Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Fundacja Sinfonietta Pomerania zaprasza na VI Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”, który odbędzie się w dniach 3–9 grudnia 2020.

Tegoroczny, szósty już festiwal „Nowe Fale” został zaprojektowany na miarę dzisiejszego czasu, trudnego dla nas wszystkich, a w szczególności dla artystów. Koncerty festiwalowe nagrali zaproszeni muzycy z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, w salach wypełnionych wirtualną publicznością. Efekty ich pracy można będzie obejrzeć w Internecie, zapraszając muzyków za pośrednictwem sieci do swoich domów.

Na siłą rzeczy znacznie okrojoną tym razem ofertę festiwalową złożą się tradycyjne ogniwa: koncert utworów studentów klas kompozycji gdańskiej Akademii Muzycznej, występ NeoQuartetu i Orkiestry Sinfonietta Pomerania. Wystąpią też dwa znakomite zespoły kameralne: duet wiolonczelowo-fortepianowy Łukasz Frant – Joanna Galon-Frant i duet fortepianowy Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz – Andrzej Jungiewicz. Obok klasyki XX wieku – i to znakomitej: Sznitke, Panufnik… można będzie usłyszeć sporo utworów polskich twórców z różnych ośrodków, w tym oczywiście prawykonania kompozycji Kamila Koseckiego, Piotra Jędrzejczyka, Moniki Kędziory, Andrzeja Henryka Bączyka, Magdaleny Garbeckiej, Krzysztofa Tomasza Jurczaka, Piotra Kasiłowskiego, Magdaleny Kurdziel, Szymona Kusiora, Jakuba Pawlaka oraz Andrzeja Dziadka – prezesa Oddziału Związku Kompozytorów Polskich w Gdańsku i prezesa Fundacji Sinfonietta Pomerania. Właśnie ze względu na prawykonania organizatorzy zdecydowali, że VI festiwal Nowe Fale powinien się odbyć w przewidzianym terminie, pomagając nowym utworom zaistnieć w przestrzeni publicznej we właściwym czasie, bez odbywania kwarantanny w kompozytorskich szufladach.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wszystkie koncerty dostępne będą online na stronie https://2020.nowefale.pl/ 


XX Festiwal Muzyczne Konfrontacje odbędzie w formule online pod adresem http://www.stawisko.pl/ w dniach 4–13 grudnia 2020. Wszystkie koncerty i spotkania w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku będą rejestrowane i udostępnione w postaci filmów w jakości HD. Tegoroczne hasło Festiwalu brzmi „Piękno liryki – od Chopina do Góreckiego”.

Tegoroczny Festiwal Muzyczne Konfrontacje w Stawisku, zainicjowany w 2000 roku, jest jubileuszowym. Wydarzenie każdorazowo podejmuje inny temat / problem, przybliżający najistotniejsze zjawiska i procesy zachodzące w historii muzyki (głównie polskiej) w powiązaniu z innymi sztukami, zwłaszcza z literaturą. Festiwal 2020 będzie konfrontacją twórczości kompozytorów polskich, dla których rezonans chopinowskiej poetyki, liryki i ekspresji jest cechą charakterystyczną. Twórcą szczególnie eksponowanym będzie Henryk Mikołaj Górecki, który w 1992 roku gościł w Stawisku (w br. mija 10 rocznica jego śmierci).

Podczas koncertów kameralnych zabrzmi muzyka instrumentalna i wokalna, w tym autorskie aranżacje utworów kompozytorów prezentowanych podczas Festiwalu, oraz tradycyjnie utwory jazzowe. Wystąpią m.in. Magdalena Bojanowicz, Mariusz Bonaszewski, Urszula Kryger, Jadwiga Rappé, Piotr Sałajczyk, Jan Stanienda, zespoły Janusz Prusinowski Kompania, kwartet Cup of Time i Royal String Quartet. Odbędzie się ponadto wieczór literacko-muzyczny nawiązujący do tradycji stawiskich spotkań zatytułowanych „Akademia Myśli i Dźwięku”, poświęcony postaci i twórczości Ludomira Michała Rogowskiego – kompozytora polskiego (obdarzonego także talentem literackim), który większość życia spędził na emigracji.

Festiwal zakończy prezentacja wybranych tekstów Jarosława Iwaszkiewicza, poświęconych Chopinowi oraz wypowiedzi Henryka M. Góreckiego, charakteryzujących jego pogląd na postawione przez kompozytora pytanie podczas wizyty w Stawisku w 1992 r.: „Dlaczego jedne nuty są wyłącznie nutami, a inne są muzyką?"

