Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

4–12 stycznia 2020 roku w Gdańsku odbędą się X Dni Muzyki Nowej. Program przedsięwzięcia udowadnia, że każdy gatunek muzyczny może wychodzić poza utarte szlaki, inspirować i zaskakiwać, a kluczem pozostaje eksperyment i ryzyko.

Ideą jubileuszowych Dni Muzyki Nowej jest próba połączenia elektroniki z inspiracjami wielokulturową tradycją, muzyki współczesnej i jej barwnego instrumentarium z ognistą awangardą i minimalizmem. Udział w Festiwalu wezmą Kevin Richard Martin, Innercity Ensemble, Daniel Blumberg i Seymour Wright, oraz Joshua Sabin.

Podczas otwarcia DMN 4 i 5 stycznia odbędzie się premiera performance’u multimedialnego Oko i Ucho. Narcyz i Echo skomponowanego specjalnie dla festiwalu; performance zostanie zaprezentowany przez pianistkę Małgorzatę Walentynowicz i artystkę wizualną, pracującą w obszarze fotografii, nowych mediów, instalacji i performance’u, Doroty Walentynowicz. 9 stycznia wystąpi trójmiejski skład LowBow, który tworzą kontrabasista Maciej Sadowski i wiolonczelistka Małgorzata Znarowska. O ich albumie murmurs Robert Ratajczak pisał, że to muzyka pełna barw i rozmaitych odcieni, silnie zakorzeniona w tradycyjnej formule muzyki klasycznej, a jednocześnie innowacyjna i odkrywcza. Pełne ekspresjonistycznego ducha i ujmującej melodyki utwory, mienią się ogromem ilustracyjnej i prowokującej wyobraźnię melodyki, stylistycznie nawiązując też do folkloru Litwy, Białorusi czy Ukrainy. Słynny kompozytor, aranżer i wykonawca Wim Mertens wyruszy na trasę, dla której okazją jest jubileusz 40-lecia jego kariery muzycznej. W Gdańsku 11 stycznia Mertens wystąpi solo i zagra specjalny, przekrojowy program prezentujący jego twórczość z lat 1980–2020.

Kwartludium i Wim Mertens, uczestnicy pierwszego festiwalu, wystąpią podczas koncertu finałowego i wykonają kompozycje Piotra Peszata, Ivo Nilssona, Krzysztofa Wołka, Wojciecha Blażejczyka i litewskiej kompozytorki Giedrė Pauliukevičiūtė.

Organizatorem festiwalu Dni Muzyki Nowej jest Klub Żak, a festiwal jest realizowany z dotacji Miasta Gdańska.

Szczegółowy program – na stronie https://klubzak.com.pl/koncerty.html 


4 stycznia o godz. 19:30 w Kościele pw. św. Mikołaja (ul. Golisza) oraz 5 stycznia o godz. 18:30 w Kościele Garnizonowym pw. św. Wojciecha (pl. Zwycięstwa) w Szczecinie zabrzmią najpiękniejsze polskie kolędy w wykonaniu chóru oraz orkiestry kameralnej Orkiestry i Chóru Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej.

W niepowtarzalnej atmosferze szczecińskich kościołów artyści śpiewem oraz muzyką podkreślą radosny i nastrojowy charakter świąt Bożego Narodzenia. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd posiada swój własny, niepowtarzalny charakter.

Cicha noc to koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 r. Jest potraktowanym całościowo zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, ale mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd ma swój własny, niepowtarzalny charakter. Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego, z których dwie przeznaczone są na chór a cappella.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Informacja o biletach – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/ 


6 stycznia 2020 roku o godz. 17:00 w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu odbędzie się doroczny Koncert Bożonarodzeniowy, w programie którego znajdą się najpiękniejsze tradycyjne kolędy.

Ideą organizatorów jest aby co roku powstawało zupełnie nowe dzieło (aranżacja kolęd), które podczas koncertu będzie miało swoje wielkie prawykonanie. Nowe opracowanie nie oznacza jednak ingerencji w melodię znanych kolęd. Ma być jedynie pokorną ale twórczą wizją kompozytorów ze szczególnym poszanowaniem dla polskiej tradycji. W tym roku do opracowania cyklu kolęd zaproszony został Jędrzej Rochecki.

Utwory wykonają zespoły Schola Cantorum Thorunensis, Schola Dziecięca Nutki Św. Antoniego i zespół instrumentalny pod dyrekcją Pawła Głowińskiego. Organizatorami koncertu są Stowarzyszenie Musica Vera i- Parafia Wniebowzięcia NMP w Toruniu.

Podczas koncertu kościół będzie ogrzewany. Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Nowy świat, naczelny temat koncertu symfonicznego 7 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki, rozumieć można w dwojaki sposób. Z jednej strony oznacza utwory kompozytorów europejskich napisane w Stanach Zjednoczonych, z drugiej zaś – przedwojenny debiut jednego z najważniejszych twórców ubiegłego stulecia, którego dzieła otworzyły nieistniejące wcześniej światy dźwięków.

Takim pionierskim dziełem są wczesne Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego, wykonane po raz pierwszy w 1938 roku. Miały być pracą dyplomową twórcy, jednakże jego nauczyciel kompozycji uznał je za zbyt radykalne, Lutosławski przedstawił więc inny utwór. Wariacjami oficjalnie zadebiutował zaś w środowisku artystycznym II Rzeczypospolitej. To krótkie dzieło pokazuje już w zarodku najważniejsze elementy warsztatu kompozytora: z jednej strony barwną, migotliwą kolorystykę, z drugiej – zaplanowaną w najdrobniejszych szczegółach konstrukcję.

III Koncert fortepianowy Béli Bartóka powstawał pod koniec życia kompozytora, już podczas jego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Dzieło zostało napisane jako prezent urodzinowy dla żony twórcy, pianistki Ditty Pásztory-Bartók. Solistą w utworze węgierskiego autora będzie Piotr Anderszewski, jeden z najbardziej cenionych interpretatorów jego twórczości.

IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka także powstała w Stanach Zjednoczonych. Kompozytor pełnił w tym czasie funkcję dyrektora National Conservatory of Music w Nowym Jorku, postanowił więc zaczerpnąć inspirację z pieśni negro spirituals i muzyki indiańskiej.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


W ramach jubileuszowego cyklu „Vivat Academia!” Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na niezwykłe spotkanie z Katarzyną Pleśniak, piastującą nieprzerwanie od 2008 roku funkcję kanclerza najstarszej na Śląsku wyższej uczelni muzycznej. Koncert będzie miał miejsce 9 stycznia 2020 roku o godz.18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16).

W ramach cyklu koncertowego jak dotąd „Silesia” gościła już rektorów katowickiej Akademii Muzycznej. 9 stycznia odbędzie się spotkanie z Katarzyną Pleśniak, która została wyróżniona m.in. odznaką Zasłużony Działacz Kultury przyznaną przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złotym Laurem Umiejętności i Kompetencji, „Narcyzem” – nagrodą przyznawaną kobietom wyróżniającym się swoimi osiągnięciami zawodowymi i wybitnym działaczkom społecznym oraz Perłą Gentle Women w dziedzinie „Kultura, sztuka, pasja”. Spotkaniu prowadzonemu przez Violettę Rotter-Kozerę towarzyszyć będzie oczywiście muzyka – wybrane dzieła wykona zresztą sama Pani Kanclerz, która jest absolwentką katowickiej Akademii: w roku 1999 ukończyła śpiew solowy w klasie prof. Stanisławy Marciniak-Gowarzewskiej.

Wystąpią również znani publiczności „Silesii” znakomici pianiści. Paweł Tomaszewski to dziekan Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Koncertował na scenach całego świata z polskimi i międzynarodowymi gwiazdami szeroko rozumianej muzyki jazzowej i rozrywkowej. Z kolei działalność artystyczna Grzegorza Biegasa, prof. AM w Katedrze Kameralistyki, skupia się głównie na literaturze wokalnej. Grzegorz Biegas występował na wszystkich niemal kontynentach, współpracując z wieloma znakomitymi śpiewakami. W programie koncertu towarzyszącego rozmowie z Katarzyną Pleśniak znajdą się utwory Xaviera Montsalvatge, Aleksandra Nowaka, jak i muzyka z okresu 20-lecia międzywojennego.

Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2/20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 21.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/546_vivat-academia-koncert-inbspspotkanie-z-kanclerz-am-katarzyna-plesniak 


10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Gorzowskiej odbędą się koncerty karnawałowe „Niech żyje walc!”

Podczas tegorocznych koncertów karnawałowych na gorzowskiej estradzie królować będzie walc – taniec, dla którego nie istnieje czas, nie istnieją granice i który już od ponad dwustu lat fascynuje ludzi na całym świecie. Trudno uwierzyć, że jego początki, datowane na koniec XVIII wieku, nie były łatwe. Tańczony w podrzędnych lokalach na przedmieściach, uznawany był przez ówczesne elity za nieprzyzwoity i łamiący salonowe konwencje, głównie ze względu na publiczne obejmowanie się par. Kiedy w Wiedniu po raz pierwszy zatańczono walca w obecności dworu, niektóre damy ostentacyjnie opuściły salę balową. O popularności tego tańca zadecydowały ostatecznie niezliczone bale organizowane podczas Kongresu Wiedeńskiego oraz uwielbiana przez Wiedeńczyków muzyka Straussów, która otworzyła mu drzwi na europejskie salony. W wieku XIX i XX walc, w wielu różnych odmianach, zapewnił sobie pozycję również w muzyce klasycznej, inspirując największych jej twórców.

Program koncertu „Niech żyje walc!” skomponowany został z najpiękniejszych i najsłynniejszych walców, jakie w muzyce orkiestrowej można znaleźć. Będzie jeden z pierwszych walców stylizowanych – Zaproszenie do tańca z 1819 roku, będzie ponadczasowy koncertowy walc Nad pięknym modrym Dunajem, będą również walce z wielkich dzieł baletowych, symfonicznych oraz filmowych, w tym muzyka autorstwa Wojciecha Kilara do filmów Trędowata i Ziemia obiecana.

Urszula Śliwińska

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 


Wyjątkowy koncert symfoniczny łączący w swoim repertuarze pierwiastki hiszpańskie, włoskie i polskie będzie miał miejsce w Filharmonii Lubelskiej im. H. Wieniawskiego 10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00.

Wyjątkowi artyści: Marta Gębska – 17-letnia niezwykle utalentowana skrzypaczka – oraz znany skrzypek Roman Lasocki. A wszystko to pod batutą maestro Tomasza Bugaja.

Koncert rozpocznie legendarne Bolero Maurice’a Ravela – utwór symfoniczny bazujący na tańcu hiszpańskiego pochodzenia. Oryginalnie napisany jako muzyka sceniczna, baletowa, dedykowana słynnej tancerce Idzie Rubinstein. Włoskie pierwiastki prezentuje Kaprys włoski Piotra Czajkowskiego. Wiele melodii zaczerpnął Czajkowski podczas swojego pobytu we Florencji, w hucznym okresie karnawału. Utwór otwiera wspaniała fanfara instrumentów dętych blaszanych.

Druga część koncertu zawierać będzie muzykę polskich kompozytorów. Ostatnie dzieło koncertowe Grażyny Bacewicz – jednoczęściowy VII Koncert skrzypcowy – wykazuje znaczący kontrast w stosunku do poprzednich dzieł tego gatunku kompozytorki. „W mojej muzyce dużo się dzieje, jest ona drapieżna i zarazem liryczna" – pisała G. Bacewicz. Wieczór zwieńczy I Koncert skrzypcowy fis-moll Henryka Wieniawskiego. Podczas premiery partię solową koncertu wykonał sam kompozytor, a towarzyszyła mu słynna orkiestra lipskiego Gewnadhausu. Koncert dedykowany został królowi pruskiemu, za co Wieniawski otrzymał od niego Wielki Złoty Medal „Sztuki i Nauki". Na uwagę zasługuje fakt, iż dzieło skomponował Wieniawski w wieku 17 lat.

Więcej – na stronie http://www.filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d709,koncert_symfoniczny_karnawal_w_rytmie_bolera.html 


10 i 11 stycznia 2020 roku w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Powstało w wolnej Polsce” odbędzie się wykonanie koncertowe opery Ludomira Różyckiego Casanova.

Sezon 1922/23 w życiu muzycznym Warszawy obfitował w wiele atrakcji i ważnych wydarzeń artystycznych. Zaserwowana na koniec sezonu, łatwo wpadająca w ucho opera Ludomira Różyckiego Casanova trafiła na idealny czas, wpasowując się w gust szerokiej publiczności. Walc Caton To dawny mój znajomy z III aktu pobił rekordy popularności – do dziś śpiewają go kolejne pokolenia sopranistek. I właściwie, poza tym wyjątkiem, w naszej świadomości opera ta praktycznie nie istnieje. W czasach powojennych w Warszawie Casanova nigdy nie został wystawiony, w latach 90. ubiegłego wieku na krótko pojawił się w repertuarze Teatru Muzycznego Roma oraz w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Premiera dzieła w maju 1923 roku w Teatrze Wielkim pod kierownictwem muzycznym Artura Rodzińskiego była jednym z największych sukcesów w karierze Różyckiego. Co jednak spowodowało, że Casanova właściwie przeszedł do lamusa i nie jest dostępne żadne jego nagranie płytowe? W dzisiejszych czasach temat podjęty przez kompozytora jest już raczej przebrzmiały i być może trudno byłoby znaleźć realizatorów zainteresowanych inscenizacją opery. Sprawy nie ułatwia także pewne skomercjalizowanie języka muzycznego, zbyt dosłowne odniesienia do twórczości m.in. Pucciniego, czy balansowanie na granicy opery i operetki. Trudno jednak zaprzeczyć, że Casanova napisany został z ogromnym rozmachem. Różycki w niezwykle barwny i efektowny sposób odmalował epizody z życia słynnego włoskiego awanturnika i uwodziciela Giacomo Casanovy, obdarowując publiczność operą pełną melodyjnego uroku.

Więcej: http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny185 


10 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego zabrzmią kompozycje twórców muzyki do najbardziej znanych i lubianych filmów. Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Macieja Sztora wykonają utwory z produkcji klasycznych i najnowszych.

Bogate orkiestracje, ekspresyjne motywy dźwiękowe, wzruszające tematy i energetyczne sekwencje z pewnością przysporzą silnych wrażeń, przywodząc na myśl najgłośniejsze obrazy wprost ze światowych kin. Pojawią się więc dzieła Ennia Morriconego, Jamesa Hornera, Nina Roty oraz Davida Arnolda do takich filmów, jak Nienawistna Ósemka, Siedmiu Wspaniałych, Ojciec Chrzestny, Avatar i Dzień niepodległości, a także – nie pomijając i w tym koncercie akcentu śląskiego – muzyka Wojciecha Kilara do filmu Sól ziemi czarnej w reżyserii Kazimierza Kutza.

Maciej Sztor, który stanie tego dnia na podium dyrygenckim, jest pasjonatem muzyki filmowej. W kręgu jego zainteresowań znajduje się proces jej tworzenia oraz wykonawstwo. Jest kolekcjonerem – zbiera oryginalne partytury muzyki filmowej, współtworzy i realizuje własne projekty muzyczne w Polsce, a jego działanie promujące ten rodzaj muzyki docenili tacy kompozytorzy, jak John Williams, James Horner czy Hans Zimmer. Koncert pod jego batutą będzie ucztą dla każdego, nie tylko kinomaniaka!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


10 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga będzie miał miejsce Koncert karnawałowy „Nie tylko walc…”.

Dużo muzyki filmowej – przede wszystkim przepiękne walce takich osobistości świata muzycznego, jak Johann Strauss – syn, Franciszek Lehár, Henry Mancini, znane i lubiane piosenki (jak np. Mamma Mia czy Pieśń Heleny Krzesimira Dębskiego) oraz najpiękniejsze arie z operetek (m. in. Zemsta nietoperza, Wesoła wdówka) – to propozycje Filharmonii Świętokrzyskiej na karnawałowy wieczór.

