Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Radzimir Dębski (JIMEK) i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach łączą muzyczne siły! Wyjątkowy koncert pt. „Symfonia Europejska” odbędzie się 1 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej z okazji 15-lecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

Program koncertu łączy w sobie dwa muzyczne światy: klasyczny i rozrywkowy. Usłyszymy Poloneza z filmu Pan Tadeusz, skomponowanego przez Wojciecha Kilara, jednego z najbardziej cenionych na świecie polskich kompozytorów. Jego utwór, nawiązujący do tradycji polskich tańców narodowych, to idealny pomost między IX Symfonią d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena, którą wieńczy Oda do radości, a kompozycjami Radzimira Dębskiego, łączącymi w sobie wpływy hip-hopu, jazzu i muzyki filmowej. Utwór Crux to swoisty znak rozpoznawczy kompozytora i wykonywany ponad 50 razy flagowy utwór symfoniczny. Tytuł oznacza „sedno, istotę”. To podróż po różnych światach muzycznych, w których orkiestra symfoniczna staje się czasem chórem, a czasem armią perkusistów. O Historii Jazzu sam autor mówi tak: „Historią Jazzu mogę złożyć hołd temu, co było przede mną”.

Utwory zaprezentują: Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją Lukasza Borowicza. W roli solistów wystąpią: Joanna Freszel (sopran), Agnieszka Rehlis (alt), Tadeusz Szlenkier (tenor) i Artur Janda (bas).

Szczegóły – na stronie https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/15latpolskiwue/aktualnosci/symfonia-europejska-jimek-nospr-borowicz 


Tegoroczna edycja festiwalu „Gaude Mater” odbędzie się w dniach 4–6 maja 2019 roku. Program wydarzenia obejmuje wystawy oraz koncerty muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” został zainicjowany przez Krzysztofa Pośpiecha, dyrygenta, pedagoga i pierwszego dyrektora Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater” i jest obecnie największym w Polsce projektem, promującym muzykę różnych religii i kultur. Prowadzenie dialogu międzykulturowego oraz pokazanie piękna muzyki z różnych stron świata otwiera słuchacza na inne wyznania i uczy tolerancji.

W tym roku zaproszeni do udziału w Festiwalu artyści skoncentrowali się na muzyce polskiej. W ramach wydarzenia prezentowana będzie muzyka ze średniowiecznych zbiorów jasnogórskich, utwory chóralne Stanisława Moniuszki. Festiwal jest otwarty także na muzykę współczesną. Podczas koncertu finałowego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej i Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” pod dyrekcją Adama Klocka wykonają „Symfonię pieśni żałosnych” op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego i Angelus Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program – na stronie http://gaudemater.pl/festiwal2019/ 


4 maja 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert kameralny z cyklu „Wajnberg w Polsce”.

Podczas koncertu usłyszymy utwory kameralne sławnych warszawian: Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Wajnberga i Szymona Laksa, w wykonaniu Kwartetu Śląskiego – laureatów tegorocznej nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

XIV Kwartet smyczkowy op. 122 (1978) Wajnberga jest dziełem enigmatycznym: kompozytor nie podaje zwyczajowych określeń charakteru następujących po sobie bezpośrednio pięciu części utworu (są tylko „obiektywne” wskazówki metronomiczne), każe muzykom używać tłumików ponad „zwykłą” miarę, a nade wszystko prowadzi narrację meandrującą, która sprawia, że mamy wrażenie wędrowania po labiryncie w poszukiwaniu drogi wyjścia.

Szymon Laks podczas wojny został wywieziony do Auschwitz (był tam wpierw skrzypkiem, potem dyrygentem obozowej orkiestry), następnie do Sachsenhausen i Dachau. Doświadczenia te opisał w książce Gry oświęcimskie. Po wojnie wrócił do Paryża. Tam powstał III Kwartet „na polskie tematy ludowe” (1945) – osobliwie wolny od ciężaru doświadczeń wojennych, wyraz nostalgii i powrotu do życia.

Zygmunt Noskowski był najwybitniejszym symfonikiem polskim 2 poł. XIX wieku. Dysponował doskonałym warsztatem kompozytorskim, który pozwalał mu budować niezwykle szerokie łuki narracyjne, znakomicie słyszalne także w twórczości kameralnej. Kwartet fortepianowy d-moll op. 8 (przed 1879) trafia wprost „do serca”, ale nie za pomocą sentymentalnych chwytów, lecz kaligraficznie czystego artyzmu.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl 


Jubileuszowa X edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki odbędzie się w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie w dniach 6–11 maja 2019 roku.

Ten wyjątkowy dla Konkursu jubileusz zbiega się z obchodami 200. urodzin patrona Konkursu. Z tej okazji w dniu urodzin kompozytora, 5 maja 2019 roku, odbędzie się uroczysta Gala Otwarcia oraz koncert z udziałem laureatów poprzednich edycji. W ich wykonaniu usłyszymy fragmenty operowych arcydzieł Moniuszki i perły liryki wokalnej.

Do Jury Konkursu zaproszeni zostali wybitni artyści i śpiewacy, jak również managerowie czołowych światowych teatrów operowych: John Allison, Piotr Beczała, Jonathan Friend, Tobias Oliver Hasan, Boris Ignatov, Peter Mario Katona, Izabella Kłosińska, Robert Körner, Gianluca Macheda, Pål Christian Moe, Nicholas Payne, Alain Perroux, Ewa Podleś, Tobias Truniger i Evamaria Wieser.

Repertuar Konkursu obejmuje zarówno dziedzictwo Stanisława Moniuszki – wybitnego kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej, twórczość Fryderyka Chopina, jak i utwory polskich kompozytorów XX-XXI w.: Tadeusza Bairda, Grażyny Bacewicz, Henryka Czyża, Witolda Friemanna, Stefana Kisielewskiego, Szymona Laksa, Jerzego Lefelda, Jana Maklakiewicza, Tadeusza Maklakiewicza, Pawła Mykietyna, Stanisława Niewiadomskiego, Zygmunta Noskowskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Edwarda Pałłasza, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Szeligowskiego, Karola Szymanowskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Żeleńskiego.

Transmisję Gali Otwarcia oraz wszystkich etapów Konkursu można będzie oglądać na http://vod.teatrwielki.pl/ i https://operavision.eu/en 

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Konkursu https://teatrwielki.pl/dzialalnosc/konkurs-moniuszkowski/x-konkurs-moniuszkowski/ 


Od 5 maja do 21 czerwca 2019 roku potrwają „Dni Moniuszkowskie” z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną.

Rok 2019 został uznany rokiem Stanisława Moniuszki – jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, utalentowanego pedagoga i żarliwego patrioty. Należyte uczczenie 200. rocznicy urodzin Moniuszki stało się ideą przewodnią wielu tegorocznych wydarzeń kulturalnych. Prezentacja dorobku Stanisława Moniuszki w interpretacji najlepszych wykonawców oraz promocja za granicą jego twórczości ukazanej w kontekście dzieł wybitnych kompozytorów XIX w. to główne cele tegorocznych działań prowadzonych na szeroką skalę w całej Polsce, między innymi w Toruniu.

„Dni Moniuszkowskie” organizowane przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną rozpoczną się 5 maja recitalem fortepianowym, podczas którego litewska pianistka Neringa Valuntonyte wykona utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Clary Wieck Schumann oraz II Sonatę fortepianową Grażyny Bacewicz. Finałowy koncert symfoniczny zatytułowano „Przeboje Moniuszki”. Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Mariusza Smolija wykona fragmenty arcydzieł operowych kompozytora, jego pieśni w opracowaniu na orkiestrę symfoniczną oraz uwerturę Bajka. Poza wymienionymi wydarzeniami zaplanowano także koncerty i audycje dla dzieci, przemarsz ulicą Moniuszki, spektakl muzyczny i koncertową wersję opery Flis.

„Dni Moniuszkowskie” odbywać się będą w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://tos.art.pl/pl/static_218_394_DNI_MONIUSZKOWSKIE.html 


W dniu urodzin Stanisława Moniuszki 5 maja 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza małych melomanów wraz z ich opiekunami do wspólnego świętowania wyjątkowej rocznicy. Koncert z cyklu „Moniuszko od serca” odbędzie się w sali koncertowej katowickiej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Mieczysława Karłowicza (ul. Teatralna 16) o godz.16.00.

W niedzielę 5 maja upłynie dokładnie 200 lat od chwili narodzin naszego wielkiego kompozytora. Dlatego należy zarezerwować trochę więcej czasu niż zazwyczaj. Zanim rozpocznie się koncert, organizatorzy proponują spotkać się o godz. 15.00 przy pomniku Stanisława Moniuszki na katowickim Placu Karola Miarki, aby złożyć Jubilatowi bukiet kwiatów.

Potem artyści, którzy tego dnia przebiorą się w stroje z epoki, staną się prawdziwymi szlachcicami i szlachciankami i zaproszą nas na spotkanie w Moniuszkowskim dworze, w którym będzie można spotkać wiele niezwykłych postaci – bohaterów pieśni i oper Halka, Verbum nobile i Straszny dwór. W roli solistów wystąpią Anna Ogińska (sopran), Katarzyna Ćwiek (mezzosopran) i Stanisław Duda (baryton). śpiewakom będzie towarzyszyć przy fortepianie Mateusz Lasatowicz. Koncert poprowadzi Alicja Kotyl. Na koniec tego obfitującego w różne wydarzenia niedzielnego popołudnia artyści zaproszą w imieniu Stanisława Moniuszki na słodkie urodzinowe przyjęcie.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 


W 200-lecie urodzin Stanisława Moniuszki Filharmonia Krakowska przygotowała dwa jubileuszowe koncerty chóralne, prezentujące twórczość tego wybitnego polskiego kompozytora. Pierwszy z nich odbędzie się 5 maja 2019 roku o godz. 15.00, w ramach projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska”. Podczas drugiego koncertu – 15 maja o godz. 19.30 – pieśni Moniuszki wykonają Chór Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz filharmoniczny Chór Chłopięcy, pod kierunkiem młodych adeptów sztuki dyrygenckiej z krakowskiej Akademii.

