Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Wzorem lat ubiegłych Fundacja Akademii Muzycznej w Poznaniu we współpracy z Uczelnią i Urzędem Miasta Poznania przygotowała cykl koncertowy „Scena Letnia w Akademii Muzycznej”, który odbędzie się w wersji online w dniach 1–22 lipca 2020 roku.

W obliczu wyjątkowej sytuacji, w której znaleźliśmy się w związku z trwającą pandemią koronawirusa oraz obowiązującymi obostrzeniami, formuła wakacyjnego cyklu koncertowego uległa zmianie. W związku z tym organizatorzy zapraszają na stronę internetową Akademii, profil na Facebooku i kanał YouTube w dniach 1, 8, 15 i 22 lipca o godz. 17.00, na spotkania online z muzyką w wykonaniu pedagogów i doktorantów Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Program muzyczny koncertów – zgodnie z tradycją „Sceny Letniej” – będzie uzupełniony krótkimi prelekcjami Teresy Brodniewicz.

W bogatym programie koncertów znajdą się utwory takich polskich kompozytorów, jak Florian Dąbrowski, Krzesimir Dębski, Ewa Fabiańska-Jelińska, Raul Koczalski, Roman Maciejewski, Radosław Mateja, Józef Nowakowski, Feliks Nowowiejski, Henryk Opieński, Stefan Bolesław Poradowski, Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Kazimierz Serocki, Kazimierz Sikorski, Janusz Stalmierski i Stanisław Wiechowicz. Ponadto odbędą się prawykonania utworów Toccata „Anna Maria” Zbigniewa Kozuba i Wokaliza Artura Żuchowskiego.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków budżetowych Miasta Poznania.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/ 


Jubileuszowa 30. odsłona Festiwalu Spacerów Dźwiękowych odbędzie się w Warszawie w dniach 1–5 lipca 2020 i będzie okazją do wspólnego pogrywania z dźwiękami miasta.

Spacer dźwiękowy (soundwalk) to w zasadzie każda aktywność słuchowa, którą tak określimy. W programie znalazły się klasyczne przechadzki pieczołowicie zakomponowaną trasą, spacerowe eksperymenty z wyobraźnią dźwiękową, konceptualne zabawy z przestrzenią i ciałem, balansowanie na pograniczu muzyki i środowiska dźwiękowego, słuchanie przez gardło, recital wiolonczelowy w tunelu Wisłostrady, instruktaż jak słuchać i chodzić polonezy Chopina, a także słuchowe podróże w przestrzeni i czasie. Spacery dźwiękowe poprowadzą zarówno profesjonaliści z wieloletnim stażem, jak i debiutanci eksperymentujący z tą formułą. Udział w Festiwalu wezmą również kompozytorzy: Sławomir Wojciechowski, Kuba Krzewiński i Aleksandra Chciuk.

9 soundwalków i 5 warsztatów-prób generalnych do wybranych spacerów uzupełniają dwie dyskusje w klubie Pardon, To Tu: o dźwięku w labiryntach języka oraz o klasyce i współczesnych aktualizacjach ekologii akustycznej.

Festiwal odbędzie się na otwartym powietrzu, zachowany będzie dystans między wszystkimi uczestnikami, a ich liczba podczas poszczególnych wydarzeń będzie ograniczona. Słuchacze będą mieli obowiązek posiadania maseczek zakrywających nos i usta. Na wszystkie spacery należy zapisać się, wysyłając wiadomość na adres: joanna.zablocka@glissando.pl

Szczegółowy program – na stronie https://bit.ly/2ZbNnXh 


W dniach 3–17 lipca 2020 roku odbędzie się V Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga. Na słuchaczy czekają trzy transmisje online koncertów na stuletnich organach piszczałkowych firmy Schlag & Söhne z Kościoła Pokoju w Świdnicy, wirtualne spotkania z muzykami po koncercie oraz spacer historyczny po Świdnicy.

Międzynarodowy Festiwal Organowy im. Christiana Schlaga to największy festiwal organowy w rejonie świdnickim i wałbrzyskim. Patronem Festiwalu jest organmistrz Christian Gottlieb Schlag, założyciel dawnej świdnickiej wytwórni Schlag & Söhne, produkującej organy piszczałkowe na cały świat (m.in. Europę, Meksyk, RPA). Dzieło jego życia to 62-głosowe symfoniczne organy piszczałkowe zbudowane w 1909 roku w Kościele Pokoju Świdnicy, jego rodzinnej parafii. W XIX w. i na początku XX w. Świdnica stała się wiodącym ośrodkiem budowy organów na Śląsku właśnie dzięki Schlagom, których grobowiec rodzinny znajduje się na cmentarzu przy Kościele Pokoju.

