Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 24 marca – 14 kwietnia 2019 roku Teatr Miejski w Gliwicach zaprasza na jubileuszową 10. edycję Festiwalu „Wiosna z Fryderykiem”.

Tegoroczna odsłona „Wiosny z Fryderykiem” obejmuje cztery koncerty: „Polonez znaczy polski”, „Arystokraci świata dźwięków”, „Miniatury i ich wielkie cykle”, „Marzenia i wyznania miłosne”. Zostanie zaprezentowana twórczość Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Grażyny Bacewicz, Modesta Musorgskiego i Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncerty będą odbywać się w tropikalnym otoczeniu – w budynku Palmiarni Miejskiej w Gliwicach w niedziele od 24 marca do 14 kwietnia o godz. 19.30.

Przed gliwicką publicznością wystąpią pianiści Michał Szymanowski, Krzysztof Książek, Alberto Nose, Beata Bilińska, wiolonczelista Maciej Kułakowski i dwa kwintety smyczkowe.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: https://teatr.gliwice.pl/2019/03/11/wiosna-z-fryderykiem-wydarzenia/ 


Repertuar ostatniego z marcowych koncertów 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera to intrygujące zestawienie kilku kręgów kompozytorskich.

Grażynę Bacewicz i Dymitra Szostakowicza dzieliły zaledwie trzy lata i jedna granica. Obydwoje byli nie tylko oryginalnymi twórcami, ale także znakomitymi instrumentalistami. Modest Musorgski, reprezentujący poprzedni, XIX wiek, był zaś buntownikiem, który niepewny byt muzyka przedłożył nad karierę wojskowego oficera.

Grażyna Bacewicz (której 110. rocznica urodzin i 50. śmierci minęły w tym roku) była świetną skrzypaczką, laureatką I Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego. Nic dziwnego zatem, że jej kompozycje dotyczyły głównie tego instrumentu. Bacewicz na tym jednak nie poprzestała. Śmiało sięgnęła po orkiestrę symfoniczną jako wyraziciela swoich pomysłów, i w 1943 roku powstała „krótka, iskrząca się życiem i pędząca jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (wedle słów S. Kisielewskiego) Uwertura, którą wykona podczas marcowego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna.

O Dymitrze Szostakowiczu napisano i powiedziano już wiele. Wśród tych licznych zdań, jedno powtarza się szczególnie często: najwybitniejszy symfonik XX wieku. Ciekawe, że zasłużył sobie na to miano, chociaż czasy w których żył determinowały jego muzyczny język. Szostakowicz w genialny sposób przemycił w wymaganej przez poprawność polityczną prostocie i komunikatywności charakterystyczną dla siebie ironię, elementy groteski i drapieżną dramatyczność. Wszystkie te cechy nosi też jego I Koncert wiolonczelowy Es-dur, który opolska publiczność usłyszy w wykonaniu Bartosza Koziaka. W finale tego wieczoru usłyszymy Obrazkami z wystawy Musorgskiego zinstrumentowane przez Ravela – niekwestionowany evergreen muzyki klasycznej.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Michał Grocholski

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/polska-muzyka-zapomniana-2/ 


Filharmonia Krakowska zaprasza na pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”, który odbędzie się w dniach 26–30 marca 2019 roku.

To nowa propozycja Filharmonii Krakowskiej, której celem jest ukazanie wyjątkowości i wielkości dzieła Patrona instytucji. Festiwal będzie miejscem prezentacji ważnych wydarzeń artystycznych, stworzy możliwość dalszego pogłębiania myśli o muzyce i ukaże osobowość autora Stabat Mater jako wielkiego humanisty o wielostronnych zainteresowaniach, inspirującego artystów z różnych dziedzin sztuki. Ramy czasowe, jakie obejmuje Festiwal, to stulecie od 1850 do 1950 roku, a więc okres, z którego wyrasta Szymanowski, jego źródła fascynacji aż po lata aktywności bezpośrednich uczniów i kontynuatorów.