Festiwalowe koncerty i spotkania literackie wzbogaci wystawa „Stawiskie odcienie liryzmu: Liryzm twórczości, liryzm Domu”.

Wydarzenia, nagrane w dniach 4, 5 i 6 grudnia, będą dostępne w sieci od 7 grudnia; wydarzenia nagrane w dniach 11, 12 i 13 grudnia – od 14 grudnia. Wszystkie koncerty i spotkania będą umieszczone na kanale YouTube Muzeum, stronie http://www.stawisko.pl/ oraz na fanpage Muzeum na Facebooku.

Festiwal dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Alicja Matracka-Kościelny

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Edward Pałłasz – Choral Works to album, na którym Chór Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją maestro Janusza Siadlaka prezentuje bogaty i zróżnicowany dorobek Edwarda Pałłasza z dziedziny muzyki chóralnej. Krążek wydany przez wytwórnię DUX Recording Producers trafi do dystrybucji 4 grudnia 2020.

Pałłasz w kulturze polskiej jest swoistą muzyczną ikoną talentu jako czystego pierwiastka budującego twórcę – był bowiem w dziedzinie kompozycji autodydaktą, co w XX wieku nie było zbyt popularne. Mimo to swoją wyobraźnią i ogromnym talentem dotarł do osobistej perfekcji w kreowaniu złożonych, niezwykle interesujących dzieł muzycznych.

Muzyka a cappella w dorobku Pałłasza jest nośnikiem tradycji (czy to regionalnej – kaszubskiej, czy narodowej), ale również dowodem charakterystycznego i indywidualnego spojrzenia na kompozycję. Najnowszy album Chóru Filharmonii Częstochowskiej to swoisty przegląd chóralnej spuścizny kompozytora – znajduje się bowiem na niej i liryka do słów Osipa Mandelsztama i kaszubskie kolędy, a także muzyka sakralna.

Edward Pałłasz – Choral Works to trzecia z cyklu płyt monograficznych polskich kompozytorów współczesnych nagranych przez Chór Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Janusza Siadlaka wydanych nakładem DUX. Wcześniej ukazały się: Juliusz Łuciuk – Choral Works oraz Romuald Twardowski. Sacrum*Profanum, która została doceniona przez środowisko artystyczne nominacją do nagrody "Fryderyk" 2020.

Organizatorem wydawnictwa jest Instytut Rozwoju Sztuki, natomiast partnerami zadania są Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Filharmonia Częstochowska.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.dux.pl/ 


4 grudnia 2020 o godz. 19.30 odbędzie się transmisja online koncertu orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza. W roli solistów wystąpią perkusiści Colin Currie i Daniel Kamiński. W interpretacji znakomitych muzyków usłyszymy dzieła Samuela Barbera, Andrzeja Panufnika, Wojciecha Kilara, a także polskie prawykonanie Koncertu na marimbę i smyczki „Now you hear me, now you don’t” Kurta Schwertsika.

Andrzej Panufnik swe efektowne Concertino na kotły, perkusję i smyczki (1980) skomponował dla potrzeb organizowanego przez London Symphony Orchestra konkursu, w którym zaprezentować się mieli adepci sztuki gry na perkusji. O idei dzieła sam autor mówił „…moją intencją było świeże spojrzenie na perkusję, a zwłaszcza podkreślenie ekspresyjnych, a nawet śpiewnych jakości brzmieniowych tych instrumentów. […] chciałem skomponować utwór będący prawdziwym testem na muzykalność, demonstracją jakości brzmieniowych, precyzji, a przede wszystkim zrozumienia muzycznej zawartości dzieła, jego elementu poetyckiego”.

Także perkusyjny idiofon – marimba – będzie bohaterem koncertu Kurta Schwertsika. Ten urodzony w 1935 roku austriacki kompozytor, po okresie awangardowych eksperymentów, zwrócił się ku tradycji tworząc dzieła przystępne, tonalne, często charakteryzowane żartobliwymi tytułami – taki też jest jego koncert Now you hear me, now you don’t z 2008 roku.

Piotr Maculewicz

Informacje o transmisji – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny249 


Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy koncert cyklu III Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier, poświęcony polskim kompozytorom, który został zrealizowany na Zamku w Liwie. Premiera koncertu online odbędzie się 5 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Fundacja „Czas Sztuki" powstała w listopadzie 2017 roku i jednym z głównych celów jej działalności jest organizacja bezpłatnych wydarzeń artystycznych dla osób ubogich, pochodzących z małych miejscowości wiejskich, którzy są wykluczeni z uczestnictwa w życiu kulturalnym. Dzięki uzyskanym dofinansowaniom organizacja przeprowadziła dwa cykle koncertów „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier" w roku 2018 i 2019. W ramach III edycji cyklu znalazło się 8 koncertów, które odbywają się w bardzo małych miejscowościach w powiecie mińskim, siedleckim i węgrowskim.

