Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

26 kwietnia 2019 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie o godz. 19:00 podczas koncertu symfonicznego zabrzmi Livre pour orchestre Witolda Lutosławskiego.

Tytuł w tłumaczeniu brzmi dosłownie Księga na orkiestrę i nawiązuje do dawnych idei łączenia w zbiory miniatur na jeden instrument, np. Livres pour clavesin François Couperina czy Orgelbüchlein Bacha. Kompozycja pochodzi z 1968 roku, z aleatorycznego okresu twórczości Lutosławskiego. Utwór został podzielony na dyrygowane – poza ostatnim – Chapitres (Rozdziały) oraz Intermèdes (Intermedia), które podobnie jak ostatni Rozdział grane są przez muzyków niezależnie (ad libitum).

Utwór ten usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego. Muzycy zaprezentują też przesyconą silnymi romantycznymi emocjami uwerturę-fantazję Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego oraz Koncert skrzypcowy d-moll Jeana Sibeliusa – najczęściej wykonywany i nagrywany koncert XX wieku. W roli solisty wystąpi skrzypek Piotr Pławner.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1025-Sibelius__Lutoslawski__Czajkowski 


Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zaprasza 26 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 na koncert symfoniczny, podczas którego zabrzmią dzieła Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Rok Moniuszkowski zaakcentowany zostanie jednym z najczęściej wykonywanych utworów instrumentalnych Stanisława Moniuszki – dramatyczną w wyrazie Uwerturą do opery Halka. Pierwsze wykonanie IV Symfonii koncertującej Karola Szymanowskiego odbyło się w Poznaniu. Autor pisał ten utwór z myślą o sobie jako wykonawcy – wystąpił wówczas jako solista i w obydwu rolach: kompozytora i pianisty, odniósłszy wielki sukces. Do dziś jest to jedno z najchętniej granych słuchanych dzieł wybitnego polskiego twórcy. Popisowym utworem jest także Rapsodia na temat Paganiniego Siergieja Rachmaninowa, będąca cyklem wariacji opartych na słynnym Kaprysie skrzypcowym a-moll Niccolò Paganiniego.

Dzieła zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Bartosza Staniszewskiego. W roli solistów wystąpią pianiści Andrzej Pikul i Marharyta Kozlovska.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/art,695.html 


Tradycyjnie już na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, w tym roku w dniu 26 kwietnia, o godz. 19.00 wystąpią finaliści i laureaci VIII Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary.

Cieszący się wielkim zainteresowaniem Konkurs jest organizowany przez Państwową Szkołę Muzyczną I i II st. im. Andrzeja Krzanowskiego w Mławie, a uczestniczą w nim młodzi śpiewacy operowi i adepci sztuki wokalnej z wielu stron Polski. Podobnie jak w latach poprzednich, Konkurs będzie miał dwa etapy. Najpierw uczestnicy wystąpią z towarzyszeniem fortepianu – w Mławie, następnie zaś finaliści wystąpią na dużej scenie, przed dużą widownią – w Olsztynie z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Jerzego Koska. Z pewnością dla wielu młodych śpiewaków będzie to pierwszą okazją do zaprezentowania się publiczności z towarzyszeniem profesjonalnej orkiestry symfonicznej.

Na program wieczoru złożą się arie prezentowane przez finalistów konkursu z wybranych dzieł takich kompozytorów, jak: Gaetano Donizetti, Wolfgang Amadeus Mozart, Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi, Georges Bizet, Piotr Czajkowski, Stanisław Moniuszko i Feliks Nowowiejski. Jerzy Kosek, który poprowadzi filharmoników warmińsko-mazurskich, dyrygował większością orkiestr symfonicznych i kameralnych w Polsce, a także w Niemczech, Austrii, Danii, Holandii, Węgrzech, Ukrainie, Jugosławii, Wenezueli, Izraelu, Portugalii, Chinach, USA (m.in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku). W swoim dorobku posiada szesnaście płyt CD, muzykę do filmów, muzykę dla radia oraz telewizji polskiej, izraelskiej i amerykańskiej.

Piotr J. Reszczyński

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 


Podczas koncertu 27 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej UMFC zaprezentują się młodzi, szczycący się wieloma sukcesami na prestiżowych konkurach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności.

Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości zapewne cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program. Zabrzmią dwa koncerty fagotowe: Wolfganga Amadeusa Mozarta i Michała Spisaka. Klasyczny utwór osiemnastoletniego Mozarta to pierwszy z napisanych przez niego kilku koncertów na instrumenty dęte i do dziś najczęściej wykonywany ze wszystkich koncertów fagotowych. Wśród polskich fagocistów nieustającą popularnością cieszy się klasycyzujący, pełen wdzięku i humoru utwór Michała Spisaka z 1944 r.

