Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 3, 4 i 8 marca 2020 roku Narodowe Forum Muzyki zaprasza na cykl koncertów dla młodych melomanów „Smyczki kontra instrumenty dęte”. Bitwa na dźwięki, walka na frazy. Zmagania i popisy dwóch grup instrumentów: smyczkowych i dętych. Kto okaże się zwycięzcą tego spektakularnego pojedynku? A może smyczki i dęciaki „pogodzą się” muzycznie i zaczną harmonijnie współgrać?

Ten program to przede wszystkim solidna dawka muzycznej edukacji opartej na bardzo wartościowych utworach z dziedziny muzyki kameralnej. Obie grupy instrumentów zostaną zaprezentowane w ciekawy i przystępny sposób. Młodzi słuchacze poznają ich budowę, różnice między nimi, ich mocne i słabe strony. Dowiedzą się także, jaką funkcję instrumenty te pełnią w orkiestrze symfonicznej. W kulminacyjnych momentach zagra ze sobą naraz aż 10 wykonawców, czyli największy skład występujący bez dyrygenta (tzw. decet). Cenne informacje będzie utrwalony za pomocą multimedialnego słowniczka.

Program powstał z zamiłowania wykonawców do instrumentalnej muzyki kameralnej, czyli takiej, która nie potrzebuje dyrygenta, śpiewaków i tancerzy. Wysłuchamy utworów napisanych przez takich kompozytorów, jak Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, Siergiej Prokofiew i Grażyna Bacewicz.

Agnieszka Frei

Szczegóły na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


3 marca 2020 roku o godz. 20:00 w poznańskiej Bazylice Farnej odbędzie się galowy koncert z okazji obchodów jubileuszu 100-lecia Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, podczas którego zostanie prawykonane Te Deum Zbigniewa Kozuba.

Uczelnia rozpoczęła działalność w 1920 roku jako Państwowa Akademia i Szkoła Muzyczna, przemianowana w 1922 roku na Państwowe Konserwatorium Muzyczne. Pierwszym dyrektorem został kompozytor Henryk Opieński. Konserwatorium było nie tylko cenioną placówką dydaktyczną, ale także ważnym ośrodkiem życia muzycznego Poznania. Po wojnie, w październiku 1945 roku, uczelnia wznowiła swą działalność w obecnej siedzibie przy ul. Św. Marcin, od roku 1947 funkcjonując jako Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna, a od 1981 roku jako Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego. Z poznańską uczelnią związane były takie wybitne osobistości artystyczne, jak Walerian Bierdiajew, Stanisław Wisłocki, Raul Koczalski, Stanisław Szpinalski, Andrzej Koszewski, Tadeusz Szeligowski, Jadwiga Kaliszewska, Edward Statkiewicz.

Z okazji Roku Jubileuszowego Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego władze uczelni zamówiły u prof. dr. hab. Zbigniewa Kozuba Te Deum na sopran, alt, tenor, recytatora, chór mieszany, organy i orkiestrę symfoniczną, której prawykonanie będzie jednym z najważniejszych punktów obchodów 100-lecia działalności uczelni. Dzieło wybrzmi w wykonaniu zespołów poznańskiej Akademii Muzycznej, Chóru Politechniki Poznańskiej Volantes soni i Chóru Kameralnego Dysonans pod dyrekcją Jakuba Chrenowicza w przestrzeni poznańskiej Fary, wykorzystując wszystkie walory brzmieniowe tej wspaniałej barokowej świątyni. W roli solistów wystąpią Marzena Michałowska (sopran), Małgorzata Woltmann-Żebrowska (alt), Tomasz Zagórski (tenor) oraz Adam Ferency jako recytator. Partia organowa zostanie wykonana przez Sławomira Kamińskiego na słynnym instrumencie Ladegasta.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/ 


Koncert z okazji jubileuszu 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się 5 marca 2020 roku o godz. 19.30. W swojej katowickiej siedzibie wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Lawrence'a Fostera oraz światowej sławy artyści: Pinchas Zukerman i Amanda Forsyth.

Katowicka Akademia święci w tym roku dziewięćdziesiąte urodziny. To bez wątpienia wiek dojrzały – dlatego w programie koncertu znajdą się dzieła skomponowane przez wybitnych twórców.

Ostatnia część „tryptyku” Krzysztofa Pendereckiego – De natura sonoris nr 3 – powstała blisko pół wieku po pierwszej próbie eksploracji natury dźwięku w orkiestrze, zainspirowanej epikurejskim poematem Lukrecjusza. Penderecki już nie zbiera materiału badawczego: raczej umiejętnie rekapituluje ewolucję swego stylu i warsztatu.