Stanisław Moniuszko pozostawił po sobie ponad 300 dzieł, w tym liczne pieśni. Te właśnie utwory stały się fundamentem repertuarowym obu koncertów, a także tematem przewodnim tegorocznej pracy z chórami w ramach dofinansowanego ze środków MKiDN projektu „Akademia Chóralna – Śpiewająca Polska”. W ramach projektu organizowane są warsztaty, konkursy i koncerty – w tym roku poświęcone twórczości Moniuszki. Koncert w dniu 5 maja umożliwia prezentację swoich umiejętności 11 małopolskim chórom dziecięcym zrzeszonym w projekcie. W programie koncertu znalazły się najbardziej znane pieśni Moniuszki (Prządka, Złota rybka, Dziad i baba, Chochlik czy Kum i kuma), ale także utwory Witolda Lutosławskiego, Jerzego Wasowskiego i innych.

Koncert chóralny, jaki odbędzie się w środę 15 maja, przygotowany został przez studentów i pedagogów Instytutu Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki Akademii Muzycznej w Krakowie. Zespół chóralny tego wydziału wykona pieśni Stanisława Moniuszki opracowane na chór przez Franciszka Rylinga, pod dyrekcją studentów-dyrygentów, dla których wydarzenie będzie dyplomem licencjackim. Podczas wieczoru zaśpiewają również dzieci z Chóru Chłopięcego Filharmonii oraz zaproszeni soliści: Jolanta Kowalska-Pawlikowska (sopran) i Sebastian Szumski (baryton).

Małgorzata Koch-Butryn

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8376-KONCERT_Z_OKAZJI_ROKU_MONIUSZKOWSKIEGO.html 


Tuż po skąpanej w słońcu majówce na krakowskim muzycznym firmamencie zabłyśnie gwiazda muzyki współczesnej – amerykańska sopranistka Marisol Montalvo. Śpiewaczka wystąpi 6 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego w lekkim tematycznie, ale niezwykle trudnym technicznie repertuarze. „Gwiazdy z Sinfoniettą” kolejny raz opromienią Kraków.

„Gwiazdy z Sinfoniettą” to flagowy cykl koncertowy Sinfonietty Cracovii, cieszący się niezwykłą popularnością i przybliżający krakowskiej publiczności największe gwiazdy światowych scen muzycznych. Gwiazdą majowego wieczoru będzie Marisol Montalvo – amerykańska sopranistka specjalizująca się w muzyce współczesnej. Dysponując „stratosferycznym”, a jednocześnie „słodkim” głosem, artystka odnosi sukcesy w niezwykle szerokim repertuarze. Jako śpiewaczka operowa jest ceniona za swój ogromny temperament i sceniczną charyzmę. Artystyczne drogi Sinfonietty Cracovii i Marisol Montalvo zbiegły się w Krakowie podczas festiwalu Opera Rara.

Podczas najbliższego koncertu orkiestry usłyszymy urokliwy i pełen finezji cykl pieśni Witolda Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables (Śpiewokwiaty i śpiewobajki), czyli dziewięć krótkich pieśni na sopran i orkiestrę powstałych w oparciu o teksty Roberta Desnosa. Zaś literackie eksperymenty w folklorystycznym duchu, czyli Słopiewnie – pięć pieśni skomponowanych przez Karola Szymanowskiego do tekstów wierszy Juliana Tuwima – stworzą solistce okazję do zmierzenia się z urokiem szeleszczącej polszczyzny. Wieczór zwieńczą przeboje polskiej literatury kameralnej: II kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego oraz Mała suita Witolda Lutosławskiego. Sinfoniettę Cracovię poprowadzi dyrektor Orkiestry, Jurek Dybał.

Zniewalający sopran zza oceanu, meandry słowiańskich onomatopei i paryski szyk – czy szacowne mury Filharmonii Krakowskiej wytrzymają tę wybuchową mieszankę? – przekonajcie się Państwo sami!

Alicja Beryt

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


W ramach wiosennej sesji Musica Moderna zaplanowano osiem koncertów, które będą odbywać się codziennie od 6 do 9 maja 2019 roku w łódzkiej Akademii Muzycznej.

74. sesję Musica Moderna rozpocznie koncert finałowy V Konkursu Kompozytorskiego dla młodzieży „Moja (mi)nuta” 6 maja o godz. 13.00. Wieczorem, o godz. 18.15 organizatorzy zapraszają na „Fletowe oblicza” w wykonaniu Orkiestry Fletowej Akademii Muzycznej w Łodzi. Dwudziestoosobowy zespół przygotowany przez dr hab. Ewelinę Zawiślak i mgr. Mateusza Wojtkiwa zaprezentuje utwory Krzysztofa Grzeszczaka, Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Borisa Alvarado i Jolanty Smolskiej.

Pierwszy koncert dyplomowy studentów klas kompozycji odbędzie się 7 maja o godz. 12.00. Program wypełnią utwory instrumentalne i elektroniczne autorstwa Mateusza Bogdalina i Romana Hyli. Zostaną także wyświetlone filmy, do których studenci stworzyli ścieżkę dźwiękową. O godz. 18.15 młodzi wykonawcy zinterpretują muzyczne dokonania studentów klas kompozycji podczas koncertu „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy”. W południe 8 maja na swój dyplom zapraszają Aleksander Brych i Jakub Kaczmarek. Na godz. 18.00 zaplanowano prezentację utworów solowych i kameralnych zakwalifikowanych do III edycji programu Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego „Muzyka Naszych Czasów”.

Ostatniego dnia sesji o godz. 14.00 odbędzie się koncert dyplomowy Rafała Bryły i Kosmy Szusta. Sesję zakończy prezentacja o godz. 18.00 utworów studentów kompozycji, kompozycji muzyki filmowej oraz muzyki w mediach, nad którymi pracowali w Studiu Komputerowym Muzyki Elektroakustycznej. Warstwie muzycznej towarzyszyć będą projekcje audiowizualne, interakcje z publicznością i nie tylko…

Obowiązuje wstęp wolny!

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/74-sesja-musica-moderna 


W dniach 10–14 maja 2019 roku w Bydgoszczy będzie miała miejsce VII edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa muzyka”.

Festiwal „Nowa muzyka” jest wspólnym przedsięwzięciem Oddziału Kujawsko-Pomorskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Ideą tego corocznego przedsięwzięcia jest tworzenie nowych jakości artystycznych poprzez łączenie różnych dyscyplin, tj. muzyka, obraz, słowo, multimedia. Festiwal sprzyja więc promocji najnowszej twórczości muzycznej i inspiruje kompozytorów, muzyków, plastyków, twórców multimediów i literatów do wspólnego tworzenia kultury. Najistotniejszym założeniem jest prezentacja w Bydgoszczy nowatorskich niekomercyjnych zjawisk artystycznych z Polski i zagranicy.

Bydgoszczanie usłyszą muzykę twórców z Australii, Serbii i przede wszystkim kompozytorów polskich. Odbędzie się Koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Koncert kompozytorów kujawsko-pomorskiego ZKP, Koncert kompozytorów gdańskich, Pokaz filmów krótkometrażowych i animacji studentów i wykładowców Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z muzyką studentów Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W programie tegorocznej odsłony znalazły się też prawykonania światowe utworów Aleksandry Brejzy, Sławomira Czarneckiego, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Piotra A. Komorowskiego, Artura Kroschela, Marcina Molskiego, Bohdana Riemera, Pauliny Zujewskiej, a także Lux Aeterna na perkusję solo Kirsten Milenko – utwór poświęcony pamięci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 


W dniach 8―10 maja 2019 roku w Lublinie odbędzie się XI Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody”.

Festiwal jest najważniejszym, cyklicznym przedsięwzięciem organizowanym przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych "Rozdroża" oraz jednym z najbardziej oryginalnych wydarzeń w Polsce. Podczas festiwalu dochodzi do spotkania między wybitnymi kompozytorami muzyki współczesnej, znakomitymi instrumentalistami a twórcami rekonstruującymi archaiczne tradycje muzyczne, aby zgodnie poszukiwać nowych muzycznych sensów i razem podejmować artystyczne ryzyko. Planowane w tym roku koncerty muzyczne ukazywać będą zróżnicowany krajobraz muzyczny i napięcia między tym, co globalne a lokalne, między centrum a peryferiami, kulturowym mainstreamem a estetycznymi mniejszościami.

Większość propozycji festiwalowych to przedsięwzięcia premierowe. Będziemy świadkami premiery zamówionych przez Festiwal koncertu-misterium Wibracje i głosy w wykonaniu The Stone Alphabet przy pomocy i w kręgu kamieni, monodramu instrumentalnego Nadir–Kenosis Marcina Krzyżanowskiego, La Mer Artura Zagajewskiego, oraz 5 Secrets to Making New Music Niny Fukuoka.

Szczegółowy program – na stronie http://kody-festiwal.pl/ 


W dniach 9–10 maja 2019 roku Koło Naukowe Studentów Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie zaprasza na IV Ogólnopolską Konferencję Naukową „Iluminacje: Performer 2019”.

Tegoroczna edycja będzie dotyczyła tematu wykonawcy i wykonawstwa muzycznego, ujętego z wielu różnych perspektyw. Wykład inauguracyjny pt. Pamięć i inteligencja emocjonalna w teorii muzyki i praktyce muzycznej wygłosi dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AM w Krakowie. Kilka referatów będzie poświęconych współczesnej twórczości kompozytorskiej, m. in. Krótki opis neuropsychologicznego odbioru i tworzenia muzyki (Bartosz Wójtowicz), Neuro-performer jako specyficzne medium do odzwierciedlania tożsamości kompozytora (Monika Kozakiewicz), Cechy temeramentalno-osobowościowe a nastrój wykonawców utworów kompozytorów XXI wieku (Magdalena Pyrek).

W ramach Konferencji 9 maja o godz. 20:00 w Klubie „Bakałarz” Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie (ul. Ingardena 4) odbędzie się „Koncert kompozytorski”. Podczas Koncertu zostaną prawykonane najnowsze utwory polskich kompozytorów XXI wieku: Roberta Prokopowicza, Pawła Sieka, Moniki Wiktorii Kozakiewicz. Będzie to również okazja do zapoznania się z twórczością młodych kompozytorów nie tylko z Polski, ale także z Włoch i USA.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad Konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenia na FB.


Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa i Dyrektor Naczelna i Programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore zapraszają na piątą edycję Festiwalu „Katowice – Kultura – Natura: Kobieta”, który odbędzie się w dniach 10–19 maja 2019 roku. Bilety na koncerty dostępne w kasie i w systemie sprzedaży online od 1 marca.

Jak co roku program Festiwalu otwarty jest na wszystkie epoki historyczne i gatunki i jak co roku do Katowic przyjadą światowej klasy zespoły i soliści, którzy z całą pewnością zaprezentują wykonania najwyższej próby.

Festiwal tradycyjnie otworzy koncertem abonamentowym Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Alexandra Liebreicha. W programie rzadko wykonywane dzieło Arthura Honeggera, poświęcone jednej z najsłynniejszych kobiet w historii świata – Joanna d’Arc na stosie. NOSPR wystąpi także 16 maja prezentując dzieła Czajkowskiego, Berlioza i Króla Edypa Strawińskiego ze specjalnym udziałem Zbigniewa Zamachowskiego. Na dwóch koncertach, 17 i 18 maja, Festiwal gościć będzie jedną z najlepszych austriackich orkiestr Mozarteumorchester Salzburg i jej dyrektora artystycznego Riccardo Minasiego. 19 maja jedno z najważniejszych wydarzeń Festiwalu – koncert słynnej londyńskiej Philharmonii Orchestry pod batutą wspaniałej Alondry de la Perry. Podczas tego wieczoru Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa wykona absolutna gwiazda światowej wiolinistyki Viktoria Mullova.

Tradycją Festiwalu jest także zapraszanie największych gwiazd pianistyki. Tak będzie i tym razem. 12 maja wystąpi uznawany za jednego z najlepszych rosyjskich pianistów Nikolai Lugansky.

Nie zabranie także muzyki kameralnej w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Roberta Kabary, która wykona GG Concerto Hanny Kulenty i utwór Przystępuję do ciebie Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/serie/24/festiwal-katowice-kultura-natura?page=1 


10 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykona symfonie Franza Schuberta i Gustava Mahlera.

Symfonika Schuberta wyrasta z tych samych wiedeńskich korzeni, co twórczość trzech wielkich Klasyków. Symfonia h moll „Niedokończona” z 1822 roku przyniosła „romantyczny przełom” – przejście ku swobodniejszej, lirycznej ekspresji, o wyraźnie pieśniowych rysach. Wedle romantycznej legendy „Niedokończona” musiała być dziełem ostatnim, a jego tworzenie jakoby przerwała śmierć – w istocie nie znamy powodów zarzucenia prac nad kolejnymi częściami dopełniającymi dwie pierwsze, najpewniej jednak była to artystycznie motywowana decyzja kompozytora, nie zaś zrządzenie losu.

Gustaw Mahler, który także większość życia spędził w Wiedniu, reprezentuje drugi biegun romantycznej symfoniki, jej fazę końcową otwierającą muzyczną perspektywę XX stulecia. Także dla niego niezwykle ważna była pieśń – uważał się za kontynuatora tradycji Schubertowskiej, a do niektórych swych symfonii wprowadzał element wokalny. Tak też jest w IV Symfonii G-dur, w której finale solowy sopran śpiewa uroczą pieśń wyrażającą dziecinny zachwyt perspektywą „niebiańskiego życia”.

Tę partię wykona Joanna Klisowska, sopran koloraturowy podziwiany na scenach i estradach całego świata w bardzo wszechstronnym repertuarze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Tegoroczne Warszawskie Spotkania Muzyczne – jeden z najważniejszych festiwali prezentujących muzykę dawną i muzykę nową i pierwszy oraz jedyny, który przyjął taką formułę – odbędą się w dniach 11–17 maja 2019 roku.

Mieszkający w Warszawie miłośnicy muzyki, turyści, a także słuchaczy radiowi będą mieli możliwość usłyszeć oryginalne interpretacje ważnych dzieł muzyki dawnej oraz najnowsze utwory kompozytorów współczesnych, tworzone w dużej części dla Festiwalu, w tym zamówione w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Program Festiwalu obejmuje „Polski z Ukrainą koncert podwójny” z utworami polskich i ukraińskich kompozytorów współczesnych, koncert rodzinny „Aforyzjada – opera w puzzlach” wg scenariusza i z tekstami aforyzmów Krzysztofa Bilicy, koncert z muzyką dawną „Anonimy, Bach”, koncert piosenek autorstwa Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Knittla, Ryszarda Sielickiego, Adama Sławińskiego i innych w jazzowej aranżacji. Zabrzmią utwory takich współczesnych kompozytorów polskich, jak Moryto, Ptaszyńska, Bagiński, Bargielski, Błażejczyk, Gronau, Moss, Szalonek, Nawrocka, Kowalski, Majkusiak, Sielicki, Pokrzywińska, Żuchowski, Rydzewska, Kwapiński, Kwiecień-Długosz, Kubik. Na estradach koncertowych wystąpią: Orkiestra Kameralna „Wirtuozi Lwowa” pod dyr. Romana Rewakowicza, kwartet smyczkowy NeoQuartet, zespół wokalny Emotivo, zespół Concerto Polacco pod kierunkiem Marka Toporowskiego, harfistka Zuzanna Elster, sopranistka Anna Mikołajczyk i baryton Tomasz Rak, perkusista Leszek Lorent fleciści Agata i Łukasz Długosz.

Wstęp na koncerty jest wolny! W dniach 16 i 17 maja obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne w Zamku Królewskim koncertów na 1/2 godziny przed ich rozpoczęciem.

Organizatorem Festiwalu jest Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich, przy współpracy Programu 2 Polskiego Radia S.A.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.wsm.art.pl i www.facebook.com/warspotmuz 


Co łączy muzykę Stanisława Moniuszki z literaturą muzyczną Rosji XIX wieku? Dowiemy się o tym podczas kolejnej odsłony cyklu koncertowego „Fonie Lublina”, organizowanego przez Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków 11 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym.

Utwory kompozytorów polskich i rosyjskich łączy niewątpliwie liryzm i kształtowanie melodii w oparciu o idiom muzyki słowiańskiej. Ze względu na wspólny mianownik estetyczny, tak Moniuszko jak i dziewiętnastowieczni twórcy rosyjscy komponowali dzieła odzwierciedlające swoistość narodową. Niektórych z nich Moniuszko poznał osobiście, przyjeżdżając do Petersburga. Wspierali go i pomagali organizować koncerty w stolicy Imperium Rosyjskiego.

W ramach koncertu zaprezentowane zostaną pieśni Moniuszki wiążące go z tradycją kresową, w tym Do Niemna, i oczywiście te, sięgające swoją tematyką do tradycyjnych, polskich obyczajów. Wśród miniatur Czajkowskiego publiczność odnajdzie romantyczne uwielbienie natury i nieustający pociąg do jej piękna, czego dowiodą nie tylko pieśni, ale także fragmenty cyklu miniatur fortepianowych Pory roku. Zwieńczeniem programu staną się fragmenty oper – Hrabiny Moniuszki – muzycznej zapowiedzi powstania styczniowego i Damy Pikowej Czajkowskiego (słynny Romans Poliny). Nie zabraknie także akcentu rosyjskiej opery narodowej w postaci fragmentów z opery Borys Godunow Modesta Musorgskiego. Utwory wokalne wykonana mezzosopranistka Natalia Skipor. Przy fortepianie towarzyszył jej będzie oraz solowo zagra Kamil Turczyn. Słowo wiążące wygłosi Andrzej Wojtaszek.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


„Obraz jako źródło inspiracji muzycznej” – to temat tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, który odbędzie się w dniach 11–19 maja 2019 roku.

Podczas 31. edycji festiwalu przedstawione zostaną m.in. kompozycje inspirowane japońskimi drzeworytami, obrazami europejskich i amerykańskich malarzy, a także filmem i zjawiskami optycznymi. Na koncertach prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Korei Południowej i Japonii. Zabrzmi 20 prawykonań światowych oraz 13 prawykonań polskich.

Wykonawcami będą doskonali muzycy, m.in.: bas-baryton Robert Keller ze Szwajcarii dokona nowego prawykonania Pieśni perskich Konstantego Regameya, a Simone Beneventi, włoski perkusista, zaprezentuje po raz pierwszy utwór krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. Usłyszymy także wybitną flecistkę Jadwigę Kotnowską podczas polskiego prawykonania Run Hanny Kulenty. Ponadto wystąpią znakomite zespoły i orkiestry: Kwartet Dafô, Trio Śląskie, orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.

W ramach przedsięwzięcia odbędzie się też sesja naukowa, zatytułowana „Muzyka i obraz”, na której wygłoszą referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Łodzi.

Gośćmi specjalnymi festiwalu będą Hanna Kulenty oraz kompozytorka z Włoch Ada Gentile, która referat o swojej twórczości wygłosi w Akademii Muzycznej w Krakowie. W związku z 30. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Koreą Południową gośćmi festiwalu będą kompozytorzy średniego i młodego pokolenia z Korei: Chang-min Park, Jeo See i Lydia Deokin Ko.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.zkp.krakow.pl 


Już po raz 58. Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie jest organizatorem Muzycznego Festiwalu w Łańcucie, który odbędzie się w dniach 11–26 maja 2019 roku.

Zamek w Łańcucie – jedna z najpiękniejszych rezydencji magnackich w Europie – rozbrzmiewał muzyką już w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku dzięki właścicielom Zamku z rodu Lubomirskich, a później Potockich. Koncerty tegorocznego Festiwalu będą miały miejsce w Sali Balowej Muzeum Zamku, Sali Koncertowej Filharmonii Podkarpackiej oraz w Sali Hotelu Sokół. Koncerty plenerowe odbędą się na Dziedzińcu Zamku w Krasiczynie oraz w Kościele oo. Bernardynów w Leżajsku.

