Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

2 lutego 2020 roku o godz. 17:00 w Narodowym Forum Muzyki wystąpi unikatowy zespół – NFM World Music Orchestra, której kierownikiem artystycznym jest kompozytor, sitarzysta i pedagog Jerzy Adam Nowak.

Jerzy Adam Nowak ukończył kompozycję w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil. Był dwukrotnie stypendystą Rządu Indii – studiował klasyczną muzykę Indii w Shri Ram Bhartiya Kala Kendra w New Delhi. Jako sitarzysta, solista zespołu klasycznej muzyki indyjskiej „Shanti Path” występował w Polsce, Czechach, Niemczech i we Włoszech. Jest autorem muzyki do ponad trzydziestu spektakli teatralnych prezentowanych w kraju i za granicą, a także do kilkunastu filmów dokumentalnych. W swej pracy teoretycznej bada związki między umysłem a dźwiękiem i poszukuje źródeł muzyki zarówno w sensie historycznym jak i psychologicznym.

Podczas najbliższego koncertu w NFM zabrzmi muzyka Jerzego Adama Nowaka w trzech improwizacjach artystów NFM World Music Orchestra: I. Wieloświat stanów splątanych, II. Wieloświat stanów urojonych, III. Wieloświat stanów osobliwych. Jak zaznacza autor projektu: „Istnieje kosmologiczna koncepcja, że nasz Wszechświat nie jest jedynym Wszechświatem – że istnieje bardzo wiele Wszechświatów określanych mianem Wieloświata. Niezależnie od tego, na ile ta koncepcja jest prawdziwa czy fałszywa, żyjemy niewątpliwie w psychologicznym Wieloświecie naszych własnych istnień. Każde istnienie to Wszechświat niepojęty i dynamiczny. Każde istnienie zderza się z innymi istnieniami, tworząc rzeczywistość bytów i zjawisk. Muzyka świata jest zderzeniem wielu światów – urojonych, splątanych i osobliwych”.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Do 8 lutego 2020 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVII”. Dominantą programową Festiwalu jest twórczość Lutosławskiego i kręgu twórców z nim związanych – repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a niezwykle ważny i wartościowy.

Miejsce, które Witold Lutosławski ma w muzycznym świecie, jest mu przypisane również i na Festiwalu. Jego styl i myśl stanowią punkt przecięcia rozmaitych linii, łączą inne style i osobowości twórcze, pozwalają przeczuć ich ukrytą jedność. Plan „Łańcucha” nie jest wobec tego całkiem przypadkowy: proponuje określoną kompozycję wątków, powinowactw i pokrewieństw. Myśl o barwie i harmonii jako elementach połączonych i nawzajem się przenikających, tak istotna u Lutosławskiego, przywołuje tutaj bliską konstelację Chopin–Debussy, ale także Messiaenowskie tęcze współbrzmień i kolorystyczny strukturalizm dzieł Weberna. Łańcuch II i Koncert podwójny eksponują połączenie w sposób spójny i na równych prawach ścisłej kantyleny z fantazyjnym ornamentem; połączenie prowadzące ponad granicami epok wstecz do romantyzmu (Chopin), klasycyzmu (Mozart) i do sonat klawiszowych Scarlattiego. Osobliwy ton Koncertu i Łańcucha — ton liryczno-groteskowy — łączy obie kompozycje z Prokofiewem (op. 19). Idea dramatu czysto instrumentalnego oraz wielkiej formy wiąże z Lutosławskim (Kwartet i Symfonie) Wielką fugę i Sonatę op. 109 Beethovena. W tej domenie ma też swoje miejsce Krzysztof Penderecki.

Wymienione dzieła zaprezentowane zostaną podczas koncertów symfonicznych – NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – i kameralnych: Chain Ensemble, Royal String Quartet, Jan Krzysztof Broja.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasach Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed każdym koncertem.

Szczegółowy program – na stronie www.lutoslawski.org.pl 


Koncert 1 lutego 2020 roku o godz. 17.00 będzie wydarzeniem ukazującym zaskakujące połączenia muzyczne, które w znakomitym wykonaniu zachwycą nawet najbardziej wymagającego melomana. Wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod batutą Roberta Kabary na scenie Filharmonii Śląskiej stanie niezwykle inspirujący i intrygujący Atom String Quartet.

