Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Katedra Chóralistyki i Edukacji Artystycznej Filii Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zaprasza do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Artystycznej „Muzyka chóralna – dokonania, perspektywy. Muzyka chóralna XX i XXI wieku”, która odbędzie się w Białymstoku w dniach 1-2 kwietnia 2019 roku.

Celem konferencji jest poznanie aktualnych trendów kompozytorskich w muzyce chóralnej XX i XXI wieku, a także: ukazanie dróg rozwoju współczesnej muzyki chóralnej, omówienie współczesnych technik kompozytorskich w muzyce chóralnej, prezentacja badań poświęconych współczesnej muzyce chóralnej, promocja współczesnej muzyki polskiej oraz wymiana doświadczeń wykonawców (chórzystów i dyrygentów) w zakresie praktyki wykonawczej współczesnej muzyki chóralnej.

W skład komitetu naukowego Konferencji wchodzą: prof. zw. dr hab. Bożenna Sawicka, prof. zw. dr hab. Violetta Bielecka i kierownik naukowy przedsięwzięcia – dr hab. Anna Olszewska, prof. UMFC.

Udział w konferencji wezmą dyrygenci, chórmistrzowie, jak również muzykolodzy, teoretycy i kompozytorzy, w tym prof. dr hab. Paweł Łukaszewski, dr hab. Michał Sławecki, dr Daniel Cichy, dr Tomasz Opałka, Katarzyna Danel i Marcin Gumiela.

W ramach Konferencji 1 kwietnia o godz. 19.00 w białostockim Kościele pw. św. Anny odbędzie się koncert chóralny. Chór Żeński Zespołu Szkół Muzycznych im. I. J. Paderewskiego Schola Cantorum Bialostociensis i Międzyszkolny Chór Żeński przy III Liceum Ogólnokształcącym im. K. K. Baczyńskiego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej wykonają utwory Tadeusza Szeligowskiego, Stanisława Moryto, Marcina Łukaszewskiego, Marka Raczyńskiego. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Michała Sławeckiego, Marcina Gumieli i Katarzyny Danel.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

https://chopin.man.bialystok.pl/wydarzenie/konferencja-naukowa-2/?instance_id=305 


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncerty uczestników X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki, które odbędą się 3 kwietnia o godz. 19.30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Studiu Koncertowym Radia Katowice.

Dzięki współpracy Instytucji Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie zaśpiewają w Katowicach jeszcze przed konkursowymi zmaganiami młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w X Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki. Biuro Konkursu otrzymało 378 zgłoszeń z ponad 50 państw, spośród których Komisja Kwalifikacyjna dopuściła do Konkursu 88 wokalistów. Jego jubileuszowa X edycja odbędzie się w dniach 5–11 maja tego roku i połączona zostanie z uroczystymi obchodami 200-lecia urodzin jego Patrona.

W Katowicach w ramach cykli koncertowych „Moniuszko od serca” i „Środa Młodych” wystąpi sześć wokalistów. W pierwszym koncercie wybrane pozycje z konkursowego repertuaru zaprezentują absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i uczestnicy Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W nawiązaniu do konkursowego regulaminu w ich wykonaniu będzie można usłyszeć utwory Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego, Szymona Laksa i arie ze światowej literatury wokalnej.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1369/sroda-modych-silesia-przedstawia-moniuszko-od-serca 


Filharmonia Świętokrzyska zaprasza w dniach 3–12 kwietnia 2019 roku na 27. edycję festiwalu Świętokrzyskie Dni Muzyki, czyli dziesięć różnorodnych koncertów prezentujących odmienne style muzyczne.

Od 2002 roku Świętokrzyskimi Dniami Muzyki kieruje Jacek Rogala, który założenia programowe Festiwalu podporządkował prezentowaniu muzyki polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem utworów niewykonywanych wcześniej w Kielcach.

W tym roku w wykonaniu znakomitych polskich muzyków usłyszymy utwory Grażyny Bacewicz – niedawno minęły bowiem 110. rocznica jej urodzin i 50. śmierci. Zabrzmią też dzieła współczesnych nam twórców obdarzonych darem wyjątkowej muzycznej wyobraźni: Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Eugeniusza Knapika, Jerzego Kornowicza i Pawła Szymańskiego. W roli solistów wystąpią fleciści Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, pianista Adam Kosmieja i wiolonczelista Michał Pepol. The Six & Sax Duo zaprezentuje swoje interpretacje kompozycji Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Marka Pasiecznego, a także prawykona Mały tryptyk na saksofon sopranowy i gitarę Łukasza Wosia. 9 kwietnia będziemy zaś świadkami zderzenia muzyki z okresu Jagiellonów i nowej, np. Pawła Mykietyna, Jacka Urbaniaka, Krzysztofa Owczynika, ale wykonywanej na dawnych instrumentach przez zespół Ars Nova. Podczas uroczystego finału Festiwalu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Mieczysława Gawrońskiego i pianista, Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Cezary Sanecki wykonają Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz.

W programie Festiwalu znajdą się też wieczór jazzowy oraz koncert rodzinny, podczas którego najmłodsi melomani w formie interaktywnej zabawy poznawać będą ważne wątki i tematy „gigantów” muzyki XX wieku, m.in. Witolda Lutosławskiego czy Henryka Mikołaja Góreckiego.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/kwiecien19.html#d 


Muzyczna burza uczuć czeka elbląskich melomanów już 4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu.

Elbląscy kameraliści i Yibai Chen – laureat III nagrody Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego – przekonają nas wówczas, że nie ma emocji, których nie można by wyrazić w języku instrumentów smyczkowych. Uczynią to za sprawą utworów, które wyszły spod pióra mistrzów tej miary, co Wolfgang Amadeus Mozart czy Dmitrij Szostakowicz. Nad całością będzie zaś czuwał jeden z najzdolniejszych młodych polskich dyrygentów, Szymon Stec.

Dzięki Divertimento F-dur KV 138 zyskamy pewność, że osoby szufladkujące Mozarta jako autora muzyki głównie monumentalnej nie mają racji. Z instrumentów popłynie bowiem utwór przepełniony swobodą i wesołością, który „skrzy się dowcipem i zachwyca wyrafinowaniem”. Koncertowy nastrój ulegnie zmianie o 180 stopni, gdy artyści zaprezentują Symfonię kameralną c-moll op. 110a Szostakowicza. Rosyjski mistrz zawarł w symfonii swoje wojenne przeżycia, a dojmujący przekaz całości spotęgował dramatycznym Allegro molto. Z kolei haydnowski Koncert wiolonczelowy C-dur przeszedł do historii jako utwór przesycony trudnościami wykonawczymi, stanowiący wyzwanie dla kolejnych pokoleń wiolonczelistów. Artyści zmierzą się też z Oberkiem na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. To kompozycja inspirowana tańcem ludowym, która dynamiką i intensywnością mogłaby obdzielić niejedno dzieło muzyczne.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Tomasz Czapla

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/w-kregu-smyczkowych-mistrzow-partytury 


Warszawska premiera najnowszej płyty Marzeny Majcher Chemistry of Love (Requiem Records – Opus Series) odbędzie się 4 kwietnia 2019 roku o godz. 20:00 w klubie DZiK (Belwederska 44A).

Chemistry of Love to cykl kompozycji Marzeny Majcher na sopran i kwartet smyczkowy. Muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania potocznie nazywanych „chemią miłości”. Kompozytorka podjęła się eksperymentu muzycznego, polegającego na transformacji na język muzyki wzorów strukturalnych i sumarycznych takich substancji jak fenyloetyloamina, dopamina oraz innych. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii, melodii oraz ładunku emocjonalnego w strukturach tych wzorów. Dzięki takiemu muzycznemu eksperymentowi można usłyszeć jak brzmi „chemia miłości”.

Chemistry of Love jest już znana z licznych koncertów na Festiwalach Muzycznych w kraju i za granicą, m.in. Music Festival Ecos Urbanos w Meksyku (Mexico City, 2017), Planetarium Centrum Nauki Kopernik (Warszawa, 2017), 14th International Festival of Contemporary Music and Visual Arts (Bydgoszcz, 2018). Warszawska premiera w wykonaniu sopranistki Małgorzaty Kubali i samej kompozytorki będzie połączona z filmową wizualizacją Andrzeja Wojciechowskiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


4 kwietnia 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego w ramach cyklu „NOSPR kameralnie” zabrzmi muzyka Aleksandra Tansmana.

Sonatina na fagot i fortepian Aleksandra Tansmana, jak pisze muzykolog Aleksandra Konieczna, stawia fagocistom wysokie wymagania – „swobody w poruszaniu się po całej skali dźwiękowej instrumentu, a jednocześnie typowej dla École de Paris nonszalancji i subtelnej ironii. Zróżnicowanie wyrazu nie oznacza przy tym rezygnacji z walorów kantylenowych. Akompaniament fortepianu nadaje recytatywnej partii fagotu wewnętrzny puls. Drugi, spokojniejszy temat wnosi element kontrastu, ale ma znaczenie epizodyczne. Krótka kadencja prowadzi wprost do części powolnej, dającej fagotowi okazję do rozwinięcia śpiewnej melodii, w odcinku środkowym natomiast do zejścia w najniższy, mroczny rejestr. Finałowe scherzo zaskakuje groteskową ruchliwością i dysonansowym, ostrym brzmieniem, a w ostatniej fazie zręcznie zastosowaną techniką fugata. Utwór cieszy się nie słabnącą popularnością wśród wykonawców na całym świecie”.

