Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 września 2019 roku o godz. 17.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy w 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej odbędzie się koncert pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego i Premiera Brandenburgii Dietmara Woidke.

Zabrzmi tylko jedno, ale nadzwyczajne dzieło Wojciecha Kilara – Missa pro pace, która jest jego pierwszą ściśle liturgiczną kompozycją. Kompozytor napisał utwór na zamówienie Kazimierza Korda z okazji jubileuszu 100-lecia Filharmonii Narodowej. Bohdan Pociej pisał, że muzyka Kilara: „głęboko tradycyjna, w średniowiecznej aż pobożności zakorzeniona – jest w swej ekspresji niezwykła. Uderza jej moc wewnętrzna, duchowa, tłumacząca się siłą wiary. Tę moc muzyki prostą i skupioną odczuje każdy jej słuchacz współuczestniczący w mszalnym misterium. Albowiem Wojciech Kilar napisał muzykę religijną do rdzenia – w całkowitej adekwatności środków, języka i stylu do łacińskiego tekstu Mszy”.

Utwór przeniknięty nastrojem medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia usłyszą wpierw melomani Poczdamu, następnie 1 września – Bydgoszczy. Jest to bowiem kolejne, wspólne przedsięwzięcie Orkiestry Symfonicznej FP i zaprzyjaźnionego Chóru Singakademie z Frankfurtu nad Odrą, który wystąpi 1 września w Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Rudolfa Tierscha. Jako soliści wystąpią sopranistka Iwona Socha, solistka Opery Krakowskiej, mezzosopranistka Magdalena Pluta, tegoroczna absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, bas-baryton Robert Gierlach, wykładowca UMFC, i tenor Paweł Brożek, stypendysta międzynarodowego wagnerowskiego programu Bayreuther Stipendium.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


1 września 2019 roku o godz.18:00 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się specjalny koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Podczas koncertu odbędzie się prawykonanie nowej wersji kompozycji Lidii Zielińskiej Nie podoba mi się to na zespół, elektronikę i chór amatorów (2018/2019) oraz prawykonanie polskie Maudite soit la guerre – A Film War Requiem Olgi Neuwirth na zespół, elektronikę i projekcję filmową (2014).

Oba utwory łączą się w artystyczną formę odpowiednią dla uczczenia przypadającej w 2019 roku 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. W utworze Lidii Zielińskiej recytowany i śpiewany tekst obrazuje ewolucję od plotki, poprzez mowę nienawiści do terroryzmu i wojny. Utwór Olgi Neuwirth, austriackiej kompozytorki zaliczanej do światowej czołówki działających obecnie twórców muzyki, napisany został jako muzyka do powstałego w roku 1914 niemego filmu Alfreda Machin Maudite soit la guerre (Niech wojna będzie przeklęta) i będzie wykonany przez Chain Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Bauera wraz z projekcją filmu.

Koncert odbywa się w ramach programu „Warszawskie dźwiękowisko”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nowyteatr.org/pl/event/Przekleta_koncert 


1 września 2019 roku w Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach o godz. 14.00 odbędzie się trzeci koncert w ramach II cyklu koncertowego „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury. Koncerty odbywają się w kościołach oraz domach kultury, które są jedynymi miejscami na tym terenie, gromadzącymi większość tamtejszej społeczności. Oferowany różnorodny program muzyczny (każdy koncert ma odmienny repertuar) jest dostosowany do mentalności i potrzeb grupy docelowej. W programie znajdą się dzieła kompozytorów z różnych epok, a także utwory polskich kompozytorów.

Udział w koncercie wrześniowym weźmie skrzypek Maksymilian Grzesiak – absolwent UMFC w Warszawie, laureat wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursów, założyciel i koncertmistrz kameralnej orkiestry Melanidis – w towarzystwie nietuzinkowej pianistki Aleksandry Dallali. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze wirtuozowskie kompozycje na skrzypce i fortepian geniuszy sztuki kompozytorskiej: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Pabla Sarasatego i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W dniach 5–7 września 2019 roku w Łagowie (Ośrodek Wypoczynkowy „Leśnik”, ul. Bolesława Chrobrego 10) odbędzie się 48. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich „Granice wolności”.

