Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Na muzyczne ostatki zaprasza 2 marca 2019 roku Kwintet Śląskich Kameralistów. Będzie klasycznie i „ba… Rockowo”. Już było? Nie, bo zespół anonsuje nową płytę ba… Rockowo 2.

Koncert otworzy prawykonanie drugiej części – Vivace, scherzandoII Kwartetu smyczkowego op. 56 Karola Szymanowskiego w wersji na kwintet smyczkowy, opracowanej przez Dariusza Zbocha. W listopadzie, podczas VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, po raz pierwszy zaprezentowano ów kwartet w aranżacji Dariusza Zbocha na orkiestrę smyczkową. Teraz dostajemy jego drugą część w wersji na smyczkowy kwintet.

Dariusz Zboch jest również autorem aranżacji starych, dobrych przebojów muzyki zwanej lżejszą, przygotowywanych na nową płytę kwintetu Ba… Rockowo 2. Kto zna poprzednią, już czeka, dobrze przypuszczając, czego się po niej spodziewać. Koncert będzie zapewne gorącą zapowiedzią nowego krążka. W koncercie usłyszymy piękne wersje Yours Truly 2095 i Ticket to the Moon z repertuaru Electric Light Orchestra, wielki przebój Elvisa Presleya I Can't Help Fallin’ in Love with You, Uciekaj moje serce Seweryna Krajewskiego, Unchain my Heart Raya Charlesa, Tears in Heaven Erica Claptona, Nights in White Satin z repertuaru The Moody Blue, Dziewczyny o perłowych włosach Omegi, The Final Countdown grupy Europe, How Deep is Your Love z repertuaru Bee Gees, słynnej Roxanne grupy The Police, Eleanor Rigby Beatlesów, Stairway to Heaven z repertuaru Led Zeppelin i przebojowej piosenki Africa Simone Ramaya.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia-slaska.eu/ 


Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato mają zaszczyt zaprosić na II Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte”, które odbędą się w dniach 1-9 marca 2019 roku.

Celem Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” jest ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego. Badanie wzajemnych relacji, oddziaływań oraz wpływu nowych zdobyczy w zakresie mechanizmu fortepianowego na repertuar, a także nowatorskich technik kompozytorskich na rozwój instrumentu. Konkurs „Piano e Forte” ma na celu inspirowanie młodych pianistów do pogłębiania wiedzy z zakresu historii instrumentu, zwiększanie świadomości dotyczącej praktyk wykonawczych różnorodnego repertuaru na fortepianach współczesnych i historycznych, a także poznawanie nurtów interpretacyjnych oraz literatury fortepianowej różnych epok. Festiwal i Konkurs „Piano e Forte”, którego pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym jest pianistka Marta Polańska, jest innowacyjnym projektem ujmującym problematykę w sposób holistyczny. Organizatorami wydarzenia są: Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce i Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie. Pierwsza edycja (2018) odbyła się w 320. rocznicę pierwszej wzmianki o wynalazku włoskiego budowniczego Bartolomeo Cristoforiego ukazując historyczny szlak fortepianu „Z ziemi włoskiej do Polski”. Poprzez repertuar wykonywanych podczas koncertów dzieł kompozytorów polskich Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” wpisał się w obchody Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Druga edycja Festiwalu i Konkursu (2019) będzie przebiegać w rytmie rocznic wybitnych polskich kompozytorów:
Stanisława Moniuszki z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora,
Marii Szymanowskiej z okazji 230. rocznicy urodzin kompozytorki,
Fryderyka Chopina w 170. rocznicę śmierci kompozytora
oraz Grażyny Bacewicz z okazji 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci kompozytorki.

W programie Festiwalu znajdą się warsztaty dotyczące budowy fortepianu i jednego z jego prototypów, czyli klawesynu oraz organów – instrumentu na którym także grał Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko, wykłady dotyczące historii instrumentów, a także dzieł fortepianowych ww. polskich kompozytorów, II Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” oraz Koncert Galowy Młodych Mistrzów Fortepianu.

Zgłoszenia na Konkurs należy przesyłać do dnia 15 lutego 2019 roku.

Regulamin Konkursu oraz wszelkie informacje znajdują się na stronie www.PianoeForte.pl

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Zespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie serdecznie zaprasza na I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej, który odbywać się będzie w dniach 28 lutego – 5 marca 2019 roku.

W konkursie zmierzy się 111 młodych wykonawców w trzech kategoriach wiekowych. Nagrody przewidziane przez organizatorów to cenne nagrody rzeczowe, ale przede wszystkim koncerty dla laureatów, zorganizowane przez instytucje muzyczne w kraju.

W jury zasiądą: Łukasz Błaszczyk, Piotr Tarcholik, Jakub Jakowicz, Anna Maria Staśkiewicz, Radosław Pujanek oraz Aleksandra Szwejkowska-Belica – dyrektor artystyczny przedsięwzięcia. Młodzi skrzypkowie powalczą o nagrody ufundowane przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego, skrzypce lutnicze Janiny Pawlikowskiej z Krakowa oraz smyczek mistrzowski z pracowni Marcina Mazura z Łodzi.

Podczas trwania konkursu odbędą się również konsultacje z jurorami dla uczestników, a także lekcje mistrzowskie i wykłady. Konkursowi towarzyszyć będą koncerty muzyki polskiej, wpisujące się w obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki oraz pięćdziesiątej rocznicy śmierci wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki Grażyny Bacewicz. Pierwszy z nich odbędzie się 28 lutego w Bazylice Jasnogórskiej o godz. 18.00. Na jego program złożą się kompozycje Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Orkiestrę Symfoniczną Zespołu Szkół Muzycznych poprowadzi Miłosz Kula, solistą będzie wybitny skrzypek młodego pokolenia – Wojciech Nidziółka. Sercem konkursu będzie Ratusz – Muzeum Częstochowskie, gdzie przez cztery kolejne dni odbywać się będą przesłuchania konkursowe oraz koncert laureatów, który odbędzie się w poniedziałek 4 marca o godz. 18.00. Całość przedsięwzięcia zakończy koncert w Muzeum Częstochowskim 5 marca o godz. 18.00 – „Grażyna Bacewicz in memoriam”. Usłyszymy w nim Cezarego Saneckiego, Aleksandrę Szwejkowską-Belicę oraz Marię Belicę. Zarówno przesłuchania konkursowe jak i szereg imprez towarzyszących takich jak warsztaty, koncerty oraz wykłady będą miały charakter otwarty.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.zsmuz.czest.pl/i-konkurs-skrzypcowy-muzyki-polskiej-im-wandy-wilkomirskiej/ 


„Elementi 7: retro” to trzy dni intensywnych spotkań i koncertów, trzy dni dedykowane muzyce i refleksji o niej. Podczas tegorocznej edycji, która odbędzie się w dniach 1-3 marca 2019 w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, gośćmi specjalnymi będą m.in. Olga Drenda oraz Artur Zagajewski.

Zainicjowana siedem lat temu studencka konferencja naukowa „Elementi” szybko rozrosła się do cyklicznego wydarzenia, obejmującego nie tylko referaty i dyskusje, ale również koncerty, wykłady i spotkania oraz warsztaty kompozytorskie. Hasło „retro” – temat tegorocznej edycji – prowokuje do stawiania pytań o obecność tego, co minione we współczesnej sztuce, stanowiąc przy tym pretekst do podjęcia problemu nostalgii, widmontologii czy duchologii. To właśnie te zagadnienia poruszane będą w referatach w ramach dwudniowej konferencji naukowej (1-2.03), podczas której można będzie wysłuchać także wykładów specjalnie zaproszonych gości: Olgi Drendy, Andrzeja Mądry oraz Artura Zagajewskiego.

Ważną część „Elementi 7” stanowią koncerty muzyki nowej. Podczas pierwszych dwóch dni wystąpią Gośka Isphording oraz Erik Bosgraaf (1.03), Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble (2.03), ostatniego dnia odbędzie się zaś koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie (3.03).

(Karolina Dąbek)

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Koncert kameralny w Filharmonii Gorzowskiej 1 marca 2019 roku o godz. 19.00 będzie okazją, by posłuchać pięknego brzmienia kwintetu wiolonczelowego. Program skomponowany został tak, by pokazać wielowymiarowość i różnorodność brzmienia instrumentu.

Koncert rozpocznie muzyka barokowa i spopularyzowana przez tę epokę Passacaglia skomponowana przez Georga Friedrchicha Händla jako jedna z części jego VII Suity (1720). Medytacyjny utwór Fratres (1977) Arvo Pärta to przykład muzycznego minimalizmu. Dzieło napisane zostało w stworzonym przez estońskiego kompozytora stylu tintinnabuli (łac. dzwonek). Wrażenie grających dzwonków ma dać słuchaczowi poczucie spokoju, harmonii i wewnętrznego wyciszenia. Dla wykonawcy nadrzędną ideą ma być odkrywanie nieskończoności muzyki w najprostszych elementach – w pięknie zagranej nucie, cichym rytmie lub w ciszy.

Za to w utworze Deux mouvements (1935) Aleksandra Tansmana – współtwórcy neoklasycyzmu w muzyce światowej – głosy wiolonczel mienią się całą gamą barw i emocji za sprawą licznych kontrastów dynamicznych i rytmicznych. Nastrojów i kolorów nie brakuje również utworowi Hommage a Maurice Ravel Mahira Cetiza nawiązującemu do twórczości jednego z największych kolorystów w historii muzyki klasycznej. Program dopełnią dwie kompozycje: inspirowana muzyką hebrajską Kol Nidrei (1880) Maxa Brucha oraz jedna z suit cyklu Bachianas Brasileiras (1930-1945) Heitora Villa-Lobosa.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1211/2019-03-01/19:00 


2 marca 2019 roku w Narodowym Forum Muzyki o godz. 17.00 zabrzmią sonaty na skrzypce i fortepian w wykonaniu wspaniałego duetu: skrzypka Mieczysława Szlezera i pianistki Danuty Mroczek-Szlezer.

