Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Po raz kolejny Orkiestra Filharmonii Krakowskiej ma okazję pracować ze znakomitą amerykańską dyrygentką o żywiołowej i dynamicznej osobowości – JoAnn Fallettą. 1 lutego o godz. 19.30 i 2 lutego 2019 roku o godz. 18.00 pod batutą maestry zabrzmią utwory Coplanda, Wajnberga i Zemlinsky’ego.

Koncerty zorganizowano z okazji setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga – kompozytora, którego twórczość dopiero dwie dekady po śmierci nabiera popularności. „Wydaje się, że dziś odkrywana jest jako jakiś szczególny głos, przemawiający do nas nie tylko przez dźwięki, ale i poprzez osobiste doświadczenia na różne sposoby prześladowanego autora” (Jakub Puchalski). Wajnberg, syn muzyka teatrów rewiowych, studiujący grę na fortepianie, po wybuchu wojny zbiegł na Wschód z okupowanej przez Niemców Warszawy. Po uzyskaniu radzieckiego obywatelstwa rozpoczął naukę kompozycji, wspierany przez samego Dmitrija Szostakowicza, który niejednokrotnie miał go później ratować z politycznych opresji. Kompozytor żył przede wszystkim z twórczości dla filmu, teatrów dziecięcych i cyrku, znaczną część powstałych utworów ukrywając przed światem w oczekiwaniu na „lepsze czasy”. W dorobku Wajnberga znajdują się ostatecznie 22 symfonie, 4 opery i ponad sto innych dzieł, a wśród nich Koncert wiolonczelowy z 1948 roku. Koncert wykonany został po raz pierwszy 9 lat później przez wybitnego Mścisława Rostropowicza. W sali przy Zwierzynieckiej zabrzmi w wykonaniu Marcina Zdunika, laureata I nagrody, Grand Prix i 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, laureata nagrody „Fryderyk” za nagraną w 2009 roku debiutancką płytę, występującego na estradach wielu renomowanych sal świata.

W programie najbliższych wieczorów koncertowych Filharmonii Krakowskiej zabrzmi ponadto El Salon Mexico Aarona Coplanda – jednego z ulubionych Kompozytorów JoAnn Falletty oraz fantazja Die Seejungfrau Alexandra von Zemlinsky’ego.

Małgorzata Koch-Butryn

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/


Rok Adama Asnyka już za nami, ale na zakończenie obchodów odbędzie się jeszcze jeden koncert: 1 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej na jednej scenie spotkają się Ewa Iżykowska i kapela Sebastiana Karpiela-Bułecki.

Koncert w całości składa się z muzyki polskiej. W programie znalazł się bardzo rzadko wykonywany marsz żałobny na orkiestrę symfoniczną Cieniom Adama Asnyka Zygmunta Noskowskiego, a także Fantazja góralska jegoż autorstwa, oraz Harnasie Karola Szymanowskiego. W Harnasiach fragmenty inspirowane muzyką góralską, które wprowadzil do utworu Szymanowski, wykonane będą przez Kapelę Sebastiana Karpiela-Bułecki w wersji oryginalnej.

Ponadto podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Sonetów Asnyka autorstwa Piotra Mossa. Utwory zaprezentują: Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W roli solistki wystąpi sopranistka Ewa Iżykowska, która jest profesorem UFMC w Warszawie, prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną.

Szczegóły – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/news/koncert-na-zakonczenie-obchodow-roku-adama-asnyka/147 


By uczcić 25. rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego muzycy Filharmonii Łódzkiej 1 lutego 2019 roku o godz. 19.00 wykonają muzykę tego wielkiego kompozytora.

Zabrzmi Koncert na orkiestrę – jeden z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych utworów Lutosławskiego. W 1950 r. kompozytor otrzymał od Witolda Rowickiego, ówczesnego szefa warszawskich filharmoników, propozycję stworzyć dla tego zespołu rozbudowaną i wirtuozowską kompozycję opartą na tematach ludowych. Życzenie Rowickiego zostało spełnione w 1954. Lutosławski inspirował się Koncertem na orkiestrę Béli Bartóka, ale czerpiąc oczywiście z polskiego folkloru. Sięgnął po mazowieckie pieśni ludowe, zebrane przez Oskara Kolberga. Nie cytował ich jednak in crudo, lecz poddał daleko idącym modyfikacjom i przetworzeniom, co sprawia, że utwór nabrał indywidualnego, wyrazistego charakteru. Jego energiczna rytmika i zdecydowany rysunek tematów decydują o sile oddziaływania.

Ponadto zabrzmią Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz – po raz pierwszy w Łodzi – Koncert na flet i orkiestrę kameralną Krzysztofa Pendereckiego. Kompozytor dedykował go legendarnemu fleciście Jeanowi-Pierre’owi Rampalowi. W FŁ solistą będzie Michael Martin Kofler, absolwent Akademii Muzycznych w Wiedniu i Bazylei. Muzyk prowadzi działalność koncertową i pełni funkcję pierwszego, głównego flecisty w Orkiestrze Filharmonii Monachijskiej, gdzie grał pod batutą Jamesa Levine’a, Christiana Thielemanna, Lorina Maazela. Orkiestrę Symfoniczną FŁ poprowadzi tego wieczoru Dyrektor Artystyczny Filharmonii Paweł Przytocki.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-polscy-mistrzowie-awangardy-w-25-rocznice-smierci-witolda 


1 lutego 2019 roku o godz. 19:30 muzyka Witolda Lutosławskiego zabrzmi w Filharmonii Narodowej. Wybitny niemiecki artysta Lars Vogt wystąpi w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. Usłyszymy w jego interpretacji również Koncert fortepianowy a-moll Schumanna i V Symfonię Dvořáka.

Pod koniec lat 30. XIX w. Roberta Schumanna pochłaniała idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od kompozycji królujących na ówczesnych estradach, dedykowanych popisom biegłości solistów. W kolejnych latach powracał kilkakrotnie do swego projektu, a ukończył go w roku 1845 tworząc Koncert a-moll op. 54. Już w chwili prawykonania komentatorzy dostrzegli, że otworzyła się nowa epoka rozwoju koncertowego gatunku, dzieło zaś szybko podbiło estrady całej Europy.

W V Symfonii Dvořáka krystalizuje się jego indywidualny styl kompozytora narodowego, z maestrią władającego orkiestrowym aparatem. Podobnie jak, w o kilka lat późniejszej, Szóstej przeważają tu nastoje pogodne, sielskie i pastoralne.

„Skomponowane w 1938 roku Wariacje symfoniczne, które możemy zaliczyć do najlepszych utworów powstałych na świecie przed samą wojną, nie pozostawiają już żadnej wątpliwości co do tego, w czym talent tego twórcy zdolny jest przejawić się najpełniej. Głównym przedmiotem uwagi jest tu kolorystyka i ruch, barwna wirtuozeria i żywość materii dźwiękowej – ale zarazem delikatna precyzja w cyzelowaniu szczegółów zdradzających rękę urodzonego miniaturzysty” – tak pisał o młodzieńczym dziele Witolda Lutosławskiego Tadeusz A. Zieliński.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny--powstalo-w-wolnej-polsce6 


Przed nami kolejna, po brawurowej Adrianie Lecouvreur z Piotrem Beczałą, transmisja do kin z udziałem polskiego śpiewaka. Aleksandra Kurzak wcieli się w postać Micaëli podczas najbliższego spektaklu Carmen w The Metropolitan Opera. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 lutego 2019 roku o godz. 18.35.

Aleksandra Kurzak zadebiutowała w The Metropolitan Opera w 2004 roku w Opowieściach Hoffmanna, a do tej pory zaśpiewała na słynnej nowojorskiej scenie ponad 40 razy. Jednak polska sopranistka dopiero teraz po raz pierwszy wystąpi w transmisji z cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” – właśnie w Carmen.

Carmen Georges’a Bizeta bywa nazywana najpopularniejszą operą świata. Tak wynika również z historii transmisji z Met, bo to właśnie to przedstawienie wciąż dzierży palmę pierwszeństwa jako najbardziej kasowa transmisja do kin w historii. Na sukces oprócz przebojowej i bardzo znanej muzyki Bizeta oraz pełnego namiętności i dramatyzmu libretta składa się również przejrzysta i żywa reżyseria Sir Richarda Eyre (film Notatki o skandalu z Judi Dench). Tytułową Cygankę Carmen zagra Clémentine Margaine, a toreadorem Escamillem będzie Alexandr Vinogradov. Spektaklem zadyryguje Louis Langrée. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


2 lutego 2019 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi będzie miała miejsce światowa prapremiera opery Rafała Janiaka – laureata Grand Prix i Nagrody Publiczności Operowej w międzynarodowym konkursie kompozytorskim „Człowiek z Manufaktury”, ogłoszonym przez Teatr Wielki w Łodzi oraz Manufakturę i rozstrzygniętym przez jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Rafał Janiak, kompozytor i dyrygent, otrzymał Grand Prix (45 000 złotych) i Nagrodę Publiczności Operowej. Dyrekcja TWŁ powierzyła mu również funkcję kierownika muzycznego prapremiery Człowieka z Manufaktury. Autorką libretta jest Małgorzata Sikorska-Miszczuk, najczęściej wystawiana dramatopisarka w Polsce, tłumaczona na wiele języków. Jej teksty reżyserowali m.in. Jan Klata, Marcin Liber, Paweł Łysak i Michał Zadara. Człowieka z Manufaktury wyreżyseruje Waldemar Zawodziński, twórca ponad 100 spektakli, w tym 40 oper.

