Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

18 lutego 2020 roku o godz. 18.30 w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej” w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga wystąpi trio fortepianowe Cuore Piano Trio.

„Scena dla Muzyki Polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach. Celem programu jest pokazanie szerokiemu gronu odbiorców, jak bardzo oryginalna i zróżnicowana jest polska muzyka klasyczna, w szczególności ta zapomniana. Repertuar, prezentowany podczas przedsięwzięcia, przechodzi od klasycyzmu poprzez romantyzm i neoromantyzm aż do muzyki XX wieku.

Podczas najbliższego koncertu zespół Cuore Piano Trio wykona utwory Karola Lipińskiego, Franciszka Lessela, Artura Malawskiego i Ludomira Różyckiego. Czasami z Tria wyłania się duet i w tych konfiguracjach będziemy słuchać młodych wirtuozów na estradzie. Szczególny nacisk artyści kładą na trzy cudownej urody Polonezy Karola Lipińskiego, które znalazły się na płycie Polonaises nagranej w 2018 przez duet Zuzanna Budzyńska – Szymon Ogryzek. Ale Karol Lipiński jest tu ważny również z tego względu, że urodził się w Radzyniu Podlaskim, rodzinnym mieście Zuzanny Budzyńskiej, a celem skrzypaczki od dawna jest popularyzowanie muzyki tego twórcy. Na zakończenie kameralnego spotkania usłyszymy Rapsodię op. 33 Ludomira Różyckiego skomponowaną w Berlinie przed I wojną światową. Dzieło nawiązuje swoim brzmieniem do bogatej w skrajne emocje estetyki romantycznej.

Informacje o biletach – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Kolejny koncert w ramach programu "Scena dla Muzyki Polskiej" odbędzie się w środę 19 lutego 2020 w Filharmonii Narodowej. Z polskim repertuarem wystąpi Gruppo di Tempera.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych. Ta niecodzienna inicjatywa, ukazująca niezwykłą różnorodność muzyki polskiej, ma na celu zainteresowanie publiczności muzyką polską, szczególnie mniej znanymi utworami.

W programie zbliżającego się koncertu znajdą się aż cztery XX-wieczne kwintety na instrumenty dęte. Kompozycja Tadeusza Szeligowskiego powstała w 1953 roku i odznacza się dużym wyczuciem możliwości każdego instrumentu, już od pierwszych taktów ujmując optymizmem i lekkością brzmienia.Kwintet na instrumenty dęte Grażyna Bacewicz to najważniejszy utwór skomponowany podczas jej pobytu na stypendium w Paryżu. Kompozycja uzyskała I nagrodę na Konkursie dla kompozytorek, zorganizowanym przez Towarzystwo Aide auxfemmes de professions libres. Wpochodzącym z 1952 roku Kwintecie na flet, obój, klarnet, fagot i róg Wojciecha Kilara z łatwością można odnaleźć motywy ludowe. Kwintet na fletobójklarnetróg i fagot Michała Spisaka powstał w 1948 roku na zamówienie Związku Kompozytorów Polskich, a dedykowany został Marcie Thibault, matce żony kompozytora. Koncert zwieńczy La danse de la sorcière – fragment z baletu Le Jardin du Paradis Aleksandra Tansmana.

Więcej informacji – na stroniehttp://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/scena-dla-muzyki-polskiej5


Podczas kolejnej odsłony programu „Scena dla Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, będziemy mogli wsłuchać się w intrygujące barwy instrumentów dętych drewnianych w wykonaniu znakomitego zespołu Gruppo di Tempera. Kiedy? 20 lutego 2020 roku o godz. 19:00 w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego zabrzmią utwory Tadeusza Szeligowskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara, Michała Spisaka i Aleksandra Tansmana.

Utwory kameralne na instrumenty dęte, mimo że zdecydowanie mniej popularne niż te przeznaczone na zespoły smyczkowe, pisane były przez największych kompozytorów: Haydna, Mozarta, Beethovena. Nic więc dziwnego, że w XX stuleciu po tę obsadę instrumentalną chętnie sięgali twórcy zaliczani do nurtu neoklasycznego. Kwintety na instrumenty dęte polskich twórców łączy wiele cech, a zarazem każdy z nich naznaczony jest unikatowym charakterem pisma swego twórcy.

Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego od pierwszych taktów uwodzi pogodną, niemal baśniową atmosferą. O rok starszy Kwintet Wojciecha Kilara wyróżnia się charakterystyczną dla tego kompozytora niezmordowaną motoryką oraz nawiązaniami melodycznymi do muzyki ludowej. „To pierwszy utwór, który może być odczytany jako wiarygodny tekst stanowiący o stylu kompozytorki”, napisała o Kwintecie na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz Małgorzata Gąsiorowska, biografka artystki. Dzieło powstało podczas pobytu na stypendium w Paryżu, a Towarzystwo Aide aux femmes de professions libres wyróżniło je pierwszą nagrodą w Konkursie dla kompozytorek. Klasycyzujący Kwintet na flet, obój, klarnet, róg i fagot Michała Spisaka – honorowego obywatela Dąbrowy Górniczej – uważany jest przez badaczy za jeden z najlepszych polskich kwintetów dętych. Niczym wisienka na torcie zabrzmi żywiołowy Taniec czarodziejki z baletu La Jardin du paradis Aleksandra Tansmana.

Przejrzystość fakturalna, lekkość, klasyczne proporcje, nawiązania do tonalności – wszystko to sprawia, że muzyka neoklasycyzmu była (i nadal jest!) tak dobrze przyjmowana.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/scena-dla-muzyki-polskiej-gruppo-di-tempera/ 


21 lutego 2020 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Hanny Kulenty Aisthetikos na saksofon sopranowy, fortepian i orkiestrę. Tym dziełem kompozytorka powraca pod skrzydła Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Tytuł pochodzi z języka greckiego, gdzie oznacza percepcję zmysłową – dopiero odbiór dzieła wszystkimi zmysłami pozwala odczuć jego wielowymiarowość i głębię. W swoim najnowszym utworze Hanna Kulenty wzięła pod uwagę właściwości wszystkich zmysłów, tworząc surrealistyczny wszechświat porządkujący zjawiska muzyczne w czasie.

„Aisthetikos to kompozycja jednoczęściowa, gdzie partie duetu: saksofonu i fortepianu, prawie nierozerwalne prowadzą narrację na tle cienia, dosłownie cienia orkiestry”, komentuje utwór kompozytorka. „Staram się ogarniać swoimi ludzkimi zmysłami ten kosmos, gdzie każda rzecz jest w swoim czasie, a ja tylko ten czas przekształcam, zwalniając lub przyspieszając tę kosmiczną naturę”. Aisthetikos faluje, przyspiesza i zwalnia, igra ze słuchaczami i wystawia na próbę ich muzyczne doświadczenia.

Podczas prawykonania partie solo wykonają Magdalena i Bartłomiej Duś, dla których „cień” stworzy Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzona przez Jacka Rogalę. Utwór powstał na zamówienie Filharmonii Świętokrzyskiej i został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W programie koncertu znajdzie się także uwertura do opery Fidelio Ludwiga van Beethovena oraz 94. Symfonia G-dur "Niespodzianka" Josepha Haydna. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej poprowadzi Jacek Rogala.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja na temat biletów – na stroniehttp://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_21.02.20.html


Art’n’Voices oddaje w ręce słuchaczy swój najnowszy album "Midnight Stories" – dwanaście wyjątkowych kompozycji i prawie godzinę muzyki, w której można się zatracić. Premiera albumu odbędzie się 22 lutego 2020 w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Na płycie znajdą się dzieła Pawła Łukaszewskiego, Krzysztofa Komedy, a także twórców młodego pokolenia, m.in. Szymona Godziemby-Trytka, Zuzanny Falkowskiej, Anny Rocławskiej-Musiałczyk i Jakuba Szafrańskiego. Zespół wokalny Art’n’Voices powstał w 2010 roku. W swoim repertuarze posiada muzykę różnych epok począwszy od renesansu, jednak przeważają w nim kompozycje muzyki współczesnej, których znaczna część została napisana specjalnie dla zespołu. Ich trzeci, najnowszy album, w całości poświęcony jest utworom inspirowanym szeroko pojętą tematyką nocy. Z uwagi na dużą różnorodność tekstów wykorzystanych przez poszczególnych twórców, każda z dwunastu utrwalonych kompozycji ukazuje autorską wizję, w której, w różnorakich ujęciach, został zaprezentowany motyw nadejścia zmroku i wszystkiego, co z nim związane.

