Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Podczas VII edycji Festiwalu Musica Privata 21 grudnia 2020 o godz. 20.00 odbędzie się prapremiera online utworu Pawła Malinowskiego Imaginarium Polkolor, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Festiwal Musica Privata organizowany jest w Łodzi od 2012 roku, by tworzyć przestrzeń dla nowej poszukującej, ale przede wszystkim – szczerej i prywatnej muzyki. Do udziału w wydarzeniu zapraszani są tacy artyści, którzy poszukują własnego, indywidualnego języka, podążają za wyobraźnią dźwiękową, niezależnie, czy kojarzeni są bardziej ze sceną improwizacji, muzyki poważnej czy tradycyjnej.

Podczas grudniowego koncertu w wykonaniu zespołu muzyki nowej Kompopolex zabrzmi zamówiony przez Festiwal najnowszy utwór Pawła Malinowskiego pt. Imaginarium Polkolor. Paweł Malinowski ukończył studia w klasie kompozycji Wojciecha Widłaka, a także teorii muzyki pod kierunkiem Agnieszki Draus w Akademii Muzycznej w Krakowie; uczył się także u Nielsa Rønsholdta i Simona Steena-Andersena w Królewskiej Akademii Muzycznej w Aarhus. W 2016 roku zdobył I nagrodę na 58. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, organizowanym przez Związek Kompozytorów Polskich. Jak zaznacza Jan Topolski, „Choć w wielu utworach Malinowskiego pojawiają się mniej lub bardziej bezpośrednie nawiązania do klasyki muzyki i kina, nie chodzi o prosty postmodernizm. […] Paweł Malinowski to filmowy kompozytor radzący sobie bez obrazu i pejzażysta malujący brzmienia bez płótna – czasem kampowe, czasem nostalgiczne, ale zawsze wciągające”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”, organizowany przez orkiestrę Sinfonia Varsovia, prezentuje nie tylko muzykę współczesną, ale również współczesność muzyki – zarówno tej komponowanej dzisiaj, jak i 50 czy 100 lat temu, pokazując zależności między światem sztuki a światem codziennych spraw i wielkich przemian historycznych czy społecznych. Najbliższy koncert online w ramach cyklu odbędzie się 22 grudnia 2020 o godz. 19.00.

W wykonaniu Sinfonii Varsovii pod batutą Moniki Wolińskiej usłyszymy Intermezzo Krzysztofa Pendereckiego, binaural beats Żanety Rydzewskiej, Nevermore Eugeniusza Morawskiego oraz muzykę z baletu Apollo i Dziewczyna Ludomira Różyckiego.

Intermezzo na 24 instrumenty smyczkowe Pendereckiego, który nie raz zaskakiwał muzyczny świat radykalnymi zmianami języka dźwiękowego, wyróżnia wyjątkowa emocjonalność i precyzja ekspresji – są one jednymi z centralnych kategorii muzyki kompozytora. Nowe właściwości zjawisk akustycznych, jakie odkrywa przed nami nauka, są inspiracją dla utworów Żanety Rydzewskiej. Jej kompozycja binaural beats to artystyczna interpretacja fenomenu dudnień różnicowych. Kompozytorka wspomaga zaistnienie zjawiska, instalując grające w odległości ćwierćtonu kontrabasy po obu stronach widowni. W ten sposób dźwięki o minimalnie różnych częstotliwościach sączą się osobno do lewego i prawego ucha, pobudzając mózg do projektowania kojącej iluzji.

Pierwowzorem poematu symfonicznego Nevermore Eugeniusza Morawskiego stał się jeden z najsłynniejszych tekstów Edgara Allana Poe Kruk. W partyturze Nevermore kompozytor znakomicie podąża za nastrojami literackiego pierwowzoru, zachwyca oryginalnością języka harmonicznego i wieloma spektakularnymi pomysłami instrumentacyjnymi. Podobny imperatyw kontemplacji piękna znajdziemy w balecie Apollo i dziewczyna Ludomira Różyckiego.

Koncert będzie transmitowany na kanale YouTube i Facebooku Sinfonii Varsovii.

Przed koncertem o godz. 19.00 odbędzie się spotkanie z artystami.

Więcej o programie koncertu – na stronie https://www.sinfoniavarsovia.org/wydarzenia/oddzwieki-nowa-muzyka-polska-3/ 


Od 24 grudnia 2020 dostępny będzie w sieci koncert kolęd Cicha noc Macieja Małeckiego na chór i kameralną orkiestrę smyczkową. Dzięki temu nagraniu zespół Opery na Zamku w Szczecinie będzie mógł towarzyszyć publiczności również w okresie świątecznym.