Kostiumy zaprojektuje Maria Balcerek – laureatka Złotych Masek oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury dla najlepszego kostiumografa (w 2017 r.). Choreografią i ruchem scenicznym zajmie się Janina Niesobska – laureatka Złotych Masek na Śląsku i w Łodzi. Pomysłodawcą i koordynatorem konkursu oraz producentem spektaklu i asystentem reżysera jest Krzysztof Korwin-Piotrowski .

Najnowsza opera to utwór o burzliwych wydarzeniach w dziejach wielokulturowej łódzkiej metropolii: o strajku powszechnym robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku (tzw. buncie łódzkim), o likwidacji zakładów „Poltex” w 1991 roku i wizji przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako Manufaktura. Jest to historia o miłości do Łodzi. O Żywiołach. O Pieniądzach. O walce Dobra ze Złem.

W zrewitalizowanej przestrzeni postindustrialnej, na Rynku Włókniarek Łódzkich w Manufakturze 18 maja 2019 roku zostanie zaprezentowana premiera wersji plenerowej megawidowiska Człowiek z Manufaktury.

Więcej – na stronie http://www.operalodz.com/


W dniach 3–8 lutego 2019 roku Sanok będzie zimową stolicą muzyki fortepianowej za sprawą XIV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. Temat przewodni tegorocznej edycji brzmi „200-lat historii muzyki polskiej”.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” to jeden z największych projektów edukacyjno-społecznych w Euroregionie Karpat, organizowany przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Forum jest wartościową propozycją edukacyjną dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. W lutym Sanok będzie gościł około 450 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Program Forum obejmuje: dwie trasy koncertowe w miastach Podkarpacia, lekcje pokazowe, wykłady i ćwiczenia w ramach Mistrzowskiej Szkoły Pedagogiki Fortepianowej, przeznaczony dla dzieci konkurs „Młody Wirtuoz” i konferencję naukową „Rola instytucji kultury w rozwoju innowacyjnego społeczeństwa”.

W programie koncertów, zgodnie z tematem przewodnim, znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, dwa wydarzenia poświęcone pamięci wybitnych pianistów: „Ryszard Bakst in memoriam” i „Tatiana Shebanova in memoriam”, w których udział wezmą Boris Bloch i Lidia Grychtołówna. Podczas Gali Finałowej wystąpią kandydaci do Konkursu Chopinowskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://forum.interpiano.pl 


7 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert poświęcony 25. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego i 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza, podczas którego Orkiestra pod batutą Antoniego Wita wykona dzieła tych polskich twórców.

Novelette (1980) Witolda Lutosławskiego, skomponowana dla Mścisława Rostropowicza, wówczas szefa Washington National Symphony Orchestra, nawiązuje do cyklu fortepianowego Roberta Schumanna o tym samym (prawie) tytule. To quasi-opowieść, nad którą unosi się duch romantycznego humoru rodem z Jean Paula. Koncert fortepianowy (1988), dedykowany Krystianowi Zimermanowi, należy do ostatniej fazy twórczości Lutosławskiego, w której czerpał on coraz pełniejszą garścią z muzyki romantycznej – stąd reminiscencje Chopina, Liszta, Brahmsa, Rachmaninowa, a także Ravela i Bartóka. Mistrzowska narracja niepostrzeżenie zmienia sfery ekspresyjne: od chłodnego estetyzmu, przez ludyczne moto perpetuo, ku dramatycznym konfliktom (i tragicznej w wyrazie recytatywnej kadencji fortepianu), po finałowy fajerwerk – ciacconę. W roli solisty wystąpi Louis Lortie.

Symfonia e-moll „Odrodzenie” (1902) zamyka młodzieńczy okres twórczości Mieczysława Karłowicza (1876-1909). Mimo wyczuwalnych wpływów Czajkowskiego i Wagnera, są tu już wykrystalizowane zręby jego typowo młodopolskiej estetyki: programowość, panteizm, ciemny koloryt orkiestry. Przez długi czas niewykonywana, Symfonia „Odrodzenie” w ostatnich dekadach coraz częściej rozbrzmiewa w polskich salach koncertowych.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1221/nospr-antoni-wit-louis-lortie 


8 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert „Słowiańskie brzmienia z nutką polskości”.

W programie wieczoru znalazły się dzieła Piotra Czajkowskiego – Uwertura-fantazja „Hamlet” op. 67 i III Symfonia D-dur – oraz II Koncert fortepianowy Ryszarda Bukowskiego.

W swojej twórczości Piotr Czajkowski trzykrotnie sięgnął po dramaty Szekspira, wiążąc swą muzykę z programem literackim. Owocem takiej inspiracji jest Uwertura-fantazja „Hamlet”. To dzieło, z silnymi kontrastami i ogromnym zakresem emocji podkreślonych potężną orkiestracją, prezentuje wspaniałą dojrzałość owej kompozycji. W III Symfonii rosyjski mistrz schyłku muzycznego romantyzmu skupia się na doskonałości orkiestracji i bogactwa tematycznego. Określenie „Symfonia Polska”, jakże często używane wobec tego opusu, nie jest ukłonem kompozytora w stronę naszego kraju, lecz jedynie powieleniem błędnej interpretacji finału Tempo di polacca. Prawdziwie polskim akcentem tego wieczoru będzie Koncert fortepianowy wrocławskiego kompozytora Ryszarda Bukowskiego.

Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą tureckiego dyrygenta Hakana Sensoy’a. W roli solistki wystąpi pianistka Maria Magdalena Bukowska-Janowska.

Filharmonia Dolnośląska uczestniczy w programie „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/slowianskie-brzmienia-z-nutka-polskosci,2723?did=3817 


8 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert dla uczczenia 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza.

W programie lutowego koncertu w wykonaniu Orkiestry Filharmonii pod batutą Jakuba Chrenowicza znalazły się Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i Reinholda Glière’a.

Zapomniana sztuka teatralna Thamos, król Egiptu Tobiasa Philippa, barona von Geblera przeszła do historii tylko dlatego, że muzykę incydentalną skomponował do niej (ok. 1773) sam Mozart. Dzieło dość rzadko powraca na estrady, gdyż bez dramatu nie stanowi spójnego continuum. Koncertowe wykonanie przypomni mistrzowskie, rozbudowane chóry, w których lud Egiptu sławi słońce oraz swego władcę. Wśród waltornistów z czasów i kręgu Mozarta wyróżniał się talentem i umiejętnościami Ignaz Leutgeb, adresat dedykacji czterech koncertów Wolfganga oraz Kwintetu Es‑dur KV 407 na niekonwencjonalną obsadę z dwiema altówkami. Ów, pełen pogody i uroku, utwór ukazuje zarówno biegłość rogu, jak i jego liryczne oblicze.

Uczeń Taniejewa i Areńskiego Reinhold Gliere doskonale przyswoił późnoromantyczny styl i stronił od modernistycznych poszukiwań. Jego muzyka wciąż znajduje uznanie słuchaczy dla swej warsztatowej doskonałości, eufonicznej harmoniki, barwności, zwłaszcza zaś – wspaniałej inwencji melodycznej, której pięknym przykładem jest m.in. Koncert waltorniowy B-dur. Partię solową w tym utworze wykona 8 lutego Radek Baborak.

Gdy 22 stycznia 1909 roku na scenie Filharmonii Warszawskiej podziwiano Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza nikt nie mógł przypuszczać, że jest to pożegnanie kompozytora, który zaledwie dwa tygodnie później zginął tragicznie pod tatrzańską lawiną. Imponujący, symfoniczny tryptyk o zasygnalizowanym, młodopolskimi tytułami, programie to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego polskiego neoromantyka, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny148 


8 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera zabrzmi muzyka Mieczysława Karłowicza: koncert będzie poświęcony uczczeniu 110. rocznicy śmierci kompozytora.

Koncert rozpocznie poemat symfoniczny Wojciecha Kilara o znamiennym tytule Kościelec 1909. Kilar tak pisał o swojej kompozycji: „Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, pieśnią o miłości i śmierci. Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe”. Koncepcja Kościelca ukazuje całą sieć powiązań pomiędzy Kilarem a Karłowiczem. Już sam wybór formy poematu jest ukłonem w stronę kompozytora-taternika.

Centralną i końcową część wieczoru wypełnią już dźwięki samego Karłowicza. Zarówno Koncert skrzypcowy A-dur, jak i Symfonia „Odrodzenie” pochodzą z 1902 roku. Symfonia zbudowana została w oparciu o program literacki: cztery części opowiadają o utraconych marzeniach, pracy u podstaw, nowych pragnieniach i triumfalnym odrodzeniu człowieka. Utwory zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna. W roli solistki wystąpi Agata Szymczewska, która obecnie gra na skrzypcach Nicolo Gagliano (1755) użyczonych dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/strefa-gwiazd-4/ 


8 lutego 2019 roku o godz. 20.00 w 110. rocznicę śmierci Mieczysława Karłowicza w Kościele św. Krzyża w Zakopanem wystąpi legendarny skrzypek Konstanty Andrzej Kulka oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Moniki Stefaniak. W programie symfoniczne dzieła Karłowicza.

