Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zapraszają 20 grudnia 2019 o godz. 19:30 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na koncert finałowy XII Ogólnopolskiego Skupu Dźwięków Nowych i Używanych „Wolna Przestrzeń”.

Celem warsztatów, które odbywają się w dniach 14–20 grudnia, jest: zainspirowanie uczestników do własnej, indywidualnej ekspresji twórczej, zdobycie umiejętności twórczego współdziałania w grupie, zapoznanie z różnymi aspektami muzyki współczesnej i warsztatem twórczym nauczycieli oraz spotkanie międzypokoleniowe, wspólna praca nad przygotowaniem utworu i doświadczenie występu scenicznego. W warsztatach biorą udział osoby pragnące rozszerzyć swoje doświadczenia o elementy improwizacji zespołowej i praktykę humanistyki muzycznej. Inspiracją dla warsztatów Skupu jest w tym roku hasło „Wolna przestrzeń”. W trakcie warsztatów rozwijane będą umiejętności improwizacji, muzycznej interpretacji obrazu, muzycznej interpretacji słów-kluczy, formy mobilnej. Czyli tych aspektów muzyki, które w maksymalnym stopniu wiążą się z wolnością i otwartością na kreatywność. Ale badane też będą granice wolności twórczej przy pracy zespołowej – znajdowanie delikatnej równowagi pomiędzy indywidualną ekspresją członka zespołu a podporządkowaniem się wspólnej wizji i uważnym wsłuchiwaniem w to, co proponują inni członkowie grupy. Częścią warsztatu jak i powstałego utworu będzie samodzielne prowadzenie zespołu poprzez znaki i sygnały w trakcie przebiegu utworu, jako wyraz równouprawnienia i swoistego muzycznego parlamentaryzmu.

Warsztaty prowadzą doświadczeni muzycy, kompozytorzy, improwizatorzy tworzący grupę Kawalerowie Błotni : Jerzy Kornowicz – kierownik artystyczny warsztatów, Krzysztof Knittel, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki. Wykładowcy wspólnie z uczestnikami warsztatów wezmą udział w koncercie finałowym, na którym zaprezentowany zostanie przygotowany na warsztatach utwór.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Narodowa zaprasza melomanów na polsko-francuski wieczór, podczas którego w roli solistki wystąpi kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel.

Pierwszą część koncertu wypełni pełna młodzieńczej świeżości, niepozbawiona inwencji melodycznej Symfonia C-dur napisana przez nastoletniego Georgesa Bizeta. Twórcy Carmen trudno jeszcze było w tamtym czasie wyzwolić się z wpływów swojego mistrza Charlesa Gounoda i stąd jej klasyczny charakter. Być może Bizet miał tego świadomość i dlatego nie przywiązywał do swojej Symfonii dużej wagi. Partytura musiała bowiem przeczekać niemal osiemdziesiąt lat, aby dopiero w latach 30. ubiegłego wieku ujrzeć światło dzienne.

Utwory, które bezpośrednio wprowadzą nas w nastrój Bożego Narodzenia to pełna skupienia Litania do Marii Panny Karola Szymanowskiego oraz wybór najpiękniejszych polskich kolęd w opracowaniu Witolda Lutosławskiego. Obydwa dzieła, pomimo zupełnie odmiennego języka muzycznego, cechuje jednakowa swoista prostota i szlachetność. Przy czym Lutosławski nie stworzył jedynie użytkowego opracowania popularnych pieśni bożonarodzeniowych. Używając charakterystycznych dla siebie środków techniki kompozytorskiej w oryginalny sposób potraktował powszechnie znane kolędy, nadając im odświeżoną formułę.

Dzieła wykonają Orkiestra Filharmonii Narodowej i Chór Żeński Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Ludovica Morlota.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 


Koncert 20 grudnia 2019 roku, który odbędzie się w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego o godz. 19.00 przyniesie melomanom moc niezwykłych doznań i odkryć. Katowicka publiczność będzie bowiem pierwszą, która usłyszy zrekonstruowany Koncert na flet i orkiestrę Witolda Friemanna w wykonaniu znakomitego flecisty Łukasza Długosza.

