Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

15 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się Koncert z okazji 50-lecia pracy artystycznej maestro Jerzego Salwarowskiego.

„Już w czasie studiów w krakowskiej uczelni, wyróżniał się bardzo emocjonalnym stosunkiem do muzyki. Z biegiem lat tę emocję pogłębiała dojrzałość, doświadczenie”. Słowa te pochodzą z jednej z recenzji, dotyczącej wybitnego artysty i wspaniałej muzycznej osobowości, jaką jest Jerzy Salwarowski. W roku 2019 Maestro obchodzi jubileusz 50-lecia pracy artystycznej. Celebrujmy zatem tą wspaniałą okazję, zagłębiając się w tony Symfonii KV 425 „Linzkiej” Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz dwóch wybitnych i jednocześnie powiązanych ze sobą dzieł polskich kompozytorów – Mieczysława Karłowicza oraz Wojciecha Kilara.

Samo zestawienie Odwiecznych pieśni – dzieła wydanego tuż przed tragiczną śmiercią autora – oraz kilarowskiego hołdu dla postaci Karłowicza, jakim jest Kościelec 1909, niesie ze sobą ogromny ładunek emocji. Jerzy Salwarowski jest najwyższej klasy specjalistą w temacie twórczości i interpretacji dzieł Mieczysława Karłowicza. Marcowy koncert z udziałem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą maestro z pewnością więc dostarczy niezapomnianych wrażeń.

Marzenna Piechowiak

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/muzyczne-szczyty-koncert-z-okazji-50-lecia-pracy-artystycznej,2733?did=3937 


Kameralne spotkanie 15 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej z muzyką Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Kwartetu smyczkowego im. Henryka Mikołaja Góreckiego to okazja, by przypomnieć ich mistrzowskie kwartety smyczkowe.

Sam gatunek aż do wieku XX nie należał do najpopularniejszych w muzyce polskiej i próżno doszukiwać się większych dokonań na tym polu w poprzednich stuleciach. Karol Szymanowski był pierwszym kompozytorem, który wniósł do kwartetu smyczkowego twórcze i oryginalne wartości. Za jego sprawą forma ta stała się też podatnym gruntem do twórczych poszukiwań dla innych wybitnych polskich kompozytorów.

II kwartet smyczkowy Szymanowskiego jest jedną z najbardziej „nowoczesnych” jego kompozycji. Przenikają się w nim elementy ekspresjonizmu, impresjonizmu, neoklasycyzmu i romantycznej uczuciowości. Indywidualne cechy stylu kompozytora znajdziemy m.in. w nawiązaniu do góralskiego folkloru. Twórca Harnasiów wykorzystał tu jedną z najbardziej znanych zbójnickich piosenek podhalańskich – Pociez, chłopcy, są też akordy stylizowane na grę zakopiańskich kapel ludowych.

Kwartet smyczkowy Witolda Lutosławskiego jest odbiciem okresu „burzy i naporu” w twórczości kompozytora. Wyróżnia go awangardowe, nieco agresywne brzmienie. Jego źródło leży jednak nie w ówczesnej modzie na muzyczne eksperymenty, lecz w potrzebie zastosowania własnych pomysłów. Kompozytor pozwala muzykom m.in. na pewną swobodę w wykonaniu swoich partii. Nowością jest również dwuczęściowa forma Kwartetu – z pierwszym ogniwem opartym na luźnych epizodach oraz drugim – utrzymującym słuchacza w napięciu aż do momentu głównej kulminacji.

Urszula Śliwińska

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1212/2019-03-15/19:00 


15 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod batutą Kai Bumanna wykona utwór Joanny Wnuk-Nazarowej.

Koncert rozpocznie się wykonaniem Lamento na obój jej autorstwa, gdzie w roli solisty wystąpi oboista Mariusz Pędziałek – koncertmistrz orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Wirtuoz jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum, Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, Kwintetu Dętego Filharmoników Krakowskich. Wielokrotnie występował na festiwalu „Warszawska Jesień”, był także członkiem Rady Programowej Festiwalu „Poznańska Wiosna”. Współpracuje też z Grzegorzem Turnauem.