Johannes Brahms stworzył Koncert podwójny, swój ostatni utwór symfoniczny, z myślą o zaprzyjaźnionym wiolonczeliście Robercie Hausmannie i niegdyś zaprzyjaźnionym skrzypku Józefie Joachimie. Być może przede wszystkim o tym drugim – w prezencie na pojednanie z dawnym druhem, z którym ich drogi rozeszły się po rozwodzie skrzypka z Amalią Joachim, jedną z najbliższych współpracownic Brahmsa. Gest został doceniony: obydwaj wirtuozi wzięli udział w prawykonaniu.

Koncert na orkiestrę jest jednym z ostatnich utworów Beli Bartóka: niewykluczone, że zamówienie od Sergieja Kusewickiego i tak przedłużyło życie schorowanego i niedocenionego na obczyźnie Węgra. Rozrachunek z przeszłością jest cechą wszystkich późnych dzieł wielkich twórców – w tej mistrzowskiej, a mimo to przystępnej kompozycji Bartók stopił w jedno ojczyste melodie ludowe, odniesienia do europejskiego impresjonizmu i amerykańskiej muzyki tradycyjnej.

Dorota Kozińska

Patronat nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Koło Naukowe Wiolonczelistów Akademii Muzycznej w Krakowie jeszcze przed kalendarzową wiosną zaprasza na VII Krakowską Wiosnę Wiolonczelową, która odbędzie się w dniach 5–8 marca 2020 roku. Celem tego wydarzenia naukowo-artystycznego jest promocja młodych talentów i rozwój muzyki wiolonczelowej.

Program Festiwalu przewiduje wykłady, kursy i koncerty prowadzone przez wiolonczelistów z kraju i ze świata. Spotkanie i wspólna praca muzyków w międzynarodowym gronie mają na celu poszerzenie wiedzy o utworach polskich i zagranicznych, a także poznanie najnowszych nurtów kompozytorskich oraz wykonawczych. Program projektu skonstruowany jest tak, aby ukazać wiolonczelę jako instrument wszechstronny i zainteresować szerokie grono odbiorców.

Koncerty zaproszonych wiolonczelistów przyczynią się do integracji i rozwoju środowiska wiolonczelowego w Polsce. VII Krakowską Wiosnę Wiolonczelową otworzy koncert „Wiolonczela w trzech odsłonach”, podczas którego zabrzmi Recitativa i ariosa „Lerchenmusik” na klarnet, wiolonczelę i fortepian Henryka Mikołaja Góreckiego. W programie Festiwalu znalazł się też koncert w całości poświęcony jednemu z największych kompozytorów – Ludwigowi van Beethovenowi z okazji 250. rocznicy urodzin (6 marca). Na koncercie sobotnim (7 marca), zabrzmi muzyka Ameryki Południowej. Wykonanie utworów Piazzolli, Mediny i Villa-Lobosa poprowadzi prof. Lars Hoefs, który wraz z pedagogami i studentami przygotuje zespoły od 8 do 16 wiolonczel. Dzięki temu, po raz pierwszy w Europie, krakowska publiczność usłyszy oryginalną, niedawno odnalezioną wersję Bachianas Brasilieras nr 5 i prawykonanie dwóch miniatur José Mediny. Natomiast podczas koncertu finałowego (8 marca) zabrzmi Elegia na wiolonczelę i kwintet smyczkowy Mikołaja Góreckiego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia Festiwalu jest wolny.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://www.amuz.krakow.pl/7-krakowska-wiosna-wiolonczelowa/ 


„Elementi” to coroczne wydarzenie, w którym cała uwaga skoncentrowana jest na muzyce współczesnej: tworzonej, wykonywanej i interpretowanej tu i teraz. Ósma edycja, która odbędzie się w dniach 6–8 marca 2020 roku w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, obejmie między innymi dwudniową konferencję naukową, cztery koncerty muzyki nowej, wykłady i spotkania z zaproszonymi gośćmi.

W tym roku hasłem przewodnim „Elementi” jest „ekran” – wszystko to, co związane z multimedialnością i intermedialnością muzyki, z jej aspektem wizualnym, z twórczością filmową i sceniczną, komercyjną i artystyczną. Omówione zostanie znaczenie muzyki w kontekście zachodzących obecnie przemian społecznych, kulturowych i rozwoju technologicznego.

