Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

23 czerwca 2019 roku o godz.12.00 w chorzowskim Muzeum (ul. Powstańców 25) odbędzie się kolejny koncert w ramach cyklu „Moniuszko od serca”.

Koncert dedykowany obchodom 200-lecia urodzin Stanisława Moniuszki Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zorganizowała we współpracy z chorzowskim Muzeum. W programie koncertu obok znanych arii i słynnego duetu Już ogień płonie z opery Straszny dwór znalazły się rzadziej wykonywane pieśni Stanisława Moniuszki oraz dumka Jewy z opery Jawnuta wystawionej po raz pierwszy w Wilnie w roku 1852. Zaśpiewa ją Karolina Borodziuk, tegoroczna dyplomantka katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w klasie śpiewu dr hab. prof. AM Agaty Kobierskiej i laureatka m.in. I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w Żylinie, (Słowacja 2018) oraz III miejsca w V Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym dla Duetów Instrumentalnych oraz Duetów Wokalnych (Łódź 2018).

Moniuszkowskie arie i pieśni publiczność usłyszy również w wykonaniu Karoliny Wieczorek, absolwentki katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, a obecnie współpracującej z Operą Krakowską. Artystka jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina – Iuventus Canti Vrable. Zdobyła również Nagrodę Publiczności na Międzynarodowym Festiwalu „Bel Canto” w Nałęczowie oraz wyróżnienia na konkursach „Złote Głosy Mazowsza” im. Iwony Borowickiej.

Bilety w cenie 5 zł dostępne są w kasie Muzeum.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/429_moniuszko-od-serca-karolina-wieczorek-i-karolina-borodziuk-w-chorzowie 


Koncert finałowy 60. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda odbędzie się 25 czerwca 2019 (wtorek) o godz. 19.00 w siedzibie PWM przy ul. Aleksandra Fredry 8 w Warszawie.

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy. Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie funduje Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. W tej edycji główną nagrodę ufundowała Pani Marta Ptaszyńska. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.

Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów. Koncert taki odbędzie się po raz szesnasty. W programie:Kwadraty magiczne (godło Trójkąt), Une saison dans rêve (godło Rimarth), Śpiew kresu dnia (godło Kasztan 12), Sublimacje (godło TBQ), String Quartet Shapes (godło Maple leave). Wystąpi kwartet smyczkowy POLONIKA: Paulina Kusa – I skrzypce, Anna Szalińska-Zaziębło – II skrzypce, Magdalena Małecka-Wippich – altówka, Krystyna Wiśniewska – wiolonczela.

W jury tegorocznego konkursu zasiadają: Eugeniusz Knapik – przewodniczący, Krzysztof Baculewski, Miłosz Bembinow, Arkadiusz Kubica i Hanna Kulenty.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka"


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert z cyklu „Vivat Academia!”, który poprzedza jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej w Katowicach. Koncert odbędzie się 27 czerwca 2019 o godz. 18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 16).

Muzyka akordeonowa i rozmowa o śląskiej akordeonistyce wypełnią czas spotkania z prof. Joachimem Pichurą w w Muzeum Archidiecezjalnym. To właśnie prof. Joachim Pichura założył klasę akordeonistyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Od momentu powołania Katedry Akordeonu, tj. od 1983 roku do dziś pełni funkcję jej kierownika. W latach 1982–87 był prorektorem, a w latach 1987–90 piastował godność rektora katowickiej uczelni. Czerwcowe spotkanie i koncert stanie się również okazją, by przypomnieć wszechstronną działalność artystyczną Profesora, sukcesy konkursowe na czele z Grand Prix d’Europe zdobytym w Saint-Etienne w 1985 roku, a rok później Premio Internationale Citta di Castelfidardo. Od wielu lat jest on zapraszany do jury znanych europejskich konkursów, prowadzi również kursy mistrzowskie w Polsce, Szwajcarii, Bułgarii, Rosji, Ukrainie i na Słowacji. Równie znaczące są jego osiągnięcia pedagogiczne. To właśnie w jego klasie akordeonu rozwijali swój talent i umiejętności m.in. Franciszek Prus, Bogdan Precz, Marek Andrysek i Marcin Wyrostek.

W części muzycznej czerwcowego wieczoru wystąpi znane już śląskiej publiczności Symetrio, które tworzą wybitni akordeoniści młodego pokolenia i wychowankowie prof. Joachima Pichury – Krystian Saciłowski, Marcin Jabłoński i Adam Potera. w programie: Franck Angelis – Étude sur le thème „Chiquilín de Bachín” by Astor Piazzolla, Václav Trojan – Tarantella na dwa akordeony, Georgij Szenderiow – Suita koncertowa, Marcin Jabłoński – Better together, Maria Kalaniemi – Ahma. Koncert oraz spotkanie poprowadzi Grażyna Brewińska.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.silesia.art.pl/


W dniach 27 czerwca – 5 września 2019 roku odbędzie się 28. edycja Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju.