Następnie Mariusz Pędziałek zaprezentuje bardzo śpiewne partie oboju w Koncercie C-dur Haydna, który został odnaleziony i wydany dopiero w 1926. Na finał zabrzmi

I Symfonia Johannesa Brahmsa, która obligatoryjnie znajduje się w żelaznym repertuarze niemal wszystkich orkiestr i dyrygentów. E. Hanslick, jeden z najbardziej wpływowych krytyków muzycznych w II połowie XIX w., bliski przyjaciel Brahmsa i propagator jego twórczości, komentując „Pierwszą”, napisał: „Na podstawie tego dzieła – jeżeli już nie wcześniej – musi sobie każdy muzyk uzmysłowić duchowe pokrewieństwo Brahmsa z Beethovenem”.

Przed koncertem o godz. 18.00 odbędą się „Rozmowy o muzyce…” z Konradem Mielnikiem – producentem i publicystą muzycznym, dyrektorem artystycznym i szefem Redakcji Kultury Rozgłośni Regionalnej Polskiego Radia w Gdańsku – Radia Gdańsk S.A.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/100-lat-niepodleglosci-9/ 


Czym są tajemnicze mikrotony? Dlaczego muzyka mikrotonowa tak bardzo różni się od tej, do której przywykliśmy jako słuchacze europejskiej muzyki klasycznej? Odpowiedzi na te pytania szukać będziemy wspólnie z Sinfoniettą Cracovią 16 marca 2019 roku o godz. 19.00, w trakcie kolejnej odsłony cyklu „Muzyka bez poklasku” w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK.

13 marca zespół Jurka Dybała wystąpi pod batutą znakomitego dyrygenta Ernsta Kovacica, z którym cztery lata temu inaugurował ten nowatorski cykl. Zabrzmią kompozycje mikrotonalne, które oparte są na interwałach muzycznych mniejszych od półtonu. W europejskiej muzyce nowożytnej mikrotony pojawiły się dopiero za sprawą kompozycji modernistów i twórców awangardowych ‒ warto jednak wspomnieć, że to właśnie zapomniana, nierównomierna temperacja była charakterystyczną cechą kultury muzycznej starożytnych Indii, Chin, krajów arabskich i Grecji. Nie bez powodu koncert rozpoczną zatem prekursorskie, eksperymentalne utwory XX-wiecznych kompozytorów greckich: brawurowe i dynamiczne 10 szkiców na orkiestrę smyczkową Nikosa Skalkottasa oraz dramatyczne Syrmos na 18 instrumentów smyczkowych, w którym da się odczuć matematyczną precyzję i przestrzenną wyobraźnię kompozytora i architekta Iannisa Xenakisa.

Surowa przestrzeń Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK zobowiązuje także do sięgnięcia po dzieła muzyki najnowszej. Oszczędne i poruszające antichesis na 14 smyczków austriackiego twórcy Beata Furrera . Wieczór zwieńczy zaś wyjątkowa niespodzianka: polska premiera powstałego w 2012 roku L'ideale lucente e le pagine rubate na smyczki włoskiego kompozytora Salvatore Sciarrino ‒ jednego z najznakomitszych i najczęściej nagradzanych współczesnych.

Zgodnie z zasadami, którymi rządzi się cykl „Muzyka bez poklasku” słuchacze i słuchaczki będą proszeni o powstrzymanie się od oklasków zarówno w trakcie koncertu, jak i po jego zakończeniu. Dotychczas udawało się zrealizować ten nietypowy postulat ‒ czy uda się również i tym razem?

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


16 marca 2019 roku o godz. 20:00 w gdańskiej WRZEpracowni (ul. Słowackiego 19/8) będzie miała miejsce inauguracja cyklu koncertowego „Neo Concept” oraz promocja najnowszej płyty z muzyką Marzeny Majcher Chemistry of Love, która właśnie wyszła nakładem wytwórni Requiem Records.

Chemistry of Love to cykl utworów na sopran i kwartet smyczkowy Marzeny Majcher – kompozytorki współczesnej muzyki poważnej i filmowej, która ugruntowała już swoją pozycję na polskiej scenie muzycznej wyjątkowymi kompozycjami. Przez krytyków i publiczność zaliczana jest do grona jednych z najciekawszych twórców wyznaczających nowe kierunki w tworzeniu muzyki współczesnej oscylującej z nauką. Wykonawcy kompozycji to Małgorzata Kubala – śpiewaczka operowa o elektryzującym sopranie – oraz NeoQuartet, jeden z najprężniej działających zespołów specjalizujących się w muzyce współczesnej w Europie.