W roku 1949 miał miejsce okryty niesławą zjazd kompozytorów i krytyków muzycznych w Łagowie Lubuskim, podczas którego przedstawiciele aparatu władzy narzucili polskim twórcom doktrynę socrealizmu. Nie było to pierwsze spotkanie władz komunistycznych ze środowiskami twórców: wcześniej miały miejsce zjazdy literatów (w Szczecinie), plastyków (w Nieborowie), ludzi teatru (w Oborach) czy architektów (w Warszawie). Wydarzenia Łagowskie odbiły się szerokim echem w kręgu polskich kompozytorów i muzykologów. Reakcje te były zróżnicowane: od okupionych moralnymi dylematami prób przystosowania się po dramatyczne decyzje o emigracji.

Po 70 latach warto wrócić do Łagowa, by tam na miejscu, gdzie może wciąż słychać słabe echa wydarzeń 1949 roku, zastanowić się nad sprawami związanymi z relacją między muzyką a władzą, muzyką a wolnością, abstrakcyjną formą a mimetyczną treścią sztuki dźwięków. W tym historycznym miejscu naukowcy omówią problemy dotyczące tytułowych granic wolności w muzyce. Dotyczyć one będą zarówno szczegółowych kwestii związanych z konsekwencjami socrealistycznej presji czy zimnowojennego podziału Europy, jak i znacznie szerszych wymiarów relacji między artystyczną wolnością a jej uwarunkowaniami w kontekście całej historii muzyki.

Organizatorami wydarzenia są: Sekcja Muzykologów ZKP; Oddziałowe Biuro Badań Historycznych, Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu; Instytut Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Partnerem Konferencji jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

POBIERZ: Program Konferencji.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


5 września 2019 roku o godz. 18.00 w zabytkowym Domu Pracy Twórczej „Reymontówka” w Chlewiskach i 8 września o godz. 12.00 w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Seroczynie odbędą się finałowe wydarzenia w ramach II cyklu koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”.

Fundacja „Czas Sztuki” realizuje cykl koncertów muzyki klasycznej i jazzowej „Mazowieckie muzyczne spotkania bez barier”, który odbywa się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, szydłowieckim i siedleckim, gdzie mieszkańcy są pozbawieni oferty kulturalnej i dostępu do dóbr kultury.

Podczas koncertu w Chlewiskach wystąpi znakomita mezzosopranistka Magdalena Cornelius w towarzystwie akordeonisty Macieja Zimki. W repertuarze znajdą się najpiękniejsze pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, a także Piotra Czajkowskiego.

W Seroczynie organiści Zuzanna i Maciej Bator wykonają utwory na cztery ręce i cztery nogi takich kompozytorów, jak Johann Sebastian Bach, Correa de Arrauxo, Bert Matter, Hieronymus Praetorius i Franz Tunder.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Mazowieckie-Muzyczne-Spotkania-bez-Barier-2242077129152441/ 


5 września 2019 roku o godz. 19.30 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP w Polanicy-Zdroju w ramach Międzynarodowych Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej wystąpią organista Lucas Chorosinski (Kanada) i flecista Mark Fülep (Węgry).

Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej w Polanicy-Zdroju to festiwal o wysokiej randze artystycznej, na którym prezentowane są wielkie dzieła muzyki klasycznej i współczesnej przez wybitnych wykonawców z kraju i zagranicy. Obok istotnych celów artystycznych, koncerty odgrywają znaczącą rolę edukacyjną (poprzez prelekcje z zakresu historii muzyki) oraz społeczno-kulturową (kultywowanie wielowiekowej tradycji koncertowania w świątyniach Dolnego Śląska, podnoszenie atrakcyjności kulturalnej i turystycznej regionu, promowanie zjawisk polskiej kultury muzycznej skierowanych do dużych grup turystów zagranicznych).

Istotnym założeniem tegorocznej edycji Festiwalu jest zderzenie dzieł wybitnych kompozytorów muzyki organowej (J. S. Bach, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Pachelbel, G. F. Händel i in.) z transkrypcjami na organy klasycznej i współczesnej muzyki instrumentalnej. Podczas najbliższego koncertu wystąpią Lucas Chorosinski – organista tytularny i dyrektor muzyczny w Katedrze St. Catherine of Alexandria w St. Catharines (Ontario) oraz wykładowca Brock University w St. Catharines, a także Márk Fülep – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Liszta w Budapeszcie, koncertujący flecista,, który gra na 14-karatowym złotym flecie zakupionym przez rząd węgierski. W interpretacji artystów usłyszymy utwory Johanna Sebastiana Bacha, Carla Philippa Emanuela Bacha, Antonia Vivaldiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Antona Stamitza i Eugène’a Gigouta.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Koncert dyplomantów Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się 6 września 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Nova.