Podczas najbliższego koncertu wystąpi duet: skrzypek Maksymilian Grzesiak i pianistka Aleksandra Dallali. Zespół zaprezentuje arcydzieła Karola Szymanowskiego, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego i Fryderyka Chopina.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Koncert będzie bezpłatnie transmitowany na kanale YouTube i fanpage'u Fundacji „Czas Sztuki" na Facebooku.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://www.facebook.com/fundacjaczassztuki/ 


Premiera online projektu Wielka Księga Miniatur, czyli muzyczny kalejdoskop Grzegorza Majki odbędzie się 5 grudnia 2020 o godz. 20.00.

W 2017 roku współczesna polska literatura kameralna wzbogaciła się o cykl 30 miniatur, skomponowanych przez Grzegorza Majkę w ramach stypendium twórczego MKiDN. W tym roku natomiast 16 ogniw cyklu doczekało się rejestracji audiowizualnej, zrealizowanej przy wsparciu NCK w ramach programu „Kultura w sieci". Tak powstał projekt Wielka Księga Miniatur, czyli muzyczny kalejdoskop. Jak zaznacza kompozytor, „Każdy z 16 odcinków cyklu prezentuje jedną miniaturę, opartą na konkretnej technice kompozytorskiej czy też utrzymaną w określonej estetyce. W odcinkach znajdziemy wprowadzenie do zastosowanej techniki, prezentację partytury, fragmenty pracy nad wykonaniem z kompozytorskim komentarzem, a wreszcie samo wykonanie". W realizacji projektu wzięli udział nauczyciele oraz absolwenci  Szkoły Muzycznej I stopnia w Domosławicach.

Już w sobotę będzie miało miejsce podsumowanie całego przedsięwzięcia. Wszystkie ogniwa cyklu zaprezentowane zostaną jako jedna, półgodzinna audycja muzyczna. Premiera online odbędzie się na profilu projektu na Facebooku.


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na wyjątkowy koncert online 6 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Sytuacja epidemiczna i obostrzenia uniemożliwiają nam wspólne przeżywanie tych muzycznych chwil, jednak dzięki współpracy TVP3 Poznań, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia będzie mogła tego dnia zagościć bezpośrednio w domach melomanów.

Orkiestra prowadzona przez Annę Duczmal-Mróz wystąpi wspólnie ze znakomitym polskim gitarzystą, laureatem wielu prestiżowych nagród muzycznych – Łukaszem Kuropaczewskim. Artysta ten dokonał wielu premier utworów polskich i zagranicznych kompozytorów, m.in. Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Meyera, Angela Gilardino, Marca Neikruga oraz Mikołaja Góreckiego.

To właśnie utwór tego ostatniego kompozytora Arioso e furioso będzie można usłyszeć podczas niedzielnego koncertu. Poza tym zabrzmi III Kwartet smyczkowy „Na polskie tematy ludowe” Szymona Laksa w aranżacji Agnieszki Duczmal.

Wojciech Kabata

Dodatkowe informacje – na stronie https://amadeus.pl/ 


Pierwszy z grudniowych koncertów online Filharmonii Krakowskiej, jaki odbędzie się 6 grudnia 2020 o godz. 18.00, zorganizowany został w związku z 87. rocznicą urodzin mistrza Krzysztofa Pendereckiego. Podczas retransmisji, jaka odbędzie się na filharmonicznym kanale YouTube, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą Antoniego Wita wykonają dzieła Rafała Janiaka, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz nieobecnego już wśród nas jubilata.

Program otworzy po raz pierwszy wykonywany publicznie utwór o znaczącym tytule Postscriptum 8'37"≈8(.)6...in memoriam Krzysztof Penderecki autorstwa Rafała Janiaka – dyrygenta i kompozytora. Sam twórca na kartach partytury napisał: „Zamiast słowem, dźwiękiem próbuję nakreślić mój prywatny szkic do portretu… Poniższa partytura jest hołdem złożonym Mistrzowi, którego miałem zaszczyt poznać osobiście. Jest to zatem „utwór biograficzny”, w którym jak w kinie, wątki z życia kompozytora przeplatają się z historią ojczystego kraju. Nie brak tu cytatów z jego muzyki – niektóre z pewnością będą od razu czytelne, inne zaś są głęboko przetworzone i zakamuflowane w gęstwinie dźwięków. 6 sekund – jeden rok z życia – 8’37” – 86 lat cennego czasu dla polskiej kultury…”

