Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Drugi album duetu gitarowo-fortepianowego Walicki-Popiolek Duo Made in Poland, zawierający muzykę współczesnych kompozytorów polskich inspirowaną bogactwem polskiego folkloru muzycznego, trafi do dystrybucji 1 lutego 2021 roku.

Każdy z utworów został napisany specjalnie dla członków Duetu. Na płycie znalazły się kompozycje nawiązujące do języka muzycznego polskich kompozytorów epoki romantyzmu, utwory inspirowane pięknem przyrody, tradycyjną polską muzyką taneczną i funeralnymi pieśniami z Podlasia. Autorami utworów, łączących tradycje z nowoczesnym językiem muzycznym, są Aleksandra Chmielewska, Jan Oleszkowicz, Adrian Robak, Ewa Fabiańska-Jelińska, Robert Kurdybacha, Anna Maria Huszcza, Kamil Pawłowski, Szymon Gołąbek i Marcin Grabosz.

Ten na wskroś polski projekt, realizowany dzięki funduszom prestiżowego stypendium „Młoda Polska” Narodowego Centrum Kultury, sięga głęboko do korzeni rodzimej kultury muzycznej i odsłania jej nową, nieznaną dotąd stronę brzmieniową. Dzięki temu synkretycznemu projektowi słuchacz będzie miał możliwość podróżowania po pięknym kraju, którym jest Polska, za każdym razem kiedy włączy płytę duetu Walicki-Popiołek.

Płyta będzie dostępna na stronach www.walickipopiolekduo.com i http://seiscordas.pl/. Jej oficjalna premiera odbędzie się 11 czerwca 2021 roku w Sali Koncertowej warszawskiego oddziału PWM (Fredry 8) o godz. 18.00.

Patronat medialny nad płyta objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Koncert z udziałem wielokrotnie nagradzanego Meccore String Quartet w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, odbędzie się 2 lutego 2021 o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach.

Założony w 2007 roku Meccore String Quartet uznawany jest za jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych swojego pokolenia. Zespół od wielu lat zachwyca melomanów występując w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, jak chociażby Filharmonia Narodowa w Warszawie, Beethoven-Haus w Bonn, Bozar w Brukseli, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Wigmore Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Pollack Hall w Montrealu, czy Frick Collection w Nowym Jorku. Kwartet z powodzeniem bierze udział w czołowych festiwalach europejskich. Za album Szymanowski & Debussy zespół został wyróżniony dwiema nominacjami do nagrody Fryderyk 2016 i nagrodą Supersonic Award niemieckiego magazynu Pizzicato. Za liczne wyróżnienia Meccore String Quartet otrzymał również nominację do nagrody Paszport Polityki w kategorii muzyka poważna, między innymi za „śmiałe łamanie konwenansów i stereotypów”.

Podczas najbliższego koncertu zespół wykona V Kwartet smyczkowy Szymona Laksa, II Kwartet smyczkowy op. 56 Karola Szymanowskiego, Wariacje F-dur na kwartet smyczkowy Ignacego Jana Paderewskiego oraz V Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz.

Dodatkowe informacje o koncercie – na stronie http://www.filharmonia.kielce.com.pl/ 


Koncert „Ślad” jest autorskim projektem Janusza Strobla, który w sposób wyjątkowy połączył gitarę klasyczną z orkiestrą w niezwykle melodyjnych i oryginalnych kompozycjach. Ceniony wykonawca i kompozytor wystąpi 5 lutego 2021 o godz. 20.00 z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Koncert będzie transmitowany online na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/.

Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza. Był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel, obecnie szczególnie często koncertuje ze swym także ogromnie sławnym triem. Świadectwem jego oryginalnych twórczych poszukiwań jest płyta Ślad z 2016 roku, łącząca brzmienie jazzowego tria oraz orkiestry (w jej nagraniu wzięła udział Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza).

Recenzent „Jazz Forum” Ryszard Borowski pisał o niej: „Już sama okładka pięknie wydanej nowej płyty Janusza Strobla zwraca uwagę. Szlachetna i delikatna, w wyrafinowany i prosty sposób (tylko zarys gitary) sugeruje zawartość. I dokładnie taka właśnie jest zaprezentowana tu muzyka. Szlachetnie brzmiąca, spokojna, kojąca. Takie są kompozycje Janusza Strobla i taka jest jego gra. […] Poza autorem wszystkich kompozycji jeszcze kilku znakomitych muzyków aranżowało te utwory i ich wkład w tę płytę jest nie do przecenienia. Są to Krzesimir Dębski, Andrzej Jagodziński, Henryk Miśkiewicz i Włodzimierz Nahorny, sami najlepsi. […] Gitarowe kompozycje Strobla otrzymały piękną oprawę, a jego własne aranżacje są równie interesujące. Specjalnie użyłem sformułowania «kompozycje gitarowe», bo poza tym, że Janusz gra niemal cały czas, wykonując nie tylko melodyczne sola, ale cały czas wplatając się w akompaniament, a nawet towarzysząc orkiestrze. Jest absolutnie dominującym tutaj muzykiem, to jeden wielki koncert na gitarę i orkiestrę!”.