Francuski kompozytor Henri Tomasi poświęcił puzonowi jeden z najbardziej dziś znanych koncertów, traktując z całą powagą przebogatą paletę ekspresyjną puzonu, jego zdolność do lirycznej kantyleny, ale też możliwości wirtuozowskie obecne w żywym finale. Wreszcie klejnot późnoromantycznej muzyki wiolonczelowej i zarazem ostatni z koncertów solowych Antonína Dvořáka Koncert h‑moll.

Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2017 r., obecnie zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Przedstawiciele instytucji muzycznych, wybitni i znani artyści, pedagodzy i przede wszystkim adepci sztuki wokalnej przyjadą do Nowego Sącza za sprawą rozpoczynającego się̨ 27 kwietnia 2019 roku jubileuszowego XX Międzynarodowego Festiwalu i XVIII Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari.

Festiwal i Konkurs, odbywające się cyklicznie co 2 lata nieprzerwanie od 1985 roku, szybko stały się czymś więcej niż tylko rywalizacją śpiewaków na scenie, promując sztukę operową lokalnie, w Małopolsce, na poziomie krajowym i międzynarodowym. W tym roku od 27 kwietnia do 5 maja utalentowani, młodzi wokaliści z 14 krajów (Polska, Austria, Brazylia, Chorwacja, Chiny, Gruzja, Holandia, Irlandia, Izrael, Rosja, Rumunia, Słowacja, Ukraina, Włochy) zaprezentują swoje umiejętności przed jury złożonym z artystów, agentów operowych, pedagogów i przedstawicieli instytucji muzycznych z całego świata.

Jubileuszowy XX Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari rozpocznie się 27 kwietnia w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W nadzwyczajnym koncercie symfonicznym usłyszymy wykonanie koncertowe opery Suor Angelica Giacomo Pucciniego oraz poemat symfoniczny Anhelli op. 22 Ludomira Różyckiego. Nie przypadkiem zestawiono ze sobą dzieła tych dwóch kompozytorów. Pisząc swoją jednoaktową operę Puccini inspirował się aktem klasztornym z opery Eros i Psyche Różyckiego. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej poprowadzi, już po raz drugi na festiwalu, José Cura, światowej sławy śpiewak i dyrygent. Koncert laureatów odbędzie się 4 maja 2019 roku. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Śląskiej, a poprowadzi ją Maestro Sebastian Perłowski. Dzień później, 5 maja, koncert najlepszych śpiewaków zostanie powtórzony w Operze Śląskiej w Bytomiu.

Szczegółowy program – na stronie http://www.adasari.pl/ 


W dniach 27 kwietnia – 4 maja 2019 roku odbędzie się nowy festiwal muzyki klasycznej Szczecin Classic, organizowany przez Baltic Neopolis Orchestra.

Festiwal będzie popularyzował i prezentował muzykę klasyczną na najwyższym poziomie za sprawą artystów światowej klasy, a także pełnił funkcję edukacyjną. W jego ramach odbędzie się bowiem prestiżowy kurs muzyczny Szczecin Classic Academy organizowany w ścisłej współpracy z Akademią Sztuki. Szczecin Classic nosi podtytuł Gramy w Classy, co nawiązując do zamysłu organizatorów, ma ułatwić odbiór muzyki klasycznej szerokiej grupie odbiorców. W ramach festiwalu od będzie się 7 koncertów muzyki klasycznej z udziałem gwiazd wydarzenia towarzyszące: happeningi poświęcone instrumentom na Jasnych Błoniach i na Placu Grunwaldzkim, gimnastyka z klasyką w Parku Andersa, pokaz skrzypiec Stradivariusa, wykład poświęcony temu jak w umiejętny sposób zarządzać swoją karierą muzyczną, nauka tańca barokowego.

Podczas koncertów, które będą odbywać się o godz. 19:30, zabrzmią dzieła kompozytorów z całego świata, w tym Grażyny Bacewicz, Mieczysława Karłowicza, Wojciech Kilara, Ignacego Jana Paderewskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Zygmunta Stojowskiego i Władysława Żeleńskiego.

Szczegóły – na stronie internetowej: http://szczecinclassic.pl/ 


Koło Artystyczno-Naukowe Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na koncerty muzyki filmowej, które odbędą się 27 i 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00.

W programie koncertu znajdą się utwory z gatunku muzyki filmowej i teatralnej autorstwa studentów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku z towarzyszeniem projekcji filmów, animacji i obrazów. Autorami wizualizacji graficznej są studenci specjalności „Animacja” Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wystąpi Projektowa Orkiestra Symfoniczna, złożona ze studentów Akademii Muzycznej oraz uczniów pobliskich szkół muzycznych, pod dyrekcją Anety Pawlik, Krzysztofa Falkowskiego i Romana Niczyparuka.