Chemistry of Love Marzeny Majcher charakteryzuje się oryginalną koncepcją, polegającą na odnajdywaniu analogii pomiędzy muzyką a chemią. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na festiwalach muzycznych w kraju i za granicą. Była wykonywana na Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz 2018) oraz w Planetarium Instytutu Nauki Kopernik (Warszawa 2017).

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Jubileusz 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie dobiegł końca. Jego zwieńczeniem jest koncert, który sobotniego wieczoru 16 marca 2019 roku o godz. 18:00 odbędzie się w Sali Siemiradzkiego w Sukiennicach.

Na program koncertu jubileuszowego złożą się utwory twórców związanych z krakowską uczelnią muzyczną od chwili jej powstania. Usłyszymy zatem kompozycje Władysława Żeleńskiego – założyciela konserwatorium Towarzystwa Muzycznego w Krakowie, a także twórców związanych z Akademią Muzyczną w czasach nam współczesnych i jednocześnie jej byłych rektorów: Krzysztofa Pendereckiego, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Marka Stachowskiego.

Przed publicznością zaprezentuje się grono absolwentów-studentów Uczelni, Orkiestra Absolwentów, Pedagogów i Studentów, a całość poprowadzi obecny rektor, prof. Stanisław Krawczyński. Słowo o muzyce wygłosi Małgorzata Janicka-Słysz.

Wstęp za zaproszeniami – do odbioru w Biurze Promocji Artystycznej przy ul. św. Tomasza 43 (pok. 221, II piętro) w godz. 8.00-15.00.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/koncert-wienczacy-jubileusz-130-lecia-akademii-muzycznej-w-krakowie/ 


Koncert „Parallels in Warsaw”, promujący muzykę kompozytorek z Polski i Stanów Zjednoczonych, odbędzie się 17 marca 2019 roku o godz. 17.00 w Domu Studenta UMFC „Dziekanka”, w Sali Koncertowej im. Józefa Elsnera.

Program koncertu wypełni muzyka Żanety Rydzewskiej, Aleksandry Chmielewskiej, Julii Seeholzer, Laury Harrison i Rachel C. Walker, która jest odzwierciedleniem pięciu całkiem różnych osobowości twórczych, ukształtowanych przez różne doświadczenia muzyczne i życiowe.

Pięć kwintetów fortepianowych ich autorstwa powstało na zamówienie Cincinnati Soundbox i zostało prawykonane 6 lutego 2019 roku w Weston art Gallery w Cincinnati. Przyszedł czas na ich europejską premierę!

Utwory wykona kwintet fortepianowy w składzie: Agata Frysz, Miłosz Mrozowski, Klara Chinek, Malwina Jakubowska i Aleksandra Płaczek.

Wstęp na koncert jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 20-21 marca 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu będzie miała miejsce XV Międzynarodowa Konferencja "Tradycje śląskiej kultury muzycznej".

Rok akademicki 2018/2019 jest szczególny dla Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, mija bowiem 70 lat od momentu powołania do życia w 1948 roku wrocławskiej uczelni muzycznej. Z okazji jubileuszu Katedra Teorii Muzyki i Historii Śląskiej Kultury Muzycznej przygotowała piętnastą edycję najstarszej konferencji naukowej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, organizowanej od 1980 roku, której inicjatorką w tym ośrodku była profesor Maria Zduniak. Celem projektu pt. Tradycje śląskiej kultury muzycznej jest pielęgnowanie bogactwa kultury muzycznej Śląska, będącego ważną częścią Europy. Pragniemy ukazać swoiste cechy tej kultury, które ukształtowały się w wyniku nakładania się na siebie różnorodnych warstw tradycji: narodowych, religijnych, artystycznych.

Podczas tegorocznej konferencji zaprezentowane zostaną 24 referaty wybitnych naukowców pochodzących z Austrii, Czech, Niemiec, Słowacji, Ukrainy i Polski. Tematyka wystąpień dotyczyć będzie takich zagadnień, jak: tożsamość śląskiej kultury, obecność muzyki w instytucjach kościelnych i świeckich oraz na dworach, związki ważnych postaci muzycznych ze Śląskiem, muzyka ludowa i artystyczna twórców śląskich.