Zaproszeni artyści podczas koncertów kameralnych i recitali organowych zaprezentują muzykę klasyczną różnych epok, w tym utwory dyrektora artystycznego Festiwalu, Macieja Batora. Ukazane zostaną w ten sposób szerokie możliwości tego instrumentu. Słuchacze również zobaczą z bliska, na czym polega praca organisty przy instrumencie.

Transmisje będą dostępne wyłącznie w czasie rzeczywistym, bezpłatnie, na profilu Festiwalu na Facebooku: https://www.facebook.com/FestiwalSchlaga/ 

Szczegółowy program festiwalu znajduje się na https://fundacjadobrejmuzyki.pl/christian-schlag/ 

Ida Radecka


Fundacja Przypływ Kultury oraz dyrektor artystyczny Maciej Grzybowski zapraszają w dniach 3–26 lipca 2020 na 13 niezwykłych koncertów V Festiwalu Muzycznego „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”, transmitowanych na żywo w Internecie.

Festiwal muzyczny „TRZY-CZTE-RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje” to wyjątkowe i prestiżowe wydarzenie w polskim pejzażu wydarzeń artystycznych. Poprzez swoje założenia i starannie dobrany program łączy w sobie elementy ponadczasowości dzieła i jego aktualności. Utwory niekiedy kontrastowo ze sobą zestawione dają możliwość do ich wzajemnej konfrontacji, jednak głównie chodzi tu o konfrontację słuchacza z nowymi wizjami artystycznymi, co ukazuje naszej percepcji nowe konteksty.

W roku 2020 Festiwal poświęcony jest jednemu z największych muzycznych geniuszy, Ludwigowi van Beethovenowi. Zaprezentowana zostanie również twórczość demiurgów muzyki XX wieku, których 75. rocznica śmierci przypada w tymże roku: Béli Bartóka i Antona Weberna. Fenomenalna Sinfonia Varsovia zagra utwory wszystkich trzech twórców. Wystąpi z nią znany polski skrzypek Jakub Jakowicz.

Prawdziwymi Konfrontacjami będą cztery recitale fortepianowe utalentowanych młodych polskich pianistów. Wystąpią m. in. Aleksandra Świgut, laureatka stołecznego I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych z roku 2018, Jan Krzysztof Broja, laureat międzynarodowych konkursów pianistycznych w Hanau (1989), Brunszwiku (1991) Bukareszcie (1995), Wilnie (1999) oraz Pasadenie - Los Angeles (2002). Zagra też znakomita polska skrzypaczka, laureatka poznańskiego XIII Międzynarodowego Konkursu im. H. Wieniawskiego z roku 2006 – Anna Maria Staśkiewicz. Festiwal gościć będzie czołówkę polskich kwartetów smyczkowych. Całości dopełni śląska orkiestra AUKSO pod wodzą jednego z najbardziej charyzmatycznych polskich dyrygentów, Marka Mosia. W interpretacji muzyków usłyszymy m. in. dzieła takich polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Karol Szymanowski, Mieczysław Wajnberg, Krzysztof Penderecki, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Hanna Kulenty, Paweł Szymański, Cezary Duchnowski i Andrzej Karałow.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.festiwaltrzycztery.pl/ 


W 2020 roku obchodzimy stulecie urodzin Jana Pawła II. Sekstet wokalny proMODERN upamiętni tę rocznicę serią 5 koncertów „W hołdzie Janowi Pawłowi II”. Odbędą się one w dniach 3 lipca – 16 października w świątyniach związanych z życiem i działalnością duszpasterską Ojca Świętego.

Wybór miejsc jest nieprzypadkowy. Pierwszy koncert będzie miał miejsce w Bazylice Archidiecezjalnej na Starym Mieście w Warszawie 3 lipca o godz. 20.00. To miejsce szczególne, leżące na „szlaku królewskim”, który wielokrotnie przemierzał Jan Paweł II podczas pielgrzymek do ojczyzny. W parafii św. Stanisława Kostki w Krakowie, gdzie odbędzie się drugi koncert 17 lipca o godz. 18.45, Karol Wojtyła mieszkał w latach 1938–1944 jako student UJ, robotnik Solwayu i kleryk. Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach zostało wybudowane jako votum dziękczynne za ocalenie życia Papieża po zamachu 13 maja 1981 roku; muzyka polskich kompozytorów zabrzmi tam 18 lipca o godz. 20.00. O Bazylice w Wadowicach Jan Paweł II mówił: „Z głęboką czcią całuję próg domu Bożego – wadowickiej fary, a w niej chrzcielnicę, przy której zostałem wszczepiony w Chrystusa i przyjęty do wspólnoty Jego Kościoła”. proMODERN wystąpi tam 30 sierpnia o godz. 13.00. Ostatni koncert odbędzie się 16 października o godz. 18.00 w Kościele Duszpasterstwa Akademickiego KUL, gdzie pracował Jan Paweł II.

