Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Program 43. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, które odbędą się w dniach 30 sierpnia – 6 września 2020 roku, skupiony jest przede wszystkim wokół twórczości Ludwiga van Beethovena, Henryka Mikołaja Góreckiego i – jakże by inaczej – Karola Szymanowskiego.

W roku 2020 cały muzyczny świat celebruje 250. rocznicę urodzin Ludwiga van Beethovena. Wpływ jego artystycznej działalności słyszymy również w XX stuleciu: najlepszym tego dowodem jest twórczość Henryka Mikołaja Góreckiego. Urodzony w Czernicy kompozytor wielokrotnie czerpał inspirację z dorobku Mistrza z Bonn. Od muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego do muzyki Karola Szymanowskiego jest już bardzo blisko. Górecki był uczniem Bolesława Szabelskiego, ucznia patrona festiwalu – w prostej linii jest zatem kontynuatorem jego muzycznego dziedzictwa. Poza tym nie można pominąć miłości śląskiego kompozytora do muzyki Szymanowskiego oraz samego Podhala. Jeśli dodamy dzieła Ludomira Różyckiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Marcina Jachima (zwycięzcy 60. Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda), naszym oczom – i uszom! – ukaże się różnorodny obraz muzyki polskiej od początków XIX do początków XXI stulecia, która zostanie zaprezentowana podczas Festiwalu.

Znakomici wykonawcy stanowią gwarancję doskonałych interpretacji dorobku wymienionych mistrzów. Festiwal zainauguruje Kwartet Dafô, obchodzący 25-lecie swego istnienia. Z recitalem skrzypcowym wystąpi Sławomira Wilga – laureatka pierwszej nagrody I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Odbędą się recitale fortepianowe Radosława Sobczaka i Eligiusza Skoczylasa, koncerty z udziałem Kwartetu Śląskiego. W ramach festiwalu nie zabraknie koncertu poświęconego liryce wokalnej. Ostatni koncert wypełni brzmienie Sinfonia Varsovia String Ensemble pod kierownictwem Jakuba Haufy. Koncert zwieńczy Taniec góralski z baletu Harnasie Szymanowskiego w opracowaniu Wiesława Świderskiego.

W związku z pandemią COVID-19 w koncertach może uczestniczyć maksymalnie 50 osób. Obowiązuje telefoniczna rezerwacja miejsc od 20 sierpnia (607-820-795).

Arkadiusz Kubica

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://www.szymanowski.zakopane.pl/ 


Hashtag Ensemble i Fundacja Sfera Harmonii zapraszają do warszawskich wędrówek w czasie i przestrzeni. 1 września 2020 o 18.00 na Starej Pradze, w zagubionym podwórku przy ul. Stalowej 34, będzie można wziąć udział w wyjątkowym koncercie. Sześcioro członków Hashtag Ensemble podejmie próbę udźwiękowienia starej kamienicy i interpretacji przestrzeni miejskiej za pomocą starannie zaprogramowanych utworów Andriessena, Walshe, Riley’a i Zagajewskiego.

Koncert otworzy utwór-ikona – Workers Union Louisa Andriessena. Jak pracownicy przedwojennych praskich fabryk, muzycy Hashtag Ensemble zawiążą związek pracowniczy i zagrają utopijną muzykę jedności. Stara Praga to dzielnica związana mocno z szeroko pojętą alternatywą i wieloma subkulturami, które na murach praskich kamienic od dziesięcioleci wypisywały swoje hasła. Utworem o subkulturze skateboardowej jestAnd Jump from the Golden Gate Bridge Jenifer Walshe. Szukając śladów łączących muzykę i przestrzeń miejską, podążając w fantazji za praską odlewnią metali Barwicha&Junga, Hashtag Ensemble zagra także hipnotyzujący Tread on a Trail Terry’ego Riley’a.

Na koniec koncertu zabrzmi prawykonanie utworu EUR, zaprojektowanego specjalnie dla przestrzeni podwórka przy ul. Stalowej 34 przez kompozytora Artura Zagajewskiego. EUR powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Czerpie z post-rocka i synth-popu, może być wyimaginowaną muzyką brzmiącą z okien praskich podwórek w latach 90’ minionego stulecia.

Wstęp na koncert jest otwarty. Należy pamiętać o założeniu maseczek i zachowaniu odstępu 2 m między uczestnikami koncertu.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Formuła Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody polega na szukaniu wspólnej problematyki i określania podobieństw pomiędzy odległymi zjawiskami kulturowymi zarówno w przestrzeni, czasie jak i w różnych gatunkach muzyki oraz sztuki. Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża w Lublinie zaprasza na 12. edycję Festiwalu w dniach 2–5 września 2020.