Jazz to sztuka improwizacji, w której nic nie powtarza się tak samo – więc nawet ci miłośnicy talentu mistrza i jego tria, którzy dobrze znają tę płytę, w koncertowej wersji pod batutą Marka Wroniszewskiego odnajdą brzmienia nowe i zawsze fascynujące!

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 5 lutego 2021 roku o godz. 19:00 na koncert w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent” z udziałem Anny Sułkowskiej-Migoń i Małgorzaty Wasiucionek.

Dyrygentem-rezydentem w sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii Dolnośląskiej jest Anna Sułkowska-Migoń. Jako altowiolistka ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr. hab. Piotra Reicherta i dr hab. Katarzyny Budnik (2019). W 2019 roku ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dr hab. Piotra Sułkowskiego na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest studentką studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie na dwóch kierunkach: „dyrygentura symfoniczna” w klasie dr. hab. Łukasza Borowicza oraz „edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych” w klasach prof. dr hab. Lidii Matynian i dr. Andrzeja Korzeniowskiego. Debiutowała na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej dyrygując koncertem dyplomowym (2019). Rok później prowadziła orkiestrę w trakcie 7. Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jest również dyrygentką chóru Ars Cameralis w Krakowie, dyrygentką żeńskiego chóru Akademii Ignatianum w Krakowie i nauczycielką chóru w PSM I st. im. W. Kilara w Olkuszu.

Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod jej batutą wykona Serenadę na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza, Wełtawę z cyklu Moja ojczyzna Bedřicha Smetany, a także Koncert skrzypcowy A-dur Mieczysława Karłowicza. W roli solistki wystąpi Małgorzata Wasiucionek – doktor sztuk muzycznych, adiunkt w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, członkini Messages Quartet.

Więcej – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana zaprasza 5 lutego 2021 o godz. 19.00 na kolejną premierę na kanale YouTube Filharmonii. Tym razem koncert monograficzny w ramach cyklu „Sylwetki kompozytorów” przygotowuje Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka. Bohaterem koncertu będzie wybitny twórca muzyki religijnej i liryki wokalnej, związany z Częstochową – Juliusz Łuciuk.

Absolwent częstochowskich szkół muzycznych w latach 1947-52 studiował muzykologię na Uniwersytecie Jagiellońskim pod kierunkiem Zdzisława Jachimeckiego. Jednocześnie, w latach 1947-56, odbywał studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie, gdzie kształcił się w zakresie teorii muzyki u Aleksandra Frączkiewicza (dyplom w 1955), kompozycji pod kierunkiem Stanisława Wiechowicza (dyplom w 1956), a także gry na fortepianie w klasie Sergiusza Nadgryzowskiego i Jana Hoffmana oraz na organach u Józefa Chwedczuka. Swoją edukację muzyczną kontynuował w Paryżu, gdzie w latach 1958-59 studiował kompozycję u Nadii Boulanger i Maxa Deutscha oraz uczestniczył w seminariach Oliviera Messiaena. Od czasu studiów zajmował się wyłącznie twórczością kompozytorską, za którą otrzymał liczne nagrody.

Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierownictwem Janusza Siadlaka nagrał w 2018 roku pierwszą monograficzną płytę kompozytora Juliusz Łuciuk. Choral works. Album powstał przy współpracy z kompozytorem. Czuwał on nad jego realizacją i ostatecznym kształtem pilnując, aby jego myśl kompozytorska została wyrażona przez artystów jak najdokładniej. Znajdują się tu utwory dotąd nierejestrowane na płytach, a także skomponowana specjalnie dla maestro Janusza Siadlaka Kołysanka o kołysce do słów K. I. Gałczyńskiego. Właśnie te dzieła będziemy mogli usłyszeć podczas najbliższego koncertu Collegium Cantorum.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.com.pl/ 


Pieśni Mieczysława Karłowicza to jeden z tych zbiorów, które pomimo swoich niewielkich rozmiarów mają olbrzymie znaczenie nie tylko dla historii muzyki, ale także dla niezliczonych rzesz artystów i słuchaczy. Te utwory usłyszymy online w interpretacji Atom String Quartet & Szczecin Philharmonic Wind Quartet 5 lutego 2021 o godz. 19.00.