Katarzyna Wietrzna – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. dr hab. Iwony Kowalkowskiej), Dominika Dobrolińska – sopran (z klasy śpiewu solowego prof. AM dr hab. Barbary Mądrej-Bednarek) i Natalia Pyzhianova – alt (z klasy śpiewu solowego prof. dr. hab. Marka Moździerza) wystąpią wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej. Prezentacja studentów z profesjonalną orkiestrą jest pierwszym momentem u progu ich drogi artystycznej, kiedy instrumentaliści, dyrygenci czy kompozytorzy mają szansę na pracę z dużym aparatem orkiestrowym. Od wielu lat Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu współpracuje w tym zakresie z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego, a efektem tej współpracy jest wrześniowy koncert z udziałem studentów dyrygentury symfonicznej: Łukasza Ksobiraja (klasa dyrygentury symfonicznej dra hab. Przemysława Neumanna) i Marty Kacy (klasa dyrygentury symfonicznej dra José Marii Florêncio).

Muzycy wykonają arie i duety z oper W. A. Mozarta, G. Pucciniego, G. Verdiego, G. Rossiniego, J. Offenbacha, F. Cilei, jak również uwerturę koncertową Bajka Stanisława Moniuszki i fantazję orkiestrową Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego. Ponadto programie koncertu znalazło się prawykonanie kompozycji zatytułowanej Lament Peruna na orkiestrę symfoniczną kompozytora Mateusza Matyska, dyplomanta z klasy prof. AM dr hab. Moniki Kędziory.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/event/koncert-dyplomantow-akademii-muzycznej-im-i-j-paderewskiego-w-poznaniu-2/ 


6 września 2019 roku w murach Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zawita młodość. Utalentowani studenci oraz absolwenci gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki wchodzący w skład prężnie rozwijającej się Orkiestry Kameralnej BalticAlians wystąpią o godz. 19:00 wraz z członkami światowej sławy kwartetu smyczkowego Zehetmair Quartet.

BalticAlians to orkiestra kameralna, założona w listopadzie ubiegłego roku. Pomimo krótkiego okresu działalności orkiestra złożona ze studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku ma na koncie wiele zrealizowanych projektów, w tym koncert pod batutą dyrektora artystycznego PFB – Maestro George'm Tchitchinadze.

We wrześniu odbędzie się koncert BalticAlians we współpracy z członkami światowej sławy zespołu Zehetmair Quartet: wirtuozem skrzypiec, wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie Jakubem Jakowiczem oraz Christianem Elliottem – solistą, pełniącym funkcję koncertmistrza grupy wiolonczel w Irish Chamber Orchestra w Szkocji i członka Phoenix Piano Trio. W wielobarwnym programie koncertu połączą się malownicze tematy Serenady op. 22 Antonína Dvořáka z gęstą i mroczną atmosferą twórczości Dymitra Szostakowicza, a także z muzyką Koncertu na skrzypce i wiolonczelę RV 547 Antonia Vivaldiego i utworem Marka Czerniewicza Wtulonemu w skrzypce. Utwór tego cenionego gdańskiego kompozytora, wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku, powstał z okazji jubileuszu 60-lecia pracy dydaktycznej prof. Jerzego Hazuki. Kompozycja zostanie wykonana przez Jakuba Jakowicza wraz z trojgiem założycieli BalticAlians: Rafałem Markiem Wiśniewskim, Janem Staruchem oraz Janiną Olszewską.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 


Na zakończenie wakacji Orkiestra Sinfonia Varsovia przygotowała koncert inspirowany amerykańskimi miastami. Podczas „Szkiców miejskich” 6 września 2019 roku o godz. 19:30 w pawilonie koncertowym Orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272) zabrzmi muzyka autorstwa Leonarda Bernsteina i Aarona Coplanda oraz polskich twórców – Henryka Mikołaja Góreckiego i Henryka Warsa. Solistą koncertu będzie utalentowany i charyzmatyczny pianista Piotr Orzechowski „Pianohooligan”. Całość poprowadzi maestro Mariusz Smolij.