Udział w festiwalu wezmą: The King’s Singers, Krzysztof Jabłoński i Rita Shen, Andrzej Jagodziński Trio i Agnieszka Wilczyńska, Artyści Lwowskiego Narodowego Akademickiego Teatru Opery i Baletu im. S. Kruszelnickiej, Mara Dobresco i Andrei Kivu, Vincezo Capezzuto i Soqquadro Italiano, Bartłomiej Nizioł i Michał Francuz, a także Bilkent Symphony Orchestra i Krzysztof Meisinger pod dyrekcją Michaela Maciaszczyka. Podczas koncertu plenerowego w Krasiczynie, poświęconemu 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej prowadzoną przez Jiri Petrdlika wystąpią tak znani soliści, jak Urszula Kryger, Rafał Bartmiński, Adam Zdunikowski i Marcin Bronikowski. Koncert w Bazylice oo. Bernardynów w Leżajsku odbędzie się z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod batutą Andrzeja Kosendiaka oraz chóru Narodowego Forum Muzyki. 58. Muzyczny Festiwal w Łańcucie zakończony zostanie koncertem znakomitego solisty operowego Piotra Beczały, który w towarzystwie Polskiej Orkiestry Kameralnej Sopot pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego wykona najpiękniejsze arie tenorowe Stanisława Moniuszki, Georgesa Bizeta, Giuseppe Verdiego i Giacomo Pucciniego.

W programie Festiwalu znalazły się też dzieła Henryka Melera, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Stojowskiego i Władysława Żeleńskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://festiwallancut.pl/ 


W dniach 12–26 maja 2019 roku w Katowicach odbędzie się IV festiwal „Muzyczne wieczory w Bazylice”, organizowany przez Rzymskokatolicką Parafię św. Szczepana w Katowicach – Bogucicach wraz z MDK „Bogucice – Zawodzie”.

Jest to impreza muzyczna skupiona wokół Bazyliki – Sanktuarium Matki Bożej Boguckiej, która weszła na stałe w kalendarz wydarzeń kulturalnych i stanowi wkład w rozwój Katowic i regionu, a także sprzyja dostępności kultury nieodpłatnie dla wszystkich mieszkańców. To festiwal, który z dużym powodzeniem zaistniał w maju 2016 roku, wpisując się w szeroką strategię kulturalną Katowic – Miasta Muzyki UNESCO. Kierownictwo artystyczne festiwalu sprawuje prof. dr hab. Roman Widaszek.

Czwarta edycja festiwalu to trzy odmienne charakterem koncerty, ukazujące muzykę jako niezwykle barwną dziedzinę sztuki. Inauguracyjny „Koncert rodzinny" będzie spotkaniem łączącym pokolenia. Muzyka z bajek i filmów przeplatana wierszami Jana Brzechwy, czytanymi przez znakomitą aktorkę Małgorzatę Kożuchowską to propozycja zarówno dla dzieci, rodziców jak i seniorów. Drugi koncert – „Arcydzieła dawnych mistrzów” to wieczór z muzyką klasyczną. W wykonaniu ClavDuo, Messages Quartet oraz Juliana Gembalskiego zabrzmią rzadko wykonywane koncerty na dwa klawesyny J.S. Bacha oraz koncert organowy G. F. Haendla. Udział w trzecim muzycznym wieczorze pt. „La Pasion del Acordeon” weźmie zespół Marcin Wyrostek & Corazon. Wybitny akordeonista, zwycięzca programu "Mam talent" znany ze współpracy z czołowymi artystami estrady, zaprezentuje się wraz z zespołem Corazon w programie łączącym własną twórczość z wybitnymi dziełami muzyki klasycznej. Zabrzmią m. in. Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego, Mazurek A-dur Karola Szymanowskiego i Mazurek a-moll Wojciecha Kilara.

ZOBACZ: stronę wydarzenia.


Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie w dniach 13–19 maja 2019 roku zaprasza na XXIII Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego.

W ramach Forum zaplanowano siedem koncertów (dwa solowe, cztery kameralne i jeden symfoniczny), nawiązujących do przypadających w 2019 roku rocznic odejścia do Wieczności wybitnych kompozytorów: 25-lecia Witolda Lutosławskiego, 15-lecia Marka Stachowskiego i 170-lecia Fryderyka Chopina. W tym roku przypada też 105. rocznica urodzin Andrzeja Panufnika, 60. rocznica urodzin związanych z Lublinem Mariusza Dubaja i Jerzego Kornowicza, 70-lecie Cudu Lubelskiego w Archikatedrze Lubelskiej oraz 30-lecie powołania Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

Zainauguruje Forum koncert „Współczesna muzyka kompozytorów lubelskich (jubileusz 60-lecia urodzin Mariusza Dubaja)”. Zabrzmi muzyka Andrzeja Nikodemowicza, Krzesimira Dębskiego, Jerzego Kornowicza, ponadto zostaną prawykonane utwory Mieczysława Mazurka i jubilata Mariusza Dubaja. Premiery jego utworów odbędą się też 15 maja: podczas wykładów-koncertów dla dzieci i młodzieży pt. „Muzyka i plastyka – dwie córki jednego Boga” zabrzmią utwory Dubaja, zainspirowane obrazami Joanny Brześcińskiej-Riccio, Mariusza Drzewińskiego oraz Krzysztofa Szymanowicza.

Szczególnym wydarzeniem będzie koncert symfoniczny 17 maja „Arcydzieła współczesnej muzyki symfonicznej”, podczas którego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Jerzego Swobody zaprezentuje Sinfonia sacra Andrzeja Panufnika, Choreię Marka Stachowskiego (pierwsze wykonanie w Lublinie), IV Symfonię Witolda Lutosławskiego, a także Koncert fortepianowy Stefana Kisielewskiego, który zabrzmi w interpretacji jego pierwszych wykonawców. Partię solową wykona światowej sławy pianista Marek Drewnowski.

Nowością tegorocznego lubelskiego Forum jest I Konkurs Kompozytorski dla Dzieci i Młodzieży im. Kompozytorów Lubelskich dla uczniów szkół muzycznych Lublina i Lubelszczyzny. 19 maja odbędzie się koncert laureatów Konkursu.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s284,forum_witolda_lutoslawskiego_most.html 


Już 13 maja 2019 roku o godz. 18.00 w sali koncertowej Muzeum Fryderyka Chopina odbędzie się spotkanie z redaktorkami książki Ignacy Jan Paderewski. Listy do Ojca i Heleny Górskiej (1872–1924). W trakcie wydarzenia w interpretacji Grzegorza Damięckiego zostaną odczytane fragmenty listów kompozytora, odbędzie się także recital fortepianowy w wykonaniu Michała Dziewiora.

„Pal te listy Helenko” – pisał Ignacy Jan Paderewski do swojej przyszłej żony. Mimo prośby, Helena Górska postanowiła je zachować i dzięki temu korespondencja przetrwała do naszych czasów. Po ponad stu latach niemal 300 listów mistrza fortepianu trafiło z USA do Polski staraniem krakowskiej muzykolog Małgorzaty Perkowskiej-Waszek. Opracowane przez nią, a następnie przez Justynę Szombarę i Małgorzatę Sułek zostały wydane nakładem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w publikacji zatytułowanej Ignacy Jan Paderewski. Listy do Ojca i Heleny Górskiej (1872–1924).

Korespondencja kompozytora stanowi świadectwo jego żywego intelektu i nietuzinkowej osobowości. Na kartach listów artysta relacjonował m.in. przebieg swych studiów kompozytorskich i pracy twórczej, dlatego też nierzadko są one jedynym źródłem informacji na temat nieznanych wcześniej czy też niezachowanych do naszych czasów kompozycji […]. Treść listów artysty ujawnia także wiele interesujących faktów o współczesnych mu osobach, w tym wybitnych muzykach, kompozytorach, wykonawcach i pedagogach.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


W dniach 14–21 maja 2019 roku odbędzie się XII Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie.

Organizowany przez Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz RMF Classic Festiwal jest największą imprezą tego rodzaju w Polsce, podczas której muzyka filmowa wykonywana przez znakomite orkiestry połączona jest z wysokiej jakości obrazem filmowym. Festiwal wyróżniają monumentalne widowiska muzyczno-filmowe, które cechuje innowacyjność w sferze technologii dźwięku i obrazu, jak również coroczna obecność wybitnych twórców. W tym roku specjalnym gościem Festiwalu będzie Alexandre Desplat.

Podczas inauguracji w gotyckim wnętrzu kościoła św. Katarzyny zabrzmi najpiękniejsza muzyka filmowa w opracowaniu na chóry w wykonaniu zespołu Pro Musica Mundi pod dyrekcją Wiesława Delimata. Wykonane zostanie m. in. mroczne, tajemnicze Agnus Dei Wojciecha Kilara z tzw. małej mszy, skomponowanej na potrzeby niemieckiego serialu telewizyjnego o tematyce historycznej Król ostatnich dni Toma Toelle. Koncert 15 maja „Dracula live in Concert” będzie światową premierą tego międzynarodowego tytułu, pierwszą koprodukcją dwóch zaprzyjaźnionych festiwali – FMF i FIMUCITÉ. Zabrzmią wszystkie ścieżki dźwiękowe autorstwa Kilara do filmu Francisa Forda Coppoli.

W trakcie koncertu Scoring4Polish Directors zostaną wręczone dwie nagrody: po raz pierwszy w historii FMF za Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku oraz Young Talent Award; zabrzmią również utwory Kilara, a także Antoniego Komasa-Łazarkiewicza, Marcina Maseckiego i Bartosza Chajdeckiego i laureata Young Talent Award. Natomiast 19 maja podczas FMF Gala „The Galmorous Show” kompozytor Craig Armstrong odbierze Nagrodę im. Wojciecha Kilara.

Program Festiwalu obejmuje też Forum Audiowizualne – master classes, panele dyskusyjne i spotkania z uznanymi kompozytorami.

Szczegółowy program – na stronie http://fmf.fm/ 


W dniach 15–19 maja 2019 roku w sali Opery i Filharmonii Podlaskiej przy ul. Podleśnej 2 w Białymstoku odbędzie się XXXVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka”.

