Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

23 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał koncert z cyklu „NOSPR kameralnie”, podczas którego polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Orkiestry smyczkowej NOSPR i Tria Śląskiego.

Divertimento Grażyny Bacewiczówny bliższe jest rodzącemu się w tamtych latach sonoryzmowi, mimo iż kompozytorka nie wykracza poza naturalne właściwości instrumentów. Nawiązanie do gatunku barokowej muzyki plenerowej sprowadza się do nadania utworowi lekkiej, żartobliwej, a nawet rozwichrzonej ekspresji, osiągniętej poprzez bogactwo pomysłów w zakresie faktury, rytmu i artykulacji.

Chaconnę skomponował Penderecki krótko po śmierci Jana Pawła II. Jest to muzyka zrodzona z intencji żałobnych, o charakterze lamentu, jednocześnie też artystyczny wyraz najgłębszego szacunku i uznania dla papieża Polaka. Forma utworu – chaconna – nawiązuje do barokowego lamento, któremu bliskie były formy ostinatowe, obok chaconny również passacaglia. Dla odmiany Trio Concerto Mikołaja Góreckiego jest muzyką całkowicie abstrakcyjną, oszczędną w środkach, ale o dramaturgii klarownej i wycyzelowanej. Mikołaj Górecki jawi się w swoim świecie dźwiękowym jako doświadczony stylista, nawiązujący do różnych konwencji i systemów. Ceni wartość melodii, ale sięga też po środki sonorystyczne, a przede wszystkim operuje niebanalną, nasycą harmonią.

Orawa na orkiestrę złożoną z 15 instrumentów smyczkowych zakończyła złożony z 4 utworów cykl „tatrzański” Wojciecha Kilara. To efekt fascynacji kompozytora zarówno samym pięknem przyrody, jak i urokiem muzyki góralskiej.

Podczas koncertu usłyszymy też Suitę w dawnym stylu Edvarda Griega.

Aleksandra Konieczna

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zaprasza do Zamku Królewskiego! 24 maja 2019 roku o godz. 19.00 wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz, która została okrzyknięta przez niemiecką prasę „sensacyjną dyrygentką”.

W interpretacji artystów usłyszymy muzykę polską XX wieku, a także utwory Gustava Holsta i Dmitrija Szostakowicza.

W roku 1897 swą premierę miała znakomita, czteroczęściowa Serenada op. 2 – pierwsze dzieło Mieczysława Karłowicza na orkiestrę (w tym przypadku smyczkową). Podczas koncertu majowego usłyszymy to dzieło, do dziś cieszące się wielką i zasłużoną popularnością, urzekające swym liryzmem i pięknem muzycznych tematów.

Złożona z czterech zwięzłych, żartobliwych części St Paul’s Suite brytyjskiego kompozytora Gustava Holsta zyskała sporą popularność jako wdzięczny utwór koncertowy. Dedykował ją londyńskiej szkole dla dziewcząt, w której przez wiele lat pracował – St Paul’s Girls’ School, od której wzięła swój tytuł. W zupełnie inne ekspresyjne rejony przeniesie nas Symfonia kameralna Dmitrija Szostakowicza – aranżacja (Rudolf Barszaj) jego VIII Kwartetu smyczkowego. Należy ona do najtragiczniejszych w wyrazie i najbardziej osobistych dzieł kompozytora, który z ironiczną goryczą pisał o nim, iż jest poświęcone „pamięci autora”.

Dobry nastrój powróci wraz z Orawą Wojciecha Kilara. Jest dziełem pogodnym, eufonicznym, kolejnym kompozytorskim hołdem dla ukochanych gór i muzycznego folkloru Podhala.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


24 maja 2019 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Krakowskiej odbędzie się finałowy koncert z cyklu „Musica-ars amanda”.

Program wieczoru muzycznego pt. „Lato w Filharmonii” jest podsumowaniem całego sezonu koncertów. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Macieja Tarnowskiego zabrzmią utwory Wojciecha Kilara, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Antonína Dvořáka, Piotra Czajkowskiego, George’a Gershwina i Johanna Straussa.