Karłowicz komponował pieśni w okresie studiów. Postanowił nadać im nowy wymiar – jak pisał w listach: „Może muzyka wyżej nie potrafi się wzbić niż poezja, z pewnością jednak może polecieć gdzie indziej, w innym kierunku”. Poezją, którą Karłowicz cenił szczególnie, były wiersze Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Duchowe pokrewieństwo obu twórców to podobne przeżywanie miłości i tęsknoty za światem, który już przeminął lub jeszcze nie nastąpił.

W 2020 roku Filharmonia w Szczecinie ponownie sięgnęła po pieśni Karłowicza. 30 października miał premierę album Mieczysław Karłowicz – Pieśni w wykonaniu Małgorzaty Walewskiej i szczecińskich filharmoników pod kierownictwem Rune Bergmanna. Autorem wspaniałych orkiestracji na płycie jest Piotr Moss. Podczas najbliższego koncertu zaprezentowana zostanie kolejną, tym razem jazzowa, interpretacja pieśni, przygotowana przez Atom String Quartet.

Bezpłatna premiera online odbędzie się na kanałach Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej: https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


5 lutego 2021 o godz. 19.30 w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej odbędzie się światowa premiera Concerto classico Andrzeja Czajkowskiego na skrzypce i orkiestrę. Partię solową wykona znakomity rosyjski skrzypek Ilya Gringolts. W interpretacji Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyko usłyszymy również III Symfonię Johannesa Brahmsa i Sześć madrygałów Gesualda da Venosy w opracowaniu na orkiestrę Stanisława Skrowaczewskiego.

Twórczość Andrzeja Czajkowskiego (André Tchaikowsky’ego) dopiero w ostatnich dekadach zyskuje powoli należne uznanie. Urodzony w 1935 roku w Warszawie, zdobył sławę jako wybitny pianista, był laureatem nagród na Konkursie Chopinowskim w Warszawie w 1955 roku i konkursie Królowej Elżbiety Belgijskiej w Brukseli rok później; od 1956 roku do śmierci (1982) mieszkał w Anglii. Skomponował m.in. symfonię, dwa koncerty fortepianowe, koncerty fletowy i skrzypcowy, liczne solowe dzieła fortepianowe, kilka kompozycji kameralnych, pieśni, a także operę Kupiec wenecki. Wiele utworów kompozytora nie doczekało się dotąd wykonania. Podczas koncertu online w Filharmonii Narodowej zabrzmi po raz pierwszy Concerto classico na skrzypce i orkiestrę, skomponowane w latach 1962–1964.

Carlo Gesualdo, książę Venosy, komponował przede wszystkim madrygały – czołowy gatunek świeckiej muzyki a cappella włoskiego renesansu. Sześć madrygałów Gesualda zorkiestrował w roku 1992 Stanisław Skrowaczewski, jeden z największych polskich dyrygentów i ceniony kompozytor. III Symfonię F-dur ukończył Brahms latem 1883 roku. Część pierwsza, Allegro con brio, rozpoczyna się trzydźwiękowym motywem f-as-f, powtarzającym się wielokrotnie w dalszym przebiegu utworu. To muzyczny symbol życiowego motta Brahmsa: „frei, aber froh” („wolny, ale szczęśliwy”).

Paweł Markuszewski

Informacja o transmisji online i biletach – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Dramatopera Oresteja autorstwa Agaty Zubel, jednej z najbardziej rozpoznawanych i cenionych polskich kompozytorek, zabrzmi online 6 lutego 2021 o godz. 19.30 w wersji koncertowej w wykonaniu Chóru Polskiego Radia z udziałem m.in. Danuty Stenki, Anny Zawiszy, Michała Sławeckiego i Tomasza Piluchowskiego. Koncert transmitowany będzie na kanale YouTube, na profilu Facebook Chóru Polskiego Radia oraz w Programie 2 Polskiego Radia.

Oresteja to połączenie dwóch gatunków – dramatu i opery. Podstawą dla niej była trylogia Ajschylosa. Na tej podstawie libretto stworzyła Maja Kleczewska, opierając się na tłumaczeniu autorstwa Macieja Słomczyńskiego. Dzieło powstało na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie w 2011 roku. Oresteja Ajschylosa to jedyna zachowana w całości trylogia teatru antycznego. Dzieło opowiada o tragicznej klątwie, która dotknęła ród Pelopidów. W jej wyniku zbrodnia za zbrodnią spadają na kolejne pokolenia: „Tu śmierć - tam śmierć, płaci krwią, kto zabił”. Centralnymi wydarzeniami starogreckiej trylogii są mord na Agamemnonie i zemsta Orestesa. W ostatniej części sąd z udziałem bogów kładzie kres zemstom i zbrodniom.