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie trwałych zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych). W 27. letniej historii Festiwalu zrealizowano 176 koncertów z udziałem wybitnych wirtuozów organów, znakomitych zespołów kameralnych i wokalistów oraz także młodych (debiutujących) wykonawców ze wszystkich kontynentów.

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu będzie zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J.S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G.F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Usłyszymy m. in. utwory Mariana Sawy, Zbigniewa Kruczka i Janusza Bieleckiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program Festiwalu


27 czerwca 2019 roku o godz. 18:00 w Ukraińskim Domu w Warszawie (ul. Zamenhofa, 1) będzie miał miejsce koncert „The Solo Flute Project”, podczas którego zostaną prawykonane utwory polskich i ukraińskich kompozytorów, poświęcone kompozytorowi, multiinstrumentaliście i dyrygentowi Serhijowi Vilce.

Pochodzący z rodziny muzyków Serhii Vilka jest absolwentem Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie (klasa fletu Serhija Neugodnikowa oraz klasa kompozycji Jewhena Stankowycza). Brał udział w warsztatach z P.-Y. Artaudem (jako flecista), z J. Schoellhornem i J. Kornowiczem (jako kompozytor) oraz z E. Ladinem (jako muzyk jazzowy). W 2011 roku uczestniczył jako flecista w „International Ensemble Modern Academy” w ramach festiwalu Klangspuren Schwaz Tirol. W 2012 roku był kompozytorem-rezydentem w Druskiennikach (Litwa). Utwór Meditation on the joHn CAGE's name na fortepian, stworzony podczas tej rezydencji, został wybrany jako kompozycja obowiązkowa w konkursie pianistycznym w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w 2016 roku. Serhii Vilka jest współzałożycielem Sed Contra Ensemble w Kijowie. Jego orkiestrowe i kameralne utwory były wykonywane na Ukrainie, Litwie, w Polsce, Rosji, USA, Austrii, Mołdawii i Armenii. Obecnie, jako stypendysta „Gaude Polonia” w Warszawie, pod opieką dyrektora Festiwalu „Warszawska Jesień” Jerzego Kornowicza pracuje nad nowymi kompozycjami. Został też przyjęty do Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

Serhii Vilka dokonał ponad 100 światowych i ukraińskich prawykonań dzieł muzycznych jako solista i członek zespołów kameralnych. Podczas najbliższego koncertu odbędą się polskie prawykonania dedykowanych mu utworów: Zub' Olega Bezborodki, Virus Andriy’a Merkhela i Breath Lubawy Sydorenko. Flecista dokona również światowego prawykonania skomponowanego specjalnie dla niego utworu Insomnia at Dawn autorstwa przewodniczącej Koła Młodych ZKP Aleksandry Chmielewskiej. Po raz pierwszy w Polsce zabrzmią też Together with light air Serhija Pilyutikova oraz A(i)rietta samego Serhija Vilki.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


23 edycja Festiwalu “Nova Muzyka i Architektura” odbędzie się między 28 czerwca a 7 sierpnia 2019. Wiele zabytkowych, jak i nowoczesnych przestrzeni Torunia wypełni niezwykle bogaty wachlarz prezentacji muzycznych.

Na zaproszenie organizatorów, Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, na festiwal przybędą wykonawcy z wielu krajów i różnych kontynentów. Zaprezentowane zostaną specjalne programy dla dzieci i całych rodzin, wyjątkowe spotkania z muzyką organową, wokalną, kameralną oraz symfoniczną.

Festiwal rozpocznie koncert Marka Napiórkowskiego i Artura Lesickiego z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, podczas którego muzycy zaprezentują najpiękniejsze melodie polskiej muzyki filmowej wydane na nominowanej do nagrody "Fyderyk" płycie "Celuloid".  Usłyszymy m.in. utwory Andrzeja Kurylewicza, Tomasza Stańki, Marka Napiórkowskiego, Jerzego „Duduia" Matuszkiewicza, Krzysztofa Komedy, Artura Lesickiego, Andrzeja Korzyńskiego i Wojciecha Kilara.

13 lipca w Dworze Artusa kwartet smyczkowy Ãtma Quartet zaprezentuje program złożony wyłącznie z dzieł polskich kompozytorów. Zabrzmi Kwartet smyczkowy „Wycinanki” nr 3 Andrzeja Panufnika, Kwartet smyczkowy „Kartki z niezapisanego dziennika” nr 3 Krzysztofa Pendereckiego oraz Kwartet smyczkowy op. 56 nr 2 Karola Szymanowskiego. 10 sierpnia w Ratuszu Staromiejskim tenor Piotr Buszewski z towarzyszeniem Aleksandry Seredyńskiej wykona m.in. Cztery pieśni op.11 Karola Szymanowskiego oraz wybrane pieśni Stanisława Moniuszki.