Zespół ten należy do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce, jest laureatem nagrody „Fryderyk” w kategorii „Album roku – muzyka współczesna” (za płytę SUPERNOVA nagraną wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum), jest także stałym bywalcem światowych scen.

W programie tego wyjątkowego koncertu znajdą się kompozycje niezwykłe. Usłyszymy m.in. Wyspy Eugeniusza Knapika, dzieło wielokrotnie nagradzane i nieustannie doceniane za nadzwyczajną, poetycką treść. Nie zabraknie także utworu wybitnego polskiego jazzmana, Leszka Możdżera – Śląska Orkiestra Kameralna zabierze bowiem słuchaczy w świat dźwięków płynących z jego Preludium i fugi na orkiestrę smyczkową. W towarzystwie filharmoników śląskich Atom String Quartet wykona z kolei nowatorskie opracowania dzieł Witolda Lutosławskiego i Johanna Sebastiana Bacha. Przy ostatnim punkcie programu udowodnią oni, że muzyka baroku doskonale łączy się z jazzem i tworzy świeże połączenie, ukazujące słynne Wariacje Goldbergowskie w zupełnie nowej odsłonie.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcejhttps://filharmonia-slaska.eu/production/atom-string-quartet-slaska-orkiestra-kameralna/ 


2 lutego 2020 roku o godz. 18.00 w przepięknej Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie odbędzie się koncert muzyki polskiej, inaugurujący nowy cykl koncertowy „Nie tylko klasycznie”. Uroczysty wieczór w uroczystej atmosferze z udziałem znakomitych wirtuozów!

Wystąpią Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży, wiolonczelista Tomasz Strahl i skrzypek Jakub Jakowicz pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego. Artyści zaprezentują utwory Romualda Twardowskiego, Mikołaja Góreckiego i Sławomira Czarneckiego.

Lituania (2011) Romualda Twardowskiego powstała z okazji uroczystości 100-lecia urodzin Czesława Miłosza. Kompozytor, znawca muzyki litewskiej, wykorzystuje tu jej specyficzny charakter, nawiązując do tradycyjnej formy „sutkine” ( z szybkimi wątkami melodycznymi) i do fraz „raudy” (o elegijnym charakterze). W Melodiach kurpiowskich (2016) kompozytor odwołuje się do kurpiowskiej muzyki ludowej uwypuklając jej oryginalne piękno i powab; utwór został zamówiony przez wykonawców lutowego koncertu – Łomżyńską Filharmonię.

Mikołaj Górecki stworzył swoją Elegię (2014) na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową specjalnie dla Tomasza Strahla i zadedykował mu ten utwór. Kolejna dedykowana wiolonczeliście kompozycja, którą usłyszymy w jego wykonaniu podczas koncertu, to Concerto Lendinum (2005) Sławomira Czarneckiego na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę. Utwór prezentuje efekt poszukiwań własnego stylu, własnego rozumienia piękna dźwiękowego i ładu harmonicznego poprzez łączenie elementów zaczerpniętych z tradycji (forma koncertu barokowego, melodyka ludowa regionu Lubelszczyzny) z elementami modernistycznymi (strukturalizm, spektralizm, repetytywność, elementy sonoryzmu i minimalizmu). Z kolei Narew Concerto (2019) Czarneckiego dedykowany jest maestro Janowi Miłoszowi Zarzyckiemu i powstał na zamówienie Filharmonii Łomżyńskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.zamek-krolewski.pl/koncerty/repertuar/cykl-muzyczny-2020 


W dniach 2–7 lutego 2020 roku odbędzie się jubileuszowa XV edycja Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. Już w pierwszym tygodniu lutego Sanok jak co roku od piętnastu lat stanie się zimową pianistyczną stolicą Polski.

Do Sanoka przyjadą gwiazdy pianistyki, jazzu, mistrzowie oraz uczniowie, aby szkolić swój warsztat u najlepszych. Forum to jeden z największych projektów edukacyjno-społecznych w Euroregionie Karpat, wartościowa propozycja edukacyjna dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. Łączy w sobie pełen zakres wiedzy: od teorii po praktykę, od wiedzy po metody ćwiczenia, od zajęć zdrowotno-rehabilitacyjnych po zajęcia z zakresu biznesu w kulturze i promocji. To miejsce spotkań wybitnych artystów i pedagogów z utalentowaną młodzieżą pianistyczną. Zakwalifikowani uczestnicy aktywni wezmą udział w lekcjach indywidualnych i pokazowych z Mistrzami; kursach tematycznych; praktykach koncertowych – seria wieczorów recitalowo-symfonicznych; wykładach i seminariach; konkursie o prestiżowe nagrody i wyróżnienia XV MFP.