Szymanowski wiele podróżował po Europie, Ameryce, a także północnej Afryce. Przekonanie o tym, że musimy „dogonić muzykę światową”, jak to określił Stefan Kisielewski, sprawiało potrzebę odwiedzin i konfrontacji z wieloma ośrodkami sztuki pierwszego trzydziestolecia XX wieku. Kolejne edycje Festiwalu będą próbami przyjrzenia się tym spotkaniom. Na początek organizatorzy wybrali Czechy. Związki Szymanowskiego z naszym południowym sąsiadem trwały ćwierć wieku. Szczególnym miejscem była Praga, gdzie prezentowano właściwie cały jego dorobek: w Operze Narodowej prawykonano z wielkim sukcesem Harnasi i Króla Rogera. Orkiestra Teatru Narodowego w Pradze, kontynuatorka zespołu, który zachwycił Karola Szymanowskiego, zakończy pierwszą edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat”.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8326-Karnety_na_Festiwal_SZYMANOWSKI_%2F_POLSKA_%2F_%C5%9AWIAT.html 


26 marca 2019 roku o godz. 19.00 Filharmonia Łódzka zaprasza na koncert kameralny z okazji 40-lecia działalności Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół doskonalił swoje umiejętności na kursach mistrzowskich prowadzonych przez artystów takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juiliard, Smetana czy Berg. Repertuar Kwartetu Śląskiego to ponad 400 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali ponad 100 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana.

Podczas koncertu jubileuszowego na scenie Filharmonii Łódzkiej Kwartet Śląski zaprezentuje Wielką fugę z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 133 Ludwiga van Beethovena, I Kwintet fortepianowy Grażyny Bacewicz i Kwintet fortepianowy f-moll op. 18 Mieczysława Weinberga. Partię fortepianu wykona Piotr Sałajczyk – wszechstronny, kreatywny pianista cieszący się uznaniem międzynarodowej krytyki. W 2018 roku otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka kameralna” i Orfeusz „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”, przyznaną przez Zarząd Główny Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-z-okazji-40-lecia-dzialalnosci-kwartetu-slaskiego 


Ostatni weekend marca w Brodnicy będzie z pewnością weekendem muzyki. 28–31 marca 2019 roku odbędzie się pierwsza edycja zupełnie nowego festiwalu Brodnica ClassiX. Cztery wypełnione różnorodnym repertuarem dni festiwalowe zgromadzą plejadę gwiazd muzyki klasycznej i jazzowej.

Brodnica ClassiX to pionierskie wydarzenie artystyczne, które na stałe zmieni oblicze kulturalnej oferty miasta. Innowacyjny festiwal, w którym świat muzyki klasycznej łączy się z jazzem i improwizacją, jest pierwszym i jedynym takim przedsięwzięciem w regionie. Z inicjatywy Mai i Mata Kwiatkowskich Brodnica staje się miejscem, gdzie spotykają się najwybitniejsi polscy muzycy różnych specjalności, dla których muzyka klasyczna stanowi punkt wyjścia do artystycznych poszukiwań. Zaproszenie do udziału w festiwalu przyjęła plejada polskich gwiazd instrumentalistyki: Anna Maria Staśkiewicz i soliści orkiestry Sinfonia Varsovia, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Koszalińskiej, zespół SawarS Tango Orquestra oraz jazzmani – Mateusz Smoczyński, Krzysztof Szmańda, Maciej Szczyciński i Marek Kądziela.

Program festiwalu konstruowany jest w sposób przekrojowy – utwory kameralne i symfoniczne, zestawione są z audiowizualno-elektronicznym performancem z udziałem chóru, wiolonczeli i skrzypiec, żywiołowym wieczorem z tangiem międzywojennym polskich i argentyńskich kompozytorów, a także premierami nowych dzieł klasycznych z elementami jazzu i improwizacji. Zabrzmi też Msza Józefa Świdra, a akcentem związanym z obchodzonym właśnie Rokiem Stanisława Moniuszki będą Pieśni kompozytora, których wyboru i opracowania dokonał Mat Kwiatkowski. W programie SawarS Tango Quartet usłyszymy przede wszystkim tanga okresu międzywojennego: Warsa, Szpilmana i Petersburskiego. Finał festiwalu odbędzie się w Brodnickim Domu Kultury. W koncercie symfonicznym po raz pierwszy zaprezentuje się Brodnicka Orkiestra Symfoniczna, która dokona premiery Symfonii cieni Mata Kwiatkowskiego.