Szczegółowy program – na stroniehttp://muz-arch.pl


XI edycja Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach rozpocznie się w piątek 28 czerwca, a ostatnie akordy Festiwalu wybrzmią w sobotę 6 lipca 2019.

Zgodnie z uchwałą Sejmu RP rok 2019 został ustanowiony Rokiem Stanisława Moniuszki. Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach włącza się w rocznicowe obchody poświęcając temu wybitnemu kompozytorowi trzy spośród dziewięciu festiwalowych koncertów. Festiwal zainaugurują Dziady-Widma z tekstem II części Dziadów Adama Mickiewicza oraz muzyką z Widm Stanisława Moniuszki. Spektakl dramatyczny w inscenizacji i reżyserii Ryszarda Peryta wykona Polska Opera Królewska.

W programie festiwalowych koncertów znajdą się ponadto utwory Adama Jarzębskiego, Zygmunta Noskowskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz oraz Krzysztofa Komedy. Wśród wykonawców m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, Elbląska Orkiestra Kameralna, Royal String Qurtet, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz znakomici soliści. Gospodarzem wieczorów będzie, jak co roku, Jerzy Kisielewski. Wszystkie koncerty odbędą się w Namiocie Festiwalowym, wstęp bezpłatny!

Szczegółowy program – na stroniehttp://palacradziejowice.pl/xi-letni-festiwal-im-jerzego-waldorffa-w-radziejowicach/


W dniach 28 czerwca – 27 sierpnia 2019 roku w Archikatedrze Oliwskiej będzie miał miejsce jeden z trzech najstarszych festiwali muzycznych w Polsce – 62. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej.

Po raz kolejny muzyka organowa zabrzmi w zabytkowej gdańskiej Katedrze Oliwskiej. Podczas koncertów festiwalowych swój kunszt artystyczny zaprezentują najwybitniejsi przedstawiciele gatunku, organiści – wirtuozi różnych narodowości i generacji ze światowych i europejskich ośrodków muzycznych, jak i artyści rodzimi. Melomani będą mieli szansę usłyszeć mistrzowskie wykonania zaproszonych artystów w różnorodnym, przystępnym repertuarze różnych epok i styli muzycznych, w tym premiery światowe i kompozycje do tej pory w Polsce nie prezentowane.

Koncert inauguracyjny będzie poświęcony muzyce polskiej. Rozpocznie wieczór Msza łacińska Es-dur na chór mieszany, smyczki i organy Stanisława Moniuszki, którego rok aktualnie obchodzimy. Po występie Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego Hanna Dys (organy) i Mirosław Pachowicz (fagot) z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego wykonają dzieła Andrzeja Panufnika i Mieczysława Surzyńskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.filharmonia.gda.pl/pl/ 


Koncert Inaugurujący 20. Wędrowny Festiwal Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” odbędzie się 29 czerwca 2019 o godz. 19.30 w bazylika katedralna Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Mikołaja w Łowiczu.

W roku jubileuszowym Chóru Filharmonii Łódzkij w programie „Kolorów Polski” nie może zabraknąć występu tego doświadczonego zespołu. Chór wzbogaca repertuar filharmonii od 1969 r. Wcześniej działał jako zespół amatorski.

Obchody złotego jubileuszu rozpoczęły się 17 lutego 2019. Potrwają do marca 2020. W tym czasie odbędzie się kilkanaście koncertów z różnorodnym repertuarem. „Filharmoniczny chór tworzą utalentowani, pełni zaangażowania artyści – profesjonalni pasjonaci, których umiejętności mieli okazję docenić nie tylko łódzcy melomani – podkreśla Tomasz Bęben, dyrektor naczelny FŁ. – Cieszę się, że chór z sezonu na sezon staje się coraz bardziej rozpoznawalnym zespołem naszej instytucji”.

W Łowiczu zabrzmią utwory z różnych epok, począwszy od baroku, poprzez klasycyzm, aż po XX i XXI wiek. Usłyszymy między innymi premierową „Glosę” związanego z Łodzią Krzysztofa Grzeszczaka na trąbkę i chór mieszany. Utwór został opatrzony dedykacją: „Dawidowi Berowi oraz Chórowi Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina z okazji Jubileuszu 50-lecia”. Po raz pierwszy zabrzmi także Gloria Sławomira Kaczorowskiego. W programie znajdzie się także Missa Brevis Krzysztofa Pendereckiego oraz Bibi Synku, bi Anny Rocławskiej.