W tym ekscytującym programie wystąpi Katarzyna Dondalska – śpiewaczka należąca do grona wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Naukę śpiewu rozpoczęła pod kierunkiem Haliny Mickiewiczówny w gdańskiej Akademii Muzycznej, a po roku studiów na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim przeniosła się do Staatliche Hochschule für Musik Würzburg w Niemczech. Studia ukończyła, uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej. Jest finalistką i laureatką konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur- Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. Posiada stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Występowała na znanych scenach operowych świata: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie.

Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii poprowadzi znakomity dyrygent Tadeusz Wicherek – artysta obecni pełni funkcję dyrektora Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej (znanej z telewizyjnego cyklu „Z batutą i humorem”) oraz Orkiestry Symfonicznej K. Namysłowskiego w Zamościu.

Grażyna Patro

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Kolejną odsłonę cyklu "Oddźwięki" Sinfonii Varsovii, prezentującego najważniejsze nowo powstałe w Polsce dzieła w kontekście muzyki XX wieku, otworzą kompozycje takich twórców, jak Agata Zubel, Emil Młynarski i Luciano Berio. Koncert odbędzie się 11 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie. W roli solisty wystąpi Adam Siebers, orkiestrę poprowadzi Wilson Hermanto.

Fireworks (2018) Agaty Zubel to muzyczne spojrzenie kompozytorki na sto lat polskiego narodu – jego tradycję oraz konteksty szeroko pojętej kultury. Ośmiominutowe, przeznaczone dla rozbudowanej orkiestry symfonicznej dzieło wypełniają fajerwerki muzycznych myśli, impresje i reminiscencje dźwiękowe, swobodnie ze sobą zestawione. Kompozycja dotarła do międzynarodowej publiczności, budząc powszechny zachwyt. Zabrzmiała m.in. w londyńskim Royal Albert Hall w ramach festiwalu BBC Proms oraz Konzerthaus w Berlinie. W sierpniu 2018 roku za Fireworks kompozytorka otrzymała Europejską Nagrodę Kompozytorską (European Composer Award).

Pretekstem do muzycznej retrospekcji do czasów międzywojnia jest 100. rocznica prawykonania II Koncertu skrzypcowego D-dur wybitnego skrzypka, dyrygenta, kompozytora i organizatora warszawskiego życia muzycznego – Emila Młynarskiego. Dzieło pozwoli zaobserwować zmiany w języku kompozytorskiej wypowiedzi, jakie zaszły na przestrzeni stulecia, i zrozumieć kontekst tworzenia się nowej muzyki polskiej. Osadzone w tradycji muzyki europejskiej, z wirtuozowską partią solową porównywaną do koncertów Wieniawskiego, zabrzmi w wykonaniu wybitnego skrzypka młodego pokolenia, na co dzień II koncertmistrza Sinfonii Varsovii, Adama Siebersa.

W programie znalazł się także utwór Rendering (1989) włoskiego twórcy, Luciana Beria. Jego geneza łączy się z odkryciem w 1970 roku szkiców niedokończonej, dziesiątej Symfonii D-dur Franza Schuberta, które stanowią fundament kompozycji. Premierowe wykonanie dzieła odbyło się dokładnie 30 lat temu w amsterdamskim Concertgebouw.

Sinfonią Varsovią dyrygował będzie Wilson Hermanto – od 2017 roku pierwszy gościnny dyrygent mediolańskiej orkiestry Cameristi della Scala. Do tematyki koncertu wprowadzi spotkanie z kompozytorką Agatą Zubel, które odbędzie się o godz. 18:00. Rozmowę poprowadzi Jacek Hawryluk.

Anna Piecuch

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na www.sinfoniavarsovia.org 


14 stycznia 2020 roku o godz. 18.00 Filharmonia Łódzka inicjuje nowy popularyzatorski cykl spotkań „Nasłuchiwanie”, który poprowadzi Agata Kwiecińska, dziennikarka radiowa, redaktorka wydawnictw muzycznych. Pierwsze spotkanie w Sali Koncertowej poświęcone będzie postaci zmarłego niedawno Zdzisława Szostaka.

Wybitny dyrygent i kompozytor, wieloletni zastępca dyrektora do spraw artystycznych i dyrygent Filharmonii Łódzkiej 13 stycznia skończyłby 90 lat. Nieodżałowany Maestro już jako emeryt zawsze chętnie odwiedzał Filharmonię. Obecnie pozostały nam tylko doświadczenia, jakie przekazał, i nagrania jego muzyki.

Podczas wtorkowego spotkania Maestro Szostaka wspominać będą: Dorota Filipczyk – córka Profesora, Jacek Filipczyk – zięć, oraz muzycy i przyjaciele Artysty: Łukasz Błaszczyk i Mariusz Drzewicki. Zabrzmią utwory kameralne Zdzisława Szostaka w wykonaniu Mariusza Drzewickiego (fortepian), Sławomiry Wilgi (skrzypce), Michała Owczarka (fagot) i Tomasza Bartoszka (fortepian).

Gośćmi kolejnych comiesięcznych spotkań, poświęconych ciekawym osobistościom ze świata kultury, będą znani soliści, dyrygenci, badacze i autorzy tekstów o muzyce i muzykach, a także inne postacie, na co dzień niedostępne dla przeciętnego odbiorcy sztuki, m. in. Tomasz Konieczny, Maria Pomianowska, Piotr Pławner, Marcin Gmys, Andrzej Wendland,. Nowy cykl jest kontynuacją odbywającego się przez minione lata Salonu Przyjaciół FŁ, poszerza jego formułę i czyni ją bardziej otwartą.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/nasluchiwanie 


14 stycznia 2020 roku w Teatrze Polskim w Warszawie po raz 27. wręczone zostaną doroczne nagrody kulturalne tygodnika „Polityka”. Galę transmitować będzie stacja TVN. Wieczór poprowadzą dziennikarka Grażyna Torbicka i redaktor naczelny „Polityki” Jerzy Baczyński.

Głównym partnerem nagrody jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, mecenas polskiej kultury. Artystów i twórców ocenia Jury, w skład którego wchodzą krytycy reprezentujący różne media: w zespole każdej z siedmiu kategorii zasiada dziesięciu recenzentów z mediów innych niż organizator – tygodnik „Polityka”. Podczas pierwszego etapu członkowie Jury wskazują w poszczególnych kategoriach trzy najciekawsze ich zdaniem osobowości twórcze minionego roku, a po przeliczeniu głosów zostaje wyłoniona trójka nominowanych. W drugim etapie finalistów ocenia Kapituła składająca się z dziennikarzy „Polityki” i wybiera laureatów we wszystkich kategoriach. Nominowani dowiadują się o tym, kto zostanie laureatem, dopiero podczas uroczystej Gali wręczenia nagród.

Na liście tegorocznych nominowanych, których zgłosili krytycy i akademicy zajmujący się teatrem, sztuką filmową, literaturą, sztukami wizualnymi, muzyką i kultura cyfrową, znalazło się troje artystów, reprezentujących muzykę poważną. Krystian Lada – reżyser, dramaturg i librecista, udzielający się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych – został nominowany „za wiarę w żywotność formy operowej: za przeświadczenie, że opera przemawiająca językiem muzyki współczesnej i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności równie celnie, jak dobry film albo powieść. Za odwagę poruszania w swoich inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata”. Za całokształt twórczości został nominowany kontratenor Jakub Józef Orliński. Skrzypaczka Martyna Pastuszka otrzymała nominację za „wyjątkowe umiejętności przywódcze, dzięki czemu jej zespół {oh!} Orkiestra Historyczna wysunął się na lidera wśród polskich orkiestr grających na instrumentach z epoki” oraz za „oryginalne rozszerzanie repertuaru, także o utwory polskich kompozytorów i tzw. polonica”.

Więcej – na https://www.polityka.pl/TygodnikPolityka/kultura/paszporty 


15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza wystąpi Polish Cello Quartet.

Wyjątkowy zespół muzyków młodego pokolenia już od dziewięciu lat występuje na międzynarodowych scenach Europy. Tomasz Daroch, Wojciech Fudala, Krzysztof Karpeta i Adam Krzeszowiec prezentują oryginalne brzmienie jednorodnego kwartetu wiolonczelowego. Co ciekawe, możemy uczyć się od nich nie tylko wybitnego poczucia estetyki dźwięku. Artyści regularnie wymieniają się poszczególnymi partiami – pozwala na to specyfika składu ich zespołu. Studiowali u czołowych pedagogów wiolonczeli w Polsce i na świecie. Doświadczenie artystyczne zdobywali w renomowanych ośrodkach kulturalnych, m.in. w Kolonii, Mannheim i Brukseli. Każdy z nich w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów wiolonczelowych i kameralnych.