Agata Zubel stawia za Ajschylosem fundamentalne pytania m.in. o prawa moralne, o karę, sprawiedliwość, a także o to, czym jest łańcuch zła. Pytania te pozostają jednak bez odpowiedzi. Dramatyczne wybory Klitajmestry (akt I) i Orestesa (akt II) rozgrywają się poza czasem. Są osadzone w antycznej historii, a jednocześnie niezwykle współczesne, komentowane przez inne postacie i chór, który pełni tu różne role: antycznego komentatora, opłakujących ofiarnic, szalejących furii, gwarnego tłumu i medium tworzącego „szum informacyjny”. W partyturze obok chóru, wiodącą rolę pełnią instrumenty perkusyjne, a także elektronika. Obie partie aktorskie – królowej Klitajmestry i jej syna Orestesa – wykonywać będzie aktorka Teatru Narodowego Danuta Stenka. W roli Kassandry wystąpi Anna Zawisza (sopran), w partii Apolla usłyszymy kontratenora Michała Sławeckiego, a w partii Ateny – tenora Tomasza Piluchowskiego. Partię elektroniki realizował będzie Arkadiusz Kątny. Artystów poprowadzi Szymon Bywalec, a za przygotowanie chóru odpowiada Maria Piotrowska-Bogalecka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Mateusz Borkowski


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza 7 lutego 2021 o godz. 17.00 do obejrzenia wydarzenia „Interaktywnie 6.0 czyli Sześć postaci w poszukiwaniu autora".

Udział w tym Koncercie Międzywydziałowym wezmą studenci i pedagodzy Wydziału Tańca (Specjalności Choreografia i Teoria Tańca oraz Taniec Współczesny), Wydziału Dyrygentury i Wokalistyki Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki (Katedry Edukacji Muzycznej, Katedra Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej), a także zaproszeni Goście.

W ich wykonaniu zobaczymy i usłyszymy audiowizualny bezkres (muzyka Aldony Nawrockiej i choreografia Aleksandry Dziurosz), Multi-koncert Bartosza Kowalskiego, Willows Edwarda Sielickiego oraz EKPHRASIS Jarka Kordaczuka w choreografii Pauliny Wycichowskiej. Opiekę artystyczną nad wydarzeniem sprawuje prof. dr hab. Ewa Wycichowska.

Informacje o transmisji – na stronie https://chopin.edu.pl/szczegoly-wydarzenia/58_interaktywnie-60-szesc-postaci-w-poszukiwaniu-autora 


Co roku, 10 lutego, obchodzony jest Światowy Dzień Kociewia. Z tej okazji w najbliższą środę o godz. 18.00 na kanale YouTube Orkiestry Kameralnej Progress odbędzie się premiera online koncertu pt. „Kociewie muzyką malowane”.

Światowy Dzień Kociewia został ustanowiony w 2007 roku z inicjatywy Lokalnej Organizacji Turystycznej Kociewie z Tczewa oraz Stowarzyszenia Kultura Kociewia ze Starogardu Gdańskiego na pamiątkę pierwszej pisemnej wzmianki o regionie. Mówiąc o dziedzictwie kulturowym Kociewia nie można pominąć charakterystycznej tylko dla tego regionu tradycji oraz kultury duchowej i materialnej. By osadzić folklor kociewski w kontekście muzyki innych regionów Polski wykonanie cyklu Pieśni Kociewskich gdańskiego kompozytora Macieja Zakrzewskiego na sopran, fortepian i orkiestrę dopełni 5 melodii ludowych Witolda Lutosławskiego oraz 4 utwory w polskim stylu na orkiestrę smyczkową wybitnego współczesnego kompozytora i pedagoga zmarłego w 2018 roku – Stanisława Moryty.

W koncercie wystąpili: Orkiestra Kameralna Progress pod dyrekcją Szymona Morusa, sopranistka Magdalena Chmielecka i pianista Jakub Ostrowski. Koncert poprzedzi krótka rozmowa z wykonawcami, wprowadzająca słuchaczy w muzyczną krainę polskiego folkloru.

Projekt dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Pierwsze w 2021 roku spotkanie z Rune Bergmannem prowadzącym Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie czeka nas zaś już 12 lutego o godz. 19.00 na platformie streamingowej https://livefilharmonia.szczecin.pl/. Podczas koncertu usłyszymy kompozycję Metamorphosen Richarda Straussa oraz Koncert na orkiestrę kameralną wszechstronnego artysty Stefana Kisielewskiego.