Dla publiczności organizatorzy przygotowali muzyczną ucztę – 6 wyjątkowych koncertów w Sanockim Domu Kultury, gdzie zabrzmią arcydzieła muzyczne, w tym utwory polskich kompozytorów. W tym roku w roli solistów wystąpią: Pavel Dombrovsky – laureat I nagrody Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. St. Moniuszki w Rzeszowie, profesorowie Lidia Grychtołówna, Mihaił Woskriesienski i Igor Olovnikov. Ponadto w koncertach wezmą udział Adam Bałdych Quartet, Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” im. St. Hadyny oraz Lwowska Orkiestra Kameralna „Akademia” pod batutą I. Pylatyuka, która wraz z wybitnymi solistami podczas Gali Finałowej zaprezentuje koncerty fortepianowe Wolfganga Amadeusa Mozarta i Fryderyka Chopina.

Szczegółowe informacje – na stronie www.forum.interpiano.pl 


Koncert sekstetu wokalnego proMODERN w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej 6 lutego 2020 roku o godz. 19:00 będzie unikatową okazją do wysłuchania zbyt rzadko prezentowanych kompozycji twórców polskich. W kolejnej odsłonie projektu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, zabrzmią dzieła kompozytorów XX-wiecznych. Tym razem będą to wyłącznie utwory przeznaczone na najbardziej fascynujący z instrumentów: ludzki głos.

Trzy sonety Stanisława Moryty, dedykowane żonie autora i stworzone niedługo przed śmiercią w 2018 roku, zostały napisane specjalnie dla zespołu proMODERN. Nauczycielem Stanisława Moryty był Tadeusz Paciorkiewicz – jego Orfeusz w lesie to muzyczna interpretacja poematu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Jego niemal rówieśnikiem i towarzyszem broni z pokolenia Kolumbów był Roman Padlewski. Wysłuchamy utworów bardzo nietypowych dla twórczości poległego w powstaniu kompozytora. Dwa motety – O anielska Pani i Radości wam powiedam do słów anonimowego XVI-wiecznego autora – to archaizowane pieśni maryjne.

„Liczne zapytania sławnych dyrygentów chóralnych z kraju i zza granicy, skłoniły mnie do podjęcia pracy nad opracowaniem dziesięciu polskich pieśni ludowych […] na chór mieszany a cappella”, mówił Witold Lutosławski o Dziesięciu pieśniach ludowych na tematy żołnierskie. Lutosławski opracował głównie teksty ludowe spisane przez Oskara Kolberga: uproszczone melodie miały nadawać się do wspólnego śpiewania przez wojsko. W zupełnie innych okolicznościach powstała Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika. Prosta, modlitewna pieśń chóralna została zainspirowana, według słów kompozytora, wspomnieniem „o polskich wieśniakach modlących się żarliwie w wiejskim kościółku”. Tadeusz Baird nazywany był „romantykiem w okowach modernizmu”. O jego upodobaniu do muzyki przeszłości świadczą m. in. Trzy pieśni: Biegną wody potoku, O, zleciały się siwe gołębie, Ej osa, osa, zimna rosa.

Magdalena Tokajuk

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/scena-dla-muzyki-polskiej-promodern/ 


Podczas koncertu 7 lutego 2020 roku o godz. 19.00 wraz z Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej pod batutą Tadeusza Wojciechowskiego wystąpi Marcin Dylla, przez „The Washington Post” okrzyknięty jednym z najbardziej utalentowanych gitarzystów na świecie.

Solista ma na swoim koncie wielka liczbę nagród, a w latach 1996-2007 dziewiętnastokrotnie stawał na najwyższym stopniu podium najbardziej prestiżowych konkursów gitarowych na szczeblu międzynarodowym, odbywających się w Europie i Stanach Zjednoczonych. Doceniany jest także przez publiczność i krytyków muzycznych – na VII Konwencie Gitarowym w Alessandrii otrzymał Złotą Gitarę dla najlepiej zapowiadającego się młodego gitarzysty.

