Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W ramach Międzynarodowego Sympozjum dla Instrumentów Dętych 23–24 września 2019 roku w Akademii Muzycznej w Łodzi, poświęconego sztuce wykonawstwa partii orkiestrowych, specjaliści z Niemiec i Polski prowadzić będą wykłady, prezentacje i lekcje mistrzowskie, a wieczorami zagrają otwarte dla publiczności koncerty z interesującym programem.

Zabrzmią transkrypcje oraz dzieła oryginalnie pisane m.in. na tubę, rogi naturalne, flugerhorny, trąbki piccolo. Podczas pierwszego koncertu głównymi muzycznymi bohaterami będą trąbka i rogi. Artyści zaprezentują repertuar obejmujący muzykę współczesną, klasyczną i barokową, a trio blaszane wykona muzykę łódzkiej współczesnej kompozytorki Olgi Hans – Musica Festiva II. Program drugiego koncertu (24 września) zdominuje muzyka na tubę i puzon. Na tubie solo i z towarzyszeniem fortepianu zaprezentowane zostaną kompozycje i aranżacje Øysteina Baadsvika, Gary’ego A. Buttery’ego, Ralpha Vaughana Williamsa, Launa Grøndahla, Stjepana Šuleka i Erika Ewazena.

Dodatkowo, w poniedziałek i wtorek w godzinach 9.00-18.00 wziąć będzie można udział w wydarzeniach towarzyszących: prezentacjach instrumentów dla społeczności lokalnej oraz wystawach instrumentów i wydawnictw muzycznych.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/miedzynarodowe-sympozjum-dla-instrumentow-detych 


Kolejna edycja multimedialnych koncertów historycznych „Muzyka w Świątyniach” odbędzie się w dniach 23–25 września 2019 roku w Częstochowie. To wyjątkowa, mistyczna podróż w czasie, odbywająca się przy kojących dźwiękach sakralnej muzyki chóralnej.

Każdy z koncertów – unikatowy i niepowtarzalny, przenosić będzie publiczność w świat historii, która namacalna jest we wnętrzach niezwykłych częstochowskich Świątyń. Ta niecodzienna wędrówka przybliży mieszkańcom Częstochowy i gościom miasta wydarzenia z przeszłości, które kształtowały nasze dzieje, zwróci uwagę na skarby architektury, obok których na co dzień przechodzimy obojętnie. Specjalnie zaprojektowane oświetlenie wydobędzie warte uwagi detale i stworzy dla publiczności wyjątkowe otoczenie, które pozwoli na nowo spojrzeć na wiekowe zabytki Częstochowy.

Koncerty odbędą się trzech częstochowskich Kościołach: Kościół p.w. św. Józefa, Kościół p.w. św. Barbary i Andrzeja Apostoła oraz Kościół p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego. W programie znajdą się perły polskiej i europejskiej muzyki a cappella – utwory Juliusza Łuciuka, Pawła Łukaszewskiego czy Romualda Twardowskiego. Wykonawcami koncertu będzie Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka, a historyczne prowadzenie zapewni dyrektor Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy dr Juliusz Sętowski.

Projekt organizowany przez Instytut Rozwoju Sztuki we współpracy z Filharmonią Częstochowską dofinansowany został przez Urząd Miasta Częstochowy oraz Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 


Pomiędzy 23 września a 5 grudnia 2019 w Krakowie odbędzie się X edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyczno-Artystycznego Sfogato. Dyrektorem Artystycznym wydarzenia jest Marta Polańska.

Celem Festiwalu jest ukazanie wieloaspektowej roli muzyki i sztuki w życiu człowieka. Międzynarodowy Festiwal Muzyczno-Artystyczny Sfogato jest jedynym w Krakowie cyklicznym wydarzeniem festiwalowym, dla którego muzyka i twórcza osobowość Fryderyka Chopina stanowi główną inspirację. Zawiera się ona w nazwie wydarzenia – Sfogato – włoskim słowie użytym po raz pierwszy przez Fryderyka Chopina jako termin muzyczny, dla opisania fragmentu Barkaroli Fis-dur op. 60.