W repertuarze Polish Cello Quartet są przede wszystkim utwory oryginalnie skomponowane na kwartet wiolonczelowy. Nie inaczej będzie na koncercie w Szczecinie. Wykonają m. in. Offenbachianę II Piotra Mossa. Prawdziwymi ozdobami wieczoru będą także neoklasycyzujący Aleksander Tansman (Deux mouvements pour quatuor de violoncelles) i impresjonistyczna Ballada i Rapsodia na cztery wiolonczele Kazimierza Wiłkomirskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1202-Polish_Cello_Quartet 


15 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej w ramach projektu „Scena dla muzyki polskiej” wystąpi Ãtma Quartet.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych.

Udział w tej niecodziennej inicjatywie, ukazującej niezwykłą różnorodność muzyki polskiej, weźmie m. in. Ãtma Quartet. Kwartet smyczkowy powstał w 2016 roku i przez dwa lata działał pod nazwą New Music Quartet. Tworzą go absolwentki akademii muzycznych w Polsce. Zespół od początku prowadzi intensywną działalność koncertową, popularyzując muzykę kameralną w kraju i na świecie, a szczególne miejsce w jego repertuarze zajmują dzieła kompozytorów polskich. Ãtma Quartet jest laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska" (2018), który umożliwił realizację płyty z dziełami kompozytorów polskich Penderecki, Szymanowski, Panufnik – String Quartets (CD Accord, 2019). Podczas najbliższego koncertu zespół zaprezentuje kwartety Franciszka Lessla, Andrzeja Panufnika, Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/scena-dla-muzyki-polskiej4 


17 stycznia 2020 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Kaliskiej będzie miał miejsce koncert na zakończenie obchodów Roku Tadeusza Kulisiewicza.

Był z nami w galeriach sztuki, muzeach, bibliotekach, w szkołach i na uczelniach. Zachwycał portretami kobiet, drzeworytami gorczańskiej wsi, szkicami do brechtowskich inscenizacji. „Mistrzowska kreska i miękka linia" to jego znak rozpoznawczy. Wydarzenia Roku Tadeusza Kulisiewicza w Kaliszu zwieńczy wielki koncert.

Na pulpitach dzieła dwojga kompozytorów, którzy żyli i tworzyli w tej samej Polsce, w której tworzył Kulis: Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego. Usłyszymy ich najdoskonalsze orkiestrowe kompozycje. Kaliscy Filharmonicy pod batutą maestro Adama Klocka wykonają arcydzieło neoklasycyzmu: Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz oraz nasycony melodiami spod strzechy Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego.

Tego wieczoru odbędzie się też projekcja filmu Białe i czarne w reżyserii Stanisława Szymańskiego.

Danuta Synkiewicz

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/ 


Filharmonia Szczecińska kontynuuje wykonanie wszystkich dzieł patrona tej instytucji. Kolejny koncert z cyklu „Grandioso” odbędzie się 17 stycznia 2020 roku o godz. 19:00. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna zaprezentuje takie utwory Mieczysława Karłowicza, jak Serenada na orkiestrę smyczkową, Epizod na maskaradzie oraz Stanisław i Anna Oświecimowie.

Mieczysław Karłowicz ze względu na swój nowatorski na owe czasy język muzyczny należy do plejady najwybitniejszych polskich kompozytorów. Utwory przeszyte klimatem Młodej Polski cofają nas w czasie o ponad sto lat, kiedy nastał fin de siècle. W polskiej muzyce pojawiła się forma poematu symfonicznego.

„Gdy ludzkość stanie na dość wysokim poziomie estetycznym, będzie musiała oddać cześć przynależną i pierwszeństwo muzyce czystej, uniezależnionej od okowów poezji, która bądź co bądź, jako sztuka bardziej konkretna, gwałtem wstrzymuje muzykę w punkcie, do którego sama zdolna jest dolecieć. Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku. Myśli powyższe skłoniły mię od dawna do zaprzysiężenia wierności tej muzyce orkiestrowej, uniezależnionej od poezji i szczegółowego programu”.

W kontekście tych słów Karłowicza niektórych dziwi programowość jego utworów. Cały czas pojawiają się opracowania, w których twierdzi się, że kompozytor przeczy nimi swoim tezom. Sam Karłowicz wskazuje, iż kluczem do odczytania jego utworów jest wysoki poziom estetyczny, o którym wspomina. A zatem nie programowość i nie liryczność, tak silnie podkreślane w muzyce poprzedniej epoki. Czy dzisiaj jesteśmy w stanie już docenić czystą muzykę?

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1204-KARLOWICZ__Bergmann 


18 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego z udziałem utalentowanego młodego wiolonczelisty Marcela Markowskiego. W repertuarze znajdą się dzieła neoromantyczne Antonina Dvořáka oraz Edwarda Elgara urozmaicone uwerturą Coriolan Ludwiga van Beethovena.

Do szczególnie ważnych dla starożytnych Rzymian postaci-symboli związanych z legendarnymi początkami Miasta należał oficer Gaius Marcius Coriolanus, pogromca Wolsków, który po konflikcie z trybunami przystał do wrogów i zaatakował Rzym. W roku 1804 własną tragedię na kanwie dziejów Gaiusa Marciusa napisał zapomniany dziś austriacki dramaturg Heinrich Joseph von Collin – do niej właśnie, w 1807 r. uwerturę skomponował Ludwig van Beethoven. Struktura dwutematowego allegra dała możliwość oddania dramatycznego napięcia pomiędzy postawą buntowniczego Koriolana, a błaganiami dwóch kobiet.

VII Symfonia d‑moll op. 70 Antonína Dvořáka powstała na zamówienie Royal Philharmonic Society w Londynie (1885), gdzie wysoko ceniono czeskiego kompozytora. W opinii niektórych komentatorów Siódma uchodzi wręcz za najlepsze dzieło Dvořáka tego gatunku, najpełniej oddające jego orkiestrowy kunszt i indywidualne rysy stylu. Choć ostatecznie większą popularność zdobyła Dziewiąta („Z Nowego Świata”), to Siódma należy od chwili premiery do kanonu neoromantycznej symfoniki.

Koncert wiolonczelowy e-moll Edwarda Elgara dziś należy do sztandarowych pozycji repertuarowych i najpopularniejszych dzieł autora. Elegijny utwór tworzony był pod wpływem traumatycznych doświadczeń I wojny światowej; choć wymagający technicznie, nie epatuje wirtuozerią, zachwyca natomiast bogactwem tematycznej inwencji, szczególnym kolorytem harmonicznym, przede wszystkim zaś – głębią emocjonalnego przekazu.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


18 stycznia 2020 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki Małgorzata Walewska – jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek operowych – wykona pieśni Mieczysława Karłowicza w orkiestracji Piotra Mossa. Artystce towarzyszyć będzie orkiestra symfoniczna pod batutą Runego Bergmanna.

W pieśniach Karłowicz podejmował często tematykę tęsknoty i niespełnienia, przenika je młodopolski nastrój melancholii. Pisane były na głos i fortepian, styczniowy koncert będzie więc świetną okazją do poznania ich orkiestrowych wersji.

Trzon dorobku Mieczysława Karłowicza stanowią utwory symfoniczne. Czwarty z poematów symfonicznych kompozytora, Stanisław i Anna Oświecimowie, powstał pod wpływem obrazu namalowanego przez Stanisława Bergmana. Historia nieszczęśliwej, kazirodczej relacji tytułowego rodzeństwa silnie poruszyła kompozytora, odpowiadała też estetyce epoki, lubującej się w duchowych udrękach i nieszczęśliwych miłościach. Podobnie kształtuje się tematyka ostatniego, nieukończonego już przez Karłowicza poematu – Epizodu na maskaradzie. Zgodnie z relacją dyrygenta i kompozytora Grzegorza Fitelberga, który dokończył dzieło po śmierci kolegi, jego treścią jest niespodziewane spotkanie niegdysiejszych kochanków podczas balu. Reprezentują ich dwa tematy muzyczne – przebojowy temat reprezentujący mężczyznę oraz zmysłowy i odrobinę melancholijny temat kobiety. Utwór kończy się w nastroju smutku i rezygnacji.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7332 


Stowarzyszenie Przyjaciół Chóru Collegium Cantorum w Chełmnie zaprasza miłośników pięknych kolęd i pastorałek 18 stycznia 2020 roku do Auli Zespołu Szkół nr 1 w Chełmnie (ul. Dominikańska 35) na XV Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek.