Pierwszym jednak utworem, którego wysłuchamy, będzie uwertura do opery Kalmora Karola Kurpińskiego. Zawiera ona w sobie wiele motywów obecnych później w akcji dramatycznej, a stylem nawiązuje do twórczości Gioacchina Rossiniego. Następnie melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą świadkami niezwykłej premiery. W partii solowej odnalezionego po latach dzieła Witolda Fiemanna zaprezentuje się Łukasz Długosz, który nieustannie promuje polską kulturę na całym świecie, a także bierze czynny udział w odkrywaniu nowych i zapomnianych dzieł polskich twórców. Jest on laureatem wszystkich ogólnopolskich i wielu międzynarodowych konkursów fletowych. To właśnie do tego wybitnego instrumentalisty zwróciła się rodzina kompozytora, by wykonał zachowany jedynie w rękopisach Koncert na flet i orkiestrę.

Po tym niezwykłym doświadczeniu filharmonicy śląscy wykonają fragmenty baletu Dziadek do orzechów op. 71 Piotra Czajkowskiego. Będzie to coś więcej niż popularna Suita. Filharmonicy śląscy wykonają jej rozszerzoną wersję, by poprzez nastrój tej muzycznej opowieści wprowadzić publiczność w magiczny czas Bożego Narodzenia.

Nad całością czuwać będzie Hobart Earle, dyrygent pochodzenia amerykańskiego urodzony w Wenezueli, doceniany za promowanie twórczości kompozytorów słowiańskich oraz jej znakomite interpretacje. Obecnie maestro pełni funkcję dyrektora muzycznego i pierwszego dyrygenta Orkiestry Filharmonii w Odessie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 


20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w tyskiej Mediatece odbędzie się wyjątkowe wydarzenie w ramach tegorocznej edycji festiwalu Auksodrone – koncertowe wykonanie opery Ahat Ilī – siostra bogów Aleksandra Nowaka do libretta Noblistki Olgi Tokarczuk.

Opera Ahat Ilī – siostra bogów (2018) Aleksandra Nowaka wg powieści Olgi Tokarczuk Anna In w grobowcach świata opowiada na nowo jeden z najstarszych mitów – historię o zejściu do podziemi, o stoczonej tam walce oraz o konsekwencjach tych wydarzeń. Bohaterami opowieści są postacie boskie, ludzkie i demoniczne kierowane różnymi tajemniczymi siłami, splecione ze sobą siecią fatalnych relacji. Postacią główną jest nie bóg, lecz – odwrotnie niż w oryginalnym micie – człowiek, usiłujący odnaleźć swoje miejsce w świecie rządzonym przez bogów, zrozumieć ten świat i uratować go przed zgotowaną przez nich katastrofą. Końca świata nie będzie, ale to człowiek musi ponieść ostateczną ofiarę, by zachować boski porządek.

W rolę tytułową Ninszubur wcieli się Urszula Kryger. Joanna Freszel wystąpi jako bogini życia Inanna, Ewa Biegas jako siostra Inanny, bogini śmierci Ereszkigal, a Jan Jakub Monowid jako kochanek Inanny, Dumuzi. Sebastian Szumski, Bartłomiej Misiuda i Szymon Kobyliński to w operze bogowie-ojcowie. Towarzyszyć im będzie, przygotowany przez Annę Szostak-Myrczek, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia w rolach tłumu ludzi i demonów oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia.

Szczegóły: http://www.auksodrone.com/ 


W Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00, niezależnie od tego, co za oknem, odbędzie się „Koncert zimowy”.

Zadyryguje koncertem jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów, Antoni Wit. Maestro koncertował w wielu krajach świata, pracował z najlepszymi orkiestrami, m.in. z tokijską NHK, Filharmonią Berlińską czy Cleveland Orchestra. W Łodzi dyrygował po raz pierwszy dokładnie pół wieku temu.