W repertuarze koncertu nie mogło zabraknąć utworów samego Krzysztofa Pendereckiego. Usłyszymy zatem Epitaphium Artur Malawski in memoriam, napisane w 1957 roku na wieść o śmierci jego nauczyciela. Następnie zabrzmi ośmioczęściowa VI Symfonia do słów poezji twórców chińskich w niemieckim tłumaczeniu, przesycona metaforyczną aurą i azjatycką atmosferą, a to zarówno przez użycie chińskich skrzypiec erhu (Joanna Kravchenko), jak i zastosowanie pentatonicznej harmonii. W partii wokalnej usłyszymy Jarosława Bręka (baryton). Zabrzmią ponadto chóralne Agnus Dei, napisane w 1981 roku w hołdzie prymasowi Wyszyńskiemu i dołączone do Polskiego Requiem, oraz Stabat Mater z Pasji wg św. Łukasza. Funeralny charakter prezentowanych dzieł przełamie natomiast radosna modlitwa Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego, skomponowana na chór a cappella w związku z trzecią pielgrzymką papieża Jana Pawła II do Polski w 1987 roku. To muzyczne zawierzenie Matce Boskiej wybrzmi dokładnie w dniu 10. rocznicy śmierci kompozytora.

Małgorzata Koch-Butryn

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Przepiękną opowieść zobaczymy w mikołajkowe popołudnie 6 grudnia 2020 o godz. 17.00. Koncert „Walerianowe kropelki” starszym przypomni, a młodszym przedstawi niezwykłą postać Waleriana Pawłowskiego, którego setną rocznicę urodzin obchodzimy w tym roku. Bezpłatna transmisja koncertu odbędzie się na kanałach Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w serwisach Facebook i YouTube.

Filharmonia przygotowała muzyczną opowieść o znanym szczecińskim dyrygencie, kompozytorze i pedagogu, którą można będzie obejrzeć w domowym zaciszu z kubkiem ulubionej herbaty.

„Walerianowe kropelki” to tytuł niegdyś znany każdemu melomanowi w Szczecinie. Tak nazywała się cykliczna rubryka o muzyce, publikowana w „Kurierze Szczecińskim". Jej autor, Walerian Pawłowski, był jedną z najpopularniejszych postaci życia muzycznego powojennego Szczecina. W setną rocznicę urodzin tego wyjątkowego pasjonata muzyki i motocykli muzycy przypomną jego pouczające, pełne humoru opowieści muzyczne, a także jego własne kompozycje, w tym Polkę w aranżacji Mateusza Czarnowskiego. W repertuarze koncertu znajdą się również V Symfonia Ludwiga van Beethovena i Moja Matka Gęś Maurice’a Ravela.

O mistrzu opowiadać będą jego ukochany pies Hipolit, w którego wcielił się aktor szczecińskiego Teatru Lalek Pleciuga Rafał Hajdukiewicz, autorka scenariusza i narratorka koncertu Agata Kolasińska, a także tak bliska mu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie. Usłyszymy wspomnienia Maestro, któremu głosu użyczył Przemysław Żychowski, także aktor „Pleciugi”, a towarzyszyć artystom będą wizualizacje Kingi Dalskiej. Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie poprowadzi dyrygent Maciej Kotarba.

Katarzyna Plater-Zyberk

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1407-Walerianowe_kropelki_TRANSMISJA 


8 grudnia 2020 o godz. 18.00 Chór Madrygał Legnickiego Centrum Kultury pod dyrekcją Dariusza Rzoncy zaprasza na koncert pamięci Henryka Karlińskiego.

W tym roku – dokładnie 5 grudnia – mija 45. rocznica śmierci tego wybitnego legniczanina, którego imię nosi Legnickie Centrum Kultury. Karliński wiele działań poświęcał popularyzacji i doskonaleniu ruchu chóralnego. W tę ideę doskonale wpisuje się zapoczątkowany przez niego turniej chórów Legnica Cantat, który ze skromnego Dolnośląskiego Święta Pieśni przeobraził się w imprezę rangi ogólnopolskiej, a obecnie jest jednym z najbardziej liczących się tego typu konkursów w Polsce. Artysta rozbudzał wrażliwość muzyczną na wiele sposobów. Organizował koncerty z udziałem znamienitych muzyków, poszerzał i krzewił wiedzę na temat kulturalnej przeszłości Legnicy i Dolnego Śląska. Szczególnie interesowały go bogate zbiory Rudolfiny – biblioteki muzycznej książąt legnicko-brzeskich. Zabiegał o ich zbadanie. Te działania zakończyły się stworzeniem katalogu zachowanych utworów.