Publicysta i autor znakomitych zdjęć tatrzańskich, miłośnik narciarstwa, pionier taternictwa i jeden z inicjatorów powołania Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, a przede wszystkim autor wspaniałych kompozycji symfonicznych i poematów. Tragiczny los przekreślił jednak szanse na dalszy rozwój kariery Karłowicza. Swoją miłość do gór przypłacił przedwczesną śmiercią pod lawiną na zboczach Małego Kościelca.

Dokładnie w 110. rocznicę śmierci artyści oddadzą hołd temu wybitnemu polskiemu twórcy. Podczas uroczystego koncertu zabrzmią jego symfoniczne dzieła. Program otwierać będzie emocjonalny i ukazujący poetycką refleksję nad ludzkim losem Prolog symfoniczny „Biała gołąbka” skomponowany do poematu dramatycznego zapomnianego dziś literata Józefata Nowińskiego. Do najbardziej popularnych utworów kompozytora należy z pewnością błyskotliwy Koncert skrzypcowy A-dur – jedno z najciekawszych dzieł tego gatunku w neoromantycznej literaturze skrzypcowej. W interpretacji tej właśnie kompozycji podziwiać będziemy legendę polskiej wiolinistyki – Konstantego Andrzeja Kulkę. Wieczór zamykać będzie słynny poemat symfoniczny Odwieczne Pieśni. Zespołem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej dyrygować będzie Monika Stefaniak – wychowanka takich dyrygenckich sław, jak Sir Colin Davis, Helmuth Rilling czy Jerzy Salwarowski.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


9 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia usłyszymy utwory kameralne Mieczysława Wajnberga i Grażyny Bacewicz w interpretacji Kwartetu Śląskiego i pianisty Wojciecha Świtały.

XII Kwartet smyczkowy op. 103 (1969/1970) to jeden z eksperymentalnych utworów Mieczysława Wajnberga, wypełniony rozpaczą, która, poprzez dramat i ironię, w iście labiryntowej formie, z trudem szuka przezwyciężenia. Są tu elementy zakazanej przez sowieckich ideologów muzyki serialnej, związanej w międzywojenną szkołą Arnolda Schönberga, którą w tym samym czasie zaczął wprowadzać do swych kwartetów Dymitr Szostakowicz. Są też aluzje to innego mistrza kwartetu smyczkowego XX wieku – Beli Bartóka.

I Kwintet fortepianowy (1952) należy do najczęściej wykonywanych dzieł Grażyny Bacewicz. Tę popularność zawdzięcza urodzie tematów, uroczej grze kontrastów, fantasmagorycznym „zamyśleniom” (rodem z idiomu tzw. „muzyki nocy” Bartóka). Moderato molto espressivo. Allegro ujęte zostało w formę allegra sonatowego, z klamrą wstępu i symetrycznej względem niego kody. Presto to oberek, ulubiony taniec Bacewiczówny, fajerwerk humoru i inteligencji. Grave ma istotnie „ciężki” charakter, jakby żałobnego marsza (fortepian), na tle którego rozbrzmiewa uroczysta oda smyczków. Con passione to znowu allegro sonatowe, którego oba tematy nawiązują do myśli zawartych w części początkowej.

Marcin Trzęsiok

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1402/kwartet-slaski-wojciech-switaa-wajnberg-w-polsce 


Jak można połączyć karnawał ze świętowaniem zbliżającego się dnia św. Walentego? Świetnym pomysłem będzie wizyta w Filharmonii Lubelskiej 10 lutego 2019 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Dawida Jarząba wykona utwory J. Ruttera, G. Turnera, C. Velázqueza, A. Ledesma, B. Chilcotta, J. Fishera, F. Bridge’a, a także kompozycje polskich twórców: Stanisława Wiechowicza, Karola Mieczysława Prosnaka i Jana Maklakiewicza.

Dyrygent zaprasza słuchaczy na muzyczną podróż: „Czyż nie ma bardziej ekscytującej rzeczy niż np. muzyka, która nam towarzyszy, kiedy jesteśmy z najbliższymi ludźmi? Czy nie chcielibyście Państwo pokazać najbliższej Osobie na ile sposobów można o siebie dbać? I dodatkowo zabrać Ją na drugi koniec świata? Powyższe pytania towarzyszyły przy budowie programu na ten wyjątkowy koncert. I dlatego w ramach muzycznej niespodzianki przygotowanej przez Filharmonię Lubelską będzie można przenieść się do wielu interesujących miejsc, takich jak Rio, Dublin, Londyn, Meksyk, Quito… I wśród tych pięknych miast słuchać, jak miejscowi radzą sobie z okazywaniem uczuć. A jak na tym tle wypadają Polacy? Miłośnicy głęboko zakorzenionej w naszym folklorze otwartości i bezpośredniości również znajdą coś dla siebie. Ze względu na wyjątkowy charakter koncertu zapraszamy melomanów w każdym wieku i w każdym stanie cywilnym do oddania się muzycznej uczcie i zatopienia się w wielobarwnej palecie dźwięków, które zaprezentuje dla Państwa Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d489,milosc_w_karnawale.html 


Przed nami prawdziwa muzyczna uczta: koncert promujący nowy album Cracow Duo i Sinfonietty Cracovii z polską muzyką najnowszą, zarejestrowany pod batutą Jurka Dybała dla prestiżowej wytwórni Warner Classics. 10 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Muzeum Manggha krakowscy artyści zaserwują słuchaczom menu pełne prawdziwych muzycznych rarytasów.

Płyta Polish Music Experience to wybór najbardziej interesujących kompozycji z repozytorium polskiej muzyki najnowszej w wirtuozowskim wykonaniu krakowskich artystów specjalizujących się w interpretacjach dzieł polskich kompozytorów współczesnych: duetu Cracow Duo (Jan Kalinowski ‒ wiolonczela, Marek Szlezer ‒ fortepian) oraz Sinfonietty Cracovii pod batutą Jurka Dybała. Na płycie znalazły się utwory najwybitniejszych polskich twórców minionego i obecnego wieku: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Meyera oraz kompozycja jednego z najbardziej utalentowanych i najczęściej nagradzanych polskich kompozytorów młodego pokolenia: Tomasza Opałki.

10 lutego usłyszmy w wykonaniu Cracow Duo i Sinfonietty m.in. energetyczną, zróżnicowaną kolorystycznie kompozycję Hemisphere2 Opałki w nowej wersji dedykowanej przez kompozytora wykonawcom, oraz wirtuozowską Musicę concertantę na wiolonczelę, fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję Krzysztofa Meyera. W repertuarze koncertu znajdzie się ponadto Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz ‒ opus magnum kompozytorki, określane niekiedy mianem jej „IX Symfonii” oraz elektryzujący Koncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli.

Koncert promujący wydawnictwo będzie jednocześnie inaugurował nowy cykl koncertowy zespołu „Sinfonietta po krakowsku”, w którym udział wezmą najzdolniejsi krakowscy soliści.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


11 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się gościnny koncert Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Marcina Suszyckiego.

W programie koncertu znajdą się utwory kompozytorów polskich XX i XXI wieku, a także Rumuńskie tańce ludowe BB 68, Sz. 56 Béli Bartóka. Koncert rozpocznie Poemat poznański, stworzony przez Alinę Kubik – kompozytorkę związaną z wrocławską Akademią Muzyczną – na zamówienie poznańskiego zespołu.

Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową Marcina Błażewicza powstał w 2012 roku na prośbę i z inspiracji prof. Klaudiusza Barana i jest mu dedykowany. Podczas styczniowego koncertu w roli Solisty wystąpi sam Rektor UMFC. Dzieło składa się z trzech części: szybka – wolna – szybka. Cechują go duża energetyka oraz wartka, nasycona emocjonalnie narracja. W całej kompozycji odnaleźć można echa aury muzyki międzywojennej, ale również muzyki ludowej o bardzo żywiołowym charakterze.

Koncert zakończy Serenada na smyczki Mieczysława Karłowicza. Utwór powstał podczas pobytu kompozytora w Berlinie w roku 1897, gdzie miało miejsce pierwsze prawykonanie Serenady. Kompozytor był zafascynowany popularnymi wówczas serenadami smyczkowymi Roberta Volksmanna. Styl pięknych melodii Volksmanna oraz nawiązania do romantyzmu niemieckiego pozostają u Karłowicza wyraźnie słyszalne.

Na koncert obowiązują bezpłatne wejściówki, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do środy oraz w piątek w godz. 16.00-19.00.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


13 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w ramach cyklu koncertowego „Środa młodych” wystąpi kwartet skrzypcowy Violinofonica.