Idea Kodów to żywe łączenie i przenikanie tradycji muzyki archaicznej i nowoczesnych poszukiwań. Muzyka dawna zyskuje nieoczekiwane współczesne konteksty, a awangardowi eksperymentatorzy wsłuchują się w głosy przeszłości. Podczas koncertu inaugurującego tegoroczny Festiwal prawykonane zostaną Copernicus – Our Planet Zygmunta Krauze i performance Fantomy Jerzego Kornowicza, napisane specjalnie na zamówienie Festiwalu Kody. Zygmunt Krauze porusza w swoim utworze, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, temat globalnych zagrożeń dla klimatu i destruktywnych działań człowieka, nawiązując do tekstów Mikołaja Kopernika i Grety Thunberg. Kompozycję wykona sekstet wokalny proMODERN, specjalizujący się w interpretacji utworów muzyki współczesnej. W lubelskim koncercie zespołowi towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego.

W programie przedsięwzięcia znalazła się również premiera nowej wersji opery Anonymous Rafała Ryterskiego, a także prawykonania utworów Lśnienie Szabolcsa Esztényiego, Huberta Zemlera i Ryszarda Lateckiego oraz Diabelskie skrzypce – L’opera del villaggio Cezarego Duchnowskiego i Macieja Filipczuka, które powstały w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”. Ostatnim wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie noc tańca Złota gałąź / bal maseczkowy przygotowana przez grupy warsztatowe Praktyk Lokalnej Kultury.

Po raz pierwszy widzowie będą mogli za darmo uczestniczyć w Festiwalu tak na żywo (liczba osób na koncertach będzie jednak ograniczona), jak również za pośrednictwem Internetu: wszystkie koncerty będą na żywo transmitowane na stronie https://kody-festiwal.pl/ 


4 września 2020 roku odbędzie się premiera płyty Wacław Reimagined poznańskiego Zespołu Wokalnego Minimus. Album zawiera współczesne sakralne kompozycje chóralne inspirowane utworami Wacława z Szamotuł.

Płyta porusza ważny temat nieustannego dialogu między przeszłością i teraźniejszością. Opowiada o tym, jak sztuka dawnych epok jest obecna w dzisiejszym świecie i wpływa na dzieła XXI wieku.

Pięć z dwunastu utworów to światowe prawykonania dzieł stworzonych specjalnie na zamówienie zespołu. Autorami opracowań są polscy kompozytorzy młodej generacji, doświadczeni i nagrodzeni w wielu konkursach: Paweł Łukaszewski, Aleksandra Chmielewska, Katarzyna Danel, Andrzej Bielerzewski, Marek Raczyński i Łukasz Urbaniak. Obok nagrań współczesnych utworów płyta zawiera wybrane religijne dzieła Wacława z Szamotuł, które stały się inspiracją dla twórców XXI wieku. Renesansowe dzieła zostały zaprezentowane w nowych interpretacjach z wykorzystaniem improwizowanego akompaniamentu lutni i gitary renesansowej.

Wydawcą płyty jest poznańskie wydawnictwo RecArt. Od 4 września album dostępny będzie w wersji cyfrowej na platformach streamingowych oraz w wersji tradycyjnej w sklepach muzycznych.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.recart.pl/pl/albums 


Nowy projekt „Cudze słuchacie, swego nie znacie” przywraca do życia nieznane skarby polskiej kultury. W większości są to pierwsze i niekiedy jedyne nagrania utworów po blisko 200 latach od skomponowania. Kanał YouTube Fundacji „Sztuka i Pasja” rusza 4 września 2020 roku.

Celem 10-odcinkowego cyklu jest popularyzacja dorobku Oskara Kolberga, Zygmunta Noskowskiego, Stanisława Moryty, Mikołaja Gomółki, Antoniego Stolpe, Józefa Nowakowskiego, Witolda Maliszewskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego i Karola Lipińskiego. Ich dzieła usłyszymy w interpretacji Konstantego Andrzeja Kulki, Piotra Janowskiego, Orkiestry Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal, Andrzeja Wróbla, Chóru Juenesses Musicales pod dyrekcją Ewy Strusińskiej, Justyny Stolarskiej-Reczeniedi, Mateusza Zajdla, zespołu Camerata Vistula, Anny Wróbel, Marty Gębskiej, Grzegorza Skrobińskiego oraz wielu muzyków kameralistów, reprezentujących najwyższy poziom wykonawczy.