W repertuarze Wita istotną rolę odgrywa muzyka polska. W związku z tym w programie znajdzie się uwertura koncertowa Morskie Oko op. 19 Zygmunta Noskowskiego, którą podyktowały kompozytorowi wspomnienia z tatrzańskich wycieczek. Górskimi krajobrazami inspirowana była także Symfonia „Alpejska” op. 64 Richarda Straussa. Ponadto muzycy wykonają VIII Symfonię h-moll „Niedokończoną” D.759 Franza Schuberta.

Spotkanie przedkoncertowe g. 18.15 poprowadzi Piotr Matwiejczuk („Ruch Muzyczny”). Przed koncertem odbędzie się wernisaż wystawy drzeworytów Tomasza Kawełczyka „Ogrody Qi”.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-zimowy-0 


20 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach w ramach cyklu koncertowego „Estrada Młodych” odbędzie się koncert świąteczny.

Na przedświąteczny wieczór do Filharmonii Świętokrzyskiej zaproszony został Chór Mieszany i Orkiestra Kameralna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Warszawie. Dyrygować będzie Katarzyna Sokołowska, wicedyrektor ds. artystycznych Szkoły, a Orkiestrę przygotował Radosław Labahua – dyrygent, producent muzyczny, trębacz.

W programie koncertu usłyszymy tradycyjne polskie kolędy opracowane przez Mariana Sawę. Zmarły w 2005 zasłużony kompozytor i pedagog dedykował je chórowi mieszanemu Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera, który w latach siedemdziesiątych ubiegłego stulecia prowadził znakomity chórmistrz Zbigniew Soja. W oryginale kompozycje te przeznaczone są na chór czterogłosowy z towarzyszeniem organów. Na potrzeby koncertu w Filharmonii Świętokrzyskiej zostały zaaranżowane na orkiestrę kameralną i chór mieszany przez Marcina Molskiego. Dzięki swojej klasycznej, tradycyjnej formie, bogatej harmonii wzruszają i tworzą atmosferę prawdziwych rodzinnych, polskich świąt. Usłyszymy m. in. Wśród nocnej ciszy, Dzisiaj w Betlejem, Anioł pasterzom mówił, Wesołą nowinę, Gdy się Chrystus rodzi, Przybieżeli do Betlejem, Ach ubogi żłobie, Tryumfy Króla Niebieskiego, Jezus Malusieńki, Mędrcy świata, Pójdźmy wszyscy do stajenki, Bóg się rodzi, a także kolędę Święta noc Marcina Molskiego do słów Jana Rychnera.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_20.12.19.html 


Ena Maria Aldecoa przeszła do historii, będąc pierwszym filipińskim sopranem w recitalu pieśni na festiwalu Richard-Wagner-Festival w Bayreuth w 2018. Polska publiczność będzie miała możliwość zapoznać się z jej sztuką wykonawczą 21 grudnia 2019 roku o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku.

Ena Maria Aldecoa studiowała pod kierunkiem prof. Mitsuko Shirai i prof. Hartmuta Hölla, dwóch niekwestionowanych autorytetów pieśni drugiej połowy XX wieku. Jej skala głosu, znakomita kontrola oddechu, precyzja dźwięku, głębia interpretacji i przede wszystkim niesamowita charyzma na scenie – sprawiły, że jej śpiew doceniały wielokrotnie takie legendy, jak Wolfgang Rihm czy Heinz Holliger. Artystka potrafi także zauroczyć partiami klasycznymi, takimi jak Ah, non credea mirarti Vincenza Belliniego (partia Aminy w La Sonnambula), której wykonanie wycisnęło łzy publiczności w Teatro Verdi we Florencji. W latach 2008–2018 dała niezliczone recitale w Niemczech, Francji, Włoszech oraz Filipinach. Jest kierownikiem Instytutu Instrumentów Klawiszowych na University of the Philippines College of Music od sierpnia 2015 oraz dyrektorem artystycznym Art Song Academy Manila od listopada tego roku.

Dla publiczności w Białymstoku artystka przygotowała specjalny program, w którym nie zabraknie dzieł kompozytorów węgierskich, czeskich i polskich, m. in. Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego, bliskich naszym sercom, a ponadto wiele dzieł najważniejszych kompozytorów filipińskich, takich jak Nicanor Abelardo, Felipe Padilla De León, Manuel Velez, John August Pamintuan czy Ryan Cayabyab.