Na program koncertów złożą się utwory, które Papież znał i takie, które były mu dedykowane: Totus tuus Henryka Mikołaja Góreckiego, Zdrowaś Królewno wyborna Andrzeja Koszewskiego, Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika, Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, O vos omnes Pawła Łukaszewskiego, Miserere Stanisława Szczycińskiego oraz Agnus Dei Andrzeja Borzyma.

Na wszystkie koncerty wstęp wolny. Obowiązuje zakrycie ust i nosa maseczką oraz zachowanie dystansu.

Koncerty są dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Od 3 lipca do połowy września 2020 roku, w co drugi piątek na kanałach YouTube i Facebook Zygmunta Krauze oraz Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ukazywać się będą premierowe odcinki cyklu improwizacji kompozytora na tematy klasyków: od Bacha przez Beethovena, Chopina do Paderewskiego. Gościnnie w ramach cyklu „Z letniego salonu Zygmunta Krauze" wystąpi Marcin Masecki.

Zygmunt Krauze jest pionierem unizmu muzycznego. Inspirując się malarstwem Strzemińskiego, wyprzedził wiele odkryć amerykańskiego minimalizmu. Od unizmu odszedł w stronę kompozycji przestrzennych oraz dzieł teatralnych i operowych. W swojej twórczości chętnie sięga do muzyki klasyków, którzy są inspiracją dla twórczych eksperymentów kompozytora.

„Wybrałem utwory, które po prostu lubię, które przynoszą mi radość i siłę. […] Do tych klasycznych pozycji dodałem swój utwór Stone Music, wykonywany bezpośrednio na strunach fortepianu przy pomocy kamieni i prętów metalowych. […] Cieszę się, że moje zaproszenie do jednego z odcinków serii przyjął Marcin Masecki, pianista i kompozytor, którego oryginalny styl bardzo cenię. Do Warszawy obiecał przyjechać z własnym pianinem! Nie mogę się już doczekać wspólnych improwizacji” – mówi Zygmunt Krauze.

Na każdy odcinek złoży się improwizacja na temat wybranego utworu oraz komentarz kompozytora. Pomiędzy odcinkami profesor Krauze odpowiadał będzie na komentarze i pytania internautów. Wybór tematu finałowego odcinka przekazany zostanie publiczności.

Cykl realizowany jest z inicjatywy agencji muzycznej Sonora we współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, wydawcą utworów Zygmunta Krauzego. Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Justyna Pieszczek-Zadańska


Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej to coroczne wydarzenie, które od ponad czterdziestu lat wpisane jest na mapę kulturalną Gdańska. Tego lata odbędzie się 43. edycja festiwalu, który rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 3 lipca 2020 roku w Bazylice konkatedralnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Gdańsku i potrwa do 28 sierpnia. Tradycyjnie koncerty odbywać się będą w Bazylice Mariackiej w każdy piątek o 20.15.

Podczas festiwalu zabrzmią przede wszystkim zabytkowe organy. Udział w dziesięciu koncertach festiwalowych wezmą organiści Bogusław Grabowski, Wiktor Brzuchacz, Maciej Babnis, Michał Markuszewski, Dariusz Hajdukiewicz, Bogdan Narloch, Błażej Musiałczyk i Patryk Dopke. Ponadto wśród wykonawców znajdą się również: Agnieszka Tomaszewska (sopran), Róża Lorenc (skrzypce) oraz Maciej Sikała (saksofon). Oprócz szerokiego grona instrumentalistów na uwagę zasługują dwa znakomite zespoły biorące udział w festiwalu: oktet wokalny Art'n'Voices, specjalizujący się w wykonaniu polskiej współczesnej muzyki wokalnej, oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis od wielu lat pracujący pod kierunkiem Jana Łukaszewskiego.

Festiwal zainauguruje występ Macieja Sikały i Bogusława Grabowskiego, którzy zaprezentują dzieła Johanna Sebastiana Bacha, Raya Vaughana Williamsa, Anny Buczek oraz samego Macieja Sikały, a także improwizacje na saksofon i organy.