Każde nagranie poprzedzone będzie krótką przedmową, przybliżającą prezentowany utwór, sylwetkę kompozytora i wykonawców. Wśród prowadzących – prelegentki Filharmonii Narodowej Barbara Szczęsna-Remisz i Malina Sarnowska, redaktor muzyczny Tadeusz Deszkiewicz i autorytety muzyczne: Konstanty Andrzej Kulka, Andrzej Wróbel i Janusz Olejniczak.

Projekt został dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”, realizowanego przez Polski Impresariat Muzyczny, odbędą się koncerty Ãtma Quartet – jednego z najciekawszych kwartetów smyczkowych młodego pokolenia. Zespół wystąpi 4 września 2020 w Parku Skarbków w Grodzisku Mazowieckim (18.00), 5 września w Pałacu Ojrzanów w Żabiej Woli (17.00) i 6 września w Gminnym Ośrodku Kultury w Tarczynie (19:00).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Podczas najbliższych koncertów w interpretacjach Ãtma Quartet zabrzmi muzyka Josepha Haydna, Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego. Ãtma Quartet tworzą absolwentki akademii muzycznych w Polsce – Katarzyna Gluza (skrzypce), Paulina Marcisz (skrzypce), Karalina Orsik-Sauter (altówka) oraz Edyta Słomska (wiolonczela). Zespół od początku prowadzi intensywną działalność koncertową, popularyzując muzykę kameralną w kraju i na świecie, a szczególne miejsce w jego repertuarze zajmuje muzyka polska. Ãtma Quartet wystąpił na wielu znaczących festiwalach,  m.in. Davos Festival (Szwajcaria), Quatuors à Bordeaux, Festival des Musiques d’Eté du Château de Lourmarin(Francja), Zeist Music Days (Holandia), Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Emanacje (Polska).

Projekt realizowany jest przez Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Szczegóły – na stronie: http://muzycznyimpresariat.pl/ 


Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej "Miejsca wspólne" to internetowy ekwiwalent festiwalu muzycznego, w którym można uczestniczyć do września 2020 roku. U jego podstaw leży idea stworzenia „miejsca wspólnego”, w którym będziemy mogli słuchać mniej lub bardziej znanych współczesnych polskich utworów, poznawać twórczość polskich kompozytorów i kompozytorek oraz odkrywać młodych polskich wykonawców – wszystko to połączone kluczem toposów, loci communes, miejsc wspólnych: miłości, śmierci, natury, rytuału, snu, labiryntu, baśni, przeszłości i przyszłości.

W trakcie trzech miesięcy na stronie internetowej http://miejscawspolnefestiwal.pl/  opublikowanych zostanie dziewięć wirtualnych koncertów, zaprojektowanych z wykorzystaniem istniejących oraz wciąż pojawiających się w sieci nagrań współczesnych kompozycji. Każdemu z nich towarzyszyć będzie autorski esej programowy, poruszający istotne dla wybranych utworów wątki, co pomoże głębiej zrozumieć i przeżywać muzykę. Założenia programowe to „3x Polska”: przekrojowe spojrzenie na polskich twórców muzyki współczesnej – od klasyków XX wieku po najmłodsze pokolenie; wydobycie twórczości kobiet kompozytorek oraz tylko polscy wykonawcy – zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W ramach wydarzenia odbędą się Warsztaty Krytyki Muzycznej.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie internetowej: http://miejscawspolnefestiwal.pl/ 


5 września 2020 roku o godz. 18.00 odbędzie się koncert z cyklu „Filharmonia Krakowska w Twoim domu", dofinansowany z programu „Kultura w sieci" Narodowego Centrum Kultury, podczas którego wystąpi Trio Stroikowe Filharmoników Krakowskich.

„Filharmonia Krakowska w Twoim domu!" to inicjatywa mająca za zadanie zachowanie ciągłości oferty kulturalnej Filharmonii Krakowskiej. Seria obejmująca osiem wydarzeń koncertowych odbywa się na przestrzeni czterech miesięcy. Emisja wydarzenia muzycznego jest nieodpłatna i odbędzie się za pośrednictwem kanałów komunikacji Filharmonii Krakowskiej na Facebooku, w serwisie YouTube oraz poprzez stronę internetową instytucji.