Spośród muzycznej twórczości Stefana Kisielewskiego usłyszymy jedną z czterech najbardziej znanych jego kompozycji orkiestrowych. Koncert na orkiestrę kameralną, pochodzący z 1949 roku, to dzieło typowo neoklasyczne, w którym podobnie jak w przypadku pozostałych utworów, wyczuwalny jest specyficzny idiom kompozytora – kpiarza, krytyka o ciętym piórze i niezwykłego indywidualisty.„Humor i niewymuszony wdzięk Koncertu prowokują do pytań głębszej natury, do pytań o rolę śmiechu w czasach wcale nie śmiesznych. Bo fakt, że kompozytor z talentem bawi się różnymi konwencjami lekko je parodiując to jedna strona medalu. Druga to wykorzystanie filozofii śmiechu jako oręża w walce z absurdami rzeczywistości” [M. Gąsiorowska, Kisielewski, Kraków 2011].

W drugiej części koncertu usłyszymy Metamorphosen Richarda Straussa - utwór, który bezpośrednio po premierze stał się powszechnie uznawany za osobistą elegię Straussa o zniszczeniu jego rodzinnego Monachium.

Katarzyna Plater-Zyberk

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Koncert 12 lutego 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej wypełni muzyka Mozarta, Dvořáka i Żeleńskiego w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod batutą Sebastiana Perłowskiego – dyrygenta, kompozytora i pedagoga. W roli solisty wystąpi waltornista filharmonicznej Orkiestry Waldemar Matera, który zachwyci słuchaczy przepięknym brzmieniem rogu.

Gawot op. 45 Władysława Żeleńskiego został skomponowany jako utwór fortepianowy, w późnym okresie twórczości kompozytora. Podczas piątkowego koncertu w Filharmonii zabrzmi jednak w opracowaniu na orkiestrę, co z pewnością umożliwi odkrycie w nim nowych barw i ukaże go w innym świetle.

W III Koncercie waltorniowym Es-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta solo wykona waltornista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej Waldemar Matera, który z pewnością oczaruje nas łagodnym i ciepłym dźwiękiem rogu. Mozart napisał na ten instrument w sumie cztery koncerty i do dziś stanowią one podstawę repertuaru waltornistów. Róg w wieku XVIII nie miał jeszcze systemu wentyli, wszelkie możliwości grającego ograniczały się więc do wydobywania dźwięku wyłącznie poprzez odpowiednie ułożenie warg względem ustnika.

Wieczór zwieńczy VII Symfonia d-moll Antonína Dvořáka, powstała na zamówienie Londyńskiego Towarzystwa Filharmonicznego w 1884 roku. Otakar Šourek, wybitny znawca twórczości Dvořáka pisał o niej: „Jego twórcza wypowiedź wznosi się w tej Symfonii na wyżyny, jakich w takiej sile i wielkości symfonicznej koncepcji i formy nigdy przedtem nie osiągnął i – co się tyczy powagi i zawartości ideowej treści – nie miał już osiągnąć”. Ten utwór łączy w sobie motywy liryczne i bohaterskie z triumfalną kodą w tonacji durowej.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zaprasza 13 lutego 2021 roku o godz. 20.00 na koncert poświęcony muzycznemu dziedzictwu kulturowemu Włoch, w którego programie znajdzie się obszerny wybór kompozycji mistrzów muzyki włoskiej. Włoski będzie również ceniony w swojej ojczyźnie, podziwiany w całej Europie i poza nią, doskonale znany też warszawskiej publiczności dyrygent Massimiliano Caldi.

W sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zabrzmią dwie efektowne i pełne wdzięku uwertury Rossiniego – do Kopciuszka i Włoszki w Algierze, a także kompozycje pochodzące z najwybitniejszych oper późniejszego okresu: preludium do III aktu epokowej Traviaty Giuseppe Verdiego oraz intermezzo z werystycznej Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego.

Atrakcyjny program dopełni Concerto soirée, którego autor – Nino Rota – pamiętany jest przede wszystkim jako „kompozytor Felliniego”. Rota był muzykiem o doskonałym „klasycznym” wykształceniu kompozytorskim, podziwianym od wczesnej młodości – sam wręcz ubolewał, że sławę zawdzięcza bardziej filmom, niż swym dziełom koncertowym. Błyskotliwy utwór na fortepian i orkiestrę przypomni właśnie to mniej znane oblicze włoskiego mistrza – podziwiano w nim błyskotliwą wirtuozerię oraz wdzięk i dowcip porównywany do dzieł Prokofiewa. Usłyszymy go w wykonaniu Maurizia Bagliniego, który bardzo pozytywnie zwrócił uwagę publiczności XIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 1995 i choć nie został wówczas laureatem, to późniejsza kariera potwierdziła jego wielki talent. Zwyciężył niebawem w World Music Piano Master w Montecarlo i rozpoczął aktywną działalność koncertową na najważniejszych estradach całego globu. Jest też cenionym pedagogiem, od lat z powodzeniem kieruje Amiata Piano Festival w swej rodzinnej Toskanii.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Walentynkowy weekend z Operą na Zamku: premiera baletowa Wizje miłości / Mity w choreografii Zofii Rudnickiej do muzyki Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego już 13 lutego 2021 o godz. 20.30. Spektakl współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2021”.