Oprawę tego wydarzenia naukowego stanowić będą koncert, podczas którego zaprezentowana zostanie liryka wokalno-instrumentalna kompozytorów wrocławskich, oraz wystawa poświęcona teoretycznomuzycznym konferencjom naukowym.

POBIERZ: program Konferencji

Anna Granat-Janki


Zarówno organy, jak i perkusja to instrumenty, które imponują swoimi możliwościami i potęgą brzmienia, zarazem posiadając wiele barw, faktur i odcieni. Album Patmos. Music for organ & percussion (UMFC CD 109) to pierwsze nagranie muzyki tego typu na polskim rynku fonograficznym. Jego premiera odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Utwory na organy i perkusję nie są często wykonywane w Polsce, co stanowiło dla artystów – Bartosza Jakubczaka (organy) i Miłosza Pękali (perkusja) – dodatkową motywację do stworzenia projektu, który ukazywałby cztery różne muzyczne pomysły na właśnie takie instrumentarium. Ponadto na CD znalazł się specjalnie napisany na potrzeby płyty utwór Letter from faraway Island na organy i perkusję (2018) Aleksandry Chmielewskiej. Motyw wyspy Patmos w kompozycji Chmielewskiej nawiązuje do utworu Landscapes of Patmos Petra Ebena, stąd też tytuł płyty. Twórczym uzupełnieniem koncepcji repertuarowej płyty są dzieła: Thierry’ego Escaicha Ground II oraz Marka Jasińskiego Psalmodia (światowa premiera fonograficzna).

W wypadku Patmos. Music for organ & percussion mamy do czynienia z niezwykle zróżnicowanym konglomeratem kompozycji XX-wiecznych i współczesnych w brawurowym wykonaniu nietypowego, organowo-perkusyjnego duetu.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Wielkie dzieła mistrzów epoki romantyzmu, kipiące energią utwory współczesne i unikatowe połączenie dźwięków smyczków i marimby ‒ kolejny koncert w ramach nowego cyklu „Sinfonietta po krakowsku” to prawdziwa gratka dla melomanów. Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się 20 marca 2019 roku o godz. 20.00 w sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej.

„Sinfonietta po krakowsku” to cykl, w ramach którego Sinfonietta Cracovia promuje najbardziej utalentowanych, młodych krakowskich artystów. Tym razem zespół wystąpi pod batutą Jurka Dybała z Jakubem Frączkiem, laureatem konkursu „Gram z orkiestrą” zorganizowanego przez Akademię Muzyczna w Krakowie. Marimbista wykona z Sinfoniettą Cracovią wirtuozowski, porywający Koncert na marimbę i orkiestrę smyczkową Ney’a Rosauro ‒ najpopularniejszą kompozycję na ten instrument w historii, niezwykle cenioną przez melomanów i krytykę na całym świecie.

Usłyszymy również słynną VIII Symfonię h-moll Franza Schuberta. Niedocenianemu za życia twórcy Symfonii „Niedokończonej” towarzyszyć będzie kontrowersyjna gwiazda epoki – Richard Wagner. Tym razem usłyszymy III część zanurzonej w baśniowym świecie Wagnerowskiej opery Parsifal, w której chrześcijańskie misterium spotyka się z konwencją średniowiecznego eposu o strażnikach Świętego Graala. Wieczór zwieńczy prawdziwy evergreen muzyki klasycznej: niezwykle popularna Suita „Carmen” ze słynnej opery Georges’a Bizeta w brawurowej aranżacji rosyjskiego kompozytora Rodiona Szczedrina dedykowanej jego żonie, primabalerinie Teatru Bolszoj, Mai Plisieckiej.

Przed nami naprawdę unikatowe wydarzenie: niecodzienna fuzja klasyki i nowoczesności w iście doborowej obsadzie: po krakowsku i z rozmachem!

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej zaprasza 21 marca 2019 roku o godz. 18.00 do Pałacu w Rybnej na koncert inaugurujący nowy cykl koncertowy „Dwa nurty”, który dedykowany jest wybitnym polskim klawesynistkom XX i XXI wieku: Wandzie Landowskiej (w 140. rocznicę urodzin i 60. śmierci) oraz Elżbiecie Chojnackiej (w 80 rocznicę urodzin).