Tegoroczna edycja będzie się koncentrować wokół tematyki związanej z licznymi rocznicami: 170. rocznicą śmierci Fryderyka Chopina, 200. rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki, 200. rocznicą urodzin Clary Schumann, 110. rocznicą urodzin i 50. rocznicą śmierci Grażyny Bacewicz oraz 50. rocznicą urodzin Aleksieja Sułtanowa (w 20. rocznicę Mistrzowskiego Recitalu pianisty w Krakowie). Podczas Galowego Koncertu Inauguracyjnego, 23 września 2019 o godz. 19:00 w Willi Decjusza, zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Franciszka Schuberta, Clar Schumann, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszko i Grażyny Bacewicz.

W programie festiwalu znajdą się także m. in.: Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski Sfogato na dzwonek i sygnał, Spacer krakowskim szlakiem Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki, Koncert „Mistrz i Uczeń”, warsztaty muzyczne prowadzone przez wybitnych pedagogów z Rosji oraz Polski oraz Konferencja pod hasłem Psychologia: Muzyka – Sztuka – Media, której przewodniczyć będzie Prof. Helena Wrona-Polańska. Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe jest wolny.

Festiwal objęli Patronatem Honorowym: Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski, Metropolita Krakowski Abp Marek Jędraszewski, Konsul Generalny Republiki Federalnej Niemiec dr Michael Groß.

Patronat medialny nad festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronach: www.sfogato.org, www.sfogatofestival.com


Związek Kompozytorów Polskich serdecznie zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Muzyczne Pory Roku – Jesień", organizowany przez Oddział Warszawski ZKP jako impreza towarzysząca „Warszawskiej Jesieni”. Koncert odbędzie się w poniedziałek 23 września 2019 o godz. 16. 00 w kościele pw. Wniebowzięcia NMP i św. Józefa Oblubieńca (Krakowskie Przedmieście 52/54).

Podczas koncertu odbędą się cztery prawykonania: Sławomir Czarnecki – O crux benedicta (2015), Anna Ignatowicz-Glińska – Agnus Dei (2019), Paweł Łukaszewski – Gwiazd siewco i księżyców do słów Jana Lechonia (1989) oraz Pacierz za zmarłych do słów Artura Oppmana (1988). Ponadto w programie znajdą się takie utwory takich kompozytorów jak: Romuald Twardowski – Chwalitie Imia Gospodnie(1990), Aldona Nawrocka – Agnus Dei (2002), Jerzy Bauer – Hymne des premieres Vepres de Saint Martin (1995), Jakub Szafrański – Tu es filius meus (2015), Miłosz Bembinow – Beatus servus (2008), Miłosz Bembinow – Two loves I have do słów Williama Shakespeare’a z cyklu ShakeSpired (2015), Sławomir Zamuszko – Serce roście do słów Jana Kochanowskiego (1999, red. 2004), Bartosz Kowalski – Where are you do słów własnych (2012), Zbigniew Bagiński – Inventores rerum, nr 4. Dzwonów głosy do słów Jana Protasowicza (1992), Jerzy Bauer – Pieśń o żołnierzach z Westerplatte do słów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (1968).

Wystąpi Zespół Wokalny VOCORE w składzie: Adrianna Żołnierczuk – sopran, Julia Gniazdowska – sopran Apolonia Golachowska – alt, Katarzyna Karbownik – alt, Kacper Szemraj – tenor, kierownictwo artystyczne, Filip Ejlak – tenor, Michał Malec – baryton, Michał Kijewski – bas.

Wstęp wolny!

 


W dniach 24-28 września 2019 w Poznaniu odbędzie się 46. Międzynarodowy Kongres Altowiolowy, obejmujący wykłady, spotkania, warsztaty, kursy mistrzowskie oraz koncerty.

Kierownictwo artystyczne tegorocznego kongresu powierzone zostało dr. hab. Ewie Guzowskiej prof. AM oraz dr. hab. Lechowi Bałabanowi prof. AM – czołowym altowiolistom, związanym z poznańskim środowiskiem muzycznym. Wśród gości wydarzenia znajdą się znakomici instrumentaliści polscy oraz zagraniczni, m.in. Jorge Alves, Jolanta Kukula-Kopczyńska, Diana Phoenix-Neal, Jutta Puchhammer-Sedillot, Krzysztof Chorzelski, Stefano Carlini, Paul Cortese, Dariusz Korcz, Stefan Kamas, Jerzy Kosmala, Błażej Maliszewski oraz Maxim Rysanov.