Z roku na rok „Elementi” – konferencja i koncerty – stają się coraz bardziej wyrazistym punktem na mapie muzycznych wydarzeń nie tylko Krakowa, ale całej Polski. W zbliżającej się edycji wykłady wygłoszą teoretyk muzyki Krzysztof Szwajgier oraz muzykolog Jan Topolski, a także kompozytorzy: Joanna Bailie i Óscar Escudero. Na koncertach muzyki nowej usłyszymy utwory młodych polskich kompozytorów, studentów i doktorantów Akademii Muzycznej w Krakowie, ale nie tylko. Tradycją stało się także sięganie po ważne i aktualne dzieła wybitnych, współczesnych twórców oraz zapraszanie znanych, profesjonalnych zespołów specjalizujących się w ich wykonawstwie. W tym roku duński Ensemble Current Resonance oraz krakowska Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble zagrają, między innymi, kompozycje Jessie Marino, Joanny Bailie, Michaela Beila, Simona Steena-Andersena czy Alexandra Schuberta. Jeden z planowanych koncertów – zorganizowany w galerii 360° Hevre we współpracy z Wydziałem Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie – przybierze nieco inny, bardziej performatywno-audiowizualny (a później być może swobodnie-imprezowy) charakter.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/elementi-8-ekran/ 


Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki w Białymstoku imienia Stanisława Moniuszki zaprasza 6 marca 2020 roku o godz. 19:00 na koncert „Głos Boga”, podczas którego zabrzmią utwory Piotra Czajkowskiego, Sergiusza Rachmaninowa i Pawła Mykietyna.

Uwerturę Rok 1812 skomponował Czajkowski z myślą o wykonywaniu na wolnym powietrzu. W partyturze na wielką orkiestrę symfoniczną znalazły się też dźwięk dzwonów i strzałów armatnich – wszystko to dla uczczenia zwycięstwa Rosji nad wojskami napoleońskimi w 1812 roku. Pod dyrekcją kompozytora utwór był wykonywany nie tylko w Rosji, lecz także w USA, w 1891 na koncercie inaugurującym otwarcie Carnegie Hall w Nowym Jorku. W wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka usłyszymy też II Symfonię e-moll op. 27 Rachmaninowa, która w strukturze i charakterze przypomina ostatnie symfonie Czajkowskiego.

Koncert podwójny Paweł Mykietyn zadedykował znanemu duetowi fletowemu – Łukaszowi Długoszowi i Agacie Kielar-Długosz. Pełen kontrastów utwór na dwa flety i orkiestrę składa się z trzech wykonywanych attacca części, z których skrajne oparte są na opracowanej przez kompozytora technice „przyśpieszania” i „spowalniania” czasu.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.PL promującego wykonawstwo muzyki polskiej. Wydarzenie jest współorganizowane i współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – Rezydent”.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/glos-boga/ 


6 marca 2020 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej wystąpi orkiestra, którą swoim patronatem objął sam maestro Krzysztof Penderecki. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa stanie na filharmonicznej scenie wraz z Szymonem Klimą, a całość poprowadzi wybitny dyrygent, Yannis Pouspourikas. Nie zabraknie muzyki filmowej Siergieja Prokofiewa i kompozycji wielkich twórców związanych ze Śląskiem. To będzie wieczór pełen wrażeń!

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa to zespół złożony z najbardziej utalentowanych studentów i absolwentów polskich uczelni muzycznych, którzy nie ukończyli 30. roku życia. Wraz z nimi na filharmonicznej scenie stanie Szymon Klima, który już jako nastolatek zapraszany był do udziału w koncertach na światowych scenach. W wieku 14 lat wystąpił wraz ze Stoneleigh Youth Orchestra pod dyrekcją Adriana Browna podczas II Europejskiego Kongresu EuroCass, gdzie wykonał Koncert klarnetowy Geralda Finziego. To dzieło zabrzmi także – między innymi – w filharmonicznej sali.

