego Matsudairy, analizowane podczas wykładu.

Na zaproszenie Tokyo Piano Teachers' National Associatiation odbędą się kursy mistrzowskie z udziałem młodych pianistów mające na celu przybliżenie idiomu polskich tańców narodowych oraz zbudowanie długoterminowej współpracy.

Projekt, organizowany przez Fundację Inicjatyw Artystycznych „Sfera Harmonii” sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


25 listopada 2019 roku o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią laureaci Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych ATMA 2019.

„Atma” to miejsce szczególne, ukochany dom Karola Szymanowskiego. Dziś muzeum znajdujące się w willi tętni życiem. Godnie upamiętnia Mistrza wypełniając jego misję rozwoju polskiej kultury. Również NOSPR ma w tym swój udział.

Decyzją Jury zdobywcą Grand Prix tegorocznej, IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Indywidualności Muzycznych został Paweł Wojciechowski, 16-letni pianista z Warszawy. Jest on uczniem Joanny Ławrynowicz prowadzącej klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Zwycięzca Konkursu może nie tylko cieszyć się nagrodami finansowymi (5 000 zł oraz nagroda firmy Schimmel Pianos – również 5 000 zł), ale przede wszystkim uhonorowany jest możliwością wystąpienia jako solista z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w jej siedzibie, w Katowicach. Pozostali finaliści również otrzymali Nagrodę Dyrektora NOSPRu Ewy Bogusz-Moore – wszyscy wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach koncertów kameralnych.

Podczas najbliższego koncertu Wojciech Niedziółka, Jakub Staszel i Jan Widlarz zaprezentują się w przekrojowym repertuarze. Usłyszymy m.in. dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nospr.org.pl/ 


W dniach 26 listopada – 1 grudnia 2019 roku odbędzie się festiwal „Forum.Lutosławski” – wydarzenie organizowane w ramach projektu „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” prowadzonego przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy. Na Forum złożą się spotkania, dyskusje, warsztaty, koncerty przybliżające twórczość Witolda Lutosławskiego – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku.

W ramach „Forum.Lutosławski” odbędzie się trzydniowa konferencja Dzieło muzyczne wobec przeszłości i teraźniejszości, podczas której wygłoszone zostaną referaty poświęcone kompozycjom powstałym w XX i XXI wieku.

Forum będzie miało także aspekt praktyczny – warsztatowy. W ramach wydarzenia odbędą się zajęcia z profesorami UMFC Jadwigą Rappe i Andrzejem Bauerem, poświęcone problematyce wykonawstwa repertuaru z XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości patrona Forum. 28 i 29 listopada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy będzie miało miejsce seminarium poświęcone kompozycji, a udział w nim wezmę m.in. Dobrinka Tabakova, Joe Cutler, Ewa Pobłocka czy Dariusz Przybylski. Seminarium zwieńczy panel kompozytorski poświęcony patronowi Forum. Dyskusję Lutosławski 30 listopada, poświęconą bezpośrednim relacjom artystów z kompozytorem i jego twórczością, poprowadzi Katarzyna Naliwajek-Mazurek; udział w spotkaniu wezmą Zbigniew Bargielski, Wojciech Michniewski i Andrzej Bauer.

Podczas koncertów usłyszymy muzykę polską XX–XXI w. 26 i 27 listopada zabrzmią utwory Zbigniewa Bargielskiego, Łukasza Godyli, Michała Dobrzyńskiego, Marcina Gumieli, Bettiny Skrzypczak, Hanny Kulenty i Franciszka Woźniaka. Koncert 1 grudnia, który zwieńczy wydarzenie, wykona Chór Akademicki oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod batutą Michała Dworzyńskiego w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej. W programie koncertu znalazła się Msza Koronacyjna C-dur KV 317 Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Koncert na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego, w którym partię solową wykona Andrzej Bauer.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/ 


Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na Międzynarodową Konferencję pt. „Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności”, która odbędzie się w dniach 26–28 listopada 2019 roku.