Więcej informacji –na stroniehttps://filharmonia.lodz.pl/


29 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego dzieła George’a Gershwina i Georges’a Bizeta zabrzmią w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solisty wystąpi renomowany polski pianista Paweł Kowalski.

Muzyka do spektakli teatralnych wiedzie często efemeryczny byt – związana z jednym przedstawieniem schodzi z afisza wraz z nim, ale są od tej reguły wyjątki. Arlezjanka (L’Arlésienne, znana też jako Dziewczyna z Arles) to sztuka na kanwie noweli wybitnego francuskiego pisarza Alphonse’a Daudeta, piewcy piękna i kultury Prowansji. Bizet dokonał orkiestrowej aranżacji czterech szczególnie efektownych fragmentów, w których pojawiają się m.in. motywy muzyki ludowej z Prowansji. Po przedwczesnej śmierci Bizeta, jego przyjaciel Ernest Guiraud zestawił drugą suitę, korzystając z zachowanych szkiców. Oba efektowne, barwne cykle odniosły z czasem znaczący sukces pomnażając sławę autora, który zmarł mając 37 lat w biedzie i zgryzocie, w poczuciu całkowitego niedocenienia…

Z amerykańskim kompozytorem George Gershwinem łączy Bizeta imię oraz niemal dokładnie ten sam, o wiele za młody wiek, w którym obaj twórcy zakończyli żywot – na tym jednak podobieństwa się kończą. Gershwin szybko zdobył sławę i uznanie jako kompozytor oryginalnie włączający do swej muzyki symfonicznej i operowej elementy jazzu. To także cechuje jego Koncert F dur, skomponowany (1925) po wielkim sukcesie Błękitnej rapsodii. Utwór wykazuje się znakomitym opanowaniem formy i faktury, co docenili słuchacze i krytycy, a także pianiści chętnie włączający go do repertuaru.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/gershwin-bizet/ 


Od 29 czerwca do 31 sierpnia 2019 roku odbędzie się 21 koncertów w ramach XXI Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. W programie znalazły się 10 koncertów na dzwonach kościoła św. Katarzyny i 10 na dzwonach Ratusza Głównego Miasta oraz koncert specjalny z okazji 15-lecia Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej, połączony z warsztatami milongi.

W każdy wakacyjny weekend gdańszczanie i turyści będą mogli wziąć udział w tych darmowych letnich, jedynych w Polsce przedsięwzięciach takiego rodzaju: Gdańsk, jako jedyne miasto w kraju, posiada czynne carillony. Dwa z nich znajdują się w wieżach kościoła św. Katarzyny (50 dzwonów) oraz Ratusza Głównego Miasta (37 dzwonów), zaś trzeci – „Gdańsk” – jest carillonem mobilnym i składa się z 48 dzwonów. Udział w koncertach na dzwony wezmą udział artyści z całego świata.

Inauguracja odbędzie się przy skwerze Heweliusza. Usłyszymy Epitafium poświęcone śp. Pawłowi Adamowiczowi, prezydentowi Gdańska. Utwór skomponowany przez Katarzynę Kwiecień-Długosz zabrzmi też na końcu Festiwalu. „Poprzez Epitafium chcemy upamiętnić wielkiego przyjaciela muzyki carillonowej, dzięki któremu dawna tradycja naszego miasta została przywrócona po II wojnie światowej. Prezydent Gdańska ufundował prywatnie 2 ze 135 dzwonów, na których koncertujemy” – mówi Monika Kaźmierczak, dyrektor Festiwalu. Podczas koncertu inauguracyjnego wykonane zostaną po raz pierwszy nowe kompozycje: Płynna materia Beniamina Baczewskiego i Echa Gdańska Jakuba Nikiela. Każdy piątkowy koncert zakończy utwór Opowieści Fontanny Heweliusza autorstwa Kamila Cieślika połączony z pokazem Fontanny Heweliusza.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/carillony 


VII Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Chóralny im. M. Kopernika „Per Musicam ad Astra” odbędzie się w dniach 29 czerwca – 3 lipca 2019 roku w Toruniu i Chełmży. Wydarzenie organizowane jest przez toruńskie Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Chóralnej „Astrolabium”, zaś współorganizowane przez niemiecką agencję Meeting Music oraz Stowarzyszenie Tumska 14 z siedzibą w Chełmży.

W tym roku udział wezmą zespoły z Filipin, Indonezji, Litwy, Łotwy, Malezji, Polski, RPA, Tajwanu i USA. Program VII edycji „Per Musicam ad Astra” obejmuje przesłuchania konkursowe i koncerty festiwalowe z udziałem chórów uczestniczących w konkursie, zwieńczone konkursem o Grand Prix im. Mikołaja Kopernika w wysokości 5000 euro. Wśród festiwalowych wydarzeń, których celem jest prezentowanie możliwie szerokiego spectrum muzyki chóralnej, wspieranie twórczości młodych kompozytorów i promocji kultury polskiej, dwa zasługują na szczególną uwagę.