Zaproszeni do udziału w koncercie muzycy wykonają też Suitę na skrzypce, klarnet i fortepian Dariusa Milhauda, należącego do francuskiej grupy Les Six, Pastorale na flet i fortepian autorstwa Germaine Tailleferre – jedynej kobiety w grupie Les Six, fantazję na flet i wiolonczelę Assobio a Jato (Świst odrzutowca) Heitora Villa-Lobosa, oraz suitę La revue de cuisine (Rewia kuchenna), powstałą z muzyki skomponowanej przez Bohuslava Martinů do baletu (pierwotny tytuł to Pokušení svatoušká hrnec – Kuszenie świętego garnka).

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1336/nospr-kameralnie 


Zorganizowane z rozmachem przez Urząd Miasta Krakowa obchody 70-lecia powstania Nowej Huty zbiegają się z 40. rocznicą pierwszej podróży apostolskiej papieża Jana Pawła II do Polski. Sinfonietta Cracovia z radością włącza się w uroczyste obchody, łącząc oba wątki i proponując Państwu arcydzieła nowej muzyki sakralnej, które zabrzmią 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w krakowskim Kościele Matki Boskiej Częstochowskiej.

Minimalistyczna estetyka utworów estońskiego kompozytora Arvo Pärta od lat budzi zachwyt słuchaczy i słuchaczek. Według portalu Bachtrack Estończyk jest najczęściej grywanym, żyjącym kompozytorem świata. W latach 60. minionego wieku, tworząc na przekór cenzorom i totalitarnemu reżimowi, Pärt przeżył burzliwy romans z muzyczną awangardą. W połowie lat 70., po przeszło dekadzie wymownego milczenia, powrócił jednak jako kompozytor odmieniony. Pärt zwrócił się ku korzeniom europejskiej muzyki sakralnej i tchnął w swoje dzieła nastrój głębokiej zadumy, harmonii, kontemplacji ‒ tworząc własny, oryginalny styl, który nazwał tintinnabuli (łac. mały dzwonek). W ascetycznych wnętrzach Kościoła Matki Boskiej Częstochowskiej na osiedlu Szklane Domy usłyszymy: Mszę berlińską, Trisagion i Stabat Mater.

Geometryczne piękno surowej przestrzeni skontrastowane zostanie z przejmującą Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, napisaną po śmierci Jana Pawła II i dedykowaną papieżowi. Kontemplacyjnie i uroczyście — tak Sinfonietta Cracovia i Cracow Singers pod dyrekcją Jurka Dybała uczczą przypadające w tym roku jubileusze.

Na koncert obowiązują bezpłatne karty wstępu, które można otrzymać w punktach InfoKraków, bądź dokonując rezerwacji drogą mailową (rezerwacja@sinfoniettacracovia.com)

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfonietta.pl 


Jonathan Plowright, jeden z najsłynniejszych adwokatów zapomnianych mistrzów polskiej muzyki romantycznej, będzie gościem koncertu Kwartetu Śląskiego, który odbędzie się w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia 6 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00.

Tym razem artyści przypomną nieco zapomniane sylwetki twórców ubiegłego stulecia. Centralną postacią będzie Mieczysław Wajnberg, którego 100-lecie urodzin jest doskonałą okazją do tej muzycznej retrospekcji. Jak pisze dr hab. Marcin Trzęsiok, „w XI Kwartecie smyczkowym F-dur op. 89 (1966) ujawnia się wyraźnie jedna z cech naczelnych muzyki Mieczysława Wajnberga – powściągliwość. Świadczy o niej niespotykane użycie tłumików: aż dwie i pół (z czterech) części grane są ten dyskretny sposób. Ponadto ekstensywne partie pizzicato także wzmacniają ów efekt. Jest to kwartet pełen ambiwalencji i suspensu, w którym ani rozpacz ani pocieszenie nie dochodzą w pełni do głosu”.

Obok XI Kwartetu smyczkowego Wajnberga zabrzmi Kwartet smyczkowy Tadeusza Bairda, uznawanego jeszcze kilkadziesiąt lat temu za równego takim gigantom, jak Lutosławski, Penderecki czy Górecki. Koncert dopełni Kwintet fortepianowy c-moll Ignacego Friedmana, który cieszył się sławą jednego z największych pianistów XX wieku. Choć wychował się na krakowskim Podgórzu, to po latach światowej kariery wyemigrował w momencie wybuchu II wojny światowej do Australii, gdzie Sydney Conservatorium of Music do dziś przyznaje nagrodę kompozytorską jego imienia.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1405/kwartet-slaski-jonathan-plowright-wajnberg-w-polsce 


6 i 7 kwietnia 2019 roku w szczecińskiej Operze na Zamku zobaczymy balet Dzieje grzechu na motywach powieści Stefana Żeromskiego do muzyki Mieczysława Karłowicza.

Czy miłość kobiety może sprowadzić ją na samo dno? Czy w opanowanym przez mężczyzn świecie jest w stanie ocalić swoją godność? Spektakl baletowy w choreografii Karola Urbańskiego inspirowany jest filmem Waleriana Borowczyka okrzykniętym największym skandalem polskiego kina i równie głośną książką Stefana Żeromskiego o tym samym tytule. Historia kobiety osamotnionej w świecie mężczyzn. Kobiety, która wiedziona namiętnościami trafia na samo dno. Kobiety, która od tego dna potrafi się odbić i ocalić pierwiastek siebie. Również historia świata. Świata, w którym nasze emocje, uczucia i słabości są obserwowane jak w sklepowej witrynie.

Balet Dzieje grzechu to też spotkanie z muzyką z epoki – późnoromantycznymi poematami symfonicznymi Mieczysława Karłowicza. W wykonaniu Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka usłyszymy pieśń na głos i orkiestrę op. 1 nr 5 Pamiętam ciche, jasne, złote dnie, poemat symfoniczny op. 9 Powracające fale, poemat symfoniczny op. 13 Smutna opowieść, pieśń na dwa głosy i orkiestrę op. 3 nr 1 Mów do mnie jeszcze, I część Symfonii „Odrodzenie” oraz Rapsodię litewską. Partie solowe wykonają Joanna Tylkowska-Drożdż i Paweł Wolski.

Więcej – na stronie

http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/249-dzieje-grzechu 


Muzykę z kręgów kultury żydowskiej w sobotniej Filharmonii Konesera 6 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 proponuje bywalcom Filharmonii Śląskiej Art Chamber Ensemble.

Podczas koncertu muzycy zaprezentują Hebrew Melody Josepha Achrona, Sonatę na wiolonczelę solo Jerzego Fitelberga, Sonatę na skrzypce i fortepian Joachima Mendelsona, Kol Nidrei Maxa Brucha oraz Trio fortepianowe „Silent Voices” Benjamina Leesa.

Joseph Achron rozpoczął karierę cudownego dziecka od swojego pierwszego publicznego występu w Warszawie w wieku siedmiu lat. Ukończył Konserwatorium Petersburskie i wstąpił do Towarzystwa Żydowskiej Muzyki Ludowej w 1911 r.. Od tego czasu zajmował się teorią i praktyką żydowskiej tradycji muzycznej. Już pierwsza jego kompozycja programowa Melodia hebrajska stała się od razu sławna dzięki interpretacji Jaschy Heifetza.

Jerzy Fitelberg, syn Grzegorza Fitelberga, kształcił się w Konserwatorium Warszawskim, a także studiował w Berlinie u Waltera Gmeindla i Franza Schrekera. Jego utwory wykonywane były w wielu krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych. Był członkiem amerykańskiej Ligi Kompozytorów. W 1928 roku zdobył I nagrodę za II Kwartet smyczkowy na konkursie kompozytorskim Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków w Paryżu. Tego wieczoru usłyszymy jego Sonatę na wiolonczelę solo z 1945 roku.

Absolwentem Konserwatorium Warszawskiego był również Joachim Mendelson. Kontynuował studia w Berlinie i Paryżu, gdzie został członkiem Stowarzyszenia Młodych Muzyków Polaków. W czasie II wojny światowej zamordowany został przez gestapo. Rękopisy jego kompozycji przechowywane są obecnie w Akademii Muzycznej Rubina w Jerozolimie.

Poemat Kol Nidrei (hebr.: Wszelkie Ślubowania) potomka Żydów niemieckich Maxa Brucha, jak pisze Marian Fuks, „nawiązuje w melodyce wyraźnie do otoczonej nimbem uduchowienia modlitwy inaugurującej najważniejsze święto żydowskie Jom Kippur (tzw. Sądny Dzień)”. W finale zaś koncertu zabrzmi Trio amerykańskiego kompozytora pochodzenia rosyjsko-żydowskiego Benjamina Leesa.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia-slaska.eu/koncert-15300092039753!3091.html 


7 kwietnia 2019 roku w Sali Wielkiej Centrum Kultury Zamek w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert rozpoczynający cykl wydarzeń upamiętniających 120-stą rocznicę urodzin wybitnego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899–1954) – polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe a jednocześnie dotąd nieznane i nieobecne w praktyce wykonawczej kompozycje tego polskiego twórcy. Koncepcja programu zakłada ukazanie różnorodnych zakresów twórczości Maklakiewicza – solowej i kameralnej. Podczas koncertu będzie można usłyszeć m.in.: Reflexions op. 14 oraz Suitę huculską op. 15 nr 1 na skrzypce i fortepian, Tryptyk Wiosna na wsi op. 18 oraz Ave Maria na wiolonczelę i fortepian, a także wybrane pieśni: I zniknę z oczu Wam jak ptak, cykl 4 pieśni japońskich op. 25, Na kochanie nie masz rady, Kołysanka na sopran i fortepian.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu: wiolonczelista Krzysztof Karpeta, skrzypek Piotr Kosarga, pianistka Hanna Lizinkiewicz oraz sopranistka Barbara Tritt. Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową, zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


23. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena potrwa od 7 do 19 kwietnia 2019 roku. Podczas 13 dni festiwalowych odbędzie się 12 koncertów symfonicznych, 4 kameralne, 2 recitale pieśni i koncert dla dzieci.