Sinfonia Varsovia pod batutą Mariusza Smolija rozpocznie koncert, wykonując Three dances episodes Leonarda Bernsteina z musicalu On The Town i Quiet City Aarona Coplanda. Po utworach o amerykańskich miastach publiczność wysłucha Koncertu na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego. Nieustannie powtarzana struktura melodyczno-rytmiczna nie nudzi, wręcz przeciwnie – trzyma słuchaczy i muzyków w napięciu, pozwalając harmonii wpływać na charakter utworu. Wirtuozerię przedstawi solista – Piotr Orzechowski „Pianohooligan”, który wykona koncert na pianinie Rhodesa – instrumencie elektrycznym o charakterystycznej barwie.

Następnie na scenie Pawilonu zabrzmią tytułowe Szkice miejskie Henryka Warsa. Cykl składa się z trzech części: Wieżowce, Blues Śródmiejski i Autostradowe Scherzo. Kompozytor napisał je podczas pobytu w Ameryce, stąd nawiązania do gatunku bluesa wywodzącego się ze Stanów Zjednoczonych. Jak brzmi Ameryka dla polskiego kompozytora? Odpowiedź przyjdzie właśnie z tym dziełem. Na zakończenie zostanie wykonany Koncert fortepianowy także Henryka Warsa. Nietypowy, bo jednoczęściowy utwór, lirycznymi tematami i orkiestracją przywołuje skojarzenia z muzyką filmową. Nic dziwnego, w końcu twórczość Henryka Warsa łączy się ze światem kina. Magiczne miasto Hollywood kompozytor podbił swoją muzyką, a jego piosenki śpiewały największe gwiazdy: Bing Crosby, Brenda Lee czy Doris Day.

Mateusz Purcel

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej www.sinfoniavarsovia.org 


7 września 2019 roku o godz. 19.00 w Wawerskim Centrum Kultury przy ul. Żegańskiej 1A w Warszawie premierowo zobaczymy spektakl Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła, który jest połączeniem sztuki Aleksandra Fredy i muzyki Stanisława Moniuszki.

Spektakl w reżyserii Szczepana Szczykno powstał z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Na przedstawienie składa się jednoaktówka Fredry Świeczka zgasła i pieśni z Nowego Don Kiszota czyli Stu szaleństw, do której to krotochwili Fredry młody Moniuszko skomponował muzykę. Sto szaleństw czyli Świeczka zgasła to przezabawna i inteligentna komedia muzyczna. Pieśni wykonywane przez sopranistkę Annę Marię Adamiak i pianistę Jerzego Ostrowskiego, wyśmienita gra aktorska i mnóstwo prześmiesznych pomyłek gwarantują, że widzowie nie będą mogli powstrzymać się od śmiechu.

Kraksa pocztowego dyliżansu zmusza dwoje podróżnych do spędzenia nocy w leśnej chatce na odludziu. Z początku nie są sobą zainteresowani. Humor sztuki polega na skontrastowaniu dwóch zupełnie odmiennych etapów ich relacji. Początkowo, gdy nie widzą swoich twarzy, mają o sobie zdecydowanie niekorzystne wyobrażenia i traktują się bardzo obcesowo. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy zauważają, że są dla siebie nawzajem bardzo atrakcyjni. Co wydarzy się między Jadwigą i Władysławem, skoro jak sam autor twierdzi, świeczka zgasła? Opowieść pełna optymizmu oraz dająca wiarę w to, że w ciemności zawsze można odnaleźć drogę. Tę historię o miłości odzwierciedla piękna i mało znana muzyka Stanisława Moniuszki.

Przed pokazem premierowym o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie z potomkami Stanisława Moniuszki.

Wstęp bezpłatny możliwy po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji: http://www.wck-wawer.pl/kasa-biletowa. Liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.stanislawmoniuszko.com 


W dniach 7–13 września 2019 roku odbędzie się 53. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, podczas którego swój kunszt zaprezentują znani polscy pianiści z kraju i mieszkający za granicą.