Kwartet skrzypcowy Violinofnica powstał w styczniu 2017 roku. Założycielką zespołu jest skrzypaczka Agnieszka Marucha, wraz z którą występują najzdolniejsi studenci jej klasy w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Zespół stawia sobie za cel promowanie bardzo rzadko grywanego repertuaru na 4 skrzypiec oraz pomoc młodym adeptom wiolinistyki w zdobywaniu doświadczenia scenicznego i kameralnego. W sezonie artystycznym 2018/2019 zespół wystąpił na uroczystości rozdania nagród im. Ryszarda Kapuścińskiego w Warszawie, w Salonie Muzycznym w Suwałkach oraz w Instytucie Koreańskim w Warszawie. W lipcu 2018 kwartet zadebiutował za granicą, podczas Festiwalu Bosa Antica we Włoszech.

Kwartet wykonuje szeroki repertuar (od baroku do muzyki najnowszej), jednak jego trzon stanowi twórczość polska, obejmująca również dzieła powstające na zamówienie zespołu. Wśród nich skomponowane w 2018 roku Melodie śląskie Weroniki Olbrot i Migotanie Iwony Kisiel. Te utwory, które zabrzmią 13 lutego w Katowicach, miały prawykonanie we Włoszech podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Bosa Antica. Ponadto w interpretacji zespołu usłyszymy Duety na tematy ludowe na dwoje skrzypiec i Kwartet na czworo skrzypiec Grażyny Bacewicz, Cztery melodie śląskie Witolda Lutosławskiego oraz utwory Josepha Bodina de Boismortiera, Georga Friedricha Telemanna i Jacoba Donta.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1363/sroda-modych-kwartet-skrzypcowy-violinofonica 


13 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert kameralny podczas którego usłyszymy muzykę Kazimierza Serockiego.

Forma sonatowa od epoki klasycyzmu stała się złotą zasadą budowy większości kompozycji. Sam gatunek sonaty, czyli kompozycji czysto instrumentalnej (w przeciwieństwie do śpiewanej kantaty), jeszcze bez ustalonej ściśle formy pojawił się już pod koniec XVI wieku. W muzyce baroku zetknąć się można z sonatami a due, a tre, a quattro itd., co oznaczało liczbę instrumentów melodycznych, którym zawsze towarzyszyło basso continuo. Takie sonaty w obsadzie pisał przedstawiciel wczesnego baroku, austriacki skrzypek Heinrich Ignaz Franz von Biber. Tego wieczoru usłyszymy jesto Sonatę à 3 d-moll na dwoje skrzypiec, puzon i basso continuo.

Forma sonaty i jej krótsza prostsza wersja sonatina pojawiały się także w twórczości XX-wiecznej. Sonatina na puzon i fortepian z 1954 roku Kazimierza Serockiego to jedna z kilku kompozycji na instrument będących efektem współpracy z puzonistą Juliuszem Pietrachowiczem. W trzyczęściowej wirtuozowskiej Sonatinie Serocki próbuje łączyć motywikę muzyki tradycyjnej ze współczesnymi środkami kompozytorskimi. Kolejnym XX-wiecznym przykładem sonaty jest napisana w 1962 roku Sonata na klarnet i fortepian Francisa Poulenca. Sonatowy program uzupełnią jeszcze Passacaglia na skrzypce i altówkę norweskiego kompozytora i skrzypka przełomu XIX i XX wieku Johana Halvorsena, a także Trio g-moll na klarnet, skrzypce i fortepian Arama Chaczaturiana.

Zespół Centrum Informacji i Promocji Filharmonii

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/997-Filharmonicy_Kameralnie__Magic_sonata_ 


14 lutego 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym będzie miał miejsce uroczysty koncert zapowiadający Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert w ramach „Vivat Academia!” – cyklu spotkań z wybitnymi artystami i profesorami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Gościem wieczoru będzie prof. Eugeniusz Knapik, który piastował godność Rektora Akademii w latach 2002–2008 i od wielu lat jest kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Z obchodzącą w 2019 roku 90-lecie działalności katowicką uczelnią związany jest od czasu studiów; kształcił się pod kierunkiem Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja) i Czesława Stańczyka (fortepian) i jeszcze jako student rozpoczął w niej pracę dydaktyczną. W centrum zainteresowań prof. Eugeniusza Knapika zawsze pozostawały pianistyka i kompozycja. Był pierwszym w Polsce wykonawcą cyklu Vingt regards sur l’enfant-Jésus Oliviera Messiaena. Jako pianista brał udział w wielu prestiżowych wydarzeniach koncertowych oraz festiwalowych na całym świecie. Jako kompozytor otrzymał wiele nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1978 – wyróżnienie i 1984 – I miejsce za Kwartet smyczkowy).

W części koncertowej wieczoru wystąpi wybitna wokalistka Ewa Biegas, absolwentka, a obecnie pedagog Akademii Muzycznej w Katowicach, która wspólnie z Eugeniuszem Knapikiem wykona jego pieśni do słów K. I. Gałczyńskiego i Pieśni greckie Maurice’a Ravela. Znany śląski wiolonczelista Adam Krzeszowiec zagra utwór Filo d’Arianna na wiolonczelę solo autorstwa Knapika, który został zarejestrowany na płycie wydanej przez Radio Katowice. W wykonaniu artystów usłyszymy również muzykę Johanna Sebastiana Bacha i Maurice’a Ravela.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/351_vivat-academia-koncert-i-spotkaniebrz-prof-eugeniuszem-knapikiem 


15 lutego 2019 o godz.19.00, podczas piątkowego koncertu symfonicznego w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie zaprezentowany zostanie do niedawna zupełnie nieznany utwór kompozytora o polskich korzeniach Maurycego Moszkowskiego.

Koncert fortepianowy h-moll op. 3 urodzonego we Wrocławiu pianisty i kompozytora wykonany zostanie wraz z jednym z najpopularniejszych utworów Johannesa Brahmsa – II Symfonią D-dur op. 73. Orkiestrę symfoniczną filharmoników warmińsko-mazurskich poprowadzi gość z Austrii – Vladimir Kiradjiev, zaś jako solista zaprezentuje się urodzony w Bułgarii, a obecnie mieszkający w Hiszpanii pianista Ludmil Angelov.

Angelov jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Brał udział w najważniejszych festiwalach chopinowskich w Europie, w tym w Festiwalu „Chopin i jego Europa" w Warszawie. Jego nagranie rond i wariacji Chopina zostało nagrodzone Grand Prix du Disque Chopin przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Artysta zasiadał jako członek jury na wielu międzynarodowych konkursach, m.in. Konkursie Chopinowskim w Warszawie (2010 i 2015). Wśród nagrań dla światowych wytwórni płytowych Angelov zarejestrował ze Szkocką Orkiestrą Symfoniczną BBC światową premierę Koncertu fortepianowego h-moll op. 3 Maurycego Moszkowskiego. Rękopis tego utworu odkryty został zaledwie osiem lat temu w Bibliotece Narodowej w Paryżu, a prapremiera koncertu odbyła się w Warszawie w styczniu 2014 roku. Zarówno podczas pierwszego wykonania, jak i w angielskim studiu, z orkiestrą BBC grał ten sam solista, a wykonanie prowadził ten sam dyrygent, których podziwiać będziemy 15 lutego w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Przed koncertem, o godz. 18.00 redaktor Jan Popis (Warszawa) zaprasza na wprowadzenie do piątkowego koncertu symfonicznego, które odbędzie się w sali kameralnej Filharmonii (II. p)


Program 2 Polskiego Radia zaprasza 16 lutego 2019 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na pierwszy koncert Royal String Quartet z nowym altowiolistą Pawłem Czarnym.

Royal String Quartet to dziś marka rozpoznawalna na całym świecie. Grają wspólnie 20 lat, mają w swym dorobku 17 płyt docenionych przez międzynarodową krytykę, nagrodzonych dwoma „Fryderykami” i sześcioma nominacjami do tej nagrody. Odbyli koncerty na wszystkich kontynentach i mają swoją wierną publiczność. Do tego zorganizowali 15 lat temu festiwal Kwartesencja, podczas którego muzycy w swych ambitnych artystycznie przedsięwzięciach nie uznają granic gatunków. Precyzja techniczna, klarowność muzycznej formy i nienaganny styl to podstawy, na których członkowie Royal String Quartet budowali swoją karierę. RSQ stał się jednym z czołowych ambasadorów polskiej kultury.

W programie ich warszawskiego koncertu znalazły się: VII Kwartet smyczkowy fis-moll op. 108 Dymitra Szostakowicza, , Kwartet smyczkowy F-dur op. 96 Antonína Dvořáka, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, której jubileusz 110. rocznicy urodzin przypada w tym roku.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.studianagran.com.pl/newsy/royal-string-quartet---szostakowicz,-bacewicz,-dvo%C5%99%C3%A1k-1099.html 


17 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Janusza Wawrowskiego.