Na zaproszenie Elżbiety Pendereckiej, dyrektora generalnego Festiwalu, wystąpią znakomite krajowe i zagraniczne zespoły filharmoniczne i plejada liczących się na świecie solistów. Usłyszymy m.in. takich pianistów, jak Rudolf Buchbinder, Beatrice Rana, Mackenzie Melemed, wystąpią skrzypkowie Pekka Kuusisto i Francesco Manara. Do szczególnie gorąco oczekiwanych koncertów należą występy Orkiestry Tonhalle z Zurychu pod batutą Paavo Järviego, Orkiestry Filharmonii z Helsinek kierowanej przez szefową zespołu, dyrygentkę Susannę Mälkki, Orkiestry Drezdeńskiej Filharmonii prowadzonej przez Michaela Sanderlinga oraz koreańskiej KBS Symphony Orchestra i jej dyrektora artystycznego, Yoela Leviego. Dyrygent Massimiliano Caldi poprowadzi zespół I Virtuosi del Teatro alla Scala.

Przewodnie hasło tej edycji: „Beethoven i pieśń romantyczna” mocno zaznaczyło się w programach koncertów, dając możliwość wysłuchania wielu dzieł muzycznych rzadko obecnych w repertuarze koncertowym. Natomiast ważna dla polskiej kultury rocznica – 200-lecie urodzin Stanisława Moniuszki – zaakcentowana została w koncercie towarzyszącym Festiwalowi, na którym wykonana zostanie opera Paria pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Zabrzmią też dzieła polskich twórców XX i XXI w., m. in. Symfonią e-moll „Odrodzenie” i Pieśni Mieczysława Karłowicza, Mała uwertura Stefana Kisielewskiego i VIII Symfonia „Lieder der Vergänglichkeit” Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie http://beethoven.org.pl/festiwal/xxiii-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/program/ 


W dniach 8–9 kwietnia 2019 roku w ramach XXIII Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w warszawskiej Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” odbędzie się XXIII Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i pieśń romantyczna”.

Podczas międzynarodowego sympozjum naukowego, podejmującego przewodnie hasło 23. Festiwalu, w centrum uwagi znajdą się pieśni Ludwiga van Beethovena. Będą one przedmiotem referatów naukowców o europejskiej sławie: Hermanna Junga (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim), Michaela Heinemanna (Hochschule für Musik Dresden), Christine Siegert (Beethoven-Haus Bonn) i Susanne Cox (Beethoven-Haus Bonn). Natomiast referat Nilsa Holgera Petersena (Københavns Universitet) będzie nawiązywał bezpośrednio do tematyki wielkanocnej: zostanie omówiony muzyczny obraz Chrystusa w oratorium Christus am Ölberge Beethovena.

Ważną częścią wydarzenia będą referaty, poświęcone muzyce polskiej. Sławomira Żerańska-Kominek (Instytut Muzykologii UW) odpowie na pytanie, czy Narzeczony Fryderyka Chopina jest kluczem do interpretacji Finału Sonaty żałobnej? Obchody Roku Stanisława Moniuszki zainspirowały Magdalenę Chrenkoff (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Katarzynę Szymańską-Stułkę (UMFC), które omówią twórczość pieśniową twórcy opery narodowej. Dzieła zaś Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Szymańskiego będą przedmiotem refleksji Reginy Chłopickiej i Natalii Szwab (Akademia Muzyczna w Krakowie).

Program Sympozjum dostępny jest na stronie

http://beethoven.org.pl/festiwal/xxiii-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/program/wydarzenia-towarzyszace/ 


Muzykę Fryderyka Chopina, Johannesa Brahmsa i Grażyny Bacewicz podczas wiosennego koncertu symfonicznego 9 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi prezentować będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii. Zespół poprowadzi gościnnie uznany dyrygent Tomasz Bugaj.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi koncert rozpocznie wykonaniem energetycznej Uwertury na orkiestrę Grażyny Bacewicz. Zabrzmi także ostatnie dzieło symfoniczne Johannesa Brahmsa – czteroczęściowa IV Symfonia e-moll op. 98, zwana „Elegijną”. W programie koncertu pojawi się także Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina. Partię solową w tej kompozycji interpretować będzie Cezary Karwowski, który zwyciężył w tegoroczne edycji uczelnianego konkursu na wykonanie koncertu lub cyklu pieśni z orkiestrą.

Tomasz Bugaj jest jednym z czołowych przedstawicieli powojennej generacji dyrygentów polskich. Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Dyrygentury Symfoniczno-Operowej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W trakcie swojej kariery był także dyrektorem artystycznym Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy (1980–1984), Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina (1987–1990), a do roku 2005 piastował funkcję dyrektora artystycznego i głównego dyrygenta Filharmonii Krakowskiej.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji:

http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/kwiecien-2019/153585-koncert-symfoniczny-2019-04-09 


9 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Politechnice Gdańskiej (Gabriela Narutowicza 11/12) będzie miał miejsce koncert z cyklu „Akademia Muzyczna w Politechnice” w ramach projektu „Politechnika Otwarta”. Zabrzmi muzyka solowa i kameralna Szymona Laksa.

Szymon Laks był częścią całego pokolenia polskich kompozytorów, które w powodu hitlerowskiego reżimu oraz jego sojuszników zniknęło z kulturalnej mapy Europy, i to nie tylko z powodu żydowskiego, lecz także polskiego pochodzenia. Dwa lata spędzone w obozie Aushwitz-Birkenau, to czas wyrwany z życia młodego twórcy, będącego u szczytu sławy. Zarówno te dramatyczne doświadczenia jak i powrót do rzeczywistości oraz próba włączenia się w nurt kwitnącej muzycznej moderny wniosły wiele do jego muzyki, jednak nie one ją definiują. Jego życie zawieszone było pomiędzy obecnością a niebytem, pomiędzy dźwiękiem a słowem – dwoma przestrzeniami które Szymon Laks darzył największą miłością.

Pod koniec grudnia 2018 roku nakładem wydawnictwa CDAccord ukazała się płyta Simon Laks – in between poświęcona w całości muzyce kompozytora. Podczas koncertu zabrzmią nagrane na płycie solowe i kameralne kompozycje Laksa w interpretacji pianistki Dominiki Glapiak i wyśmienitych kameralistów związanych z gdańskim środowiskiem artystycznym. Koncert promocyjny będzie także polską premierą koncertową zarejestrowanego na płycie Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych i perkusję.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy zaprasza na wiosenną sesję „W cieniu swoich uczniów”, która odbędzie się pod kierownictwem naukowym dr hab. Aleksandry Kłaput-Wiśniewskiej w dniach 10–11 kwietnia 2019 roku.

Muzykolodzy i kompozytorzy zaprezentują najnowsze badania na temat rozmaitych aspektów twórczości i działalności Zygmunta Noskowskiego, Kazimierza Sikorskiego, Andrzeja Koszewskiego, Floriana Dąbrowskiego, Bolesława Szabelskiego, Karola Szymanowskiego i Zygmunta Mycielskiego.

W ramach sesji odbędą się dwa koncerty. W pierwszym z nich – „Spotkanie z folklorem kujawskim” – udział weźmie zespół folklorystyczny „Kujawioki” z Osięcin, obchodzący w tym roku 30-lecie działalności twórczej. 10 kwietnia o godz. 19.00 w Sali koncertowej Akademii Muzycznej odbędzie się „Koncert Kompozytorski”, podczas którego zaprezentowane zostaną utwory pedagogów budujących podwaliny dzisiejszej bydgoskiej szkoły kompozytorskiej, a także kompozycje aktualnie pracujących w uczelni twórców i pedagogów.

Zwieńczeniem całej konferencji będzie panel dyskusyjny z udziałem kompozytorów współcześnie działających w Bydgoszczy, którzy podejmą dyskusję na temat nowych wyzwań związanych z nauczaniem kompozycji w XXI wieku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Więcej – na stronie

http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/konferencja-naukowa-w-cieniu-swych-uczniow-polscy-tworcy-pedagodzy-kompozycji/ 


12 kwietnia 2019 roku o godz. godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego będzie miało miejsce światowe prawykonanie Requiem na sopran, tenor, baryton, chór i orkiestrę symfoniczną Krzysztofa Herdzina, skomponowane na zamówienie Filharmonii.

W prawykonaniu dzieła Herdzina pod batutą kompozytora wezmą udział znakomici soliści śpiewacy (Olga Pasiecznik, Andrzej Lampert, Kamil Zdebel), chóry bydgoskiej Akademii Muzycznej i filharmoniczna orkiestra symfoniczna. Na estradzie pojawi się ponad 160 wykonawców. To ponad godzina muzyki, składająca się z dziewięciu oryginalnych części z łacińskim tekstem, odwołująca się do medytacyjno-kontemplacyjnego charakteru mszy żałobnych Gabriela Fauré i Maurice’a Duruflé.