Udział w konferencji wezmą znani muzykolodzy z całego świata, reprezentujący takie instytucje, jak Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, krakowska Akademia Muzyczna, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego (Bydgoszcz), Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego (Katowice), Akademia Muzyczna im. Ignacego J. Paderewskiego (Poznań), Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Poznań), University of Michigan, Universite de Normandie (Caen), Akademia Muzyczna im. Jāzepsa Vītolsa (Ryga), Akademia Muzyczna im. Jana Albrechta (Banska Štiavnica), Karl-Franzens-Universitat, Kunstuniversitat (Graz), Kamieniecko-Podolski Narodowy Uniwersytet im. Ivana Ogiienka, Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki (Lwow), Narodowy Uniwersytet im. Ivana Franki (Lwow), Państwowa Akademia Muzyczna im. Antoniny W. Nieżdanowej (Odessa).

Ważne miejsce zajmują referaty poświęcone polskiej muzyce współczesnej, m. in. twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego (Teresa Malecka), Hanny Kulenty (Anna Nowak), Witolda Lutosławskiego (Ewa Schreiber), Mieczysława Wajnberga (Agnieszka Nowok-Zych), Andrzeja Krzanowskiego (Magdalena Stochniol), Zbigniewa Bargielskiego (Violetta Przech), Dariusza Przybylskiego (Katarzyna Szymańska-Stułka), Michała Kondrackiego (Elżbieta Szczurko), Krzysztofa Meyera (Ewa Wójtowicz), Zygmunta Mycielskiego (Barbara Mielcarek-Krzyżanowska), Marcela Chyrzyńskiego (Jacek Szerszenowicz), Piotra Salabera (Aleksandra Kłaput-Wiśniewska).

W ramach Konferencji, 26 i 27 listopada o godz. 19.00, odbędą się koncerty kompozytorskie w Sali Koncertowej im. Romana Sucheckiego (ul. Staszica 7).

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/dzielo-muzyczne-wobec-przeszlosci-i-wspolczesnosci/ 


Podczas wyjątkowego koncertu 26 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej usłyszymy najbardziej wirtuozowskie i reprezentacyjne utwory literatury skrzypcowej, ukazujące szerokie spektrum muzyki kameralnej z tym instrumentem w roli głównej.

Datowana na rok 1886 Sonata na skrzypce i fortepian A-dur Césara Francka należy do najznakomitszych dzieł tego gatunku, jakie kiedykolwiek powstały. Od czasu jej premiery nieustannie pojawia się w repertuarze recitali skrzypcowych, a jej sąsiedztwo w programie koncertu z Sonatą Eugene’a Ysaÿe’a nie jest przypadkowe. Był on bowiem nie tylko ważnym w historii kompozytorem muzyki skrzypcowej, ale przede wszystkim fenomenalnym skrzypkiem, dla którego Franck napisał właśnie Sonatę A-dur.

Można naliczyć co najmniej setkę rozmaitych parafraz, potpourri, fantazji, czy wariacji na temat z oper opracowanych na skrzypce i fortepian. Fantazję na tematy z opery „Faust” Charlesa Gounoda napisał Henryk Wieniawski z myślą o sobie jako wykonawcy w 1865 roku, zaledwie 6 lat po premierze opery w Paryżu. Nie był on zresztą jedynym, który wpadł na pomysł wykorzystania uwielbianych przez publiczność tematów Gounoda (oprócz tego istnieją analogiczne utwory m.in. Sarasatego i Vieuxtempsa) na potrzeby wirtuozowskiego dzieła, którym można zabłysnąć przed szeroką publicznością.