Program otwierają kompozycje Wojciecha Kilara, będącego jednym z polskich XX-wiecznych kompozytorów, których nazwisko znane jest nie tylko muzykom i specjalistom. Wszystko to za sprawą jego pracy dla kina. Muzyka do hollywoodzkich produkcji Francisa Forda Coppoli, Jane Campion czy Romana Polańskiego przyniosła kompozytorowi międzynarodową sławę. Jego talent do tworzenia muzyki filmowej wyrażał się przede wszystkim w ogromnej inwencji melodycznej, ale także w umiejętności balansowania między stylami muzycznymi w zależności od obrazu – od pełnej przepychu symfoniki po totalną prostotę i minimalizm. Kilar stworzył muzykę do ok. 130 filmów, a ścieżki dźwiękowe jego autorstwa z powodzeniem są wykonywane jako utwory koncertowe. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Polonez z filmu Pan Tadeusz i Marsz kawalerii z filmu Kronika wypadków miłosnych.

Więcej o projekcie – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Wiosna to czas, w którym, dzięki między innymi budzącej się wokół nas przyrody, na nowo rodzi się w nas samych młodych duch. W dniach 24–26 maja 2019 roku Filharmonia zaprasza na cykl koncertów pod wspólną nazwą „Lubelska Wiosna Młodych”.

Projekt ma na celu odkrywanie, promowanie oraz integrację młodych talentów muzycznych. W przedsięwzięciu wezmą udział muzycy ze szkół muzycznych województwa lubelskiego, z Wrocławia (Młodzieżowa Orkiestra Kameralna Kawalera de Saint-George). W ramach projektu, z inicjatywy Dyrektora Naczelnego Filharmonii Lubelskiej Wojciecha Rodka powstanie Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej – bez wątpienia novum w środowisku muzycznym regionu.

Repertuar koncertów jest niezwykle bogaty. Będziemy mogli usłyszeć dzieła takich mistrzów jak: Bellini, Haydn, Mendelssohn-Bartholdy, Moniuszko, Mozart, Rachmaninow, Szostakowicz, Wieniawski i inni, w wykonaniu nie tylko instrumentalistów, ale i wokalistów. Zainauguruje wydarzenie koncert uczniów szkół muzycznych, podczas którego zostanie zaprezentowany Mały koncert na fortepian i grupę instrumentów Romualda Twardowskiego. W finale przedsięwzięcia zabrzmi Melodia Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 


24 maja 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera polska muzyka współczesna zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego.

Kwartet Śląski to jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych. W pierwszych latach istnienia doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem muzyków takich kwartetów, jak LaSalle, Amadeus, Juilliard, Smetana czy Alban Berg. Dziś Kwartet Śląski cieszy się międzynarodową sławą, koncertując na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Nagrywają muzykę wielu epok, koncentrując się na muzyce polskiej ostatniego trzydziestolecia. Nagrania Kwartetu Śląskiego były 24-krotnie nominowane do nagrody „Fryderyka”, a 6-krotnie zespół otrzymał tę statuetkę.

Podczas koncertu majowego opolanie usłyszą w wykonaniu zespołu IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, II Kwartet smyczkowy „Quasi una Fantasia” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz utwory Grzegorza Ciechowskiego (Republika) w opracowaniu na kwartet smyczkowy.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 


25 maja 2019 o godz. 19:00 w Kościele Świętej Trójcy w Gdańsku w ramach cyklu „Koncerty dla Gdańszczan” odbędzie się koncert dyplomowy kompozytora Adama Diesnera.

W koncercie wezmą udział Chór Kameralny Duc in Altum, Baltic Chamber Choir i Orkiestra Prawdziwych Przyjaciół pod dyrekcją kompozytora. W roli solistów wystąpią: Nikola Gąsior (sopran), Damian Giczewski (baryton) i Andrzej Szadejko (organy).

Muzycy zaprezentują Kaszubskie Te Deum Adama Diesnera do tekstu w języku kaszubskim br. Zbigniewa Joskowskiego OFM Conv, które powstało w 2016 roku. Liczne cytaty na przestrzeni utworu kierują uwagę słuchacza w kierunku tradycji Kościoła. Tematy oparte są na motywach zaczerpniętych z chorału gregoriańskiego. Warstwa muzyczna czerpie ze zdobyczy europejskiej kultury muzycznej, a przejawia jedynie pewne cechy współczesności.