Koncert poświęcony jest jubileuszowi 30-lecia działalności Towarzystwa im. Ferenca Liszta (TiFL), które zostało założone 2 marca 1989 r. w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu przez trzydziestoosobowe grono muzyków i melomanów z kilku miast. Wśród społecznie działających stowarzyszeń muzycznych TiFL może się poszczycić unikalnym w skali międzynarodowej poziomem i zakresem działalności. Podczas 1320 dotychczas zrealizowanych koncertów w 86 salach, w 28 miastach w kraju oraz w Budapeszcie, Gödöllö, Györ, Moskwie i Petersburgu wystąpiło około 700 wykonawców z 33 krajów (niektórzy wielokrotnie); w tym 398 pianistów, 47 solistów grających na innych instrumentach, 19 kameralistów, 6 dyrygentów, 6 aktorów, 3 orkiestry symfoniczne oraz Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. TiFL zainicjowało i zrealizowało we Wrocławiu: 8 konkursów pianistycznych (w tym 4 międzynarodowe z udziałem 135 uczestników z 28 krajów). Siedzibą TiFL jest Wrocław – miasto, w którym Liszt w 1843 r. aż 15 razy koncertował i po raz pierwszy w życiu dyrygował spektaklem operowym.

Podczas koncertu muzycy zaprezentują Sonatę e-moll KV 304 Mozarta, IX Sonatę skrzypcową A-dur op. 47 „Kreutzerowską” Beethovena oraz Sonatę a-moll op. 13 Paderewskiego.

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7127 


2 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Iuventus z okazji 195. rocznicy urodzin Bedřicha Smetany. Patronat honorowy nad koncertem objęła Ambasada Republiki Czeskiej w Warszawie.

Bedřich Smetana to kompozytor młodszy o pięć lat od Stanisława Moniuszki – mimo znaczących różnic w biografiach można znaleźć sporo analogii w twórczych postawach obu kompozytorów. Smetana uchodzi bowiem za ojca nurtu narodowego w muzyce czeskiej, przez co rozumiał powiązanie jej z dziedzictwem rodzimego folkloru oraz opiewanie czeskiej historii i piękna ojczyzny. Program koncertu przypomni jego najwspanialsze dokonania – operę komiczną Sprzedana narzeczona (reprezentowaną tu przez pełną energii i kontrastów, radosną, roztańczoną uwerturę), której znaczenie dla Czechów porównać można z tym, jakie dla nas ma na przykład Straszny dwór. Z kolei Má Vlast (Moja ojczyzna) to cykl sześciu niezależnych poematów symfonicznych sugestywnie przywołujących obrazy dawnych legend i miejsca ważne dla czeskiej historii.

Drogą wytyczoną przez Smetanę kroczył dalej Antonín Dvořák, kompozytor późnoromantyczny, ceniony zwłaszcza jako twórca symfonii. Ósma z 1889 r. to dzieło przepełnione radością i optymizmem, pełne nawiązań do muzyki narodowej, choć pozbawione pozamuzycznego programu. Koncert poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie, który jest członkiem Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Żartobliwa opera Donizettiego Córka pułku powraca w cyklu transmisji „The Met: Live in HD” w nowej obsadzie. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 marca 2019 roku o godz. 18.35.

Córka pułku przeżywa obecnie na światowych scenach swoisty renesans, a to za sprawą kilku dosłownie wykonawców, którzy są w stanie wykonać główne partie, a szczególnie tenorową rolę Tonia z arią, w której kompozytor umieścił aż 9 dźwięków wysokiego ‘c’. Inscenizacja Laurenta Pelly’ego doskonale oddaje klimat zabawnego dzieła o perypetiach zagubionej i po latach odnalezionej wśród grenadierów arystokratce i zakochanego w niej żołnierza.

W tytułową córkę pułku, czyli w Marię, wcieli się południowoafrykańska sopranistka Pretty Yende. W roli jej ukochanego Tonia, młodego żołnierza, wystąpi Javier Camarena, meksykański tenor, znany widzom transmisji m.in. z występu w Semiramidzie Rossiniego. Towarzyszyć im będą: Stephanie Blythe jako markiza de Berkenfield, Maurizio Muraro jako Sulpicjusz i znana amerykańska aktorka filmowa Kathleen Turner jako księżna de Crakentorp. Spektaklem zadyryguje Enrique Mazzola.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 2 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na inaugurację tegorocznej edycji cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Lubelscy artyści zaprezentują miniaturę muzyczno-satyryczną Jak historia toczy koło….

Rok 2019 ogłoszony został Rokiem Moniuszkowskim, wobec czego wszystkie 10 koncertów cyklu „Fonie Lublina” powiązane będą z osobą i dziełem tego kompozytora. Podczas inauguracji zostanie zaprezentowany spektakl, którego scenariusz oparty został na pieśniach polskich kompozytorów XIX i XX wieku, w tym Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Niewiadomskiego, oraz piosenkach duetu Wasowski i Przybora, z repertuaru niezapomnianego Kabaretu Starszych Panów.

Wierszowany scenariusz tej miniatury napisała Urszula Lewartowicz. Igrając z typowymi kontekstami, autorka posługuje się humorystyczna metaforą, żeby zlikwidować rozdźwięk między pojmowanym dziś nazbyt patetycznie romantyzmem a nieco bardziej współczesną rozrywką – między tym co nazywamy pieśnią a tym, co nazywamy piosenką.

Wystąpią Dorota Szostak-Gąska, Mariola Zagojska, Otto Wiktor Hoffman, Jakub Gąska, Marek Żmuda oraz zespół instrumentalny w składzie: Magdalena Maciąg (skrzypce), Krzysztof Pachla (klarnet), Agnieszka Schulz-Brzyska (fortepian).

Projekt objęto Honorowymi Patronatami Prezydenta Miasta Lublin i Wojewody Lubelskiego. Wstęp na to, jak i na inne wydarzenia w ramach cyklu – wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”


III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych jest wydarzeniem unikatowym na skalę nie tylko naszego kraju, ale i Europy. Jest to jedyne wydarzenie, podczas którego w dniach 3-6 marca 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku wystąpi aż 9 utytułowanych duetów fortepianowych.

Duet fortepianowy to formacja nieczęsto goszcząca na estradach koncertowych z racji wymogu posiadania dwóch znakomitych fortepianów na scenie – repertuar takiego składu obejmuje zarówno utwory na cztery ręce (przy jednym fortepianie) jak i właśnie na dwa fortepiany. Akademia Muzyczna w Gdańsku posiadając w swojej Sali Koncertowej takie instrumentarium organizuje. Posłuchać będzie można bardzo doświadczone duety fortepianowe na czele z duetem Genova & Dimitrov – gościem specjalnym tej edycji, który będzie również prowadził kursy muzyczne dla duetów fortepianowych. Wystąpią znane z polskich i nie tylko estrad Ravel Piano Duo (laureatki nagrody „Fryderyk”) i Granat & Kreda Piano Duo. Z młodszych, ale za to podbijających obecnie czołowe międzynarodowe konkursy muzyczne na świecie, wystąpią siostry Sakamoto z Japonii (zwyciężczynie jednego z trzech najbardziej prestiżowych konkursów dla tej dyscypliny), Ukraińcy Kopeliuk & Sediuk czy Rosjanki Sherniakova & Berezan legitymujący się już wieloma prestiżowymi osiągnięciami. Z polskich duetów wezmą udział Furmańska & Kuchniak Piano Duo – zwyciężczynie m.in. prestiżowego konkursu w Monaco, Godziński Piano Duo (zwycięzców konkursu w Paryżu) i Piórkowski&Sikała Piano Duo. W wykonaniu duetów usłyszymy m. in. utwory Jerzego Bauera, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romaulda Twardowskiego i Władysława Żeleńskiego. 

Festiwal rozpocznie 3 marca o godz. 19.00 nadzwyczajny recital Genova & Dimitrov Piano Duo z Niemiec. W następne trzy dni (4-6 marca) odbędą się kolejne koncerty, każdego dnia dwa – o godz. 16.00 oraz o godz. 19.00.

Wydarzenie daje szansę zapoznania się z przepięknym repertuarem na niezwykły skład kameralny jakim jest duet fortepianowy w najlepszych, międzynarodowych wykonaniach, a następujące po sobie koncerty dają szansę porównania różnych stylów i kierunków interpretacji.

Wstęp na każdy z koncertów jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program i biogramy duetów: http://www.amuz.gda.pl/events/iii-miedzynarodowy-festiwal-duetow-fortepianowych/ 


W dniach 6 marca − 14 kwietnia 2019 odbędzie się X Interdyscyplinarny Festiwal Wielkopostny „Nowe Epifanie”.

Lepiej, gdyby się nie narodził? Judasz początkowo funkcjonował dla nas jako dodatek, biblijna egzemplifikacja tematu mamony, konsumpcji i zdrady. Ale bardzo szybko zdominował nasze myślenie. Dlaczego odstąpił od tego, w co wierzył? Jakie były jego motywacje? Dlaczego zachowały się różne wersje zdarzeń?

Przed nami pięć premier teatralnych. Do współpracy zostali zaproszeni Bartosz Żurowski oraz Dawid Zalesky, którzy zaprezentują współczesne rewizje historii Judasza. Spektakl #chybanieja, który otworzy festiwalowe rozważania teatralne, zrealizowany został przez duet Paweł Passini i Artur Pałyga. W ich spektaklu historia Judasza przewija się jak srebrna nić pośród współczesnych sytuacji zdrady. Paweł Passini jest też autorem muzyki do tej sztuki.

Festiwal to także film, kulinaria i muzyka. 30 marca o godz. 16.00 w Świątyni Opatrzności Bożej będzie miał miejsce koncert „Gloria Patri” – hołd dla Jana Pawła II w 14. rocznicę jego śmierci. Usłyszymy jedenaście warszawskich chórów wywodzących się ze środowisk akademickich i kościelnych, które wykonają m. in. utwory Jakuba Neskego, Janusza Dąbrowskiego i Michała Dąbrowskiego. Odbędzie się też premiera polichóralnego utworu Gloria Patri Pawła Łukaszewskiego, który został skomponowany do słów doksologii. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Jak uważają organizatorzy, Festiwal jest „terapią szokową dla zmysłów smaku i węchu, ucztą dla uszu i wzroku, a wszystko to w aurze polskiego przedwiośnia, między Środą Popielcową a Niedzielą Palmową”.

Szczegółowy program – na stronie https://noweepifanie.pl/ 


Bohaterami kolejnego wieczoru w Narodowym Forum Muzyki 7 marca 2019 roku o godz. 19.00 będą artyści zrzeszeni w zespole Silius Trio, którzy zaproszą melomanów na niezwykłe spotkanie muzyką kameralną XIX i XX stulecia.