Podczas cyklu koncertowego zaprezentowana zostanie dawna i nowa muzyka klawesynowa. Wystąpią Elżbieta Stefańska, Władysław Kłosiewicz, Hanna Balcerzak, Ewa Rzetecka-Niewiadomska, Hubert Niewiadomski, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz oraz zaproszeni goście. Koncerty poprowadzi Piotr Oczkowski.

Koncert 1/6 pt. „A Tribute to Wanda Landowska” wykona znakomita klawesynistka Hanna Balcerzak (uczennica Leszka Kędrackiego – ucznia Ruggero Gerlina – ucznia Wandy Landowskiej). Przedsięwzięcie wpisane zostało w europejskie obchody muzyki dawnej „The European Day of Early Music”’, przypadające w dniu urodzin J. S. Bacha. W programie koncertu znalazł się więc Clavier-Übung II przeznaczony jest na dwumanuałowy klawesyn. Utwór pochodzi z bachowskiego cyklu stanowiącego przegląd sztuki klawiszowej w XVIII wieku.

Koncertowi będzie towarzyszyć wystawa pt. „Wanda Landowska”.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Gminy Tarnowskie Góry i Pałacu w Rybnej.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 


21 marca 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) odbędzie się koncert zapowiadający jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Gościem kolejnego wieczoru w Muzeum Archidiecezjalnym w ramach spotkań nawiązujących do upływającej w tym roku 90. rocznicy założenia Śląskiego Konserwatorium Muzycznego będzie prof. Tomasz Miczka, rektor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w latach 2009–2016. Z katowicką uczelnią jest związany od czasów studiów, które ukończył w klasie oboju prof. Edwarda Mandery oraz w klasie kameralistyki prof. Andrzeja Janickiego, a od 1986 roku rozpoczął w niej działalność pedagogiczną. Początkowo pełnił funkcję asystenta, w latach 2000–2005 Kierownika Katedry Instrumentów Dętych i Perkusji, a następnie za czasów rektora prof. Eugeniusza Knapika (2005–2008) był prorektorem. W 2010 roku otrzymał tytuł profesora sztuki. Wielu młodych artystów, którzy kształcili się w jego klasie, to laureaci ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych oraz muzycy znanych polskich orkiestr. Równolegle z działalnością pedagogiczną, z chwilą ukończenia studiów został oboistą ówczesnej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji. Od wielu lat prowadzi również aktywną działalność koncertową jako solista i kameralista. Dokonał nagrań płytowych dla wytwórni Philips, Naxos i Dux oraz wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.

W części koncertowej wieczoru prof. Tomasz Miczka wystąpi wspólnie z dr. hab. prof. AM Grzegorzem Biegasem, wybitnym pianistą kameralistą, który w latach 2009–2016 pełnił funkcję prorektora katowickiej Akademii Muzycznej. Ten muzyczny wieczór stanie się także wyjątkową okazją do zaprezentowania swoich umiejętności przez Weronikę Flisek, obecnie studentkę w klasie prof. Tomasza Miczki, który zarekomendował ją do wzięcia udziału w koncercie. W interpretacji znakomitych artystów usłyszymy utwory C. Saint-Saënsa, W.A. Mozarta, G. Silvestriniego i C. Debussy’ego. 

Wstęp na koncert jest wolny!

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centurm Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/374_vivat-academia-koncertnbspinbspspotkaniebrz-prof-tomaszem-miczka 


21 marca 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego w wykonaniu znakomitych polskich kameralistów zabrzmią kwintety Grażyny Bacewicz i Johannesa Brahmsa.

W katalogu twórczości Grażyny Bacewiczówny figurują dwa Kwintety fortepianowe: z roku 1952 oraz 1965. Pierwszy należy do okresu neoklasycznego, w którym kompozytorka skłaniała się ku tradycyjnym formom, ludowym stylizacjom, wyrazistym tematom przywodzącym na myśl utwory Bartoka i Strawińskiego, przejrzystej fakturze, klarownej narracji. Mniej znany jest II Kwintet fortepianowy z 1965 r. skomponowany na zamówienie Władysława Szpilmana dla Kwintetu Warszawskiego, o bardziej niż pierwszy skomplikowanej fakturze, w brzmieniu bliższy pomysłom sonorystycznym. Wyraźna jest tu zmiana w sposobie kształtowania formy – dominuje zasada montażu i wariacji, język harmoniczny jeszcze bardziej się radykalizuje (dominacja trytonu i akordów trytonowo-kwintowych, klastery), co niewątpliwie ma wpływ na jakość brzmienia i na pogłębienie wyrazu. Każdemu z grających daje kompozytorka okazję do zademonstrowania swojego kunsztu, wydaje się jednak, że fortepianowi przysługuje tu rola wiodąca.