Festiwal organizowany jest od 1967 roku, od pierwszej edycji pod honorowym patronatem Ministra Kultury. Pomysłodawcą i pierwszym kierownikiem artystycznym słupskiego Festiwalu był prof. Andrzej Cwojdziński, który pełnił tę funkcję do 1999 roku, a od 2000 roku dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest Jan Popis. Od 1974 roku głównemu nurtowi Festiwalu towarzyszy Konkurs „Estrada Młodych”, podczas którego jury wyłania laureatów – szczególnie utalentowanych młodych pianistów. Od 1975 roku przed festiwalową publicznością prezentują się uczestnicy narodowej ekipy kolejnych edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie wydarzenia ważne miejsce zajmuje muzyka polska. Z imprezą związane były konkursy kompozytorskie, których przedmiotem były utwory na fortepian, prawykonywane podczas Festiwalu.

W tym roku usłyszymy m. in. dzieła Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Raoula Koczalskiego, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz i Pawła Mykietyna. Pięć koncertów będzie poświęconych w całości muzyce polskiej: „Estrada Młodych”, „Muzyka polska XX wieku” (10 września), „Polskie sonaty fortepianowe” (11 września), „Witkacy – obrazy w dźwięku” (12 września), „Wszystkie koncerty fortepianowe Raoula Koczalskiego” (13 września). Ponadto będzie miało miejsce światowe prawykonanie utworu Mikołaja Hertela Witkacy – autoportret na sopran, alt i kwintet fortepianowy zamówionego przez Festiwal Pianistyki Polskiej.

Szczegółowy program Festiwalu – na stronie http://www.stsk.eslupsk.pl/ 


11. edycja Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka na Szczytach”, organizowanego przez Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza, potrwa w Zakopanem od 7 do 14 września 2019 roku.

Festiwal zainauguruje występ Apollon Musagète Quartett. Ten jeden z najbardziej dynamicznych, charyzmatycznych i kreatywnych zespołów międzynarodowej sceny muzycznej wykona kwartety smyczkowe Roberta Schumanna i Franza Schuberta, a także In te Domine speravi Wacława z Szamotuł. Z kolei trójmiejska grupa Les Femmes zaprezentuje autorski spektakl zatytułowany Pejzaż Polski. W ich wykonaniu w Teatrze im. S. I. Witkiewicza usłyszymy pieśni Chopina, Nowowiejskiego, Szymanowskiego oraz Karłowicza (8 września). Wątek wokalny oraz twórczość „ojca polskiej opery narodowej” znajduje szczególne miejsce w tegorocznej odsłonie przedsięwzięcia. Program projektu „Moniuszko – Cornelius” (9 września) będzie złożony z wyboru pieśni oraz utworów fortepianowych Stanisława Moniuszki, jak i utworów inspirowanych jego twórczością i kulturą polską – nowych dzieł fortepianowych i wokalnych Thomasa Corneliusa. Następnego dnia w Kinie Miejsce odbędzie się prelekcja połączona z pokazem fragmentów nagrania opery Straszny Dwór w reżyserii Davida Pountney'a, zrealizowanego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w 2015 roku.

Podczas koncertu finałowego (14 września) w interpretacji wiolonczelisty Marcina Zdunika usłyszymy II Koncert na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, którą poprowadzi Jean-Luc Tingaud.

Więcej informacji: www.muzykanaszczytach.com 


8 września 2019 roku w ramach Festiwalu „Muzyka na szczytach” w Teatrze im. St. I. Witkiewicza w Zakopanem o godz. 19.00 odbędzie się premiera nowej płyty zespołu Les Femmes Pejzaż polski.

Płyta jest antologią polskiej liryki wokalnej ostatnich 150 lat. Bogaty wybór pieśni polskich kompozytorów od epoki romantyzmu po współczesność stanowi muzykę do autorskiego spektaklu zespołu, wystawianego pod tym samym tytułem. Poszczególne pieśni tworzą tu scenariusz widowiska artystycznego, opowiadającego o przeżyciach i emocjach towarzyszących kobietom na przestrzeni ostatnich dwóch wieków. Część pieśni została nagrana pierwszy raz (Stanisław Niewiadomski Amor i serce, Bohdan Riemer Zachód słońca, Stefan Kisielewski Prośba o wyspy szczęśliwe, Romuald Twardowski Wokaliza).