Trio Stroikowe Filharmoników Krakowskich jest zespołem instrumentów dętych, w skład którego wchodzą pierwszoplanowi muzycy orkiestry Filharmonii Krakowskiej: oboista Mariusz Pędziałek, Jan Cielecki grający na klarnecie oraz Wojciech Turek (fagot). W repertuarze tria znajdują się utwory napisane na ten klasyczny skład instrumentalny oraz kompozycje zaadoptowane dla potrzeb zespołu. Podczas najbliższego koncertu muzycy zaprezentują Trio stroikowe Aleksandra Tansmana, Trio na obój, klarnet i fagot Witolda Lutosławskiego oraz 5 miniatur na obój, klarnet i fagot Libora Simy.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Repertuar/Kalendarium/9063-Filharmonia_Krakowska_w_Twoim_domu.html 


Barwny i repertuarowo różnorodny koncert 5 września 2020 o godz. 19.00, inaugurujący sezon artystyczny 2020 / 2021, będzie prawdziwą ucztą dla miłośników orkiestrowej wirtuozerii, sztuki pianistycznej oraz zespołowego śpiewu najwyższej próby – obok Orkiestry Sinfonia Iuventus i trzech znakomitych solistów wystąpi niemający na polskiej scenie precedensu sekstet wokalny proMODERN wyspecjalizowany w ambitnej muzyce nowej, nierzadko komponowanej (także tym razem) specjalnie dla tego zespołu.

Koncert fortepianowy A-dur Mozarta – arcydzieło muzyki klasycyzmu zabrzmi w wykonaniu Pawła Kowalskiego, należącego do najbardziej wszechstronnych polskich pianistów o rozległym repertuarze. W Koncercie na fortepian i trąbkę c-moll op. 35 Dymitra Szostakowicza oba instrumenty mają eksponowane partie, ta fortepianowa skrzy się wirtuozerią, trąbkowa jest zdaje się do niej często dowcipnym „komentarzem”. Partię fortepianu wykona Piotr Sałajczyk, ceniony solista i kameralista, który obok fortepianowego „kanonu” z wielkimi sukcesami wykonuje też muzykę najnowszą; w solowej partii trąbki zaprezentuje się Sebastian Portka, muzyk Orkiestry Sinfonia Iuventus. Cała sekcja dęta orkiestry zaprezentuje się w niezwykłym utworze Igora Strawińskiego Symphonies d’instruments à vent.

Na zakończenie koncertu sekstet proMODERN wykona z grupą smyczkową Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego dzieło Copernicus – our Planet jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów polskich, Zygmunta Krauzego, zainspirowane słowami wielkiego astronoma (z listu do papieża Pawła III) i odkrywczo je umuzyczniające; użyte są też fragmenty porozumienia Paryskiego Szczytu Klimatycznego. Sam autor pisał: „Od pewnego czasu większość moich utworów zawiera jakąś ideę, jakieś przesłanie. To postawa romantyczna, czasem idealistyczna, zapoczątkowana przez Ludwiga van Beethovena. Komponując Copernicus – our Planet, chciałem dać wyraz osobistemu stosunkowi do dzisiejszego dnia, czasu, w którym żyjemy. Wyrażam także brak akceptacji dla bezmyślnych działań, które niszczą naszą planetę, nie troszcząc się o jej przyszłość i przyszłość ludzi”. Utwór o głębokim humanitarnym i ekologicznym przesłaniu powstał na zamówienie Festiwalu KODY oraz Fundacji Kultury i Edukacji ARTE.

Piotr Maculewicz

Z uwagi na obostrzenia pandemiczne Koncert będzie transmitowany online na kanale YouTube oraz na stronie internetowej https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Pomorskie Towarzystwo Muzyczne zaprasza 5 września 2020 roku o godz. 18.00 na koncert online, podczas którego zostanie prawykonana Fantazja na temat flisaczej pieśni autorstwa kilkorga polskich kompozytorów.

Pieśń flisacza, dawna melodia ludowa popularna na początku XX wieku, rozbrzmiewała niegdyś w formie kuranta z toruńskiej ratuszowej wieży. Do stworzenia Fantazji na temat flisaczej pieśni zaproszonych zostało sześcioro kompozytorów urodzonych w Toruniu: Magdalena Cynk, Ewa Fabiańska-Jelińska, Rafał Kłoczko, Michał Ossowski, Jędrzej Roch Rochecki i Mateusz Ryczek. Każdy z nich napisał jedną wariację na temat dawnej pieśni, która jest przeznaczona na jednego wykonawcę.

Zaproszeni artyści związani z Toruńską Orkiestra Symfoniczną – Robert Matusiak, Monika Skruszewicz, Mateusz Szwankowski, Paulino Taica Frias, Michał Tyrański i Marta Wroniszewska – nagrali swoje wykonania poszczególnych miniatur. Wszystkie części będą zmontowane w jedną całość. Transmisja live, podczas której Fantazja zostanie zaprezentowana, połączona będzie z wypowiedziami kompozytorów.

Projekt „Fantazja flisacza – kompozycja na odległość” jest dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci".