Koncert rozpocznie i zakończy muzyka polska XX wieku. Oprócz nawiązującej zróżnicowaniem rytmicznym do muzyki XVIII wieku Partity na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego, w wykonaniu autora dedykacji zabrzmi Ricercar sopra Roman Lasocki Witolda Rudzińskiego, którego temat zaczerpnięty został z muzycznego opracowania nazwiska skrzypka.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-kameralny55 


Muzyka kameralna w mistrzowskich wykonaniach. Instrumenty dęte plus smyczki, fortepian i głos w bogactwie muzycznych kontekstów. Taka idea przyświeca Warsaw Winds+ Festival – nowemu wydarzeniu na kulturalnej mapie Warszawy, który odbędzie się w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2019 roku.

To muzyczne przedsięwzięcie zmieni postrzeganie instrumentów dętych wśród szerokiego grona odbiorców. W programie festiwalu każdy znajdzie coś dla siebie – od popularnych pieśni Stanisława Moniuszki w nowych aranżacjach, poprzez klasyczny repertuar na kwartet smyczkowy i kwintet dęty, premierowe utwory kompozytorów młodego pokolenia – Mikołaja Majkusiaka i Pawła Pudło, po improwizacje na tematy muzyki dawnej w wykonaniu Bastarda Trio.

Dla inicjatorów Warsaw Winds+ Festival – warszawskiego sekstetu Gruppo di Tempera – muzyka kameralna jest nie tylko najważniejszą ścieżką kariery zawodowej, lecz również największą pasją. Za cel stawiają sobie prezentowanie muzyki kameralnej na najwyższym światowym poziomie, co uczynili jednym z lejtmotywów festiwalu. Ta idea łączy wszystkich tegorocznych artystów, wśród których znaleźli się: Bastarda Trio, Lutosławski Quartet, wspomniany sekstet Gruppo di Tempera, a także śpiewacy Urszula Kryger i Szymon Komasa. Podczas festiwalu zabrzmi muzyka polska – klasyczna i najnowsza, popularna i ta mniej znana, zestawiona z utworami ze światowego kanonu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://warsawwindsplusfestival.pl/ 


Nina De Heney i Marek Pospieszalski wezmą udział w cyklu wystąpień mistrzowskich „SUPERSAM + 1”. Koncert z ich udziałem będzie miał miejsce 28 listopada 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie „Płyty Gramofonowe” (ul. Ząbkowska 11).

Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Po raz pierwszy na scenie spotkają się tym razem Nina De Heney i Marek Pospieszalski.

Nina de Heney, basistka, od wielu lat aktywna jest na szwedzkiej scenie jazzowej i improwizowanej. Wydała trzy solowe albumy: Archipelago, 2 i Three. Kilkakrotnie nominowana była do nagrody Swedish Jazz Celebration, a w 2012 roku otrzymała nagrodę dla Jazzowego Muzyka Roku. Jest wielokrotną laureatką Swedish Arts Grants.

Ogromny wpływ na kształtowanie się stylu Marka Pospieszalskiego miała muzykująca rodzina oraz środowisko skupione wokół zespołu Tie Break, w którym gra jego ojciec. W ślad za nim za swój główny instrument obrał saksofon. W wieku 17 lat zaczął grać w zespole trębacza Antoniego Gralaka i od tamtej pory nieprzerwanie funkcjonuje jako muzyk. Jest absolwentem krakowskiej Akademii Muzycznej. Prowadzi własny kwartet, z którym wydał album Marek Pospieszalski gra piosenki, które śpiewał Frank Sinatra. Razem z Tomaszem Sroczyńskim wydali autorski album Bareness. Z Qbą Janickim tworzy duet Malediwy. Jest członkiem kwintetu Wojtka Mazolewskiego, kwartetu Kuby Płużka i kwintetu Mateusza Pospieszalskiego.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


29 listopada 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie podczas koncertu inaugurującego Warsaw Winds+ Festival będzie miała miejsce premiera utworów Pawła Pudło i Mikołaja Majkusiaka.