Droga do ostatecznej wersji Kwintetu f-moll Johannesa Brahmsa była dosyć zawiła: do połączenia fortepianu z kwartetem smyczkowym dochodził kompozytor stopniowo, niewielu miał wszak wówczas poprzedników na tym polu Z entuzjazmem odniosła się do nowej kompozycji Brahmsa Klara Schumann i to prawdopodobnie z myślą o niej, jako przyszłej odtwórczyni, kompozytor przerobił kwintet na Sonatę na 2 fortepiany (op. 34b), a następnie połączył obie wersje. Końcowym efektem tych wielokrotnych przeróbek stało się jedno najwspanialszych dzieł w historii gatunku kwintetu fortepianowego, niedościgły wzór dla wielu następców Brahmsa.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1335/nospr-kameralnie 


21 marca 2019 roku o godz. 20.00 w Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się Koncert Międzywydziałowy Współczesnej Muzyki Chóralnej.

IV Międzywydziałowy Koncert Współczesnej Muzyki Chóralnej to coroczny koncert, który w całości jest dziełem studentów: utwory przez studentów napisane, przygotowane i dyrygowane oraz wykonane. Organizatorami przedsięwzięcia są: Koło Naukowo-Artystyczne Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz Koło Naukowo-Artystyczne Dyrygentury Chóralnej.

Wszystkie utwory, które zabrzmią tego wieczoru, zostaną zaprezentowane publiczności po raz pierwszy. Odbędą się prawykonania Canticum discipulorum Michała Malca, Mój śweće Aleksandry Kolbusz, Wokalizy Elżbiety Wojakowskiej, sitting on the roots Żanety Rydzewskiej, Quid est homo Jana Wachowskiego, Niech zstąpi Duch Twój! Piotra Zalewskiego, Crucifixus Aleksandra Jana Szopy, Ave Maria Jakubs Montewki, Ubi caritas Jakuba Krukowskiego oraz Da pacem Domine Zuzanny Koziej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


25 marca 2019 roku o godz. 18:30 artyści Teatru Wielkiego w Łodzi połączeni w Zespół Wokalny Kameralistów Łódzkich zaprezentują tę część dorobku Moniuszki, która powstała w okresie pełnienia przez niego funkcji organisty w kościele p.w. Świętych Janów w Wilnie.

W koncercie z cyklu „Moniuszkowy zawrót głowy” zaprezentowane zostaną religijne pieśni chóralne, które kompozytor napisał i opracował specjalnie dla swojego chóru, działającego w wileńskiej parafii. Mimo, iż był zespołem amatorskim, to z powodzeniem pod dyrekcją Moniuszki wykonywał wielkie oratoryjne dzieła wokalno-instrumentalne m.in. Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Felixa Mendelssohna. Skomponowane dla tego chóru pieśni religijne Moniuszki były więc zaawansowane i ambitne, zarówno pod względem artystycznym, jak i wykonawczym.

Łódzcy artyści wykonają też utwory chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, którego muzyka jest przepełniona emocjonalnością, między innymi pieśni poświęcone Matce Bożej. Środkami formotwórczymi są tu tekst oraz modlitewna powtarzalność motywów, stopniowo rozbudowywana melodycznie i modyfikowana dynamicznie. Oprócz jego Pieśni Maryjnych op. 54 poznamy też utwory poświecone wydarzeniom z historii Polski: Totus tuus op. 60 z tekstem Marii Bogusławskiej nawiązującym do słów św. Jana Pawła II, napisane z okazji jego pielgrzymki do Polski, oraz Pieśń rodzin Katyńskich op. 81 – utwór o mrocznym brzmieniu, oszczędny i prosty w budowie, skomponowany do słów poety Tadeusza Lutoborskiego.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.operalodz.com/MONIUSZKOWY_ZAWROT_GLOWY_Piesni_choralne_Moniuszki_i_Goreckiego,29,291


22 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Lubelskiej odbędzie się koncert wybitnego pianisty, solisty i kameralisty, autora wielu cenionych nagrań płytowych z muzyką fortepianową – Piotra Sałajczyka. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej poprowadzi Przemysław Neumann.