Podczas koncertu inauguracyjnego, który odbędzie się 24 września o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza, wystąpi ukraiński altowiolista Maxim Rysanow. Na scenie towarzyszyć mu będą Jan Bałaban, Lech Bałaban oraz Krzysztof Sowiński, a w programie znajdą się utwory Dymitra Szostakowicza, Philippa Scharwenki, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Piotra Komorowskiego oraz Sławomira Czarneckiego.

W środę, 25 września o godz. 19.00 w Sali Teatru Wielkiego im. St. Moniuszki zabrzmią koncerty altówkowe Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Antonína Vranickiego, Marka Stachowskiego oraz Grażyny Bacewicz. U boku Orkiestry Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak wystąpią: Ewa Guzowska, Jerzy Kosmala, Stefan Kosmala-Bahlbeck, Paweł Riess i Tomasz Rosiński.

26 września o 19.00 w sali koncertowej POSM II st. w Poznaniu usłyszymy m.in. Listy z Warszawy brytyjskiego kompozytora Josepha Phibbsa – utwór zamówiony przez Krzysztofa Chorzelskiego, a zainspirowany zbiorem korespondencji z warszawskiego getta autorstwa jego babci. W programie dwóch kolejnych koncertów znajdą się najnowsze dzieła kompozytorów łódzkich, a także mniej znane pozycje z repertuaru barokowego oraz utwory kompozytorów angielskich przełomu XIX i XX wieku.


25 września 2019 roku o godz. 16.00 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się wydarzenie towarzyszące 62. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – spotkanie poświęcone najnowszym publikacjom (książki, nuty, płyty) Wydawnictwa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – Chopin University Press, dotyczącym muzyki współczesnych polskich kompozytorów.

Spotkanie poprowadzi Beata Stylińska z Programu 2 Polskiego Radia. W dyskusji wezmą udział teoretycy muzyki, kompozytorzy oraz wykonawcy – wybitni interpretatorzy ich twórczości, związani z warszawskim Uniwersytetem Muzycznym, m.in.: Miłosz Bembinow, Wojciech Błażejczyk, Aleksander Kościów, Leszek Lorent, Paweł Łukaszewski, Tomasz Opałka, Ignacy Zalewski. Dyskusji będzie towarzyszyła prezentacja wydawnictw (książki, nuty, płyty), których zakup będzie możliwy podczas spotkania. Dodatkową atrakcję będzie stanowił pokaz gry na obiektofonach, autorskich instrumentach Wojciecha Błażejczyka, które na koniec zostaną udostępnione publiczności do przetestowania.

Chopin University Press jest wydawnictwem naukowym, prezentującym dorobek Uniwersytetu oraz wyniki naukowo-badawczych dociekań i twórczych kreacji artystycznych. Wydawane są monografie, prace zbiorowe, serie tematyczne (ewoluujące w kierunku czasopism naukowych), podręczniki, a także nuty i fonogramy (płyty CD i DVD). Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą. Rocznie ukazuje się kilkanaście tytułów.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://www.efryderyk.pl/ 


Gościem najbliższego spotkania z cyklu "Vivat Academia", które odbędzie się w czwartek 26.09.2019 o godz.18.00 w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach, będzie prof. Leon Markiewicz – wybitny muzykolog, pedagog i publicysta. Spotkanie oraz towarzyszący mu koncert poprowadzi Grażyna Brewińska.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” w sposób szczególny włączyła się w uroczyste obchody 90-lecia istnienia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, będącej równocześnie najstarszą wyższą uczelnią na terenie Górnego Śląska. Po raz kolejny organizatorzy pragną zaprosić melomanów na spotkanie odbywające się w ramach cyklu „Vivat Academia!”, podczas którego sympatycy muzyki mają okazję poznać rektorów katowickiej akademii.

Prof. Leon Markiewicz w latach 1949–55 studiował pedagogikę i teorię muzyki w PWSM w Katowicach – dzisiejszej Akademii Muzycznej, zostając jej rektorem w latach 1979–81. Poza funkcją rektorską pełnił również m.in. obowiązki kierownika Katedry Teorii Muzyki czy kierownika Katedry Wychowania Muzycznego. Przez wiele lat piastował stanowisko wykładowcy w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Częstochowie. Był również dyrektorem i sekretarzem jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Imponujący dorobek prof. Markiewicza obejmuje około 140 publikacji, a w prasie muzycznej i codziennej ukazało się blisko 300 jego recenzji. W centrum zainteresowań badawczych prof. Markiewicza znajduje się analiza muzyczna, śląska kultura muzyczna, wszelkie aspekty pedagogiki muzycznej oraz popularyzacja muzyki.