Dynamizm, intensywność i wirtuozeria, oparte na smyczkowej konkurencji i smyczkowym współdziałaniu. Te pojęcia najlepiej opisują Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 – jedno z największych arcydzieł Jana Sebastiana Bacha. Kompozycja zabrzmi w Sali Koncertowej ZPSM i przeniesie melomanów do epoki baroku. Elbląska Orkiestra Kameralna nie zapomina jednak o sympatykach dzieł współczesnych – z instrumentów popłyną również dźwięki Concertino na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 42 Mieczysława Wajnberga. W ten sposób słuchacze odbędą muzyczną drogę pełną emocji, na której nie zabraknie nadziei, smutku i tęsknoty. W repertuarze znalazły się również utwory Antonio Vivaldiego, Edwarda Griega i Romualda Twardowskiego.

Wszystko pod okiem Janusza Wawrowskiego – artysty, który czuje się równie swobodnie w świecie smyczkowym i w świecie dyrygenckim. Podczas koncertu laureat „Fryderyka” będzie dzierżył w dłoniach batutę i skrzypce, a te ostatnie staną się instrumentalną gwiazdą wieczoru. Melomani będą bowiem mogli podziwiać brzmienie pierwszego w Polsce po II wojnie światowej Stradivariusa, pamiętającego czasy króla Jana Sobieskiego. Mimo kilkusetletniej historii skrzypce te pozostają w znakomitym stanie: sam Janusz Wawrowski określił je jako „żyletę przecinającą powietrze”. W roli solistki do muzyka dołączy Paula Preuss, na scenie pojawią się też elbląscy kameraliści, a słowo o muzyce wygłosi Jarosław Praszczałek.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

(Tomasz Czapla)

Szczegółowy program - na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/klasyka-spod-stradivariusa-plynaca 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na koncert walentynkowy, który odbędzie się w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza 17 lutego 2019 roku o godz. 18:00.

W pierwszej części koncertu wystąpi utalentowana polska skrzypaczka Ewelina Nowicka. W jej interpretacji usłyszymy Concertino op. 42 na skrzypce i orkiestrę smyczkową i Rapsodię na tematy mołdawskie op. 47 nr 3 Mieczysława Wajnberga, którego jubileusz 100. rocznicy urodzin przypada w tym roku.

Druga część koncertu to już świat argentyńskiego tanga Astora Piazzolli w wykonaniu znanego akordeonisty i bandoneonisty Wiesława Prządki. Koncert ten będzie także promował najnowszą płytę z nagraniami Orkiestry i Wiesława Prządki Astor Piazzolla. Suita Troileana. Koncert walentynkowy to nie tylko muzyczny świat argentyńskiego tanga, ale także pokaz tańca w wykonaniu Agaty Czartoryskiej i Michała Kaczmarka, założycieli Teatru Tanga i Szkoły Casa Buena. Orkiestrę poprowadzi tego wieczoru Anna Duczmal-Mróz.

Informacja o biletach – na stronie http://www.amadeus.pl/event-17-02-2019-walentynki 


W niedzielę 17 lutego 2019 o godz. 18:00, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert "Mistyczne Źródło". Usłyszymy dzieła napisane przez czołówkę współczesnych kompozytorów chóralnych w wykonaniu śpiewaków i instrumentalistów pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny.

Cykl Five Hebrew Love Songs („Pięć żydowskich pieśni miłosnych”) powstał dzięki współpracy Erica Whitacre’a z jego żoną, która napisała teksty do tych utworów w swoim ojczystym języku. Każda z pieśni jest uchwyceniem jakiegoś momentu życia. Ola Gjeilo w Luminous Night of the Soul w sposób równorzędny potraktował partię fortepianu i partią chóru. O magnum misterium to propozycja hiszpańskiego kompozytora i dyrygenta Javiera Busto, która stanowi autorską kompozycję, ale jej tekst pochodzi z psalmu responsoryjnego z Matutinum Bożego Narodzenia. Podobne podejście do słów prezentuje w Lux aeterna Lauridsen – tekst utworu to średniowieczna antyfona z mszy za zmarłych. Można rzec, że kompozytor wskrzesza dawne teksty, jednak łączy je z zupełnie nowym, świeżym materiałem muzycznym.

Podczas koncertu nie zabraknie także dzieł chóralnych napisanych przez wybitnych polskich kompozytorów. Jacek Sykulski jest przedstawicielem poznańskiego środowiska muzycznego i prawdziwym pasjonatem utworów chóralnych. Uważa, że głos ludzki jest doskonałym instrumentem, który może wyrazić więcej niż orkiestra symfoniczna. Podczas koncertu usłyszymy jego kompozycję Pater Noster („Ojcze nasz”). Natomiast Nunc dimittis Pawła Łukaszewskiego to muzyczna interpretacja pieśni Symeona, którą według podań miał śpiewać podczas trzymania na rękach małego Jezusa (na podstawie Ewangelii według św. Łukasza).

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6714

 


Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca zaprasza na koncert kameralny, który odbędzie się w niedzielę 17 lutego 2019 o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W programie m.i.n utwory Marcela Chyrzyńskiego i Piotra Warzechy. U boku orkiestry OMN wystąpi saksofonista Bartłomiej Duś oraz akordeonista Rafał Łuc i Śląski Kwintet Akordeonowy.

Koncert na saksofon i sinfoniettę War Game  Marcela Chyrzyńskiego swoje prawykonanie miał podczas Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w 2015 roku. Trwająca niemal 20 minut kompozycja to muzyka niezwykle energetyczna, momentami dramatyczna. Materiał dźwiękowy saksofonu i orkiestry niesie ten sam typ ekspresji, w kolejnych odcinkach formy wzajemnie się wzmacniając i uzupełniając. Nieżyjący już Piotr Warzecha, okres swojej największej aktywności twórczej miał w latach 70. Choć kompozytor ten świetnie przyswoił sobie środki i techniki awangardowe, to bliższa mu była postawa tradycyjna, ujawniająca się w podejściu do formy i narracji. W utworze Momenty III paleta barw akordeonu znalazła swoje szerokie użycie, podkreślając niuanse kolejnych segmentów i różnice dynamiczne między nimi.

Niemal we wszystkich utworach Toshio Hosokawy solista reprezentuje człowieka, a orkiestra naturę i wszechświat – ten zewnętrzny i wewnętrzny. Człowiek śpiewając próbuje komunikować się ze światem, a świat na ten śpiew odpowiada. Proces ten kompozytor próbuje przedstawić poprzez dźwięk. To jednocześnie proces wzrastania i dojrzewania człowieka. Kompozycja Voyage IV Extasis przeznaczone jest na akordeon solo i zespół kameralny. Hosokawa wierzy, że początkiem akordeonu był japoński instrument tradycyjny shô, rodzaj harmonijki ustnej, w której dźwięk jest wytwarzany przez wdychanie i wydychanie powietrza. Gdy jest wydychane – myślimy o dźwięku opuszczającym człowieka, gdy wdychane – to tak jakby dźwięk powracał do człowieka z oddali. Wg filozofii zen wydech może symbolizować śmierć, a wdech – powrót człowieka.

Podczas wieczoru zostanie wykonana również kompozycja Seonjin Yun – laureata III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Patri Patriae" na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II. Kompozycja Rituale II została uhonorowana III nagrodą oraz dodatkowo nagrodą pozaregulaminą, przyznaną przez Dyrektora Artystycznego Orkiestry Muzyki Nowej, w postaci wykonania kompozycji w ramach cyklu koncertów Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR w sezonie 2018/2019.

Magdalena Stochniol

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1398/orkiestra-muzyki-nowej


W dniu 18 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert w wykonaniu studentów klas fortepianu pt. „Kompozytorom uczelni in memoriam”.

W programie koncertu pojawią się dzieła fortepianowe kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym w Warszawie: Juliusza Wertheima, Stefana Kisielewskiego, Jana Ekiera, Mariana Sawy, Władysława Żeleńskiego, a także Romana Statkowskiego i Grażyny Bacewicz, których jubileusze 160. i 110. rocznicy urodzin przypadają w tym roku.

II Sonata na fortepian Grażyny Bacewicz powstała w 1953 roku. Po raz pierwszy utwór ten został wykonany podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich. Obfituje on w nieoczekiwane, dramatyczne zwroty i wymaga od wykonawcy wysokich umiejętności technicznych. Jest jedną z najlepszych kompozycji tego gatunku w polskiej dwudziestowiecznej muzyce fortepianowej.

Twórczość Romana Statkowskiego należy do nurtu późnoromantycznego. Jego Toccata op. 33, trudna technicznie, świadczy o dogłębnym rozumieniu problemów pianistycznych. Utwór cechuje przejrzysta forma i pomysłowość w zakresie faktury. Wraz z szybkim, motorycznym ruchem i skromną linią melodyczną stanowi w twórczości kompozytora, którego Barbara Chmara-Żaczkiewicz nazywa „urodzonym lirykiem”, pozycję odmienną i wyjątkową.

Opiekunem artystycznym koncertu jest dr Monika Quinn.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 4 lutego w Chopin University Press (pn. – śr., pt. 16:00–19:00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


18 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w poznańskim Teatrze Polskim artyści z krajów zaangażowanych w obie strony konfliktu, znanego pod nazwą Wielka Wojna, który wstrząsnął światem na początku XX wieku, spotkają się, by wspólnie zagrać koncert.