Podczas koncertu Henryk Karliński in memoriam Chór Madrygał zaprezentuje Laudate Dominum Stanisława Moryto, utwory Matea Flecha el Vieja, Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, Ola Gjeila, Gioacchina Rossiniego, Johna Newtona, Victora Paranjotiego, a także Kocham się Macieja Maleńczuka w opracowaniu Marcina Wawruka.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


„Muzyka w obrazie. Obraz w dźwięku” to cykl koncertów, warsztatów oraz wykładów promujących muzykę współczesną, organizowany przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Retransmisja koncertu finałowego cyklu zarejestrowanego we wnętrzach Pałacu w Rybnej i Bibliotece Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej odbędzie się online 10 grudnia 2020 o godz. 18.00 na kanale YouTube „Modern harpsichord".

W ramach cyklu prezentowane są utwory muzyczne inspirowane malarstwem, literaturą, matematyką, architekturą, materią przemysłową i bogactwem regionu śląskiego, w tym prawykonania kompozycji na klawesyn Philipa Czaplowskiego, Sławomira Kaczorowskiego, Tomasza Kamieniaka, Dominika Lasoty, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Adama Wesołowskiego.

Program koncertu finałowego wypełnią utwory powstałe na zamówienie Miasta Tarnowskie Góry, Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej i Pałacu w Rybnej, dla których inspiracją była obiekty wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 2017 roku: Zabytkowa Kopalnia Srebra i Sztolnia Czarnego Pstrąga. Są to Silver concerto na klawesyn i dźwięki Zabytkowej Kopalni Srebra (cz. I i III) Adama Wesołowskiego, Dzwony Andrzeja Dziadka i Po srebrze malowane Przemysława Szczotki. Usłyszymy ponadto utwory tarnogórzanina Tomasza Kamieniaka dedykowane wykonawczyniom koncertu – pianistce Gabrieli Szendzielorz-Jungiewicz i klawesynistce Aleksandrze Gajeckiej-Antosiewicz – oraz kompozycje napisane dla patronki Centrum, Elżbiety Chojnackiej.

Dodatkowe informacje – na stronie https://bit.ly/2Jxkb93 


Nadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej oraz Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku zapraszają 10 grudnia 2020 o 19.00 na koncert „Dźwiękowe ogrody zimowe”.

Ostatni w tym roku koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” zostanie zarejestrowany w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku na potrzeby wydarzenia emitowanego za pośrednictwem kanału YouTube. Grudniowy koncert połączy kompozycje pochodzące z różnych stron świata, napisane w różnych okresach czasu, które reprezentują odmienne stylistyki. Utwory te łączy elektronika.

Usłyszymy muzykę niemieckiego kompozytora Michaela Beila, pochodzącej z Rumunii Doiny Rotaru, polskie dzieła na instrumenty klawiszowe autorstwa Pawła Mykietyna (Klavierstücke for Casio CTK-731 synthesiser) i Tomasza Sikorskiego (Rondo) oraz solowy występ Marcina Dymitera (znanego jako Emiter). Ostatni z wyżej wymienionych twórców zaprezentuje fragmenty swojej najnowszej płyty AO Music for Small Electronic Objects, Beats, Tape and Voice. Kompozytor Dariusz Mazurowski poprowadzi ten koncert i także wykona swój utwór Mój śpiewnik polski z 2013 roku w nowej wersji, zawierającej odniesienia do aktualnej sytuacji, w której się znaleźliśmy.

Koncert dostępny będzie na kanale YouTube https://www.youtube.com/c/Nadba%C5%82tyckieCentrumKultury 

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/4916/nowa-muzyka-w-starym-ratuszu-dzwiekowe-ogrody-zimowe 


Ostatnie wydarzenie w ramach piątej odsłony cyklu wystąpień mistrzowskich „Super Sam +1” odbędzie się w warszawskim klubie DZiK 10 grudnia 2020 o godz. 20.00. Koncert online z udziałem Christiana Lillingera i Artura Maćkowiaka bez udziału publiczności transmitowany będzie na kanale YouTube.

Pomysłodawcą nazwy „SuperSam” w odniesieniu do koncertów solowych jest klarnecista Jerzy Mazzoll. Współczesna wersja projektu opracowana jest przez kontrabasistę, animatora wydarzeń artystycznych oraz szefa klubu Mózg, Sławka Janickiego. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Christian Lillinger to niemiecki awangardowy muzyk, perkusista i kompozytor, absolwent Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie. Odbył również ośmiomiesięczną rezydencję w Bazylei w Marktgräfle Hof dzięki Fundacji Stiftung Bartels. W latach 2012–2013 zasiadał w zarządzie Związku Niemieckich Muzyków Jazzowych (Union Deutscher Jazzmusiker). Otrzymał nagrody Internationalen Improvisationswettbewerb Leipzig i SWR Jazzpreis. W 2018 roku założył swoja wytwórnie PLAIST, która wydała już cztery płyty. W 2019 roku wydał i wykonał swój projekt open form socjety podczas Donaueschingen Musiktage i Berliner Jazzfest.