Prócz Koncertu Finziego klarnecista wykona jeszcze jedną kompozycję – Preludia taneczne Witolda Lutosławskiego. Kompozytor określił ten utwór jako swe „pożegnanie z folklorem”. Rzeczywiście, stanowi on zamknięcie serii utworów Lutosławskiego pierwszej połowy lat 50-tych XX wieku inspirowanych folklorem. Nie zabraknie także akcentu związanego z Patronem Filharmonii Śląskiej – Henrykiem Mikołajem Góreckim – w postaci trzeciej części Trzech tańców op. 34 na orkiestrę. Finał zabrzmi filmowo – Melomanów pożegna Suita symfoniczna op. 60 z muzyki do filmu Porucznik Kijé Siergieja Prokofiewa, która zachwyci każdego barwnymi melodiami i niezwykle obrazową treścią.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie: https://filharmonia-slaska.eu/production/szymon-klima-yannis-pouspourikas-polska-orkiestra-sinfonia-iuventus-im-j-semkowa/ 


6 marca 2020 roku o godz. 19.00 Filharmonia Świętokrzyska im. Oskara Kolberga zaprasza na niezwykły koncert z okazji Dnia Kobiet z udziałem światowej sławy artystów – duetu marimbistów Axoum Duo (Elwira Ślązak i Gabriel Collet).

Rozpocznie koncert Poemat symfoniczny „Beatrice” op. 17 nr 1 Feliksa Nowowiejskiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Martyny Szymczak – uczestniczki programu „Dyrygent – rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utrzymany w romantycznej stylistyce utwór skrzy się migotliwymi dźwiękami harfy i sekcji perkusji.

W interpretacji Axoum Duo usłyszymy Koncert na dwie marimby i orkiestrę Gabriela Colleta inspirowany przepięknym wierszem Wisławy Szymborskiej Rozmowa z kamieniem – o którym tak pisano w „Muzyce 21”: „Muzyka jakby rodem z filmu, pełna ciągłych zmian nastrojów, w której nieustający dialog solistów z orkiestrą zachwyca. Utwór składa się z trzech części, ta ostatnia została poprzedzona fantastycznym występem duetu perkusistów, którzy zademonstrowali publiczności, jak znakomicie opanowali grę na marimbie”. Sam wiersz Pukam do drzwi kamienia – to ja. Wpuść mnie usłyszymy w interpretacji Anny Iwasiuty-Dudek – aktorki współpracującej z teatrami dramatycznymi i muzycznymi.

Ponadto zabrzmi Valse triste Jeana Sibeliusa i uwertura-fantazja Piotra Czajkowskiego Romeo i Julia.

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_06.03.20.html 


W dniach 6–28 marca 2020 roku w gdańskim Kościele Św. Katarzyny (ul. Profesorska 3) i w Ratuszu Głównym Miasta (ul. Długa 46/47) odbędzie się osiem koncertów carillonowych nawiązujących tematycznie do Dnia Kobiet, kalendarzowej wiosny, urodzin Jana Sebastiana Bacha oraz zbliżających się Świąt Wielkanocnych.

Będą grane w każdy piątek o 17.00 z wieży kościoła św. Katarzyny i w sobotę o 12.05 z wieży Ratusza Głównego Miasta. Każdy kto wybierze się tym czasie na spacer po Głównym Mieście będzie miał okazję to usłyszenia kompozycji, zagranych przez Monikę Kazmierczak, Annę Kasprzycką i Wojciecha Lauera na carillonach, z których słynie Gdańsk.

W programie znajdą się koncerty z repertuarem pasyjnym (m. in. arie i fragmenty bachowskich pasji, fragmenty kantat Dietricha Buxtehudego). Podczas wiosennego koncertu zabrzmią Przybywaj, piękna wiosno W. A. Mozarta, Pieśń wiosenna F. Mendelssohna-Bartholdy'ego, Wiosenny poranek G. D'hollandera, Wiosenne marzenia F. Schuberta, Wiosna z Pór roku A. Vivaldiego i Pozdrowienie wiosny R. Schumanna. Z okazji Dnia Kobiet usłyszymy utwory takich kompozytorek, jak Katarzyna Szwed, Magdalena Cynk-Mikołajewska, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Barbara Strozzi, Klara Schumann, Alice Gomez, Julie Zhu i Olesya Rostovskaya.

Szczegółowy program – na stronie https://muzeumgdansk.pl/wydarzenia-i-wystawy/szczegoly/news/marcowe-koncerty-carillonowe/ 


7 marca 2020 roku o godz. 18:00 śląscy kameraliści wraz z Markiem Andryskiem wystąpią w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z repertuarem będącym interesującym połączeniem różnych stylów w ramach cyklu koncertowego „Grażyna Bacewicz i Ameryka(nie)!”.

W programie znajdą się: Kwartet smyczkowy h-moll op. 11 Samuela Barbera, Five Tango Sensations na bandoneon i kwartet smyczkowy Astora Piazzolli, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz – najbardziej znany i najczęściej wykonywany spośród jej siedmiu kwartetów smyczkowych. Powstał w 1951 roku w związku z udziałem w konkursie kompozytorskim na kwartet smyczkowy organizowanym w Liège i otrzymał pierwszą nagrodę.