Wydarzenie, które odbywa się od 1982 roku, jest największym festiwalem muzyki cerkiewnej w Polsce. Ideą Festiwalu jest przybliżenie szerokiej publiczności walorów duchowych, ale także artystycznych muzyki cerkiewnej. W 1995 roku Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nadało mu kategorię zerową, co stawia go na równi m.in. z Konkursem Chopinowskim. Festiwal co roku gromadzi chóry z całego świata. W tegorocznych przesłuchaniach weźmie udział 27 zespołów z 11 państw : Ukrainy, Białorusi, Łotwy, Rosji, Estonii, Słowacji, Bułgarii, Gruzji, Serbii, Polski oraz Ghany.

O prestiżowe pierwsze nagrody chórzyści walczą w konkursie ocenianym przez międzynarodowe jury składające się z najznamienitszych kompozytorów i dyrygentów śpiewu cerkiewnego. Jury od wielu lat przewodniczy Romuald Twardowski – wybitny polski kompozytor i pedagog. Jego utwory znajdą się też w programach konkursowych.

W ramach przedsięwzięcia koncerty odbędą się nie tylko w Białymstoku, ale także w innych miastach. W tym roku uczestnicy Festiwalu wystąpią aż w 20 miejscowościach: Warszawie, Legionowie, Sokole, Narwi, Hajnówce, Bielsku Podlaskim, Wasilkowie, Michałowie, Krynkach, Białowieży, Ciechanowcu, Sejnach, Szczuczynie, Studziankach, Zduńskiej Woli, Krasnymstawie, Orli, Augustowie, Mielniku i Dąbrowie Białostockiej.

Festiwal jest objęty Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Andrzeja Dudy, a także Patronatem Artystycznym Krzysztofa Pendereckiego, Związku Kompozytorów Polskich oraz Prezydenta Miasta Białegostoku.

Szczegółowe informacje – na stronie http://festiwal-hajnowka.pl/ 


15 maja 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Teatralnej Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Gdańskiego odbędzie się koncert „Akordeonowe wariacje – World Accordion Day w Gdańsku”.

Koncert organizowany jest z inicjatywy Koła Naukowego Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. O obchodzonym na całym Świecie Dniu Akordeonu opowie prof. Elżbieta Rosińska z gdańskiej Akademii Muzycznej. W programie koncertu znajdą się zarówno kompozycje oryginalnie napisane z myślą o akordeonie, jak i transkrypcje. Zabrzmi m. in. muzyka Mikołaja Majkusiaka, Krzysztofa Olczaka i Krzysztofa Pendereckiego.

Na zaproszenie organizatorów do Gdańska tego dnia przyjadą wybitni młodzi akordeoniści z innych ośrodków akademickich w Polsce i Europie. Wśród nich Sara Wienczek, Konrad Nowakowski, Bartosz Kołsut czy Paweł Sławiński. Nie zabraknie studentów i absolwentów gdańskiej klasy akordeonu (Paweł Ratajek oraz Maciej Kacprzak) oraz uczniów z gdańskich szkół muzycznych (Błażej Reiter).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://ack.ug.edu.pl/events/akordeonowe-wariacje-world-accordion-day-w-gdansku/ 


15 maja 2019 roku o godz. 15.30 w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (Pałac Tyszkiewiczów-Potockich, Sala Narożna (kl. C, I p.) w ramach 33. festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne” odbędzie się panel dyskusyjny „Nadia Boulanger a polscy kompozytorzy XX wieku. Pomiędzy tradycją europejską, dyscypliną twórczą a grą wyobraźni”.

Przedmiotem panelu dyskusyjnego towarzyszącego tegorocznemu festiwalowi będzie postać Nadii Boulanger (1887–1979), najwybitniejszej pedagog kompozycji w XX wieku, mistrzyni wielu słynnych twórców współczesnego życia muzycznego. Profesor L´École Normale de Musique w Paryżu oraz Conservatoire américain de Fontainebleau otaczała szczególną opieką uczniów z trzech obszarów: USA, Dalekiego Wschodu oraz Polski.

Wśród jej polskich uczniów znajdujemy m.in. Zbigniewa Bargielskiego, Jerzego Bauera, Mariana Borkowskiego, Joannę Bruzdowicz, Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Meyera, Piotra Mossa, Zygmunta Mycielskiego, Piotra Perkowskiego, Martę Ptaszyńską, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Romualda Twardowskiego, Antoniego Wita, Stanisława Wiechowicza, Bolesława Woytowicza. Polscy twórcy, urzeczeni wypowiedzianą przez Karola Szymanowskiego ideą otwarcia naszej muzyki na Zachód, od końca lat dwudziestych podróżowali do Paryża, aby za sprawą Profesor obcować z całą łacińską tradycją muzyczną.

W 40. rocznicę śmierci Pedagog pragniemy pochylić się nad fenomenem „szkoły” Nadii Boulanger w gronie wybitnych polskich uczniów Mademoiselle i badaczy muzyki polskiej XX wieku. Udział w panelu wezmą: prof. Jerzy Bauer, prof. Marian Borkowski, Małgorzata Gąsiorowska, Michal Klubiński, prof. Zygmunt Krauze, prof. Marta Ptaszyńska, dr Radosław Romaniuk i prof. Antoni Wit.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej o Festiwalu: https://www.wsm.art.pl/index.php/pl/ 


Tegoroczna edycja cyklu „SuperSam +1” rozpoczyna się 16 maja 2019 roku. O godz. 20:00 w DZiKu (Belwederska 44A) zaprezentują się fenomenalna Audrey Chen i znakomity Gerard Lebik.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Każdy z wieczorów to występ jednego artysty z zagranicy i jednego artysty polskiego. Wszyscy artyści zapraszani są do przedstawienia dzieł premierowych, nigdy wcześniej nie wykonywanych. Idea duetów sama w sobie jest premierowa, gdyż artyści którzy występować będą ze sobą zrobią to po raz pierwszy, budując najnowsze z możliwych dzieło. Projektowi towarzyszy rejestracja video wszystkich działań oraz produkcja filmów dokumentalnych przybliżających postaci artystów.

Audrey Chen, urodzona w Ameryce, obecnie mieszka w Berlinie. Rozpoczęła swoją relację z dźwiękiem od wiolonczeli ponad 30 lat temu. Jako solistka łączy poszerzony sposób wyrazu głosu, wiolonczeli i elektroniki analogowej, a wszystkie dźwięki, które tworzy, powstają bez użycia efektów elektronicznych, za wyjątkiem amplifikacji. Coraz głębiej zanurza się w swoją własną wersję narracji i nieliniowej opowieści. Chen koncertowała w Europie, obydwu Amerykach i Azji.

Gerard Lebik jest artystą, którego muzyka i prace dźwiękowe oscylują pomiędzy formami improwizowanymi i komponowanymi. Używając mediów akustycznych i elektronicznych koncentruje się na takich zjawiskach, jak czas, przestrzeń, percepcja fal dźwiękowych. Od 2014 roku z Zuzanną Fogtt tworzy Sanatorium Dźwięku – festiwal, będący platformą dla muzyki eksperymentalnej i nowej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://supersam.mozg.pl 


16 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej UMFC zabrzmi muzyka turecka XX wieku w wykonaniu zaproszonych artystów z Turcji i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Koncert pod patronatem Ambasady Republiki Turcji w Polsce wpisuje się w obchody tureckiego święta Dnia Pamięci Atatürka oraz Dnia Młodzieży i Sportu.

Szczególnie ważną postacią na muzycznej scenie tego kraju był Cemal Reşit Rey, uznawany za jednego z pionierów zaszczepienia w swej ojczyźnie muzyki artystycznej nawiązującej do nurtów twórczości Zachodu, na fali „okcydentalizacji” kraju pod rządami Kemala Atatürka. Wśród jego muzyki orkiestrowej poczesne miejsce zajmuje rapsodia symfoniczna Türkiye (Turcja) w dziesięciu barwnych, skontrastowanych tempami i charakterem obrazach, nawiązujących do motywów muzyki narodowej – usłyszymy jej wybrane epizody.

Rey współtworzył nieformalną grupę z czterema innymi kompozytorami, zwanymi „Turecką Piątką” – należał do niej także jego rówieśnik Hasan Ferit Alnar, szczególnie zafascynowany możliwościami stylizowania i harmonizacji muzyki tradycyjnej. Bardziej uniwersalny charakter ma jego melodyjny i ekspresyjny Koncert na wiolonczelę, w którego tematach rozpoznać też można charakterystyczne skale i rytmy Orientu.

Partię solową wykona pochodzący z Turcji Can Kehri, który ukończył z wyróżnieniem studia w Konserwatorium w Stambule w klasie wiolonczeli prof. R. Erzina oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Tomasza Strahla. Aktywny jako solista i kameralista gra także w grupie wiolonczel Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa. Koncert poprowadzi ceniony turecki dyrygent i pianista młodego pokolenia, Can Okan.

Piotr Maculewicz

Wstęp wolny z potwierdzeniem rezerwacji! (magdalena.politylo@mfa.gov.tr)

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Nadchodząca edycja festiwalu Musica Electronica Nova, która odbędzie się w dniach 17–25 maja 2019 roku, jest zatytułowana „Znaki”.

Jak pisze dyrektor artystyczny Festiwalu Pierre Jodlowski, „znaki zajmują bardzo ważne miejsce w naszym życiu: od prehistorycznych obrazów po sztandary średniowiecza, od znaków rozprzestrzeniających się na ulicach po obfitość cyfrowych sygnałów”. Artyści biorący udział w festiwalu podejmą próbę odpowiedzi na pytania: czym są znaki w przestrzeni muzyki i jakie są trajektorie, które wskazują nam współcześni kompozytorzy?

Festiwal Musica Electronica Nova jest wydarzeniem interdyscyplinarnym, w ramach którego krzyżują się gatunki i estetyki, spotykają się artyści z całego świata. Nie zabraknie również premier. Zabrzmią m. in. nowe utwory, zamówione u polskich kompozytorów, w tym are there hidden figures? na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo Moniki Szpyrki. Podczas koncertu „Reverse Simultaneous” zostaną prawykonane utwory kompozytorów Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz kompozycje kolektywne, w których partia skrzypiec została stworzona przez Annę Zielińską. W ramach Akusma Forum, poświęconego czystej muzyce elektroakustycznej, zapoznamy się z twórczością młodych kompozytorów z Włoch, Polski i Meksyku. Specjalną sesję poświęcono Elżbiecie Sikorze, byłej dyrektor artystycznej festiwalu. Z kolei sesje elektroakustyczne Mini Akusma Forum zostały opracowane specjalnie dla młodej publiczności.