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


Do 20 września 2020 roku potrwa XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczany do czołowych warszawskich festiwali i najważniejszych festiwali organowych w Europie. Koncerty festiwalowe odbywają się przez trzy letnie miesiące w niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule – zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentację muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”. Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia i prezesem fundacji muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku w warszawskiej świątyni wystąpią Piotr Rachoń, Przemysław Kapituła, Ignacio Ribas Taléns, Donato Giupponi, Fabio Ciofini, Józef Kotowicz, Jean-Christophe Geiser, Ennio Cominetti, Hans Ole Thers, Stefan Kagl i Andrea Trovato, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. W programie koncertów znalazły się również utwory polskich kompozytorów: Karola Kurpińskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

W tym roku nagroda Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski (dawniej nagroda Prymasa Polski) „Srebrna Piszczałka” zostanie wręczona 13 września podczas koncertu Stefana Kagla z Niemiec. Nagroda ta co roku była przyznawana podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. W tym roku z powodu epidemii wydarzenie nie odbyło się. Dlatego nagroda za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce zostanie wyjątkowo wręczona podczas Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://kapitula.org/ 


„Gra w klasykę” to nowy cykl koncertów Akademii Muzycznej w Krakowie i Krakowskiego Biura Festiwalowego, który potrwa do 13 września 2020 roku. Utalentowani młodzi artyści i wykładowcy krakowskiej uczelni muzycznej. Nowoczesna przestrzeń Sali Audytoryjnej ICE Kraków, a w repertuarze między innymi Chopin, Schubert, Szymanowski, Rachmaninow i Prokofiew.

W Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią artyści, którzy swoją grą poprowadzą nas w najpiękniejszy świat dźwięków, gdzie muzyka staje się najwyższą wartością piękna. W ramach cyklu „Gra w klasykę” usłyszymy solistów oraz zespoły kameralne złożone ze studentów, doktorantów i wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie, którzy zaprezentują dzieła od czasów baroku do współczesności. W programie cyklu koncertowego znalazły się m. in. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wandy Landowskiej, Karola Szymanowskiego, Romana Statkowskiego, Ludomira Różyckiego, Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra, Józefa Świdra i Wojciecha Kilara.

Muzyków związanych z Krakowem zobaczy szerokie grono odbiorców – zrealizowane wydarzenia będą dostępne online przez długi czas. Wszystkie odsłony cyklu koncertowego zostaną udostępnione na profilach Facebookowych organizatorów wydarzenia.

Szczegółowy program – na stronie http://icekrakow.pl/ 


Fundacja „Harmonie i hałasy” zaprasza 6 września 2020 o godz. 19.00 do Teatru Rozmaitości (ul. Marszałkowska 8) na koncert „sci-fi retro” zapowiadający Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”. Koncert poświęcony jest snutym ponad sto lat temu (z humorem lub na serio) fantazjom o innych planetach.

W wykonaniu takich znanych instrumentalistów i kompozytorów, jak Anna Kwiatkowska (skrzypce), Mikołaj Pałosz (wiolonczela), Adam Kośmieja (fortepian), Wojciech Błażejczyk (gitara), Sławomir Wojciechowski i Rafał Zapała (elektronika) usłyszymy II Trio in einem Satz Mauricia Kagela, Trauben Enna Poppego, a także najnowsze kompozycje polskich twórców: Live-Foley Kuby Krzewińskiego i Aleksandry Chciuk oraz Hommage à Georges Méliès Wojciecha Błażejczyka, Sławomira Wojciechowskiego i Rafała Zapały.

Live-Foley na zespół młodych amatorów i wideo nawiązuje do sztuki „foley” (nagrywania efektów dźwiękowych do filmów na etapie postprodukcji) przetwarzając ją w nieoczywisty sposób. Młodzi wykonawcy na żywo udźwiękowią film stworzony przez artystkę audiowizualną Aleksandrę Chciuk. Utwór zawiera fragmenty całkowicie zakomponowane oraz fragmenty pozostawiające swobodę wykonawcom. Tematyka filmu nawiązuje do wyobrażeń przyszłych podróży kosmicznych, jakie odnaleźć można w filmach powstałych na początku XX wieku.

Kompozycja zbiorowa Hommage à Georges Méliès na skrzypce, wiolonczelę, gitarę elektryczną, media elektroniczne i projekcję filmową powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W złożonym przez trzech kompozytorów muzycznym hołdzie dla Mélièsa wykorzystane zostaną trzy jego krótkie filmy traktujące o przestrzeni kosmicznej i podróżach międzyplanetarnych.

Koncert powtórzony zostanie 22 października br. w Bydgoszczy w sali Koncertowej Akademii Muzycznej.