W jednym z wywiadów sama artystka powiedziała: „Kwartet składa się z trzech części, wyzyskane są w nim wszystkie instrumenty, a w melodyce przewija się folklor ludowy”. Badaczka twórczości Grażyny Bacewicz Małgorzata Gąsiorowska, omawiając ten utwór kompozytorki, zaznaczyła: „Miarą powodzenia utworu jest, można tak przypuszczać, owa folklorystyczna nuta czyniąca dzieło mniej abstrakcyjnym, a łatwiejszym w odbiorze niż te kwartety, które swą wysoką rangę zawdzięczają jedynie doskonałości warsztatowej i przemyślanej, logicznej dramaturgii”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/ 


Dzień Kobiet to świetna okazja, aby przyjrzeć się bliżej dorobkowi artystycznemu wybitnych kompozytorek tworzących w wieku XX i na początku XXI stulecia. Te zróżnicowane i niezwykle oryginalne dzieła zabrzmią 7 marca 2020 roku o godz. 18:00 w Narodowym Forum Muzyki w wykonaniu NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena, a w roli solisty wystąpi skrzypek Thomas Bowes.

Związana z Wrocławiem kompozytorka Grażyna Pstrokońska-Nawratil jest autorką licznych kompozycji instrumentalnych. Należy do nich także ICE-LAND, dzieło przeznaczone na smyczki i harfę amplifikowaną, napisane w 2011 roku. Inspiracją do jego powstania była wizyta artystki nad Dettifoss, potężnym islandzkim wodospadem, który zainspirował także Ridleya Scotta. Reżyser zdecydował się sfilmować przy nim pierwszą scenę swojego Prometeusza.

Twórczość Grażyny Bacewicz przynależy do nurtu neoklasycznego. Koncert na orkiestrę smyczkową powstał w 1948 roku. To zwięzły, trzyczęściowy utwór, w którym na pierwszy plan wysuwa się wyrazista, żywa rytmika, wskazująca też na ludowość jako źródło inspiracji.

Podczas koncertu usłyszymy też Refleksje na temat B-A-C-H Sofii Gubajduliny, Lamenting with Ariadne na altówkę i zespół kameralny Thea Musgrave, Nocturne na skrzypce solo Kaiji Saariaho, a także II Koncert skrzypcowy „Narcissus” Eleanor Alberga – wrocławska publiczność będzie miała zaszczyt wziąć udział w prawykonaniu tego utworu.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Sinfonia Iuventus to orkiestra najzdolniejszych absolwentów i studentów uczelni artystycznych, która koncertuje z najwybitniejszymi dyrygentami i solistami. Patronat objął nad nią maestro Krzysztof Penderecki, a to oznacza zawsze najwyższą jakość wykonań. 7 marca 2020 roku z pięknym programem odwiedzi Opole.

W sobotę wieczorem o godz. 18:00 orkiestra pod batutą Marka Wroniszewskiego zaprezentuje koncert pełen kolorów: utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Geralda Finziego, Witolda Lutosławskiego i Siergieja Prokofiewa. Nie zabraknie ludowych inspiracji, energetycznego dźwięku klarnetu i utworów z wielkiego ekranu. Solistą wieczoru będzie klarnecista Szymon Klima.

Klarnet to instrument o zachwycających możliwościach – ma rozległą skalę, w dolnych rejestrach jest głęboki i nostalgiczny, w wysokich lśni dźwiękiem pełnym blasku. Można też zaprząc go w służbę olśniewającej wirtuozerii i z pewnością potrafi to Szymon Klima należący do najbardziej oryginalnych talentów swojego pokolenia. Kilka lat temu zasłynął niezwykłym projektem „poszerzającym” trwający około 10 minut cykl ciekawych Preludiów tanecznych (1954) Witolda Lutosławskiego o improwizacje na ich kanwie, czego rezultatem były koncerty oraz płyta Lutosławski Retuned (zrealizowana w triu z Adamem Kowalewskim i Piotrem Wyleżołem). Podczas marcowego koncertu zabrzmią w swym oryginalnym kształcie, a artysta przypomni też efektowny, ekspresyjny Koncert klarnetowy (1949), najbardziej dziś znane dzieło z nieco zapomnianej spuścizny płodnego brytyjskiego kompozytora Geralda Finziego. Taneczny, quasi ludowy idiom Preludiów Lutosławskiego dopełni żywiołowy trzeci z Tańców op. 34, które Henryk Mikołaj Górecki skomponował w 1998 roku dla Filharmonii Rybnickiej. Zwieńczeniem wieczoru będzie Suita symfoniczna op. 60 z muzyki do filmu Porucznik Kijé Siergieja Prokofiewa z filmu o tym samym tytule z 1934 roku (reż. Aleksandr Faintsimmer).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