Pierwsza część wieczoru to taneczna historia pięciu kobiet w różnym wieku. Ujrzymy je w parku, pogrążone w zadumie i zatrzymane w kadrze. Stopniowo poznamy marzenia, nadzieje i oczekiwania bohaterek: Dziewczynki, Panienki, Młodej, Dojrzałej i Przegranej. Pragnienia każdej z nich są ponadczasowe jak muzyka Chopina. Wybrane utwory kompozytora, w tym preludia – fortepianowe miniatury, należące do najpiękniejszych dzieł muzycznych artysty, stworzą nastrojowe tło dla pełnego wirtuozerii tańca klasycznego oraz emocjonującej podróży w głąb kobiecej duszy.

Druga część spektaklu to świat antycznej mitologii, w której fantastyczne przemiany bóstw i herosów wyjaśniają zachodzące w przyrodzie zjawiska. Ujrzymy tragedię zakochanego w sobie Narcyza oraz metamorfozy leśnych nimf uciekających przed zalotami lubieżnych bożków. Każdy mit to inny obraz, taniec i nastrój. Wszystkie doskonale oddają poezję hipnotyzującej muzyki Szymanowskiego, charakteryzującej się niezwykłą kolorystyką brzmieniową i dramatycznością. Neoklasyczny taniec podkreśli walory genialnej muzyki i w pełni zilustruje nadprzyrodzone przemiany mitycznych bohaterów.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Szczegółowe informacje o transmisji – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/ 


Podczas Koncertu Walentynkowego „Oblicza miłości” 14 lutego 2021 o godz. 18.00 na deskach Opery Wrocławskiej wystąpią rodzimi artyści Teatru. Karnawałowy wieczór transmitowany na kanale YouTube będzie podzielony na dwie części: Karnawał z musicalem oraz Karnawał z operetką.

W części musicalowej usłyszymy uwerturę w wykonaniu Orkiestry Opery Wrocławskiej pod batutą Adama Banaszaka oraz wiele fragmentów z Kandyda Leonarda Bernsteina, którego premiera w Operze Wrocławskiej odbyła się w grudniu 2017 roku. Song Marcina wykona Jakub Michalski, arię Kunegundy Glitter and be gay zaśpiewa Maria Rozynek-Banaszak, a Song Old Lad – Barbara Bagińska. Nie zabraknie również innych przebojów musicalowych, m.in. z My Fair Lady czy Człowieka z La Manchy. W tej części zaśpiewają również: Katarzyna Haras, Maciej Krzysztyniak, Jacek Jaskuła oraz Tomasz Rudnicki.

Druga część, poświęcona operetce, zostanie otwarta uwerturą do Zemsty nietoperza Johanna Straussa. Z tego dzieła usłyszymy Kuplety księcia Orłowskiego w wykonaniu Doroty Dutkowskiej. Najpiękniejsze arie z operetek Franza Lehára oraz Emmericha Kálmánna zaśpiewają Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak, Eliza Kruszczyńska, Hanna Sosnowska i Łukasz Rosiak. Anna Lichorowicz zaprezentuje się w Walcu Caton Ludomira Różyckiego, a Aleksandra Opała w Ah! que j’aime les militaires Jacquesa Offenbacha. Nie zabraknie również Edwarda Kulczyka oraz Jędrzeja Tomczyka.

Całość poprowadzi dwóch solistów: Jacek Jaskuła i Aleksander Zuchowicz, którzy także zaśpiewają podczas wieczoru.

Materiały prasowe organizatora

Szczegółowy program – na stronie https://www.opera.wroclaw.pl/1/ 


Opera Nova w Bydgoszczy zaprasza od „walentynkowej” niedzieli, 14 lutego 2021, na familijny spektakl muzyczny – kameralną operę edukacyjną Operowy zawrót głowy skomponowaną przez Macieja Małeckiego, w reżyserii Magdaleny Małeckiej-Wippich.

Muzyka do spektaklu powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Premiera opery edukacyjnej odbyła się 14 listopada 2020 roku tylko w wersji online. 14 lutego 2021 roku Opera Nova zaprasza do uczestnictwa na żywo.