Muzyk i performer Artur Maćkowiak porusza się w obszarach szeroko pojętej muzyki gitarowej, okraszonej dużą dawką eksperymentu, elektroniki, ambientu, improwizacji, z charakterystyczną nutą słowiańskiej melodyki. Jest członkiem zespołów you.Guru, Innercity Ensemble i 5G. Ma na swoim koncie cztery płyty solowe: Take away, Before the angels play their trumpets, If it’s not real i Iconic Rapture.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


11 grudnia 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej odbędzie się koncert kameralny transmitowany online „Mistrzowie kameralistyki”, podczas którego Krakowski Kwintet Dęty prawykona Impressioni Concertante Macieja Zielińskiego.

Na scenie kameralnej Filharmonii wystąpią znakomici polscy artyści zbierający od lat najlepsze recenzje w kraju i na świecie: pianistka Beata Bilińska oraz Krakowski Kwintet Dęty. W programie znalazła się przede wszystkim muzyka współczesnych kompozytorów polskich, w tym Macieja Zielińskiego, którego utwór Impressioni Concertante na kwintet dęty (2019) powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zamierzeniem kompozycji Macieja Zielińskiego jest prezentacja możliwości solowych poszczególnych instrumentów dętych oraz poszukiwanie oryginalnych zestawień brzmieniowych i fakturalnych w grze zespołowej. Kompozytor eksponuje oraz zderza ze sobą barwy fletu, klarnetu, oboju, fagotu i rogu.

Artyści przypomną również Cantabile in h Krzesimira Dębskiego, wykonując je w pięknie i ciepło brzmiącym składzie tria stroikowego. Pozostając w kręgu polskiej twórczości współczesnej zaprezentują dwie kompozycje specjalnie im dedykowane: pełen oryginalnych efektów brzmieniowych i kolorystycznych Fonoplasticon Zbigniewa Bargielskiego oraz Burleskę Mikołaja Góreckiego.

Zabrzmią także dwa kwintety dęte kompozytorów związanych z Wiedniem – pełne uroku i klasycznej elegancji haydnowskie Divertimento Chorale St. Antonio oraz napisana w połowie ubiegłego wieku lekka, zabawna Humoreska Alexandra von Zemlinsky’ego.

W koncercie będzie można uczestniczyć na żywo za pośrednictwem kanału YouTube Filharmonii Gorzowskiej oraz na profilu Filharmonii w ramach serwisu Facebook. Nagranie koncertu będzie dostępne przez kolejne 24 godziny.

Szczegółowy program – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1750/2020-12-11/19:00 


Royal String Quartet istnieje już ponad 20 lat, a od 2004 roku organizuje własny festiwal muzyki kameralnej. Na ostatnim koncercie Festiwalu 11 grudnia 2020 o godz. 20.00 premierowo zaprezentowany zostanie online III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka.

Coroczny festiwal muzyki kameralnej Kwartesencja, którego twórcą i głównym organizatorem jest jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych, odzwierciedla muzyczne zainteresowania, pasje i inspiracje muzyków. Kwartesencja to coroczna szansa dla słuchaczy na poznanie istotnych dzieł ostatnich kilkudziesięciu lat oraz ponadczasowych arcydzieł muzyki. To cykl koncertów w wykonaniu znanych artystów, który, mieszając style i gatunki, schodzi z utartych ścieżek.

Podczas koncertu finałowego zabrzmią Quartetto per archi No. 1, Quartetto per archi No. 2 i Quartetto per archi No. 3 „Kartki z niezapisanego pamiętnika” Krzysztofa Pendereckiego oraz III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka zamówiony przez Royal String Quartet. Wybitny krytyk Andrzej Chłopecki porównał jego debiut do początków kariery Krzysztofa Pendereckiego, rozpoznając przy tym postawę twórczą Nowaka jako „życiopisanie”. O swoim najnowszym utworze kompozytor mówi, że „wywodzi się z melodii śpiewanej przez pewną Nadię, która szuka swojej mamy. Nie może jej znaleźć, choć szuka wszędzie”.

Transmisja z koncertu dostępna będzie na Facebooku Festiwalu Kwartesencja i Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.