Celem Konkursu jest prezentacja dorobku artystycznego chórów i zespołów wokalnych, pobudzanie zainteresowania muzyką chóralną, popularyzacja wartościowych artystycznie kolęd i pastorałek, konfrontacja osiągnięć, wymiana doświadczeń oraz nawiązanie współpracy pomiędzy chórami i dyrygentami. Chóry w czasie przesłuchań konkursowych będzie oceniać Jury w składzie: prof. zw. dr hab. Bernard Mendlik – Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (przewodniczący), prof. UAM dr hab. Andrzej Ryłko – Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, dr hab. Michał Kozorys – Akademia Muzyczna w Gdańsku, mgr Michał Rajewski – Dyrektor Artystyczny Konkursu. Do udziału w Konkursie zgłosiło się 24 zespoły! W obowiązkowym programie konkursowym znalazły się utwory polskich kompozytorów. Najlepszy chór biorący udział w Konkursie otrzyma Grand Prix w wysokości 2000 zł. Jury przewidziało również nagrodę specjalną dla Najlepszego Dyrygenta. Zdobywcy poszczególnych pasm otrzymają puchary lub nagrody rzeczowe.

W ramach Konkursu odbędą się przemarsz chórów do Bramy Grudziądzkiej i kolędowanie chórów przy żłóbku w Bramie Grudziądzkiej. Konkurs zakończy uroczysta Msza Święta po której nastąpi ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert laureatów.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.facebook.com/Og%C3%B3lnopolski-Konkurs-Kol%C4%99d-i-Pastora%C5%82ek-w-Che%C5%82mnie-1790576574517934/ 


21 stycznia 2020 roku o godz.18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej”, przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców, odbędzie się recital fortepianowy Piotra Sałajczyka.

Pianista jest laureatem nagrody „Fryderyk” oraz nagrody „Orfeusz”, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. Nominowany do „Paszportów Polityki” „za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru”. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, której jest absolwentem. W kręgu jego zainteresowań pozostaje muzyka najnowsza, jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. W 2017 ukazał się czteropłytowy album zawierający komplet dzieł fortepianowych J. Zarębskiego w wykonaniu Sałajczyka. Rok później pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł W. Żeleńskiego.

W programie recitalu w Kielcach znajdą się utwory Franciszka Lessla, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego, Mieczysława Wajnberga i Władysława Szpilmana. Na początku zabrzmi Sonata Franciszka Lessla, polskiego kompozytora i pianisty, żyjącego na przełomie XVIII i XIX wieku, ucznia samego Josepha Haydna, oraz Wielki Polonez Zarębskiego – wirtuozowskie wyzwanie dla pianisty. Kolejnym dziełem będą Wariacje op. 62 Żeleńskiego – utwór liryczny, z pięknym, ciemnej barwy tematem, przywodzący na myśl twórców młodopolskich. „Kulminacją mojego recitalu uczyniłem II Sonatę Wajnberga, dzieło młodzieńcze, lecz dojrzałe, pełne pasji i niepokoju” – zaznaczył zafascynowany postacią Wajnberga Piotr Sałajczyk. Na zakończenie usłyszymy trzy miniatury Życie maszyn, które są „emanacją ducha zmieniającego się świata początku XX wieku”. Temat utworu nawiązuje do lat międzywojennych i fascynacji kompozytorów (i nie tylko) życiem stalowych maszyn.

Więcej – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_21.01.20.html 


22 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w krakowskim Collegium Novum będzie miał miejsce Koncert Uniwersytecki. W interpretacji Messages Quartet usłyszymy polską muzykę kameralną.

Założeniem Messages Quartet jest promocja polskiej muzyki kameralnej, szczególnie tej mniej znanej oraz najnowszej. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, m.in. w Wiedniu, Londynie, Sao Paulo czy Moskwie. Działalność Messages Quartet docenił Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego – zespół został laureatem Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, dzięki któremu w 2017 roku nakładem firmy fonograficznej DUX została wydana debiutancka ich płyta zawierająca nagranie kwartetów smyczkowych Szymona Laksa.

Repertuar kwartetu obejmuje dzieła twórców polskich – m.in.: Laksa, Panufnika, Weinberga, Szymanowskiego, Moniuszki, Bacewicz – oraz światowe arcydzieła literatury kwartetowej. Zespół dokonał również wielu prawykonań, zarówno kompozytorów polskich, jak i twórców zagranicznych. Kwartet prezentuje wszechstronny i nowatorski repertuar w ramach serii koncertów kameralnych w NOSPR w Katowicach, a także współpracuje z Wydziałem Kompozycji Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, czego efektem są kolejne kwartetowe premiery rodzimych twórców młodego pokolenia. Podczas najbliższego koncertu w Krakowie Messages Quartet wykona Kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki, Tryptyk na kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana oraz III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/Home/8615-KONCERT_UNIWERSYTECKI.html 


W dniach 22–26 stycznia 2020 roku w Narodowym Forum Muzyki będzie miał miejsce cykl koncertów „Kolędy i pastorałki” w ramach Filharmonii dla Młodych oraz Filharmonii Familijnej. Na estradzie – ponownie monumentalny skład wykonawców!

Na radosne kolędowanie w Narodowym Forum Muzyki zapraszają młodych melomanów najmłodsi wykonawcy – Chór Chłopięcy NFM oraz Chór „Con Brio” Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz we Wrocławiu – oraz NFM Orkiestra Leopoldinum. Styczniowy koncert poprowadzi od pulpitu dyrygenckiego Małgorzata Podzielny – dyrektor artystyczny Chóru Chłopięcego NFM. W roli solistki wystąpi Magdalena Dudek (sopran).

Zabrzmią pełne świątecznego klimatu utwory przeznaczone na chór dziecięcy z towarzyszeniem orkiestry w opracowaniu K. Grzeszczaka, A. Miśkiewicza, J. Kowalewskiego, M. Ziółkowskiego, A. Cieślaka i D. Samerdaka. Wśród prezentowanych utworów młodzi słuchacze rozpoznają chętnie śpiewane w polskich domach kolędy i pastorałki. Spotkanie to będzie nie tylko okazją do wspólnego śpiewania tradycyjnych pieśni, lecz także lekcją o historii kolędy. Młodzi melomani poznają losy polskiego repertuaru związanego z Bożym Narodzeniem i dowiedzą się, kto zajmował się pisaniem kolęd, kiedy powstały pierwsze pastorałki, a także jaka jest różnica pomiędzy tymi formami. Pieśni urozmaicone zostaną dźwiękami instrumentów perkusyjnych, które dodadzą kompozycjom odpowiedniego nastroju i uroku. Projekt realizowany jest w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


W dniach 22–24 stycznia 2020 roku warszawski Nowy Teatr zaprasza na Milczenie syren – wyjątkowy koncert-film-performans. W programie m.in. Kaija Saariaho, Tomasz Sikorski, Philip Glass i Jimi Hendrix.

Autor scenariusza i programu – Michał Pepol – tak opisuje spektakl: „Śpiew stanowi o sile syren, a praca z dźwiękiem pod ich urokiem to perwersyjne marzenie niejednego muzyka. Sam chciałbym posiąść syrenią moc i zawsze umieć uwodzić publiczność. Wymagałoby to jednak bezwarunkowego otwarcia się na ciemne strony własnej podświadomości. Spotkanie z syreną to spotkanie z sobą samym, z najbardziej czułym i delikatnym, a jednocześnie podlegającym autocenzurze fragmentem własnego, schowanego ja. Niech więc to będzie koncert-wyzwolenie: z jarzma konwencji, gatunków, przyzwyczajeń czy oczekiwań. Niech to będzie koncert-hybryda, tak jak hybrydą jest syrena. Patrzmy syrenie w oczy i słuchajmy jej. Słuchając jej, słuchajmy siebie. Dajmy się uwieść polifonii głosów człowieka, wiolonczel, mieszkańców oceanu. Niech Saariaho wciągnie w wir i rzuci urok, niech Kafka sprawi, iż syreny zamilkną, niech Sikorski zrekonstruuje ich melancholijną pieśń, niech Hendrix omami nas i wessie pod wodę, niech Schubert zmieni syrenie płeć, niech Glass skaże na dryfowanie, a Buckley niech udowodni, że nie da uchronić się przed syrenami”.