Pochodzący z Trójmiasta zespół Les Femmes znany jest z nowatorskiego podejścia do muzyki klasycznej. Artystki stworzyły, realizując własne potrzeby artystyczne, nową formę sceniczną – kolaż operowy. W kameralnym składzie z powodzeniem odtwarzają ambitny repertuar wielkich scen, wzmacniając efekt muzyczny grą aktorską, scenografią, pięknymi kostiumami. Utwory, które łączy spójna fabuła, pokazywane są w nowym kontekście i tworzą urzekający muzyczny kolaż, a zarazem spójną akcję sceniczną. Oprócz tego zespół wykorzystuje najnowsze możliwości techniczne: efekty wizualne i dźwiękowe oraz grafikę multimedialną.

Patronat medialny nad premierą płyty objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o festiwalu – na stronie http://www.muzykanaszczytach.com/pl/ 


Europejskie premiery utworów zwycięzców konkursu Azrieli Music Prize – Avnera Dormana i Kelly-Marie Murphy – zabrzmią w Muzeum POLIN podczas koncertu Orkiestry Sinfonia Varsovia 15 września 2019 roku o godz. 19.00.

Ustanowione w 2014 roku przez kanadyjską Fundację Azrieli i przyznawane co dwa lata Azrieli Music Prizes (AMP) mają na celu poszukiwanie i nagradzanie wybitnych kompozycji czerpiących inspiracje z tradycji i kultury żydowskiej. Nagroda AMP przyznawana jest w dwóch kategoriach: „The Azrieli Prize for Jewish Music” oraz „The Azrieli Commission for Jewish Music”. W pierwszej kategorii – The Azrieli Prize for Jewish Music – oceniane są utwory, które miały swoją premierę w ciągu ostatnich 10 lat. Laureatem tej nagrody został w 2018 roku izraelsko-amerykański kompozytor Avner Dorman za utwór Nigunim. Celem drugiej kategorii jest zachęcenie kompozytorów do poszukiwania odpowiedzi na pytanie „Czym jest muzyka żydowska?”. Nagrodą jest udzielenie zwycięzcy zamówienia na napisanie utworu, jego premiera, rejestracja oraz międzynarodowa promocja. W 2018 roku laureatką tej nagrody została kanadyjska kompozytorka Kelly-Marie Murphy za utwór En el escuro es todo uno (W ciemności, wszystko staje się jednością).

15 września na scenie Muzeum POLIN nagrodzone w 2018 roku dzieła wykona orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą pochodzącego z Izraela Maestro Yoava Talmiego. Towarzyszyć im będą znakomici soliści z Kanady: duet COULOIR (wiolonczelista Ariel Barnes i harfistka Heidi Krutzen), skrzypaczka Lara St. John i sopranistka Sharon Azrieli. Obok utworów Dormana i Murphy – usłyszymy także kompozycje Yoava Talmiego, Srula Irvinga Glicka i Rapsodię na tematy mołdawskie Mieczysława Wajnberga.

Radosław Wójcik

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/azrieli-music-prizes 


W IV edycji projektu „SUPERSAM +1” wezmą udział Marc Ducret oraz Tomasz Dąbrowski, którzy wystąpią 12 września 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim DZiKu (ul. Belwederska 44A).

„SUPERSAM +1” to cykl wystąpień mistrzowskich realizowanych przez warszawski klub MÓZG we współpracy z Domem Zabawy i Kultury DZiK. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „SUPER” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „SAM” mówi o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 12 września spotkają się na jednej scenie gitarzysta Marc Ducret oraz polski trębacz Tomasz Dąbrowski.

Marc Ducret – kompozytor-samouk, interesujący się różnorodnymi technikami wydobywania dźwięku – gra na gitarach elektrycznych i akustycznych, 6-cio i 12-sto strunowych, bezprogowych, barytonowych, sopranowych i preparowanych. Tworzył z takimi artystami jak: Daniel Humair, Michel Portal, Joachim Kühn, Henri Texier, David Friedman, Larry Schneider, Andy Emler, Adam Nussbaum, Didier Lockwood. François Jeanneau.

Tomasz Dąbrowski to trębacz, kompozytor, improwizator, wielokrotnie nagradzany zarówno w Polsce, jak i za granicą. Znany z nagrań grupy TOM TRIO, serii koncertów S-O-L-O, projektów z Tomaszem Stańko, Grażyną Auguścik, Michiyo Yagi, Richardem Boną, Tyshawnem Sorey'em, Krisem Davisem. Dąbrowski jest członkiem duńskiego kolektywu muzycznego i wydawnictwa Barefoot Records.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


13 września 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert inaugurujący 56. sezon artystyczny 2019 / 2020.