Jako pierwsza zabrzmi Pawana na śmierć i zmartwychwstanie pewnych iluzji Witolda Szalonka na gitarę solo w wykonaniu zaproszonego wybitnego gitarzysty. Samo dzieło Witolda Szalonka opiera się na dźwiękowym i harmonicznym materiale bogatym w rozwiązania tworzące napięcie i gromadzące energię, jednak bez uciekania do eksperymentów. Pawana jest tańcem pochodzącym z Hiszpanii lub Włoch, który swoim charakterem miał przypominać chód pawia.

Następnie usłyszymy Concierto de Aranjuez, niezwykły utwór Joaquína Rodrigo, i Rapsodię hiszpańską, czyli jedyne dzieło Maurice’a Ravela, które od razu powstało z przeznaczeniem do wykonywania koncertowego przez orkiestrę. Ostatnim punktem programu tego wieczoru będzie również dzieło Ravela, tym razem balet Dafnis i Chloe, z którego muzykę wykonają wspólnie Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


7 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w ramach cyklu Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera „Strefa Gwiazd” odbędzie się koncert symfoniczny pt. „Wehikuł czasu”. Głównym bohaterem koncertu będzie skrzypek Aleksey Semenenko – stypendysta Deutsche Stiftung Musikleben.

Repertuar trzeciego w tym sezonie koncertu w ramach cyklu „Strefa gwiazd” ułożony został w porządku odwrotnie chronologicznym: Lutosławski – Brahms – Beethoven.

Otwierająca go Mała suita Witolda Lutosławskiego to czteroczęściowy utwór oparty na ludowych rytmach i melodiach Podkarpacia. Kulminacją koncertu będzie występ wirtuoza skrzypiec, Aleksego Semenenki – członka prestiżowego programu BBC New Generation Artists. Semenenko zadebiutował w Nowym Jorku w ramach cyklu Young Concert Artists Series w 2012 roku, a następnie zagrał recitale w Wigmore Hall, Snape Maltings w Aldeburgh, Kennedy Center, Isabella Stewart Gardner Museum w Bostonie, Merkin Concert Hall, Louvre Museum, Mecklenburg – Vorpommern Festspiele, festiwalu muzyki kameralnej Festival Academy Budapest, Dubrovnik Summer Festival oraz Korsholm Music Festival w Finlandii. W jego właśnie wykonaniu usłyszymy Koncert skrzypcowy D-dur op. 77 Johannesa Brahmsa. Finałem wieczoru będzie stary, dobry Ludwig van Beethoven i pierwsze spotkanie z jego symfoniką w roku jubileuszu urodzin mistrza z Bonn. II Symfonia to jedno z najbardziej pogodnych, spokojnych, a nawet dowcipnych dzieł kompozytora, którego wizerunek w historii muzyki zapisał się naznaczony raczej chmurnym obliczem. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej wystąpi pod batutą Przemysława Neumanna.

Koncert realizowany jest w ramach programu filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!, który współorganizuje Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały promocyjne Filharmonii Opolskiej

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/68-sezon-artystyczny-aleksey-semenenko/ 


Ponad 1000 minut materiałów filmowych o tematyce górskiej, spotkania z wybitnymi himalaistami i alpinistami, zawody wspinaczkowe oraz… koncert Karłowicz Quartet 8 lutego o godz. 16:45 w Auli Wydziału Elektrycznego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (ul. 26 Kwietnia 10).

W ramach popularyzacji swojego patrona Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie rozpoczęła współpracę z 9. Przeglądem Filmów o Górach „O! Góry” im. Tadeusza Piotrowskiego. Postać Karłowicza w zbiorowej percepcji to często co najmniej dwie różne osoby, np. dla melomanów to przede wszystkim genialny przedstawiciel Młodej Polski, a dla ludzi gór – legenda taternictwa i pionier polskiego skituringu (jazdy na nartach poza trasami). Filharmonia w Szczecinie od lat zajmująca się popularyzacją jego twórczości poprzez działalność koncertową, wydawniczą i edukacyjną podjęła próbę uzupełnienia obrazu artysty w oczach przedstawicieli wyżej wspomnianych (i nie tylko) środowisk.

W programie tegorocznej edycji Przeglądu Filmów o Górach „O! Góry” im. Tadeusza Piotrowskiego, pośród licznych spotkań, projekcji i prezentacji znalazł się również koncert Karłowicz Quartet. Zespół zagra kompozycje Wolfganga Amadeusza Mozarta, Grażyny Bacewicz oraz Mieczysława Karłowicza.