Co to jest libretto? Dlaczego w operze śpiewa się po włosku? Z jakiego powodu artyści muszą się rozśpiewać? Na te pytania odpowiada ten spektakl, wprowadzający dzieci w wieku od 6 do 12 lat w świat opery, a także zabawy z językowymi łamańcami, pojedynkami na słowa i wspólnym śpiewaniem. Treści adresowane zarówno do młodych, jak i dorosłych widzów. Ideą spektaklu jest zaznajomienie dzieci z formą klasycznej opery (w tym z szeroko rozumianą estetyką muzyki klasycznej), ukazanie im piękna i bogactwa naszego rodzimego języka oraz zachęta do poprawnego posługiwania się polszczyzną. W libretto autorstwa Magdaleny Małeckiej-Wippich wplecione są także piosenki, m.in. do wierszy Małgorzaty Strzałkowskiej – jednej z najlepszych autorek literatury dziecięcej. Wcześniejsze doświadczenie operowe nie jest wymagane!

Perypetie kapryśnej Kropki i sentymentalnego Wykrzyknika, którzy czubią się, lecz żyć bez siebie nie mogą, w asyście tancerzy i muzyków kwartetu smyczkowego, prezentowane będą na dużej scenie w tygodniu od 14 do 21 lutego. Przybywający na spektakl będą mogli nabyć także gadżety z motywem graficznym przedstawienia (m.in. podkładki, kredki, magnesy, układanki).

Na swoim profilu FB Opera Nova proponuje uczestnictwo we wspólnej zabawie i zachęca do nadsyłania rymowanych haseł – zaproszeń do udziału w przedstawieniu. Wygrać można dwuosobowe zaproszenia na spektakl!

Materiały promocyjne organizatora

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.opera.bydgoszcz.pl/ 


Mimo pandemii Filharmonia Łódzka kontynuuje tradycję urodzinowych recitali fortepianowych. W tym roku w rocznicę pierwszego koncertu Łódzkiej Orkiestry Symfonicznej 16 lutego 2021 o godz. 18.55 wystąpi Aleksandra Świgut.

Pianistka jest laureatką wielu konkursów pianistycznych w Polsce i za granicą, m.in. I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (II nagroda, 2018) oraz 47. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (II nagroda i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie solowego utworu Roberta Schumanna, 2016). Jej zainteresowania obejmują zarówno wykonawstwo historyczne, jak i muzykę współczesną. Występuje także w składach kameralnych, w tym w duecie z siostrą Agnieszką Świgut – skrzypaczką.

W Łodzi pianistka wykona utwory Fryderyka Chopina, ulubione przez patrona tej instytucji Artura Rubinsteina, między innymi Sonatę b-moll op. 35 z Marszem żałobnym. Z twórczości Karola Szymanowskiego wybrała impresjonistyczne miniatury: Szeherezadę z cyklu Maski i Wyspę syren z cyklu Metopy. Zabrzmią też utwory Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta i współczesnego kompozytora izraelskiego Sergia Natry.

Karolina Albińska

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl 


Jak będzie brzmiała przyszłość? Podczas konferencji organizowanej 16 lutego 2021 roku o godz. 10.00 przez Filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie w ramach kampanii „Słyszę dobre dźwięki” zaprezentowane zostaną różne perspektywy badawcze ekologii akustycznej – antropologiczne, filozoficzne, socjologiczne, medioznawcze, a także z dziedzin medycyny – otolaryngologiczne i neuropsychologiczne. Konferencja online „Usłysz przyszłość – wyzwania ekologii akustycznej” odbędzie się na platformie ZOOM.

Nasze środowisko i przestrzeń publiczna zanieczyszczone są hałasem. Rozwiązania w tym zakresie proponuje ekologia akustyczna. Konferencja będzie próbą kompleksowego wglądu w polską refleksję na temat ekologii akustycznej. W ramach ogólnopolskiego sympozjum swoje doświadczenia wymienią przedstawiciele środowiska naukowego, aktywiści trzeciego sektora, pracownicy firm związanych z akustyką i ośrodków medycznych. Refleksje teoretyczne skonfrontowane zostaną z praktykami artystycznymi i pedagogicznymi.

Udział w wydarzeniu wezmą m. in. prof. Dariusz Brzostek (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu), prof. Tomasz Misiak (Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), dr Jadwiga Zimpel (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu), dr Anna Dąbrowska (Centrum Słuchu i Mowy Medincus). Kompozytorka Anna Zaradny wygłosi referat Dźwięk i architektura, zmysły i przestrzeń / iluzja i Deep Listening. Kompozytor dr Michał Janocha opowie o nowoczesnych aplikacjach i rozwiązaniach technologicznych przydatnych w kształceniu słuchu. Natomiast muzykolog Krzysztof B. Marciniak („Glissando”) zaprezentuje swoje rozważania na temat Ekologia dźwięku. Uczymy się słuchać od nowa.

Aby wziąć udział w wydarzeniu należy wypełnić formularz rejestracyjny dostępny na stronie https://uslysz.filharmonia.szczecin.pl/ 

Uczestnikom przesłany zostanie link do wydarzenia, materiały konferencyjne oraz po zakończeniu – zaświadczenie o uczestnictwie.