W wykonaniu młodych ambitnych muzyków usłyszymy utwory Adama Diesnera, Joanny Złotkowskiej, Ewy Miriam Saczko, Artura Samula, Maksyma Kalinowskiego, Krzysztofa Falkowskiego, Michała Edwarda Krzemińskiego, Magdaleny Garbeckiej, Kaji Czabańskiej, Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Miłosza Kowalewskiego i Anny Janowicz.

Wstęp na wydarzenie jest wolny; bezpłatne wejściówki należy pobrać na stronie wydarzenia.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/koncert-muzyki-filmowej-4/ 


„Vive la Gioacchino Rossini!” – pod takim hasłem odbędą się dwa wiosenne koncerty Elbląskiej Orkiestry Kameralnej 24 marca oraz 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego w Elblągu.

Muzycy przypomną bowiem postać włoskiego mistrza stylu bel canto. W Ratuszu Staromiejskim zaprezentuje się też Jan Stanienda – maestro skrzypiec i batuty, którego nazwisko jest wymieniane w kontekście najwybitniejszych polskich kameralistów. Jak stwierdził jeden z recenzentów, „jego bogata wyobraźnia i mistrzowskie frazowanie sprawiają, że […] utwory nie tyle zapadają, co wdzierają się w pamięć słuchaczy”.

Mimo, że Gioacchino Rossini znany jest przede wszystkim jako autor oper, jego sonaty pozostają nie mniej warte zainteresowania. W związku z tym, EOK i Jan Stanienda proponują elbląskim melomanom dwa sonatowe wieczory. Nic dziwnego, skoro zdaniem krytyki „sonaty w wykonaniu Jana Staniendy należy smakować i ta uczta powinna trwać dłużej niż jeden koncert”. 24. marca i 28. kwietnia przekonamy się, że ten gatunek muzyczny kryje w sobie wiele tajemnic, które warto odkrywać osobiście. Z instrumentów popłyną też kompozycje Mieczysława Karłowicza, Feliksa Janiewicza, Edwarda Elgara i Andrzeja Panufnika.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/dwa-akty-sonatowej-maestrii 


Program 2 Polskiego Radia oraz Polska Orkiestra Radiowa zapraszają 28 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na koncert symfoniczny z okazji 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy artystycznej Piotra Mossa.

Piotr Moss (*1949) po studiach kompozytorskich w warszawskiej PWSM w klasie Piotra Perkowskiego (pracował również pod kierunkiem Grażyny Bacewicz i Krzysztofa Pendereckiego) wyjechał do Francji, gdzie doskonalił swój warsztat kompozytorski pod kierunkiem Nadii Boulanger. Obecnie mieszka i tworzy w Paryżu. Piotr Moss jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich, zarówno w kraju jak i za granicą. W 2000 roku Piotr Moss został mianowany przez francuskiego Ministra Kultury Kawalerem Orderu Literatury i Sztuki (Chevalier dans l’ordre des Arts et des Lettres), w 2007 otrzymał nagrodę francuskiej Académie des Beaux Arts, a w 2009, z okazji 60. rocznicy urodzin i 40-lecia pracy artystycznej, otrzymał nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest także odznaczony medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2016 otrzymał kolejne odznaczenie państwowe: Officier dans l’ordre des Arts et des Lettres.

Polska Orkiestra Radiowa pod batutą Michała Klauzy oraz aktor Krzysztof Gosztyła wykonają utwór Piotra Mossa Ptak Ugui na recytatora i orkiestrę. Ponadto w programie koncertu znajdą się: Uwertura do opery Verbum Nobile Stanisława Moniuszki oraz Koncert fortepianowy D-dur na lewą rękę Maurice'a Ravela. Patrię solową w tym utworze wykona francuska pianistka Hélène Tysman - absolwentka Konserwatorium Paryskiego oraz wyższych szkół muzycznych w Hamburgu i Weimarze.

Dodatkowe informacje – na stronie http://studianagran.com.pl/koncerty/sala-witolda-lutoslawskiego/ 


28 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie zabrzmi wzruszająca i poruszająca wyobraźnię muzyka filmowa.

W programie koncertu usłyszymy ścieżki dźwiękowe, które towarzyszyły najsłynniejszym obrazom kina polskiego i zagranicznego, przeboje z kultowych polskich seriali, utwory komponowane z myślą o filmie ale i te, które choć są z filmem kojarzone, powstały jako samodzielne dzieła. Orkiestra Smyczkowa Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Stefana Gąsieńca wykona utwory George’a Gershwina, Scotta Joplina, Carlosa Gardela, a także Fryderyka Chopina, Wojciecha Kilara, Władysława Szpilmana, Krzesimira Dębskiego, Waldemara Kazaneckiego, Włodzimierza Korcza i Mirosława Gąsieńca.