Wiolonczelista Michał Pepol weźmie udział w koncercie również jako jeden z wykonawców wraz z Magdaleną Cielecką. Projekt powstał z inspiracji wystawą „Syrena herbem twym zwodnicza” na zamówienie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Informacja o biletach – na stronie https://nowyteatr.org/pl 


22 stycznia 2020 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi po raz trzeci artyści i naukowcy skupieni wokół współczesnej muzyki klawesynowej wezmą udział w seminarium pn. „Klawesyn bez granic”.

Dwuczęściowy program wydarzenia rozpocznie się o godz. 10.00 od panelu wykładowego, w którym udział wezmą: dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM, dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska, mgr Magdalena Itman-Wasilewska (AM Łódź) oraz dr hab. Weronika Ratusińska-Zamuszko (UMFC)- warszawska kompozytorka opowie o swojej twórczości klawesynowej. Następnie organizatorzy zapraszają na klawesynowy koncert, który odbędzie się w sali balowej Pałacu Akademii Muzycznej o godz. 16.00. Podczas niego zabrzmi muzyka Olgi Hans, Johana Huysa, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, Mariana Sawy, Daniela Strządały. Usłyszymy m.in. wyróżnionych laureatów I Konkursu Klawesynowego im. E. Chojnackiej.

Partnerami wydarzenia są Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej i Pałac w Rybnej. Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2020/154215-klawesyn-bez-granic 


XII edycja Festiwalu Opera Rara potrwa od 23 stycznia do 14 lutego 2020 roku w Krakowie. Po raz kolejny posłuchamy dzieł granych bardzo rzadko, pozostających poza repertuarem. Przed nami cały szereg bardzo różnych spektakli, w tym barokowy Il ballo delle Ingrate Claudia Monteverdiego dopełniony nowymi kompozycjami Teoniki Rożynek i Unknown, I Live With You – wspólne dzieło dramaturga Krystiana Lady i kompozytorki Katarzyny Głowickiej.

Prezentowane dzieła pochodzą z różnych epok i reprezentują odmienne stylistyki, połączone są jednak wspólną myślą. Każą się zastanowić, dlaczego tak chętnie stawiamy wokół nas mury, jakie są tego konsekwencje, i co robić, żeby zamiast nich powstawały mosty. Jaki związek ma z tym opera? Opera potrafiła zawsze szybko i ostro reagować: wsłuchiwać się w społeczne nastroje, komentować rzeczywistość, obrażać królów, inspirować bunty, doprowadzać do furii lub obłaskawiać dyktatorów. Nie ma powodu, by i dzisiaj nie opowiadała nam o świecie tu i teraz. Może to robić na dwa sposoby – odnosząc się wprost do bieżących wydarzeń lub odbijając je w zwierciadle przeszłości.

Bezpośrednim komentarzem do naszej teraźniejszości jest Unknown, I Live With You. Opera-instalacja na trójkę śpiewaków, kwartet smyczkowy, elektronikę i tancerzy została zainspirowana wierszami afgańskich poetek. Ich poezja, surowa i nierzadko wstrząsająca, przekazuje uniwersalną prawdę o życiu kobiet pragnących wolności w skrajnie patriarchalnym społeczeństwie. O jeszcze innych podziałach mówi nam Il ballo delle Ingrate (Balet Pań Niewdzięcznych). Ten przewrotny dworski moralitet Monteverdiego z dzisiejszej perspektywy każe myśleć o tym, czy nas, współczesnych, coś nie uwiera w wizji odmalowanych tu relacji między płciami. Spektakl na Festiwalu Opera Rara skruszy jeszcze jeden mur: ten, który dzieli światy muzyki współczesnej i dawnej. Pomost między XVII-wiecznymi Włochami i Polską w XXI wieku przerzuci kompozytorka młodego pokolenia Teoniki Rożynek.

Michał Zalewski

Szczegółowy program – na stronie https://operarara.pl/ 


23 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w krakowskim Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej (ul. Augustiańska 7) Sinfonietta Cracovia zainauguruje rok Beethovenowski w charakterystycznym dla siebie stylu. Wystąpi u boku znakomitego pianisty Sergeia Babayana pod batutą wenezuelskiego mistrza batuty Rafaela Payara i wykona Wielką Fugę skomponowaną przez obchodzącego w tym roku 250. urodziny kompozytora.

Sergei Babayan – armeńsko-amerykański pianista, mający na swoim koncie niezliczone osiągnięcia na arenie międzynarodowej, współpracujący z najwybitniejszymi dyrygentami, słynie z niezwykle zróżnicowanego repertuaru, o czym przekona krakowską publiczność podczas koncertu w ramach niezwykle popularnego cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą”.

Wirtuoz wystąpi z charyzmatycznym Rafaelem Payarem – Honorowym Gościnnym Dyrygentem Sinfonietty Cracovii – wykonując dwa koncerty fortepianowe: XX-wiecznego kompozytora Alfreda Schnittkego (Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową) oraz Wolfganga Amadeusa Mozarta (IX Koncert fortepianowy Es-dur KV 271). Wieczór zainauguruje inne dzieło Alfreda Schnittkego Moz-Art à la Haydn. Groteskowa, utrzymująca humor na wysokim poziomie XX-wieczna kompozycja łączy style i nie podąża utartymi szlakami. Cytując, przerysowując i dysonując to, co znane, definiuje idiomatyczny styl kompozytora. Muzyczną ucztę zwieńczy do dziś uznawana za kontrowersyjną Wielka Fuga Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na orkiestrę smyczkową. Sinfonietta Cracovia zabierze nas w podróż pełną wrażeń, ukazując trzy zupełnie różne oblicza „klasycyzmu”.

Kamila Czernek

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


Głównymi bohaterami koncertu w Filharmonii Łódzkiej 24 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 będą sekcja smyczkowa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Tomasza Gołębiewskiego i 13-letni Ryan Martin Bradshaw, utalentowany słowacki pianista. W wykonaniu muzyków usłyszymy Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego i Orawę Wojciecha Kilara.

Dzieło Pendereckiego – Trzy utwory w dawnym stylu – pomyślane zostało pierwotnie jako muzyka filmowa. Z kolei Orawa Wojciecha Kilara, znanego twórcy muzyki filmowej, jest jego najbarziej popularnym utworem symfonicznym; inspirowana była folklorem podhalańskim i należy do „tatrzańskich” dzieł tego kompozytora. Muzyką dawną inspirowana jest suita Z czasów Holberga Edwarda Griega, która powstała z okazji dwusetlecia urodzin duńskiego pisarza Ludwiga Holberga i nawiązuje do kultury jego czasów.

W programie znajdzie się też Koncert fortepianowy A-dur KV 414 W.A. Mozarta. Wraz z dwoma sąsiednimi utworami tej formy, podobnie jak on skomponowanymi w Wiedniu, tworzy, jak pisał Mozart, „szczęśliwe połączenie między zbyt łatwym a zbyt trudnym; są bardzo błyskotliwe, przyjemne dla ucha, naturalne, lecz nie jałowe. Jest w nich parę fragmentów, które zadowolą tylko koneserów, ale i one napisane są tak, by mniej uczeni też odczuli przyjemność, choćby i nie wiedząc, dlaczego”. Utwór ten wykona laureat wielu konkursów muzycznych Ryan Martin Bradshaw, który latem ubiegłego roku zajął pierwsze miejsce w swojej grupie wiekowej na 27. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-111 


25 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie będzie miał miejsce koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka z udziałem laureata Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie, pianisty Pavla Dombrovsky’ego. Artyści zaprezentują dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Aleksandra Borodina i Paula Dukasa.