8 marca 2020 to data, która w tym roku szczególnie zapadnie nam w pamięci – nie tylko za sprawą Dnia Kobiet. Właśnie tego dnia w Filharmonii Śląskiej o godz. 12.00 odbędzie się preinauguracja Festiwalu Nagród Muzycznych „Fryderyk 2020”.

Zanim więc poznamy laureatów nagrody, zasiądźmy wygodnie w fotelach sali koncertowej im. Karola Stryji i zanurzmy się w muzyce pełnej treści, także tej znanej z filmów, której odbiór dopełni multimedialny pokaz.

Program koncertu opierać się będzie na kompozycjach związanych z naszym regionem. Nie zabraknie więc niezwykle barwnej muzyki Wojciecha Kilara, którą wybitny twórca skomponował do filmów Pan Tadeusz, Ziemia obiecana, Portret Damy, czy Trędowata. Filmowe medium uobecni się także w najnowszej kompozycji Adama Wesołowskiego, prawykonanej w listopadzie ubiegłego roku – Silver Concerto. Dzieło to, które w dniu premiery usłyszeliśmy w wersji na klawesyn, tego dnia zabrzmi z udziałem fortepianu, przy którym zasiądzie znakomity artysta Piotr Sałajczyk. Symbioza, harmonia obrazu i dźwięku podkreśli nietypowy i intrygujący związek delikatności muzyki i industrialnej surowości Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Tego dnia nie zabraknie również dzieła Patrona Filharmonii Śląskiej. Piotr Sałajczyk wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną wykona bowiem Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego, który dopełni program dźwiękami pełnymi ekspresji.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej - na stronie: https://filharmonia-slaska.eu 


8 marca 2020 roku o godz. o 18:00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się koncert Chóru Polskiego Radia, który zaprezentuje dzieła Gioacchina Rossiniego i Karola Szymanowskiego.

„Dwunastodźwięczna cytaro, której struny są z nieba - dźwięk mowy ludzkiej dla ucha mego przywróć od nowa” – tymi słowami rozpoczyna się Litania do Marii Panny op.59 Karola Szymanowskiego z 1933 roku. Kompozytor wykorzystał w niej dwie strofy z Litanii autorstwa międzywojennego poety z orbity Skamandra, Jerzego Lieberta. Pod względem formalnym utwór jest dwuczęściową kantatą na sopran solo, chór żeński i orkiestrę symfoniczną. Jest to zarazem jedno z ostatnich dzieł Szymanowskiego, pochodzące z tzw. „narodowego” okresu twórczości. Jak pisał w liście do Zofii Kochańskiej „to może najgłębsza, najbardziej skupiona rzecz moja”. I rzeczywiście to skupienie i osobisty, chwilami intymny ton słychać od początku.

Po tekst tradycyjnej średniowiecznej sekwencji Stabat Mater sięgali przez wieki najwięksi kompozytorzy, począwszy od Palestriny, przez Pergolesiego, Vivaldiego, Dvořáka, Verdiego, Szymanowskiego, aż po Pendereckiego czy Pärta. Swoją cegiełkę w muzycznej historii liturgicznej sekwencji posiada również Gioacchino Rossini, którego Stabat Mater należy do najcenniejszych utworów muzyki religijnej. Składające się z dziesięciu części dzieło przeznaczone jest na kwartet solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną i świadczy o mistrzowskim opanowaniu sztuki kontrapunktycznej.

Podczas koncertu 8 marca w partiach solowych wystąpią: Ewa Tracz – sopran, Anna Borucka – mezzosoran, Andrzej Lampert – tenor, Jarosław Bręk – bas-baryton. Artystom towarzyszyć będzie Chór Polskiego Radia, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michała Klauzy.

Materiały prasowe Chóru Polskiego Radia

Informacja o biletach – na stronie https://chorpolskiegoradia.pl/event/karol-szymanowski-litania-do-marii-panny-op-5/ 



Tegoroczną edycję Fryderyk Festiwal 8 marca 2020 roku o godz. 19:40 zainauguruje Gala Muzyki Poważnej w katowickim NOSPR. Wręczeniu statuetek dla najlepszych płyt z muzyką poważną ubiegłego roku towarzyszyć będą występy wybitnych artystów.