Katarzyna Plater-Zyberk

Szczegóły dotyczące imprezy oraz jej programu znaleźć można na stronie Przeglądu http://ogory.szczecin.pl/ 


8 lutego 2020 roku o godz. 19:00 Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na VI Bal Gdański z Marcinem Wyrostkiem.

Podczas koncertu karnawałowego zabrzmią utwory z najnowszej płyty Wyrostka POLACC, gdzie rozmaite motywy POL-skości połączył wspólny ACC-ordeonowy mianownik. Album jest wynikiem powrotu do własnych korzeni muzycznych i doświadczeń związanych z licznymi koncertami poza granicami kraju, na których artyści mieli zaszczyt występować w roli promotora polskiej kultury. Na płycie znalazły się zarówno utwory inspirowane polską muzyką tradycyjną, filmową, żydowską czy polskimi tańcami ludowymi, jak i kompozycje wielkich mistrzów, m.in. Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Witolda Lutosławskiego i Karola Szymanowskiego. Nie zabrakło także tematów zaczerpniętych z muzyki rozrywkowej lat 1960-tych i 1970-tych, a przede wszystkim autorskich kompozycji.

Wielobarwną, energetyczną, a zarazem sentymentalną muzykę zaprezentuje Marcin Wyrostek z zespołem Corazon. Po koncercie w górnym foyer Filharmonii odbędzie się bal. Do tańca zagra gościom zespół Standard Acoustic.

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 


9 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku odbędzie się uroczysty koncert symfoniczny z okazji obchodów 100-lecia powrotu Pomorza w granice Rzeczypospolitej i zaślubin Polski z Bałtykiem.

„Filli hominum benedicite Domino. – A i wy, syny kaszubskie, błogosławcie Panu, od dziecięcia zaledwie paciorek mówiącego, aż do starca siwowłosego, wyczekującego od lat zbawienia pańskiego i wy, synowie całej Polski, błogosławcie Panu, że dał wam dożyć tego dnia szczęśliwego w którym odzyskujecie wolność upragnioną w Ojczyźnie polskiej, a w zamian za to szczęście dar tak zacny dajecie Ojczyźnie – morze polskie” – powiedział ks. Józef Wrycza w 1920 roku.

10 lutego 1920 roku nad wodami Zatoki Puckiej, uroczystym aktem zaślubin, odradzające się po latach zaborów Państwo Polskie, na powrót połączyło się z Bałtykiem. Generał Józef Haller, ofiarując morzu ufundowany przez Polonię Gdańską pierścień, potwierdził nierozerwalność Polski i morza. Na pamiątkę tego wyjątkowego i przełomowego w naszej historii wydarzenia w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbędzie się uroczysty koncert, podczas którego zaprezentowana zostanie światowa prapremiera utworu Leszka Możdżera Balticetta skomponowanego specjalnie na tę okazję. Ponadto Orkiestra Symfoniczna PFB, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego i Chór Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego pod dyrekcją Agnieszki Duczmal wykonają utwory Feliksa Nowowiejskiego. W roli solisty wystąpi Leszek Możdżer.

Mikołaj Dudkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 


Trzecia edycja cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie odbywa się pod hasłem „Lustro Beethovena”. Z okazji 250. rocznicy urodzin wielkiego kompozytora muzycy orkiestry zaprezentują jego mniej znane dzieła kameralne. Utwory będą zestawione z muzyką jego poprzedników oraz następców. Najbliższe wydarzenia odbędą się 12 i 20 lutego 2020 roku w siedzibie Sinfonii Varsovii oraz w Centrum Promocji Kultury w Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy o godz.19:00.

Sinfonia Varsovia Kameralnie to cykl koncertów z udziałem muzyków orkiestry, przybliżający muzykę kameralną różnych epok i stylistyk. W tym roku program wypełnią dzieła Ludwiga van Beethovena, ukazujące różne oblicza jego kameralistyki – zarówno salonowej, o sentymentalnie zabarwionym charakterze, jak i wirtuozowskiej, stawiającej niemałe trudności wykonawcze. Wariacje, serenady, sonaty – przeznaczone na różne obsady – odsłonią mniej znaną twórczość kameralną Beethovena, kojarzoną przede wszystkim z kwartetami smyczkowymi. Kompozycje mistrza z Bonn zostaną zaprezentowane na tle dzieł od późnego baroku, aż po współczesność.