Następnie prawykonana zostanie część Kyrie z Missa Solemnis pro toto Mundo na chór mieszany, chór męski i orkiestrę symfoniczną autorstwa Diesnera. Uroczysta msza pontyfikalna w przeciwieństwie do pochwalnego Kaszubskiego Te Deum będzie mieć charakter stricte błagalny. Idea przyświecająca autorowi była następująca: „Missa Solemnis pro toto mundo w swym podtytule pozostaje we współzależności ze słowami Koronki do Miłosierdzia Bożego: „miej miłosierdzie dla nas i całego świata”. Warstwa muzyczna Kyrie skonstruowana jest w oparciu o motywy suplikacji, a całość ewokuje niemal żałobny charakter”. Prawykonanie tego utworu będzie swoistą zapowiedzią cyklu, który w całości zostanie zaprezentowany 19 kwietnia 2020 roku w Święto Miłosierdzia Bożego, niespełna dwadzieścia lat po jego ustanowieniu przez papieża Jana Pawła II.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


25 maja 2019 roku o godz. 19.00 będzie miała miejsce kolejna odsłona cyklu koncertów w Nowym Teatrze „Scena Muzyki Nowej”, organizowanego przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego. W wykonaniu Chain Ensemble zabrzmią utwory Simeona ten Holta i Witolda Lutosławskiego.

Palimpsest na septet smyczkowy (4 skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas) holenderskiego kompozytora Simeona ten Holta (1923–2012), skomponowany na początku lat 90. XX wieku to muzyka dla miłośników dźwięków przyjemnych i łatwych w percepcji. Tradycyjna tonalność w połączeniu z minimalistycznym repetytywizmem tworzy narrację, krążącą wokół obsesyjnie powtarzanych motywów, ułożonych w jedenastu odcinkach. Ten Holt to niejedyny kompozytor przedwojennej generacji, który po czasie eksplorowania nowych technik i środków awangardowych, postanowił ostatecznie wrócić do tonalności tradycyjnej. Powrót ten nazywał tonalnością po śmierci tonalności.

Poprzedzające utwór ten Holta 4 melodie śląskie na 4 skrzypiec (1954) Witolda Lutosławskiego powstały z myślą o uczniach szkół muzycznych. Pochodzą one z czasów stalinowskich, gdy muzyka była tematem politycznym i niebezpiecznym, a tradycyjna tonalność jedyną akceptowaną przez władze.

Szczegóły – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl 


25 maja 2019 roku o godz. 19:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpią Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO i Kwartet Śląski. Będziemy świadkami prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

W programie koncertu gości NOSPR znalazły się dzieła brytyjskiego kompozytora Edwarda Elgara, niemieckiego twórcy Wernera Egka oraz Eugeniusza Knapika.

AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia zaprezentuje Wyspy na orkiestrę smyczkową Eugeniusza Knapika. Jest to utwór skomponowany w 1983 roku na zamówienie Musica Viva Australia i Festiwalu w Adelajdzie. Dwie zasadnicze części symbolizują w nim dwa stany skupienia materii – wodę (morze) i ciało stałe (ląd, wyspy). Muzyka początkowo oddaje zjawisko bezmiaru morza, płynności, żywiołu, nieznacznego falowania wody poprzez stopniowo coraz większe divisi, doprowadzając do stanu, w którym każdy z instrumentów smyczkowych wykonuje odrębną partię. W komentarzu do utworu kompozytor opisał obraz, który stał się dla niego inspiracją – postać płynącego na statku obserwatora, wypatrującego lądu na horyzoncie.

Następnie jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych – Kwartet Śląski, który działa już od ponad 30 lat – dokona prawykonania II Kwartetu smyczkowego Eugeniusza Knapika.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/ 


25 maja 2019 roku o godz. 19.30 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (ul. Okólnik 2) będzie miał miejsce koncert nadzwyczajny „Curtis on tour”.