Cicha noc – koncert kolęd na chór i kameralną orkiestrę smyczkową napisany w 2006 roku jest zbiorem kilkunastu tradycyjnych polskich kolęd, opracowanych przez warszawskiego kompozytora Macieja Małeckiego w oryginalny, aczkolwiek mieszczący się w tzw. konwencji klasycznej sposób. Towarzysząca zespołowi wokalnemu orkiestra smyczkowa nadaje szczególny i wyjątkowy klimat całości dzieła, sprawiając, że każda z kolęd ma niepowtarzalne oblicze dźwiękowe.

Zbiór urozmaicają również trzy pastorałki autorstwa Macieja Małeckiego: Dziś z żywota Pańskiego do słów Stanisława Herakliusza Lubomirskiego oraz Niemowlątko na słomie i Prowadź gwiazdeczko do słów Elżbiety Szeptyńskiej przeznaczone na chór a cappella. Wykonując najpiękniejsze polskie kolędy artyści śpiewem i muzyką podkreślą radosny i nastrojowy charakter przeżywanych świąt.

Koncert w wykonaniu chóru i orkiestry kameralnej Opery na Zamku pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej będzie można obejrzeć na stronie internetowej Opery oraz na kanale YouTube.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/ 


Wielkie kolędowanie z artystami Opery i Filharmonii Podlaskiej zostanie wyemitowane w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia 25 grudnia 2020 o godz. 19.10 na antenie TVP3 Białystok. Koncert będzie można również obejrzeć 6 stycznia nowego 2021 roku o godz. 19.10 na kanale OiFP na YouTube.

Święta to czas życzeń, cudownych spotkań i prawdziwie emocjonujących momentów. W te wyjątkowe święta artyści Opery i Filharmonii Podlaskiej wniosą do domów swojej publiczności wiele ciepła, radości i przeżyć. Zapewnią je także widzowie, którzy przyjęli zaproszenie do udziału we wspólnym kolędowaniu i przesłali nagrania najsłynniejszych polskich kolęd we własnym wykonaniu. Razem z artystami Opery i Filharmonii Podlaskiej wystąpią w niezwykłym koncercie.

Świąteczne spotkanie rozpocznie tradycyjna kolęda Dzisiaj w Betlejem o charakterystycznej melodii, łączącej kulturę polską z tradycjami kolędniczymi naszych wschodnich sąsiadów. Wspólnotę i jedność chrześcijańską Artyści Opery podkreślą wykonując ukraińskie kolędy, natomiast wspólnie z widzami zaśpiewają najpiękniejsze bożonarodzeniowe pieśni, a wśród nich zabrzmi Mizerna cicha Jana Karola Galla (1856–1912). Koncert pełen dobrych słów i błogosławieństwa hierarchów lokalnych kościołów zwieńczy radosne, ale i majestatyczne w swoim duchu wykonanie XVIII-wiecznej Pieśni o narodzeniu Pańskim Franciszka Karpińskiego, znanej powszechnie jako kolęda Bóg się rodzi.

Sylwia Lubiniecka

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/wielkie-koledowanie-z-artystami-opery-i-filharmonii-podlaskiej/ 


27 grudnia 2020 o godz. 19.00 na kanale Hashtag Ensamble na YouTube i o godz. 20.00 na antenie Radia POLIN odbędzie się premiera koncertu performatywnego opartego na wierszach i poemacie Blask wybitnego poety izraelskiego przełomu XIX i XX w., twórcy współczesnego języka hebrajskiego, nazywanego „wieszczem" Izraela – Chaima Nachmana Bialika. Muzykę Wojciecha Błażejczyka wykonają Hashtag Ensemble oraz chór dziecięcy.

Główną ideą koncertu, organizowanego przez Fundację Sfera Harmonii, jest opowiedzenie wizji poetyckiej Chaima Nachmana Bialika poprzez połączenie narracji słownej i muzycznej. Poemat Blask jest opowieścią o podróży głównego bohatera w czas dzieciństwa. Jako dziecko doświadczył tajemnicy transcendencji, przywołuje to wspomnienie, wraca do niego, opisuje i tym wskazuje na obecność Boga w świecie – naturze i budzącym zachwyt pięknie przyrody. Tytuł tego poematu odnosi się do żydowskiej mistycznej Księgi blasku.