Organizatorem Festiwalu jest Burmistrz Brodnicy Jarosław Radacz oraz Fundacja Mai i Mata Kwiatkowskich. Wydarzenie objęte jest Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego oraz dofinansowane jest z budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu.


„Poznańska Wiosna Muzyczna” to festiwal popularyzujący nową muzykę wśród szerokiego grona słuchaczy, ale także spełniający wysokie oczekiwania koneserów muzyki najnowszej. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 28 marca – 4 kwietnia 2019 roku.

Na osiem festiwalowych dni 48. edycji zaplanowanych zostało 14 koncertów, wydarzenia Wiosny Młodych i Atelier – spotkanie z artystami goszczącymi na Festiwalu. Usłyszymy 22 prawykonania nowych utworów twórców z Polski, Ukrainy i Austrii. Artyści z Polski, Litwy, Ukrainy i Austrii wystąpią podczas koncertów symfonicznych, kameralnych, recitali spektakli instrumentalnych oraz koncertów-instalacji. Jak co roku odbędzie się także Studencki Koncert Kompozytorski Studentów Kompozycji i Kompozycji Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.

W tym roku spektrum działań „Poznańskiej Wiosny Muzycznej” poszerzone jest o działania praktyczne z uczestnikami Festiwalu, również tymi najmłodszymi. Podczas 48. edycji Festiwalu zostały one zebrane w całościowy program edukacyjno-artystyczny pod nazwą „Mała Poznańska Wiosna Muzyczna”. Projekt będzie realizowany w Poznaniu oraz trzech miejscowościach województwa wielkopolskiego: Puszczykowie, Luboniu oraz Czerwonaku. Kilkadziesiąt godzin warsztatów dla dzieci i młodzieży będzie wyjątkową okazją do odbycia podróży po świecie muzyki współczesnej oraz rozbudzenia zainteresowania nim, dzięki zastosowaniu interdyscyplinarnych kontekstów. Zajęcia przeprowadzą znani poznańscy artyści i animatorzy kultury. Organizatorami Festiwalu są: Związek Kompozytorów Polskich Oddział w Poznaniu oraz More Than One Production.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie: www.wiosnamuzyczna.pl 


Ostatni marcowy wieczór kameralny w Narodowym Forum Muzyki 28 marca 2019 roku o godz. 19:00 będzie w całości poświęcony twórczości polskiej. W programie koncertu nie zabraknie miejsca dla cieszącej się powrotem do repertuarów koncertowych twórczości Mieczysława Wajnberga. Przypomniane zostanie również najcenniejsze polskie dzieło kameralne doby romantyzmu, jakim jest Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego.

Talent pianistyczny i kompozytorski Mieczysława Wajnberga wielokrotnie podkreślał Dymitr Szostakowicz, a urokowi muzyki Wajnberga ulegali również inni współcześni mu artyści. Do grona entuzjastów jego twórczości należał chociażby Mścisław Rostropowicz, na którego prośbę powstała pochodząca z 1959 roku II Sonata wiolonczelowa op. 63. W obszarze muzyki kameralnej Wajnberga istotne miejsce zajmują także trzy tria przeznaczone na różnorodne składy instrumentalne. Pierwsze z nich powstawało jeszcze w czasie wojny, a ukończone zostało w 1945 roku.

Drugim z bohaterów wieczoru będzie Juliusz Zarębski – żyjący w drugiej połowie XIX stulecia pianista i kompozytor, który solidne wykształcenie muzyczne zdobył w ramach studiów w konserwatorium w Wiedniu (otrzymując przy okazji złoty medal za doskonałe wyniki w nauce). Z zachowanego do dziś dorobku Zarębskiego na pierwszy plan wysuwa się niezwykle oryginalny Kwintet fortepianowy g-moll, który zachwyca znakomitymi rozwiązaniami kompozytorskimi. Układają się one w przykuwające uwagę słuchacza dzieło pełne instrumentalnej wirtuozerii, interesujących współbrzmień i poruszających serce melodii.