Wyjątkowe wydarzenie odbędzie się w ramach corocznej trasy koncertowej „Curtis on Tour”. Jest to pierwszy koncert muzyków z prestiżowego Curtis Institute of Music z Filadelfii (USA) w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Curtis Institute of Music jest jedną z najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych na świecie obok znakomitej Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Muzycy z Polski odegrali znaczącą rolę w założeniu i rozwoju uczelni na przestrzeni jej prawie stuletniej historii—Józef Hofmann był pierwszym rektorem Curtis, a wśród kadry profesorskiej znalazło się kilku polskich pedagogów.

Wystąpi kwartet fortepianowy, w którego składzie znajdują się: prof. Roberto Díaz (altówka) – Prezes Curtis Institute of Music oraz studenci – Claire Bourg (skrzypce), Sydney Lee (wiolonczela), Daniel Hsu (fortepian). W interpretacji amerykańskich artystów usłyszymy Kwartet fortepianowy c-moll op. 15 Gabriela Fauré i Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 Johannesa Brahmsa.

Inicjatorką i organizatorką wizyty „Curtis on Tour” w Warszawie jest p. Elżbieta Sozańska z Filadelfii — mecenas muzyki, wieloletnia dyrektor i wiceprezes międzynarodowych koncernów farmaceutycznych, a także pisarka i dramaturg. Zarówno koncert, jak i kurs mistrzowski prowadzony przez Prezesa uczelni, prof. Roberta Díaza, odbędą się przy wsparciu finansowym Fundacji Rodziny Kon-Sozańskich dla upamiętnienia Berty Zofii Kon, absolwentki UMFC z 1920 roku.

Wstęp na koncert jest wolny.

Patronat nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


25 i 26 maja 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce kolejne wydarzenia w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę wystąpią zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

25 maja udział w koncercie „Nie tylko orkiestra” weźmie Oktet dęty orkiestry Sinfonia Varsovia, który wykona Serenadę c-moll na instrumenty dęte KV 388 Wolfganga Amadeusa Mozarta i Oktet Es-dur op. 103 Ludwiga van Beethovena. Następnego zaś dnia usłyszymy Orkiestrę smyczkową Akademii Sinfonia Varsovia pod batutą znakomitego skrzypka Jakuba Haufy, który wystąpi w roli dyrygenta. Muzycy zaprezentują utwory Edvarda Griega, Franza Schuberta, Edwarda Elgara i Krzysztofa Pendereckiego, dyrektora artystycznego orkiestry Sinfonia Varsovia.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne są na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


26 maja 2019 roku o godz. 19.00 w Kościele Pokoju w Świdnicy odbędzie się premiera Missa Brevis na sopran, mezzosopran, dwie waltornie, flet i kwartet smyczkowy Pawła Pudło.

Ta krótka msza polskiego kompozytora powstała na zamówienie Fundacji Dobrej Muzyki w ramach programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycja to spotkanie tradycji z nowoczesnością – tradycyjna forma sakralna w wydaniu współczesnego kompozytora.

Utwór jest skomponowany specjalnie dla Kościoła Pokoju, w którym znajduje się dwoje organów: symfoniczne organy Schlaga oraz barokowe organy ołtarzowe. Wykonawcami utworu będą świdniccy organiści Zuzanna i Maciej Batorowie, sopranistka Dominika Zamara, działająca obecnie w Wenecji, mezzosopranistka Magdalena Cornelius, waltorniści Anna i Grzegorz Mondry, flecistka Sylwia Waindok i kwartet smyczkowy w składzie: Marcin Ostrowski, Dagmara Swestun, Marlena Grodzicka-Myślak i Jakub Myślak.

Organizatorami koncertu są Fundacja Dobrej Muzyki, parafia Ewangelicko-Augsburska w Świdnicy oraz Gmina Miasto Świdnica. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli Biskup Ewangelicki Waldemar Pytel i Prezydent Świdnicy Beata Moskal-Słaniewska.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


26 maja 2019 roku o godz. 18.00 Filharmonia Krakowska zamieni się w świątynię muzyki perkusyjnej. Tegoroczna, jedenasta już edycja, otrzymała podtytuł „Abstrakcyjne brzmienia” przede wszystkim ze względu wykorzystanie grupy instrumentów o abstrakcyjnych wysokościach, specjalnie skonstruowanych na potrzeby tego wydarzenia, jak strojone butle gazowe, drewniane bębny i wiele innych.