W lutym zaprezentowane zostanie dzieło zapowiadające dojrzałą twórczość kameralną Beethovena, opublikowane w 1799 roku Trio smyczkowe c-moll op. 9. Czteroczęściowy utwór, pochodzący ze zbioru uważanego przez niespełna 30-letniego wówczas Beethovena za jego największe muzyczne dokonanie, utrzymany w jego ulubionej tonacji c-moll, to przykład muzyki kameralnej, będącej w kontrze do lekkiego charakteru kompozycji salonowych. Dopełnieniem programu będzie utwór określany jako punkt zwrotny w twórczości Krzysztofa Pendereckiego, ujmujący klarownością formy i muzycznej treści Kwartet na klarnet i trio smyczkowe (2004). Utwory wykonają: Celina Kotz (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela) i Karol Sikora (klarnet).

Anna Piecuch

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ 


Muzyka, zwłaszcza współczesna, skrywa w sobie niezliczone tajemnice. Intryguje mnogością eksperymentów i przekraczaniem granic. Zamiast obawiać się tego, co nieznane, warto uważnie przyjrzeć się sekretnym muzycznym znakom i podążyć ich tropem, a idealną ku temu okazją będzie koncert w Narodowym Forum Muzyki 13 lutego 2020 roku o godz. 19:00, podczas którego wystąpią znani artyści polskiej sceny elektroakustycznej.

Muzyka współczesna w naszym kraju ma się naprawdę dobrze. Świadczą o tym sukcesy takich artystów jak Łuc i Duchnowski, którzy doskonale radzą sobie zarówno w kraju, jak i za granicą. Cezary Duchnowski jest świetnym kompozytorem, pianistą, performerem oraz współtwórcą Studia Kompozycji Komputerowej wrocławskiej Akademii Muzycznej. Od kilku lat w sposób szczególny skupia się na tworzeniu muzyki elektroakustycznej. Z kolei Rafał Łuc należy do grona znanych polskich akordeonistów. Na co dzień współpracuje z najlepszymi muzykami i idealnie odnajduje się podczas koncertów na żywo. Jeśli do tego duetu dołączymy wielokrotnie nagradzaną, wybitną sopranistkę i laureatkę Paszportu „Polityki” Joannę Freszel, to otrzymamy bezkonkurencyjne trio, które wciągnie nas świat muzyki nowej, nieoczywistej, czasem trudnej do zdefiniowania.

Artyści zaprezentują polskie prawykonania kompozycji, których autorami są najlepsi współcześni twórcy europejscy działający w przestrzeni muzyki elektronicznej i eksperymentalnej. Wśród nich pojawi się Milica Djordjević, serbska artystka, autorka intrygującej opowieści o tęsknocie – I ti hoćeš da se volimo. W programie znajdziemy też Sekretne znaki norweskiej śpiewaczki i kompozytorki Mai Ratkje oraz Longue durée Chistophera Trapaniego. Obok tych eksperymentalnych utworów nie da się przejść obojętnie. Wysłuchamy również kompozycji, które wyszły spod pióra polskich muzyków – Cezarego Duchnowskiego oraz Agaty Zubel. Sposób, w jaki artyści łączą instrumenty, wokal i elektronikę, z pewnością zasługuje na uwagę i uznanie.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Na koncert przypadający 14 lutego 2020, czyli w Dzień Świętego Walentego, Filharmonia Narodowa przygotowała wyjątkową propozycję programową inspirowaną wątkami miłosnymi.

„Wesoła mitologia w trzech aktach” to podtytuł jaki otrzymała przedostatnia, niewystawiona w Polsce opera Richarda Straussa Miłość Danae. Opowieść tę snuje Strauss w typowym dla siebie, pełnym symfonicznego rozmachu stylu.