Utwory Wajnberga i Zarębskiego zaprezentują wspaniali soliści i kameraliści: skrzypkowie Agata Szymczewska i Radosław Pujanek, altowiolista Michał Micker, wiolonczelista Wojciech Fudala i pianista Michał Rot.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6696 


Koncert z prawykonaniami muzyki akordeonowej, wykłady i lekcje mistrzowskie z udziałem zagranicznych gości to program Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystyczną pt. „Cztery dekady akordeonistyki Akademii Muzycznej w Łodzi – retrospektywa, stan aktualny, strategie kontynuacji”, która odbędzie się w dniach 28–29 marca 2019 roku.

Podczas koncertu w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi 28 listopada zaprezentują się dwie orkiestry: Orkiestra Młodzi nie.poważni pod batutą Michała Śmiechowicza oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego oraz soliści. W ramach Konferencji odbędzie się także koncert muzyki akordeonowej z prawykonaniami kompozycji orkiestrowych i kameralnych. Napisali je Sławomir Kaczorowski, Arshia Samsaminia, Leszek Kołodziejski i Volodymyr Runchak. Zabrzmi także utwór Asteroides na zespół akordeonowy Bronisława Kazimierza Przybylskiego.

Blok wykładów o zróżnicowanej tematyce wykonawczo-historycznej rozpocznie się 28 marca w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi. Zarówno w czwartek, jak i piątek (29 marca), odbywać się będą otwarte lekcje mistrzowskie prowadzone przez artystów zza granicy (wstęp wolny). 29 marca o godz. 16.30 organizatorzy zapraszają również na jubileusz 50-lecia działalności artystycznej prof. Bogdana Dowlasza, akordeonisty i kompozytora, pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi, w latach 1993-99 rektora tej uczelni. Zaprezentowany zostanie dorobek artystyczny i pedagogiczny Profesora, a jego utwory zabrzmią w wykonaniu pedagogów i studentów Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl


Zbliża się 25 rocznica powstania i działania klubu „Mózg” w Bydgoszczy. Na swe 25-lecie MÓZG proponuje 25 godzin sztuki: performance, koncerty, wystawy i pokazy filmowe. Początek imprezy w bydgoskim klubie (ul. Parkowa 2) – 29 marca 2019 roku o godz. 23.59.

Ćwierć wieku to dużo czasu i dużo zdarzeń. Przez te lata działalności MÓZG gościł ogromną liczbę artystów z całego świata. Pojawiały się tu zarówno wielkie gwiazdy, jak i artyści stawiający pierwsze kroki. Muzyka, sztuki wizualne, film, teatr, performance art, instalacje – wszystkie te dziedziny sztuki obecne były i nadal są w MÓZGU, czyniąc go rozpoznawalnym w świecie sztuki współczesnej w wielu zakątkach świata.

Swój udział w wydarzeniu zapowiedziała pokaźna grupa artystów, polskich i zagranicznych, którzy przez lata budowali oblicze “Mózgu”. Wśród nich znajdą się kompozytorzy Marek Chołoniewski, Anna Jędrzejewska i Teoniki Rożynek. Pełna lista występujących artystów to ponad 70 osób.

W ciągu 25 godzin koncerty odbywać się będą w kilku przestrzeniach: scena główna, studio nagraniowe, studio filmowe (koncerty solowe) oraz sąsiadujące przez ścianę z „Mózgiem”, nieczynne od 15 lat, kino „Pomorzanin”, które ma być przestrzenią dla działań wizualnych. Całe wydarzenie transmitowane będzie na żywo na kilku platformach internetowych.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.facebook.com/clubmozg/ 


W ostatni weekend marca 2019 roku Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na wyjątkowe wydarzenie – 8. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza”. 

Podczas tegorocznej, ósmej edycji festiwalu, zostanie prawykonanych blisko 30 dzieł polskich twórców różnych generacji – od młodych debiutantów aż po mających ugruntowaną sławę kompozytorów, m. in. Zbigniewa Bargielskiego, Ryszarda Gabrysia, Hanny Kulenty, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Aleksandra Nowaka, Mikołaja Góreckiego.