Spotkaniu prowadzonemu przez Grażynę Brewińską jak zawsze towarzyszyć będzie muzyka. Dzieła Manuela de Falli, Maurice’a Ravela, Karola Szymanowskiego oraz Grzegorza Fitelberga usłyszymy w interpretacjach absolwentów oraz obecnych wykładowców Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego – skrzypka Adama Mokrusa oraz pianistki Katarzyny Makowskiej.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W dniach 27–29 września 2019 roku festiwal „Szalone Dni Muzyki” odbędzie się już po raz dziesiąty! Pierwszy raz poprzedzi go Preludium (26 września), czyli cztery wydarzenia w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia. Tematem przewodnim 61 koncertów będą „Kartki z podróży”. Zabrzmią utwory inspirowane dalekimi wyprawami z repertuaru muzyki klasycznej, jazzowej, rozrywkowej i tradycyjnej.

Podróże, do których nawiązuje program tegorocznych „Szalonych Dni Muzyki”, przyjmą formę muzycznych pocztówek, pochodzących nawet z najodleglejszych zakątków świata. Utwory inspirowane dalekimi wyprawami pisali kompozytorzy na przestrzeni wieków. Na festiwalu publiczność będzie mogła usłyszeć dzieła części z nich: Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Karola Szymanowskiego, George’a Gershwina, Astora Piazzolli, Wojciecha Kilara czy Herbie Hancocka. Pojawią się też wątki lokalne – zaprezentowane zostaną utwory warszawskich kompozytorów współczesnych: Aldony Nawrockiej i Aleksandra Kościowa. Bogaty program „Szalonych Dni Muzyki” będzie zróżnicowany, nie tylko pod względem geograficznym, ale także stylistycznym – w programie znajdą się zarówno koncerty symfoniczne, jak i wydarzenia prezentujące muzykę operową, jazzową, musicalową, filmową czy tradycyjną.

Tegoroczną nowością jest Preludium, które odbędzie się dzień przed głównym programem (26 września), w siedzibie organizatora festiwalu przy ulicy Grochowskiej 272 w Warszawie. Na ten czwartkowy wieczór w instytucji organizującej „Szalone Dni Muzyki” zaplanowane zostały cztery koncerty.

Sprzedaż biletów w cenie 13–18 zł rozpocznie się 2 września (poniedziałek) o godz. 9:00.

Mateusz Purcel

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie www.szalonednimuzyki.pl


Czy legendę da się opowiedzieć dźwiękami? Czy można wybrać się w podróż, pozostając w miejscu? Jak brzmi tradycyjna muzyka indyjska? Odpowiedzi na te i inne pytania ukryte są w programie X „Szalonych Dni Muzyki”, które odbędą się w Warszawie w dniach 27–29 września 2019 roku. W dźwiękową podróż dookoła świata zaproszeni są zarówno najmłodsi (0–5), jak i nieco starsi słuchacze (6+) oraz całe rodziny.

Od podróży po arabskich pustyniach, przez wizytę w Indiach, aż po Europę – koncerty dla dzieci i całych rodzin to wyjątkowa okazja do zabawy i spotkania z fascynującym światem muzyki klasycznej. Szkolny koncert „Na ścieżkach dźwięków”, przeznaczony dla uczniów klas III–VI będzie spotkaniem z muzyką filmową Michała Lorenca (koncert nr 5). Zespół Des Orient zaprezentuje najbardziej znane motywy ze ścieżek dźwiękowych, które posłużą do odbycia podróży w świat fantazji.

Symfoniczną propozycją dla całych rodzin będzie sobotni koncert „W cztery strony świata”. Muzycy Sinfonii Varsovii pod batutą Mikhaila Gertsa wykonają cztery utwory. Kierunek wschodni wskaże utwór Aleksandra Borodina, zachodni Edwarda Elgara. Reprezentantem północy będzie poemat symfoniczny Jeana Sibeliusa, a południa dzieło Emmanuela Chabriera (koncert nr 13). Z kolei w niedzielę Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Aleksandra Markowića zabierze słuchaczy w podróż do krajów arabskich. Zabrzmi słynna Szeherezada Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, którą wzbogacą wizualnie animacje piaskiem Kateriny Barsukovej (koncert nr 39).