Współpracujące z Narodowym Forum Muzyki Silius Trio tworzone jest przez artystów znanych z różnorodnej działalności koncertowej. Niezwykła miłość do muzyki, będąca motorem wszystkich działań członków Silius Trio, motywuje ich również do ciągłych poszukiwań repertuarowych. Tym razem artyści zaprezentują słuchaczom wyjątkową twórczość kameralną zza południowej granicy Polski.

Wspominając o muzyce czeskiej, nie sposób pominąć Antonína Dvořáka. Jego Trio fortepianowe f-moll op. 65 – dzieło pełne intensywnych emocji, charakteryzujące się rozmachem typowym dla muzyki orkiestrowej. Niezwykła łatwość tworzenia muzyki kameralnej była również cechą Bohuslava Martinů. Pośród bogatej i różnorodnej twórczości kameralnej autorstwa tego kompozytora odnajdujemy pochodzący z 1939 roku cykl Bergerettes, zawierający pięć urokliwych miniatur nawiązujących do klasycznej muzyki francuskiej. Obok utworów czeskich kompozytorów w programie koncertu znalazło się Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika, otwierające katalog dzieł kompozytora. Zostało napisane w 1934 roku i wykonane po raz pierwszy w 1936 przez Stanisława Jarzębskiego (skrzypce), Józefa Bakmana (wiolonczela) i Mieczyslawa Wajnberga. Podczas II wojny światowej spłonęło, podobnie jak wszystkie inne partytury kompozytora napisane do 1944 roku, jednakże w 1945 roku Panufnik zrekonstruował je z pamięci.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6723 


8 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Planetarium Niebo Kopernika wystąpią Jerzy Przeździecki i Andrzej Karałow.

Improwizowana spontaniczna opowieść, która prowadzi słuchacza przez różnorodne stylistycznie momenty, będące próbą stworzenia własnego świata. Świata, w którym kolor jest dominującym elementem formotwórczym wspólnego języka muzycznego. Wędrując przez wewnętrzne krajobrazy dźwiękowe takich instrumentów, jak syntezator Buchla Music Easel, syntezator modularny, fortepian czy DSI Prophet 6, artyści podejmują wyzwanie sporządzenia mapy tych pozornie różnych muzycznych krain i scalenia ich w jedną, organiczną całość.

Andrzej Karałow – kompozytor, pianista. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz realizuje studia doktoranckie z kompozycji pod kierunkiem prof. Aleksandra Kościowa. Studia magisterskie w klasie prof. Stanisława Moryto oraz w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył z wyróżnieniem. W roku 2017 otrzymał wyróżnienie Magna Cum Laude macierzystej uczelni. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kompozytorskich. W roku 2018/19 został objęty mentorskim programem London Philharmonic Orchestra Young Composers Programme. W marcu 2018 roku wydał swoją pierwszą autorską płytę Wir nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim, producentem elektroniki, który występował na „Warszawskiej Jesieni” i na największych festiwalach muzyki elektronicznej.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.niebokopernika.pl/repertuar/repertoire/detail/cosmic-live-electronic-jerzy-przezdziecki-i-andrzej-karalow/ 


9 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina usłyszymy utwory Riepnikowa, Prokofiewa i Szabelskiego.

VII Symfonia, utrzymana w tradycyjnej dla gatunku czteroczęściowej formie, miała się okazać ostatnią w twórczości Siergieja Prokofiewa. Opus ultimum ustępuje popularnością innym symfoniom autora – niezasłużenie, jest to bowiem dzieło piękne i poruszające.

Albin Riepnikow należy do najpopularniejszych twórców muzyki na akordeon – instrument zawsze szczególnie lubiany w Rosji. Jest autorem obfitego i interesującego repertuaru, a wiele jego „kanonicznych” pozycji stało się utworami obowiązkowymi na konkursach. Brawurowy III Koncert akordeonowy, ukazujący ogromną inwencję twórcy i bogactwo brzmień akordeonu, zaprezentuje jeden z jego najwybitniejszych polskich wirtuozów, Klaudiusz Baran, obecnie pełniący też funkcję rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Przypomniana zostanie również mało znana a interesująca Etiuda na orkiestrę Bolesława Szabelskiego, pochodząca z czasów jego aktywności w nowo powołanym konserwatorium w Katowicach (po wojennym epizodzie, podczas którego walczył jako żołnierz AK, kontynuował tam swą pedagogiczną pracę), w tym mieście miała też swoją premierę. Tę właśnie uczelnię (obecnie Akademię Muzyczną) ukończył Maciej Tomasiewicz, który poprowadzi koncert.

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/ 


9 marca 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia muzyka Wajnberga i Różyckiego zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego, Joanny Freszel i Pawła Wakarecego.

Trzy palmy op. 120 (1977) Mieczysława Wajnberga to cykl pieśni na sopran i kwartet smyczkowy do słów Michaiła Lermontowa. W wierszu romantycznego poety palmy rosnące na Pustyni Arabskiej żalą się Bogu na swą bezużyteczność. Ten romantyczny Weltschmerz znalazł u Wajnberga osobisty rezonans, który wyraził się w utworze o przejmującej ekspresji. Niezwykłe połączenie sopranu i kwartetu smyczkowego wzorowane jest zapewne na II Kwartecie smyczkowym op. 10 (1908) Arnolda Schönberga.

Ludomir Różycki, rówieśnik Karola Szymanowskiego, należał wraz z nim do grupy „Młoda Polska”. Obracał się wśród najwybitniejszych postaci bohemy artystycznej i filozoficznej polskiego modernizmu, a jego gwiazda błyszczała wówczas na scenach nie tylko polskich: opera Eros i Psyche (1916) weszła na deski teatrów całej Europy. Jedną z zapowiedzi tego sukcesu był koncert kompozytorski w Berlinie (1915), na którym wykonano m.in. Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 – utrzymany w stylu późnoromantycznym, ale porywający siłą inwencji, ekspresji i wysokiej próby rzemiosłem. Dzieło zręcznie łączy inspiracje niemieckie (Brahms, Reger) i francuskie (Franck, Fauré).

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1404/kwartet-slaski-joanna-freszel-pawe-wakarecy-wajnberg-w-polsce 


Bogactwo scenografii, kostiumów, ponad stuosobowy zespół tancerzy i mnóstwo popisów baletowych na najwyższym poziomie. Śpiąca królewna to widowisko godne carskiego dworu, dla którego została stworzona. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć 10 marca 2019 roku o godz. 16.00.

Choć tematem Śpiącej królewny zajęli się również słynni bracia Grimm, treść baletu Piotra Czajkowskiego, Mariusa Petipy i Iwana Wsiewołożskiego zaczerpnięta została ze znanej bajki Charles’a Perraulta (pochodzącej ze zbioru Bajki Babci Gąski, 1697).

Muzyka, napisana ściśle według wskazówek i planu choreograficznego Mariusa Petipy, ilustruje dokładnie przebieg akcji. Czajkowski napisał Śpiącą królewnę z doskonałą znajomością praw teatru baletowego i zgodnie z ówczesną jego konwencją. Do tradycji weszło obsadzanie roli złej wróżki Carabosse przez mężczyznę, zgodnie z zasadą, że złych postaci w balecie klasycznym nie może odtwarzać balerina.

W 1963 roku moskiewski Teatr Bolszoj zaprezentował Śpiącą królewnę w wersji Jurija Grigorowicza (jednego z czołowych choreografów Bolszoj), która to wersja także oparta jest na choreografii Petipy. Grigorowicz w 2011 zrewidował swój spektakl: zmienił scenografię i kostiumy, a akcję przeniósł na XIX-wieczny dwór imperialnej Rosji. Spektakl ten był transmitowany w HD Live i w nowej obsadzie wykonawców 22 stycznia 2017 roku. Rejestrację tamtej transmisji obejrzymy teraz ponownie w kinach. W rolach głównych Olga Smirnowa jako królewna Aurora i Siemion Czudin jako Książę Desiré.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


12 marca 2019 roku o godz. 19:45 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miała miejsce tegoroczna Gala muzyki poważnej, na której rozdane zostaną nagrody „Fryderyk”.

Narodową Orkiestrę Symfoniczna Polskiego Radia nominowano w dwóch kategoriach: „Album Roku: Muzyka symfoniczna i koncertująca” (za płytę Dziadek. Utwory orkiestrowe) oraz „Album Roku: Muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” (za płytę Szymanowski. Operetka w 3 aktach „Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69”).

Podczas koncertu wystąpią wybitni polscy soliści młodego pokolenia. Pierwszym z nich będzie pianista Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2017). Artysta pierwszy raz zaprezentuje w Polsce swoją interpretację I Koncertu fortepianowego b-moll Piotra Czajkowskiego. Z kolei Janusz Wawrowski wykona II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego na stradivariusie „Polonia”, skrzypcach zbudowanych w 1685 roku przez legendarnego lutnika z Cremony Antoniego Stradivariego. Instrument ten kupił w 2018 roku prywatny polski właściciel i oddał do wyłącznej dyspozycji Janusza Wawrowskiego.

Obu solistom będzie towarzyszyła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją białoruskiego dyrygenta Alexandra Humali.

Od tego roku nagrody muzyczne Fryderyk zmieniają formułę. W przypadku muzyki poważnej wiąże się to m.in. z wprowadzeniem sprzedaży biletów na galę rozdania nagród.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1544/fryderyk-gala-muzyki-powaznej 


Katedra Kameralistyki i Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza 13 marca 2019 roku o godz. 18:30 na koncert z serii „MOSTY 4”.

Kraków od lat powojennych stanowi wiodący w Polsce ośrodek powstawania i propagowania muzyki współczesnej. Pojęcie „krakowskiej szkoły kompozytorskiej” na stałe weszło do historii muzyki polskiej i światowej. Jak prezentuje się kondycja muzyki współczesnej tworzonej w Krakowie w minionych dekadach i obecnie będziemy mogli się przekonać podczas marcowego koncertu.

Studenci i wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej prawykonają  Reflection No. 6 na klarnet i jednego perkusistę Marcela Chyrzyńskiego, Strzępy pamięci na fortepian Wojciecha Widłaka, dissolvable balladę na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas Jarosława Płonki.