1 lipca w Sali Wielkiej Dworu Artusa wystąpi zespół proMODERN z programem proMODERN shakespired ukazującym muzykę polskich kompozytorów inspirowaną twórczością Szekspira. Koncert organizowany jest we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego jako część obchodów 20-lecia Samorządu Województwa. Koncert Swingujące kuranty – prząśniczka w opałach inspirowany jest twórczością Stanisława Moniuszki: publiczność usłyszeć będzie mogła jazzowe aranżacje XIX-wiecznej muzyki zrealizowane przez Jarka Kostkę – aranżera i pianistę jazzowego.

Na wszystkie koncerty i przesłuchania konkursowe wstęp wolny, jedynie na koncert inauguracyjne i 2 koncerty specjalne obowiązują bezpłatne wejściówki, do odbioru w kasie Dworu Artusa w dni powszednie w godz. 12-18 oraz, w miarę dostępności miejsc, przed koncertem.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na profilu https://www.facebook.com/PerMusicamAdAstra/ oraz na http://pmaa.pl 


W ostatnich dniach czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w warszawskiej siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. Usłyszymy muzykę Kraju Kwitnącej Wiśni i utwory z repertuaru tria Dźwięki powietrza.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę w siedzibie Sinfonii Varsovii odbywają się koncerty z udziałem uznanych artystów, jak i wschodzących gwiazd muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – występują zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Koncert „Japonia” 29 czerwca uświetnią japońscy muzycy. Zaprezentują nie tylko twórczość kompozytorów pochodzących z Japonii, lecz także utwory Piotra Czajkowskiego, Johanna Pachelbela, Goerges’a Bizeta, Hermanna Neckego, Vittoria Montiega, Francesca Sartoriego, a także Henryka Wieniawskiego i Fryderyka Chopina. Następnego dnia poznamy kunszt wykonawczy unikatowego tria: Alicja Wołyńczyk (saksofon), Jarosław Gałuszka (akordeon) i Agnieszka Kopacka (fortepian). W ich interpretacji usłyszymy m. in. utwory Stanisława Moniuszki, Julii Schreitl, Grahama Fitkina oraz Arcustico Anny Marii Huszczy, inspirowane muzyką moniuszkowskiej opery Halka.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry www.sinfoniavarsovia.org 


29 czerwca 2019 roku rozpoczyna się kolejna edycja „Sceny Letniej w Akademii Muzycznej”, czyli cyklu wakacyjnych spotkań z muzyką w wykonaniu pedagogów, studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Cykl koncertowy potrwa do 31 sierpnia.

Fundacja Akademii Muzycznej we współpracy z Akademią Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego i Urzędem Miasta Poznania przygotowała atrakcyjną ofertę koncertową dla wszystkich tych, którzy planują spędzić lato w Poznaniu. Tradycja muzycznych spotkań w okresie letnim ma ponad dwudziestoletnią tradycję – do 2012 roku siedzibą koncertów był Ratusz Poznański (cykl nosił nazwę „Letnie Koncerty Ratuszowe”), a od 2013 – Aula Akademii (nazwę zmieniono na „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”).

Wakacyjne spotkania z muzyką w Auli im. Stefana Stuligrosza będą odbywać się w środy lipca i sierpnia (3, 10, 17, 24, 31 lipca oraz 7, 14, 21, 28 sierpnia). Koncerty inauguracyjny i finałowy będą miały miejsce na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania w soboty: 29 czerwca i 31 sierpnia o godz. 12.15. Na wszystkie koncerty jest wstęp wolny, bezpłatny.

Muzycy zaprezentują atrakcyjny, zróżnicowany repertuar, w tym utwory polskich kompozytorów: F. Chopina, S. Moniuszki, M. Karłowicza, J. Zarębskiego, I. J. Paderewskiego, K. Szymanowskiego, G. Bacewicz, A. Krzanowskiego, H. Czyża, B. Kaszuby, B. Dowlasz, T. Joteyki, S. Niewiadomskiego, K. Brosławskiej-Zawadzkiej, J. Młodziejowskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://amuz.edu.pl/event/scena-letnia-w-akademii-muzycznej-2019/ 


29 czerwca 2019 roku rozpocznie się III edycja Festiwalu Baltic Souvenir, która potrwa do 6 lipca.

Słońce, szum fal i ciepły piasek pod stopami to cudowne wspomnienia znad morza, które powinno mieć każde dziecko. A gdyby tak dorzucić do nich bajkową muzykę, której najmłodsi wraz z rodzicami będą mogli wysłuchać zupełnie za darmo na trzech plenerowych wydarzeniach w Trójmieście?