Więcej – na stronie https://harmonieihalasy.com/2020/07/28/works-by-kagel-poppe-and-sci-fi-retro-project/ 


Podczas koncertu w Dworze Artusa w Gdańsku 6 września 2020 roku o godz. 19.00 Dariusz Wójcik z okazji 35-lecia pracy artystycznej uhonorowany będzie Medalem „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS” – najwyższym odznaczeniem przyznawanym w dziedzinie kultury. Patronat honorowy nad przedsięwzięciem objęli Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin i Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.

Dariusz Wójcik – ceniony gdański artysta i znany na Wybrzeżu animator życia kulturalnego ma wielkie zasługi dla kultury polskiej. Przez cały okres swojej pracy twórczej poszukiwał wciąż nowych inspiracji i form wyrazu scenicznego. Powołał do życia szereg cennych inicjatyw kulturalnych. Był solistą Teatru Muzycznego w Gdyni. Przez lata doświadczeń jako artysta, animator kultury, założyciel gdańskiego Teatru Otwartego, wypracował swój własny styl i profil działalności ukierunkowany przede wszystkim na spektakle muzyczne, spektakle słowno-muzyczne, widowiska, koncerty i koncerty inscenizowane. Wśród nich, od kilku lat, prym wiodą koncerty i widowiska, m.in. z muzyką 20-lecia międzywojennego. Zafascynowany stylem retro postanowił jubileusz swojej pracy artystycznej uczcić projektem obejmującym muzykę, za popularyzację której otrzymał Honorowe Wyróżnienia „Złoty Liść Retro” z rąk Michała Fogga – praprawnuka nestora polskiej piosenki Mieczysława Fogga.

W programie widowiska „Zimny drań” dla uczczenia jubileuszu pracy artystycznej Dariusza Wójcika, połączonego z promocją albumu CD pod tym samym tytułem (Soliton), znajdą się utwory z repertuaru Eugeniusza Bodo – ikony przedwojennego kina i estrady, których twórcami byli znakomici polscy kompozytorzy: Roman Palester, Henryk Wars, Jerzy Petersburski, Artur Gold, Bronisław Kaper i Zygmunt Karasiński.

W koncercie promującym płytę wystąpią gościnnie śpiewacy: Bogna Forkiewicz, Aga Skawińska, Jacek Szymański – znani i cenieni artyści scen Trójmiasta, którzy biorą udział w projektach Teatru Otwartego. Śpiewakom towarzyszyć będzie Trio Fogg. Wystąpią również tancerze Klubu Tańca Towarzyskiego AKAT.

Bilety w cenie 40 PLN do nabycia na miejscu w dniu koncertu. Rezerwacja biletów: tel. +48 600 290 214.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: Wydarzenie na FB

Zwiastun https://www.youtube.com/watch?v=cS7kgxaIQ4s 


6 września 2020 o 17.00 nastąpi inauguracja sezonu artystycznego w Pałacu Kultury Zagłębia. Tego dnia na Placu Wolności, przed PKZ, wystąpi Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus. Podczas koncertu „Dąbrowianin w Paryżu” dzięki muzyce poznamy sylwetki polskich kompozytorów, którzy tworzyli na emigracji, w Paryżu.

14 września mija 106. rocznica urodzin Michała Spisaka – wybitnego dąbrowianina, cenionego, nagradzanego w międzynarodowych konkursach kompozytorskich artysty, który w wyniku splotu okoliczności ponad połowę życia spędził we Francji, głównie w Paryżu. Jego postaci dedykowany jest koncert inauguracyjny. Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą maestro Marka Wroniszewskiego oraz soliści Piotr Sałajczyk (fortepian) i Antoni Dąbrowski (fagot) zaprezentują jedno z dzieł Michała Spisaka w wybornym towarzystwie utworów dwóch innych „polskich paryżan”: Fryderyka Chopina oraz Wojciecha Kilara.

Napisany w 1944 roku we francuskim Vouroin kilkunastominutowy Koncert na fagot i orkiestrę Michała Spisaka w latach powojennych najbardziej przypadł do gustu francuskiej publiczności. Fantasie sur des Airs Nationaux Polonais op. 13 Fryderyka Chopina, wydany w 1833 roku, już w latach paryskich, to pyszna wiązanka motywów zaczerpniętych przez kompozytora z polskiej muzyki ludowej. Dąbrowska publiczność usłyszy we wrześniowym koncercie również pełne wigoru, zamaszyste hitowe kompozycje Wojciecha Kilara z filmów Pan Tadeusz, Ziemia obiecana i Trędowata.