Musica Electronica Nova to jednak nie tylko koncerty. To również krótkie spotkania z kompozytorami, podczas których będzie okazja porozmawiać o ich codziennej pracy, oraz wydarzenia towarzyszące przygotowane specjalnie na tę edycję festiwalu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/musica-electronica-nova-2019 


W połowie maja Orkiestra Sinfonia Varsovia zainauguruje lato na muzycznej mapie Warszawy. To już drugi rok, kiedy słuchacze będą mogli spędzić wiosenno-letnie weekendy (17 maja – 22 września 2019) w siedzibie Sinfonii Varsovii.

Od maja do września przy ulicy Grochowskiej 272 odbędzie się ponad siedemdziesiąt wydarzeń składających się na sezon „Lato w Sinfonii Varsovii”. Większość wydarzeń odbędzie się, podobnie jak w zeszłym roku, w Pawilonie Koncertowym mieszczącym ponad 400-osobową publiczność. Podczas Lata powrócą weekendowe, popołudniowe koncerty, a także: XIX Festiwal im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu", Sinfonia Varsovia na Grochowskiej, Noc Muzeów, Potańcówki. Specjalne wydarzenia będą dedykowane dzieciom: Dzień Dziecka z wieloma, nie tylko muzycznymi atrakcjami, „Smykofonie na Grochowskiej” adresowane dla najmłodszych, a także debiutujące w programie muzyczne „Poranki dla całych rodzin".

Podczas czterech koncertów symfonicznych z cyklu „Sinfonia Varsovia na Grochowskiej”, który potrwa od 17 maja do 6 września (godz. 19:30), muzycy orkiestry wraz z uznanymi solistami zaprezentują rozległy repertuar – od arii operowych, przez twórczość kompozytorów polskich, po muzykę rosyjską czy amerykańską. Pierwszy koncert z cyklu będzie okazją do wysłuchania najpiękniejszych arii z oper Stanisława Moniuszki, Piotra Czajkowskiego i Giacomo Pucciniego. Oprócz dzieł wokalnych w Pawilonie Koncertowym zabrzmią także utwory instrumentalne, w których orkiestra pod batutą Gaetano d’Espinosy będzie mogła zaprezentować szerokie spektrum swoich walorów brzmieniowych.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


Filharmonia Poznańska zaprasza na koncert w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza 17 maja 2019 roku o godz. 19.00, podczas którego odbędzie się światowa premiera koncertowa utworu Ignatza Waghaltera.

Łączy ich talent, pasja, znakomite wykształcenie i… Nowy Jork – miejsce, które w czasach wojennej zawieruchy stało się ich azylem. Tam dalej tworzyli, tam doczekali kresu swych dni. Karol Rathaus i Ignatz Waghalter, mający polsko-żydowskie korzenia, w Polsce są prawie nieznani.

Podczas 477. Koncertu Poznańskiego zatytułowanego „Premiery z Nowego Jorku”, odbędzie się światowa premiera koncertowa New World Suite Ignatza Waghaltera. Natomiast w pierwszej części wieczoru zabrzmi Koncert fortepianowy Karola Rathausa w wykonaniu pianisty Daniela Wnukowskiego. Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej dyrygować będzie Ariel Zuckermann.

Poznański koncert nagrywany będzie przez Deutschlandfunk Kultur, a jego retransmisji na tej ogólnoniemieckiej antenie będzie można wysłuchać 28 maja o godz. 20.00.

Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Anna Plenzler

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmoniapoznanska.pl/ 


Druga edycja Ogólnopolskiego Konkursu Muzyki Sakralnej „Nadzieja w Chórze” odbędzie się 18 maja 2019 roku w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie, popularnie zwanym perłą w Koronie Podlasia.

Podczas chóralnych zmagań wystąpi 26 chórów z całej Polski, reprezentujących między innymi Białystok, Kielce, Warszawę, Bielsko Białą i Kalisz. Konkurs podzielony będzie na 7 kategorii, w tym chóry jednorodne, mieszane i parafialne. Jury złożone z doświadczonych chórmistrzów oceniać będzie kulturę brzmienia, interpretację, dobór repertuaru, agogikę, dykcję i ogólny wyraz artystyczny. Dla najlepszych przygotowano szereg nagród. Wystarczy tylko wspomnieć, że na zwycięzcę czeka Grand Prix i nagroda pieniężna wysokości 5 000 zł. Przewidziana jest również nagroda specjalna Burmistrza Miasta Tykocin za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego. Dyrektor Radia Nadzieja wręczy również wyróżnienie najlepszemu dyrygentowi.

W ramach Konkursu odbędą się też warsztaty dla dyrygentów i chórzystów, które poprowadzi prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska. Ceremonia wręczenia nagród i koncert laureatów rozpoczną się o godz. 19.00. II Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej jest świetną propozycją nie tylko dla wielbicieli sakralnych brzmień. Wydarzenie odbędzie się w Noc Muzeów. Będzie zatem doskonałą okazją, aby wspólnie z przyjaciółmi i rodziną zwiedzić Tykocin, wsłuchując się w najwspanialsze chóralne kompozycje świata.

Wstęp ma wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.konkurschoralny.radionadzieja.pl/ 


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na koncert z cyklu „Moniuszko od serca” 18 maja 2019 roku o godz. 17.00. W katowickim Młodzieżowym Domu Kultury (ul. Tysiąclecia 5) wystąpią uczestnicy X Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Najsłynniejsze pieśni z Moniuszkowskich Śpiewników domowych i wybrane arie z oper Halka i Straszny dwór zaśpiewają w Domu Kultury na katowickim Osiedlu Tysiąclecia Justyna Bujak i Karolina Borodziuk.

Punktem kulminacyjnym tego muzycznego wieczoru stanie się duet Już ogień płonie z opery Straszny dwór.

Młode wokalistki są wychowankami katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Justyna Bujak to tegoroczna laureatka III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Solowej Muzyki Sakralnej „Ars et Gloria”, w latach ubiegłych finalistka konkursu wokalnego „Złote głosy”. Zdobyła również wyróżnienia na konkursach „Bella Voce” w Busku-Zdroju oraz Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim w Białymstoku. Rozwija swoje umiejętności w klasie dr hab. prof. AM Ewy Biegas. Karolina Borodziuk to studentka klasy śpiewu dr hab. prof. AM Agaty Kobierskiej i laureatka m.in. I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w słowackiej Żylinie (2018). Otrzymała również III nagrodę na Międzyuczelnianym Konkursie Duetów Wokalnych w Łodzi (2018).

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 


18 maja 2019 roku o godz. 19:00 odbędzie się jedyna w swoim rodzaju retroNoc Muzeów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

RetroNoc Muzeów w UMFC to autorski projekt studentów i doktorantów Uczelni przygotowany we współpracy z Warszawską Szkołą Filmową. Główną częścią wydarzenia będzie koncert „Młynarski mniej znany”, podczas którego będzie można usłyszeć piosenki do tekstów Wojciecha Młynarskiego w jazzowo-tanecznych aranżacjach na orkiestrę. Zarówno opracowanie aranżacji utworów wykonywanych w części koncertowej, jak i samo przygotowanie oraz wykonanie koncertu, zostaną przeprowadzone przez studentów UMFC (kierunków: dyrygentura symfoniczna i operowa; dyrygentura chóralna; kompozycja; instrumentalistyka; operowy śpiew solowy; musical; reżyseria dźwięku).

Kontynuacją RetroNocy będzie taneczny wieczór swingowy na patio UMFC, podczas którego wraz z grupą animatorów będzie można bawić się do muzyki na żywo, oraz jazzowe jam session.

Karty wstępu dostępne są od 9 maja na stronie: http://www.efryderyk.pl/73-bilety 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na fanpage’u: https://www.facebook.com/Artystyczna.NocMuzeow/ 


Gdański Festiwal Muzyczny, organizowany przez Polską Filharmonię Bałtycką, Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku i Radio Gdańsk, odbędzie się w dniach 18–25 maja 2019 roku.

Festiwal jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w 2008 roku. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualny atrybut każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice. Rok 2019 to dominacja fortepianu zarówno współczesnego, jak i historycznego.

Solistą koncertu inauguracyjnego będzie znakomity pianista niemiecki, nominowany do nagrody Grammy i zdobywca nagrody Gramophone – Joseph Moog. Artysta zagra z Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Orkiestra pod dyrekcją Pawła Przytockiego wykona m. in. Uwerturę Es-dur op. 115 Ignacego Jana Paderewskiego. W filharmonii odbędzie się kameralny „Koncert polski”, podczas którego usłyszymy utwory Andrzeja Panufnika i Ludomira Różyckiego. Na szczególną uwagę zasługuje występ Gidon Kremer TRIO, które zaprezentuje dzieła Mieczysława Wajnberga.

Finał z kolei to koncert z udziałem Rafała Blechacza, który wystąpi także w duecie z koreańską skrzypaczką Bomsori Kim; w programie koncertu znalazła się Sonata d-moll na skrzypce i fortepian op. 9 Karola Szymanowskiego. Dzień wcześniej solistą koncertu symfonicznego z udziałem Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej będzie światowej sławy pianista z Finlandii – Juho Pohjonen.

W dyspozycji Festiwalu będą historyczne fortepiany Pleyela i Erarda. Zagrają na nich: laureat I Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina na instrumentach historycznych – Krzysztof Książek oraz juror tego konkursu, niemiecki pianista Tobias Koch, który na trzech fortepianach wykona utwory polskiego romantyzmu.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie Festiwalu http://www.gdanskifestiwal.pl 


18 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Operze na Zamku odbędzie się premiera „Wieczoru baletów polskich”.

Na spektakl złożą się dwa balety jednoaktowe: Na kwaterunku Stanisława Moniuszki oraz Pieśń o ziemi Romana Palestra.

Realizacji pierwszej choreografii podejmie się Robert Bondara, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej (Świtezianka E. Morawskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej czy Legenda Bałtyku F. Nowowiejskiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu). Ta premiera to główny akcent obchodów Roku Moniuszkowskiego w Operze na Zamku w Szczecinie.