Ideą Spotkań jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz zaangażowanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. Dzieje się tak za sprawą Ryszarda Haby – znakomitego perkusisty, a jednocześnie pomysłodawcy i głównego realizatora Spotkań z Muzyka Perkusyjną. Głównym bohaterem koncertu będzie zespół Haba Percussion Group, który poprowadzi dyrygentka młodego pokolenia Joanna Natalia Ślusarczyk. Gośćmi zaproszonymi do projektu są: koncertmistrz skrzypiec Orkiestry Filharmonii Krakowskiej – Paweł Wajrak, oboista Mariusz Pędziałek, organista Michał Białko oraz Adam Wygoda grający na marimbie. Nie może oczywiście zabraknąć spiritus movens całego cyklu, czyli Ryszarda Haby, który zagra na marimbie, wibrafonie i perkusji.

Do repertuarowych atrakcji najbliższego koncertu zaliczyć można prawykonanie utworu pt. Cadenza i Toccata na marimbę, dzwony, kotły i organy, napisanego specjalnie na tę okazję przez Lecha Skoczylasa, czy kompozycję Vache Sharafyana pt. Hayren, opartą o armeńską średniowieczną formę wiersza ze specyficznym rytmem 7,8,7,8. Zabrzmi ponadto Dmaathen na obój i perkusję Iannisa Xenakisa i kompozycja amerykańskiego kompozytora Lou Harrisona, w której połączono brzmienia organów z dźwiękami bez określonej wysokości.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7910-XI_SPOTKANIA_Z_MUZYK%C4%84_PERKUSYJN%C4%84.html 


W dniach 27 maja – 2 czerwca 2019 roku w Nadbałtyckim Centrum Kultury odbędzie się VII Festiwal „Gdańscy Pianiści Miastu”, który ma na celu przybliżać szerszej publiczności pianistów związanych z Gdańskiem, przede wszystkim wychowanków gdańskiej szkoły pianistycznej.

Wśród wykonawców znajdują się byli i obecni studenci Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, pedagodzy gdańskiej uczelni, absolwenci gdańskich szkół muzycznych czy też artyści, którzy wywodzą się z Gdańska oraz kontynuują swoją edukację i karierę w różnych ośrodkach w kraju i za granicą. Ideą festiwalu jest promocja artystów i pomoc w realizacji ich planów twórczych.

Podczas tegorocznego festiwalu odbędzie się pięć widowiskowych koncertów pianistycznych w Ratuszu Staromiejskim: „Wielcy kompozytorzy rosyjscy”, „Wokół Romantyzmu”, „Młodzi na gdańskiej scenie”. Podczas koncertu „W kręgu muzyki polskiej” usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Artura Malawskiego. Zwieńczeniem festiwalu będzie recital wybitnego wirtuoza fortepianu – Bogdana Czapiewskiego, profesora gdańskiej uczelni. Program wydarzenia wzbogacą wykłady popularnonaukowe poświęcone muzyce poważnej i pianistyce.

Szczegółowy program – na stronie http://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/3538/vii-festiwal-gdanscy-pianisci-miastu 


Festiwal muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje" to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. 4. edycja Festiwalu odbędzie się w Warszawie w dniach 28 maja – 19 czerwca 2019 roku.

W starannie dobranym programie utwory są niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione, co umożliwia ich wzajemną konfrontację. Jednak główną ideą organizatorów jest konfrontacja słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty. Festiwal na tle innych wyróżnia się poprzez możliwość intensywnego kontaktu publiczności z występującymi muzykami na panelu dyskusyjnym, odbywającym się po każdym koncercie. W myśl organizatorów wydarzenie ma przełamywać granicę między muzykami a słuchaczami: „Ty słuchasz muzyki i muzyka słucha Ciebie”.

Część programu tegorocznej edycji Festiwalu poświęcono Witoldowi Lutosławskiemu, którego 25. rocznica śmierci przypadła 7 lutego. Podczas koncertu inauguracyjnego orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją włoskiego mistrza batuty Renato Rivolty wykona I Symfonię Karola Szymanowskiego, grywaną najrzadziej. Koncert zwieńczy Livre pour orchestre Lutosławskiego – jedną z kluczowych kompozycji w dorobku Mistrza.