Tytuł kompozycji Whistleblower Pawła Pudło nawiązuje do osób nazywanych „demaskatorami / sygnalistami”, które informują społeczeństwo m.in. o nieprawidłowościach funkcjonowania państw, służb specjalnych czy korporacji. Demaskatorzy oraz ich czyny, często spotykają się ze skrajnymi, burzliwymi emocjami ze strony społeczeństwa, mimo, że ujawniane przez nich informacje są niezwykle istotne dla uniknięcia konfliktów zbrojnych czy zachowania równowagi pomiędzy inwigilacją masową a wolnością. Demaskator sieje idee, ale czy społeczeństwo je przyjmie? Tego spróbujemy dowiedzieć się podczas premiery utworu Whistleblower.

Ponadto podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Concerto in Air Mikołaja Majkusiaka w wersji na kwintet dęty i fortepian. Utwory zaprezentują Lutosławski Quartet, kontrabasista Tomasz Januchta i zespół Gruppo di Tempera w składzie: Agata Igras (flet), Sebastian Aleksandrowicz (obój), Adrian Janda (klarnet), Artur Kasperek (fagot), Tomasz Bińkowski (waltornia) i Agnieszka Kopacka-Aleksandrowicz (fortepian). W wykonaniu znanych muzyków usłyszymy też Danse de la sorcière z baletu Le Jardin du Paradis Aleksandra Tansmana, Kwintet dęty Michała Spisaka i Dixtuor pour quintette à vent et quintette à cordes Jeans Françaixa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalna strona Festiwalu: https://warsawwindsplusfestival.pl/ 


Międzynarodowa Konferencja „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” odbędzie się w Akademii Muzycznej w Łodzi 30 listopada 2019 roku. Aby odkryć na nowo życie i twórczość tego zapomnianego łodzianina – kompozytora, pianisty i pedagoga, łódzka Akademia i Polish Music Center z Los Angeles zorganizowały w ramach konferencji koncert i wykłady (wstęp wolny). Dzień wcześniej, 29 listopada, zostanie odsłonięta pamiątkowa tablica na domu urodzin artysty.

Konferencja jest pierwszym w Polsce wydarzeniem poświęconym życiu i twórczości Romana Ryterbanda. Urodził się w Łodzi 105 lat temu, w 1914 roku, zmarł w Palm Springs w Kalifornii, w 1979 roku. Był „obywatelem świata”. Od 1939 roku rozwijał z sukcesami swoją karierę artystyczną, mieszkając poza Polską: kolejno w Szwajcarii, Kanadzie i blisko 20 lat w Stanach Zjednoczonych. Mimo to nie stracił kontaktu z polskimi tradycjami i kulturą, co widoczne jest w jego działalności artystycznej i organizacyjnej, a także w muzyce inspirowanej polskim folklorem i historią. W Łodzi rozpoczęła się jego muzyczna kariera. Tutaj – mając kilkanaście lat – napisał swój pierwszy utwór, studiował muzykę w Konserwatorium Muzycznym Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej, jeszcze przed wojną pracował w łódzkiej rozgłośni radiowej i współpracował z teatrami. W Łodzi odbyły się pierwsze koncerty z jego muzyką.

Celem konferencji jest odkrycie na nowo oraz przywrócenie w naszym kraju pamięci o Romanie Ryterbandzie i jego bogatej twórczości, która za życia i po śmierci kompozytora była w Polsce niemal nieobecna. Organizatorami międzynarodowej konferencji „Roman Ryterband jako spadkobierca i kontynuator polskiej tradycji muzycznej w Stanach Zjednoczonych” są Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz Polish Music Center działające na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Los Angeles, gdzie znajduje się kolekcja dokumentów i partytur artysty. Gośćmi honorowymi konferencji będą członkowie rodziny Romana Ryterbanda, którzy po raz pierwszy przyjadą do Łodzi.