Zainauguruje Festiwal koncert w Muszli Koncertowej przy Placu Grunwaldzkim w Gdyni. Tam dzieci i ich rodzice będą mogli zobaczyć i posłuchać widowiska Witajcie w naszej bajce, w którego programie znajdą się najsłynniejsze melodie i piosenki z bajek z całego świata, w tym Krainy Lodu, Reksia, Koziołka Matołka, Gumisiów, Zaplątanych, Króla Lwa i wielu, wielu więcej! Hity te wyśpiewają Izabela Pawletko i Bogdan Smagacki.

Następnego dnia artyści przeniosą się na scenę plenerową przy Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie ugoszczą samego Ambrożego Kleksa. Tym razem ekscentryczny profesor poprowadzi wykłady w ramach Letniej Akademii Pana Kleksa. Absolwenci tej prestiżowej placówki edukacyjnej doskonale pamiętają piosenki o Kaczce Dziwaczce czy Na wyspach Bergamuta – na Ołowiance będzie okazja posłuchać ich w aranżacjach Beniamina Baczewskiego, w wykonaniu Aleksandry Lis i Bogdana Smagackiego.

Ostatniego dnia Festiwalu Baltic Souvenir, tym razem w Sopocie, wybrzmią dźwięki opery skomponowanej specjalnie dla dzieci w oparciu o słynną baśń braci Grimm Królewna Śnieżka. Autorem tego niezwykłego dzieła jest dyrygent i kompozytor Piotr Staniszewski. Dedykowana najmłodszym, przybliża im wspaniały świat muzyki klasycznej i rozbudza zainteresowanie formą opery. Baśniowe treści uzupełniają multimedia i wspaniałe kostiumy.

Szczegółowy program – na stronie wydarzenia http://www.balticsouvenir.pl/ 


Kolejny koncet z cyklu "Scena Muzyki Nowej"  w Nowym Teatrze w Warszawie odbędzie się 30 czerwca 2019 o godz. 19.00 pod hasłem "Amok Koma". Chain Ensemble wykona utwory Bauckholt, Kwiecińskiego, Lutosławskiego, Romitelliego i Stockhausena.

Koncert pod palindromicznym hasłem „Amok Koma”rozpoczyna hipnotyczny Kreuzspiel Karlheinza Stockhausena (1928-2007). Ten niezwykły utwór skomponowany w 1951 roku na amplifikowane instrumenty – obój, klarnet basowy, fortepian i rozbudowaną perkusję – został przez kompozytora uznany za jego pierwszą w pełni autorską kompozycję. Składa się z faz, w których obsesyjna pulsacja rytmiczna, na której tle rozbrzmiewają gwałtowne erupcje perkusyjne łączy się z fakturą punktualistyczną, z izolowanymi wejściami poszczególnych instrumentów.

Amok w wydaniu Caroli Bauckholt (ur. 1959) wyraża się w wyobrażeniu szczególnego rodzaju mechanizmu napędowego (Laufwerk, 2011) potraktowanego przez tę kompozytorkę we właściwy jej sposób – mechanistyczno-animalistyczny, a jednocześnie lekko prześmiewczy. Nieco zbliżone nastawienie wyczuwalne jest w utworze a 6 [+1] najmłodszego w tym gronie Andrzeja Kwiecińskiego (ur. 1984), którego kompozycja Canzon de’ baci na głos solo i orkiestrę kameralną zwyciężyła w 2014 roku w Kategorii Młodych Kompozytorów na 61. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Helsinkach oraz znalazła się w gronie 10 utworów rekomendowanych w głównej kategorii. Subito na skrzypce i fortepian (1992) Witolda Lutosławskiego (1913-1994) łączy wpisaną w tytule utworu nagłość ataku głównego motywu ze skondensowaną, młodzieńczą energią właściwą całości tego ostatniego ukończonego przez kompozytora utworu.

Dwoistość stanów między amokiem i komą – mocne uderzenie naprzemiennie z oderwaniem się od rzeczywistości – to koncepcja przewodnia całego koncertu, a przede wszystkim utworu, od którego idea ta pochodzi: fascynujący Amok Koma na instrumenty i elektronikę (2001) przedwcześnie zmarłego wizjonera nowej muzyki Fausto Romitellego (1963-2004). Kompozytora interesowało tu „ujawnienie się ukrytej przemocy, co dokonuje się poprzez chaotyczne dryfowanie materiału, w rytuale jego destrukcji jako elementu dyskursywnego nośnika formy oraz jego wskrzeszenia jako materiału rozżarzonego, i od tego momentu poza wszelką kontrolą”.