Obok organizatora – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia – w festiwalu wezmą udział czołowe polskie zespoły: Orkiestra Kameralna Miasta Tychy Aukso, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Kwartet Śląski, Orkiestra Muzyki Nowej, oraz soliści, m.in.: Linus Roth, Agata Zubel, Joanna Freszel, Dariusz Przybylski, Jadwiga Kotnowska, Maciej Frąckiewicz. Towarzyszyć Festiwalowi będą instalacje muzyczne Gdzieniegdzie Pawła Hendricha i Tomasza Strojeckiego oraz mYear19 Michała Moca.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program wydarzenia – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


Pierwsza edycja cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” zakończy się prawykonaniem dwóch koncertów na instrumenty solowe i orkiestrę skomponowanych przez Pawła Mykietyna i Aleksandra Kościowa. 29 marca 2019 roku o godz. 19:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie Sinfonia Varsovia pod batutą Bassema Akiki towarzyszyć będzie solistom, Marcinowi Zdunikowi i Klaudiuszowi Baranowi, którym twórcy dedykowali swoje najnowsze dzieła.

Zorganizowany przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia cykl koncertów „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” stał się areną prezentacji najnowszych dzieł czołowych polskich kompozytorów oraz konfrontacji ich muzyki z tradycją XX wieku. Finał pierwszej edycji cyklu pokazuje dwa odmienne spojrzenia na formę koncertu na instrument solowy i orkiestrę symfoniczną.

Na początek zabrzmi II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Solistą w nim będzie jeden z najlepszych wiolonczelistów młodego pokolenia, Marcin Zdunik. Następnie w partii solowej Koncertu na akordeon i orkiestrę Aleksandra Kościowa wystąpi Klaudiusz Baran, niezwykle ceniony i wszechstronny akordeonista, rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dzieła powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Pytanie leżące u podstaw programowania cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” brzmiało: jak historia XX wieku i twórczość ówczesnych kompozytorów rezonuje w utworach powstających współcześnie w Polsce. Dlatego też, aby ukazać szerszy kontekst nowej muzyki, na zakończenie koncertu artyści sięgną po Suitę z baletu Ognisty ptak jednego z klasyków muzyki ubiegłego stulecia, Igora Strawińskiego. Stałym elementem cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” są poprzedzające koncert spotkania z kompozytorami i muzykologami. Marcową rozmowę z Pawłem Mykietynem i Aleksandrem Kościowem poprowadzi Jan Topolski. Początek spotkania o 18:00 we foyer Studia Koncertowego Polskiego Radia.

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 


29 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej będzie miał miejsce pierwszy koncert pamięci Dominika Połońskiego.

Znakomity wiolonczelista, doktor habilitowany w zakresie sztuki muzycznej, był laureatem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, m.in. zdobył Grand Prix na International Europhony Competition w Bukareszcie. W 2003 roku został laureatem nagrody „Paszport Polityki” za „indywidualność i konsekwentne doskonalenie osobowości artystycznej”. Pełnił funkcję adiunkta w dwóch akademiach muzycznych: prowadził klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Muzycznej w Krakowie, a poza działalnością koncertową prowadził klasy wiolonczeli także na ogólnopolskich i międzynarodowych kursach muzycznych. Od 2004 roku zmagał się z chorobą nowotworową mózgu. Był jedynym wiolonczelistą w historii, który używał podczas gry tylko prawej ręki.

Podczas koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją jej szefa artystycznego Pawła Przytockiego zabrzmi Symfonia Pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego; w roli solistki wystąpi mezzosopranistka Aleksandra Opała. Ponadto odbędzie się prawykonanie utworu Ignacego Zalewskiego Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego. Koncert zostanie połączony z projekcją filmu o artyście Wariacja na wiolonczelę solo.

Przed koncertem, o godz. 18.15, Andrzej Sułek poprowadzi spotkanie z Izą Połońską, Aleksandrą Rek (reżyserką filmu) i z Bartoszem Pankiem (autorem reportażu o Dominiku Połońskim „Chcę więcej”, nagrodzonego Prix Italia).