Twórcy w swojej koncepcji realizacyjnej odnoszą się do pierwotnego powiązania muzyki ze słowem, tutaj pełniącego funkcję dodatkowego instrumentu w zespole muzycznym. Muzyka jest integralnym elementem przedstawienia, stanowiąc warstwę odpowiedzialną za rozwój dramaturgii, tworzenie i rozwiązywanie napięć. Podczas koncertu usłyszymy: trio smyczkowe, instrumenty etniczne (duduk, cymbały) i gitary – klasyczną preparowaną, elektryczną, basową, a także warstwę elektroniczną oraz dziecięcy chór Państwowej Szkoły Muzycznej I st. nr 1 im. Oskara Kolberga w Warszawie. W koncercie udział weźmie także aktor Adam Woronowicz.

Więcej – na stronie https://polin.pl/pl/wydarzenie/chaim-nachman-bialik-blask-premiera-koncertu-performatywnego 


Rok Jana Pawła II związany z 100. rocznicą urodzin Karola Wojtyły gdański Teatr Otwarty zwieńczy uroczystym koncertem kolęd. Emisja koncertu zarejestrowanego w gdańskim Dworze Artusa odbędzie się 27 grudnia 2020 o godz. 18.00 na kanale YouTube (Dariusz Wójcik – Teatr Otwarty).

Atmosfera Bożego Narodzenia, niepowtarzalny klimat, tradycja są tym pięknem, które nas łączy, a nie dzieli. W kolędzie polskiej, zarówno w jej tekście, jak i w melodii, odnaleźć można skupienie duchowe, sarmacki temperament, słowiańską zadumę i tęsknotę, rzewność i czułość, wesołość i melancholię zarazem. Podobne elementy można odnaleźć w twórczości i działalności duszpasterskiej Świętego Jana Pawła II, którego zasługi dla Polski i świata są ogromne. Ważną wartością dla Jana Pawła II była rodzina. Przykładem tradycji integrujących wszystkich członków rodziny są tradycje związane m.in. ze Świętami Bożego Narodzenia, a wśród nich – dzielenie się opłatkiem i wspólne śpiewanie kolęd. Wieszcz narodowy, Adam Mickiewicz, podczas wykładu na paryskiej Sorbonie powiedział: „…Niezwykłe jest bogactwo kolęd polskich i niepospolite są ich wartości artystyczne. Nie wiem, czy inny kraj może pochwalić się zbiorem podobnym do tego, jaki posiada Polska...”.

Usłyszymy te utwory w interpretacji wspaniałych trójmiejskich muzyków: Dariusza S. Wójcika (bas), Joanny Nawrot (sopran), Jacka Szymańskiego (tenor), Andrzeja Wojciechowskiego (klarnet) i Rafała Lewandowskiego (fortepian). Artyści zaprezentują takie popularne kolędy i pastorałki polskie, jak Witaj gwiazdko złota Zygmunta Noskowskiego, Nad stajenką gwiazda płonie Jana Maklakiewicza, W nocy narodzony Tadeusza Trojanowskiego, Oj maluśki, maluśki, Jezusa narodzonego, a także kolędy świata, arie oratoryjno-kantatowe Johanna Sebastiana Bacha i Camille’a Saint-Saënsa nawiązujące do Świąt Bożego Narodzenia, amerykańskie pieśni świąteczne oraz utwory, które lubił Jan Paweł II, m.in. pieśni Moje miasto Wadowice i Góralu czy ci nie żal, Nokturn Es-dur i Scherzo h-moll Fryderyka Chopina.

Patronat honorowy nad koncertem objęli Sekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin i Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich.

Patronat medialny nad koncertem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.teatrotwarty.pl 


Dobrze znany publiczności festiwal muzyczny w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej organizowany jest przez Akademię Muzyczną w Łodzi już po raz ósmy. Pierwszy raz w historii przybierze postać online i będzie transmitowany bezpłatnie na kanale YouTube uczelni codziennie od 27 grudnia 2020 do 1 stycznia 2021 o godz. 18.00. Program, jak zwykle, usatysfakcjonuje każdą publiczność: symfoniczne świętowanie Roku Beethovenowskiego, koncert z muzyką barokową, nieco opery i muzyki z Hollywood, jazz i swing oraz charakterystyczna dla łódzkiego ośrodka muzyka współczesna.

Pierwszy koncert 8. AŻ Festiwalu wypełni muzyka „gigantów baroku”. Orkiestra Kameralna PRIMUZ pod batutą Łukasza Błaszczyka wystąpi ze skrzypkiem Stanisławem Słowińskim i jego zespołem 28 grudnia. Wykonają wspólnie I Koncert skrzypcowy „Visions” Stanisława Słowińskiego, w którym, oprócz dominującej roli skrzypiec, solo prezentują się jazzowe instrumenty. Klasyczną odsłonę jazzowego świata zaprezentują studenci Akademii w koncercie „Cały ten swing” (29 grudnia).