Aleksander Borodin, najstarszy z grupy kompozytorów, która przeszła do historii muzyki jako „Potężna Gromadka”, był z wykształcenia i zawodu chemikiem (mając w tej dziedzinie wybitne naukowe osiągnięcia), tylko okazjonalnie zajmującym się komponowaniem. Choć sam przedstawiał się często jako „dyletant”, dysponował znakomitym warsztatem, a jego dzieła weszły do kanonu muzyki rosyjskiej jako jej sztandarowe pozycje. Ekstatyczne i egzotyczne, pełne żywiołowej energii Tańce Połowców z opery Kniaź Igor należały do pierwszych skomponowanych przez autora fragmentów dzieła i – wykonywane samodzielnie – należą do dziś do symfonicznych „przebojów”.

Rówieśnik i przyjaciel sławnego Claude’a Debussy’ego, Paul Dukas to postać nieco dziś zapomniana, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne Uczeń czarnoksiężnika na motywach żartobliwej ballady J. W. Goethego. Utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem.

W wykonaniu znakomitego rosyjskiego pianisty, tryumfatora wielu prestiżowych konkursów Pavla Dombrovsky’ego zabrzmi Koncert fortepianowy a‑moll Ignacego Jana Paderewskiego – pianisty, kompozytora i męża stanu. To dzieło pełne olśniewającej wirtuozerii, tworzone przez muzyka 28-letniego, stojącego właśnie u progu dość późnej sławy. Sukces prawykonania (z udziałem Anetty Jessipowej grającej pod batutą wielkiego Hansa Richtera) potwierdził, iż jest to utwór mistrzowski, rozpoczynając jego długą drogę przez światowe estrady – choć dzięki pięknym stylizacjom motywów narodowych jest on oczywiście szczególnie bliski polskim słuchaczom.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Balety polskie odkrywane na nowo: Na kwaterunku Stanisława Moniuszki w błyskotliwej interpretacji Roberta Bondary oraz Pieśń o ziemi Romana Palestra w choreografii włoskiego twórcy Paolo Mangioli – w dniach 25–26 stycznia 2020 roku Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na spektakle.

Zostaną zaprezentowane dwa balety jednoaktowe: żywiołowe Pieśń o ziemi i Na kwaterunku. Pierwsza choreografia jest dziełem włoskiego artysty Paolo Mangioli, dyrektora baletu narodowego na Malcie, który na nowo zinterpretował mistrzowsko zorkiestrowaną i niezwykle energetyczną partyturę Palestra, patrząc na nią przez pryzmat wartości uniwersalnych jako twórca nie związany do tej pory z polską kulturą muzyczną i taneczną. Błyskotliwej interpretacji drugiej choreografii podjął się Robert Bondara – jeden z najlepszych choreografów w Polsce, ceniony między innymi za umiejętność odczytywania na nowo i współcześnie tradycyjnych tekstów kultury polskiej. Balety w jego choreografii zostały wystawione w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Świtezianka Eugeniusza Morawskiego), w poznańskim Teatrze Wielkim (Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego).

Spektakl dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 - Promesa" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wieczór baletów polskich objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.szczecin.pl/component/repertuar/spektakl/403-wieczor-baletow-polskich 


Od 25 stycznia do 8 lutego 2020 roku w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbywać się będą koncerty Festiwalu „Łańcuch XVII”. Dominantą programową Festiwalu jest twórczość Lutosławskiego i kręgu twórców z nim związanych – repertuar mało obecny w praktyce koncertowej, a niezwykle ważny i wartościowy.

Miejsce, które Witold Lutosławski ma w muzycznym świecie, jest mu przypisane również i na Festiwalu. Jego styl i myśl stanowią punkt przecięcia rozmaitych linii, łączą inne style i osobowości twórcze, pozwalają przeczuć ich ukrytą jedność. Plan „Łańcucha” nie jest wobec tego całkiem przypadkowy: proponuje określoną kompozycję wątków, powinowactw i pokrewieństw. Myśl o barwie i harmonii jako elementach połączonych i nawzajem się przenikających, tak istotna u Lutosławskiego, przywołuje tutaj bliską konstelację Chopin–Debussy, ale także Messiaenowskie tęcze współbrzmień i kolorystyczny strukturalizm dzieł Weberna. Łańcuch II i Koncert podwójny eksponują połączenie w sposób spójny i na równych prawach ścisłej kantyleny z fantazyjnym ornamentem; połączenie prowadzące ponad granicami epok wstecz do romantyzmu (Chopin), klasycyzmu (Mozart) i do sonat klawiszowych Scarlattiego. Osobliwy ton Koncertu i Łańcucha — ton liryczno-groteskowy — łączy obie kompozycje z Prokofiewem (op. 19). Idea dramatu czysto instrumentalnego oraz wielkiej formy wiąże z Lutosławskim (Kwartet i Symfonie) Wielką fugę i Sonatę op. 109 Beethovena. W tej domenie ma też swoje miejsce Krzysztof Penderecki.

Wymienione dzieła zaprezentowane zostaną podczas koncertów symfonicznych – NOSPR, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie – i kameralnych: Chain Ensemble, Royal String Quartet, Jan Krzysztof Broja.

Festiwal jest współorganizowany przez Program 2 Polskiego Radia oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety dostępne na stronie sklep.polskieradio.pl oraz w kasach Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed każdym koncertem.

Szczegółowy program – na stronie www.lutoslawski.org.pl 


Missa Gratiatoria Leszka Możdżera, która w październiku 2019 roku została przyjęta owacjami na stojąco, zabrzmi w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego raz jeszcze – na prośbę publiczności – podczas koncertu 26 stycznia 2020 roku o godz. 17.00.

To nowoczesne połączenie jazzu z muzyką religijną ukazuje płynne poruszanie się Możdżera między gatunkami, które nieprzerwanie udowadnia także jako pianista.

Wyjątkowe dzieło polskiego jazzmana poprzedzone zostanie utworem na chór a cappella Patrona Filharmonii Śląskiej, Henryka Mikołaja Góreckiego. Euntes ibant et flebant przybliży słuchaczom tekst zaczerpnięty z Księgi Psalmów zilustrowany melodią o wymiarze wręcz pozaziemskim. Koncert upamiętni ofiary Tragedii Górnośląskiej 1945, której 75-lecie przypada właśnie na styczeń tego roku. Znakomici wykonawcy: Michał Schoppa, Paweł Tomaszewski, Bartek Pieszka, Krzysztof Nowakowski, Tomasz Kałwak, Jarosław Wolanin oraz prowadzony przez niego Chór Filharmonii Śląskiej dadzą wyjątkowy koncert muzyki sakralnej w oryginalnym ujęciu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/pro-memoria/ 


26 stycznia 2020 o godz. 17.00 Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina zaprasza na wieczór organowy w wykonaniu Krzysztof Urbaniak & Łukasz Mosur – duo organowe. Przed koncertem będzie można skorzystać z VR – systemu wirtualnej rzeczywistości, który pozwala zajrzeć do wnętrza organów!

Bogactwo brzmienia organów i możliwość zmian barwy sprawiają, że na tym instrumencie efektownie prezentują się utwory na cztery ręce. Podczas karnawałowego koncertu organowego Krzysztof Urbaniak i Łukasz Mosur wykonają kompozycje oryginalne i transkrypcje dzieł orkiestrowych. Utwory fortepianowe na cztery ręce były szczególnie popularne w XIX wieku jako część repertuaru przeznaczonego do muzykowania amatorskiego, salonowego. W takim celu powstał zapewne zbór tańców i melodii A travers Pologne Juliusza Zarębskiego, wydany w 1884 r. Jak wskazuje tytuł (dosł. Przez Polskę), utwory nawiązują do polskiej tradycji muzycznej (mazurek, polonez) i do twórczości Chopina. Z tego zbioru zabrzmi utwór Le mal du pays („Tęsknię za domem”). Wyrazem patriotyzmu jest też słynny polonez Pożegnanie Ojczyzny, przypisywany Michałowi Kleofasowi Ogińskiemu; w Łodzi zabrzmi jako parafraza autorstwa Maurycego Moszkowskiego.

W programie znajdą się też utwory barokowe (Koncert J.S. Bacha, parafrazy fragmentów z oper J.Ph. Rameau) oraz najnowsze. Usłyszymy m. in. Sound of the Future Krzysztofa Urbaniaka i Łukasza Mosura.