Tego wieczoru będzie też miała miejsce premiera płyty Mała Trylogia, która prezentuje zapis ostatniego występu Dominika przed publicznością w marcu ub. roku, gdy improwizował do tekstów Antona Czechowa czytanych przez aktora Bronisława Wrocławskiego.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-poswiecony-pamieci-dominika-polonskiego 


29 marca 2019 roku o godz. 19:00 Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza na koncert, podczas którego zabrzmi II Koncert fletowy Mieczysława Wajnberga.

W tym roku Mieczysław Wajnberg obchodziłby swoje 100. urodziny. Urodzony w Warszawie 8 grudnia 1919 roku kompozytor i pianista żydowskiego pochodzenia wyemigrował po wybuchu II wojny światowej do ZSRR i tam kontynuował karierę artystyczną. Jego II Koncert fletowy op. 148 zabrzmi w interpretacji Łukasza Długosza – laureata wszystkich ogólnopolskich konkursów fletowych oraz zdobywcy czołowych nagród na kilkunastu konkursach międzynarodowych.

Po przerwie zabrzmi II Symfonia e-moll op. 27 Siergieja Rachmaninowa, która przyniosła kompozytorowi znaczny rozgłos i pozostaje jedną z najbardziej znanych jego kompozycji. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej wykona utwór pod batutą Robertasa Šervenikasa – absolwenta Konserwatorium Petersburskiego, dyrygenta Litewskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej i Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu.

Informacja o biletach – na stronie

http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/koncert-symfoniczny-44/ 


Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 30 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na drugie wydarzenie w ramach cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Edycja 2019 obejmuje 10 koncertów, z których każdy ukaże muzykę S. Moniuszki w innym, nie tylko polskim, kontekście.

Program koncertu jest zderzeniem dwóch pozornie odległych od siebie pokoleń. Po fali entuzjastycznej krytyki, jaka spadła na Stanisława Moniuszkę i jego dzieła po premierach Halki, Strasznego Dworu i innych dzieł kompozytora, pierwsze lata wieku XX nie należały do czasu, w którym ceniono by jego spuściznę. Niepochlebnie wypowiadano się o utworach Moniuszki zarzucając im zacofanie względem ówczesnej muzyki europejskiej. Mimo że grywano nadal te utwory, w środowisku młodych kompozytorów nie były one wyznacznikiem wartościowego repertuaru.

Nie oznacza to jednak, że twórcy przełomu XIX i XX wieku nie kontynuowali dzieła zapoczątkowanego przez „ojca polskiej opery narodowej”, a doskonale prześledzić to można w liryce wokalnej. Nie sposób przecież po pieśniach Moniuszki traktować utworów Karłowicza czy Różyckiego jako novum – silnie osadzone w romantycznej pieśni, która stanowiła domenę dorobku kompozytorskiego Moniuszki, kontynuują linię rozwojową polskiej tradycji liryki wokalnej ze swoją melodyjnością, lirycznością i pierwiastkami dramatycznymi. W programie znajdą się więc małe formy wokalne Stanisława Moniuszki i wspomnianych wyżej kompozytorów, a także miniatury instrumentalne – skrzypcowe i fortepianowe – Moniuszki oraz nieco młodszego, niemal zapomnianego dziś kompozytora Michała Jelskiego, w tym wykonywany współcześnie po raz pierwszy Walc koncertowy op. 25.

Utwory zaprezentują: Mariola Zagojska (sopran), Magdalena Maciąg (skrzypce) i Michał Leoniak (fortepian).

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Karol Furtak

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”


Koncertem „Gloria Patri” organizowanym przez Centrum Myśli Jana Pawła II 30 marca 2019 roku o godz. 16.00w Świątyni Opatrzności Bożej uczczona zostanie nie tylko 14. rocznica śmierci papieża, ale również tegoroczne obchody 40. rocznicy pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Koncert jest także elementem programu X Festiwalu Nowe Epifanie.