Kompozytor tak opisał swój utwór: „Upamiętniając moich bliskich, chciałbym ukazać śmierć jako stan spokoju i pogodzenia się z tym, co nieuchronne. Nie w sposób budzący niepokój czy trwogę – bo o tych, którzy odeszli, myślę raczej pogodnie i tkliwie. Dlatego właśnie o zmarłych opowiadam w nastroju kontemplatywnym, przepełnionym nadzieją, optymizmem i miłością. Wierzę, że śmierć jest radosnym spotkaniem ze Zbawicielem, nie męką i karą za grzechy. […] Pisząc moje Requiem, świadomie zrezygnowałem z części Dies Irae, która zgodnie ze znaczeniem tytułu – Dzień Gniewu – jest przepełnioną bólem i cierpieniem, krwawą, apokaliptyczną wizją Sądu Ostatecznego. Z kolei część Kyrie Eleison – po konsultacji z teologiem – zbudowałem dość nietypowo, na bazie radosnego powitania Zmartwychwstałego Jezusa, zwycięskiego Króla, któremu dziękujemy i którego wielbimy za dokonane pojednanie".

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl 


12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:15 w Bazylice archikatedralnej w Gdańsku-Oliwie będzie miał miejsce „Koncert Papieski”.

Trudno o utwór bardziej pasujący do idei „Koncertów Papieskich”, jak Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego. Ta krótka kompozycja napisana na ośmiogłosowy chór powstała z impulsu chwili – na wieść o śmierci Prymasa Tysiąclecia, wielkiego przyjaciela Karola Wojtyły – Stefana Wyszyńskiego. Tym razem usłyszymy ją w orkiestrowej wersji. W poważnym i skupionym klimacie, jest utrzymana także młodzieńcza kompozycja Antona Weberna Langsamer Satz (1905).

Ale koncert papieski nie musi ograniczać się do momentów zadumy. Stąd miejsce dla V Symfonii Franza Schuberta – pogodnej, mozartowskiej z ducha, bardzo kameralnej i lapidarnej. Wreszcie Arvo Pärt – fenomen w muzyce XX wieku. Kompozytor niezwykle popularny, choć jego muzyka do łatwych nie należy. Fratres – jedna z najbardziej rozpoznawalnych kompozycji Pärta, może być wykonywana z udziałem przeróżnych zestawów instrumentów. Tym razem usłyszymy ją w wersji na skrzypce solo, smyczki i perkusję. Partię skrzypiec wykonana Robert Kwiatkowski – koncertmistrz Bałtyckich Filharmoników, który też poprowadzi cały koncert.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Mikołaj Dudkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl 


Gościem Narodowego Forum Muzyki 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 będzie jedna z najstarszych orkiestr symfonicznych w naszym kraju – Orkiestra Filharmonii Łódzkiej. Zespół o bogatych tradycjach wykonawczych zaprezentuje publiczności dzieła kompozytorów romantycznych. W programie koncertu znajdzie się poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie autorstwa Mieczysława Karłowicza.

Tytuł koncertu jest nawiązaniem do Sieben Lieder aus letzter Zeit – zbioru kompozycji opublikowanych po śmierci Mahlera. Wśród nich znalazły się pieśni Revelge i Der Tamboursg’sell oraz cykl Rückert-Lieder, który zabrzmi podczas koncertu. Mahler na bazie zachwycających tekstów poety Friedricha Rückerta stworzył cykl pięciu pieśni przeznaczonych na głos solowy oraz orkiestrę symfoniczną. Poszczególne pieśni poruszają problemy związane z miłością, pracą twórczą kompozytora, poczuciem beznadziejności ziemskiej egzystencji, a także rolą Stwórcy.

Tego wieczoru oprócz Rückert-Lieder usłyszymy fragment słynnego dramatu muzycznego Richarda Wagnera Tristan i Izolda. Koncert zakończy poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie. Karłowicz skomponował ten utwór pod wpływem wystawy, podczas której ujrzał obraz zatytułowany Stanisław Oświecim u zwłok Anny Stanisława Bergmanna. Wokół rodzeństwa Oświecimów powstała po ich śmierci legenda o domniemanej nieszczęśliwej miłości – stała się ona inspirację dla wielu artystów. W przypadku poematu symfonicznego Karłowicza istotne jest zastosowanie i przetwarzanie trzech motywów muzycznych: burzliwego motywu Stanisława, lirycznego Anny oraz złowrogiego i nieuniknionego motywu losu.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl 


Jedna z najbardziej uznanych mezzosopranistek z charakterystyczną ciemną barwą głosu, występująca w prestiżowych salach Małgorzata Walewska 12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 pojawi się na scenie Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Małgorzata Walewska, odznaczona Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” wykona Pieśni Karłowicza w nowej odsłonie. Pierwotnie napisane na fortepian i głos solowy teraz zabrzmią w orkiestracji Piotra Mossa – kompozytora, który doskonale oddał ducha epoki oraz styl kompozytorski Karłowicza. Orkiestrę Filharmonii poprowadzi dyrektor artystyczny Rune Bergmann.

Mieczysław Karłowicz, który zapisał się w historii muzyki głównie jako twórca dzieł orkiestrowych, pisał też pieśni na głos z fortepianem. We wczesnym okresie twórczości powstały niemal wszystkie jego pieśni (op. 1, 3 i 4). Najchętniej wybieranym przez Karłowicza poetą był Kazimierz Tetmajer, choć inspirowała kompozytora też poezja Heinricha Heinego, Adama Asnyka, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego. Najwcześniejszy okres w dorobku twórcy zamyka Symfonia „Odrodzenie” e-moll op. 7. Utwór uzupełniony został szczegółowym programem literackim, opisującym młodzieńcze marzenia, zmagania z szarą codziennością, niespełnione pragnienia i walczącą ze zniechęceniem duszę, która w finale dostępuje ostatecznie tytułowego „odrodzenia”.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl 


12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w toruńskiej Sali Koncertowej CKK Jordanki Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego wykona porywającej siły wyrazu dzieła Zygmunta Noskowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Należący do późnych romantyków Zygmunt Noskowski w swojej twórczości silnie inspirował się naturą i polskim krajobrazem, czego znakomitym przykładem jest uwertura Morskie Oko. Powstała w 1875 roku, należy do wczesnych, młodzieńczych utworów Noskowskiego. Dzieło świadczy już jednak o dojrzałości artystycznej kompozytora i wyzwoleniu się spod wpływów innych twórców w szczególności Mendelssohna i Schumanna.

Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to osobista wypowiedź kompozytora, w której także uzewnętrznia się jego indywidualny styl. Ten symfoniczny tryptyk złożony jest z Pieśni o wiekuistej tęsknocie, Pieśni o miłości i o śmierci oraz Pieśni o wszechbycie. Mimo, że dzieło nie ma dokładnego programu literackiego, to usłyszeć można inspirację, które czerpał z samotnych wędrówek po Tatrach.

W programie koncertu znajdzie się też uwertura Leonora III L. van Beethovena i I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 C. Saint-Saënsa. Koncert ze względu na swój poziom trudności jest bardzo lubiany przez wirtuozów tego instrumentu, którzy mogą wówczas pokazać swoje niezwykłe umiejętności. Partię solową podczas koncertu w Toruniu wykona koncertmistrz grupy wiolonczel Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej Karol Wroniszewski.

Więcej – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_735_Odwieczne_piesni.html 


13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 gośćmi Narodowego Forum Muzyki będą Jakub Jakowicz oraz Paweł Wakarecy, którzy wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum wykonają Koncert podwójny d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową MWV O4 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. W programie znalazły się też kompozycje Béli Bartóka (Divertimento) oraz Andrzeja Panufnika (Arbor cosmica), które poprowadzi od skrzypiec Jakub Jakowicz.

Jakub Jakowicz jest solistą i kameralistą, wirtuozem skrzypiec, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Paweł Wakarecy natomiast to finalista XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Koncertuje w kraju i za granicą, występuje z najlepszymi polskimi dyrygentami i orkiestrami, ponadto tworzy ze swoją małżonką Wakarecy Piano Duo. Obaj artyści w NFM wystąpią w roli solistów. Koncert podwójny d-moll Mendelssohna to utwór, w którym partia solowa została podzielona pomiędzy dwa instrumenty. Mendelssohn napisał ten koncert, mając zaledwie czternaście lat – był wtedy dopiero na początku kariery kompozytorskiej.

Również kompozycja polskiego twórcy pojawi się w programie koncertu. Arbor cosmica (z łac. ‘kosmiczne drzewo’) Panufnika zrodziło się z fascynacji naturą i przypisywaniu drzewom magicznych właściwości. Najbardziej interesujące jest podejście kompozytora do struktury utworu – forma została dokładnie przemyślana, a całość kompozycji można przedstawić graficznie w postaci drzewa. Fenomenem Arbor cosmica jest umiejętne połączenie niezwykle precyzyjnej formy z bardzo różnorodną oraz ekspresyjną warstwą brzmieniową i melodyczno-rytmiczną.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


13 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina podczas koncertu symfonicznego zabrzmi muzyka Mieczysława Karłowicza.