W tym roku jubileusz 80. urodzin obchodzi mieszkający w Polsce węgierski kompozytor, improwizator i pianista Szábolcs Esztényi. Artysta zaprasza w świat swojej sztuki wraz z zaprzyjaźnionymi muzykami 11 czerwca. W tym roku przypada też rocznica 100-lecia urodzin Mieczysława Wajnberga. Jego muzykę zaprezentuje Kwartet Śląski i pianista Piotr Sałajczyk. Wyjątkowa osobowość – sopranistka Anna Zawisza. W jej interpretacji usłyszymy 13 czerwca pieśni Józefa Haydna, Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Czajkowskiego; partię fortepianu wykona dyrektor artystyczny Festiwalu Maciej Grzybowski. W finale Festiwalu zabrzmi Recitativa i ariosa „Lerchenmusik" op. 53 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu www.festiwaltrzycztery.pl 


Zakład Muzykologii Instytutu Sztuki PAN zaprasza na gościnny wykład otwarty pt. “Warsaw Autumn”– new musical perspective for the countries under the Iron Curtain (on the example of Georgian composition school)”, który wygłosi prof. Nana Sharikadze z Państwowego Konserwatorium Muzycznego w Tbilisi. Wykład (w języku angielskim) odbędzie się 28 maja 2019 roku o godz. 11:00 w Instytucie Sztuki PAN (Sala Sobieskich).

Nana Sharikadze pełni funkcję kierownika Katedry Historii Muzyki Państwowego Konserwatorium im. Wano Saradżiszwili w Tbilisi. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół zagadnień związanych z awangardą muzyczną XX wieku, teatrem muzycznym, sztuką muzyczną w państwach totalitarnych, muzyką amerykańską. Z jej inicjatywy do programu nauczania wprowadzono nowy przedmiot „Teatr XX wieku”. Nana Sharikadze była stypendystką prezydenta Gruzji (2002-2004), DAAD (2012). Jest członkiem Związku Kompozytorów i Muzykologów Gruzji.

Podczas gościnnego wykładu Nana Sharikadze opowie o tym, jaki wpływ na życie muzyczne radzieckiej Gruzji wywarła polityka kulturalna Związku Radzieckiego, a także „globalne” procesy dokonujące się w sztuce. Festiwal „Warszawska Jesień” jako muzyczny wyraz politycznej odwilży, miał niezwykle ważne znaczenie dla krajów za „Żelazną kurtyną”, w tym dla Gruzji jako części Związku Radzieckiego. „Warszawska jesień” inspirowała kompozytorów do eksperymentowania i otwarcia na nowe trendy.

Wstęp wolny!


W dniach 28 maja – 8 czerwca 2019 roku przy XX Beskidzkim Festiwalu Nauki i Sztuki odbędzie się Beskidzki Festiwal Klasyki „Cavatina Classics”.

Beskidzki Festiwal Klasyki „Cavatina Classic” przy mającym już 20-letnią historię Beskidzkim Festiwalu Nauki i Sztuki, to projekt stworzony dzięki inicjatywie artystów działających od ponad 25 lat na największych estradach Europy i świata przy współpracy z największą na Podbeskidziu uczelnią wyższą Akademią Techniczno-Humanistyczną i przedstawicielami polskiego biznesu. Organizatorzy nowego wydarzenia na kulturalnej mapie południowej Polski postawili sobie za cel sprowadzenie do tego jednego z najpiękniejszych miast Polski artystów polskich, ale także zagraniczne gwiazdy występujące na największych estradach świata.