Tuż przed wybuchem II Wojny Światowej Władysław Szpilman skomponował niezwykle pogodny, utrzymany w duchu filmowych partytur Walc w starym stylu. Przywrócona do obiegu koncertowego zaledwie kilkanaście lat temu tzw. poważna twórczość Szpilmana, nie zyskała jeszcze tej sławy, jaką od wielu lat cieszy się muzyka, którą Aram Chaczaturian skomponował cztery lata później do sztuki Michała Lermontowa pt. Maskarada. Wyodrębniona z niej pięcioczęściowa suita bije rekordy popularności. Jak nietrudno odgadnąć opera Fredricka Deliusa Romeo i Julia na wsi odwołuje się do sztuki Szekspira. Wzruszające interludium The Walk to the Paradise Garden to jedna z najpiękniejszych kart muzyki brytyjskiej początku XX wieku. Luźną adaptację Romea i Julii stanowi również musical West Side Story Leonarda Bernsteina. Jego muzykę, podobnie jak utwory Nina Roty, możemy rozpoznać dosłownie po kilkunastu taktach.

Materiały promocyjne Filharmonii Narodowej

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Kolejny koncert z cyklu Sfera Muzyki – "Chemistry of Love" – odbędzie się w Walentynki, 14 lutego 2020 w Planeratrium EC1 w Łodzi.

Tym razem przed publicznością Planetarium EC1 wystąpią Marzena Majcher (instrumenty elektroniczne) oraz Małgorzata Kubala (sopran). Wykonywane utwory, skomponowane przez M. Majcher, zestawione z tekstami A. Badziąg i E. Lasoty, poszukują analogii pomiędzy muzyką a chemią: muzyka jest inspirowana wzorami substancji chemicznych odpowiedzialnych za stan zakochania, potocznie nazywanych “chemią miłości”.

Podczas koncertu będą prezentowane także inne kompozycje z cyklu Radiation. Utwory te są także inspirowane nauką – kosmologią i fizyką. Kompozytorka podczas koncertu będzie używać interaktywnego urządzenia o nazwie Exformer, który został stworzony specjalnie dla niej przez Michała Silskiego. Artystka poprzez użycie Exformera może modelować dźwięki za pomocą ruchu rąk, wzbogacając w ten sposób graną przez siebie muzykę o dodatkowe wymiary. A na kopule, jak zwykle, zachwycające wizualizacje!

Koncert dla osób od 14 roku życia. Bilety są dostępne w kasach stacjonarnych EC1 Łódź oraz w sprzedaży internetowej: https://bilety.ec1lodz.pl/

Patronat medialny nad płytą "Chemistry of Love" objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na temat projektu: http://marzenamajcher.manifo.com/ 

 


Koło Naukowo-Artystyczne Studentów Kompozycji i Teorii Muzyki serdecznie zaprasza na koncert kompozytorski, który odbędzie się 14 lutego 2020 o godz. 19:00 na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Sali Kameralnej im. Henryka Melcera (I piętro).

W programie: Robert Prokopovich – Greatness Of Emptiness na taśmę, Filip Sporniak – MaranaTon na fortepian solo, Aleksander Jan Szopa – Trzy Preludia na harfę solo oraz Toccata na klawesyn solo, Andrei Yakushau – Sentymentalny dyptyk (Miłość, Samotność) na skrzypce i fortepian, Szymon Komorowski – Symmetry Studies [1-3] na fortepian solo, Juan Montero Palma – Campanos oraz El conjuro na fortepian solo, Marcin Dominik Molski – Fantazja na flet i fortepian, Hyegeun OH – Gray City na flet i dwoje skrzypiec, Tomasz Żołnierczyk – Echoes Of Familiar Light na live electronics, Naeun Kwon – N.O.W. na fortepian solo.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza na koncert Kwartetu Śląskiego z serii „Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!”. 15 lutego 2020 roku o godz. 18.00 śląscy kameraliści wraz z Jánosem Bálintem wystąpią w sali kameralnej NOSPR z repertuarem będącym interesującym połączeniem różnych stylów i estetyk.

W programie znajdzie się Snapshot: Circa 1909 Johna Corigliana, A Night Piece na flet i kwartet smyczkowy Arthura Footego i Kwintet na flet i kwartet smyczkowy Waltera Pistona.

Zabrzmi także III Kwartet Grażyny Bacewicz. Jak zaznacza Małgorzata Gąsiorowska, „To jeden z najbardziej zrównoważonych wewnętrznie utworów w całym dorobku kompozytorki, może najbliższy ideałowi sérénité, charakterystycznemu dla duchowości romańskiej. W dziele tym, którego skrajne części eksponują ruch jako główną siłę kreacyjną, nigdy nie dochodzi do sytuacji ekstremalnych w sensie wyrazu czy zastosowania środków technicznych. Żywioł ruchu jest tu poskromiony logiką powiązań motywicznych i rozwojem formy, którą charakteryzuje wewnętrzny porządek i regularność przebiegu. W III Kwartecie ujawniona została jeszcze jedna cecha stylu kompozytorki tego okresu: przewaga struktur linearnych nad wertykalnymi; te ostatnie zaś, nie pozbawione pewnej finezji harmonicznej, zdają się być jednak wynikiem współdziałania niezależnych linii melodycznych".