Słowo wstępne przed koncertem wygłosi dr hab. Agnieszka Draus.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/mosty-4/ 


15 marca 2019 w Dużej Auli Politechniki Warszawskiej odbędzie się niezwykły koncert charytatywny na rzecz modernizacji Centrum Zdrowia Dziecka zatytułowany "Wielcy Artyści Małym Pacjentom". W koncercie wezmą uział światowej sławy śpiewacy operowi – Artur Ruciński i Rafał Siwek – od lat znajdujący się w pierwszej dziesiątce najwybitniejszych polskich wokalistów. Towarzyszyć im będzie znakomita orkiestra Sinfonia Iuventus, a całość poprowadzi Piotr Sułkowski. Soliści, orkiestra i dyrygent wystąpią pro publico bono.

Pomysłodawcą i jedynym organizatorem koncertu jest wybitna skrzypaczka, Patrycja Piekutowska, która od 20 lat koncertuje po całym świecie. Dotychczas zagrała blisko 900 koncertów w 39 krajach świata i nagrała 12 solowych płyt. Stworzyła ten projekt mając osobistą historię łączącą z CZD jej syna, który przeszedł 3 operacje na otwartym sercu i dzięki wybitnym polskim kardiochirurgom jest radosnym i wspaniale rozwijającym się dziewięciolatkiem. Synek był dla artystki wielką inspiracją do stworzenia pierwszego projektu łączącego muzykę klasyczną, świat biznesu i kardiochirurgię dziecięcą, który nazywał się „Otwarte Serca - Mistrzowie Muzyki, Biznesu i Kardiochirurgii Dzieciom”. Artystka stworzyła 7 takich wydarzeń, a pomiędzy nimi zdobyła partnerów do zakupu 6 niezwykle ważnych sprzętów kardiochirurgicznych o łącznej wartości blisko 700.000 zł. Koncerty, co warto zaznaczyć, nie kosztowały ani złotówki, ponieważ wszyscy partnerzy brali udział pro bono: artyści, właściciele sal, cateringi, budowa sceny, druk zaproszeń i programów itd. Tym razem projekt jest stworzony specjalnie dla Instytutu Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka, największego szpitala dziecięcego w Polsce.

Patrycja Piekutowska osobiście poszukuje partnerów do wykonania remontów wielu części wspólnych szpitala, które obok pięknie odnowionych oddziałów, nie były modernizowane od 40 lat... Dla dzieci to bardzo przytłaczający widok. Zaledwie od początku stycznia znalazła już 12 firm, które wkrótce rozpoczną pracę. Za kilka dni rozpoczyna się remont całego hallu głównego, następnie dachu basenu i wielu innych miejsc. Prezesów z dobrym sercem dla dzieci publiczność pozna na koncercie, gdy na scenie otrzymają podziękowania. Sama Artystka poprowadzi koncert wraz z uznanym konferansjerem Wojciechem S. Wocławem i również zagra w duecie z Rafałem Siwkiem.

Współorganizatorem jest Politechnika Warszawska, której Duża Aula, udostępniona dzięki uprzejmości Rektora, zamieni się w magiczną salę koncertową, gdzie zasiądą wszyscy, którzy kupią bilet - Cegiełkę Zdrowia Dziecka w cenie 250 zł. Całkowity dochód przeznaczony zostanie na remont podjazdu dla karetek, który wymaga natychmiastowej modernizacji.


„Odkryte na nowo…” to tytuł koncertu symfonicznego 15 marca 2019 roku, o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Orkiestra symfoniczna Filharmonii wystąpi pod batutą Jerzego Swobody z solistą pianistą Cezarym Saneckim – rektorem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Koncert rozpocznie Toccata z Suity op. 10 Bolesława Szabelskiego. Stała się ona wręcz wizytówką kompozytora zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Z wielkim powodzeniem pod koniec lat pięćdziesiątych włączyli ją do międzynarodowego obiegu muzycznego Leopold Stokowski i Orkiestra Chicagowska.

Następnie usłyszymy Koncert na fortepian i orkiestrę Grażyny Bacewicz. Twórczość Bacewicz, najwybitniejszej polskiej kompozytorki i wyśmienitej skrzypaczki, to jeden z najważniejszych przykładów neoklasycyzmu w muzyce XX wieku. Chętnie nawiązywała do form i gatunków z przeszłości, i łączyła je ze stylizacjami folkloru polskiego. W pełnej krasie cechy jej stylu ujawniają się w znakomitym Koncercie fortepianowym napisanym w 1949 roku na konkurs zorganizowany w setną rocznicę śmierci Chopina przez Związek Kompozytorów Polskich. W utworze usłyszeć można melodie takich pieśni ludowych, jak Pije Kuba czy Oj chmielu, chmielu. Utwór niewątpliwie wpisuje się w wielką późnoromantyczną tradycję koncertu symfonicznego z wirtuozowską partią solową.

Po przerwie orkiestra zaprezentuje Symfonię d-moll Césara Francka, która należy dziś do żelaznego kanonu filharmonicznego.

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr J. Reszczyński

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/odkryte-na-nowo/ 


15 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się Koncert z okazji 50-lecia pracy artystycznej maestro Jerzego Salwarowskiego.

„Już w czasie studiów w krakowskiej uczelni, wyróżniał się bardzo emocjonalnym stosunkiem do muzyki. Z biegiem lat tę emocję pogłębiała dojrzałość, doświadczenie”. Słowa te pochodzą z jednej z recenzji, dotyczącej wybitnego artysty i wspaniałej muzycznej osobowości, jaką jest Jerzy Salwarowski. W roku 2019 Maestro obchodzi jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Celebrujmy zatem tą wspaniałą okazję, zagłębiając się w tony Symfonii KV 425 „Linzkiej” Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz dwóch wybitnych i jednocześnie powiązanych ze sobą dzieł polskich kompozytorów – Mieczysława Karłowicza oraz Wojciecha Kilara.

Samo zestawienie Odwiecznych pieśni – dzieła wydanego tuż przed tragiczną śmiercią autora – oraz kilarowskiego hołdu dla postaci Karłowicza, jakim jest Kościelec 1909, niesie ze sobą ogromny ładunek emocji. Jerzy Salwarowski jest najwyższej klasy specjalistą w temacie twórczości i interpretacji dzieł Mieczysława Karłowicza. Marcowy koncert z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą maestro z pewnością więc dostarczy niezapomnianych wrażeń.

Marzenna Piechowiak

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/muzyczne-szczyty-koncert-z-okazji-50-lecia-pracy-artystycznej,2733?did=3937 


Kameralne spotkanie 15 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Kwartetu smyczkowego im. Henryka Mikołaja Góreckiego to okazja, by przypomnieć ich mistrzowskie kwartety smyczkowe.

Sam gatunek aż do wieku XX nie należał do najpopularniejszych w muzyce polskiej i próżno doszukiwać się większych dokonań na tym polu w poprzednich stuleciach. Karol Szymanowski był pierwszym kompozytorem, który wniósł do kwartetu smyczkowego twórcze i oryginalne wartości. Za jego sprawą forma ta stała się też podatnym gruntem do twórczych poszukiwań dla innych wybitnych polskich kompozytorów.

II kwartet smyczkowy Szymanowskiego jest jedną z najbardziej „nowoczesnych” jego kompozycji. Przenikają się w nim elementy ekspresjonizmu, impresjonizmu, neoklasycyzmu i romantycznej uczuciowości. Indywidualne cechy stylu kompozytora znajdziemy m.in. w nawiązaniu do góralskiego folkloru. Twórca Harnasiów wykorzystał tu jedną z najbardziej znanych zbójnickich piosenek podhalańskich – Pociez, chłopcy, są też akordy stylizowane na grę zakopiańskich kapel ludowych.

Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego jest odbiciem okresu „burzy i naporu” w twórczości kompozytora. Wyróżnia go awangardowe, nieco agresywne brzmienie. Jego źródło leży jednak nie w ówczesnej modzie na muzyczne eksperymenty, lecz w potrzebie zastosowania własnych pomysłów. Kompozytor pozwala muzykom m.in. na pewną swobodę w wykonaniu swoich partii. Nowością jest również dwuczęściowa forma Kwartetu – z pierwszym ogniwem opartym na luźnych epizodach oraz drugim – utrzymującym słuchacza w napięciu aż do momentu głównej kulminacji.

Urszula Śliwińska

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1212/2019-03-15/19:00 


15 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą Kai Bumanna wykona utwór Joanny Wnuk-Nazarowej.

Koncert rozpocznie się wykonaniem Lamento na obój jej autorstwa, gdzie w roli solisty wystąpi oboista Mariusz Pędziałek – koncertmistrz orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Wirtuoz jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum, Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Kwintetu Dętego Filharmoników Krakowskich. Wielokrotnie występował na festiwalu „Warszawska Jesień”, był także członkiem Rady Programowej Festiwalu „Poznańska Wiosna”. Współpracuje też z Grzegorzem Turnauem.

Następnie Mariusz Pędziałek zaprezentuje bardzo śpiewne partie oboju w Koncercie C-dur Haydna, który został odnaleziony i wydany dopiero w 1926. Na finał zabrzmi

I Symfonia Johannesa Brahmsa, która obligatoryjnie znajduje się w żelaznym repertuarze niemal wszystkich orkiestr i dyrygentów. E. Hanslick, jeden z najbardziej wpływowych krytyków muzycznych w II połowie XIX w., bliski przyjaciel Brahmsa i propagator jego twórczości, komentując „Pierwszą”, napisał: „Na podstawie tego dzieła – jeżeli już nie wcześniej – musi sobie każdy muzyk uzmysłowić duchowe pokrewieństwo Brahmsa z Beethovenem”.

Przed koncertem o godz. 18.00 odbędą się „Rozmowy o muzyce…” z Konradem Mielnikiem – producentem i publicystą muzycznym, dyrektorem artystycznym i szefem Redakcji Kultury Rozgłośni Regionalnej Polskiego Radia w Gdańsku – Radia Gdańsk S.A.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/100-lat-niepodleglosci-9/ 


Czym są tajemnicze mikrotony? Dlaczego muzyka mikrotonowa tak bardzo różni się od tej, do której przywykliśmy jako słuchacze europejskiej muzyki klasycznej? Odpowiedzi na te pytania szukać będziemy wspólnie z Sinfoniettą Cracovią 16 marca 2019 roku o godz. 19.00, w trakcie kolejnej odsłony cyklu „Muzyka bez poklasku” w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

13 marca zespół Jurka Dybała wystąpi pod batutą znakomitego dyrygenta Ernsta Kovacica, z którym cztery lata temu inaugurował ten nowatorski cykl. Zabrzmią kompozycje mikrotonalne, które oparte są na interwałach muzycznych mniejszych od półtonu. W europejskiej muzyce nowożytnej mikrotony pojawiły się dopiero za sprawą kompozycji modernistów i twórców awangardowych ‒ warto jednak wspomnieć, że to właśnie zapomniana, nierównomierna temperacja była charakterystyczną cechą kultury muzycznej starożytnych Indii, Chin, krajów arabskich i Grecji. Nie bez powodu koncert rozpoczną zatem prekursorskie, eksperymentalne utwory XX-wiecznych kompozytorów greckich: brawurowe i dynamiczne 10 szkiców na orkiestrę smyczkową Nikosa Skalkottasa oraz dramatyczne Syrmos na 18 instrumentów smyczkowych, w którym da się odczuć matematyczną precyzję i przestrzenną wyobraźnię kompozytora i architekta Iannisa Xenakisa.

Surowa przestrzeń Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zobowiązuje także do sięgnięcia po dzieła muzyki najnowszej. Oszczędne i poruszające antichesis na 14 smyczków austriackiego twórcy Beata Furrera . Wieczór zwieńczy zaś wyjątkowa niespodzianka: polska premiera powstałego w 2012 roku L'ideale lucente e le pagine rubate na smyczki włoskiego kompozytora Salvatore Sciarrino ‒ jednego z najznakomitszych i najczęściej nagradzanych współczesnych.

Zgodnie z zasadami, którymi rządzi się cykl „Muzyka bez poklasku” słuchacze i słuchaczki będą proszeni o powstrzymanie się od oklasków zarówno w trakcie koncertu, jak i po jego zakończeniu. Dotychczas udawało się zrealizować ten nietypowy postulat ‒ czy uda się również i tym razem?

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


16 marca 2019 roku o godz. 20:00 w gdańskiej WRZEpracowni (ul. Słowackiego 19/8) będzie miała miejsce inauguracja cyklu koncertowego „Neo Concept” oraz promocja najnowszej płyty z muzyką Marzeny Majcher Chemistry of Love, która właśnie wyszła nakładem wytwórni Requiem Records.

Chemistry of Love to cykl utworów na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher – kompozytorki współczesnej muzyki poważnej i filmowej, która ugruntowała już swoją pozycję na polskiej scenie muzycznej wyjątkowymi kompozycjami. Przez krytyków i publiczność zaliczana jest do grona jednych z najciekawszych twórców wyznaczających nowe kierunki w tworzeniu muzyki współczesnej oscylującej z nauką. Wykonawcy kompozycji to Małgorzata Kubala – śpiewaczka operowa o elektryzującym sopranie – oraz NeoQuartet, jeden z najprężniej działających zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie.

Chemistry of Love Marzeny Majcher charakteryzuje się oryginalną koncepcją, polegającą na odnajdywaniu analogii pomiędzy muzyką a chemią. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Była wykonywana na Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz 2018) oraz w Planetarium Instytutu Nauki Kopernik (Warszawa 2017).

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Jubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie dobiegł końca. Jego zwieńczeniem jest koncert, który sobotniego wieczoru 16 marca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się w Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach.

Na program koncertu jubileuszowego złożą się utwory twórców związanych z krakowską uczelnią muzyczną od chwili jej powstania. Usłyszymy zatem kompozycje Władysława Żeleńskiego – założyciela konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie, a także twórców związanych z Akademią Muzyczną w czasach nam współczesnych i jednocześnie jej byłych rektorów: Krzysztofa Pendereckiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Marka Stachowskiego.

Przed publicznością zaprezentuje się grono absolwentów-studentów Uczelni, Orkiestra Absolwentów, Pedagogów i Studentów, a całość poprowadzi obecny rektor, prof. Stanisław Krawczyński. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Janicka-Słysz.

Wstęp za zaproszeniami – do odbioru w Biurze Promocji Artystycznej przy ul. św. Tomasza 43 (pok. 221, II piętro) w godz. 8.00-15.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-wienczacy-jubileusz-130-lecia-akademii-muzycznej-w-krakowie/ 


Koncert „Parallels in Warsaw”, promujący muzykę kompozytorek z Polski i Stanów Zjednoczonych, odbędzie się 17 marca 2019 roku o godz. 17.00 w Domu Studenta UMFC „Dziekanka”, w Sali Koncertowej im. Józefa Elsnera.

Program koncertu wypełni muzyka Żanety Rydzewskiej, Aleksandry Chmielewskiej, Julii Seeholzer, Laury Harrison i Rachel C. Walker, która jest odzwierciedleniem pięciu całkiem różnych osobowości twórczych, ukształtowanych przez różne doświadczenia muzyczne i życiowe.

Pięć kwintetów fortepianowych ich autorstwa powstało na zamówienie Cincinnati Soundbox i zostało prawykonane 6 lutego 2019 roku w Weston art Gallery w Cincinnati. Przyszedł czas na ich europejską premierę!

Utwory wykona kwintet fortepianowy w składzie: Agata Frysz, Miłosz Mrozowski, Klara Chinek, Malwina Jakubowska i Aleksandra Płaczek.

Wstęp na koncert jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 20-21 marca 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu będzie miała miejsce XV Międzynarodowa Konferencja "Tradycje śląskiej kultury muzycznej".

Rok akademicki 2018/2019 jest szczególny dla Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, mija bowiem 70 lat od momentu powołania do życia w 1948 roku wrocławskiej uczelni muzycznej. Z okazji jubileuszu Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej przygotowała piętnastą edycję najstarszej konferencji naukowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, organizowanej od 1980 roku, której inicjatorką w tym ośrodku była profesor Maria Zduniak. Celem projektu pt. Tradycje śląskiej kultury muzycznej jest pielęgnowanie bogactwa kultury muzycznej Śląska, będącego ważną częścią Europy. Pragniemy ukazać swoiste cechy tej kultury, które ukształtowały się w wyniku nakładania się na siebie różnorodnych warstw tradycji: narodowych, religijnych, artystycznych.

Podczas tegorocznej konferencji zaprezentowane zostaną 24 referaty wybitnych naukowców pochodzących z Austrii, Czech, Niemiec, Słowacji, Ukrainy i Polski. Tematyka wystąpień dotyczyć będzie takich zagadnień, jak: tożsamość śląskiej kultury, obecność muzyki w instytucjach kościelnych i świeckich oraz na dworach, związki ważnych postaci muzycznych ze Śląskiem, muzyka ludowa i artystyczna twórców śląskich.

Oprawę tego wydarzenia naukowego stanowić będą koncert, podczas którego zaprezentowana zostanie liryka wokalno-instrumentalna kompozytorów wrocławskich, oraz wystawa poświęcona teoretycznomuzycznym konferencjom naukowym.

POBIERZ: program Konferencji

Anna Granat-Janki


Zarówno organy, jak i perkusja to instrumenty, które imponują swoimi możliwościami i potęgą brzmienia, zarazem posiadając wiele barw, faktur i odcieni. Album Patmos. Music for organ & percussion (UMFC CD 109) to pierwsze nagranie muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym. Jego premiera odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Utwory na organy i perkusję nie są często wykonywane w Polsce, co stanowiło dla artystów – Bartosza Jakubczaka (organy) i Miłosza Pękali (perkusja) – dodatkową motywację do stworzenia projektu, który ukazywałby cztery różne muzyczne pomysły na właśnie takie instrumentarium. Ponadto na CD znalazł się specjalnie napisany na potrzeby płyty utwór Letter from faraway Island na organy i perkusję (2018) Aleksandry Chmielewskiej. Motyw wyspy Patmos w kompozycji Chmielewskiej nawiązuje do utworu Landscapes of Patmos Petra Ebena, stąd też tytuł płyty. Twórczym uzupełnieniem koncepcji repertuarowej płyty są dzieła: Thierry’ego Escaicha Ground II oraz Marka Jasińskiego Psalmodia (światowa premiera fonograficzna).

W wypadku Patmos. Music for organ & percussion mamy do czynienia z niezwykle zróżnicowanym konglomeratem kompozycji XX-wiecznych i współczesnych w brawurowym wykonaniu nietypowego, organowo-perkusyjnego duetu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Wielkie dzieła mistrzów epoki romantyzmu, kipiące energią utwory współczesne i unikatowe połączenie dźwięków smyczków i marimby ‒ kolejny koncert w ramach nowego cyklu „Sinfonietta po krakowsku” to prawdziwa gratka dla melomanów. Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Sinfonietta po krakowsku” to cykl, w ramach którego Sinfonietta Cracovia promuje najbardziej utalentowanych, młodych krakowskich artystów. Tym razem zespół wystąpi pod batutą Jurka Dybała z Jakubem Frączkiem, laureatem konkursu „Gram z orkiestrą” zorganizowanego przez Akademię Muzyczna w Krakowie. Marimbista wykona z Sinfoniettą Cracovią wirtuozowski, porywający Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową Ney’a Rosauro ‒ najpopularniejszą kompozycję na ten instrument w historii, niezwykle cenioną przez melomanów i krytykę na całym świecie.

Usłyszymy również słynną VIII Symfonię h-moll Franza Schuberta. Niedocenianemu za życia twórcy Symfonii „Niedokończonej” towarzyszyć będzie kontrowersyjna gwiazda epoki – Richard Wagner. Tym razem usłyszymy III część zanurzonej w baśniowym świecie Wagnerowskiej opery Parsifal, w której chrześcijańskie misterium spotyka się z konwencją średniowiecznego eposu o strażnikach Świętego Graala. Wieczór zwieńczy prawdziwy evergreen muzyki klasycznej: niezwykle popularna Suita „Carmen” ze słynnej opery Georges’a Bizeta w brawurowej aranżacji rosyjskiego kompozytora Rodiona Szczedrina dedykowanej jego żonie, primabalerinie Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej.

Przed nami naprawdę unikatowe wydarzenie: niecodzienna fuzja klasyki i nowoczesności w iście doborowej obsadzie: po krakowsku i z rozmachem!

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza 21 marca 2019 roku o godz. 18.00 do Pałacu w Rybnej na koncert inaugurujący nowy cykl koncertowy „Dwa nurty”, który dedykowany jest wybitnym polskim klawesynistkom XX i XXI wieku: Wandzie Landowskiej (w 140. rocznicę urodzin i 60. śmierci) oraz Elżbiecie Chojnackiej (w 80 rocznicę urodzin).

Podczas cyklu koncertowego zaprezentowana zostanie dawna i nowa muzyka klawesynowa. Wystąpią Elżbieta Stefańska, Władysław Kłosiewicz, Hanna Balcerzak, Ewa Rzetecka-Niewiadomska, Hubert Niewiadomski, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz oraz zaproszeni goście. Koncerty poprowadzi Piotr Oczkowski.

Koncert 1/6 pt. „A Tribute to Wanda Landowska” wykona znakomita klawesynistka Hanna Balcerzak (uczennica Leszka Kędrackiego – ucznia Ruggero Gerlina – ucznia Wandy Landowskiej). Przedsięwzięcie wpisane zostało w europejskie obchody muzyki dawnej „The European Day of Early Music”’, przypadające w dniu urodzin J. S. Bacha. W programie koncertu znalazł się więc Clavier-Übung II przeznaczony jest na dwumanuałowy klawesyn. Utwór pochodzi z bachowskiego cyklu stanowiącego przegląd sztuki klawiszowej w XVIII wieku.

Koncertowi będzie towarzyszyć wystawa pt. „Wanda Landowska”.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 


21 marca 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) odbędzie się koncert zapowiadający jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Gościem kolejnego wieczoru w Muzeum Archidiecezjalnym w ramach spotkań nawiązujących do upływającej w tym roku 90. rocznicy założenia Śląskiego Konserwatorium Muzycznego będzie prof. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w latach 2009–2016. Z katowicką uczelnią jest związany od czasów studiów, które ukończył w klasie oboju prof. Edwarda Mandery oraz w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Janickiego, a od 1986 roku rozpoczął w niej działalność pedagogiczną. Początkowo pełnił funkcję asystenta, w latach 2000–2005 Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji, a następnie za czasów rektora prof. Eugeniusza Knapika (2005–2008) był prorektorem. W 2010 roku otrzymał tytuł profesora sztuki. Wielu młodych artystów, którzy kształcili się w jego klasie, to laureaci ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych oraz muzycy znanych polskich orkiestr. Równolegle z działalnością pedagogiczną, z chwilą ukończenia studiów został oboistą ówczesnej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji. Od wielu lat prowadzi również aktywną działalność koncertową jako solista i kameralista. Dokonał nagrań płytowych dla wytwórni Philips, Naxos i Dux oraz wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

W części koncertowej wieczoru prof. Tomasz Miczka wystąpi wspólnie z dr. hab. prof. AM Grzegorzem Biegasem, wybitnym pianistą kameralistą, który w latach 2009–2016 pełnił funkcję prorektora katowickiej Akademii Muzycznej. Ten muzyczny wieczór stanie się także wyjątkową okazją do zaprezentowania swoich umiejętności przez Weronikę Flisek, obecnie studentkę w klasie prof. Tomasza Miczki, który zarekomendował ją do wzięcia udziału w koncercie. W interpretacji znakomitych artystów usłyszymy utwory C. Saint-Saënsa, W.A. Mozarta, G. Silvestriniego i C. Debussy’ego. 

Wstęp na koncert jest wolny!

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centurm Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/374_vivat-academia-koncertnbspinbspspotkaniebrz-prof-tomaszem-miczka 


21 marca 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego w wykonaniu znakomitych polskich kameralistów zabrzmią kwintety Grażyny Bacewicz i Johannesa Brahmsa.

W katalogu twórczości Grażyny Bacewiczówny figurują dwa Kwintety fortepianowe: z roku 1952 oraz 1965. Pierwszy należy do okresu neoklasycznego, w którym kompozytorka skłaniała się ku tradycyjnym formom, ludowym stylizacjom, wyrazistym tematom przywodzącym na myśl utwory Bartoka i Strawińskiego, przejrzystej fakturze, klarownej narracji. Mniej znany jest II Kwintet fortepianowy z 1965 r. skomponowany na zamówienie Władysława Szpilmana dla Kwintetu Warszawskiego, o bardziej niż pierwszy skomplikowanej fakturze, w brzmieniu bliższy pomysłom sonorystycznym. Wyraźna jest tu zmiana w sposobie kształtowania formy – dominuje zasada montażu i wariacji, język harmoniczny jeszcze bardziej się radykalizuje (dominacja trytonu i akordów trytonowo-kwintowych, klastery), co niewątpliwie ma wpływ na jakość brzmienia i na pogłębienie wyrazu. Każdemu z grających daje kompozytorka okazję do zademonstrowania swojego kunsztu, wydaje się jednak, że fortepianowi przysługuje tu rola wiodąca.

Droga do ostatecznej wersji Kwintetu f-moll Johannesa Brahmsa była dosyć zawiła: do połączenia fortepianu z kwartetem smyczkowym dochodził kompozytor stopniowo, niewielu miał wszak wówczas poprzedników na tym polu Z entuzjazmem odniosła się do nowej kompozycji Brahmsa Klara Schumann i to prawdopodobnie z myślą o niej, jako przyszłej odtwórczyni, kompozytor przerobił kwintet na Sonatę na 2 fortepiany (op. 34b), a następnie połączył obie wersje. Końcowym efektem tych wielokrotnych przeróbek stało się jedno najwspanialszych dzieł w historii gatunku kwintetu fortepianowego, niedościgły wzór dla wielu następców Brahmsa.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1335/nospr-kameralnie 


21 marca 2019 roku o godz. 20.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się Koncert Międzywydziałowy Współczesnej Muzyki Chóralnej.

IV Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej to coroczny koncert, który w całości jest dziełem studentów: utwory przez studentów napisane, przygotowane i dyrygowane oraz wykonane. Organizatorami przedsięwzięcia są: Koło Naukowo-Artystyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Koło Naukowo-Artystyczne Dyrygentury Chóralnej.

Wszystkie utwory, które zabrzmią tego wieczoru, zostaną zaprezentowane publiczności po raz pierwszy. Odbędą się prawykonania Canticum discipulorum Michała Malca, Mój śweće Aleksandry Kolbusz, Wokalizy Elżbiety Wojakowskiej, sitting on the roots Żanety Rydzewskiej, Quid est homo Jana Wachowskiego, Niech zstąpi Duch Twój! Piotra Zalewskiego, Crucifixus Aleksandra Jana Szopy, Ave Maria Jakubs Montewki, Ubi caritas Jakuba Krukowskiego oraz Da pacem Domine Zuzanny Koziej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


25 marca 2019 roku o godz. 18:30 artyści Teatru Wielkiego w Łodzi połączeni w Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich zaprezentują tę część dorobku Moniuszki, która powstała w okresie pełnienia przez niego funkcji organisty w kościele p.w. Świętych Janów w Wilnie.

W koncercie z cyklu „Moniuszkowy zawrót głowy” zaprezentowane zostaną religijne pieśni chóralne, które kompozytor napisał i opracował specjalnie dla swojego chóru, działającego w wileńskiej parafii. Mimo, iż był zespołem amatorskim, to z powodzeniem pod dyrekcją Moniuszki wykonywał wielkie oratoryjne dzieła wokalno-instrumentalne m.in. Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna. Skomponowane dla tego chóru pieśni religijne Moniuszki były więc zaawansowane i ambitne, zarówno pod względem artystycznym, jak i wykonawczym.

Łódzcy artyści wykonają też utwory chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, którego muzyka jest przepełniona emocjonalnością, między innymi pieśni poświęcone Matce Bożej. Środkami formotwórczymi są tu tekst oraz modlitewna powtarzalność motywów, stopniowo rozbudowywana melodycznie i modyfikowana dynamicznie. Oprócz jego Pieśni Maryjnych op. 54 poznamy też utwory poświecone wydarzeniom z historii Polski: Totus tuus op. 60 z tekstem Marii Bogusławskiej nawiązującym do słów św. Jana Pawła II, napisane z okazji jego pielgrzymki do Polski, oraz Pieśń rodzin Katyńskich op. 81 – utwór o mrocznym brzmieniu, oszczędny i prosty w budowie, skomponowany do słów poety Tadeusza Lutoborskiego.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.operalodz.com/MONIUSZKOWY_ZAWROT_GLOWY_Piesni_choralne_Moniuszki_i_Goreckiego,29,291


22 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się koncert wybitnego pianisty, solisty i kameralisty, autora wielu cenionych nagrań płytowych z muzyką fortepianową – Piotra Sałajczyka. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Przemysław Neumann.

W programie koncertu znajdą się miniatury fortepianowe Modesta Musorgskiego ujęte w cykl Obrazki z wystawy w orkiestracji Maurice’a Ravela oraz Koncert fortepianowy op. 46 Krzysztofa Meyera.

Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (1839-1881) to cykl miniatur fortepianowych, w których kompozytor odzwierciedla wrażenia, jakie wywarła na nim pośmiertna wystawa akwarel i rysunków bliskiego przyjaciela Wiktora Hartmanna. Miniatury, których tytuły są tożsame z tytułami malarskich pierwowzorów przeplata Promenada – miniatura-łącznik powracająca wielokrotnie, obrazująca samego Musorgskiego niespokojnie przechadzającego się od obrazu do obrazu, którego nękają to zaduma, to zachwyt, to znów melancholia, czy niezdecydowanie.

Krzysztof Meyer, uczeń między innymi Nadii Boulanger, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, jest jednym z przedstawicieli polskiej awangardy muzycznej XX wieku. W wieku 22 lat debiutował na „Warszawskiej Jesieni” I Kwartetem smyczkowym jako najmłodszy kompozytor w historii festiwalu. Wiele jego utworów nosi klasyczne tytuły, sugerujące zastosowanie tradycyjnej formy, jak na przykład Koncert fortepianowy. Ale na ogólnej koncepcji formy kończą się związki twórczości Krzysztofa Meyera z tradycją. Zarówno wewnętrzna struktura, jak i ich język dźwiękowy są przejawem w pełni świadomego, indywidualnego wykorzystania nowoczesnego warsztatu kompozytorskiego. Tego wieczoru zabrzmi żwawy, miejscami groteskowy Koncert fortepianowy op. 46 jego autorstwa.

Więcej – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d480,koncert_symfoniczny.html 


22 marca 2019 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji obchodów 110. rocznicy śmierci Zygmunta Noskowskiego i 150. rocznicy urodzin Alberta Roussela.

Koncert rozpocznie Step Zygmunta Noskowskiego – pierwszy polski poemat symfoniczny, ekspresyjnie obrazujący wydarzenia, których ukraińskie stepy były świadkami w widzianym przez pryzmat Sienkiewicza XVII stuleciu. Utwór wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe’a – począwszy od sezonu 2015/2016 dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii.

Co można przywieźć ze Stanów Zjednoczonych? Ravel przywiózł poczucie bycia kochanym – w Paryżu nigdy nie spotykał się z podobnymi hołdami – oraz jazz, którego rytmiczna witalność ukształtowała błyskotliwy Koncert fortepianowy G-dur, choć znalazło się w nim miejsce i na najczystszą lirykę. Partię solowa w tym utworze wykona Charles Richard-Hamelin – jeden z najbardziej obiecujących współczesnych kanadyjskich pianistów, laureat II nagrody oraz nagrody Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie w 2015 roku.

Z zachwytami spotkał się także podczas swej podróży za ocean Albert Roussel – kompozytor dziś niesłusznie zepchnięty na nieco boczny tor, bez którego III Symfonii nie tylko znacznie skromniej wyglądałby obraz muzyki zwanej impresjonistyczną, ale nie byłoby kilku z najciekawszych utworów muzyki polskiej, w tym I i III Symfonii Lutosławskiego.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7878-KONCERT_SYMFONICZNY.html 


Równo cztery lata temu gościł na estradzie Filharmonii Śląskiej Australijczyk Daniel Smith – zwycięzca IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga (2012), a obecnie główny dyrygent gościnny Teatru Carlo Felice we Włoszech. 22 marca 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi ponownie w Katowicach.

W ciągu ostatnich czterech lat dyrygował Norweską Operą Narodową w Oslo, brał udział w nowej produkcji Podróży do Reims w reżyserii Michielettiego z Operą Australijską w gmachu Sydney Opera House, w trasie koncertowej ze skrzypkiem Rayem Chenem, wystąpił też w Filharmonii Toskańskiej i z Królewską Orkiestrą Symfoniczną z Sewilli. W programie koncertu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod jego batutą – muzyka polska, austriacka i niemiecka.

Witold Lutosławski Małą suitę na orkiestrę kameralną skomponował w 1950 roku na zamówienie Romana Jasińskiego, dyrektora muzycznego Polskiego Radia dla warszawskiej Orkiestry Polskiego Radia, specjalizującej się w repertuarze popularnym i folklorystycznym. I ona pod batutą Jerzego Kołaczkowskiego utwór dla radiowej audycji nagrała. W roku następnym kompozytor przeinstrumentował ją na wersję symfoniczną, w której utwór w praktyce koncertowej funkcjonuje. Tę prawykonała w Warszawie (1951) dzisiejsza NOSPR pod batutą Grzegorza Fitelberga. W utworze na podwójny skład instrumentów dętych drewnianych, potrójny skład instrumentów dętych blaszanych (4 rogi), perkusję i smyczki Witold Lutosławski wykorzystał rzeszowskie melodie ludowe z Machowa. Utwór składa się ze czterech części: Fujarka (Allegretto), Hurra polka (Vivace), Piosenka (Andante) i Taniec (Allegro molto). Podczas koncertu zabrzmią również 40. Symfonia g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta i IV Symfonia e-moll op. 98 – „Elegijna” – Johannesa Brahmsa.

Więcej – na stronie

https://www.filharmonia-slaska.eu/aktualnosc-DANIEL_SMITH_PONOWNIE_W_FILHARMONII-15516495124593.html 


35 lat temu jeden z najsłynniejszych skrzypków XX wieku, Yehudi Menuhin, po raz pierwszy odwiedził Polskę. Jego wizyta zainspirowała powstanie Sinfonii Varsovii, uznawanej obecnie za jedną z najlepszych orkiestr w kraju. Świętując swój jubileusz Sinfonia Varsovia zaprasza 23 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej na uroczysty koncert urodzinowy.

Jubileuszowy koncert z okazji 35-lecia powstania zespołu swoim repertuarem nawiązuje do najważniejszych osób i rozdziałów z życia Sinfonii Varsovii. Koncert rozpocznie Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego Sinfonii Varsovii. Utwór ten nosi specjalną dedykację dla orkiestry, a jego obecność w programie to również odniesienie do Polskiej Orkiestry Kameralnej, której skład stał się fundamentem Sinfonii Varsovii. Następnie zabrzmi uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego, którą muzycy wielokrotnie wykonywali i nagrywali pod batutą Menuhina. Za pulpitem dyrygenckim stanie francuski dyrygent i klawesynista, Hervé Niquet, który poprowadzi również kolejny utwór, Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa. Po przerwie przed orkiestrą stanie młody amerykański dyrygent, Roderick Cox, ubiegłoroczny laureat prestiżowej The Sir Georg Solti Conducting Award. W jego interpretacji zabrzmią dzieła klasyków muzyki amerykańskiej – II Essay for Orchestra op. 17 Samuela Barbera oraz Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina. Natomiast jedną z najbardziej lubianych przez Sinfonię Varsovię kompozycji, I Symfonię D-dur op. 25 „Klasyczną” Siergieja Prokofiewa usłyszymy pod batutą niezwykle cenionej dyrygentki, Marzeny Diakun, laureatki m.in. Paszportu Polityki. Zadyryguje ona również ostatnim utworem w programie koncertu – Krzesanym Wojciecha Kilara.

W przerwach zobaczyć będzie można również archiwalne zdjęcia orkiestry oraz ilustracje i makiety prezentujące nową siedzibę Sinfonii Varsovii, mieszczącej m.in. największą w Polsce salę koncertową.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 


„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędą się dwa wiosenne koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 24 marca oraz 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom dwa sonatowe wieczory. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 24. marca i 28. kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza, Feliksa Janiewicza, Edwarda Elgara i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii 


W dniach 24 marca – 14 kwietnia 2019 roku Teatr Miejski w Gliwicach zaprasza na jubileuszową 10. edycję Festiwalu „Wiosna z Fryderykiem”.

Tegoroczna odsłona „Wiosny z Fryderykiem” obejmuje cztery koncerty: „Polonez znaczy polski”, „Arystokraci świata dźwięków”, „Miniatury i ich wielkie cykle”, „Marzenia i wyznania miłosne”. Zostanie zaprezentowana twórczość Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz, Modesta Musorgskiego i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncerty będą odbywać się w tropikalnym otoczeniu – w budynku Palmiarni Miejskiej w Gliwicach w niedziele od 24 marca do 14 kwietnia o godz. 19.30.

Przed gliwicką publicznością wystąpią pianiści Michał Szymanowski, Krzysztof Książek, Alberto Nose, Beata Bilińska, wiolonczelista Maciej Kułakowski i dwa kwintety smyczkowe.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://teatr.gliwice.pl/2019/03/11/wiosna-z-fryderykiem-wydarzenia/ 


Repertuar ostatniego z marcowych koncertów 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera to intrygujące zestawienie kilku kręgów kompozytorskich.

Grażynę Bacewicz i Dymitra Szostakowicza dzieliły zaledwie trzy lata i jedna granica. Obydwoje byli nie tylko oryginalnymi twórcami, ale także znakomitymi instrumentalistami. Modest Musorgski, reprezentujący poprzedni, XIX wiek, był zaś buntownikiem, który niepewny byt muzyka przedłożył nad karierę wojskowego oficera.

Grażyna Bacewicz (której 110. rocznica urodzin i 50. śmierci minęły w tym roku) była świetną skrzypaczką, laureatką I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Nic dziwnego zatem, że jej kompozycje dotyczyły głównie tego instrumentu. Bacewicz na tym jednak nie poprzestała. Śmiało sięgnęła po orkiestrę symfoniczną jako wyraziciela swoich pomysłów, i w 1943 roku powstała „krótka, iskrząca się życiem i pędząca jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (wedle słów S. Kisielewskiego) Uwertura, którą wykona podczas marcowego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna.

O Dymitrze Szostakowiczu napisano i powiedziano już wiele. Wśród tych licznych zdań, jedno powtarza się szczególnie często: najwybitniejszy symfonik XX wieku. Ciekawe, że zasłużył sobie na to miano, chociaż czasy w których żył determinowały jego muzyczny język. Szostakowicz w genialny sposób przemycił w wymaganej przez poprawność polityczną prostocie i komunikatywności charakterystyczną dla siebie ironię, elementy groteski i drapieżną dramatyczność. Wszystkie te cechy nosi też jego I Koncert wiolonczelowy Es-dur, który opolska publiczność usłyszy w wykonaniu Bartosza Koziaka. W finale tego wieczoru usłyszymy Obrazkami z wystawy Musorgskiego zinstrumentowane przez Ravela – niekwestionowany evergreen muzyki klasycznej.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Michał Grocholski

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/polska-muzyka-zapomniana-2/ 


Filharmonia Krakowska zaprasza na pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”, który odbędzie się w dniach 26–30 marca 2019 roku.

To nowa propozycja Filharmonii Krakowskiej, której celem jest ukazanie wyjątkowości i wielkości dzieła Patrona instytucji. Festiwal będzie miejscem prezentacji ważnych wydarzeń artystycznych, stworzy możliwość dalszego pogłębiania myśli o muzyce i ukaże osobowość autora Stabat Mater jako wielkiego humanisty o wielostronnych zainteresowaniach, inspirującego artystów z różnych dziedzin sztuki. Ramy czasowe, jakie obejmuje Festiwal, to stulecie od 1850 do 1950 roku, a więc okres, z którego wyrasta Szymanowski, jego źródła fascynacji aż po lata aktywności bezpośrednich uczniów i kontynuatorów.

Szymanowski wiele podróżował po Europie, Ameryce, a także północnej Afryce. Przekonanie o tym, że musimy „dogonić muzykę światową”, jak to określił Stefan Kisielewski, sprawiało potrzebę odwiedzin i konfrontacji z wieloma ośrodkami sztuki pierwszego trzydziestolecia XX wieku. Kolejne edycje Festiwalu będą próbami przyjrzenia się tym spotkaniom. Na początek organizatorzy wybrali Czechy. Związki Szymanowskiego z naszym południowym sąsiadem trwały ćwierć wieku. Szczególnym miejscem była Praga, gdzie prezentowano właściwie cały jego dorobek: w Operze Narodowej prawykonano z wielkim sukcesem Harnasi i Króla Rogera. Orkiestra Teatru Narodowego w Pradze, kontynuatorka zespołu, który zachwycił Karola Szymanowskiego, zakończy pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8326-Karnety_na_Festiwal_SZYMANOWSKI_%2F_POLSKA_%2F_%C5%9AWIAT.html 


26 marca 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny z okazji 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół doskonalił swoje umiejętności na kursach mistrzowskich prowadzonych przez artystów takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juiliard, Smetana czy Berg. Repertuar Kwartetu Śląskiego to ponad 400 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali ponad 100 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana.

Podczas koncertu jubileuszowego na scenie Filharmonii Łódzkiej Kwartet Śląski zaprezentuje Wielką fugę z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 133 Ludwiga van Beethovena, I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz i Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 Mieczysława Weinberga. Partię fortepianu wykona Piotr Sałajczyk – wszechstronny, kreatywny pianista cieszący się uznaniem międzynarodowej krytyki. W 2018 roku otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna” i Orfeusz „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, przyznaną przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-z-okazji-40-lecia-dzialalnosci-kwartetu-slaskiego 


Ostatni weekend marca w Brodnicy będzie z pewnością weekendem muzyki. 28–31 marca 2019 roku odbędzie się pierwsza edycja zupełnie nowego festiwalu Brodnica ClassiX. Cztery wypełnione różnorodnym repertuarem dni festiwalowe zgromadzą plejadę gwiazd muzyki klasycznej i jazzowej.

Brodnica ClassiX to pionierskie wydarzenie artystyczne, które na stałe zmieni oblicze kulturalnej oferty miasta. Innowacyjny festiwal, w którym świat muzyki klasycznej łączy się z jazzem i improwizacją, jest pierwszym i jedynym takim przedsięwzięciem w regionie. Z inicjatywy Mai i Mata Kwiatkowskich Brodnica staje się miejscem, gdzie spotykają się najwybitniejsi polscy muzycy różnych specjalności, dla których muzyka klasyczna stanowi punkt wyjścia do artystycznych poszukiwań. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęła plejada polskich gwiazd instrumentalistyki: Anna Maria Staśkiewicz i soliści orkiestry Sinfonia Varsovia, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Koszalińskiej, zespół SawarS Tango Orquestra oraz jazzmani – Mateusz Smoczyński, Krzysztof Szmańda, Maciej Szczyciński i Marek Kądziela.

Program festiwalu konstruowany jest w sposób przekrojowy – utwory kameralne i symfoniczne, zestawione są z audiowizualno-elektronicznym performancem z udziałem chóru, wiolonczeli i skrzypiec, żywiołowym wieczorem z tangiem międzywojennym polskich i argentyńskich kompozytorów, a także premierami nowych dzieł klasycznych z elementami jazzu i improwizacji. Zabrzmi też Msza Józefa Świdra, a akcentem związanym z obchodzonym właśnie Rokiem Stanisława Moniuszki będą Pieśni kompozytora, których wyboru i opracowania dokonał Mat Kwiatkowski. W programie SawarS Tango Quartet usłyszymy przede wszystkim tanga okresu międzywojennego: Warsa, Szpilmana i Petersburskiego. Finał festiwalu odbędzie się w Brodnickim Domu Kultury. W koncercie symfonicznym po raz pierwszy zaprezentuje się Brodnicka Orkiestra Symfoniczna, która dokona premiery Symfonii cieni Mata Kwiatkowskiego.

Organizatorem Festiwalu jest Burmistrz Brodnicy Jarosław Radacz oraz Fundacja Mai i Mata Kwiatkowskich. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego oraz dofinansowane jest z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu.


„Poznańska Wiosna Muzyczna” to festiwal popularyzujący nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniający wysokie oczekiwania koneserów muzyki najnowszej. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 28 marca – 4 kwietnia 2019 roku.

Na osiem festiwalowych dni 48. edycji zaplanowanych zostało 14 koncertów, wydarzenia Wiosny Młodych i Atelier – spotkanie z artystami goszczącymi na Festiwalu. Usłyszymy 22 prawykonania nowych utworów twórców z Polski, Ukrainy i Austrii. Artyści z Polski, Litwy, Ukrainy i Austrii wystąpią podczas koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali spektakli instrumentalnych oraz koncertów-instalacji. Jak co roku odbędzie się także Studencki Koncert Kompozytorski Studentów Kompozycji i Kompozycji Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

W tym roku spektrum działań „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” poszerzone jest o działania praktyczne z uczestnikami Festiwalu, również tymi najmłodszymi. Podczas 48. edycji Festiwalu zostały one zebrane w całościowy program edukacyjno-artystyczny pod nazwą „Mała Poznańska Wiosna Muzyczna”. Projekt będzie realizowany w Poznaniu oraz trzech miejscowościach województwa wielkopolskiego: Puszczykowie, Luboniu oraz Czerwonaku. Kilkadziesiąt godzin warsztatów dla dzieci i młodzieży będzie wyjątkową okazją do odbycia podróży po świecie muzyki współczesnej oraz rozbudzenia zainteresowania nim, dzięki zastosowaniu interdyscyplinarnych kontekstów. Zajęcia przeprowadzą znani poznańscy artyści i animatorzy kultury. Organizatorami Festiwalu są: Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu oraz More Than One Production.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl 


Ostatni marcowy wieczór kameralny w Narodowym Forum Muzyki 28 marca 2019 roku o godz. 19:00 będzie w całości poświęcony twórczości polskiej. W programie koncertu nie zabraknie miejsca dla cieszącej się powrotem do repertuarów koncertowych twórczości Mieczysława Wajnberga. Przypomniane zostanie również najcenniejsze polskie dzieło kameralne doby romantyzmu, jakim jest Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego.

Talent pianistyczny i kompozytorski Mieczysława Wajnberga wielokrotnie podkreślał Dymitr Szostakowicz, a urokowi muzyki Wajnberga ulegali również inni współcześni mu artyści. Do grona entuzjastów jego twórczości należał chociażby Mścisław Rostropowicz, na którego prośbę powstała pochodząca z 1959 roku II Sonata wiolonczelowa op. 63. W obszarze muzyki kameralnej Wajnberga istotne miejsce zajmują także trzy tria przeznaczone na różnorodne składy instrumentalne. Pierwsze z nich powstawało jeszcze w czasie wojny, a ukończone zostało w 1945 roku.

Drugim z bohaterów wieczoru będzie Juliusz Zarębski – żyjący w drugiej połowie XIX stulecia pianista i kompozytor, który solidne wykształcenie muzyczne zdobył w ramach studiów w konserwatorium w Wiedniu (otrzymując przy okazji złoty medal za doskonałe wyniki w nauce). Z zachowanego do dziś dorobku Zarębskiego na pierwszy plan wysuwa się niezwykle oryginalny Kwintet fortepianowy g-moll, który zachwyca znakomitymi rozwiązaniami kompozytorskimi. Układają się one w przykuwające uwagę słuchacza dzieło pełne instrumentalnej wirtuozerii, interesujących współbrzmień i poruszających serce melodii.

Utwory Wajnberga i Zarębskiego zaprezentują wspaniali soliści i kameraliści: skrzypkowie Agata Szymczewska i Radosław Pujanek, altowiolista Michał Micker, wiolonczelista Wojciech Fudala i pianista Michał Rot.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6696 


Koncert z prawykonaniami muzyki akordeonowej, wykłady i lekcje mistrzowskie z udziałem zagranicznych gości to program Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystyczną pt. „Cztery dekady akordeonistyki Akademii Muzycznej w Łodzi – retrospektywa, stan aktualny, strategie kontynuacji”, która odbędzie się w dniach 28–29 marca 2019 roku.

Podczas koncertu w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi 28 listopada zaprezentują się dwie orkiestry: Orkiestra Młodzi nie.poważni pod batutą Michała Śmiechowicza oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego oraz soliści. W ramach Konferencji odbędzie się także koncert muzyki akordeonowej z prawykonaniami kompozycji orkiestrowych i kameralnych. Napisali je Sławomir Kaczorowski, Arshia Samsaminia, Leszek Kołodziejski i Volodymyr Runchak. Zabrzmi także utwór Asteroides na zespół akordeonowy Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Blok wykładów o zróżnicowanej tematyce wykonawczo-historycznej rozpocznie się 28 marca w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi. Zarówno w czwartek, jak i piątek (29 marca), odbywać się będą otwarte lekcje mistrzowskie prowadzone przez artystów zza granicy (wstęp wolny). 29 marca o godz. 16.30 organizatorzy zapraszają również na jubileusz 50-lecia działalności artystycznej prof. Bogdana Dowlasza, akordeonisty i kompozytora, pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi, w latach 1993-99 rektora tej uczelni. Zaprezentowany zostanie dorobek artystyczny i pedagogiczny Profesora, a jego utwory zabrzmią w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl


Zbliża się 25 rocznica powstania i działania klubu „Mózg” w Bydgoszczy. Na swe 25-lecie MÓZG proponuje 25 godzin sztuki: performance, koncerty, wystawy i pokazy filmowe. Początek imprezy w bydgoskim klubie (ul. Parkowa 2) – 29 marca 2019 roku o godz. 23.59.

Ćwierć wieku to dużo czasu i dużo zdarzeń. Przez te lata działalności MÓZG gościł ogromną liczbę artystów z całego świata. Pojawiały się tu zarówno wielkie gwiazdy, jak i artyści stawiający pierwsze kroki. Muzyka, sztuki wizualne, film, teatr, performance art, instalacje – wszystkie te dziedziny sztuki obecne były i nadal są w MÓZGU, czyniąc go rozpoznawalnym w świecie sztuki współczesnej w wielu zakątkach świata.

Swój udział w wydarzeniu zapowiedziała pokaźna grupa artystów, polskich i zagranicznych, którzy przez lata budowali oblicze “Mózgu”. Wśród nich znajdą się kompozytorzy Marek Chołoniewski, Anna Jędrzejewska i Teoniki Rożynek. Pełna lista występujących artystów to ponad 70 osób.

W ciągu 25 godzin koncerty odbywać się będą w kilku przestrzeniach: scena główna, studio nagraniowe, studio filmowe (koncerty solowe) oraz sąsiadujące przez ścianę z „Mózgiem”, nieczynne od 15 lat, kino „Pomorzanin”, które ma być przestrzenią dla działań wizualnych. Całe wydarzenie transmitowane będzie na żywo na kilku platformach internetowych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.facebook.com/clubmozg/ 


W ostatni weekend marca 2019 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”. 

Podczas tegorocznej, ósmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów aż po mających ugruntowaną sławę kompozytorów, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz. Towarzyszyć Festiwalowi będą instalacje muzyczne Gdzieniegdzie Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz mYear19 Michała Moca.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/