Repertuar 43. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej jak co roku będzie miał wspaniałą oprawę akustyczną. Wyjątkowe wnętrze Bazyliki Mariackiej zwanej „Koroną Gdańska” sprawi, że każdy koncert odbywający się w jej wnętrzu zaprezentuje pełne spektrum walorów muzycznych.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie http://www.festiwalorganowy.pl/ 


Do 23 sierpnia 2020 potrwa 63. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oliwie. Nieodłączną cechą każdego oliwskiego Festiwalu jest jak najpełniejsza prezentacja muzyki organowej w wirtuozowskich wykonaniach. Koncerty odbywają się w każdy wtorek i piątek o godz. 20:00 w Oliwskiej Archikatedrze w Gdańsku.

Podczas koncertów festiwalowych swój repertuar zaprezentują najwybitniejsi organiści różnych generacji z europejskich i światowych ośrodków muzycznych. Melomani będą mieli szansę usłyszeć wirtuozowskie wykonania, w przystępnym repertuarze różnych epok i stylów muzycznych, a także premiery światowe i kompozycje do tej pory w Polsce nie prezentowane, w tym utwory Sergiusza Słonimskiego, Macieja Zakrzewskiego. W programie Festiwalu znalazły się również dzieła takich polskich twórców, jak Mieczysław Surzyński, Juliusz Łuciuk, Marian Sawa, Tadeusz Paciorkiewicz.

Każdy z koncertów prowadzony jest przez konferansjera, który przybliża słuchaczom znaczenie tamtejszych zabytkowych organów dla dziedzictwa kulturalnego oraz tematykę koncertów i wykonywanych utworów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program poszczególnych koncertów: https://bit.ly/2ZP1GRK 


Na miłośników muzyki organowej w Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej czeka doskonała okazja, by posłuchać wyjątkowych, licheńskich organów. Trzy razy dziennie o 11.00, 13.30 i 20.00, za wyjątkiem niedziel, do 10 września 2020 roku w licheńskiej bazylice będzie można wysłuchać koncertów organowych.

Licheńskie organy są wyjątkowym instrumentem składającym się z pięciu części: organów głównych umieszczonych nad głównym wejściem do świątyni, organów nawy zachodniej oraz wschodniej, a także dwóch mniejszych części nad prezbiterium. W ważącej niemal 50 ton głównej części organów zainstalowana jest wykonana z cyny największa tego typu piszczałka organowa w Polsce – o długości 783 cm i wadze około 150 kg. Łącznie instrument ma ponad 12 000 piszczałek i 157 głosów. Koncepcję brzmieniową organów opracował prof. Andrzej Chorosiński.

Na znajdujących się w licheńskiej świątyni największych organach w Polsce zaprezentowane zostaną utwory różnych epok i stylów, w tym kompozycje Mikołaja z Krakowa, Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina, Mieczysława Surzyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Michała Lorenca oraz improwizacje organowe na tematy polskich pieśni kościelnych. Wystąpią Jacek Hyżny, Maciej Wota, Piotr Kaczmarczyk, Paweł Opala, Dymitr Morozow, Sebastian Kuczyński, Roksana Kalinowska i Maciej Somerla.

Od 5 lipca księża marianie zaproszą słuchaczy na koncerty o godz. 14.30 odbywające się w ramach II Międzynarodowego Festiwalu Organowego.

Justyna Zacharek

www.lichen.pl 


Po długiej przerwie pełnej ciszy filharmonicy wracają do koncertowania! Dzięki współpracy Filharmonii Śląskiej z Muzeum Śląskim i wspólnej misji szerzenia kultury, obie instytucje zapraszają na muzyczne spotkania, które w każdą wakacyjną sobotę, począwszy od 4 lipca, ukoją spragnionych koncertów Melomanów. Bo cóż może być piękniejszego niż dźwięki rozbrzmiewające pod niebem w środku lata, w dodatku w wyjątkowym otoczeniu?

W przestrzeni Muzeum Śląskiego, jednak z dala od zgiełku ulicy, w lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 19.00 odbywać się będą koncerty filharmoników śląskich. Przygotowany został program idealny na letnie wieczory, łączący ponadczasowe dzieła takich kompozytorów, jak Mozart, Haydn czy Beethoven z muzyką związaną ze Śląskiem, który jest kolebką wielkich twórców. Zabrzmią m.in. słynne uwertury i symfonie, a wszystko to w niezwykłej przestrzeni Muzeum, łączącej styl industrialny z nowoczesnością. Na scenie zobaczymy zarówno Śląską Orkiestrę Kameralną, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, jak i mniejsze składy instrumentalne. Każdy z koncertów będzie więc inny, a różnorodność brzmienia, programu i stylów zaspokoi każdy gust muzyczny.