Więcej – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/gdy-mowi-muzyka/ 


Okres Bożego Narodzenia to przede wszystkim czas, w którym wykonuje się kolędy. Zabrzmią one 27 grudnia 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki w wykonaniu artystów Chóru NFM i West Side Sinfonietta pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Marcina Danilewskiego i Pawła Maślanki.

Tego wieczoru w NFM zabrzmią polskie kolędy: Wśród nocnej ciszy, Gdy śliczna Panna, Bóg się rodzi, Z narodzenia Pana, Lulajże, Jezuniu, Mizerna, cicha i Oj maluśki, maluśki w opracowaniu M. Zielińskiego.

Niektóre utwory, choć przynależą do muzyki klasycznej, są tak popularne i rozpoznawalne, że dobrze znają je także osoby w ogóle niezwiązane ze światem muzyki. Jednym z takich dzieł są koncerty skrzypcowe Antonia Vivaldiego, zebrane pod wspólnym tytułem Cztery pory roku. Doczekały się one kilka lat temu niezwykle zajmującej aranżacji. Autorem Four Seasons Recomposed jest Max Richter, brytyjski kompozytor niemieckiego pochodzenia. Pierwsze wykonanie utworu miało miejsce w 2012 roku w Londynie. Dzieło od razu zdobyło olbrzymią popularność, a jego nagranie trafiło na szczyty list przebojów w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Anglii. Richter przetworzył kompozycję Vivaldiego w pomysłowy sposób, odważnie i z inwencją bawiąc się z oczekiwaniami odbiorców. W doskonale rozpoznawalnych miejscach subtelnie zmienił rytm, dynamikę i obsadę, wprowadził do muzyki element zaskoczenia. Odbiorca słyszy coś, co teoretycznie doskonale zna, ale w praktyce jest to jednak coś zupełnie nowego. Richter często nawiązuje do estetyki minimalizmu, powtarzając krótkie motywy albo tworząc statyczne, nieruchome brzmienia. Całość jest intrygująca, a dzięki przystępności stanowi doskonałą propozycję zarówno dla koneserów klasyki, jak i osób słuchających takiej muzyki okazjonalnie.

Materiały prasowe NFM

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7291 


Prestiżową propozycję na magiczną noc noworoczną przygotowała Toruńska Orkiestra Symfoniczna. W ramach dwóch koncertów 31 grudnia 2019 roku o godz. 17.00 i 20.30 w Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki wystąpią soliści współpracujący z największymi ośrodkami operowymi Polski i Europy.

Artyści zaprezentują zróżnicowany repertuar, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. Utwory operetkowe, operowe i musicalowe w zaskakujących aranżacjach zachwycą nie tylko melomanów. Artyści, którzy zaczarują nas swoimi interpretacjami, to sopranistki Natalia Rubiś-Krzeszowiak i Maria Rozynek- Banaszak oraz barytony Szymon Komasa i Szymon Mechliński. Orkiestra zagra pod batutą Macieja Koczura. Nad rozrywkowym charakterem wieczoru czuwać będzie konferansjer Jerzy Snakowski. W programie koncertu znalazły się utwory muzyki rozrywkowej, arie i duety z największych operetek oraz musicali, m. in. z My Fair Lady i Księżniczka Czardasza, a także Polonez Wojciecha Kilara z filmu Pan Tadeusz.

Solowe arie i duety wprawią gości w taneczny nastrój. Nie zabraknie również muzycznych fajerwerków-niespodzianek. W przerwie wzniesiony zostanie toast symboliczną lampką szampana. Obowiązuje strój wieczorowy.

Szczegóły i program koncertu – na stronie http://www.tos.art.pl/ 


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza 31 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 na Koncert Sylwestrowy. Tego szczególnego wieczoru NOSPR poprowadzi Maestro Lawrence Foster!