Płyta dostępna jest w sprzedaży internetowej na www.dux.pl, a niebawem pojawi się w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Patronat medialny: Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


22 lutego 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją George'a Tchitchinadzego wykona dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta i Edwarda Elgara. W roli solistek wystąpią altowiolistka Katarzyna Budnik i skrzypaczka Maria Machowska.

Jako pierwsza zabrzmi Uwertura do Così fan tutte. Ta pogodna opera poprzedzona uroczą żywiołową uwerturą stanowi wspaniałe podsumowanie komediowej twórczości Mozarta i szerzej – jego afirmatywnego, pełnego radości stosunku do świata i ludzi, zarazem dopełnia tryptyk późnych dzieł tego gatunku, w którym opera buffa po raz pierwszy w swych dziejach zrównała się jakością z operą seria.

Mozartowska Sinfonia concertante na skrzypce i altówkę powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.

Początki kariery Edwarda Elgara nie zapowiadały ogromnej popularności i sławy, które miały stać się udziałem ponad czterdziestoletniego już muzyka. Późny sukces objawił się początkowo na kontynencie, gdzie jego utwory zdobyły uznanie artystów tej miary, co Richard Strauss oraz dyrygent Hans Richter, który poprowadził premierę Wariacji Enigma op. 36 w londyńskiej St. James Hall 19 czerwca 1899. To właśnie wydarzenie stało się kamieniem milowym kariery Elgara, a wariacje szybko zdobyły wielką sławę w całej Europie.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Ruszyła sprzedaż biletów na wydarzenia jedenastej edycji interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II. Festiwal rozpocznie się w Warszawie 26 lutego i potrwa czterdzieści dni, do 5 kwietnia 2020. W programie znajdą się m.in. utwory Szymona Godziemby-Trytka oraz Pawła Łukaszewskiego.

Podstawowym celem Festiwalu Nowe Epifanie jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Maria Magdalena to postać, wokół której koncentruje się program 11. edycji Festiwalu Nowe Epifanie. Z kanonicznych ewangelii nie dowiadujemy się o niej zbyt wiele. Informacje tam zawarte pojawiają się głównie w formie wzmianek. Zostawiają pole do spekulacji, ale i przestrzeń do artystycznych wyobrażeń. Tegoroczny program muzyczny Festiwalu będzie okazją do przeżycia religijnego zachwytu. Koncerty Graindelavoix, Adama Struga, Monodii Polskiej, Qvinta Essençia, Carine Tinney, Lucasa Henninga, Dziczki i Cataliny Vicens, chórów Centrum Myśli Jana Pawła II i VRC – wprawią w stan uniesienia nawet najbardziej opornych.

28 marca, podczas koncertu "Lontano", odbędzie się prawykonanie utworu napisanego specjalnie na festiwal przez Szymona Godziembę-Trytka – Nel mezzo del cammin di nostra vita (W życia wędrówce, na połowie czasu).  To kompozycja na biały głos, chór mieszany oraz zespół kameralny i tancerza, dla której inspirację stanowiła Boska komedia Dantego Alighieri. Koncert odbędzie się w nietypowym układzie sali – publiczność zostanie ustawiona na podestach po dwóch stronach sceny; a zza publiczności we fragmentach kompozycji zaśpiewają dwa kameralne chóry, których głos będzie dochodził lontano, czyli z oddali. 

31 marca wysłuchamy natomiast mszy Pawła Łukaszewskiego złożonej w hołdzie Janowi Pawłowi II z okazji 15 rocznicy śmierci – Missa de Maria a Magdala na sopran, baryton, chór mieszany, organy i orkiestrę. Tekst utworu stanowi kompilację tekstów liturgicznych (Nieszpory o Marii Magdalenie, sekwencja wielkanocna) oraz fragmentów Nowego i Starego Testamentu – zarówno Apokalipsy i Ewangelii, jak również miłosnej Pieśni nad Pieśniami. Monumentalne dzieło Łukaszewskiego bazujące na formie cyklu mszalnego, poprzez rozbudowaną obsadę, solistów i chór, wprowadza słuchacza w charakterystyczną dla kompozytora przestrzeń muzycznego sacrum, rozpiętego między motywami Bliskiego Wschodu a współczesną harmonią i ekspresją.