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/ 


Z okazji Walentynek Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na kolejny koncert pod batutą Agnieszki Duczmal 16 lutego 2020 roku o godz. 18:00 w Auli Uniwersyteckiej.

Orkiestra wystąpi wspólnie ze znanym polskim akordeonistą Klaudiuszem Baranem – profesorem, rektorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – oraz młodym wirtuozem harmonijki ustnej Kacprem Smolińskim. To niezwykłe połączenie sprawi, że wieczór będzie pełen muzycznych wrażeń.

W programie znalazła się muzyka polska: Wariacje na temat Frescobaldiego Aleksandra Tansmana, Koncert na harmonijkę ustną i smyczki Krzysztofa Herdzina i Chamber concerto Mikołaja Majkusiaka. Ponadto zabrzmi Concerto in D Igora Strawińskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://amadeus.pl/event-16-02-2020-walentynki-z-amadeusem 


16 lutego 2020 o godz. 17:30 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce najbardziej romantyczny koncert w roku - „Jak z filmu” z okazji Walentynek.

Miłość, zazdrość, radość, przyjaźń… w filmach wszystko wydaje się bardziej emocjonujące. A nic tak nie wzmaga filmowych emocji jak muzyka! Walentynkowy koncert NOSPR zabierze słuchaczy w podróż przez najbardziej znane motywy z polskich i amerykańskich hitów wielkiego ekranu. Otoczeni ścieżkami dźwiękowymi z takich produkcji, jak Przeminęło z wiatrem, Titanic czy Gwiezdne wojny w ten jeden wieczór poczujemy się sami jak bohaterowie filmowych przygód!

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Bassema Akiki wykona ponadto muzykę Wojciecha Kilara do filmów Zazdrość i medycyna, Ziemia obiecana, Trędowata i Pan Tadeusz oraz Walc Waldemara Kazaneckiego z filmu Noce i dnie.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/ 


Jeszcze studenci, a już jeden z najbardziej rozpoznawalnych duetów skrzypcowych młodego pokolenia – Gidaszewska/Łaguniak Duo wystąpi 17 lutego 2020 o godz. 19:00 w Mazowieckim Instytut Kultury podczas kolejnego koncertu z cyklu "Arcydzieła muzyki kameralnej".

Usłyszymy ciekawy wybór muzyki na dwoje skrzypiec – od barokowej sonaty Georga Philippa Telemana, poprzez klasycystyczne kompozycje Joachima Kaczkowskiego, wirtuozowskie romantyczne kaprysy Henryka Wieniawskiego, aż po napisaną podczas drugiej wojny światowej suitę Grażyny Bacewicz.

Gidaszewska/Łaguniak Duo powstało w 2014 roku. Jego członkowie, Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak, są studentami akademii muzycznych w Poznaniu i Łodzi. Jako soliści brali udział w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach skrzypcowych, zdobywając czołowe lokaty (razem ponad 150 nagród m.in. z Japonii, Serbii, Grecji, Szwecji, Anglii, Francji, Włoch, Bośni i Hercegowiny, Niemiec i Polski). Duet prowadzi ożywioną działalność koncertową, biorąc udział w wielu konkursach. Zespół sięgnął m.in. po I nagrodę (2014) i Grand Prix (2015) Turnieju Kameralnego w Trzech Odsłonach w Bydgoszczy, I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Łodzi, II nagrodę na Warszawskim Forum Kameralnym oraz tytuł wicemistrza Międzynarodowego Turnieju Mistrzów w Bydgoszczy (wszystko w 2015 r.), a w 2019 r. zwyciężył w swej kategorii w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie. W listopadzie 2019 roku duet zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. Artura Rubinsteina w Düsseldorfie. Zespół ma w swoim repertuarze utwory z epoki baroku, klasycyzmu, romantyzmu i XX wieku.

Więcej informacji na stronie: http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/84621-bo-do-skrzypiec-trzeba-dwojga-czasem