Więcej informacji – na stroniehttp://www.nowyteatr.org/


„Stars and Strings” ‒ taki tytuł nosi piąty, jubileuszowy Sinfonietta Festival w Muzeum Narodowym w Krakowie zapowiadający wyjątkowy, dwudziesty piąty sezon Sinfonietty Cracovii. Krakowska Orkiestra świętować będzie z iście amerykańskim rozmachem w dniach 30 czerwca – 6 lipca 2019 roku.

Festiwal rozpocznie się minimalistycznie – muzyką Johna Cage’a, Steve’a Reicha, Philipa Glassa i Johna Adamsa. Przez historię nurtu przeprowadzi melomanów dyrektor Sinfonietty – Jurek Dybał. Słynny utwór In C Terry’ego Riley’a wykona zaś pod jego dyrekcją... publiczność!

W przepięknych wnętrza krakowskich Sukiennic odbędzie się też koncert „For Our Freedom and Yours” ‒ utrzymany w duchu szeroko rozumianej amerykańskiej idei wolności oraz przyjaźni między naszymi narodami. Światowej sławy tenor Stanley Jackson zaśpiewa po raz pierwszy w języku polskim! Oprócz pieśni Ignacego Jana Paderewskiego do słów Adama Mickiewicza Amerykanin wykona pieśni spirituals. Na tym koncercie premierowo zabrzmi Sinfonietta jubileuszowa zwycięzcy V Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Sinfonietta per Sinfonietta pod honorowym patronatem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Z kolei 4 lipca, w dniu amerykańskiego Święta Niepodległości, kameraliści Sinfonietty Cracovii i przyjaciele zaprezentują utwory George’a Gershwina, Steve’a Reicha oraz Pawła Szymańskiego. Jubileuszową edycję Festiwalu zakończą 6 lipca koncertem finałowym w Sukiennicach wyjątkowi, od lat związani z Sinfoniettą Cracovią goście – światowej sławy amerykański dyrygent John Axelrod i legendarny klarnecista Michel Lethiec.

Wśród niestandardowych propozycji znajdą się barbecue clubbing i plenerowe jam session.

Alicja Beryt

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program dostępny jest na stronie www.sinfonietta.pl 


XIX Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się w dniach 30 czerwca – 28 lipca 2019 roku na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie, pod wielkim klimatyzowanym namiotem, mogącym pomieścić 1000-osobową publiczność.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w Warszawie od 2001 r. Program każdego festiwalu wypełniają koncerty live oraz retransmisje oper i baletów z renomowanych teatrów i festiwali muzycznych: z The Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj i Festiwalu w Salzburgu na czele; a także filmy muzyczne i sfilmowane koncerty. W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”.

Program XIX Ogrodów obejmie 21 projekcji filmowych i 5 koncertów na żywo. Podczas festiwalowego prologu usłyszymy muzykę filmową Krzysztofa Komedy, Henryka Kuźniaka i Jerzego Matuszkiewicza. Inaugurację Festiwalu uświetni występ Janusza Wawrowskiego, który zagra na skrzypcach Stradivariusa z 1685 roku; wraz z orkiestrą smyczkową Warsaw Players zaprezentuje m. in. utwory Mieczysława Karłowicza i Mieczysława Wajnberga. Pieśni z moniuszkowskich Śpiewników domowych usłyszymy 15 lipca w oryginalnej interpretacji wykonawców i kompozytorów: Agaty Zubel, Andrzeja Bauera i Cezarego Duchnowskiego.

Od 2008 r. inspiracją programu jest kultura kraju gościa honorowego Festiwalu. Podczas tegorocznej edycji gościem honorowym będzie Region Centralny-Dolina Loary ze środkowej Francji (Region Centre-Val de Loire). Leonardo da Vinci mieszkał przez ostatnie trzy lata życia w jednym z zamków w Dolinie Loary, pełniąc funkcję królewskiego inżyniera, malarza i architekta na dworze Franciszka I. Z okazji 500. rocznicy śmierci da Vinci odbędzie się 8 lipca wieczór poświęcony temu genialnemu artyście. Obejmie on film Leonardo – wewnątrz umysłu geniusza (BBC, 2013) oraz koncert na instrumencie viola organista, wymyślonym przez Leonarda da Vinci. Zagra na nim Sławomir Zubrzycki – pianista i kompozytor, który zrekonstruował ten instrument.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.ogrodymuzyczne.pl/ 


Z okazji 450. rocznicy zawarcia Unii Lubelskiej 30 czerwca 2019 roku w Lublinie odbędą się uroczystości upamiętniające to wydarzenie z udziałem Marszałków Sejmu i Senatu, Przewodniczącego Sejmu oraz gości zagranicznych. Podczas uroczystego koncertu w Centrum Spotkania Kultur zostanie wykonany nowy utwór Mikołaja Góreckiego – Missa na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę.