Koncert w ramach drugiej edycji projektu „Na okrągło Orkiestra!”, organizowanego przez Baltic Neopolis Orchestra, będzie miał miejsce 11 grudnia 2020 o godz. 19.00 w Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana. Emisja koncertu w wersji online na kanale YouTube Filharmonii odbędzie się w czasie planowanego pierwotnie wydarzenia z udziałem publiczności.

W trasie koncertowej obejmującej pięć miejscowości w Polsce uczestniczą najlepsi polscy i zagraniczni instrumentaliści, w tym koncertmistrzowie oraz liderzy prestiżowych orkiestr w Europie. Szczecin, Słupsk, Wałbrzych, Kielce i Częstochowa – to miasta, w których w 2020 roku wraz z Emanuelem Salvadorem, koncertmistrzem Baltic Neopolis Orchestra, wirtuozowskie dzieła wykonują: skrzypek Vasko Vassilev – koncertmistrz w londyńskim Royal Opera House; skrzypek Tomasz Tomaszewski – koncertmistrz Deutsche Oper w Berlinie; Andriy Viytovych – jeden z najlepszych i najwszechstronniejszych brytyjskich altowiolistów, lider grupy altówek Royal Opera House Covent Garden w Londynie. Charyzmatyczni artyści, brawurowy program, wielkie muzyczne emocje – na okrągło!

Podczas koncertu w Częstochowie wystąpi portugalski Guimaraes String Quartet z gościnnym udziałem znanego brazylijskiego pianisty Ronaldo Rolima. Muzycy zaprezentują kwartety fortepianowe Joly’ego Bragi, Santosa Henrique’a Oswalda i Zygmunta Noskowskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1636-Na-okraglo-Orkiestra! 


W dniach 11 i 12 grudnia 2020 roku po raz pięćdziesiąty trzeci odbędą się Dni Muzyki Organowej. Tegoroczna edycja, ze względu na sytuację pandemiczną mająca skromniejszą postać, odbywać się będzie wyłącznie za pośrednictwem filharmonicznego kanału YouTube.

Pierwsze Dni Muzyki Organowej odbyły się w 1966 roku z inicjatywy prof. Eugenii Umińskiej - ówczesnego rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, oraz Henryka Czyża – dyrektora artystycznego Filharmonii Krakowskiej. Festiwal ten powstał dla upamiętnienia zasług prof. Bronisława Rutkowskiego – artysty, pedagoga i długoletniego rektora krakowskiej PWSM, któremu zawdzięczamy renesans sztuki organowej w Polsce. Formuła Dni Muzyki Organowej zmieniała się na przestrzeni tego półwiecza. W ramach festiwalu organizowane były różnorodne koncerty: recitale, koncerty kameralne, symfoniczne i oratoryjne, a bogaty repertuar cyklu obejmował dzieła od renesansu aż do czasów współczesnych. Literaturę organową prezentowali dotąd tak znakomici wirtuozi, jak Marie-Claire Alan, Jennifer Bate, Guy Bovet, Josef Bucher, Olivier Latry, Simon Preston, Lionel Rogg, Daniel Roth, Almut Rössler, David Titterington czy Gillian Weir.

Pierwszy z koncertów 53. Dni Muzyki Organowej odbędzie się 11 grudnia o godz. 19.30, z udziałem Orkiestry i Chóru Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Massimiliana Caldiego oraz organisty Tomasza Głuchowskiego. Podczas wieczoru zabrzmią koncerty organowe Georga Friedricha Haendla (d-moll HWV 309) i Filippa Allegriego (F-dur). W programie znalazła się także I Symfonia C-dur Ludwiga van Beethovena. Podczas drugiego wieczoru wystąpi natomiast Chór Filharmonii Krakowskiej, który zaprezentuje m.in. utwory Pawła Łukaszewskiego, Arvo Pärta, Jamesa MacMillana czy Felixa Mendelssohna. Zespół przygotował i poprowadzi Piotr Piwko. W koncercie nie może zabraknąć organów – 12 grudnia Arkadiusz Bialic wykona Preludium i fugę Es-dur BWV 552 i chorały BWV 659 i 662 Johanna Sebastiana Bacha oraz Clair de lune i Carillon de Westminsterz cyklu 24 Pièces de Fantaisie pour orgue op. 53 Luisa Vierne’a.

