Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

FeelHarmony Quintet Filharmonii Szczecińskiej zaprasza 1 maja 2021 o godz. 19.00 na koncert arcydzieł polskiej muzyki kameralnej na kwintet dęty, w programie którego prawdziwymi perłami będą dwa prawykonania utworów Tadeusza K. Mazurka i Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Tadeusz K. Mazurek, szczeciński twórca i wykładowca Akademii Sztuki, pracował jako dyrygent w szczecińskiej Operze na Zamku, Operetce Śląskiej w Gliwicach, Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu i Teatrze Muzycznym w Poznaniu. W swoim dorobku kompozytorskim ma operę, dzieła chóralne, utwory orkiestrowe oraz muzykę kameralną, w tym Kwartet na instrumenty dęte, którego prawykonanie nastąpi właśnie 1 maja.

Z kolei Anna Rocławska-Musiałczyk jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Soliści Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie prawykonają jej utwór Wersy księdza Jana Twardowskiego. Razem z muzykami wystąpi na estradzie szczecińska aktorka Anna Gielarowska, która zaprezentuje wiersze księdza Jana Twardowskiego.

Usłyszymy ponadto Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego i Taniec czarownicy Aleksandra Tansmana.

Informacja o transmisji – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1519-FeelHarmony_Quintet_I_Muzyka_polska 


Głównym bohaterem „Koncertu na 176 klawiszy”, zorganizowanego przez Filharmonie Opolską im. Józefa Elsnera, będzie Wizjan Piano Duo. Znakomici pianiści zaprezentują 2 maja 2021 o godz. 18.00 utwory Ludwiga van Beethovena i Romana Maciejewskiego. Koncert dostępny będzie online od 2 do 30 maja.

Wizjan Piano Duo tworzy dwoje pianistów młodego pokolenia – Mateusz i Julia Wizjan, prywatnie mąż i żona, którzy są związani z poznańską Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego. Podczas najbliższego koncertu kameralnego duet wykona uwerturę Egmont op. 84 Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na 4 ręce Hugo Ulricha, a także koncert na dwa fortepiany Pianoduo concertante Romana Maciejewskiego, polskiego kompozytora, który w tym roku obchodziłby rocznicę 111. urodzin.

Bezpośrednią inspiracją do napisania Pianoduo concertante było wysłuchanie, 21 listopada 1935 roku w Salle Gaveau w Paryżu, Koncertu na dwa fortepiany Igora Strawińskiego. Dzieło swą budową nawiązuje do formy klasycznego koncertu. Część I rozpoczyna się od motywu rytmicznego foxtrota, część II to chorał, natomiast część III to podwójna fuga z wariacjami. Początkowo Pianoduo concertante było pomyślane jako cykl 4-częściowy, dopiero po ostatecznej redakcji, w latach 80-tych ubiegłego stulecia, Koncert uzyskał swój ostateczny 3-częsciowy kształt, poprzez scalenie I i II części w jedną.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja koncertu odbędzie się na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 


Początek najpiękniejszego miesiąca w roku przyniesie trzy dni wypełnione najlepszą polską muzyką w wykonaniu artystów Filharmonii im. M. Karłowicza. Podczas koncertu 3 maja 2021 o godz. 19.00 zabrzmią utwory Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego i Grażyny Bacewicz. Koncertu będzie można bezpłatnie wysłuchać na profilu szczecińskiej Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Witold Lutosławski, Grażyna Bacewicz i Aleksander Tansman znajdują się w grupie nazwisk największych kompozytorów XX wieku. Ich sława, dokonania, nagrody, osiągnięcia i międzynarodowe uznanie, słusznie przypominane nam przy wielu okazjach, powinny znaleźć swoje ucieleśnienie w dziełach mocnych, potężnych i dostojnych. A jednak każdy z nich, prawdopodobnie szukając ucieczki w spokój, lekkość i niewinność, chętnie korzystał z możliwości, jakie daje kompozytorowi skład orkiestry smyczkowej. Choć każdy na swój sposób.

„Lutosławski to wielki jubiler i cyzelator – mistrz chłodny, ale niezawodny. (...) Mała suita tegoż autora to arcydzieło folklorystycznej stylizacji, cieszące się zasłużonym uznaniem i popularnością” – zanotował Stefan Kisielewski (i niezmiennie miał rację). Kisielewski nie omieszkał również zrecenzować Koncertu na orkiestrę smyczkową: „Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem „baba” — Grażyna Bacewicz”. Divertimento Tansmana uszło ostremu pióru Kisielewskiego, ale przytoczymy wypowiedź samego kompozytora: „Dla mnie awangarda staje się ciekawa dopiero w momencie, kiedy się z niej wyrasta. Albert Einstein, gdy go zapytałem kiedyś, jak rozpoznaje wybitne dzieło sztuki, odpowiedział: ‘wartość dzieła sztuki jest tym, co pozostaje, kiedy odrzucimy aktualność’”.

Być może to zdanie będzie najlepszym kluczem do najbliższego koncertu. Budynek Filharmonii przybierze biało-czerwone barwy.

Oskar Masternak

https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1521-LUTOSLAWSKI_I_BACEWICZ_I_TANSMAN 


Święto Narodowe Trzeciego Maja to wyjątkowy dzień, który łączy w sobie wiarę w wolność i niezależność oraz odwołuje się do historii polskiej państwowości. W tym roku Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej zaprasza na wspólne świętowanie 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji o godz. 12.00. Transmisja koncertu online odbędzie się na kanale YouTube.

Zespół pod kierownictwem prof. Violetty Bieleckiej rozpocznie koncert wykonaniem Hymnu Polski. Usłyszmy także najpiękniejsze pieśni patriotyczne, m.in. wzniosły utwór Wojciecha Sowińskiego Święta miłości kochanej Ojczyzny do słów Ignacego Krasickiego czy Witaj majowa jutrzenko ze słowami wiersza Rajnolda Suchodolskiego.

Zwieńczeniem koncertu będzie wykonanie Hymnu III tysiąclecia autorstwa dyrygenta, pianisty, pedagoga i kompozytora Mirosława Gałęskiego. W roli solistów wystąpią Joanna Markowska (sopran) i Maciej Nerkowski (baryton). Partię fortepianu wykona Monika Bierć. Szlachetnym dopełnieniem programu świątecznego spotkania będzie polska poezja, która wybrzmi w interpretacji Rafała Supińskiego.

Więcej – na stronie https://www.oifp.eu/ 


W ramach cyklu DDK „Węglin” „Zawsze klasyka" 6 maja 2021 o godz. 17.00 klawesynistka Paulina Tkaczyk zaprezentuje zapomniane i na nowo odkrywane polonezy polskich kompozytorów z przełomu XVIII i XIX w. oraz muzykę Mariana Sawy.

Usłyszymy znane obecnie przede wszystkim tylko wąskiemu kręgowi naukowców muzykologów polonezy Józefa Kozłowskiego, który działał w Polsce (był nauczycielem Michała Kleofasa Ogińskiego) i w Rosji, gdzie spopularyzował ten gatunek muzyczny i został twórcą poloneza chóralnego; Karola Kurpińskiego, związanego przez wiele lat z Teatrem Narodowym w Warszawie, autora melodii Warszawianka, oraz Antoniego Leopolda, działającego na przełomie XVIII i XIX wieku.

Do twórczości, którą stara się popularyzować Paulina Tkaczyk, należą też dzieła Christlieba Siegmunda Bindera – kompozytora, związanego z dworem Augusta III Sasa – króla Polski i elektora saskiego – oraz jego wnuka Fryderyka Augusta III. Temu ostatniemu dedykował Binder niektóre swoje utwory. Twórca ten był jednym z najważniejszych prekursorów nowej estetyki muzycznej, która narodziła się w XVIII w. i doprowadziła do utrwalenia się stylu klasycznego. Według Richarda Engländera: „Binder miał w drezdeńskim kręgu taką pozycję, jaką C. Ph. E. Bach w Berlinie”. Binder inspirował się między innymi muzyką francuską, która także pojawi się podczas koncertu w dziełach takich twórców, jak Jacques Duphly oraz Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – nauczyciel syna i córek Ludwika XV oraz Marii Leszczyńskiej.

Na koniec koncertu nastąpi powrót do muzyki polskiej, tym razem XX-wiecznej. Usłyszeć można będzie Burleskę Mariana Sawy, która powstała w 1995 r.

Transmisja koncertu na żywo dostępna będzie pod linkiem: https://www.facebook.com/events/187243169907596/ 


Muzyka dawna i nowa zabrzmi podczas jubileuszowych 35. Warszawskich Spotkań Muzycznych w dniach 7–12 maja 2021. Wszystkie koncerty będzie można oglądać bezpłatnie.

Warszawskie Spotkania Muzyczne organizowane są od 1986 roku przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. To jedyny festiwal skupiony na twórczości kompozytorów działających w Warszawie. Jego cechą charakterystyczną jest też prezentacja nieznanych dzieł muzyki dawnej. Takie połączenie muzyki historycznej i współczesnej tworzy czasem zaskakujące konteksty, inspirując powstawanie nowych utworów wykorzystujących języki różnych epok. Dzięki temu powstaje alternatywa dla „mainstreamowego” repertuaru obecnego na co dzień w filharmoniach i rozgłośniach radiowych, będąca jednocześnie jego ważnym uzupełnieniem.

W roku 2021 w programie znajdą się m.in. polskie utwory multiperkusyjne w wykonaniu Hob-beats Percussion Group, kompozycje Carla Gesualda da Venosa (zaśpiewa je La Tempesta z towarzyszeniem Leszka Lorenta), miniopera dla dzieci Operowy zawrót głowy, recital fortepianowy Kuby Sokołowskiego z gościnnym udziałem Szábolcsa Esztényi’ego, recital organowy Michała Markuszewskiego, a także koncert Sikora Piano Duo i Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Aktualne informacje - na stronie internetowej Festiwalu www.wsm.art.pl 


Podczas koncertu 7 maja 2021 o godz. 19.00, upamiętniającego 100. rocznicę III Powstania Śląskiego, Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona III Symfonię Symfonię Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem sopranistki Katarzyny Trylnik.

Tym wzruszającym utworem na sopran i orkiestrę zostanie oddany hołd powstańcom walczącym o przyłączenie Górnego Śląska do nowopowstałej Polski oraz wszystkim Ślązakom poległym w tym konflikcie. Rocznica III Powstania Śląskiego jest okazją do refleksji nad historią Śląska, a także przypomnieniem o wielokulturowości tego regionu, który pomimo trudnej i bolesnej przeszłości, w kulturowej różnorodności odnalazł swoją siłę i bogactwo.

III Symfonia nazwana Symfonią pieśni żałosnych na sopran solo i orkiestrę op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego w różnych kontekstach wymieniana jest często jako jedno z najoryginalniejszych arcydzieł muzyki XX wieku. „3. Symfonię pisałem od 30 października do 30 grudnia 1976 na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden. Prawykonanie odbyło się 4 kwietnia 1977 w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej. Śpiewała Stefania Woytowicz, grała Orkiestra Symfoniczna rozgłośni Südwestfunk pod dyrekcją Erneta Boura. Symfonia składa się z trzech pieśni. Pierwsza – najdłuższa (ok. 27 minut) – to ścisły kanon przerwany inwokacją sopranu. W temacie kanonu wykorzystałem fragment pieśni kurpiowskiej ze zbiorów ks. Władysława Skierkowskiego. Pieśń druga – najkrótsza – jest rodzajem lamentacji o prostej budowie ABABC. W pieśni trzeciej zastosowałem wariacyjne opracowanie autentycznej melodii ludowej z Opolskiego, ze zbiorów Adolfa Dygacza”. Tak o tworzeniu III Symfonii pisał jej autor.

Koncert dostępny będzie online na kanale Filharmonii Opolskiej na YouTube od 7 maja 2021.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 


W dniach 7–16 maja 2021 odbędzie się IX Festiwal „Nowa Muzyka”. W bogatym programie festiwalu znajdzie się kilkanaście prawykonań, a dostępne dla wszystkich koncerty odbędą się wyłącznie w przestrzenie wirtualnej.

Festiwal rozpocznie się „Koncertem muzyki elektroakustycznej z klawesynem w tle” w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. Kolejne wydarzenia – koncerty kameralne, wieczór pieśni oraz koncert Kujawsko-Pomorskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Mariusza Kończala będą miały miejsce w Auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w dniach 8, 9, 10,11 i 16 maja o godz. 17.00.

Swoje najnowsze utwory przedstawią Paulina Zujewska, Angelika Iżykowska, Sławomir Opaliński, Magdalena Kurdziel, Marcin Kopczyński, Marcin Gumiela, Aleksandra Brejza, Agnieszka Zdrojek-Suchodolska, Artur Kroschel, Piotr A. Komorowski.

Wystąpi wielu znakomitych muzyków, od lat specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej: m. in. sopranistka Kornelia Wojnarowska, altowioliści Krzysztof Komendarek-Tymendorf i Lech Bałaban, wiolonczeliści Filip Syska i Agnieszka Bałaban, klawesynistka Dorota Zimna, akordeonista Stanisław Miłek, skrzypkowie Jan Bałaban i Michał Szałach oraz pianiści Marcin Kopczyński, Rafał Tworek, Maciej Gański, Małgorzata Furche-Jurczyk, Witold Kawalec i Krzysztof Sowiński.

Wszystkie koncerty będą transmitowane na kanale YouTube „Festiwal Nowa Muzyka w Bydgoszczy".

Pełny program festiwalu oraz informacje o artystach i utworach – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 


Maestro Antoni Wit, należący do najwyżej cenionych dyrygentów swojego pokolenia, oklaskiwany na estradach całego świata, jest oddanym popularyzatorem muzyki polskiej – i ona właśnie, reprezentowana dziełami Zygmunta Stojowskiego i utrzymana w ekspresyjnym, neoromantycznym duchu, wypełni w całości program monograficznego koncertu 8 maja 2021 o godz. 20.00.

Jego bohaterem jest trochę dziś zapomniany, a wybitny polski kompozytor Zygmunt Stojowski (w tym roku mija 75 lat od jego śmierci), który po krótkim okresie nauki u Władysława Żeleńskiego w Warszawie kontynuował studia kompozytorskie w Paryżu, a najwspanialsze sukcesy w rolach kompozytora, pianisty i pedagoga odniósł w okresie czterech dekad pobytu w USA.

Rapsodia symfoniczna na fortepian i orkiestrę powstawała w latach 1898–1900. Prawykonana z sukcesem w Berlinie w 1900 roku weszła na wiele lat do koncertowego repertuaru samego Stojowskiego, a także innych pianistów. Dzieło zawierające odwołania do muzyki narodowej zachwyca bogactwem zmiennych nastrojów, barwnością orkiestracji oraz błyskotliwą wirtuozerią partii solowej, w której zaprezentuje się Krzysztof Książek, laureat nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych.

Nieco wcześniejsza, pełna dramatyzmu i silnych emocji Symfonia d-moll jest utworem, który rok po skomponowaniu zdobył I nagrodę w kategorii utworów orkiestrowych w Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lipsku.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


„Wykonamy dla Państwa utwory Wajnberga, Szostakowicza, Lasockiego, Pendereckiego i Knapika” – zapowiada skrzypek Szymon Krzeszowiec, prymariusz Kwartetu Śląskiego, który wystąpi w najbliższej „Domówce z Dwójką”. Transmisja koncertu 8 maja 2021 o godz. 19.00 na antenie Dwójki, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz kanale YouTube Polskiego Radia.

Kwartet Śląski to jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych. Istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół cieszy się międzynarodową sławą, koncertując na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Repertuar Kwartetu Śląskiego obejmuje ponad 450 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali prawie 150 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana. Artyści nagrywają muzykę wielu epok, koncentrując się na muzyce polskiej ostatniego trzydziestolecia. Bogaty dorobek fonograficzny Kwartetu Śląskiego obejmuje ponad 60 płyt. Nagrania Kwartetu Śląskiego były 26-krotnie nominowane do nagrody „Fryderyk”, a 7-krotnie zespół otrzymał tę statuetkę. Wielokrotnie nagradzany zespół we wrześniu 2017 roku został uhonorowany jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej – Gramophone Classical Music Awards w kategorii muzyki kameralnej – za płytę z utworami Grażyny Bacewicz.

W trakcie „Domówki z Dwójką” Kwartet Śląski wystąpi w składzie: Szymon Krzeszowiec – skrzypce I, Arkadiusz Kubica – skrzypce II, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela.

Artur Szklarczyk

Dodatkowe informacje: https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka 


Koło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza 8 maja 2021 o godz. 18.00 na koncert prawykonań utworów organowych. Nowe kompozycje zabrzmią w interpretacji członkiń i członków Organowego Koła Naukowego Akademii Muzycznej w Łodzi. Koncert będzie transmitowany na uczelnianym kanale YouTube.

Koło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki, którego opiekunami są dr hab. Artur Zagajewski, prof. AM, i mgr Maciej Kabza, skupia swoją działalność głównie wokół badań teoretyczno-muzycznych i twórczości kompozytorskiej. Studenci kierunków kompozycji, teorii muzyki, kompozycji muzyki filmowej oraz muzyki w mediach organizują spotkania poświęcone twórczości poszczególnych kompozytorów, nurtów i zjawisk w muzyce XX i XXI wieku, a także koncerty, na których prezentowane są utwory młodych twórców należących do Koła. Doroczną tradycją jest organizacja Koncertu (teoretycznie) kompozytorskiego, podczas którego wykonywane są utwory powstałe na zajęciach z kontrapunktu i harmonii.

Podczas najbliższego wydarzenia usłyszymy utwory Multipreludium Martyny Nowak, Lustro Krzysztofa Sadeckiego, Adagio e allegro Piotra Grzelaka, Swell Potente Grzegorza Żyłki, orghanella Piotra Miki, Toccata I Wiktora Kuny, CoeXisT Jakuba Junga, par-ti-ta Tymoteusza Karaś-Tęczy i Fuga podwójna Kosmy Szusta. Słowo o muzyce wygłosi sekretarz Koła Naukowego Kompozycji i Teorii Muzyki Piotr Mika.

Kompozycje będą wykonane na organach firmy Rieger (Jägerndorf), które znajdują się w kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/ 


Orkiestra Dęta Akademii Muzycznej w Łodzi obchodziła w ubiegłym roku jubileusz 20-lecia istnienia. Muzyczne świętowanie odbywa się jednak rok później. Podczas jubileuszowego koncertu studenci pod batutą Artura Czereszewskiego zaprezentują bogaty program, a także prawykonają kompozycję Grzegorza Duchnowskiego Hocki-klocki. Transmisja koncertu odbędzie się 9 maja 2021 o godz. 18.00 na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

Orkiestra przywita publiczność kompozycją Jamesa Barnesa Fantasy Variations opartą na temacie słynnego Kaprysu op. 24 Niccolò Paganiniego. Zespół interpretować będzie również utwory Adama Gorba, Alfreda Reeda i Toshiro Mayuzumiego. W koncercie udział wezmą także soliści. Podczas wykonania Rhapsody in Blue George’a Gershwina partię fortepianu realizować będzie Krzysztof Suwald. Trębacz Igor Cecocho i puzonista Robert Żelazko zagrają solowe partie w kompozycji Josepha Turrina Fandango. W wykonywanym po raz pierwszy utworze Hocki-klocki na obój solo i orkiestrę Grzegorza Duchnowskiego obojowe solo wykona Agata Piotrowska-Bartoszek. Koncert poprowadzi Piotr Mika, ulubiony konferansjer akademickiej publiczności.

Klasyczna Orkiestra Dęta powstała w roku akademickim 1999/2000 z inicjatywy wieloletniego kierownika Katedry Instrumentów Dętych prof. Józefa Ciepłuchy. Orkiestra pracowała pod kierunkiem m.in. prof. Krzysztofa Kamińskiego i Marcina Radwańskiego, a obecnie (od roku 2011) prowadzi ją Artur Czereszewski. Od jesieni 2013 roku Orkiestra Dęta regularnie występuje w nowej Sali Koncertowej Akademii przy ul. Żubardzkiej, przygotowując dwa programy – noworoczny i wiosenny. Bierze też udział w koncertach edukacyjnych z cyklu „Akademia Pełna Dźwięku”.

Marta Włodarczyk

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/maj-2021/155886-koncert-z-okazji-jubileuszu-20-lecia-orkiestry-detej-akademii-muzycznej-w-lodzi 


W dniach 11–16 maja w Sanoku odbędzie się II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, któremu towarzyszyć będzie I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów.

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Pro Artis działające na terenie województwa podkarpackiego. W ramach Festiwalu w sanockich świątyniach odbędzie się 6 arcyciekawych koncertów solowych i kameralnych: program przedsięwzięcia jest bardzo bogaty i różnorodny.

Podczas koncertu inauguracyjnego w interpretacji Piotra Rojka zabrzmią kompozycje organowe współczesnych polskich kompozytorów: Krystiana Kiełba, Katarzyny Dzięwiątkowskiej, Mateusza Ryczka i Anny Porzyc. W programie Festiwalu znalazły się także oryginalne opracowania utworów na trąbkę i organy, skrzypce i organy, fletnię i organy. Udział w koncercie finałowym weźmie Żeleński String Quartet, który zaprezentuje kwartety smyczkowe Józefa Elsnera i Stanisława Moniuszki.

Koncerty będą transmitowane na żywo na kanale YouTube Ars Sonora TV.

Podczas Festiwalu w dniach 13 - 15 maja odbędzie się także I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów: w zmaganiach konkursowych udział weźmie 22 uczestników z całego kraju.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://pro-artis.pl/ 


Akademia Muzyczna we Wrocławiu zaprasza na monograficzny koncert kompozytorski Ignacego Wojciechowskiego „sky is the limit...” w ramach cyklu „Wtorek Muzyczny" 11 maja 2021 o godz. 18.00.

Młody utalentowany twórca Ignacy Wojciechowski jest studentem klasy kompozycji prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Jego koncert monograficzny odbędzie się w ramach prezentacji młodych twórców oraz cyklu koncertowego „Wtorek Muzyczny", a wśród wykonawców znajdą się studenci wrocławskiej uczelni muzycznej oraz sam kompozytor. W programie koncertu usłyszymy utwory kameralne w opracowaniu na instrumenty smyczkowe, harfę, fortepian oraz komputer.

Słowo wprowadzające do prezentacji muzycznej wygłosi znakomita, wrocławska kompozytorka oraz kierownik Katedry Kompozycji AMKL prof. Grażyna Pstrokońska-Nawratil.

Transmisja koncertu odbędzie się na stronie Akademii na Facebooku i na kanale YouTube.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/1695-wtorek-muzyczny-im-marii-jedrzejewskiej-w-ramach-cyklu-galeria-mlodych-tworcow-6523 


W związku z partnerstwem sieci Czeskich Centrów i festiwalu „Pražské jaro” cztery znakomite koncerty 76. Praskiej Wiosny będą dostępne na Facebooku Czeskiego Centrum Warszawa o godz. 20.00 w dniach 12, 20, 26 maja i 3 czerwca 2021.

W tym roku po raz drugi widzowie na całym świecie będą mogli oglądać transmisje na żywo z koncertów znanego na całym świecie festiwalu muzycznego w niezwykłej Sali im. Smetany Miejskiego Domu Reprezentacyjnego (czes. Obecní dům) za pośrednictwem sieci Czeskich Centrów. Czeskie centra na 3 kontynentach udostępnią swoim widzom 4 koncerty bezpośrednio na swoich stronach na Facebooku. W programie koniecznie koncert inauguracyjny, podczas którego zabrzmi Moja Ojczyzna (Má Vlast) Bedřicha Smetany w wykonaniu Collegium 1704 pod batutą Václava Luksa czy koncert „Na skrzydłach tańca”, w programie którego znalazła się Rumuńska rapsodia op. 11 George’a Enescu i Hiszpańska symfonia op. 21 Édouarda Lalo w wykonaniu Praskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Iona Marina.

Podczas „Koncertu debiutowego” wystąpi jeden z najbardziej utalentowanych młodych czeskich dyrygentów František Macek, który występował również w Skandynawii i Polsce. Praska Symfoniczna Orkiestra Radiowa pod jego dyrekcją wykona m. in. Małą suitę Witolda Lutosławskiego. Praska Symfoniczna Orkiestra Radiowa to jedna z najważniejszych obecnie czeskich orkiestr. Od sezonu 2018/19 jej głównym dyrygentem i dyrektorem artystycznym jest maestro Alexander Liebreich. Praska Orkiestra Radiowa regularnie zamawia i wykonuje muzykę czołowych współczesnych kompozytorów czeskich, takich jak Pavel Zemek Novák, Jan Ryant Dřízal, Miroslav Srnka i Jiří Kadeřábek.

Dodatkowe informacje – na stronie https://warsaw.czechcentres.cz/pl/program/pustte-si-prazske-jaro-az-domu 


XIII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY z hasłem „Przywoływanie” zajmuje się refleksjami i inspiracją pomiędzy formami muzyki dawnej i różnymi odmianami muzyki nowej. W dniach 12–15 maja 2021 współbrzmieć będą tradycje renesansu, baroku i muzyka tradycyjna. Usłyszymy improwizacje, muzykę i medytacyjną, zaangażowaną i… terapeutyczną.

Jak podkreśla dyrektor Festiwalu, Jerzy Kornowicz, „Zwłaszcza ta ostatnia, w trudnym, a nieraz okrutnym czasie, który teraz przeżywamy, pozwala nam „w świecie najlepszym z możliwych” przywoływać tęsknoty za trochę lepszym światem”. W ramach „Pasma snu” słuchacze będą mogli koić emocje muzyką Mortona Feldmana, Henryka Mikołaja Góreckiego i medytacyjnego tryptyku JAGD – 14 maja odbędzie się prawykonanie tego utworu autorstwa Emila Miszka, Kuby Sokołowskiego, Huberta Zemlera, Jerzego Rogiewicza i Miłosza Pękali.

Gośka Isphording przedstawi najnowsze utwory na klawesyn, z bardzo ważnym udziałem elektroniki, napisane specjalnie dla niej – m. in. prawykona Dulabilis II Pawła Hendricha i Incorporate 2 Kuby Krzewińskiego. Ania Karpowicz, po zeszłorocznej premierze internetowej na Festiwalu Sacrum-Profanum, zaprezentuje na Festiwalu KODY sceniczną premierę feministycznego projektu TOVA, który powstał we współpracy z kompozytorkami Aleksandrą Kacą, Martą Sniady, Teoniki Rożynek i Niną Fukuoką. W premierowym utworze Krzysztofa Wołka Flat Surfaces doświadczymy mocy dźwięków – rozległe płaszczyzny dźwięków fortepianu w wykonaniu Małgorzaty Walentynowicz przenikną się z dźwiękami wyrafinowanej technologicznie elektroniki.

Finałowa „Noc Tradycji” z udziałem Radical Polish Ansambl przywoła ducha radosnej zabawy, o której zapomnieliśmy już trochę, pogrążeni w pandemicznej smucie.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Szczegółowy program – na stronie https://kody-festiwal.pl/ 


Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie zaprasza 13 maja 2021 na wydarzenie „LEM – Futurologia w muzyce” związane z 100. rocznicą urodzin jednego z najwybitniejszych pisarzy polskich – Stanisława Lema. W ramach przedsięwzięcia odbędą się wykłady, sesje, debata i koncert.

W roku 2021 przypada 100. rocznica urodzin jednego z najwybitniejszych pisarzy polskich, ostatniego – jak mówi się o Nim – futurologa, wizjonera i ekscentryka, intelektualisty i zuchwałego proroka, z rozsądkiem, ale i z dozą kulturowego pesymizmu spoglądającego w przyszłość́, tak, zawsze przed siebie! Czy lemoidalne, naukowe przewidywanie przyszłości, w artystycznych wizjach tego co ma nastąpić́, ma wciąż̇ jeszcze sens? Tak ważne tematy podjęte zostaną w refleksji muzyczno-teoretycznej, debacie i koncercie muzyki kosmicznej.

Odbędą się sesje „Lem – konteksty”, „Lem w operze” (przeanalizowane zostaną Solaris Karola Nepelskiego i Cyberiada Krzysztofa Meyera). Maria Wilczek-Krupa wygłosi wykład „Opowieść pierwszego Odmrożeńca“. Stanisława Lema muzyczno-literacka parabola ustroju socjalistycznego. W programie koncertu – instalacji – performansu w sieci „Czytanie Lema / słuchanie kosmosu” o godz. 18.00 zaprezentowane zostaną utwory Leonarda Rizzo, Tomasza Gila, Pawła Malinowskiego, Moniki Szpyrki, Teoniki Rożynek, Artura Kryvycha, Estery Wityńskiej, Oktawii Pączkowskiej, Karola Nepelskiego, Olgi Demeter i Maurycego Grabowskiego.

Transmisja – na stronie https://online2.amuz.krakow.pl/Lem2021 

Szczegółowy program: https://www.amuz.krakow.pl/lem2021 


Katowice Kultura Natura, flagowy katowicki festiwal muzyki klasycznej, już po raz szósty zgromadzi w sali NOSPR znakomitych artystów z całego świata. Temat przewodni tegorocznej edycji to „Tęsknota i pragnienie”. Program sześciu koncertów, zaplanowanych między 14 a 22 maja 2021, wędruje przez różne odcienie tęsknoty i różne rodzaje pragnień.

Zabrzmi muzyka, która w dobie pandemii dotyka bardzo aktualnych emocji i postaw. Zamiast tradycyjnej książki programowej w tym roku organizatorzy przygotowali dla słuchaczy audiobooka z tekstami opisującymi ideę festiwalu i programy koncertów.

Wielkie nazwiska zagranicznych artystów w ostatnich miesiącach rzadko pojawiają się na plakatach koncertowych. W tym kontekście program majowego festiwalu Katowice Kultura Natura jest dla wszystkich melomanów miłą niespodzianką – gwiazdami tegorocznej edycji są m.in. Marin Alsop, Alexander Melnikov, Dorothea Röschmann, Sonya Yoncheva i Concerto Köln.

Festiwal rozpocznie się koncertem NOSPR pod batutą Marin Alsop. W repertuarze znajdzie się muzyka inspirowana najbardziej archetypicznymi obrazami miłości, w tym Pieśni miłosne Hafiza na głos i orkiestrę op. 26 Karola Szymanowskiego w interpretacji Ewy Tracz. Koncert będzie transmitowany na antenie medici.tv – największej na świecie platformy streamingowej poświęconej muzyce klasycznej. Współistnienie dwóch porządków – boskiego porządku harmonii i świata ludzkich uczuć – stanowi oś narracyjną głośnej opery ahat-ilī. Siostra bogów Aleksandra Nowaka, która zostanie zaprezentowana w wersji estradowej.

„Ten festiwal powstał po to, żeby z największymi artystami rozmawiać o sprawach najważniejszych za pomocą uniwersalnego i pełnego piękna języka muzyki” – mówi Ewa Bogusz-Moore, dyrektor festiwalu.

Iwona Sobczyk

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program na www.nospr.org.pl 


XIV Gdański Festiwal Muzyczny, którego celem jest popularyzacja dziedzictwa polskiej i światowej kultury muzycznej, odbędzie się w dniach 14‒23 maja 2021. Koncerty będą dostępne online na stronie www.gdanskifestiwal.pl  oraz na YouTube Festiwalu.

Gdański Festiwal Muzyczny jest cyklicznym międzynarodowym projektem, największym tego typu wydarzeniem w Polsce Północnej. Program edycji 2021 jest wypadkową zmian, jakie w roku 2020 musiały nastąpić z racji pandemii. Uwzględnia m. in. przełożony na rok 2021 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Udział w Festiwalu wezmą laureaci tego konkursu z lat poprzednich, kandydaci, laureaci innych konkursów o światowym znaczeniu, jak zwycięzca Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie 2019 francuski pianista Alexandre Kantorow, który zagra z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, czy zwycięzca Konkursu im. Viottiego Ilya Maximov. Przeciwwagą dla występów pianistów klasycznych będzie nadzwyczajny koncert Leszka Możdżera z Polską Filharmonią Kameralną pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Natomiast podczas wieczóru z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich Łukasza Borowicza zabrzmi Te Deum Karola Kurpińskiego.

Specjalny koncert monograficzny poświęcony będzie obchodzącemu 26 maja tego roku jubileusz 65. urodzin Krzysztofowi Olczakowi, który wystąpi podczas Festiwalu w roli kompozytora i wykonawcy; 15 maja odbędzie się prawykonanie jego najnowszego utworu ACC – 2 na akordeon i taśmę, dedykowanego Elżbiecie Rosińskiej. Natomiast utwory F. Chopina w opracowaniu na flet i fortepian oraz kompozycje I. J. Paderewskiego, W. Kilara i H. M. Góreckiego zaprezentują znakomici wirtuozi Łukasz Długosz i Janusz Olejniczak.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://www.gdanskifestiwal.pl/pl/ 


Jan Lisiecki, znakomity kanadyjski pianista z polskimi korzeniami (i związkami z Poznaniem), będzie bohaterem najbliższego Koncertu Internetowego Filharmonii Poznańskiej, który w ramach cyklu Gwiazdy Światowych Estrad odbędzie się 14 maja 2021 o godz. 19.00. Koncert ten zatytułowano „Mozart nasz współczesny”, bowiem tego wieczoru usłyszymy zarówno jedno z dzieł Mozarta, jak i współczesny utwór… w stylu Mozarta.

XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482 Wolfgang Amadeus Mozart napisał w Wiedniu, który w liście do ojca nazywał krainą fortepianu. Koncert Es-dur zaczął tworzyć w listopadzie 1785 roku, gdy równocześnie pracował nad Weselem Figara. Ukończył go 16 grudnia tegoż roku, a wieczorem tego samego dnia zagrał go… między aktami oratorium Ester Karla Dittersa von Dittersdorfa! W zapiskach ojca Amadeusa, Leopolda Mozarta, zachowały się informacje, że ówczesnych słuchaczy szczególnie urzekła druga część Koncertu i to jej regularnie domagali się na bis.

A po Mozarcie – Symfonia w stylu Mozarta Krzysztofa Meyera, wyjątkowy przykład pastiszu stylu mozartowskiego ukazujący, jak doskonale kompozytor potrafi posługiwać się różnymi stylami i technikami. Absolutnie przekonani, że to Mozart, byli także poznańscy melomani, którzy zasiedli w Auli Uniwersyteckiej 1 kwietnia 1977 roku. O prima aprilisowym żarcie wiedział tylko dyrygent Renard Czajkowski. Wszyscy pozostali (w tym także muzycy grający ten utwór!) prawdę poznali dopiero po tym premierowym wykonaniu dzieła. Czy mogli się nabrać? Posłuchajcie i oceńcie Państwa sami…

Anna Plenzler

Więcej – na https://filharmoniapoznanska.pl/