Jak zaznaczył autor dzieła: „Missa na baryton solo, chór mieszany i orkiestrę jest oparta na tekście łacińskim. Pięcioczęściowy cykl dzieli się na trzy duże ogniwa: Kyrie i Gloria wykonywane attacca, Credo oraz Sanctus i Agnus Dei, pomiędzy którymi rozbrzmiewa cisza dotykająca tajemnicy Przeistoczenia”.

Dla podkreślenia rangi oraz zasięgu wydarzenia sprzed 450 lat, podczas koncertu wystąpią połączone zespoły z Polski, Ukrainy, Litwy, Łotwy i Białorusi: Orkiestra Symfoniczna i Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej, Chór Filharmonii Lwowskiej „Gloria”, Chór „Capella Sonorus” z Mińska, Chór Mieszany Szkoły Katedralnej w Rydze oraz Chór Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie. Partię solową wykona Vytautas Juozapaitis. Całość poprowadzi Wojciech Rodek.

Retransmisja koncertu zaplanowana jest tego samego dnia, 30 czerwca o godz. 23:00 na antenie TVP1.

Program obchodów dostępny jest na stronie https://www.spotkaniakultur.com/pl/node/1582 


Koncertem profesora Chorosińskiego 30 czerwca 2019 roku o godz. 14.30 zainaugurowany zostanie I Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej. Koncerty odbywać się będą co tydzień – w niedziele o godz. 14.30.

Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej w tegoroczne lato gościć będzie wyjątkowych muzyków – wybitnych europejskich organistów. Wykonawcy zaprezentują najpiękniejsze utwory muzyki organowej. W licheńskiej świątyni zabrzmią dzieła najznamienitszych kompozytorów, takich jak Fryderyk Chopin, Johann Sebastian Bach, Charles Gounod, Wolfgang Amadeus Mozart, Richard Wagner, Theodore Dubois, Feliks Nowowiejski czy Cesar Franck.

Organy bazyliki licheńskiej są aktualnie największym instrumentem w Polsce i czwartym co do wielkości w Europie. W rankingu światowym, pośród instrumentów sakralnych, plasują się na 10 miejscu. Instrument został zaprojektowany przez prof. Chorosińskiego. Sekcja brzmieniowa rozmieszczona jest na pięciu emporach, które poprzez elektroniczną trakturę połączono w zbiorczym, sześciomanuałowym stole gry umieszczonym w prezbiterium bazyliki.

Program dostępny jest na stronie

http://www.lichen.pl/pl/24/n_2134/pierwszy_miedzynarodowy_lichenski_festiwal_muzyki_organowej 


W ramach siódmej edycji Festiwalu Muzyki „Emanacje” w okresie od 30 czerwca do 1 września 2019 roku na terenie całego województwa małopolskiego zostanie zaprezentowanych kilkadziesiąt koncertów.

Festiwal „Emanacje” wyróżnia bogactwo oferty koncertowej, udział wyjątkowych artystów wykonawców, a także zasięg geograficzny. W tym roku koncerty odbędą się w Szymbarku, Gorlicach, Bieczu, Oświęcimiu, Niepołomicach, Nowym Wiśniczu, Suchej Beskidzkiej, Szczawnicy, Tarnowie, Nowym Sączu, Kąśnej Dolnej, Dębnie i Krakowie. Centrum festiwalowym będzie Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Festiwalowe wydarzenia odbywać się będą w każdy weekend oferując małopolskiej publiczności i gościom regionu bogatą ofertę muzyczną w wykonaniu najlepszych muzyków młodego pokolenia oraz ich mistrzów. Repertuar koncertów obejmuje recitale solowe, koncerty kameralne, jak również muzykę symfoniczną i jazz. Wykonawcami są znakomite zespoły orkiestrowe i chóralne, dyrygenci, soliści i kameraliści oraz utalentowani i utytułowani artyści młodego pokolenia. Udział w przedsięwzięciu wezmą m. in. orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Filharmonii im. Leoša Janáčka w Ostrawie, Tarnowska Orkiestra Kameralna, Arte Dei Suonatori, Penderecki Youth Orchestra i Adam Bałdych Quartet.

Gwiazdą inauguracji Festiwalu będzie Janusz Wawrowski, który od pulpitu poprowadzi orkiestrę Warsaw String Players złożoną z najzdolniejszych studentów i absolwentów warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Koncertmistrz i założyciel orkiestry wystąpi grając na skrzypcach legendarnego lutnika Antonia Stradivariego. W interpretacji muzyków usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza, Beli Bartoka, Mieczysława Wajnberga oraz Krzysztofa Pendereckiego.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/