Propozycją dla dzieci w wieku powyżej 6 lat i całych rodzin będą także koncerty z pogranicza muzyki kameralnej i tradycyjne: „Z wizytą w Indiach” łączące taniec i muzykę, „W tyglu kultur”, „Podróż z przesiadką” i „Kosmiczna Podróż”.

Więcej informacji na stronie: www.szalonednimuzyki.pl 


27 i 28 września 2019 roku w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowej Rudzie (ul. Strzelecka 2A) odbędą się warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, organizowane przez Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej.

Warsztaty te są kontynuacją zajęć, które odbywają się od 2015 roku. Podczas tegorocznej edycji zajęcia będą odbywać się w dwóch seriach: na Dolnym Śląsku w Nowej Rudzie (27-28.09.2019) oraz w trzech miejscowościach Wielkopolski (Skoki, Krajenka, Wągrowiec w dn. 24-26.10.2019) dla 25-osobowych grup dzieci w wieku 3-5 lat oraz dla dzieci w wieku 6-8 lat. Łącznie odbędzie się 12 warsztatów dla grup przedszkolnych i szkolnych oraz otwartych dla dzieci i ich opiekunów.

Główną ideą zajęć jest połączenie inspirowanych grafiką improwizacji: najpierw literackiej, a następnie muzycznej. Dzieci układają własne historie na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Improwizacja to najbardziej podstawowa, pierwotna i radosna forma uprawiania muzyki, dlatego warsztaty „Opowiedz mi bajkę” łączą dziecięcą kreatywność i wyobraźnię z książkami i muzyką współczesną. Muzycznym gościem warsztatów będzie zespół Trillingen Duo, który tworzą: multiinstrumentalistka Iwona Jędruch i kontrabasistka Małgorzata Kołcz – koordynatorka warsztatów. Przygodę przez improwizacje wspólnie z artystkami poprowadzi kompozytor i pianista Jarosław Siwiński.

Na najbliższe zajęcia organizatorzy zapraszają dzieci w wieku 3-5 oraz 6-8 lat. Grupa najmłodsza będzie uczyć się, bawić się i improwizować w godz. 10:00-11:30; dzieci w wieku 6-8 lat – od godz. 12:00 do 13:30.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć. Zapisy na 27 września – pod numerem tel. 74 872 44 85 lub ap@mok.nowaruda.pl; zapisy na 28 września – tel. 790 395 228 lub e-mail warsztaty@artdecogroup.eu

Patronat medialny nad Warsztatami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W dniach 27-28 września 2019 r. w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku odbędzie się Międzynarodowy Kongres Moniuszkowski „Stanisław Moniuszko w kulturze polskiej i światowej. Nowe perspektywy i interpretacje” – jedno z najważniejszych wydarzeń wpisanych w ogólnopolskie obchody roku Roku Moniuszkowskiego.

W związku z przypadającą w 2019 roku dwusetną rocznicą urodzin Stanisława Moniuszki – ojca polskiej opery narodowej, jednego z najważniejszych polskich kompozytorów – głównym zakresem problematyki Kongresu będą jego biografia i twórczość, jednak dokonania artystyczne Moniuszki będą rozpatrywane zarówno w kontekście narodowo-kulturalnym, jak i w perspektywie sytuacji społeczno-estetycznej w Europie jego czasów.

W programie Kongresu znajdą się dwa wykłady plenarne oraz kilkadziesiąt referatów. Obrady zaplanowano w czterech blokach złożonych z czterech równoległych sekcji, podczas których międzynarodowe grono prelegentów podejmie zagadnienia z następujących zakresów tematycznych:

1. Stanisław Moniuszko – twórca i jego dzieło w perspektywie różnych dziedzin humanistyki (muzykologii, historii, teatrologii, filmoznawstwa, filologii, socjologii, kulturoznawstwa itp.);