W muzycznej wiośnie w Bielsku-Białej – pięknie położonego wśród zielonych beskidzkich wzgórz „Małego Wiednia” – wezmą udział Duo del Gesu, Paweł Kotla, Valentina Igoshina, Charlie Siem i Caroline Jaya-Ratnam. Podczas koncertu inauguracyjnego odbędzie się prawykonanie utworu A due (2019) Kamila Cieślika.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://klasyka.eu/ 


28 maja 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się premiera Quasi una sonata na gitarę i akordeon Krzysztofa Meyera. Utwór światowej sławy kompozytora powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Akordeon – jego historia, w porównaniu z innymi instrumentami – długa nie jest. Właściwie rozpoczyna się w latach dwudziestych XIX wieku. W 1821 roku Christian Friedrich Ludwig Buschmann buduje rodzaj prototypu, który później rozwija inny budowniczy – Austriak Cyril Demian. W 1829 otrzymuje patent na instrument, który nazywa się „accordion”. To jedno z najciekawszych muzycznych narzędzi, stworzone przez człowieka, a jego rozwiązania konstrukcyjne mogą nawet rozpalać wyobraźnię (co tak naprawdę gra?)

Akordeon ma własne brzmieniowe oblicze, oryginalne i od razu rozpoznawalne, i możliwości brzmieniowe niezwykle bogate. Frapuje swoimi możliwościami współdziałania, ale i przeciwstawiania się innym instrumentom. Te trzy, z którymi będzie się łączył (skrzypce, gitara i fortepian) należą do grupy instrumentów strunowych i wzajemnie różnią sposobem wydobycia dźwięku. Możliwości kombinacji brzmieniowych, uzyskiwania zaskakujących barw i różnorodności fakturalnej raczej wyczerpać się nie uda. Zwłaszcza, że zestawione ze sobą utwory – powstawały na przestrzeni ponad 150 lat: najstarsza jest Sonata Molique’a (1857), najmłodsza – premierowa gitarowo‑akordeonowa sonata Krzysztofa Meyera. W wykonaniu Macieja Frąckiewicza (akordeon), Agaty Szymczewskiej (skrzypce), Łukasza Kuropaczewskiego (gitara) i Marka Brachy (fortepian) usłyszymy też utwory Mikołaja Majkusiaka i Dariusza Przybylskiego.

Marcin Majchrowski

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Minęło ponad trzynaście lat od ostatniego i jedynego jak dotąd występu Rafała Blechacza w sali Filharmonii Krakowskiej. 29 maja 2019 roku o godz. 19.30 Rafał Blechacz wystąpi na estradzie Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie wraz z wybitną południowokoreańską skrzypaczką Bomsori Kim, z którą wspólnie nagrał kolejny album.

Zdobywca grand prix Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w 2005 roku, jest artystą gorąco oczekiwanym na całym świecie, zaś każda z nagranych przez niego, wydanych przez Deutsche Grammophon płyt, zdobywa uznanie zarówno melomanów, jak i krytyków muzycznych. Bomsori Kim w 2016 roku zdobyła II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Podobna wrażliwość muzyczna obojga muzyków oraz ich dbałość o koloryt brzmienia i wyczucie liryzmu przyczyniły się do powstania niezwykłej płyty, której materiał muzyczny stanowi trzon programu krakowskiego koncertu.

Usłyszymy bowiem trzy zachwycająco zarejestrowane przez artystów sonaty: Sonatę A-dur op. 13 nr 1 Gabriela Fauré, Sonatę g-moll Claude’a Debussy’ego oraz Sonatę skrzypcową d-moll op. 9, napisaną przez zaledwie osiemnastoletniego Karola Szymanowskiego. Program koncertu otworzy natomiast Sonata F-dur KV 376 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Koncert w Filharmonii Krakowskiej to zatem możliwość nie tylko obcowania z nadzwyczajną literaturą muzyczną, ale również z wyobraźnią dwojga niezwykłych artystów, tak odległych pochodzeniem, a tak bliskich wrażliwością.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/7902-KONCERT_KAMERALNY.html 


Najlepsi dyplomanci z Akademii Muzycznej w Łodzi zaprezentują się podczas corocznego koncertu podsumowującego pięcioletni okres studiów muzycznych. Koncert dyplomantów odbędzie się 29 maja 2019 (środa) o godzinie 18.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej w Łodzi przy al. 1 Maja 4. Wstęp wolny!