Orkiestra symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcja Pawła Przytockiego wykona m.in. poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza. Adolf Chybiński, biograf kompozytora, pisze, iż między 9 a 14 lutego 1893 r. Karłowiczowie wraz z dziećmi przebywali w Krakowie. Wówczas to 16-letni Mieczysław zobaczył na wystawie w Sukiennicach obraz Stanisława Bergmana Stanisław Oświęcim przy zwłokach Anny Oświęcimówny. Bergman był utalentowanym uczniem Jana Matejki. Urodził się w Krośnie, gdzie od XVII w, w kościele Franciszkanów, w barokowej kaplicy-mauzoleum znajduje się krypta grobowa rodzeństwa Oświecimów. Otoczona lokalnym kultem, stała się na przełomie XVIII i XIX wieku źródłem popularnej, romantycznej legendy o tragicznej miłości brata i siostry. Legenda trafiła w psychice młodzieńca na podatny grunt. Jak wspominały bliskie kompozytorowi osoby, Mieczysław darzył silnym uczuciem swoją cioteczną siostrę Ludwikę Śniadecką; bliski znajomy kompozytora Stanisław Szumowski sugerował, iż ta młodzieńcza miłość odegrała istotną rolę w późniejszej inspiracji poematu.

W wykonaniu pieśni Gustava Mahlera z cyklu Rückert-Lieder na głos solowy i orkiestrę weźmie udział Ewa Wolak, kontralt. Artystka obdarzona jest głosem o niezwykłej ciemnej barwie, dużej skali, a także biegłości. Za swoje osiągnięcia artystyczne została uhonorowana Europejską Nagrodą Kultury. W 2011 artystce nadano prestiżowy tytuł opery niemieckiej: Kammersängerin. Prowadzi klasę wokalną w krakowskiej Akademii Muzycznej i jest profesorem renomowanej Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-145 


Pierwszy koncert wymienny muzyki elektroakustycznej, zorganizowany przez SMEAMuz Poznań, odbędzie się 13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w CSW Solvay w Krakowie (ul. Zakopiańska 62).

Wydarzenie to jest otwarciem współpracy akademickiej, zainicjowanej przez prof. Lidię Zielińską (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) i prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna i ASP w Krakowie). Kompozytorzy krakowscy zagrają w Poznaniu już 18 maja.

W krakowskim koncercie wystąpią studenci i pedagodzy poznańscy jako wykonawcy własnych projektów elektroakustycznych. Zaplanowana jest też wspólna improwizacja poznańskich muzyków i krakowskich gospodarzy z udziałem liry korbowej, śpiewu, magnetofonów analogowych i różnych mediów elektronicznych.

Kompozytorzy z Poznania są szczególnie oczekiwanymi gośćmi. W poznańskiej Akademii od trzech lat można podjąć studia kompozytorskie na nowatorskiej specjalności „Kompozycja elektroakustyczna”, jedynej w akademiach muzycznych w Europie. Późną wiosną po raz pierwszy doczekamy się absolwentów. Studia są trzyletnie, zapraszają co roku kandydatów bez formalnego wykształcenia muzycznego, oferując im zajęcia zarówno dotyczące dźwiękowych technologii komputerowych, jak też klasycznej i współczesnej muzyki profesjonalnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: https://www.facebook.com/events/537928763398878 

Informacja o studiach: https://amuz.edu.pl/dla-kandydata/ 


Przed nami kolejne spotkanie z wyjątkowym gościem wprost ze stolicy Austrii. W tegorocznej odsłonie cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” 14 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – oddział MNK (Rynek Główny 3) melomani będą mieli szansę spotkać się z Rainerem Honeckiem — koncertmistrzem legendarnych Filharmoników Wiedeńskich.

Gwiazda wieczoru Rainer Honeck to artysta ceniony za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku oraz wysublimowane interpretacje mozartowskie. Artysta zasiada w Radzie Programowo-Artystycznej Sinfonietty Cracovii. Gra na skrzypcach Stradivariusa ex-Hämmerle (1709). Podczas najbliższego koncertu krakowskiego Rainer Honeck wystąpi w podwójnej roli: skrzypka solisty prowadzącego orkiestrę od pulpitu koncertmistrza oraz dyrygenta. Maestro Honeck zabierze nas na wyprawę do Wiednia epoki klasyków.

W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wykona I koncert skrzypcowy C-dur austriackiego mistrza Josepha Haydna. Obcowanie z Wiedeńczykami będziemy kontynuować XIV Kwartetem smyczkowym cis-moll op. 131 Ludwiga van Beethovena – ostatnim i jednocześnie ulubionym kwartetem smyczkowym kompozytora. Na zakończenie – Verklärte Nacht, pierwszy poemat symfoniczny napisany na zespół kameralny i jedno z pierwszych ważnych dzieł dwudziestopięcioletniego modernisty, przedstawiciela drugiej szkoły wiedeńskiej Arnolda Schönberga.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 


14 kwietnia 2019 roku o godz. 20.00, w Niedzielę Palmową rozpoczynającą Wielki Tydzień – czas rozważania Męki Pańskiej, w Bazylice konkatedralnej św. Jakuba w Olsztynie zostanie zaprezentowane monumentalne oratorium Feliksa Nowowiejskiego Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 – scena trzecia: Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego.

Filharmoników warmińsko-mazurskich z towarzyszeniem solistów: Ewy Biegas (sopran), Sebastiana Szumskiego (baryton), Jarosława Ciecierskiego (organy) i Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Piotr Sułkowski.

Oratorium Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 powstało w latach 1905–1906 i było najważniejszym dziełem berlińskiego okresu twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Autorem libretta dzieła był dr Paul Fleischer, ukrywający się pod pseudonimem Arno Herolaska, berliński przyjaciel i współpracownik Nowowiejskiego. Muzyka Nowowiejskiego jest pełna typowego dla niego rozmachu, późnoromantycznego blasku. Wyraźnie słychać w niej nawiązania do Wagnera czy nieustannie powracające echa Mahlera (chór z towarzyszeniem dzwonków przywodzący na myśl III Symfonię), a także wpływy nauczyciela Nowowiejskiego, Maxa Brucha. Jest to muzyka natchniona i pełna silnej pasji.

Oratorium składa się z trzech części-scen, poprzedzonych wstępem, grywanym często jako osobny poemat symfoniczny zatytułowany Jerozolima. Scena trzecia – Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego – której w całości wysłuchamy podczas koncertu, ukazuje trud przekopywania skał Golgoty w poszukiwaniu prawdziwego krzyża Jezusa.

Koncert realizowany jest pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/feliks-nowowiejski-znalezienie-swietego-krzyza-op-35/ 


Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na kolejne wydarzenie w ramach cyklu koncertowego „Fonie Lublina”. Koncert 14 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym wpisuje się w ogólnopolskie obchody Roku Stanisława Moniuszki.

Publiczność lubelska, licznie gromadząca się co miesiąc w Trybunale Koronnym, wysłuchała już, jak muzyka kompozytorów Młodej Polski korespondowała z twórczością Moniuszki. W kwietniu przyjdzie pora, gdy muzyka operowa Moniuszki zabrzmi obok utworów ze światowego repertuaru wielkich scen Europy.

W ramach programu znajdą się fragmenty Halki i Hrabiny, przedstawione w kontekście najbardziej cenionych na arii i duetów z oper G. Verdiego, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i R. Wagnera. Z jednej strony będzie więc można poznać to, co w spuściźnie Moniuszki odróżnia go od wielu współczesnych mu kompozytorów, a z drugiej przekonać się, że jego utwory wcale nie odstawały od europejskich scen muzycznych. Źródeł inspiracji dla scenicznych opusów Moniuszki można poszukiwać również wśród małych form solowych i kameralnych. Dlatego też program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe J. Brahmsa i F. Chopina.

W koncercie wezmą udział sopranistka Anna Barska, tenor Robert Mojsa i pianistka Marta Misztal. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Starownik-Kuszewska.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


14 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku odbędzie się prawykonanie Stabat Mater Marcina Nagnajewicza.

Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej od dawna bierze udział w muzycznym przeżywaniu czasu bożonarodzeniowego i wielkanocnego. Tym razem Chór Dziecięcy z towarzyszeniem Orkiestry smyczkowej Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko wykona najpiękniejsze pieśni wielkopostne w opracowaniu członka ZKP Jacka Glenca – prorektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, profesora na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu.

Kulminacja koncertu będzie prawykonanie Stabat Mater Marcina Nagnajewicza – kompozytora i multiinstrumentalisty związanego z OiFP. Autor jest absolwentem Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2017 Marcin Nagnajewicz otrzymał nagrodę na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu „za współbrzmienie wszystkich przestrzeni spektaklu Straszna piątka” w reż. Marii Żynel, jako autor muzyki.

Informacja o biletach – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-wielkopostny/ 


14 kwietnia 2019 roku o godz. 17:00 w warszawskim Centrum Kultury Wilanów (ul. Kolegiacka 3) odbędzie się koncert pod hasłem „W zasięgu” w ramach drugiej edycji cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”.

„Kameralnie”, czyli w niezbyt dużym gronie, z przyjaciółmi, dla znajomych, a tłumacząc swobodnie włoskie określenie da camera – „w zaciszu komnaty”. Tegoroczna edycja prowadzi słuchaczy przez stopniowo rosnące zespoły, zaczynając od dwóch, a kończąc na ośmiu wykonawcach. Jest to wyjątkowa okazja, aby usłyszeć muzyków orkiestry w wydaniu kameralnym bez konieczności podróżowania na drugi koniec miasta.

Podczas kwietniowego koncertu wystąpią flecista Andrzej Krzyżanowski, oboista Arkadiusz Krupa, klarnecista Radosław Soroka, waltornista Henryk Kowalewicz i fagocista Piotr Kamiński. W programie koncertu znajdzie się rzadko wykonywana muzyka na kwintet instrumentów dętych autorstwa Ferenca Farkasa, György’a Ligetiego i Malcolma Arnolda. Reperturar uzupełni Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz, który powstał podczas podyplomowych studiów kompozytorski w Ecole Normale de Musique w Paryżu pod kierunkiem prof. Nadii Boulanger. Bacewiczówna otrzymała za swój utwór I nagrodę na konkursie dla kompozytorek paryskiego Towarzystwa Aide aux femmes de professions libres.