2. Nurty, interpretacje i perspektywy badawcze moniuszkologii;

3. Muzyka polska w XIX wieku jako kontekst i tło działań artystycznych Moniuszki;

4. Koncepcja polskiej opery narodowej Moniuszki wobec europejskich nurtów scenicznej sztuki narodowej;

5. Rola muzyki w kształtowaniu XIX-wiecznej świadomości politycznej i kulturalnej;

6. Dialektyka sfery społeczno-politycznej i artystycznej w twórczości muzycznej XIX wieku.

Kongresowi będą towarzyszyły dwa koncerty organizowane przez jego gdańskich partnerów. 27 września w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina odbędzie Koncert muzyki Fryderyka Chopina, zaś 28 września– Gala Moniuszkowska, inaugurująca sezon artystyczny 2019 / 2020 w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

Patronat medialny nad Kongresem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program oraz informacje dodatkowe o wydarzeniu: http://www.amuz.gda.pl/events/miedzynarodowy-kongres-moniuszkowski-stanislaw-moniuszko-w-kulturze-polskiej-i-swiatowej-nowe-perspektywy-i-interpretacje/ 


68. sezon artystyczny Filharmonii Opolskiej zgodnie z kilkuletnią już tradycją zainauguruje muzyka jej patrona Józefa Elsnera 27 września 2019 roku o godz. 19:00.

Tym razem Orkiestra wraz z dyrektorem, Przemysławem Neumannem, sięgną po uwerturę z opery Jagiełło w Tenczynie – utwór dotychczas pozostający jedynie w rękopisie, nigdy nie nagrany i na pewno nie wykonywany w ciągu ostatniego stulecia. Pierwsze dźwięki sezonu będą więc ukłonem w kierunku Elsnera, w trwającym wciąż roku jubileuszu jego urodzin.

Najmłodszym dziełem w programie (ale wciąż obsadzonym w dziewiętnastowiecznym romantyzmie) będzie II Symfonia Johannesa Brahmsa – kompozycja pogodna, o kojącym brzmieniu, a jednocześnie charakteryzująca się niezwykłym ładunkiem emocjonalnym. W roli solisty tego wieczoru wystąpi Krzysztof Jabłoński – laureat III Nagrody XI Międzynarodowego Konkursu im. F. Chopina w Warszawie w roku 1985, który od ponad 30 lat koncertuje jako solista i kameralista i występuje na estradach Europy, obu Ameryk, Azji, Izraela. W jego interpretacji usłyszymy I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 ucznia Elsnera Fryderyka Chopina.

Koncert organizowany jest w ramach programu Filharmonia. Ostrożnie, wciąga współprowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym Filharmonii Opolskiej „Strefa Gwiazd” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-inauguracja-68-sezonu-artystycznego/ 


Boris Brovtsyn, jeden z najbardziej pożądanych solistów i kameralistów, artysta niezwykle wszechstronny, wystąpi podczas koncertu symfonicznego inaugurującego 75. jubileuszowy sezon artystyczny Filharmonii Śląskiej 27 września 2019 roku o godz. 19.00.

W wykonaniu tego wybitnego skrzypka usłyszymy II Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, przepełniony wyjątkowym pięknem i dramaturgią, brzmiący echem muzyki Podhala. To jednak nie wszystko, co zabrzmi tego wieczoru. Filharmonicy, prowadzeni mistrzowską ręką Mirosława Jacka Błaszczyka, wraz z solistami zabiorą Melomanów w niezwykłą muzyczną podróż.

Filharmonia Śląska z okazji swojego jubileuszu chce powrócić do korzeni, co uobecniać się będzie kompozycjach związanych ze Śląskiem, obecnych w każdym programie koncertowym. Którego więc śląskiego twórcę należy zaprezentować podczas inauguracji sezonu tej instytucji, jeśli nie jej Patrona? Koncert rozpoczną zatem Trzy tańce op. 34 na orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego.

Wieczór zwieńczy dzieło wyjątkowe, również związane z naszym regionem przez osobę kompozytora – IV Symfonia Sinfonia de motu Wojciecha Kilara. Partie solowe wykonają wyjątkowi wokaliści: Iwona Socha oraz Adam Kutny, którzy wraz z Chórem i Orkiestrą Symfoniczną nadadzą tej kompozycji właściwego, wzniosłego tonu. Dzieło Kilara oparte jest na tekście Boskiej komedii Dantego i mówi o przejściu z ciemności ku światłu. Koncert zakończy się wielokrotnie powtarzanym mottem, które zapadnie każdemu w pamięć, wychwalającym „miłość, co wprawia w ruch słońce i gwiazdy”.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcejhttps://filharmonia-slaska.eu 


W dniach 27–29 września 2019 roku w Filharmonii Częstochowskiej będzie miał miejsce VIII Festiwal Muzyczny Rodziny Bachów.