Koncert rozpocznie altowiolistka Zuzanna Krakowiak, która wykona Elegię op. 30 Henriego Vieuxtempsa. W trakcie wieczoru wystąpi także druga altowiolistka Weronika Pisarek, która zinterpretuje kompozycję Morpheus Rebekki Clarke. W programie koncertu zaplanowano występ dwóch pianistek. Katarzyna Popko zagra Xinijang Capriccio Chu Wanga Huy, a Diana Łania Rapsodię węgierską c-moll nr 2 Franza Liszta. Na scenie Sali Kameralnej zaprezentują się dwie wiolonczelistki. Anna Cierpisz wykona I część Sonaty F-dur op. 99 nr 2 Johannesa Brahmsa, a Marta Podwysocka Sonatę na wiolonczelę solo György’a Ligetiego. Kompozycję Aleksandra Brycha Highlands interpretować będzie duo akordeonistów: Gabriel Balukiewicz i Kuba Niewczas. Na akordeonie solo zagra natomiast Aleksander Stachowski, prezentując utwór Harriego Vuoriego The Hour of the Wolf.

W trakcie koncertu pojawi się także muzyka wokalna. Sopranistka Zuzanna Ciszewska zaśpiewa arię Marzenki Ten lasky sen… z III aktu opery Sprzedana narzeczona Bedřicha Smetany. Recytatyw i arię Neali Paria, on paria! z opery Paria Stanisława Moniuszki oraz pieśń Ludomira Różyckiego – Rajski ptak, wykona sopranistka Magdalena Cierzniewska. Songi z musicali Czarownice z Eastwick oraz Funny Girl interpretować będzie Martyna Henke, a piosenki z repertuaru Anny Marii Jopek i D’Angelo – Olga Fidrysiak. Podczas koncertu wystąpią także: kontrabasista Kamil Biadała, który zaprezentuje Hommage a J. S. Bach na kontrabas solo Juliena-François Zbindena, gitarzysta Damian Wyrzykowski, który zagra II część Koncertu na gitarę i orkiestrę Heitora Villa-Lobosa, a także skrzypaczka Dominika Sznajder, która wykona Suite Espagnole Manuela de Falli. Przy fortepianie instrumentalistom i wokalistkom towarzyszyć będą: Joanna Morycińska, Tomasz Kaszuba, Tomasz Walczak, Wojciech Kubica, Julia Sołek, Elżbieta Różycka-Przybylak, Michał Makulski i Marcin Kawczyński.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/maj-2019/153900-koncert-dyplomantow 


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza 30 maja 2019 roku o godz.18.00 na kolejny koncert w ramach „Vivat Academia!” – cyklu spotkań z wybitnymi artystami i profesorami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Koncert będzie miał miejsce w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16).

Gościem majowego spotkania i koncertu w Muzeum Archidiecezjalnym będzie prof. Jan Wincenty Hawel, który przez okres 12 lat piastował godność rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Ten muzyczny wieczór w ramach cyklu „Vivat Academia” będzie okazją, by przypomnieć jego wszechstronną i cenioną działalność artystyczną związaną od początku z macierzystą uczelnią. Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Katowicach ukończył z trzema dyplomami: Wydziału Wychowania Muzycznego (1960), kompozycji u Bolesława Szabelskiego (1964) oraz dyrygentury w klasie Karola Stryji (1967). Bezpośrednio po zakończeniu edukacji muzycznej został wykładowcą, prowadził klasy kompozycji i dyrygentury, pełnił funkcję kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Zespołu Badawczego („Muzyka na Śląsku – aspekty, nurty, działania, ludzie”), a od 1975 roku kierował Akademicką Orkiestrą Symfoniczną. W 1981 roku z jego inicjatywy i pod jego kierownictwem artystycznym powstała Śląska Orkiestra Kameralna, z którą koncertował w kraju i za granicą.

Spotkanie w Muzeum Archidiecezjalnym będzie również okazją do rozmowy na temat bogatego dorobku twórczego prof. Jana Wincentego Hawela. Do programu części koncertowej zostały wybrane obok Sonaty Ravela także jego kompozycje, które zabrzmią w wykonaniu wybitnych artystów i obecnych pedagogów katowickiej uczelni, Krzysztofa Lasonia i Piotra Sałajczyka.

Wstęp na koncerty cyklu „Vivat Academia!” jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/407_vivat-academia-koncert-i-spotkaniebrz-prof-janem-wincentym-hawelem