Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Koncert 27 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina będzie zapowiedzią nowej płyty Andrzeja Karałowa i Pablo Sáncheza-Escariche Gascha After all.

After all jest debiutanckim albumem muzyków, którzy na co dzień zajmują się działalnością solową, kameralną, orkiestrową, czy eksperymentalną. Koncertują w duecie od 2016 roku, wykonując klasykę, jak również muzykę współczesną – również dedykowaną dla duetu (poza utworem znajdującym się na płycie wykonywali utwory napisane i dedykowane przez australijskich kompozytorów: Kirsten Milenko i Harry'ego Sdrauliga).

„Tytuł albumu (i zarazem tytułowego utworu, dedykowanego nam przez kompozytorkę Żanetę Rydzewską) After all można rozumieć jako „po wszystkim”, również w kontekście pytania o to, jak obecnie można rozumieć zwroty i gesty w kompozycjach muzycznych: czy są aktualne, czy zauważamy je w otaczającym nas świecie, czy stosowane dziś zabiegi techniczne i ekspresyjne przeniosą słuchacza w nową przestrzeń artystyczną i skonfrontują go z nowymi doświadczeniami, czy dźwięk wciąż może być źródłem nowych przeżyć i odkrywanych wartości, i, wreszcie, czy twórca może nadal na tych wartościach bazować” – mówią wykonawcy koncertu. „Ale After all ma także drugie znaczenie – „mimo wszystko”, „tak czy inaczej”. Niezależnie więc od odpowiedzi na wyżej postawione pytania, idziemy i poszukujemy dalej. My, czyli wykonawcy, kompozytorzy, interpretatorzy, słuchacze, widzowie i pozostali odbiorcy”.

Obecność niektórych pozycji na płycie z muzyką na saksofon i fortepian może wydawać się przewidywalna. Wykonawcy uważają jednak, że zestawienie tych akurat utworów tworzy swoistą ekspozycję tego, jak spojrzenie współczesnego kompozytora łączy się lub konfrontuje z muzyką minionej epoki.Mówią: „After all jest naszym osobistym spojrzeniem na interpretacje i same kompozycje XX i XXI wieku. Począwszy od wykorzystania muzyki napisanej na początku XX wieku, przede wszystkim transkrybowanej na nasze potrzeby (Paul Hindemith i Karol Szymanowski), przez klasyczną już, wirtuozowską Sonatę Albrighta, kończąc na zaangażowaniu młodych kompozytorów (Żaneta Rydzewska, czy kompozycja pianisty), chcemy ukazać perspektywę postrzegania muzycznych światów przez twórców na przestrzeni prawie stu lat (w momencie wydania płyty)".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Kolejny mistrzowski recital fortepianowy 28 lutego 2019 roku o godz.19.00 w całości wypełni muzyka polska. Tak zdecydował Paweł Kubica, pianista, który spróbuje zachwycić słuchaczy tego wieczoru swoim talentem i wirtuozerią.

Paweł Kubica, jeden z najciekawszych polskich pianistów, uczestnik dwóch Konkursów Chopinowskich, przywiezie do Olsztyna swoją subiektywną, małą antologię polskiej literatury fortepianowej XIX i początków XX stulecia. W programie recitalu usłyszymy kompozycje: Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Juliusza Zarębskiego.

Pianista ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w 1996 roku w klasie Janusza Olejniczaka. Swoje umiejętności doskonalił na licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą. Jest laureatem konkursów krajowych i zagranicznych, m.in. II Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie (1998, I nagroda w kategorii solistów oraz nagroda specjalna). Pianista prowadzi ożywioną solową działalność artystyczną, zdobywając uznanie publiczności i krytyki zarówno w kraju, jak i za granicą. Od wielu lat zajmuje się także działalnością pedagogiczną – prowadzi klasę kameralną w Katedrze Kameralistyki krakowskiej Akademii Muzycznej.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-fortepianowe-7/