Festiwal po raz kolejny zachęca do spojrzenia na muzykę klasyczną z szerokiej i elastycznej perspektywy. W ramach VIII edycji odbędą się trzy główne wydarzenia – każde unikatowe i prezentujące muzykę Johanna Sebastiana Bacha i jemu współczesnych w bardzo różnych odsłonach.

Festiwal rozpocznie „Koncert w dawnym stylu” – bogaty repertuarowo i wykonawczo koncert prezentujący tradycję w mistrzowskim stylu. Obok zachwycającej Mszy A-dur Bacha, która w swoim radosnym kolorycie zawiera wszystko co najlepsze w muzyce baroku, zabrzmią również Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Koncert staropolski i Tryptyk mariacki Romualda Twardowskiego.

Dzień drugi to przygotowany specjalnie na Festiwal performance Seconda Practica, który w formie koncertu-improwizacji połączy przestrzeń muzyki elektronicznej z barokowymi inspiracjami. Występ przygotowany został przez łódzki duet producentów oraz live performerów muzyki elektronicznej: Piotra Matulę i Macieja Milczarka.

Trzecim koncertem będzie powrót do klasyki, ale tym razem rocka i jazzu, które świetnie dogadują się z barokiem. „BaRock&Roll” to zestaw najsłynniejszych motywów baroku w rockowych i jazzowych aranżacjach, które dla publiczności przygotuje Michał Walczak wraz z swoim zespołem.

Małgorzata Janicka-Słysz

Program Festiwalu – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 


27 września 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej odbędzie się koncert „Pośród odważnych form”. Odważne i śmiałe w swej formie utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod dyrekcją Szymona Makowskiego.

Bolesław Śmiały – drugi z poematów symfonicznych Ludomira Różyckiego, choć stylistyką nawiązuje do wzorów wagnerowskich, inspirowany jest dramatem Stanisława Wyspiańskiego o tym samym tytule i osadzoną w nim tematyką, zaczerpniętą z polskiej historii. Oryginalny w swej formie poemat op. 8 doskonale wprowadzi dwa pozostałe dzieła tego koncertu.

Twórczość Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa na stałe wpisuje się w żelazny repertuar symfoniczny. Koncert wiolonczelowy a-moll Schumanna jest jednym z najchętniej wykonywanych, między innymi dzięki doskonałemu wykorzystaniu potencjału instrumentu solowego. Główną partię utworu wykona tego wieczoru Maciej Kułakowski. IV Symfonia Brahmsa – klasyfikowana jako jedno z największych dzieł orkiestrowych od czasów Ludwiga van Beethovena – doskonale ukazuje potęgę wyrazu tej formy.

Koncert objęty jest programem "filharmonia / ostrożnie, wciąga" realizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/ 


27 września 2019 roku o godz. 16:00 w Oddziale Polskiego Wydawnictwa Muzycznego przy ul. Fredry 8 w Warszawie będzie miało miejsce spotkanie z Danutą Gwizdalanką w ramach projektu „100 Na 100. Muzyczne Dekady Wolności”.

Muzykolog Danuta Gwizdalanka w rozmowie z Mariuszem Gradowskim opowie o kulisach pracy nad publikacją 100 lat z dziejów polskiej muzyki wydanej nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, o swoich poszukiwaniach i historycznych odkryciach, podzieli się najciekawszymi anegdotami ze świata muzycznego ostatniego stulecia.

Podczas spotkania zaprezentowany zostanie również Box 100 na 100, zawierający 36 płyt CD, „Zeszyty Dekad”, w których doświadczeni muzykolodzy w przystępny sposób przekazują najcenniejsze informacje z życia i twórczości polskich kompozytorów, oraz monografia 100 lat z dziejów polskiej muzyki pióra Danuty Gwizdalanki.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!


17. Festiwal Muzyki Współczesnej Sacrum Profanum potrwa od 27 września do 4 października 2019 roku. Odbędzie się 14 prapremier oraz 29 premier polskich, w tym utworów zamówionych u Wojtka Blecharza, Kasi Głowickiej i Artura Zagajewskiego. W tym roku hasłem przyświecającym Festiwalowi jest „Sąsiedztwo”.