W programie AŻ Festiwalu pojawi się koncert z perkusyjną muzyką współczesną (30 grudnia)w interpretacji Eweliny Hajda, Małgorzaty Kolasy oraz The Bacewicz Percussion Ensemble pod kierownictwem Piotra Sutta. W sylwestrowy wieczór wystąpią studenci i absolwenci Wydziału Sztuk Scenicznych, którzy zrzeszeni są w Kole Naukowym Miłośników Opery. Tym razem połączą swoją miłość do śpiewu z miłością do kina w koncercie „Z opery do Hollywood”. Program doskonały na początek całonocnej zabawy! Na finał festiwalu w Nowy Rok (1 stycznia) zagra Orkiestra Symfoniczna łódzkiej Akademii oraz pianista Jacek Wendler, który zakwalifikował się do udziału w nadchodzącym Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

Aleksandra Bęben

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/8-az-festiwal-online 


Celem projektu „Mirecki, Stolpe, Żeleński – zapomniane arcydzieła polskiej kameralistyki” jest przedstawienie jak najszerszemu gronu odbiorców zapomnianej polskiej kameralistyki XIX wieku, w szczególności gatunku tria fortepianowego. Jego premiera odbędzie się 27 grudnia 2020 o godz. 18.00 na stronie internetowej Towarzystwa im. Tadeusza Szeligowskiego.

W programie koncertu znalazły się utwory znanych polskich kompozytorów okresu przed i pochopinowskiego: Trio F-dur op. 22 Franciszka Mireckiego (1823), Romans. Duettino na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Antoniego Stolpe (1866) oraz Trio E-dur op. 22 Władysława Żeleńskiego (1870). Są to dzieła o znaczących walorach estetycznych, kompozytorskich i artystycznych, które zasługują na to, aby na stałe zagościły w repertuarze muzyków na całym świecie. Wybór repertuaru nie jest przypadkowy – kompozytorzy żyli i tworzyli w XIX wieku, a wszystkie tria powstały na przestrzeni ok. 50 lat. Ukazują więc historię rozwoju gatunku tria fortepianowego, które znacznie ewoluowało w epoce romantyzmu. Przypomnijmy również, że młody Władysław Żeleński swoje pierwsze studia kompozytorskie odbył u Franciszka Mireckiego. 

Zaprezentuje rzadko wykonywane utwory kameralne Mireckiego, Stolpe i Żeleńskiego Apeiron Trio – utytułowany zespół złożony z młodych i pełnych pasji muzyków, którego jedną z najważniejszych dziedzin działalności artystycznej jest promowanie twórczości polskich kompozytorów.

Projekt jest realizowany w ramach stypendium twórczego oraz stypendium z zakresu upowszechniania kultury przyznawanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://towarzystwo-szeligowskiego.pl/ 


VIII edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego — poziom 320 w Zabrzu odbędzie się online w dniach 28–30 grudnia 2020 na stronie Festiwalu i na profilu Facebook.

Profesor Krzysztof Penderecki, Patron odbywającego się nieprzerwanie od 2013 roku Festiwalu, odszedł od nas na zawsze — ale nigdy nie zostanie zapomniany. Wspominając Profesora będziemy mogli cieszyć się m.in. premierową emisją nieprezentowanego nigdy do tej pory wykonania monumentalnej VII Symfonii „Siedem bram Jerozolimy” pod dyrekcją samego Mistrza, zarejestrowanej 29 września 2017 roku. To spektakularne wydarzenie, zrealizowane w zjawiskowo zaaranżowanej świetlnie post-industrialnej scenerii niecki Sztolni Królowa Luiza, zgromadziło na festiwalowej scenie przeszło 200 wykonawców.

Drugą propozycją festiwalową jest emisja online wyjątkowego, zrealizowanego specjalnie na potrzeby tegorocznej edycji filmu muzycznego Agnus Dei / Baranku Boży zarejestrowanego 170 i 320 metrów pod ziemią, w nastrojowych przestrzeniach Kopalni Guido, z udziałem orkiestry Sinfonietta Cracovia pod batutą Dyrektora Festiwalu, Jurka Dybała, z muzyką Johanna Sebastiana Bacha i Krzysztofa Pendereckiego. Program wydarzenia uświetniło poruszające prawykonanie utworu dedykowanego Patronowi Festiwalu pióra Joanny Wnuk-Nazarowej — Quintetto per archi „Krzysztofowi Pendereckiemu”, dokonane w kameralnie oświetlonym wnętrzu Sali Kompresorów.