Druga choreografia będzie dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretuje mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra, patrząc na nią przez pryzmat wartości uniwersalnych jako twórca nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną.

19 maja spektakl grany będzie o godz. 18.00 w ramach piątej edycji Dnia Teatru Publicznego oraz towarzyszącej mu akcji „Bilet do teatru za 350 groszy”. Sprzedaż biletów odbywać się będzie jedynie w kasie Opery na Zamku w dniu 18 maja 2019 roku od godz. 12.00 (nie ma możliwości rezerwacji ani kupna przez stronę). Jedna osoba będzie mogła kupić maksymalnie 2 bilety.

Wydarzenie, koordynowane przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/ 


Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza na dziesiąty koncert kończący pierwszą edycję cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”. Koncert finałowy odbędzie się 19 maja 2019 roku o godz. 12:00 w Jeruzalu (Kościół św. Wojciecha Biskupa i Męczennika).

Usłyszymy pieśni ludowe w aranżacji na kwartet smyczkowy i biały głos oraz utwory Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko: II kwartet smyczkowy „Ostatnie chwile” i Agnus Dei na kwartet smyczkowy i biały głos. Agnus Dei prawykonano w październiku 2018 roku podczas trzeciego koncertu „Mazowieckich Muzycznych Spotkań bez Barier”; kompozycja została napisana specjalnie na ten cykl koncertów.

Utwory zaprezentują Weronika Grozdew-Kołacińska (biały głos) oraz kwartet smyczkowy The Time Quartet. Pieśniarka i etnomuzykolog Weronika Grozdew-Kołacińska pracuje jako adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk i wykłada na Podyplomowym Studium Etnomuzykologicznym w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jest członkinią International Council for Traditional Music (UNESCO), Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego. Uczestniczy w pracach jury na przeglądach folklorystycznych. Z dużym powodzeniem łączy pracę naukowo-badawczą z działalnością artystyczną. Występuje m. in. z kwartetem smyczkowym The Time Quartet, który tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej kwartet współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami. Ten wszechstronny zespół, mający w repertuarze utwory rozmaitych gatunków, wykonał kilkaset koncertów w kraju i za granicą.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


20 maja 2019 roku o godz. 12.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina nastąpi uroczyste otwarcie zmodernizowanej Sali kameralnej im. K. Szymanowskiego.

Zakończyła się właśnie modernizacja i nowa aranżacja kolejnej sali kameralnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Uroczyste otwarcie wyremontowanej sali, która nosi imię Karola Szymanowskiego, uświetni występ Chopin University Big Band pod kierunkiem band leadera Piotra Kostrzewy.

Nowa sala będzie pełniła kilka funkcji: kinową, audytoryjną i wykładową. Projekt był dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 VIII Oś priorytetowa – Ochrona Dziedzictwa Kulturowego i Rozwój Zasobów Kultury.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Mundus Cantat obchodzi piętnastolecie! W dniach 22–25 maja 2019 roku międzynarodowe chóry zawładną trójmiejskimi scenami. Gwiazdą edycji będzie Paul Phenix, znany z zespołu King’s Singers, który wystąpi w Polsce po raz pierwszy.

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych festiwali chóralnych w kraju będzie świętował swój jubileusz nie tylko w Trójmieście ale i za granicą. W ramach festiwalu będzie równolegle realizowany projekt „Mobilny Mundus Cantat: Gdańskie koncerty towarzyszące”, który ponownie pozwoli trafić z kulturą wysoką do wymagających trójmiejskich słuchaczy. W festiwalu udział wezmą śpiewacy z Białorusi, Wielkiej Brytanii, Gruzji, Francji, Islandii, Litwy, Kolumbii i oczywiście silną reprezentację z Polski. Organizatorzy zapraszają chóry dorosłe, seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. Chóry ocenione zostaną przez międzynarodowe Jury, którego przewodniczącym jest prof. Marcin Tomczak.

Laureatów tegorocznej edycji poznamy w trakcie Koncertu Finałowego, który odbędzie się 25 maja o godz. 17.00 w auli Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego (Sopot). Udział w koncercie weźmie też Chór Festiwalowy Sopockiej Szkoły Wyższej Mundus Cantat, który w tym roku obchodzi dziesięciolecie działalności. Podczas koncertu finałowego chór wykona Cantemus nostrum canticum autorstwa kompozytorki Beaty Wróblewskiej, dyrygentki zespołu.

Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, Parada Chórów sopockim „Monciakiem” oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu i sopockim molo, czy śpiewający stretching.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na stronie http://munduscantat.pl/ 


Koncert „Kompozytorskie debiuty” odbędzie się w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku 22 maja 2019 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu zabrzmią kompozycje na skład kameralny autorstwa studentów I roku studiów licencjackich specjalności „Kompozycja”. Usłyszymy takie utwory, jak Bieg rzeki i cykl trzech pieśni Wspomnienia Anny Janowicz, Pieśń prosto z serca…, wariacje na czelestę The Illusion i Fantazję na wiolonczelę, klawesyn i dzwony rurowe Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Pieśni na głos i fortepian do słów Adama Mickiewicza i III część Kwartetu smyczkowego Piotra Kasiłowskiego, a także część I Kwartetu smyczkowego i Trio stroikowe Miłosza Kowalewskiego. W finale zabrzmią utwory Mileny Słowikowskiej: Lullaby na wibrafon solo i pieśń na głos i zespół instrumentalny Dwa Krzyże.

Utwory wykonają utalentowani studenci gdańskiej uczelni: z klas fletu, oboju, klarnetu, fagotu, trąbki, tuby, skrzypiec, altówki, wiolonczeli, kontrabasu, fortepianu, klawesynu, harfy, gitary, akordeonu, instrumentów perkusyjnych oraz śpiewu.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.gda.pl/events/kompozytorskie-debiuty-koncert-studentow-i-roku-studiow-licencjackich-specjalnosci-kompozycja/ 


22 maja 2019 roku w Sali Posiedzeń im. Seweryna Mielżyńskiego w Poznańskim Towarzystwie Przyjaciół Nauk w Poznaniu o godz. 18.00 odbędzie się wyjątkowy koncert z cyklu wydarzeń upamiętniających 120-stą rocznicę urodzin polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

Głównym założeniem przedsięwzięcia jest przywrócenie pamięci o Janie Adamie Maklakiewiczu (1899-1954) – znakomitym polskim muzyku, kompozytorze, pedagogu, zasłużonym publicyście oraz organizatorze życia muzycznego. Podczas koncertu zostaną przedstawione wartościowe a jednocześnie dotąd nieznane i nieobecne na estradach kompozycje tego polskiego twórcy. Koncepcja programu zakłada ukazanie różnorodnych zakresów twórczości Maklakiewicza: solowej oraz kameralnej. Podczas koncertu będzie można usłyszeć m.in.: Reflexions op. 14, Suitę huculską op. 15 nr 1 oraz Ave Maria na skrzypce i fortepian, a także wybrane pieśni (I zniknę z oczu Wam jak ptak, cykl 4 pieśni japońskich op. 25, Na kochanie nie masz rady, Kołysankę na sopran i fortepian czy Kujawiaka na fortepian solo. Ponadto zabrzmią pieśni Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, a także utwory Grażyny Bacewicz.

Podczas koncertu wystąpią absolwenci i pedagodzy uczelni muzycznych w Poznaniu: Piotr Kosarga (skrzypce), Hanna Lizinkiewicz (fortepian) oraz Barbara Tritt (sopran). Muzycy są wielokrotnymi laureatami ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów muzycznych oraz stypendialnych. Prowadzą ożywioną działalność koncertową – zarówno solową, jak i kameralną, występując w ramach czołowych europejskich festiwali muzycznych.

Koncert jest realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


23 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Orkiestry smyczkowej NOSPR i Tria Śląskiego.

Divertimento Grażyny Bacewiczówny bliższe jest rodzącemu się w tamtych latach sonoryzmowi, mimo iż kompozytorka nie wykracza poza naturalne właściwości instrumentów. Nawiązanie do gatunku barokowej muzyki plenerowej sprowadza się do nadania utworowi lekkiej, żartobliwej, a nawet rozwichrzonej ekspresji, osiągniętej poprzez bogactwo pomysłów w zakresie faktury, rytmu i artykulacji.

Chaconnę skomponował Penderecki krótko po śmierci Jana Pawła II. Jest to muzyka zrodzona z intencji żałobnych, o charakterze lamentu, jednocześnie też artystyczny wyraz najgłębszego szacunku i uznania dla papieża Polaka. Forma utworu – chaconna – nawiązuje do barokowego lamento, któremu bliskie były formy ostinatowe, obok chaconny również passacaglia. Dla odmiany Trio Concerto Mikołaja Góreckiego jest muzyką całkowicie abstrakcyjną, oszczędną w środkach, ale o dramaturgii klarownej i wycyzelowanej. Mikołaj Górecki jawi się w swoim świecie dźwiękowym jako doświadczony stylista, nawiązujący do różnych konwencji i systemów. Ceni wartość melodii, ale sięga też po środki sonorystyczne, a przede wszystkim operuje niebanalną, nasycą harmonią.

Orawa na orkiestrę złożoną z 15 instrumentów smyczkowych zakończyła złożony z 4 utworów cykl „tatrzański” Wojciecha Kilara. To efekt fascynacji kompozytora zarówno samym pięknem przyrody, jak i urokiem muzyki góralskiej.

Podczas koncertu usłyszymy też Suitę w dawnym stylu Edvarda Griega.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza do Zamku Królewskiego! 24 maja 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz, która została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.

W interpretacji artystów usłyszymy muzykę polską XX wieku, a także utwory Gustava Holsta i Dmitrija Szostakowicza.

W roku 1897 swą premierę miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Mieczysława Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową). Podczas koncertu majowego usłyszymy to dzieło, do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części St Paul’s Suite brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy. Dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt, w której przez wiele lat pracował – St Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój tytuł. W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”.

Dobry nastrój powróci wraz z Orawą Wojciecha Kilara. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


24 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się finałowy koncert z cyklu „Musica-ars amanda”.