Małgorzata Koch-Butryn

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


13 grudnia 2020 o godz. 17.30 odbędzie się wirtualna inauguracja XII edycji Wawer Music Festival, podczas której zostanie prawykonany utwór Adama Porębskiego Post-Suita skomponowany w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wawer Music Festival, prezentujący „różne spojrzenia" na muzykę poważną, odbywa się w pięknych wnętrzach Hotelu BOSS w Warszawie. Na każdą edycję Festiwalu składają się wydarzenia artystyczne, które tworzą polscy i zagraniczni artyści, będący u szczytu sławy, jak i na jej początku. Szczególnie ważna jest promocja wybitnie utalentowanych młodych muzyków. Dla nich akceptacja warszawskiej publiczności staje się ważnym impulsem do dalszej kariery. W standardowych i zupełnie awangardowych aranżacjach, łącząc gatunki muzyki klasycznej, operowej, musicalowej czy jazzowej dzieła polskich oraz zagranicznych autorów trafiają do publiczności złożonej nie tylko z wytrawnych melomanów, ale również odbiorców poznających dopiero piękno szlachetnego brzmienia. W 50 koncertach wystąpiło dotychczas ponad 300 artystów z 13 krajów.

Udział w koncercie inauguracyjnym wezmą Cracow Golden Quintet i pianistka Dominika Peszko, którzy prawykonają Post-SuitęAdama Porębskiego na kwintet dęty i fortepian, zamówioną przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Wystąpi również Polski Chór Męski pod dyrekcją Piotra Jańczaka.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Finał „Mińskich Muzycznych Spotkań bez Barier”, organizowanych przez Fundację „Czas Sztuki”, będzie miał miejsce w Kościele św. Jana Chrzciciela w Mińsku Mazowieckim. Relacja koncertu online odbędzie się 13 grudnia 2020 o godz. 19.00.

Fundacja „Czas Sztuki” koncentruje swoje działania na organizacji bezpłatnych koncertów w zabytkowych kościołach i instytucjach kulturalnych w powiecie mińskim w gminie Mrozy, gdzie znajduje się siedziba Fundacji. Członkami Fundacji są muzycy zespołu The Time Quartet. Kwartet tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W ciągu kilkunastu lat pracy artystycznej zespół wykonał ponad 350 koncertów w kraju i za granicą, współpracował z wieloma znakomitymi zespołami i artystami, w tym z Andrzej Jagodziński Trio, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” i Trifonidis Downtown Sextet. Muzycy kwartetu są założycielami studyjnej orkiestry Melanidis Orchestra, z którą nagrali muzykę do sześciu polskich i zagranicznych filmów.

Podczas koncertu wieńczącego cykl „Mińskie Muzyczne Spotkania bez Barier” wystąpi znakomity duet: sopranistka Katarzyna Wiwer i organistka Zuzanna Bator, które zaprezentują utwory Stanisława Moniuszki i Zygmunta Noskowskiego.

Koncert będzie bezpłatnie transmitowany na kanale YouTube i fanpage'u Fundacji „Czas Sztuki” na Facebooku.

Sfinansowano ze środków z Fundacji PZU i dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Mińsk Mazowiecki.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Jeden z najciekawszych polskich pianistów i kompozytorów Marcin Masecki oraz trzykrotnie nominowany do nagrody Grammy wirtuoz mandoliny Mike Marshall 13 grudnia 2020 o godz. 20.00 wykonają napisany na zamówienie Muzeum POLIN utwór – hołd złożony przedwojennej żydowskiej orkiestrze mandolinowej z Góry Kalwarii. Premiera utworu, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, odbędzie się na Facebooku i YouTube Muzeum POLIN.

Mandolina – dziś instrument niszowy – ma niezwykle bogatą historię i zajmuje szczególne miejsce w historii polskiej i żydowskiej kultury muzycznej. Orkiestry mandolinowe grały do tańca, towarzyszyły też pierwszym robotniczym demonstracjom. Nauka gry na mandolinie była często elementem programu nauczania w szkołach jidysz. Mandolina była też jednym z niewielu środków ekspresji muzycznej dostępnych dla kobiet w przedwojennych społecznościach żydowskich. Przed stu laty mandolina była więc instrumentem jednoczącym, demokratycznym i budującym wspólnotę.

Dzięki koncertowi zorganizowanemu przez Muzeum POLIN mandolina powróci, by opowiedzieć swoją zapomnianą historię. Nową muzykę na mandolinę skomponował Marcin Masecki, któremu towarzyszyć będzie jeden z największych wirtuozów tego instrumentu Mike Marshall, lider Ger Mandolin Orchestra – międzynarodowej orkiestry mandolinowej, złożonej z największych światowych wirtuozów. Zespół powstał dla upamiętnienia przedwojennej żydowskiej orkiestry mandolinowej z Góry Kalwarii, której nazwa w języku jidysz to Ger.

Marta Dziewulska

Więcej – na stronie https://polin.pl/pl/wydarzenie/marcin-masecki-i-mike-marshall-w-holdzie-ger-mandolin-orchestra