Sezon Letni będzie jednocześnie zapowiedzią tego, co czeka nas w przyszłym sezonie artystycznym Filharmonii Śląskiej. Koncerty w Muzeum Śląskim opierać się będą wyłącznie na naturalnej akustyce i brzmieniu. Nie zabraknie także odniesień do natury w tematyce utworów, usłyszymy więc m.in. Cztery Pory Roku Antonia Vivaldiego. Ostatnie koncerty z cyklu – 15 i 22 sierpnia – wprowadzą tematykę II Powstania Śląskiego, którego 100. rocznicę będziemy obchodzić właśnie w tym miesiącu.

Wszystkie te wydarzenia będą się odbywać z zachowaniem wszelkich obostrzeń i zaleceń, by każdy z uczestników mógł czuć się bezpiecznie i komfortowo przeżywał doznania muzyczne. Bilety w cenie 5 zł za koncert dostępne są w kasach Muzeum Śląskiego oraz na stronie http://bilety.muzeumslaskie.pl/ 

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/uslysz-nas-w-muzeum-slaskim-sezon-letni-filharmonii-slaskiej/ 

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


4 lipca 2020 roku odbędzie się wydarzenie online Schaeffer Puzzle Play 2020 oparte na improwizacji inspirowanej partyturami Bogusława Schaeffera. Podczas projektu aktorzy, tancerze i muzycy stworzą niepowtarzalny performance na żywo, który będzie transmitowany od godz. 19:00 na kanałach Facebook i Instagram Fundacji Aurea Porta oraz na platformie Vimeo.

Schaeffer Puzzle Play 2020 to performance teatralno-filmowy, w którym znajdzie się wszystko to, co charakterystyczne dla Schaeffera: muzyka, teatr, grafika, taniec. Nieprzewidywalny, rozsypany jak partytury Schaeffera, jak puzzle, z których składany jest pełen obraz. Kształt będzie się rodził na oczach widzów. Aktorzy nie wiedzą, kiedy ich scena się pojawi, nie znają ani kolejności scen, ani niespodzianki, które każdy z nich przygotował dla partnerów w oparciu o indywidualne scenariusze” – zaznacza reżyser Maciej Sobociński.

Miejsca, w których będą przebywali aktorzy i inni wykonawcy – dom, garaż, ogród, ulica, park w Polce, ale też w Stanach, Paryżu, Holandii – zaaranżowane zostaną zgodnie z przyjętą konwencją wokół osi dramaturgicznej projektu opartej na twórczości Bogusława Schaeffera. Każdy z aktorów, zgodnie ze scenariuszem, odegra pięć różnych fragmentów – scen lub monologów – wybranych spośród dzieł Schaeffera, które posłużą jako materiał do aktorskiej improwizacji. Spektakl będzie rodzajem artystycznych puzzli układających się w całość w trakcie trwania akcji, która zajmie od 45 do 60 minut i zaangażuje aktorów, tancerzy i muzyków z różnych stron świata. W performance wezmą udział tacy polscy i zagraniczni muzycy, jak Marcin Wyrostek z zespołem Corazon, Paweł Romańczuk (Małe Instrumenty), Patryk Zakrocki, Janusz Radek, Michał Urbaniak, Michael Patches Stewart, Nathan Davis i Andy Ninvalle. Całość dopełni realizacja multimedialnej wystawy grafik artysty.

Projekt Schaeffer Puzzle Play 2020 jest finansowany z Programu dotacyjnego „Kultura w sieci” Narodowego Centrum Kultury.

Materiał będzie również dostępny przez pół roku na stronie Fundacji: www.aureaporta.eu 


Chopin University Accordion Trio zaprasza 4 lipca 2020 roku o godz. 17.00 na koncert w Kaplicy Muzeum Zamoyskich w Kozłówce „Czas to miłość”: w hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji”.

Wystąpi zespół akordeonistów, wykładowców Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w składzie: prof. dr hab. Klaudiusz Baran, rektor UMFC, dr hab. Rafał Grząka i dr Grzegorz Palus.

Podczas koncertu usłyszymy dwie transkrypcje na trio akordeonowe: organowej Passacaglii i Fugi c-moll BWV 582 Johanna Sebastiana Bacha i orkiestrowej Chaconne – In memoriam Johannes Paul II, 13. części Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego. Oprócz tego zaprezentowane zostaną dwa utwory młodych polskich kompozytorów, napisane z okazji 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki: Fantazja na motywach opery „Straszny Dwór” Wojciecha Kostrzewy i Pięć spojrzeń na Moniuszkę Mikołaja Majkusiaka. Obaj kompozytorzy są absolwentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, laureatami konkursów kompozytorskich. Wojciech Kostrzewa jest uczniem prof. Marcina Błażewicza, Mikołaj Majkusiak – prof. Stanisława Moryty. Współpracują z artystami z najrozmaitszych kręgów muzycznych, tworzą również muzykę do produkcji teatralnych i telewizyjnych.