Program wieczoru muzycznego pt. „Lato w Filharmonii” jest podsumowaniem całego sezonu koncertów. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Macieja Tarnowskiego zabrzmią utwory Wojciecha Kilara, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Antonína Dvořáka, Piotra Czajkowskiego, George’a Gershwina i Johanna Straussa.

Program otwierają kompozycje Wojciecha Kilara, będącego jednym z polskich XX-wiecznych kompozytorów, których nazwisko znane jest nie tylko muzykom i specjalistom. Wszystko to za sprawą jego pracy dla kina. Muzyka do hollywoodzkich produkcji Francisa Forda Coppoli, Jane Campion czy Romana Polańskiego przyniosła kompozytorowi międzynarodową sławę. Jego talent do tworzenia muzyki filmowej wyrażał się przede wszystkim w ogromnej inwencji melodycznej, ale także w umiejętności balansowania między stylami muzycznymi w zależności od obrazu – od pełnej przepychu symfoniki po totalną prostotę i minimalizm. Kilar stworzył muzykę do ok. 130 filmów, a ścieżki dźwiękowe jego autorstwa z powodzeniem są wykonywane jako utwory koncertowe. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Polonez z filmu Pan Tadeusz i Marsz kawalerii z filmu Kronika wypadków miłosnych.

Więcej o projekcie – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Wiosna to czas, w którym, dzięki między innymi budzącej się wokół nas przyrody, na nowo rodzi się w nas samych młodych duch. W dniach 24–26 maja 2019 roku Filharmonia zaprasza na cykl koncertów pod wspólną nazwą „Lubelska Wiosna Młodych”.

Projekt ma na celu odkrywanie, promowanie oraz integrację młodych talentów muzycznych. W przedsięwzięciu wezmą udział muzycy ze szkół muzycznych województwa lubelskiego, z Wrocławia (Młodzieżowa Orkiestra Kameralna Kawalera de Saint-George). W ramach projektu, z inicjatywy Dyrektora Naczelnego Filharmonii Lubelskiej Wojciecha Rodka powstanie Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej – bez wątpienia novum w środowisku muzycznym regionu.

Repertuar koncertów jest niezwykle bogaty. Będziemy mogli usłyszeć dzieła takich mistrzów jak: Bellini, Haydn, Mendelssohn-Bartholdy, Moniuszko, Mozart, Rachmaninow, Szostakowicz, Wieniawski i inni, w wykonaniu nie tylko instrumentalistów, ale i wokalistów. Zainauguruje wydarzenie koncert uczniów szkół muzycznych, podczas którego zostanie zaprezentowany Mały koncert na fortepian i grupę instrumentów Romualda Twardowskiego. W finale przedsięwzięcia zabrzmi Melodia Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 


24 maja 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski to jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych. W pierwszych latach istnienia doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem muzyków takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juilliard, Smetana czy Alban Berg. Dziś Kwartet Śląski cieszy się międzynarodową sławą, koncertując na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Nagrywają muzykę wielu epok, koncentrując się na muzyce polskiej ostatniego trzydziestolecia. Nagrania Kwartetu Śląskiego były 24-krotnie nominowane do nagrody „Fryderyka”, a 6-krotnie zespół otrzymał tę statuetkę.

Podczas koncertu majowego opolanie usłyszą w wykonaniu zespołu IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, II Kwartet smyczkowy „Quasi una Fantasia” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz utwory Grzegorza Ciechowskiego (Republika) w opracowaniu na kwartet smyczkowy.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 


25 maja 2019 o godz. 19:00 w Kościele Świętej Trójcy w Gdańsku w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” odbędzie się koncert dyplomowy kompozytora Adama Diesnera.

W koncercie wezmą udział Chór Kameralny Duc in Altum, Baltic Chamber Choir i Orkiestra Prawdziwych Przyjaciół pod dyrekcją kompozytora. W roli solistów wystąpią: Nikola Gąsior (sopran), Damian Giczewski (baryton) i Andrzej Szadejko (organy).

Muzycy zaprezentują Kaszubskie Te Deum Adama Diesnera do tekstu w języku kaszubskim br. Zbigniewa Joskowskiego OFM Conv, które powstało w 2016 roku. Liczne cytaty na przestrzeni utworu kierują uwagę słuchacza w kierunku tradycji Kościoła. Tematy oparte są na motywach zaczerpniętych z chorału gregoriańskiego. Warstwa muzyczna czerpie ze zdobyczy europejskiej kultury muzycznej, a przejawia jedynie pewne cechy współczesności.

Następnie prawykonana zostanie część Kyrie z Missa Solemnis pro toto Mundo na chór mieszany, chór męski i orkiestrę symfoniczną autorstwa Diesnera. Uroczysta msza pontyfikalna w przeciwieństwie do pochwalnego Kaszubskiego Te Deum będzie mieć charakter stricte błagalny. Idea przyświecająca autorowi była następująca: „Missa Solemnis pro toto mundo w swym podtytule pozostaje we współzależności ze słowami Koronki do Miłosierdzia Bożego: „miej miłosierdzie dla nas i całego świata”. Warstwa muzyczna Kyrie skonstruowana jest w oparciu o motywy suplikacji, a całość ewokuje niemal żałobny charakter”. Prawykonanie tego utworu będzie swoistą zapowiedzią cyklu, który w całości zostanie zaprezentowany 19 kwietnia 2020 roku w Święto Miłosierdzia Bożego, niespełna dwadzieścia lat po jego ustanowieniu przez papieża Jana Pawła II.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


25 maja 2019 roku o godz. 19.00 będzie miała miejsce kolejna odsłona cyklu koncertów w Nowym Teatrze „Scena Muzyki Nowej”, organizowanego przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego. W wykonaniu Chain Ensemble zabrzmią utwory Simeona ten Holta i Witolda Lutosławskiego.

Palimpsest na septet smyczkowy (4 skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas) holenderskiego kompozytora Simeona ten Holta (1923–2012), skomponowany na początku lat 90. XX wieku to muzyka dla miłośników dźwięków przyjemnych i łatwych w percepcji. Tradycyjna tonalność w połączeniu z minimalistycznym repetytywizmem tworzy narrację, krążącą wokół obsesyjnie powtarzanych motywów, ułożonych w jedenastu odcinkach. Ten Holt to niejedyny kompozytor przedwojennej generacji, który po czasie eksplorowania nowych technik i środków awangardowych, postanowił ostatecznie wrócić do tonalności tradycyjnej. Powrót ten nazywał tonalnością po śmierci tonalności.

Poprzedzające utwór ten Holta 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec (1954) Witolda Lutosławskiego powstały z myślą o uczniach szkół muzycznych. Pochodzą one z czasów stalinowskich, gdy muzyka była tematem politycznym i niebezpiecznym, a tradycyjna tonalność jedyną akceptowaną przez władze.

Szczegóły – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl 


25 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO i Kwartet Śląski. Będziemy świadkami prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

W programie koncertu gości NOSPR znalazły się dzieła brytyjskiego kompozytora Edwarda Elgara, niemieckiego twórcy Wernera Egka oraz Eugeniusza Knapika.

AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia zaprezentuje Wyspy na orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Jest to utwór skomponowany w 1983 roku na zamówienie Musica Viva Australia i Festiwalu w Adelajdzie. Dwie zasadnicze części symbolizują w nim dwa stany skupienia materii – wodę (morze) i ciało stałe (ląd, wyspy). Muzyka początkowo oddaje zjawisko bezmiaru morza, płynności, żywiołu, nieznacznego falowania wody poprzez stopniowo coraz większe divisi, doprowadzając do stanu, w którym każdy z instrumentów smyczkowych wykonuje odrębną partię. W komentarzu do utworu kompozytor opisał obraz, który stał się dla niego inspiracją – postać płynącego na statku obserwatora, wypatrującego lądu na horyzoncie.

Następnie jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych – Kwartet Śląski, który działa już od ponad 30 lat – dokona prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


25 maja 2019 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) będzie miał miejsce koncert nadzwyczajny „Curtis on tour”.

Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się w ramach corocznej trasy koncertowej „Curtis on Tour”. Jest to pierwszy koncert muzyków z prestiżowego Curtis Institute of Music z Filadelfii (USA) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Curtis Institute of Music jest jedną z najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych na świecie obok znakomitej Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Muzycy z Polski odegrali znaczącą rolę w założeniu i rozwoju uczelni na przestrzeni jej prawie stuletniej historii—Józef Hofmann był pierwszym rektorem Curtis, a wśród kadry profesorskiej znalazło się kilku polskich pedagogów.

Wystąpi kwartet fortepianowy, w którego składzie znajdują się: prof. Roberto Díaz (altówka) – Prezes Curtis Institute of Music oraz studenci – Claire Bourg (skrzypce), Sydney Lee (wiolonczela), Daniel Hsu (fortepian). W interpretacji amerykańskich artystów usłyszymy Kwartet fortepianowy c-moll op. 15 Gabriela Fauré i Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 Johannesa Brahmsa.

Inicjatorką i organizatorką wizyty „Curtis on Tour” w Warszawie jest p. Elżbieta Sozańska z Filadelfii — mecenas muzyki, wieloletnia dyrektor i wiceprezes międzynarodowych koncernów farmaceutycznych, a także pisarka i dramaturg. Zarówno koncert, jak i kurs mistrzowski prowadzony przez Prezesa uczelni, prof. Roberta Díaza, odbędą się przy wsparciu finansowym Fundacji Rodziny Kon-Sozańskich dla upamiętnienia Berty Zofii Kon, absolwentki UMFC z 1920 roku.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


25 i 26 maja 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce kolejne wydarzenia w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę wystąpią zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

25 maja udział w koncercie „Nie tylko orkiestra” weźmie Oktet dęty orkiestry Sinfonia Varsovia, który wykona Serenadę c-moll na instrumenty dęte KV 388 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Oktet Es-dur op. 103 Ludwiga van Beethovena. Następnego zaś dnia usłyszymy Orkiestrę smyczkową Akademii Sinfonia Varsovia pod batutą znakomitego skrzypka Jakuba Haufy, który wystąpi w roli dyrygenta. Muzycy zaprezentują utwory Edvarda Griega, Franza Schuberta, Edwarda Elgara i Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego orkiestry Sinfonia Varsovia.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org