To wyjątkowe wydarzenie – zaproszenie do udziału przyjęło aż 11 warszawskich chórów akademickich i kościelnych. W świątyni zabrzmi zatem ponad 400 głosów. Architektura kościoła stała się punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań. „Muzyka chóralna to harmonia wielu głosów, które świadomie splatają się w jednym miejscu i czasie. To energia ludzi, którzy śpiewem wspólnie tworzą piękno. „Gloria Patri” to największy chóralny koncert w historii Festiwalu Nowe Epifanie” – tłumaczy Jan Krutul, dyrygent Chóru Centrum Myśli Jana Pawła II. „Zrezygnowaliśmy z klasycznego ustawienia, do którego przyzwyczaiły nas sale koncertowe na rzecz przestrzennego rozmieszczenia zespołów, aby muzyka dosłownie otoczyła słuchaczy”.

Program koncertu czerpie inspirację z modlitwy – różańca. Zabrzmią Pater Noster Jakuba Neske oraz Ave Maria w muzycznym ujęciu takich kompozytorów, jak Tomas Luis de Victoria, Siergiej Rachmaninow, Janusz Dąbrowski, Michał Dąbrowski (prawykonanie), Franz Biebl, Daniel Elder i Javier Busto. Podczas koncertu usłyszymy po raz pierwszy polichóralny utwór Gloria Patri autorstwa prof. Pawła Łukaszewskiego, skomponowany do słów doksologii. Czołowy polski kompozytor współczesnej muzyki sakralnej napisał ten utwór na zamówienie Centrum Myśli Jana Pawła II specjalnie na tę okazję. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Joanna Korzeniewska

Więcej – na stronie https://noweepifanie.pl/ 


Walkiria, drugie ogniwo tetralogii Richarda Wagnera Pierścień Nibelunga, w multimedialnej inscenizacji Roberta Lepage i w nowej obsadzie będzie transmitowana do kin na żywo z The Metropolitan Opera już 30 marca. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 30 marca 2019 roku o godz. 16.40.

Monumentalna opera Wagnera w równie monumentalnej inscenizacji. Robert Lepage zrealizował dla The Metropolitan Opera cały Ring, czyli wszystkie cztery części Pierścienia Nibelunga, z wykorzystaniem nowoczesnej scenografii i multimediów. Arcytrudne do wykonania dzieła Wagnera niezbyt często goszczą na światowych scenach, tym większa zasługa Met, że co jakiś czas nie tylko prezentuje całą tetralogię, ale i transmituje jej części do kin w cyklu „The Met: Live in HD”.

Tym razem widzowie na całym świecie będą mogli obejrzeć Walkirię w nowej obsadzie. W tytułową rolę walkirii Brunhildy wcieli się Christine Goerke. W postaci Zyglindy i Zygmunta, bliźniąt rozdzielonych przez los, a później połączonych kazirodczą miłością, wcielą się pochodząca z Holandii sopranistka Eva-Maria Westbroek i australijski tenor Stuart Skelton. W roli króla bogów Wotana wystąpi amerykański bas-baryton Greer Grimsley, a jego małżonką Fryką będzie również urodzona w Ameryce mezzosopranistka Jamie Barton. Obsadę dopełni austriacki bas Günther Groissböck jako Hunding. Spektaklem dyryguje Philippe Jordan.

Transmisja odbędzie się w języku oryginału (niemieckim) z polskimi napisami.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


30 marca 2019 roku o godz. 19.00 Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu zaprasza na premierę opery Ofelia Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego.

Ta opera w jednym akcie na podstawie dramatu Stanisława Wyspiańskiego Śmierć Ofelii znalazła się w finale konkursu X Metafory Rzeczywistości 2017 organizowanego przez Teatr Polski w Poznaniu oraz Teatr Wielki im. St. Moniuszki w Poznaniu.