Na wszystkie koncerty bezpłatne z cyklu „Czas to miłość...” uczestnicy zobowiązani są do wypełnienia i przyniesienia ze sobą na dany koncert oświadczenia dotyczącego stanu epidemiologicznego. Wynika to z wytycznych Ministerstwa Kultury i Dzedzictwa Narodowego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d810,chopin_university_accordion_trio.html 


TIFCTowarzystwo im. Fryderyka Chopina zaprasza na Letnie Koncerty Chopinowskie w Bazylice św. Jana Chrzciciela w Brochowie koło Sochaczewa w dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku.

Koncerty będą się odbywały w każdą niedzielę lipca i sierpnia o godz. 13.15. W programie recitali i koncertów kameralnych znalazła się muzyka polskich twórców. Wystąpią: 5.VII – Aleksandra Bobrowska (fortepian), 12.VII – Krzysztof Książek i Agnieszka Zahaczewska-Książek (fortepian), 19.VII – Wiktoria Szubelak (gitara) i Paweł Kowalski (fortepian), 26.VII – Maciej Strzelczyk (skrzypce), Romuald Erenc (gitara) i Piotr Rodowicz (kontrabas), 2.VIII – Jekaterina Drzewiecka i Stanisław Drzewiecki (fortepian), 9.VIII – Thomas Prat (fortepian), 16.VIII – Maria Machowska (skrzypce), Katarzyna Mościcka (fortepian), 23.VIII – Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Anna Hajduk (fortepian), Adam Eljasinski (klarnet), 30.VIII – Tokiko Kobayakawa (fortepian).

Wstęp wolny. Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca. Współfinansowano ze środków Samorządu Gminy Brochów.

Dodatkowe informacje - na stronie https://tifc.chopin.pl/ 


W odpowiedzi na niezwykłą sytuację międzynarodowej pandemii Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna Archetti przygotowała wyjątkową propozycję dla wszystkich melomanów. W ramach projektu „KwarantGranie” Archetti zagra ze swojej siedziby trzy koncerty transmitowane na żywo na kanale YouTube i na portalu Facebook 5 lipca, 23 sierpnia i 5 września 2020 roku o godz. 17.00.

Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna Archetti działa nieprzerwanie od 2010 roku jako samorządowa artystyczna instytucja kultury. W swojej codziennej działalności artystycznej propaguje muzykę polską, niejednokrotnie prezentując utwory nieznane szerszej publiczności. Zespół sięga zarówno po klasykę muzyki kameralnej, jak również po kompozycje muzyki współczesnej, często wymagającej przekraczania własnych granic, zarówno od instrumentalistów jak i słuchaczy.

W programie najbliższego wydarzenia znajdą się najpiękniejsze dzieła muzyki kameralnej takich znanych kompozytorów, jak Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Piotr Czajkowski, Arnold Schoenberg, Dmitrij Szostakowicz i Bolesław Woytowicz.

Udział w koncertach jest bezpłatny. Projekt „KwarantGranie” został nagrodzony w programie dotacyjnym „Kultura w sieci", finansowanym przez Narodowe Centrum Kultury oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest odpowiedzią na trudną sytuację uczestnictwa w kulturze w czasie międzynarodowej pandemii.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/OrkiestraArchetti/


W dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku w olsztyńskiej Bazylice konkatedralnej św. Jakuba (ul. Staszica 5) odbędzie się kolejna odsłona popularnego cyklu koncertów muzyki organowej XLII Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego.

Wszystkie koncerty tradycyjnie odbędą się o godz. 20:00. Podczas przedsięwzięcia w gotyckich murach olsztyńskiej katedry ponownie zabrzmią arcydzieła dawnych mistrzów, przynoszące wytchnienie i inspirację. Tegoroczna odsłona cyklu koncertowego to prawdziwa gratka nie tylko dla miłośników muzyki klasycznej. Program wydarzenia jest bardzo różnorodny, a szczególne miejsce w nim zajmuje muzyka polska. Już podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią Toccata z III Symfonii organowej op. 45 i poemat Róże dla Safo op. 51 Feliksa Nowowiejskiego, a także Pieśni księżniczki z baśni op. 31 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na sopran i organy Agnieszki Tarnawskiej. Podczas cyklu koncertów zaprezentowane zostaną również dzieła Fryderyka Chopina, Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Aleksandra Tansmana i Grażyny Bacewicz.