Intrygujące historie i relacje polskich artystów z francuskim światem muzyki, elit, życia codziennego, przybliży wystawa towarzysząca Chopin, Spisak, Górecki, Kilar. Paryskie awantury, która prezentowana będzie w „Galerii za szybą” w dniach 6 września – 16 października br.

Więcej – na stronie http://palac.art.pl/pl/wydarzenie/dabrowianin-w-paryzu-sinfonia-iuventus 


Festiwal Gdańscy Pianiści Miastu ma na celu przybliżać szerszej publiczności pianistów związanych z Gdańskiem, przede wszystkim wychowanków gdańskiej szkoły pianistycznej. W ramach tegorocznego Festiwalu w dniach 7–13 września 2020 odbędzie się pięć koncertów online. Artyści wystąpią w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku.

W tegorocznej odsłonie Festiwalu udział wezmą wykładowcy, absolwenci i studenci Akademii Muzycznej w Gdańsku, studenci uczelni muzycznych w Bydgoszczy i w Krakowie. Usłyszymy polskich uczestników XVIII Konkursu Chopinowskiego. Na festiwalowej scenie zadebiutują również tegoroczni absolwenci gdańskich szkół muzycznych.

Koncert inaugurujący festiwal wypełni muzyka kompozytorów XX wieku. W programie Preludia Rachmaninowa i Bortkiewicza oraz dwa słynne cykle fortepianowe – Maski Szymanowskiego i Gaspard de la nuit Ravela. Drugiego wieczoru odbędą się dwa półrecitale chopinowskie. Trzeci koncert jest poświęcony debiutom. Zaprezentują się tegoroczni absolwenci klas fortepianu Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku. Sobotni wieczór wypełni twórczość kompozytorów polskich. Koncert otworzy półrecital Macieja Gańskiego – uznanego gdańskiego muzyka i wykładowcy gdańskiej uczelni. Usłyszymy dzieła Chopina, Paderewskiego i Szymanowskiego. W drugiej części koncertu wystąpi znany gdański duet fortepianowy Furmańska & Kuchniak Piano Duo. W programie twórczość Zarębskiego, Mikulego i Godowskiego. Zwieńczeniem festiwalu będzie recital Piotra Słopeckiego – wybitnego polskiego pianisty i wykładowcy Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Transmisje koncertów będą dostępne na stronach na Facebooku: Festiwal Gdańscy Pianiści Miastu oraz Fundacja Kultury i Sztuki Virtuoso. Wszystkie koncerty zostaną udostępnione bezpłatnie!

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


Podkarpackie Recitale Kameralne to cykl koncertów kameralnych oraz warsztatów, które odbędą się w dniach 7–26 września 2020 roku w najcenniejszych miejscach dziedzictwa kulturowego. Ideą projektu jest popularyzacja kameralistyki, poszerzenie znajomości muzyki polskiej, wsparcie młodych artystów, a także promocja podkarpackich pereł dziedzictwa – Dworku Hupki w Niwiskach oraz Dworku Błotnickich w Dzikowcu.

Zaproponowany program w wykonaniu znakomitych artystów, zrzeszonych w Stowarzyszeniu Polskich Muzyków Kameralistów, związany jest z polską tradycją dworów szlacheckich. Utwory wybitnych kompozytorów, tworzone i wykonywane w zaciszu siedzib ziemiańskich, przypominają o pięknej tradycji koncertów salonowych. Do tych właśnie źródeł nawiązuje projekt. Założeniem jest, by repertuar był jednocześnie ambitny i atrakcyjny, pozwalał na wielopokoleniowe uczestnictwo, by prezentowali go najlepsi wykonawcy.  Miejsca wydarzeń stwarzają idealne warunki do wysłuchania koncertów bez zbędnego rozmachu, w warunkach umożliwiających skrócenie dystansu między wykonawcą a publicznością, a jednocześnie w pięknym otoczeniu przyrody.

W programie wydarzenia ważne miejsce zajmuje polska muzyka. Zabrzmią m. in. utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Władysława Żeleńskiego, Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego i Macieja Zimki .

Przed koncertem zespołu Zarębski Piano Duo (19 września w Dworku Błotnickich), który zaprezentuje popularne duety fortepianowe dla dzieci, odbędą się warsztaty budowy instrumentów. Instrumenty następnie wykorzystane będą podczas koncertu do stworzenia ilustracji muzycznej. Finałowy recital fortepianowy „Zobaczyć muzykę” połączony będzie z wykładem poświęconym synestezji oraz prezentacją autorskiej metody wizualizacji muzyki. Prowadząca i wykonawczyni, dr Marta Mołodyńska-Wheeler, sama jest synestetyczką, przygotowała na Akademii Muzycznej w Krakowie doktorat poświęcony temu zjawisku, była również gwiazdą programu telewizji Polsat „Beautiful Brain”.

Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura-Interwencje 2020”. Wstęp na wydarzenia jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow/ 


Fundacja „Czas Sztuki" zaprasza 9 września 2020 na wydarzenia w ramach tegorocznego cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier". Koncerty zatytułowane „Wielcy polscy kompozytorzy” i „Natura smyczkiem malowana” odbędą się w Kałuszynie i Cegłowie.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki uzyskanym dofinansowaniom organizacja przeprowadziła dwa cykle koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" w roku 2018 i 2019. W ramach III edycji cyklu znalazło się 8 koncertów, które odbywają się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, siedleckim i węgrowskim.

Koncert „Wielcy polscy kompozytorzy” będzie miał miejsce się w najbliższą środę o godz. 16.00 w Domu Kultury w Kałuszynie. Podczas koncertu wystąpi kwartet smyczkowy The Time Quartet, prezentując najbardziej znane utwory polskich kompozytorów: Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz, Ignacego Jana Paderewskiego, a także polskie pieśni ludowe w opracowaniu na kwartet.

Koncert „Natura smyczkiem malowana” 9 września o godz. 19.00 w Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Ochrony Przyrody w Cegłowie (ul. Kolejowa 17) dedykowany będzie seniorom. The Time Quartet wykona utwory Antonia Vivaldiego, Claude’a Debussy’ego, Camille’a Saint-Saensa i Edvarda Griega, naśladujące odgłosy przyrody.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 


W ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”, realizowanego przez Polski Impresariat Muzyczny, pieśni polskich kompozytorów zabrzmią 9 września 2020 w Niemczy (Hotel Niemcza Wino & SPA), 10 września w Ziębickim Centrum Kultury oraz 11 września w Miejskim Ośrodku Kultury i Sztuki w Bielawie. Koncerty odbędą się o godz. 18.00.

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Udział w najbliższych koncertach wezmą Olga Pasiecznik (sopran), Zuzanna Nalewajek (mezzosopran) i Dagmara Barna-Kosowicz (sopran), którym przy fortepianie towarzyszyć będzie Paweł Sommer. W interpretacji usłyszymy pieśni Stanisława Moniuszki, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, a także rzadko wykonywane utwory Jana Karłowicza, Witolda Friemanna, Emila Młynarskiego, Jana i Franciszka Maklakiewiczów.

Projekt realizowany jest przez Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Szczegóły – na stronie: http://muzycznyimpresariat.pl/ 


Przywracanie pamięci o tradycji salonów muzycznych jako popularnego elementu życia kulturalnego XIX-wiecznego Krakowa to cel unikatowego festiwalu organizowanego już po raz czwarty przez Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów. 10 września 2020 rusza IV edycja Krakowskiego Salonu Muzycznego.

Wszystkie tegoroczne koncerty odbędą się w Domu Jana Matejki. Festiwal będzie trwał do 29 września, a jego głównym celem jest popularyzacja twórczości kameralnej, w tym dzieł kompozytorów polskich, nie tylko XIX-wiecznych, ale również współczesnych. W ramach projektu zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych kompozytorów oraz sylwetki zapomnianych postaci krakowskiego i europejskiego życia artystycznego. Wystąpią znakomici instrumentaliści i śpiewacy oraz formacje kameralne popularne w ramach muzykowania salonowego. Wśród artystów znajdą się: Dorota Szczepańska (sopran), Hanna Hipp (mezzosopran), Karol Kozłowski (tenor), Łukasz Hajduczenia (baryton), Zarębski Piano Duo, Bartosz Koziak (wiolonczela), Agnieszka Kozło (fortepian), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Katarzyna Budnik (altówka), Marcin Zdunik (wiolonczela), Michał Francuz (fortepian), Joanna Konarzewska (skrzypce), Rafał Kwiatkowski (wiolonczela) oraz Herbert Trio. W programie koncertów znalazły się dzieła kompozytorów polskich i europejskich XIX i XX w., w tym utwory Władysława Żeleńskiego, Karola Szymanowskiego i Grzegorza Fitelberga.

Projekt, poza koncertami, przewiduje również prelekcje dr hab. Agnieszki Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie) oraz mgr Jolanty Bujas (Instytut Muzykologii UJ) poświęcone obyczajom koncertowym i kompozytorom.

Ze względu na obostrzenia sanitarne liczba miejsc jest ograniczona. Informacja na temat możliwości zdobycia wejściówek będzie umieszczana na stronie SPMK i profilu Facebokowym. Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny! Festiwal będzie również transmitowany online na kanale YouTube Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.spmk.com.pl/salon