Wojciechowski, który nie zmieniając i nie skreślając w libretcie ani jednego wersu Śmierci Ofelii, napisał swoją operę na dwie solistki, a także wprowadził trzecią bohaterkę – Britney Spears, której piosenki dyskretnie wplótł zaledwie w kilkanaście taktów. Przestraszona uczennica w szkolnym mundurku, pogrążona w smutku niedoszła panna młoda w sukni ślubnej to obok ogolonej, przepełnionej złością Britney kolejne klisze kulturowe, z których świadomie korzysta na scenie. Z jednej strony te stereotypowe reprezentacje ułatwiają identyfikację z tak fantazmatycznym (młodopolskim i współczesnym) przedstawieniem kobiecości, z drugiej umożliwiają (feministyczny, emocjonalny i światopoglądowy) sprzeciw wobec tradycyjnych czy patriarchalnych, powszechnie wciąż utrwalanych schematów.

Główne roli podczas spektaklu premierowego wykonają: Maria Domżał, Maria Antkowiak i Diana Cristescu.

Więcej – na stronie https://opera.poznan.pl/pl/ofelia 


Koncertem w wykonaniu wybitnych polskich kameralistów zainaugurowany zostanie XX Łódzki Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza 31 marca 2019 marca o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Podczas koncertu inauguracyjnego program na fortepian na cztery ręce wykonywać będą Małgorzata Sajna-Mataczyńska i Marcin Sikorski – artyści związani z Akademią Muzyczną w Poznaniu. Zaprezentują wybór części z Albumu Tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego, taneczną Petite Suite Claude’a Debussy’ego oraz Fantazję f-moll Franza Schuberta. Kilka pieśni Grażyny Bacewicz (Mów do mnie o miły, Rozstanie, Smuga cienia) zaśpiewa Urszula Kryger, a przy fortepianie będzie towarzyszyć jej Anna Liszewska. Na zakończenie koncertu zabrzmi Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena. Partie solowe wykonają: skrzypaczka Ludwika Maja Tomaszewska, wiolonczelistka Katarzyna Polonek i pianista Marcin Sikorski. Towarzyszyć im będzie Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ Akademii Muzycznej w Łodzi (dopełniona instrumentami perkusyjnymi). Dyrygować będzie Łukasz Błaszczyk.

Przesłuchania konkursowe rozpoczną się 1 kwietnia. Przystąpi do nich ponad 150 młodych kameralistów w duetach, triach, kwartetach i kwintetach. Są to zespoły z Polski oraz 21 innych krajów. Artyści konkurują o nagrody pieniężne, z których najwyższa to 8000 złotych dla każdego członka zwycięskiego zespołu), a także dodatkowe nagrody za wykonanie polskiej muzyki, w tym również kompozycji Grażyny Bacewicz.

Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 6 kwietnia o godz. 20.00, a wręczenie nagród i koncert laureatów 7 kwietnia o godz. 12.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/konkursy-muzyczne/xx-konkurs-kameralny-im-kiejstuta-bacewicza 


31 marca 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach zaprasza na wspólny koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary oraz Janusza Wojtarowicza, Pawła Baranka i Marcina Gałażyna czyli akordeonowego Motion Tria.

To trio akordeonowe łączy ogień muzyki o korzeniach wschodnioeuropejskich z zimną precyzją wielkich kompozytorów klasycznych. Niezwykle oryginalne brzmienie Motion Trio zawdzięcza autorskim kompozycjom artystów tworzących zespół. Ich, pełna pasji i namiętności muzyka została też doceniona przez takich współczesnych mistrzów, jak Michael Nyman, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Bobby McFerrin czy Joe Zawinul. Motion Trio wystąpiło w czterdziestu krajach świata na wszystkich kontynentach, a 12 wydanych dotąd jego albumów zdobyło szerokie uznanie.

Podczas marcowego koncertu w Filharmonii Śląskiej muzycy zaprezentują motion music – definiowaną przez kompozytora Janusza Wojtarowicza jako „muzyka, która poszukuje nowych dźwięków, nowych możliwości gry na akordeonie, nowego spojrzenia na niewykorzystany dotąd fascynujący instrument”, a także Preludium e-moll op. 28 nr 4 Fryderyka Chopina i Orawę Wojciecha Kilara w wersji na trzy akordeony, po raz pierwszy wykonaną w 2008 roku w nowojorskiej Carnegie Hall.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15476482829170!3158.htmlss