Na program koncertu złożą się przede wszystkim znane i lubiane utwory znakomitych amerykańskich kompozytorów. Na początek Agnegram Michaela Tilsona-Thomasa, artysty który nie tylko jest kompozytorem i pianistą, ale też dyrektorem San Francisco Symphony Orchestra, dyrektorem artystycznym i założycielem New World Symphony Orchestra oraz głównym gościnnym dyrygentem London Symphony Orchestra. Jako drugi zabrzmi Knoxville: Summer of 1915 na sopran i orkiestrę Samuela Barbera, twórcy znanego z zapadających w pamięć tematów, którego Adagio na smyczki znają nie tylko pasjonaci muzyki poważniej, ale i popkultury. W muzyce Aarona Coplanda amerykańskiego ducha czuć w każdej nucie, podczas koncertu sylwestrowego usłyszymy utwór czerpiący z kowbojskiej tradycji – Epizody taneczne z baletu Rodeo.

W programie znajdziemy także akcent polski – utwór Bronisława Kapera, polskiego kompozytora muzyki filmowej i teatralnej. W Hollywood skomponował on ilustracje muzyczne do blisko 150 filmów, otrzymując Oscara za ścieżkę dźwiękową do filmu Lili, która tego wieczoru wypełni brzmieniem salę NOSPR.

Skoro sylwester w amerykańskim stylu, to nie może zabraknąć dwóch nazwisk: Leonard Bernstein i George Gershwin. W tanecznych rytmach musicalu On the Town Bernsteina i legendarnych wręcz motywach Amerykanina w Paryżu zakończymy rok 2019 i przywitamy Nowy Rok!

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl 


Jak się bawić – to z klasą. I jak witać Nowy Rok, to najlepiej ze świadomością tego, co już było. 31 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 i 1 stycznia 2020 roku o godz. 16.00 w Filharmonii Lubelskiej im. Henryka Wieniawskiego będzie miał miejsce Koncert Sylwestrowy „Tango moja miłość”.

Światowej sławy skrzypek Krzysztof Jakowicz z towarzyszeniem formacji „Tango Attack” (Grzegorz Bożewicz – bandoneon, Piotr Malicki – gitara, Hadrian Filip Tabęcki – fortepian, aranżacje) oraz oczywiście Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza przypomni wspaniały zestaw polskich tang, które może pokryły się już szlachetną patyną, ale których kurz się nie ima.

Usłyszymy m. in. utwory Graj skrzypku graj! Władysława Lidauera, Pamiętam twoje oczy i Serce Matki Zygmunta Karasińskiego, Złociste chryzantemy Zbigniewa Maciejowskiego, Odrobina szczęścia Jerzego Petersburskiego oraz Zakochany Feliksa Frachowicza. Specjalnymi gośćmi koncertu będą urugwajski śpiewak Andres Martorell oraz tancerze Urszula Wojtkowiak i Piotr Woźniak.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 


31 grudnia 2019 roku o godz. 18:00 podczas Koncertu Sylwestrowego Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Antoni Wit.

W Nowy Rok najlepiej wejść z muzyką – nie tylko łagodzi ona obyczaje, uprzyjemnia życie, ale i kieruje nas, jak mawiał Ludwig van Beethoven – ku większemu (i lepszemu) pięknu. Nie pora i miejsce, aby rozstrzygać odwieczny, jakże frapujący spór: czy jesteśmy z drzewa pieśni, czy z drzewa rytmu. W szaleństwie tańca, będącego pochwałą energetyzującego rytmu, jest metoda na świetną zabawę sylwestrową i szczęśliwy Nowy 2020 Rok.

W filharmonicznym tanecznym korowodzie ujawnią się różne style i barwy, w programie znalazły się bowiem utwory takich kompozytorów, jak Stanisław Moniuszko, Piotr Czajkowski, Aram Chaczaturian, Leonard Bernstein, Jacques Offenbach, Camille Saint-Saëns, czy Josef Strauss i Johannes Strauss jr. Dyrygentem – a także: wodzirejem orkiestry i publiczności – będzie Maestro Antoni Wit. A zatem: tańce i zabawę czas zacząć!

Podczas koncertu jak co roku przeprowadzona zostanie zbiórka na rzecz podopiecznego Fundacji „Mam Marzenie”.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/