Nawiązując do wydarzeń sprzed 100 lat, muzycy z Niemiec, Francji, Japonii i Polski wykonają utwory kompozytorów żyjących i tworzących w latach 1914–1918, na których, podobnie jak na tysiącach ich rodaków, wojna odcisnęła swe bolesne piętno. Koncert odbędzie się 18 lutego 2019, która to data przypada niemal dokładnie w stulecie zakończenia Powstania Wielkopolskiego (Powstanie zakończyło się 16 lutego 1919 roku). Partnerem wydarzenia jest Teatr Polski w Poznaniu, gdzie wystąpią artyści. Wybór miejsca jest w tym wypadku nawiązuje do bogatych tradycji z końca XIX i początku XX wieku łączenia wieczorów teatralnych z koncertami.

Idea muzyczna tego projektu jest mocno zakorzeniona w historii – każdy utwór opisuje jakiś fragment historii I wojny światowej. Sopranistka Cécile Achille, skrzypaczka Airi Suzuki, pianista Hinrich Alpers i Orkiestra Antraktowa pod dyrekcją Adama Domurata zaprezentują utwory R. V. Williamsa, M. Ravela, G. Faure, R. Stephana, C. Debussy’ego, F. Poulenca i K. Szymanowskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.wieniawski.pl/news/aktualnosci-towarzystwo-wieniawskiego/muzyka-czasu-wielkiej-wojny-18-02-2019-19-00.html 


19 lutego 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się uroczysty koncert upamiętniający setną rocznicę pierwszego posiedzenia Sejmu po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Wydarzenie z udziałem prezydenta i premiera RP oraz programem złożonym z kompozycji m. in. Szymanowskiego, Moniuszki i Góreckiego transmitować będzie radiowa Dwójka o godz. 19.00.

Stulecie Sejmu Ustawodawczego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej uświetni koncert, którego program jest rodzajem symbolicznej podróży przez dzieje dawniejsze i nowsze polskiej historii muzyki.

„Ukończona w 1969 roku przez Henryka Mikołaja Góreckiego Muzyka staropolska już w samym tytule wyraźnie wskazuje na źródła inspiracji. Górecki wykorzystał symboliczne cytaty z dwóch staropolskich dzieł: fanfary instrumentów dętych oparł na średniowiecznym Benedicamus Domino, a partie smyczków na renesansowej pieśni Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł” – mówi Marcin Majchrowski z radiowej Dwójki. Z kolei Polonez koncertowy A-dur Henryka Wieniawskiego symbolizuje czasy XIX-wiecznej wirtuozerii (uwielbianej przez ówczesną publiczność), ale jest też nawiązaniem do wielkiej, sarmackiej tradycji dostojnego tańca chodzonego. Z kolei Uwertura koncertowa Karola Szymanowskiego to utwór symbolizujący aspiracje muzyki polskiej niemal w przededniu odzyskania niepodległości.

Są w programie tego koncertu także dwa, wymowne wyjątki – Interludium z nieukończonego Oratorium o św. Stanisławie Franciszka Liszta oraz Polonia Edwarda Elgara. Te dwa dzieła kompozytorów obcych – wprost nawiązują do tradycji muzyki polskiej i polskiej historii. Natomiast niedługi Koncert warszawski Richarda Addinsella – napisany został do brytyjskiego filmu Dangerous Moonlight z 1941 roku, opisującego tragedię września 1939 roku” – dodaje Marcin Majchrowski.

Utwory wykona Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją José Marii Florêncio; soliści: Jakub Jakowicz (skrzypce), Michał Szymanowski (fortepian).

Artur Szklarczyk


Wieczór kameralny w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego 20 lutego 2019 roku o godz. 19:00 będzie prawdziwą ucztą pełną muzycznych rarytasów, zwłaszcza dla wielbicieli muzyki klawesynowej.

Główny bohater koncertu Marek Toporowski – klawesynista, organista, kameralista i dyrygent – szczególnie ceniony jest jako wirtuoz klawesynu oraz dyrygent, specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki) doskonalił swe umiejętności pod okiem mistrzów we Francji, Niemczech i Holandii. W Akademii Muzycznej w Katowicach prowadzi klasę klawesynu. Jego płyty nagrane z muzyką staropolską czterokrotnie otrzymały nagrodę „Fryderyk”, a wiele innych – nominacje do tej nagrody.

Na wstępie koncertu z udziałem Marka Toporowskiego i Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis usłyszymy Rameau, uważanego za jednego z najważniejszych kompozytorów XVIII wieku i za założyciela opery francuskiej. Następnie zaprezentowany zostanie rozpoznawalny i powszechnie lubiany Bachowski Koncert klawesynowy E-dur BWV 1053. W interpretacji solisty usłyszymy Hommage à J.S. Bach współczesnego twórcy Ryszarda Borowskiego, aranżera, dyrygenta i pedagoga. W finale koncertu zabrzmią utwory Josefa Myslivečka, znanego jako „boski Czech” (il divine boemo), który był bliskim przyjacielem i mentorem młodego Mozarta. Muzycy wykonają Koncert klawesynowy B-dur oraz Symfonię G-dur.

Katarzyna Szewczyk

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/kregu-muzyki-klawesynowej/ 


21 lutego 2019 o godz. 19:00 NFM Ensemble zaprasza na spotkanie z polską muzyką kameralną. Na program wieczoru złożą się kompozycje pięciorga rodzimych twórców reprezentujących różne pokolenia. W wykonaniu kameralistów Narodowego Forum Muzyki zabrzmią zarówno utwory słynnych twórców XX i XXI wieku, jak i dzieło Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – mistrza polskiej muzyki kameralnej doby romantyzmu.

Pełen niezwykłej energii Kaleidoscope for M.C.E.  Pawła Szymańskiego powstał w 1989 roku, jako dzieło 35-letniego wówczas kompozytora. Utwór, zgodnie ze swym tytułem, bazuje na ciągłym przetwarzaniu rozpoczynającego go motywu i prezentuje różnorodne możliwości, jakie niesie ze sobą technika gry na wiolonczeli. Wiolonczela doczekała się również kompozycji solowej w twórczości Witolda Lutosławskiego. Swoją Wariację Sacherowską Lutosławski skomponował w 1975 roku na prośbę legendarnego wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza. Z kolei na kontrabas solo przeznazony jest utwór Titane Elżbiety Sikory – należący do szeregu kompozycji pedagogicznych zamówionych przez dyrektora konserwatorium w Angouleme, Jacques’a Pési.

Pełnia brzmienia kwintetu smyczkowego ujawni się w dwóch kontrastujących ze sobą kompozycjach autorstwa Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Ignacego Dobrzyńskiego. Pierwszy ze wspomnianych twórców w swoim Kwintecie smyczkowym „Kartki z nienapisanego dziennika” powraca do różnych etapów rozwoju własnego języka artystycznego. Z tradycji muzyki kameralnej wyrasta również twórczość Dobrzyńskiego – szkolnego kolegi Fryderyka Chopina. Jego Kwintet fortepianowy F-dur jest artystyczną reakcją na klęskę powstania listopadowego i przejawem odwagi kompozytora – mimo ryzyka wynikającego z nastrojów politycznych w III części Dobrzyński umieścił melodię Mazurka Dąbrowskiego.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6720


22 lutego 2019 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się prawykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Utwór powstał dla Marcina Markowicza i jemu jest dedykowany. Soliście towarzyszyć będzie orkiestra Narodowego Forum Muzyki pod batutą Jacka Kaspszyka.

"Pisanie w dzisiejszych czasach utworu na orkiestrę symfoniczną można uznać za przejaw ekscentryczności". – to słowa Pawła Mykietyna, które padły podczas rozmowy na temat najnowszego Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną. Koncert na skrzypce – pierwszy utwór po powstałym półtora roku temu Herr Thäddeus – wzbudza naturalną ciekawość. 

Paweł Mykietyn jest obecnie z pewnością jednym z najbardziej charakterystycznych twórców muzyki polskiej, na co wskazują zarówno kolejne udane prawykonania jego dzieł, jak i szereg nagród i prestiżowych wyróżnień, które otrzymał. Są wśród nich m.in. pierwsza lokata na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995), Paszport „Polityki” (2000) i Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2011). Pochodzący z Oławy kompozytor muzyką interesował się od dziecka, choć formalną edukację rozpoczął w wieku czternastu lat jako uczeń „Łowieckiej” – OSM I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Od samego początku był żywo zainteresowany tworzeniem muzyki, a pierwsze wskazówki kompozytorskie otrzymał m.in. od Andrzeja Kosendiaka. Po maturze swój warsztat kompozytorski Mykietyn rozwijał na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w ramach studiów pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego. Już w tamtym czasie zadebiutował podczas festiwalu "Warszawska Jesień" kompozycją La strada.

Oprócz najnowszej kompozycji Mykietyna tego wieczoru usłyszymy również słynne dzieła powstałe w ubiegłym stuleciu: Quattro versioni originali della Ritirata Notturna di Madrid di L. Boccherini Luciana Beria, Divertimento Leonarda Bernsteina oraz La valse Maurice’a Ravela.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6544


Oryginalny program Koncertu Karnawałowego Sinfonii Iuventus 22 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zachwyci każdego miłośnika ambitnej, mistrzowskiej muzyki symfonicznej wchodzącej w interakcje z „lżejszymi muzami”.