Na rok 2019 przypada 110. rocznica urodzin Grażyny Bacewicz oraz 50. rocznica jej śmierci. Uwertura na orkiestrę symfoniczną autorstwa polskiej kompozytorki rozpocznie wieczór, natomiast jego dopełnieniem będzie Symfonia fantastyczna – najsłynniejsze i najpopularniejsze ze wszystkich dzieł Hectora Berlioza, które wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Pawła Kotli.

W roku 2020 cały muzyczny świat będzie świętować 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena. Z tego właśnie powodu podczas uroczystej Inauguracji zabrzmi jego Koncert skrzypcowy D-dur op. 61, który wśród wybitnych pozycji repertuarowych tego gatunku z pewnością jest jednym z najczęściej wykonywanych. Dodatkowych wrażeń dostarczy brzmienie skrzypiec z 1685 roku pochodzących z pracowni mistrza lutnictwa – Antonia Stradivariego. W roli solisty wystąpi wytrawny wirtuoz Janusz Wawrowski. Właśnie w jego ręce trafił pierwszy w powojennej Polsce Stradivarius. Dotychczasowy brak w Polsce tej klasy instrumentów lutniczych marginalizował polskich artystów na arenie międzynarodowej. Drogocenny instrument kupili polski mecenas sztuki Roman Ziemian i Stephan Morgenstern, CEO FutureNet. Jest to obecnie jeden z najlepiej zachowanych Stradivariusów na świecie.

Więcej – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/ 


Uroczyste rozpoczęcie sezonu artystycznego 2019 / 2020 13 września 2019 roku o godz. 19:00 Filharmonia Lubelska będzie świętować muzyką kompozytorów polskich: Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara oraz Mikołaja Hertla, którego suita orkiestrowa Mazurek – odcienie zostanie tego wieczoru prawykonana.

Dojrzałą twórczość Henryka Wieniawskiego reprezentuje między innymi jego II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22. Wykorzystanie szeregu oryginalnych rozwiązań kolorystycznych, artykulacyjnych, czy harmonicznych wyróżnia utwór spośród innych koncertów skrzypcowych. Trzyczęściowy układ wraz z łącznikami zbliża dzieło do formy jednorodnej i monotematycznej. Wieniawski dedykował swój Koncert „kochanemu przyjacielowi” – Pablowi Sarasatemu, skrzypkowi i kompozytorowi.

Dwa kolejne utwory w swej warstwie muzycznej nawiązują do bogactwa kultury górali podhalańskich, łącząc w sobie inspiracje muzyki ludowej z wyrazem płynącym z własnego stylu kompozytorskiego. Muzyka z baletu Harnasie Karola Szymanowskiego zawiera w sobie niemalże wszystkie typowe cechy muzyki tego regionu: charakterystyczną szorstkość brzmienia opartą o różne skale ludowej proweniencji oraz swoisty temperament rytmiczny. Krzesany Wojciecha Kilara to poemat symfoniczny odwołujący się w szczególności do tytułowego tańca – męskiego, szorstkiego, wyraźnego, bardzo szybkiego, a wręcz „mantrycznego”. Dzieła zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Wojciecha Rodka. W roli solistki wystąpi znakomita Agata Szymczewska.

Szczegóły – na http://filharmonialubelska.pl/ 


W dniach 13–15 września 2019 roku w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się II MUSIC.DESIGN.FORM Festival. Hasłem drugiej edycji będzie „Audioluminescencja”.

Główną rolę odegrają dźwięk i światło, które będzie potraktowane dosłownie, jako materiał artystyczny, ale też metaforycznie – jako kierunek działania. Do zmierzenia się z tym tematem zaproszono artystów, aktywistów i animatorów. W trakcie trzech dni trwania Festiwalu MDF, który łączy muzykę, obraz, architekturę, design i nowoczesne technologie w jeden wyjątkowy program artystyczny, odbiorcy ponownie będą mogli poznać Filharmonię w Szczecinie od innej strony. Wędrówka za dźwiękiem i światłem zaprowadzi ich do nieoczekiwanych zakątków budynku, zaskoczy niezwykłymi wizualizacjami w białym holu. Ponownie rozbłyśnie też fasada Filharmonii.