W roli solistów wystąpią Ewa Tracz (sopran), Szymon Komasa (baryton), Bartłomiej Nizioł (skrzypce), Marek Bracha (fortepian). W Katowicach zaśpiewa też znakomity kontratenor Jakub Józef Orliński. Muzyk obdarzony pięknym głosem jest laureatem takich nagród, jak m.in. Gramophone Music Award (Young Artist of the Year), Opus Klassik, Koryfeusz Muzyki Polskiej i Paszportu „Polityki” 2019 w kategorii muzyki poważnej. Do udziału w koncercie zostały zaproszone takie zespoły, jak sekstet wokalny proMODERN, Berlin Piano Trio i Altberg Ensemble. Gala Muzyki Poważnej w Katowicach nie mogłaby się odbyć bez koncertu gospodarza – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Muzycy zagrają pod batutą Lawrence’a Fostera, który od września 2019 jest pierwszym dyrygentem i dyrektorem artystycznym NOSPR.

Artyści zaprezentują m. in. Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego, Eclogę VIII Krzysztofa Pendereckiego, VI Koncert skrzypcowy (cz. III) Grażyny Bacewicz oraz Polonez A-dur op. 40 nr 1 Fryderyka Chopina.

W Katowicach zostanie wręczony także Złoty Fryderyk w kategorii „Muzyka poważna”, który trafi do rąk wspaniałego skrzypka – Krzysztofa Jakowicza.

Patronat nad Galą Muzyki Poważnej objęły Polskie Radio Program II oraz TVP Kultura, które będą transmitować wydarzenie.

Fryderyk Festiwal to trzydniowe święto polskiej muzyki, podczas którego celebrowane są różnorodne gatunki, konwencje i style. W kolejny weekend po Gali Muzyki Poważnej odbędzie się ceremonia wręczenia statuetek w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzu (14 marca) oraz festiwal (15 marca), podczas którego wystąpią gwiazdy polskiej muzyki.

Materiały organizatora

Więcej informacji na stronie: http://fryderyki.pl/ 


10 marca 2020 roku o godz. 18.30 w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla muzyki polskiej” w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga odbędzie się koncert sekstetu wokalnego proMODERN.

„Scena dla muzyki polskiej” to nowy program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w sali kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce, w tym w Kielcach.

Sekstet proMODERN stał się synonimem najlepszych wykonań wokalnych muzyki współczesnej. Grupę tworzą znakomici śpiewacy-soliści połączeni pasją i umiejętnością interpretowania najbardziej wymagających utworów XX-wiecznych twórców. Na swoim koncie mają trzy nagrody „Fryderyk” za nagrania płyt, a krytyka nie szczędzi im pochwał. W autorskim programie, który zaprezentują w Kielcach, znalazły się dzieła kompozytorów związanych swoimi losami z Warszawą. Usłyszymy m.in. jedyne utwory wokalne a capella Witolda Lutosławskiego, kompozycję wokalną Tadeusza Paciorkiewicza Orfeusz w lesie, niezwykłą osobistą pieśń maryjną Andrzeja Panufnika Song to the Virgin Mary czy unikatowe, napisane dla proMODERN przed śmiercią i zadedykowane małżonce Sonety Stanisława Moryty.

Materiały organizatora

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


11 marca 2020 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Narodowej zabrzmią przepiękne i rzadko wykonywane utwory znanych polskich kompozytorów w wykonaniu sekstetu wokalnego proMODERN, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Filharmonia Narodowa we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca zaprosiła muzyków różnych specjalności do składania w trybie konkursowym propozycji programów koncertowych poświęconych wyłącznie muzyce polskiej. Wyłonionych zostało osiem najciekawszych projektów promujących twórczość rodzimych kompozytorów, zarówno znanych, jak i tych, których dzieła rzadziej goszczą na estradach koncertowych. Program „Scena dla muzyki polskiej” – ta niecodzienna inicjatywa, ukazująca niezwykłą różnorodność muzyki polskiej – zyskała już aprobatę i zainteresowanie melomanów.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy 3 Sonety Stanisława Moryty, 2 motety Romana Padlewskiego, 10 pieśni ludowych na tematy żołnierskie i Lord Tennyson Song Witolda Lutosławskiego, Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika, Orfeusz w lesie Tadeusza Paciorkiewicza oraz pieśni Tadeusza Bairda.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina przygotowała dla melomanów wyjątkowy prezent na ten trudny czas: otwarty dostęp od 25 marca do utworów z nagrodzonej „Fryderykiem 2020” płyty Emil Młynarski. Violin Concertos w wykonaniu Piotra Pławnera i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego.