Wszystkie prezentowane kompozycje będą opatrzone komentarzem prowadzącego koncert dr. Mariusza Gradowskiego, wykładowcy Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/ 


17 kwietnia 2019 roku, w Wielką Środę, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na niezwykły koncert, który będzie miał miejsce w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza o godz. 19:00.

Nadchodzące Święta Wielkanocne to doskonała okazja, aby oddać się muzycznej kontemplacji. Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwór Krzysztofa Knittla Męka Pańska według Św. Mateusza oraz Symfonię kameralną „Pamięci ofiar faszyzmu i wojny” op. 110 bis Dymitra Szostakowicza. Dzieło Krzysztofa Knittla zostało skomponowane na Festiwal Pasyjny „Crucifixus est...” w 2004 roku i po raz pierwszy zabrzmiało również w Wielką Środę w wykonaniu solistów Filharmonii im. R. Traugutta oraz Orkiestry Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Solistami podczas kwietniowego koncertu będą: Jarosław Bręk (bas-baryton), Wojciech Gierlach (bas), Krzysztof Knittel (instrumenty elektroniczne) oraz soliści Chóru Kameralnego UAM.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://www.amadeus.pl/event-17-04-2019-meka-panska 


17 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku będzie miał miejsce koncert z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego.

Trzy utwory oratoryjne największego polskiego żyjącego kompozytora mają moc zbliżania nieba do ziemi. W programie wieczoru znajdą się takie kompozycje, jak: Iże Cheruwimy (1986, zwana też Cherubikonem czy Pieśnią Cherubinów) do tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego – utwór będący prezentem dla wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza z okazji 60. urodzin; delikatna i prosta Missa brevis, która plasuje się na antypodach jego monumentalnych, wokalno-instrumentalnych fresków, i O gloriosa virginum (O najchwalebniejsza z dziewic) napisane dla wenezuleskiego dyrygenta José Antonio Abreu z okazji 70. urodzin. Są to dzieła na chór mieszany a cappella, co potęguje ich mistyczny i uduchowiony charakter.

Muzyczną klamrą tego wieczoru będzie – nazywana „Wielką” – Msza c-moll KV 427 Wolfganga Amadeusa Mozarta, należąca do najbardziej znanych dzieł muzyki sakralnej. Utwory wykonają Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solistów wystąpią: Anna Wolfinger (sopran), Joanna Krasuska-Motulewicz (alt), Paweł Cichoński (tenor), Mateusz Stachura (bas), Andrzej Klepacki (kantor).

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-z-okazji-85-rocznicy-urodzin-krzysztofa-pendereckiego/ 


17 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w Wielką Środę w pięknej i adekwatnej scenerii barokowej Bazyliki św. Krzyża w Warszawie zabrzmi pierwotna wersja orkiestrowa arcydzieła Josepha Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A, a Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa poprowadzi dyrygent-legenda – Brytyjczyk Paul Esswood.

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, a także muzycznych opracowań, przede wszystkim oratoriów lub kantat. W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii – od duchownego Don José Sáenz de Santa María z andaluzyjskiego Kadyksu. Kompozytor stworzył dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował też wersję oratoryjną. Podczas kwietniowego koncertu zabrzmi zaś pierwotna wersja orkiestrowa dzieła Haydna.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/


18 kwietnia 2019 roku, w przeddzień 76. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, na scenie Muzeum POLIN Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Gabriela Chmury złoży hołd muzykom z getta. W programie koncertu zabrzmią utwory Mozarta, Schuberta i Wajnberga.

19 kwietnia 1943 roku warszawskie getto stało się miejscem największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Nie była to jednak jedyna forma oporu wobec okupanta. Żyjący w getcie polscy Żydzi każdego dnia walczyli o swoją godność. Jedną z symbolicznych form tej walki była muzyka. Żydowska Orkiestra Symfoniczna koncertowała w getcie w latach 1941-42. W jej składzie znaleźli się żydowscy muzycy, którzy przed wojną występowali m.in. w Filharmonii Warszawskiej, Operze czy orkiestrze Polskiego Radia. 15 marca 1941 roku Żydowska Orkiestra zagrała koncert złożony z utworów Wolfganga Amadeusa Mozarta i Franza Schuberta. Solistką była 11-letnia wówczas pianistka Josima Feldschuh. Podczas kwietniowego koncertu przy fortepianie zasiądzie 16-letnia Lauren Zhang, wyróżniona przez BBC tytułem Young Musician of the Year.

W drugiej części koncertu usłyszymy IV Symfonię kameralną warszawianina Mieczysława Wajnberga – ostatni utwór, jaki zdołał dokończyć przed śmiercią w roku 1994. Koncert jest jednym z wydarzeń cyklu Wajnberg@100, który Muzeum POLIN realizuje wspólnie ze Stowarzyszeniem Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. W jego ramach, w roku 100-lecia urodzin kompozytora, przez cały rok w Muzeum POLIN prezentowana jest muzyka Mieczysława Wajnberga.

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/koncert-z-okazji-76-rocznicy-wybuchu-powstania-w-getcie?d=0 


Stowarzyszenie Musica Vera zaprasza w Wielki Piątek – 19 kwietnia 2019 roku – na wydarzenie zatytułowane „Muzyka ciszy”, które odbędzie się w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu o godz. 22:00.

Jest to coś więcej niż koncert – to wspólne zatrzymanie przy Grobie Chrystusa, to żywe słowo, które ma poruszyć serca i wreszcie: wyjątkowa muzyka, taka, która jest najdoskonalszym narzędziem do wyrażenia emocji. Kiedy po zakończonych liturgiach wielkopiątkowych wszystkie parafie pogrążą się w głębokiej ciszy, przy jednym z najpiękniejszych toruńskich kościołów, przy zabytkowym Grobie Pańskim, rozpocznie się muzyczna adoracja...

Wystąpi Zespół Śpiewaków Schola Cantorum Thorunensis pod dyrekcją Pawła Głowińskiego. Fragmenty Pisma Świętego przeczyta ks. prałat Wojciech Niedźwiecki. Artyści wykonają Stabat Mater Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, Miserere Gregoria Allegriego i Spraw, niech płaczę (ze Stabat Mater) Karola Szymanowskiego.

Wydarzenie dofinansowano z budżetu Gminy Miasta Toruń. Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


19 kwietnia 2019 o godz. 23:00 w Kościele pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach (ul. Mikołowska 32) już po raz ósmy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak wystąpi z wyjątkowym pasyjnym programem w noc Wielkiego Piątku.

Koncert-misterium „Miserere mei Deus – Muzyka na Wielki Piątek” będzie elementem wielkopiątkowego czuwania. W przestrzeni jednej z największych katowickich świątyń zabrzmi ponownie słynne Miserere Gregoria Allegriego. „Camerata Silesia” przygotowała na ten wieczór także inne muzyczne wyjątkowe propozycje: skomponowany przez Pawła Łukaszewskiego specjalnie dla zespołu i znakomitego wiolonczelisty Marcina Zdunika utwór Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu oraz przejmujące Svyatyi Johna Tavenera, również z solową partią wiolonczeli. Koncert-misterium muzycznie dopełnią także Pater Noster Peterisa Vasksa oraz pieśń Ludu, mój ludu w aranżacji Sabiny Meck. W muzykę wplecione będą też recytacje w wykonaniu aktora Adama Myrczka.

Katowiccy śpiewacy podobnie jak w latach ubiegłych, będąc w średniowiecznych habitach, rozpoczną koncert procesją, wprowadzając wszystkich w odpowiedni nastrój tego wyjątkowego wydarzenia. Transmisję z koncertu w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice i wiolonczelisty Marcina Zdunika przeprowadzi Radio eM 107,6 FM.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!” organizowany w formie koncertów połączonych z sesją naukową w dniach 23–27 kwietnia 2019 roku.

Przedsięwzięcie poświęcone jest wyłącznie formie kameralistyki, jaką jest duet fortepianowy – w wersji na cztery ręce, dwa fortepiany oraz w połączeniu z orkiestrą. Pomysłodawca całego wydarzenia jest dr hab. Bartlomiej Kominek – Dyrektor Artystyczny Festiwalu. Ideą przewodnią Festiwalu i towarzyszącej mu konferencji naukowej będzie pokazanie różnych aspektów twórczości, związanych z duetem fortepianowym, oraz popularyzowanie repertuaru na ten skład kameralny.

W wykonaniu zarówno studentów krakowskiej Akademii Muzycznej, jak i jej wykładowców usłyszymy dzieła J. S. Bacha, W. A. Mozarta, M. Ravela, S. Rachmaninowa, a także polskich twórców. Ravel Piano Duo, czyli Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska, wykona utwory 5 walców Ignacego Friedmana, Sonatinę Romana Palestra, Kołysankę Romana Maciejewskiego i Divertimento w trzech „kawałkach” Jerzego Bauera. Chopin Piano Duo (zgrany duet zarówno na scenie, jak i w życiu Anna Boczar i Bartłomiej Kominek) zaprezentuje Album Tatrzańskie Ignacego Jana Paderewskiego, Negro Spirituals Romana Maciejewskiego i, oczywiście, Grand Duo Concertant Fryderyka Chopina. Usłyszymy też takich mistrzów, jak na przykład Duo Turgeon, a podczas koncertu finałowego zagra Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu


W dniach 24–28 kwietnia 2019 roku w kwidzyńskim Zamku odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Wszystkie koncerty będą miały miejsce w słynącym z doskonałej akustyki dormitorium.

„Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” to festiwal, który powstał z inicjatywy Iwony Glinki. Pochodząca z Kwidzyna flecistka, znana na scenach europejskich, współpracuje z rozmaitymi uczelniami muzycznymi na starym kontynencie. Jednym z aspektów jej działalności jest propagowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców miasta i powiatu kwidzyńskiego, ale także kształtowanie funkcji kulturalnych Kwidzyna. Ideą nadrzędną Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką.

W czasie festiwalu społeczność Kwidzyna usłyszy Kwartet Gdański oraz Bartosza Paprota w wyśmienitych utworach na gitarę. The Whoop Group zaprezentuje świeże brzmienie popularnych utworów muzyki klasycznej oraz nowych kompozycji w opracowaniu na kwartet saksofonowy. Zabrzmi tez utwór saksofonisty i kompozytora Krzysztofa Koszowskiego Evolution of classical music. Festiwal zakończy 28 kwietnia występ Orkiestry Kameralnej Progress z solistami: Iwoną Glinką i Mirosławem Pachowiczem pod batutą Szymona Morusa. Ważnym punktem festiwalu jest premiera nowych transkrypcji dzieł Fryderyka Chopina na flet i orkiestrę smyczkową, które opracował założyciel fundacji Phasma-Music i wielokrotnie nagradzany kompozytor Michail Travlos.

W ramach Festiwalu odbędzie się Konkurs Muzykujących Dzieci i Młodzieży „Kwidzyn ma talent” oraz koncert charytatywny „Niewidomy dla Niewidomej”, z którego dochód będzie przeznaczony na leczenie oczu Magdaleny Mucha w klinice w Ufie (Rosja).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.phasma-music.com/projects/kwidzyn-music-spring/iii-kwidzyn-music-spring-international-festival-iii-miedzynarodowy-festiwal-kwidzynska-wiosna-muzyczna?pli=1 


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” jest organizatorem cyklu koncertów „Vivat Academia!” zapowiadającego Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Gościem kwietniowego wieczoru 25 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) będzie Jego Magnificencja prof. Władysław Szymański, pełniący godność Rektora od roku 2016.

Władysław Szymański jest absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie kształcił się w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz na Wydziale Teorii Muzyki. Od wielu lat, równolegle z działalnością pedagogiczną na macierzystej uczelni, prof. Władysław Szymański jest koncertującym organistą, jurorem konkursów organowych i kompozytorskich, organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki. Jest także kompozytorem utworów organowych, kameralnych i wokalno-instrumentalnych, które otrzymywały wyróżnienia na konkursach kompozytorskich oraz wielu publikacji na temat organów i muzyki organowej. W latach 2008–2016 sprawował funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Instrumentalnego.

W części koncertowej wieczoru prof. Władysław Szymański wystąpi wspólnie z dr hab. prof. AM Beatą Warykiewicz-Siwy, która jest absolwentką katowickiej Akademii Muzycznej, a obecnie prowadzi w niej klasę skrzypiec. Muzycy wykonają utwory Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Johanna Pachelbela, Johanna Gottfrieda Walthera, Marii Theresii von Paradis, a także Jana Podbielskiego i Grażyny Bacewicz.

Wstęp na koncerty cyklu jest wolny.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 


Członkowie Lutosławski Quartet wraz z gośćmi zapraszają 25 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 na spotkanie z twórczością dwóch wyjątkowych kompozytorów w Narodowym Forum Muzyki. Podczas wieczoru usłyszymy najsłynniejsze dzieła autorstwa Ernesta Chaussona – artysty zwanego niekiedy prekursorem francuskiego impresjonizmu. W programie znalazł się także I kwartet smyczkowy Marcina Markowicza.

Marcin Markowicz – koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej, a zarazem założyciel i członek Lutosławski Quartet – jest nie tylko cenionym kameralistą, lecz także kompozytorem. Jego twórczość nierozerwalnie jest związana z brzmieniem kameralnym.

Francuski twórca Ernest Chausson kształcił się muzycznie pod okiem Jules’a Masseneta i Césara Francka w Konserwatorium Paryskim. W jego interesującym dorobku kompozytorskim najpopularniejszym dziełem okazuje się nastrojowy Poème na skrzypce i orkiestrę. Autor opracował go później również w wersji na mniejszy skład instrumentalny, czyli na skrzypce i fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego. Najczęściej wykonywanym dziełem kameralnym kompozytora jest zaś Koncert D-dur op. 21. Prawykonanie tej na wskroś wirtuozowskiej kompozycji Chausson zawdzięcza przychylności Ysaÿe’a, który postanowił zaprezentować Koncert wraz ze swoim kwartetem i pianistą Auguste’em Pierretem. Bohaterem premiery okazał się niewątpliwie Pierret. Był on drugim wirtuozem fortepianu poproszonym o udział koncercie – jego poprzednik zrezygnował, uznając swoją partię za zbyt trudną…

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6753 


Koncert kameralny 26 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej to okazja, by posłuchać jednego z najciekawszych zestawień brzmieniowych w muzyce kameralnej, jakim jest klasyczne trio stroikowe (d’anches).

Program skomponowany został tak, by pokazać bogactwo możliwości oboju, klarnetu i fagotu. Złożyły się na niego utwory różne pod względem stylu, charakteru i nastroju.

III Divertimento KV 439b (ok. 1783) pochodzi ze zbioru 5 Divertimentos, którego autorstwo, choć do końca niepotwierdzone, za sprawą typowych dla stylu Wolfganga Amadeusa Mozarta elementów przypisywane jest właśnie jemu. Utwór noszący cechy wykwintnej kameralnej muzyki komnatowej skrzy się pogodnym nastrojem, a poprzez mistrzowsko napisane partie instrumentów dętych – zachwyca wysmakowaną harmonią i kolorystycznym wyrafinowaniem. Inwencje trzygłosowe (1722) Jana Sebastiana Bacha są częścią zbioru krótkich utworów skomponowanych w oryginale na instrument klawiszowy; tego wieczoru zabrzmią w opracowaniu na trio stroikowe.

Pozostałe kompozycje to dwie odsłony nurtu neoklasycystycznego I połowy ubiegłego wieku. Są nimi: taneczny i pełen wdzięku utwór Cinq Pieces en Trio (1935) francuskiego twórcy Jacquesa Iberta oraz nastrojowa i liryczna Suita na trio stroikowe (1949) Aleksandra Tansmana.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1414/2019-04-26/19:00 


26 kwietnia 2019 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego zabrzmi Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego.

Tytuł w tłumaczeniu brzmi dosłownie Księga na orkiestrę i nawiązuje do dawnych idei łączenia w zbiory miniatur na jeden instrument, np. Livres pour clavesin François Couperina czy Orgelbüchlein Bacha. Kompozycja pochodzi z 1968 roku, z aleatorycznego okresu twórczości Lutosławskiego. Utwór został podzielony na dyrygowane – poza ostatnim – Chapitres (Rozdziały) oraz Intermèdes (Intermedia), które podobnie jak ostatni Rozdział grane są przez muzyków niezależnie (ad libitum).

Utwór ten usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego. Muzycy zaprezentują też przesyconą silnymi romantycznymi emocjami uwerturę-fantazję Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego oraz Koncert skrzypcowy d-moll Jeana Sibeliusa – najczęściej wykonywany i nagrywany koncert XX wieku. W roli solisty wystąpi skrzypek Piotr Pławner.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1025-Sibelius__Lutoslawski__Czajkowski 


Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zaprasza 26 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 na koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią dzieła Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Rok Moniuszkowski zaakcentowany zostanie jednym z najczęściej wykonywanych utworów instrumentalnych Stanisława Moniuszki – dramatyczną w wyrazie Uwerturą do opery Halka. Pierwsze wykonanie IV Symfonii koncertującej Karola Szymanowskiego odbyło się w Poznaniu. Autor pisał ten utwór z myślą o sobie jako wykonawcy – wystąpił wówczas jako solista i w obydwu rolach: kompozytora i pianisty, odniósłszy wielki sukces. Do dziś jest to jedno z najchętniej granych słuchanych dzieł wybitnego polskiego twórcy. Popisowym utworem jest także Rapsodia na temat Paganiniego Siergieja Rachmaninowa, będąca cyklem wariacji opartych na słynnym Kaprysie skrzypcowym a-moll Niccolò Paganiniego.

Dzieła zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Bartosza Staniszewskiego. W roli solistów wystąpią pianiści Andrzej Pikul i Marharyta Kozlovska.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/art,695.html 


Tradycyjnie już na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, w tym roku w dniu 26 kwietnia, o godz. 19.00 wystąpią finaliści i laureaci VIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary.

Cieszący się wielkim zainteresowaniem Konkurs jest organizowany przez Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie, a uczestniczą w nim młodzi śpiewacy operowi i adepci sztuki wokalnej z wielu stron Polski. Podobnie jak w latach poprzednich, Konkurs będzie miał dwa etapy. Najpierw uczestnicy wystąpią z towarzyszeniem fortepianu – w Mławie, następnie zaś finaliści wystąpią na dużej scenie, przed dużą widownią – w Olsztynie z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Jerzego Koska. Z pewnością dla wielu młodych śpiewaków będzie to pierwszą okazją do zaprezentowania się publiczności z towarzyszeniem profesjonalnej orkiestry symfonicznej.