17 lutego 2021 o godz. 10.00 rozpocznie się online IX Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Moniuszko in memoriam – w kręgu polskiej literatury wokalnej”.

Konferencja ma na celu przybliżenie oraz propagowanie życia i twórczości wokalnej Stanisława Moniuszki i innych polskich twórców. W przedsięwzięciu wezmą udział prelegenci reprezentujący różne ośrodki edukacyjne i instytucje kultury w Polsce i na świecie, w tym dr hab. Jacek Ścibor, prof. Uniwersytetu Rzeszowskiego, prof. Luba Kijanowska-Kamińska i dr Mirosława Żyszkowicz (Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki), dr hab. Joanna Tylkowska-Drożdż, prof. Akademii Sztuki w Szczecinie, Juozas Mantas Jauniškis (Lithuanian National Opera and Ballet Theatre), a także Mariusz Kwiecień (MET, Dyrektor artystyczny Opery Wrocławskiej).

Muzykolodzy i wykonawcy zaprezentują rezultaty swoich najnowszych badań na temat wileńskiego okresu działalności Stanisława Moniuszki, Szkoły śpiewu Walerego Wysockiego we Lwowie, twórczości wokalnej Karola Lipińskiego. Prof. dr hab. Jadwiga Rappé (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) opowie o pieśniach Władysława Żeleńskiego. Mgr Julia Mech (absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) wygłosi referat Szymon Laks – pieśni w cieniu Zagłady. Referat prof. dr hab. Piotra Łykowskiego (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu) poświęcony będzie mniej znanym spadkobiercom Moniuszki: Wieńczysławowi Brzostowskiemu i Kazimierzowi Jurdzińskiemu. Natomiast prof. dr hab. Bogumiła Tarasiewicz (Uniwersytet Zielonogórski) opowie o gatunku tango w polskiej piosence dwudziestolecia międzywojennego.

Zachęcamy do udziału w Konferencji poprzez platformę Teams: https://bit.ly/3jUZ0M7 


„Któż zdoła się ostać?” to hasło 12. edycji interdyscyplinarnego Festiwalu Nowe Epifanie organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II, instytucję kultury m.st. Warszawy. Tegoroczna edycja ma formułę online. Festiwal rozpocznie się 17 lutego i potrwa do 28 marca 2021. W programie: dziewięć premier teatralnych, cykl koncertów muzyki dawnej, warsztaty i wydarzenie kulinarne.

Ubiegłoroczną edycję przerwała pandemia. Organizatorów ciekawi, jak w tym roku artyści zinterpretują temat Festiwalu. Historia powstania każdego z wydarzeń to tym razem nowe i ekscytujące odkrycia artystyczne oraz olśnienia i pomysły, które pozwalają ruszyć z miejsca w najtrudniejszym nawet położeniu. Tematem przewodnim 12. edycji Festiwalu jest apokalipsa rozumiana zarówno w sensie dosłownym jako objawienie, jak i w znaczeniu nadanym jej przez tradycję – jako katastrofa. Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II, zaznacza: „Motyw przewodni tegorocznego Festiwalu – apokaliptyczne „Któż zdoła się ostać?” – jest szansą, by zmierzyć się z tematyką czasów ostatecznych w warunkach, w których widzimy, że biblijna wizja wdziera się bezpośrednio w naszą rzeczywistość”.

Tegoroczny program teatralny składa się z dziewięciu premier, w tym spektaklu kasandra (21 lutego) w reż. Zofii Gustowskiej z muzyką gitarzysty i kompozytora Michała Lazara. „W tegorocznym programie muzyki dawnej przyglądamy się różnym końcom świata: wymieraniu gatunków, instrumentów, stylów" - podkreślają Sonia Wronkowska i Łukasz Kozak, kuratorzy programu muzycznego. Podejście futurystyczne, czyli biblijna apokalipsa, to tylko jedna z możliwych interpretacji tematu Festiwalu. „Podejście humanistyczne zwraca z kolei uwagę na indywidualne losy ludzi, na przykład znakomitych muzyków padających ofiarą epidemii. W historii doświadczaliśmy wielkiego wymierania klawikordu czy violi da gamba, polskiej muzyki tradycyjnej czy ziemskich ekosystemów. Przełomy stylistyczne przynosiły kres jednym gatunkom muzycznym, a umożliwiały rozwój innych”. Prezentowane webinaria i warsztaty będą próbą pokazania, że apokalipsa nie jest końcem końców, a jedynie pewnym przekroczeniem, zrozumieniem nowej drogi.

Wszystkie wydarzenia Festiwalu – także te bezpłatne – są biletowane. Szczegółowy program – na stronie www.noweepifanie.pl 

Joanna Korzeniewska