Poznamy przede wszystkim muzykę litewskich kompozytorów (wśród nich Egidija Medekšaitė, Justė Janulytė i Rytis Mažulis), która znajdzie się w programie sześciu koncertów. Cztery z koncertów odbędą się w ramach rezydencji wybitnego wiolonczelisty – Antona Lukoszevieze, który zaprezentuje się w roli solisty, dyrygenta, muzyka i kierownika artystycznego. Koncert „Litewski post-minimalizm” to wydarzenie prezentujące najbardziej charakterystyczny styl w unikalnym, narodowym ujęciu. W programie Festiwalu nie zabraknie również amerykańskiego minimalizmu. Wsłuchamy się też w minimalizm Francuzki Éliane Radigue, a polską przedstawicielką tego nurtu, rezydującą w Holandii, będzie Katarzyna Głowicka.

Podczas 17. edycji Sacrum Profanum po raz pierwszy zagrają Małe Instrumenty, Kwadrofonik, Zespół Wokalny Gęba i ICE Ensemble. Z awangardowych twórców polskich Sacrum Profanum zaprezentuje przede wszystkim twórczość tworzącej w USA Lucii Dlugoszewski (1925–2000). Utwory nieznanej w kraju kompozytorki będzie można usłyszeć w interpretacji Hashtag Ensemble, Arditti Quartet oraz Reinholda Friedla. Odbędzie się też prapremiera Studie in Form – wybitnego utworu Romana Haubenstocka-Ramatiego. Koncert będzie hołdem złożonym kompozytorowi w setną rocznicę urodzin. Poznamy trzy utwory absolwenta krakowskiej Akademii Muzycznej Zbigniewa Karkowskiego. Cały festiwal zostanie w autorski sposób zrelacjonowany i artystycznie skomentowany przez Martę Śniady w formie zamówionego utworu audiowizualnego wykorzystującego nagrania z festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://sacrumprofanum.com/ 


28 września 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Zamku Królewskim Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykona dzieła symfoniczne Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta i Andrzeja Panufnika pod dyrekcją Daniela Stabrawy, który wystąpi tego wieczoru również w roli solisty.

Andrzej Panufnik, wybitny polski kompozytor przebywający od lat 1950. w Wielkiej Brytanii, wypracował własny, wysoce indywidualny styl, zwłaszcza bogaty i oryginalny język harmoniczny; zarazem z nurtem neoklasycznym łączyło go zawsze upodobanie do klarownych form, predylekcja do urodziwych melodii i brzmieniowej eufonii. Wszystkie te cechy odnaleźć można w Koncercie skrzypcowym skomponowanym na zamówienie wielkiego skrzypka Yehudiego Menuhina. Na krótko przed tym zamówieniem kompozytor – syn znakomitego lutnika Tomasza Panufnika – otrzymał cenne skrzypce swego ojca, które były wcześniej w posiadaniu Dawida Ojstracha. Wzruszony tym faktem, z tym większą radością przyjął zamówienie. „Pisząc na skrzypce, ulegałem, jak sądzę oddziaływaniu mych dziecięcych wspomnień – zapachu drewna, z którego ojciec budował swe instrumenty, i nieustannego grania mojej matki – tak że ten utwór stał się jakąś pielgrzymką w przeszłość i nieuchronnie wypełnił się polską atmosferą […] Zdecydowałem się, że przede wszystkim muszę wyeksponować skrzypce jako instrument o ciepłym, ekspresyjnym brzmieniu” – pisał o swym dziele. Jego walory i świetna interpretacja Menuhina przyczyniła się do szerokiego spopularyzowania Koncertu, który wszedł do repertuaru wielu skrzypków, doczekał się interesujących nagrań i wciąż należy do najpopularniejszych dzieł Andrzeja Panufnika.

Prześwietny solista wieczoru i zarazem jego dyrygent, Daniel Stabrawa – pierwszy koncertmistrz Filharmoników Berlińskich, od 1995 r. kierownik i dyrygent Capelli Bydgostiensis – dopełni koncertowy program młodzieńczym, urzekającym urodą melodii i klarownością formy I Koncertem skrzypcowym Mozarta (będącym – podobnie jak V Symfonia Schuberta – dziełem nastoletniego geniusza).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/28wrzesnia/