Mistrzem takich połączeń był Leonard Bernstein – swego Kandyda sam określał mianem operetki, ale to obszerne dzieło na motywach ironiczno-gorzkiej powiastki Woltera łączy w sobie wiele gatunkowych tradycji. Zapowiada je efektowna uwertura-potpourri, grywana też jako samodzielny utwór symfoniczny. West Side Story tegoż autora stała się kamieniem milowym w dziejach musicalu – podziwiana na Broadwayu, przyniosła autorowi ogromną popularność zwłaszcza w wersji filmowej (1961). Brawurowe sceny taneczne doczekały się autorskiego ujęcia w formie barwnej orkiestrowej suity.

John Williams to prawdziwa legenda muzyki filmowej. Soundtrack do szelmowskiej komedii Stevena Spielberga Złap mnie, jeśli potrafisz należy może do nieco mniej znanych osiągnięć autora, ale dorównuje jakością i pięknem muzycznych pomysłów tym najsławniejszym. Orkiestrowe miniatury – Escapades z solowym saksofonem (w tej partii wystąpi Paweł Gusnar) na kanwie filmowej partytury to urocza i zabawna stylizacja muzyki filmowej z lat 1960., w których rozgrywa się akcja filmu – jej „znakiem rozpoznawczym” bywał szczególnie wówczas popularny wibrafon, mający tu eksponowaną partię, którą wykona Dominik Bukowski. Wirtuozowski saksofon jest też koncertującym bohaterem suity Scaramouche, skomponowanej w 1937 r. przez Dariusa Milhaud jako część muzyki do komedii Latający lekarz Moliera. Danzón No. 2 Arturo Márqueza to symfoniczna perełka muzyki meksykańskiej, spopularyzowana jako encore grywany chętnie przez sławną Simón Bolívar Youth Orchestra pod batutą Gustavo Dudamela. Za dyrygenckim pulpitem stanie Wojciech Rodek – dyrektor artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


22 lutego o godz. 19:00 orkiestra Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie wystąpi pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, który jest jednym z najbardziej ekscytujących i dynamicznych dyrygentów pochodzących z Europy Wschodniej. W ich interpretacji usłyszymy utwory Góreckiego, Ravela i Strawińskiego.

Koncert rozpocznie utwór Mikołaja Góreckiego. Tytuł Zan Tontemiquico w języku Náhuatl, którym mówiono na terenie obecnego Meksyku, w wolnym tłumaczeniu znaczy „Przychodzimy po to tylko, aby śnić”. Słowa zaczerpnięte są z wiersza autorstwa Tochihuitzina, księcia i poety, który żył na przełomie XIV i XV wieku.

Kulminacją koncertu będzie wykonanie suity z baletu Igora Strawińskiego Ognisty ptak. Premiera baletu w 1910 roku w Paryżu okazała się ogromnym sukcesem, a Strawiński zyskał uznanie takich sław, jak Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Jean Cocteau. Dzieło określano mianem „tanecznej symfonii”. Ognisty ptak to pierwsza tak rozbudowana kompozycja orkiestrowa w dorobku 27-letniego twórcy. Muzyka młodego kompozytora bazuje częściowo na rosyjskim folklorze, a w dużym stopniu wykorzystuje jeszcze wzorce jego wielkich poprzedników: Aleksandra Głazunowa, Aleksandra Skriabina i nauczyciela Strawińskiego, Nikołaja Rimskiego-Korsakowa.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1000-Boreyko__Strawinski__ 


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza 22 lutego 2019 roku o godz. 12.00 na Święto Uczelni, które odbędzie się w Sali Koncertowej UMFC przy ul. Okólnik 2.

Harmonogram wydarzenia przewiduje uroczystą promocję doktorów, wręczenie dyplomów doktora habilitowanego, orderów, odznaczeń oraz stypendiów dla najzdolniejszych studentów.

W roku, w którym obchodzimy 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki, w części artystycznej nie może zabraknąć utworów tego wybitnego kompozytora. W Sali Koncertowej zabrzmią pieśni: ze zbioru Pierwszy śpiewnik domowy (1897) Dalibógże i Pieśń wieczorna do słów Józefa Massalskiego, Sen do słów Marceline Desbordes i Niepewność do słów Adama Mickiewicza ze zbioru Siódmy śpiewnik domowy (1876).

Te utwory wykonają wykładowcy uczelni. Prof. UMFC dr hab. Anna Radziejewska (mezzosopran) ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie śpiewu profesora Jerzego Artysza w Akademii Muzycznej w Warszawie. Została laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Od 1999 jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej i prowadzi również działalność pedagogiczną: wykłada śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim UMFC. Często zapraszana jest również do prowadzenia kursów mistrzowskich. Odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi. Pianista Paweł Sommer też jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Wokalno-Aktorskim w macierzystej uczelni. Dwukrotnie brał udział w International Lied Masterclass (Bruksela), gdzie poszerzał znajomość repertuaru pieśniarskiego. Towarzyszył śpiewakom na wielu konkursach wokalnych, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!


23 lutego 2019 roku wyruszymy w niezwykłą, muzyczną podróż. Naszym przewodnikiem będzie flecista i dyrygent Patrick Gallois, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia. Artyści wystąpią w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach (Sala Siemiradzkiego) o godz. 19:00.

Patrick Gallois, uczeń Jean-Pierre’a Rampala, od lat występuję w podwójnej roli, prezentując publiczności na całym świecie pełne spektrum swojego artystycznego kunsztu.

Podczas koncertu usłyszymy barokową II Suitę orkiestrową h-moll Johanna Sebastiana Bacha, ze słynną Badinerie – fletowy przebój z Gallois w roli solisty. Z kolei pod batutą Gallois-dyrygenta usłyszymy pierwsze symfoniczne dzieła dwóch niezrównanych klasyków wiedeńskich. W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic zabrzmi I Symfonia Es-dur, napisana przez zaledwie ośmioletniego Mozarta, oraz I Symfonia D-dur Josepha Haydna. W sobotni wieczór zabrzmi też utwór współczesny – nawiązująca do baroku przejmująca Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego. Impresjonistyczne Preludium do Popołudnia Fauna Claude’a Debussy’ego w aranżacji gwiazdy wieczoru (opracowanie na flet, harfę i orkiestrę smyczkową) to jeden z najsłynniejszych utworów tego kompozytora, uznawany również za przełomowy w historii muzyki.

Słynny flecista i dyrygent artystycznie spotkał się już wcześniej z Sinfoniettą Cracovią. Przyjemność wspólnych występów oraz entuzjazm słuchaczek i słuchaczy sprawiły, że nie sposób było nie podzielić się tym doświadczeniem z krakowską publicznością.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


23 lutego 2019 o godz. 18.00 Filharmonia Poznańska zaprasza do Auli Uniwersyteckiej na 475. Koncert Poznański „C’est la vie!”, podczas którego zabrzmi muzyka Mieczysława Wajnberga.

Podczas pierwszej części 475. Koncertu Poznańskiego zanurzymy się w pięknych frazach Koncertu skrzypcowego g-moll op. 67 Mieczysława Wajnberga, którego setną rocznicę urodzin świętujemy w roku 2019. A po przerwie zabrzmi wyjątkowe dzieło Hectora Berlioza – Lelio, albo powrót do życia (Lélio ou le retour à la vie) op. 14 b. Ten sam bohater, który w słynnej Symfonii fantastycznej pogrąża się w rozpaczy prowadzącej w objęcia obłędu, w Lelio budzi się z koszmarnych snów, odnajduje spokój, a pragnienie miłości i wszechogarniającą samotność postanawia oswoić zachwycającą muzyką.

Koncert Wajnberga zabrzmi w wykonaniu znakomitego skrzypka Linusa Rotha, propagatora muzyki tego kompozytora, natomiast w Lelio usłyszymy Wojciecha Pszoniaka w roli narratora oraz Andrzeja Lamperta (tenor), Szymona Komasę (baryton), Poznański Chór Kameralny i Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej. Całością dyrygować będzie Łukasz Borowicz.

Podczas sobotniego koncertu odbędzie się także promocja nowego tłumaczenia Pamiętników Hectora Berlioza, wydanych przez Wydawnictwo Poznańskie. Partnerem tej publikacji jest Filharmonia Poznańska, a przedmowę do książki napisał Łukasz Borowicz.

Anna Plenzler

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmoniapoznanska.pl/ 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie serdecznie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Przed laty wspaniale odrestaurowany zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

27.01.2019 19.00 Damian Skowroński (Polska)
24.02.2019 19.00 Ennio Cominetti (Włochy)
24.03.2019 19.00 Hanna Dys (Polska)
28.04.2019 19.00 Felix Friedrich (Niemcy)
26.05.2019 19.00 Ernst Wally (Austria)
23.06.2019 19.00 Ben van Oosten (Holandia)
28.07.2019 19.00 Chris Paraskevopoulos (Grecja)
25.08.2019 19.00 Wacław Golonka (Polska)
22.09.2019 19.00 Ulfer Smidt (Niemcy)
27.10.2019 19.00 Ralf Borghoff (Niemcy)
24.11.2019 19.00 Dariusz Bąkowski-Kois (Polska)
15.12.2019 19.00 Michał Markuszewski (Polska) 


24 lutego 2019 roku o godz. 12:00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Františeka Maceka wykona utwory Mieczysława Karłowicza, Grażyny Bacewicz, i Wojciecha Kilara.