Na 30 listopada został zaplanowany panel z referatami (godz. 11.00-15.00) oraz koncert muzyki Romana Ryterbanda w Akademii (godz. 16.00). Wezmą w nich aktywny udział artyści związani z USC Thornton School of Music i Polish Music Center w Los Angeles oraz uczelniami muzycznymi z Łodzi, Krakowa i Pragi.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/pamieci-romana-ryterbanda 


Premierowe wykonania, młodzieńcze kompozycje i interpretacje, kanon muzyki XX-wiecznej, wykład i projekcja filmowa – te i inne elementy złożą się na program 75. sesji Musica Moderna w Akademii Muzycznej w Łodzi (29 listopada – 5 grudnia 2019). Zwyczajowo podczas koncertów zaprezentują się studenci łódzkiej uczelni – kompozytorzy i instrumentaliści. Partnerem wydarzenia jest Związek Kompozytorów Polskich.

Podczas koncertu inaugurującego 75. sesję Musica Moderna o godz. 19.00 zabrzmią utwory dwóch laureatów 6. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz: The Landscape for orchestra zwycięzcy, Satoshiego Ohmae (Japonia), oraz utwór Earthise zdobywcy II nagrody, Nicholasa Gotcha (Wielka Brytania). Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina poprowadzi Paweł Przytocki.

Gośćmi sesji Musica Moderna będą: pianistka Martyna Zakrzewska (Kraków), Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku pod batutą Macieja Tomasiewicza oraz prof. Gordon Williamson (Hanower). Recital Martyny Zakrzewskiej, zatytułowany „Still piano?” to kompilacja utworów, w których pianista gra na fortepianie, ale także śpiewa, gwiżdże, szepcze, krzyczy, uderza bądź stuka, gra na perkusji, konstruuje nowe instrumenty, tnie folię aluminiową na drobne skrawki… Martyna Zakrzewska zaprezentuje m. in. kompozycje Michała Lazara i Piotra Peszata. Kompozytor prof. Gordon Williamson (Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze) zaprezentuje i omówi utwór Encounters for two Inuit throat singers, accordion and the ensemble Neue Vocalsolisten. Kompozycja stanowi efekt jego badań nad społecznością Inuitów – rdzennych mieszkańców północnej Kanady. Ponadto jego kompozycja „breathing room” zostanie zaprezentowana w ramach koncertu „Młodzi kompozytorzy. Młodzi wykonawcy”.

Finałowym akcentem sesji będzie koncert Dźwiękowe oblicza. Tytuł odnosi się do wyjątkowej różnorodności stylistycznej i gatunkowej prezentowanych kompozycji polskich autorów. W związku z tym emocji nie zabraknie!

Na wszystkie wydarzenia w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi – wstęp wolny!.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/75-sesja-musica-moderna 


29 listopada 2019 roku o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zabrzmi muzyka Krzysztofa Pendereckiego.

Miłośników brzmienia waltorni jest z pewnością niemało. Szlachetną, miękką barwę tego instrumentu doceniali już klasycy wiedeńscy, a w XIX stuleciu waltornia nierozłącznie wiązana była z romantyczną atmosferą. Echa minionych epok słychać będzie w jednoczęściowym Koncercie na waltornię Pendereckiego o podtytule „Winterraise” („Podróż zimowa”, 2008). Partie solową wykona Jacek Muzyk. Nastrojowe fragmenty tego utworu przeplatają się z „nutą groteski”, a chwilami kompozycja może nawet nasuwać skojarzenia z muzyką filmową.

Usłyszymy ją w drugiej części wieczoru – będą to Ziemskie przygody E.T. oraz Symfonia „Gwiezdne wojny” Johna Williamsa – jednego z najbardziej znanych i utytułowanych amerykańskich kompozytorów muzyki filmowej nagrodzonego licznymi statuetkami „Oskara”. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej wystąpi pod batutą amerykańskiego puzonisty i dyrygenta Stefana Sandersa, absolwenta Juilliard School, University of Texas at Austin oraz Interlochen Arts Academy.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/aktualnosci-link/aktualnosci/art,697,ab-29-listopada-2019r-piatek-godz-1900.html