Sylwia Lewicka

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-organowy-quatre-mains 


28 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się recital mistrzowski Krzysztofa Jakowicza z okazji jego 80. urodzin. W interpretacji wybitnego skrzypka oraz pianisty Roberta Morawskiego usłyszymy utwory Ignacego Jana Paderewskiego, Witolda Lutosławskiego, Henri Vieuxtempsa, Aleksandra Zarzyckiego i Henryka Wieniawskiego.

Polscy kompozytorzy tworzą Sonaty na skrzypce i fortepian od ponad 200 lat. Utwory tego gatunku wyszły spod pióra m.in. Ignacego Jana Paderewskiego. W jego Sonacie a-moll partia fortepianu zyskuje dużo bardziej okazały kształt i szczególnie w efektownej trzeciej części zdradza wirtuozowskie aspiracje kompozytora.

Aleksander Zarzycki podczas licznych podróży zagranicznych stykał się z największymi twórcami i artystami działającymi w Europie w drugiej połowie XIX wieku. Jednym z nich był skrzypek Pablo Sarasate, który włączył do swojego repertuaru zadedykowany mu Mazurek G-dur. Skrzypkowie równie chętnie sięgają po opublikowany około 1875 roku Romans E-dur, utwór o pięknej i niebanalnej melodii, w którym mogą popisać się najwyższymi rejestrami swojego instrumentu. Jednym ze znanych utworów skomponowanych przez Witolda Lutosławskiego na skrzypce i fortepian jest Partia, w której kompozytor czyni dyskretne aluzje do muzyki baroku.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/recital-mistrzowski 


31 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza na koncert karnawałowy, podczas którego odbędzie się prawykonanie najnowszego utworu Artura Zagajewskiego.

Mniej formalny, wywodzący się z operetki musical, w XX wieku święcił triumfy także dzięki filmowym ekranizacjom. Te nieśmiertelne wersje ze srebrnego ekranu do dziś darzymy estymą. Nie dziwi zatem, że niezapomniana muzyka Leonarda Bernsteina z musicalu West Side Story została wybrana w głosowaniu uczestników programu „filharmonia / ostrożnie wciąga!” jako jedna z trzech pozycji repertuarowych obecnego sezonu artystycznego.

Podobnie jest z porywającą muzyką jaką pisał Maurice Ravel. Mistrz instrumentacji i jego poruszające Bolero oraz równie interesujący Poemat choreograficzny „La Valse” z pewnością zadowolą każdego melomana. Do naszych życzeń dokładamy Koncert na dwa flety, który Artur Zagajewski napisał dla Filharmonii Dolnośląskiej w ramach Programu „Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dzieła zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej oraz cenieni na całym świecie wirtuozi fletu – Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz – pod batutą Szymona Makowskiego.

Joanna Moryc

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/karnawal-zyczen,2880?did=4641 


Program koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego anonsuje prawdziwe przeboje sal koncertowych.

Świetnie zinstrumentowane scherzo symfoniczne Paula Abrahama Dukasa Uczeń czarnoksiężnika (1897) to muzyczne wyobrażenie dowcipnej ballady Goethego, a Danse macabre (1874) Camille’a Saint-Saënsa przedstawia fantastyczną historię o szalonym tańcu śmierci. Drugi z utworów Saint-Saënsa – Rondo capriccioso (1863) – już od Introdukcji czaruje romantyczną emocjonalnością i efektowną wirtuozerią skrzypiec. Pole do popisu dają również Melodie cygańskie (1878) Pabla Sarasatego będące połączeniem cygańsko-węgierskiego tonu z czardaszem. Duże wymagania stawia wykonawcy także rapsodyczny, przesycony atmosferą tajemniczości Poemat (1896) Ernesta Chaussona, szczególnie w zakresie różnicowania odcieni dźwięku.

Odmienny język twórczy przyniesie ze sobą Partita (wersja na skrzypce i orkiestrę – 1988) Witolda Lutosławskiego. Kompozytor pisał: „ Trzy główne części nawiązują, przynajmniej pod względem rytmu, do przedklasycznej osiemnastowiecznej tradycji muzyki instrumentalnej. Jest to wszakże tylko rodzaj aluzji. Pod względem harmoniki i melodyki Partita należy do tej samej grupy ostatnich moich kompozycji, co III Symfonia i Łańcuch I".

Utwory usłyszymy w interpretacji Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej pod batutą Wojciecha Rodka. W roli solistów wystąpią skrzypkowie Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Fraś, Sulamita Ślubowska i Michał Orlik.

Katarzyna Senderska

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/repertuar/dzien,31-01-2020.html 


Podczas koncertu 31 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego wraz z Sinfonia Iuventus swój kunszt zademonstruje dwudziestopięcioletni pianista Tymoteusz Bies, który budzi stale rosnący zachwyt słuchaczy i krytyków widzących w nim jeden z najbardziej obiecujących talentów młodego pokolenia. Zabrzmią Rapsodia na temat Paganiniego i II Symfonia e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

II Symfonia (1908) jest do pewnego stopnia rozwinięciem symfonicznych idei Piotra Czajkowskiego – neoromantyczna, ekspresyjna, pełna patosu i dramatyzmu, o bogatej chromatycznej harmonice i barwnej instrumentacji, jest też bardzo „rosyjska” w duchu, choć nie zawiera wielu oczywistych cytatów muzyki narodowej. Obok monumentalnych koncertów fortepianowych stała się jedną z najpopularniejszych pozycji w dorobku twórcy, od ponad wieku podziwianą na koncertowych estradach całego globu.

Niemal dwie dekady później (1934) powstało jedno z ostatnich dzieł kompozytora i zarazem ostatnie na fortepian z orkiestrą: brawurowa Rapsodia na temat Paganiniego. Za temat posłużył fascynujący motyw z 24. Kaprysu legendarnego włoskiego skrzypka – fascynujący dla słuchaczy tego hipnotycznego dzieła, ale też dla wielu kompozytorów. Ujęcie Rachmaninowa należy do najbardziej monumentalnych i arcytrudnych pianistycznie, stanowiąc prawdziwy probierz najwyższych umiejętności wybranych tylko wirtuozów.

Koncert poprowadzi znakomity dyrygent Paweł Przytocki. Muzyka rosyjska jest mu szczególnie bliska – jego nagranie I Symfonii Rachmaninowa zostało wyróżnione przez amerykański magazyn muzyczny „La Folia”.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Najbliższe wydarzenie z udziałem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej 31 stycznia 2020 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki to prawdziwa gratka dla miłośników gitary klasycznej i sympatyków Beethovena. Solistą piątkowego koncertu będzie znany polski gitarzysta Krzysztof Pełech.

Muzyk zaprezentuje swój wirtuozerski talent podczas wykonania efektownego utworu wybitnego brytyjskiego instrumentalisty i kompozytora Richarda Harvey'a Concerto Antico na gitarę i orkiestrę. Utwór zawiera elementy Alborada, Forlana i innych żywiołowych tańców. W drugiej części koncertu zabrzmi monumentalne dzieło – niezwykle heroiczna III Symfonia „Eroica” Es-dur op. 55 Ludwiga van Beethovena, stworzona z myślą o Napoleonie Bonaparte. Toruńską Orkiestrę Symfoniczną od pulpitu poprowadzi litewski dyrygent Dainius Pavilionis.

Koncert rozpocznie wykonanie Sinfonietty na smyczki stworzonej przez Magdalenę Cynk. Toruńska kompozytorka napisała Sinfoniettę w 2013 roku dla Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis. Utwór ma budowę jednoczęściową, ale, jak mówi Magdalena Cynk, jest on swoistą „mozaiką składającą się z szeregu obrazów, nastrojów, pomysłów, z których jeden wyrasta z drugiego, gdzie jeden stanowi dla drugiego rozwiązanie bądź kulminację”. W tym gąszczu muzycznych tematów i motywów dominuje zasada kontrastów brzmieniowych i ekspresyjnych. Dramaturgiczne kulminacje przeplatają się z momentami odprężenia, a motoryzm koresponduje z liryzmem.

Informacja o biletach – na stronie http://tos.art.pl/