Mieczysław Karłowicz przyszedł na świat w ojcowskim dworku w Wiszniewie, na wchłoniętych przez Litwę ziemiach białoruskich. Jego litewskie dzieciństwo trwało krótko: rodzina sprzedała majątek, kiedy miał zaledwie pięć lat, i przeprowadziła się do Heidelbergu. W listopadzie 1906 kompozytor donosił w liście do Adolfa Chybińskiego: „Dziś […] wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały. Czy i o ile mi się udało choć cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”.

W dorobku Grażyny Bacewicz pierwszorzędną rolę odgrywają kompozycje skrzypcowe, nie sposób jednak zlekceważyć utworów na fortepian – wśród nich wyróżnionego nagrodą ZKP Koncertu z roku 1949. Partię fortepianu w tym utworze wykona Piotr Sałajczyk.

Kościelec 1909, kolejny po Krzesanym poemat symfoniczny Wojciecha Kilara, tym razem nawiązujący nie tylko do folkloru tatrzańskiego, ale też do spuścizny Mieczysława Karłowicza. Trzy kompozycje powstałe na przestrzeni siedemdziesięciu lat, a zarazem trzy dowody na uwodzicielską moc stylizacji i odniesień do tradycji formy. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dorota Kozińska

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1238/nospr-frantisek-macek-piotr-saajczyk 


24 lutego 2019 roku o godz. 17:00 w przepięknym Muzeum Pałacu Króla Jana III odbędzie się koncert Warszawskiej Opery Kameralnej z cyklu „Koncerty kameralne w Wilanowie”.

Muzyka romantyzmu przepełniona jest uczuciami. Kompozycje tego okresu ukazują cały wachlarz emocji. Rozedrgane uczucia, apoteoza uniesień, porywy serca, tęsknota – wszystkie one stanowiły inspirację dla twórców: poetów, dramatopisarzy, malarzy i wreszcie kompozytorów. W wypadku kompozytorów polskiego Romantyzmu, do głosu dochodził jeszcze jeden, kto wie czy nie najistotniejszy aspekt. Była to tęsknota za utraconą ojczyzną. Najodpowiedniejszym gruntem do ukazania wszystkich tych emocji, czasem bardzo osobistych jest muzyka kameralna. Polski dorobek kompozytorski jest w tej mierze niebywale bogaty.

Pieśń romantyczna, pełna emocjonalnej afektacji, w wypadku Polski rozbiorowej, pełniła jeszcze jedną, szczególną rolę: była nośnikiem patriotycznych treści. W tym gronie szczególne znaczenie zdają się mieć pieśni Moniuszki i Chopina. Pierwsze, być może lżejsze, interpretacyjnie mniej skomplikowane (z założenia miały być wykonywane w szlacheckich dworach z dala od scen koncertowych), drugie, pełne wyważenia pomiędzy pianistyczną wirtuozerią a ulotnością wokalnej frazy. Podczas najbliższego koncertu dopełnią je może ciut bliższe naszym czasom choć wciąż osadzone w stylistyce romantyzmu dzieła Mieczysława Karłowicza. Zabrzmią także dzieła Michała Kleofasa i Franciszka Ksawerego oraz Michała Kazimierza Ogińskich, czy perły z dorobku Henryka Wieniawskiego, Stanisława Niewiadomskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://repertuar.operakameralna.pl/event/polska-muzyka-romantyczna-xix-w-warsaw-opera-quartet-i-marek-bracha-koncerty-kameralne-w-wilanowie-2/ 


26 lutego 2019 roku o godz. 17.00 w sali „Parnassos” Biblioteki Śląskiej odbędzie się specjalny koncert z okazji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert arii i pieśni Stanisława Moniuszki w Bibliotece Śląskiej to jedna z pierwszych propozycji dla melomanów, jakie przygotowała Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” na trwający Rok Moniuszkowski w ramach cyklu koncertowego „Moniuszko od serca”.

Na początek zaśpiewają wybitni młodzi wokaliści kształcący się w katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, laureaci wielu konkursów wokalnych. Jednym z ostatnich był Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”, na którym wszyscy uczestnicy zobowiązani byli regulaminowo do wykonania utworu Stanisława Moniuszki. Laureatka III nagrody Justyna Bujak zaprezentowała recytatyw i arię Halki Ha! Dzieciątko nam umiera... O mój maleńki..., Patryk Wyborski – arię Miecznika Kto z mych dziewek serce której, a Piotr Kalina – arię Jontka Szumią jodły, za interpretację której został również wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Wokalnej im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Jakub Schmidt, zdobywca I nagrody „Ars et Gloria” w swojej kategorii wiekowej, zaśpiewał na konkursie m.in. słynną basową arię Skołuby.

Program koncertu obejmował będzie jednak nie tylko arie i pieśni konkursowe, zostanie wzbogacony o inne utwory Stanisława Moniuszki z jego twórczości pieśniarskiej i operowej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny! Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 33.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/362_moniuszko-od-serca-wokalisci-w-bibliotece-slaskiej 


Koncert 27 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie zapowiedzią nowej płyty Andrzeja Karałowa i Pablo Sáncheza-Escariche Gascha After all.

After all jest debiutanckim albumem muzyków, którzy na co dzień zajmują się działalnością solową, kameralną, orkiestrową, czy eksperymentalną. Koncertują w duecie od 2016 roku, wykonując klasykę, jak również muzykę współczesną – również dedykowaną dla duetu (poza utworem znajdującym się na płycie wykonywali utwory napisane i dedykowane przez australijskich kompozytorów: Kirsten Milenko i Harry'ego Sdrauliga).

„Tytuł albumu (i zarazem tytułowego utworu, dedykowanego nam przez kompozytorkę Żanetę Rydzewską) After all można rozumieć jako „po wszystkim”, również w kontekście pytania o to, jak obecnie można rozumieć zwroty i gesty w kompozycjach muzycznych: czy są aktualne, czy zauważamy je w otaczającym nas świecie, czy stosowane dziś zabiegi techniczne i ekspresyjne przeniosą słuchacza w nową przestrzeń artystyczną i skonfrontują go z nowymi doświadczeniami, czy dźwięk wciąż może być źródłem nowych przeżyć i odkrywanych wartości, i, wreszcie, czy twórca może nadal na tych wartościach bazować” – mówią wykonawcy koncertu. „Ale After all ma także drugie znaczenie – „mimo wszystko”, „tak czy inaczej”. Niezależnie więc od odpowiedzi na wyżej postawione pytania, idziemy i poszukujemy dalej. My, czyli wykonawcy, kompozytorzy, interpretatorzy, słuchacze, widzowie i pozostali odbiorcy”.

Obecność niektórych pozycji na płycie z muzyką na saksofon i fortepian może wydawać się przewidywalna. Wykonawcy uważają jednak, że zestawienie tych akurat utworów tworzy swoistą ekspozycję tego, jak spojrzenie współczesnego kompozytora łączy się lub konfrontuje z muzyką minionej epoki.Mówią: „After all jest naszym osobistym spojrzeniem na interpretacje i same kompozycje XX i XXI wieku. Począwszy od wykorzystania muzyki napisanej na początku XX wieku, przede wszystkim transkrybowanej na nasze potrzeby (Paul Hindemith i Karol Szymanowski), przez klasyczną już, wirtuozowską Sonatę Albrighta, kończąc na zaangażowaniu młodych kompozytorów (Żaneta Rydzewska, czy kompozycja pianisty), chcemy ukazać perspektywę postrzegania muzycznych światów przez twórców na przestrzeni prawie stu lat (w momencie wydania płyty)".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Kolejny mistrzowski recital fortepianowy 28 lutego 2019 roku o godz.19.00 w całości wypełni muzyka polska. Tak zdecydował Paweł Kubica, pianista, który spróbuje zachwycić słuchaczy tego wieczoru swoim talentem i wirtuozerią.

Paweł Kubica, jeden z najciekawszych polskich pianistów, uczestnik dwóch Konkursów Chopinowskich, przywiezie do Olsztyna swoją subiektywną, małą antologię polskiej literatury fortepianowej XIX i początków XX stulecia. W programie recitalu usłyszymy kompozycje: Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Juliusza Zarębskiego.

Pianista ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w 1996 roku w klasie Janusza Olejniczaka. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Jest laureatem konkursów krajowych i zagranicznych, m.in. II Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (1998, I nagroda w kategorii solistów oraz nagroda specjalna). Pianista prowadzi ożywioną solową działalność artystyczną, zdobywając uznanie publiczności i krytyki zarówno w kraju, jak i za granicą. Od wielu lat zajmuje się także działalnością pedagogiczną – prowadzi klasę kameralną w Katedrze Kameralistyki krakowskiej Akademii Muzycznej.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-fortepianowe-7/