Wystąpią organiści Agnieszka Tarnawska, Andrzej Szadejko, Michał Kocot, Paulina Kocot, Adam Sadowski, Arkadiusz Bialic, Łukasz Mosur, Marcin Kucharczyk, Jan Mroczek, Jarosław Tarnawski, Filip Presseisen, ale również inni znakomici wykonawcy: sopranistka Magdalena Tokajuk, trębacz Paweł Hulisz, altowiolistka Marta Jezierska, saksofonistka Aleksandra Mańkowska oraz Partes – Męski Kameralny Zespół Śpiewu Cerkiewnego.

Podczas wydarzenia obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/events/696697201150940/ 


W samo południe premiera teledysku do piosenki o pierwszym dniu w polskim Szczecinie, o 19.00 koncert online z utworami szczecińskich kompozytorów, a po 21.00 iluminacja budynku w szczecińskich barwach floating garden. Wszystko to już 5 lipca 2020 roku z okazji Urodzin Szczecina.

5 lipca to data ważna dla każdego mieszkańca Szczecina. Tego dnia, 75 lat temu, Szczecin został oficjalnie przekazany polskiej administracji. Tradycyjnie Filharmonia przygotowała z tej okazji koncert urodzinowy dla mieszkańców miasta – w tym roku koncert online. Będzie też niespodzianka w postaci premiery teledysku do piosenki o pierwszym dniu w polskim Szczecinie.

Podczas urodzinowego koncertu o godz. 19.00 zabrzmią utwory trzech związanych z miastem kompozytorów: Janusza Stalmierskiego, Marka Jasińskiego i Piotra Klimka. Koncert rozpocznie się Hejnałem Szczecina Janusza Stalmierskiego. Usłyszymy także jego utwór Łagodne światło. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie wykona Elegię na orkiestrę smyczkową Marka Jasińskiego oraz Non Suicidal Self Injuries / New Harmony Piotra Klimka. Muzyczną całość przeplatać będą piękne zdjęcia współczesnego Szczecina, które zabiorą nas na spacer po mieście bez wychodzenia z domu. Po godz. 21.00, kiedy słońce już zajdzie, tradycyjnie budynek Filharmonii rozświetli iluminacja w szczecińskich barwach floating garden.

Wydarzenie online dostępne będzie na kanale YouTube Filharmonii i na profilu Facebookowym.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Koncert „Muzyka i Słowo” w wykonaniu prof. dr. hab. Andrzeja Chorosińskiego otworzy 5 lipca 2020 roku II Międzynarodowy Licheński Festiwal Organowy „Basilica sonans”. Festiwalowe koncerty odbywać się będą co tydzień do 30 sierpnia, w niedziele o godz. 14.30.

Organy bazyliki licheńskiej im. św. Jana Pawła II są aktualnie największym instrumentem w Polsce i czwartym co do wielkości w Europie. W rankingu światowym, pośród instrumentów sakralnych, plasują się na 10 miejscu. Składają się z pięciu części: organów głównych (południowych) umieszczonych nad głównym wejściem do świątyni, organów w nawach zachodniej oraz wschodniej, a także dwóch mniejszych części umieszczonych nad prezbiterium. Koncepcję brzmieniową instrumentu zaprojektował prof. Chorosiński. Instrument wykonała firma Zych z Wołomina.

Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej już po raz drugi w ramach Festiwalu „Basilica sonans” gościć będzie znanych europejskich organistów. Wykonawcy zaprezentują dzieła najznamienitszych kompozytorów, m. in. Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta, Richarda Wagnera, a także takich polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Feliks Nowowiejski i Mieczysław Surzyński.

Podczas koncertu inauguracyjnego, poświęconego św. Janowi Pawłowi II z okazji 100. rocznicy urodzin, w wykonaniu prof. Chorosińskiego zabrzmią Toccata d-moll J. S. Bacha, Etiuda cis-moll op. 25 nr 7 i nokturny F. Chopina, Elegia fis-moll M. Surzyńskiego, a także finał I Symfonii d-moll op. 42 A. Guilmanta. W programie tego koncertu, zatytułowanego „Muzyka i słowo”, znalazły się także teksty św. Jana Pawła II, które przeczyta Michał Chorosiński, znany aktor teatralny i filmowy, odtwórca roli młodego Karola Wojtyły w Psałterzu Renesansowym.

Miłośnicy muzyki organowej, którzy nie mogą osobiście przybyć do Lichenia, będą mogli śledzić koncerty dzięki bezpośredniej transmisji z licheńskiej bazyliki w czasie rzeczywistym za pośrednictwem strony internetowej http://www.lichen.pl/, a także na kanale Sanktuarium na YouTube oraz stronie Sanktuarium na Facebooku.