I Koncert skrzypcowy d-moll op. 11 Młynarskiego jest dostępny w serwisie Soundcloud. Premiera internetowa II Koncertu skrzypcowego D-dur op. 16 będzie miała miejsce 25 marca o godz. 21.00.

Album zwraca uwagę na postać Emila Młynarskiego jako kompozytora, gdyż w powszechnej świadomości funkcjonuje on głównie jako prężny organizator życia muzycznego przełomu XIX i XX wieku. Tymczasem za życia Młynarski był ceniony za swój kunszt kompozytorski, o czym świadczy między innymi prestiżowa nagroda, jaką otrzymał za I Koncert skrzypcowy d-moll. Nagranie w wykonaniu Piotra Pławnera z udziałem łódzkich filharmoników to pierwsza rejestracja tego utworu w Polsce. Album świetnie wpisuje się w najnowsze tendencje w światowej kulturze muzycznej, zmierzające ku przywracaniu życiu koncertowemu mało znanych czy wręcz zapomnianych dzieł.

Obecnie płytę Emil Młynarski. Violin Concertos w tradycyjnej postaci można kupić w sklepie internetowym wytwórni Dux.

Michalina Kraszkiewicz

https://soundcloud.com/filharmonia-lodzka 


Filharmonia Poznańska im. Tadeusza Szeligowskiego zaprasza na „Koncerty Internetowe” w piątki o godz. 19.00 na stronie internetowej: www.filharmoniapoznanska.pl 

Obecna sytuacja uświadomiła jakże wielu z nas, jakim fenomenem – nie do końca dającym się zdefiniować – jest muzyka wykonywana „na żywo”. Tysiącom bywalców instytucji muzycznych, w tym i Filharmonii Poznańskiej, będzie tych przeżyć w najbliższym (jak długim?) czasie brakowało.

Mając świadomość, że tego braku nie zastąpią w pełni żadne nagrania, Filharmonia proponuje jednak melomanom i również nowemu kręgowi odbiorców regularne koncerty za pośrednictwem Internetu. Koncerty z udziałem orkiestry Filharmonii Poznańskiej, wspaniałych dyrygentów i solistów.

Wydarzenia te przeżyć można będzie jeden raz – w dany piątek, wyłącznie od godz. 19.00 do zakończenia koncertu.

Anna Plenzler


W 1909 Karol Szymanowski stworzył swoją jedyną operetkę Loteria na mężów, która po prawie stu latach miała swoją światową premierę sceniczną w wykonaniu zespołu Opery Krakowskiej w 2007 roku. Spektakl został wówczas profesjonalnie zarejestrowany i wydany na płycie DVD. 27 marca 2020 o godz. 18:30 zostanie zaprezentowany na oficjalnym kanale YouTube Opery Krakowskiej i każdy będzie mógł go obejrzeć bez wychodzenia z domu. Będzie również dostępny z angielskimi napisami.

Kompozycja w twórczości Szymanowskiego zajmuje miejsce wyjątkowe. Szymanowski tylko jeden raz sięgnął po lekką formę muzyczną, jaką jest operetka. Autorem oryginalnego libretta (Główna wygrana) i zachowanych do dzisiaj w partyturze tekstów śpiewanych był Julian Krzewiński-Maszyński. Niestety pełne libretto Loterii… nie zachowało się, zaginęły teksty mówione wiążące numery muzyczne. Autorem pomysłu krakowskiej inscenizacji oraz tekstu teatralnego jest Wojciech Graniczewski.

W warstwie muzycznej dzieło składa się z 16 numerów skomponowanych przez Szymanowskiego z zastosowaniem wszelkich reguł klasycznej operetki. Znajdziemy więc tu i melodyjny walc, romantyczne duety, zabawne kuplety oraz rozbudowany finał z tańcami (bardzo modny w owym czasie cake-walk) i chórem. „Jest w tej muzyce dowcip, groteska, zręczna, muzyczna charakterystyka postaci, melodie żywe, niekiedy niezwykle ujmujące, nigdy nie pozujące na umowną operetkowość – pisała Teresa Chylińska, znawczyni twórczości Szymanowskiego, współpracująca z Operą Krakowską przy tej produkcji.

Szczegóły oraz program spektaklu – na stronie https://bit.ly/2WxEtDQ