„Bądźmy z Profesorem i jego muzyką i tym razem — tak, jak byliśmy z nim co roku” — zachęca Jurek Dybał.

Kamila Czernek

Strona Festiwalu: https://www.penderecki320.com/ 


29 grudnia 2020 roku o godz. 19.30 NOSPR zaprasza na transmisję online koncertu Tomasza Skweresa oraz Orkiestry Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W programie utwory kompozytorów związanych z Wrocławiem.

Orkiestra Muzyki Nowej zaprezentuje kompozycję Marcina Rupocińskiego Sensitivity na orkiestrę kameralną i warstwę wideo. Następnie zabrzmi zainspirowany zjawiskiem emergencji Koncert wiolonczelowy „Zjawy” Mateusza Ryczka, który kompozytor zadedykował Tomaszowi Skweresowi. Będą to internetowe premiery utworów, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Orkiestra Muzyki Nowej – założona w 1996 roku przez prof. Aleksandra Lasonia – od ponad dwudziestu lat eksploruje obszar sztuki współczesnej, poszukując dzieł znaczących dla kultury, interesujących dla odbiorcy, nowatorskich, czasem niesłusznie zapomnianych, wartych przygotowania, prezentacji publicznej i rejestracji na płytach CD. Efektem tej aktywności jest ponad 100 prawykonań na krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych, szereg nagrań koncertowych, radiowych i studyjnych. OMN od szeregu lat uczestniczy w międzynarodowych projektach artystycznych i edukacyjnych, współpracując z czołowymi europejskimi zespołami muzyki nowej i instytucjami promującymi muzykę współczesną. Od 2014 roku orkiestra realizuje cieszący się dużym zainteresowaniem publiczności własny cykl koncertowy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, prezentując co miesiąc programy z muzyką współczesną.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-2 


29 i 30 grudnia 2020 o godz. 19.00 Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na internetowe transmisje koncertów z cyklu "Partytury Fotograficzne".

We wtorek 29 grudnia odbędzie się transmisja koncertu "Ślad" w wykonaniu Szabolcsa Esztenyiego (fortepian), Uliany Horbaczewskiej (śpiew, syntezator), Huberta Zemlera (instrumenty perkusyjne) oraz Ryszarda Lateckiego (trąbka, harmonium, syntezator analogowy). Koncertowi towarzyszyć będzie pokaz archiwalnych fotografii Stepana Wenhrynowicza.

30 grudnia obejrzymy natomiast koncert "WAWA'60", podczas którego zaprezentowane zostaną fotografie Warszawy z lat 50. i 60. autorstwa Tadeusza Rolkego. Wystąpi zespół Backspace w składzie: Zbyszek Chojnacki (akordeon, elektronika) oraz Łukasz Czekała (skrzypce, elektronika).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu "Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ZAiKS.

Więcej informacji na stroniehttps://ptmw.art.pl/


31 grudnia 2020 o godz. 20.00 Filharmonia Narodowa zaprasza na koncert sylwestrowy, który będzie transmitowany online.

Sympatyków Filharmonii Narodowej z pewnością nie trzeba przekonywać, że odwiedzenie jej w sylwestrowy wieczór to jeden z najlepszych pomysłów na jego miłe i niezapomniane spędzenie. Pożegnajmy rok pełen niepokojów i złych wydarzeń, a piękne brzmienia niech natchną nadzieją i optymizmem ten nadchodzący! W programie muzyka lżejsza, ale zawsze ambitna, wiele niespodzianek i zaskakujących aranżacji.

Obok kompozycji Antonina Dvořáka zabrzmią dzieła kompozytorów polskich – m.in. Polonez A-dur op. 40 nr 2 Fryderyka Chopina w instrumentacji Grzegorza Fitelberga, Walc w starym stylu Władysława Szpilmana, a szczególnie ciekawym akcentem będzie pierwsze współczesne wykonanie Poloneza B-dur

op. 20 Romana Statkowskiego dedykowanego Emilowi Młynarskiemu i jego żonie. Tak Filharmonia Narodowa odda hołd swemu współzałożycielowi i pierwszemu dyrektorowi, którego rocznica 150. urodzin przypadła na rok 2020.

Piotr Maculewicz

Szczegółowy program – na stronie http://www.filharmonia.pl/