Szczegółowy program festiwalu oraz informacje na temat biletów: https://noweepifanie.pl/


Co robił Jezus w Wielką Sobotę? Według credo „wstąpił do piekieł...”. Temu właśnie epizodowi liturgii wielkosobotniej, przedstawianej za apokryficznym zapisem tzw. Ewangelii Nikodema, poświęcone jest oratorium Descensus Christi ad inferos Rafała Augustyna. Wykonanie sceniczne będzie można zobaczyć 26 i 28 lutego 2020 roku w Piekarni Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Rafał Augustyn, wrocławski kompozytor i kulturoznawca, pracował nad kompozycją inspirowaną starożytnym apokryfem od lat 90. Łaciński tekst opisuje pomijane przez kanoniczne teksty chrześcijańskie zdarzenia pomiędzy ukrzyżowaniem Chrystusa a jego Zmartwychwstaniem. Akcja opowieści rozpoczyna się wśród jerozolimskich Żydów, a następnie przenosi do otchłani Tartaru, gdzie Szatan więzi świętych ojców oraz pramatkę Ewę. Oratorium Descensus Christi ad inferos zostało ukończone i wykonane po raz pierwszy podczas XXIV Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu w 2016 roku. Wówczas to wykonujący partię Szatana Robert Pożarski zasugerował powstanie wersji scenicznej – na jej premierę według koncepcji inscenizacyjnej Jarosława Freta zapraszamy w lutym do Piekarni. .

Descensus Christi ad inferos łączy wiele odmiennych stylistyk – począwszy od chorału, przez elementy orientalizujące i średniowieczną technikę motetową, aż po konwencje współczesne. Składają się one na całość zwartą i konsekwentną, wykorzystującą różnorodność do wzmocnienia scenicznego efektu. Oratorium rozpisane jest na trzy chóry: chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Chór im. Stanisława Krukowskiego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz kierowana przez Roberta Pożarskiego Schola Gregoriana Silesiensis (na zdjęciu). Partie postaci zostaną wykonane przez grono znakomitych solistów. Całość, składającą się z jedenastu części, poprzedzi fragment liturgii Wielkiej Soboty w wykonaniu sycylijskiego bractwa – Arciconfraternita del. SS Sacramento alla Madrice.

Koncert zrealizowano w koprodukcji Instytutu Grotowskiego i Narodowego Forum Muzyki. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Schola Gregoriana Silesiensis.

Bilety w cenie 40/50 PLN są dostępne na stronie www.bilety.grotowski-institute.art.pl/ 

Więcej informacji – na stronie: http://grotowski-institute.art.pl/wydarzenia/descensus-christi-ad-inferos/


28 lutego 2020 w Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku odbędzie się koncert zatytułowany "Muzyka programowa i absolutna", podczas którego nastąpi światowe prawykonanie Według Memlinga –  Koncertu na flet i organy Piotra Mossa.

Inspiracją dla powstania kompozycji stał się tryptyk Sąd Ostateczny niderlandzkiego malarza Hansa Memlinga. Utwór powstał na zamówienie Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, a napisany został z myślą o Łukaszu Długoszu i Romanie Peruckim, którzy dokonają jego prawykonania wraz z Orkiestrą Symfoniczną PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadze.

Podczas koncertu zabrzmi także pełna wigoru i blasku Symfonia D-dur Carla Philippa Emanuela Bacha, otwierającą cykl powstałych w Hamburgu czterech symfonii napisanych na smyczki i instrumenty dęte. Druga w programie Symfonia D-dur, tym razem autorstwa Josepha Haydna, jest stosunkowo mniej znana, ale pełna zaskakujących momentów. Utrzymana w d-moll część wolna jest popisem umiejętności kontrapunktycznych kompozytora, a całość wieńczy efektowny finał. Tego wieczoru wysłuchamy również opartej na programie literackim uwertury-fantazji Romeo i Julia Piotra Czajkowskiego.

Koncert został objęty programem „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!”, współorganizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji na stroniehttps://www.filharmonia.gda.pl/