Koncert poprowadzi Tomasz Stockinger – jeden z najbardziej rozpoznawanych polskich aktorów, od czasu ukończenia w 1978 warszawskiej PWST nieprzerwanie związany z teatrem, kinem, telewizją i estradą. Przy fortepianie zasiądzie Stefan Gąsieniec – znakomity pianista jazzowy, kompozytor i aranżer.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,28-04-2019.html 


Międzynarodowy Festiwal Chóralny „Mundus Cantat” – największy chóralny event w Polsce – odbędzie się w tym roku w dniach 28 kwietnia – 26 maja 2019roku.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali chóralnych w kraju będzie świętował swój jubileusz nie tylko w Sopocie, ale również w Trójmieście. W ramach festiwalu usłyszymy śpiewaków z Białorusi, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Francji, Litwy, Kolumbii i oczywiście silną reprezentację z Polski. „Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Chóry ocenione zostaną przez międzynarodowe Jury.

Gościem festiwalu będzie Paul Phenix, były tenor King's Singers (1997–2014) i założyciel PurpleVocals. Jego recital obędzie się 22 maja w Kościele św. Jerzego w Sopocie. Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, wykonujących polska muzykę chóralną, Parada Chórów sopockim „Monciakiem”, Koncert Finałowy z ogłoszeniem laureatów tegorocznego festiwalu oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu czy sopockim Molo.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://munduscantat.pl 


W Roku Moniuszkowskim Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” świętuje 200. urodziny twórcy polskiej opery narodowej cyklem koncertów „Moniuszko od serca”. 30 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Studiu Koncertowym Polskiego Radia (ul. Ligonia 29) wystąpią uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Tuż przed konkursowymi zmaganiami zaśpiewają młodzi wokaliści, którzy zakwalifikowali się do udziału w jubileuszowej edycji Konkursu. Przed wymagającym Jury wystąpią już w dniach 5–11 maja.

W kwietniowym koncercie, zorganizowanym przez „Silesię” we współpracy Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, weźmie udział troje artystów, którzy byli uczestnikami Akademii Operowej i realizowanego przez Teatr Wielki „Programu Kształcenia Młodych Talentów”. Karolina Makuła jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. Jan Żądło ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem dr. Adama Szerszenia, a obecnie realizuje w macierzystej uczelni studia doktoranckie. Mateusz Hoedt kształcił się w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala, a w ostatnich latach w Akademii Operowej paryskiej Opery Narodowej. Wszyscy uczestnicy koncertu mogą już pochwalić się imponującymi osiągnięciami artystycznymi i nagrodami, które przyznano im na znaczących konkursach wokalnych.

W Katowicach przedstawią niektóre pozycje z konkursowego repertuaru, który w nawiązaniu do regulaminu Konkursu obejmuje nie tylko muzykę polską, ale również arie i pieśni ze światowej literatury wokalnej. Usłyszymy między innymi utwory Karola Kurpińskiego, Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego.

Bezpłatne wejściówki (od 15 kwietnia) dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 


Zdobywca nagrody publiczności za najlepszy film dokumentalny 34. Warszawskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego 2018 – produkcja Maksymiuk. Koncert na dwoje w reżyserii Tomasza Drozdowicza – wchodzi do kin 12 kwietnia 2019 roku. 8 kwietnia główni bohaterowie zapraszają do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego o godz. 19.00 na pokaz filmu i spotkanie z twórcami.

Dyrygent Jerzy Maksymiuk i jego żona dziennikarka Ewa Piasecka tworzą szczególny związek. Charyzmatyczny maestro, odnoszący sukcesy w świecie muzyki, w życiu codziennym wydaje się być zagubiony bez pomocy żony, która wspiera go w codziennych czynnościach. Kamera towarzyszy artyście w trakcie pracy z wybitnymi muzykami (m. in. z Januszem Olejniczakiem, Marcinem Wyrostkiem, Sebastianem Karpielą-Bułecką) i orkiestrami, a także ukazuje fascynujący świat genialnego twórcy pochłoniętego dyrygenturą i komponowaniem. W ścieżce dźwiękowej filmu znalazła się muzyka 13 kompozytorów, w tym Brahmsa, Beethovena, Prokofiewa, Lutosławskiego, Kilara, Pendereckiego i samego Maksymiuka.

Zdjęcia realizowano przez ponad cztery lata w Polsce, Anglii, Szkocji i Francji. Widzowie więc wraz z bohaterem będą mogli odbyć zaskakującą podróż artystyczną, a także poznać światowej sławy artystę od prywatnej strony, poznać opowieść o miłości, wielkiej pasji, talencie i jeszcze większej cenie płaconej za ten talent...

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Oficjalny zwiastun filmu: https://youtu.be/RLorFYlnZXs