Odbędą się wystawy, warsztaty i spotkania edukacyjne, a przede wszystkim koncerty polskich i zagranicznych gwiazd, premierowe wykonania przygotowane z myślą o festiwalu. W pierwszym dniu Festiwalu będzie miała miejsce prezentacja kilku wybranych projektów grupy polskich kompozytorów i wykonawców panGenerator, która łączy bity i fotony w obszarze sztuki nowych mediów. 14 września kompozytor i dyrygent Michał Janocha zaprezentuje swój spektakl multimedialny Słyszę, że patrzysz. Spektakl jest artystyczno-naukową wyprawą, dzięki której najmłodsi słuchacze odkryją, że nowoczesne technologie pozwalają „zmienić” dźwięk instrumentów w światło. W białym holu Filharmonii odbędzie się premierowe pełne wykonanie w Szczecinie najnowszego projektu zespołu Kwadrofonik Urlicht – wariacji opartych na chorale i jego kontrapunkcie, które wybrzmiewają oddzielnie lub wchodzą ze sobą w dialog.

Szczegółowy program – na stronie https://mdf.filharmonia.szczecin.pl 


Podczas inauguracji sezonu koncertowego 2019 / 2020 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie 13 września 2019 roku o godz. 19.00 obecny będzie duch patrona 2019 roku – Stanisława Moniuszki. Zabrzmią też utwory Feliksa Nowowiejskiego i Józefa Michała Poniatowskiego.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego wykona dzieła „ojca polskiej opery narodowej”, a także fragmenty innych dzieł operowych europejskich kompozytorów współczesnych Moniuszce, w tym jego poprzedników i następców. Usłyszymy ognisty Mazur ze Strasznego dworu oraz pochodzącą z tej samej opery arię Hanny w interpretacji sopranistki Joanny Woś. Józef Michał Poniatowski książę de Monterotondo herbu Ciołek, o trzy lata starszy od Moniuszki, był miłośnikiem muzyki, śpiewakiem, a także autorem kilku oper utrzymanych w stylu rossiniowskim, z librettami w języku włoskim bądź francuskim. Podczas koncertu wysłuchamy arii Laury z francuskiej opery Pierre de Medicis (Piotr Medyceusz) z 1860 roku, która swoje polskie prawykonanie miała zaledwie osiem lat temu.

Kolejnym polskim i zarazem warmińskim akcentem koncertu będzie Marsz pretorianów z oratorium Quo Vadis Feliksa Nowowiejskiego. Jedno z najpopularniejszych dzieł barczewskiego kompozytora doczekało się ponad dwustu wykonań zagranicznych za życia twórcy i należało do najczęściej wykonywanych dzieł oratoryjnych dwudziestolecia międzywojennego. Instrumentalnym dopełnieniem różnorodnego programu operowego będą wciąż zachwycające świeżością barw Obrazki z wystawy Modesta Musorgskiego w orkiestracji Maurice’a Ravela.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/ 


Koncert inaugurujący 41. sezon artystyczny Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, który odbędzie się 13 września 2019 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki, skupiony będzie wokół niezwykle utalentowanych artystów młodego pokolenia.

Będziemy świadkami prapremiery kompozycji Macieja Bałenkowskiego, mającej oddać hołd wybitnemu skrzypkowi i kompozytorowi – Karolowi Lipińskiemu. Hommage à Lipiński Bałenkowskiego zamówione zostało specjalnie przez Toruńską Orkiestrę Symfoniczną na inaugurację 41. sezonu artystycznego 2019 / 2020. Rozpoczęcie koncertu tym utworem to symboliczne oddanie hołdu wybitnemu polskiemu skrzypkowi i kompozytorowi oraz zapowiedź zbliżającego się V Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego, który rozpocznie się 1 października 2019. Dlatego też to właśnie grupa skrzypiec będzie grać główną rolę w tym dziele. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W programie nie zabraknie również wirtuozowskiego I Koncertu fortepianowego b-moll op. 23 Piotra Czajkowskiego, którego partię solową wykona hiszpański pianista Leo de María. Koncert zwieńczy I Symfonia c-moll op. 68 Johannesa Brahmsa. Toruńską Orkiestrę Symfoniczną od pulpitu poprowadzi maestro Dainius Pavilionis (Litwa).

Szczegółowe informacje – na stronie: www.tos.art.pl