W programie koncertu znajdą się miniatury fortepianowe Modesta Musorgskiego ujęte w cykl Obrazki z wystawy w orkiestracji Maurice’a Ravela oraz Koncert fortepianowy op. 46 Krzysztofa Meyera.

Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego (1839-1881) to cykl miniatur fortepianowych, w których kompozytor odzwierciedla wrażenia, jakie wywarła na nim pośmiertna wystawa akwarel i rysunków bliskiego przyjaciela Wiktora Hartmanna. Miniatury, których tytuły są tożsame z tytułami malarskich pierwowzorów przeplata Promenada – miniatura-łącznik powracająca wielokrotnie, obrazująca samego Musorgskiego niespokojnie przechadzającego się od obrazu do obrazu, którego nękają to zaduma, to zachwyt, to znów melancholia, czy niezdecydowanie.

Krzysztof Meyer, uczeń między innymi Nadii Boulanger, Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, jest jednym z przedstawicieli polskiej awangardy muzycznej XX wieku. W wieku 22 lat debiutował na „Warszawskiej Jesieni” I Kwartetem smyczkowym jako najmłodszy kompozytor w historii festiwalu. Wiele jego utworów nosi klasyczne tytuły, sugerujące zastosowanie tradycyjnej formy, jak na przykład Koncert fortepianowy. Ale na ogólnej koncepcji formy kończą się związki twórczości Krzysztofa Meyera z tradycją. Zarówno wewnętrzna struktura, jak i ich język dźwiękowy są przejawem w pełni świadomego, indywidualnego wykorzystania nowoczesnego warsztatu kompozytorskiego. Tego wieczoru zabrzmi żwawy, miejscami groteskowy Koncert fortepianowy op. 46 jego autorstwa.

Więcej – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d480,koncert_symfoniczny.html 


22 marca 2019 roku o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej będzie miał miejsce koncert symfoniczny z okazji obchodów 110. rocznicy śmierci Zygmunta Noskowskiego i 150. rocznicy urodzin Alberta Roussela.

Koncert rozpocznie Step Zygmunta Noskowskiego – pierwszy polski poemat symfoniczny, ekspresyjnie obrazujący wydarzenia, których ukraińskie stepy były świadkami w widzianym przez pryzmat Sienkiewicza XVII stuleciu. Utwór wykona Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Charlesa Olivieri-Munroe’a – począwszy od sezonu 2015/2016 dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii.

Co można przywieźć ze Stanów Zjednoczonych? Ravel przywiózł poczucie bycia kochanym – w Paryżu nigdy nie spotykał się z podobnymi hołdami – oraz jazz, którego rytmiczna witalność ukształtowała błyskotliwy Koncert fortepianowy G-dur, choć znalazło się w nim miejsce i na najczystszą lirykę. Partię solowa w tym utworze wykona Charles Richard-Hamelin – jeden z najbardziej obiecujących współczesnych kanadyjskich pianistów, laureat II nagrody oraz nagrody Krystiana Zimermana za najlepsze wykonanie sonaty na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie w 2015 roku.

Z zachwytami spotkał się także podczas swej podróży za ocean Albert Roussel – kompozytor dziś niesłusznie zepchnięty na nieco boczny tor, bez którego III Symfonii nie tylko znacznie skromniej wyglądałby obraz muzyki zwanej impresjonistyczną, ale nie byłoby kilku z najciekawszych utworów muzyki polskiej, w tym I i III Symfonii Lutosławskiego.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7878-KONCERT_SYMFONICZNY.html 


Równo cztery lata temu gościł na estradzie Filharmonii Śląskiej Australijczyk Daniel Smith – zwycięzca IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga (2012), a obecnie główny dyrygent gościnny Teatru Carlo Felice we Włoszech. 22 marca 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi ponownie w Katowicach.