W dniach 5 lipca – 30 sierpnia 2020 roku w wyjątkowej odsłonie odbędzie się VIII edycja Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią dzieła Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu kameralistów Sinfonietty Cracovii.

Melomani będą mieli możliwość odkryć Lusławice na nowo, również w przestrzeni wirtualnej, wziąć udział w rozmaitych koncertach oraz – tradycyjnie – w spotkaniach ze wspaniałymi wykonawcami. Przede wszystkim jednak podczas VIII Emanacji zostanie oddany hołd pamięci Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego Polaka, Patrona i Twórcy Europejskiego Centrum Muzyki.

Artysta – Dzieło – Spotkania. Te słowa-klucze otwierają przed nami uniwersum, w którym dziedzictwo Kompozytora rezonuje tysiącami dźwięków. Tegoroczny Festiwal będzie emanacją ponadczasowej obecności Krzysztofa Pendereckiego w ukochanych Lusławicach, gdzie Artysta realizował swe wizjonerskie idee: imponujący park, dedykowane młodym muzykom Centrum, kolejne dzieła entuzjastycznie przyjmowane na całym świecie.

Część twórczości kameralnej i solowej Kompozytora zabrzmi podczas festiwalowych koncertów w wykonaniu czołowych polskich zespołów oraz solistów. Nagrania prezentacji udostępnione zostaną następnie online na stronie festiwalowej. W czasie Emanacji udostępniona będzie także stała multimedialna ekspozycja zatytułowana „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, której treść przybliża postać oraz dzieła Artysty na tle bogatego dorobku polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Szczególnym wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Festiwalowi stanie się otwarcie słynnego lusławickiego Arboretum będącego owocem wieloletniej pasji Krzysztofa Pendereckiego oraz zawierającego unikatowy w skali europejskiej zbiór dendrologiczny. Niepowtarzalne założenie parkowe stanie się także scenerią części festiwalowych koncertów.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 


Do 20 września 2020 roku potrwa XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczany do czołowych warszawskich festiwali i najważniejszych festiwali organowych w Europie. Koncerty festiwalowe odbywają się przez trzy letnie miesiące w niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule – zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentację muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”. Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia i prezesem fundacji muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku w warszawskiej świątyni wystąpią Piotr Rachoń, Przemysław Kapituła, Ignacio Ribas Taléns, Donato Giupponi, Fabio Ciofini, Józef Kotowicz, Jean-Christophe Geiser, Ennio Cominetti, Hans Ole Thers, Stefan Kagl i Andrea Trovato, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. W programie koncertów znalazły się również utwory polskich kompozytorów: Karola Kurpińskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

W tym roku nagroda Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski (dawniej nagroda Prymasa Polski) „Srebrna Piszczałka” zostanie wręczona 13 września podczas koncertu Stefana Kagla z Niemiec. Nagroda ta co roku była przyznawana podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. W tym roku z powodu epidemii wydarzenie nie odbyło się. Dlatego nagroda za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce zostanie wyjątkowo wręczona podczas Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://kapitula.org/ 


„Gra w klasykę” to nowy cykl koncertów Akademii Muzycznej w Krakowie i Krakowskiego Biura Festiwalowego, który potrwa do 13 września 2020 roku. Utalentowani młodzi artyści i wykładowcy krakowskiej uczelni muzycznej. Nowoczesna przestrzeń Sali Audytoryjnej ICE Kraków, a w repertuarze między innymi Chopin, Schubert, Szymanowski, Rachmaninow i Prokofiew.

W Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią artyści, którzy swoją grą poprowadzą nas w najpiękniejszy świat dźwięków, gdzie muzyka staje się najwyższą wartością piękna. W ramach cyklu „Gra w klasykę” usłyszymy solistów oraz zespoły kameralne złożone ze studentów, doktorantów i wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie, którzy zaprezentują dzieła od czasów baroku do współczesności. W programie cyklu koncertowego znalazły się m. in. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wandy Landowskiej, Karola Szymanowskiego, Romana Statkowskiego, Ludomira Różyckiego, Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra, Józefa Świdra i Wojciecha Kilara.

Muzyków związanych z Krakowem zobaczy szerokie grono odbiorców – zrealizowane wydarzenia będą dostępne online przez długi czas. Wszystkie odsłony cyklu koncertowego zostaną udostępnione na profilach Facebookowych organizatorów wydarzenia.

Szczegółowy program – na stronie http://icekrakow.pl/