Na program wieczoru złożą się arie prezentowane przez finalistów konkursu z wybranych dzieł takich kompozytorów, jak: Gaetano Donizetti, Wolfgang Amadeus Mozart, Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi, Georges Bizet, Piotr Czajkowski, Stanisław Moniuszko i Feliks Nowowiejski. Jerzy Kosek, który poprowadzi filharmoników warmińsko-mazurskich, dyrygował większością orkiestr symfonicznych i kameralnych w Polsce, a także w Niemczech, Austrii, Danii, Holandii, Węgrzech, Ukrainie, Jugosławii, Wenezueli, Izraelu, Portugalii, Chinach, USA (m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku). W swoim dorobku posiada szesnaście płyt CD, muzykę do filmów, muzykę dla radia oraz telewizji polskiej, izraelskiej i amerykańskiej.

Piotr J. Reszczyński

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 


Podczas koncertu 27 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej UMFC zaprezentują się młodzi, szczycący się wieloma sukcesami na prestiżowych konkurach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności.

Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości zapewne cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program. Zabrzmią dwa koncerty fagotowe: Wolfganga Amadeusa Mozarta i Michała Spisaka. Klasyczny utwór osiemnastoletniego Mozarta to pierwszy z napisanych przez niego kilku koncertów na instrumenty dęte i do dziś najczęściej wykonywany ze wszystkich koncertów fagotowych. Wśród polskich fagocistów nieustającą popularnością cieszy się klasycyzujący, pełen wdzięku i humoru utwór Michała Spisaka z 1944 r.

Francuski kompozytor Henri Tomasi poświęcił puzonowi jeden z najbardziej dziś znanych koncertów, traktując z całą powagą przebogatą paletę ekspresyjną puzonu, jego zdolność do lirycznej kantyleny, ale też możliwości wirtuozowskie obecne w żywym finale. Wreszcie klejnot późnoromantycznej muzyki wiolonczelowej i zarazem ostatni z koncertów solowych Antonína Dvořáka Koncert h‑moll.

Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2017 r., obecnie zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Przedstawiciele instytucji muzycznych, wybitni i znani artyści, pedagodzy i przede wszystkim adepci sztuki wokalnej przyjadą do Nowego Sącza za sprawą rozpoczynającego się̨ 27 kwietnia 2019 roku jubileuszowego XX Międzynarodowego Festiwalu i XVIII Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.

Festiwal i Konkurs, odbywające się cyklicznie co 2 lata nieprzerwanie od 1985 roku, szybko stały się czymś więcej niż tylko rywalizacją śpiewaków na scenie, promując sztukę operową lokalnie, w Małopolsce, na poziomie krajowym i międzynarodowym. W tym roku od 27 kwietnia do 5 maja utalentowani, młodzi wokaliści z 14 krajów (Polska, Austria, Brazylia, Chorwacja, Chiny, Gruzja, Holandia, Irlandia, Izrael, Rosja, Rumunia, Słowacja, Ukraina, Włochy) zaprezentują swoje umiejętności przed jury złożonym z artystów, agentów operowych, pedagogów i przedstawicieli instytucji muzycznych z całego świata.

Jubileuszowy XX Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari rozpocznie się 27 kwietnia w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W nadzwyczajnym koncercie symfonicznym usłyszymy wykonanie koncertowe opery Suor Angelica Giacomo Pucciniego oraz poemat symfoniczny Anhelli op. 22 Ludomira Różyckiego. Nie przypadkiem zestawiono ze sobą dzieła tych dwóch kompozytorów. Pisząc swoją jednoaktową operę Puccini inspirował się aktem klasztornym z opery Eros i Psyche Różyckiego. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej poprowadzi, już po raz drugi na festiwalu, José Cura, światowej sławy śpiewak i dyrygent. Koncert laureatów odbędzie się 4 maja 2019 roku. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Śląskiej, a poprowadzi ją Maestro Sebastian Perłowski. Dzień później, 5 maja, koncert najlepszych śpiewaków zostanie powtórzony w Operze Śląskiej w Bytomiu.

Szczegółowy program – na stronie http://www.adasari.pl/ 


W dniach 27 kwietnia – 4 maja 2019 roku odbędzie się nowy festiwal muzyki klasycznej Szczecin Classic, organizowany przez Baltic Neopolis Orchestra.

Festiwal będzie popularyzował i prezentował muzykę klasyczną na najwyższym poziomie za sprawą artystów światowej klasy, a także pełnił funkcję edukacyjną. W jego ramach odbędzie się bowiem prestiżowy kurs muzyczny Szczecin Classic Academy organizowany w ścisłej współpracy z Akademią Sztuki. Szczecin Classic nosi podtytuł Gramy w Classy, co nawiązując do zamysłu organizatorów, ma ułatwić odbiór muzyki klasycznej szerokiej grupie odbiorców. W ramach festiwalu od będzie się 7 koncertów muzyki klasycznej z udziałem gwiazd wydarzenia towarzyszące: happeningi poświęcone instrumentom na Jasnych Błoniach i na Placu Grunwaldzkim, gimnastyka z klasyką w Parku Andersa, pokaz skrzypiec Stradivariusa, wykład poświęcony temu jak w umiejętny sposób zarządzać swoją karierą muzyczną, nauka tańca barokowego.

Podczas koncertów, które będą odbywać się o godz. 19:30, zabrzmią dzieła kompozytorów z całego świata, w tym Grażyny Bacewicz, Mieczysława Karłowicza, Wojciech Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Zygmunta Stojowskiego i Władysława Żeleńskiego.

Szczegóły – na stronie internetowej: http://szczecinclassic.pl/ 


Koło Artystyczno-Naukowe Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na koncerty muzyki filmowej, które odbędą się 27 i 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00.

W programie koncertu znajdą się utwory z gatunku muzyki filmowej i teatralnej autorstwa studentów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku z towarzyszeniem projekcji filmów, animacji i obrazów. Autorami wizualizacji graficznej są studenci specjalności „Animacja” Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wystąpi Projektowa Orkiestra Symfoniczna, złożona ze studentów Akademii Muzycznej oraz uczniów pobliskich szkół muzycznych, pod dyrekcją Anety Pawlik, Krzysztofa Falkowskiego i Romana Niczyparuka.

W wykonaniu młodych ambitnych muzyków usłyszymy utwory Adama Diesnera, Joanny Złotkowskiej, Ewy Miriam Saczko, Artura Samula, Maksyma Kalinowskiego, Krzysztofa Falkowskiego, Michała Edwarda Krzemińskiego, Magdaleny Garbeckiej, Kaji Czabańskiej, Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Miłosza Kowalewskiego i Anny Janowicz.

Wstęp na wydarzenie jest wolny; bezpłatne wejściówki należy pobrać na stronie wydarzenia.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/koncert-muzyki-filmowej-4/ 


„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędą się dwa wiosenne koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 24 marca oraz 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom dwa sonatowe wieczory. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 24. marca i 28. kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza, Feliksa Janiewicza, Edwarda Elgara i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii 


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny z okazji 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy artystycznej Piotra Mossa.

Piotr Moss (*1949) po studiach kompozytorskich w warszawskiej PWSM w klasie Piotra Perkowskiego (pracował również pod kierunkiem Grażyny Bacewicz i Krzysztofa Pendereckiego) wyjechał do Francji, gdzie doskonalił swój warsztat kompozytorski pod kierunkiem Nadii Boulanger. Obecnie mieszka i tworzy w Paryżu. Piotr Moss jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich, zarówno w kraju jak i za granicą. W 2000 roku Piotr Moss został mianowany przez francuskiego Ministra Kultury Kawalerem Orderu Literatury i Sztuki (Chevalier dans l’ordre des Arts et des Lettres), w 2007 otrzymał nagrodę francuskiej Académie des Beaux Arts, a w 2009, z okazji 60. rocznicy urodzin i 40-lecia pracy artystycznej, otrzymał nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest także odznaczony medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2016 otrzymał kolejne odznaczenie państwowe: Officier dans l’ordre des Arts et des Lettres.

Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy oraz aktor Krzysztof Gosztyła wykonają utwór Piotra Mossa Ptak Ugui na recytatora i orkiestrę. Ponadto w programie koncertu znajdą się: Uwertura do opery Verbum Nobile Stanisława Moniuszki oraz Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę Maurice'a Ravela. Patrię solową w tym utworze wykona francuska pianistka Hélène Tysman - absolwentka Konserwatorium Paryskiego oraz wyższych szkół muzycznych w Hamburgu i Weimarze.

Dodatkowe informacje – na stronie http://studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 


28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zabrzmi wzruszająca i poruszająca wyobraźnię muzyka filmowa.

W programie koncertu usłyszymy ścieżki dźwiękowe, które towarzyszyły najsłynniejszym obrazom kina polskiego i zagranicznego, przeboje z kultowych polskich seriali, utwory komponowane z myślą o filmie ale i te, które choć są z filmem kojarzone, powstały jako samodzielne dzieła. Orkiestra Smyczkowa Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Stefana Gąsieńca wykona utwory George’a Gershwina, Scotta Joplina, Carlosa Gardela, a także Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Władysława Szpilmana, Krzesimira Dębskiego, Waldemara Kazaneckiego, Włodzimierza Korcza i Mirosława Gąsieńca.

Koncert poprowadzi Tomasz Stockinger – jeden z najbardziej rozpoznawanych polskich aktorów, od czasu ukończenia w 1978 warszawskiej PWST nieprzerwanie związany z teatrem, kinem, telewizją i estradą. Przy fortepianie zasiądzie Stefan Gąsieniec – znakomity pianista jazzowy, kompozytor i aranżer.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,28-04-2019.html