W ciągu ostatnich czterech lat dyrygował Norweską Operą Narodową w Oslo, brał udział w nowej produkcji Podróży do Reims w reżyserii Michielettiego z Operą Australijską w gmachu Sydney Opera House, w trasie koncertowej ze skrzypkiem Rayem Chenem, wystąpił też w Filharmonii Toskańskiej i z Królewską Orkiestrą Symfoniczną z Sewilli. W programie koncertu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod jego batutą – muzyka polska, austriacka i niemiecka.

Witold Lutosławski Małą suitę na orkiestrę kameralną skomponował w 1950 roku na zamówienie Romana Jasińskiego, dyrektora muzycznego Polskiego Radia dla warszawskiej Orkiestry Polskiego Radia, specjalizującej się w repertuarze popularnym i folklorystycznym. I ona pod batutą Jerzego Kołaczkowskiego utwór dla radiowej audycji nagrała. W roku następnym kompozytor przeinstrumentował ją na wersję symfoniczną, w której utwór w praktyce koncertowej funkcjonuje. Tę prawykonała w Warszawie (1951) dzisiejsza NOSPR pod batutą Grzegorza Fitelberga. W utworze na podwójny skład instrumentów dętych drewnianych, potrójny skład instrumentów dętych blaszanych (4 rogi), perkusję i smyczki Witold Lutosławski wykorzystał rzeszowskie melodie ludowe z Machowa. Utwór składa się ze czterech części: Fujarka (Allegretto), Hurra polka (Vivace), Piosenka (Andante) i Taniec (Allegro molto). Podczas koncertu zabrzmią również 40. Symfonia g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusa Mozarta i IV Symfonia e-moll op. 98 – „Elegijna” – Johannesa Brahmsa.

Więcej – na stronie

https://www.filharmonia-slaska.eu/aktualnosc-DANIEL_SMITH_PONOWNIE_W_FILHARMONII-15516495124593.html 


35 lat temu jeden z najsłynniejszych skrzypków XX wieku, Yehudi Menuhin, po raz pierwszy odwiedził Polskę. Jego wizyta zainspirowała powstanie Sinfonii Varsovii, uznawanej obecnie za jedną z najlepszych orkiestr w kraju. Świętując swój jubileusz Sinfonia Varsovia zaprasza 23 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej na uroczysty koncert urodzinowy.

Jubileuszowy koncert z okazji 35-lecia powstania zespołu swoim repertuarem nawiązuje do najważniejszych osób i rozdziałów z życia Sinfonii Varsovii. Koncert rozpocznie Sinfonietta per archi Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego Sinfonii Varsovii. Utwór ten nosi specjalną dedykację dla orkiestry, a jego obecność w programie to również odniesienie do Polskiej Orkiestry Kameralnej, której skład stał się fundamentem Sinfonii Varsovii. Następnie zabrzmi uwertura do opery Włoszka w Algierze Gioacchino Rossiniego, którą muzycy wielokrotnie wykonywali i nagrywali pod batutą Menuhina. Za pulpitem dyrygenckim stanie francuski dyrygent i klawesynista, Hervé Niquet, który poprowadzi również kolejny utwór, Uczeń czarnoksiężnika Paula Dukasa. Po przerwie przed orkiestrą stanie młody amerykański dyrygent, Roderick Cox, ubiegłoroczny laureat prestiżowej The Sir Georg Solti Conducting Award. W jego interpretacji zabrzmią dzieła klasyków muzyki amerykańskiej – II Essay for Orchestra op. 17 Samuela Barbera oraz Tańce symfoniczne z musicalu West Side Story Leonarda Bernsteina. Natomiast jedną z najbardziej lubianych przez Sinfonię Varsovię kompozycji, I Symfonię D-dur op. 25 „Klasyczną” Siergieja Prokofiewa usłyszymy pod batutą niezwykle cenionej dyrygentki, Marzeny Diakun, laureatki m.in. Paszportu Polityki. Zadyryguje ona również ostatnim utworem w programie koncertu – Krzesanym Wojciecha Kilara.

W przerwach zobaczyć będzie można również archiwalne zdjęcia orkiestry oraz ilustracje i makiety prezentujące nową siedzibę Sinfonii Varsovii, mieszczącej m.in. największą w Polsce salę koncertową.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 


„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędą się dwa wiosenne koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 24 marca oraz 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom dwa sonatowe wieczory. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 24. marca i 28. kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza, Feliksa Janiewicza, Edwarda Elgara i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii